انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 10 از 58:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
زنان، بعد از بچه‌دار شدن، باهوش‌تر مي شوند

مادر شدن مغز را تغيير مي‌دهد.
بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه ريچموند،‌هورمون‌هايي كه در دوران بارداري و حتي بعد از تولد نوزاد ترشح مي‌شود، باعث تغييرات طولاني مدتي در مغز موش‌هاي مونث مي‌شود كه توانمندي آنها را در يادگيري وظايف جديد افزايش مي‌دهد.
اگر چه اين تحقيق محدود به حيوانات آزمايشگاهي بوده است ولي محققان معتقدند كه نتايج آن به انسان هم قابل تعميم است و هوش و توانايي‌هاي ذهني زن‌ها هم بعد از مادر شدن افزايش مي‌يابد. دكتر كنيزلي،‌استاد دانشگاه ريچموند و سرپرست اين تحقيق در اين‌باره مي‌گويد:<انسان هم پستاندار است و سوابق هورموني پستانداران معمولا مشابه بوده و علايق و رفتارهاي دوران بارداري و پس از زايمان اغلب پستانداران مشابه هم است. همچنين تغييرات پاسخ‌هاي مغزي انسان و موش در اين مورد بسيار شبيه همديگر است.>
به اين ترتيب، اگر چه دردهاي زايماني و سختي‌هاي آن براي مدت كوتاهي در همان دوران زايمان، ذهن مادر را از كار مي‌اندازد ولي بعد از آن به طرز معجزه آسايي هوش و قابليت‌هاي ذهني مادر افزايش مي‌يابد. شايد به همين دليل است كه بسياري از زنان تازه بعد از بچه‌دار شدن مي‌توانند علي‌رغم مشغله زيادكاري و ذهني، به دانشگاه بروند و به خوبي تحصيل كنند.
دانشمندان دانشگاه ريچموند معتقدند، مادر شدن باعث ايجاد تغييراتي در شكل و اندازه نواحي خاصي از مغز مي‌شود كه تا ده‌ها سال‌ باقي مي‌ماند. اين محققان مي‌گويند، مغز مادر به سرعت براي برآمدن از عهده وظايف مادر شدن و بچه‌داري تغيير مي‌كند و اين ‌تغييرات به حدي است كه حتي حواس مادر تقويت مي‌شود و او مي‌تواند صداها و بوهاي ضعيف فرزند خود را بشنوند و او را بشناسد. اما اينكه هورمون‌هاي دوران بارداري باعث ايجاد چنين تغييراتي مي‌شوند يا مسئوليت مادر شدن، مسئله‌اي است كه شايد كمي مورد اختلا‌ف صاحب‌نظران باشد. محققان دانشگاه ريچموند بر اين باورند كه هم تغييرات هورموني و هم مسئوليت مادر شدن علت افزايش كارايي ذهني و افزايش هوش و ذكاوت مادران است.

مادرها صبورترند
افزايش هوش و ذكاوت زنان در اثر مادر شدن تنها فوايد رواني و ذهني مادر شدن نيست.چرا كه محققان اين دانشگاه در تحقيقي ديگر حدود 2 سال قبل ثابت كردند كه يك مادر در برابر فشارها و استر‌س‌هاي رواني آرام‌تر و منطقي‌تر است. اين دانشمندان معتقدند، ترشح هورمون‌هاي دوران بارداري كه باعث مي‌شود مغز مادر با شرايط جديد بچه‌دار شدن تطابق پيدا كند، باعث افزايش صبر و تحمل وي مي‌شود.
     
  
زن

 
محققان پروتئيني را كشف كردند كه سلولهاي عصبي را ترميم ميكند

دانشمندان دانشگاه هليسنكي فنلا‌ند در بررسيهاي خود پروتئيني را به نام تري پپتيد كي دي آي در بافتهاي آسيب ديده مغز و نخاع يافتند كه اثر تركيبات سمي موجود در بافت هاي عصبي صدمه ديده را خنثي مي كند و در ترميم سلولهاي‌عصبي آسيب ديده موثر است.

دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين پروتئين به شيوه جديدي براي درمان آلزايمر و پاركينسون دست يابند .

=====================================

پيشگيري از سرطان تخمدان با مسكن

نتايج تحقيقات 5 ساله دانشمندان دانشگاه دوك كاروليناي شمالي نشان داد، مسكن‌هاي غير استروئيدي ضدالتهابي مانند ايپوبروفن يا ناپروكسن خطر ابتلا به سرطان تخمدان را كاهش مي دهند.
به گزارش رويترز،اين دانشمندان با مطالعه هزارو 312 زن كه 865 نفر از آنان به سرطان تخمدان مبتلا بودند، دريافتند حداقل 3 ماه مصرف اين مسكن‌ها احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را 82درصد كاهش مي دهد. مصرف داروهاي حاوي استامينوفن مانند تيلنول نيز خطر ابتلا به اين سرطان را 22درصد كاهش مي‌دهد ومصرف آسپيرين نيز موجب كاهش 73درصدي احتمال ابتلا به اين سرطان مي شود.

=====================================

حتي ظرف غذا هم چاق ميكند

مثل اينكه تب لاغري خيال ندارد دست از سر ملت بردارد و براي بعضي ها به يك دغدغه تبديل شده است. و اما يك خبر خوش براي كساني كه دوست دارند وزن كم كنند و حسابي لاغر شوند: ظرف غذا هر قدر كوچك تر باشد، فرد كمتر غذا مي خورد و در نتيجه وزن كم مي كند.
واحد مركزي خبر از پايگاه اينترنتي روانشناسي غذا نقل كرده كه پژوهشگران با انجام يك تحقيق متوجه شدند كه مقدار غذاي موجود در ظرف غذا با چاقي يا كاهش وزن رابطه دارد.
اين پژوهشگران معتقدند اندازه ظرف غذايي كه در هر وعده غذايي مورد استفاده قرار ميگيرد تعيين كننده ميزان غذايي است كه فرد در هر وعده مصرف مي كند.
آنها در اين تحقيق، ظروف غذا و مقدار غذاي متفاوتي در اختيار دو گروه از افراد قرار دادند و در انتها مشخص شد وقتي ميزان غذا بيشتر باشد افراد به طور متوسط در هر وعده غذايي 65 درصدبيشتر غذا ميخورند. يعني اين افراد در هر وعده‌غذايي 241 كالري بيشتر مصرف ميكنند.
حالا مي توانيد از نتيجه اين تحقيق نهايت استفاده را ببريد و براي مصرف ميوه و سبزيجات از ظروف بزرگ استفاده كنيد، چراكه اين مواد هم مفيدترند و هم اينكه كالري كمتري دارند.
     
  
زن

 
دوستان خوب راز جوان ماندن انسان

زيبا ماندن و جوان ماندن و طولاني تر شدن عمر و حتي براي هميشه زنده ماندن از آرزو هاي قديمي بشر است كه محققان هم به هر دري مي زنند تا شايد تمام اين آرزو ها را به واقعيت تبديل كنند.
حالا پژوهشگران هنگ كنگي هم مي گويند بجاي هورمون درماني و روشهاي ديگر بهترين راه براي جوان ماندن دوستان هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه تحقيقات محققان دانشگاه هنگ كنگ سيتي نشان مي دهد داشتن حلقه خوبي از دوستان و همسايگان و روحيه شاد و داشتن يك حساب بانكي معتبر و در كل بهبود زندگي اجتماعي مي تواند باعث سالم و فعال تر ماندن در دوران پيري شود.
سينك هانگ رييس بخش مطالعات اجتماعي كاربردي اين دانشكده كه اين تحققيق را انجام داد بر خورداري از شبكه خوب اجتماعي و داشتن ديدگاه مثبت را از عواملي مي داند كه در اين زمينه نقش اساسي تري دارند.
اين تحقيق نشان داد پيري در بيشتر افراد مرحله به مرحله رخ مي دهد و در سنين 55 و 65 و 75 سالگي نمود بيشتري دارد.
همچنين در اين تحقيق مشخص شد كه زنان زودتر از مردان پيز وي شوند . 1س تا آنجا كه مي توانيد پول و دوستان شاد جمع كنيد.

===========================

پيشگيري از ديابت با چاي

سلامتيران: نتايج تحقيقات دانشمندان هاروارد حاكي است خوردن چاي احتمال ابتلا به بيماري ديابت نوع دوم را در افراد ميانسال و زنان جوان كاهش مي دهد.
به نقل از خبرگزاري رويترز طبق تحقيقاتي كه روي 88 هزار زن در يك مطالعه انجام شد مشخص گرديد مصرف مقدار زيادي چاي چه داراي كافئين و چه بدون كافئين خطر اين بيماري را بسيار پايين مي آورد و خوردن حتي 1 فنجان چاي در روز 13 در صد و خوردن 4 فنجان يا بيشتر احتمال پيدايش اين بيماري را 47 در صد كم مي كند.
اين دانشمندان مي گويند كم شدن خطر ديابت در صورتي است كه چاي خالص باشد و در صورتيكه همراه قهوه بوده و يا فيلتر شده باشد تاثيري در كاهش احتمال ابتلا به اين بيماري ندارد.
     
  
زن

 
آنچه بايد از دندان مصنوعي بدانيد

دندان مصنوعي كه جايگزين دندان‌هاي از دست رفته مي‌شود، معمولا از آكريل يا تركيبي از آكريل و فلز است. دندان مصنوعي پارسيل جايگزين تعدادي از دندان‌هاي از دست رفته (تا زماني كه تمام‌ دندان‌ها از دست بروند و دندان مصنوعي كامل جايگزين شود) مي‌شود. يك دندان مصنوعي مناسب به خوردن غذا، صحبت كردن و راحتي بيشتر شما كمك شاياني مي‌كند. .
.
چقدر طول مي‌كشد تا يك دندان مصنوعي ساخته شود؟ .
بسته به پيچيدگي هر مورد، اين زمان مي‌تواند متغير باشد. پس از انجام معاينات و آزمايشات ضروري و ويزيت‌هاي متوالي كه معمولا يك ماه طول مي‌كشد، مي‌توان اين زمان را تعيين كرد. .
.
چه انتظاري بايد داشت؟ .
دندان مصنوعي جديد هميشه در دهان عضوي بيگانه است. چندين روز يا هفته لازم است تا شما به آن عادت كنيد. زمان لازم براي سازگاري با دندان مصنوعي در اشخاص كاملا متفاوت است. در اين جا پيشنهادهايي ارائه مي كنيم، براي اينكه زودتر بتوانيد به دندان مصنوعي‌تان عادت كنيد: .
غذا خوردن: بايد براي اين امركمي وقت صرف كنيد. غذا خوردن را با غذاهاي نرم و غذاهايي كه به تكه‌هاي كوچك تقسيم شده‌اند، شروع كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند به آهستگي و با هر دو سمت دهانتان به صورت هم زمان،‌براي جلوگيري از حركت دندان مصنوعي، غذا را بجويد. تا زماني كه كاملا به اين شرايط جديد عادت نكرده‌ايد، به اين روش ادامه دهيد. .
افزايش ترشح بزاق دهان: ممكن است زماني كه براي اولين بار دندان مصنوعي را در دهان مي‌گذاريد، ميزان ترشح بزاق دهانتان افزايش يابد. اين پاسخ غدد بزاقي دهان است كه پس از چند هفته به حالت اوليه خود باز مي‌گردد. با بلعيدن بزاق مي‌توانيد به تسريع بهبود اين شرايط كمك كنيد. .
صحبت كردن: كلماتي را كه براي تلفظ‌شان به مشكل برخورده‌ايد، با صداي بلند و رسا تكرار كنيد؛ تا به اين عضو جديد عادت كنيد. اين مشكل معمولا پس از 2 هفته برطرف مي‌شود. .
محل‌هاي زخم: آزردگي و زخم در روزهاي آغازين استفاده از دندان مصنوعي معمولا بسيار طبيعي است و دندانپزشك شما به راحتي مي‌تواند اين مشكل را برطرف كند. همچنين استفاده از چسب‌هاي نگهدارنده دندان مصنوعي براي جلوگيري از جابجايي و تحريك بيشتر مناطق آزرده، توصيه مي‌شود. ولي اگر محل زخم‌ها دردناك باشند، بنا به تشخيص دندانپزشك، ممكن است بهتر باشد براي مدتي از دندان مصنوعي استفاده نكنيد. .
.
مراقب دندان هاي مصنوعي خود باشيد .
مانند دندان‌هاي طبيعي، دندان مصنوعي نيز مي‌تواند محل تجمع پلاكت‌ها و ذرات غذايي باشد. خصوصا زير دندان مصنوعي محل بسيار مناسبي براي رشد ميكروب‌هاست. به همين دليل رعايت بهداشت روزانه دهان كاملا لازم به نظر مي‌رسد. بهداشت نامناسب دندان مصنوعي مي‌تواند منجر به تشكيل جرم و بوي بد دهان شود. .
در صورت امكان، بهتر است پس از هر بار صرف غذا، دندان مصنوعي را در آورده و آن را بشوئيد. در هنگام شستشو، موارد زير را به خاطر داشته باشيد: .
‌ حتما از مسواك نرم يا مسواك مخصوص دندان مصنوعي استفاده كنيد. .
از آب ولرم استفاده كنيد. آب داغ به دندان مصنوعي آسيب مي‌رساند. .
حتما هر شب پيش از خواب، دندان مصنوعي‌تان را درآورده و از قرص‌هاي تميز كننده وضد عفوني‌ كننده مخصوص اين كار استفاده نمائيد. .
در هنگام شستشو، دندان مصنوعي را محكم در دست بگيريد. در غير اين صورت ممكن است دندان مصنوعي از دست شما افتاده و بشكند. .
.
چه مواقعي بايد دندان مصنوعي‌ام را در بياورم؟ .
طبيعتا در روزهاي اول، ممكن است در طول روز به دليل ناراحتي،‌چندين بار آن را از دهانتان خارج سازيد. اما به طور معمول بايد به خاطر داشته باشيد كه حتما پيش از خواب دندان مصنوعي‌تان را در بياوريد. اين امر اجازه استراحت به لثه‌ها را مي‌دهد. همچنين با قرار دادن دندان مصنوعي در محلول متشكل از آب و قرص جوشان تميز كننده دندان مصنوعي به بهداشت دهانتان كمك شاياني خواهيد كرد. صبح روز بعد پيش از گذاشتن دندان مصنوعي در دهان، حتما آن را با آب ولرم بشوييد. .
نكته‌هاي آخر.
استخوان فك و لثه‌ها به صورت طبيعي به مرور تغيير شكل مي‌دهند؛ و اين مسئله ممكن است روي وضعيت قرارگيري دندان مصنوعي‌تان تاثير بگذارد. .
هر گونه تغيير مي‌تواند باعث ناراحتي شما در هنگام صرف غذا شده، موجب آزردگي بافت لثه شده، عفونت‌هاي دهاني را به وجود آورده و نهايتا فيزيك مناسب صورت شما را به هم بزند. استفاده از چسب‌هاي نگهدارنده دندان مصنوعي در اين موارد مي‌تواند بسيار كارآمد باشد؛ اما اگر مشكل شما پيشرفته باشد، حتما بايد با دندانپزشك خود جهت تعويض دندان مصنوعي‌تان مشورت كنيد. در نهايت،‌با گذشت زمان و تمرين شما به زودي مي‌آموزيد كه چگونه باآسودگي خاطر غذا بخوريد، صحبت كنيد و بخنديد. درست مثل روزهاي جواني! .
     
  
زن

 
مطالعه جديدي نشان مي‌دهد امتحان دادن با معده خالي منطقي به نظر مي‌رسد چرا كه گرسنگي مي‌تواند به تشكيل و بازيابي حافظه كمك كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي.بي.سي دانشمندان دريافته‌اند هورمون گرسنگي "گرلين" مي‌تواند شمار ارتباطات عصبي را در ناحيه‌اي از مغز كه حافظه‌هاي جديد در آنجا شكل مي‌گيرد افزايش دهد.
اين مطالعه اميد يافتن داروهايي را براي درمان اختلال حافظه و يادگيري در بيماريهايي مانند آلزايمر افزايش مي‌دهد.
به گفته پروفسور "استفان بلوم" كارشناس تنظيم اشتها از امپريال كالج لندن ، حافظه مي‌تواند فعال و غيرفعال شود و اغلب به هنگام استرس و فشار رواني فعال مي‌شود.
خالي بودن معده باعث ترشح هورمون گرلين در خون مي‌شود و گيرنده‌هاي موجود در سراسر مغز را فعال مي‌كند.
دانشمندان از پيش مي‌دانستند اين هورمون در ناحيه‌اي از مغز به نام هيپوتالاموس اثر مي‌كند تا احساس گرسنگي را در فرد ايجاد كند.
با اين وجود، تاثير اين هورمون در ديگر بخشهاي مغز هنوز ناشناخته مانده است.
محققان دانشگاه ييل دريافتند اين هورمون بر عملكرد ناحيه ديگري از مغز به نام "هيپوكامپ" كه براي يادگيري ضروري است، تاثير مي‌گذارد.
اين محققان دريافتند موش‌هايي كه فاقد ژن گرلين هستند، شمار اتصالات سيناپسي بين سلول‌هاي عصبي آنها در اين ناحيه از مغز ‪ ۲۵‬درصد كمتر است.
آنها همچنين نشان دادند تزريق گرلين اضافي به موش‌هاي معمولي موجب افزايش شمار اتصالات عصبي در هيپوكامپ مي‌شود و عملكرد حيوانات را در چندين آزمايش يادگيري و حافظه تقويت مي‌كند.
اين مطالعه شواهدي ارايه مي‌كند كه براساس آن هورمون گرلين
عملكردهاي بالاتر مغز را كنترل مي‌كند و نمايانگر وجود يك ارتباط مولكولي بين قابليت‌هاي يادگيري و سوخت و ساز انرژي است.
اين محققان امكان استفاده از اين هورمون را در تهيه داروهاي جديدي براي درمان اختلال يادگيري و حافظه مطرح مي‌كنند، اما درعين حال هشدار مي‌دهند ممكن است از جمله آثار جانبي آن افزايش وزن باشد.
     
  
زن

 
بلوغ زودرس باعث تعدي به كودكان مي شود

سلامتيران: نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه هاي اوهايو و فلوريدا حاكي است بلوغ زودرس موجب افزايش خطر تعدي به كودكان مي شود.
به گزارش رويترز اين دانشمندان با بررسي سابقه تعدي در 7 هزار دانش آموز 11 تا 15 ساله كه به بلوغ رسيده بودند دريافتند خطر تعدي و درگيري جسمي و حمله با چاقو يا سلحه به نوجواني كه زودتر به سن بلوغ مي رسد بيشتر از سايرين است. نتايج اين تحقيق كه در مجله تحقيقات جرم وجنايت منتشر شده است نشان داد كودكان دچار بلوغ زودرس كه والدين تحصيل كرده دارند يا با والدين خود ارتباط نزديك دارند كمتر مورد تعدي قرار ميگيرند . دكتر الكس پيكو ئرو استاد دانشگاه فلوريدا اظهار داشت " بلوغ زود هنگام با ايجاد ارتباط با جنس مخالف و اشخاص بزرگتر از خود ايجاد مي شود و اين كودكان را در شرايطي كه از نظر رواني قادر به كنترل آن نيستند قرار دهند

==========================================


براي لثه، قليان از سيگار هم خطرناك تر است

قليان،‌مار خوش خط وخال؟!
به تازگي گروهي بزرگ از داوطلبان، از نظر سلامت لثه بررسي شده اند. .
اين داوطلبان به سه گروه غيرسيگاري‌ها، سيگاري‌ها و قليان‌كش‌هاي حرفه‌اي تقسيم شدند. نتايج اين تحقيقات جالب توجه است: درصد بيماري‌هاي لثه در قليان‌كش‌هاي حرفه‌اي 03 درصد، در سيگار‌ي‌ها 42درصد، و در غير سيگاري‌ها 8درصد است. مكانيسم اثر دود حاصل از سوختن تنباكو بر روي لثه‌ها هنوز به طور كامل مشخص نشده است اما به نظر مي‌رسد بر روي تراكم استخوان‌هاي اطراف دندان‌ها اثر مي‌گذارد و از تراكم آنها كم مي‌كند. با كم شدن تراكم اين استخوان‌ها و تحليل رفتن آنها ،‌لثه‌ها و دندان‌ها بدون حمايت باقي مي‌مانند و موجب لقي در دندان‌ها و التهاب لثه‌ها خواهد شد.قليان در مقايسه با سيگار داراي درصد نيكوتين بيشتري است. مقدار 4 درصد نيكوتين سيگار نسبت به نيكوتين 3 درصد سيگار ما را به فكر مي‌اندازد كه شايد آب موجود در قليان تاثيري در تصفيه آن ندارد. .
دود ناشي از قليان، ‌مقدار زيادي نيكوتين، ‌مونوكسيدكربن و ساير مواد خطرناكي را شامل مي‌شود، كه علاوه بر به خطر انداختن بافت لثه‌ها و كم كردن تراكم استخوان‌هاي فك،‌عامل مهمي در مستعد كردن افراد براي ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ناحيه دهان است. سرطان‌هاي دهان عارضه شايعي است كه اغلب بدون علامت‌هاي حاد آغاز مي‌شود. لكه‌هاي سفيد يا قرمز بدون درد و يا زخم‌هاي دردناكي كه بيش از 2 هفته طول بكشند، توده‌هاي سخت موجود در ناحيه زبان‌، ‌گونه‌ها‌، ‌گردن و يا زخم‌هاي مزمن ناحيه لب بايد حتما پيگيري شوند زيرا بسياري از اين علامت‌ها،‌ممكن است دليلي بر شروع سرطان‌هاي دهان باشند كه اگر زود شناسايي و پيگيري شوند،‌قابل درمان است.دست آخر اينكه،‌تمام انواع تنباكو خطرناك است. سيگار، قليان،‌تنباكوهاي جويدني و ... همگي سرگرمي‌هاي به ظاهر لذت بخشي هستند كه لذتش به خطراتش نمي‌ارزد. .
     
  
زن

 
ويروس ها پيام آورسلامتي مي شوند

ژن درماني علم نويني است که در سالهاي اخير، انقلاب عظيمي را در عرصه درمان بيماري ها بوجود آورده است.در واقع علم مهندسي ژنتيک با پيشرفت چشمگيري که داشته است، رفع بيماري هاي ژنتيکي را حتي در دوران جنيني و پيش از تولد نيز در آينده نه چندان دور نويد مي دهد.
يکي از روشهايي که محققان مهندسي ژنتيک براي درمان بيماريها و بويژه بيماري هاي خوني بدنبال آن بوده اند، انتقال اختصاصي و موثر ژن هاي مناسب به بافتهاي هدف بوده است که اين روش در خصوص ويروس هايي با ساختار ژنتيکي دستکاري شده (ويروس هاي نوترکيب) براي اين انتقال ، بهترين گزينه هستند.
در اين راستا، محققان کشور ما در دانشکده علوم پزشکي دانشکده تربيت مدرس موفق به توليد ويروس نوترکيب حاوي ژن بتاگلوبين شدند که نتايج آن مي تواند در آينده به درمان تالاسمي بعنوان يکي از مشکلات عمده بهداشتي کشور کمک کند.
ما نيز بر اين اساس با دکتر پدرام خرازي ها، که در تحقيقات پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد خود در رشته بيوتکنولوژي پزشکي دانشگاه تربيت مدرس بر روي اين طرح کار کرده است ، به گفتگو نشسته ايم.




بحث توليد ويروس نو ترکيب حاوي ژن نو ترکيب از کجا و چگونه آغاز شد؟
از اولين تجربه ژن درماني در سال 1990تاکنون دانشمندان بدنبال يافتن روشي براي انتقال اختصاصي و موثر ژن هاي مناسب به بافت هاي هدف بودند.
امروزه ويروسهاي نو ترکيب يکي از مناسب ترين اين روش ها محسوب مي شوند.با توجه به امکانات و توانايي هاي بخش بيوتکنولوژي پزشکي دانشگاه تربيت مدرس و نيازمحققان براي استفاده از ويروس هاي نو ترکيب ، در سال 1381تصميمي گرفته شد که به دانش فني توليد اين ويروس ها دستيابي شود، لذا اين کار بعنوان يک پايان نامه مطرح شد.

بطور کلي عملکرد ويروس نو ترکيب توليدي در بدن ونيز در درمان بيماريهاي خوني چگونه است؟
همانگونه که از اسم اين ويروسها مشخص است، اين ويروس ها با ويروس هاي وحشي موجود در طبيعت تفاوت دارد.دانشمندان با استفاده از علم مهندسي ژنتيک توانسته اند بخشهايي از ژنوم بيماري زا و همچنين اجزائ ضروري براي تکثير ويروس را خذف کنند و در مقابل توالي هاي ژنتيکي مورد نظر خود را در آن قرار دهند.
در نتيجه اولا ويروسهايي توليد مي شوند که فقط در محيط آزمايشگاه قابليت تکثير دارند، زيرا ژنهاي ضروري براي تکثير توسط پلاسميد يا سلول توليد کننده ويروس فقط در محيط آزمايشگاه در دسترس است.درنتيجه اين ويروسها در محيط خارج از بدن توانايي تکثير ندارند.
ثانيا اين ويروس ها توانايي انتقال موثر و طولاني مدت ژن مورد نظر را به بافتهاي بدن دارند زيرا از مکانيسم هاي موجود در طبيعت براي اين کار استفاده مي کند. ثالثا تا حدي توانايي انتقال به بافت اختصاصي را دارا هستند.
امروزه از اين فناوري در تحقيقات پزشکي در درمان بيماري هايي نظير سرطان ، بيماري هاي تک ژني ، بيماري هاي عروقي و عفوني بطور وسيعي استفاده مي شود.
همچنين تحقيقاتي در زمينه درمان انواع هموفيلي ها، تالاسمي ، بيماري سلولهاي داسي شکل و سرطان هاي خون در حال انجام است ، البته ذکر اين نکته ضروري است که اين روش ها در مرحله تحقيقاتي قرار دارد و پس از به نتيجه رسيدن تحقيقات مي توان بر روي اثر درماني و اثرات جانبي آنها قضاوت کرد.

چرا اثر بخشي ويروس بر بيماري تالاسمي بررسي شده است؟
انتخاب بتا تالاسمي دلايل مختلفي داشت از جمله:
1-شايع ترين بيماري تک ژني در دنيا است، بطوري که 90ميليون نفر ناقل ژن آن هستند.توجه داشته باشيد که ناقل با بيمار تفاوت دارد.
2-يکي از مشکلات عمده بهداشتي کشور ماست. البته در اين زمينه آمارهاي متفاوتي وجود دارد؛، ولي بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت بيش از 15هزار نفر در ايران به آن مبتلا هستند.
3-براحتي مي توان سلولهاي بنيادي خون ساز مغز استخوان را از بدن جدا کرد، ژن سالم را به آن منتقل کرد و مجدد به بدن برگرداند.
4-ژن بتاگلوبين خيلي بزرگ نيست.

اصولا چه درمان هاي موثري براي تالاسمي وجود دارد؟
انتقال خون ، درمان با عوامل جداکننده آهن اضافه بدن نظير desferrioxamine القا کننده هاي هموگلوبين جنين نظير هيدروکسي اوره ، اريتروپوويتين ، آنتي اکسيدان ها و نهايتا پيوند مغر استخوان.
البته امروزه چندين شرکت مدعي توليد ويروس هاي نوترکيب براي درمان بيماري هايي نظير هموفيلي ها و بدخيمي هاي خوني هستند، ولي همه اين موارد در مرحله تحقيقاتي است.

در تحقيق انجام شده از چه ويروسي استفاده کرديد و مزيتهاي آن نسبت به ديگر ويروس ها چيست؟
در اين مطالعه از ويروس Adeno - Associated استفاده شده است که مزاياي آن عبارتند از:
- درجه ايمني زيستي مناسب AAV2به طور طبيعي يک ويروس ناقص است. همچنين اين ويروس براي انسان بيماريزا نيست.در نتيجه داراي درجه ايمني زيستي مناسبي است.
- ميزبان هاي سلولي گسترده اين ويروس انواع گسترده اي از سلولها را آلوده مي کند و قابليت بيان پروتئين هاي انساني و غيرانساني را داراست.برخلاف سيستم هاي ويروسي ديگر، AAV براي استفاده در افراد نقص ايمني ، مناسب است. AAV2مي تواند تا سطوح 10به توان 7ذره ويروسي در ميلي ليتر از محيط کشت توليد شود.
- بي نيازي از تقسيم سلولي AAV2مي تواند هم سلول هاي در حال تقسيم و هم سلول هاي ساکن را آلوده کند.
- انتقال پروتئين ها با ساختمان ثانويه طبيعي از آنجايي که AAVژن مورد نظر را وارد رده هاي سلول انساني مي کند، پروتئين هاي توليد شده داراي ساختار طبيعي است.
- انتقال طولاني مدت ژن AAVمي تواند ژن مورد نظر را به صورت طولاني مدت به ميزبان منتقل کند.

تحقيقات انجام شده در چه مرحله اي است و آيا به نتايج قطعي دست يافته ايد؟
تاکنون توانسته ايم توسط اين ويروس ژن بتاگلوبين را به صورت موفقيت آميزي به سلولهاي بنيادي خون ساز و همچنين چندين رده ديگر منتقل کنيم.
در حال حاضر نيز مشغول مطالعه براي آزمايش بر روي حيوانات ترانس ژنيک مبتلا به تالاسمي هستيم که در صورت موفقيت در اين مرحله و نبود عوارض جانبي مي توان اقدام به کارآزمايي باليني کرد، ولي به هر حال اين مرحله چند سال طول مي کشد.
به علاوه ما در تحقيقات با مشکلاتي از قبيل تخصيص ندادن بودجه کافي ، دسترسي سريع نداشتن به مواد مورد نظر، نبود جايگاه اجتماعي و شغلي مناسب براي محققان و فيلترينگ اينترنت که عموما باعث محدوديت در دسترسي به منابع پزشکي و بيوانفورماتيک مي شود، روبه رو بوديم و البته اين مشکلات در بسياري موارد همچنان به قوت خود باقي هستند.
اين قبيل تحقيقات بيوتکنولوژي ، در پزشکي امروز چشم انداز جديدي را در درمان بيماري ها گشوده است ، از اين رو حمايت بيش از پيش مسوولان از طرح و تداوم آن تا دستيابي به نتايج کاربردي ضروري است.
     
  
زن

 
تغذيه مناسب براي عملكرد مغز

با تغذيه مناسب عملكرد مغز خود را افزايش داده و ظرفيت هوشي و حافظه خود را بهبود بخشيد:


1- در طول روز آب فراوان بنوشيد.

2- جهت اكسيژن رساني به مغزتان ورزش كنيد.

3- ويـتـامينها و مواد معدني در رشد و عملكرد صحيح مغز
بسـيار حــائز اهميت ميباشند. در اين ميان ويتامينهاي B
كـمـپـلــكس، A ،C ،E و مـواد مـعـدني سديـم، پـتـاسيـم،
مـنــيزيوم، منگنز، آهن، كلسيم و روي از اهميت بيشتري
برخوار ميباشند.

* كاهش ويتامين B1 (تيامين) ميتواند منجر به سردرگمي و گيجي گردد. اين ويتامين در سبوس گندم، حبوبات، آجيل، غلات و گوشت موجود ميباشد.

* ويتامين B2 (ريبوفلاوين) به افزايش قدرت حافظه شما كمك شاياني ميكند. اين ويتامين را ميتوانيد در جگر، شير، بادام، سبزيجات سبز رنگ، نان و غلات بيابيد.

* ويتامين B6 (پيريدوكسين) حافظه درازمدت را بهبود ميبخشد. اين ويتامين در غلات، نان، اسفناج و موز موجود ميباشد.

* براي تامين ويتامين A از كاروتن موجود در سبزيجات برگدار سبزرنگ و ميوه هاي زرد و نارنجي رنگ استفاده كنيد.

* آهن (گلبول قرمز را قادر ميسازد تا اكسيژن را سرتاسر بدن انتقال دهد) در سبزيجات برگدار سبزرنگ، كشمش، بادام زميني، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم و سويا موجود ميباشد.

* براي بهبود حافظه و تمركز خود: روي مصرف كنيد. روي در غذاهاي دريايي مانند ماهي و صدف خوراكي، غلات و حبوبات موجود ميباشد.

4- بمنظور افزايش هوشياري ذهني خود از ماست كم چرب و شير بدون چربي استفاده كنيد.

5- كافئين: در شكلات، نوشابه هاي معمولي، چاي و قهوه موجود ميباشد. كافئين سبب افزايش تمركز، تسريع واكنشها و روند انديشيدن ميگردد. اما در مصرف آن زياده روي نكنيد نوشيدن دو فنجان قهوه در روز كافي ميباشد. مصرف بيش از 2 فنجان در عملكرد مغز تاثيري نخواهد داشت.

6- توت فرنگي مصرف كنيد.

7- از مواد غذايي حاوي لسيتين (LECITHIN) مصرف كنيد. لسيتين فسفوليپيدي است كه در عملكرد صحيح مغر نقش دارد. لسيتين در تخم مرغ، لبنيات و گوشت موجود ميباشد.

8- در مصرف گلوكز (قند) توازن برقرار سازيد. منبع اصلي انرژي مغز از گلوكز ميباشد. نواسانات شديد گلوكز در خون ميتواند منجر به سرگيجه، تشنج و غش گردد. سعي كنيد كربوهيدراتها را عصر هنگام مصرف كنيد تا شب راحت به خواب رويد.

9- از آنجايي كه %60 مغز از چربي تشكيل يافته است بنابراين مصرف اسيدهاي چرب همچون امگا 3 (OMEGA 3) در عملكرد بهينه مغز نقش حياتي دارد. امگا 3 در ماهي به وفور يافت ميشود. فقدان امگا 3 موجب كاهش ضريب هوشي، كاهش قدرت حافظه و افسردگي ميگردد.

10- پروتئين ها را حتما در رژيم غذايي خود بگنجانيد. زيرا در عملكرد صحيح نورونهاي مغز حياتي ميباشند.

11- انديشيدن يك فرايندي زيست شيمي ميباشد. براي آنكه سلولهاي مغزي قادر باشند با يكديگر ارتباط برقرار سازند نياز به انتقال دهنده هاي عصبي و يا همان نوروترنسميترها دارند. اين انتقال دهنده هاي عصبي به عنوان حامل، پيام يك نورون را به نورون ديگر منتقل ميكنند. انتقال دهنده هاي عصبي از اسيدهاي آمينه تشكيل يافته اند. مهمترين انتقال دهندگان عصبي سيستم عصبي استيل كولين، دوپامين و سروتونين نام دارند. بنابراين وجود اين مواد در عملكرد مغز شما بسيار حياتي ميباشند. زرده تخم مرغ، بادام زميني، جگر، گوشت، ماهي، شير، پنير و سبزيجات غني از استيل كولين ميباشند. پروتئينهاي گوشت، شير، سويا، ماهي و آجيل نيز غني از دوپامين ميباشند. كربوهيدراتهاي سيب زميني، ماكاروني، نان و غلات نيز غني از سروتونين ميباشند.

نكات ديگر:

1- به موسيقي گوش دهيد. تحقيقات ثابت كرده است كه گوش دادن به موسيقي بخصوص موسيقي اصيل سبب افزايش عملكرد مغز ميگردد.

2- ذهن خود را مشغول نگاهداريد. مرتبا به دانش خود توسط آموختن بيافزاييد.

3- به فعاليتهاي بپردازيد كه مغز را تحريك به فعاليت مي كنند. مانند بازيها، مطالعه و حل جدول.

4- هر روز يك واژه جديد بياموزيد.
     
  
زن

 
تأثير كافئين بر اندام بدن


واكنش هاي متفاوت بدن در برابر كافئين ، به آستانه تحمل افراد بستگي دارد اما به طور كلي تأثير آن ها را مي توان چنين بيان كرد:

1- فشار خون: كافئين ، فشار خون را افزايش مي دهد. اگر كسي 250 ميلي گرم قهوه مصرف كند، فشار خونش در يك ساعت ، 10 ميلي متر بالا مي رود.

2- قلب: پس از مصرف قهوه، ضربان قلب كاهش مي يابد اما پس از مدتي بر تعداد آن افزوده مي شود و تا هنگامي كه كافئين از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقي مي ماند.

چنانچه ميزان كافئين مصرفي ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ايجاد مي كند بلكه حالت ( Fibrilation) يعني حركت نامنظم ماهيچه هاي قلب نيز پديد مي آيد كه گاه ممكن است منجر به مرگ شود.

بر اساس آمارهاي به دست آمده، نوشيدن بيش از 5 فنجان قهوه در روز ، احتمال سكته قلبي را افزايش مي دهد.

3- هورمون ها: كافئين بر توليد برخي از هورمون هاي بدن مي افزايد، مانند : اپي نفرين( Epinephrine) كه منقبض كننده عروق است ، نوراپي نفرين ( Norepinephrine) كه بر ميزان فشار خون مي افزايد، رنين ( Renin) كه به علت كم خوني كليه ها و بر اثر كاهش فشار نبض در سرخرگ كليوي ، از كليه ها ترشح مي شود و پس از فعل و انفعالاتي ، باعث فشار خون مي گردد و كاتكولامين ( Catecholamine) كه باعث تحريك اعصاب قلب شده و حرارت بدن را افزايش مي دهد.

4- معده: كافئين بر ترشح اسيد معده و ميزان پپسين ( Pepsin) كه نوعي آنزيم معدي است مي افزايد.

5- خانم هاي باردار: اداره نظارت بر غذا و دارو در آمريكا ( FDR) در سال 1980 ميلادي اعلام كرده است كه كافئين باعث زايمان زودرس مي شود و ممكن است در نوزدان ناراحتي ايجاد كند.

اگر چه از آن تاريخ ، پژوهش ها و مطالعات بسياري در اين زمينه صورت گرفت اما تا كنون مشخص نشده است كه چه مقدار كافئين مي تواند عامل زايمان زودرس شود.

كافئين براي نوزادان دو عارضه ايجاد مي كند:

1- از طريق شير مادر وارد دستگاه گوارش كودك مي شود و او را در وضعيت استفراغ قرار مي دهد.

2- مدت زيادي در بدن نوزاد مي ماند تا متابوليزه شود، زيرا كبد نوزاد به اندازه كافي آنزيم ندارد.


در صورتي كه مادري دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شير بدهد چون بخشي از كافئين ، همراه شير مادر وارد بدن نوزاد مي شود ، امكان دارد عوارض زير در نوزاد به وجود آيد: ناآرامي، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت يا شل شدن عضلات و ماهيچه هاي بدن، بي خوابي، جيغ زدن، حساسيت نشان دادن به صدا، به گونه اي كه با كمترين صدايي كودك از خواب مي پرد. از اين رو به مادراني كه فرزند خود را شير مي دهند توصيه مي شود كه از مصرف قهوه يا مواد كافئين دار پرهيز كنند.


6- مغز و اعصاب: تأثير كافئين بر مغز و اعصاب، مي تواند به پيدايش عوارض زير منجر شود:

1- اضطراب2- هيجان 3- ناآرامي 4- فراموشي و افسردگي .

كساني كه گرفتار عارضه افسردگي هستند ، نبايد بيش از يك گرم كافئين در روز مصرف كنند ؛ زيرا سبب شدت يافتن افسردگي آن ها مي شود.

7- خون: كافئين باعث مي شود كه مقدار قابل ملاحظه اي از سديم و پتاسيم بدن از طريق كليه ها دفع شود، همچنين مقدار مصرف قند را نيز كاهش مي دهد كه نتيجه آن ، افزايش قند خون خواهد بود.

از اين رو به كساني كه مبتلا به بيماري قند ( ديابت) هستند توصيه مي شود از مصرف مواد كافئين دار، اجتناب ورزند. كافئين ، جذب آهن را در روده ها كم مي كند و لذا با توجه به نياز ضروري بدن به آهن، كه كار خون سازي را بر عهده دارد، توصيه مي شود كه از مصرف كافئين همراه با غذا و تا يك ساعت پس از آن، به طور جدي پرهيز شود.

8- لاغري: كافئين ميزان سوخت و ساز بدن را بالا مي برد و در نتيجه مصرف كالري نيز افزايش پيدا مي كند. براي مثال ، چنان چه كسي يك فنجان قهوه حاوي 100 ميلي گرم كافئين بنوشد ميزان متابوليسم بدن وي تا 4 درصد افزوده شده و درنتيجه باعث لاغري او مي شود.

9- فيبروكيستيك ( Fibrocystic) : زناني كه در سينه خود غده فيبروكيستيك دارند ، نبايد به ميزان زياد كافئين مصرف كنند، زيرا به بزرگ شدن اين غده كمك مي كند.
     
  
زن

 
چرا خانمها افسرده ترند؟

افسردگي ماهانه
متخصصان بيش از 051 مورد را به عنوان نشانههاي اين بيماري شناختهاند كه از جمله مهمترين آنها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
علايم عصبي: اين نشانهها شامل افسردگي، احساس غم و اندوه،عصبانيت، تحريك پذيري بيش از حد، كاهش تمركز و خواب آلودگي هستند.
علائم گوارشي: از علائم گوارشي كه ممكن است بروز كند ميتوان به تهوع،استفراغ، اسهال،نفخ و افزايش وزن ناشي از جذب مايعات اشاره كرد.
احساس درد عضلات و مفاصل، سردرد،پوست چرب،خشكي يا چربي بيش از حد موها نيز ممكن است بروز كند. البته همه اين علائم با هم بروز نميكنند و اكثر زنان فقط تعداد معدودي از اينها را تجربه ميكنند.

چرا و به چه علت؟
نظرات مختلفي در مورد اين بيماري ارائه شده است كه عمدهترين آنها عبارتند از: تغييرات هورموني بدن كه از شايعترين علائم در زنان است؛ تغييرات شيميايي در مغز. براي مثال ميتوان به نوسانات سروتونين مغز اشاره كرد كه در تغيير احساسات انسان و خصوصا افسردگي تاثير بسيار زيادي دارد. كمبود ويتامين و مصرف نمك و كافئين نيز باعث تشديد علائم بيماري ميشود.

چه بايد كرد؟
الف) تغذيه مناسب
توجه به رژيم غذايي در طي دوره قاعدگي ميتواند در كاهش بروز اين علائم موثر باشد. طي قاعدگي حجم هر وعده غذايي را كاهش داده و در عوض تعداد وعدههاي غذايي را افزايش دهيد. اين مسئله در كاهش ناراحتيهاي گوارشي و نفخ ناشي از عادت ماهيانه بسيار موثر است. موضوع ديگر كه قابل توجه است توجه به مصرف ميوه و سبزيجات و غذاهاي حاوي كلسيم در اين دوره است. بهتر است از منابع غذايي ويتامين B6 مثل جگر، سيبزميني، موز، عدس و اسفناج بيشتر استفاده كنيد، زيرا اين ويتامين از بروز افسردگي جلوگيري ميكند و ميزان سروتونين مغز را افزايش ميدهد. غذاهايي مانند گوجه فرنگي، خرما، موز، آناناس وآووكادو به دليل داشتن مادهاي كه در معده به سطح گيرندههاي موجود متصل شده و باعث تشديد فعاليت و واكنش سروتونين در مغز ميگردند توصيه ميشود. غذاهاي غني از كلسيم و بويژه منيزيوم بايد بيشتر مصرف شود زيرا اين عنصر براي عملكرد طبيعي هورمونها و كنترل و تقويت عضلات و انقباضات آن مورد نياز است و كمبود آن، انقباضات عضلاني و درد ناحيه عضلات را افزايش ميدهد. از منابع غذايي غني از عناصر فوق ميتوان به سبزيهاي سبز برگ،نان تهيه شده از آرد كامل جو وگندم،سبوس گندم و سيبزميني و مواد لبني اشاره كرد. از مصرف بيش از حد غذاهاي آماده كه حاوي چاشنيهاي تند و پرنمك هستند و همينطور چاي و قهوه و نوشابهها و غيره كه حاوي كافئين بوده و موجب تحريك سيستم عصبي ميشوند خودداري كنيد
ب) ورزش
اضافه كردن ورزش به برنامه روزانه تاثير فراواني در كاهش عوارض ناشي از قاعدگي دارد. پيادهروي يا ساير ورزشهاي ايروبيك به ميزان 02 تا 03 دقيقه در طي روز علاوه بر سلامت جسم در آرامش روحي و رواني نيز موثر است
ج) كاهش استرس
به ميزان كافي بخوابيد و همچنين تمرينات مربوط به نحوه تنفس عميق را فرا گرفته و انجام دهيد. اين كار كمك زيادي به كاهش سردرد و علايم عصبي مربوطه خواهد كرد.
     
  
صفحه  صفحه 10 از 58:  « پیشین  1  ...  9  10  11  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA