انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
موسیقی ایرانی
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین »

مصاحبه با رپرها


مرد

 
دوباره شلام
تاپيك مصاحبه با رپرها درباه البوم ها كار ها مسائل شخصي و... اگه ميشه تو بخش موسيقي يا گفتوگوي ازاد
منتظرم
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه اخصاصي ياس با طرفداران(خيلي جالبه)
صحبتی با طرفداران؟
انشاالله که خوب باشینو همه چیز براتون روبراه باشه .
از اینکه میبینین آهنگاتون توی جامعه روی مردم تاثیر میزارهچه حسیبهتون دست میده ؟
واقعا نمیدونم چی بگم ، این رو قبلاهم گفته بودم ، میدونی یک زمانیبودش که من این آهنگها رو میخوندم برای اوقات فراغتم و خیلی جدی دنبالش نمی کردم و لیبعد از مدتی که ادامه دادم و دیدم که چه نتیجه ای خوبی دارم از کارام میگیرم و میتونم تا به این حد با آهنگ هام تاثیر گذار باشم و تصمیم گرفتم که دیگه به صورت جدی دنبالش رو بگیرم و تا به اینجایک کار خیلی خوب بوده و از ته دلم آرزو میکنم که از این به بعد هم همین باشه برایهموطنان عزیزم .
برخورد مردم با شما به عنوان یک رپر توی خیابون یا توی مترو یا....چطوره ؟
والا من چون زیاد کلیپ ندادم و به اون صورت چهره من برای مردم شناخته شده نیست و به اون صورت هم نمیبینم که مردم بیان بهطرفم. ولی همون کسانی هم که من رومیشناسن و به طرف من میان با روی خوش ازم استقبال میکنن که همین برای من بسیار خوشحال کننده هست .
وقتی که توی خیابون راه میرین و میبینین که آهنگاتون رو توی خونه یا توی مغازه یا ماشین میزارن چه حسی بهتون دست میده ؟
این دیگه من رو خیلی خوشحال میکنه، حالا شاید بعضی ها این فکر رو بکنن که بعد از مدتی که آهنگ هات روتوی ماشینها میشنوی خیلی تکراری باشه ولی واقعا برای من هرآهنگ جدیدم که میاد و توی ماشین هامیشنوم اونقدر ذوق میکنم که نگو ، حتی بعضی وقتها تپش قلبم میگیره.
راسته که با یک رپر آمریکایی قرارهستش که بخونید ؟
والله هنوز هیچی مشخص نیستش.
درباره آلبوم جدیدتون توضیح میدین ؟مثلا با کسی جدید خوندید یا نه تنهایی یا موضوعش اجتماعی هستش یا با موضوعی جدید یا ....؟
اونم هنوز مشخص نیستش ، ولی چند تا از آهنگ هام حاضر هستش که با کسی کار نکردم ولی احتمالا در اینآلبوم با آمین کار کنم .
انتظار شما از طرفدارانتون ؟
من کی باشم که بخوام انتظار داشته باشم ، طرفدارای من همیشه هوای من و داشتن . واقعا نمیدونم چیبگم . با ایمیل ها با نظرات با حرفهاشون واقعا من و شرمنده میکنن که اینقدر از حرفاشون انرژی میگیرمو همین هم هستش که باعث میشه که پر قدرت تر از همیشه پای دفترم باشم و بنویسم .
مرسی از اینکه توی مصاحبه شرکت کردی.
مثل همیشه فقط و فقط "یاس"
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه عرفان با وبلاگ رپ فارسي
مصاحبه با عرفان
گفتگو با عرفان :
صلیب : سلام داش عرفان .
عرفان: سلام داداش .
صلیب: آماده اي؟
عرفان: آره .
صلیب: خوب خودتو کامل معرفي کن .
عرفان: عرفان هم اسم دولتيمه هم اسم هنريم.متولد سال شصت و دو توي اصفهانم.پدرم اصفهاني بود مادرم تهراني برايهمين هم هميشه بين هر دو بودم .
صلیب: چند سال ايران بودي؟از کي تا کي؟
عرفان : همه ي عمرم مسافربودم اما بهترين سال هامرو تو ايران بودم.از نظر زماني هم ميشه گفت نصف ايران بودم نصف امريکا .
صلیب: زندگي تو امريکا رو دوستداري؟يا مجبور به زندگي تو امريکا هستي؟
عرفان: من از بس قاره به قاره پريدم هر جا مي تونم زندگي کنم.ولي الاناوضاعم يه جوريه که نمي تونم بيام ايران.بدجورم هوس کردم.اگه مي تونستم راحت انتخابکنم انتخابم ايران بود.اين تابستون خيلي سخت کار مي کردم که بيام ايران رو ببينم و تهران يهحاليبکنم که اوضاع ريخت به هم .
صلیب: ايشالا که يروز بياي ايران.خوب چي شد که به موسيقي و اصلا موزيک رپ کشيده شدي؟
عرفان: من از سن خيلي کم با همه جور موسيقي آشنايي داشتم .رپ هم که باهاش بزرگ شدم .لام تا کاف همه ستوناشو ميشناسم.از سن 13-14 سالگي شعر مي گفتم.تو هيچ سبک ديگه موسيقي نمي شه اين طوري رک حرف رو زد.مخصوصا حرفاي سنگين که بايد گفته شه .
صلیب: ظاهرا زندگي توامريکا خيلي روت تاثير گذاشته درسته؟
عرفان: آره زندگي تو امريکا و فشاري که ميبينم امريکا روي ايران ميذاره از همه نظر ديوونه کنندست .
صلیب: پس از نظر سياسي دولت ايران رو قبول داري؟
عرفان: هيچ دولتي تو دنيانيست که کاملا بي نقص باشه .ولي توي اين وضعيت اگه بين ايران و امريکاجنگي بشه من 100% طرف ايران هستم.بدون شک من هيچوقت خودموحتي ذره اي امريکايي ندونستم و نخواهم دونست .
صلیب: از آلبوم جديدت بگو.چند تاآهنگ هست چه حال و هوايي داره وکي مياد .
عرفان: از حالا بگم که آلبوم جديدم بدون کوچک ترين شک و ترديد بهترين آلبوم رپ فارسي هست و هيچکس نتونسته آلبومي با اين قدرت تا حالا بده. اگرم بخاد بده بايد خيلي روش کار کنه.خيلي متفاوت هستن وهر کدوم حال و هواي خودشونو دارن .براي هر جور حوصله 2-3 تا آهنگ داره .
صلیب: چطور اينقدر مطمئني؟
عرفان: براي اين که به تکست هاي خودم مطمئنم .از نظر بيت همدوست نزديکم امير (A-Plus) واسم مي سازه. من تنها ايراني هستمکهباهاش کار مي کنم . 2 pac,DMX Chamillionare, Conway, Kurupt, nina sky ....... خلاصه با خيليا کار کرده.تو آهنگ هايي که قبله آلبوم مياد مي بيني.استوديو ريکوردينگ هم که بحثجدا هست .
صلیب: با شرکت خاصي قرار داد بستي؟
عرفان: با يه شرکت امريکايي به نام MajorRecords قرار داد دارم.
صلیب: چند تا تراک داره اين آلبوم؟
عرفان: 10-14 تا .اما 50 تا آهنگ دارم ضبط مي کنم که از تو اينا بهترين هاشو انتخاب مي کنم.که خدا مي دونه چقدر طول بکشه .
صلیب: چرا تو اين 2 سال همين چندتا تراکازت اومد بيرون؟
عرفان: نمي خاستم قبل ازآلبومم الکي آهنگ بدم.غير از اين چند تا underground که تا حالادادم.چون کيفيت خيلي برام مهم هست.تو آلبوم کاملا مشخصه که کيفيت ضبط و production چقدر فرق داره.
صلیب: تو امريکا دوست داري با کيا رپکني؟
عرفان: از بچه ها اونايي که ميشناسين چند تايي هستن که مي خايم با همکار کنيم . اما شرمندم چون نمي تونم اسمشونو بگم.از بچه هاي خودم هممنتظر افرا باشين که مي خاد بترکونه.و واقعا تو نوشتن تکه.غير از اونا هم مي دونين که با سهند و خشايار کار مي کنيم و با اون يه دسته کله امريکا تو دستمونه.نمي دونم شما اين ور چقدر خبر دارين؟
صلیب: با ديو هم کار مي کني؟
عرفان: (مي خنده)آره ولي فکر نميکردم که خبر داشته باشي .حالا کهقضيه باز شد بزار بگم..يه تراک به اسم ضعيف کشي با چنگيزو تيمور و ديو .... مي ترکوووننننهههه .
صلیب: تو رپر هاي فارسي کيو بيشتر از همهمي پسندي؟
عرفان: بچه ها واقعا پيشرفت کردن از چند سال پيش.بهترن ها هم پيشرو ابليس هيچکس که کار با موضوعات واقعي هم دارن .من براي اين کارا ارزش قايلم .
صلیب: قضيه همکاري با داريوش و گوگوش حقيقت داره؟
عرفان: آره چند تا آهنگ هست که واقعا قشنگ مي شن و بزودي کاملمي شن.مخصوصن يه آهنگش با داريوش که ديوووونه کنندس.آهنگش هم کار خودمه .
صلیب: از خواننده هاي پاپ تو امريکا و ايران کيو قبول داري؟
عرفان: کسي نيسن که کاملا قبولش داشته باشم . اما با بعضي روش هاي تتلو حال مي کنم . اما جابراي پيشرفت زياد داره .
صلیب: خوب حاضري يکم بحث رو خودموني کنيم؟
عرفان: بگو داداش .
صلیب: چه غذايي رو دوست داري؟
عرفان: بريوني به ياد اصفهان . (با خنده) هاهاها . اما کلا همه غذاهاي ايروني رو دوست دارم .
صلیب: من از دوست دخترت يه عکس ديدم که مدل هست.از اون بگو
عرفان: مهشيد که اسم مدليش مانوا دوناوان هستيه مدل حرفيه اي هست و هنرپيشه گي هم ميکنه .
صلیب: يه فري استايل ميگي؟
عرفان: 123
هر کي ضد منه بدونه وقت رفتنه زبونم مثل قمه سرتو پروند از تنه
از کي کمترم خفه بمونم از هر کي من سرم - اه- بزار همه بدونن
غير از دوروبرياي خودم بگو يه شاعر نباشه لبه کلام باطل و باير
نه هر کي گفت لباشو بزنه قفل بلکه هر کي مفت نکنه هواي حکم
پشته ميکروفون بکنه صدا کلفت ميگي اين کي بودو چي بود اين شروورا که گفت
نيستم ضد کس نزنه اين شور دلتو نشو زد من ميکني گور خودتو
روي پاهاي خودم از سن16 6ساله جاده مهه از بس سوزوندم
سرعتم کم شد ولي عقب نموندم ميونه ابر و مه ديواره صوت رو شکوندم
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
آموزش تکست نویسی نوشته ی بهرام رپر
متن های مورد نیاز برای موسیقی رپ به دو دسته کلی تقسیم میشن: 1-شعر 2- شر !!! شعر در تعریف همون جمله های زبان فارسی هست با این تفاوت که در اشعار می تونه جای عناصر جمله مثل فعل و فاعل و.. عوض بشه.و همچنین شعر وزن خاص و محسوسی داره و از کلمات هماهنگ و هم صوت در انتهای هر مصراع استفاده میشه و برای بیان موضوع اجتماعی،سیاسی،نظامی و فرهنگی و مسائل اعتراض آمیز و .. استفاده میشه!
ولی شر چیه؟!! شر در واقع همون شعره با این تفاوت که حرف "ع" رو نداره!و حرف "ع" ابتدای کلمه"عزت" هست!
این حرفی که زدم بعنی چی؟!!
می دونین که عزت یک متن رو مفهوم و معنی اون رقم می زنه.پس اگه شماشعری بگین که مفهوم خاص و تاثیرگذاری نداشته باشه در واقع شعر نگفتین بلکه شر گفتین.
از هر دو نوع متن هم در رپ فارس استفاده میشه و در هر دو نوع سبک متن هم میشه از فحش استفاده کرد.ولی در شعر کمتره!
با این توضیح که اگه شما شعری بگین که عزت داشته باشه هیچ وقت اونو به مسخره نمی گیرن و یا ضدش نمی خونن!
در واقع کسی که شر میگه یعنی آماده هرگونه عکس العمل از مخاطب خواهد بود.
من اصلا نمی خوام ارزش شر گفتن رو بیارم پایین.چون هم خودم چندتا از آهنگام اینجوریه.هم خیلی از دوستان دیگه.فقط دارم مقایسه می کنم!
برای مثال چند بیتی رو از هر دو سبک انتخاب می کنم که منظور رو بفهمین:
اگه با سامان ویلی تیریپ کل داری
پس داری به جهنم بلیط مجانی
حواستون باشه دفعه بعد که قصه می گین
تو قصه هاتون نباشه دیگه اسم ویلی
"این 2 بیت نمونه بارز از شر در ادبیات رپ فارس هست.که زدبازی واقعا در این سبک استاده!
البته شر هم مفهوم داره.ولی از نظر بار مفهومی نسبت به شعر در درجه پایین تری قرار گرفته!"
اگه الآن گربه ست یه زمانی ببر بوده
به چه هیبتی این ببر از غرب تا شرق بوده
بیا با هم به این گربه قدرت بدیم
به رسیدن به صدر جدول سرعت بدیم
"این دو بیت هم نمونه ای شعر در رپ فارس که از هیچ کس هست و مفهوم خاص و منسجمی رو دنبال می کنه.
چه مفهومی؟ همبستگی..اتحاد و یه تشبیه خیلی قشنگ هم به کار برده.
در واقع فرق بین رپرها در همین اشعاره.
اگه دوس دارین مشهور شید سعی کنید اشعارتون رو قوی کنید.البته به نظر من.
کلا در شعر کسی که حرف نو می زنه همیشه کارش می گیره.لابد می پرسین خوب چه جوری حرف نو بزنیم؟!
این مسئله ایه که خیلی از رپر ها دنبالش هستن.یعنی کلماتی که به عنوان هر عنصری در متنتون به کار می برین کلماتی باشن که در اشعار بقیه نشنیدین!
مخصوصا در قافیه هاتون خیلی دقت کنید.البته در مورد چگونگی قافیه پردازی هم به شما صحبت می کنم در دروس آینده.
درس دوم: چگونه شعرمان را شروع کنیم؟
خب در درس قبل با تفاوتهای شعر و شر در رپ فارسی آشنا شدیم و این ستون شاعری در رپ فارسی هست.
اما بشنوید از بقیه ماجرا...
مشکل خیلی از رپر ها اینه که نمی دونن چه جوری باید شعرشون رو شروع کنن.بعد از کلی فکر کردنبه این نتیجه می رسن که نمی تونن شعر بگن و از اونجایی که رپ رو خیلی دوس دارن( یا بهتره بگیم شهرت و خیلی دوست دارن) حاظر بهترک اون نیستن.بنابراین میدن تا کسای دیگه واسشون شعر بگن و خلاصه یه پولی هم اینجوری خرج می کنن.که اون کسایی که شاعرن هم حسابی می تیغن طرفو..کاریه که خودمم کردم و حقیقت محضه.تعارفم نداریم!
ولی این که به این مشکل دچار نشین کار سختیه:
در کار فوق حرفه ای رپ..مثلا در آمریکا یا لهستان رپرها ابتدا بر طبق یک ریتم ساختگی در ذهنشون شعری رو می گن..البته این شعر بعد ها خیلی تغییر می کنه.ولی درون مایهشعری عوض نمیشه.بعد از اینکه شعرشون رو گفتن به آهنگساز سفارش ملودی میدن که با مضمون شعرشون همخونی داشته باشه.که این همخونی بسیار بسیار مهمه.که خیلیادقت نمی کنن.
اما در کار رپ فارس که هنوز به صورت فوق حرفه ای در نیومده آهنگساز رپ درست حسابی و حرفه اینداریم.
شاید ساختن کارهای پاپ خیلی ساده باشه..یا مثلا کارهای تکنو.ولی کار رپ علی رغم عرف عمومی سخت تره.
ازین رو در رپ فارس معمولا آهنگهایی رو می سازن یا از اینترنت دانلود می کنن و بعد روی آهنگ شعرمی گن.
البته به تازه کارهای گرامی پیشنهاد می کنم که سعی کنن برای شروع بدون آهنگ شعر بگن که قدرتشون بالاتر بره!
بگذریم..
خلاصه این ریختیه..ولی به یه چیز باید به شدت توجه داشت.و اون چیزهمونیه که در بالا هم گفتم.همخونی با آهنگ!
هیچ وقت شما روی یه آهنگی که خیلی خشن و تنده و ریتم وحشی داره نمی تونی شعری بگی از مضامینیمثل عشق،مادر و یا خدا و عرفان و ...
و بر عکس هیچ وقت هم شما روی یک کاری که با پیانو یا گیتار کلاسیک ساخته شده و خیلی ملایم هست نمی تونی شعری با مضمونشاخ بازی یا پارتی و از این قبیل بگی...
البته شدنش که میشه ولی بهتر و قوی تر اینه که ریتم همخونی مناسبی داشته باشه!
بنابراین برای شروع شعر باید مراحل زیر رو رعایت کنیم:
1-آهنگی که در دست دارین رو به دقت گوش کنین.سعی کنین همه زیر و بم آهنگ رو بفهمین.بعضی آهنگها با آدم حرف می زنن.
2-با توجه به سبک آهنگ یک یا چندین عنوان به ذهنتون خواهد رسید.سعی کنین عنوانی رو انتخاب کنید که نوترین باشه و کمتر ازش بحث شده باشه.چون عناوینی که نو باشند گیرایی بیشتری دارن.مخصوصامن مسائل روز رو خیلی پیشنهاد می کنم.کاری که "یاس" در آهنگ"سی دی رو بشکن" کرد و در شبکه های ماهواره ای هم حتی پخش شد!
3-ببینین چی می خواین بگین!!حرفتون چیه.درمورد این عنوانی که انتخاب کردین چه حرفایی دارین وچه اهدافی رو دنبال می کنین.در واقع ببینین از چه موضوعی میخواین به چی برسین؟!
بذارین ساده تر بگم..با یه مثال..
مثلا اگه می خواین از مادر حرف بزنین توجه کنید که میخواین مادر رو چگونه توصیف کنین و در نهایت نتیجه حرفاتون چی خواهد بود.
بعد از طی مراحل بالا بر اساس هنر وخلاقیت خودتون یا بهتره بگم استعداد رپ در وجودتون شعرتون رو بنویسین.
سعی کنین شعرتون یکی دو بیتی مقدمه داشته باشه که کار رو بسیار قدرتمند جلوه میده.ادامه دارد...
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه نصیر مشکوریبا شاهین نجفی درباره سال خون به عشق علي 2012
نصیر مشکوری: سال خون؛ عجب اِسمی! چند وقت طول کشید تا این آلبوم رو کامل کردی؟
شاهین نجفی: فکر می کنم نه ماه روی آن کار کردیم
.
نصیر مشکوری: آهنگساز و تنظیم کنندۀ این آلبوم چه کسی بوده؟
شاهین نجفی: آهنگسازی این آلبوم بهجز آهنگ "پارتی سیاسی" و "برادر بر دار" از بابک خزایی و "قسم" از امیر عظیمی، همگی کارهای خودم بود. یعنی 8 تا آهنگ . تمامی تنظیم ها از بابک خزایی بجز "قسم" از امیر عظیمی بود. میکس و مستر را مجید کاظمی از "ریورس استودیو" انجام داد و ضبط ها در "این لاین استودیو" و طرح روی جلد هم از شهریاراحدی است .
نصیر مشکوری: چرا عنوان "سال خون" رو انتخاب کردید؟
شاهین نجفی : این انتخاب دوستان ما در اینترنت بود. از بین حدود 40 عنوان انتخاب شده، با رای گیری این عنوان انتخاب شد .
نصیر مشکوری: قبلاً که با شما تلفنی صحبت کردم گفتید که آلبوم رو برای برداشت رایگان در سایت ها و وبلاگ های ویژۀ رپ فارس گذاشتید تا ایرانیان داخل کشور بتوانند آلبوم رو دریافت کنند.همزمان هم آلبوم رو برای فروش در سایت های معتبری مثل آمازون، آیتونز و سی دی بیبی گذاشتید تا طرفداران و مخاطبان شما در خارج از ایران آلبوم رو خریداری کنند. فکر نمی کنید این عمل شما باعث بشودفروش آلبوم "سال خون" پایین بیاد؟
شاهین نجفی: ن ه اصلاً. درواقع ما به این وسیله با درک شرایط داخل ایران آلبوم را منتشر کردیم و به فهم و شعور ایرانی های خارج از کشور اعتماد کردیم. آنهایی که باید می خریدند می خرند و آنهایی هم که نمی خریدند اگر خودمان برای دانلود نمی گذاشتیم باز هم نمی خریدند و می رفتند دانلود می کردند.اما جالب استکه ما با اینکه در ایران برای دانلودگذاشتیم، فروشمان هم در ایران عالیبود. در خارج از کشور هم تا الان خوب بود
.
نصیر مشکوری: فکر می کنید چه چیزی این آلبوم را از آلبوم قبلی شما متمایز می کند؟
شاهین نجفی: خوب اتفاقاتی در سازبندی آهنگ ها وجود داشت. ما از صدای سازهای آفریقایی تا خاور میانهتا تیمپانی و چلو و از سازهای ایرانی مثل دف و سه تار هم استفاده کردیم.طبیعتاً در ملودی ها و هارمونی کلی کارها هم آن فضای شرقی را می بینید. این فضای شرقی لزوماً ایرانی نیست. بلکه ما شیوۀ هارمونیک و ریتمرو با یک ترکیب بندی روی ریتم رپ قرار دادیم. نوع خوندن کارها بازگشت من بود به مجموعه کارهای "ما مرد نیستیم". اما در بعضی کارها مشخصاً از سبک راک و فانک استفاده کردیم. آلبوم "ایلوسیون" بر اساس ساختار ارکسترال ساخته شده بود. اما وحشی نبود. طنز نداشت. خشمش خیلی غمگین بود و در آلبوم سال خون ما دوباره عناصر خشم، غم و طنز رو با هم ترکیب کردیم
.
ن صیر مشکوری: تا آنجا که من می دانم اگر اشتباه متوجه نشده باشم؛ چند عدد از قطعات این آلبوم از رپ خوان های ناشناس گرفته شده که تعدادی در داخل ایران و تعدادی در خارج از ایران مقیم هستند. این سوال برای من پیش آمده که چرا شاهین نجفی که خود شاعر است در این آلبوم آمده و از اشعار دیگر رپ خوان ها استفاده کرده است. آیا فکر نمی کنید که به عنوان یک رپ خوان و شاعر بهتر می بود که نوشته های خودتان را رپ می خواندید؟
شاهین نجفی: یک سوتفاهمی شده است. من ترانه های کسی را نخواندم. امیر عظیمی، نوید زردی و میلاد مفرد هر کدام در پارت های خودشان، تکست های خودشان را خواندند. این اتفاقاً بر اساس سنت رپ است که هر کس تکست خودش را بنویسد. من در رپ تا الان تکست هیچ شخص دیگری را نخواندهام و فکر نکنم که بخوانم. اما اگردلیل همکاری ما را بخواهید جریان ایناست؛ این در واقع یک پروژه بود از طرف "شرمیوزیک". ما از همۀ هنرمندان با استعداد خواستیم کارهایخود را بفرستند تا از میان آنها چند تا را برای آلبوم انتخاب کنیم. و در نهایت این 3 هنرمند انتخاب شدند و الان هم عضو "شرمیوزیک" هستند و من با جرات می گویم که هر کدام در سبک خودشان بزودی در رپ فارسیتثبیت می شوند
[image]
نصیر مشکوری: بسیار عالی. اما جریان آهنگ " من و هک نکن" چیست؟
شاهین نجفی: پارسال بود که ارتشسایبری وبسایت مرا هک کرد و مرا خوانندۀ ملعونی دانست که با این کار مثلاً قدرت خودشان را به ما نشان بدهند. سایت با کمک یک تیم حرفه ای در عرض یک روز پس گرفته شد و در عرض چند روز دوباره بالا اومد. این کار "هک" هم خطاب بهاین عزیزان "سایبرمرام" بود .
نصیر مشکوری: بله، این نشان می دهد که از دید مسئولین فرهنگی نظام و "ارتش سایبری" دولت ایران موسیقی شما ناهنجار و مبتذل است! آیا واقعاً ناهنجار و مبتذل هستند و یا اصلاً موسیقی شما خطری برای جامعه دارد که لازم باشد شما را تحت فشار قرار دهند و حتی سایت شما هک شود؟
شاهین نجفی: می تواند باشد. من می دانم که ناهنجار یعنی مخالفت با هنجارهای کلی جامعه و در نتیجه میتواند خطرناک برای تثبیت آنچه سنت و مذهب می خواهد باشد، اما مبتذل بودن را نمی فهمم. این مبتذل بودن را من بیشتر در نوعی ازهنر به خدمت گرفته شده و پاستوریزۀ خود سیستم حکومتی یا توصیف عشق های - صد من یک غاز - یا حتی ادعاها و همدردی های سطحی لوس آنجلسی ها مثلاً در مورد یک مسئلۀ اجتماعی یا سیاسی، می بینم. وگر نه حتی عربده کشی های آنجوان رپ خوان که روزمرگی های سادۀ خود را رپ می کند مبتذل نمی دانم. حتی اگر روشنفکرانه نباشد اما واقعی ست. پس طبیعی ست که سیستم آنچه را که خطرناک می داند، مبتذل، غربگرا، رکیک و غیر اخلاقی و ... تعبیر کند و طبیعتاً با آن برخورد می کند. این پاشنۀ آشیل یکنظام بسته است. پس بهتر است روی همین تابوشکنی ها و ناهنجاری های مصطلح مانور بدهیم .
نصیر مشکوری: پس ظاهراً موسیقیواقعی و سنت شکن را مبتذل می دانند! خب؛ آ یا می توان انواع موسیقی های مردم پسند غیرمجاز یا بقولی "زیرزمینی" مانند راک، آلترناتیو و هیپ هاپ در ایران را که آقایان ناهنجار و مبتذل قلمداد می کنند را نوعی نافرمانی مدنی دانست یا اینکه نوعی دگرگرائی فرهنگی و تجددطلبی ظاهری هستند؟
من فکر می کنم هر دوی اینها در اینفضا وجود دارند اما مهم اینست که ما به کدام پر وبال بدهیم و کدام را تقویت کنیم. تاویل ما حتی از ترانه های سادۀ نوجوانان ایرانی می تواندبا نگاهی به وضعییت خفقانی اجتماعدر ایران باشد. من گمان می کنم خود سیستم حکومتی در نهایت آن قسمت از آثار که حداقل خطرها را داشته باشند را آزاد می گذارد و شققوی و معناگرا را سرکوب می کند. فکر می کنم که باید تمرکز و استفاده از هر نوعی از موسیقی برای تقویت نافرمانی مدنی را تقویت کنیمتا این ابزار توسط سیستم حاکم به خدمت گرفته نشود. مهم نیست که مو و ظاهر جوانان چگونه است ،مهم این است که ما مغزشان را با مفاهیمی آشنا کنیم که آن مدها از آنجا نشات گرفته است .
ن صیر مشکوری: فکر می کنید دراین جنگ میان نسل ها، میان سنتگرائی و نوگرائی، آزادی بیان و خفقان معمولاً کدام پیروز است؟
تاریخ در حال تغییر است. کافی ست همین سی سال گذشته را ببینیم. کسی فکرش را هم نمی کردکه امروز وضعیت ارتباط دختران و پسران در ایران به اینجا بکشد . امروز جوانان دهۀ هفتاد را چه کسی میخواهد کنترل کند. با وجود دنیای مجازی، شما می خواهی جوان را با چه چیزی سرگرم کنی. آلترناتیو سیستم سنتی در مقابل سکس، سرخوشی، آزادی، الکل، موادمخدر و...چیست؟ با سینه زنی که نمی توانند جلوی مد های مو و لباس و... را بگیرند. کدام جوان سالمی ست که نمی خواهد در جوانی همخوابگی کند ودوست دختر و دوست پسر داشته باشد و تفریح کند. خوب شما می بینید یکی از مشغله های امروز سیستمحکومتی ایران همین مسائل است. دیگر حتی دورۀ فیلم هندی و ونوارکاست نیست. این سرنوشت نهایی ایران است. فقط مشکل این ست که در این میان اتفاقات ناگواریهم می افتد. چرا که آموزش نیست. همینکه امروز یک مادر بجای برخورد قهرآمیز با مسئلۀ جنسی دخترش، سعی می کند که از جایگاهیک دوست با او حرف بزند یعنی تغییر شکل گرفته است. 20 سال پیش مگر دختری می توانست آزادانه با مادر و پدرش حرف بزند. هنوز هم البته مشکل داریم اما روند حرکت رو به جلو بوده است. با بررسی همین روابط جزیی در اجتماع باید امیدوار بود که شکل برخورد با مفاهیم در ایران تغییر روزافزون می کند. باید با قدرت اطلاع رسانی کرد . وقتی تمامی راههای سیاسی مسدود است فقط هنر است که می تواند این بار را بر دوش بکشد. باید با چکشبه جان این سنت افتاد. بگذارید صورت سنت از حرف های که می زنیم سرخ شود
.
نصیر مشکوری: حالا کمی به عمق آلبوم "سال خون " برگردیم. در کلیت آلبوم بنوعی طنز سیاه و منتقدانه ای همراه با حسی مالیخولیائی و غم انگیزی شنیده می شود. برای ما توضیح بدید که اینغم و تمسخری که ذهنیت معترض شما را بیان می کنند برای چیست؟
شاهین نجفی: هیچ .
نصیر مشکوری: هیچ؟
شاهین نجفی: وقتی میگویم هیچ یعنی دقیقاً از همین هیچی خنده آور و دردناک هستی نشات میگیرد. من نگاهم بههستی همین است. در زندگی شخصیهم همینم شوخ، عصبی، غمگین. درواقع با همه چیز در یک جنگ نابرابر هستم از خودم گرفته تا جهان بیرون از من. از سیزده، چهارده سالگی اینجور بوده ام. شب ها بیدار، روزها خواب. تفریحات دیگرانبرایم ابلهانه و دردهای من برای دیگران مسخره . از کودکی. جهان برای من یک تصویر اسکیزوفرنیک بوده است که من گاهی در این تصاویر گم می شم. خودم هم یکی ازهمین تصاویرم. طبیعی ست که باید روانپریش و طناز و غمگین باشم .
ن صیر مشکوری: خُب، این دوگانگی در جهان که اشاره کردیددر شما هم هست! تا آنجا که شما رامی شناسم غیرعادی تر و غیرمتعارفتر از دیگران نیستید. البته از دید من.شاید خیلی هم در قالب معیارهای رایجفرهنگی و اجتماعی جامعه هم بگنجید! اما می بینیم در موسیقی تان بنوعی هنجارشکن می شوید و از زبانی با معیارهای دیگر استفاده می کنید . این نشان می دهد که شما قابلیت تغییر موقعیت در میان معیارهای زبانی و فرهنگ زبانی را دارید. یعنی وقتی با شما جدی صحبت می کنیم هنجارهای فرهنگیرا رعایت می کنید و متفکرانه جواب می دهید ولی وقتی در موقعیت یک رپ خوان و یا هنرمند قرار می گیرید وارد محیط دیگری می شوید که از زبانی دیگر استفاده می کند. هنجار شکن و معترض می شوید. مناین را دوگانگی می بینم . دوگانگیکه کانال رابطه اش موسیقی است. یعنی شخصیت روشنفکر شما از طریق موسیقی با آن شخصیت هنجار شکن و عصبانی و شورشی شما تماس برقرار می کند و آنجاست که رپآهنگ های شما رسانه می شود. یعنی جنبش رپ فارس رسانه ای را برای نسل جوان و دگرخواه بوجود آورده که از طریق کانال فرهنگی هیپ هاپ با هستی و واقعیت وجودی خودش در ارتباط قرار می گیرد تا خویش غیرمتعارف و ناهنجارش را بیان کند و این برآمده از یک دگرخواهی فرهنگی و اعتراض به قوانین عرفی و اخلاقی روز جامعه است. خودتان چگونه این دوگانگی رو توجیح می کنید؟ آیا با برداشت من موافقید؟
شاهین نجفی : نه این اِسمش دوگانگی نیست .
ببینید در فرهنگ شفاهی انگلیسی"فاک" یا "شیت" و در آلمانی"شایسه" و یا "آرش " ( به معنی باسن) به صورت روزمره استفاده می شوند. این یعنی زهر این کلمات تا حدودی گرفته شده است. یعنی سقف این زبان بلند تر شده است.
ما در فرهنگ شفاهی و رسمی فارسی این فضا را هنوز نداریم. این یک مسئله. دیگر اینکه شما آیا انتظاردارید یک رقصنده در هر جا که او را می بینید، بیاید و برایتان برقصد.زبان شعر و زبان رقص و یا... تنها درخود اثر تبدیل می شود به چیزی که ما می گوییم: این هنر است. یعنی صرف برهنه شدن یا همخوابگی بازیگر یک فیلم، آنرا اروتیک نمینامیم بلکه جریان کلی متن است که میان پورنو و اروتیسم تمایز می گذارد. اگر من در یک مصاحبه با زبان ترانۀ رپ خود حرف بزنم یعنیفضاها را اشتباه گرفته ام. این همان ادبیات نابجای سیاسیون ایرانی ست که زبان سیاست را با منبر یا با سرکوچه ایستادن اشتباه می گیرند. شما با همسر خود همانند دوست خود صحبت نمی کنید همانطور که دوستشما با فرزند خود همانند سگ خودش حرف نمی زند. این دوگانگی همانقدر دوگانگی ست که شما بهدو جوان عاشق بگویید که اگر واقعاً همدیگر را دوست دارند در ملا عام بایکدیگر همخوابگی کنند. ما حرف ها را به تناسب فضایی که در آن هستیم می زنیم. همانطور که زبان یک رپ عاشقانه با یک کار گنگ نمی تواند یکی باشد و این دوگانگی نیست.این فهم لازم از فضا است. اینکه پرنسیپ ما در برخورد با فضایی که در آن قرار است حرف بزنیم یقیناً متناسب با شناخت ما از فضاست. وقتی یک بازیگر روی صحنه است زبان خود را براساس متنو وقتی با شما گفتگو می کند زبانحاکم بر یک دیالوگ شخصی را دنبال می کند .
اما این را هم باید اذعان کنم که ما درپی وسیع تر کردن فضای زبان هستیم . درواقع از این طریق قرار است دخل بعضی از مفاهیم را دربیاوریم .
نصیر مشکوری: در اینجا می خواهم به شاهین نجفی انساندوست بپردازم؛ در آثار شما آنچه مشخصاً شنیده می شود دفاع از حقوق زنان و نابرابری ها و انتقاد از اخلاقیاتی است که خود ضد فرهنگ و ضد هر اخلاقی هستند. در این آلبوم هم رپآهنگی دارید به نام "همجنس". مطمئناً این قطعه هم برای دفاع از حقوق دگرباشان و یا همجنسگرایان است. این رویکردهای حقوق بشری و افکار و ذهنیت انساندوستانۀ شما ازطریق موسیقی هیپ هاپ به چه هدفی می خواهد برسد؟
شاهین نجفی: نه با "دفاع" موافق نیستم. اصلاً این کار تدافعی نیست. این نشان دادن مسئلۀ عشق بین دو همجنس به طبیعی ترین شکل ممکن است. کم نیستند آدم های بیمار و ناآگاه و کم سوادی که هنوز از همجنسگرایی چندششان می شود . حالا من به جای اینکه به عنوان کسی که همجنسگرا نیستم بیایم برایشان روضه بخونم و حق آنها را از مردم گدایی کنم و بگویم: به اینها هم اهمیت بدین یا حداقل بزارین زنده باشن، می آیم این عشق را به تصویر می کشم. عشق که میگویم یعنی رابطه. رابطه که میگویم رکن رکینش یعنی همخوابگی. یعنی این اشخاص ضدهمجنسگرایی باید با چشمهای از حدقه درآمده ببینند که چطور دوزن یا دو مرد همدیگررا می بوسند، با هم زندگی می کنند و کاملاً هم خوشبختند. من هم قبلاً نمی فهمیدم این قضیه را. اما یاد گرفتم که ما باید در برابر این خواست بیولوژیک و کاملاً طبیعی یک عده ای از آدمها تسلیم بشم. باید بفهمیش. .نه اینکه حتی آنها را بپذیریم. باید در برابرشان تسلیم بشویم. یک زن برای من همانقدر طبیعی ست که برای یک همجنسکرای زن، یک زن طبیعی است .
نصیر مشکوری: در این آلبوم اگر اشتباه نکنم از زبان کردی و گیلکی هم استفاده شده. جریان چیست؟
شاهین نجفی: نوید زردی در آهنگ"جون فدا" کردی خوانده است. بخش گیلیکی ترانۀ " هک" را هم خودم خواندم. رپ ما رپ ایرانی ست ونه رپ - فقط - فارسی .
بزودی ترکی را هم در کارها میاوریم .
نصیر مشکوری: بگذارید در آخر از آهنگ "سال خون" هم کمی گفته باشیم که مشخصاً بر می گردد بهاعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری دورۀ دهم. آن حرکتی که به جنبش سبز معروف شد. این رپآهنگ تقدیری از آن جریان می تواند باشد. چه چیزی باعث شد این قطعه رو بسازید؟
شاهین نجفی: خوب درواقع اگر این چنین کاری ساخته نمی شد باید سوال می کردید. من جدا از تمامی جریان ها و توسر هم زدن های کودکانۀ سیاست مدارها، فقط نگاهم به کسانی ست که جان و روح و مال و عمرشان را در این راه دادند. جنبش سبز برای من از مشروطه تا امروز است. کسانی که به خیابان ها آمدند جدا از ایدئولوژهای سیاسی بودند و حرفشان، حرف ها و خواست های مدنی بود. امروز هم که با سرکوب شدید دچار یک انسداد سیاسی شدیم که هیچ تجمع و رسانه ای در ایران نیست، اگر من هم خفه خوان بگیرم مدیون این اشخاص هستم.هنوز بچه ها در زندانند. هنوز دوستانمانرا میگیرند هنوز خون ندا و سهراب و امیر و... خشک نشده است و البته نخواهد شد. من هم جوگیر نبودم که 10 سال است از ایران تا همین جا از این مسائل می خوانم و گرنه شور حسینی که دامن دامبول السلطنه های خارج نشین را هم گرفته بود. ما ولی تا وقتی نفس هست به همین راه ادامه میدهیم .
ن صیر مشکوری: حالا که آلبوم"سال خون" منتشر شد، ظاهراً بایدمنتظر آلبومی از پروژۀ راک شما یعنی "آنتی کاریسما" هم باشیم، درسته؟
شاهین نجفی: در حال بحث هستیم کهکارهای آنتی کاریزما را چطور منتشر کنیم. شاید مجبور باشیم آرام آرام کارها را منتشر کنیم و بعد یک آلبوممنتشر کنیم . کارها تقریباً آماده اند .
نصیر مشکوری: در آخر، شما آیندۀ هیپ هاپ ایران و کلاً موسیقی مردم پسند غیرمجاز معروف به موسیقی زیرزمینی ایران را با توجه به شرایط کنونی و فشارها چگونه می بینید؟
فکر می کنم موسیقی زیرزمینی و آنچه که از ممنوعات می گوید رشد خواهد کرد. این لزوماً حتی با تغییر نظام سیاسی ایران دگرگون نمی شود. زیرا ما به اندازه کافی وقت داریم تااز مباحثی حرف بزنیم که والدین سنتی هم از شرم سر فرود بیاورند. لازم نیست در کار فحاشی کنیم باید مفاهیم را به کار تزریق کنیم. نباید ترسید که مثلاً این ترانه را نمی شود برای خانواده خواند. پدر ومادر راهی ندارد جز اینکه این جنبش را بپذیرد. باید بفهمد که در هنر چهاتفاقی می افتد.
. وقتی جوان 16 ساله رااز دیدن فلان فیلم که صحنه های جنسی دارد نهی مکنیم، او خودش به تنهایی می رود و می بیند. پس بهتر است با او راحت برخورد کنیم و اجازه بدهیم تا تجربه کند. اما درباره ی خیلی از هنرمندان پاستوریزه شده موسیقی زیرزمینی باید عرض کنم که تکلیف این عزیزان با خودشان روشن نیست . این دوستان هر نوع باجی را که فکر کنیم به سیستم دادند تا شاید کاغذ پاره ای به نام مجوز را بدست بیاورند. از انرژی هستی و ائمه و شهدای جنگی و احساسات ابلهانۀ وطنپرستی خواند تا مراثی وبالامنبر رفتن در ضدیت با مسائل جنسی و غیره... چرا کسی یقۀ این دوستان را نمی گیرد که؛ دوست من این آریایی آریایی کردن هایتو در غرب و مثلاً در آلمان یعنی نژادپرستی. کسی نمی گوید وطنت را دوست نداشته باش اما تاکید روی این مسئله یعنی اینکه چقدر یک انسان می تواند از جهان متمدن که براساس اصل انسان می گردد و نه براساس رنگ و زبان و نژاد دور و بیگانه باشد.این نوع هنرمند، هنرمند زیرزمینی نیست. هنرمند زیرزمینی نمیتواند تائیدگر و نشخوارکنندۀ مفاهیم فسیلی و دست مالی شده باشد. زیرزمینی همیشه زیرزمینی می ماند، چرا که نمی تواند خود را بر اساس معیارها و موازین یک سیستم یاجریان هماهنگ یا به تعبیر بهتر سانسور کند. هنر زیرزمینی ایران نیز درتناسب با رشد فضای مجازی باید روز به روز اثرگذارتر و قوی تر ظاهرشود. ما در این راه اوج و حضیض داریم اما نباید شک بکنیم که فردا دربارۀ کاری که عوامل و دست اندرکاران هنر زیرزمینی ایران انجام دادهاند به درستی قضاوت خواهد شد .
نصیر مشکوری: با سپاس و آرزوی بهروزی برای شما
شاهین نجفی: ممنون
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه با پيشرو گروهی ندارید؟
نه
نظرتون درباره ی رپ پرشین رپ چیه؟
خیلی مسخره اس آشغاله اگه چند تا بزرگ نداشت که ول معتل بود
چرا رپ می خونید؟
1 عقده
2- علاقه
3- ارضا میشم
بین رپرای ایرانی کیا رو دوست داری؟؟
ما چند نفریم که خوبیم روابط خوبی با سروش (هیچ کس) دارم البته ابلیس و تهی و سهراب و سامانم از دوستانمن کهاینا خوبن
کدوم آهنگت از نظر خودت ترکونده؟
چوابی ندارم شاید برو از پیش من ولی من آهنگهای دیگمم دوست دارم
در حال حاضر کجایی؟
جوابو نمی دو چون 1 تحت تعقیبم 2 گفتن نگم
بیکاری چی میکنی؟
ندارم
آهنگ ها و تکست هاتو خودت می نویسی دیگه؟
آره مسلمه
1 اعتراض دارم اونم اینه که آهنگ باید برم با کیفیت پایین تو اینترنت پخش شده
چرا اسم پیشرو و 3 pak رو انتخاب کردی؟
پیشرو واسه اینکه بعد از ازادیم از زندان خیلی پیشرفت کردم روز به روز ثانیه به ثانیه 1 ایده ی جدید برای راههای زندگیم
چرا اسم 3 pak رو انتخاب کردی؟
چون تسلط زیادی روی متن های 2 pak داشتم
درباره ی کار های آینده ات یه توضیحی بده
بعد ها متوجه می شوید
حرف آخر؟
) بالاخره تموم میشه ریاضت وزجر/منو تو کنار همین زیر نور شب
ستاره ها می سوزونن خاطرات بعد/ تولد دوباره ای رو می گیریم جشن (
این یکی از هدف های منه
اعتراضی نداری؟
باید رمان کرد اینجا جاشنیست
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
خيلي گشتم هيچ سايت يا وبلاگي با اتيش مصاحبه اي نكرده ولي به دلايلي كه تو متن و تحقيق پايين ميبينيد يكي از مسائل مافيايي رپ فارس هستش
بهاره ملقب به آتیش متولد تهران و 19 ساله. بهاره از اون دخترایی که خرخون به تمام معنا بود. البته تا قبل از زمانی که با رضا پیشرو دوست بشه. تا دوم دبیرستان تمام درس هاش به خصوص ریاضی اش 20 بوده. اما بعد از اینکه با رضا دوست میشه درس هاش به قدری ضعیف میشه که به زور دیپلم رو با چندتا تجدیدی پاس میکنه. البته قرار بوده دوستی این دو به زودی بهم بخوره اما یه شب که رضا مست بوده از خود بی خود میشه و نمی فهمه چیکار می کنه و کاری که نباید بشه میشه و آتیش رو .... بعداون موضوع دیگه بهاره گیر سه پیچ میده اگه با من نمونی آبروتو می برم . رضا توجهی نمیکنهو بهاره میره پیش سروش هیچکس شکایت.سروش هم رضا رو راضی میکنه که با آتیش بمونه. بعد یه مدت که باهم دوست صمیمی میشن آتیش گیر میده کهمن میخوام رپ بخونم و رضا بهش میگه رپ شوخی نیست و سیاست کثیفی داره و به درد تو نمیخوره آتیش قبول نمیکنه و میگه هرچی باشه من دوست دارم رپ بخونم و صدام قشنگه و استعداد خوبی دارم تو رپ و شبانه روز به رضا پیله میکنه تا اینکه پیشرو قبول میکنه. واقعا مثل یه آدم دلسوز شبانه روز رضا با آتیش کار میکنه و تمام فوت و فن های رپ رو بهش یاد میده. بعد از اینکه کاملا بهاره واسه رپ آماده میشه رضا باهاش یه اینترو میخونه که کارش میگیره حسابی و بعد از اون 2-3 تا آهنگ دیگه هم با پیشرو و تتلو میخونه و دیگه رسما معروف میشه. تو این گیر و دار یه آهنگ تکی میخونه که بیشتر معروفش میکنه. بعد این آهنگ غرور میگیرتش به شدت! چون آهنگایی که با پیشرو خونده بود نهایتا 300 نفر دانلود کرده بودن ولی آهنگیرو که خودش خونده بود800 نفر دانلود کردن! بعدش یادش میره که تمام این شهرت رو مدیونرضاس و دیگه به پیشرو محل نمیزاره و رابطه شون بهم میخوره در صورتی که قرار بوده حتی به زودی نامزد هم بکنن!پیشرو هم تهدید میکنه که اگه یه آهنگ دیگه بخونی کاری میکنم از زنده بودنت پشیمون بشی و بهاره هم میدونستهکه رضا به حرفی که میزنه عمل میکنه و حسابکار دستش میاد و یه سالی رپ رو ترک میکنهاما با اصرار دوستاش بعد یه سال یه آهنگ با 0912 خوند و بعدش به طرز عجیبی از رپ محو شد و حتی اسمش دیگه برده نشد. این طور که خودش گفته بود بعد این آهنگ قرار بود بازممثل قبل و حتی بهتر از اینی که بود رپ رو شروع کنه. در حال حاظر هم کسی از آتیش خبر نداره که کجاست و چیکار میکنه. رضا هم بعد از اینکه با بهاره به هم میزنه و آهنگ داد بزن پیشرو رو که انتقاد به آتیش هست میخونه که بعد از این چیزایی که نوشتم این آهنگ رو گوش بدین تازه می فهمید که پیشرو چی میگه و جریان از چه قراره
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
شاهین نجفی خطاب به گلشیفته
ﺑﻪ ﮔﻠﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻔﺘﻪ ﮐﺮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ...
)ﺷﺎﻫﯿﻦ ﻧﺠﻔﯽ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﮔﻠﺸﯿﻔﺘﻪ
ﻓﺮﺍﻫﺎﻧﯽ(
ﺑﻪ ﮔﻠﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻔﺘﻪ ﮐﺮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ...
ﺗﻮ ﻧﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻥ ﺩﺧﺘﺮ "ﻣﯿﻢ ﻣﺜﻞ
ﻣﺎﺩﺭﯼ" ﻭ ﻧﻪ ﺯﻧﯽ ﺩﺭ "ﺳﻨﺘﻮﺭﯼ."ﺣﺎﻻ
ﺣﺘﯽ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮﯼ ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﺴﺘﻌﺪ ﻭ
ﺩﻟﮑﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ
ﺳﻮﺩﺍﯼ ﻫﺎﻟﯿﻮﻭﺩ ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺘﯽ .ﺩﯾﮕﺮ
ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ.ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻭ
ﭘﻮﻝ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﻭ ﭼﻪ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ
ﺯﺩﻩ ﺑﺎﺷﯽ.ﺍﺯ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﯾﮏ ﺧﻂ
ﺷﮑﻨﯽ.ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ﭼﻪ
ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ.ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﻓﺮﺽ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ
ﻧﺎﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺳﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺑﯽ ﻫﺎ ﯼ
ﺧﺎﻟﯽ ﻭ ﺧﯿﺎﻟﯽ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻓﺴﯿﻠﯽ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ
ﺑﺎﺷﯽ.ﯾﺎ ﺷﺎﯾﺪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﯽ ﻭ ﻣﯽ
ﺩﯾﺪﯼ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ.ﺩﯾﮕﺮ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﻣﻬﻢ
ﻧﯿﺴﺖ.ﺗﻮ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ "ﻧﺒﺎﯾﺪ "ﻫﺎ
ﻭ"ﺑﺎﯾﺪ"ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﻥ ﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺎ
ﺗﺤﻤﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺧﻂ ﮐﺸﯿﺪﯼ.
ﺧﻮﺵ ﺁﻣﺪﯼ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ.ﭼﺮﺍ ﺷﺎﺩﯼ ﺍﻡ ﺭﺍ
ﭘﻨﻬﺎﻥ ﮐﻨﻢ، ﻭﻗﺘﯽ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ
ﺑﯿﻨﻢ ﮐﻪ ﭘﺮﭼﻢ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺧﻂ ﺷﮑﻦ ﻫﺎﯼ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺍﻡ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﭼﻮﻥ ﺗﻮﺍﻧﺪ ،ﮐﻪ
ﺭﮒ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻮﺭﻡ ﻏﯿﺮﺕ ﻭ ﺣﺠﺐ ﻭ ﺣﯿﺎ
ﻭ ﺷﺮﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺣﺴﺮﺕ ﻭ ﺗﺮﺱ
ﻣﯽ ﺗﺮﮐﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ
ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﻪ ،ﻟﺨﺖ ...ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺣﺪﻗﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪﻩ ﯼ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ
ﮐﺜﯿﻒ ﻣﯽ ﺍﯾﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﻌﺮﻩ ﻣﯽ ﺷﮑﻨﺪ
ﮐﻪ ﻫﯽ ...ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺍ ﺑﺒﯿﻦ . ﻣﻦ ﻫﻤﺎﻧﻢ
ﮐﻪ ﺗﻮ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺠﯿﺮ ﮐﺸﯿﺪﯼ. ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ
ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺯﻥ ﻭ ﺑﺎ ﭼﻤﺎﻕ ﻋﻔﺖ
ﻭ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺪﺑﻮ ﻭ ﺑﺪﻭﯼ
ﺩﯾﮕﺮ.ﻣﻦ ﺍﯾﻨﻢ . ﺑﺮﻫﻨﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺒﯿﻦ ﻭ ﺩﺭ
ﺧﻠﻮﺕ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﻪ ﺗﺪﻟﯿﺴﺖ ﺑﺒﻐﺾ، ﮐﻪ
ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﺗﻮﯼ ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﻓﺴﯿﻠﯽ، ﺑﻪ
ﻟﺠﻦ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﻭ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯽ.ﺁﯼ
ﺧﻂ ﺷﮑﻦ . ﻣﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮﺕ ﺳﺮ
ﺗﻌﻈﯿﻢ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﻡ ﻭ ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ ﺍﻡ
ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ، ﺗﻤﺎﻡ ﻭﺟﻮﺩﻡ ﺍﺷﮏ
ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ
ﻧﺜﺎﺭﺕ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺁﯼ ﺩﺧﺘﺮ ﻭﺣﺸﯽ ﻭ
ﻣﻌﺼﻮﻡ-ﻧﮕﺎﻩِ ﺷﺮﻗﯽِ ﻏﻤﮕﯿﻦ. ﺗﻮ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﺑﺮﻫﻨﮕﯽ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﺍﺕ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﮐﻪ
ﺁﻧﭽﻪ ﮐﺮﺩﯼ ،ﮐﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ
ﻣﺤﺼﻮﺭ ﻭ ﻣﻬﺠﻮﺭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ.
ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﯿﺴﺘﯽ .
ﺷﺎﻫﯿﻦ ﻧﺠﻔﯽ
18 ﮊﺍﻧﻮﯾﻪ
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه اختصاصی با هیچکس رپر ایرانی و آلبوم جدیدش
-----------------------------
برای بچه های اهل رپ فارسی ''هیچکس'' اسمی آشناست. آلبوم جدیدشون ''جنگل آسفالت'' حرف نداره،
این اولین آلبوم کامل رپ زیرزمینی در ایران است. مدتی بود که دنبال سروش بودیم تا گپی بزنیم در مورد کارهای خودشون و دنیای رپ زیرزمینی .
برای خواندن مصاحبه و تمام صحبتهای ردو بدل شده بین ما و گروه هیچ کس به ادامه متن مراجعه کنید ...
در آلبوم جدیدت ''جنگل آسفالت'' از صدای گوگوش استفاده کردی؟
آره از یکی از آهنگهای گوگوش به طور کامل استفاده کردیم که روش ریتم رپ گذاشتیم.
پس یکجورای این کار برگشتیه به هیپ هاپ اصلی که مجموعه ای بود از آهنگهایی که دی جی ها روی اونها صدا گذاری می کردند؟
از برگشت خبر ندارم ولی این ایده ای بود که داشتیم و اجرا کردیم.
چرا این آهنگ؟
شعر این آهنگ خیلی نزدیک بود به حرفی که می خواستم بزنم. در یکیاز آهنگهای قبلیم به اسم ''چرا ازت بدم می آید'' قسمتی از شعر این آهنگاینه که ''من از بچگی بزرگ شدم با یک عقده، پس نپرس چرا وحشیم، چون یک حس داره بهم میگه گه توی وجودت داره عشق کممیشه '' در آهنگ جدید این قسمت را توضیح دادم.
معمولا میگن جنگل بتون ، چی شداسمش را گذاشتی جنگل آسفالت؟
چون کف این جنگل ما آسفالته و تمامی موضوعهای اجتماعی و خیابانی که وجود داره برمی گرده به همین جنگل آسفالت.
یکی از این آهنگها که برمیگرده به موضوعهای خیابانی، اسمش قانون است نه؟
آره این یک آهنگ کاملا اجتماعی و خیابانیه و یکی از آهنگهایه که خیلی خودم دوست دارم. مضمون آهنگ اینه که خیلیها فکر می کنند یکنفر گناهکاره ولی در اصل گناهگار نیست و یک قربانی است.مثلا یک دختری نصف شب در خیابان مورد تجاوز قرار بگیره و برای دفاع خودش اون طرف را بکشه، از دید همه شاید گناهکاره ولی در واقع قربانی است. وقتی به این آهنگ گوش می دم خیلی به فکر فرو میرم، چون چیزی هست که در زندگیروزمره خیلی تجربش می کنم.
با قانون هم در ایران شاخ به شاخ شدی؟
همش در حال فراریم... ولی در این آلبوم یک آهنگی است به اسم زندان که میگم سعی نکن با من دعوا راهبیندازی چون من قابلیت دارم ولی از زندان بدم می آید. یک بیتی از شعر میگه که من زندان نمی خوام برم ولی بگو چرا هلم میدی!
حالا یکم از خودت بگو، یک شناسنامه باز کن و چرا اسم هیچکس؟
سروش ۲۱ ساله از تهران. دلیل انتخاب اسم هیچکس هم این بود که می خواستم یک تضادی ایجاد کنم با تاثیری که می خوام بگذارم و حرفهایی که می زنیم.
شایعه است که بسیجی بودی بعدش رفتی دنبال رپ؟
همش دروغه!
یک ویدیویی سیاه و سفید از شما هم بیرون اومد به اسم ''تریپ ما'' که بین بچه های اینترنت باز معروف شد، جریانش چیه؟
خودمون همه کارش بودیم از فیلمبرداری ، کارگردانی و ... از قصد هم سیاه سفید ساختیم که می خواستیم زیرزمینی کامل باشه. چیزی که برای من مهمه اینه که باید واقعی بود.
که در اون از چاقوی ضامن دار تا قلیون هم است؟
ما خلاف نیستیم و همونجور که گفتم سعی داریم که واقعی باشیم. خیلی از بچه ها ادعاهای در آهنگهاشون می کنند که دور از واقعیته. ما یک چیزی را ادعا می کنیم که واقعی و زمینی باشه.
برگردیم به آلبوم جدیت در این آلبوم کار چند صدایی هم کردین؟
آره سه تا از آهنگها با ریویل (مهرک) اجرا کردم که من فارسی می خونم اون انگلیسی. یک آهنگ دیگر هم میکسی از این سه آهنگهاست که در مجموع میشه چهار تا آهنگ چند صدایی.
از اونجایی که ریویل خارج از ایرانه چه جوری با همدیگه کار می کنید؟
موضوع را به همدیگه می گیم، شعرها جدا جدا می نویسیم و یکجوریبه هم می رسیم و اجراشون می کنیم.
آهنگها را خودت میسازی؟
نه، کارهای مهدیاره که یک عجوبه است ۱۷ سال بیشتر نداره.
آره تعریف یکی از آهنگها که ریتم ترکی داره به ''اسم من وایسادم'' را شنیدم، جریان این آهنگ چیه؟
من فکر کنم یکی از آهنگهای عامه پسند این آلبومه که موضوعش از حالت شاخ بازی رپی شروع میشه و میرسه به اونجایی که میگه هدف ما از این کار فرهنگ سازی البته از نوع خودمونه!
ولش حالت داخل یک مهمونی داره که میگم ''من وایسادم پس چرا نشستی'' و در ادامه ؛من وایسادم و یک درخواستم دارم همه باید پای پیشرفت ایران وایسن''.
به نظر میرسه که رایج شدن رپ در ایران نمادی از فرهنگ زیرزمینیه
که در داخل ایران در حال شکل گیریه که از راک شروع شده و الان با رپ داره ادامه پیدا می کنه.
به نظر تو چه چیزهایی باعث شکلگیری این فرهنگ شد؟
اصل رپ بر میگرده به جوامع مشکل دار مثل ایران. رپ یک حالت فریاده به همین دلیل رپ در ایران خیلی گنجایش داره.
کلا این جریان پنج شش سالیه که در ایران شروع شده و قبل اصلا خبریازش نبود.
این بچه هایی که در ایران وارد رپ شدن از چه طبقه اجتماعی هستن؟ چون اینکار یکسری امکانات خاص لازم داره.
اینجا بیشتر طبقه متوسط هستند.
تاثیر رپ بر روی سبک شعرها در ایران چی بوده؟ یک سبک متفاوتی باب نشده؟
اتفاقا ما دقیقا به دنبال همین هستیم. موضوعهای انتخابی خیلی متفاوته. مثلا من خودم دوتا سبک جدید وارد کارهامکردم
یکی قافیه بندی پشت سر هم و یکی دیگه هم اول همه کلمه ها از یکحرف.
پس تحولی جدید با کارهای شما در حال شکل گیریه..
آره حرکت رپ فارسی خیلی حرکتجدی و بزرگیه و به هیج وجه شوخیو بازی نیست.
من از الان روزی را می بینیم که دنیا با رپ فارسی آشنا خواهد شد
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
مرد

 
مصاحبه جديد ياس با روز نامه تماشا


همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
     
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین » 
موسیقی ایرانی

مصاحبه با رپرها


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA