انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
Sexology - سکسولوژی
  
صفحه  صفحه 1 از 6:  1  2  3  4  5  6  پسین »

Pregnancy | بارداری و حاملگی


مرد

 
با سلام خدمت كاربرای عزیز لوتـــــی
در این تاپیك در مورد : (مسائل بارداری ، تمامی مراحل زناشویی طی بارداری و زایمان ، تشكیل نطفه ، نقش تغذیه در زمان بارداری ، تشخیص بارداری ، روشهای باردار شدن ، روشهای جلوگیری از بارداری ، رابطه جنسی در دوران بارداری ، آمادگی برای زایمان و باردار شدن ، لقاح و باروری ، مراقبتها و تصمیم به بارداری) و سوال و پرسش در این زمینه میپردازیم.
با تشكر
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
رابطه جنسی بعد از زایمان
یک کارشناس مامایی و اختلالات جنسی با بیان اینکه «زایمان تاثیرات مقطعی چه از لحاظ هورمونی و چه از لحاظ آناتومیک بر روی میل جنسی و کاهش آن دارد»، توصیه کرد:«زن به مدت 40 روز پس از زایمان نباید رابطه جنسی داشته باشد اما در این دوره نباید به دلیل ممنوعیت رابطه جنسی، داشتن رابطه عاشقانه فراموش شود.»

معصومه حیدری در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز، اظهار داشت:«طبق تحقیقات به عمل آمده دیده شده بر حسب اینکه زنان چه الگویی برای رابطه جنسی خود دارند این الگو در دوره بارداری و پس از زایمان با اندکی تغییرات ادامه پیدا می‌کند و اگر زنی قبل از بارداری از لحاظ رابطه جنسی با همسر فعال و خوب بوده در دوره بارداری و پس از زایمان نیز همین روش را خواهد داشت.»

وی ادامه داد:«اما طبیعتا خود فرایند زایمان چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین برای داشتن رابطه جنسی پس از زایمان مهم است و ما توصیه می‌کنیم که زن به مدت 40 روز پس از زایمان نباید رابطه جنسی داشته باشد و اگر زایمان زن به صورت طبیعی بوده باید تا زمانی که بخیه‌ها و دستگاه تناسلی وی به حالت طبیعی برنگشته رابطه زناشویی نداشته باشد و در مورد زایمان به صورت سزارین نیز این ممنوعیت تا زمانی که رحم زن بهبود پیدا کند وجود دارد.»

این کارشناس مامایی افزود:«در کل باید تمام تغییرات آناتومیک پس از زایمان به مدت 40 روز بهبود یابد و اگر زن ترشح و یا خونریزی داشته باشد باید بهبود پیدا کند و بایستی بعد از 6 هفته پس از زایمان به پزشک مراجعه کند تا معاینه شود و بررسی شود که سیستم تناسلی به حالت اولیه برگشته و یا زن دچار عفونت نشده باشد، سپس با ارائه یک روش پیشگیری از بارداری که مناسب با دوره شیردهی زن است می تواند رابطه جنسی را داشته باشد.»

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه شاهد تصریح کرد:«حدود 10 تا 15 درصد از زنان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند که به دلیل تغییرات هورمونی است که در این دوره بوجود می آید و از طرفی مسئولیت مادری برخی از زنان را دچار اضطراب و استرس های شدیدی می کند خصوصا زنانی که تازه این حس را تجربه کرده اند و تمام این موارد بر فرایند میل جنسی و نزدیکی تاثیر دارد.»

وی افزود:«زنانی که نقش مادر بودن و نقش زن بودن را پذیرفته اند ممکن است پس از زایمان بهترین دوران را داشته باشند و حتی در مدت 40 روزی که نباید رابطه جنسی داشته باشند رابطه عاشقانه و صمیمانه با همسر خود را همچنان دارند و باید دقت داشت که در این دوره نباید به دلیل ممنوعیت رابطه جنسی، داشتن رابطه عاشقانه فراموش شود و طرفین می توانند به طرق دیگر ارضاء شوند.»

معصومه حیدری ادامه داد:«همانطور که می دانید میزان هورمون پرولاکتین در دوره شیردهی افزایش پیدا می کند و موجب کاهش میزان استروژن در بدن زن شده و در نتیجه در کاهش میل جنسی زن و خشکی واژن تاثیر داشته و باعث می شود زن برای رابطه جنسی تمایلی نداشته باشد.نکته مهم در این میان این است که تربیت جنسی در دوره کودکی و دوران بلوغ و مشاوره های خوب پیش از ازدواج قطعا موجب می شود زن بتواند روابط جنسی را چه در دوره بارداری و چه در دوره پس از زایمان به خوبی مدیریت کند.»

وی گفت:«مسئله ای که باید به آن دقت داشت این است که زن به دلیل شیر دادن به نوزاد خود و بدقلقی های نوزاد برای شیر خوردن و گریه های شبانه نوزاد موجب خستگی زن می شود و در نتیجه شاید برای داشتن رابطه جنسی تمایل چندانی نداشته باشد که در این میان مشارکت همسر و خانواده و توجه عاطفی و روحی که به زن در این دوره باید بشود و همکاری در انجام کارهای منزل از جانب همسر به زن کمک می کند تا کمبود خواب نداشته باشد و از طرفی زن بایستی از لحاظ تغذیه ای تقویت شود.»

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه شاهد خاطر نشان کرد:«حمایت های عاطفی از زن باعث می شود وی تمام کارهای خود را زمانبندی کند و زمانی را هم برای داشتن رابطه جنسی با همسر خود اختصاص دهد بنابراین باید گفت فی نفسه خود زایمان تاثیرات مقطعی چه از لحاظ هورمونی و چه از لحاظ آناتومیک بر روی میل جنسی و کاهش آن دارد ولی عامل کاهش میل جنسی زنان پس از زایمان نیست و بسته به اینکه زن در قبل از دوران بارداری فعال جنسی بوده است در دوران بارداری و پس از زایمان با تغییرات اندکی همان حالات را دارا خواهد بود.»
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
نحوه مصرف قرص های HD و LD
1 مصرف دو عدد قرصHD باهم و تکرار مصرف آن 12 ساعت بعد.

2 مصرف چهار عد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن 12 ساعت بعد.

3 مصرف دو عدد قرص لوونرژسترول با هم.

اگرچه روش اورژانسی در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نکات و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که رعایت نکردن آنها ممکن است منجر به شکست درمان یا بروز اختلالاتی در سلامتی مصرف‌کننده شود. اگر احتمال می‌دهید روزی به استفاده از این روش نیاز داشته باشید، دانستن این نکات به شما کمک می‌کند که درمان کم عارضه‌تر و موفق‌تری را تجربه کنید:

مهم‌ترین عامل موفقیت یا شکست استفاده از این روش «زمان» است. به این معنی که هرچه فاصله زمانی بین وضعیت مشکوک به بارداری و شروع مصرف قرص‌ها کمتر باشد احتمال موفقیت این روش هم بیشتر است. بهترین زمان مصرف قرص‌ها تا 12 ساعت بعد از مقاربت است.

شکی نیست که مصرف دو عد قرص HDیا چهار عدد قرص LD یا دو عدد قرص لوونرژسترول باعث بروز تهوع در مصرف‌کننده می‌شود. اگر این تهوع با استفراغ هم همراه باشد، خروج داروی مصرف شده از دستگاه گوارش باعث کاهش و گاهی به صفر رسیدن اثربخشی آن می‌شود. بنابراین استفاده از یک داروی ضدتهوع به همراه هر نوبت مصرف این سه دارو به اطمینان از اثربخشی آنها کمک می‌کند.

برای تشخیص موثر بودن داروی مصرف شده هیچ روش بخصوصی وجود ندارد، بنابراین اگر تا یک هفته بعد از زمان مقرر خونریزی قاعدگی شروع نشد، مراجعه به پزشک و بررسی احتمال وقوع بارداری ضروری است.مصرف این قرص‌ها برای مقاربت مشکوک به بارداری فعلی است، برای مثال اگر یک روز بعد مقاربت دیگری انجام شد، امید بستن به اثربخشی قرص‌هایی که دیروز استفاده شده‌اند کار بیهوده‌ای است.

میزان موفقیت قرص لوونورژسترول در پیشگیری اورژانسی از بارداری حدود 99درصد و موفقیت قرص‌های LD و HD حدود 97درصد درصد است که البته این موفقیت ارتباط مستقیم با زمان شروع درمان هم دارد؛ هرچه فاصله مصرف دارو از انجام مقاربت بیشتر شود احتمال شکست درمان و وقوع بارداری افزایش پیدا می‌کند.

مصرف بعضی داروها از جمله داروهای ضدصرع، مقدار داروی مورد نیاز برای پیشگیری از بارداری با روش‌های اورژانسی را افزایش می‌دهد. مشورت با داروساز و پزشک در مورد دیگر داروهای مورد استفاده به موفقیت بیشتر این روش کمک می‌کند.

اگر یکی از زوجین مشکوک به ایدز یا بیماری‌های مقاربتی دیگر باشد، باید بدانند که بارداری فقط یکی از خطرات اقدام به مقاربت محافظت نشده است، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز هم همیشه در کمین افراد بی‌احتیاط است و استفاده از روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری هیچ اثر محافظتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ندارد.

نکته پایانی :

کلمه «اورژانسی» یا «فوری» موجود در اسم این روش به مصرف‌کننده یادآوری می‌کند که نمی‌توان از این روش به عنوان روش دائمی پیشگیری از بارداری استفاده کرد. حداکثر تعداد دفعات مجاز استفاده از این روش، یک بار در هر سیکل قاعدگی است؛ که البته مجاز بودن آن به معنی بی‌ضرر بودن آن نیست. بنابراین هر مصرف‌کننده‌ای که در یک فاصله زمانی نه چندان طولانی بیش از یک بار ناچار به استفاده از این روش شده باشد؛ باید هرچه سریع‌تر به فکر انتخاب روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری باشد.

قرص‌ ضدبارداری عضو مهم خانواده‌های امروز :

درباره اهمیت کنترل جمعیت و تاثیر آن بر توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به قدری گفته و شنیده شده است که صحبت درباره لزوم تنظیم خانواده دیگر ضروری به نظر نمی‌رسد و بحث‌های پزشکی روز بر مسائلی مانند روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری، مزایا و معایب آنها و چگونگی انتخاب مناسب‌ترین روش برای هر فرد متمرکز شده‌اند.متداول‌ترین روش پیشگیری از بارداری در همه جای دنیا، مصرف قرص‌های خوراکی ضدبارداری مخصوص خانم‌هاست. شاید به دلیل همین شیوع مصرف است که بسیاری از مردم به محض شنیدن عبارت «تنظیم خانوداه» یا «پیشگیری از بارداری» فقط به یاد این قرص‌ها می‌افتند. اما آیا مصرف‌کنندگان همه آنچه را که لازم است درباره این داروها بدانند، می‌دا‌نند؟ آیا درباره وجود بعضی عوارض دارویی یا احتیاط‌ها و اما و اگرهای مصرف این داروها اطلاعات لازم به مصرف‌کنندگان داده ‌شده‌ است؟

بلوغ قرص‌های ضدبارداری خوراکی اولین قرص‌های ضدبارداری خوراکی در سال 1960 میلادی یعنی 60 سال پیش روانه بازار شدند و از آن زمان تا امروز فرمولاسیون این داروها در حال تحول دائمی و پیش رفتن به سوی داروهای کم عارضه‌تر و اثربخش‌تر بوده است. در یک دسته‌بندی کلی، این داروها به دو نوع ترکیبی (حاوی استروژن و پروژسترن) و غیرترکیبی (فقط حاوی پروژسترون) تقسیم می‌شوند.

چگونگی اثربخشی قرص‌های ضدبارداریاستروژن و پروژسترون موجود در این داروها از یک سو با شبیه‌سازی وضعیت بارداری در بدن، تغییر چرخه طبیعی ترشح هورمون‌ها و جلوگیری از آزادسازی تخمک و از سوی دیگر با تغییر مقدار و غلظت ترشحات دهانه رحم و در نتیجه کاهش نفوذ اسپرم به آن و نهایتا جلوگیری از تقسیم سلولی در دیواره رحم و نامناسب کردن آن برای لانه‌گزینی تخمک بارور شده، باعث کاهش احتمال بارداری می‌شوند.

نحوه مصرف قرص‌های ضدبارداری :

قرص‌های ضدبارداری خوراکی معمولا در بسته‌بندی‌های 21 و گاهی در بسته‌‌بندی‌های 28 عددی موجودند.

چند دستور مصرف مشابه در کلیات و متفاوت در جزئیات برای شروع و ادامه این داروها وجود دارد که یکی از معمول‌ترین این دستورها به این شرح است: در اولین دوره درمان از روز اول قاعدگی (روز شروع خونریزی) به مدت 21 روز، هر شب یک قرص مصرف می‌شود.

سپس مصرف دارو به مدت هفت روز قطع می‌شود و پس از گذشت این هفت روز مصرف بسته بعدی دارو به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

به طور معمول سه روز پس از قطع مصرف دارو خونریزی قاعدگی شر وع می‌شود؛ اما اگر خونریزی دیرتر شروع شد (برای مثال در روز پنجم، ششم یا حتی هفتم)، بدون توجه به زمان شروع خونریزی و دقیقا یک هفته بعد از اتمام بسته قبلی، مصرف بسته بعدی آغاز می‌شود.

هنگام مصرف بسته‌بندی‌های 28 عددی، بلافاصله پس از اتمام هر بسته، مصرف بسته بعدی دارو شروع می‌شود اما هفت قرص آخر هر بسته معمولا حاوی آهن و فاقد داروی ضدبارداری هستند و صرفا جهت حفظ عادت مصرف منظم دارو در بسته‌بندی قرار گرفته‌اند.

میزان موفقیت قرص‌های ضدبارداری قرص‌های ضدبارداری خوراکی در مقایسه باسایر روش‌های پیشگیری از بارداری ضریب خطای بسیار کمی دارند.

در صورت مصرف منظم و به موقع دارو ضریب خطا برای قرص‌های ترکیبی 1/0درصد و برای قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون‌ها هستند 3/0درصد است؛ به این معنا که درصد موفقیت قرص‌های ضدبارداری 9/99-7/99درصد است.
البته توجه به این نکته که مصرف نامنظم دارو باعث افزایش ضریب خطا و افزایش احتمال وقوع بارداری ناخواسته می‌شود ضروری است.

بارداری و دارو های ممنوعه :

مصرف بسیاری از داروها هنگام بارداری برای جنین در حال شکل‌گیری خطرناک است. احتمال بروز ناهنجاری‌های جسمی و ذهنی در جنین در حال رشد، باعث ممنوعیت مصرف بسیاری از داروها در دوران بارداری می‌شود. به همین دلیل مصرف بسیاری از داروها هنگام تشخیص بارداری قطع می‌شود و تجویز آنها به دلیل وقوع بارداری متوقف می‌شود یا داروهای کم‌خطرتر جایگزین داروهایی با احتمال ایجاد خطر بیشتر برای جنین می‌شود.اما بعضی از داروها برای مدت زمانی بیشتر از زمان مصرف در بدن باقی می‌مانند؛ ساختمان شیمیایی این داروها و نحوه توزیع آنها در بافت‌های بدن باعث می‌شوند که زمان لازم برای پاک شدن کامل آنها از بدن و بی‌خطر شدن مصرف قبلی آنها برای جنین در حال شکل‌گیری، طولانی‌تر از سایر داروها باشد و در صورتی که بارداری در زمان وجود آنها در بدن مادر اتفاق بیفتد احتمال بروز ناهنجاری در جنین وجود داشته باشد. به همین دلیل مصرف این داروها باید چند ماه ـ‌ و حتی گاهی چند سال ـ‌ قبل از آغاز بارداری قطع شود یا به عبارت دیگر زمان شروع بارداری، تا مدتی بعد از اتمام مصرف این داروها به تعویق بیفتد. شاید اطلاع از وجود چنین داروهایی یا دانستن نام و مشخصات آنها در داشتن بارداری کم‌دغدغه‌تر و نوزادی سالم‌تر بی‌تاثیر نباشد. مهم‌ترین داروهایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • داروهای هورمونی و شیمی‌درمانی :

دانازول: یک داروی هورمونی که برای درمان اختلالاتی مثل اندومتریوز، بیماری‌های فیبروکیستیک سینه و... مورد استفاد قرار می‌گیرد. مصرف این دارو نیز باید پس از اطمینان از عدم بارداری مصرف‌کننده شروع شود. استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن نیز تا انتهای دوره درمان و سه ماه پس از اتمام درمان ضروری است.

انواع داروهای هورمونی: نه تنها مصرف هر نوع داروی هورمونی در دوران بارداری مطلقا ممنوع است؛ بلکه مصرف بعضی از این داروها باید قبل از بارداری قطع شود.

انواع داروهای شیمی درمانی: مصرف بسیاری از داروهای شیمی درمانی باید در صورت امکان چند ماه قبل از بارداری برنامه‌ریزی‌شده و با دستور پزشک معالج قطع شود.

  • داروهای درمان آکنه :

آسیترتین: داروی آسیترتین با نام تجاری نئوتیگازون؛ برای درمان آکنه مقاوم به درمان که با مصرف داروهای دیگر بهبود پیدا نکرده باشد، پسوریازیس و اختلالات جدی کراتینیزاسیون (ضخیم شدن بیش از حد پوست) تجویز می‌شود.اگر این دارو برای خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند تجویز شود حداقل یک ماه قبل از شروع درمان، در حین درمان و تا سه سال بعد از قطع مصرف دارو، استفاده از دوروش موثر پیشگیری از بارداری توسط این خانم‌ها ضروری است. بهترین راه اطمینان از باردار نبودن بیمار شروع مصرف دارو در روزهای دوم یا سوم قاعدگی است. احتمال بروز ناهنجاری در جنین حین مصرف دارو بسیار زیاد است.

ایزوترتینوئین: کپسول‌های ایزوترتینوئین با نام‌های تجاری روآکوتان، دکوتان، آکوتان، آکنه‌ترون و... از جمله داروهایی هستند که برای درمان آکنه‌های مقاوم به درمان، مصرف می‌شوند.

گذشته از اقدامات آزمایشگاهی و مراقبت‌های پزشکی لازم در حین مصرف این دارو برای اطمینان از عدم بارداری مصرف‌کننده، زنانی که در سنین باروری قرار دارند باید پس از منفی شدن تست بارداری، مصرف دارو را در روز دوم قاعدگی شروع کنند و تا پایان مصرف دارو و سه ماه بعد از مصرف آخرین کپسول از یک روش پیشگیری مطمئن برای جلوگیری از وقوع بارداری استفاده کنند. در صورتی که بارداری در حین مصرف این دارو اتفاق بیفتد احتمال بروز ناهنجاری‌های جدی در جنین بسیار زیاد خواهد بود.

  • داروی طاسی پدر :

فیناستراید: با نام تجاری فین‌پشیا، دارویی است که توسط بسیاری از مردان جوان برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی مصرف می‌شود. انجام مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از بارداری توسط خانم‌هایی که همسرشان قرص فیناستراید مصرف می‌کند و همچنین خودداری از تماس با قرص‌های خورده شده فیناستراید توسط خانم‌های باردار، یکی از نکاتی است که در بعضی منابع مورد تاکید قرارگرفته است. علت این احتیاط احتمال بروز ناهنجاری جنسی در جنین پسر درصورت تماس مادر باردار با این داروست.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  ویرایش شده توسط: e_h_s_a_n   
↓ Advertisement ↓
TakPorn
مرد

 
قرص‌های صبح روز بعد
یکی از روش‌های موقتی پیشگیری از بارداری استفاده از قرص‌های ضدبارداری و یکی دیگر هم استفاده از کاندوم است. عیب قرص‌ها این است که ممکن است یک بار فراموش شوند و عیب کاندوم هم این است که ممکن است بعضی‌ها با آن راحت نباشند.

به هر حال یک راهکار برای پیشگیری از بارداری هم وجود دارد که بر خلاف روش‌های دیگر <بعد> از داشتن رابطه می‌توان از آن استفاده کرد. اگر زن و شوهری که از روش طبیعی استفاده می‌کنند، به هر علتی در یک مورد دچار نگرانی باردار شدن شوند، آن وقت است که قرص‌های صبح روز بعد به کار می‌آیند.البته نکته اینجاست که این روش، تنها برای چند بار قابل استفاده است و به طور مرتب نباید و اصولا‌ نمی‌شود از آن استفاده کرد. این مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا.

قرص‌های صبح روز بعد :

قرص‌های صبح روز بعد دارای هورمون‌های جنسی هستند که در قرص‌های ضد بارداری معمولی نیز موجودند. در برخی کشورها این دارو به شکل دو قرص روی یک ورقه عرضه می‌شود که باید همزمان خورده شوند.اما در کشور ایران که این قرص‌ها به این شکل عرضه نمی‌شود، از همان قرص‌های ضد بارداری معمولی هم می‌شود استفاده کرد. سابقا گفته می‌شد که این دو قرص را باید به فاصله زمانی ۱۲ ساعت از همدیگر مصرف کرد.

قرص صبح روز بعد دقیقا فقط برای روز بعد نیست و در حقیقت می‌توان آن را تا ۷۲ ساعت پس از برقراری رابطه جنسی نیز برای پیشگیری از بارداری مصرف کرد. با این وجود این قرص هرچه زودتر مصرف شود، نتیجه بهتری دارد و بهتر است که آن را در عرض ۲۴ ساعت پس از داشتن یک رابطه حفاظت نشده مصرف کرد.

این دیگر چه قرصی است؟

این دارو مانع از باردار شدن خانم‌ها یا دست کم اکثر خانم‌ها می‌شود. این قرص ۱۰۰ درصد موثر نیست ولی احتمال شکست آن هم بسیار پایین است، یعنی حدودا ۹۰ درصد موثر است و اگر آن را هرچه زودتر پس از یک رابطه محافظت نشده مصرف کنید، احتمال موفقیت قرص حتی از این هم بیشتر می‌شود.

عقیده بر این است که قرص صبح روز بعد وظیفه خود را از طریق ممانعت از آزادسازی تخمک توسط تخمدان‌ها انجام می‌دهد. هورمون‌ها همچنین سبب تغییراتی در آستر رحم می‌شوند که مانع از چسبیدن تخمک بارور شده به آن شده و در نتیجه شانس ایجاد جنین را از بین می‌برند.

خانم‌ها، مواظب باشید!

شاید تعداد بسیار اندکی پژوهش بلندمدت وجود داشته باشد که روشن‌کننده این حقیقت است که آیا این داروها دارای یک خطر دائمی برای زنان هستند یا نه. عوارض جانبی این دارو که به احتمال نه چندان کمی اتفاق می‌افتند.

شامل موارد زیر هستند:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • دل درد
  • حساس شدن سینه ها
  • لکه بینی
  • سرگیجه
  • ناباروری
  • ‌حاملگی خارج رحمی (که می‌تواند خطر مرگ داشته باشد)
  • تشکیل لخته‌های خونی
  • ناگفته نماند که خانم‌ها بعد از مصرف این داروها، دچار خونریزی قاعدگی می‌شوند.

کافی است دستت را دراز کنی!

چندی پیش پزشکان آمریکایی با پر کردن یک پرسشنامه آماری و نظرخواهی از مقامات دولتی خواستار آن شده بودند که این دارو در داروخانه‌ها بدون نسخه به فروش برسد، اما به دلیل مخالفت سازمان غذا و داروی آمریکا قرص‌های صبح روز بعد، هنوز هم باید در آمریکا مانند ایران و بسیاری از کشورهای جهان با نسخه پزشک تهیه شود.

پس اگر می خواهید برای جلوگیری از بارداری از این قرص‌ها استفاده کنید، باید هرچه سریع‌تر به سراغ یک پزشک رفته و از او بخواهید که برایتان دارو تجویز کند. این کار را باید هرچه سریع‌تر انجام دهید. به منشی پزشک توضیح دهید که کار فوری دارید و صبر نکنید تا مثلا ۵ روز بعد از پزشک برایتان وقت بگیرند! لازم نیست حتما به متخصص رجوع کنید؛ پزشکان عمومی هم به راحتی نسخه دارو را برایتان تجویز می‌کنند.

توجه :

توجه کنید که بعد از مصرف این قرص عادت ماهانه بعدی شما ممکن است زودتر یا دیرتر از زمانی که می‌بایست، اتفاق بیفتد. ولی اگر در عرض دو روز پس از زمانی که انتظار داشتید پریودتان اتفاق نیفتاد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکته مهم درباره قرص صبح روز بعد این است که این دارو نمی‌تواند از بارداری شما در روزهای آینده پیشگیری کند. در نتیجه در روزهای باقیمانده از چرخه جنسیتان برای پیشگیری باید از داشتن رابطه با همسرتان خودداری و یا از روش‌های ممانعت‌کننده مثل کاندوم استفاده کنید.

حالا‌ چه کار کنیم؟

مسلما استفاده از قرص‌های صبح روز بعد نباید به عنوان راه مطمئن در دراز مدت مورد اعتماد یک زوج قرار گیرند. چون اولا عوارض استفاده از آنها به طور کامل مشخص نیست و ثانیا اگر دیر مصرف شوند ممکن است به بارداری ناخواسته منجر شوند. بهتر است که زوجین با توجه به مقتضیات خود راه دیگری را انتخاب و درباره آن با پزشک مشورت کنند تا بتوانند آن را اگر نه برای همیشه اما در درازمدت با خیال راحت به کار گیرند

در کل احتمال موفقیت این روش در پیشگیری از بارداری‌بیش از ۹۰درصد است.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
جلوگیری از حاملگی توسط نورپلانت
نورپلانت-کپسولهاي کاشتني زير پوست

نورپلانت (Norplant) نام تجارتي 6 کپسول نرم و کوچک مي باشد که در زير پوست قسمت فوقاني بازوي خانمها کاشته مي شود . اين کپسولهاي نازک و کوچک را بطور کلي ايمپلنت (implant) مي گويند که کپسولهاي نورپلانت يکي از انواع معروف آن مي باشد. نورپلانت ها در زيرپوست به تدريج هورموني شبيه پروژسترون از خود آزاد مي کند که به آن لوونورژسترل (Levonorgestrel) مي گويند . اين دارو به تدريج وارد جريان خون مي گردد، در نورپلانت ها هيچگونه هورمون استروژن بکار نرفته است . مدت اثر نورپلانت ها 5 سال مي باشد.

انواع مختلفي از ايمپلنت ها ساخته شده است . بعضي از ايمپلنت ها از تعداد کمتري کپسول ساخته شده اند و مدت اثرکمتري دارند (حدود 3 سال) . بعضي ديگر از انواع ايمپلنت ها به تدريج در بدن حل شده و جذب مي گردند و نيازي به برداشتن آنها وجود ندارد. تنها ايمپلنتي که از سال 1995 توسط سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) تاييد شده است و به ميزان زيادي در ايالات متحده امريکا مصرف ميگردد ، نورپلانت مي باشد.

نحوه عمل نورپلانت

نورپلانت به سه روش از حاملگي جلوگيري مي نمايد که عبارتنداز:

  • جلوي آزاد شدن تخمک را از تخمدان ها مي گيرد
  • با غليظ تر کردن ترشحات رحم ، جلوي حرکت اسپرم و رسيدن آن به تخمک را مي گيرد
  • ديواره رحم را نازک کرده و از لانه گزيني تخم جلوگيري ميکند.

نحوه کارگذاري نورپلانت :

پزشک ابتدا در قسمت فوقاني بازو يک علامت کوچک مي گذارد . پس از تميز کردن پوست محل مورد نظر با استفاده از مواد ضد عفوني کنند ، مقداري ماده بي حس کننده به اين قسمت تزريق مي گردد تا دردي احساس نشود . سپس با انجام يک برش کوچک در پوست ، کپسولهاي نورپلانت به شکل بادبزن در زير پوست کاشته مي شوند . اين عمل حدود 15 دقيقه طول مي کشد.

زمان کارگذاري نورپلانت :

معمولا بهتر است در طي پنج روز اول قاعدگي اقدام به گذاشتن نورپلانت شود تا شما مطمئن باشيد که حامله نيستيد.

زمان اثر نورپلانت :

نورپلانت در کمتر از 24 ساعت که از کاشته شدن آن در زير پوست گذشت ، اثر ضد بارداري خود را ايجاد مي کند.

تغييرات ايجاد شده در الگوي خونريزي قاعدگي خانمها :

بعضي از خانمها ممکن است هر روز دچار لکه بيني شوند . بعضي ديگر از خانمها ممکن است دچار قاعدگي هاي طولاني مدت تري شوند و بعضي نيز ممکن است اصلا خونريزي نداشته باشند . تمام اين تغييرات طبيعي هستند .

خونريزيهاي قاعدگي معمولا بعد از سال اولي که از کاشته شدن نورپلانت مي گذرد ، منظم تر مي شوند.بعضي نيز ممکن است اصلا خونريزي نداشته باشند . تمام اين تغييرات طبيعي هستند . خونريزيهاي قاعدگي معمولا بعد از سال اولي که از کاشته شدن نورپلانت مي گذرد ، منظم تر مي شوند. دچار قاعدگي هاي طولاني مدت تري شوند و بعضي نيز ممکن است اصلا خونريزي نداشته باشند . تمام اين تغييرات طبيعي هستند . خونريزيهاي قاعدگي معمولا بعد از سال اولي که از کاشته شدن نورپلانت مي گذرد ، منظم تر مي شوند.

خارج نمودن نورپلانت پس از 5 سال :

در صورت لزوم شما مي توانيد حتي قبل از پنج سال هم آن را بيرون بياوريد . از هنگامي که نورپلانت از زير پوست بيرون آورده مي شود ، شما مي توانيد دوباره حامله شويد.

نکته مهم: در صورتي که به هر علت دچار بيماري شده وبه پزشک مراجعه مي نماييد . به پزشک اطلاع دهيد که از نورپلانت استفاده مي کنيد زيرا ممکن است پزشک داروهايي تجويز نمايد که اثر نور پلانت را کم نمايد .

عوارض جانبي نورپلانت ها عبارتند از:

تغيير در الگوي خونريزي قاعدگي شامل :

  • لکه بيني يا خونريزي هاي خيلي خفيف
  • طولاني شدن خونريزي
  • بدون هيچگونه خونريزي
  • سردرد
  • آکنه (جوش)
  • تغييراتي دروزن بدن (بعضي از خانمها وزنشان اضافه مي شود)
  • تهوع
  • حساس شدن پستانها ويا ترشح از پستانها
  • رشد يا کاهش موهاي بدن
  • تيره شدن رنگ پوست روي نورپلانت
  • ايجاد کيستهاي تخمداني

بسياري از اين عوارض بعد از يکسال که از کاربرد نورپلانت ها گذشته ، کاهش يافته و يا از بين مي روند.

تاثير نورپلانتها در جلوگيري از بارداري :

نورپلانتها در جلوگيري از بارداري بسيار موثر مي باشند . از هر 10000 خانمي که از نورپلانت استفاده مي کند ، در طي يک سال فقط 9 نفر ممکن است دچار حاملگي ناخواسته شود.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
قرص‌های ضد بارداری آکنه را تشدید می‌کند
یک متخصص پوست و مو و زیبایی گفت:بسیاری از مواد غذایی، داروها، ویتامین B12 و B کمپلکس، هورمون مردانه، آندوژسترون، استرس، سن، مواد آرایشی باعث تشدید آکنه می‌شوند.دکتر میرهادی عزیز جلالی اظهار داشت:« آکنه به دلیل تجمع چربی زیر پوست، بسته شدن منافذ پوست، تجمع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در پوست و تجزیه و تحلیل چربی‌های انباشته زیر پوست به وجود می‌آید.»

وی افزود:«در صورت باز شدن منافذ پوست و خروج چربی آکنه بهبود می‌یابد ولی اگر با تشدید یکی از عوامل محرک و استفاده از لوازم آرایش و کرم منافذ پوست بسته و چربی در پوست انباشته شود آکنه با شدن بیشتری بروز پیدا می‌کند.»این متخصص پوست و مو زیبایی تصریح کرد:«بسیاری از مواد غذایی، داروها، ویتامین B12 و B کمپلکس، هورمون مردانه، آندوژسترون، استرس، سن، مواد آرایشی باعث تشدید آکنه می‌شوند.»

دکتر عزیز جلالی گفت:«برای از بین بردن میکروب و عوامل بیماریزای پوست و آکنه معمولاً آنتی بیوتیک بکار می‌رود ولی با تشدید آکنه و تضعیف روحیه بیمار از داروهای قویتر استفاده می‌شود تا چربی و التهاب پوست کاهش یابد.» وی ادامه داد:«خانم‌های چاق با موی زیاد صورت معمولاً مبتلا به آکنه هستند و نسبت به درمان‌های اولیه مقامت نشان می‌دهند در این مرحله بیمار تحت آزمایشات هورمون شناسی قرار می‌گیرند تا میزان ترشح هورمون‌ها بررسی شود.»

این متخصص پوست و مو زیبایی اظهار داشت:«اکثر این افراد با اختلالات هورمونی و قاعدگی مواجه هستند و برای درمان آکنه و تنظیم دوره قاعدگی به قرص‌های شبیه ضد بارداری نیاز دارند.» وی تصریح کرد:«پروژسترون و قرص‌های ضدبارداری معمولی برای تنظیم دوره قاعدگی تجویز می‌شود ولی آکنه را تشدید می‌کند به همین منظور با هورمون‌های ضد آندوژسترون برای درمان آکنه بکار می‌رود.»

عزیز جلالی خاطر نشان کرد:«این قرص‌ها برای همه افراد که مبتلا به آکنه هستند کاربرد ندارد و تنها در موارد خاص هورمونی تجویز می‌شود.»
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
اسپرم کش ها و نقش آنها در جلوگیری از بارداری
اسپرم کش چگونه کار می‌کند؟

این مواد اسپرم‌ها را پیش از آنکه بتواند به سمت رحم شنا کنند، می‌کشد. برای تأثیر مناسب، اسپرم کش‌ها باید در عمق واژن و در تماس با دهانه رحم ریخته شوند. کرم، ژل و کف با استفاده از اپلیکاتور (اعمال کننده) به درون واژن ریخته می‌‌شود.

اسپرم کش‌ها را می‌بایستی قبل از رابطة جنسی به داخل واژن ریخت. بعضی از انواع مانند کف و ژل بلافاصله پس از مصرف، اثر اسپرم کشی دارند. همة انواع اسپرم کش در صورتیکه کمتر از ۱ ساعت قبل از انجام رابطة جنسی به داخل واژن ریخته شوند اثر دارند. در صورتیکه یک ساعت از زمان مصرف بگذرد و هنوز رابطة جنسی بر قرار نشده باشد، می‌بایستی مجدداً مصرف شوند. مواد اسپرم کش نباید برای حداقل ۶ ساعت پس از رابطة جنسی شسته و خارج شوند.

کارآیی مواد اسپرم کش به چه میزان است؟

از هر ۱۰۰ زوج که تنها از این مواد برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ۲۹ زوج در طی یک دورة یک ساله باردار می‌شوند. مصرف صحیح و به موقع این مواد در تعیین میزان موفقیت این روش نقش دارد. اسپرم‌ کش‌ها زمانی بیشترین اثر را دارند که همراه یک روش دیگر جلوگیری از بارداری بکار گرفته شوند.

فراموش نکنیم که اصل اساس در کارآیی روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته، انتخاب روش مناسب جهت هر فرد و استفاده دائمی و مناسب از آن روش مطابق دستورالعمل آن است.

پیشگیری ازابتلا به بیماریهای مقاربتی :

مواد اسپرم کش محافظتی در مقابل بیماریهای مقاربتی ایجاد نمی‌کنند. برای این منظور همواره باید از کاندوم استفاده نمود.

عوارض جانبی احتمالی اسپرم کش ها :

مواد اسپرم کش ممکن است باعث التهاب و یا حساسیت واژن شوند. یک عارضه احتمالی دیگر افزایش خطر عفونت تکرار شونده دستگاه ادراری است که به دلیل بر هم زدن نظم باکتری‌های بدن اتفاق می‌افتد.

استفاده از مواد اسپرم کش برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که این مسئولیت را می‌پذیرند که پیش از انجام رابطة جنسی برای پیشگیری از حاملگی ناخواسته اقدامی انجام دهند و زوجهایی که از کاندوم و یا دیافراگم استفاده می‌کنند و تمایل دارند که محافظت بهتری در مقابل بارداری داشته باشند از مواد اسپرم کش استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان مواد اسپرم کش را تهیه کرد؟

این مواد در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه هستند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
آیا تصمیم به باردار شدن دارید؟
اگر پاسخ شما بلی است، به خدمات مشاوره قبل از بارداری نیاز دارید. این خدمات مجموعه ای از مراقبتهاست که خطرات موجود برای باردار شدن مادر را بررسی نموده و با ارائه آموزشها و انجام اقدامات تشخیصی ، درمانی و دارویی، سلامت مادر را تضمین می کند.

هدف اصلی مراقبتهای پیش از بارداری، یک بارداری بی خطر و حفظ و تامین سلامت مادر و جنین است. در حاملگی های برنامه ریزی نشده، زمانی که مادر متوجه حاملگی خود می شود، معمولا 1 تا 2 هفته از زمان پریود انجام نشده گذشته است. در این مدت ستون فقرات جنین شکل گرفته است و پیشگیری با اسید فولیک بی فایده است. و قلب جنین ضربان دارد. براساس گزارش سازمان کنترل بیماریهای آمریکا، نیمی از بارداریها بدون برنامه ریزی بوده اند.

مزایای مراقبتهای پیش از بارداری :

1- شیوع مشکلات نیازمند به مشاوره در زنانی که دچار جاملگی ناخواسته می شوند، بیشتر از آنهایی است که با برنامه ریزی باردار می شوند.در این مادران، رفتارهای پر خطر مانند مصرف سیگار، و مصرف ناکافی ویتامین، و نیز اضافه وزن پیش از بارداری، بیشتر دیده می شود. بنابراین سلامت مادر و جنین بیشتر به خطر می افتد.

2- مشاوره پیش از بارداری موجب تشخیص زودرس بیماریهای مزمن مادر مانند دیابت ، صرع، فشار خون بالاو بیماریهای قلبی، می شود که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازند.زیرا شانس بروز ناهنجاریهای لوله عصبی و قلبی و عوارضی مانند محدودیت رشد جنین و تولد نوزادان کم وزن و یا با وزن بسیار زیاد در مادران مبتلا به بیماریهای ذکر شده بیشتر است.

3- در صورت کنترل بیماری و تجویز داروی مناسب و بی خطر برای بارداری، سلامت مادر و جنین به طور همزمان تامین می شود. به خاطر داشته باشید بارداری به معنی قطع تمامی داروهایی که مادر از قبل مصرف کرده نیست و برعکس در بسیاری از موارد مصرف داروها با نظر پزشک باید ادامه یابد زیرا قطع آنها موجب بروز عوارض برای مادر و جنین می شود.

4- مشاوره قبل از بارداری، عوارض مادر را کاهش می دهدو باعث کاهش معلولیت و مرگ مادر می شود.

5- معلولیت و مرگ ومیر نوزاد را کاهش می دهد.

6- بیماریهای ژنتیک، علت اصلی مرگ ومیر جنین است. در پیشگیری اولیه از عوامل مستعد کننده،دوری می شود. در پیشگیری ثانویه، حاملگی های دچار مشکل، مشخص و ختم می شود.( براساس لایحه سقط قانونی) در پیشگیری نوع سوم، اختلالات ساختمانی با عمل جراحی اصلاح می شود که برای بیشتر اختلالت ژنتیکی مقدور نیست.نقایص لوله عصبی،فنیل کتون یوری،تی ساکس و تالاسمی مثالهایی هستند که مشاوره در آنها قطعا مفید است.

7- مصرف اسید فولیک، قبل از اقدام برای بارداری و در طی بارداری می تواند شانس ابتلای نوزاد به نقایص لوله عصبی را کاهش دهد.

عوامل خطر ساز پیش از بارداری :

  • ابتلای مادر به بیماریهای زمینه ای مانند بیماری قلبی، کلیوی، ریوی، صرع و...
  • سابقه عارضه در بارداریهای قبلی مانند مرگ جنین یا نوزاد، محدودیت رشد جنین داخل رحم، خونریزی ، زایمان زودرس،..
  • سوءتغذیه بصورت لاغری بیش از حد و یا اضافه وزن شدید
  • سن کمتر از 18 سال و بالای 35 سال
  • وضعیت اجتماعی، اقتصادی پایین
  • اعتیاد به مواد مخدر، سیگارو مصرف دارو
  • عفونتها
  • به خاطر داشته باشید که خطر اختلالات ژنتیکی نوزاد با افزایش سن مادر بیش از 35 سال افزایش می یابد.

چه کسانی مشاوره قبل از بارداری را ارائه می دهند؟

پزشکان و ماماهایی که مراقبتهای سن باروری را به عهده دارند، بهترین فرصت را برای این مشاوره دارند. متخصصین زنان، داخلی، پزشک خانواده و متخصص اطفال طی معاینه سالیانه می توانند کار مشاوره را نیز به عهده بگیرند. زمانی که بیمار با یک تست منفی بارداری مراجعه می کند بهترین فرصت برای مشاوره مناسب است. در موارد بیماری خاص یا پیچیده ، زن به مراکز تخصصی تر ارجاع داده می شوند.

چه خدماتی در مراقبتهای قبل از بارداری به شما ارائه می شود؟

در هر مرکزی که شما برای مشاوره قبل از بارداری مراجعه می کنید، اقدامات زیر صورت می گیرد :

1- گرفتن شرح حال وتاریخچه شخصی، خانوادگی و طبی برای آگاهی از سابقه بیماریها، مصرف داروها، حساسیت دارویی یا غذایی، سابقه بارداریهای قبلی، عوامل خطر محیطی، عوامل استرس زا و...

2- معاینات بالینی از نظر بررسی سلامت مادر مانند معاینه لگنی، معاینه پستانها، اندازه گیری وزن و قد، کنترل فشار خون، پاپ اسمیر و...

3- انجام ازمایشهای تشخیصی بر روی خون و ادرار برای بررسی وضعیت سلامتی مادر.

4- ارائه آموزش و مشاوره در زمینه بهداشت فردی، تغذیه، مصرف دارو، و بهداشت محیط در مورد مشاغل پر خطر زن و همسرش، فعالیت و استراحت، مصرف سیگار و مواد مخدر و الکل، نظم قاعدگی، سابقه خشونت خانگی و بررسی رژیم غذایی و...

5- بررسی وضعیت ایمن سازی و توصیه به انجام واکسیناسیون علیه بیماریهای هپاتیت، کزاز و سرخجه .

6- تجویز مکملهای غذایی( اسید فولیک و درصورت نیاز آهن)

7- تستهای غربالگری از نظر تالاسمی و سایر کم خونی های خاص که آزمایش شمارش کامل خون با حجم متوسط گلبولهای قرمز خونCBC بیشتر کم خونیهای ارثی جدی را مشخص می کند. بررسی از نظر بیماریهای تیروئید و دیابت و اختلالات خلقی – روانی و افسردگی نیز ضروری است.

به خاطر داشته باشید گرچه برخی از عوامل خطر موثر بر بارداری قابل حذف نیستند، ولی با انجام مراقبتهای پیش از بارداری و ارائه آموزشهای لازم، می توان عوارض ناشی از آنها را در طی بارداری به حداقل رساند.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
روابط زناشویی در طی بارداری - قسمت اول


بسیاری از زوجها در طی بارداری، تغییراتی را در روابط خود تجربه می کنند. اکثر آنها نزدیکی عاطفی و تعهد بیشتری نسبت به هم حس می کنند ولی عده ای هم ممکن است تصاد و کشمکش بیشتری احساس کنند.زوجهایی که در دوران پیش از بارداری مشکلاتی را در روابط خود تجربه کرده و مسائل آنها تا پیش از بارداری حل نشده است، احتمالا با تضاد بیشتری مواجه می شوند.زنانی که از نظر عاطفی احساس تنهایی می کنند، ممکن است نسبت به همسر خود احساس انزجار کنند . صحبت و همدردی در این زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عوامل موثر بر فعالیت جنسی در طول بارداری :

  • الگوهای جنسی پیش از بارداری که شامل تعداد ، دفعات نزدیکی ، رضایت جنسی و راحتی و توانایی زوج در برقراری ارتباط جنسی است.
  • معنی و مفهوم مسائل جنسی از نظر هر کدام از زوحها
  • مفهوم بارداری برای هر کدام از زوجین و تجربه های قبلی در این مورد
  • وضعیت عمومی زن در دوران بارداری
  • مشکلات و عوارض پزشکی تجربه شده توسط زن در دوران بارداری
  • توصیه های مراقبین بهداشتی در مورد عدم برقراری روابط جنسی
  • خواسته یا ناخواسته بودن بارداری حاضر
  • ترس از صدمه به جنین و از دست دادن حاملگی در اثر برقراری روابط جنسی در دوران بارداری
  • نحوه پاسخ دهی هر کدام از زوجین به تغییرات ظاهری و بدنی زن در دوران بارداری

فعالیت جنسی در دوران بارداری :

— اکثر مطالعات نشان دهنده آنست که تمایل جنسی زنان در طول دوران بارداری دارای تنوع دوره ای است.
— اما متاسفانه نظریه قدیمی و نادرست در مورد منع فعالیت جنسی در طی 6 هفته آخر بارداری هنوز هم توصیه و ترویج می شود.سایر رفتارهای معمول جنسی معمولا خطری در بر ندارد. البته از آنجا که فعالیت جنسی می تواند موجب ایجاد انقباضات رحمی و تغییر جریان خون رحمی شود، بعضی از پزشکان به زنان پیشنهاد می کنند از فعالیتهای جنسی که منجر به بروز هیجانهای جنسی و ارگاسم می گردد تا حد امکان پرهیز کنند.

— براساس پژوهشها فعالیت جنسی زنان در طول بارداری ، تحت تاثیر الگوهای جنسی آنها پیش از بارداری بوده و اغلب آنها با کاهش در میزان فعالیت جنسی در دوران بارداری روبرو می شوند. با افزایش سن بارداری ، معمولا تعداد نزدیکی ها بشدت کاهش می یابد.اما در تحقیقات مختلف ، هیچ ارتباطی بین مقاربت مکرر و زایمان پیش از موعد به دست نیامد.

شرایط محدودیت فعالیت جنسی در دوران بارداری :

—
  • سابقه تهدید به سقط
  • — سابقه زایمان زودرس
  • — وجود جفت سر راهی ( جفتی که در پایین رحم قرار گرفته است. )
  • — نارسایی گردن رحم ( وقتی طول آن در سونوگرافی کمتر از 3 سانتی متر گزارش شودو گردن رحم زودتر از موعد آماده زایمان گردد. )
  • — انقباض زودرس رحمی و خونریزی واژینال
  • — سابقه زایمانهای زیاد ( بیش از 5 بارداری )
  • — سابقه فشار خون افزایش یافته در اثر بارداری
  • 4 هفته آخر بارداری
  • — پارگی زودرس پرده ها ی دور جنین
  • — وجود بیماریهای آمیزشی در همسر و یا شک به آن( استفاده از کاندوم)

موانع فرهنگی – مذهبی و فعالیت جنسی در دوران بارداری :

—در بسیاری از فرهنگها، ممنوعیتی برای فعالیت جنسی در دوران بارداری وجود ندارد.بسیاری از آمریکاییهای مکزیکی تبار، فعالیتهای جنسی را برای لغزنده نگه داشتن واژن در طی بارداری لازم می دانند. از سوی دیگر برخی فعالیت جنسی را در تمام طول بارداری منع کرده و آن را برای مادر و جنین خطر ناک می دانند.در برخی فرقه ها مانند هندوییسم، نیز افراد از فعالیت جنسی در طی بارداری منع شده اند اما در شرع مقدس اسلام فعالیت جنسی در دوران بارداری مجاز بوده و لذت بردن از این امر از حقوق هر زوجی محسوب می شود.

الگوی علایق جنسی در دوران بارداری :

—دانشمندان ،4 الگو برای بروز علایق جنسی در زمان بارداری پیشنهاد کرده اند :

  • افزایش یکنواخت در علایق جنسی در طی بارداری
  • کاهش میل جنسی در سه ماهه اول، افزایش نسبی در سه ماهه دوم و کاهش برانگیختگی جنسی در سه ماهه سوم.
  • کاهش یکنواخت علایق جنسی در طی بارداری
  • فقدان تغییر در انگیزش جنسی در طی بارداری

— بارداری زمان افزایش هشیاری جنسی و حساسیت در بعضی از زنان است و در بعضی از موارد این حساسیت تغییری نکرده یا حتی کاهش می یابد. بعضی از پژوهشها تغییراتی را در میل جنسی همسران گزارش کرده اند.برخی از مردان نسبت به زنان باردار در دل خود،احساس احترام می کنند و نمی توانند رابطه جنسی با همسرشان برقرار کنند اگر همسرتان دچار اختلالاتی در میل جنسی شده است به یک روانپزشک ماهر مراجعه کنید .گاهی همسران از پذیرش نقش پدری در اینده نزدیک نگرانند، بویژه وقتی بارداری ناخواسته بوده است. در این موارد یک مشاوره خانوادگی می تواند مفید باشد.
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
مرد

 
روابط زناشویی در طی بارداری - قسمت دوم


سه ماهه اول بارداری :

—تهوع و استفراغ دوران بارداری از هفته 6 بارداری آغاز می شود، در این دوران روابط جنسی و یا حتی تصور آن نیز ممکن است موجب بروز حالت تهوع در زنان باردار شود. اغلب زنان حس می کنند بویایی شان تقویت شده و هر بویی به نظرشان تهوع آور می رسد. بروز حساسیت سینه ها بویژه در سه ماهه اول در زنان چند زا شایع است وتحریک سینه ها در هنگام برانگیختگی جنسی می تواند دردناک باشد. بنابراین باید متوقف و یا محدود گردد.

—چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • در صورت خستگی ،زمان آمیزش باید کوتاهتر شود.این خستگی فیزیکی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود و می تواند منجر به توقف فعالیت جنسی در بعضی از خانمها شود. به همسرتان اجازه دهید تا احساسات شما را در مورد امیزش و لمس سینه ها درک کند. به او اطمینان دهید که هنوز دوستش دارید.

  • بسیاری از خانمها در طی سه ماهه اول بارداری از زیر دل درد و کرامپها وکمر درد پس از ارگاسم شکایت می کنند.ماساژ کمر در این دوره علاوه بر مفید بودن احساس خوشایندی را نیز برای زنان باردار فراهم می نماید. بنابراین می توانید از همسرتان بخواهید محبتش را با ماساژ دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن به شما ابراز کند.

  • اگر دچار تهوع و استفراغ شدید هستید ، رابطه عاشقانه تان را با فرستادن پیام کوتاه و ای میل با همسرتان حفظ کنید. برای کاهش تهوع بارداری ،مقاله توصیه هایی برای کاهش تهوع در طی بارداری را مطالعه کنید.

  • ترس از سقط ، یکی از عواملی است که زوجها را ناچار به چشم پوشی از روابط جنسی می نماید. نگران نباشید پس از هفته 20 بارداری خطر سقط کاهش می یابد و شما در سه ماهه دوم معمولا می توانید با خیال راحت براساس توصیه پزشک و یا ماما به آمیزش بپردازید. بنابراین در طی این دوره ،روابطتان را با ماساژ و بوسه با همسرتان حفظ کنید.

—سه ماهه دوم بارداری :

— بافتهای داخل و اطراف واژن در این دوره دچار احتقان می شوند که این پرخونی ناشی از افزایش عروق خونی و خونرسانی در دوره بارداری است.بافتها متورم و قرمز مایل به ارغوانی می شوند و در تمام زمان باقیمانده از بارداری همین حالت را حفظ می کنند، بنابراین زنان باردار در حالت برانگیختگی فیزیولوژیک به سر می برند. این حالت برانگیختگی می تواند منجر به لغزنده شدن واژن بشود. در این دوره بازگشت به حالت عادی پس از ارگاسم ، نیازمند وقت بیشتری بوده و هیچگاه بصورت کامل انجام نمی شود.این حالت به همراه پرخونی لگن می تواند منجر به بروز کرامپها و کمردرد شود.

—دیس پارونی (درد در حین آمیزش عمیق) یکی از عوارض شایع این دوره است و می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری؛ عدم لغزندگی واژن یا فشرده شدن آلت روی دهانه رحم باشد. بنابراین علل اولیه باید بررسی و رد شوند.

چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • در طی سه ماهه دوم بارداری، بدن زن باردار ویژگیهای حاملگی را بیشتر نشان داده و شکم نیز بزرگتر می شود.بنابراین قرار گرفتن در بعضی از وضعیتها از جمله پوزیشن رو در رو که مرد در بالا قرار گرفته؛ می تواند موجب بروز نارحتی در زنان گردد، زیرا ایجاد هر فشاری بر سینه ها و شکم دردناک است. بنابراین می توانید ازوضعیتهایی استفاده کنید که ، که فشار کمتری بر روی سینه و شکم شما وارد بیاورند. قرار گرفتن در وضعیت پهلو،وضعیت بهتری برای این دوره از بارداری است.

  • حرکت جنین نیز می تواند موجب کاهش میل جنسی دربعضی از خانمها گردد. بسیاری ازخانمها، با احساس حرکت جنین در طی فعالیت جنسی احساس گناه کرده و تصور می کنند جنین در حال مشاهده آنهاست. در حالی که این نگرانی کاملا بی مورد است بنابراین اصلا احساس گناه نکنید.

  • بسیاری از خانمها در این دوران و آغاز سه ماهه سوم افزایش فعالیت جنسی را گزارش کرده اند. این امر را می توان به افزایش میل جنسی زنان و کاهش ترس از سقط جنین درطی این دوره از بارداری نسبت داد.

—سه ماهه سوم بارداری :

—سه ماهه سوم بارداری با مشکلات گوارشی و سوزش سردل، اغلب موجب آزار خانم باردار می شود و اگر هنگام نزدیکی زیر همسر قرار گیرد، مشکل شدیدتر می شود. این حالت می تواند با نزدیکی از پهلو که به انرژی کمتری احتیاج دارد برطرف شود

—وجود هموروئید دردناک وملتهب نیز می تواند برعلایق و روابط جنسی،اثر مهار کننده ای داشته باشد. بنابراین توصیه های لازم برای کاهش یبوست را باید جدی بگیرید.

— رحم نیز ممکن است به دنبال نزدیکی دچار انقباضی مداوم و طولانی مدت گردد( بویژه اگر ارگاسم یک دقیقه یا بیشتر طول بکشد). برای بعضی از زنان این احساس خوشایند و لذت بخش بوده و برای دیگر زنان موجب بروز ترس و وحشت می شود زیرا نگرانند که اکسیژن به جنین نرسد یا او در طی انقباضات رحم صدمه ببیند. در حالی که این ترس بیهوده است و نباید نگران بود

—چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • به محض احساس فشار و انقباض رحم، به پهلوی چپ دراز کشیده و مدتی استراحت کنید.گرچه ضربان قلب جنین کمی کاهش می یابد، اما هیچ مدرکی مبنی بر خطر آفرین بودن این حالت موجود نیست.

  • در این دوران، فاز بازگشت نیز پس از ارگاسم ناقص بوده و احساس برانگیختگی در زن، ادامه می یابد. بنابراین مدت معاشقه پس از امیزش را کمی طولانی تر کنید تا این مدت به خوبی طی شود.

  • بسیاری از زنان از عدم ارضای جنسی در طی نزدیکی یا ارگاسم شکایت دارند. این حالت نیز طبیعی است. فقط می توانید در صورت تمایل، مدت معاشقه پیش از امیزش را کمی طولانی تر کنید.

  • بازگشت احساس خستگی در سه ماهه سوم بارداری برای بسیاری از زنان ازار دهنده است. (به دلیل کمبود خواب و تحمل وزن زیاد شکم) . به محض احساس خستگی، وضعیتتان را تغییر دهید و یا به پهلوی چپ استراحت کنید. ماساز کمر علاوه بر کاهش درد و گرفتگی می تواند خوشایند بوده و ارتباط شما را با همسرتان حفظ کنید. از همسرتان بخواهید با جنین، حرف بزند این کار می تواند احساس نزدیکی بیشتری را بین شما،همسرتان و جنین ایجاد کند.

  • افزایش سن حاملگی و بزرگ شدن شکم، باعث تصور منفی برخی زنان در مورد خودشان می شود، در حالی که بسیاری از زنها این تغییرات را خوشایند می دانند و فکر می کنند برای همسرشان جذابتر شده اند. برخی از مردان نیز این حالت را خوشایند توصیف می کنند.

—نکته کلیدی :

به عقاید همسرتان در این مورد احترام بگذارید اما زیاد وسواس به خرج ندهید. به خاطر داشته باشید.این دوره، مرحله ای گذراست که پایان خوشی در پی خواهد داشت. می توانید از لباسهایی استفاده کنید که اندام شما را برای همسرتان زیباتر جلوه دهد. پوشیدن لباسها ی نخی و خنک که از زیر سینه، گشاد می شوند و یا لباسهایی که شکم شما را بیشتر جلوه می دهند، در رنگهای درخشان و یا ملایم به انتخاب خودتان، می توانند گزینه هایی جذاب باشند.

چه زمانی با پزشک یا ماما تماس بگیریم؟

اگر مطمئن نیستید که فعالیت جنسی در طی بارداری برای شما بی ضرر است حتما با پزشک یا ماما تماس بگیرید و یا در ملاقات حضوری موضوع را با او مطرح کنید. و یا اگر پس از آمیزش، درد، خونریزی، ترشحات غیر طبیعی و انقباضاتی را تجربه کردید که مدتی طول می کشند. حتما با پزشک در این مورد صحبت کنید.

توصیه های متخصص بهداشت باروری :

  • احساساتتان را در مورد فعالیت جنسی با همسرتان مطرح کنید، برای این کار باید جایی به غیر از اتاق خواب انتخاب کنید مثلا در طی یک پیاده روی و یا وقتی برای شام با هم به یک رستوران رفته اید و یا در هر زمانی که می توانید خلوتی برای خودتان فراهم کنید. از اشارات و واژه های مخصوص به خودتان که فقط همسرتان می داند ،برای طرح مباحثی که به مسائل جنسی اشاره دارند استفاده کنید واز این کار لذت ببرید.

  • به خاطر داشته باشید فعالیت جنسی تنها به مفهوم دخول به واژن نیست، بوسیدن، نوازش کردن و در آغوش گرفتن ، همه می توانند فعالیتهای جنسی خوشایندی باشند که جایگزین روابط همراه با دخول می شوند.همیشه کیفیت مهمتر از کمیت است!

  • به خاطر داشته باشید پس از تولد نوزاد، روابط شما و همسرتان شکل جدیدی خواهد یافت بنابراین از هم اکنون برای فعالیت جنسی پس از زایمان و روشهای پیشگیری از بارداری، باید برنامه ریزی کنید.

منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  
صفحه  صفحه 1 از 6:  1  2  3  4  5  6  پسین » 
Sexology - سکسولوژی

Pregnancy | بارداری و حاملگی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA