انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 5 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین »

آذربایجان شرقی


زن

 
ائل گلی

free pic
ایل گلی )شاه گلی( یکی از مهم ترین گردشگاه های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این مکان در زمان "آق قویونلوها" ایجاد شده و در دورهٔ "صفویان" گسترش یافته است.
با احداث هتل ۵ ستاره و بین المللی ایل گلی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده است.
عمق دریاچهٔ ایل گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می شود. همچنین شهربازی )لوناپارک( و نیز مسافرخانه های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.
ایل گلی تا پیش از روی کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیرهٔ آب جهت آبیاری باغ های مناطق شرقی تبریز تا دروازهٔ تهران و تپلی باغ بوده است.
در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله های موجود در محوطهٔ داخلی دریاچهٔ فعلی خالی شده و دیواره ای سنگی به دور آن کشیده شد.
در دوران "قاجار" در پیرامون استخر ایل گلی خیابان هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درخت تبریزی،بید مجنون و گل های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد.
ایل گلی در دوران "پهلوی" به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود.
"سید باقر کاضمی")مهذب الدوله( استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطهٔ این گردشگاه به انجام رسانید.
در مرکز استخر ایل گلی، عمارت کلاه فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد و به کاخ ایل گلی مشهوراست. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال 1346 تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد.

screen shots
اولین اینترنت پارک کشور به کمک کارشناسان سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز، سرویس اینترنت بی سیم برای استفاده گردشگران و شهروندان تبریزی در پارک ائل گلی برقرار گردید. به گزارش روابط عمومی سازمان، براساس پیشنهادی از سوی مدیریت گردشگری شهرداری تیریز و جهت سهولت برقراری ارتباطات اینترنتی گردشگران در تبریز، معاونت فنی سازمان آمار و فناوری اطلاعات اقدام به بسترسازی برای ایجاد این سرویس نمود و در مدت ۱۰ روز دو فرستنده، هرکدام با پوششی به شعاع ۳۰۰ متر کروی در ضلع شرقی و جنوبی ائل گلی نصب گردید.
اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گولی بنا شده است. این مرکز شامل 4 دستگاه کیوسک اطلاع رسانی است که در اتاقک شیشه ای ویژه ای قرار گرفته است و اطلاعات مختلفی از جمله تاریخچه و توضیحاتی در مورد مجموعه باستانی ائل گلی و اطلاعات گردشگری شهر تبریز مثل مراکز تجاری ، بازارها ، مراکز تفریحی ،پارکها ، موزه ها ، مراکز اقامتی و برخی موارد دیگر را در اختیار گردشگران و علاقه مندان قرار می دهد . همچنین با توجه به اینکه اطلاعات این مرکز بر اساس وب می باشد، امکان دسترسی گردشگران از طریق اینترنت نیز به این وب سایت فراهم شده است.
دریاچهٔ ایل گلی با ۵٫۵ هکتار وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. این دریاچه پیش تر به سبب بزرگی و عظمت، شاه گلی )دریاچهٔ بزرگ( نام داشته که پس از انقلاب اسلامی ایران به ایل گلی )دریاچهٔ مردم( تغییر نام داده است.
یکی از شعبه های رودخانهٔ لیقوان که از نزدیکی روستای "چاوان" می گذرد، به صورت جویباری کوچک از سمت جنوب شرقی دریاچهٔ ایل گلی وارد آن شده و آب آن را تأمین می نماید.
تپهٔ نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچهٔ ایل گلی قرار گرفته که جنگل کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ایل گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه فرنگی را به صورت یک شبه جزیره درآورده است.
این دریاچه در هنگام فصل زمستـان با نمایی زیبا آمیخته ای از یخ و آب، خود را می نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی هایی که در این آب زندگی می کنند نمیتوانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن ها کند می شود.
کاخ عمارت کلاه فرهنگی هشت ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ ایل گلی که به کاخ ایل گلی شهرت دارد، امروزه به صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد. این بنا پیش تر یک ساختمان یک طبقهٔ خشتی و فرسوده بود.شهرداری تبریزدر سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دو طبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد.
کاخ ایل گلی در دوران حکومت "سلطان یعقوب آق قویونلو" احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته است."قهرمان میرزا" )هشتمین پسرعباس میرزا( نیز این عمارت را تکمیل تر نموده و آنرا به صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده است.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
موزه مشروطیت

image upload

print screen windows
خانهٔ مشروطه در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته است.
این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی 'حاج مهدی کوزه کنانی" بوده است.
این بنا به شمارهٔ ۱۱۷۱ در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال ۱۳۶۷ خورشیدی به تملک رسیده است.
بزرگان مشروطه پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه، در خانهٔ مشروطه جمع شده و به همفکری می پرداختند. همچنین این مکان محل تشکیل جلسه های انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصرهٔ۱۱ ماههٔ تبریز و نیز مرکز تصمیم گیری برای پایین آوردن پرچم های تسلیم در برابر شاه قاجار بوده است.
از افراد مهمی که در این مکان به فعالیت و همفکری پرداخته اند می توان "ستارخان"،"باقرخان"،"ثقةالاسلام تبریزی"،"حاجی میرزا آقا فرشی" و بنیان گذار این مجموعه،"حاج مهدی کوزه کنانی" را نام برد.
این بنا در حدود تاریخ ۱۲۴۷ هجری خورشیدی)۱۸۶۸ میلادی( توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده است.
»حاج ولی معمار« معمار تبریزی که ساکن روسیه بود، در سال ۱۲۴۷ خورشیدی و پس از بازگشت به ایران، بنای خانهٔ مشروطه را بنیان نهاد. این بنا با ۱۳۰۰ متر مربع مساحت، در دو طبقه ساخته شده است. از ویژگی های منحصر به فرد خانهٔ مشروطه می توان به پنجره های ارسی، درب های منب کاری شده، غلام گردش، کلاه فرهنگی و نورگیر اشاره کرد.
تمامی پنجره های بیرونی خانه ارسی های تمام قدی می باشند که با رنگ های سرخ و سبز و سفیدشان بازی نور و رنگ را از درون خانه دیدنی تر می کنند.
مجسمه هایی از حسین خان باغبان، حاج علی دواچی، ثقة الاسلام تبریزی، حاج علی ختایی، هوارد، کربلایی علی موسیو، شیخ علی اصغر لیلاوایی، آخوند خراسانی، علی اکبر دهخدا و زینب پاشا )تنها زن در صفوف مشروطه خواهان( به همراه مهرهای مختلف گروه های انقلابی از اشیا تاریخی خانه مشروطه می باشند.
این مکان به سفارش حاج مهدی کوزه کنانی در سال ۱۲۴۷ تاسیس شد.
این خانه دارای دو طبقه با بخش های اندرونی و بیرونی می باشد که با سبک معماری دوران قاجاریه بنا شده اند.
حاج مهدی تاجری در بازار تبریز بود.
با اوجگیری نوای مشروطه خواهی در شهر تبریز، حاج مهدی به مشروطه خواهان پیوسته و یکی از اصلی ترین پشتیبانان مالی انقلاب مشروطه شد. او این خانه را برای تشکیل جلسه سران مشروطه و چاپ و پخش اعلامه های ضد حکومت قاجار در اختیار مشروطه خواهان گذاشت.
این خانه پس از جنگ دوم جهانی و اشغال آذربایجان توسط ارتش سرخ شوروی، در سال های ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ مرکز اجلاس سران فرقه دمکرات آذربایجان گردید.
موزهٔ مشروطه نیز پس از ایجاد تغییراتی در تالارها و اتاق های خانهٔ مشروطه و به نمایش درآوردن اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی تأسیس شده است.
از مهم ترین آثار تاریخی این موزه می توان به "سلاح کمری ستارخان"، "فرش مشروطه"، "وسایل شخصی سران مشروطه" و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه اشاره کرد.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
موزه آذربایجان

screenshot capture
موزهٔ آذربایجان یکی از مهم ترین موزه های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفته است.
در این موزه که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته می شود، آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده اند.
آندره گدار-باستان شناس فرانسوی- نقشهٔ تنظیمی بنای موزهٔ آذربایجان را تهیه نموده و اسماعیل دیباج -رئیس وقت ادارهٔ فرهنگ تبریز- آن را ترسیم نموده است.
در سال های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ خورشیدی، نمایشگاه سکه های تاریخی تبریز در کتابخانهٔ تربیت برقرار شده بود. در همین سال ها بود که طرح تأسیس موزهٔ آذربایجان در این شهر مطرح گردید.
در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، ۲۰۲ عدد اثر تاریخی متعلق به موزهٔ ایران باستان به تبریز فرستاده شد تا در کتابخانهٔ ملی این شهر به نمایش گذاشته شود.بعدها نیز آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات این شهر نگهداری شده و به نمایش درمی آمدند.
در اردیبهشت ۱۳۳۷ خورشیدی بنای موزهٔ آذربایجان آغاز شد و این موزه به طور رسمی در سال ۱۳۴۱ خورشیدی به بهره برداری رسید.
سالن ها
موزهٔ آذربایجان از ۳ سالن به متراژ ۸۰۰ مترمربع و سالن مخصوص نمایش سکه ها و مهرهای تاریخی ایران در طبقهٔ اول تشکیل یافته است.
طبقه همکف

image upload
در طبقهٔ همکف موزهٔ آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده اند که سفال های مربوط به تپهٔ اسماعیل آباد با هفت هزار سال قدمت، از تاریخی ترین آثار این بخش به شمار می روند.
قدمت سنگ های معدنی»سرپانتین« که در جیرفت یافته شده اند نیز به دوران پیش از تاریخ می رسد؛ برروی این سنگ ها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون نقش بسته است.
همچنین مجسمهٔ الههٔ زن که در رستم آباد گیلان یافته شده، سه هزار سال قدمت دارد؛ این مجسمه ارزش زن را در دوران ایران باستان به تصویر کشیده است.
ریتون های مربوط به دو تا سه هزار سال پیش نیز در این موزه نگهداری می شوند.اجساد مرد و زنی که مربوط به سه هزار سال پیش هستند در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و در پیرامون مسجد کبود یافت شده است. این اجساد از بقایای گورستان سه هزار ساله ای محسوب می شوند که برای بازدید عموم به موزه آذربایجان انتقال یافته اند.
سنگ بسم الله اثر محمدعلی قوچانی نیز در انتهای سالن طبقه همکف قرار گرفته است. چهار قسمت از این سنگ پنج قسمتی قاب آن و یک قسمت باقی مانده نیز متن آن است.
طبقه اول

screenshot tool
قدیمی ترین آثار طبقهٔ اول موزهٔ آذربایجان مربوط به سدهٔ چهارم هجری و شهر نیشابور است که از مهم ترین ویژگی های آن ها می توان به استفاده از خط کوفی، استفاده نقش های اسلیمی و استفاده از لعاب سفید در این آثار اشاره کرد.
ظروف سفالی مربوط به دورهٔ ایلخانان و قفل رمزی مربوط به سدهٔ ششم هجری نیز از دیگر آثار تاریخی این بخش محسوب می گردند.
در سالن سکه ها و مهرهای تاریخی ایران نیز قدیمی ترین سکه های ضرب شده در ایران از دورهٔ هخامنشیان تا دورهٔ قاجاریان به نمایش درآمده اند. همچنین نمونه هایی از مهرهای تاریخی ایران در این بخش قرارگرفته اند.
طبقه زیرزمین

screen shot software
مجسمه های ساخته شده توسط احد حسینی در طبقهٔ زیرزمین موزهٔ آذربایجان نگهداری می شوند.
این مجسمه ها دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده های گذشته -به خصوص سدهٔ بیستم- دارند.
بخش سنگ نگاره های تاریخی، جدیدترین بخش موزهٔ آذربایجان است که در طبقهٔ زیرزمین این موزه قرار گرفته است. در این بخش مجموعه ای از پیکره های انسانی، سنگ گورها، سنگ های کتیبه دار، قوچ های سنگی و مجسمه های سنگی به نمایش گذاشته شده اند.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
موزه سنجش

free photo hosting
موزه سنجش در شهر تبریز در فضای خانهٔ سلماسی تأسیس شده است.
در این موزه انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری،قپان های بزرگ میادین بار، سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب نماها و ساعت های مربوط به سده های گذشته به نمایش گذاشته شده اند.
همچنین یک تنهٔ درخت ۵ میلیون ساله متعلق به دوره پلیوسن از دوران زمین شناسی نوزیستی نیز در این موزه نگهداری می شود.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
مساجد تبریز
مسجد علی شاه

image hosting
یکی از ابنیه کهن و عظیم تبریز که بی شک در زمره شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می رود ارگ علی شاه یا مسجد علی شاه است.
در مورد تاریخ بنای ارگ مورخین و سیاحان، از دوره ایلخانی تا به امروز متفق القولند که ساختمان آن به وسیله تاج الدین علی شاه جیلانی وزیر سلطان ابوسعید ایلخانی در سال ۷۱۶ شروع شده ولی به دلیل مرگ بانی بنا ناتمام مانده تا اینکه بازماندگان وی ساختمان آن را در سال ۷۲۴ به اتمام رساندند.
چنانکه از توصیف این بنای عظیم در اغلب سفرنامه ها و تواریخ بر می آید مسجد علیشاه در زمان آبادانی مزین به کاشی، ازاره سنگی و ستون های مرمر و کتیبه و گچبری بوده است.
مسجد جامع تبریز

screen capture tool
مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه نیز معروف است، در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع است و یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی این شهر به شمار می آید.
تاریخ بنا و نام بانی اولیه آن معلوم نیست. عده ای آن را مسجد صدراسلام می دانند. پاره ای دیگر بنای قدیمی را به دوره سلجوقیان نسبت می دهند، در کتاب مرزبان نامه به جامع تبریز اشاراتی شده که مؤید آبادانی و شکوه آن در سنوات ۶۰۷-۶۲۲ در عصر اتابک ازبک بن محمد بن ایلدیگز بوده است.
مسجد فعلی با طاق های رفیع و پایه های استوارش از زلزله تبریز در سال ۱۱۹۳ هجری قمری که چند طاق آن شکسته و فرو ریخته توسط احمدخان و پسرش حسنقلی خان دنبلی مرمت گردیده است.
مسجد جامع دارای دو ورودی یکی در جانب شمال می باشد که از طریق صحن مسجد می توان به آن راه یافت و در دیگر از طرف جنوب به کوچه مجاور باز می شود.
طول مسجد که از جنوب به شمال امتداد دارد ۶۲ متر و در قسمت وسط آن دارای طاق بلند و بزرگی است. ۱۵ متر عرض دارد.
مسجد کبود

screen capture windows
مسجد کبود تبریز از ابنیه زمان جهانشاه قره قویونلو و متعلق به نیمه دوم قرن نهم هجری است که به وسیله جان بیگم خاتون همسر جهانشاه بنا شده و توسط دختر او صالحه خاتون در زمان حکومت سلطان یعقوب آق قویونلو مرمت گردیده است.
بنای مسجد که بیشتر از نظر کاشیکاری و آمیزش رنگها و داشتن انواع خطوط عالی و اشکال و طرح های بدیع مورد نظر ارباب ذوق و معماری است. سردر، دو مناره، شبستان و مقبره است.
سردر رو به شمال واقع شده و دارای ابعاد ۵*۷ متر می باشد و از سطح کوچه مجاور به اندازه ۵ پله سنگی که هر یک به درازای ۳ متر و به ارتفاع ۲۰ سانتی متر می باشند قرار دارد. ارتفاع طاق باقیمانده سر در زیادتر از ۵/۸ متر است که تماماً از کاشی های معرق پر آب و رنگ پوشیده شده است. سطح پایه های دو طرف با طرح ها و اشکال مرکب از گل و بوته و کاشی هاذی معرق الوان پوشیده بود که بر روی کتیبه های این پایاه عبارات مختلفی با آیات قرآنی نوشته شده است.
پس از سردر و دهلیز واقع در پشت آن شبستان بزرگ مسجد به ابعاد ۵/۱۶ متر قرار دارد.قسمت جنوبی به شبستان کوچکی موسوم به مقبره راه دارد.
مسجد استاد و شاگرد

image hosting above 5 mb
این مسجد در خیابان فردوسی تبریز قرار دارد و بنای اولیه آن به وسیله امیرحسین چوپانی ملقب به علاءالدین در سال ۷۴۲ هجری قمری ساخته شده و به نام خان مغول یعنی سلیمان نواره هلاکو موسوم گردید و به همین جهت به اعتبار نام بانی و خان، عده ای آن را سلیمانیه و برخی آن را علائیه نامیده اند. وجه تسمیه کنونی آن به این علت است که کتیبه های داخل و مندرجات دیوارهای خارج مسجد به خط عبدالله صیرفی خوشنویس معروف دوره ایلخانی و یکی از شاگردان وی نوشته شده و به مسجد استاد و شاگرد نیز شهرت یافته است
بنای مسجد که رو به ویرانی می رفت در زمان عباس میرزا نایب السلطنه تعمیر کلی در آن به عمل آمد. تعمیرات دیگری در سال ۱۲۹۵ هجری توسط حاج میرزا محمدعلی اوانسری قراچه داغی و همچنین در سال ۱۳۳۸ از طرف حاج محمد اردبیلی صورت گرفت.
مسجد سید حمزه

print screen windows 7
بقعه سید حمزه و مسجد جنب آن در محله سرخاب و جنوب شرقی محل تقاطع خیابان ثقه الاسلام و بازارچه سید حمزه واقع شده است.
تاریخ بنای نخستین بقعه ۷۱۴ هجری قمری یعنی سال درگذشت سید حمزه است. وی سید جلیل القدر به نام ابوالحسن حمزه بن حسن محمد می باشد که به شانزده واسطه نسبش به موسی بن جعفر می رسد.
بنای اولیه در این سال توسط فرزندش سید حسین بر تربت وی احداث گردید.

imag
مجموعه سید حمزه عبارت از صحن نسبتاً وسیعی است که در سمت جنوب آن مقبره و در سمت مشرق و شمال آن محل تدریس و حجرات طلاب علوم دینی قرار دارد در بالای سردر، سنگ نبشته مرمرین دیگری نصب شده که مربوط به زمان قاجار و تاریخ ۱۲۷۹ هجری است و حاکی از مرمت بنا توسط حاجی رستم بیک در این سال می باشد.
از جمله تزئینات حرم آئینه کاری زیبای بالای قبر امامزاده است که با کتیبه ای به خط نستعلیق زینت یافته، چنانکه از متن کتیبه استفاده می گردد امیر علی اکبرخانه میرپنجه فرزند پناه الحق پاشاخان و به مباشرت معتمد السلطان عادل خان این آئینه کاری در ماه جمادی الاول۱۳۱۳ هـ ق انجام داده است.
بقعه دارای سردابه ای است که قبر اصلی سید حمزه در آن قرار گرفته است. در جانب شرق بقعه سید حمزه گورستان متروکه ای قرار داشت که بنا به مندرجات تذکره ها و کتب مزارات، قسمتی از مقبره الشعرای معروف محله سرخاب می باشد.
در این گورستان شعراء فقها و عرفا و اولیای بسیاری دفن گردیده اند که می توان به اسدی طوسی، خاقانی، شروانی، ظهیر فارابی، قطران تبریزی، محمد شیرین مغربی، همام تبریزی، سلمان ساوجی، فلکی شروانی، قاضی بیضاوی، قطب الدین شیرازی و استاد و شاعر بزرگ شهریار اشاره نمود.
در دو دهه اخیر بناهای معظم و زیبایی به عنوان یاد بود بزرگان فوق از طرف انجمن آثار ملی و... احداث گردیده است.
مسجد مقبره

image hosting 30 mb
در اول بازار کفاشان قرار دارد نه ستون سنگی خوش تراش دارد. گنبدهایش بلند و ضربی است. در زلزله ۱۱۹۳ سقف آن فرو ریخته و بعداً ساخته شده است. این کار توسط مرحوم میرزا مهدی قاضی طباطبایی انجام پذیرفته و چون مقبره خودشان در آن جاست به نام مسجد مقبره خوانده شده است.

screenshot on pc
مقبره آیت ا... شهید سیدمحمد علی قاضی طباطبایی نیز در همین مسجد قرار دارد.
مسجد ظهیریه

screen shot on pc
در جانب غربی بقعه سید حمزه واقع شده است. مسجدی بدون ستون و در ابعاد ۸*۲۰ متر دارای گنبدی بزرگ است. تزیینات و نوشته های سقف مسجد ) مذهب( هستند. بانی این مسجد ظهیرالدین پسر صدرالدین وزیر آذربایجان است که بقعه و مدرسه سید حمزه را تعمیر و این مسجد را در سال ۱۰۸۷ هجری احداث نموده است.
این مسجد دارای وقف نامه ای است و آخرین بار در ۱۲۹۷ در زمان ناصرالدین شاه دوباره سازی شده است.
مسجد قراملک

imgur
این مسجد در میدان حسینیه محله قراملک تبریز واقع شده است.
با توجه به اینکه کتیبه ای در بنا مبنی بر تاریخ دقیق بنا و نام سازنده آن وجود ندارد اظهارنظر قطعی در مورد تاریخچه بنا مستلزم بررسی باستان شناسی می باشد، ولی با توجه به پلان و مصالح بکار رفته در بنا و مقایسه آن با نمونه های مشابه احتمال می دهیم اصل بنا متعلق به دورهٔ قاجاریه باشد، ولی تعمیرها و مرمت های گوناگون در دوره های بعدی بر روی بنا انجام شده است.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
مقبرةالشعرا

free image host
مقبرةالشعرا)آرامگاه شاعران( یکی از گورستان های تاریخی شهر تبریز است که در محلهٔ سرخاب واقع شده است.
مقبرةالشعرا هم اکنون در پیرامون تکیهٔ حیدر در تقاطع خیابان های ثقةالاسلام و عارف شهر تبریز واقع شده است و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملا باشی قراردارد.
مقبره الشعرا در گذشته با اسامی حظیره الشعرا ، حظیره القضاه ، قبرستان سرخاب نیز نامیده میشد اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده است.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
بقعه عون بن علی

greenshot
عون بن علی که عینالی و عینال–زینال نیز خوانده می شود، کوه و آرامگاهی بر فراز رشته کوه سرخاب در شمال شهر تبریز است.
از نظر تاورنیه در سفرنامهٔ خود، پیش از ورود اسلام به ایران در محل کنونی آرامگاه عون بن علی، آتشکده و عبادتگاهی بوده که پس از اسلام به زیارتگاه تبدیل شده است. حافظ کربلایی نیز در واپسین سال های سدهٔ دهم هجری، این مکان را محل بافندگی دو برادر دانسته است. پس از سدهٔ دهم هجری، یکی از تکایای درویشان نعمت الهی در محل فعلی آرامگاه عون بن علی بوده است.

screen capture software
آرامگاه عون بن علی که به »عینالی« و»عینال، زینال« نیز معروف است، از بناهای تاریخی شهر تبریز و مربوط به دورهٔ ایلخانان است. این آرامگاه که بر فراز رشته کوه سرخاب بنا شده، به شیوهٔ ایلخانی ساخته شده است.
بنای آرامگاه از ۹ اتاق، ۶ گنبد، هشتی و ایوان تشکیل یافته و در دورهٔ قاجار برای جلوگیری از تخریب آن، اتاقی در سمت شمال بنا احداث شده است.
آرامگاه عون بن علی تا سدهٔ نهم هجری سالم بوده و در این دوره بر اثر حملهٔ نیروهای امپراتوری عثمانی به طور کلی ویران شده است.
این بنا در دورهٔ شاه عباس یکم از نو ساخته شد؛ ولی دیری نپایید که زمین لرزهٔ سال ۱۱۹۳ هجری آنرا به شدت تخریب کرد.
در واپسین سال های سدهٔ سیزدهم هجری، قهرمان میرزا بنای آرامگاه را مرمت نمود.
بنابر گفتهٔ درویشان، دو تن از فرزندان علی بن ابی طالب به نام های »عون بن علی« و »زید بن علی« در این مکان آرمیده اند.
اگرچه در تحقیقات انجام یافته در محوطهٔ آرامگاه مشخص شده که این دو فرد از فرزندان نخستین امام شیعیان نیستند و به احتمال زیاد از دوستداران وی بوده اند.
این بنا در گذشته بیش تر به منظور انجام مراسم های مذهبی کاربرد داشته است.
یادمان ۸ تن از کشته شدگان ایرانی جنگ ایران و عراق در کنار آرامگاه عون بن علی قرار گرفته است. بنای این یادمان از سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شده و در ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ خورشیدی به بهره برداری رسیده است.
از مشخصات بارز بنای یادمان شهدای گمنام می توان به رعایت سبک آذری، رعایت سبک آرامگاه های ایران، استفاده از شعرهای محمدحسین شهریار، استفاده از نقش های اسلامی، استفاده از حرف هشت و قرار گرفتن بنا در امتداد مسیر قبلهٔ وادی رحمت اشاره کرد
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
شهرستان جلفا

screen shot software
شهرستان جلفا یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیهٔ شمال غربی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهرجلفا است.
شهرستان جلفا پیشتر یکی از بخش های شهرستان مرند محسوب می شد که به دلیل تجاری بودن و مهم بودن به شهرستانی مستقل تبدیل شد.
موقعیت جغرافیایی
شهرستان جلفا در شمال کوه "کیامگی داغو" در حاشیهٔ جنوبی "رود ارس" واقع است.
این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است.
این شهرستان در گذشته تابع شهرستان مرند بود که بعداً با الحاق برخی روستاهای دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا تحت عنوان بخش سیه رود یا دیزمار غربی به شهرستان تبدیل شد.
بیشتر مکان های تاریخی و اماکن مذهبی و جنگلی-توریستی این شهرستان در دیزمار غربی و در روستاهای "کردشت"، "اشتبین"، "نوجمهر"، "دوزال" و ...قرار دارند.
جمعیت
جمعیت شهرستان جلفا طبق آخرین آمار که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ منتشر شده است ، ۵۳٫۵۷۹ نفر برآورد شده است که از این تعداد ۴۴٫۸۲۹ نفر در بخش مرکزی و ۸٫۷۵۰ نفر در بخش سیه رود ساکن اند. هم چنین جمعیت شهر جلفا ۵٫۳۱۶ نفر، شهر هادی شهر ۲۸٫۵۵۵ نفر و شهر سیه رود ۱٫۵۱۱ نفر است.
زبان همه اهالی ترکی آذربایجانی بوده و همگی پیرو شیعه 12 امامی هستند.
اهالی شهر جلفا آذری بوده و به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجهٔ محلی خود سخن می گویند.
شغل اکثر ساکنین این شهر کشاورزی و دامداری است. البته به دلیل مرکزیت و اداری بودن جلفا و وجود ادارات مختلف دولتی و خصوصی در آن، عده ای نیز به کار در این گونه مراکز مشغول شده اند. و عده ای از مردم این شهر نیز به کار تجارت با آن سوی مرز مشغولند .
جمعیت این شهر براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۴٬۹۸۳ نفر بوده است که از این میان ۲٬۵۷۴ نفر مرد و ۲٬۴۰۹ نفر زن بوده اند. همچنین تعداد خانوارهای این شهر، ۱٬۳۶۵ خانوار بوده است.
از شخصیت های نام آور این منطقه می توان به "امیر سیه سرانی" پژوهشگر برتر علوم و مهندسی دریا اشاره نمود.
آثار تاریخی و دیدنی
شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.
مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان:
"آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی"
"برج دوزال"
"حمام کردشت"

free jpeg images
"کلیسای سنت استپانوس"
"کلیسای ننه مریم"
"کاروانسرای خواجه نظر"
"حمام چوپان"
"آسیاب خرابه"

photo sharing sites
"روستای اشتبین"
"کلیسای مریم مقدس"
"امامزاده سید محمد جلفا"

download screenshot
"زیارتگاه بابا یعقوب"
"قلعه علی بیگ"
"حمام تاریخی جلفا"
"امامزاده سید ابراهیم"

screenshot utility
"قلعه کردشت"
ویژگی های مهم
برخی ویژگی ها هم چون قرار گرفتن شهرستان جلفا در حاشیهٔ رود ارس، قرار گرفتن این شهرستان در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن این شهرستان در یک منطقهٔ تجاری این شهرستان را به یکی از قطب های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
شهرستان چاراویماق

print screen windows xp
شهرستان چاراویماق یکی از شهرستان های جنوبی استان آذربایجان شرقی است.
مرکز این شهرستان، شهر "قره آغاج" می باشد و فاصله آن با شهرستانهای میانه 65 کیلومتر ) از طریق جاده جدید میاندواب - میانه (. با هشترود 70 کیلومتر . با تبریز 193 کیلومتر می باشد.
وجه تسمیه
واژهٔ »چاراویماق« از ترکیب دو واژهٔ »چار«)به معنی چهار( و »اویماق« )به معنی طایفه( به وجود آمده است.
علت این نام گذاری این است که از قدیم الایام، چهار طایفهٔ بزرگ در این منطقه ساکن شده بودند.
این طوایف، عبارتند از:
1.طایفهٔ آقاخانلو
2.طایفهٔ موسولانلو
3.طایفهٔ صولت نظام
4.طایفهٔ کورانلو
تقسیمات کشوری
*.بخش مرکزی شهرستان چاراویماق
*.دهستان چاراویماق جنوب غربی
*.دهستان چاراویماق مرکزی
*.دهستان قوری چای شرقی
*.دهستان ورقه
شهرها
قره آغاج
*.بخش شادیان
*.دهستان چاراویماق جنوب شرقی
*.دهستان چاراویماق شرقی
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

 
شهرستان خداآفرین

screenshot
شهرستان خداآفرین یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است.
مرکز این شهرستان، شهر "خمارلو" است.
این شهرستان از ۳ بخش مرکزی،گرمادوز و منجوان تشکیل یافته است.
خداآفرین تا سال ۱۳۹۰ بخشی از شهرستان کلیبر بود و در این سال از آن جدا شد.
جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۳۵٬۷۶۴ نفر بوده که دومین شهرستان کم جمعیت استان به شمار می رود. از این تعداد، ۱۰٬۰۳۴ نفر در بخش مرکزی، ۱۲٬۷۳۷ نفر در بخش گرمادوز و ۱۲٬۹۹۳ نفر در بخش منجوان ساکن بوده اند.
قسمت هایی از دیزمار شرقی که سابقاً تابع دیزمار ارسباران بمرکزیت خاروانا بودند ضمیمه بخش منجوان شده است. مابقی دیزمار شرقی بین بخش مرکزی ورزقان و بخش سیه رود تقسیم شده است.

screen shot software
تا سال ۱۳۴۵ خدا آفرین یکی از بخش های شهرستان اهر بود. با وجود استقرار پاسگاه ژاندارمری در خمارلو، مرکزیت غیر رسمی منطقه روستای عباس آباد بود چرا که هم روحانی سرشناس و سردفتر اسناد رسمی و هم عاشق رسول قربانی آنجا ساکن بودند.
کشیدن جاده شوسه در امتداد ارس و تاسیس شهرستان کلیبر درست بعد از انقلاب بر اهمیت خمارلو افزود.
در سالهای اخیر، با افتتاح سد خدا آفرین قدم اصلی در توسعه کلان منطقه برداشته شده است.
اقتصاد
پیش از انقلاب اسلامی خدا آفرین، که در آن زمان دهستانی از شهرستان کلیبر بود، اقتصاد پویایی داشت.
مزارع حاصلخیز کناره های ارس بیشتر از نیاز محلی تولید میکردند.
در مناطق ییلاقی دامپروری رواج داشت و مازاد محصول برای فروش به اهر فرستاده میشد.
از سالهای بعد از وقایع فرقه دمکرات آذربایجان، به دنبال مهاجرت دسته جمعی ساکنین ارمنی منطقه به تهران، مسافرت جوانان برای کارگری فصلی به تهران و تبریز آغاز شده بود. برخی از همین کارگران به تدریج به پیمانکاران ساختمانی تبدیل شده و در شهرهای بزرگ مستقر شده بودند.
در اواسط دهه پنجاه تقریباً تمام مردان جوان نصف سال را در تهران میگذراندند.
بعد از انقلاب نظم اجتماعی دگرگون شد؛ شغلهایی مانند چوپانی تحقیر شدند و در نتیجه دامپروری تنزل کرد. از طرفی دیگر تغییرات آب و هوایی و کشت دیم در زمینهای شیب دار باعث فرسایش شدید خاک شده و بهره وری را به تدریج کاهش داد. مردم مجبور شدند بخش عمده در آمد خود را از کارگری فصلی در تهران تامین کنند.
در دوره بی نظمی های اول انقلاب بخش مهمی از اهالی شهرستان در زمینهای شمال شرق تهران خانه ساختند. به این ترتیب جمیت شهرستان به طور قابل ملاحظه ای پایین آمد.
از اواخر دهه ۶۰ دولت مرکزی سختگیری بر ساخت و سازهای غیر قانونی در اطراف تهران کنار گذاشت. این کار به مهاجرت گسترده اهالی شهرستان به حاشیه تهران منجر شد. مهاجرین عموماً در کارهای ساختمانی، مخصوصا نقاشی ساختمان، مشغول شدند.
بازگشت برخی از مهاجرین سابق و ساخت خانه های مدرن باعث رونق اقتصاد شهرستان شده است. به علاوه، خیل عظیم مهاجرین سابق برای گذران تعطیلات تابستانی به منطقه بر میگردند. این کار به نحوی صنعت گردشگری را توسعه خوهد داد.
دین
اکثریت مردم پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند.
آخرین فرد ارمنی منطقه در سال ۱۳۵۵ از دنیا رفت. تعداد قابل توجّهی از اهالی پیروان اهل حق)گوران در زبان آذری( هستند. همه گوران ها در اصل متعلق به طایفه شاملو هستند. این طایفه یکی از ارکان عمدهٔ قزلباش ها در عهد شاه اسماعیل بود.
زبان
زبان گفتاری مردم زبان ترکی آذربایجانی است که متعلق به شاخه غربی گره جنوبی - غربی )اغوز( خانواده زبان های ترکی می باشد
اغلب مردم، با زبان فارسی آشنایی دارند.
تا اوایل دهه پنجاه شمسی، اهالی مسن چهار روستا)چای کندی، کلاسر، خوینرود، ارزین( قادر با مکالمه به زبان تاتی بودند.
در مناطق کوهستانی، به دلیل مشکل انتقال مکالمه، تکامل زبان صوتی امری رایج است.
تا پیش از گسترش تلفن همراه، در ارسباران بیشتر مردان و پسران قادر به ارتباط موثر دوردست با صوت زدن بودند.
امروزه، زبان صوتی عمدتاً به تقلید آلات موسیقی منحصر شده است و شنیدن اجرای استادانه موسیقی عاشقی با صوت در سراسر منطقه اتفاقی عادی است.
آثار تاریخی و اماکن دیدنی
قصر وینق
روستای وینق مرکز دهستان منجوان است.
در ورودی ده بر بلندی کوهی که به رود ارس و قسمت قره باغ و راه اصلی کنار ارس تسلط دارد خرابه های قلعه وینه به چشم می خورد.
قصر باشکوه کانتور متعلق به ارمنی ثروتمندی به نام طومانیانس بوده)دوران قاجاریه( که محل نگهداری غلات و احشام و همچنین محل زندگی در اتاقهای متعدد به چشم می خورد .
قصر کانتور در دو طبقه و از سنگهای تراشیده شده به شکل مربع ساخته شده است . تاریخ ساخت یا تعمیر آن در سر درب ورودی سال ۱۹۰۷ میلادی را نشان می دهد .
ساختمان این بنا شباهت زیادی به کلیسای سنت استپانوس در جلفا دارد و بی شک قسمتی از ساختمان به عنوان کلیسا کاربری داشته است .
پل های خداآفرین

free screen capture software
یکی از آثار قدیمی و مهم شهرستان پل های قدیمی و تاریخی خداآفرین می باشد .
در نزدیکی شهر خمارلو دو پل قدیمی به چشم می خورد که یکی خراب شده ولی دیگری تعمیر شده است و هنوز هم برای پیاده قابل استفاده است .
طول پل سالم ۱۶۰متر است که ۱۲۰ متر متعلق به ایران و ۴۰ متر متعلق به جمهوری آذربایجان است .
محل پل ها تنگ ترین معابر رود ارس می باشد که بستر سنگی دارد ولی سایر جاهای محل عبور رود آهکی و نرم است که در آن زمان برای ساختن پل توانایی و امکانات نداشتند .
قصر آینالو

image url
از دیگر جاذبه های تاریخی و مهم و جذاب شهرستان قصر آینالو می باشد .
این قصر در ته یکی از دره ها در روستای آینالو قرار دارد این قصر به ثروتمند معروف ارمنی دوران قاجاریه)طومانیاس( متعلق بوده است .
از ساختمان با عظمت آن امروزه چیزهای زیادی باقی نمانده است . بنای نیمه سالم و باقی مانده این عمارت که در جهت شمال جنوب ساخته شده است در حدود ۱۲*۲۰ متر می باشد که قسمت جنوبی آن از در اصلی تا جنوب ۵/۶ متر می باشد این ساختمان ۳ طبقه یعنی )قسمت جنوبی( سه طبقه ولی بقیه ساختمان ها ۲ طبقه میباشد .
نامگذاری این قصر به نام آئینه لو به خاطر سقف فلزی و درخشندگی بیش از حد آن بوده و چون مردم برای اولین بار شاهد این چنین سقفی می شدند آن را آئینه لو نامیدند
ییلاق ها
ییلاقهای متعدد در مناطق کوهستانی علاوه بر زیبایی طبیعی شان فرصت مناسبی برای مشاهده فرهنگ عشایری فراهم می کنند.
"چپرلی" و "آغداش" از دیدنی ترین ییلاق ها هستند
نمای آغداش

screen shot in windows
نمای چپرلی

greenshot
زیارتگاهها

screen capture tool
تعداد زیادی زیارتگاه در روستاهای شهرستان پراکنده اند. این اماکن در حالت کلی بر چسب امامزاده ندارند و وجه تقدس آنها اغلب واضح نیست.
برای مثال از نام زیارتگاه بابا سیف الدین، در نزدیکی روستای گرمناب، معلوم نیست که فرد مذکور چه مقامی داشته است. جالب آنکه در اکثر موارد حتی نشانه ای از قبر در محل زیارتگاه دیده نمی شود.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
صفحه  صفحه 5 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  پسین » 
ایران

آذربایجان شرقی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA