انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 4 از 11:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  پسین »

پرو‍ژه


زن

 
نگاه ها به بازار برق دوخته شده است

●نقش بخش خصوصی در بازار برق
بخش خصوصی به معنی تولیدکننده‏ای است که با سرمایه مردمی اقدام به احداث نیروگاه می‏کند و زمینه‏ساز رشد بازار برق است. در ایران بخش خصوصی به این معنا وجود ندارد، مگر آن که سهام نیروگاه‏ها به بورس عرضه شود. این بخش با سرمایه‏گذاری در بازار و برای ربودن گوی سبقت از سایران، به ناچار سعی می‏کند که برای به دست آوردن سود بیشتر، تولیدات خود را بهینه کند؛ چرا که نهاد نظارتی دیگری در بازار صاحب نیروگاه نیست و با توجه به تاثیر تلفات روی قیمت‏ها، به نفع تولیدکننده است که با بهره‏برداری بهینه، میزان تلفات را به حداقل رساند. به دلیل سیستم دولتی حاکم بر صنعت برق ایران، تشکیل بازار برق بسیار مشکل خواهد بود، ولی با روندی که در حال حاضر پیگیری می‏شود و بودجه شرکت‏ها بر اساس عملکردشان در بازار تعیین می‏شود، امید برای خصوصی شدن و افزایش بهره‏وری افزایش می‏یابد...

نگاه ها به بازار برق دوخته شده است

مهندس بدری یک کارشناس برق در این باره با اشاره به تولید و مصرف یکسان برق در ایران تاکید می‏کند: روند خصوصی‏سازی در صنعت برق ایران به صورت پلکانی خواهد بود؛ به طوری که در مرحله اول نیروگاه‏ها به روش BOT توسط بخش خصوصی با نظارت دولت احداث و رفته رفته این نظارت کمرنگ می‏شود.
خجسته نیز ایجاد زمینه برای حضور واقعی بخش غیردولتی در صنعت برق، امکان معامله دوجانبه بین خریدار و فروشنده از طریق شبکه‏های توزیع و قرار دادن ایران به عنوان شاهراه اصلی ارتباط الکتریکی را از اهداف آینده بازار عنوان می‏کند و می‏افزاید: هم‏اکنون ایران با هفت کشور همسایه (ترکیه، عراق، ترکمنستان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان و آذربایجان) که مرز زمینی دارد، تبادل برق انجام می‏دهد و اگر بتوانیم مقوله ترانزیت را بیش از پیش اجرایی کنیم، امکان این که ایران به عنوان ی ک شاهراه اصلی ارتباط الکتریکی بین کشورهای منطقه قرار گیرد، فراهم خواهد شد.
●مصرف نیروگاه‏ها در بازار برق
نبود بازار رقابتی موجب شده که در حال حاضر نیروگاه‏هایی در کشور داشته باشیم که راندمان آنها زیر ۲۰ درصد باشد، در حالی که اگر قیمت سوخت در کشور واقعی باشد، به طور قطع این واحدها تعطیل می‏شدند.
در حال حاضر سالانه به ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاوات برق نیاز داریم و این به معنی سرمایه‏گذاری هزار میلیارد تومانی در سال است. در حال حاضر هر نیروگاه به صورت استاندارد شش تا هشت درصد برق تولیدی‏اش را مصرف می‏کند، ولی در ایران این میزان به ۱۲ درصد می‏رسد که در صورت کاهش مصرف تولید ناخالص نیروگاه‏ها، صرفه‏جویی زیادی صورت خواهد گرفت.
دولت در امر سوخت‏رسانی تا جایی دخالت می‏کند که مطمئن باشد در صورت عدم حضورش، نیروگاه قادر به تامین سوخت موردنیازش نخواهد بود که البته در قبال آن، نیروگاه را متعهد می‏کند که هر ساله استانداردهای کمی و کیفی‏اش را افزایش دهد. ضمن این که باید توجه داشت در صورت عدم افزایش راندمان و کارایی نیروگاه‏ها، یارانه سوخت آنها قطع خواهد شد، بنابراین آنها باید به حدی از بازده و راندمان برسند که در صورت دریافت سوخت به صورت آزاد نیز بتوانند هزینه آن را پرداخت کنند و قادر باشند که به رقابت بپردازند.
در این باره، جدید با اشاره به بازار برق انگلستان اظهار می‏کند: در این بازار علاوه بر برق، تجدید ساختار در گاز نیز اتفاق افتاده و خرید و فروش آن در یک محیط رقابتی انجام می‏شود و در نتیجه این رقابت، قیمت سوخت هم کاهش پیدا می‏کند.
●راندمان نیروگاه‏ها در بازار برق
یکی از مهمترین تاثیرات شکل‏گیری بازار برق در ایران را شاید بتوان افزایش راندمان نیروگاه‏ها و کاهش تلفات آنها دانست و این که برقراری سیاست‏های تشویقی و سیاست‏های در نظر گرفته شده برای جریمه نیروگاه‏ها موجب می‏شود شرکت‏هایی که به صورت خصوصی اداره می‏شوند در بحث مدیریت انرژی و برق تولیدی فعال شوند. از سوی دیگر بهبود راندمان نیروگاه‏ها در بازار مربوط به سیگنال‏های دریافتی تولیدکنندگان از بازار است و در صورتی که صنعت برق خصوصی شود و در این روند بازیگران بازار، رضایتی از سیگنال‏های دریافتی نداشته باشند، سعی در افزایش سود خود از طریق ایجاد رقابت بالا، کاهش هزینه‏ها و استفاده از تکنولوژی‏های جدید می‏کنند. باید در نظر داشت که اعمال مدیریت بار در بازار برق بیش از هر بخش دیگری متوجه صنایع است و صنایع بیش از سایر بخش‏ها قابلیت تطبیق با بازار را دارند و می‏توانند مصارف غیرضروری‏شان را به ساعت غیرپیک منتقل کنند. ضمن این که با افزایش راندمان نیروگاه‏ها مصرف سوخت آنها نیز بهینه خواهد شد.
در این زمینه، ملاکی با اشاره به برنامه رشد راندمان دو درصدی کشورهای صنعتی در بهره‏وری می‏افزاید: کشورهایی مثل ایران باید سالانه سه درصد رشد بهره‏وری داشته باشند تا طی ۲۰ سال آینده دچار مشکلات جدی نشوند و این در حالی است که ایران از لحاظ فروش برق دارای جایگاه مناسبی است.
بدری نیز با جداسازی نیروگاه‏های دارای هزینه تولید بالا و نیروگاه‏های دارای هزینه تولید پایین، خاطرنشان می‏کند: در بازار فقط نیروگاه‏هایی که راندمان بالا و هزینه تولید پایین دارند، می‏توانند حضور داشته باشند و در نهایت نیز این امر موجب می‏شود که بازار توسط آنها اداره و قیمت‏ها نیز توسط آنها تعیین شود.
●مدیریت مصرف در بخش‏های تولید و توزیع
فلسفه وجودی بازار برق را می‏توان سیستم کنترل و مدیریت مصرف در بخش‏های تولید و توزیع دانست و هدف نهایی بازار نیز استفاده بهینه از این سیستم است؛ ضمن این که این امر می‏تواند راندمان کلی شبکه برق را نیز افزایش دهد.
مهندس طاهری کارشناس برق در این باره با اشاره به استفاده از کنتورهای چندتعرفه‏ای در کشور خاطرنشان می‏کند: این کنتورها به دلیل مشخص کردن تعرفه‏های مصرف در ساعات مختلف شبانه‏روز، مصرف‏کنندگان را مجاب می‏کنند که مصارف غیرضروری‏شان را به ساعات غیرپیک منتقل کنند. در نتیجه استفاده از کنتورهای چندتعرفه‏ای، مصرف انرژی توسط مشترکان را کاهش خواهد داد.
بدری نیز رشد فزاینده مصرف برق در کشور را مربوط به بخش خانگی دانسته و می‏افزاید: مدیریت مصرف در بخش خانگی نیاز به یک فرهنگ‏سازی وسیع دارد؛ به خصوص در کشور ما که روند کنترل مصرف بسیار ضروری است.
●●نگاه آخر
بازار برق به عنوان ابزاری مناسب برای مقایسه واحدهای تولیدی، ایجاد انگیزه، افزایش کارایی، شفاف شدن هزینه‏ها و رفتن به سمت قیمت‏های واقعی شناخته شده است.
در حال حاضر مجموع رقم درآمد نیروگاه‏های کشور بابت سرویس غیر از انرژی، همان رقمی است که به عنوان پایه برای خدمات جانبی پرداخت می‏شود که یک نقطه ضعف محسوب می‏شود. بورس برق نیز به عنوان یک کالای اقتصادی، حد وسط بازار روزانه برق و بازار بلندمدت بوده و دوره‏ای سه یا شش ماهه و حداکثر یک ساله دارد. در این شرایط نیروگاه‏ها امکان تولید قطعات A مگاواتی برای دوره‏های زمانی معین مثلا ساعات پیک را دارا می‏باشند. باید در نظر داشت که بازار برق منحصر به یک بازار نیست؛ بلکه این بازار دارای یک محور اصلی و یک سری بازارهای خدمات جانبی مانند بازار کنترل فرکانس، بازار ظرفیت و بازار راکتیو است که گفته می‏شود احتمال راه‏اندازی آنها در سال آینده وجود دارد.
لازم به یادآوری است که تجدید ساختار اقتصادی صنعت برق در دنیا به نقطه شروع مختصات فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی کشورها بستگی دارد؛ ولی نمی‏توان الگوی واحدی را برای تشکیل بازار برق در تمام کشورها در نظر گرفت، چرا که روند ایجاد این بازار در هر کشور مختص همان جا خواهد بود. شاید بتوان گفت که مهم‏ترین نکات قابل توجه در بازار برق، فرآیند بلندمدت در شکل‏گیری آن و عدم حصول نتایج لازم در کوتاه مدت، لزوم یافتن نقاط مشترک و همگرایی با بازارهای برق در سایر نقاط دنیا و ضرورت توجه نهاد تنظیم بازار به تدوین قوانین در جهت افزایش رقابت و کاهش قدرت در بازار و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‏گذاری است.

منبع:ویستا
ویرایش وتلخیص:آکاایران
     
  
زن

 
سنگ های آسمانی


در آغازین روزهای ژانویه 1801 ژوزف پیاتزی جرمی را در آسمان رصد نمود كه ابتدا یک دنباله‌دار به نظر می‌رسید ولی زمانی كه مدار آن به درستی تعیین گردید، مشخص شد كه سیاره بسیار كوچكی است. پیاتزی آن را سرِس نامید. تا چند سال بعد سه سیارک جدید دیگر كشف شدند و تا پایان آن قرن صدها عدد از آنها شناسایی شده بودند. تا به امروز تعداد این سیاركها به چند صد هزار رسیده است و هنوز اكتشاف آنها ادامه دارد. تعدادی از سیاركها چنان كوچكند كه از زمین قابل رؤیت نیستند.

سنگ های آسمانی

مجموع جرم سیاركها از جرم ماه كمتر است و اگر همه آنها را یک جا جمع كنیم، سیاره كوچكی را تشكیل می‌دهند كه قطر آن كمتراز نصف قطر ماه است.

اجرام كوچک سنگی
بعد از مریخ و قبل از مشتری كمربندی از اجرام كوچک سنگی و فلزی وجود دارد كه در محدوده‌ای بین 2 تا 4 واحد نجومی (فاصله زمین تا خورشید)، به دور خورشید می‌چرخند. این اجرام به قدری كوچک هستند كه نمی‌توان آنها را سیاره نامید، از این رو آنها را با اصطلاح خرده‌سیارک می‌شناسند. خرده‌سیاركها ابعادی از 1000 كیلومتر برای سِرِس تا چند سانتیمتر برای خرده سنگهای خیلی ریز دارند.

هر چند میلیونها خرده‌سیارک در كمربند مورد بحث وجود دارد اما آنها بسیار از هم دورند و فضای این كمربند در هنگام گذر از آن خیلی خالی به نظر می‌رسد. در زمان شكل‌گیری منظومه شمسی، اجرامی كه در مدار مورد اشاره قرار گرفته بودند به دلیل اثرات جاذبه عظیم مشتری و فاصله مخصوصی كه از خورشید داشتند، دچار موقعیتی شدند كه از یكپارچه شدن آنها جلوگیری می‌كرد.

بیشتر دانش ما از سیاركها مربوط به مطالعه پاره‌ای از آنها است كه در زمین سقوط كرده‌اند. سیاركها عمدتاً از سیلیكات یا همان سنگ -92/8%- و كمی از آهن و نیكل -5/7%- تشكیل شده‌اند. باقی جرم تشكیل دهنده سیاركها را آلیاژهایی از این سه ماده تشكیل می‌دهد. شهاب‌سنگهایی كه منبع سیاركی دارند، بسیار شبیه سنگهای زمینی هستند.

اولین سیاركی كه از نزدیک مطالعه شد گَسپرا بود كه در لیست سیاركهای كشف شده شماره 951 را به خود اختصاص داده است. این سیارک در اكتبر 1991 و توسط فضاپیمای گالیله از نزدیك رصد گردید.
خرده سیارک ایدا و قمر کوچکش داکتیل

در آگوست همان سال سیارک ایدا به شماره 243 توسط همان فضاپیما از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت. بزرگترین كشف سفینه گالیله یعنی پیدا كردن قمر كوچكی برای ایدا نیز در همین زمان انجام شد. این پاره‌سنگ یک و نیم كیلومتری كه داكتیل نامیده شد، اولین قمری است كه برای یک خرده‌سیارک پیدا شد.

اولین تلاش بشر برای فرود بر سطح یک خرده‌سیارک و سعی در نمونه‌برداری از آن در 12 فوریه 2001 اتفاق افتاد. فضاپیمای نیر (NEAR) كه در 17 فوریه 1996 به فضا پرتاب شد، قبل از فرود بر سطح اِرُس از ماتیلد نیز دیدار كرد. این فضاپیما كه به مدت یک سال با اِرُس پرواز می‌كرد، علاوه بر عكسهای فراوانی كه از این خرده‌سیارک به زمین ارسال نمود، توانست در هنگام فرود بر سطح آن عكسی از فاصله 120 متری اِرُس به زمین بفرستد كه البته قسمت پایانی تصویر مخابره نشد. در برخورد این فضاپیما با خرده‌سیارک، سیستم پیغام رسانی آن از كار افتاد. این تلاش اگر‌چه موفقیت آمیز نبود اما اطلاعات بسیار با ارزشی برای دانشمندان به ارمغان آورد.

مواد تشکیل دهنده خرده سیارکها از آنجا که از چهار و نیم میلیارد سال قبل یعنی زمانی که منظومه شمسی متولد شد، دست نخورده باقی مانده‌اند، بسیار مورد توجه دانشمندان هستند. دانشمندان امیدوارند با مطالعه چنین نمونه‌هایی پاسخ بسیاری از سوالات خود در زمینه پیدایش جهان و خصوصاً تولد منظومه شمسی را بیابند.
این تصویر با توجه به اطلاعات به دست آمده از خرده‌سیاركها بازسازی شده است.

تجمع خرده‌سیاركها بیشتر در كمربندی بین مریخ و مشتری است. اما می‌توان آنها را در همه جای منظومه شمسی رؤیت كرد. در بعضی زمانها و با توجه به پاره‌ای اتفاقات نجومی مانند برخورد خرده‌سیاركها باهم، اثرات مختلط جاذبه مشتری و خورشید و سایر عوامل دیگر، یک یا چند سیارک مدار اصلی خود را رها كرده و به سمت داخل یا خارج كمربند، منحرف می‌شوند. اگر خرده‌سیاركی از یک و سه دهم فاصله زمین تا خورشید، به زمین نزدیكتر شود، در دسته‌ای جا می‌گیرد كه NEA یا سیاركهای نزدیک به زمین نامیده می‌شوند.

تعداد سیاركهای نزدیک به زمین كم نیستند و احتمال برخورد آنها به زمین نیز زیاد است. دانشمندان احتمال می‌دهند كه برخورد یک خرده‌سیارك 9 كیلومتری با زمین باعث انقراض نسل دایناسورها شده است. در سال 1989، خرده سیاركی با قطری حدود 450 متر از فاصله 720،000 كیلومتری زمین عبور كرد و با حدود 6 ساعت تفاوت زمانی از كنار زمین گذشت.

با این حساب مطالعه خرده‌سیاركهای نزدیک به زمین علاوه بر افزایش شناخت دانشمندان نسبت به نمونه‌های فضایی باستانی، سطح آگاهی بشر را درباره احتمال برخورد آنها با زمین و مطالعه راه‌های جلوگیری از آن نیز ترقی می‌دهد. نكته سومی كه باید به این موضوعات اضافه كنیم این است كه خرده‌سیاركها منابع عظیمی از مواد خام می‌باشند كه در شتاب جاذبه صفر منتظر معدنكاران فضایی به سر می‌برند. شتاب جاذبه بسیار اندک خرده‌سیاركها، برداشت مواد خام از آنها را به منظور ساخت تجهیزات مورد نیاز فضانوردان آینده در مسیرهای طولانی فضایی بسیار مقرون به صرفه و آسان می‌نماید.
منبع:تبیان
     
  
زن

 
مختصری بر سیستم ها و مدارهای الکترونیکی - آکاایران

مدارهای الکترونیکی برای ایفا کردن وظایف مختلفی استفاده می‌شوند. کاربردهای اصلی مدارهای الکترونیکی عبارتند از:
1) کنترل و پردازش داده‌ها
2) تبدیل و توزیع توان الکتریکی
هر ردی این کاربردها با ایجاد و آشکارسازی میدان الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی سرو کار دارند. گرچه از انرژی الکتریکی در سال‌های انتهایی قرن 19 برای انتقال پیام به وسیله تلگراف و تلفن استفاده می‌شد اما بیشتر پیشرفت‌های مربوط به علم الکترونیک پس از ساخت رادیو شکل گرفت. در یک نگاه ساده, یک سیستم الکترونیکی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

ورودی‌: حسگرهای الکترونیکی و مکانیکی (یا مبدل‌های انرژی) . این تجهیزات سیگنال‌ها یا اطلاعات را از محیط خارج دریافت کرده و سپس آنها را به جریان, ولتاژ یا سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند.
پردازشگر سیگنال: این مدارها در واقع وظیفه اداره کردن, تفسیر کردن و تبدیل سیگنال‌های ورودی برای استفاده آنها در کاربرد مناسب را بر عهده دارند. معمولاً در این بخش پردازش سیگنال‌های مرکب بر عهده پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال است.
خروجی: فعال کننده‌ها یا دیگر تجهیزات (مانند مبدل‌های انرژی) که سیگنال‌های ولتاژ یا جریان را به صورت خروجی مناسب در خواهند آورد (برای مثال با ایفای یک وظیفه فیزیکی مانند چرخاندن یک موتور).
برای مثال یک تلویزیون دارای هر سه بخش بالا است. ورودی تلویزیون سیگنال‌های پراکنده شده را دریافت کرده (به وسیله یک آنتن یا کابل) و آنها را به ولتاژ و جریان مناسب برای کار دیگر تجهیزات تبدیل می‌کند. پردازشگر سیگنال پس از دریافت داده‌ها از ورودی اطلاعات مورد نیاز مانند میزان روشنایی, رنگ و صدا را از آن استخراج می‌کند. در نهایت قسمت خروجی این اطلاعات را دویاره به صورت فیزیکی در خواهد آورد این کار به وسیله یک لامپ اشعه کاتدیک و یک بلندگوی آهنربایی انجام خواهد شد.
     
  
زن

 
مدار چیست - آکاایران

مدارهای دیجیتال مدارهایی هستند که بر پایه چند سطح ولتاژ مجزا طراحی شده‌اند. مدارهای دیجیتال رایج‌ترین مثال برای معرفی سیستم‌های جبر بول هستند و اصول پایه همه رایانه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهند. در بیشتر موارد تعداد حالت‌های ولتاژ در یک مدار دیجیتال دوتا هستند که با بالا (High) و پایین (Low) نمایش داده می‌شوند. که در این حالت ولتاژ پایین ولتاژی نزدیک به صفر و ولتاژ بالا ولتاژی غیر صفر است که با توجه به نوع تغذیه متفاوت است.
رایانه‌ها, ساعت‌های الکترونیکی و کنترل کننده‌های منطقی برنامه‌پذیر (PLC) بر پایه مدارهای دیجیتال ساخته می‌شوند.
     
  
زن

 
مهندسی مکاترونیک
- علم مهندسی مکاترونیک یک مجموعه‏ی بین‏رشته‏ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‏های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مولکولی ( از نانوشیمی و بیولوژی) پدیدآمده‏است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‏های ساده‏تر، ارزان‏تر، راحت‏تر و انعطاف‏پذیرتر دست یابیم.

مکاترونیک (یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک) تلفیق سه رشتهٔ مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرم افزار داشته باشددانشگاه واترلو. واژه‏ی مکاترونیک توجه شمارا به علم مکانیک و الکترونیک جلب می‏کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان‏رشته‏های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‏های ترکیبی به خدمت بگیرد.

مهندسی مکاترونیک
- علم مهندسی مکاترونیک یک مجموعه‏ی بین‏رشته‏ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‏های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مولکولی ( از نانوشیمی و بیولوژی) پدیدآمده‏است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‏های ساده‏تر، ارزان‏تر، راحت‏تر و انعطاف‏پذیرتر دست یابیم.

تاریخچه
- آقای تسورو موری یک مهندس ژاپنی شرکت یاسکاوا، در سال 1969 میلادی واژه‏ی مکاترونیک را ابداع کرد و به‏کار برد. واژه‏ی مکاترونیک جایگزین واژه‏ی سیستم‏های الکترومکانیکی شد و تا حدی کمتر هم به‏جای مهندسی کنترل و اتوماسیون به‏کار گرفته‏می‏شود.

توصيف
علم مهندسى سایبرنتیک، با مسأله‏ی مهندسی کنترل سیستم‏های مکانیکی سر و کار دارد. مکاترونیک برای کنترل یا تنظیم چنین سیستم‏هایی به‏کار گرفته می‎شود(نظریه کنترل، یا به فارسی نظریه کنترل را ببینید). با پیوست ماژول‏های مکاترونیک، اهداف تولید دست‏یافتنی می‏شود. همچنین قابلیت در دسترس‏بودن و انعطاف‎پذیری در مجموعه‏ی تولید به‏دست می‏آید. تجهیزات تولید مدرن شامل ماژول‏های مکاترونیکی می‏شود که بر مبنای یک ساختار کنترلی هدفمند، در کنار یکدیگر قرار گرفته‏اند. شناخته‏شده‏ترین ساختارها عبارتند از: ارتباط زنجیره‏ای و ترکیبی. روشهایی برای دست‏یابی به یک اثر فنى به وسيله الگوريتم‌هاى كنترل بیان می‏شوند، كه ممكن است از روشهاى ساخت‏یافته در طرح استفاده شود یا خیر. در رشته‏ی مکاترونیک، ‌سيستم‌های هایبرید مهم شامل: سیستم‏های تولید، راه‏اندازهای هَمـکُـنِشی، روبات‏های اكتشاف فضایی، زيرسيستم‌هاى خودکار از قبيل سيستم‌هاى ترمزگيرى ضدقفل، همچنین تجهيزاتی پر کاربرد در زندگی روزانه‏ی ما، از قبيل دوربين‌هاى عكاسى با قابلیت تنظیم خودکار تصویر، ویدئو، دیسک‏های سخت، پخش‏کننده‏های لوح فشرده، ماشین‏های لباسشویی و ... می‏شود. يك فرد با درجه مهندسى مكاترونيك، معمولا درس‏هایی در موضوعات رياضيات مهندسى، مكانيك، طراحی اجزای ماشين، طراحی مكانيكى، ترمودينايك، مدارات و سيستم‏ها، الكترونيك و مخابرات، نظریه کنترل، برنامه‏نویسی، پردازش سیگنال‏های دیجیتالی، مهندسی قدرت، روباتیک را می‏گذراند و معمولا یک پایان‏نامه در سال آخر خواهد داشت.

كاربرد
=اتوماسيون و روبوتيك. = سرو مكانيك. = حس‏گرها و سيستم‌هاى كنترل. = مهندسى اتومبيل، در طرح زيرسيستم‌ها از قبيل سيستم‌هاى ترمزگيرى ضدقفل. = مهندسى كامپيوتر، در طرح مكانيزم‌هايي مانند راهياندازهاى كامپيوترى.
سابقه مکاترونیک در ایران
در سنوات اخير به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی - تخصصی و ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحب نظران، محققان و کارشناسان و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با علم مکاترونیک، انجمن مکاترونیک در ایران تشکیل گرديده‌است . امروزه زمینه تخصصی مکاترونیک در همه جای جهان شناخته شده‏است . تعداد مجلات علمی و کنفرانس‌های مختص رشته مکاترونیک نیز به صورتی فراگیر در حال گسترش است . در حــوزه صنعت نـیز شرکـت‌های بین المـللی با بهره گیری از این تخصص اقدام به تولید و عرضه محصولاتی کرده‌اند که طیف آن از دوربین‌های پیشرفته ، روبات‌های انسان گون،دستگاه‌های پزشکی و خودروهای هوشمند گرفته تا محصولات بدیع نظامی و هوا فضایی است. رشته مکاترونیک در ایران و بسیاری از کشورهای جهان با نام روباتیک در هم آمیخته‌است در واقع روباتها یکی از جلوه‌های کلاسیک محصولاتی هستند که بر پایه علم مکاترونیک طراحی و ساخته می‌شوند. با این توصیف، علم مکاترونیک در ایران نیز سابقه‌ای ۱۵ تا ۲۰ساله داشته . و با توجه به کاربرد روزافزون محصولات پیچیده و مرکب در صنایع کشور، ضرورت ایجاد ساختارهای جدید برای توسعه دانش مکاترونیک و تربیت نیروهای متخصص روز آمد اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است. با توجه به ماهیت میان رشته‌ای دانش مکاترونیک و حجم وسیعی از تولیدات عملی کشور که عملا ارتباط مستقیمی با تخصص مکاترونیک دارند، تأسیس دوره‌های آموزشی مکاترونیک در هنرستان‏های فنی، آموزشکده‏ها و دانشگاه‏ها، به عنوان محملی برای تشویق و تسهیل تعاملات عملی و فناوری ضروری به نظر می‌رسید. با توجه به تولید دستگاههای هوشمند، نیاز به این رشته نمود بسیاری پیدا کرد. امروزه از لوازم خانگی، خودروها تا صنایعی مثل پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی و سیمان نیز از کاربردهای این علم استفاده می‌کنند. این رشته به سه گرایش رباتیک، اتوماسیون خطوط تولید و رابط انسان ماشین تقسیم می‌گردد. در حقیقت توسط این علم می‌توان سیستم‌های مکانیکی را به صورت هوشمند درآورد. سیستم‌های ترمز abs در اتومبیل، دستگاههای cnc و کلیه سیستم‌های اتوماسیون را می‌توان از نمونه‌های بارز این علم دانست.

دانشگاه‏های ایران
رشته‏ی مکاترونیک از سال ۱۳۸۳ در دانشگاههای ایران تشکیل شده‌است. مانند بسیاری از نقاط جهان، سرفصل‏های یکسانی در دانشگاه‏ها اجرا نمی‏شود و رشته‏ی مکاترونیک توسط اساتید مکانیک، و در برخی دانشگاه‏ها توسط اساتید برق، مدیریت می‏شوند. طبیعتا نوع نگاه به مواد درسی نیز با نگرش مدیر گروه‏های دانشگاه‏ها فرم می‏پذیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد قزوین اولین دانشگاه‏های ایران هستند که رشته‏ی مکاترونیک را دایر کرده‏اند. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیشترین دانشجوی مکاترونیک در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی در این رشته فعالیت گسترده‏ای دارد. در دانشگاه تبريز، دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه سمنان و دانشگاه صنعتی شریف نیز این رشته وجود دارد.
دانشگاه علم و صنعت ایران نیز این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. با این تفاوت که به جای استفاده از کنکور مکاترونیک، دانشجویان را با کنکور مکانیک گزینش می‌کند

میدان متنوع
یک زمینه از جنبه‏های متنوعی که مکاترونیک به آن وارد شده، رشته بیومکاترونیک است. بیومکاترونیک هدف بیومکاترونیک، یک‏پارچه‏سازی بخش‏های مکانیکی با اجزای بدن انسان (معمولا جایگزینی یک قطعه از اسکلت با قطعات کوچک مکانیکی) است. این یک نسخه از واقعیت زندگی با ابزارهای مجازی است.
     
  
زن

 
تاريخچه ي ميکرو پرسوسور و کاربرد
مقدمه:
تغيير سيستم‌هاي مکانيکي و برقي به سيستم‌هاي الکترونيکي در بيشتر تکنولوژي‌هاي عمده، سيستم‌هاي الکترونيکي جايگزين بخش‌هاي مکانيکي شده و از آن پيش افتاده‌اند. سيستم تلفن در اصل مجموعه‌اي از اجزاي مکانيکي (يعني سيستم شماره‌گير) بود که در آن حرکت فيزيکي به علائم الکتريکي تبديل مي‌شد. با وجود اين، امروزه تلفن تماماً الکترونيکي است ؛ امروزه چاپ الکترونيکي شده است. تلويزيون، کامپيوتر و بسياري از ابزارهاي ديگر نيز که در زندگي روزمره از آن استفاده مي‌کنيم همين گونه‌اند. سيستم‌هاي الکترونيکي مسلماً يک سره بر تکنولوژي فکري متکي هستند زيرا محاسبات رياضي و نوشتن نرم‌افزار و برنامه‌ها کارکرد آنها را ممکن مي‌گرداند.

يکي از برجسته‌ترين تغييرات، کوچک شدن وسايلي است که هادي برق هستند يا تکانه‌هاي برقي را منتقل مي‌کنند. وسايل اوليه مانند لامپ‌هاي خلاء که در راديوهاي قديمي ديده مي‌شود حدود 5 تا 10 سانتي‌متر ارتفاع داشتند. اختراع ترانزيستور تغييري شگرف را به دنبال داشت: توانايي توليد وسايل ميکروالکترونيک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظيم، هدايت و حافظه که ميکروپرسسورها به اجرا درمي‌آورند. در آغاز هر تراشه 4 کيلو بايت حافظه داشت که بعدها به 8، 16، 32، 64 کيلو بايت افزايش يافت و امروزه سازندگان ميکروپروسسور تراشه‌هايي توليد مي‌کنند که ظرفيت ذخيره‌سازي آنها چندين مگابايت يا حتي گيگا (ميليارد) بايت است.
امروزه يک تراشه‌ي ريز سيليکني(ميکروپروسسور) حاوي مدارهاي الکترونيکي داراي صدها هزار ترانزيستور و همه‌ي اتصالات لازم و بهاي آن فقط چند دلار است. مداربندي روي اين تراشه مي‌تواند خود ميکروکامپيوتري باشد با ظرفيت پردازش ورودي / خروجي و حافظه‌ي دستيابي تصادفي و... .

اولين ميکروپروسسور:

ميکروپروسسور: پس از پيدايش الکترونيک ديجيتال و جنبه هاي جذاب و ساده طراحيهاي ديجيتال و کاربردهاي فراوان اين نوآوري، با تکنولوژيهاي SSI , MSI ، ادوات الکترونيک ديجيتال، مانند قطعات منطقي به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولين ميکروپروسسور 4 بيتي را با فن آوري 2SI طراحي و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلي ماشين حساب مورد استفاده قرار گرفت و اين گام اول در پيدايش و ظهور ميکروپروسسورها بود.

BIOSوکاربرد ميکروپرسسوردر کامپيوتر:

يکى از متداول ترين کاربردهاى Flash memory در سيستم ابتدايى ورودى ‎/ خروجى (basic input/output system) کامپيوتر است که معمولاً به BIOS شناخته مى شود. وظيفه BIOS که تقريباً روى هر کامپيوترى وجود دارد،آن است که مطمئن شود تمام قطعات و اجزاى افزارى يک کامپيوتر در کنار يکديگر به درستى کار مى کنند . هر کامپيوترى در قلب خود براى پردازش درست اطلاعات شامل يک ميکروپروسسور است . ميکروپروسسور قسمت سخت افزارى کار است. براى انجام درست کار ، به نرم افزار نيز احتياج است. هر کاربرى با دو نوع نرم افزار آشنا است:سيستم عامل و نرم افزارهاى کاربردى. BIOS نوع سوم نرم افزارى است که کامپيوتر شما براى
اجراى درست به آن نيازمند است.
BIOS چه کارى انجام مى دهد: نرم افزار BIOS مجموعه اى از وظايف مختلف را بر عهده دارد، ولى مهم ترين آنها اجراى سيستم عامل است. وقتى يک کامپيوتر روشن مى شود، ميکروپروسسور سعى مى کند اولين دستورات را اجرا کند. ولى نکته در اين است که اين دستورات بايد از جايى به ميکروپروسسور اعلام شود. گرچه سيستم عامل روى هارد وجود دارد، ولى ميکروپروسسور نمى داند اطلاعات در آنجاست. BIOS دستورات اوليه را براى اين دسترسى به ميکروپروسسور اعلام مى کند.

کاربرد ميکروپروسسوردرانواع کارتهاي هوشمند :

کارتهاي هوشمند ((DRAC|TRAMSکارتهايي هستند که از يک قسمت پلاستيکي تشکيل گرديده اند که در داخل آنها يک چيپ ميکروپروسسور ( PIHCROSSECORPORCIM) قرار دارد و اطلاعات لازم روي اين چيپها قرار مي گيرند. ميزان و تنوع اطلاعاتي که در کارت ذخيره مي گردد، به توانايي چيپ داخل آن بستگي دارد.
انواع مختلف کارتهاي هوشمند که امروزه استفاده مي شود، کارتهاي تماسي ، بدون تماسي و کارتهاي ترکيبي هستند.
کارتهاي هوشمند تماسي بايستي در داخل يک کارت خوان قرار داده شوند. اين کارتها يک محل تماس روي صفحه دارند که تماسهاي الکترونيکي را براي خواندن ونوشتن روي چيپ ميکروپروسسور )زماني که در داخل کارت خوان قرار دارد(، فراهم مي آورد. نمونه اين کارتها در زندگي روزمره بسيار به چشم مي خورد.
کارتهاي بدون تماس ، يک آنتن سيم پيچي درون خود دارا هستند که همانند چيپ ميکروپروسسور درداخل کارت ، گنجانده شده است . اين آنتن دروني اجازه انجام ارتباطات و ردوبدل کردن اطلاعات را فراهم مي آورد. براي چنين ارتباطي ، بايستي علاوه بر اينکه زمان ارتباطکاهش يابد، راحتي نيز افزايش پيدا کند..
کارتهاي ترکيبي ، به عنوان هم کارتهاي تماسي و هم کارتهاي بدون تماس عمل مي کنند و در حقيقت داخل اين نوع کارتها هم چيپ الکترونيکي و هم آنتن وجود دارد وچنانچه کارت خوان وجود داشته باشد از کارت خوان مي توان استفاده کرد و چنانچه وجود نداشته باشد، از آنتن کارت مي توان ارتباط را برقرار کرد.
شايد اين سوال پيش آيد که چرا از کارتهاي هوشمند )کارتهاي حافظه دار( به جاي کارتهاي مغناطيسي استفاده مي شود؟
پاسخ اين است که ذخيره سازي اطلاعات در کارتهاي هوشمند و ميکروپروسسور دارهزار مرتبه بيشتر ازکارتهاي مغناطيسي است . مزيت ديگر اينکه اين کارتها از سرعت ذخيره سازي بالا ومکانيسم هاي ايمني قويتري برخوردارند.

ميکروپروسسور درکنترل فرکانس :

520B يک دستگاه فرکانس متوسط است که بوسيله ميکروپروسسور کنترل مي شود، داراي نمايشگر LCD يا (Liquid Crystal Display و دو خروجي مي باشد.
کنترل هاي تاچ سوييچ و نمايشگر LCD اين امکان را به استفاده کننده مي دهد که با سرعت و دقت پارامترها را انتخاب کرده و بر روي نمايشگر LCD به وضوح مشاهده نمايد. تراپيست به سرعت با کنترل ها آشنا شده و از سهولت استفاده در درمانهاي کلينيکي لذت خواهد برد.

خصوصيات منحصر به فرد :

520B مانند هر دستگاه اينترفرنشيال مي تواند به صورت دو الکترودي، چهار الکترودي، چهار الکترودي با سيستم وکتوراسکن مورد استفاده قرار گيردوآن به خاطر کنترل آن به وسيکه ي ميکروپروسسور است. اما آنچه اين دستگاه را متمايز مي سازد جريان هاي کاملاً اختصاصي است.

ميکرو پروسسور در دستگاههاي کارت خوان :
اين سيستم با استفاده از کارت-بليت هوشمند بدون تماس قادر به ثبت اعتبار مالى و ديگر اطلاعات دارنده کارت مى‌باشد. و موارد استفاده ي آنها در اين مکانهايي است .
• مترو،• اتوبوسرانى،• عوارض اتوبان
• تعاونى فرهنگيان،• تسهيلات رفاهى و بُن کارمندى
• مراکز تفريحى و باشگاههاى ورزشى
• شناسنامه پزشکى بيمار
• سلف سرويس دانشگاهها و ادارات
• پارکينگها
• کارت تلفن،• پارکومتر،• جايگاههاى سوختگيرى

مشخصات سخت‌افزاري دستگاه:

• ميکروپروسسور: 16 بيت
• پردازنده رمزنگار کمکى
• ارتقاء خودکار نرم‌• افزارى با فلاش بايوس (منحصر بفرد در ايران)
• حافظه: 512Kb اصلى و 512Kb براى Bios
• بازسازى هوشمند اطلاعات کارت
• سازگارى ساختار کارت با استاندارد بين‌• المللى
• ذخيره‌• سازى دوگانه اطلاعات براى بازيافت اضطرارى
• رابط: RS232, RS422 و مودم ‏(RS485 بنا به سفارش)
• پورت چاپگر
• مجهز به UPS داخلى جهت کار هنگام قطع برق
• باترى پشتيبان براى نگهدارى اطلاعات
• 2 رله براى کنترل چراغ سبز و قرمز (و آژير)
• نمايشگر با کيفيت‌• FSTN داراى لامپ‌• پس‌• زمينه‌•
• امکانات جانبي: اتصال به راه‌• بند،• نمايشگر بزرگ بيرونى،• صفحه‌• کليد بيرونى
مشخصات کارت:
• چيپ MIFARE
• ابعاد: ISO 7816
• حافظه: 1024 بايت ‎(*8 BIT) EEPROM
• عمر خدماتى چيپ: 100000 بار نوشتن،• 10 سال حفظ اطلاعات
     
  
زن

 
آشنایی با فیبر - آکاایران

فیبر مدار چاپی ، فیبری است به ضخامت حدود 6/1 میلیمتر، از جنس مقوای فشرده (فیبر فنلی) که قهوه ای و کرم رنگ بوده و یا از جنس الیاف پشم شیشه (فایبرگلاس) که شیشه ای می باشد و در طرف دیگر این فیبرها، یک لایه مس به صورت ورقه نازک به ضخامت 25/0 میلیمتر به کمک چسب و فشار پوشانده شده است.

فیبر فنلیک چیست؟

این فیبر به رنگ زرد پر رنگ و یا قهوه ای بوده و به راحتی سوراخ می شود و لایه مس روی آن بر اثر حرارت زیاد هویه، به راحتی جدا می شود، قیمت این نوع فیبر ارزان بوده و به همین جهت در اکثر کیت ها و مدارات رادیو، ضبط و تلویزیون از آن استفاده می شود.

فیبرفایبر گلاس:

این فیبر سبز رنگ بوده و نسبت به فیبر فنلی محکم تر بوده و به سختی سوراخ می شود، در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارد و بیشتر در مدارات ماشین حساب، ویدئو، کامپیوتر و... به کار می رود فیبر فایبرگلاس در ضخامتهای بین 8/0 تا 4/2 میلیمتر وجود دارد.

فیبر دو رو:

این فیبر هم از نوع فنلیک می تواند باشد و هم از نوع فایبر گلاس و اختلاف آن در این است که در هر دو طرف این فیبر یک لایه نازک از مس پوشیده شده است در نتیجه حداکثر استفاده از مدار می شود.

فیبرآماده:

فیبر مدار چاپی (pcb) آماده، به فیبرهایی گفته می شود که بر روی آن مدارهای مختلف و یا جای پایه های آی سی و قطعات مختلف قرار دارد که قطعات را در آن قرار داده و توسط مس بقیه ارتباطات را به هم وصل می نمائیم و به شکل زیر می باشد.

کاربرد مدار چاپی (pcb) چیست؟

برای اینکه بخواهیم بطور مثال، یک لامپ و یک باطری را به هم وصل کنیم حداقل احتیاج به دو سیم مسی داریم، حال اگر 20 باطری و 20 لامپ داشته باشیم به همان نسبت به سیمهای بیشتری نیاز داریم، به همین نحو در یک رادیو ضبط که بایستی قطعات زیادی به همدیگر وصل شوند چنانچه خواسته باشیم این قطعات را با سیم به هم وصل نمائیم، سیم بسیاری مصرف شده و شلوغ خواهد شد، بنابراین به جای استفاده از سیم، از خطوط ایجاد شده بر روی فیبر مسی استفاده می نمایند و برای این کار ابتدا بایستی، نقشه مدار مورد نظر را بر روی فیبر مدار چاپی (بر روی قسمت مسی فیبر) طراحی و رسم نمود.

طریقه آماده نمودن و تمیز کردن فیبر مدار چاپی(pcb):

ابتدا فیبر مسی با اندازه مورد نظر را از فروشگاههایی که قطعات الکترونیک دارند تهیه نموده وچنانچه فیبر بزرگتر از اندازه بود، آن را توسط اره آهن بر، اره موئی و یا تیغ موکت بری کوچک نموده سپس توسط سیم ظرفشوئی و پودر لباسشوئی قسمت مسی فیبر را بدقت و چند بارتمیز نموده تا چربی روی آن پاک شود و پوشش شفاف مظاهر شود.

طریقه خشک کردن فیبر مدار چاپی (pcb) :

فیبر شسته شده را توسط یک ورق کاغذ گاهی (مانند روزنامه) و یا به وسیله باد سشوار، خشک می نمائیم.
     
  
زن

 
سیستم WiFi - آکاایران


حتماً شما تاکنون بارها و بارها با واژه WiFi برخورد کرده اید اما تاکنون به درستی در این خصوص اطلاعاتی کسب نکرده اید. در این مطلب سعی داریم شما را با این واژه متداول در عرصه دنیای مجازی آشنا کنیم اگر تمایل دارید با این مطلب همراه شوید.

WiFi مخفف کلمات Wireless Fidelity است و در حقیقت یک شبکه بی سیم است که مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می کند. برقراری ارتباط با شبکه بی سیم شباهت زیادی به یک ارتباط رادیویی دوطرفه دارد و در مجموع باید گفت WiFi یک روش بی سیم برای ایجاد و اداره شبکه است که بزرگ ترین نقطه قوت آن، سادگی آن است چرا که شما می توانید کامپیوترهای منزل یا محل کار خود را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل کنید.

کامپیوترهایی که شبکه را تشکیل می دهند می توانند تا بیش از 100 فوت از هم فاصله داشته باشند. اگر به طور خلاصه در این زمینه بخواهیم توضیح دهیم باید گفت یک مبدل بی سیم اطلاعات را به سیگنال های رادیویی ترجمه و آنها را ارسال می کند و یک روتر (router) بی سیم سیگنال ها را دریافت و رمزگشایی و تبدیل به اطلاعات می کند. حال این اطلاعات با استفاده از یک اتصال سیمی اترنت به اینترنت فرستاده می شود. این فرآیند در جهت معکوس هم کار می کند؛ حالتی که گفته می شود اکثر کاربران معمولی آن را احساس نمی کنند یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت می کند، تبدیل به سیگنال های رادیویی کرده و برای کامپیوترهایی که مجهز به سیستم بی سیم هستند، ارسال می کند.

امواج رادیویی که برای شبکه های بی سیم استفاده می شوند با امواج رادیویی به کاررفته در تلفن های همراه و واکی تاکی ها و مانند آنها تفاوت هایی دارد. آنها می توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت کنند و صفر و یک ها یعنی همان اطلاعات دیجیتالی را به امواج رادیویی و بالعکس تبدیل کنند.

به این نکته اساسی باید توجه داشت که امواج رادیویی WiFi چند تفاوت قابل توجه با امواج رادیویی دارند؛ تفاوت هایی که به شرح زیر آمده است.

انتقال اطلاعات با استفاده از امواج فرکانس بالای 4/2 گیگاهرتز یا پنج گیگاهرتز صورت می گیرد که فرکانس آن از فرکانس امواج رادیویی واکی تاکی تلفن های همراه و تلویزیون به مراتب بالاتر است. البته فرکانس بالاتر اجازه حمل اطلاعات بیشتری را می دهد.

آنها از استاندارد 11/802 استفاده می کنند که با چند چاشنی مختلف عرضه می شوند و عبارتند از؛

11/802 a؛ اطلاعات را با فرکانس پنج گیگاهرتز انتقال می دهد و می تواند اطلاعات را حداکثر تا سرعت 54 مگابایت در ثانیه ارسال کند و اثر اعوجاج و تداخل امواج در آن بسیار کم است.

11/802 b؛ ارزان ترین و کندترین استاندارد است و قیمت پایین سبب عمومی شدن آن شده است. اما امروزه با کاهش قیمت استانداردهای سرعت بالا کمتر استفاده می شود و از فرکانس 4/2 گیگاهرتز استفاده می کند که می تواند با سرعت حداکثر تا 11 مگابایت در ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازد.

11 g ؛این استاندارد هم از فرکانس 4/2 گیگاهرتز استفاده می کند اما سرعت انتقال اطلاعات آن به مراتب از 11/802 b بیشتر است و تا 54 مگابایت بر ثانیه می رسد.

11/802 b ؛ جدیدترین استاندارد است که به طور گسترده یی در حال رشد است و از نظر تئوری تا 54 مگابایت در ثانیه می تواند اطلاعات را انتقال دهد اما در دنیای واقعی تا سرعت 24 مگابایت در ثانیه اندازه گیری شده است ولی گزارش هایی هم از سرعت های 140 مگابایت در ثانیه وجود داشته است.

امواج رادیویی WiFi می توانند در سه باند فرکانسی منتقل شوند، به عبارت دیگر می توانند به سرعت بین باندهای مختلف «پرش فرکانسی» انجام دهند. پرش فرکانسی سبب کاهش تداخل می شود و به شما اجازه می دهد به طور همزمان با چند دستگاه ارتباط بی سیم برقرار کنید.

همه دستگاه ها و کامپیوترهایی که مجهز به آداپتور بی سیم WiFi هستند می توانند از یک روتر استفاده کنند و به اینترنت متصل شوند. این اتصال راحت و نامرئی و نسبتاً ارتباط امنی است، اگرچه در صورت خرابی روتر یا استفاده افراد زیادی به صورت همزمان از حداکثر پهنای باند ممکن است قطع ارتباط رخ دهد.شاید برای شما این سوال مطرح شود که چگونه می توان WiFi را به یک کامپیوتر یا لپ تاپ اضافه کرد که در پاسخ باید گفت یکی از بهترین امکانات در مورد WiFi سادگی آن است چراکه می توانید به راحتی تعداد زیادی از لپ تاپ های جدید را که با کارت WiFi توکار به بازار عرضه شده اند برای خود راه اندازی کنید بدون اینکه مجبور به کار خاصی باشید البته جای هیچ نگرانی نیست چراکه با لپ تاپ های قدیمی و با افزودن یک کارت WiFi می توانید ارتباط بی سیمی را برقرار کنید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

یک کارت شبکه 11/802 b، 11/802 a یا11/802 g بخرید. 11/802 gاز مزیت سرعت های بالاتر و قابلیت کار و تطابق مناسب در تجهیزات 11/802 b برخوردار است.

برای لپ تاپ این کار به طور معمول با یک کارت PCMCIA انجام می شود که این کارت را باید در شکاف PCMCIA کامپیوتر قابل حمل خود قرار دهید، یا در مورد دیگر می توانید یک آداپتور بیرونی کوچک خریداری کنید و آن را به یک درگاه USB وصل کنید. اما برای یک کامپیوتر رومیزی، شما می توانید یک کارت PCI که آن را داخل کامپیوتر نصب می کنید، خریداری کنید یا یک آداپتور بیرونی کوچک که می توانید از طریق کابل USB آن را به کامپیوتر متصل کنید، تهیه کنید و کارت را نصب کنید و البته در نظر داشته باشید باید درایورهای کارت را نیز نصب کنید.

باید به نوعی به hotspot نیز دسترسی پیدا کنید که یک hotspot عبارت است از یک نقطه برای یک شبکه WiFi که یک جعبه کوچک است که به اینترنت متصل شده است. این جعبه شامل یک رادیوی 11/802 است که می تواند به طور همزمان با بیش از 100 کارت 11/802 صحبت کند.

در حال حاضر WiFi hotspot های زیادی در مکان هایی مثل رستوران ها، هتل ها، کتابخانه ها و فرودگاه ها وجود دارد. در مجموع باید گفت امروزه به مدد تکنولوژی WiFi می توانید در فرودگاه، هتل، رستوران، کتابخانه یا حتی دفتر کار و در هر کجا که تصور کنید به اینترنت متصل شوید و در آینده یی نزدیک شبکه های ارتباطی بدون سیم چنان گسترشی خواهند یافت که در هر زمان و مکانی شاهد ارائه خدمات اینترنت بی سیم خواهید بود.

منبع : روزنامه اعتماد 21 مرداد 8
     
  
زن

 
آشنایی با مهندسی رباتیک - آکاایران


رشته مهندسی رباتیک در حقیقت باید تلفیقی از رشته های مهندسی برق گرایش های الکترونیک و کنترل و رشته ی مهندسی مکانیک گرایش جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد ، که مناسب طراحی و ساخت هر رباتی باشد.
اما در واقعیت این گونه نیست . چون در 140 واحد کارشناسی در ایران نمی توان تمام درس های رشته های مذکور درس داده شود . بنابر این نمی توان از یک مهندس رباتیک انتظار داشت به تمامی رشته ها مسلط باشد و بتواند یک ربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کل مدارات را به تنهایی انجام دهد . اما واقعیت رشته ی مهندسی رباتیک در ایران چیست ؟


رشته مهندسی رباتیک در سال 1381 در مقطع کارشناسی توسط دانشگاه صنعتی شاهرود وارد ایران شد . چارت رشته مهندسی رباتیک ایران منطبق با چارت مهندسی رباتیک دانشگاه ویکتوریا در استرالیا می باشد . این رشته در واقعیت یکی از گرایش های مهندسی برق است که دانشجویان مقداری از دروس رشته مکانیک جامدات را نیز می خوانند . هدف این رشته الکترونیکی و هوشمند کردن ماشین مکانیکی است . در واقع این رشته برای ساخت یک ربات صنعتی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد به وجود آمده است و نه برای ساخت ربات های تفریحی وسرگرمی .

درس های تدریس شده به دانشجویان به شرح زیر است :

دروس عمومی 21 واحد

فارسی - زبان خارجه - اندیشه ی اسلامی 1 - اندیشه ی اسلامی 2 - انسان در اسلام - فلسفه ی اخلاق - اخلاق اسلامی - آیین زندگی - عرفان عملی اسلام - تفسیر موضوعی قرآن - تفسیر مضوعی نهج البلاغه - انقلاب اسلامی - قانون اساسی - اندیشه ی سیاسی امام - فرهنگ و تمدن اسلامی - تاریخ اسلام - تاریخ امامت - تربیت بدنی 1 - تربیت بدنی 2 - تنظیم جمعیت

دروس پایه 22 واحد

فیزیک 1 - فیزیک 2 - آزمایشگاه فیزیک 1 - آزمایشگاه فیزیک 2 - ریاضی 1 - ریاضی 2 - معادلات دیفرانسیل - برنامه نویسی - محاسبات عددی

دروس اصلی 61 واحد

نقشه کشی صنعتی - کارگاه ورق کاری و جوش کاری - کارگاه ماشین ابزار - کارگاه برق - زبان تخصصی - کارآموزی تابستان - الکترومغناطیس - ماشین های الکتریکی AC و DC - آزمایشگاه ماشین - مدار های الکتریکی 1 - آزمایشگاه مدار های الکتریکی - مدار های الکترونیکی - آزمایشگاه مدار های الکترونیکی - مدار های منطقی - آزمایشگاه مدار های منطقی - ریاضی مهندسی - تجزیه و تحلیل سیستم ها - کنترل خطی - آزمایشگاه کنترل خطی - استاتیک - دینامیک - دینامیک ماشین - مکانیک سیالات - مقاومت مصالح 1 - مقاومت مصالح 2 - آزمایشگاه مقاومت مصالح - طراحی اجزاء 1 - طراحی اجزاء 2 - پروژه

دروس تخصصی 22 واحد

رباتیک و اتوماسیون - سنسور های ربات - کنترل ربات - آزمایشگاه ربات - اصول میکروکامپیوترها - للکترو نیک قدرت و محرکه - ارتعاشات مکانیکی - طراحی مکانیزم

دروس اختیاری 13 واحد

مدار های الکتریکی 2 - اندازه گیری الکتریکی - مدار های واسطه - کنترل فازی - کنترل مدرن - شبکه های عصبی - سیستم های محرکه - یاتاقان و روغن کاری - علم مواد - آزمایشگاه ارتعاشات - طراحی ماشین با کامپیوتر

صنعت و رباتیک

امروزه کمتر کارخانه ای را می توان یافت که در آن از ربات استفاده نشود . بازو های رباتیکی که بدون استراحت قطعات و محصولات را از نقطه ای به نقطه ی دیگر جا به جا می کنند . ربات های جوشکار ربات های رنگرز ربات های بسته بند ربات های تراشکار ربات های چاپگر ربات های کنترل کیفیت ربات ها سوراخکار ربات های کنترل دما ربات های هشدار دهنده ی نشت گاز ربات های غربال سانتریفوژ های خودکار و ... همگی نمونه هایی از ربات ها در کارخانه ها هستند .
کارخانه ها برای افزایش سرعت و کیفیت و دقت و هزینه ی پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت ها که برای انسان خطرناک است مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و .... ناچار به استفاده از ربات می شوند .

زندگی امروز و رباتیک

اگر نگاهی به محیط زندگی خود بیاندازیم می بینیم ربات ها همه جا را فرا گرفته اند ام تا به حال به آن توجه نکرده ایم . آسانسور ها چراغ هلی راهنمایی رانندگی ماشین لباس شویی خودرو های شخصی رایانه ی رومیزی تابلو های نوشتاری متحرک برف روب ها ربات های جراح و ... همگی ربات هستند . و اگر دقیقتر ببینیم پدافند های موشکی هواپیما های بدون سرنشین ماهواره ها مریخ نورد ها ربات نیز ربات می باشند .

آینده ی رباتیک

ربات ها هر روز گسترده تر می شوند بزودی ربات های پرستار نظافتچی فوتبالیست آشپز مربی و ... به تولید انبوه می رسند قرار است تا سال 2050 دانشمندان تیم فوتبال رباتیک بسازند که با انسان ها بازی کنند و آن ها را شکست دهند . یک روز فرا می رسد که در هر خانه ای یک ربات انسان نما و همه کاره وجود داشته باشد و در صنایع و کشاورزی و ... دیگر به انسان نیاز نباشد و انسان در آن فقط تفریح و تولید علم کند .

رباتیک و ایران

رباتیک در ایران نوپا می باشد و تمامی ربات های مورد نیاز وارداتی می باشد و شرکت های فعال در این زمینه فقط وارد کننده و تعمیر کننده می باشند و متاسفانه هنوز تولید کننده نداریم . هر ساله مسابقات رباتیک بسیاری در ایران به منظور علاقه مند کردن دانجویان به کار در زمینه ی ربات برگذار می شود

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

اسم رشته ی مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک می باشد و مسئولان دانشگاه قول داده اند به زودی رشته ی مهندسی رباتیک در کارشناسی ارشد را با چهار گرایش «کنترل ربات» و «بینایی ربات و پردازش تصویر» و «ساخت و تولید ربات» و «مکاترونیک ربات» ایجاد نمایند


بازار کار

هم اکنون تعداد زیادی از کارخانه ها برای هوشمند کردن و اتوماسیون خط تولید و تعدادی نیز برای راه اندازی تعمیر و نگهداری از ربات نیازمند نیروی کار هستند سازمان فضایی ، پژوهشکده ها ، سازمان انرژی اتمی ، شرکت نفت ، کارخانه های خودروسازی ، ارتش ، سپاه ، شرکت های وارد کننده و دانشگاه ها ، به دنبال استخدام مهندسین رباتیک می باشند.
منبع:
نویسنده : محسن جعفرزاده دانشجوی ورودی 1385 مهندسی رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود
چاپ و تکثیر این نوشته آزاد است
انجمن تخصصی رباتیک
http://robot.freeforums.org
برای مشاهده ی چارت مهندسی رباتیک به آدرس زیر بروید
http://robot.freeforums.org/viewtopic.php?t=2
     
  
زن

 
آموزش برق به زبان ساده - آکاایران



بین الكترونها و پروتونها نیروی جاذبه و بین خودشان باهم نیروی دافعه وجود دارد كه ماهیت این نیروها هنوز شناخته نشده است اما برای تحلیل ساده تر بارالكتریكی را مطرح كرده كه برای الكترون با علامت منفی و برای پروتون با علامت مثبت مشخص شده است.


? الکترون چیست؟
الكترون معنای یونانی كهربا است كهربا ماده ای است كه در مالش به پارچه پشمی باردار شده و خرده های كوچك كاه را جذب می كنداین ربایش بعلت نیرویی مرموز اتفاق می افتد كه یونانیان آن را الكتریسیته نامیده اند
? اجزای ماده :
همه مواد از ملكولهای شكل میگیرند كه آنها نیز خود از اتمها ساخته می شوند . اتمها از دو جز’ اصلی الكترون و هسته ساخته می شوند كه الكترونها در مدارهای مشخص بدور هسته در گردش می باشند .
چه عاملی سبب ماندن الكترون در مدار مشخص خود می شود ؟
بین الكترون و هسته نیروی جاذبه الكتریكی وجود دارد كه اندازه آن برابر نیروی دافعه گریز از مركز ناشی از چرخش سریع الكترون بدور هسته می باشد
? درون هسته چیست ؟
هسته شامل ذرات بسیاری است كه مهمتریت آنها از نظر جرم پروتون و نوترون است .
? بار الكتریكی چیست ؟
بین الكترونها و پروتونها نیروی جاذبه و بین خودشان باهم نیروی دافعه وجود دارد كه ماهیت این نیروها هنوز شناخته نشده است اما برای تحلیل ساده تر بارالكتریكی را مطرح كرده كه برای الكترون با علامت منفی و برای پروتون با علامت مثبت مشخص شده است.
? چگونه می توان مواد را باردار کرد ؟
روشهای باردار کردن ماده همان روشهای تولید الکتریسیته است .بعبارت دیگر می توان با استفاده از این روشها الکتریسیته تولید کرد . ساده ترین این روشها مالش دو ماده بهم است که باعث می شود الکترونها از یک ماده به ماده دیگری بروند و در نتیجه اختلاف بار بین دو ماده ایجاد شود . مثلا مالش یک میله شیشه ای به یک پارچه پشمی سبب باردار شدن هر دو ماده می شود که یکی بار مثبت ( کمبود الکترون ) و دیگری بار منفی ( ازدیاد الکترون) می یابد
? نیروی الكتریكی چیست ؟
بین بارهای الكتریكی اعم از مثبت یا منفی نیروی الكتریكی وجود دارد این نیرو به مقدار بار الكتریكی و فاصله آنها از هم بستگی دارد . مطابق قانون كولن مقدار نیرو از حاصل ضرب بارها در ضریب ثابتی كه به جنس محیط بستگی دارد تقسیم بر مجذور فاصله بین دو بار بدست می آید . اما در تحلیل ساده تر هرچه مقدار بارها بیشتر باشد مقدار نیرو نیز بیشتر و هرچه فاصله آنها بیشتر شود مقدار نیرو نیز كمتر می شود .
? مواد در حالت عادی از نظر بار الكتریكی چگونه اند ؟
همه مواد در حالت عادی دارای مقدار الكترون و پروتون مساویند به همین دلیل از نظر برایند بارهای الكتریكی خنثی می باشند .
? چگونه می توان یك ماده خنثی را باردار كرد ؟
هرگاه تعادل بین بارهای مثبت و منفی در یك جسم خنثی بهم بخورد ماده بار دار شده است . بهمین منظور كلیه روشهای تولید الكتریسیته كاری نمی كنند جز برهم زدن تعادل بین بارهای الكتریكی مثبت و منفی . می دانیم كه الكترون نسبت به پروتون قابلیت جابجایی و حركت بیشتری دارد . بنابراین می توان با دادن یا گرفتن الكترون ماده را باردار نمود . اگر تعداد الكترونها بیشتر از تعداد پروتونها شود جسم بار منفی و در صورتی كه عكس این حالت روی دهد جسم بار مثبت پیدا می كند .
?باردار كردن مواد چه ربطی به تولید الكتریسیته دارد ؟
اجازه دهید برای جواب به این سوال نخست مواد را دسته بندی كنیم
? مواد از نظر هدایت الكتریكی به چند دسته تقسیم می شوند ؟
همه مواد از نظر هدایت الكتریكی جز یك از سه دسته زیر می باشند
الف) هادی ها :
موادی كه براحتی برق را از خود عبور می دهند
ب) عایقها :
موادی كه برق را از خود عبور نمی دهند
ج) نیمه هادی ها :
این مواد در شرایط خاصی مانند هادی ها یا نیمه هادی ها عمل می كنند . اما در حالت عادی برق را به مقدار ناچیز از خود عبور می دهند
? جریان الكتریكی چیست ؟
هرگاه حاملهای الكتریسیته ( الكترونها ) در یك هادی بحركت درآیند جریان الكتریكی ایجاد می شوند . اما هر حركت الكترونی جریان برق نیست . بلكه این حركت باید در یك مسیر مشخص باشد .هر چقدر الكترونهای بیشتری در زمان كمتری در مسیر مشخص حركت كنند مقدار جریان نیز بیشتر می شود
? آمپر چیست ؟
برای دانستن میزان جریان باید بتوان آن را با عدد بیان كرد كه به همین منظور از واحد سنجش جریان كه همان آمپر است استفاده می شود
? مقدار یك آمپر جریان چقدر است ؟
هرگاه از یك هادی تعداد ??/? ضربدر ?? بتوان ?? الكترون در یك ثانیه بگذرد این میزان الكترون در زمان یك ثانیه معرف یك آمپر جریان الكتریكی است
? ولتاژ چیست ؟
دانستیم هرگاه الكترونها در یك هادی در مسیر مشخصی بحركت در آیند جریان الكتریكی ایجاد می شود . اما الكترونها بدون دریافت نیرو و انرژی از مدار گردش بدور هسته خارج نمی شوند . بنا براین برای تولید جریان نیاز به یك نیرو داریم كه آن را از منابع تولید نیرو مانند باتری می گیریم . بعبارت ساده تر نیروی لازم جهت ایجاد جریان ولتاژ نام دارد كه واحد اندازه گیری آن ولت است
? چگونه می توان ولتاژ تولید كرد ؟
این سوال پاسخ سوال دیگری نیز می تواند باشد كه همان روشهای تولید الكتریسیته است . می دانیم كه انرژی تولید نمی شود بلكه از صورتی به صورت دیگر تبدیل می گردد . از آنجاییكه الكتریسیته هم انرژی است پس باید تبدیل شده انرژی های دیگر باشد . انرژیهایی كه بصورت متعارف برای تولید برق بكار می رود عبارتند از : انرژی شیمیایی در باتریها - انرژی مغناطیسی در ژنراتورها - انرژی نورانی در باتریهای خورشیدی - انرژی حرارتی در ترموكوپلها - انرژی ضربه ای در پیزو الكتریك و غیره
? مقاومت چیست ؟
الكترونها در هادی براحتی نمی توانند حركت كنند زیرا در مسیر حركت آنها موانعی وجود دارد كه بطور ساده آنها را مقاومت هادی در برابر عبور جریان می گوییم .هرچه قدر این موانع كمتر باشد عبور جریان بهتر صورت میگیرد و می گوییم جسم هادی بهتری است . این موضوع نخستین بار توسط سیمون اهم یك فیزیكدان آلمانی مطرح شد . به همین دلیل واحد اندازه گیری مقاومت اهم است
? منظور از مدار الكتریكی چیست ؟
حال با دانستن سه فاكتور اساسی در برق ( جریان ولتاژ مقاومت ) مدار الكتریكی را تعریف می كنیم : هر مدار الكتریكی یك مجموعه از تولید كننده برق - مصرف كننده آن و سیمهای ارتباطی بین ایندو است
? چند نوع مدار الكتریكی داریم ؟
دو نوع مدار الكتریكی وجود دارد
?) مدار الكتریكی باز كه در آن ارتباط بین تولید كننده در نقطه یا نقاطی قطع است و در نتیجه جریان در مدار وجود ندارد
?) مدار الكتریكی بسته كه مسیر عبور جریان كامل است و مصرف كننده از تولید كننده انرژی دریافت كرده و آنرا به صورتهای دیگر تبدیل میكند مانند یك لامپ كه برق را به نور تبدیل می كند .
? منظور از اتصالی در یك مدار یا اتصال كوتاه چیست ؟
هرگاه در یك مدار بسته جریان از مسیری بجز از مصرف كننده بگذرد و مقدار آن زیاد تر از حد مجاز باشد این وضعیت را اتصال كوتاه می گوئیم . در حالت اتصال كوتاه سیم كشی مدار و تولید كننده برق در معرض آسیب جدی قرار می گیرند زیرا جریان مدار بسیار زیاد شده و باعث داغ شدن سیم كشی و اضافه بار شدن منبع تولید كننده برق می گردند در نتیجه اتصال كوتاه باید سریعا و بصورت خودكار قطع شود كه این وظیفه بعهده فیوز است
? اساس كار فیوز چیست ؟
فیوز یك عنصر حفاظتی در مدار است كه هرگونه اضافه جریانی را كه بیشتر از مقدار نوشته شده روی فیوز باشد تشخیص داده و آنرا سریع قطع میكند . بدین صورت كه جریان اضافه سبب تولید گرما در فیوز شده و یك سیم حساس به حرارت را كه در مسیر عبور جریان و در داخل فیوز قرار دارد ذوب میكند و در نتیجه مسیر عبور جریان قطع شده و اتصال كوتاه بطور موقت برطرف می شود اما تا زمانی كه عامل ایجاد كننده اتصال كوتاه مرتفع نگردد عوض كردن فیوز فایده ای ندارد
? خطرات ناشی از برق كدامند ؟
خطراتی كه از برق ناشی می شوند عموما به دو دسته خطرات آتش سوزی و خطرات برق گرفتگی تفسیم میشوند . در صورتیكه در یك مدار الكتریكی اتصال كوتاه پیش آید و برطرف نشود جریان مدار بشدت افزایش یافته و حرارت زیادی تولد می كند . این حرارت سبب آتش گرفتن عایق سیم ها و گسترش آن به مواد آتش گیر دیگر است . خطر ناشی از برق گرفتگی مستقیما شخص را تهدید می كند
? جریان خطا چیست و چند نوع است ؟
در صورتیكه در مدار الكتریكی جریان از مسیر درست خود جاری نشود آنرا جریان خطا می گویند . این جریان ممكن است از طریق اتصال بدنه به زمین جاری شود یا از مدار اصلی بگذرد كه میزان آن بیشتر از حد مشخص مدار است كه آنرا اتصال كوتاه یا اضافه بار گویند . در حالت اتصال كوتاه دو نقطه ای از مدار كه نسبت به هم دارای ولتاژ هستند بهم اتصال می یابند ( توسط یك مقتومت بسیار كوچك ) و در حالت اضافه بار تعداد مصرف كننده ها بیشتر از مقدار مجاز آنها می شود
? منظور از برق گرفتگی چیست ؟
اگر جریان برق از بدن انسان یا حیوان بگذرد برگ گرفتگی ایجاد می شود . ممكن است اندازه جریان عبوری از بدن محسوس نباشد كه در این صورت برق گرفتگی قابل تشخیص نیست . اما در صورتیكه میزان جریان عبوری زیاد شود ابتدا شوك به بدن وارد می شود و در صورت زیادتر شدن جریان سبب قطع ضربان قلب - ایست تنفس و در نهایت مرگ مغزی می شود .
? اندازه جریان و ولتاژ مجاز چقدر است ؟
برای جریان متناوب ?? میلی آمپر و برای جریان مستقیم ?? میلی آمپر - ولتاژ متناوب ?? ولت و ولتاژ مستقیم ?? ولت است
? چگونه می توان شخص را از خطر برق گرفتگی محافظت كرد؟
به این منظور باید تمامی گزینه هایی را كه سبب برق گرفتگی می شود یافت و آنها را بی اثر كرد . مهترین عاملی كه سبب برق گرفتگی می شود اتصال بدنه است . در این حالت بكمك كلید FI یا سیم ارت یا كلید FU یا سیستم نول اتصال بدنه را حذف می كنیم . می توان از دستگاههایی استفاده كرد كه بدنه عایقی دارند و امكان اتصال بدنه در آنها وجود ندارد . می توان ولتاژ كار دستگاهها را كمتر از ولتاژ خطرناك برای بدن - كمتر از ?? ولت - بكار برد و در نهایت می توان از ترانسهای ایزوله استفاده كرد كه باعث جدا سازی فاز برق شهر از تغذیه دستگاه می شود و در نتیجه در صورت اتصال بدنه خطر برق گرفتگی از بین می رود
? توان الكتریكی چیست ؟
اصولا توان به معنی سرعت تبدیل انرژی است . در دستگاههایی كه برای تبدیل انرژی بكار می روند هر چقدر این سرعت بیشتر باشد قدرت دستگاه نیز بیشتر است . مثلا در ژنراتور توان بیشتر نشاندهنده تولید انرژی برقی ! بیشتری است . در مصرف كننده ها نیز همین موضوع صدق می كند . لامپی كه توان بیشتری دارد نور زیادتری هم تولید می كند .
? توان را چگونه محاسبه كنیم ؟
سرعت تبدیل انرژی از تقسیم مقدار آن بر زمانی كه آن انرژی تبدیل شده بدست می آید.( انرژی الكتریكی از حاصل ضرب ولتاژ در جریان در زمان بدست می آید ) . اگر میزان انرژی را بر زمان تقسیم كنیم می ماند حاصل ضرب ولتاژ مدار در جریان آن كه این همان رابطه توان است (توان = ولتاژ × جریان ) . البته این رابطه فقط برای مدارهای دی سی صدق می كند و در مدارات آسی رابطه دیگری دارد كه بعدا به آن می پردازیم .
? واحد و دستگاه اندازه گیری توان چیست ؟
توان با واحد وات و در مقادیر بالاتر با كیلو وات و مگاوات سنجیده می شوند كه توسط واتمتر اندازه گیری می شود.
     
  
صفحه  صفحه 4 از 11:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  پسین » 
علم و دانش

پرو‍ژه

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA