تالارها ثبت نام نظرسنجی جستجو موقعیت قوانین آخرین ارسالها   چت روم
مذهب

توسل از دیدگاه ادیان ومذاهب

صفحه  صفحه 1 از 13:  1  2  3  4  5  ...  9  10  11  12  13  پسین »  
#1 | Posted: 3 Nov 2012 16:42
سلام تقاضای تاپیک در تالار مذهب با عنوان

توسل از دیدگاه ادیان ومذاهب

در این تاپیک به مرور موجودیت توسل در ادیان ومذاهب بزرگ جهان خواهم پرداخت

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#2 | Posted: 4 Nov 2012 19:19
توسل از دیدگاه قرآن


توسل از «وسیله»، به معنای تقرّب جستن به غیر است.در این‌جا، وسیله قرار دادن ذوات مقدّس، اشخاص و بتها برای تقرّب به خدا مورد نظر است؛ و منظور تمسّک به اسما و صفات الهی در دعا یا استعانت به صبر، نماز و عمل صالح نیست.

قرآن توسّل به درگاه خداوند را مهم و مایه رستگاری دانسته‌است، و می‌گوید:

ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، تقوای الهی را پیشه کنید، و وسیله‏ ای برای تقرب به او بجوئید، و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید!

در نظر قرآن، دو نوع توسل وجود دارد:

۱) توسّل به بتها، جهت تقرّب به خداوند، نامشروع و حرام دانسته شده است در حالی که معبودان مشرکان، خودشان در جستجوی وسیله‏ ای برای تقرّب به خداوند هستند

۲) توسل به پیامبران برای آمرزش گناهان، امری مشروع است؛ چنان‌که آیه ۶۴ سوره نساء می‌گوید:

ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‏ کردند (و فرمان‌های خدا را زیر پا می‌‏گذاردند)، به نزد تو می‌‏آمدند و از خدا طلب آمرزش می‏ کردند و پیامبر هم برای آنها استغفار می‏ کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می‌‏یافتند.

همچنین در آیات مختلفی خداوند از پیامبر می‌خواهد برای مؤمنان واسطه شود و برای ایشان طلب مغفرت و آمرزش کند.از برخی روایات پیامبر و نیز برخی تفاسیر هم استفاده می‌شود کلماتی که آدم از خدا دریافت کرد تا توبه اش پذیرفته شود، درخواست و توسّل به حق پیامبر و خاندانش برای قبولی توبه‏ اش بود.

همچنین از برادران یوسف نقل می‌کند که نزد پدرشان آمدند تا او برایشان طلب مغفرت کند، و یعقوب پیامبر هم درخواست آن‌ها را می‌پذیرد.

از آیات قرآنی معلوم می‌شود که تأثیر توسّل به پیامبر اسلام در آمرزش گناهان، از اعتقادات مسلمانان صدر اسلام بوده‌است، به طوری که حتی برخی از مسلمانان متخلف، به طور ریاکارانه تظاهر به توسل می‌کرده‌اند. همچنین برخی مسلمانان به برخی مسلمانان دیگر می‌گفته‌اند که به جهت گناهانشان متوسل به پیامبر اسلام شوند تا برایشان آمرزش‌خواهی نماید، و این نشان‌‏دهنده این اعتقاد و فرهنگ دینی در میان مسلمانان است که اگر آن حضرت برای آنان استغفار نماید، مستجاب خواهد شد

طبق آیات مختلف قرآن، توسل به پیامبر سبب آمرزش گناهان از جانب خداوند و نیز سبب جلب رحمت الهی است

شیعیان و بسیاری از اهل تسنن معتقدند از امر خداوند به «ابتغاء وسیله» و اجازه توسّل به پیامبر برای آمرزش گناهان و توسّل فرزندان یعقوب به پدرشان برای بخشش خطایشان استفاده می‏ شود که توسّل، با توحید منافات ندارد.

البته از آیات دیگری از قرآن مشخص می‌شود که پذیرش توسل نیازمند زمینه‌هایی است:

۱. اقرار به گناه‏

۲. تقوا

۳. جهاد و تلاش در راه خدا

همچنین، استکبار، مانع پذیرش توسّل به پیامبر برای طلب آمرزش از خدا است.

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#3 | Posted: 4 Nov 2012 19:38
توسل برای شفاعت یا امور دنیوی شرایط خاصی داره اما در همه امور مورد استفاده است البته برای شیعیان

توسل امری ما ورایی است واینکه توسل جواب بده یا نه همیشه در هاله ای از ابهام است

دقیقا مثه این جمله

خدایا اگر بدهی کریمی و اگر ندهی حکیم

حلاصه میگن تو بخواه و متوسل شو اگه خدا داد بهت که کریم بوده اگه نداد حتما به نفعت نبوده و درواقه هیچ راهی برای تست اینکه تو وقتی متوسل میشی حتما به خواسته ات میرسی یا نه وجود نداره

واسه همین توسل یک خورده غریب به نطر میرسه

الان من بگم هرکس بمن یک ملیون بده بهش صد متر زمین تو بهشت میدم هرکس هم بپرسه راسته بگم وقتی رفتی میبینی

یا بگم همه از من بخواهید که براتنون دعا کنم تا خدا مشکلات شما را حل کنه و باید یک مبلغ هم نذر من کنید

بعدها بالاخره خیلی از مشکلات حل میشه و من به همه بگم چون من دعا کردم مشکل شما حل شد و بهاونهایی که مشکلشون حل نشده بگم حکمت خداست یا اینکه در اینده این درخواست به نفعتون نبوده

به همین سادگی

بعضی ها برا مریضشون دعا میکنن و متوسل میشن .من الان شرظ میبندم برید تو یک کشور کمونیست بی خدا که از لحاط بهداشت و پزشکی معادل ایران باشه بعد امار بگیرید از کسانی که به کما میرن یا شرایط مرگ و زندگی اونها ۵۰ به ۵۰ استو امار بگیرید

مابا این همه دعا وتوسل و اونها بدوت توسل یقینا ومطمئنا امار مرگ ومیر یا برگشت به زندگی فرقی نمیکنه

تو اون کشورها وقتی یک کما رفتهبعد بیست سال برمیگرده میگن شانس اورده و اینجا میگن معجزه شده همین و به همین سادگی

سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"

Signature
     
#4 | Posted: 6 Nov 2012 11:54 | Edited By: ametis
با توجه به اینکه شیعه توسل را واجب نمی داند و سنی ها حرام می داند، احتیاط در ترک توسل نیست؟


اولا مساله توسل بین شیعه و سنی مساله ای اختلافی نیست. بلکه این مساله بین همه فرقه های اسلامی مورد قبول است. و تنها گروهی که توسل را بهانه ای برای تکفیر مسلمانان قرار داده اند، وهابیون هستند.

ثانیا دقت کنید که نتیجه احتیاط به معنای همراهی با وهابیون نیست. اگر احتیاط به این معنا باشد که شما در عمل توسل نکنید؛ شاید بتوان آن را صحیح دانست. اما اگر منظور از احتیاط، اعتقاد به غلط بودن توسل و شرک دانستن آن است، این تکفیر مسلمانان است. و از احتیاط بسیار دور است.
لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَیْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً؛(نساء 94) به كسى كه نزد شما اظهار اسلام مى‏‌كند، نگویید: مؤمن نیستى.

و اعتقادی بر خلاف آیات و روایات است. و اگر منجر به تکذیب این آیات و روایات شود خود می تواند نوعی کفر باشد.
ثالثا ادله و دلایل مجاز بودن توسل، آن قدر روشن و واضح است که جایی برای این گونه موضع گیری نیست. مگر اینکه کسی قدر و شان خود را نشناخته باشد و هر نوع شبهه ای را بدون در نظر گرفتن توان خود مطالعه کند.

بازهم دردی دیگر،شمایل حضرت عباس یا نم دیوار




Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#5 | Posted: 6 Nov 2012 12:09
توسل جایگاه خاصی در دین اسلام داره و این جایگاه باعث بزرگترین سوء استفاده ها در تاریخ شده

بزرگترین اونها در تاریخ معاصر قبور ائمه است و تولیت ها که از کنار توسل اعتقادی مردم هزاران منبع درامد برایخود بدست اوردند در حالیکه توسل یک مسئله کاملا شخصی است و نیازی به تظاهر در این امر نیست اما متظاهرانه کردن این اصل مذهبی تونسته در کنار توسل معنوی جیب مردم رو برای رسیدن به مسائل معنوی خالی کنه

شاید در قرن بیست و یکم فروش زمین در بهشت خنده دار یاشه اما واقعیته و در اینجا به جایگاه واقعی توسل خواهیم پرداخت تا ارتباط معنوی و مادی اینگونه باعث تحجر و سر کیسه کردن مردم نشه

البته در ادیان دیگه من اطلاعی ندارم و خواهشم از کسانی که مطلع هستند اینه که بمن کمک کنند

این یک شیوه افراطی توسط شیعیان

و این یک شیوه افراطی از سوی وهابیون سنی که هرگونه توسل را حرام و شرک میدونن تا حدی که ...







میبینید کلمه یا محمد که توسل به پیامبر است رو تبدیل به یا مجید کرده اند

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#6 | Posted: 6 Nov 2012 12:33
شفاعت و ديدگاه تشيع و تسنن؟



ـ نظر اهل سنت و برادران شيعه درباره شفاعت چيست و اگر شفاعت از نظر دينى حقيقت دارد چه كسانى در روز قيامت شفاعت مى كنند؟

شفاعت در لغت از ماده شفع به معناى ضميمه شدن چيزى به چيز ديگر است و در اصطلاح، عبارت است از ضميمه شدن استعداد ناقص كسى كه نياز به شفاعت دارد با دعا، و درخواست شفيع و واسطه كه در نتيجه شخصى شفاعت شده ارتقاى مقام پيدا كرده و يا از عقوبت و عذاب رهايى مى يابد .
مسأله شفاعت در قيامت، يكى از اصول مسلّم و خدشه ناپذير اسلام است كه همه فرقه ها و مذاهب اسلامى به استناد آيات قرآن و روايات، آن را پذيرفته اند .
شيخ مفيد از علماى بزرگ شيعه مى گويد : «اماميه اتفاق نظر دارند كه پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه اطهار (عليهم السلام) در روز رستاخيز، گناهكاران را شفاعت مى كنند ».
ابومنصور ماتريدى سمرقندى كه امام اهل سنت در مشرق زمين است بعد از نقل آيه (...وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ...); و آيه (...وَ لا يَشْفَعُونَ إلاّ لِمَنِ ارْتَضى...); مى گويد : «اگرچه آيه نخست شفاعت را در ظاهر نفى مى كند، ولى آيه دوم اشاره دارد كه شفاعت در اسلام وجود دارد ».
شفاعت در قرآن
در قرآن كريم، آيات فراوانى پيرامون شفاعت در قيامت وجود دارد كه اين آيات را مى توان در يك جمع بندى، به سه دسته تقسيم كرد :
1 ـ آياتى كه شفاعت را در قيامت نفى مى كند، مانند :
(...أَنْفِقُوا مِمّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِىَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ...); از آنچه به شما روزى داده ايم انفاق كنيد، پيش از آن كه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و شفاعتى.
2 ـ آياتى كه تنها خداوند را به عنوان شفيع معرفى مى نمايد، مانند :
(قُلْ للهِ الشَّفاعَةُ جَميعاً...); بگو شفاعت همه اش از آن خداست.
3 ـ آياتى كه شفاعت ديگران را مشروط به اذن و فرمان خدا كرده است، مانند :
(...مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إلاّ بِإذْنِهِ...); كيست آن كسى كه جز به اذن او، در پيشگاهش شفاعت كند.
با ملاحظه مجموع اين آيات، چنين به نظر مى رسد كه شفاعت، مختص خداوند متعال است ولى در عين حال برخى افراد مى توانند با اذن و اجازه پروردگار، نسبت به اشخاصى كه زمينه شفاعت دارند، شفاعت كنند .

شفاعت گنندگان قيامت
با اثبات وجود شفاعت در قيامت با استفاده از روايت مى توان گفت كه افراد زير از اجازه شفاعت كردن برخورداراند.

1 ـ پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله)
شفاعت رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) در روز قيامت، از موضوعات مورد اتفاق شيعه و سنى است و روايات متواترى آن را ثابت مى كند ، كه به چند مورد از آن اشاره مى شود:
الف) در ذيل آيه شريفه: (...عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً); اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند. مفسران شيعه و سنى با استناد به روايات گفته اند كه مقصود از «مقام محمود» مقام شفاعت است كه در روز قيامت به پيامبر اسلام اعطا مى شود . در يكى از اين روايات رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد : «قوله (عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً)هُوَ المَقامُ الّذي أَشْفَعَ لاُِمَّتي فيه»; مقصود از (عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ) همان مقامى است كه من ـ به وسيله آن ـ امتم را شفاعت مى كنم.
ب) در ذيل آيه مبارك: (وَ لَسَوفَ يُعْطيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى); و به زودى پروردگارت تو را عطا خواهد كرد تا خرسند گردى. بسيارى از مفسران گفته اند : مقصود از اين آيه مقام شفاعت است .
ج) رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد : «أُعْطيتُ خَمْساً . . . وَأُعْطيتُ الشَّفاعَةَ فَادّخَرْتُها لاُِمَّتي»; به من پنج چيز داده شد ، از جمله آن شفاعت است كه آن را براى امتم ذخيره نموده ام.
د) ابوذر غفارى و سلمان فارسى از رسول خدا (صلى الله عليه وآله) نقل كرده اند كه فرمود : «إِنَّ الله أَعْطاني مَسْأَلُةٌ فَادَّخَرْتُ مَسْأَلَتي لِشَفاعَةِ المُؤمنينَ مِنْ أُمَّتي يَوْمَ القِيامَةِ فَفَعَلَ ذلكَ»; خداوند يك دعاى مستجاب به من عطا فرمود و من آن را براى شفاعت مؤمنان امتم در روز قيامت نگاه داشتم ، پس خداوند هم آن را پذيرفت .

2 ـ پيامبران، علما و شهدا
به جز رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) ساير پيامبران نيز از اجازه شفاعت برخورداراند و همچنين دانشمندان و شهدا نيز حق شفاعت كردن دارند.
از على (عليه السلام) نقل شده است كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود : «ثَلاثَةٌ يَشْفَعُون اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَيَشْفَعُونَ الأَنْبياءَ ثُمَّ العُلَماء ثُمَّ الشُّهداءَ»; سه دسته در پيشگاه خداوند شفاعت مى كنند و شفاعت آنان نيز پذيرفته مى شود ، پيامبران ، دانشمندان و شهدا.
در سنن ابن ماجه ـ از منابع معتبر اهل سنت ـ آمده است كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله)فرمود : «يَشْفَعُ يَوْمَ القِيامَةِ الأَنْبياءُ ثُمَّ العُلَماءُ ثُمَّ الشُّهداءُ»; پيامبران ، علما و شهدا در روز قيامت شفاعت مى كنند .

3ـ فرشتگان و مؤمنان
روايت شده است كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود : «يَشْفَعُ النَّبيُّونَ وَ المَلائِكةَ والمُؤمِنُونَ»; پيامبران ، فرشتگان و مؤمنان در روز قيامت شفاعت مى كنند .

4 ـ امامان معصوم (عليهم السلام) و اهل بيت رسول خدا (صلى الله عليه وآله)
احاديث و روايات فراوانى در منابع شيعه حق شفاعت را براى اهل بيت و ائمه (عليهم السلام)ثابت نموده است .
رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد : «إِنّي لأشْفَعُ يَوْمَ القيِامَةِ فَأَشْفَعُ وَ يَشْفَعُ عَلىٍّ فَيَشْفَعُ وَ يَشْفَعُ اهل بيت ي فَيَشْفَعُونَ»; همانا در روز قيامت ، من و على و اهل بيتم شفاعت مى كنيم و شفاعت ما پذيرفته مى شود .

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#7 | Posted: 6 Nov 2012 12:34
دعا و توسل از ديدگاه اهل سنت


ابو العز حنفى در شرح عقايد طحاوى مى نويسد: «اهل سنت شفاعت پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)را درباره گناهكاران پذيرفته اند ولى هيچ كس جز به اجازه خداوند بزرگ حق شفاعت ندارد».
از ديدگاه اهل سنت طلب شفاعت در دين با استفاده از عبارت «بحق نبيك او بحق فلان» دو محذور دارد; نخست سوگند خوردن به غير خدا و دوم حق قرار دادن بر خداوند. از ابو يوسف نقل شده است كه وى در مقام دعا، كراهت نداشته كه بگويد: «أسئلك بحق فلان او بحق أنبيائك و رسلك و بحق البيت الحرام و المشعر الحرام و نحو ذلك...» بر خلاف ابو حنيفه كه وى كراهت داشته است.
اما اگر درخواست كننده بگويد: «بجاه فلان عندك او نتوسل اليك بأنبيائك و رسلك»، خدايا به خاطر جاه و شرف و منزلت پيامبرانت به تو متوسل مى شويم تا دعاى ما را اجابت فرمايى. اين نحوه دعا چون در سيره صحابه نقل نشده محذور دارد.
بهترين نحوه دعا، توسل و طلب شفاعت آن است كه گفته شود: «باتباعى لرسولك و محبتى و ايمانى و سائر انبيائك».
از عبارت فوق روشن مى شود، ديدگاه اهل سنت با وهابيت كاملا متفاوت است زيرا آنها نحوه دعا را به صورت فوق شرك دانسته اند اما از ديد برخى از علماى اهل سنت اين شيوه تنها كراهت و محذور دارد و البته ديدگاه علماى ديوبند مسأله را روشن ترمى سازد:


ـ شرح عقايد، طحاوى، ص 191. الشفاعة التى ادخر لهم حق كما روى فى الاخبار.

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#8 | Posted: 6 Nov 2012 12:36
آیا توسل امری اصیل در دین اسلام است یا ملهم از ادیان دیگر مثل مسیحیت است؟


توسل به صالحان و بندگان برگزیدۀ خدا به انگیزۀ تحصیل قرب الاهی، ویژۀ زمان پیامبر و دین اسلام نبوده، بلکه در سیرۀ اولیا و انبیای پیشین نیز وجود داشته است، از جمله توسل حضرت آدم علیه السلام به حق پیامبر اکرم یا پنج تن برای پذیرش توبۀ خود.

در روایات اهل سنت آمده که آدم با توسل به محمد (ص) توبه کرد و گفت: «یارب به حق محمد از تو مسئلت دارم که گناهم را ببخشی» (مسند احمدج ۴ ص 138)

علامه طباطبایی می فرمایند: به نص کتب ادیان و مذاهب و شهادت بت پرستانی که صدها میلیون در چین، هند و ژاپن زندگی می‏کنند، کیش بت پرستی بر این اساس است که می‏گویند: آفرینش عالم و حتی خدایانی که می‏پرستند از آن خدای تعالی است ولی چون قابل درک ما نیست ناگزیریم برخی از بندگان مقرب او را پرستش کنیم مانند ملائکه و جن و پاکان تا آنان ما را به خدا نزدیکتر کرده پیش او برای ما شفاعت کنند.

از نظر آنان ملائکه مانند بنایی هستند که صاحب منزل، ساختمان منزلی را به او واگذار کرده است و شفاعت به منزله خواست بنا است.

اما در قرآن کریم توسل به انبیاء به نحو واسطه - نه به طور استقلال - شرک معرفی نشده و نکوهش مشرکین نه از جهت شفاعت بلکه از جهت عبادت غیر خدا است.

معلوم می شود قبل از اسلام نیز توسل و شفاعت وجود داشته است اما از روزی که شریعت اسلام به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابلاغ شد از طریق احادیث اسلامی مشروعیت آن نیز، اعلام گردید.

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#9 | Posted: 6 Nov 2012 12:48


توسل نوح (ع) به پنج تن
آيا واقعا نوح به پنج تن متوسل شده بود؟


توسل جستن به بزرگان از جمله مسائلي است كه تقريبا در تمامي اديان پيشينه و سابقه ي جدي دارد. اكتشافات اخير باستان شناسي نشان مي دهد كه نوح (ع) در هنگام طوفان و زماني كه در كشتي مستقر شده بود به پنج تن آل عبا متوسل شده بود.


و لقد ترکناها آیة فهل من مدّکر(سوره قمر، آیه 15)
"و ما آن کشتی را محفوظ داشتیم تا آیت عبرت شود، پس کیست که پند گیرد؟"

در سال ۱۹۵۹، یک خلبان ترک، براساس مأموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای مؤسسه ژئودتیک ترکیه برداشت. هنگامی که مأموریت به پایان رسید، در میان عکس های او تصویری جلب نظر می کرد که بیشتر شبیه یک قایق بود تا چیزی دیگر، قایقی بزرگ که بر سینه تپه ای، در فاصله بیست کیلومتری کوههای آرارات آرمیده بود.

تصویر هوایی از فسیل کشتی که محل آسیب دیدگی ناشی از برخورد به یک صخره در آن مشخص است. بلافاصله پس از مشاهده این تصویر، تعدادی از متخصصان، علاقه مند به پیگیری شدند. دکتر براندنبرگ از دانشگاه ایالتی اوهایو یکی از این علاقه مندان بود. او کسی بود که قبلاً در زمینه کشف تأسیسات روی زمین از طریق هوا، مطالعات دانشگاهی داشت و پایگاههای موشکی کوبا را در دوران کندی کشف کرده بود.



دکتر واندنبرگ با دقت عکس ها را مورد مطالعه قرار داد و اظهار کرد: «من هیچ شکی ندارم که شیء موجود در عکس های هوایی یک کشتی است. من تا به حال در طول مدت فعالیتم، هرگز چنین شیء عجیبی در یک عکس هوایی ندیده بودم.» پس از آن یک گروه کاوشگر آمریکایی نیز به منطقه مورد نظر اعزام شد، ولی حتی با انجام تحقیقات کوتاه مدت، نتوانست اطلاعات قابل توجهی بدست آورد.

۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه گذشت و هیچ اکتشافی تا سال ۱۹۷۶ انجام نگرفت. در سال ۱۹۷۶ یک باستان شناس آمریکایی به نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر ازحدی است که قبلاً تصور می کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و بسختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود.

به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می ساخت. «ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می کردند، به جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می توانست راهگشای کار آنها باشد:

«زمین لرزه!» آنها متوجه شدند که حرکت دادن و در آوردن جسم مذکور از درون زمین، به دلیل ابعاد وسیع و بزرگ آن غیر ممکن است و تنها با یک لرزش زمین، این شیء می تواند از دل خاک سر در آورد و مورد کاوش قرار گیرد.

از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به طور شگفت آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد.

بدنبال این زمین لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می تواند باقیمانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی ها به خوش بینی مبدل و این سؤال ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوههای آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟… آیا ما شاهد بقایای کشتی افسانه ای حضرت نوح که در کتب مقدس ادیان جهان از آن صحبت شده است، هستیم؟»


تصویر ران ویت در پارك ملی كشتی نوح


طوفان و سیل در زمان حضرت نوح در سطح وسیعی بوسعت کره زمین واقع شده است. به اعتقاد مسیحیان و بنا به نص انجیل، این حادثه عظیم و دهشت آور، برای تنبیه مردمان آن روزگار که دست به سرکشی زده بودند و به منظور نجات نوح پیامبر و پیروانش واقع شده بود. بررسیهای زمین شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگهای دسته جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه ای غیر منتظره نشان می دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد.

وجود لایه های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی و دلخراش را روایت می کنند.

پارك ملی كشتی نوح
تاریخ در مورد محل به گل نشستن کشتی چه می گوید؟
داستان کشتی نوح از گذشته های دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پیش نقل کرده اند که توریست ها و مسافران کنجکاو بسیاری از قدیم این منطقه را در کوههای آرارات کشور ترکیه، مورد بازدید قرار می دادند و گاهی تکه های کوچکی از آن به غنیمت برده می شد. در تاریخ آمده است که حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، آشوریان اقدام به ورود به کشتی کردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن که در زیر زمین واقع شده بود شدند. این نشان می دهد که اقوال مختلف در مورد موقعیت جغرافیایی کشتی، متفقند.

تکنولوژی پیچیده در ساخت کشتی
اینجا صحبت از ساخت یک قایق کرجی کوچک هشت نفره با ظرفیت چند حیوان کوچک نیست. بحث بر سر تکنولوژی پیچیده ای است که مهارت ذوب فلزات، ابزار پیشرفته و نیروی انسانی حاذق می طلبیده است. از آنجا که یاران حضرت نوح تعداد بسیار کمی بوده اند، این سؤال پیش می آید که نوح براستی چگونه این کشتی را ساخته است. کشتی ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به شمار می رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. آیا نوح به تنهایی توانسته است کشتی ناوگونه خود را به طول یک زمین فوتبال و به وزن تقریبی ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آیا ساخت یک کشتی با دست خالی با امکانات آن زمان، به گنجایش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربری با تصورات ما درباره قدما، همخوانی دارد؟ براستی چه تعداد جانور و چگونه جمع آوری شدند و در کشتی جایگزینی شدند؟ آب و غذا چگونه تأمین می شد؟ جانوران وحشی چگونه به سوی کشتی هدایت شدند؟ باید کار جمع آوری و هدایت حیوانات کاری سخت بوده باشد ولی بهرحال فرمان خدا باید انجام می شد.
…خوشبختانه تحقیق بیشتر در محل، حضور حیوانات را در کشتی یافت شده، تأیید کرد.. کشف مقادیر قابل توجهی فضولات حیوانات که به صورت فسیل در آمده اند و از ناحیه خسارت دیده کشتی به بیرون رانده شده اند ، فرضیه ما را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. علاقمندان به کاوش در مورد کشتی نوح بارها و بارها سعی کرده اند به درون کشتی فسیل شده راه یابند ولی همیشه با توده های عظیم سنگ و خاک نیمه ویران مواجه شده اند. در آخرین تلاشها، کاوشگران سعی کردند لایه های گل و لای خشک شده اطراف کشتی را در هم بشکنند و از میان بردارند تا شاید راهی برای ورود به اتاقکهای زیرین کشتی پیدا کنند، اما خیلی موفق نبودند. در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان شناس، بخشی از شاخ فسیل شده جانوری را کشف کرد که از قسمت تخریب شده کشتی که فضولات حیوانی بیرون ریخته بودند، به بیرون افتاده بود. به تشخیص محققان، این شاخ که مربوط به یک پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازی سالانه جانور به هنگام خروج از کشتی در آنجا رها شده است…

کشتی نوح: اسکلت فلزی، بدنه چوبی
آزمایشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تأیید کرده است. باستان شناسان با کشف رگه ها و تیرهای باریک آهنی، الگویی ترسیم کرده اند که حاصل کار به صورت نوارهای زرد و صورتی بر روی کشتی علامتگذاری شد. آنها همچنین گره ها و اتصالات آهنی محکم و برجسته ای را یافته اند که در ۵۴۰۰ نقطه کشتی بکار رفته اند.







نوارهای مشخص شده خطوط آهنی با آرایش منظم اسكلت كشتی می باشد..
تصویر برداری های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده اند. آنها می گویند که استفاده وسیع و همه جانبه از فلزات در ساخت کشتی خارج از حد تصور ماست. و اصنع الفلک باعیننا و وحینا (سوره هود، آیه۳۷)







تصویر رادار اسكن از كشتی نوح

به نظر می رسد که تکنولوژی پیشرفته و رشدیافته ای در آن دوران وجود داشته که به هر حال حضرت نوح (ع) توانسته از آن بهره مند شود. تکنولوژی و تمدنی که ذهن ما را از تمرکز بر روی بناها و اماکن منحصر به فرد در نقاط مختلف دنیا به این نقطه از جهان معطوف می کند. اکتشافات زمانی جالبتر شد که باستان شناسان توانستند طرح مشبکی حاصل از تقاطع تیرهای فلزی افقی و عمودی بکاررفته در بدنه کشتی بدست بیاورند. تصاویری که نشان می دهند ۷۲ تیر فلزی اصلی در هر طرف کشتی به کاررفته است. به نظر می رسد که برای هر چیزی طرح و الگویی وجود داشته است. وجود اتاقها و فضاهای کوچک و بزرگ در طبقات مختلف، نظریه وجود طرح مهندسی پیشرفته را تأیید می کند. در طول تحقیقات، بررسیهایی در مورد تعیین طول، عرض و قطر کشتی انجام گرفته است که متخصصان را قادر ساخته تا از جزییات کف کشتی، ساختمان و الگوی اولیه و مواد تشکیل دهنده آن اطلاعاتی بدست آورند. دستیابی به چنین کشفیاتی مبهوت کننده بود، چرا که در بسیاری از مواقع، درک واقعیت کشف شده از حد تصور خارج بود. کشف یک لایه غلافی و کپسولی شکل در داخل کشتی از این جمله بود که در واقع کشتی را به دو لایه یا پوسته اصلی مجهز می کرد. این آزمایشات، وجود دیوارهای داخلی کشتی، حفره ها، اتاقها و دهلیزها و همچنین وجود دو مخزن بزرگ استوانه ای را تأیید کرد. در این آزمایشها که به «رادار اسکن» یا «اسکن های راداری» معروفند، معلوم شد که دو مخزن استوانه ای بزرگ که هر کدام چهار متر و ۲۰ سانتی متر بلندی و هفت متر و بیست سانتی متر عرض داشته اند و به دور هر یک از آنها کمربندی فلزی نصب شده بود، در نزدیکی تنها در ورودی کشتی وجود داشته اند. در یکی از آزمایشات رادار اسکن که به درخواست استاندار استان آگری ترکیه انجام شد، معلوم شد که جنس بدنه کشتی از سه لایه چوب به هم چسبیده تشکیل شده است. این سه لایه با مواد محکم چسبنده، بهم چسبیده بودند.







قطعات كاملاً سنگی شده از قسمتهای چوبی كشتی كه آثار حجاری و برش خوردگی دارند.


در سال ۱۹۹۱، یک عدد میخ پرچ فسیل شده با حضور ۲۶ نفر محقق در بقایای کشتی کشف شد. تجزیه و تحلیل ترکیبات این میخ وجود آلیاژهای آلومینیوم، تیتانیوم و برخی از دیگر فلزات را تأیید کرد.

این در حالی است که گمان می رفت در زمان حضرت نوح، آهن و آلومینیوم هنوز به مرحله کشف و استخراج نرسیده باشد. آیا ما نیازمند بازنگری در تاریخ استفاده و استخراج بشر از فلزات هستیم؟


لنگرهای کشتی هم کشف شد!
بر بلندیهای تپه های اطراف محل کشتی، باستان شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود. این اجسام مثلثی شکل سنگی و نیمه صیقلی، شبیه به لنگرهای کشتی های باستانی بودند که «دراگ» نامیده می شدند. اینها در واقع ابزاری بودند که به علت وزن زیاد به جای وزنه یا لنگر به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب می شدند. چگونه و با چه نیرویی؟ دقیقاً نمی دانیم ولی حدس هایی در این زمینه وجود دارد.





ران ویت و همكارانش در كنار سنگ لنگر یافت شده.



کشف شش وزنه یا لنگر کشتی، هر یک مجهز به سوراخی در بالای آن، حدس باستان شناسان را به یقین تبدیل کرد. این وزنه ها در فواصل متفاوت، ظاهراً به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب شده بودند.

اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس ۳۰۰ ذراع یاد شده است.. واحد ذراع در مصر قدیم در زمان حضرت موسی(ع) برابر با ۵۲.۷ سانتی متر بوده است. با محاسبه این رقم، عدد ۱۵۸.۴۶ متر بدست می آید.

طول کشتی مورد کاوش توسط دو تیم مختلف در دو زمان اندازه گیری شد. رقم بدست آمده دقیقاً ۱۵۸.۴۶ متر را نشان می داد. این محاسبات، محققان را در ادامه کاوشها مصمم تر کرد…


کتیبه ای که ادعای دانشمندان را اثبات کرد
روایت است که حضرت نوح(ع) قبل از به زمین نشستن کشتی و فروکش کردن آب، پرنده ای را که باید مانند کبوتر یا کلاغ بوده باشد به بیرون فرستاد تا مطمئن شود خشکی نزدیک است یا نه. بار اول پرنده با خستگی به کشتی بازگشت و این بدان معنی بود که خشکی در آن نزدیکیها وجود ندارد. بار دوم پرنده به کشتی باز نگشت و این آزمایش نشان داد که عمل لنگر انداختن نزدیک است. [در کتاب مقدس که گویا این روایت از آن نقل شده، آمده است حضرت نوح(ع) ابتدا یک کلاغ را می فرستد که از فرستادن کلاغ نتیجه ای نمی گیرد و بعد از آن کبوتری را می فرستد- انصاف]

درست در دو کیلومتری شرق محلی که کشتی هم اکنون قرار دارد، دهکده ای وجود دارد که «کارگاکونماز» نامیده شده است. نام این دهکده ترکی را چنین ترجمه کرده اند: «آن کلاغ نه توقف می کند نه باز می گردد.» [چارلز برلیتز در کتاب "کشتی گمشده نوح" (ترجمه احمد اسلاملو) نام این محل را "جایی که کلاغ نمی نشیند" ترجمه کرده است- انصاف]

محل کنونی کشتی در دل کوههای آرارات از گذشته های دور، به منطقه هشت معروف شده و دره پایین منطقه، محله هشت نام گرفته است. چرا؟ [در کتاب "کشتی گمشده نوح" آمده نام این منطقه به «تمانین» (Temanin) معروف است که به معنی «هشت» است. شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار از امام رضا(ع) نقل کرده است که "نوح در همان محلی که کشتی به زمین نشست قریه ای بنا کرد و نام آن را قریه «ثمانین» (هشتاد) گذاشت." همانطور که می بینیم بین کلمات «ثمانین» (هشتاد) و «تمانین» (هشت) از نظر شکل و معنی شباهت زیادی وجود دارد- انصاف]

در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحه ای کشف شد که ادعاهای باستان شناسان را به طرز زیبایی اثبات کرد. کتیبه ای که حداقل ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. بر روی این تابلوی سنگ آهکی، در سمت چپ، تصویر رشته کوههایی دیده می شود که در کنار یک تپه و سپس یک کوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست، یک تصویر قایقی شکل با هشت نفر انسان کنده کاری شده است… در بالای سنگ کتیبه، دو پرنده در حال پروازند. کشف این کتیبه همگان را به شگفتی واداشت. [کتاب مقدس، سرنشینان کشتی نوح را هشت نفر ذکر کرده است. در روایات شیعه نیز تعداد هشت نفر و هشتاد نفر، هر دو نقل شده است- انصاف] در واقعیت موجود، کوه آرارات در سمت چپ، تپه ای در کنار آن و قله یک کوه آتشفشان در کنار تپه وجود دارد.

کتیبه یافت شده منتسب به حضرت نوح (ع)

پیامبر اسلام فرمود: « هنگامی که خداوند اراده کرد قوم حضرت نوح را هلاک کند، به نوح فرمان داد کشتی بزرگی بسازد. جبرئیل نیز با میخ‌هایی برای ساختن کشتی فرود آمد. در میان انبوه میخ‌ها پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود.

حضرت نوح هر کدام را بر می داشت، میخ همچون ستاره‌ای در تاریکی شب می درخشید. هنگامی که میخ پنجم را برداشت، پس از درخششی، اشکی از آن جاری شد.
نوح از جبرئیل پرسید: « این میخ و اشک چیست؟»
جبرئیل در پاسخ گفت: « این میخ حسین بن علی است.»
حضرت نوح نیز هر یک را در یک طرف از کشتی کوبید.

پیامبر فرمود: « در آیه « و حملنا علی ذات الواح و دسر » منظور از « الواح » چوب‌های کشتی و منظور از « دسر » ما هستیم. اگر ما نبودیم کشتی حرکت نمی کرد.»
منابع:
بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴- امان الاخطار، ص ۱۰۷ و ۱۰۸

گزارش‌ باستان‌شناسی‌ شوروی‌ دربارة‌ کشتی‌ نوح
بر اثر این‌ اکتشاف‌، ادارة‌ کلّ باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ برای‌ تحقیق‌ از چگونگی‌ این‌ لوح‌ و خواندن‌ آن‌، هیئتی‌ مرکّب‌ از هفت‌ نفر از مهمترین‌ باستان‌ شناسان‌ و اساتید خط‌ شناس‌ و زبان‌ دان‌ روسی‌ و چینی‌ را مأمور تحقیق‌ و بررسی‌ نموده‌ که‌ نام‌ آنها بدین‌ گونه‌ است‌:

۱ ـ پرفسور سولی‌ نوف‌، استاد زبان‌های‌ قدیمی‌ و باستانی‌ در دانشکدة‌ مسکو.

۲ ـ ایفاهان‌ خینو، دانشمند و استاد زبان‌شناس‌ در دانشکدة‌ لولوهان‌ چین‌.

۳ ـ میشانن‌ لوفارنک‌، مدیر کلّ آثار باستانی‌ شوروی‌.

۴ ـ تانمول‌ گورف‌، استاد لغات‌ در دانشکده‌ کیفزو.

۵ ـ پرفسور دی‌ راکن‌ استاد باستان‌ شناس‌ در آکادمی‌ علوم‌ لنین‌.

۶ ـ ایم‌ احمد کولا، مدیر تحقیقات‌ و اکتشافات‌ عمومی‌ شوروی‌.

۷ ـ میچر کولتوف‌، رئیس‌ دانشکدة‌ استالین‌.







این‌ هیئت‌ پس‌ از ۸ ماه‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ و مقایسة‌ حروف‌ آن‌ با نمونه‌ سائر خطوط‌ و کلمات‌ قدیم‌ متّفقاً گزارش‌ زیر را در اختیار باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ گذاشت‌:

۱ ـ این‌ لوح‌ مخطوط‌ چوبی‌ از جنس‌ همان‌ پاره‌ تخته‌های‌ مربوط‌ به‌ کاوش‌های‌ قبلی‌، و کُلاًّ متعلّق‌ به‌ کشتی‌ نوح‌ بوده‌ است‌؛ منتهی‌ لوح‌ مزبور مثل‌ سائر تخته‌ها آنقدرها پوسیده‌ نشده‌، و طوری‌ سالم‌ مانده‌ که‌ خواندن‌ خطهای‌ آن‌ به‌ آسانی‌ امکان‌ پذیر می‌باشد.

۲ ـ حروف‌ و کلمات‌ این‌ عبارات‌ به‌ لغت‌ سامانی‌ یا سامی‌ است‌ که‌ در حقیقت‌ اُمّ اللغات‌ (ریشة‌ لغات‌) و به‌ سام‌ بن‌ نوح‌ منسوب‌ می‌باشد.

۳ ـ معنای‌ این‌ حروف‌ و کلمات‌ بدین‌ شرح‌ است‌:

توسّل‌ حضرت‌ نوح‌ به‌ پنج‌ تن‌ علیهم‌ السّلام‌ و أسامی‌ آنها بر کشتی‌ «ای‌ خدای‌ من‌! و ای‌ یاور من‌! به‌ رحمت‌ و کرمت‌ مرا یاری‌ نما! و به‌ پاس‌ خاطر این‌ نفوس‌ مقدّسه‌:

مُحمّد

إیلیا (علیّ)

شَبَر (حَسَن‌)

شُبَیْر (حُسَین‌)

فاطِمَه‌

آنان‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و گرامی‌اند

جهان‌ به‌ برکت‌ آنها برپاست‌.

به‌ احترام‌ نام‌ آنها مرا یاری‌ کن‌!

تنها توئی‌ که‌ میتوانی‌ مرا به‌ راه‌ راست‌ هدایت‌ کنی‌!»


بعداً دانشمند انگلیسی‌: این‌ ایف‌ ماکس‌، استاد زبان‌های‌ باستانی‌ در دانشگاه‌ منچستر، ترجمة‌ روسی‌ این‌ کلمات‌ را به‌ زبان‌ انگلیسی‌ برگردانید، و عیناً در این‌ مجلّه‌ها و روزنامه‌ها نقل‌ و منتشر گردیده‌ است‌:

۱ ـ مجلّة‌ هفتگی‌ «ویکلی‌ میرر» لندن‌، شمارة‌ مربوط‌ به‌ ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ م‌.

۲ ـ مجلّة‌ «استار انگلیسی‌» لندن‌، مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.

۳ ـ روزنامة‌ «سن‌ لایت‌» منتشره‌ از منچستر، شمارة‌ مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.

۴ ـ روزنامة‌ «ویکلی‌ میرر» تاریخ‌ یکم‌ شباط‌ ۱۹۵۴ م‌.

۵ ـ روزنامة‌ «الهدی‌» قاهره‌ مصر، تاریخ‌ ۳۰ مارس‌ ۱۹۵۳ م‌.

سپس‌ دانشمند و محدّث‌ عالیمقام‌ پاکستانی‌ حکیم‌ سیّد محمود گیلانی‌ که‌ یک‌ موقع‌ مدیر روزنامة‌ «أهل‌ الحَدیث‌» پاکستان‌ (و نخست‌ از اهل‌ تسنّن‌ بوده‌ و بعداً از روی‌ تحقیق‌ به‌ آئین‌ تشیّع‌ گرائیده‌) آن‌ گزارش‌ را به‌ زبان‌ اُرْدو در کتابی‌ به‌ نام‌ «إیلیا مرکز نجات‌ ادیان‌ العالم‌» ترجمه‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.

آنگاه‌ مجلّه‌ «بذره‌» نجف‌ در شماره‌های‌ شوّال‌ و ذوالقعدة‌ ۱۳۸۵، سال‌ اوّل‌، صفحه‌ ۷۸ إلی‌ ۸۱ زیر عنوان‌: نامهای‌ مبارکی‌ که‌ حضرت‌ نوح‌ بدان‌ توسّل‌ جست‌، از اردو به‌ عربی‌ ترجمه‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.

لازم به تذکر است که لوح بدست آمده هم اکنون در موزه واتیکان در “رم” قرار دارد.

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
#10 | Posted: 6 Nov 2012 13:15

نگاهی به ادیان غیر الهی و آداب و رسوم خرافی در جهان + تصویر

آیا پرستش در کشورهای مختلف مخصوص خداوند یکتاست؟! عادات و رسوم خرافی و توسل به غیر خدا در کدام کشورها همچنان رواج دارد؟ آیا خرافه و خرافه پرستی در غرب پیشرفتۀ صنعتی و مدعی، وجود دارد؟برای آشنایی بیشتر با برخی آداب و رسوم خرافی و ادیان الحادی در جهان با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
mashreghnews.ir: شبا گذشت بیش از 1400سال از دعوت آخرین فرستاده خدا به پرستش و عبادت خدای یگانه، و با وجود مبعوث شدن 124 هزار پیامبر برای نشان دادن مسیر صحیح به بشریت در اعصار گونان و ریشه کنی جهالت انسان، در قرن 21 و در اوج پیشرفت کشورها در زمینه های اقتصادی، علمی، صنعت، تکنولوژی، بهداشت و درمان، آموزش و ارتباطات و ... در اقصی نقاط جهان، از شرقی ترین اجتماعات در حال توسعه و تازه توسعه یافته تا غربی ترین کشورهای صنعتی و پیشرفته که پیشتازان اقتصاد و پیشرفت در جهان بشمار می آیند، ریشه های جهالت هنوز هم خشک نشده است.
میل به خرافه و توسل به غیر خداوند متعال و یکتا، همچنان در میان جوامع غربی و شرقی رواج دارد. گرایش هایی که از پرستش تا تقدیس و تکریم غیر خدا و عادات و عقاید خرافی را در بر میگیرد. در این گزارش به برخی از بارزترین و شایع ترین موارد پرستش غیر خدا، تقدیس و تکریم اشیاء و عادات و عقاید خرافی و باطل غرب و شرق پرداخته خواهد شد.
شایعترین و در عین حال آشکار ترین گرایش خرافی که پیامبران الهی از جمله حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) سعی در ریشه کنی آن از جوامع انسانی زمان خود داشتند، گرایش به بت پرستی به جای پرستش خداوند یکتا بود.
بت پرستی به معنای پرستش یک شی‌ء به عنوان خدا و یا انجام اعمالی شبیه به پرستش، همچون ادای احترام بیش از حد به هر چیزی جز خدای واحد است. بت‌پرستی در تمامی ادیان ابراهیمی به شدت منع شده است، البته مصادیق بت‌پرستی ممکن است میان این ادیان متفاوت باشد.
در ادیان غیر ابراهیمی پرستش اشیاء دست‌ساز منعی ندارد، اما در داخل آن ادیان از لفظ "بت‌پرستی" استفاده نمی‌شود.
در هندوئیسم تمامی انواع پرستش از درجه یکسانی برخوردارند و بنابراین عبادت تمثال‌ها یا "بت‌ها" نه توصیه می‌شود و نه منع. با این که هندوئیسم معمولاً با شمایل مذهبی انسان‌انگاره همچون "مورتی‌ها" معرفی می‌شود، منع‌ شمایل‌نگاری نیز با نمادهایی ذهنی از خدا معرفی می‌شود. از آن گذشته، هندوها بر این باورند که تمرکز بر شمایل انسان‌انگاره ساده‌تر است. لرد کریشنا در بهاگاواد گیتا، فصل 12، آیه 5 گفته است:
"تمرکز بر خدای غیرآشکار به مراتب سخت‌تر از تمرکز بر خدای دارای شکل است، چرا که انسان نیاز دارد هر چیزی را با حواسش درک کند."

Signature
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
     
صفحه  صفحه 1 از 13:  1  2  3  4  5  ...  9  10  11  12  13  پسین » 
مذهب انجمن لوتی / مذهب / توسل از دیدگاه ادیان ومذاهب بالا
جواب شما روی این آیکون کلیک کنید تا به پستی که نقل قول کردید برگردید
رنگ ها  Bold Style  Italic Style  Highlight  Center  List       Image Link  URL Link   
Persian | English
  

 ?
برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.



 
Report Abuse  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti

Copyright © 2009-2020 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites