انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
مناسبتها
  
صفحه  صفحه 1 از 3:  1  2  3  پسین »

دوم بهمن ماه جشن بهمنگان گرامی باد


زن

Princess
 
جشن بهمنگان گرامی باد



بهمنگان یکی از جشن‌های ایرانی در بهمن روز از بهمن ماه برابر با روز دوم بهمن است.

بهمن از واژه اوستایی و هومن به معنی اندیشه نیک می‌باشد. وهمن یکی از امشاسپندان نزدیک به درگاه اهورامزدا می‌باشد. در این روز زرتشتیان از کشتن حیوانات سودمند و خوردن گوشت آنان خودداری می‌نمایند.

انوری گوید :

بعد ما کز سر عشرت همه روز افکندی
سخن رفتن و نا رفتن ما در افواه
اندر آمد ز در حجره ی من صبحدمی
روز بهمنجه یعنی دوم بهمن ماه
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 


جشن بهمنگان در روز بهمن از ماه بهمن (دومین روز از بهمن ماه) واقع می‌شود. بهمن از واژه اوستایی وهومن(Vohuman) به معنی اندیشه نیک می‌باشد، وهومن یکی از امشاسپندان نزدیک به درگاه اهورامزدا می‌باشد. زرتشت برای دریافت پیام‌های اهورایی از وهومن یاری می‌گیرد. پاسبانی چهارپایان سودمند در عالم جسمانی به این امشاسپند واگذار می‌شود. از این رو زرتشتیان در جشن بهمنگان یا بهمنجه که در روز بهمن از ماه بهمن واقع می‌شود از کشتار حیوانات سودمند و خوردن گوشت آنان خودداری می‌نمایند و برخی از زرتشتیان پرهیز از خوردن و کشتار را در تمام روزهای بهمن ادامه می‌دهند. این جشن حامی مردان درستکار می‌باشد.

«بهمن» برترین امشاسپند دین زرتشتی است. این واژه با «اندیشه نیک»، «منش نیک» و «خرد سپندینه»(: «خرد مقدس») برابر نهاده شده‌است. به راستی «بهمن» چه را می‌رساند و آیا می‌توانیم به سادگی برای آن برابرهایی را- مانند آنچه گفتیم - بنهیم؟ آیا برای «بهمن» می‌توان برابری یافت و به زبان و نوشته آورد ؟ در گاتها آمده‌است که اشوزرتشت به یاری مهین فرشته «بهمن» به پیامبری برگزیده شد. چگونگی برگزیده شدن اشوزرتشت به پیامبری، با همراهی بهمن امشاسپند، از شگفتی‌های این کتاب اهورایی ست. بهمن در جهان مینوی نماد منش نیک اهورامزدا ست. و با اراده و خواست هموست که بهمن به اشوزرتشت رو می‌آورد و پیامبر را با گفتار و خواست اهورایی پیوند می‌دهد و اشوزرتشت می‌تواند با دلداده اش به گفت وگو بنشیند. بهمن به پیامبر راه می‌نمایاند تا نخست به داد و هنجار هستی - «اشا» - پی برد و این همراهی تا بدان گاه می‌رسد که اشوزرتشت سرچشمه یکتای هستی را می‌یابد و آنچنان به او دل می‌بندد که از زبان او سخن می‌راند و برای مردم سخنانی می‌سراید که تا آن زمان کسی نسروده‌است. در اوستا بهشت خانه بهمن خوانده شده‌است...و نیکوکاران در سرای بهمن (بهشت) به پاداش ایزدی می‌رسند. در نوشته‌های پهلوی چون دینکرد وبندهش بهمن نخستین آفریده دادار است. اگر بخواهیم آموزشهای اشوزرتشت را به درستی دریابیم، نخست باید بهمن را بشناسیم. آیا بهمن همان خرد سپندینه‌است، آیا همان منش پاک است، آیا اندیشه نیک است، آیا به منشی ست؟ آیا نجوییم او را، چرا که هرچه بیشتر بجوییم، کمتر خواهیم یافتش؟ به سرای دل برویم یا به ژرفای اندیشه، کجا در پی او باشیم؟ بار دیگر راه اشوزرتشت را پی گیریم، تا شاید راز «بهمن» را دریابیم: او نخست می‌پرسد و می‌جوید. همه جا و همه چیز را می‌کاود تا راز آفرینش و پدیدار شدن هستی را دریابد. کوششی خستگی ناپذیری دارد از برای جستن «چرایی بودن» و گشایش «رمز هستی» و «چگونه بودن» و چگونه «به بودن» و «به زیستن». پس گام نخست اندیشیدن است و پرسیدن و جست و جو کردن. نور و تابش اهورا داده در اندیشه اش می‌درخشد، چرا که خواست او «دانستن» است. اندیشیدن با درخشیدن تابش خرد و با بینش همراه می‌شوند، و او را به جهان ناشناخته‌ها می‌برند و گام به گام هر آنچه را که می‌خواهد بداند، درمی یابد. هنوز دیو تاریکی و بی دانشی شکست نخورده‌است. کشمکش و نبرد برای به دست آوردن دانایی و آگاهی نمی‌تواند او را به زانو درآورد. او در خودش، اراده و اندیشه و بینش اهورا داده را می‌بالاند و می‌پروراند تا بدانجایی که سرچشمه و بن هنجار و داد چیره بر گیتی را پیدا می‌کند و «اشا» می‌نامدش. او در می‌یابد که بر هستی با این بزرگی و بهنجاری دادی چیره‌است و این داد آنچنان نیرومند و هوشمند است که همه هستی را در دست توانمند خود دارد و هیچ اراده‌ای نمی‌تواند از این توانایی سرپیچی کند، و تا جهان هست، اشا هم هست. تا اینجا، کشمکش با نادانی به پیروزی انجامیده و پیام آور توانسته به گشایش رمز یکی از رازهای بزرگ جهان هستی دست پیدا کند. به این پیدایش بسنده نمیکند. بازهم جست و جو می‌کند، تا اینکه این اشتهای سیری ناپذیر دانستن، این بار آتشی را در دلش می‌افروزد: «شادی یافتن»، با «دوست داشتن و مهرورزیدن به یافته‌ها» به هم می‌آمیزند و همراه هم می‌شوند و فروزه‌های این تازگی و سرزندگی برای اشوزرتشت به مانند راهی نو خود می‌نمایاند. این آتش درونی اندیشیدن را راهنماست و پرتوی تابناک این شادی به سان خورشیدی که تازه از پس ابرهای تیره و تار سر بر آورده، جایگاه اندیشه را گرمی می‌بخشد. و از این زمان است که دلدادگی و فرزانگی پیام آور آغاز می‌شود. به هر چه دست می‌یابد مهرش در دل جای می‌گیرد و به همه هستی با خرد و بینش و مهر و دوستی نگاه می‌کند. به هر جا چشم می‌اندازد رخ یار میبیند و دلداده می‌شود به هر آنچه که می‌بیند. در خود می‌کاود که این چه دگرگونی‌ست؛ «در اندرون من خسته دل ندانم کیست / که من خموشم و او در فغان و در غوغاست». یک تازگی در درونش روییده، هم‌دلی و هم‌اندیشی را در نهاد خویش می‌یابد که به تازگی با او همخانه شده، هر چند که تا کنون با هم بوده‌اند، و در کنار هم، ولی تا به این اندازه به هم نزدیک نشده بودند. او را«بهمن» می‌نامد و از این پس با نور او به کند و کاو راه می‌رود. تا دور دست‌ها را می‌تواند ببیند. در خلوت، آنجایی که هیچ سخنی به گوش نمی‌رسد، آغاز گفتار اوست. بهمن او را به جایی می‌برد سرشار از نور و سرور، به راز و نیاز با اهورامزدا. برای نخستین بار است که شادی با شکوه و بسیار بزرگی را در خود می‌بیند و این شادی و آتش درونی آنچنان گرمی به او می‌بخشد که به سخن میآید، و همه ناگفتنی‌های زمان خود را می‌گوید و به خرسندی و شادی بی پایان و سرانجام به جاودانگی دست مییابد. بهمن را دوست میداریم، و بر می‌گزینیم و باور داریم که: سپیدی ازآن بهمن امشاسپند است. گل یاس سپید، نماد اوست. به همه جانداران مهر می‌ورزد. روز پس از اورمزد است.... و آرزو کنیم که شادی جشن بهمنگان دل هایمان را به هم پیوند زند.

در سخن سعدی شیرازی، سپیدی یاسمن در تقابل با سرخی گل‌های ریز و سرخ رنگ درخت ارغوان چنین آمده است:

خوش بود عیش با شکر دهنی
ارغوان روی، یاسمن بدنی
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
بهمن، فرشته پاسدار جانوران



بسياري از دانشمندان ومورخان از دين زرتشت به عنوان نخستين ديني كه به حفظ محيط زيست توجه كرده است، ياد مي‌كنند؛ به طوري كه وسواس ايرانيان باستان در پاك نگه‌داشتن آب، خاك وآتش همواره زبانزد جهانيان بوده است. هرودوت وگزنفون درباره آن مي‌نويسند: ايرانيان هيچ چيز آلوده وكثيفي رادر آب نمي‌ريزند ودر پاك نگه‌داشتن خاك و زمين مراقبت مي‌كنند.

دكتر فرهنگ مهر در كتاب فلسفه زرتشت به شش فرشته بزرگ اهورامزدا در گات‌ها اشاره مي‌كند كه به صورت گروهي «امشاسپانتا» نام دارد وفرشته‌هاي پاسداران محيط زيست وآدميان نام گرفته‌اند وهريك پشتيبان يكي از عناصر و يا موجودات طبيعي و حمایتگر چيزهاي متعلق به آدمي شده‌اند.

نخستين فرشته وهومن يا بهمن فرشته پاسدار جانوران و نگهدارنده تندرستی انديشه در آدميان است. اشا پاسدار آتش, خشترا پاسدار فلز، ارميتي يا اسفند پاسدار زمين، هاروتات يا خرداد پاسدار آب وامرتات يا مرداد پاسدار گياهان نام گرفته‌اند.

ايرانيان همه ساله به مناسبت همزماني روز بهمن در ماه بهمن جشني به نام بهمنگان يا بهمنجه برپا مي‌كردند و از آنجا كه معتقد بودند فروزه پاك و جاويد بهمن در جهان مادي موكل جانوران است در اين جشن بيش از هرجشن وآئين ديگري به رعايت حقوق جانوران و پرهيز از كشتن آنها توجه نشان مي‌دادند.

اگر چه برخي از آداب ورسوم اين جشن زيبا از يادرفته و به ما نرسيده، ولي خوشبختانه بخش عمده‌اي از اين مراسم به واسطه آثار نوشته شده تاريخ‌نگاران و نويسندگان دوره اسلامي همچون ابوريحان بيروني، اسدي توسي، فرخي و منوچهري در گذر زمان از يادنرفته است. چنان كه از اين آثار برمي‌آيد، اين جشن تا پيش از حمله ویرانگر مغول درايران به صورتي فراگير موسوم بوده وآداب وتشريفات آن رواج همگانی داشته و حتي پس از آن دوران نيز به صورت پراكنده برگزار مي‌شده است.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
بهمن، روزی برای جانوران و انديشه‌های نيك



رعايت حقوق حيوانات در ايرانيان تا قرن‌ها چنان در ميان مردم اين سرزمين ريشه دوانده بود كه جزيي جدانشدني از فرهنگ مردم به حساب مي‌آمد و مردم در همه مراسم وآئين‌ها نوعي پايبندی خود رابه اين فرهنگ پيشتاز نشان ميدادند ودر نهادينه شدن آن كوشا بودند و به هر بهانه و به هر مناسبت و در هر جشن وآئينی علاقه خود را به اين باورها بروز ميدادند.

بهمن در اصل يكي از صفات جاودان خداوند يكتا است و ضمن اينكه نام دومين ماه زمستان نيز هست. دومين روز هر ماه را نيز بهمن می ناميدند. در اين روز كه براساس دو نگرش متفاوت در تقويم رسمي امروزي برابر با 26 دي‌ماه یا 2 بهمن خواهد بود، ايرانيان بيش از هرروز ديگر به رعايت حقوق جانوران و كشتار نکردن آنها توجه نشان می‌دادند و به‌جای آن مراسم پختن آش و خوردن خوراکی‌های گياهي همچون نان وپنير وسبزی، نوشيدن شير شربت‌های گياهی بسيار رايج ومعمول بوده است.

يكی ديگر از مراسم اين روز پوشيدن رخت سفيد بود. پوشندگان لباس سفيد در حقيقت با اين کار نمادین بيزاري خود را از هرگونه ناپاكی پليدی، خونريزی وكشتار، آزار واذيت جانوران نشان داده با دسته‌ گل‌های سفيد به ديدار يكديگر ميرفتند و اين گل‌ها را به يكديگر پیشکش ميدادند.

نشان يا آرم ويژه اين روز ویژه، خروس بود؛ چون باور داشتند كه از ميان جانوران اين خروس همانند سروش (از فرشتگان خدا) با بانگ هوشياری دهنده و بيدار كننده خود نويدبخش روزي روشن با انديشه‌ای روشن و سپيد بوده وآنان را به سپيدی، روشنی و پاكی در انديشه و کردار و بيزاري از خونريزی وكشتار جانوران و پايمال نكردن حقوق آنها فرا ميخواند.

بهمن به معنی انديشه نيك است، و هماورد و دشمن او اكومن يا اكمن ديو(انديشه ناپاك) است. از ديگر ديوان مخالف بهمن، ايشمه (خشم) وآز (غلط انديش) است. بهمن راست‌كرداران پرهيزگار را در بهشت مي‌پذيرد. در ادبيات پهلوی بهمن نخستين آفريده اهورامزدا است. يعنی بهمن است كه زرتشت را به هنگام زادن نگهبانی می كند و از آسيب ديوان رهايی ميبخشد.

گمان بر اين است كه بهمن در آیین زرتشت، جانشين مهر ايزد بزرگ آريائيان شده است. او پشتيبان جانوران سودمند در جهان است و با ايشان نيز سروكار دارد. (شناخت اساطير ايران / جان هيلنز / ص 73) چون بهمن پاسباني چارپايان سودمند در جهان جسماني را به دوش دارد، در جشن بهمنگان يا بهمنجه از كشتار حيوانات و خوردن گوشت آنان خودداري مي‌شود. (مراسم مذهبي وآداب زرتشتيان / موبد اردشير آذرگشسب / ص 239)

در رواياتی آمده است كه جشن بهمنگان جشن پدران ومردان درست كردار است. پدران و مردانی كه همواره در تخصيص روزها و بزرگداشت‌ها ناديده گرفته ‌شده‌اند. اينك همه تلاش‌ها و راست كرداري‌هايشان راپاس مي‌داريم به پاس جشنی كهن وباستانی كه نياكان ما هيچ‌گاه مادران وپدران را از يادنبرده بودند.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
تاريخچه حمايت از جانوران در ايران

حمايت از جانوران در ايران به بيش از 2000 سال قبل از ميلاد مسيح ميرسد ودر قوانين آن زمان آمده است كسانی كه از جانوران كار سخت می كشند بايد مجازات شوند.

در كتاب پزشكی ايران به نقل از اوستا آمده: برمومنان واجب است كه به هر موجود بارداري خواه دوپا و خواه چهارپا به يك چشم بنگرند.

اين مستندات نشان ميدهد كه ايرانيان باستان در ميان ملت های گوناگون از پيشگامان و بنيانگذاران قوانين و دستورات مربوط به حقوق جانوران و حتي گياهان بوده‌اند و وارون آنچه كه تاريخ‌نگاران و نظريه‌پردازان غربی در ترويج آن می كوشند ايرانيان قرن‌ها زودتر از آنها در اين قوانين و دستورات ريشه‌دار به مسائل مربوط به جانوران ومحيط زيست آنها توجه كرده وهمه ويژگي‌ها و حقوق آنها را به رسميت شناخته‌اند. رسم شفقت و مهربانی سبت به جانوران قرن‌ها پس از سقوط افكار ايرانيان باستان برجای ماند ولی در نهايت اين نگرش كمرنگ شد.

پس از آن، جستار حمايت از جانوران در ساير اديان جهان نيز بعداً جايگاه ويژه‌اي يافت، از يهوديت ومسيحيت وكنفوسيوسی وهندو گرفته تا سنن ومی، شينتو، تائو، بودا و سرانجام اسلام.

بهمنگان تنها يكي از اعياد و جشن‌هاي ملي است كه با گذشت زمان از شكوه ويژه اين روز و برگزاري ان در سطح ملی كاسته شده است. دكتر فرهنگ مهر در كتاب فلسفه زرتشت از تلاش اهريمناني ياد مي‌كند كه طی سده‌ها در كنار گذاشتن جشن‌های ملی ايران همچون نوروز، مهرگان و سده کوشیده‌اند و با شكست روبه رو شده است.

گرچه بسياري از آئين‌هاي ديگر همچون بهمنگان تا اندازه زيادي به دست فراموشي سپرده شد. اما با توجه به پيشينه تاريخي اين روز انجمن حمايت از حيوانات ايران ، روز 26 دي‌ماه رابه عنوان روز حمايت از حيوانات اعلام كرد و از سال 79 چندین بار پيشنهاد ثبت اين روز به عنوان روز حمايت از حيوانات در تقويم رسمي كشور را به شورای فرهنگ عمومی ارائه داد، اما هربار به آن ترتيب اثر داده نشده است.

با اين حال حاميان جانوران دراين روز خود گردهم جمع مي‌شوند و برنامه‌هاي ویژه‌اي رادر جهت حمايت از حقوق جانوران به اجرا مي‌گذارند.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
زن

Princess
 
جشن بهمنگان

جشن بهمنگان در روز دوم بهمن ماه به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار مي‌گرديد. هم‌اکنون به دليل تغييراتي كه در گاهشماري‌ها به وجود آمده است، برخی مانند زرتشتیان روز دوم بهمن ماه كه بهمنگان بوده است را به 26 دي‌ماه تغيير داده و در تقويم‌ ثبت کرده‌اند. گرچه اخترباستان‌شناسانی مانند دکتر رضا مرادی غیاث‌آبادی بر این باورند که نباید در تقویم دست‌کاری کرد، بنابر این هنوز هم بایستی جشن بهمنگان در همان روز باستانی خود یعنی 2 بهمن برگزار گردد.

در ترجمه خرده اوستا چنين امده است:

در جشن بهمنگان، ايرانيان به مناسبت اين‌كه امشاسپند بهمن در جهان مادی نگهبان چارپايان سودمند است از خوردن گوشت پرهيز مي‌كنند. ايرانيان باستان اين روز رابه احترام آن جشن مي‌گرفتند و شادی می كردند و خود را برای پيروی از صفات پسنديده آن كه راهنمای پيشرفت وسعادت است، آماده می ساختند. (جشن‌هاي باستان ايران / علی خوروش ديلمانی). درباره اين جشن علي بن توسی (اسدی طوسی) شاعر قرن 5 هجری در كتاب واژه‌نامه لغت فرس زير واژه بهمنجه مينويسد:

بهمنجه رسم ایرانی است، چون دو روز از ماه بهمن می گذشت، بهمنجه مي‌كردند و اين جشنی بود كه در آن روز غذا می پختند و بهمن سرخ و بهمن زرد بر كاسه‌ها می افشاندند.

فرخي مي‌گويد: فرخش باد وخداوندش فرخنده كناد / عيدفرخنده و بهمنجه و بهمن‌ماه

انوري نيز مي‌گويد: بعد ما كز سرعيش همه روز افكندي / سخن رفتن و نارفتن ما در افواه / اندر آمد از در حجره من صبحدمي / روز بهمنجه يعني دوم بهمن ماه.

ابوريحان بيروني در آثارالباقيه در مورد جشن بهمنجه چنين مي‌نويسد: روز دوم آن روز بهمن عيد است كه براي توافق دو نام آن را بهمنجه ناميده‌اند، بهمن نام فرشته موكل بر بهايم است كه با آنها براي عمارت زمين و رفع حوايج نيازمند است و مردم فارس در ديگ‌هايي از جميع دانه‌هاي ماكول با گوشت غذايي مي‌پزند و آن را با شير خالص مي‌خوردند و مي‌گويند كه حافظه را اين غذازياد مي‌كند و اين روز را در چيدن گياهان و كنار رودخانه‌ها و جوي‌ها و روغن گرفتن و تهيه بخور و سوزاندني‌ها خاصيتي مخصوص است و براين گمانند كه جاماسب وزير گشتاسب اين كارها را در اين روز انجام مي‌داد و سود اين اشياء در اين روز بيشتر از ديگر روزهاست.

ابوريحان در كتاب التفهيم خود آورده است: بهمن نام گياهي است كه اكنون در اطراف خوزستان و دشت ميشان مي‌رويد. ايرانيان در روز جشن اين گياه را با شير مخلوط مي‌كردند و مي‌خورده‌اند . (اصل ونسب ودين‌های ايرانيان باستان / عبدالعظيم رضايی / ص 499 ).

چنانكه از عبارت ابوريحان و اسدي توسي برمي‌آيد، بهمن نيز نام گياهی است كه به‌ویژه در جشن بهمنجه خورده مي‌شده كه به رنگ سفيد يا سرخ وبه شكل زردك بود. (يشت‌ها – جلد اول / ابراهيم پورداوود / ص/ 90 )

امروز نيز بين مردم ما در زمستان به خصوص ماه بهمن خوردن برف وشيره مرسوم است ومعنقدند كه خاصيت دارويی دارد.

بهمن نخستین و برترين امشاسپند است وصورت اصلي اين كلمه وهومن است كه مركب از دو واژه است. به معني نيك و به معنی وجدان و مصدر انديشه و به عبارت ديگر وجدان نيك و خرد كامل وآن دو لفظ مصطلح اخير هم مركب از دو كلمه است:

وهو: نيك، من: ضمير و وجدان.

از روایت‌های اوستا چنان فهمیده مي‌شود كه تندرستی و خوشبختی و نيكي همه ضماير و دل‌ها به اين امشاسپند مربوط است؛ ستودن و ستایش اين امشاسپند عبارت از استقبال نيك‌ضميري و دارای وجدان نيك شدن؛ وهومن امشاسپند از هركس نا خشنود باشد در دنيا سعادت و در آخرت بهشت و درجات عالی نصيب آن شخص نخواهد شد.

غرض از تحصيل خوشنودی آن امشاسپند، تهذيب وجدان و پاکی ضمير است كه انسان را از هرگونه خواری و نكبت و مرتبه نشيب رهانيده و به درجه‌های بالا رهبري نموده و رستگاری خواهد بخشود.

او كردار مردمان را در واپسين داوري در روز رستاخیز (قیامت) می سنجد، بهشت خانه اوست. زرتشت از طريق اوست كه به نزد اهورامزدا بار می يابد.

بهمنگان بر همه ايرانيان بویژه مردان ايستاده و پدران پرتلاش فرخنده باد.
عشق من عاشقتم!
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
پرنسس
     
  
مرد

SexyBoy
 
به فرخندگی جشن بهمن رسید
به هر بوستان یاسمن نودمید
بُوَد تا در این جشن باشی به هوش
نیوشنده باشی پیام سروش
ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ اﺳﺖ ﭘﯿﮏ ﺳﺮوش
ﮐﻪ ھﺮ ﺑﺎﻣﺪادان ﺑﺮآرد ﺧﺮوش
ﮐﻪ ﯾﺰدان ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺪار داده اﺳﺖ ﺟﺎن
ﻣﺒﺎدا ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺶ رﺳﺎﻧﯽ زﯾﺎن
" ﭼﻪ ﺧﻮش ﮔﻔﺖ ﻓﺮدوﺳﯽ ﭘﺎک زاد
ﮐﻪ رﺣﻤﺖ ﺑﺮ آن ﺗﺮﺑﺖ ﭘﺎک ﺑﺎد :
ﻣﯿﺎزار ﻣﻮری ﮐﻪ داﻧﻪ ﮐﺶ اﺳﺖ
ﮐﻪ ﺟﺎن دارد و ﺟﺎن ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺧﻮش اﺳﺖ
ﺳﯿﺎه اﻧﺪرون ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﻨﮓ دل
ﮐﻪ ﺧﻮاھﺪ ﮐﻪ ﻣﻮری ﺷﻮد ﺗﻨﮓ دل"
ﻣﮑﻦ ﺑﺎ ﺳﮓ ﭘﯿﺮ آواره، ﺟﻨﮓ
ﻣﺒﻨﺪش ﺑﻪ زﻧﺠﯿﺮ و ﻗﻼده، ﺗﻨﮓ
ﻣﮑﺶ ﺑﯿﺶ از اﻧﺪازه از ﺑﺎره ﮐﺎر
ﻣﮑﻦ روز ﺣﯿﻮان ﺑﯿﭽﺎره ﺗﺎر
ﻣﺰن ﻻﻧﻪ ی ﻣﺮﻏﮑﺎن را ﺑﻪ ﺳﻨﮓ
ﻣﺸﻮ ﭘﺸﺘﻮان ﺧﺮوﺳﺎن ﺑﻪ ﺟﻨﮓ
ﻣﮑﻦ ﺻﯿﺪ ﻣﺎھﯽ ﺑﻪ وﻗﺖ ﺧﻮﺷﯽ
ﻣﮑﻦ ﭘﯿﺸﻪ ات ﮐﺎر ﻣﺎھﯽ ﮐﺸﯽ
ﻣﻨﻪ ﺑﺎر ﺑﺮ اﺳﺐ ﺑﯿﻤﺎر و ﻟﻨﮓ
ﻣﮑﺶ در ﭘﯽ اش ﭼﻮب و اﻟﻮار و ﺳﻨﮓ
ﭼﻨﺎن ﺑﺴﺘﻪ ای ﺗﻨﮓ راه ﻧﻔﺲ
ﮐﻪ ﺑﻠﺒﻞ دھﺪ ﺟﺎن ﺑﻪ ﮐﻨﺞ ﻗﻔﺲ ؟
ﭼﺮا ﻣﯽ ﮐﻨﯽ دﺷﻤﻨﯽ ﺑﺎ ددان ؟
ﭼﺮا ﻣﯽ ﮐﻨﯽ ﮐﺎر ﻧﺎﺑﺨﺮدان ؟
ز ﻧﺎﻣﮫﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﮫﺮام ﮔﻮر
ﺗﮫﯽ ﺷﺪ ھﻤﻪ دﺷﺖ ﻣﯿﮫﻦ ز ﮔﻮر
ﮐﻨﻮن ﭘﻨﺪ ﮔﯿﺮاز ﺳﺮاﻧﺠﺎم او
ﻧﺸﺪ ﺟﺰ دل ﺧﺎک اﻧﺠﺎم او
ﮔﺮ اﯾﺮان ﺳﺘﺎﯾﯽ ﻣﺰن ﺗﯿﺮ ﮐﯿﻦ
ﺑﻪ ﻗﺮﻗﺎول و ﮐﺒﮏ اﯾﺮان زﻣﯿﻦ
ﺗﻮ ﺑﺮ ﺷﯿﺮ اﯾﺮان ﺳﺘﻢ ﮐﺮده ای
دل ﻣﺎم ﻣﯿﮫﻦ دژم ﮐﺮده ای
ﭼﻮ ﺧﺎﻟﯽ ﺷﺪه ﺑﯿﺸﻪ از ﻧﺮه ﺷﯿﺮ
ﺷﺪه اﯾﻦ وطﻦُﻣﻠﮏ ﮐﻔﺘﺎر ﭘﯿﺮ
ﺑﺴﯽ ﺑﺒﺮ ﮐﺸﺘﻨﺪ ﭘﺘﯿﺎرﮔﺎن
ﮐﻪ ﻧﺎھﺴﺖ ﺷﺪ ﺑﺒﺮ ﻣﺎزﻧﺪران
ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺟﺰاﯾﻦ ﭘﻨﺪ و ﭘﯿﻐﺎم دﯾﻦ
ز ﭘﯿﻐﺎم دﯾﻦ ﭘﻨﺪ ﻧﯿﮑﻮ ﮔﺰﯾﻦ
ھﻤﻪ دام و دد را ز رﯾﺰ و درﺷﺖ
ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺷﮑﺎر و ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﮑﺸﺖ
ھﻤﻪ ﺟﯿﺮه ﺧﻮارﻧﺪ از ﻣﻮر و ﺷﯿﺮ
ﺑﺮ اﯾﻦ ﺧﻮان ﮔﺴﺘﺮده ی ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ
ﻧﺨﻮاھﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻮار و ﺧﺮد و ﻧﺰار
ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﻣﺨﻠﻮق، ﭘﺮوردﮔﺎر
ﻧﮕﮫﺪار، ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ی زﯾﺴﺖ ﺑﻮم
ﮔﺮان ﭘﺎﯾﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ی ﻣﺮز و ﺑﻮم
ﻣﺒﺎدا ز ﮐﻒ ﻣﻔﺖ و آﺳﺎن دھﯽ
ز ﺧﻮدﮐﺮده ﻧﺎﻻن و ﭘﮋﻣﺎن ﺷﻮی
ﺣﻣﺎﯾت ز ﺣﯾوان ﮐﺳﯽ ﭘﯾﺷه ﮐرد
ﮐه در زﻧدﮔﯽ ، ﺳﺑز اﻧدﯾﺷه ﮐرد

ﺷﺎھﯿﻦ ﺳﭙﻨﺘﺎ
.What's life? Life is love
.What's love? A kissing
.What's kissing? Come here and I'll show you

Sexy
     
  ویرایش شده توسط: SexyBoy   
مرد

SexyBoy
 
ﺟﺷن ﺑﮭﻣﻧﮕﺎن

ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن، ﺟﺸﻦ ﺑﺰرْگداﺷﺖ ﻣﻨﺶ و اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻧﯿﮏ اﺳﺖ و ﯾﮑﯽ از ﻧﻤﻮدھﺎی ﺑﺎرز اﯾﻦ ﻧﯿﮏ ﻣﻨﺸﯽ ﭘﺮھﯿﺰ از ﺑﻪ ﺗﺒﺎھﯽ ﮐﺸﺎﻧﺪن ھﺴﺘﯽ و ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ ھﻤﻪ زﯾﺴﺘﻤﻨﺪان ﺑﻪ وﯾﮋه ﺟﺎﻧﻮران اﺳﺖ. ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ دوﺳﺘﺪاران ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت را ﮔﺮاﻣﯽ ﻣﯽ دارﻧﺪ و ﻣﯽ ﮐﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ در ﭼﻨﯿﻦ روزی ﺑﺮ آﮔﺎھﯽ ھﺎی ھﻢ ﻣﯿﮫﻨﺎن ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺑﻪ وﯾﮋه ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ھﺎی ﺗﮑﺮار ﻧﺸﺪﻧﯽ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﯿﺎﻓﺰاﯾﻨﺪ. درﺑﺎره ﺑﻦ ﻣﺎﯾﻪ ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﯽ ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن، ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﮔﺰﯾﻨﺶ روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت، آﯾﯿﻦ ھﺎی وﯾﮋه روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت، ﻧﻤﺎدھﺎی ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن، و اھﺪای "ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ" ﺟﺎﯾﺰه وﯾﮋه اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﻪ ﮐﻮﺷﺎﺗﺮﯾﻦ ﭘﺎﺳﺪارﻧﺪه ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری در ھﺮ ﺳﺎل، ﮔﻔﺖ و ﮔﻮﯾﯽ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﮔﺰاری
زﯾﺴﺘﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﮐﻪ در ﭘﯽ ﺧﻮاھﯿﺪ ﺧﻮاﻧﺪ:

زﯾﺴﺘﺎ: ﭼﺮا اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت روز ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ؟
ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن ھﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺧﻨﺪﮔﯽ ھﻢ ﻧﺎﻣﯽ روز ﺑﮫﻤﻦ ( دوﻣﯿﻦ روز ) از ﻣﺎه ﺑﮫﻤﻦ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﭼﻮن در ﺑﻦ ﻣﺎﯾﻪ ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﻤﺎن ﺧﻮﯾﺸﮑﺎری ﻓﺮوزه ﭘﺎک و ﺟﺎوﯾﺪ ﺑﮫﻤﻦ در ﺟﮫﺎن ﻣﺎدی، ﻧﮕﮫﺪاری و ﭘﺮورش ﺟﺎﻧﻮران اﺳﺖ در اﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﯿﺶ از ھﺮ ﺟﺸﻦ و آﯾﯿﻦ دﯾﮕﺮی ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ ﺣﻘﻮق ﺣﯿﻮاﻧﺎت و ﭘﺮھﯿﺰ از ﺧﻮردن ﮔﻮﺷﺖ آن ھﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. از اﯾﻦ روی اﯾﻦ اﻧﺠﻤﻦ، ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ و ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد اﯾﻦ اﻧﺠﻤﻦ از ﺳﺎل ١٣٧٩ ﺧﻮرﺷﯿﺪی روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت از ﺳﻮی دوﺳﺘﺪاران ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ و ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎی ﻣﺮدم ﻧﮫﺎد ﮔﺮاﻣﯽ داﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

زﯾﺳﺗﺎ: روز ﺣﻣﺎﯾت از ﺣﯾوﻧﺎت در ﭼﮫ روزی از ﺗﻘوﯾم ﺑرﮔزار ﻣﯽ ﺷود ؟
ﭼﻮن در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﮔﺮوھﯽ در 26 دی ﻣﺎه و ﮔﺮوھﯽ در دوم ﺑﮫﻤﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن را ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﭘﺲ اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﻪ اﺣﺘﺮام دﯾﺪﮔﺎه ھﺮ دو ﮔﺮوه ، ﺗﺎ ھﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺮای زﻣﺎن ﺑﺮﮔﺰاری ﺟﺸﻦ ھﺎ از ﺳﻮی ھﻤﮕﺎن ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، زﻣﺎن ﺑﺮﮔﺰاری روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت را " ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن " اﻋﻼم ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

زﯾﺴﺘﺎ: ﺑﺮای ﺛﺒﺖ اﯾﻦ روز در ﺗﻘﻮﯾﻢ ﭼﻪ ﺗﻼش ھﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﭼﻪ ﮐﺎرھﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮐﺮد؟
ﭘﺲ از ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد "ﮐﺎﻧﻮن ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺮھﻨﮓ اﯾﺮان ﺑﺰرگ" ﺑﻪ ﺷﻮرای ﻓﺮھﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﺛﺒﺖ ﺟﺸﻦ ﯾﻠﺪا ﮐﻪ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ اﯾﻦ روز در ﺗﻘﻮﯾﻢ رﺳﻤﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ، ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎی ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ دﯾﮕﺮ ھﻢ در اﻧﺪﯾﺸﻪ اراﺋﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ھﺎی ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺮای ﺛﺒﺖ ﯾﺎدروزھﺎ و ﺟﺸﻦ ھﺎی دﯾﮕﺮ ھﺴﺘﻨﺪ و در ھﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎدی را ﺑﺮای ﺛﺒﺖ اﯾﻦ روز در ﺗﻘﻮﯾﻢ رﺳﻤﯽ ارﺳﺎل ﺧﻮاھﺪ ﻧﻤﻮد ھﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﮫﻢ ﺗﺮ از آن،ﺛﺒﺖ اﯾﻦ روز در ﺧﺎطﺮه ﮔﺮوھﯽ و ﺗﻘﻮﯾﻢ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ دوﺳﺘﺪاران ﻣﯿﺮاث طﺒﯿﻌﯽ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

زﯾﺴﺘﺎ: ﺑﻪ ﺗﺎزﮔﯽ در ﺑﺮﺧﯽ از ﻧﺸﺮﯾﺎت از اﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﭘﺪر اﯾﺮاﻧﯽ ﻧﺎم ﺑﺮده ﻣﯽ ﺷﻮد. آﯾﺎ اﯾﻦ ھﺎ ﺑﺎ ھﻢ ﺗﺪاﺧﻠﯽ ﻧﺪارد؟
ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد اﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد ﭼﯿﺴﺖ؟

ھﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ اﯾﻦ دو ﺑﺎ ھﻢ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﯽ ﻧﺪارد اﻣﺎ اﮔﺮ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد دھﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ روز ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﭘﺪر ﻣﺴﺘﻨﺪات ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻮن ﮐﮫﻦ و ﻓﺮھﻨﮓ ﻣﺮدم اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻗﻄﻌﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮی در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﺻﻮرت ﺧﻮاھﺪ ﮔﺮﻓﺖ. اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺑﻪ ﺟﺰ روز ﭘﺪر ﻣﺬھﺒﯽ ﮐﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ رﺳﻤﯿﺖ دارد اﮔﺮ ﺑﺨﻮاھﯿﻢ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده اﻓﺮاد دﯾﮕﺮ، در ﺗﻘﻮﯾﻢ روزی را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﭘﺪر اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﻢ روزھﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮی ﺑﺮای ﻧﺎم ﻧﮫﺎدن ﺑﻪ ﻧﺎم ﭘﺪر وﺟﻮد دارد. در ﺳﺎل ھﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺳﻮی اﻓﺮاد و ﻧﮫﺎدھﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﭼﻨﺪ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد ﺑﺮای ﺑﺮﮔﺰﯾﺪن روز ﭘﺪر اﯾﺮاﻧﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: زادروز اﺷﻮ زرﺗﺸﺖ، زادروز ﮐﻮرش ﺑﺰرگ و ﺟﺸﻦ ﺷﮫﺮﯾﻮرﮔﺎن ﮐﻪ ھﻤﻪ اﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎدھﺎ ﻣﻮاﻓﻘﺎن و ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻧﯽ دارﻧﺪ و ﺟﺎی ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ در اﯾﻦ ﻣﻮرد ھﺴﺖ.ﻧﺳﺧﮫ ﻗﺎﺑل ﭼﺎپ 2013-01-21

زﯾﺴﺘﺎ: ﭼﺮا "ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ" را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮدﯾﺪ؟
در ﺣﻘﯿﻘﺖ اﯾﻦ ﻧﻤﺎد زﯾﺒﺎ را ﻧﯿﺎﮐﺎن ھﻮﺷﻤﻨﺪ ﻣﺎ ﮐﻪ اﺳﺘﺎد ﺑﺮﮔﺰﯾﺪن ﻧﻤﺎدھﺎی زﯾﺒﺎ ﺑﻮدﻧﺪ ھﺰاران ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻧﺪ و ﻣﺎ ﺗﻼش ﮐﺮدﯾﻢ آن را ﯾﺎدآوری ﮐﻨﯿﻢ. ﺧﺮوس در ﻓﺮھﻨﮓ اﯾﺮان ﮐﮫﻦ ﭘﺮﻧﺪه ای ارﺟﻤﻨﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ ﺑﻮد و از ﭼﻨﺎن ﺟﺎﯾﮕﺎھﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد ﮐﻪ ﯾﻮﻧﺎﻧﯿﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن آن را ﺑﺎ ﻧﺎم « ﭘﺮﻧﺪه اﯾﺮان » ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ.
اﯾﺮاﻧﯿﺎن، ﺧﻮردن ﮔﻮﺷﺖ ﺧﺮوس را ﻧﯿﺰ ﻧﺎروا ﻣﯽ ﺷﻤﺮدﻧﺪ ﭼﻮن در آﯾﯿﻦ ﻣﮫﺮ ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ « ﭘﯿﮏ ﻣﮫﺮ » اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺮﺧﯽ ﻧﮕﺎره ھﺎی ﻣﮫﺮی در اروﭘﺎ آن را در ﮐﻨﺎر « ﮐﻮت » ﻣﺸﻌﻞ دار ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ و ﭘﯿﺮوان آﯾﯿﻦ ﻣﮫﺮ، ﺑﻪ ھﻨﮕﺎم « ﺧﺮوس ﺧﻮانِ » ﺳﺤﺮﮔﺎھﺎن ﮐﻪ ﺧﺮوس ﺑﺎﻧﮓ ﺑﺮ ﻣﯽ آورد، "ﺗﻦ ﺷﻮﯾﯽ" ﻣﯽ ﻧﻤﻮدﻧﺪ و ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺑﺎﻣﺪادی ﻣﯽ ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ و اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ روز ﺧﻮد را آﻏﺎز ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ ﭘﺮ داﺧﺘﻨﺪ.
ﺧﺮوس در اوﺳﺘﺎ ھﻤﮑﺎر و « ﭘﯿﮏ ﺳﺮوش » اﺳﺖ. ﻧﺎم اﯾﻦ ﭘﺮﻧﺪه زﯾﺒﺎ در اوﺳﺘﺎ "َﭘﺮوَدرش" اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ " ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ " اﺳﺖ ﭼﻮن ﺑﺎور داﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺮوس ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﭘﺮﺗﻮھﺎی ﺧﻮرﺷﯿﺪ را در ﺑﺎﻣﺪاد ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ و ﺑﺎ ﺧﺮوش ﺑﺎﻣﺪادی ﺧﻮد ﺑﺮای ﻣﺮدﻣﺎن "ﺑﯿﺪارﺑﺎش" ﺳﺮ ﻣﯽ دھﺪ و ﺑﺮای ھﻤﯿﻦ "ﺧﺮوش" ﻣﻌﺮوف اوﺳﺖ ﮐﻪ در زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎ ﺻﻔﺖ " ﺧﺮوس" ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

زﯾﺴﺘﺎ: ﭼﺮا از ﮔﻞ "ﯾﺎﺳﻤﻦ ﺳﭙﯿﺪ" ھﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد دﯾﮕﺮاﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﻧﺎم ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ؟
ﻧﯿﺎﮐﺎن ﻣﺎ ﺑﺮای ھﻤﻪ روزھﺎ از ﻣﯿﺎن ﮔﻞ ھﺎی زﯾﺒﺎ، ﻧﻤﺎدی را ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. در ﺣﻘﯿﻘﺖ اﯾﻦ ﮔﻞ ھﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد اﯾﺰداﻧﯽ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﺸﺎن ﺑﺮ روی روزھﺎی ﻣﺎه ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﻮد و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ اﯾﻦ ﮔﻞ ھﺎ ﻧﻤﺎد روزھﺎ ﺷﺪﻧﺪ و در ﭘﯽ آن ﺑﺮای ﺟﺸﻦ ھﺎی ﻣﺎھﯿﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺧﻨﺪﮔﯽ ھﻢ ﻧﺎﻣﯽ روز و ﻣﺎه ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﮔﻞ ھﺎ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی زﯾﺒﺎ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪ.
در ﮐﺘﺎب ﺑﻨﺪھﺶ از ﮔﻞ "ﯾﺎﺳﻤﻦ ﺳﭙﯿﺪ" ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد اﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪ " ﺑﮫﻤﻦ" ﻧﺎم ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ ﭘﺲ از ﻣﯿﺎن ﮔﻞ ھﺎ ﯾﺎﺳﻤﻦ ﺳﭙﯿﺪ ﻧﻤﺎدی زﯾﺒﺎ ﺑﺮای ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن اﺳﺖ.
ﮔﻞ ﯾﺎﺳﻤﻦ از ﺗﯿﺮه " ﯾﺎﺳﻤﻦ ھﺎ" ﯾﺎ ( oleaceae ) ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ دارد ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از آن ھﺎ ﯾﺎﺳﻤﻦ ﺳﭙﯿﺪ ﺑﺎ ﻧﺎم ﻋﻠﻤﯽ
(jasminum officinale) اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻮﻣﯽ اﯾﺮان اﺳﺖ و در ﺷﻤﺎل اﯾﺮان ﺑﻪ وﯾﮋه ﻧﻮﺷﮫﺮ، ﺟﻨﮕﻞ ھﺎی ﻧﻮر، دره ﭼﺎﻟﻮس، رﺷﺖ،
ﻻھﯿﺠﺎن، ﺗﻨﮑﺎﺑﻦ، و ھﻤﭽﻨﯿﻦ در ھﻤﺪان، ﮐﺮﻣﺎن، ﺧﺮاﺳﺎن( ﺑﯿﻦ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮر و ﻣﺸﮫﺪ) و ﺗﮫﺮان ﻧﺰدﯾﮏ درﺑﻨﺪ، ﭘﺮاﮐﻨﺶ دارد.

زﯾﺳﺗﺎ: در ﺳﺎل ھﺎی ﮔذﺷﺗه ﭼه ﺑرﻧﺎﻣﮫای در اﯾن روز از ﺳوی ﻧﮭﺎدھﺎی ﻣردﻣﯽ ﺑرﮔزار ﺷده اﺳت؟
روز ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت از ھﻤﺎن ﺳﺎل 1379 ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد ﺷﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل دوﺳﺘﺪاران ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ رو ﺑﻪ رو ﺷﺪ و ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ھﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ در ﺑﺮﺧﯽ از ﺷﮫﺮھﺎ ھﻤﭽﻮن اﺻﻔﮫﺎن ، ﺗﮫﺮان، ﻣﺸﮫﺪ و ﺷﮫﺮﮐﺮد ﮔﺮاﻣﯽ داﺷﺘﻪ ﺷﺪ و ﺟﺎی دارد از ﺗﻼش ھﺎی اﺳﺘﺎدم "دﮐﺘﺮ ﺟﺎوﯾﺪ آل داوود" ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬار و زﻧﺪه ﮐﻨﻨﺪه ﻧﺎم اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت اﯾﺮان ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب ﮐﻪ ﺑﺮای ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺷﺪن اﯾﻦ روز ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻮﺷﯿﺪﻧﺪ ﯾﺎد ﮐﻨﻢ.
در اﯾﻦ ﺳﺎل ھﺎ دوﺳﺘﺪاران ﺣﯿﻮاﻧﺎت در ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﭘﺎرک ھﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺿﻤﻦ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻣﻮزش ﭼﮫﺮه ﺑﻪ ﭼﮫﺮه ﻣﺮدم درﺑﺎره اھﻤﯿﺖ ﺣﻔﻆ ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ ارﮐﺎن ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ھﺎی ارزﺷﻤﻨﺪ ژﻧﺘﯿﮑﯽ ﻣﯽ ﭘﺮدازﻧﺪ، ﺑﺮﮔﻪ ھﺎﯾﯽ آﻣﻮزﺷﯽ را ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم ﭘﺨﺶ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ھﺎی آن ھﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ دھﻨﺪ و از ﻣﺮدم ﺑﺎ ﻏﺬاھﺎی ﺳﺎده ﮔﯿﺎھﯽ ھﻤﭽﻮن "ﻧﺎن و ﭘﻨﯿﺮ و ﺳﺒﺰی" و " آش ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن" و ھﻤﭽﻨﯿﻦ "ﺷﯿﺮ ﮔﺮم" ﭘﺬﯾﺮاﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. در اﯾﻦ روز ھﻤﭽﻨﯿﻦ ھﻤﺎﯾﺶ ھﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ اﻧﻘﺮاض ﻧﺴﻞ ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽ ﺷﻮد و از ﺗﻼش ھﺎی ﮐﻮﺷﻨﺪﮔﺎن و دوﺳﺘﺪاران ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﻪ وﯾﮋه آﻧﺎن ﮐﻪ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری ﮐﻮﺷﺶ ﻧﻤﻮده اﻧﺪ، ﺑﺎ اھﺪای ﺟﺎﯾﺰه ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﯾﺎ "ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﻔﯿﺪ" ﺳﭙﺎس ﮔﺰاری ﻣﯽ ﺷﻮد.

زﯾﺴﺘﺎ: ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﻔﯿﺪ از اﻧﺠﻤﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺷﺪه اﻧﺪ؟
از ﺳﺎل 1385 ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺟﺸﻦ ﺑﮫﻤﻨﮕﺎن « ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ » ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﯾﺰه ﻣﺮدﻣﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﻪ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮد ﯾﺎ ﮔﺮوه ﮐﻮﺷﻨﺪه در زﻣﯿﻨﻪ ﺣﻔﺎظﺖ از ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ اھﺪاء ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﺳﺎل 85 ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺟﺎﯾﺰه ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎن از ﺟﺎن ﮔﺬﺷﺘﻪ اﯾﺮاﻧﯽ « ﺷﮫﯿﺪ ﯾﺤﯿﯽ ﺷﺎھﮑﻮ ﻣﺤﻠﯽ » اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ ﺟﺎن ﺧﻮد را در درﮔﯿﺮی ﺑﺎ ﺷﮑﺎرﭼﯿﺎن ﻏﯿﺮ ﻣﺠﺎز از دﺳﺖ داد. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺧﻮد او در ﻣﯿﺎن ﻣﺎ ﻧﺒﻮد و ﺟﺎﯾﺰه ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاده او ﺗﻘﺪﯾﻢ ﺷﺪ. دوﻣﯿﻦ ﺟﺎﯾﺰه ﺣﻤﺎﯾﺖﻧﺳﺧﮫ ﻗﺎﺑل ﭼﺎپ 2013-01-21

از ﺣﯿﻮاﻧﺎت در ﺳﺎل 86 ﺑﻪ « اﻧﺠﻤﻦ ﯾﻮزﭘﻠﻨﮓ اﯾﺮاﻧﯽ » ﺑﻪ ﭘﺎس ﺗﻼش ھﺎی ﭘﯿﮕﯿﺮ و ﻧﮕﺎه ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﮔﻮﻧﻪ ھﺎی ﺟﺎﻧﻮری در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﺑﻪ وﯾﮋه ﯾﻮزﭘﻠﻨﮓ اﯾﺮاﻧﯽ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﭘﺮوژه ھﺎی ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد « زﯾﺴﺖ ﺑﻮم ﻣﺤﻮر » و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ آﮔﺎھﯽ ھﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ، اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺖ. ﺑﺮای اﻣﺴﺎل ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻮد و دﯾﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺟﺎﯾﺰه ﺑﻪ ﮐﺪام ﯾﮏ از ﮐﻮﺷﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و دوﺳﺘﺪاران ﺣﯿﻮاﻧﺎت اھﺪاء ﻣﯽ ﺷﻮد.

زﯾﺴﺘﺎ: ﮐﻤﯿﺘﻪ ای ﮐﻪ ﮐﺎر اﻧﺘﺨﺎب ﻓﺮد ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻮﺷﻨﺪه را ﺑﺮای درﯾﺎﻓﺖ "ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ" ﺑﺮ ﻋﮫﺪه دارد اﯾﻦ ﮐﺎر را ﺑﺮ اﺳﺎس ﭼﻪ ﻣﻌﯿﺎرھﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دھﺪ؟
از ﻣﯿﺎن اﻓﺮاد ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﺰد درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺸﺎن ﺧﺮوس ﺳﭙﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻓﺮد ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ درﯾﺎﻓﺖ اﯾﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ از ﺷﺮاﯾﻂ زﯾﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ھﺎی ﻓﺮدی ﯾﺎ ﮔﺮوھﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
1 – ﻧﮕﺎه ﺗﺨﺼﺼﯽ اﻣﺎ ﺟﺎﻣﻊ و ﭼﻨﺪُﺑﻌﺪی ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ.
2- ﺗﺒﺎدل اطﻼﻋﺎت ﺑﺎ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن، ﻣﺮاﮐﺰ داﻧﺸﮕﺎھﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎی ﻣﺮدم ﻧﮫﺎد و ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎ و ﻧﮫﺎد ھﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ دوﻟﺘﯽ و ﺟﮫﺎﻧﯽ
در زﻣﯿﻨﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ.
3- ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌﺎل در اراﺋﻪ ﭘﺮوژه ھﺎی ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار و ﻧﻮ آور ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﯿﻮاﻧﺎت.
4- رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﻮب و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻧﺸﺮﯾﺎت، رﺳﺎﻧﻪ ھﺎی ﺧﺒﺮی ﻧﻮﺷﺘﺎری ، دﯾﺪاری و ﮔﻔﺘﺎری ، ﺗﺎرﻧﻤﺎھﺎ و ﺗﺎرﻧﮕﺎرھﺎ ﺑﺮای
ﮔﺴﺘﺮش آﮔﺎھﯽ ھﺎی ﺳﻮدﻣﻨﺪ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺣﻘﻮق ﺣﯿﻮاﻧﺎت.
5 – اﺳﺘﻤﺮار ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ھﺎ و ﭘﺸﺘﮑﺎر و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ .
6- ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ داﻧﺶ ﻓﺮدی و ﯾﺎ ﮔﺮوھﯽ از طﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻮرد ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ.
7- روﺣﯿﻪ ﮐﺎر ﮔﺮوھﯽ و ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻓﺮدی ﺑﺮای ھﺪاﯾﺖ و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬاری ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﻓﺮد و ﮔﺮوه.
8 – اﻧﺘﺸﺎر ﻣﻘﺎﻻت ﯾﺎ ﮐﺘﺐ و ﻧﺸﺮﯾﺎت ﯾﺎ ﻟﻮح ﻓﺸﺮده و ﺗﺎرﻧﮕﺎر و ﺗﺎرﻧﻤﺎھﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎھﯽ رﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺮدی ﯾﺎ
ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ.
9- آﻣﻮزش ﻓﺮدی ﯾﺎ ﮔﺮوھﯽ ﻓﻌﺎﻻن ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و آﺷﻨﺎ ﺳﺎزی ﻣﺮدم ﺑﺎ ﺣﻘﻮق ﺣﯿﻮاﻧﺎت و اھﻤﯿﺖ ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ و ﺣﻔﻆ ﻣﺤﯿﻂ
زﯾﺴﺖ.
10 – اﻋﺘﻘﺎد ﻧﺎﺷﯽ از آﮔﺎھﯽ ( ﺑﻪ دور از اﺣﺴﺎﺳﺎت زودﮔﺬر ) و ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑﻪ اﺻﻮل و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺣﻘﻮق ﺣﯿﻮاﻧﺎت
در زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺨﺼﯽ و رﻋﺎﯾﺖ رﻓﺘﺎر زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪاری در زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.

ﺳﭙﺎس ﻓﺮاوان از ﺳﺮﮐﺎر ﺧﺎﻧﻢ ﻓﺮﯾﺒﺎ واﻟﯿﺎت.
.What's life? Life is love
.What's love? A kissing
.What's kissing? Come here and I'll show you

Sexy
     
  ویرایش شده توسط: SexyBoy   
مرد

 
بهمنگان آمد بگشایید بر او در
ریزید به شادی می گلرنگ به ساغر
در این شب فرخنده و سرمای زمستان
آتش بیفروزید چو بگذشته به مجمر
شادی و امید است فروغ دل انسان
سرمایه ی بهروزی و پیروزی کشور
فرهنگ کهن سال میهن ، ژرف چو دریاست
شاد آن که چو غواص در آن گشته شناور
ایران کهن بود پیام آور شادی
شادی همه جا بود بهین سر خط دفتر
هر ماه به جشنی طرب انگیز بیاراست
هر جشن چو نوروز طرب زا ، طرب آور
بهمنگان جشنی است به روز و مه بهمن
تارش همه از شادی و پودش همه از فر

بهمن بود اندیشه ی نیکو و سپنتا
یاد آور آیین نیاکان هنرور
اندیشه ی نیکو دهش و داد خدایی ست
در هر دو گیتی نیست از این داده نکوتر
آن را به اوستایی گویند وهومن
این واژه بود با منش نیک برابر
هومن که نشانی ست ز اندیشه نیکو
در گیتی و مینوست بهین داده ی داور
سرلوحه ی هستی به گیتی ، شور و سرور است
شادی است روان ، گیتی خاکی ست چو پیکر
هر دم که به شادی گذرد زندگی آن است
این را کند ایرانی فرهیخته باور

بانو توران شهریاری
ما هم حرف های زیادی داشتیم... اما برای نگفتن!
     
  
مرد

 

دوم بهمن ماه جشن بهمنگان گرامی باد‎

فرخش باد و خداوند فرخنده کناد / / / عيد فرخنده و بهمنجه و بهمن ماه
هله
     
  
صفحه  صفحه 1 از 3:  1  2  3  پسین » 
مناسبتها

دوم بهمن ماه جشن بهمنگان گرامی باد


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA