انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
کامپیوتر
  
صفحه  صفحه 1 از 19:  1  2  3  4  5  ...  16  17  18  19  پسین »

آموزشهای كامپیوتری


مرد

 
درود بر دوستان عزیز

در این تاپیك می توانید مطالب و مقالات آموزشی مربوط به کامپیوتر رو قرار بدید.



کلمات کلیدی : ترفندهای ویندوز + امنیت کامپیوتر + امنیت اینترنت + آموزش نرم افزار + آموزش سخت افزار + عیب یابی کامپیوتر + شبکه کردن کامپیوتر + هارد به هارد كردن + network protocol + نجات CD های خراب + آموزش پارتیشن بندی + شبكه كردن چند كامپيوتر + ارسال فایل های exe از طریق ایمیل + کم کردن سر و صدای کامپیوتر + افزایش بازدید و ترافیک سایت + برترين سرويس هاي چت + آشنايي با VPN + بهبود سرعت ويندوز + بهتر کردن رنک آلکسا + OpenID + یاهو پایپ + Wireless + وایرلس + ترفند های کامپیوتر + آموزش کامپیوتر + ایمن‌تر کردن مک + ترفندهایی برای تایپ کردن + ساخت PDF در WOrd 2007 + امنیت شبکه‌های Wi – Fi + آموزش رایت کردن با خود ویندوز + به دست آوردن IP از طریق CMD + Auto Run چیست؟ + Defragment + کشیدن حروف و کلمات + آموزش ویندوز 8 + آموزش ویندوز ۷ + آموزش xp + آموزش تنظیم مودم.
     
  
مرد

 
مقدمه :

برنامه Power Point يکي از برنامه هاي بسته نرم افزاري Office به شمار ميرود که با آن ميتوانيد مجموعه اسلايدهايي که متن را با متن هاي رسم شده Clipart ، عکس، صدا، تصوير ، و حتي جلوه هاي ويژه متحرک نمايش دهيد. پس ميتوانيد کارتان را به اسلايدهاي 35mm تبديل کنيد . علاوه بر اينها چون Power Point يک Package است ميتوانيد سند هاي Word ، کاربرگهاي Excel را به صورت گرافيک و متن و به Power Point اضافه نماييد.
در حقيقت Power Point قسمت سمعي – بصري برنامه Office است. برنامه Power Point با نصب برنامه Office در سيستم شما ديده ميشود.

برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Power - Point نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

  • حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233
  • 16 مگابایت Ram
  • حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

Presentation - نمايش :

مجموعه اي از اسلايدها ميباشد که براي گروهي از افراد نمايش ميدهيد. Power Point فايلهاي خود را با پسوند .ppt ذخيره ميکند که براي اجراي اينگونه فايلها حتماً بايد نرم افزار Power Point را روي سيستم داشته باشيم. همچنين ميتوان فايلهاي Power Point را با پسوند .pps که حالت اجرايي ( exe) دارد نيز ذخيره کرد که در اين حالت براي اجراي اين فايلها نيازي به خود برنامه وجود ندارد.

پسوند .pot مخصوص فايلهايي است که به عنوان الگو يا Template ذخيره ميشوند. ( که در ادامه بحث توضيح بيشتري به اين مقوله داده ميشود. )

هنگام اجراي برنامه Power Point پنجره Start up باز ميشود که سه راه براي شروع را پيشنهاد ميکند.

روش فعال شدن Start up

از منوي Tools گزينه Option ، برگ نشان View ، گزينه Startup Dialog را فعال ميكنيم.

Auto contact wizard :

آسانترين راه ايجاد يک کار جديد است. پس از دريافت اطلاعات يک مجموعه اسلايد ايجاد ميکند که درباره موضوعي که مشخص ميکنيم ايجاد ميشوند.

Design Template :

با انتخاب اين گزينه پنجره New Presentation باز ميشود. با انتخاب يک Template و زدن کليد OK پنجره ديگري باز ميشود که نمونه اسلايدي را که ميخواهيد بر اساس آن مورد طراحي شود را انتخاب ميکنيد. به اين مجموعه Layout ميگوييم که شامل 24 نمونه کار ميباشد . با انتخاب هر کدام نام آن را ميتوانيم سمت راست پنجره مشاهده کنيم.


هر کدام از اين Layout ها داراي معيار هاي ( متن ، جدول ، نمودار و گرافيک ) است . تفاوت استفاده از Auto content wizard با Design template در اين است که در حالت اول مجموعه اي از اسلايدها ظاهر ميشود که در نوار وضعيت ميتوانيم از تعداد آن اطلاع پيدا کنيم.
ولي در Design Template فقط يک نمونه کاري در اختيار کاربر قرار داده ميشود.

Blank Presentation :

يک اسلايد خالي و بدون طرح را در اختيار شما قرار ميدهد که بر اساس انتخاب Layout مناسب ميتوانيد محتويات آن را ويرايش کنيد.


نما هاي Power Point

در قسمت پايين پنجره اصلي Power Point در منتهي اليه سمت چپ نما هايي وجود دارد که با انتخاب هر يک نحوه نمايش اسلايد شما تغيير ميکند. همچنين از منوي View نيز ميتوانيد به اين نما ها دسترسي پيدا کنيد.

نماي Slide view : نمايي است که در آن ميتوان اقدام به ويرايش اسلايد نمود. در حقيقت در اين قسمت است که ميتوان تغييراتي را از جمله شماي ظاهري طرح اسلايد و محتوي اسلايد ها اعمال نمود .

نماي Slide Sorter : اسلايد ها را از چپ به راست و از بالا به پايين صفحه نمايش مرتب ميکند . وقتي بخواهيم تمام کار را يکجا ببينيم يا ترتيب قرار گرفتن اسلايد ها را تغيير دهيم از نماي Slide Sorter استفاده ميکنيم. در اين حالت نمايشي نميتوانيم تغييري در محتواي اسلايد ها بدهيم ولي به راحتي ميتوانيم اسلايدي را حذف يا اضافه نماييم.

Slide Show : هنگامي که اسلايد ها براي نمايش آماده شدند ميتوان آن را در Slide Show مشاهده نمود و نتيجه نهايي کار نمايش به عنوان يک سلسله اسلايد الکترونيکي استفاده ميشود. در اين حالت ميتوان چگونگي تفسير صفحه نمايش هنگام حرکت ميان اسلايد ها و همچنين انيميشن يا جلوه هاي ويژه اي که به کار افزوده ايد را ببينيد. در اين نما امکان هيچ تفسيري در اسلايد ها وجود ندارد. کليد ميان بر Slide Show کليد F5 ميباشد.

Outline View : نمايي را در اختيار ميگذارد که فقط در آن ميتوان اقدام به تايپ متن نمود. در اين نما از هيچ گونه امکانات گرافيکي نميتوان استفاده کرد. با فعال شدن اين نما، نوار ابزار Outlining پديدار ميشود.

ذکر اين نکته ضروري است که در Power Point در هر اسلايد از 5 سطح نوشتاري ميتوان استفاده کرد.


بنا به قرار گرفتن در هر سطح فونت نوشته نيز تغيير ميکند.

در Power Point هر اسلايد ميتواند يک عنوان جداگانه براي خود داشته باشد ( با توجه به اينکه در Power Point به اولين اسلايد ( شماره 1) اسلايد عنوان گفته ميشود.
همانطور که گفته شد اگر اقدام به تايپ متن در اسلايد نماييم ميتوانيم اين کار را در نماي Outline انجام دهيم. با زدن کليد Enter يک اسلايد جديد اضافه ميشود. هنگامي که مکان نما روي شماره اسلايد است با زدن کليد هاي Ctrl+ Enter ميتوانيم داخل اسلايد شده و به آن محتوي بدهيم. ( يک نماي اسلايد 5 سطحي ). نماي Outline نوار ابزاري به نام Outlining را پديدار مينمايد.


براي خاتمه دادن به محتواي اسلايد و ايجاد اسلايد ديگر مجدداً بايد کليد Ctrl+ Enter را بزنيم. براي سطح بندي متون همان طور که گفته شد در Power Point از 5 سطح ميتوان استفاده کرد. که اين کار را با نوار ابزار Outlining براحتي ميتوانيم انجام دهيم . کافي است سطر مورد نظر را انتخاب کرده و يا با دکمه هاي Promote ( ترفيع) و Demote ( تنزل) سطح هاي مورد نظر را ايجاد کنيم. اگر روي سطح اول قرار گرفته باشيم و دکمه Promote را بزنيم آن سطح يک درجه ارتقاع پيدا ميکند. و عنوان اسلايد در سطح گرفته ميشود. دکمه Demote پاراگراف را يک سطح پايين ميبرد. همچنين اگر روي سطح 5 باشيم دکمه Demote از نوار ابزار غير فعال ميشود يعني کمتر از سطح 5 نميتوان ايجاد کرد. ايجاد Outline به ويژه با ترکيب هاي Ctrl+ Enter و Enter ممکن است طول بکشد تا به آن عادت کنيد.



دکمه Move up : ( حرکت به بالا ) و Move down ( حرکت به پايين ) براي پيمايش در بين متن هاي Outline .

Collapse : باعث بسته شدن سطوح در اسلايد جاري ميشود.

Expand : باعث باز شدن سطوح در اسلايد جاري ميشود.

Collapse all : باعث بسته شدن کليه سطوح در همه اسلايد ها ميشود و فقط عنوان اسلايد ها نمايش داده ميشود.

Expand all : باعث نمايش کليه سطوح در کليه اسلايد ها ميشود.

Summery : يک اسلايد با عنوان Summery slide به ليست اسلايد ها اضافه ميکند.

Formal : باعث تغيير فرمت در نمايش اسلايد ميشود.

نماي Normal view : ترکيبي از Outline و Slide view است.


ادامه ی مطلب در پست بعدی
     
  
مرد

 
ادامه ی پست قبلی


شناسايي نوار ابزار ها و توانايي ايجاد يک نوار ابزار سفارشي :

نوار ابزار ها نحوه دسترسي سريع به گزينه هاي موجود در منو ها را فراهم ميسازند. نوار ابزار ها را ميتوان از منوي View گزينه Toolbar فعال کرد. براي سفارشي کردن نوار ابزار براي اينکه بتوانيم ابزار هاي دلخواه را به طور پراکنده از منو هاي مختلف انتخاب کنيم در برگ نشان Toolbar گزينه New را انتخاب کرده و نام مناسبي براي آن انتخاب ميکنيم سپس از برگ نشان Command ابزار هاي انتخابي را به نوار ابزار جديد Drag ميکنيم. از اين پس ميتوان نام اين نوار ابزار را در منوي View/ Toolbar مشاهده نمود.

براي اينکه بتوان مکان Screen tip را براي ابزار هاي نوار ابزار فراهم نمود و همچنين کليد هاي ميان بر ابزارها را همراه با Screen Tip نشان داد گزينه Show shortcut keys in screen Tip را از منوي View/ Toolbar/ Customize/ Option فعال ميكنيم.

آشنايي با چند اصطلاح در Power Point :

Placeholder : به مکانهايي در اسلايد گفته ميشود که هنگام انتخاب ، گيره هايي در اطراف آن ظاهر ميشود که ميتوان از نظر نوشتاري مستقل عمل کنند.

Handout : ميتوان از اسلايد چاپ گرفت و در اختيار کساني که در کنفرانس شرکت کرده اند قرار داد كه اصطلاحاً Handout گفته ميشود.

تنظيمات لازم براي بهينه کردن نحوه نمايش Tools/ Option/ View :



Startup dialog : در صورت فعال بودن باعث ميشود هنگام شروع کار با Power Point پنجره Startup ظاهر شود.

New slide dialog : هنگام ايجاد يک اسلايد جديد نماي Layout ها را در اختيار ما قرار نميدهد.

Status bar : باعث نمايش نوار وضعيت در پايين پنجره ميشود.

Virtual ruler : خط کش عمودي را در صفحه ميتوان مشاهده کرد . البته به شرطي که Ruler ا از منوي View فعال کرده باشيم.

Windows in taskbar : در صورت باز نمودن بيش از يک برنامه ميتوان براي بستن Presentation جاري بين Presentation ديگر حرکت نمود.

Popup menu on right mouse click : باعث فعال بودن Right clickو ظاهر شدن منوي کرکره اي هنگام نمايش در نماي Slide Show ميشود.

Show popup menu button : باعث ميشود دکمه ها عملياتي در منتهي اليه سمت چپ Slide show فعال باشد.

End with black slide : در خاتمه نمايش اسلايد ها ، اسلايدي سياه نمايش داده ميشود . در صورت غير فعال بودن اين گزينه هنگام خاتمه نمايش ، وارد برنامه Power Point ميشويم.

طراحي يک اسلايد با ايجاد زمينه جديد :

براي طراحي اسلايد ميتوان از روشهاي پيشنهاد شده در ابتداي درس کمک گرفت . به طور مثال از Design Template که يک اسلايد با طرح انتخابي در اختيار ما قرار ميدهد و با اضافه کردن اسلايد طرح انتخابي به بقيه اسلايد ها نيز اعمال ميشود. يا از Presentations که از منوي File/ new ميتوان به آن دسترسي پيدا کرد و عملکرد تقريباً مشابه Auto content wizard دارد که در اين حالت گروهي از اسلايد ها هم از نظر طرح و هم از نظر فونت ميتوانيم داشته باشيم و امکان جايگزين کردن متن هاي دلخواه با متن هاي داخل اسلايد وجود دارد.در اين حالت نيز با ايجاد يک اسلايد جديد طرح انتخاب شده به اين اسلايد هم اعمال ميشود.

اکنون ميخواهيم ببينيم چگونه ميتوانيم يک اسلايد را خودمان طراحي کنيم. از منوي Insert گزينه New slide را انتخاب ميکنيم . يا کليد ترکيبي Ctrl+M را ميزنيم و از پنجره ظاهر شده New slide- Layout مناسبي مثلاً Blank را انتخاب ميکنيم . با ظاهر شدن اين Layout در حالت Normal view با Right click روي اسلايد و انتخاب گزينه Background از ليست باز شدني رنگ دلخواهي را انتخاب ميکنيم . براي تنوع انتخاب رنگ از More color هم ميتوانيم استفاده کنيم. رنگ مورد نظر را اگر تعدادي اسلايد ايجاد کرده باشيم با دکمه Apply to all به کليه اسلايد ها اعمال ميکنيم و با انتخاب Apply فقط به اسلايد جاري .

فرق Apply و Preview در پنجره Background را خودتان امتحان کنيد.


با انتخاب Fill Effects ( پر کننده ) از ليست باز شدني پنجره اي با 4 برگ نشان داخلي ظاهر ميشود. از برگ نشان Gradient در قسمت Colors با انتخاب One color ميتوانيد رنگ مورد علاقه خود را با درجه در اختيار داشته باشيد و همزمان از قسمت Shading style انواع طيف هاي رنگي در رابطه با رنگ شما نمايش داده ميشود.

  • طيف نور افقي Horizontal
  • طيف نور عمودي Vertical
  • طيف نور مورب از بالا Diagonal up
  • طيف نور مورب از پايين Diagonal down
  • طيف نور از گوشه From corner

اعمال طيف نور از مرکز From title


Two color هم عملي مشابه One color ارائه ميدهد با اين تفاوت که ترکيبي از دو رنگ گرافيک هاي جالبي ايجاد ميشود.

گزينه Present : طرح هاي از پيش تهيه شده اي است که با انتخاب هر طرح و با تنظيم در قسمت Shading style ميتوان اسلايد را طراحي نمود.

برگ نشان Texture : طرح هاي موزائيکي در برگ نشان وجود دارد که ميتوان از آن به عنوان پشت زمينه اسلايد استفاده کرد و ميتوان با گزينه Other texture نمونه کاري را به اين طرح ها اضافه نمود. جهت اضافه نمودن عنوان ميتوان از فايلهايي که پسوند .bmp و .gif و .jpg دارند استفاده نمود.

برگ نشان Pattern : در اين برگ نشان نيز با انتخاب رنگهاي Foreground ( پيش زمينه ) و Background ( پشت زمينه ) و با انتخاب از ليست Pattern اسلايد طراحي ميشود.

برگ نشان Picture : در اين برگ نشان با انتخاب دکمه Select Picture ميتوان تصويري را به عنوان پشت زمينه اسلايد انتخاب نمود که اين تصوير تمام سطح اسلايد را ميپوشاند. در اينجا نيز ميتوان از فايلهايي با پسوند .jpg و .gif و .bmp استفاده کرد که عملکردي متفاوت با Texture دارد که بهتر است خودتان امتحان کنيد.


طراحي با استفاده از Apply design

در اثر Right click روي اسلايد زمينه ديگري با نام Apply design را انتخاب ميکنيم پنجره اي ظاهر ميشود که نمونه هاي Template را در اختيارمان قرار ميدهد که ميتوان طرح هاي قبلي را با اين طرح ها جايگزين کرد. با Right click روي اسلايد گزينه Slide color scheme را انتخاب ميکنيم و روي اسلايد هاي موجود اثر آن را امتحان کنيد. اکنون در مرحله اي قرار داريد که ميتوانيد انتخاب عملکرد هر يک از 3 روش توضيح داده شده در حالت هاي متفاوت را تشخيص دهيد.

اضافه کردن توضيحات به يک اسلايد :

يک اسلايد ميتواند يک Comment box ( جعبه توضيحات ) داشته باشد که در صورت نياز بتوان از آن استفاده نمود براي اضافه کردن توضيح به يک اسلايد از منوي Insert گزينه Comment را انتخاب ميکنيم. براي اينکه يتوانيد نام نويسنده جعبه توضيحات را به نام خودتان تغيير دهيد کافي است در منوي Tools گزينه Option را انتخاب کنيد و در قسمت General/ User information نام خودتان را تايپ کنيد . از اين پس با اضافه کردن جعبه توضيحات نام نويسنده اين Box با نام خودتان ظاهر ميشود. براي پنهان کردن يا آشکار کردن جهبه توضيحات، از منوي View گزينه Comment را انتخاب ميکنيم . در اين حالت هر چند تعداد Comment که در اسلايد داشته باشيم آشکار يا پنهان ميشود.


پایان
     
  
مرد

 
روشهای اتصال کامپیوترها به هم (شبکه کردن):

برای اثصال کامپیوتر هایی که در فاصله ای نه چندان دور از یکدیگر قرار دارند راههای مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

  • سیم کشی دیتا به صورت تو کار در حین ساخت ساختمان که امروز بسیار متداول است .
  • در این روش همان گونه که برای برق ساختمان از قبل نقشه می کشند و مثلا جای کلید ها و پریز ها را مشخص می کنند برای شبکه کامپیوتری هم نقشه کشی و سیم کشی می کنند .
  • قرار دادن سیم ها در کف اتاق و اتصال کامپیوتر هایی که در یک اتاق قرار دارند
  • استفاده از فناوری بی سیم
  • استفاده از سیم کشی برق داخل ساختمان
  • استفاده از سیم کشی تلفن داخل ساختمان

هر یک روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما برای به اشتراک گذاشتن چاپگر فایل ها و اینترنت باید کامپیوتر ها را به نحو صحیح و مناسبی تنظیم و آماده کنید و فرق نمی کند که کدام روش را انتخاب کرده باشید.

گام های اولیه :

برای راه اندازی شبکه در منزل خود این سه کار را باید انجام دهیم :

  • انتخاب فناوری مناسب شبکه.
  • خرید و نصب سخت افزار مناسب این کار، که اصلی ترین آنها کارت شبکه برای هر یک از این کامپیوتر ها و یک هاب – سوییچ است.
  • تنظیم و آماده سازی سیستم ها به نحوی که بتوانند همدیگر را ببینند و با یکدیگر صحبت کنند.

از این سه مرحله قدم سوم از همه مهم تر است .

ویندوز اکس پی قسمتی به نام NETWORK SETUP WIZARD دارد که تنظیمات شبکه را برای شما انجام می دهد .
به غیر از این متخصصان هستند که در ازای دریافت دستمزد ، شبکه شما را در محل راه می اندازند .
نام گذاری کامپیوتر ها به اشتراک گذاشتن چاپگر ها فایل ها و اتصالات اینترنتی ،اساسی ترین کارهایی هستند که این افراد برای شما انجام می دهند .

اما اگر با مشکلی مواجه بشوید یا تنظیمات کامپیوتر تان بهم بخورد ، باید بتوانید خودتان شبکه را تنظیم کنید .
کلا بد نیست مفاهیم و اصول راه اندازی یک شبکه کامپیوتری را بدانید تا به هنگام ضرورت خودتان بتوانید دست به کار شوید .

به طور کلی کار هایی که باید انجام دهید تا یک شبکه (( مرده)) را ((زنده)) کنید و به بهره برداری از ان بپر دازید ، از این قرار است :

  • نام گذاری کامپیوتر
  • دادن آدرس IP
  • به اشتراک گذاشتن فایل ها
  • به اشتراک گذاشتن چاپگر
  • انجام تنظیمات امنیتی
  • به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت

نام گذاری کامپیوتر:

بعد از نصب سخت افزار های مورد نیاز برای راه اندازی شبکه ، نیاز به نوبت به نصب نرم افزار های آن می رسد.
در اولین قدم باید برای تکتک کامپیوتر های موجود در شبکه خود اسمی منحصر به فرد و غیر تکراری انتخاب کنید .
علاوه بر اسم کامپیوتر اسم گروه کاری یا WORK GROUP هم مهم است .
تمام کامپیوتر های یک شبکه باید عضو یک گروه کاری باشند .

ویندوز اکس پی :

برای نام گذاری کامپیوتر در ویندوز اکس پی این مراحل را دنبال کنید :

  • پنجره control panel را باز کنید
  • اگر حالت نمایش آیکون ها به صورت کلاسیک نیست روی لینک classic new کلیک کنید .در این حالت بر نامه system را اجرا کنید .
  • در کادر محاوره ظاهر شده صفحه computer name را انتخاب کنید
  • همان طور که ملا حظه می کنید کامپیوتر یک اسم کامل دارد و یک گروه کاری . روی دکمه chang کلیک کنید تا کادر محاوره بعدی ظاهر شود .
  • در کادر اول اسمی را تایپ کنید که می خواهید به کامپیوتر تان اختصاص دهید . این اسم هر چیزی می تواند باشد ، فقط نباید تکراری باشد . مثلا اسم کامپیونر اول را pc 1 بگذارید .
  • در کادر دوم اسمی را که می خواهید به گروه کاری خود اختصاص دهید وارد کنید .مثلا My office یا My Home یا هر چیز دیگر . حتی خود Work Group هم بد نیست .
  • در پایان OK و دوباره OK را بزنید . اگر ویندوز خواست ری استارت کند قبول کنید .

ویندوز 98 :

برای نام گذاری کامپیوتر در ویندوز 98 این مراحل را دنبال کنید:

  • با کلیک راست روی آیکون Network Neighborhood روی دسکتاپ گزینه ، properties را انتخاب کنید .
  • در کادر محاوره ظاهر شده ، به صفحه identification بروید .
  • در کادر اول ، اسم کامپیوتر و در کادر دوم اسم گروه کاری مورد نظر را بنویسید . بعد از تنظیم نام برای تک تک کامپیوتر ها و گذاشتن یک اسم برای کروه کاری تمام آنها ، کامپیوتر ها را دارای هویت کرده و در یک گروه جای داده اید، حالا نوبت به دادن آدرس IP میرسد .

آدرس IP :

آدرس IP نشانی هر کامپیوتر در شبکه است . کامپیوتر از طریق این نشانی است که یکدیگر را در شبکه پیدا می کنند .
در هر شبکه آدرس IP هر کامپیوتر باید منحصر به فرد و غیر تکراری باشد .
در باره IP و آدرس دهی از این طریق ، زیاذ میتوان صحبت کرد ، اما از آنجا که در این مقاله قصد پرداختن به تئوری را نداریم بلا فاصله دست به کار می شویم . فقط ذکر این نکته را زروری میدانیم که آدرس IP در واقع یک شماره چهار قسمتی است . هر قسمت عددی از 0 تا 255 است که با علامت نقطه از قسمت بعدی جدا می شود .
مثلا 192.168.0.1 یک آدرس IP است . مفهوم دیگر Subnet Mask است ، که توضیح آن هم از حوصله این مقاله خارج است . فقط این را قبول کنید که در یک شبکه کوچک ، subnet mask را به صورت 255.255.255.0 تایین می کنیم .

در یک شبکه کوچک ، برای تمام کامپیوتر ها سه قسمت اول آدرس IP را یکسان می گیریم و فقط قسمت چهارم را برای هر کامپیوتر عدد متفاوتی را در نظر می گیریم .
مثلا در کامپیوتر اول آدرس 192.168.0.1 و برای کامپیوتر دوم آدرس 192.168.0.2 را می نویسیم و به همین ترتیب ذر بقیه کامپیوتر ها قسمت چهارم آدرس IP را عدد متفاوتی را می دهیم.
     
  
مرد

 
بد سکتور چیست؟

بهترست برای آنهائی که دراین مورد آشنایی ندارد ابتدا بگویم بدسکتور چیست و علل ایجاد آن چگونه است و برای رفعش چکار باید کرد.
همانطور که شایدبدانید، برای سازماندهی ذخیرهٔ اطلاعات، سطح هاردیسک بقطعاتی تقسیم میشود که به آنها قطاع یا سکتور میگویند. حالا بهر علتی این قطعه‌ها آسیب ببینند، بطوری که امکان استفاده از آنها نباشد در اصطلاح میگویند: هارد دیسک "بدسکتور" گرفته است.براساس گفته‌ها و شنیده‌های دیگران، دلایل زیر میتواند باعث ایجاد آن شود:

  • عملکرد برخی از ویروسها و نرم‌افزارهای معیوب و غیر معتبر.
  • فرمت کردن زیاد هاردیسک.
  • ضربه و تکانهای شدید.
  • جابجایی هاردیسک موقعی که داغ است، بطور مثال، زمانی که هاردبهارد کرده‌ایم، بلافاصله آنرا جدا کنیم.

اما در تابستانی که هارد خودم چنین بلایی سرش آمد زیاد برق قطع میشد، محافظ یا "یوپی‌اس" نیز نداشتم، بنظرم مادربرد هم آسیب دیده بود.

اگر بدسکتور سخت‌افزاری باشد، کارِ چندانی نمیتوان کرد، شاید تنها راه تعویض"سیلندر" هاردیسک باشد. ولی اگر نرم‌افزاری باشد، از طریق نرم‌افزارهای مخصوص، مشکل را میتوان برطرف کرد.

هارددیسکهای نو در کارخانهٔ سازنده، فرمتی ویژه میشوند بنام فرمت سطح پایین (low level format)، بسیاری مواقع انجام دوبارهٔ این فرمت باعث رفع بدسکتور میشود. معمولاً، شرکتهای سازنده هارددیسک، نرم‌افزار فرمت سطح پایین را در سایتهایشان قرار میدهند، از جمله مکستور نرم‌افزاری بنام powermax دارد.

علاوه بر روش گفته شده، از نرم‌افزار ترمیم کنندهٔ هارددیسک (hard disk repair) نیز میتوانید استفاده کرد. بعضی از آنها بصورت بوت و تحت داس، کار میکنند.

اما پیش از هرکاری بهتر است از امکان "ویندوز اکس‌پی" استفاده کنید، شاید مشکل حل شود. بدین صورت که روی درایو مودنظر کلیک راست کرده، properties را کلیک کرده، سپس زبانهٔ tools را کلیک کنید، آنگاه check now و در آخر با فعال کردن گزینهٔ scan for and attempt recovery of bad sector بر start کلیک کنید.

بدسكتور به قسمتي از صفحات درون هارد گفته مي شود كه نتوان بر روي آن اطلاعات را نوشت كه ميتواند به سبب چندين عامل ايجاد گردد ولي تمامي اين مسائل باعث مي شود كه سيستم عامل شما از نوشتن اطلاعات بر روي هارد ديسك ناتوان باشد سيستم عامل هاي جديد به گونه اي طراحي شده اند كه اگر هارد ديسك شما توسط آنها فرمت شود بدسكتورهاي آن توسط سيستم عامل كنارگذاشته مي شوند و از آنها استفاده نمي شود حتي هاردهاي جديد داراي فضاي كمكي و جانشيني هستند كه در صورت ايجاد بدسكتور جايگزين مناطق از دست رفته مي شوند كه باعث كاهش ميزان خطاي به وجود آمده قبل از استفاده از هارد ديسك در هنگام توليد ميگردد.


زماني كه سكتورهاي قابل استفاده خسارت مي بينند بدسكتورها به وجود مي آيند و تمامي اطلاعات موجود بر روي اين سكتورها در معرض خطر قرار مي گيرند متاسفانه سيستم عامل نمي تواند تدبيري براي خنثي كردن خرابي اطلاعات در دستور كار خود قرار دهد و براي جبران اين بي ثباتي در سيستم عامل نياز به مديريت انساني مي باشد يكي ديگر از دلايل ايجاد بدسكتور بر روي هارد ديسك ها خطاهاي نرم افزاري و يا خطاهاي بسيار ناچيزي است كه در زمان خواند و نوشتن و نشاندن اطلاعات بر روي صفحات توسط هد ها ايجاد ميگردد به اين نوع بدسكتور Soft Bad Sector مي گويند كه با دوباره نويسي سكتورها رفع مي شود.


يكي از خواص بدسكتورها گرايش و تمايل آنها به زياد شدن مي باشد. به دليل سطح بسيار حساس صفحات در هارد ديسك با ايجاد Hard Bad Sector به مانند شيار و ترك روي شيشه كه دائما در حال پيشروي است بدسكتورها نيز ساير مناطق صفحه را فر ميگيرند و يكي از دلايل ديگر اين مسئله ايجاد اختلال در كاركرد هد ها مي باشد كه به افزايش اين بدسكتورها كمك مي نمايد موثرترين راه براي جبران و جلوگيري از خسارت بيشتر فرمت درايو پس از پشتيبان گرفتن از اطلاعات مي باشد زيرا پس از فرمت هارد درايو از سكتورهاي جيگزين و جانشين استفاده ميكند اگر بدسكتورها فضاي زيادي از هارد را فراگرفته باشند تنها راه باقيمانده اين است كه بقيه سكتورهاي خراب را از سيستم نوشتن و خواندن اطلاعات حذف كرد.

چرا هارد خراب مي شود ؟

هاردها از یک یا چند صفحه گرد که بر روی آنها شیارهای مغناطیسی وجود دارد و اطلاعات را حمل می نمایند تشکیل شده اند.این اطلاعات ذخیره شده بر روی صفحه ها توسط هدهای خواندنی/نوشتنی قابل خواندن هستند.این هدها در فاصله بسیار نزدیک سطح صفحه های چرخان بر روی بالشتکی از هوا که به دلیل سرعت زیاد دوران صفحه ها ایجاد میشود شناور هستند.

خود هدها بر روی صفحه دیسک قابلیت حرکت دارند و به حرکتی نیم دایره ای که توسط آرمیچر ایجاد میشود و همچنین دوران خود صفحه میتوانند به تمامی نقاط صفحات دسترسی داشته باشند. معماری دقیق و ساخت بسیار ظریف این قطعه باعث شده است که صفحه ها بتوانند سرعتی معادل 5400 یا 7200 و حتی 10000 دور در دقیقه داشته باشند و تمامی این روند و کارکرد برای خواندن و نوشتن اطلاعات بدون اختلال ادامه داشته باشد. ولی هارد دیسکها سر انجام از کار میافتند چونکه وسایلی مکانیکی هستند و سرانجام فرسوده خواهند شد ولی شایع ترین دلیل برای از کار افتادن یک هارد دیسک قبل از سر آمدن عمر طبیعیش آسیبهای فیزیکی می باشد مثل ضربه خوردن و تکان خوردن در زمانی که فعالیتی انجام میدهد.منظور از فعال بودن زمانی است که هدها در حال خواندن یا نوشتن اطلاعات هستند. این لحظه زمانی است که هد به صفحه بسیار نزدیک است وایجاد تکان یا ضربه باعث تماس با صفحه می گردد و از اینجا تمامی مشکلات آغاز میشود

به این مشکل Head crash میگویند که به واسطه برخورد نوک هد با سطح بسیار حساس صفحه چرخان حاوی شیارهای مغناطیسی دربرگیرنده اطلاعات ایجاد میگردد. این برخورد هم هد خواندنی را آسیب می زند و هم سطح صفحه را ولی خوشبختانه درایو های امروزی بسیار مقاوم تر هستند و به خوبی در برابر تکان و ضربه محافظت شده اند. به دلیل اینکه جریان هوای ایجاد شده بر روی سطح صفحات فاصله هدها را تعیین میکند در هنگام پایین آمدن سرعت چرخش و توقف صفحات این جریان کمتر شده و فاصله ها نیز کاهش می یابد به همین دلیل در هاردهای مدرن امروزی در زمان کاهش سرعت و توقف هارد هدها به قسمتی که امن می باشد حرکت میکنند و از روی صفحات دور میشوندو هارد دریاو خاموش به سختی دچار مشکل می شود بنابراین از جابجایی سیستم خود در هنگام روشن بودن به شدت اجتناب کنید.به همین دلیل هم میزان حفاظت هارد سیستم های لپ تاپ بسیار بیشتر از هاردهای 3.5 اینچی کامپیوترهای رومیزی می باشد اما با کمی دقت می توانید متوجه شوید که میزان خرابی در هارد دستگاههای قابل حمل تا چه میزان زیاد می باشد.


موتور الکتریکی که وظیفه چرخانیدن صفحات را به عهده دارد دلیل دیگراز کار افتادن هاردها می باشد.این دلیل بیشتر بعد از یک دوره طولانی استفاده ممتد از هارد رخ میدهد. اصولا به وجود آمدن نقص در موتور محرک و یا خرابی اهرمهای نگهدارنده (یاتاقان) باعث کاهش کارایی و همچنین رخ دادن ایرادهایی در عمل خواندن و یا نوشتن که به دلیل کاهش سرعت صفحه ها و یا نبودن در سرعت ایده الی که برای عمل خواندن یا نوشتن لازم است می گردد
همچنین هارد درایوها دارای فیلترهای ورودی هوا هستند زیرا برای شناور بودن هدها بر روی صفحات نیازمند فشار هوای معینی می باشندو ایجاد کوچکترین نقصی در این فیلترها سبب بروز Head crash و از دست دادن اطلاعات عمده ای در هارد درایو و همچنین خرابی خود دیسک می شود.


ادامه ی مطلب در پست بعدی
     
  
مرد

 
ادامه ی پست قبلی

415 بدسكتور چيست؟

بدسكتور به قسمتي از صفحات درون هارد گفته مي شود كه نتوان بر روي آن اطلاعات را نوشت كه ميتواند به سبب چندين عامل ايجاد گردد ولي تمامي اين مسائل باعث مي شود كه سيستم عامل شما از نوشتن اطلاعات بر روي هارد ديسك ناتوان باشد سيستم عامل هاي جديد به گونه اي طراحي شده اند كه اگر هارد ديسك شما توسط آنها فرمت شود بدسكتورهاي آن توسط سيستم عامل كنارگذاشته مي شوند و از آنها استفاده نمي شود حتي هاردهاي جديد داراي فضاي كمكي و جانشيني هستند كه در صورت ايجاد بدسكتور جايگزين مناطق از دست رفته مي شوند كه باعث كاهش ميزان خطاي به وجود آمده قبل از استفاده از هارد ديسك در هنگام توليد ميگردد.


زماني كه سكتورهاي قابل استفاده خسارت مي بينند بدسكتورها به وجود مي آيند و تمامي اطلاعات موجود بر روي اين سكتورها در معرض خطر قرار مي گيرند متاسفانه سيستم عامل نمي تواند تدبيري براي خنثي كردن خرابي اطلاعات در دستور كار خود قرار دهد و براي جبران اين بي ثباتي در سيستم عامل نياز به مديريت انساني مي باشد يكي ديگر از دلايل ايجاد بدسكتور بر روي هارد ديسك ها خطاهاي نرم افزاري و يا خطاهاي بسيار ناچيزي است كه در زمان خواند و نوشتن و نشاندن اطلاعات بر روي صفحات توسط هد ها ايجاد ميگردد به اين نوع بدسكتور Soft Bad Sector مي گويند كه با دوباره نويسي سكتورها رفع مي شود.


يكي از خواص بدسكتورها گرايش و تمايل آنها به زياد شدن مي باشد. به دليل سطح بسيار حساس صفحات در هارد ديسك با ايجاد Hard Bad Sector به مانند شيار و ترك روي شيشه كه دائما در حال پيشروي است بدسكتورها نيز ساير مناطق صفحه را فر ميگيرند و يكي از دلايل ديگر اين مسئله ايجاد اختلال در كاركرد هد ها مي باشد كه به افزايش اين بدسكتورها كمك مي نمايد موثرترين راه براي جبران و جلوگيري از خسارت بيشتر فرمت درايو پس از پشتيبان گرفتن از اطلاعات مي باشد زيرا پس از فرمت هارد درايو از سكتورهاي جيگزين و جانشين استفاده ميكند اگر بدسكتورها فضاي زيادي از هارد را فراگرفته باشند تنها راه باقيمانده اين است كه بقيه سكتورهاي خراب را از سيستم نوشتن و خواندن اطلاعات حذف كرد.

نشانه هاي شايع خراب شدن يك هارد ديسك :

اگر به خرابي سكتورهاي هارد خود واقف شديد بايد هرچه سريعتر در رفع آنها اقدام نماييد و در ابتدا ايرادهاي نرم افزاري به وجود آمده را برطرف نماييد و سپس به خود بدسكتورها بپردازيد كه اگر بد سكتورهاي سخت افزاري را به حال خود رها كنيد تقريبا بعد از مدتي بايد از خير هارد ديسك خود بگذريد.

بعضي از نشانه هاي رايج و بارز دال بر وجود بدسكتور شامل موارد زير مي باشند:

  • از كار افتادن و توقفهاي مكرر ولي نامنظم مخصوصا زماني كه سيستم در حال بوت شدن مي باشد و ويندوز بارگذاري ميگردد.
  • پيغامهاي خطايي كه به صورت مكرر در هنگام انجام برخي از اعمال پايه اي ويندوز مانند كپي كردن يا جابجا كردن فايلها نمايش داده مي شوند.
  • اسامي فايل و فولدرها كه تغيير كرده اند يا به صورت كدهاي نامفهوم در آمده اند
  • ناپديد شدن فايلها و فولدرها و حتي گاهي پريدن و ناپديد شدن درايو موجود بر روي هارد
  • مكث و توقف بسيار طولاني براي باز كردن و دسترسي به يك فولدريا فايل
  • بي صدا و ساكت بودن هارد پس از اينكه دستور باز شدن فولدر يا فايلي را صادر كرديد
  • خروجي هاي آسفته و در هم ريخته پس از باز كردن يك فايل يا چاپ كردن آن
  • صداهايي كه به صورت معمول جزء صداهاي هارد محسوب نميشوند مانند صداي ساييدگي و يا صداي كليك
  • صدا ميتواند بارزترين و آشكارترين دليل و نشانه براي بررسي و رسيدگي به هارد ديسك شما باشد اگر شما سابق بر اين نيم نگاهي به هارد خود نداشتيد و توجه زيادي بدان نميكرديد با شنيدن صدايي كه بلند تر از حد معمول بوده و يا صداي كليك يا ساييدگي باشد به سرعت از اطلاعات خود پشتيباني تهيه نماييد .

از دست دادن يكي از درايوهاي هارد :

اين مشكل احتمالا به دليل از دست رفتن اصطلاحا فت حاصل شده و بايستي فت هارد رو ريكاوري كرد.

اجزاء هارد ديسك :

  • Disk & Disks : كه يك هارد ممكن است يك يا چند Disk (صفحات دوار فلزي) را داشته باشد . 2-Spindle : به معناي محور و ميله اي براي اتصال صفحات هارد ديسك .
  • Drive : موتور حركت دهنده ديسك
  • Head: نوك خواندن و نوشتن .
  • Arm Head : بازوي هد.
  • Stepper Motor : كه با تغيير دادن ميدان مغناطيسي بازوي هد را حركت مي دهد .
  • Hard disk controller : كه همان برد الكترونيكي يا مدار فرمان هارد مي باشد .
  • Chash & Buffer : براي هماهنگ كردن سرعت هارد با قسمت هاي ديگر.
  • Data cable socket : محل اتصال كابل پهن در هاردديسك .
  • Power cable socket : كه يك كابل 4 سيمه براي تأمين برق اجزاي هارد .
  • per set Jam: مجموعه اي از جامپرها براي تنظيم هارد ديسك، كه عبارتند از :
  • MA : كه هارد را اولين حافظه فرعي قرار مي دهد .
  • SL : كه هارد را دومين حافظه فرعي قرار مي دهد .
  • CS : كه هارد اصلي يا فرعي را تعيين مي كند .
  • NU : بلا استفاد

طريقه حذف حرفه اي اطلاعات :

زماني كه هارد ديسكي خراب و از رده خارج مي شود، معمولاً مقدار بسيار زيادي اطلاعات مهم در آنها وجود دارد. همچنين در هارد ديسكهايي كه در حال كار هستند لازم است كه بعضي اوقات اطلاعاتي از روي آنها براي هميشه برداشته شوند و از بين بروند. بنابراين لازم است كه بدانيد چگونه مي توان اطلاعات حساس و مهم را، چه از روي هاردهاي در حال كار و چه خراب و از كار افتاده، پاك كرده و از ميان برد.


اطلاعاتي وجود دارند كه يا براي بار اول نوشته شده و در كامپيوتر وارد شده اند و يا دسترسي مجدد به آنها امري بسيار مشكل و دشوار است. Office، فايلهاي موقت را ايجاد مي كند، Backup ها شامل كپي ها هستند و Paging File، فايلهاي ناتمام و حتي فايلهاي رمز دار و كد بندي شده را به صورت واضح و آشكار بر روي هارد ذخيره و ضبط مي كند. اطلاعات مالياتي، كلمه هاي عبور، اطلاعات مربوط به شركتها و اطلاعات شخصي هنگام فروش هارد، تعمير كامپيوتر يا حملات جاسوسي (هكرها) در دسترس افراد بيگانه قرار مي گيرند. اگر شما هارد خود را به منظور تعمير به دست افراد متخصص مي سپاريد، از حفظ اطلاعات خود اطمينان حاصل كنيد.

البته از جمله وظايف شخص يا شركت خدماتي اين است كه به تمام قوانين حفاظت اطلاعات عمل كند، بخصوص اطلاعاتي كه بر روي ابزار ذخيره اطلاعات قرار دارد، به قصد يا منظور ديگري استفاده نكند.


ادامه ی مطلب در پست بعدی
     
  
مرد

 
ادامه ی پست قبلی

براي از بين بردن و نابود سازي اطلاعات 4 روش و شيوه وجود دارد:

  • پاك كردن (delete)
  • فرمت كردن (format)
  • جايگزين كردن (overright)
  • نابودي كامل ابزار ذخيره اطلاعات

درجه اطمينان هر يك از اين 4 شيوه به طور قابل توجهي متغير است. اگر قصد انتقال اطلاعات خود را بر روي ديسكت داريد، بهتر است كه از ديسكت هاي نو و كار نكرده استفاده كنيد. چنانچه اين امر ميسر نباشد، قبل از ذخيره اطلاعات، ديسكت را به طور كامل فرمت كنيد (Full Format) و از فرمت سريع (Quick Format) استفاده نكنيد.

پاك كردن و فرمت كردن (Delete & Format) :

دستورات پاك كردن (Delete) و Quick Format و همچنين انتقال به قسمت بازيابي اطلاعات (Recycle Bin) اطلاعات را كاملاً از روي هارد پاك نمي كنند، بلكه فقط محل رجــــــوع به آن فايل را در فهرست (Directory) آن ابــــزار ذخـــــيره اطــــلاعات، يعــــــني FAT (File Allocation Table) پاك مي كند. پس از آن اين فايل قابل دسترس بوده و مي تواند دوباره فراخواني شده و مورد استفاده قرار بگيرد.

در واقع در سيستم عامل Dos با دستور: Format a: /u، فرمان unformat غير فعال مي شود، ولي با اين حال ابزار بازيابي مجدد تحت تـــاثير اين دســـتور قرار نـــمي گيرد. هنگـــام فرمت كردن، مجموعه اي از FAT پاك مي شود كه اطلاعات آن بعداً هم قابل دسترس است. حتي با خود Low-Level-Format ولي با صرف هزينه قسمت بزرگي از اطلاعات قابل دسترسي است.

فايلهاي پاك شده زماني از بين مي روند كه فايلهاي جديدي با همان نام بر روي آنها مجدداً ضبط شوند و جايگزين گردند. با اين حال اين مطلب به مدت زمان طولاني نياز دارد، چرا كه اگر اطلاعات جديد بر روي يك Cluster به طور كامل بتواند قرار گيرد، اطلاعات فايل پاك شده در مابقي محدوده Cluster ها قابل دسترسي است.

براي اينكه بتوان فايلهاي موقت را فوراً پاك كرد، توصيه مي شود كه يك ديسك RAM-Disk)RAM) را در دستگاه قرار دهيد و دايركتوري هاي برنامه هاي كاربردي را بر روي درايو مجازي قرار دهيد. نرم افزار RAM-Disk را شما مي توانيد از سايت cenatek ،superspeed يا simtel دريافت كنيد.

همچنين بقاياي اطلاعات، بدون پاك كردن بر روي هارد قرار دارد. برنامه هاي كاربردي براي كار كردن، فايلهاي موقت را ايجاد مي كنند كه اين فايلها پس از ذخيره سازي در واقع به عنوان فايل پاك مي شوند، با اين حال اين اطلاعات باز هم وجود دارند. شركت Microsoft در مرجع فني ويندوز XP هشدار مي دهد كه براي فايلهاي كد بندي شده و رمز دار، اطلاعات شفاف در Paging File وجود دارد. در اين حالت اگر فردي كه قصد دستيابي به اطلاعات شما را دارد، سيستم را با يك سيستم عامل ديگر استارت و راه اندازي كند و Paging File را باز كند، مي تواند اطلاعات را بازبيني كرده و بخواند.

ايــــــن Paging File را مــي تــــوان در نســــخه حرفـــه اي ويندوز XP Professional)XP) در هنگام عمل Shut Down با كمك خط مشي هاي گروهي پاك نمود. براي اين كار قسمت Start/Run را فعال نماييد و دستور زير را در آن وارد كنيد:
gpedit,msc
سپس از مسير: Computer configuration/windows settings/local guidelines/security settings بر روي كليد Shut Down دو بار كليك كنيد: Paging File حافظه RAM مجازي را پاك كنيد. سپس روي Active و بعد روي ok كليك كنيد.

عمل جايگزين (Overright) :

الاترين نوع حفاظت نرم افزاري را عمل Overright انجام مي دهد. حتي به همراه برنامه هايي چون Eraser و Wiper، تعداد ابزار پاك كردن به سختي به 20 نوع مي رسد. همچنين برنامه PGP كه برنامه اي براي رمزگذاري فايلها مي باشد داراي مدول(module) پاك كردن، براي پاك كردن فضاي خالي حافظه RAM مي باشد.

توجه: شما اين برنامه ها را به مسئوليت خود به كار برده و استفاده مي كنيد. پس از عمل پاك كردن، موفقيت اين برنامه را با ابزار undelete كنترل كنيد. به اين ترتيب فايلي را كه پاك كرده ايد Undelete كنيد و ببينيد كه آيا دوباره بازيافت مي شود يا نه. همچنين توجه و دقت كنيد كه اطلاعات پاك شده ديگر غير قابل برگشت و از دست رفته خواهند بود، بنابراين قبل از پاك كردن اطمينان حاصل كنيد كه آيا اين همان فايلي است كه شما مي خواهيد پاك كنيد. ابزار پاك كردن در 2 حالت استفاده مي شوند:

نو كردن كل هارد:

اگر هاردي مي بايست از رده خارج شود، يا فروخته شود، بايد كل هارد پاك شود. متخصصان، اين مرحله را كه هارد به وضعيت خام خود هنگام توليد در كارخانه بر مي گردد Sanitizing مي گويند.

پاك كردن فايلها در هنگام كار با هارد :

كسي كه هميشه اين احتمال را مي دهد كه ممكن است شخصي مخفيانه به فايلهايش دستيابي پيدا كند، مي بايست فايلهاي خود را به صورت كنترل شده نگهداري و محافظت نمايد و كپي هايي را كه نمي خواهد، بلافاصله از بين ببرد. از اين دست مي توان به فايلهاي موقت، باز مانده هاي فايل در paging file و بايتهايي از cluster ها كه به طور كامل پر نشده اند اشاره كرد كه بايد پاك شوند. ابزارهايي كه فضاي آزاد هارد را پاك مي كنند، انجام دادن اين عمل را تضمين مي كنند.


با عمل ذخيره سازي مجدد (overright) ساده، اطلاعات شما هنوز از لحاظ امنيتي پاك نشده است. علت اين امر در فيزيك عمل ذخيره سازي است. هارد ديسك ها، صفحات ضبط مغناطيسي هستند كه از تعداد زيادي صفحات مغناطيسي به همراه يك هد ضبط و خواندن تشكيل شده اند كه در يك محفظه و قاب خالي از هوا و خلاء قرار دارند. هد ضبط و خواندن، اطلاعات را با يك محيط مغناطيسي قابل پلاريزه بر روي اين صفحات مي نگارد. اطلاعات در مسيرهايي از قبل مشخص شده و ثابت ثبت مي شوند. هنگام خواندن، اين مسيرها بر روي هارد برقي القاء مي كنند كه دوباره به 1 و 0 تبديل مي شود كه از همين صفر و يك ها اطلاعات، فراخواني و تبديل مي شوند. با هر بار عمل ضبط و نوشتن، از اين مسير به طور دقيق استفاده نمي شود. در حاشيه، محل هاي باريكي قرار دارند كه حاوي اطلاعات پاك شده احتمالي هستند. به همين خاطر متخصصان توصيه مي كنند كه براي ذخيره سازي مجدد از سمبل هاي يك جور و يكسان (فقط صفر يا فقط يك) استفاده نشود، بلكه از نمونه (sample) استفاده كرد. در يك عبور دوباره يك نمونه مكمل متصل مي شود كه شامل صفري است كه قبلاً صفري ديگر در آنجا قرار داشته است و بر عكس تا اينكه حتي الامكان هر بيتي يك بار تغيير پيدا كند.


پيتر گوتمان در مقاله اي به نام، Secure Deletion of Data From Magnetic and Sold-State Memory روشي را بيان مي كند كه در آن اطلاعات در 27 شكل مختلف، ذخيره سازي مجدد (overright) مي شوند. اين روش بين متخصصان به عنوان مطمئن ترين روش پاك كردن فايل شناخته شده است.


وزارت دفـــاع آمـــريــــكا (DOD) و اداره امنـــــيت در فن آوري اطلاعات (BSI)، از 2 روشي كه خود ايجاد كرده اند استفاده مي كنند:

روش اول اينكه بر روي فايل، 3 بار ضبط مجدد كرده و روش دوم اينكه بر روي فايل، 7 بار ضبط مجدد مي كنند. BSI روش 7 بار ضبط مجدد را نيز توصيه مي كند.

دو روش اخير از لحاظ ضريب اطمينان از اعتبار ويژه اي برخوردارند؛ حداقل براي بازسازي مجدد اطلاعات توسط ابزارهاي نرم افزاري. حفظ امنيت اطلاعات در برابر وسايل اندازه گيري كه قادر به بازخواني اطلاعات هستند، فقط با روش گوتمان امكان پذير است. براي اغلب حالتها روشهاي DOD و BSI كافي است، چرا كه ضبط مجدد احتياج به زمان دارد. همچينن عمل خواندن هارد ديسك ها با كمك دستگاههاي اندازه گيري، اين مطلب به خصوص در مورد اطلاعات مهم يا موارد حقوقي بسيار ارزشمند است.


در اتاقهاي خالي از هوا (خلاء)، هارد ديسك ها بـــــه اين منـــــــظور بــــاز مي شوند و با ميكروسكوپ نيروي مغناطيسي Magnetic Force Microscope) MFM) و Scanning Tunneling Microscope) STM) مورد آزمايش و بازبيني قرار مي گيرند. MFM اثرات متغير مغناطيسي بين يك نوك (سر يا هد) مغناطيسي و سطح رويي را ثبت مي كند و مقدار عمل پلاريزه را در محدوده هاي كناري مسيرها مشخص مي كند.

عمل مغناطيسي كردن :

چنانچه هارد ديسك خراب باشد و امكان تعمير آن وجود نداشته باشد، توصيه مي شود كه آن را به طور كامل و فيزيكي از بين برد. زيرا برنامه هاي نرم افزاري ديگر قادر به دسترسي به هارد و محتــــويـــات آن نيـــــستند. شركـــت Ibas بــــــراي اين مــنظور دستگاه Degausser) DG-01)را ارائه مي كند. اين دستگاه داراي مغنـــاطيسي اســــــــــت كه قــــدرت مغــــناطيسي مــــعادل 8/0 تسلا (Tesla) دارد كه اين قدرت حتي از هارد ديسك هاي مدرني كه در مقابل مغناطيس حفاظت شده اند مي تواند عبور كند. هاردهايي كه با اين Degausser پاك شده اند ديگر غير قابل استفاده خواند بود، زيرا اطلاعات هدايتي هد خوانده نيز به واسطه ميدان قوي (مغناطيسي) پاك مي شوند. اين روش فقط براي پالايش و پاكسازي نهايي هارد مناسب مي باشد.


پایان
     
  
مرد

 
بهبود كارايی هارد ديسك، با استفاده از NTFS

نوع فرمت هاردديسك PC ، توسط فايل سيستم تعيين مي شود. در واقع فايل سيستم چگونگي ثبت اطلاعات روي هارد ديسك را مديريت مي كند. ويندوز براي مديريت ثبت اطلاعات در هارد ديسك، از سه گونه فايل سيستم استفاده مي كند:

اولين نوع آن ها كه FAT يا File Allocation Table نام گرفتند، توسط سيستم عامل هاي داس و ويندوز (تا ويندوز 95) مورد استفاده قرار مي گرفتند. اين روش قالب بندي اطلاعات، با نام FAT 16 نيز شناخته مي شد. زيرا بر اساس داده هاي 16 بيتي كار مي كرد.

دومين نوع آن ها FAT 3 نام گرفت كه توسط ويندوز 98 ارائه شد. اين روش از روش FAT 16 متمايز است و كاربر را قادر مي سازد بيشتر از 2 گيگابايت اطلاعات را روي هارد خود مديريت كند. سومين و آخرين روش ثبت داده ها روي هارد ديسك، با نام NTFS ( NT File System ) توسط ويندوز NT ، 2000 ، و XP مورد استفاده قرار گرفت. اين روش نسبت به FAT 16 و FAT 32 از ثبات بيشتري برخوردار است و تاثير به سزايي در استفاده از حداكثر فضاي مفيد هاردديسك براي ذخيره اطلاعات دارد.

براي اطلاع از نوع فايل سيستم هاردديسك خود، روي My Computer كليك راست كنيد و سپس Properties را انتخاب كنيد. براي ديدن همه ديسك ها و پارتيشن ها، روي Start كليك كنيد و بعد روي My Computer كليك راست كنيد و سپس Manage و بعد از آن Disk Management را بزنيد. در اين قسمت مي توانيد نوع فايل سيستم هر پارتيشن يا هارد ديسك را ببينيد تا بدانيد سيستم عامل شما از چه سيستمي براي مديريت اطلاعات هاردديسك استفاده مي كند.


از آن جايي كه استفاده از NTFS به جاي FAT ، مزيت هاي متعددي در بر خواهد داشت. اگر هنوز هارد ديسك شما مبتني بر FAT است، بهتر است آن را به NTFS تغيير دهيد. البته كاربراني كه همچنان از Windows9x استفاده مي كنند، نمي توانند اين كار را انجام دهند و بايد از FAT 32 استفاده كنند. با استفاده از خط فرمان ويندوز يا نرم افزار Partition Magic مي توانيد اين كار را انجام دهيد. مرحله به مرحله اين مقاله را بخوانيد و هم زمان، آنچه از شما خواسته شده است را انجام دهيد. البته قبل از آن كه شروع به كار كنيد، مطمئن باشيد كه از برنامه هاي خود نسخه پشتيبان گرفته ايد.

راهنماي گام به گام :

در مراحل 1 تا 3 با استفاده از خط فرمان و در مراحل 4 تا 6 با استفاده از نرم افزار Partition Magic مي توانيد اين كار را انجام دهيد.

۱. مي توانيد با پارتيشن بندي مبتني بر FAT32 را به NTFS تغيير دهيد. بدون آن كه به داده هاي رايانه شما آسيبي برسد. با اين وجود باز هم يك نسخه پشتيبان از اطلاعات موجود در رايانه خود تهيه كنيد تا مطمئن شويد كه چيزي را از دست نخواهيد داد. روي Start و بعد روي RUN كليك كنيد. در نوار Open ، عبارت Cmd را وارد كنيد. سپس روي OK كليك كنيد تا پنجره خط فرمان ويندوز باز شود.


2. دقت كنيد كه به جاي (Volume ) بايد نام درايو يا پارتيشني را كه قرار است تبديل شود، وارد كنيد. در اين مورد به طور فرضي درايو E تبديل خواهيم كرد كه بر اين اساس در خط فرمان بايد وارد كنيم، Convert E:FS:NTFS سپس Enter را بزنيد تا دستور اجرا شود.

3- بايد برچسب (Volume label ) درايو خود را نيز سيستم عامل بدهيد. اين نامي است كه شما به يك پارتيشن اختصاص مي دهيد. آن را وارد و Enter را فشار دهيد. ممكن است كمي فرايند تبديل طول بكشد. به محض تمام شدن اين فرايند به شما گزارشي از وضعيت فضاي خالي موجود روي هارد ديسك ارائه خواهد شد.


4- اگر با خط فرمان رابطه اي نداريد، مي توانيد از Partition Magic استفاده كنيد. در اين برنامه، تمام درايوها و پارتيشن هاي جاري سيستم شما ديده خواهند شد.


5- باز هم به صورت فرضي درايو E تبديل خواهيم كرد. اين درايو اكنون مبتني بر FAT32 است و قرار است به NTFS تغيير كند. حال بايد پارتيشني را كه مي خواهيد تبديل كنيد انتخاب كنيد و بعد در سمت چپ Convert Partition را انتخاب كنيد. حالا نوع فايل سيستمي كه مي خواهيد از آن استفاده كنيد را وارد كنيد و بعد روي OK كليك كنيد.


6- Partition Magic هيچ چيز را تغيير نخواهد داد، مگر آن كه شما روي كليد سبز گوشه سمت چپ پايين كليك كنيد. بعد از آن، مراحل تبديل را خواهيد ديد و در نهايت ممكن است به يك بار بوت كردن PC خود احتياج داشته باشيد.
     
  ویرایش شده توسط: perspolis98   
مرد

 
از کار انداختن رمز عبور BIOS :

بسیاری از شماها هنگام روشن کردن کامپیوتر قبل از آنکه سیستم عامل خاصی بالا بیاید به سد محکمی با نام رمز عبور BIOS برخورد کرده اید. رمز عبوری که بر خلاف سایر رمز عبورها به هیچ وجه در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره نمیشود. یا همین مشکل موقعی که می خواهید مشخصات Setup نامپیوتر را عوض کنید پیش میآید. این مقاله به معرفی چند روش برای حل این مشکل میپردازد. فرض ما بر این است که شما رمز عبور کامپیوتر خود را فراموش کرده اید و دنبال راه حل هستید و قصد اذیت کردن و دست بردن در کامپیوتر کسی را ندارید.


روش اول: برای دزدی از یک مکان ساده ترین و اولین کار استفاده از شاه کلید است تا آبرومندانه و ترو تمیز وارد شوید و آخرین راه حل بالا رفتن از دیوار است. در این مورد هم اینچنین است ما برای مارک ها و مدلهای مختلف Bios رمزهای عبوری معرفی می کنیم که امیدواریم مشکل شما را حل کند و نیازی به بالا رفتن از دیوار نداشته باشید.

AWARD BIOS
AWARD SW, AWARD_SW, Award SW, AWARD PW, _award, awkward, J64, j256, j262, j332, j322, 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598, HLT, SER, SKY_FOX, aLLy, aLLY, Condo, CONCAT, TTPTHA, aPAf, HLT, KDD, ZBAAACA, ZAAADA, ZJAAADC, djonet
AMI BIOS
AMI, A.M.I., AMI SW, AMI_SW, BIOS, PASSWORD, HEWITT RAND, Oder

رمزهای عبور زیر را بر هر نوع Bios میتوانید امتحان کنید

LKWPETER, lkwpeter, BIOSTAR, biostar, BIOSSTAR, biosstar, ALFAROME, Syxz, Wodj

توجه داشته باشید که هنگام وارد کردن رمزهای عبور حروف بزرگ را بصورت بزرگ و حروف کوچک را بصورت کوچک وارد کنید.

روش دوم : یک روش نرم افزاری برای پاک کردن رمز عبور:

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است بدان دسترسی دارید میتوانید از برخی نرم افزارهای موجود برای پاک کردن رمزعبور استفاده کنید ولی از آنجا که مکن است شما به این نرم افزار ها دسترسی نداشته باشید روش زیر را به شما معرفی میکنیم.

کامپیوتر را به حالت MS DOS برگردانید و دستور DEBUG را اجرا کنید

0 برای مدلهای مختلف BIOS عبارات زیر را وارد کنید

AMI/AWARD BIOS
O 70 17
O 71 17
Q
PHOENIX BIOS
O 70 FF
O 71 17
Q
GENERIC
Invalidates CMOS RAM.
O 70 2E
O 71 FF
Q

توجه کنید که حرف اول برابرحرف "O " است نه عدد صفر.

روش سوم : روش سخت افزاری :

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است به آن دسترسی ندارید یا رمز عبورهای قبلی کارساز نبود می توانید از روشهای سخت افزاری زیر استفاده کنید.

استفاده از Jumper ها :

بر روی تمام مادربردها یک Jumper است که از آن برای پاک کردن CMOS میتوانید استفاده کنید.کنار این jumper معمولا این عبارت دیده میشود Clr CMOS.
تنها کاری که شما میکنید این است که jumper را از پایه 1و2 درآورده و به پایه 3و4 نصب کنید و دوباره به حالت اول برگردانید. شما به همین سادگی میتوانید رمز عبور را پاک کنید.

در آوردن باتری :

میتوانید باتری دستگاهتان را که روی مادربرد است درآورده و دوباره جا بیاندازید در این حالت تمام اطلاعات CMOS به حالت پیش فرض برمیگردد. ولی توجه داشته باشید که جا انداختن باتری کمی مشکل است.

عوض کردن آی سی ( Cheap CMOS ) :

اگر هیچ یک از روشهای الا جواب نداد میتوانید آی سی CMOS را با یک آی سی از همان نوع عوض کنید یا از نوع برنامه ریزی کنید اینکار ابزار مخصوصی دارد و شرکتهای تعمیر کامپیوتر برای شما اینکار را خواهند کرد .

توجه: برای پیدا کردن آی سی CMOS میتوانید به دفترچه مادربرد خود مراجعه کنید.

در این روشها علاوه بر اینکه رمز عبور را پاک میکنید سایر اطلاعات نیز به حالت اولیه برمیگرد ولی نگران نباشید مشکلی نیست و شما میتوانید دوباره مشخصات کامپیوتر خود را در Setup وارد کنید.
     
  ویرایش شده توسط: perspolis98   
مرد

 
آموزش فارسي سازی اعداد در ورد :

برای اینکه در نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس بتوانید اعداد فارسی تایپ کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد، یکی از روش‌ها این است که به قسمت Regional Settings موجود در قسمت Control Panel ویندوز مراجعه کنید و همهٔ اعداد را فارسی کنیم، ولی با اینکار همهٔ اعداد ویندوز شما در همهٔ برنامه‌ها فارسی خواهند بود، حتی تقویم و ساعت شما نیز عددها را فارسی نمایش خواهند داد.


روش متداول‌تر و بهترین روش برای اینکار تنظیم کردن نوع اعداد در مایکروسافت ورد است، یعنی می‌توانید تنظیم کنید که اعداد درون متن چگونه نمایش داده‌شوند.


در این روش سه گزینهٔ متداول وجود دارد:

  • گزینهٔ Context اعداد را بسته به متن آنها نمایش می‌دهد، اگر متن کنار عدد شما فارسی باشد، عدد فارسی نمایش داده می‌شود و اگر متن کنار عدد انگلیسی باشد، عدد انگلیسی خواهد بود، ما این گزینه (یعنی Context) را پیشنهاد می‌کنیم.
  • گزینهٔ دیگر Hindi است، اگر Hindi را انتخاب کنید، همهٔ اعداد در همهٔ متن‌ها فارسی نمایش داده می‌شوند.
  • و بالاخره گزینهٔ آخر هم System است که همهٔ اعداد را انگلیسی نمایش می‌دهد.

برای نمایش اعداد فارسی در ورد ۲۰۰۳ (Word 2003) از منوی Tools، گزینهٔ Options را انتخاب کنید، زبانهٔ Complex Script را انتخاب کنید و از منوی کشوئی پایین صفحه، گزینهٔ Numeral را بزنید، و از منو گزینهٔ Context را انتخاب کنید.


برای نمایش اعداد فارسی در ورد ۲۰۰۷ (Word 2007) روی دکمهٔ Office کلیک کنید و Word Options را انتخاب کنید، به بخش Advanced بروید و Show Document Content را کلیک کنید و در بخش Numeral گزینهٔ Context را انتخاب کنید.
     
  
صفحه  صفحه 1 از 19:  1  2  3  4  5  ...  16  17  18  19  پسین » 
کامپیوتر

آموزشهای كامپیوتری

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA