انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 8 از 58:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
در این قسمت لیستی از سوالاتی که در مورد دیابت باید از پزشک خود بپرسید و همچنین مواردی که آگاهی نسبت به آن در طول بحث الزامی است ذکر می شود.

1- آیا در من ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد؟

2 نوع دیابت وجود دارد. در نوع اول بدن انسان به هیچ وجه انسولین ترشح نمی کند( هورمونی که اجازه ورود گلوکز "قند" را به سلول های بدن برای تولید انرژی می دهد) و در دیابت نوع دوم انسولین یا به میزان لازم ترشح نمی شود و یا بدن از استفاده مناسب آن ناتوان است. تقریبا یک سوم از کل افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و اغلب تا زمانیکه دچار مشکلات بینایی، کلیوی، لثوی و عصبی نشوند از وجود مرض قند آگاهی پیدا نمی کنند.

فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم عبارتند از:

سن 45 سال و یا بیشتر
اضافه وزن و شاخص بالای چربی(BMI)
فشار خون بالا
کلسترول بالا
پیش زمینه بیماری در حین دوران بارداری
داشتن نژادی از دورگه های آمریکا، اسپانیا، و جزیره نشینان اقیانوس آرام
پیش زمینه وجود بیماری در اعضای خانواده
عدم فعالیت بدنی
چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

تمام علائم بیماری را ضبط کنید
میزان چربی، کلسترول و فشار خون خود را به خاطر بسپارید
از افراد فامیل در مورد پیش زمینه بیماری در خانواده سوال کنید
اطلاعات مربوط به دوران بارداری خود را جمع آوری کنید، آگاهی از وزن نوزاد در هنگام تولد الزامی است
اگر یک رگ آمریکایی- آفریقایی، اسپانیایی و یا جزیره نشینی دارید حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید
از تمام فعالیت های بدنی که در طول روز انجام می دهید یادداشت برداری کنید
2- علائم دیابت چیست؟

دیابت نوع 2 رشد آرامی را دارد و بروز آن ملزم به سپری شدن سالیان درازی است. این بیماری ممکن است در ابتدا دارای هیچ نشانه ای نباشد و یا اینکه علائم بسیار کوچکی را بروز دهد.

نشانه های دیابت عبارتند از:

احساس تشنگی بیش از اندازه
احساس گرسنگی شدید
تکرر ادرار
احساس خستگی
کم شدن سوی چشم
کاهش وزن
ایجاد عفونت های مکرر مهبلی در خانم ها
بروز مشکلات لثوی
زخم هایی که به سختی بهبود پیدا می کنند
خارش
ناتوانی جنسی در مردان
احساس غیر معمول سوزش و خارش شدید
چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

تمام اطلاعات پزشکی و آزمایش هایی که در گذشته انجام داده بودید را جمع آوری کنید
لیستی از کلیه علائم بیماری که در شـما بـروز می کند و زمان بروز هر یک را تهیه کنید
3- آیا باید آزمایش دیابت انجام دهم؟

هنگامیکه گلوکز اجازه ورود به سلول ها را پیدا نکند، در خون باقی مانده و شروع به تکثیر می کند. آزمایش قند میزان قند موجود در خون را محاسبه می کند. ما به کلیه افراد بالای 45 سال اکیدا توصیه می کنیم که تست قند خون را انجام دهند به ویژه اگر هریک از فاکتورهای ریسک در آنها مشاهده می شود. ممکن است وجود انسولین سال ها پس از ابتلا به بیماری خود را نشان دهد، بنابراین اگر شما پیش زمینه دیابت دارید بهتر است سالی یکبار این آزمایش را انجام دهید.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

اطلاعات پزشکی و کلیه آزمایش های گذشته خود را جمع آوری کنید
ارقام میزان قند خون خود را که در هر آزمایش ذکر شده به صورت یک لیست زیر هم یادداشت کنید
4- آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟

هر چند برای دیابت نوع 2 درمان قطعی وجود ندارد، اما کارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها از بروز این بیماری جلوگیری کنید. استفاده از یک رژیم غذایی سالم، ورزش و نرمش، و ثابت نگاه داشتن وزن بدن از جمله مواردی هستند که می توانند ابتلا به بیماری را به تعویق بیندازند. یک رژیم غذایی سالم باید شامل غذاهای مختلی باشد از قبیل: مواد غذایی فیبردار، غذاهای کم چرب و دارای کلسترول پایین، حبوبات، میوه ها و سبزیجات تازه. شما هر چقدر که ورزش کنید سلامت بدنتان را به همان نسبت افزایش داده اید. معمولا نرمش 5 روز در طول هفته به مدت30 دقیقه توصیه می شود. کاهش وزن، به بدن در جذب انسولین کمک می کند و این امر موجب پایین آمدن فشار خون نیز می شود. از دست دادن در حدود 5 تا 7 درصد از کل وزن بدن بروز بیماری دیابت نوع 2 را به طور قابل توجهی به تعویق می اندازد و در مواردی به طور کلی از بیماری جلوگیری می کند.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

برای محاسبه رژیم غذایی و میزان پروتئین مصرفی از جداول مخصوص غذایی کمک بگیرید
از جداول مخصوص ورزشی استفاده کنید تا بدانید که هر هفته باید چقدر ورزش کنید
طرحی برای بهبود روش زندگی خود بریزید، وزن خود را کاهش دهید، نرمش کنید و برای خود اهداف روزانه و هفتگی تعیین کنید
در مورد دوستان و آشنایانی که می توانند شما را همراهی کنند فکر کنید
با یک متخصص تغذیه و یک مربی ورزشی مشورت کنید
آیا دارویی برای کنترل قند خون وجود دارد؟

گاهی اوقات تنها ورزش کردن و بهره گیری از رژیم غذایی سالم برای کاهش قند خون کافی نیست و نیاز است که شما برای کنترل قند خون داروهایی را نیز به رژيم غذایی خود اضافه کنید. چندین داروی مختلف وجود دارد که می توانید آنها را در کنار هم استفاده کنید. هر کدام از دارو ها وظیفه مشخصی را انجام می دهند. بعضی از آنها خوراکی هستند و برخی نیز از طریق تزریق به بدن وارد می شوند.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

لیستی از نسخه های قبـلـی و تـمــام داروهـا و مکمل های رژیمی که استفاده می کنید تهیه کنید
اگر نسبت به داروی خاصی حساسیت دارید و یـا در گـذشته بدن شما نسبت به مصرف آن از خود آلرژی نشان داده، میبـایست حـتـما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
     
  
زن

 
مشكل متداول جسماني كه ناديده گرفته ميشوند

سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند. بعضی ها این ضرب المثل را همه جا به کار می برند، حتی در مورد سلامتی جسمیشان. اما باید به یاد داشته باشید که در مورد جسمتان عمل به این ضرب المثل درست نیست. اینجا می خواهیم به بیماری ها و دردهایی اشاره کنیم که در ظاهر بی خطر هستند ولی ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما بزنند. خوشبختانه پیشگیری در این موارد کمک زیادی می کند.

1- فشارخون
فشارخون یکی از بارزترین بیماری های کشنده ی در ظاهر بی خطر است. تا زمانی که شما فشار خونتان را اندازه نگیرید، از بالا بودن آن اطلاع پیدا نخواهید کرد تا اینکه صدمه جبران ناپذیری را بر روی سلامتیتان بگذارد. فشار خون با گذشت زمان سیستم گردش خون شما را از پا در آورده و به حملات قلبی، ناتوانی های قلبی و کلیوی، سکته و حتی آسیب های مغزی منجر می شود.


دوست دارید بدانید این اعداد نشاندهنده ی چیست؟ پزشکان دو جنبه ی فشار خون را اندازه گیری می کنند: فشار مربوط به انبساط و انقباض قلب. عدد بالایی که مربوط به انقباض قلب است، فشار روی سیاهرگ ها و سرخرگ هایتان را هنگام تلمبه زدن قلب نشان می دهد. عدد پایینی که مربوط به انبساط قلب است نشاندهنده ی فشار در زمان استراحت قلب بین هر ضربان است. تحقیقات جدید نشان می دهد که فشار خون 140 روی 90 می تواند در طول زمان باعث آسیب رسانی شود. فشار خون 120 روی 80 فشار خون نرمال به حساب می آید.


چه کسانی مبتلا هستند؟
موسسه ملی سلامتی تخمین می زند که تقریباً 25 درصد افراد مبتلا به فشارخون هستند. این مسئله توسط مردان بیش از زنان نادیده گرفته می شود.


چه کسانی در خطرند؟
همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. دلایل ابتلا به ابن بیماری هنوز توسط پزشکان و دانشمندان کشف نشده است، اما بسیاری بر این عقیده اند می تواند تحت تاثیر ژنتیک، رژیم غذایی و فشارهای روحی باشد. اضافه وزن نیز میتواند به این بیماری منجر شود.


علائم آن
شما فقط زمانی متوجه خواهید شد که به این بیماری مبتلا هستید که فشارخونتان بیش از اندازه بالا رود. البته فشارخون شدید می تواند همچنین باعث خستگی، گیجی، اختلالات بینایی، درد سینه و...شود.


روش تشخیص
می توانید با مراجعه به پزشک یا داروخانه ها به راحتی فشارخونتان را اندازه گیری کنید.

روش درمان
کاهش وزن می تواند اولین قدم برای معالجه ی فشارخون باشد. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش سبک یا متدهای ریلکسیشن مثل مدیتیشن و یوگا نیز می تواند کمک کننده باشد. پزشک معالجتان ممکن است داروهای ادرارآور، بتا بلاکر، بلاکر کلسیم، آنزیم های تبدیل آنژیوتنسین یا آلفا بلاکر نیز برایتان تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که درمان های ضد-استرس نیز می تواند در بیمارانی که در طول روز مداوماً فشارخونشان بالا می رود، کمک کند.

2- زخم های گوارشی
ممکن است تصور کنید که نادیده گرفتن زخمی در معده تان غیر ممکن است، اما افراد بسیاری هر روزه این کار را انجام می دهند. زخم های خفیف علائم کمی دارد و حتی زخم های شدید هم ممکن است با تصور ترش کردن یا سوء هاضمه نادیده گرفته شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می تواند معالجه شود.


زخم های گوارشی با یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. این باکتری باعث ضعیف شدن ماده ی مخاطی که پوشش معده ی شما را از اسید موجود در روده حفظ می کند می شود. بعد از اینکه آن مانع را ضعیف کرد، این باکتری وارد پوشش معده تان شده و آن را سوراخ می کند. هرچند اسید معده تان به خوردن بافت صاف و بی حفاظ ادامه می دهد و زخم پدید می آید.


چه کسانی مبتلا هستند؟
یکی از هر 10 انسان در کل جهان ممکن است به این مسئله مبتلا شود. این زخم ها در مردها بیش از زنان عمومیت دارد.


چه کسانی در خطرند؟
پزشکان هنوز نمی دانند که این باکتری چطور پخش می شود و می توان گفت که همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. مانند همه ی بیماری های دیگر، آنها که سابقه ی خانوادگی در این زمینه دارند بیشتر در معرض خطرند.
علائم آن
اگر زخم ایجاد شود، شما دچار معده درد خواهید شد. این درد چند روز یا چند هفته ادامه پیدا خواهد کرد. معمولاً این درد دو یا سه ساعت بعد از صرف غذا یا نیمه های شب وقتی معده تان خالی است بروز می کند. غذا خوردن می تواند به از بین رفتن درد کمک کند. همه ی این علائم ممکن است با سوء هاضمه اشتباه گرفته شوند به همین دلیل است که این زخم ها معمولاً نادیده گرفته می شوند.


روش تشخیص
اگر مشکلات معده دارید و فکر می کنید ممکن است زخم معده باشد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به راحتی آن را تشخیص دهد. پزشک با استفاده از عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس و در گاهی موارد آندوسکوپی زخم شما را تشخیص خواهد داد. همچنین با آزمایش خون نیز می توانند از وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری اطلاع یابند.

روش درمان
آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن آن باکتری کمک کنند و آنتی اسیدها علائم را فرو می نشانند. چنین زخم هایی را می توان در طی چند هفته به راحتی مداوا کرد.

3- هیاتال هرنیا
مردها معمولاً دوست ندارند بگویند که دل درد دارند و فکر می کنند مسئله ی مهمی نیست. به همین دلیل است که هیاتال هرنیا که معمولاً به درد یا سوزش قلب نیز منجر می شود نادیده گرفته می شود.


در هیاتال هرنیا بخشی از معده به قسمتی ضعیف از دیافراگم و قفسه ی سینه فشار وارد می کند که منجر به رفلکس اسید و سوزش و درد قلب شود.


چه کسانی مبتلا هستند؟
پزشکان تخمین می زنند که یک چهارم همه ی افراد بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند.


چه کسانی در خطرند؟
دانشمندان هنوز از عوامل ابتلا به این عارضه آگاهی ندارند، اما باز می گوییم که سابقه ی خانوادگی ممکن است به این بیماری بینجامد.


علائم آن
تشخیص اینکه کسی به این بیماری مبتلا هست یا خیر دشوار است. بعضی از انواع این عارضه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. اما انواع جدی تر آن درد و سوزش قلب، درد سینه را به همراه دارد. این علائم ممکن است مثلاً با خوردن مقدار زیادی پیتزا یا سوسیس تشدید شود.


روش تشخیص
این عارضه را می توان با عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس یا آندوسکوپی تشخیص داد.

روش درمان
برای درمان و بهبودی این عارضه بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و دراز کشیدن بعد از صرف غذا پرهیز شود. کاهش وزن نیز می تواند کمک کننده باشد. برای درمان این عارضه پزشک بازدارنده هایی که به PPI معروف هستند را تجویز می کند. این بازدارنده ها مانع از تولید اسید شده و به بدنتان فرصت می دهد تا هرگونه صدمه و آسیب را که سوء هاضمه باعث شده است ترمیم کند. در این زمینه گاهاً جراحی نیز پیشنهاد می شود.
4- آسیب های ناشی از فشار های مکرر
60 درصد بیماری های مربوط به کار، اسیب های ناشی از فشارهای تکراری است. اکثر ما در طول روز ساعت ها پشت کامپیوتر نشسته و پشت سر هم با موس و کیبورد کار می کنیم. همه ی این حرکات پشت سر هم و مکرر و بدون وقفه، می تواند به دست ها، مچ ها، بازوها یا حتی شانه های شما فشار وارد کند. مردم معمولاً این عارضه ها را جدی نمی گیرند، اما نباید اینطور باشد.


چه کسانی مبتلا هستند؟
خانم ها معمولاً بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این عارضه هستند اما این به این معنا نیست که آقایان مبتلا نخواهند شد. مردها نیز در سنین میانسالی در خطر هستند.


چه کسانی در خطرند؟
اگر می بینید کارتان به صورتی است که در آن نیاز به حرکاتی مکرر با دست ها و مچ هایتان است، در خطر هستید. افرادی که در موقع کار مجبورند پشت کامپیوتر یا دستگاه هایی با چنین ویژگی هایی بنشینند باید بسیار مراقب باشند.


علائم آن
تونل کارپال، لوله ای در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد و سیگنال ها را از شست، انگشت اشاره، انگشت وسطی نیمی از انگشت سوم مخابره می کند. وقتی این لوله ملتهب شده و آسیب ببیند به عصب هم صدمه وارد می آید که باعث سوزش و خارش، کرخ و بیحس شدن، ضعف یا درد در انگشت ها می شود.


روش تشخیص
اگر در همه ی انگشت ها به جز انگشت کوچک احساس درد دارید، احتمالاً به این عارضه مبتلا شده اید. چون عصبی که انگشت کوچک را به مغز وصل می کند از راه دیگری جر تونل کارپال عبور می کند. پزشک معالج به این علائم نگاه می کند و ممکن است الکترومیوگرام نیز انجام دهد.


روش درمان
بستن انگشت ها با آتل یا نوارهای مخصوص در شب هنگام خواب می تواند به انگشت ها استراحت دهد. برای این منظور معمولاً مسکن هایی مثل ایبوپروفن نیز تجویز می شود. می توان کورتیکواستروئید نیز کنار تونل کارپل تزریق کرد تا از التهاب کاسته شود. اگر این درمان ها بهبودی ایجاد نکرد، جراحی توصیه می شود.

پیشگیری کنید
ـــــــــــــــــــــــــ
به خاطر داشته باشید که می توان از تشدید این صدمات جلوگیری کرد، اگر مراقب بوده و مداوماً برای معاینات به پزشک مراجعه کنید. حداقل سالی یکبار به پزشک مراجعه کرده و تمام دردها و ناراحتی های جسمی خود را با او در میان بگذارید تا وی آزمایشات لازم را انجام دهد. همین کار ممکن است جانتان را نجات دهد. .
     
  
زن

 


شیوع بیماری‌های روانی در سنین پایین
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اعلام اینكه شیوع بیماری‌ها روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، گفت: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان است.

عباس مسعود‌زاده در جمع خبرنگاران با اعلام اینكه نمود بیماری‌ها افسردگی در بین استان‌ها متفاوت نیست، اظهار داشت: علائم بیماری افسردگی در مازندران با سایر نقاط كشور متفاوت نیست.
وی تصریح كرد: ممكن است شكل بروز بیماری افسردگی در مناطق متفاوت باشد، ولی بیماری افسردگی كه منحصراً به استانی خاص باشد وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ادامه داد: در مازندران وابستگی خانوادگی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و خانوادها در مواقع بحران با یكدیگر ارتباط بیشتری دارند و این ارتباطات و مراقبت‌ها نسبت به درمان بیماری‌ها كمك بیشتری می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: ارتباط عاطفی روی كاهش بیماری تاثیری ندارد ولی پیگیریهای درمانی به لحاظ وابستگی‌های خانوادگی كه وجود دارد به طور مشخص در درمان بیماری و ایجاد تقویت روحیه بیمار تاثیرگذار است.
مسعود‌زاده با اعلام اینكه سن بیماری افسردگی به دو دسته جوانی و میان‌سالی تقسیم می‌شود، افزود: جنون جوانی و یا اختلال دوقطبی در سنین پایین شروع می‌شود و بیماری‌های آلزایمر در سنین بالا ایجاد می‌شود.
این مسئول ادامه داد: با توجه به بررسی‌های ایجاد شده هنوز به صورت علمی اثبات نشده كه نوع رفتار از بیمار افسرده مربوط به منطقه و یا استان خاصی است.
این متخصص اعصاب روان در ادامه خاطرنشان كرد: با بررسی‌های انجام شده در استان اشكال خودكشی در مازندران با سایر استان‌ها متفاوت است و چیزی كه در مازندران در ارتباط با خودكشی اتفاق میافتد بیشتر شبیه ژست خودكشی است، ولی در برخی از استان‌ها به صورت خودسوزی اتفاق میافتد.
مسعود‌زاده با بیان اینكه به خاطر نوع طبیعتی كه در مازندران وجود دارد رفتارهای خاص و خشن در این منطقه شمال كشور نسبت به سایر نقاط كمتر مشاهده می‌شود، افزود: یكی از دلیل آن دسترسی آسان به طبیعت و تخلیه هیجانات جوانی در مازندران نسبت به سایر استان‌ها در بین جوانان زودتر انجام می‌شود.
وی یكی از راه‌های تخلیه هیجانات در بین جوانان را برقراری ارتباط با طبیعت عنوان كرد و خاطرنشان كرد: شمالی‌ها برای دسترسی به طبیعت با چالش كمتری نسبت به سایر نقاط كشور مواجه هستند.
این فوق تخصص اعصاب روان با اعلام اینكه شیوع بیماریها روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، گفت: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان است.
این مسئول یادآور شد: مسئولیتی كه الان در بین افراد با 10 سال سن داده می‌شود برابر است با مسئولیتی كه افراد در گذشته در سن 18 تا 20 سالگی این مسئولیت را می‌پذیرفتند و توقعات خانواده‌ها و جامعه از افراد با سن پایین نیز افزایش یافت.
مسعود‌زاده یكی دیگر از دلیل افسردگی در بین جوانان و نوجوانان را افزایش حجم بالای اطلاعات در بین افراد عنوان كرد و متذكز شد: هجوم بالای اطلاعاتی و درك و تجزیه تحلیل نامناسب اطلاعات نیز یكی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های افسردگی است.
وی یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار بیماری‌های روانی را وجود مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی بیان كرد و افزود: مواد مخدر صنعتی به قیمت بسیار پایین و حتی با پول‌های تو جیبی كم قابل دسترسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره به عواقب سوء مصروف مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی در جامعه بیان داشت: در حال حاضر شایع‌ترین بیماری افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی است.
وی دیگر دلیل ایجاد افسردگی را مشكلات ناشی از هجمه‌های گسترده فرهنگی عنوان و خاطرنشان كرد: بسیاری از بیماری‌ها روانی به خاطر تضاد در افراد ایجاد می‌شود و ذهن جوانان به خاطر عدم پختگی كامل توانایی تجزیه و تحلیل این تضادها را ندارد.
مسعودزاده تاكید كرد: توجه به بهداشت روح و روان نیز باید در برنامه‌های خانواده‌ها قرار گیرد و با ارتباط‌گیری با مراجع ذی‌صلاح زمینه افزایش و آگاهی‌ها روانی خویش را افزایش دهند.
این فوق تخصص اعصاب روان ادامه داد: خانواده‌ها باید زمینه ایجاد ارتباط با افراد را به خوبی فراهم كنند و با هم بودن در خانواده‌ها به صورت كیفیتر باشد و حضور برجسته‌تر در خانواده‌ها تقویت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ابراز داشت: برنامه‌های جنبی خانوادگی باید تقویت شود و جلسات جمعی خانوادگی نیز بیشتر و مزاحمان خانوادگی مانند تلویزیون و ماهوارها نیز كم شود.
وی تاكید كرد: تخلیه هیجانات خیلی مهم است و نباید برای تخلیه كردن هیجانات خانوادگی كمبود امكانات را بهانه قرار دهیم، زیرا كه ممكن است اثرات تخریبی كاهش هیجانات هزینه‌های سنگین‌تری برای خانواده‌ها ایجاد كند.
مسعودزاده در پایان اذعان داشت: اصول بهداشت روان بسیار ساده و قابل پیشگیری است، ولی وقتی بیماری ایجاد شد خانواده‌ها باید برای درمان هزینه‌های زیادی را پرداخت كنند.
     
  
زن

 


سینوزیت چیست؟
برنا: سینوس‌ها حفراتی هستند که درون استخوان‌های صورت جای گرفته‌اند و هر یک از آن‌ها توسط مجرایی به بینی راه پیدا می‌کند. سطح پوشاننده این حفرات به‌ طور طبیعی ترشحات شفافی دارد که این ترشحات وارد بینی می‌شود. این ترشحات توسط مژکهایی که جهت نوسان آن‌ها به طرف حلق است به عقب رانده می‌شوند و هرفرد طبیعی با هربلع مقداری از بزاق خود و مقداری از این ترشحات بینی و سینوس‌ها را بلع می‌کند.

سینوس‌های یک فرد بالغ به‌طور متوسط در شبانه روز حدود یک لیتر ترشح می‌کنند. این ترشحات در لطیف نگهداشتن مخاط پوشاننده سینوس‌ها و بینی موثر است و در تمیز کردن هوایی که از بینی به ریه می‌رسد نقش اساسی دارد.

سه گروه ممکن است از این ترشحات و ورود آن‌ها به حلق شکایت کنند:
گروه اول: وقتی که میزان ترشحات بیشتر از حد نرمال شود مثل حالتی که در افراد مبتلا به حساسیت بینی مشاهده می‌کنیم.

گروه دوم: وقتی که قوام، رنگ یا بوی این ترشحات عوض شود. مثل حالتی که در مبتلایان به سینوزیت می‌بینیم.

گروه سوم: در بعضی افراد هم میزان این ترشحات و هم قوام، رنگ و بوی آن طبیعی است ولی باز هم بیمار از ترشحات پشت حلق خود شکایت دارد. این دسته افرادی هستند که خیلی حساس هستند و ترشحات طبیعی بینی را ترشحات چرکی می‌انگارند و از بلعیدن آن اکراه دارند.

همچنین وجود این حفرات توخالی درون استخوان‌های صورت باعث کاستن از وزن سرمی‌شود.

این حفرات در دلنشین بودن صدای فرد موثر هستند و چنانچه این حفرات یا بینی پر شوند صدای فرد تو دماغی می‌گردد.

این حفرات به‌صورت ضربه گیر جمجمه و مغز عمل می‌کنند. بدین معنی که اگر ضربه شدیدی به صورت وارد شود به‌واسطه وجود سینوس‌ها، استخوان‌های صورت می‌شکند و لذا ضربه مستهلک شده و به جمجمه و در نتیجه به مغز وارد نمی‌شود.

سینوزیت حاد: سینوزیت به معنی التهاب و تورم مخاط سینوس‌هاست که ممکن است منشاء عفونی یا آلرژیک داشته باشد. در مبتلایان به آلرژی، مخاط بینی و سینوس‍‌ها متورم شده و در نتیجه آلرژی باعث انسداد مجاری مرتبط کننده سینو‌ها به بینی می‌شود.

از طرف دیگر آلرژی باعث افزایش میزان ترشحات بینی و سینوس‌ها می‌‎شود و با وجود دو عامل فوق سینوزیت با منشا آلرژی حاصل می‌شود. در زمینه سینوزیت عفونی قضیه از این هم ساده‌تر است. یعنی همان‌طور که حلق به‌دلیل عفونت دچار تورم و ترشح می‌شود، میکروب می‌تواند مخاط بینی و سینوس‌ها را نیز متورم کند.

سینوزیت مزمن: در مواردی که مجاری مرتبط کننده سینوس به بینی به طور طولانی مدت مسدود شود، سینوزیت مزمن حاصل می‌شود که علامت اصلی آن به شکل ترشحات عفونی مزمن پشت حلق است که معمولا به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و برای علاج آن احتیاج به عمل جراحی است.

پس از تشخیص سینوزیت و شناسایی علت احتمالی آن، پزشک می‌تواند درمان‌هایی را برای کاهش التهاب و بهبود علائم تجویز کند. به‌طوری که درمان جراحی به دو روش معمولی و روش آندوسکوپیک انجام می‌شود. در روش معمولی محتویات درون سینوس‌ها تخلیه می‌شود و در روش آندوسکوپیک مجاری سینوس به بینی را باز می‌کنیم
     
  
زن

 


قرص های ضد بارداری زنان را باهوش می کند !!

دانشمندان معتقدند قرص های ضد بارداری باعث افزایش اندازه بعضی قسمت های مغز زنان شده، حافظه را افزایش می دهند و مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشند.


تحقیقات نشان می دهد یک چهارم از زنان بین 16 تا 49 سال در انگلستان که جمعیتی بالغ بر 53. میلیون نفر را شامل می شوند از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند که باعث افزایش مغز آنان شده است.

دانشمندان معتقدند افزایش حجم این قسمت ها می تواند به بهبود برخی عملکردهای مغزی بینجامد.

محققان اتریشی با استفاده از عکس برداری ام.آر.ای به این نتایج دست پیدا کردند. دانشمندان با بررسی این تصاویر که با کیفیت بسیار بالا تهیه شده بودند مغز افرادی را که از این قرص ها استفاده می کردند و افرادی که قرص نمی خوردند را مقایسه نمودند.


با انجام این کار آنان متوجه شدند مغز زنانی که از این قرص ها استفاده می کنند اندکی از زنانی که قرص نمی خورند بزرگ تر است. این قسمت ها به بخش هایی از مغز مانند حافظه و مکالمه مرتبط است.

به گفته دکتر بلیندا پلتزر از دانشگاه سالزبورگ افزایش اندازه این قسمت های مغز می تواند باعث بهبود برخی عملکردهای زنان شود. برای مثال حافظه را تقویت و مهارت های اجتماعی را بهبود ببخشد.
     
  
زن

 
يك برنامه غذايي براي گياه خواران



اگر احساس موازنه خود را از دست نـدهيد، گيـاه خــواري مي تواند براي سلامتي شما مفيد باشد.

از آنجايي كه يافتن يك رژيم غذايي و سـبك زنـدگي كامـل بسيار مشكل مي باشد، تعجبي نخواهد داشت اگر افراد بسياري از يك عادت غذايي كاملا" وابسته به حيوانات، به گياه خواري مطلق روي آورند.

باز هم بحث و جـدل وجـود دارد كـه آيـا گيـاه خـواري بـراي داشتن يك زندگي سالم روش مناسبي است يا خير. موارد بسياري وجود دارد كه درآنها افراد رژيم غذايي كاملا وابسته به حيوانات را كنـار گـذاشـته و بـه گياه خواري صرف روي آورده اند و از اين طريق باعث تغييرات قابل ملاحظه اي در وضعيت زندگي و سلامتي خود شده اند.

در حاليكه رژيم گياه خواري نامتعادل منجر به كمبود مواد غذايي حياتي از قبيل كلسيم و پروتئين ميگردد، كسب اندكي آگاهي درمورد رژيم و استفاده ازغذاهاي متنوع متعادل ميتواند شما را براي موفقيت در عادت غذايي جديدتان ياري دهد. اگر بـه منظور كاهش وزن، يك برنامه غذايي گياهي را دنبال مي كنيد، از موادي مانـنـد نان كـه داراي كـالـري اضافه مي باشند، حذر كنيد.

آيا گياه خواري بهتر است؟

برخي افراد بدليل عقايد مذهبي به گياه خـواري روي مي آورند. آنـها بـر ايـن بـاورنـد كـه نبايد حيوانات را براي تهيه غذا از بين برد.

از نقطه نظر سلامتي، گياه خواري داراي محاسن بسيار زيادي مي باشد. چربي كمتر، كالري كمتر، قند و نشاسته كمتر، سديم كمتر و فيبرهاي غذايي بيـشتـر از جـمـله ايـن محاسن مي باشد. با اين حال گياه خواري مستلزم داشتن يك بـرنامه غذايي مناسب جهت حصول بهترين نتيجه مي باشد.

شروع كار

اگر مي خواهيد به گياه خواري روي آوريد بهتر است جهت كاهش احتمال ابتلا به امراض گوارشي، اين كار را به تدريج انجام دهيد. سعي كنيد ابتدا گوشـت قـرمـز مـانند گوشت گوساله و بعد از آن گوشت سفيد مانند مرغ و در انتها ماهي و غذاهاي دريـايـي را كنار بگذاريد.

در هر مرحله پروتئين گياهي موجود در سبزي ها و انـواع خشكبار را جايـگزيـن پـروتـئين گوشتي نماييد. سعي كنيد از گياهان متنوع استفاده نماييد
     
  
زن

 
نقرس

برخلاف سایر بیماری ها که خیلی بی سر و صدا و مشکوک ظاهر می شوند، نقرس بیماری است که هیچ شکی نمی آفریند. اکثر مردم اولین تجربه ی نقرسشان با درد و ورم شدید انگشت شست پایشان شروع می شود. این درد اینقدر شدید است که فرد را از خواب بیدار کرده و راه رفتن فرد را دچار مشکل می کند.


همه چیز از همین جا شروع می شود: اولین تجربه ی شما از نقرس فقط چند روز طول می کشد و برای ماه ها یا حتی سال ها دیگر سراغتان نمی آید. اما بعدها این حملات بیشتر و بیشتر شده و حتی درد به پاها و دست های فرد هم کشیده می شود تا اینکه این دردها شکل ثابت پیدا کرده و به عنوان بیماری مشخص برایتان درمی آید.


خوشبختانه، برای جلوگیری از ابتلا به نقرس کارهای زیادی می توان کرد. اما ابتدا کمی در مورد این بیماری با شما صحبت می کنیم.
نقرس چیست و چطور پیشرفت می کند؟
نقرس نوعی بیماری متابولیک است که از جمع شدن اسید اوریک در بدن ایجاد شده و به صورت رسوبات بلورین در مفصل ها جمع می شود. در افراد سالم، بدن پورین—ماده ای ترکیبی که در بسیاری غذاهای غنی و چرب یافت می شود—را به اسید اوریک تبدیل می کند که بعدها با ادرار دفع می شود.


اما در بعضی افراد، نقص در متابولیسم می تواند باعث تولید بالا یا دفع پایین اسید اوریک شود. وقتی اسید اوریک غیر قابل حل شده و باعث ایجاد رسوبات بلورین در مفاصل می شود، فرد نقرس گرفته است.


در مراحل بعدی نقرس، رسوبات کریستالی اسید اوریک که توفی نامیده می شوند را می توان به شکل توده هایی در مفاصل مشاهده کرد. این رسوبات که با التهاب و آماس موضعی همراه است باعث فساد عضو و بدشکلی مفصل ها شود.


اگر درمانی صورت نگیرد، این رسوبات اسید اوریک به کلیه ها نیز منتقل خواهند شد و این باعث بالا رفتن فشار خون شده و کلیه ها را از کار خواهد انداخت.


چقدر این بیماری متداول است؟
در ایالات متحده امریکا، نقرس بیماری کاملاً متداول است و روز به روز در حال ازدیاد است. تقریبا ً 3.4 میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا بوده و اولین حمله ی این بیماری معمولاً در سنین 40 تا 50 سال رخ می دهد.
آیا انواع بخصوصی از غذاها ممکن است باعث این بیماری شود؟
بین نوع غذاها و نقرس رابطه ی کاملاً مستقیم وجود دارد. در واقع، نقرس بیماری بسیار قدیمی است. روزگاری "بیماری شاهان" نامیده می شده است. این احتمالاً به خاطر غذاهای چرب و قوی بوده که می خورده اند.


می توان قسمت اعظمی از دلایل ابتلا به این بیماری را در نوع غذاهای مصرفی فرد جستجو کرد. غذاهایی که غنی از پورین هستند، مثل جگر، گوشت قرمز، ماهی، خرچنگ خوراکی و حبوبات می تواند باعث افزایش اسید اوریک در بدن شده و به نقرس بینجامد. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
راه و روش درمان
برای درمان نقرس باید میزان اسید اوریک را در بدن کاهش داد. برای تسکین دردهای شدید نقرس، پزشک مربوطه می تواند مسکن هایی مثل ایبو پروفن، تزریق کورتیکوستروئید یا سایر داروها مثل کولچی سین تجویز کند. اگر بتواند این حملات را کنترل کند، پزشک می تواند داروهایی نیز برای جلوگیری از تولید اسید اوریک یا کمک کننده به دفع اسید اوریک از بدن تجویز کند.
راه های پیشگیری
می توانید با داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. از خوردن غذاهای حاوی پورین پرهیز کنید. کاهش وزن نیز می تواند به این مسئله کمک کند چرا که چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به نقرس است.


همچنین، به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید—نوشیدن روزانه 6 تا 8 لیوان آب می تواند به دفع اسید اوریک از بدن کمک کند.


عصاره های گیاهی مثل گیلاس، کرفس و ریشه ی زردچوبه نیز به درمان این بیماری کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماران مبتلا به نقرس بعد از استفاده از این عصاره ها بهبودی یافته و قابلیت انعطاف مفصل هایشان بیشتر شده است.
از نقرس دوری کنید
امروزه نقرس دیگر بیماری ثروتمندان نیست. خوشبختانه راه های بسیاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد: رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید، وزنتان را کاهش دهید و از مکمل های مفید غذایی استفاده کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید.
     
  
زن

 
نكته درباره روغن

نكته اي كه بسياري از ما به آن توجه نمي كنيم اين است كه استفاده از روغن‌هاي مايع براي انواع سالاد‌ها‌، خورش‌ها و برنج مناسب است ولي براي سرخ كردن بايد از روغن‌هاي مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كنيم. اين روغن‌ها هم گاهي حالت غير يكنواخت پيدا مي كنند و يا در زمستان كدر مي شوند كه به دليل نوع توليد آنهاست و نشانه فساد نيست. اين نوع روغن كه به ميزان كمتري چربي اشباع شده دارد و ايزومر ترانس آن هم نسبت به روغن هاي جامد كمتر است، مخصوص سرخ كردن طراحي و توليد شده اند. براي پيشگيري از ابتلا‌ به اضافه وزن و چاقي كه خود زمينه ساز بيماري‌هائي نظير ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشارخون، سكته هاي قلبي و مغزي، بيماري‌هاي اسكلتي استخواني مثل كمردرد،‌ زانو درد و بعضي از انواع سرطان‌هاست، به توصيه هاي زير توجه كنيد.
)1 مصرف انواع چربي‌ها و روغن‌ها را محدود كنيد. (هر گرم چربي يا روغن دوبرابر يك گرم قند يا پروتيين كالري توليد مي كند.)
)2 چربيهاي گوشت را قبل از پخت كاملا بگيريد.
)3 پوست مرغ و چربي‌هاي زير پوست مرغ هم مانند چربي هاي گوشت قرمز از نوع اشباع شده هستند، بهتر است آنها راقبل از پخت از گوشت جدا كنيد و دور بريزيد.
)4 اگر غذايي را سرخ كرده ايد چربي اضافه آن‌را با دستمال پارچه اي يا كاغذي تميز بگيريد.
)5 اگر مي‌خواهيد از آب گوشت يا قلم براي تهيه سوپ استفاده كنيد، بعد از پختن و صاف كردن آن را در جاي سرد بگذاريد و قبل از مصرف اضافه روغن آن‌را بگيريد.
)6 در هنگام خريداري روغن اطلاعات روي برچسب بسته روغن را به‌دقت كنترل كنيد، اين اطلاعات شامل: تاريخ مصرف، نام كارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، علامت يا مهر استاندارد هستند. اگر بر چسب تغذيه اي شامل ميزان چربي اشباع و ايزومر ترانس روي روغن(جامد يا نيمه جامد) باشد نشان از تعهد توليد كننده دارد. تنها در اين حالت مي توانيد روغن مناسب تر را انتخاب كنيد.
)7 ظرف روغن خصوصا روغن مايع بايد در جاي خشك و خنك و دور از نور نگهداري شود.
)8 روغن را هميشه در ظرف در بسته نگهداري كنيد.
)9 روغن نباتي نبايد هيچ وقت بوي تند و نامطبوع داشته باشد.
)01 در صورت بزرگ بودن ظرف روغن از ظروف كوچكتر به منظور نگهداري موقت روغن مصرفي استفاده كنيد.
)11 غذاهاي آب پز سالم تر از غذاهاي سرخ شده هستند. ولي اگر مي‌خواهيد غذائي را سرخ كنيد روغن را تحت شعله كم و در مدت زمان كوتاه حرارت دهيد.
)21 براي سرخ كردن به ويژه سرخ كردن عميق و طولاني از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كنيد.اگر اين نوع روغن را در دسترس نداريد از روغن جامد استفاده كنيد.
)31 بهتر است روغن تا حد امكان فقط يكبار تحت حرارت و مورد استفاده قرار گيرد، بنابراين هر بار از مقدار كمي روغن استفاده كنيد. )41 روغن داغ شده را دوباره به ظرف اوليه آن برنگردانيد.
)51 روغن نباتي مايع جهت سالاد و پخت غذا مناسب تر از روغن هيدروژنه (جامد) است، بعلاوه ارزش تغذيه اي روغن نباتي مايع بيشتر و سالم‌تر از روغن نباتي جامد است.
)61 كودكان با توجه به رشد سريع و تحركي كه دارند نياز بيشتري به چربي ها دارند . خصو صا اگر وزنشان كم است نبايد محدوديتي براي دريافت چربي داشته باشند ولي بهتر است ذائقه آنها را با مصرف روغن‌هاي سالم و مايع مثل روغن زيتون، كلزا وآفتابگردان عادت داد.
     
  
زن

 
دندان هاي نوزادي

حدودا از هر 2 هزاركودك،‌ممكن است يكي با دندان متولد شود. اين دندان‌ها، اغلب مواقع در فك پائين و به‌صورت دو دندان پيش وجود دارند. علت وجود اينگونه دندان‌ها مشخص نيست اما ممكن است وراثت در اين زمينه موثر باشد. دندان‌هايي كه هنگام تولد در دهان كودك وجود دارد، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري نيست و به سرعت لق شده و مي‌افتد اما اگر دنداني در فاصله تولد كودك تا يك ماهگي او در دهانش رويش پيدا كند، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري او خواهد بود.
با دندان‌هاي نوزادي چه بايد كرد؟ پاسخ اين است كه تا زماني كه اين دندان‌ها مشكلي ايجاد نمي‌كنند، درماني لازم نخواهند داشت. اما گاهي مواقع اين دندان‌ها ممكن است براي كودك يا مادر مشكلاتي ايجاد كنند. به‌عنوان مثال وجود اين دندان‌ها ممكن است باعث زخم شدن نوك پستان مادر شده و يا تيز بودن لبه اين دندان‌ها مي‌تواند موجب ايجاد زخم‌هاي دهاني براي خود نوزاد شود. در اين موارد لازم است كه با تشخيص پزشك دندان از دهان خارج شده و يا لبه تيز آن توسط دستگاه‌هاي دندان‌پزشكي،‌صاف شود. در مواقعي كه دندان‌هاي نوزادي بسيار لق هستند،‌ بايد توسط دندان‌پزشك از دهان خارج شوند تا خطر بلعيده شدن و خفگي نوزاد وجود نداشته باشد. دست آخر اينكه، اگر كودكتان با دندان متولد شد و يا خيلي زود اولين دندان‌هايش را درآورد، نگران نشويد و براي اطمينان بيشتر با يك پزشك يا دندان‌پزشك مشورت كنيد.
كودكم دندان در مي آورد
بچه‌ها هنگام رويش دندان‌هايشان دچار مشكلات و علائمي مي‌شوند كه گاهي والدين را هم كلافه مي‌كنند. بي‌قراري، آبريزش از دهان، تب وخارش لثه‌ها از جمله اين مشكلات‌اند. و حالا راه‌حل‌ها:
آب‌دهان كودكتان را مرتب به كمك يك پارچه تميز از اطراف دهانش خشك كنيد. باقي ماندن اين رطوبت در اطراف دهان ممكن است سبب ايجاد لكه‌هاي قرمز پوستي شوند.
هنگامي كه كودكتان خواب است،‌پارچه‌اي را در زير سرش قرار دهيد و هر گاه توسط آب دهانش خيس شد آن‌را عوض كنيد.
براي كودكتان چيزي فراهم كنيد تا آن‌را بجود. لثه‌هاي كودكان به هنگام دندان درآوردن به شدت مي‌خارد. دقت كنيد. چيزي كه براي جويدن به كودكتان مي‌دهيد به اندازه‌ كافي بزرگ باشد تا امكان بلعيده شدن آن وجود نداشته باشد و در ضمن به قطعات كوچك‌تري نيز خرد نشود. پارچه تميز خيسي كه به مدت 03 دقيقه در فريزر قرار گرفته باشد كمك خوبي براي لثه كودكتان خواهد بود. دندان‌گيرهاي لاستيكي نيز وسايل مناسبي هستند اما مراقب باشيد كه پاره و يا شكسته نشوند. يك قاشق چايخوري سرد نيز وسيله خوبي است كه كودكتان لثه‌هايش را به كمك آن آرام كند.
مي‌توانيد به كمك انگشتان تميز خود، لثه‌هاي كودك را ماساژ دهيد و به آرامش او كمك كنيد.
هرگز دندان‌گيرها را به كمك نخ يا زنجير دور گردن كودك نياندازيد زيرا احتمال خفگي او وجود دارد.
اگر كودكتان بي‌قرار است، مي‌توانيد با ‌هماهنگي با پزشك، از استامينوفن براي آرام كردن او استفاده كنيد.
به كودكانمان چه غذاهايي بدهيم؟
استفاده از مواد قندي و خوراكي‌هاي چسبنده مثل چيپس‌ها و پفك‌ها،‌عوامل مهمي در ايجاد پوسيدگي در دندان‌هاي كودكان هستند. مصرف خوراكي‌هاي شيرين و چسبنده و تنقلات كارخانه‌اي را براي كودكانتان محدود كنيد و بجاي آنها مواد طبيعي مثل خشكبار، سبزيجات و ميوه‌ها، انواع پنير و ... را در دسترس آنها قرار دهيد. مصرف آدامس‌ براي كودكان زير 4 سال به علت خطر بلعيدن آنها ممنوع است. براي كودكان بالاي 4 سال آدامس‌هاي بدون قند تهيه كنيد. مصرف نوشابه‌هاي گازدار به علت وجود مواد قندي و همچنين گازكربنيك،‌براي دندان‌ها بسيار خطرناكند.اگر شما از والديني هستيد كه به تاثير تغذيه در سلامت كودكانتان اعتقاد داريد، بايد بدانيد كه سلامت محيط دهان و دندان، به‌طور خاص تحت تاثير مواد غذايي قرار مي‌گيرد. از مواد غذايي سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني بهره ببريد تا سر و كارتان به دارو و دكتر نيفتد.

ويتامين‌ها
ويتامين :A در حفظ سلامت لثه‌ها موثر است و بافت مخاطي دهان را سالم نگه مي‌دارد. منابع: شير، هويج و سبزيجات با برگ سبز؛ ويتامين :D براي سلامت استخوان‌ها‌،دندان‌ها و رشد مناسب استخوان‌هاي فكي لازم است. منابع: نور خورشيد،‌شير غني شده و روغن ماهي؛ ويتامين :K به انعقاد خون كمك مي‌كند. منابع: سبزيجات با برگ سبز تيره؛ ويتامين :C به حفظ سلامتي لثه كمك مي‌كند و جلوي خونريزي‌هاي لثه را مي‌گيرد. در بهبود جراحات موثر است. منابع: ميوه‌هاي تازه، سيب‌زميني و سبزيجات سبز رنگ؛ ريبوفلاوين )B2( :كمبود اين ويتامين باعث ايجاد زخم‌هايي در محيط دهان از جمله گوشه‌هاي لب‌ها خواهد شد. منابع: سبزيجات سبز، شير،‌جگر، ماست و پنير.

مواد معدني
كلسيم: كمك به شكل‌گيري دندان و استخوان. منابع: شير، پنير، ماست، غذاهاي دريايي.
فسفر: براي توليد انرژي، سوخت مواد غذايي و نيز رشد استخوان‌ها لازم است. منابع: شير، پنير، گوشت‌ها، غلات سبوس‌دار، تخم‌مرغ.
فلورايد: استخوا‌ن‌ها و دندان‌ها را محكم مي‌كند.منابع: چاي، بروكلي، آب‌ فلورايددار.
آهن: عارضه كمبود آهن در دهان، التهاب، قرمزي و سوزش زبان است.منابع: جگر، گوشت و سبزيجات با برگ سبز.
روي: براي ترميم‌هاي بافتي و التيام زخم‌ها لازم است.منابع: غذاي دريايي، جگر، گوشت و غلات سبوس‌دار.

قطره آهن (فروس سولفات) و دندان‌هاي رنگ شده
قطره آهن از مكمل‌هاي غذايي است كه براي كودكان توسط پزشك اطفال توصيه مي‌شود و براي كودكان بسيار ضروري است اما اين قطره‌ها، اگر بر روي دندان‌ها قرار بگيرند با نفوذ به ساختمان‌ دندان موجب تغيير رنگ و تيره شدن دندان‌ها مي‌‌شوند كه غالبا اين تغيير رنگ‌ها دائمي است. قطره آهن به خودي خود پوسيدگي‌زا نيست،‌اما اين ماده مي‌تواند سطح دندان‌ها را زبر كند و زبر شدن دندان‌ها احتمال گير غذايي و به دنبال آن پوسيدگي‌هاي دنداني را بالا مي‌برد، بنابراين براي خوراندن قطره آهن به كودكتان،‌قطره را با قطره چكان يا سرنگ،‌ته گلوي او بچكانيد و حتما بعد از آن به او آب بخورانيد. در ضمن لازم است براي اطمينان از پاك شدن كامل قطره ‌آهن از روي دندان‌ها، آنها را با يك پارچه يا گاز مرطوب هم تميز كنيد.

تقويم دنداني براي دندان‌هاي شيري
5 تا 6 ماهگي:‌ در اين دوران اغلب كودكان دنداني ندارند.در اين دوران، لثه‌هاي كودكتان را با يك پارچه مرطوب، تميز كنيد. مراقب باشيد كودكتان به شيرخوردن در هنگام خواب عادت نكند،‌هرگز سرشيشه يا پستانك او را شيرين نكنيد.
7 تا 21 ماهگي: در اين دوران معمولا دندان‌هاي پيشين كودكان رويش پيدا مي‌كنند. كودكان اجازه دارند فقط با شيشه محتوي آب ساده شيرين نشده بخوابند. دندان‌هاي رويش يافته را با پارچه مرطوب تميز كنيد. كودكتان را براي اولين معاينه به دندان‌پزشك ببريد.
31 تا 42 ماهگي: دندان‌هاي آسياي كوچك و بزرگ شيري و نيز دندان نيش شيري رويش مي‌يابند. در پايان 2 سالگي مي‌توانيد مسواك زدن را به كمك مقدار بسيار كمي خمير دندان فلورايددار شروع كنيد و حداقل روزي 2 بار براي كودكتان مسواك بزنيد. مسواك نرم و كوچكي را براي كودكتان انتخاب كنيد. تقريبا هر 3 ماه يك بار مسواك او را عوض كنيد. تنقلات سالم مثل ميوه‌هاي تازه و سبزيجات را به او پيشنهاد كنيد. مصرف مواد شيرين را كاهش دهيد.
2 تا 5 سالگي: در اين سن تقريبا تمام 02 دندان شيري رويش يافته‌اند. به كودكتان اجازه دهيد براي خودش مسواك بزند اما به ياد داشته باشيد مسواك اصلي را شما بايد براي كودكتان بزنيد و اگر دندان‌هايش به هم فشرده است برايش نخ دندان بكشيد. مسواك برقي لازم نيست اما ممكن است انگيزه خوبي براي مسواك زدن كودكتان باشد.
6 سالگي: در اين سن اولين دندان آسيايي دائمي در انتهاي دهان رويش پيدا مي‌كند بدون آنكه دندان شيري لق شده باشد. اين دندان كه به دندان 6 سالگي معروف است بايد به كمك يك روش پيشگيري به نام <فيشور سيلانت> در مقابل پوسيدگي‌ها واكسينه شود.
     
  
زن

 
آيا دندان‌هاي شيري مهم‌اند؟

دندان‌هاي شيري سالم، كودكان زيبا
يكي از مهم‌ترين دلايل اهميت دندان‌هاي شيري كه شايد كمترين توجه به آن شده است، نقش آنها در زيبايي كودكان است. پوسيدگي دندان‌هاي شيري و يا تيره شدن آنها توسط داروهاي مختلف (مثلا قطره آهن) تاثير نامطلوبي در زيبايي كودكان مي‌گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت مي‌كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.
كودكاني كه به علت دندان دردهاي مداوم، پوسيدگي‌هاي شديد و از بين رفتن نسج سالم دندان‌هاي شيري،‌قادر به تغذيه مناسب نيستند،‌به مشكلات جسمي، اختلالات رشد و گاهي سوء‌تغذيه دچار مي‌شوند. داشتن دندان‌هاي شيري سالم، به كودكان اين توانايي را مي‌دهد كه در يكي از بااهميت‌ترين مراحل رشد،‌تغذيه‌اي مناسب و كافي داشته باشند.

دندان‌هاي شيري سالم، راهنماي رويش صحيح دندان‌هاي دائمي
هنگامي كه دندان‌هاي شيري در محيط دهان رويش يافته‌اند، جوانه دندان‌هاي دائمي در زير آنها شكل گرفته‌اند. در واقع اين دندان‌هاي شيري سالم، فضاي لازم را براي دندان‌هاي دائمي جايگزين خود حفظ مي‌كنند تا دندان‌هاي دائمي زيرين آنها به موقع و در جاي مناسب خود رويش پيدا كنند. اگر يك دندان شيري زودتر از زمان مناسب خود،‌كشيده شود، دندان‌هاي عقبي آن به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان كشيده شده را اشغال خواهد كرد. در نتيجه هنگامي كه دندان دائمي زيرين دندان كشيده شده، به زمان رويش برسد، به دليل نداشتن فضاي كافي،‌رويش نابه‌جا خواهد داشت و يا نهفته باقي مي‌ماند و مشكلات ارتودنسي و رديف نبودن دندان‌ها را براي كودك ايجاد خواهد كرد. حتي اگر بين دندان‌هاي شيري پوسيده شود و مقداري از نسج دندان‌ها در اثر پوسيدگي‌ از بين برود،دندان عقبي به اندازه نسج از دست رفته دندان جلويي به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان جلويي را اشغال خواهد كرد. بنابراين حتي پوسيدگي‌هاي كوچك دندان‌هاي شيري نيز بايد به سرعت ترميم شوند و حتي‌الامكان دندان شيري قابل نگهداري در دهان را نبايد زودتر از موعد مقرر كشيد.

دندا‌ن‌هاي شيري سالم، تكلم زيبا
كودكاني كه به دليل پوسيدگي‌ دندان‌‌هاي شيري خود، خصوصا دندان‌هاي جلويي خود را از دست مي‌دهند، قادر نيستند به خوبي صحبت كنند و در هنگام تكلم دچار اشكال خواهند كرد.
دندان‌هاي شيري تا حدود 6 سالگي در دهان كودك باقي مي‌مانند. در اين سن اولين دندان‌هاي شيري لق مي‌شوند و مي‌افتند. علت لق شدن دندان‌هاي شيري اين است كه دندان‌هاي دائمي با رويش به سمت دندان‌هاي شيري و تماس ‌با آنها، به تدريج، ريشه‌ دندان شيري را تحليل برده و با تحليل رفتن كامل ريشه دندان‌هاي شيري، اين دندان‌ها لق شده و مي‌افتند. از حدود سن 6 تا 21سالگي كودكان در دوره دندان‌هاي <مختلط> قرار دارند كه در اين سن مخلوط دندان‌هاي شيري و دائمي در دهان كودك وجود دارد و به تدريج با افتادن تمام دندان‌هاي شيري و جايگزين شدن دندان‌هاي دائمي،‌شخص وارد دوره دندان‌هاي دائمي خواهد شد. نكته مهم در مورد سن 6 سالگي كودكان اين است كه در اين سن، در انتهاي دهان كودكان دندان‌هاي دائمي به‌نام دندان 6 سالگي (اولين آسياي دائمي) رويش پيدا مي‌كند. اين دندان‌ها در انتهاي هر فك در هر طرف يك عدد و در مجموع در دهان 4 عدد در حدود سن 6 سالگي رويش پيدا مي‌كنند و براي رويش آنها دندان شيري لق نخواهد شد بلكه اين دندان‌ها به‌صورت مستقل در انتهاي دهان رويش خواهند يافت. مراقبت و مسواك زدن صحيح اين دندان‌ها بسيار لازم است زيرا اين دندان‌ها كليد جفت‌گيري صحيح دندان‌هاي دائمي خواهند بود.

مراقبت از دندان هاي شيري
دندان‌هاي شيري از هنگام رويش در دهان نياز به مراقبت دارند. از زماني كه دندان‌هاي شيري در دهان رويش پيدا مي‌كنند، بايد تميز شوند تا امكان پوسيدگي آنها كاهش يابد. براي كودكان زير 2 سال امكان مسواك زدن به روش‌هاي معمول وجود ندارد. دندان‌هاي كودكان زير 2 سال بايد به كمك تكه گاز يا پارچه تميز مرطوب، تميز شود و يا از مسواك‌هاي مخصوصي به‌نام مسواك انگشتي كه در انگشتان والدين قرار گرفته و به كمك موهاي نرم آن، دندان‌هاي كودك تميز مي‌شود، استفاده كرد.
شيرمادر، از غني‌ترين مواد غذايي است كه در جهان هستي وجود دارد. اين ماده غذايي سرشار از ويتامين‌ها، املاح، پروتئين‌ها و ساير موادي است كه در حفظ سلامت آدمي موثر است. شيرمادر به‌خاطر سازگاري زيادي كه با بدن انسان دارد، امكان آلرژي‌ها را به حداقل مي‌رساند. مادراني كه كودكان خود را با شيرمادر تغذيه مي‌كنند، به علت تماس كامل بدني مادر و فرزند،‌رابطه عاطفي عميق و كاملي را با كودك خود برقرار مي‌كنند. كودكاني كه با شيرمادر تغذيه مي‌شوند كمتر دچار مشكلات گوارشي و دل‌دردهاي شبانه مي‌شوند. شيرمادر خطر آلودگي ندارد و از نظر اقتصادي نيز نسبت به شيرخشك بسيار به‌صرفه است.
ارزش غذايي شيرمادر بسيار بالاست. شيرمادر منبع غني از قند لاكتوز است كه لاكتوز مي‌تواند به جذب كلسيم نيز كمك كرده و در تراكم استخوان‌ها و استحكام دندان‌هاي كودكان بسيار موثر باشد. سديم، پتاسيم، فسفات، پروتئين،‌آهن، انواع ويتامين‌ها و آنتي‌بادي‌ها از ساير مواد مفيد موجود در شيرمادران است. اما به ياد داشته باشيد كه شيرمادر نيز با تمام مزايا و فوايدش،‌به‌خاطر داشتن قند قابل تخمير لاكتوز، پوسيدگي‌زاست و به تمام مادراني كه كودكان خود را با شيرمادر تغذيه مي‌كنند توصيه مي‌شود، حتما بعد از آنكه كودكشان شير نوشيد،‌به او آب بخورانند تا دندان‌ها تميز شود و سطح دندان‌هاي كودكشان را با يك گاز يا پارچه مرطوب،‌تميز كنند.

فلورايد
فلورايد ماده‌اي مغذي است كه با نفوذ به ساختمان دندان مي‌تواند به استحكام آن كمك كرده و از پوسيدگي‌ آن جلوگيري كند. فلورايد، مي‌تواند به‌صورت خوراكي و يا موضعي وارد ساختمان دندان شود. فلورايدتراپي روشي است كه به كمك آن در مطب دندان‌پزشكي، فلورايد بر روي دندان كودكان قرار گرفته و به استحكام آنها كمك مي‌كند. اين عمل از حدود 3 سالگي براي كودكان توصيه مي‌شود.

مسواك زدن
مسواك زدن توسط مسواك‌هاي عادي از حدود سن 2 تا 3 سالگي بايد آغاز شود. براي كودكتان، مسواكي مناسب با اندازه دهانش تهيه كنيد و فراموش نكنيد كه تا سن 6 سالگي كه كودك به طور كامل قادر به كنترل عضلات خود باشد،‌مسواك زدن براي كودك به عهده يكي از والدين است و مسواكي كه كودك زير 6 سال براي خودش بزند. ارزش بهداشتي نخواهد داشت. به اندازه يك عدس از يك خمير دندان داراي فلورايد بر روي مسواك قرار داده و حدود 2 دقيقه تمام سطوح دندان‌هاي كودكتان را لااقل 2 بار در روز مسواك بزنيد.

شير مادر يا شيرخشك؟
بررسي‌ها نشان داده است كه تغذيه كودك با شيرمادر، مناسب‌ترين روش تغذيه‌اي جهت پيشگيري از مشكلات ارتودنسي و نامنظم شدن دندان‌هاست و احتمال ايجاد بي‌نظمي‌هاي دنداني در كودكاني كه از شيشه‌هاي شير و يا پستانك استفاده مي‌كنند بيشتر است. در صورت اجبار والدين به تغذيه كودك با شيشه پستانك،‌بهتر است از نوعي سرشيشه‌هاي مخصوص به‌نام سرشيشه‌هاي <ارتودونتيك> استفاده شود، تا احتمال ايجاد مشكلات بي‌نظمي دنداني كاهش يابد. اما جداي از مشكلات ارتودنسي و بي‌نظمي‌هاي دنداني،‌شير،‌چه شيرخشك، شير مادر يا شيرهاي پاستوريزه، به‌خصوص اگر شيرين شده باشند، مي‌توانند موجب ايجاد پوسيدگي‌هاي دنداني در كودكان شوند. بنابراين:
مراقبت باشيد كه كودكانتان به خوابيدن با شيشه شير و يا باقي ماندن پستان مادر در دهان عادت نكنند زيرا، ماندن طولاني مدت شير بر روي دندان‌ها موجب ايجاد پوسيدگي دنداني مي‌شود.
در صورت امكان بعد از آنكه كودكتان شير نوشيد، دندان‌هايش را تميز كنيد و يا براي پاك شدن بقاياي شير از روي دندان‌هايش به او مقداري آب بخورانيد.
هرگز شيركودكتان را به كمك، قند، شكر، نبات، عسل و يا موادي مانند اينها شيرين نكنيد.
بعد از آنكه كودكتان شير خورد، دقت كنيد تا حتما آروغ بزند زيرا برگشت شير به همراه گاز معده هنگام خواب به دهان و باقي ماندن شير بر روي دندان‌ها، موجب پوسيدگي خواهد شد.
از دادن آب ميوه‌هاي شيرين به كودك هنگام خواب پرهيز كنيد.

هرچه بايد درباره اش بدانيد:دندان شيري

سلامت :معاينات دندان‌پزشكي
كودكان بايد بسيار زود به دندا‌ن‌پزشكي برده شوند،‌بسيار خوب است كه اولين معاينات دندان‌پزشكي كودك در حدود سن يك سالگي و به منظور آشنايي كودك با محيط دندان‌پزشكي،‌معاينه اوليه و آشنايي والدين با روش‌هاي بهداشتي انجام شود. در اين معاينات كه معمولا كودك در آغوش يكي از والدين، بر روي صندلي دندان‌پزشكي قرار مي‌گيرد، بدون آنكه درد و ناراحتي داشته باشد، ديدار با دندان‌پزشك را نوعي برخورد جالب و شاد تلقي خواهد كرد و اين آشنايي، خاطره خوبي را از محيط دندان‌پزشكي براي كودك ايجاد مي‌كند. كودكان بايد لااقل هر 6 ماه يك‌بار توسط دندان‌پزشك معاينه شوند.

اولين ملاقات كودك با دندان‌پزشك

اولين ملاقات كودك با دندان‌پزشك بسيار مهم است. اين ملاقات بايد بسيار زود، قبل از آنكه كودك درد و ناراحتي داشته باشد و تنها براي آشنايي و آموزش انجام شود. دندان‌پزشكي را براي كودكتان انتخاب كنيد كه مهربان و صبور باشد، به كودكتان در يك مطب عجيب و غريب دندان‌پزشكي آرامش ببخشد و به كودكان علاقه‌مند باشد. قبل از آنكه كودكتان را به دندان‌پزشكي ببريد، بايد او را آماده كنيد، با او صحبت كنيد و درباره رفتن به دندان‌پزشكي براي او توضيح دهيد اما از جزئيات، حرفي به ميان نياوريد. به او نگوييد كه <ترس> ندارد و يا دندان‌پزشك تو را <اذيت> نمي‌كند. زيرا بيان اين كلمات كودكتان را حساس مي‌كند. مراقب باشيد كه از تجربيات ناخوشايند خود در مطب دندان‌پزشكي حرفي به ميان نياوريد. به او تاكيد كنيد كه اين معاينه براي سلامت دندان‌‌ها و لثه‌هاي تو لازم است. به كودك دروغ نگوييد. دندان‌پزشك، كودكان بسيار كوچك را، هنگامي كه در آغوش مادر هستند معاينه مي‌كند. در مورد بچه‌هاي بزرگ‌تر، ممكن است دندا‌ن‌پزشك از شما بخواهد كه از اتاق معاينه خارج شويد. بهتر است براي كسب نتيجه بهتر با دندان‌پزشك كودكتان همكاري كنيد.
     
  
صفحه  صفحه 8 از 58:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA