انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
فرهنگ و هنر
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین »

تاریخچه و تمدن انگلستان


مرد

 
.

تـــاریخ و تـــمدن انگلیس


درخواست تاپیک با موضوع :

تاریخچه و تمدن انگلستان،درتالار فرهنگ.

درباره وقایع،فرهنگ،تاریخ و . . . کشور مطلب گذاشته میشه
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
نگاهی اجمالی به انگلستان

مساحت : 244755 كیلومترمربع
جمعیت : 58,789,194 نفر
پایتخت : لندن
زبان : انگلیسی – ولزی
دین : مسیحی
واحد پول : پوند استرلینگ


مجمع الجزاير بریتانیا در شمال غربي اروپا واقع شده و شامل چهار ايالت يا منطقه به نامهاي انگلند، ولز، اسکاتلند و ايرلند شمالي مي باشد و از لحاظ موقعيت جغرافيايي از جنوب به درياي مانش، از شرق و شمال به درياي شمال و از غرب و جنوب غربي به اقيانوس اطلس و ايرلند جنوبي ختم مي شود. اين کشور از طريق کانال و درياي مانش به فرانسه راه دارد.

کل جمعيت اين کشور بيش از 60 ميليون نفر بوده و پايتخت آن لندن با بيش از 7 ميليون نفر، پرجمعيت ترين شهر اين کشور به شمار مي آيد و از ديگر شهرهاي مهم آن بيرمنکام، منچستر، ليورپول، نيوکاسل ،برادفورد ، کارديف و ادينبور مي باشند. در کنار ساکنان اصلي انگلستان، اقوام و نژادهاي مختلفي از ديگر کشورها مهاجرت کرده اند .



كشور انگلستان با 244046 كيلومتر مربع وسعت معادل 93600 مايل مربع (هفتاد و چهارمين كشور جهان) در نيمكره شمالي، در غرب قاره اروپا، در شرق اقيانوس اطلس شمالي، در كنار درياي مانش از سمت جنوب، درياي شمال از مشرق و درياي ايرلند در مغرب، واقع شده و متشكل از دو قسمت اصلي است كه نصف النهار مبداء از جنوب شرقي آن (ناحيه گرينويچ در حومه لندن) مي گذرد. قسمتي از انگلستان (در ايرلند شمالي) با جمهوري ايرلند(ايرلند جنوبي) مرز مشترك دارد. سرزمين بريتانيا از مساحتي معادل كشور نيوزيلند و نيمي از خاك كشور فرانسه برخوردار ميباشد. آب و هواي بريتانيا ، اگر چه بسيار متغير بوده و در تمام مواقع سال باراني است، معمولا ملايم و معتدل است.


اين كشور را مي توان از لحاظ طبيعي به سه ناحيه به ترتيب ذيل تقسيم نمود:

ناحيه اسكاتلند در شمال

قسمت اعظم ارتفاعات كشور در آن واقع گرديده و ناحيه اي سرسبز و پوشيده از چمنزار است كه قسمت عمده جنگل هاي كشور را در برگرفته است. رودهاي زيادي در آن جريان دارند كه از آن جمله مي توان به رودهاي دي، كلياد و توئيد اشاره نمود. آب و هواي انگلستان معتدل كوهستاني و اقيانوسي است. بلندترين نقطه آن قله بن نويس با 1343 متر ارتفاع است.از جمله جزاير مهم كشور مي توان از جزاير شتلند، اوركني و هبريد (داخلي و خارجي) و جزيره هاي كوچكتر آيلي، لوئيس، مال، رم و ارن نام برد.

ناحيه آلستر ( ايرلند شمالي )

ناحيه آلستر، قسمتي از شمال جزيره ايرلند است، كه ناحيه اي نسبتا كم ارتفاع مي باشد، اما از نقاطي با ارتفاع زياد برخوردار بوده و جنگل هاي آن عمدتا در همين نواحي واقع شده اند.رودهاي بن، رو و بلاك واتر از جمله مهم ترين رودها، و مگي و راتلي نيز از جمله مهمترين جزاير آن محسوب مي گردد. آب و هواي ناحيه مذكور، معتدل و مرطوب است.

ساير نقاط ( انگلند و ولز )

مناطق انگلند و ويلز، قسمت جنوبي جزيره اصلي را شامل مي گردند. نواحي وسيعي از آن را جلگه ها، مراتع و نواحي پست پوشانده اند. نواحي مرتفع آن عمدتا در شمال و غرب واقع شده اند. از جمله مهمترين رودهاي مهم آن مي توان به تيمز (تايمز)، اوز، ايون، مرزي، هامبر، تاين، ترنت و سورن اشاره نمود. از جمله جزيره هاي مهم آن نيز مي نوان از جزايرهالي، انگلسي، وايت و شپي نام برد.


از جمله مهمترين بنادر مهم انگلستان نيز مي توان به بندر لندن در مصب رود تيمز، گلاسگو دركنار رود كلايد، ليورپول و بلفست در ساحل درياي ايرلند، كارديف در تنگه بريستول و ساوت همپتن در ساحل درياي مانش اشاره نمود.

مسيحيان در بریتانیا 85 درصد جمعيت را تشکيل مي دهند . پيروان ساير اديان به ترتيب کمیت عبارت از مسلمانان ، هندوها و سيک ها ، بودائي ها و يهوديان مي باشند. کليسای انگلند و کليسای مشايخی اسکاتلند کليساهای رسمی و قانونی اين کشور هستند.از هر 10 نفر جمعيت اين کشور يک نفر مدعي است که کاتوليک رومی بوده و تعداد زیادی خصوصا در شهرها که آمار مشخصی از آنها در دست نیست خود را لامذهب و یا نافی خدا Atheist معرفی می کنند. آمار دقیقی از جمعیت مسلمانان بریتانیا در دست نیست و انگلستان همچون سایر کشورهای دارای اقلیت مسلمان از اعلام آمار دقیق در این باره خودداری می نماید. تعداد مسلمانان انگلستان را از دو و نیم میلیون تا سه میلیون نفر ذکر می کنند. همچنین بيش از 150 مسجد و مرکز اسلامی در سرتاسر انگلستان داير مي باشند.

محصولات مهم كشاورزی انگلستان عبارتند از : گندم – جو – سیب زمینی –گوجه فرنگی – نیشكر و سبزیجات. این كشور دارای چراگاههای دائمی زیادی است كه در آنها گوسفند، گاو، خوك و طیور پرورش می یابد. در اقتصاد انگلستان، صیادی و جنگلداری جایگاه ویژه ای دارد. ذخایر معدنی آن شامل: زغال سنگ كه در صنعت تولید برق بكار می رود؛ نفت و گاز طبیعی كه در مراكز صنعتی، تجاری و مسكونی به مصرف می رسند، و منیزیم ، فسفات – مس و آنتیموان است. صادرات این كشور كه شامل : گوشت – لبتیات – كالاهای الكترونیكی – غلات – تنباكو و نفت می باشد، از خدمات یك شبكه حمل و نقل بسیار گسترده بهره مند است

هر چند مقام سلطنت ( ملکه يا پادشاه ) يکی از سه رکن اصلی قانونگذاری است ، اما نقش مقام سلطنت در پارلمان انگلستان درحال حاضر به يک نقش صورتا تشريفاتی تبديل شده است. ملکه بریتانیا( الیزابت دوم) سالی يکبار به پارلمان رفته و متن سخنرانی را که توسط دولت تهيه شده را قرائت مي کند. براساس قانون اساسی يکی از مسئوليت های رسمی ملکه انتصاب رهبر حزب دارای اکثريت در مجلس عوام به عنوان نخست وزير مي باشد. ملکه در عین حال رئیس دین و کشور بوده و عنوان کامل وی « ملکه و رئیس کشورهای مشترک المنافع و مدافع ایمان» می باشد. او رئیس کلیسای انگلیکان را بنا بر پیشنهاد نخست وزیر و طبق یک سنت تاریخی انگلیسی نصب می نماید. ملکه فعلی انگلستان، الیزابت دوم، بیش از نیم قرن است که در این سمت می باشد.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
پیش از رومیان

نخستین ساکنان شناخته شده انگلستان، شکارچیان پارینه سنگی بودند. پس از اتمام آخرین عصر یخبندان، اولین گروههای کشاورز در این جزیره ساکن شدند.

در آخرین هزاره پیش از میلاد، اقوام مهاجمی به نام سلت‌ها از نوردیک به انگلستان حمله کردند و با غلبه بر ساکنان بومی، در این سرزمین سکنی گزیدند.نخستین گروههای سلت، حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد و آخرین آن‌ها (بلژها) ۷۵ سال پیش از میلاد وارد انگلستان شدند. به نظر می‌رسد نخستین بار در انگلستان، سلت‌ها از آهن در ساخت ابزارآلات بهره گرفته باشند.





عهد رومیان

سپاهیان رومی نخستین بار در سال ۵۴ پیش از میلاد به جزیره وارد شدند و فتوحات محدودی انجام دادند. در سال ۴۴ پس از میلاد، به فرمان امپراتور وقت روم، کلاودیوس اول، جنگاوران رومی به طور جدی و گسترده به نواحی جنوبی انگلستان حمله‌ور شدند و تا سال ۹۰ میلادی استان رومی انگلستان را تاسیس کردند. احتمالا شهر لندن حد فاصل سال‌های ۷۰ تا ۱۰۰ میلادی بنا شده‌است.

رومی‌ها در جنوب جزیره، جاده‌ها، شهرها و امکانات رفاهی و آموزشی بسیاری ایجاد کردند. سلت‌ها با مظاهر تمدنی به مراتب کمتر، در شمال می‌زیستند؛ و برای رومی‌های ساکن جنوب، مشکلات زیادی می‌آفریدند. یکی از اقوام سلتی، پیکتز، به ویژه بیشتر مشکل آفرین بود.

چند صد سال پس از میلاد، یکی از امپراتوران روم به نام هادریان، دیواری در شمال ساخت تا از حملات مکرر سلت‌ها جلوگیری کند.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
تهاجم آنگلوساکسون‌ها

پاپ گرگوری کبیر ، فرمان گسیل مبلّغان مسیحی به سوی آنگلوساکسون‌ها را امضا می کند.
در انتهای سده ۴ میلادی، رهبر رومی انگلستان از قبایل آلمانی خواست که در انگلستان مستقر گردند. او با این تصمیم می خواست که ژرمن ها را متحدانی صمیمی برای بخش رومیانگلستان سازد؛ تا از حملات پیکتز هاجلوگیری کند.

اما نتیجه خلاف انتظار بود. سیل اقوام ژرمن از جمله ساکسون ها و انگلس ها و ژوت ها، در آغاز سده ۵ میلادی، رومیان انگلیسی را ناگزیر به ترک جزیره نمود. آغاز قرون وسطا در انگلستان را، همزمان با همین تهاجم ها ذکر کرده اند.

قبایل آلمانی، پس از بیرون راندن رومیان، سلت ها را نیز به سمت غرب به عقب راندند. انگلس ها و ساکسون ها نام خود را به این خطه دادند. انگل لند یا انگلند.این افراد را انگلوساکسون می نامیدند.
پیش از آمدن مسیحیت توسط رومی ها، مردم پیرو مذاهب سلتی و ژرمنی-مشتمل بر انواعی از ستایش و پرستش طبیعت- بودند. ۱۵۰ سال پس از آخرین یورشهای ژرمان ها، پاپ گرگوری کبیر رهبر کلیسای مسیحی، جرات کرد که میسیونرهای خود را به رهبری اگوستین به سوی انگلوساکسون ها بفرستد.

شاه کنت از انگلوساکسون ها با شاهزاده ای مسیحی از فرانک هاازدواج کرد. این ازدواج ،شاه کنت را مسیحی کرد و به موجب همکاری کنتبا اگوستین، مسیحیت در جزیره گسترش یافت. تا سده هفتم، مسیحیان انگلستانتحت نظارت و کنترل مذهبی کلیسای رم قرار گرفتند.

در اين زمان انگلستان از وحدت سياسی برخوردار نبوده و به چندين كشور متخاصمتقسيم شده بود؛ كه از جمله مهمترين آنها می توان به نورثامبريا، مرشا، كنت و وسكس اشاره نمود.سرانجام در سال ۸۲۹ میلادی، كليه اين ممالك، اگبرت ، شاه وقت وسكس را بهعنوان پادشاه انگلستان برگزيدند.

اگبرت نخستين پادشاه از سلسله ساكسونهای غربی بود؛ با این وجود در اسکاتلند و ایرلند حکومت های محلی دیگری قدرت داشتند.در زمان جانشينان اگبرت، انگلستان با هجوم اقوام نورمان مواجه گرديد. در سده ۹ میلادی، آلفرد کبیر از وسکس بزرگترین پادشاه انگلیس شمرده شد
.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
**تهاجم نورمان‌ها**

در اواسط سده ۱۱ میلادی، نورمان ها تحت فرماندهی ویلیام فاتح به انگلستان تاختند و حکومت سلطنتی آن کشور را به دست گرفتند. مهم تریننبرد ویلیام در حمله به انگلستان، نبرد سرنوشت ساز هاستینگز بود. پس از ویلیام فاتح، ویلیام دوم به سلطنت رسید.

امپراتوری نورمان‌ها در دوران پادشاه بعدی، هنری یکم ، به اوج قدرت خودرسید. او توانست پادشاه اسکاتلند، شاهزادگان ولزی، دوک بریتانی و کنت‌های فلاندر، بولون و پونتیو را شدیدا تحت سلطه خود قرار دهد.
ویلیام آدلین، تنها پسر و وارث قانونی هنری یکم، در ۱۱۲۰ غرق شد و هنری دخترش ماتیلدا را، به عنوان جانشین تاج و تخت خود در انگلستان و نورماندی معرفی نمود. با این وجود ماتیلدا مورد قبول درباریان بانفوذ پادشاه قرار نگرفت و آنها از سلطنت پسرعمه ماتیلدا، استفان حمایت کردند.

در ۱۱۴۱ استفان از نیروهای ماتیلدا شکست خورد و به اسارت او درآمد. ماتیلدا پس از زندانی کردن استفان، خودرا بانوی انگلستان نامید؛ اما موفق به تاج‌گذاری به عنوان ملکه نشد.مدتی بعد استفان به پیروزی رسید و تا زمانی که از هنری دوم شکست نخورده بود، بر تخت باقی ماند.**






**سلسله پلانتانژه**

کشیشی برای راهبان انگلیسی مبتلا شدهبه طاعون، دعا می کند.
هنری دوم فرزند ماتیلدا ، موسس سلسله پلانتانژه در انگلستان است.
پس از هنری، حد فاصل سالهای ۱۱۸۹تا ۱۱۹۹، یکی از رهبران جنگهای صلیبی به نام ریچارد شیردل ، به سلطنت رسید. پیدایش افسانه رابین هود را به زمان او نسبت می دهند.

جان لکلند (جان بی زمین)، برادر ریچارد بود؛ که در اوایل سده ۱۳ میلادی فرمان کبیر (مگناکارتا) را امضا کرد. مگناکارتا، پیمان نامه ای بود که اشراف انگلیسی بر شاه تحمیل کردند و به موجب آن اختیارات پادشاه محدود شد. پادشاه بعدی از این سلسله، هنری سوم بود که در دوره زمامداری وی، مجلس عوام در کنار مجلس اعیان تاسیس گشت. شهرهای کمبریج و آکسفورد نیز در سده ۱۳ شکل گرفتند.

در زمان ادوارد اول ، پنجمين شاه پلانتاژنه، ولز به تصرف انگلستان درآمد. پس از آن وسیله جنگی خاصی به نام لانگ بو که ویژه ولزی ها بود، به دست انگلیسی ها افتاد و ارتش آنها را قدرتمندتر کرد.
طی سال های ۱۳۳۷ تا ۱۴۵۳، جنگ های معروف به جنگ های صدساله بین انگلیسی ها و فرانسوی ها روی داد. زمینه اصلی جنگ اختلاف بر سر مالکیت سواحل دریای مانش بود که از زمان ویلیام اول بروز کرده بود؛ اما جرقه شروع رسمی نبرد، ادعای ادوارد سوم مبنی بر تملك بر فرانسه بود.

در جنگ دريايی سال ۱۳۴۰، فرانسه به سختی شكست خورد. در سال ۱۳۴۶، بار ديگر فرانسويان در ناحيه كرسی شكست خوردند و سال بعد بندركاله به دست انگلستان افتاد. در جنگی كه طی سال ۱۳۵۶، در ناحيه پواتيه رخ داد، ژان دوم پادشاه فرانسه، مغلوب و اسير شد.

دوره اول جنگها، در حالی در سال ۱۳۶۰ پایان یافت که فرانسوی ها شکست خورده، و به موجب پیمان بریتانی ، مناطق زیادی از فرانسه در اختیار انگلیسی ها قرار گرفته بود. پیمان مذکور، ناحيه كاله و نواحی غربی و جنوب غربی فرانسه را به انگلستان واگذارد.

در دوره دوم فرانسوی ها با فداکاری های ژاندارک و کمک های دوک بورگونی پیروز شدند؛ و بیش تر سرزمین هایی را که در دوره اول از دست داده بودند، بازپس گرفتند. جنگ های صد ساله همچنین باعث رشد هویت ملی و تقویت حس وطن پرست ...تقویت حس وطن پرستی انگلیسی ها وفرانسوی ها گشتند.

طی سال های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ میلادی،بیماری طاعون از اروپا به انگلستان راه پیدا کرد و بسیار شایع شد؛ تا حدی که پس از مهار بیماری، جمعیت انگلستان تا نصف کاهش یافته بود.این واقعه در تاریخ انگلستان به مرگ سیاه شهرت دارد.در سال ۱۳۹۹ ریچارد دوم از سلطنت خلعشد و هنری چهارم از خاندان لنکستر به سلطنت رسید.

طی سال های ۱۴۵۵ تا ۱۴۸۴ جنگ گل ها رخ داد که نبردی بین دو خاندان سلطنتی لنکستر و یورک بود. علت ایننامگذاری این بود که در جنگهای مذکور، سربازان خاندان لنكستر نشان گل سرخ و سربازان خاندان يورک نشانگل رز سفيد داشتند. در جنگ گل ها، لنکسترها پیروز شدند؛ ولی یورک ها تا مدتها به مقاومت ادامه می دادند.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
سلسله تئودور

هنری هشتم، ۶ بار ازدواج کرد که ۲ تن از همسرانش را به قتل رساند.
در ۱۴۸۵، هنری تئودور با نام هنری هفتم ، با شکست دادن ریچارد سوم خاندان تئودور را به سلطنت رساند. هنری هفتم قدرت سياسی اشراف را كه بر اثر جنگ گلها تضعيف شده بود، درهم شكست.در بخش مهمی از نیمه اول سده ۱۶ میلادی، هنری هشتم پادشاه انگلستان بود. در زمان سلطنت هنری هشتم خاک ایرلند ضمیمه انگلستان گشت.

وی ۶ بار ازدواج کرد. نخستین همسر او کاترین آراگن ، دختر پادشاه اسپانیا بود. هنری از او یک دختر به نام ماری داشت. هنری قصد داشت کاترین را به علت اینکه نتوانسته بود برای او پسری (به عنوان وارث تاج و تخت) به دنیا آورد، طلاق دهد؛ ولی طبق احکام مسیحی آن زمان کلیسای کاتولیک با طلاق موافقت نمی کرد. همین اختلاف ساده باعث شد، پاپ کلمنت هفتم هنری را تکفیر کند؛ و در مقابل هنری، کلیسای انگلیکان، کلیسای ملی انگلیسی را تاسیس کرد و از کلیسای کاتولیک تبعیت ننمود. هنری سپس همسر دومش آن بولین را اختیار نمود که بعدها به جرم زنا گردن زده شد.




عصر الیزابت

او سمبل مد در دوران خود بود.
پس از ماری ،الیزابت دختر هنری هشتم، با نام الیزابت اول در سال ۱۵۵۸ به تخت سلطنت نشست. از زمان او بود که انگلستان خود را به تدریج از قرون وسطا خارج کرد. دوران زمامداری وی یکی از ادوار درخشان تاریخ انگلستان است؛ به طوری که الیزابت اول طی دوران ۴۵ ساله سلطنتش، انگلستان را به قدرتمندترین کشور جهان مبدّل نمود.
در زمینه مذهبی، مشی الیزابت در داخل کشور، مبتنی بر تقویت کلیسای انگلیکان بود و همزمان در خارج به کمک رسانی به شورشهای پروتستان ها در کشورهای کاتولیک می پرداخت.

فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا ، که از حمایت اليزابت از پروتستانهای فرانسه به خشم آمده بود؛ توطئه ای طراحی نمود تا دختر عموی او ماری استوارت کاتولیک را به سلطنت برساند، ولی الیزابت توطئه را خنثی کرده و ماری به سال ۱۵۸۷ اعدام شد.

فيليپ قتل ماری را بهانه قرار داد، و ناوگان دریایی عظیم اسپانیا، موسوم بهآرمادا را به سوی سواحل انگلستان گسیل کرد. آرمادا مشتمل بر ۱۳۵ کشتی غول آسا و بيش از ۳۰ هزار سپاهی بود. در نبرد سهمگین دریایی میان انگلستان و اسپانیا، انگلستان غلبه یافت، و طوفان نیز مزید بر علت شده؛تنها ۵ کشتی موفق شدند به اسپانیا بازگردند. این نبرد زمینه ساز افولی عظیم برای اسپانیا در عرصه کشورگشایی و استعمارگری گردید.

در همین عصر، ویلیام شکسپیر بزرگترین نمایشنامه نویس انگلستان، و فرانسیس بیکن فیلسوف و دانشمند مشهور ظهور کردند؛ اکتشافات دریایی شدت گرفت؛ و برده‌داری به عنوان تجارتی پرسود با گسیل کردن سیاه پوستان به لیورپول و بریستول به سرعت اوج یافت. بردگان آفریقایی گروه گروه به مستعمرات انگلستان در آمریکا منتقل میشدند.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
.

۱ . توطئه باروت ۲ . دوران میان پادشاهی ۳ . از استرداد سلطنت تا انقلاب باشکوه
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
توطئه باروت

پس از مرگ الیزابت در سال ۱۶۰۳، چوناو وارثی برای تصرف تاج و تخت انگلستان در میان تئودورها نداشت؛ جیمز اول پسر ماری استوارت از خاندان استوارت اسکاتلند، به پادشاهی رسید.

جیمز با وجود آنکه از مادری کاتولیک بود؛ به قلع و قمع گسترده کاتولیک ها پرداخت. در نتیجه این سیاست، درگیریهای کاتولیکها و پروتستانها افزوده تر گشتند. در سال ۱۶۰۵، توطئه ای موسوم به توطئه باروت ، به رهبری گای فاکس که کاتولیک بود، برای انفجار پارلمان و قتل شاه و نمایندگان مجلس طرح ریزی شد، ولی توطئه پیش از انجام، کشف و خنثی شد و گای فاکس دستگیر شده و اعدام گشت. همچنین كاتوليكها از حقوق مدنی به مدت دو قرن محروم شدند.





دوران میان پادشاهی

پس از جیمز اول، پسرش چارلز اول به سلطنت رسید. به دلیل خود رایی ها و خودکامگی های چارلز از یک سو، و ادامه سرکوبهای مذهبی توسط او از سوی دیگر؛ میان او و پارلمان، جنگ درگرفت و اولیور کرامول ، رهبر مخالفان شاه، او را در ۱۶۴۵ شکست داد. بر اثر کارشکنی های مجدد چارلز، کرامول اورا به جرم خیانت به کشور، در ۱۶۴۹ گردن زد.

در همان سال شورش بزرگی در ایرلند برپا شد، که کرامول با قساوت تمام به سرکوبی آن از طریق کشتار جمعی معترضان با روش موسوم به کاشت درخت انسانی پرداخت. همچنین طی سال ۱۶۵۰، قيام سلطنت طلباناسكاتلند به دستور كرامول به شدت سركوب شد.

هر چند کرامول در ابتدا اعلام حکومت جمهوری کرده بود؛ اما چون نمایندگان پارلمان را با خود همراه ندید، در ۱۶۵۳ پارلمان را منحل کرد. طی سال ۱۶۵۷، پس از تشكيل مجدد پارلمان، مقام سلطنت به كرامول پيشنهاد گرديد، اماوی از قبول آن خودداری ورزید.

در سال ۱۶۵۱، جنگهای دريايی ميان انگستان و هلند به وقوع پيوست كه با پيروزی انگلستان خاتمه یافت. همچنین دولت انگلستان، درجهت تصرف مستعمرات اسپانيا در آمريكای جنوبی، جنگهایی را از ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۸ ترتيب داد که با پیروزی انگلستان بهپایان رسیدند.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
مرد

 
استرداد سلطنت تا انقلاب باشکوه

کرامول در حالی در ۱۶۵۹ درگذشت که قدرت سیاسی انگلستان در جهان نسبتبه زمان پیش از او، رشد چشمگیری یافته بود. با مرگ کرامول، تنها جمهوری تاریخ انگلستان به پایان آمد؛ و حکومت پس از ۲۰ سال با پادشاه شدن چارلز دوم پسر شاه مقتول، مجددا به خاندان استوارت رسید.

البته در این فاصله برای مدت ۸ ماه، ریچارد کرامول پسر اولیور کرامول، قدرت را در دست داشت، که با فشارهای وارده مجبور به استعفا و فرار از کشور شد.چارلز دوم پیش از رسیدن به سلطنت برای مدتی طولانی در اسکاتلند با کرامول می جنگید.

پس از رسیدن به تاج و تخت نیز هرچند از نظر سیاسی همچون پدرش با خودکامگی و سرکوبگری و خشونت رفتار می کرد، فردی هنردوست و هنرپرور بود و نویسندگان بزرگی چون چاوسر ، پپیس ، میلتون و بونیان در دوران او ظهور کردند. همچنین کمدی در زمان او رونق بسیاری یافت.

در ۱۶۶۶ میلادی آتش مهیبی لندن را درکام خود گرفت. در دوره بازسازی شهر، کریستوفر رن معمار بزرگ ، بناهای ارزشمندی چون کلیسای سنت پل را ساخت.پس از حکومت ۲۵ ساله چارلز دوم، برادرش جیمز دوم به سلطنت رسید.

در زمان او انقلاب معروف به انقلاب باشکوه به سال ۱۶۸۹ به وقوع پیوست؛ و با خلع جیمز دوم از سلطنت، دخترش ماری دوم و دامادش ویلیام سوم توامان به سلطنت رسیدند. اعضای پارلمان نیز اصول حکومت مشروطه سلطنتی انگلستان را پایه گذاری کردند و به امضای ویلیام رساندند.

در حالی که جنبش های فلسفی جدید در فرانسه و آلمان ، رویکرد خردگرایانه را دنبالمی کردند؛ فلاسفه انگلیسی رویکرد تجربه گرایانه را توسعه دادند. جان لاک از فلاسفه انگلیسی مهم سده هفدهم است.
ﻋﻴﺐ ﻧﺪﺍره ﻛﻪ " ﺗﻨﻬﺎیی "
ﺧﺪاﻡ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ. . .
     
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین » 
فرهنگ و هنر

تاریخچه و تمدن انگلستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA