انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 12 از 26:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  25  26  پسین »

Physics News | اخبار فیزیک


زن

 
تركيبات آلي در فضا

ستاره شناسان دانشگاه هنگ كنگ موفق شدند در فضا مولكول‌هايي را كشف كنند كه شبيه به مولكول‌هاي كربن و نفت هستند

به گفته اين محققان برخلاف فرايندي كه در زمين وجود دارد، مولكول‌هاي آلي كه در فضا يافت مي‌شوند، در اثر تجزيه ارگانيسم‌هاي زنده ايجاد نشده‌اند بلكه حاصل فعاليت ستارگان بوده و در واقع اين اجرام آسماني كارخانه توليد تركيبات آلي در فضا هستند.

اين ستاره شناسان در اين خصوص توضيح دادند: "مطالعات ما نشان مي‌دهد كه ستارگان براي ايجاد تركيبات آلي پيچيده در شرايط نزديك به خلاء مشكلي ندارند. هر چند اين كشف غير منتظره از نظر تئوريك غيرممكن است اما نتايج رصدهاي ما حاكي از آن است كه اين فرايند در فضا مي‌تواند رخ دهد."

اين محققان با بررسي پرتوهاي منتشر شده "مادون قرمز شناسايي نشده" (Uie) كه در كهكشان‌ها، ستارگان و در ماده بين ستاره‌اي توسط رصدهاي فضايي مادون قرمز اسا و تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا رديابي شده بودند به اين نتايج دست يافتند.

به گزارش خبرگزاري مهر، تا به امروز، معتبرترين فرضيه براي توضيح منشاي اين انتشارات اسرارآميز اين بود كه اين پرتوها از هيدروكربورهاي چندحلقه‌اي آروماتيك ساخته شده‌اند. اين نوع هيدروكربورها ساختارهاي حلقه‌اي محتوي اتم‌هاي كربن و هيدروژن هستند.

اين درحالي است كه طيف‌هايي كه دانشمندان هنگ كنگي بررسي كردند با طيف‌هاي تابيده از هيدروكربورها سازگار نيست و در عوض به نظر مي‌رسند كه از مولكول‌هاي آلي با ساختارهاي بسيار پيچيده‌تري ساخته شده باشند. همچنين نتايج اين بررسي‌ها حاكي از آن است كه اين تركيبات مشابه نفت در مدت زمان كوتاهي شكل گرفته‌اند و مستقيماً از ستارگان رسيده‌اند.

درحقيقت رصدهايي كه با تجزيه طيف‌هاي گرد و غبار توليد شده توسط انفجار ابرنواختري انجام شد نشان داد كه اين مواد مي‌توانند در مدت چند هفته ايجاد شوند.

اين تركيبات نه تنها مشابه تركيبات كربني و نفت بر روي زمين هستند بلكه همچنين به بعضي از موادي كه در شهاب سنگ‌ها يافت مي‌شوند نيز شباهت دارد.

منبع: همشهري
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
معماي ابرنواختر رؤيت شده در ۱۸۵ ميلادي حل شد

معمايي پيرامون اولين ابرنواختر ضبط شده در تاريخ مدون بشر، كه منجمان چيني در سال ۱۸۵ ميلادي آن را رؤيت كردند، حل شده است.

ابرنواختر "آر سي دبليو ۸۶" در آن زمان به عنوان يك "ستاره مهمان" ضبط شده بود.در دوره هاي اخيرتر منجمان كنجكاو بوده اند كه اين سحابي چگونه به اين سرعت و در اين ابعاد رشد كرد.رصدهاي تلسكوپ فضايي اكنون حاكيست كه پيش از انفجار، بادي از ستاره برخاست كه باعث ايجاد "حفره اي" در فضاي اطراف شد و همين زمينه را براي رشد سريع آن فراهم كرد.اين ابرنواختر در فاصله ۸ هزار سال نوري از زمين، بسيار بزرگ است و اگر امكان مشاهده نور فروسرخ آن با چشم غيرمسلح وجود داشت به اندازه ماه به نظر مي رسيد.اين يافته ها كه نتايج آن در نشريه "استروفيزيكال" چاپ شده داده هاي فعلي از تلسكوپ اشعه ايكس چاندرا و رصدخانه "اكس ام ام-نيوتون" را با تصاوير اخير از تلسكوپ فضايي اسپيتزر و تلسكوپ مادون سرخ "وايز" تركيب مي كند.

هر دو اينها به نور مادون قرمز حساس هستند و تصويري از وضعيت موادي در بقاياي ابرنواختر كه دماي آنها بسيار پايين است ارائه مي كنند.اين داده ها نشان مي دهد كه ابرنواختر ابتدا در درون يك "حفره" نسبتا خالي شكل گرفت كه باعث شد مواد آن بتواند بدون مانع به سرعت رشد كند.با اين حال پرونده "آر سي دبليو ۸۶" بسته نشده است؛ اين حفره ها تنها در مورد ابرنواخترهاي به اصطلاح "ريزش هسته" شكل مي گيرند، اما رصدهاي چاندرا و اكس ام ام-نيوتون شواهدي از وجود مقدار زيادي آهن در اين بقايا به دست مي دهد - كه با ابرنواخترهاي نوع 1A مرتبط است.بيل دانچي دانشمند ماموريت هاي اسپتيزر و وايز مي گويد: "منجمان يكي از اسرار يك معماي دو هزار ساله كيهاني را گشودند تا با يك معماي ديگر روبرو شوند."

منبع: بي بي سي
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
توليد برق ارزان از ادرار

دانشمندان انگليسي در يك پژوهش كه در نوع خود اولين بوده، از ادار به عنوان يك سوخت در دسترس و فراوان براي توليد برق نام برده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان دانشگاه غرب انگليس در پژوهش خود راهي را براي توليد مستقيم الكتريسيته از ادرار با استفاده از سلولهاي سوختي ميكروبي ارائه كرده‌اند كه در مجله Physical Chemistry Chemical Physics جامعه سلطنتي شيمي منتشر شده است.

يكي از اهداف اين تيم تحقيقاتي بررسي امكان توليد برق توسط ادرار از طريق سلولهاي سوختي ميكروبي و محاسبه بازدهي انرژي از ادرار در زمان استفاده در اين سلولها بود.

سالانه حدود 6.4 تريليون ليتر ادرار توليد شده و محققان آن را يك جايگزين بالقوه براي منابع تجديدناپذير انرژي خوانده‌اند كه تاكنون مورد بي‌توجهي واقع شده است.

سه سلول سوختي ميكروبي ساخته شده از آكريليك با آند 25 ميلي‌ليتري و حفره‌هاي كاتد در آزمايش‌هاي اين محققان مورد استفاده قرار گرفتند. الكترودهاي آند و كاتد با پمپهاي كوچك به 11 بطري مخزن متصل شدند. ادرار پردازش نشده هم در حجم‌هاي بين 25 تا 300 ميلي‌ليتر به بطري مخزن چرخشي اضافه شده يا در حجم كمتر بين 0.1 تا 10 ميلي‌ليتر به طور مستقيم به ورودي‌هاي آند تزريق شد.

ادرار به صورت تازه يا يك هفته از زمان نمونه برداري مورد استفاده قرار گرفته كه اين نمونه از يك داوطلب سالم با يك رژيم غذايي سالم و بدون سابقه بيماري مجراي ادراري يا كليوي گرفته شد.

پيش از يك تزريق 25 ميلي‌ليتري از ادرار، سلول سوختي 0.9 ميلي‌آمپر در هر متر مربع توليد مي‌كرد كه يك ساعت از زمان تزريق به ميزان 2.9 ميلي‌آمپر در متر مربع افزايش داشت.

اين ميزان ادرار براي توليد مداوم انرژي براي سه‌ روز كافي بود كه پس از آن عملكرد پايين آمده و به نقطه پيش از زمان تزريق باز مي‌گردد.

دانشمندان نشان دادند كه اضافه كردن 25 ميلي‌ليتر ادرار تازه در يك سلول سوختي ميكروبي 25 ميلي‌ليتري براي سه روز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي تعداد 10 سلول سوختي اين ميزان نمونه طي هشت ساعت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به گفته اين محققان، با نرخ توليد سالانه تريليون‌ها ليتر ادرار اين فناوري مي‌تواند به تغيير شيوه استفاده از انرژي در جهان كمك كند.

منبع: ناسا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
شناسايي پديده‌ي سايش در سطح اتمي

دانشمندان با شناسايي مواد مقاوم در برابر سايش، تلاش مي‌كنند تا علت اصلي پديده‌ي سايش را در سطح اتمي و مولكولي بررسي و مطالعه كنند.
زماني كه دو سطح در تماس با يكديگر باشند، پديده‌ي سايش و اصطكاك ايجاد مي‌شود و مقداري از انرژي سيستم تلف شده و كارآيي آن كاهش مي‌يابد.

گرگ ساير، مهندس مكانيك دانشگاه فلوريدا، بيان مي‌كند كه سايش، پديده‌ي مشترك و اجتناب‌ناپذير در سيستم‌هاي لغزشي و متحرك است. ساير و همكارانش موفق شدند تا از ماده‌اي با نام پلي تترا فلئورو اتيلن، كه تفلون نيز ناميده مي‌شود، براي حل مشكل سايش در سيستم‌هاي متحرك استفاده كنند. اين ماده نسبت به سايش، ميليون‌ها برابر مقاومتر از ديگر مواد است. ساير و همكارانش فرضيه‌هاي مختلفي را براي توضيح پديده‌ي سايش در بين سطوح مطرح كردند ولي جواب مشخصي براي آنها پيدا نكرده‌اند. همچنين ايشان بيان مي‌كند كه ممكن است سايش سطح از طريق فرآيندهاي زير انجام شود كه عبارتند از: نوآرايي اتم‌ها و مولكول‌ها، شكست‌هاي كوچك و مجزا، برش‌هاي جزيي، ديگر پديده‌هاي ناشناخته.

دانشمندان براي بررسي فرضيه‌هاي مذكور، از ميكروسكوپ نيروي اتمي براي تصويربرداري سطوح در مقياس اتمي و از دستگاه‌هاي دقيق براي اندازه‌گيري نيروهايي كه در بين سطوح بوجود مي‌آيند، استفاده مي‌كنند.

محققان نانوذرات آلومينا را در ساختار پلي تترا فلئورواتيلن وارد نمودند و مشاهده كردند كه سايش به‌ميزان قابل توجه‌اي كاهش مي‌يابد. البته پليمرهاي ديگري را نيز با نانوذرات آميخته كردند و كاهش قابل توجه‌اي در ميزان سايش آنها مشاهده شد. پس از بررسي نتايج آزمايشات، دانشمندان در تلاش هستند تا مكانيسم دقيقي براي پديده سايش ارايه نمايند.

نتايج تحقيقات ساير بر روي سايش پليمرها، فلزات و سراميك‌ها در گردهمايي بين‌المللي اي وي اس در ناشويلا منتشر خواهد شد.

منبع: ستاد توسعه فناوري نانو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
قويترين حد جرم ماده تاريك جهان تعيين شد

فيزيكدانان دانشگاه براون با تعيين قويترين حد براي جرم ماده تاريك كه طبق باورها تقريبا يك چهارم جهان را تشكيل مي‌دهد، جرم آن را بزرگتر از 40 گيگا الكترون ولت تشخيص داده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تشخيص از اهميت بسياري برخوردار است؛ چراكه يافته‌هاي اخير آزمايشات زيرزميني در مورد كشف ماده تاريك را با ترديد روبه‌رو خواهد ساخت.

طبق اين پژوهش كه در مجله Physical Review Letters منتشر شده، در صورت وجود ماده تاريك در جهان، اكنون قويترين حد ممكن تا به امروز براي جرم آن تعيين شده است.

محققان با استفاده از داده‌هاي تلسكوپ فضايي پرتو گاماي فرمي و يك رويكرد آماري جديد، جرم ذرات ماده تاريك را با محاسبه سرعتي كه اين ذرات يكديگر را در كهكشانهاي در حال گردش به دور كهكشان راه‌شيري حذف مي‌كنند، محدود كردند.

اين يافته‌ها مي‌تواند نتايج بدست آمده توسط گروههاي DAMA/LIBRA، CoGeNT و CRESST در مورد كشف ذره گريزان در آزمايشات زيرزميني را با ترديد روبرو سازد. اين آزمايشات، كشف ماده تاريك را با جرم هفت تا 12 گيگا الكترون ولت گزارش كرده بودند كه بسيار پايين‌تر از حد تعيين شده توسط فيزيكدانان براون است.

به گفته محققان، اگر جرم ذره ماده تاريك از 40 گيگا الكترون ولت كمتر باشد، در آن صورت مقدار اين ماده در جهان به حدي بود كه ديگر ما شاهد گسترش جهان با سرعت فزاينده‌اي كه امروز شاهد آن هستيم، نبوديم.

ماده تاريك به دليل اين كه مانند ستارگان و سيارات از خود تابش الكترو مغناطيسي ساطع نمي‌كند، تنها از طريف تاثيرات گرانشي آن قابل مشاهده است.

منبع ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
شبيه ترين سياره به زمين كشف شد

دانشمندان موفق به كشف سياره‌اي شدند كه شبيه‌ترين محيط به زمين در بين شبيه‌ترين‌ها تا كنون بوده و احتمال وجود حيات در آن بالاست.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سياره گليزه 581g كه در فاصله 198 تريليون كيلومتري قرار داشته، در يك فاصله مناسب از ستاره ميزبان خود چرخيده كه به گفته ناسا، آن را به يك محيط قابل سكونت تبديل مي‌كند.

اين پژوهش كه محصول بيش از يك دهه رصد تلسكوپ كك در هاوايي است، نشان مي‌دهد اين سياره در سطح خود از آب مايع برخوردار است.

اين موضوع، گليزه 581g را در صدر گروه سيارات و قمرهايي كه شبيه به زمين محسوب مي‌شوند، قرار مي‌دهد.

با در نظر گرفتن رتبه 1.0سياره زمين در شاخص مطابقت با زمين، گليزه 581g كه در صورت فلكي ترازو قرار دارد، از امتياز 0.89 برخوردار بوده كه آن را از سياره مريخ 0.7 امتيازي پيش مي‌اندازد.

اين در حاليست كه به عقيده كارشناسان آمريكايي، تيتان، قمر سياره زحل هنوز بر اساس شرايط سطحي اين جسم و امكان واكنش‌هاي شيميايي حياتي در آن، در نزديكترين شرايط به زمين براي امكان وجود حيات برخوردار است.

اين يافته‌هاي جديد مبتني بر 11 سال رصد سياره كوتوله قرمز گليزه 581 با تلسكوپ كك توسط محققان دانشگاه كاليفرنيا در سانتا كروز و موسسه كارنگي در واشنگتن هستند.

بر اساس اين پژوهش كه در مجله Astrophysical منتشر شده، امكان وجود سيارات ديگر با اين شرايط بسيار زياد است.

همچنين اين مقاله از كشف دو سياره جديد در اطراف ستاره گليزه 581 پرده برداشته كه تعداد سيارات شناخته شده اطراف آن را به شش مي‌رساند.سيارات اين منظومه مانند منظومه شمسي از مدارهاي تقريبا مدور برخوردارند.

جرم سياره گليزه 581g بين سه تا چهار برابر زمين بوده و گردش آن به دور ستاره‌اش كمتر از 37 روز طول مي‌كشد. اين جرم نشان دهنده احتمال سنگي بودن اين سياره با يك سطح معين و گرانش كافي براي وجود يك جو است.

پيش از اين دو سياره در اطراف ستاره گليزه 581 و در لبه منطقه قابل سكونت شناسايي شده بودند كه از جوي با دماي مناسب براي وجود آب مايع برخوردار هستند؛ اما سياره گليزه 581g كاملا در مركز منطقه قابل سكونت قرار گرفته است.

اين سياره به طور كشندي به ستاره خود پيوند داشته، بدين معني كه يك سمت آن هميشه رو به ستاره و در روز بوده، در حاليكه سوي ديگر آن در تاريكي مداوم است.

به گفته دانشمندان، قابل سكونت‌ترين بخش اين سياره احتمالا در مرز بين نور و سايه قرار مي‌گيرد.

بنا بر گزارش متخصصان، در حال حاضر بيش از 700 سياره فراخورشيدي شناسايي شده‌اند، اما تنها تعداد محدودي از آنها در منطقه قابل سكونت قرار دارند.

دانشمندان بر اين باورند كه محدود كردن تحقيقات حيات خارج از محيط زمين به سيارات شبيه به زمين مي‌تواند مانع از شناسايي احتمالات ديگر مرتبط با حيات بيگانه شود.

منبع ايسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
احتمال وجود حيات در سياره هاي بيگانه

دانشمندان با رتبه بندي سياره ها و قمرهايي كه در مناطق قابل سكونت جهان هستي كشف شده اند، گزينه هايي كه احتمال شكل گيري يا وجود حيات فرازميني در آنها بيشتر است را انتخاب كرده اند.

در ميان قابل سكونت ترين سياره ها و قمرهايي كه دانشمندان به رتبه بندي آنها پرداخته اند، نام قمر سياره زحل، تايتان و سياره فراخورشيدي گيليس 581 g در فاصله 20.5 سال نوري در صورت فلكي "ليبرا" ديده مي شوند.

تيمي بين المللي از دانشمندان دو سيستم رتبه بندي براي ارزيابي احتمال وجود حيات بيگانه در سياره ها و اقمار كشف شده ارائه كرده و نتايج اين رتبه بندي را در نشريه استروبيولوژي منتشر كردند. در اين مقاله دانشمندان دو معيار متفاوت را براي رتبه بندي تعريف كرده اند: شاخص شباهت به زمين (ESI) و شاخص قابل سكونت بودن سياره اي (PHI).

به گفته "ديرك شولز" محقق دانشگاه واشنگتن اولين سوال مطرح شده براي رتبه بندي اجرام كيهاني اين بود كه آيا مي توان شرايط شبه زميني را در ديگر سياره ها مشاهده كرد، زيرا مي دانيم كه اين شرايط مي توانند آغازگر حيات بر روي يك سياره باشند. سوال دوم اين است كه آيا شرايطي كه منجر به آغاز حيات در سياره هاي فراخورشيدي شده اند يا خواهند شد براي انسانها شناخته شده هستند؟

رتبه بندي سياره ها و قمرها بر اساس شاخص ESI

رتبه


نام سياره/قمر


امتياز

1


زمين


1.00

2


گيليس 581g


0.89

3


گيليس 581d


0.74

4


گيليس 581c


0.70

5


مريخ


0.70

6


عطارد


0.60

7


HD 69830 d


0.60

8


55Cnc c


0.56

9


ماه


0.56

10


گيليس 581e


0.53

بر اساس گزارش ليبرتو آنلاين، شاخص ESI با در نظر گرفتن عواملي از قبيل ابعاد، چگالي و فاصله تا ستاره ميزبان، سياره ها و قمرها را بر اساس ميزان شباهتي كه به زمين دارند دسته بندي مي كند. شاخص PHI نيز با بررسي عواملي مختلف از قبيل وجود سطح سنگي يا منجمد، اتمسفر و يا ميدان مغناطيسي سياره ها و قمرها را رتبه بندي مي كند.

در اين رتبه بندي انرژي موجود بر روي اجرام كيهاني و ساختار شيميايي از قبيل تركيبات ارگانيك موجود بر روي سياره ها يا اقمار و احتمال وجود محلولهاي مايع براي ايجاد واكنشهاي شيميايي حياتي بر روي سياره ها نيز در نظر گرفته شده اند.

بالاترين ارزش شباهت اجرام به زمين امتياز 1.00 براي زمين در نظر گرفته شده است و پس از زمين، سياره اي كه بالاترين امتياز را به دست آورده گيليس 581 G است، سياره اي كه هنوز تعدادي از اخترشناسان درباره موجوديت آن ترديد دارند. امتياز اين سياره 0.89 در نظر گرفته شده و سياره فراخورشيدي ديگري كه به دور مدار ستاره گيليس 581 G در حركت است، يعني سياره گيليس 581 d با امتياز 0.74 رتبه سوم را به دست آورده است.

رتبه بندي سياره ها و قمرها بر اساس شاخص PHI

رتبه


نام سياره/قمر


امتياز

1


تايتان


0.64

2


مريخ


0.59

3


اروپا


0.49

4


گيليس 581g


0.45

5


گيليس 581d


0.43

6


گيليس 581c


0.41

7


مشتري


0.37

8


زحل


0.37

9


ونوس


0.37

10


انسلادوس


0.35

اخترشناسان سيستم ستاره اي گيليس 581 را به خوبي مورد مطالعه قرار داده اند و دريافته اند كه چهار يا به احتمال زياد پنج سياره در مدار اين ستاره كوتوله در حركتند.

سياره HD 69830 d سياره اي هم اندازه نپتون در صورت فلكي "پاپيز" نيز توانسته امتياز 0.60 را به دست آورد زيرا اين سياره در منطقه طلايي قابل سكونت قرار گرفته، منطقه اي كه درجه حرارت سطحي سياره به اندازه اي است كه امكان وجود آب مايع در آن وجود داشته و حرارت سياره براي ايجاد حيات نه چندان سرد و نه چندان داغ خواهد بود.

سياره اي كه در سامانه خورشيدي زمين با بيشترين امتياز سياره مريخ است كه امتياز 0.70 را به دست آورده و پس از آن سياره عطارد با امتياز 0.60 قرار گرفته است.

در ميان سياره ها و قمرهايي كه با استفاده از شاخص شرايط سكونت و تشكيل حيات سنجيده شده اند قمر تايتان با امتياز 0.64 بالاترين رتبه را به دست آورده و در پي آن سياره مريخ با امتياز 0.59 و قمر اروپاي مشتري با امتياز 0.47 قرار گرفته اند. به طور كلي سياره هاي گيليس 581 به عنوان برترين سياره هاي فراخورشيدي انتخاب شده اند.

طي سالهاي گذشته مطالعه بر روي سياره هاي قابل سكونت در خارج از سامانه خورشيدي پيشرفت قابل توجهي داشته است. تلسكوپ كپلر ناسا كه در سال 2009 به مدار پرتاب شد تا كنون بيش از هزار سياره را براي بررسي احتمال وجود حيات رصد كرده است.

بر اساس گزارش بي بي سي، شايد روزي تلسكوپهاي آينده قادر باشند نشانگرهاي زيستي را در نور تابيده شده از سياره هاي دورافتاده رديابي كنند، نشانگرهايي كه مي توانند حضور تركيباتي از قبيل كلروفيل را به اثبات برسانند.

منبع: كنجكاو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
كنجكاوي در راه مريخ

پس از مدت‌ها انتظار، كاوشگر دوونيم ميليارد دلاري ناسا توسط راكت Atlas 5 به فضا پرتاب شد.

اين سفينه بدون سرنشين، براي تحقيق درباره امكان زندگي در سياره سرخ راه فضا را در پيش گرفت و رفت تا به وظيفه اصلي خود كه ارزيابي وضعيت آب و هوا در مريخ و بررسي امكان زندگي باكتري‌ها در آب و هواي اين سياره عنوان شده است، بپردازد.

پس از برنامه «وايكينگ» در دهه هفتاد ميلادي،اين نخستين ماموريت سازمان فضايي آمريكا براي پاسخگويي مستقيم به اين پرسش قديمي پيرامون امكان وجود زندگي در سيارات ديگر است.

برنامه‌ريزي دانشمندان ناسا براي طراحي و ساخت روباتي در اندازه يك ماشين كه به جديدترين فناوري‌هاي فوق‌پيشرفته روز دنيا مجهز است از هشت ماه پيش آغاز شده بود.

حاصل تلاش‌هاي اين دانشمندان كيورياسيتي (كنجكاوي) نام گرفت كه حدود 9 ماه در راه رسيدن به سياره بهرام خواهد بود تا در نهايت آن طور كه برنامه‌ريزي شده در دهانه Gale Crater ـ يكي از عميق‌ترين گودال‌هاي مريخ ـ فرود بيايد.

كيورياسيتي يك كاوشگر بزرگ، قوي و تنومند است كه به دانشمندان كمك مي‌كند تا دانش خود را در مورد سياره سرخ افزايش دهند.

وزن اين ماشين در حدود 900كيلوگرم است و داراي هفت بازوي روباتيك 2.1 متري است كه روي هركدام از آنها ابزارهايي متفاوت از جمله مته‌هايي نصب شده است كه مي‌توانند از حدود پنج سانتي‌متري عمق يك سنگ، نمونه‌برداري كنند.

كاوشگر كنجكاوي همچنين حاوي دو كيت آزمايشگاهي است كه با آنها مي‌توان نمونه‌هايي از سنگ، خاك و حتي اتمسفر مريخ را آزمايش كرد.

به گفته دانشمندان ناسا، يكي از لحظه‌هاي مهم اين ماموريت، زماني خواهد بود كه اين كاوشگر بتواند مجموعه‌اي از مولكول‌هاي كربني مربوط به تركيب‌هاي آلي پيچيده مثل آمينواسيدها را پيدا كند.

در عين حال يافتن تركيب‌هاي پيچيده آلي به معناي وجود حيات در مريخ نيست، چرا كه اين مولكول‌هاي كربني مي‌توانند منشا غيرزيستي داشته باشند اما چنين كشفي مي‌تواند كمك كند تا دست‌كم بدانيم كه آياپيش‌شرط‌هاي لازم براي وجود حيات در سياره بهرام وجود دارد، داشته است و يا اصلا بايد از خير حيات مريخي گذشت؟

منبع: جام جم - بهاره صفوي
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
از «نفرين سياره سرخ» چيزي شنيده‌ايد؟

مريخ‌نورد بعدي ناسا به نام كيورياسيتي فردا به مدار زمين پرتاب و پس از سفري 8 ماهه، آگوست / مرداد آينده به سياره سرخ مي‌رسد. اما پيش از آن، كيورياسيتي بايد بتواند خود را از شر «نفرين مريخ» خلاص كند.

طبق برنامه‌ريزي‌ها، قرار است كه مريخ‌نورد بعدي ناسا به نام كيورياسيتي (به معناي كنجكاوي) فردا به مدار زمين پرتاب شود و پس از چند روز رهسپار سياره سرخ شود تا پس از در سفري آرام و 8ماهه، آگوست 2012/ مردادماه 1391 به اين سياره برسد. به گزارش نشنال‌جئوگرافيك، پس از رسيدن به مريخ و به عنوان بخشي از يك سيستم جديد فرود محموله‌هاي عظيم بر روي دنياهاي ديگر، اين روبات با استفاده از يك كابل عظيم به سوي سطح سياره سرخ پايين فرستاده خواهد شد. اما پيش از همه اين كارها، مريخ‌نورد كيورياسيتي بايد بتواند خود را از شر «نفرين مريخ» خلاص كند.


مريخ‌نورد بعدي

در عالم فعاليت‌هاي فضايي، بذله‌گويي در خصوص اين نفرين بسيار نيش‌دار است. در نيم قرني كه از نخستين تلاش بشر براي ارسال يك كاوشگر به سياره سرخ مي‌گذرد، حدود دو سوم از 39 ماموريت انجام شده سرانجام ناخوشايندي داشته‌اند. بعضي از فضاپيماها روي زمين سقوط كردند و برخي ديگر در ميانه مسير از كار افتادند. يكي از سفينه‌هاي شوروي تنها اندكي پس از پرتاب منفجر شد، و سفينه ديگري هنگام تلاش براي فرود روي مريخ آتش گرفت.
در اوايل آذرماه، يك فضاپيماي روسي كه براي سفر به قمر مريخ –فوبوس- طراحي شده بود نتوانست از مدار زمين فراتر برود. اين سفينه مدت كوتاهي پس از پرتاب از مسير خارج شد و مهندسان هنوز نتوانسته‌اند علت مشكل را كشف كنند. هرچند طي چند روز اخير، تلاش مهندسان آژانس فضايي اروپا براي تماس با اين فضاپيما موف بود و اميد مي‌رود تا هفته آينده كه پنجره پرتاب به سوي مريخ باز مي‌ماند، اين فضاپيما بتواند ماموريت خود را از سر بگيرد.
ريسك آخرين ماموريت ناسا نيز بسيار بالا است: با وزني معادل 900 كيلوگرم، مريخ‌نورد كيورياسيتي بزرگ‌ترين و پيچيده‌ترين جسمي است كه تاكنون بر روي يك سياره ديگر فرود آمده است. مجموع هزينه‌هاي مريخ‌نورد، فضاپيما، و ساير بخش‌هاي اين ماموريت نيز بالغ بر 2.5 ميليارد دلار است.
پيتر تايزينگر، مدير برنامه مريخ‌نورد، دو هفته قبل در يك كنفرانس خبري گفت: «شايد بتوان گفت كه مريخ مانع كار ما مي‌شود. هرگونه ورود، كاهش ارتفاع، و فرود بر رو مريخ به نوعي مصيبت محسوب مي‌شود. اين سياره يك محيط خالي از خطر نيست».


جايي در ميان آسمان

در اين تصوير، كارمندان فضايي روسي را مشاهده مي‌كنيد كه يك هفته قبل از پرتاب فضاپيماي Phobos-Grunt از پايگاه بايكونور قزاقستان مشغول بررسي آن بودند. اما اكنون به نظر مي‌رسد كه چندين دهه برنامه‌ريزي بر روي اين سفينه سرانجامي جز رفتن به زباله‌داني پيدا نكرده است.
اين فضاپيماي عظيم‌الجثه كه محتوي تجهيزات آزمايشي از سراسر دنيا بود، قرار بود كه برنامه بازگشت روسيه به مريخ باشد. سلف بدشگون قبلي اين فضاپيما، سفينه Mars 96، در نوامبر 1996 / آبان 1375 در اقيانوس آرام سقوط كرد. دو ماموريت قبلي روسيه به مقصد مريخ نيز كه هر دو در سال 1998 / 1377 انجام شده بودند، سرانجامي جز شكست نداشتند.
قرار بود كه دقايقي پس از آغاز پرتاب، فوبوس-گرانت موتور و موشك‌هاي كمكي خود را روشن كند تا فضاپيما را به يك مدار بالاتر ببرد و بتواند با فرار از ميدان جاذبه زمين، به سمت مريخ رهسپار شود. اما موتور روشن نشد و در نيجه سفينه در آسمان زمين به گل نشست! به گفته رييس آژانس فضايي روسيه، والري پوپوفكين،اگر مشكل تا قبل از اوايل دسامبر / اواسط آذرماه برطرف نشود، فوبوس-گرانت شانس خود را براي پرواز به سوي مريخ از دست مي‌دهد.
يتالي داويدوف، قائم مقام آژانس فضايي روسيه، شانس انجام شدن اين ماموريت را بسيار اندك مي‌داند. با اين حال، پس از اينكه آژانس فضايي اروپا توانست براي نخستين بار تماسي را با اين سفينه برقرار كند، اميدها براي نجات آن افزايش يافته است.


كارآگاه گم‌شده

تصوير، فرودگر بيگل 2 را نشان مي‌دهد كه با جدا شدن از سفينه مادر خود سفري تنها را به سمت سطح مريخ آغاز مي‌كند.

كاوشگر انگليسي قرص‌مانند بيگل، با استفاده از فضاپيماي مارس اكسپرس و در سال 2003 / 1382 از قزاقستان به فضا پرتاب شد. مارس اكسپرس اين كاوشگر را در مدار قرار داد، و بيگل 2 با موفقيت از سفينه مادر جدا شد تا فرود خود را طبق برنامه‌ريزي‌ها براي روز كريسمس انجام دهد.

اما پس از آن، اين كاوشگر بدون اينكه ردي از خود به جا بگذارد ناپديد شد. بازرسان گفتند كه ممكن است كيسه‌هاي هوا يا چترهاي اين كاوشگر باز نشده باشند، و در نتيجه بيگل 2 با سرعت به سطح سياره كوبيده شده باشد. اما علت دقيق گم شدن اين كاوشگر هنوز به صورت يك راز باقي مانده است.

كالين پيلينگر، مسئول پيشرفت پروژه فضاپيما، اندكي پس از ناپديد شدن بيگل 2 به خبرنگاران گفت: «فرود آمدن روي مريخ بسيار دشوار است، هيچ شكي در اين باره وجود ندارد. شما با مخاطرات زيادي روبه‌رو هستيد و نمي‌توانيد هيچ پيش‌بيني در اين خصوص داشته باشيد».


باز شدن نافرجام

جمعيت زياد خبرنگاران در فلوريدا مشغول ثبت پرتاب بي‌نقص نخستين فضاپيماي آمريكا به مقصد مريخ، مارينر 3 هستند كه در نوامبر 1964 / آبان 1343 انجام شد. اما پرتاب سفينه آخرين مرحله‌اي بود كه با موفقيت انجام شد.

فضاپيماي ناسا قرار بود كه به سمت مريخ پرواز كند و عكس‌هاي نزديكي از اين سياره بگيرد. موفقيت در اين ماموريت اين افتخار را براي ايالات متحده به ارمغان مي‌آورد كه توانسته نخستين كشوري باشد كه يك فضاپيماي عملياتي را به سياره سرخ ارسال كرده است. زماني‌كه مارينر 3 پرتاب شد، هر پنج ماموريت شوروي براي ارسال سفينه به مريخ با شكست مواجه شده بود.

با اين وجود، مارينر 3 نيز سرانجام بهتري نداشت. پوششي كه قرار بود دقايقي پس از پرتاب جدا شود به فضاپيما گير كرد، و مانع باز شدن صفحات خورشيدي آن شد. در نتيجه فضاپيماي بلااستفاده و بدون نيروي مارينر وارد مدار خورشيد شد.

شايد نفرين مريخ دامان مارينر 3 را گرفته باشد، اما ماموريت مارينر 4 ناسا كه كمتر از يك ماه بعد از آن انجام شد، توانست از اين جادو فرار كند و نخستين تصاوير نماي نزديك را از سطح مريخ به زمين ارسال كند.


سفر بي‌بازگشت
در تصوير، مهندسان مشغول كار بر روي فضاپيماي Mars Observer هستند كه در سپتامبر 1992 / شهريور 1371 از مركز فضايي كيپ‌كارناوال فلوريدا به فضا پرتاب شد.
مارس آبزرور (به معناي ديده‌بان مريخ) مجهز به ابزارهايي بود تا مواد معدني، اتمسفر و ميدان مغناطيسي مريخ را مورد مطالعه قرار دهد و قرار بود تا پس از يك بازه 17 ساله، بازگشت شكوهمند ناسا به مريخ را رقم بزند. ايالات متحده پس از موفقيت خيره‌كننده فرودگرهاي وايكينگ در سال 1975 / 1354، ماموريتي را به مقصد مريخ انجام نداده بود.
وزلي هانترس، رييس كاوش منظومه شمسي ناسا پيش از پرتاب اظهار داشته بود: «آمريكا قرار است كه به مريخ باز گردد».

اما با اين وجود، سه روز قبل از آغاز برنامه زمان‌بندي سفينه براي ورود به مدار مريخ، مهندسان ارتباط خود را با سفينه از دست دادند. تحقيقات ناسا نشان داد كه محتمل‌ترين گزينه براي اين اتفاق، انفجار يك لوله سوخت بود كه باعث تبديل سفينه مارس آبزرور به چيزي شد كه ناسا از آن با عنوان «چرخش فاجعه‌آميز» نام برد؛ مشكلي كه باعث تخليه باتري‌هاي سفينه و از كار افتادن نرم‌افزارهاي سفينه شد. به گفته بازرسان، بر اساس تمام شبيه‌سازي‌ها، سفينه افليج در حالي‌كه دور خود مي‌گردد به چرخش به دور خورشيد ادامه خواهد داد.

اشتباه اندازه‌گيري

در اين تصوير هنري، صفحات خورشيدي مدارگرد آب‌وهوايي مريخ مشغول جذب پرتوهاي خورشيد هستند. اما متاسفانه در عالم واقعيت، زندگي از هنر پيروي نكرد.
پس از شكست 1.6 ميليارد دلاري فضاپيماي مارس آبزرور در سال 1992 / 1371، ناسا تصميم گرفت تا بر روي ماموريت‌هاي كوچك‌تر و ارزان‌تر به مقصد مريخ تمركز كند. مدارگرد آب‌وهوايي مريخ كه كمتر از 200 ميليون دلار هزينه داشت و قرار بود كه به مطالعه آب‌وهواي مريخ بپردازد، محصول سياست جديد ناسا بود.
پس از پرتاب از مركز فضايي كيپ‌كارناوال فلوريدا در سال 1998 / 1377، اين فضاپيما تمام راه را تا مريخ طي كرد؛ اما در 23 سپتامبر 1999 / 1 مهر 1378 ناگهان ناپديد شد. مهندسان به اين نتيجه رسيدند كه فضاپيما بيش از اندازه در اتسمفر مريخ پايين رفته است و به احتمال زياد در اتمسفر سوخته است.
يك تحقيق نشان داد كه گروهي از مهندسان بر مبناي اندازه‌گيري‌هاي متريك كار كرده بودند، در حالي‌كه گروه ديگر از سيستم قديمي غيرمتريك استفاده كرده بودند كه منجر به بروز خطاي مهلك در نرم‌افزارها شده بود.
كمتر از سه ماه پس از گم شدن مدارگرد آب و هوايي مريخ، فضاپيماي خواهر آن، فرودگر قطبي مريخ نيز با سطح سياره برخورد كرد و از بين رفت.
اد وايلدر، رييس بخش علمي ناسا به خبرنگاران گفت: «اين دو شكست براي ما يك هشدار است، و ما نسبت به آن واكنش نشان خواهيم داد». اين مشكلات منجر به تغييرات اساسي در مديريت ناسا شد و تمام ماموريت‌هاي مريخ را تا سال 2001 / 1380 لغو كرد.

منبع: خبرآنلاين
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
اثر ناخالصي هاي فلزي بر كارايي پيل هاي خورشيدي

گروهي از محققان گروه ميكروسكوپي اشعه ايكس در مركز مواد نانومقياس (CNM) متعلق به موسسه فناوري ماساچوست با همكاري محققان منبع فوتون پيشرفته (APS) خوشه‌اي شدن ناخالصي‌هاي فلزي را در جابه‌جايي‌هاي درون‌دانه‌اي درون پيل‌هاي خورشيدي صنعتي mc-Si مشاهده كرده‌اند. نشان داده شده است كه ميان اين خوشه‌هاي نانومقياس و قابليت تركيب مجدد موضعي (تركيب شدن مجدد الكترون و حفره) كه در اين پيل‌ها مشاهده شده و بر كارايي تبديل انرژي آنها تأثير مي‌گذارد، ارتباط مستقيمي وجود دارد.
ميان كارايي پيل‌هاي خورشيدي تجاري با حداكثر مقدار تئوري پيش‌بيني شده براي آنها فاصله زيادي وجود دارد و كارايي اين پيل‌ها اغلب توسط نواقص نانومقياسي كه به‌صورت غيريكنواخت پخش شده‌اند، محدود مي‌شود. اين محققان از طيف‌سنجي نانوفلورسانس اشعه ايكس براي بررسي طبيعت عنصري جابه‌جايي‌هاي درون‌دانه‌اي فعال از نظر تركيب مجدد در پيل‌هاي خورشيدي صنعتي استفاده كردند. نشان داده شده است كه ناخالصي‌هاي نانومقياس مس و آهن نزديك اين جابه‌جايي‌هاي داراي قدرت تركيب مجدد بالا به‌صورت خوشه‌اي حضور داشته و در نزديكي نقاطي كه داراي قدرت پايين تركيب مجدد هستند، مشاهده نمي‌شوند. مشاهده اين ارتباط ميان حضور ناخالصي‌ها و تركيب مجدد زوج الكترون-حفره مي‌تواند بينش جديدي در زمينه اثر ناخالصي‌هاي فلزي نانومقياس بر كارايي ابزارهاي تبديل انرژي ايجاد نمايد.

جزئيات اين كار در مقاله‌اي با عنوان:

“Nanoprobe X-Ray fluorescence Characterization of defects in large-area solar cells”
در مجله Energy Environ. Sci منتشر شده است.

منبع: ستاد توسعه فناوري نانو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 12 از 26:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  25  26  پسین » 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA