تالارها ثبت نام نظرسنجی جستجو موقعیت قوانین آخرین ارسالها   چت روم
فرهنگ و هنر

تاریخ اروپا از ابتدا تاکنون

صفحه  صفحه 74 از 229:  « پیشین  1  ...  73  74  75  ...  228  229  پسین »  
#731 | Posted: 18 Apr 2014 15:08
طبقات اجتماعی در روم

  • پاتریسین

مردم، در روم باستان به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شدند: پاتریسین و پلبین.پاتریسین‌ها ظاهراً نخستین سکنهٔ رم به شمار می‌آمدند، که اصالتی لاتینی داشتند. امّا پلبین‌ها از اقوام مهاجر ومهاجمی بودند که بعدها در این ناحیه و یا در سرزمین‌های اطراف آن، استقرار یافتند. این دو گروه برای قرنها در کنار یکدیگر به سر می‌بردند و ساکنان اصلی رم را تشکیل می‌دادند.پاتریسین‌ها به ۳ قبیله و هر قبیله به ۱۰ کوری تقسیم می‌شد. این کوری‌ها معرف یک سازمان انتخاباتی ونظامی بودند. برخی از طایفه‌های پاتریسین‌ها عبارت بودند از: (مانلیها، والریها، آیمیلیها، کورنلیها، فابیها، هوراتیها، کلاودیها، یولیها و...). گذشته از پاتریسین ها(که از ابتدا، قدرت مطلق بودند) و پلبها(که بعدها تا حدی قدرت گرفتند) و گذشته از سازمان‌ها وتشکیلات ملی وپادشاهی که در رم پدید آوردند، قدرت سومی هم در کشور وجود داشت وآن سنا بود که ظاهراً ابتدا از ۱۰۰ عضو ودر پایان عهد سلطنتی از ۳۰۰ عضو تشکیل می‌شد. فقط پاتریسین‌ها می‌توانستند عضو سنا را داشته باشند و در مراسم عمومی مذهبی شرکت کنند. پلبین‌ها از جمیع حقوق مدنی، سیاسی ومذهبی محروم بودند وبدین ترتیب اهالی به دو دستهٔ جدا ومتمایز از یکدیگر تقسیم می‌شدند.


  • پلب‌ها

مدتی پس از استقرار طوایف و قبایل پاتریسین در روم، سکنهٔ شهر رم پیوسته و رفته رفته رو به افزایش گذاشت. اهالی سایر شهرها و ایالات ایتالیا نیز، برای زندگی به رم روی آوردند.از سوی دیگر، رومی‌ها شهرهای همجوار را تسخیر می‌کردند و بخشی از اهالی این شهرها را در روم اسکان می‌دادند. در ضمن آنها بهترین اراضی همسایگان خویش را نیز تصرف می‌کردند و به «مزرعهٔ اشتراکی» (که مجموعه‌ای از قطعات زمین متعلق به پاتریسین‌ها بود)، پیوند می‌زدند.اهالی غیزبومی روم و فرزندانشان را پله بین می‌نامیدند. اکثر آنها زارع و پیشه ور بودند. قطعات زمینی که به پله بین‌ها می‌رسید، بسیار کوچک و نامرغوب بود. با این وجود در میان آنها افراد ثروتمند نیز حضور داشتند. پله بین‌های ثروتمند عبارت بودند از: تُجّار و مالکان کشتی‌ها.پله بین‌ها از برخورداری از هرگونه حقوقی به طورکامل محروم بودند. آنها نصیبی از مزرعهٔ اشتراکی نمی‌بردند و در مجلس ملی و سنای روم نیز حق شرکت نداشتند. با این وجود این تصور که همهٔ آنان جزو بردگان محسوب می‌شدند، با توجه به آنچه که گفتیم، صحیح نیست. (برخی پلب‌ها را به خطا در فارسی، بردگان ترجمه کرده‌اند و آن را مقابل کلمهٔ شهسواران که ترجمه‌ای برای پاتریسین هاست، قرار داده‌اند)تنها آن عده از پله بینهایی که مدیون بودند و به موقع قرضها و دیون خود را نمی‌پرداختند، توسط پاتریسین‌ها به بردگی گرفته می‌شدند.
     
#732 | Posted: 18 Apr 2014 15:11
هنر رومی



نقاشی رومی با آبرنگ روی گچ، زن با سینی، ویلایی در سن مارکو


با آغاز امپراتوری روم به مرور هنر این کشور بر هنر یونان تفوق یافت و جا یگزین آن گردید. هنر روم بر اساس امپراتوری متحد الشکل این کشور ایجاد گردید و به امکانات نسبتاً واحدی دست یافت و در عرصه وسیعی گسترش پیدا کرد. در سده‌های اول و دوم میلادی، هنر هلنی (یونانی) که از خصایص و ویزگی‌های سوداگرایانه‌ای برخوردار بود بر هنر امپراتوری روم برتری داشت. بر اساس هنر یونان، پیکر تراشی که یکی از هنرهای برجسته و اصلی به شمار می‌رفت ججایگزین نقاشی (هنر رومی) گردید. به مرور زمان ویزگی‌های هنر رومی رو به افزونی نهاد و نسبت به هنر یونانی پیشی گرفت به طوری که در قرن سوم پیش از میلاد، نمونه برداری و تقلید از آثار هنری یونان به پایان می‌رسید و هنر رومی بر هنر هلنی که به بن بست رسیده بود و هنری اشرافی محسوب می‌شد، تفوق حاصل کرد . این هنر ( رومی ) با رشد و نمو و توسعه چشمگیر به احراز مقام پیکر تراشی عصر کلاسیک یونان دست یافت. روم که از ابرقدرتهای شگفت انگیز دنیای باستان بود بعد از مرگ امپراتور تئودئوس کبیر به دو کشور پهناور تقسیم شد.اواخر دوران امپراتوری روم غربی به علت پایگاه طبقاتی سرداران از پایین ترین صفوف و جایگزینی آنها بر اشرافیت هنر ویزگیهای کلاسیک خود را از دست داد و خصلت‌های مردمی و شهری به خود گرفت و هنر یونان را از میان به در برد. آثار هنری روم به علت اوضاع اقتصادی، اجتماعی و حاکمیت سیاسی، بر خلاف آثار هنری یونان که بنابر شرائط اقتصادی، اجتماعی، یادبودی و فاقد حماسه و دراماتیک با خصلتها و ویزگیهای تشریفاتی و انفرادی بود، شکلی حماسی، تاریخ نگاری و دراماتیک به خود گرفت.
     
#733 | Posted: 18 Apr 2014 15:12
موسیقی رومی



نواختن موسیقی توسط موسیقیدانان رومی، موزاییک رومی در شهر پامپی


بعد از یونان امپراتوری بزرگ روم آغاز گردید که پنج قرن به طول انجامید. حیات فرهنگی رومی‌ها در ابتدا تحت تاثیر و نفوذ یونانیان بود و در همه زمینه‌ها از آنان بهره می‌گرفت به خصوص موسیقی که از اهمیت فراوانی برخوردار بود. آنها تعلیمات موسیقی را از یونانیان فرا گرفتند. (حتی تعلیم موسیقی به عهده یونانیان بود) به این طریق موسیقی و سازهای موسیقی یونان در روم رواج پیدا کرد و به دنبال آن موسیقیدانان رومی به وجود آمدند. از کارهای مهمی که توسط آنها صورت می‌گرفت اجرای مراسم مذهبی و جشنهای درباری بود. البته موسیقی بیشتر در میهمانی‌ها و جشن‌ها به کار می‌رفت تا در مراسم مذهبی . قدمت موسیقی در روم به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. در این کشور افراد فقیر به نوازندگی و خوانندگی به طور سیار پرداختند و اولین خنیاگران دوره گرد به وجود آمدند. به طوریکه با سفرکردن از شهری به شهر دیگر و با اجرای نمایشهای خیابانی، نوازندگی، خوانندگی و شعبده بازی موجب سرگرمی مردم می‌شدند که بعدها با اقتباس از آنها اپرا شکل گرفت. وقتی که مسیحیت در روم استوار گردید در آنجا عناصری از ملوپه (آوازی موزون که دکلااسیون را همراهی می‌کند) یونانی و لاتین با تلاوت آیات عبری (Pslamedic نوعی شعر خوانی آوازگونه) در هم آمیخت. آواز کلیسایی مسیحی در نتیجه اختلاط موسیقی کنیسه‌ها (از راه کلیسای سوریه) که سرشار از ظرافتهای تزیینی بود با موسیقی همو فونیک یونانی که گرایشی به خواندن اشعار داستانی داشت پدیدار گشت. هم اکنون می‌توان تاثیر نغمات و کلام یونانی را در اروپای غربی مشاهده نمود. به طوریکه در امپروپریا که متشکل از آیین نماز و نیایش بود و در روزهای بخصوصی اجرا می‌شد وقتی یک گروه به لاتین آواز می‌خواند دسته مقابل جواب آنها را به یونانی می‌داد و نواهای آنها از رنگ و بوی یونانی برخوردار بود. حتی رسالات و اناجیل اربعه که در مس‌های آیینی پاپ در کلیسای سن پیتر توسط راهبان اجرا می‌گردید اول به زبان لاتین سپس به زبان یونانی خوانده می‌شد. اکنون نیز قطعه شعر آللویا که در دیر بارکینگ باقی‌مانده است متناوب به زبان یونانی و لاتین در مراسم مخصوصی خوانده می‌شود. در روم مانند عصر طلائی یونان زمان، زمان پیشرفت و تمدن بود. بیشتر امپراتوران آنها به موسیقی علاقه داشتند و به رشد و گسترش آن کمک بسیار می‌کردند. اهمیت آن به حدی رسید که بعضی از نمایشها را بدون کلام و فقط با موسیقی اجرا می‌کردند که به آن پانتومیم گفته می‌شود.
     
#734 | Posted: 18 Apr 2014 15:15 | Edited By: sepanta_7
خدایان روم باستان

  • هادس
  • پوزئیدون
  • زئوس
  • خدایان المپ
  • ژوپیتر: پادشاه خدایان
  • آپولو: خدای موسیقی و پیشگویی و نباتات
  • مینرو: رب‌النوع عقل و هنر
  • دیانا: الهه زمین و شکار
  • ونوس: الهه عشق و زیبایی
  • آنو: خدای آسمان
  • انیل: خدای زمین
  • اوشنوس: خدای اقیانوس ها
  • ایشتار: خدای عشق و باروری
  • سیس: الهه دریا
  • دثا: الهه سیل
  • دمتر: الهه زراعت
  • زئوس: خدای خدایان
  • شاماس: خدای خورشید
  • ماکوس: الهه شراب
  • میترا: الهه مهر، خورشید و راستی
  • ناناز: خدا ماه
  • نپتون: خدای دریاها
  • ولکان: خدای آتش
  • ومته: الهه خیر و نیکی
  • هرکول: الهه شجاعت
  • مرکوری: خدای تجارت
  • وستا: الهه آتش
  • وولکان: خدای صنعت
  • یرس: الهه گناه
  • هادس: خدا مردگان
  • دیمتر: الهه ی میوه‌ها و گیاهان
  • هفائستوس: رب‌النوع زرگران
  • کرونوس: فرمانروا تایتان ها
  • آمفریته: الهه دریاها(همسر پوزیدون)
  • نمیسیس: الهه انتقام
  • کلوتو, لاچه سیس, آترپوس: سه الهه تقدیر
  • پن: یاور شکارچیان
  • پوزئیدون: خدای اقیانوس ها
  • اریس: الهه نفاق
  • آرس: خدای جنگ
  • پرسفون: الهه شکار
  • تتیس: الهه دریا ها(مادر آشیل)
  • پالاس: یکی دیگه از خدایان جنگ
  • فوبوس: خدای آفتاب
  • باکوس: الهه خوشگذرانی
  • یونو: الهه آسمان
  • پاندورا: الهه تمام نعمت ها
  • آریون: الهه موسیقی

پایان امپراتوری روم

     
#735 | Posted: 18 Apr 2014 15:27 | Edited By: sepanta_7
امپراتوران روم باختری(امپراتوری روم) و روم خاوری(امپراتوری روم شرقی-بیزانس)

۲۷ پیش‌ازمیلاد تا ۲۳۵

  • آگوستوس
  • تیبریوس
  • کالیگولا
  • کلادیوس
  • نرون
  • گالبا
  • اتو
  • ویتلیوس
  • وسپاسیان
  • تیتوس فلاویوس
  • دومیتیان
  • نروا
  • تراژان
  • هادریانوس
  • آنتونیوس پیوس
  • مارکوس آرلیوس با لوسیوس وروس
  • کومودوس
  • پرتیناکس
  • دیدیوس ژولیانوس
  • سپتیموس سوروس
  • کاراکالا
  • گتا
  • ماکرینوس با دیادومنیان
  • هلیوگابال
  • الکساندر سوروس

     
#736 | Posted: 18 Apr 2014 15:31 | Edited By: sepanta_7
آگوستوس

دوران ۱۶ ژانویه ۲۷ (پیش از میلاد) - ۱۹ اوت ۱۴ (میلادی)
نام کامل گایوس اکتاویوس تورینوس
زادروز ۲۳ سپتامبر ۶۳ (پیش از میلاد)
زادگاه رم , جمهوری روم
مرگ ۱۹ اوت ۱۴ (میلادی) (۷۶ سال)
محل مرگ نولا , جمهوری روم
آرامگاه مقبره آگوستوس , رم
پیش از تیبریوس
پس از تشکیل امپراتوری روم
پدر گایوس اکتاویوس
مادر Atia Balba Caesonia


گایوس اکتاویوس تورینوس (به لاتین: Gaius Julius Caesar Augustus) از نوادگان برادری ژولیوس سزار که وارث و جانشین او بود و در هنگام مرگ سزار در یونان مستقر بود. اوکتاویوس پس از مرگ سزار و هنگامی که مارکوس آنتونیوس زمام امور رم را بدست گرفت، به رم آمد و به جنگ با او پرداخت. سیسرون سخن‌سرای مشهور رومی در این زمان چهارده خطابه، ضد آنتونیوس و به حمایت اکتاویوس ایراد کرد که بعداً باعث قتل او توسط آنتونیوس (با سکوت اکتاویوس) گردید. در نبردی که در شهر مدن (Modene) میان طرفداران جمهوری به رهبری پانسا و هیریوس دو کنسول روم و اکتاویوس علیه آنتونیوس جانشین خودخوانده سزار رخ داد، ارتش جمهوری پیروز شد . پانسا و هیرویوش کشته شدند و اکتاویوس پیروزی را تصاحب کرد . بعدها انتونیوس ابتدا با لپیدوس سپس با اکتاویوس متحد شدند ، تا علیه آخرین بقایای جمهوری در فیلیپی بجنگند .
     
#737 | Posted: 18 Apr 2014 15:32 | Edited By: sepanta_7
حکومت سه نفره





با وساطت لیپیدوس حکمران اسپانیا، اکتاویوس با آنتونیوس مصالحه کرد و این سه تن دومین حکومت سه نفری را تشکیل دادند.

آنان خزانه‌های خویش را سامان دادند و حقوق سپاهیان را پرداخت کردند و اسامی ۳۰۰ سناتور و ۲۰۰۰ بازرگان را برای کشتن اعلام کردندو برای هریک ۲۵۰۰۰ درهم پاداش قرار دادند و خونبارترین حکومت هراس را در تاریخ روم برقرار کردند. نام سیسرون در صدر فهرست محکومان توسط آنتونیوس قرار داده شد و اکتاویوس واکنشی نشان نداد و سربازان آنتونیوس او را با وضع دردناکی کشتند و سرش را به دار کشیدند.

درسال ۴۲ پیش از میلاد، اکتاویوس و آنتونیوس در تعقیب کاسیوس و بروتوس از کشندگان سزار به مقدونیه رفتند و آنان پس از مدتی مقاومت خودکشی کردند.

اکتاویوس به رم بازگشت اما آنتونیوس از آسیا به مصر رفت و در آنجا به همراه کلئوپاترا به خوش‌گذرانی پرداخت و حتی از پذیرفتن همسرش (خواهر اکتاویوس) نیز خودداری کرد.

اکتاو در ایتالیا مشغول تحکیم استحکامات گردید و چون میانه او و لیپیدوس بر سر سیسیل به هم خورد و لیپیدوس خود را آماده مقاومت در برابر اکتاویوس نمی‌دید، از کار کناره گرفت و امور را به اکتاویوس سپرد.
     
#738 | Posted: 18 Apr 2014 15:33
امپراتوری



اکتاویوس مایل نبود با عنوان سلطنت حکومت کند و با پیشنهاد سنا لقب اگوستوس(Augustus) را که خاص خدایان بود، پذیرفت. او عنوان امپراطور رابه عنوان خود افزود.

اکتاویوس یکی از مهم ترین گستراندگان امپراتوری روم بود . او برای توسعه و حفظ قلمروی روم لژیون های ثابتی را به استخدام روم درآورد و تعدادی زیادی لژیون جدید را تاسیس کرد . وی الگوی نظامی مهمی را بر مبنای تقسیم ارتش روم در بریتانیا ، حوزه راین ، حوزه دانوب ، ارتش فرآت ، ارتش مصر و ارتش آفریقا پدید آورد.

او در سال ۱۴ میلادی و در سن ۷۶ سالگی درگذشت و با جلال و شکوه در مقبره خود در شان دومارس مدفون شد. مجلس سنا برای او لقب آپوتئوز (Apotheose) را تصویب کرد و در ردیف خدایان قرار گرفت.



پایان آگوستوس

     
#739 | Posted: 18 Apr 2014 15:36 | Edited By: sepanta_7
تیبریوس





دوران ۱۴ - ۳۷
نام کامل گایوس اکتاویوس تورینوس
زادروز ۱۶ نوامبر ۴۲ (پیش از میلاد)
زادگاه رم
مرگ ۱۶ مارس ۳۷ (۷۷ سال)
محل مرگ میسنوم
آرامگاه مقبره آگوستوس , رم
پیش از کالیگولا
پس از آگوستوس


تیبریوس با نام کامل تیبریوس ژولیوس سزار آگوستوس (به لاتین: Tiberius Julius Caesar Augustus)‏ (۴۲ پیش از میلاد - ۳۷ پس از میلاد) امپراتور روم بین سال‌های ۱۴ تا ۳۷ میلادی بود.
     
#740 | Posted: 18 Apr 2014 15:37
زندگینامه



تیبریوس در سال ۴۲ پیش از میلاد در رم زاده شد. مادرش لیویا و پدرخوانده‌اش امپراتور آگوستوس بود که تیبریوس پس از او به قدرت رسید. طبع محافظه‌کارانهٔ تیبریوس سبب شد تا او همان سیاست‌های امپراتور پیشین را در پیش گرفته و دستاوردهای آگوستوس را استحکام بخشد.

علیرغم خوشفکری‌های تیبریوس در ادارهٔ کشور و ارتباطات خارجی، دوران حکومت او از نظر سیاسی مصیبت‌بار بود. در سال ۱۹ جانشین او ژرمانیکوس به طرز مشکوکی درگذشت. پس از آن یکی از مهمترین هوادارانش با نام سژانوس که افسر ارشد وابسته به قدرت قضاوت مادون کنسولی روم بود شروع به فزونی‌خواهی و ستمگری نمود و تا آنجا پیش رفت که سعی در سرنگونی تیبریوس نمود. تیبریوس در سال ۳۱ حکم اعدام او و تنی چند از همکارانش را صادر کرد. با کشته‌شدن سژانوس دوران حکومت وحشت آغاز شد و بسیاری به اتهام خیانت به امپراتور اعدام شدند. همین امر چهرهٔ تیبریوس را خدشه‌دار نمود و او مورد نفرت جهانی قرار گرفت. تیبریوس تلاش کرد ، تا با ادامه نبردهای اگوستوس در ژرمانیا ماگنا ، کار ناتمام دوره اگوستوس را به پایان رساند ، اما هجوم اقوام گوناگون جدید و بحران در درون امپراتوری مانع از به نتیجه رسیدن حملات وی گردید . مرگ ژرمانیکوس که مهم ترین سردار تیبریوس بود ، بر این حرکت دامن زد . تیبریوس در سال ۳۷ میلادی و در سن ۷۷ سالگی در میسنوم درگذشت و تنها افراد اندکی بر مرگ او گریستند



پایان تیبریوس

     
صفحه  صفحه 74 از 229:  « پیشین  1  ...  73  74  75  ...  228  229  پسین » 
فرهنگ و هنر انجمن لوتی / فرهنگ و هنر / تاریخ اروپا از ابتدا تاکنون بالا
جواب شما روی این آیکون کلیک کنید تا به پستی که نقل قول کردید برگردید
رنگ ها  Bold Style  Italic Style  Highlight  Center  List       Image Link  URL Link   
Persian | English
  

 ?
برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.



 
Report Abuse  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti

Copyright © 2009-2019 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites