انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 11 از 58:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
راز نبوغ اينشتين كشف شد

دكتر بابك هوشمند
لابد قبول داريد كه آلبرت اينشتين يكي از بزرگترين نوابغ عالم است. ولي آيا مي‌دانيد كه تحقيقات نشان داده‌اند كه اينشتين فردي بوده كه در انجام امور بيشتر از سمت راست مغز خود استفاده مي‌كرده است؟
قوي‌ترين كامپيوتر دنيا درست در مابين گوش‌هاي شما قرار دارد. اين كامپيوتر كه ظرفيت آن يك ميليون بار بيش‌تر از قوي‌ترين كامپيوترهاي موجود در دنياست، همان مغز خارق‌العاده انسان است. خيلي جالب است كه هنوز هيچ بشري قادر نشده تمامي ظرفيت‌هاي آن را كشف كند. بحث نيمكره‌هاي مغزي و عملكرد آنان مسلما توجه بسياري از شما را به‌خود معطوف كرده است. جالب است بدانيد كه اكثر نوابغ علمي بزرگ نظير ون‌گوگ، اينشتين و يا اميلي‌ديكين‌سن (شاعر معروف امريكايي) از سمت‌راست مغز خود بيشتر استفاده مي‌كرده‌اند.
اما يك سوِال خنده‌دار: آيا تابه‌حال از خود پرسيده‌ايد كه هر فردي چند تا مغز دارد؟ حتما مي‌خنديد و مي‌گوييد كه خب معلوم است كه يك مغز بيشتر ندارد. ولي حقيقت اين است كه مغز توسط يك شيار از وسط به دو نيمكره چپ و راست تقسيم مي‌شود و به‌نظر مي‌رسد كه هر كدام از آنها جهت انجام رفتارهاي ويژه‌اي اختصاصي شده‌اند. مثلا نيمكره چپ مغزي بيشتر جهت انجام اموري نظير تكلم، رياضيات و منطق فعال است، حال آنكه نيمكره راست بيشتر به تصور و تجسم‌هاي فضايي، تشخيص رنگ و چهره، تخيل و موسيقي مي‌پردازند. البته ذكر اين موضوع به اين معنا نيست كه هر نيمكره فقط يك كار مي‌كند و نيمكره ديگر آن كار را انجام نمي‌دهد يا از آن چيزي نمي‌داند، بلكه به‌دليل آنكه اين دونيم كره به‌توسط يك باند ضخيم به‌نام رابط مغزي كه حاوي 002 تا 052 ميليون رشته عصبي است با يكديگر در ارتباطند و اطلاعات را ردوبدل مي‌كنند، هر نيمكره از كاركرد نيمكره ديگر آگاهي دارد.
لابد تاكنون با افرادي برخورد داشته‌ايد كه معتقدند چهره اشخاص را هيچ‌گاه فراموش نمي‌كنند ولي در بخاطر سپردن اسم آنها مشكل دارند. اين افراد در واقع جزو كساني هستند كه مغز راست‌شان توانايي‌هاي بيشتري دارد. آرتور كاستر در كتاب معروف خود به‌نام روح در ماشين، ميل‌ به جنگ و ويرانگري را ناشي از عدم رشد نيمه‌راست مغزي مي‌داند، همچنين طبق بررسي‌هاي محققان، ‌افرادي كه فقط با مغز چپ خود فكر يا عمل مي‌كنند، بيش از سايرين بيمار شده و مستعد آسيب و انجام اشتباه در زندگي خود هستند و اصولا خيلي موفق نيستند. ولي در طرف مقابل، افرادي كه با مغز راستشان فكر مي‌كنند،‌سالم‌تر بوده و كمتر مستعد آسيب هستند و اشتباهات كمتري در زندگي خود مرتكب مي‌شوند.در كل، 09 درصد مردم با سمت چپ مغز خود فكر مي‌كنند در حالي‌كه فقط 01 درصد مردم از نيمكره راست مغزشان جهت تفكر استفاده مي‌كنند. اكثر مردم تنها از يك نيمه مغز خود استفاده مي‌كنند و خيلي از طرف مقابل كار نمي‌كشند مگر در موارد خاصي كه نياز به ارتباط بين دو نيمكره باشد كه حتي در آن صورت نيز اين ارتباط توام با ضعف است. بررسي‌ها نشان داده‌اند كه هرگاه نيمكره ضعيف‌تر مغزي ترغيب به همكاري با نيمكره‌ قوي‌تر شود، افزايش فوق‌العاده‌اي در مجموع توانايي و كارآيي آنها حتي تا حد 5 تا 01 برابر ديده مي‌شود.
به‌طور كلي، هر نيمكره مغزي داراي امواجي با فركانس‌هاي خاص خود است به‌طوري‌ كه فركانس امواج مغزي در سمت چپ مغز در حدود 02 سيكل‌ در ثانيه است در حالي كه، فركانس امواج سمت ‌راست در حدود 01 سيكل‌ در ثانيه است (فركانس آلفا.) اين فركانس‌ها شبيه به حالتي هستند كه در امواج راديويي وجود دارند. حتما همه مي‌دانيد كه موج اف.ام كيفيت بهتر و بسيار مطلوب‌تري نسبت به موج اي.ام‌ داشته و صداهاي زائد آن را ندارد. در مورد امواج مغزي هم اينگونه تفسير مي‌شود كه امواج فركانس آلفا كيفيت و حالت بهتري دارند. به‌خصوص در افرادي كه نيمكره حاوي امواج آلفا در آنها غالب است،‌اين امواج موجب مي‌شوند كه آن فرد زندگي سالم‌تري داشته و خوشحال‌تر و موفق‌تر باشد.
حال حتما اين سوِال به ذهن شما مي‌رسد كه چگونه مي‌توان نيمكره مغزي غالب را تشخيص داد؟
به‌طور كلي اين موضوع كه كدام نيمكره مغزي در امر تكلم غالب‌تر است براي يك جراح اعصاب بسيار مهم است تا قبل از انجام هرگونه جراحي مغزي،‌نيمكره غالب را تشخيص داده و از آسيب‌رساني به نواحي تكلمي جلوگيري كند.
يك راه تشخيص نيمكره غالب، انجام آزموني است به‌نام <وادا.> در طي اين تست، يك داروي بي‌هوش‌كننده سريع‌الاثر به‌نام سديم آميتال كه نام ديگرش آموباربيتال است به‌داخل شاهرگ (شريان كاروتيد) راست يا چپ تزريق مي‌شود. شاهرگ سمت راست خون را به نيمكره راست و شاهرگ سمت چپ خون را به نيمكره چپ مغزي مي‌برند. تزريق آموباربيتال به‌داخل رگ موجب به‌خواب رفتن موقتي نيمكره مربوطه مي‌شود. در اين حالت، چنانچه توانايي‌هاي تكلمي فردي در نيمكره چپ غالب باشد، پس از تزريق آموباربيتال به شاهرگ چپ و به خواب رفتن نيمكره چپ، اين فرد ديگر قادر به تكلم نخواهد بود.
يك راه ديگر جهت بررسي قابليت‌هاي تكلمي مغزي،‌انجام تحريكات الكتريكي مغز است كه جراحان اعصاب آن را بر روي مغز باز انجام مي‌دهند. در اين روش با توجه به آنكه خود مغز گيرنده درد نداشته و قادر به درك درد نيست،‌جراح مغز يك الكترود را در نواحي مختلف مغز بيمار در حين جراحي قرار داده و از بيمار مي‌خواهد تا چيزي را كه حس مي‌كند و يا به آن فكر مي‌كند را بيان كند. افرادي كه سمت چپ مغزي‌شان براي تكلم غالب است،در صورت تحريكات الكتريكي نقاط مختلف كورتكس (قشر) مغزي سمت چپ تكلم‌شان دچار اختلال مي‌شود. توجه داشته باشيد كه چنانچه فردي فقط از كارآيي يك طرف مغز خود استفاده كند،‌اين موضوع دليل نارسايي و يا ناتواني طرف ديگر نيست،‌بلكه شايد علت آن اين باشد كه طرف ديگر مغزي تمرين كافي جهت استفاده و كاركرد مناسب را نداشته است. شايد يكي از دلايل اينكه ما اغلب كمتر از سمت راست مغز خود استفاده مي‌كنيم اين باشد كه اكثر روش‌هاي يادگيري و آموزشي جامعه كه ما غالبا با آن سروكار داريم بر روي توانايي‌هاي سمت چپ مغز متمركز شده‌اند و متا‡سفانه، اغلب روش‌هاي آموزشي مرسوم در جامعه كمتر حاوي روش‌هايي هستند كه موجب تقويت مغز راست مي‌‌شوند. پس اگر خواهان موفقيت هستيد،‌سعي كنيد كه مغز راست خودتان را قوي كنيد.
     
  
زن

 
كاهش ميل جنسي در اثر حساسيت فصلي

دكتر سيدمحمدابوترابي
اگر بشنويد كه آنتي‌هيستامين ناقابل مي‌تواند ميل جنسي را زياد كند، حتما تعجب مي‌كنيد، ولي مسلما كسي در هنگام ارتباط جنسي دوست ندارد با آبريزش بيني و اشك‌ريزش و يا عطسه و سرفه مواجه شود. شايد به همين دليل وقتي كسي سرما مي‌خورد خيلي رغبتي براي نزديكي ندارد ولي بيچاره آنهايي كه دائما آب‌بيني‌شان آويزان است و عطسه و سرفه امانشان را بريده است. اين افراد كساني نيستند جز مبتلايان به رينيت آلرژيك درمان نشده. به همين دليل دانشمندان تركيه‌اي براي افزايش ميل جنسي اين افراد به آنها آنتي‌هيستامين را توصيه مي‌كنند.

درد سرفصلي
تحقيقات دانشمندان دانشگاه مانيساي تركيه نشان مي‌دهد،‌علايم بيماري حساسيت فصلي يا رينيت آلرژيك مي‌توانند روي لذت بردن از ارتباط جنسي اثر بگذارند و باعث دلزدگي از آن شوند. پيش از اين ثابت شده بود كه حساسيت‌هاي فصلي باعث كاهش كارآيي شغلي،‌تحصيلي و حتي اجتماعي مي‌شود ولي اين اولين بار است كه تحقيقات حاكي از آن است كه اين بيماري و علايم آن باعث كاهش عملكرد جنسي و لذت بردن از آن مي‌شود. محققان تركيه‌اي در بيمارستان دانشگاهي سلال بايار با بررسي 72 زن و 61 مرد مبتلا به حساسيت فصلي و مقايسه عملكرد جنسي آنها با 02 زن و 02 مرد سالم دريافتند كه حساسيت‌هاي فصلي درمان نشده در زنان، ميل جنسي و توانايي رسيدن به ارگاسم را كاهش داده و رضايت از نزديكي آنها را كم مي‌كند، همچنين در مردان باعث اختلال در نعوذ شده و ميل جنسي و رضايت از ارتباط با جنس مخالف را كاهش مي‌دهد. محققان همچنين اين بيماران را به مدت 03 روز تحت درمان با آنتي‌هيستامين قرار دادند و سپس مجددا فعاليت جنسي آنها را بررسي كردند. نتايج اين مرحله از تحقيق نشان داد بعد از آنكه علايم حساسيت فصلي اين بيماران از بين مي‌رود،‌عملكرد جنسي آنها بهتر شده و تفاوتي با افراد عادي ندارند.

كاهش ميل جنسي
بااينكه ميل جنسي يكي از غرايز طبيعي است كه بايد همه از آن برخوردار باشند، اما به دلايل مختلف،‌اين ميل در 05 درصد زنان و 5 درصد مردان كم است. ميل جنسي ممكن است از ابتدا كم باشد كه در اين صورت ميل جنسي كم اوليه ناميده مي‌شود و معمولا به دلايل القاء مطالب منفي در مورد مسائل جنسي يا مشكل غدد جنسي ايجاد شود. اما ميل جنسي ممكن است در ابتدا خوب و طبيعي باشد ولي پس از مدتي كاهش يافته و كم شود كه در اين صورت به آن ميل جنسي كم ثانويه مي‌گويند. اين نوع از ميل جنسي كم معمولا در اثر رابطه نامطلوب زن و شوهر يا افسردگي ايجاد شود. البته پيش از اين ثابت شده بود كه بيماري‌هاي جسمي خاصي مثل صرع و سكته قلبي هم مي‌توانند باعث كاهش ميل جنسي شوند ولي اين اولين بار است كه ثابت مي‌شود، بيماري مثل رينيت آلرژيك و حساسيت فصلي مي‌تواند باعث كاهش ميل جنسي شود. البته در مورد سكته قلبي گفته مي‌شود كه علت اصلي كاهش ميل جنسي، ترس از بروز حمله بيماري در حين رابطه جنسي است. چرا كه در اثر فعاليت بدني زيادي كه هنگام نزديكي وجود دارد، نياز به اكسيژن قلب افزايش مي‌يابد و آنهايي كه بيماري قلبي دارند، در اثر اين دچار حمله قلبي مي‌شوند و حتي ممكن است، سكته كنند. ولي در مورد رينيت آلرژيك ترس از حمله خاصي در كار نيست و تصور مي‌شود كه آبريزش بيني و عطسه‌ها و سرفه‌هاي مكرر خسته كننده، باعث دلزدگي مي‌شود و رابطه‌اي را كه توصيه مي‌شود در كمال پاكيزگي انجام گيرد،‌با مشكل مواجه مي‌كند. مسلما پيدا كردن علت كاهش ميل جنسي، مي‌تواند اولين گام در جهت درمان آن باشد و درمان علت زمينه‌اي كاهش ميل جنسي در اغلب موارد باعث بهبود ميل جنسي مي‌شود. بر همين اساس، درمان علايم رينيت آلرژيك مي‌تواند باعث بهبودي عوارض ناشي از آن من‌جمله ميل جنسي كم شود،‌به همين دليل يك آنتي‌هيستامين ساده و گاهي آنتي‌هيستامين‌هاي جديدتر و پيشرفته‌تر مثل دسلوراتادين مي‌توانند باعث افزايش ميل جنسي شوند.
     
  
زن

 
سونا شريك دزد يا رفيق قافله!!!!

سونا در دنياي امروز، پرطرفدار است اما پرطرفدار بودن يك چيز است و بي‌خطر بودن يك چيز ديگر. به نظر شما، منافع سونا بيشتر است يا مضراتش؟

دكتر علي ملا‌ئكه
خيس عرق كردن خود رفتاري است كه سابقه آن به آغاز تاريخ بشر بازمي‌گردد. حدود 3 هزار سال پيش اقوام مايا در آمريكاي مركزي از عرق خانه‌هايي براي مراسم مذهبي و حفظ سلامت استفاده مي‌كردند. تقريبا هر فرهنگي روشي مخصوص به خود در استفاده از گرما براي آرامش بخشيدن و درمان و مراسم مربوط به آن را دارد. حمام‌هاي روميان باستان، حمام‌هاي بخار تركي مدرن و وان‌هاي داغ آمريكايي مد روز، تنها چند نمونه از اين روش‌ها هستند. يكي از كهن‌ترين -داغ‌ترين- اين شيوه‌ها سوناست. سونا هزاران سال است كه در فنلاند معمول است و يك سوم فنلا‌ندي‌هاي بزرگسال به طور مرتب به سونا مي‌روند. در آمريكا نيز سونا بسيار رواج پيدا كرده و در حال حاضر بيش از يك ميليون سونا در اين كشور وجود دارد. اما پرطرفدار بودن يك چيز است و بي‌خطر بودن چيز ديگر. آيا سونا براي سلامت مفيد است و آيا سونا مي‌تواند زيان‌هايي براي ما داشته باشد؟

درون جعبه
سوناي مدرن يك اتاق ساده رنگ نشده با ديوارهاي چوبي است كه نيمكت‌هايي درون آن قرار دارد. گرما از طريق يك هيتر الكتريكي با سنگ پر شده -امروزه همچنين از طريق هيتر اشعه مادون قرمز- فراهم مي‌شود كه اتاق را بسيار داغ مي‌كند. درجه حرارت توصيه شده براي سونا از 23 درجه سانتي‌گراد در پائين آن تا 58 درجه و بيشتر در بالاي آن متفاوت است، سوناهاي فنلاندي بر خلاف حمام‌هاي تركي بسيار خشكند و ميزان رطوبت در آنها تنها حدود 01 تا 02 درصد است، آب از طريق كف زهكشي مي‌شود تا درون اتاق خشك بماند. در يك سوناي خوب سيستم كارآمدي وجود دارد كه هوا را 3 تا 8 بار در ساعت تعويض مي‌كند.

درون بدن
سوناروهاي باتجربه معمولا 5 تا 02 دقيقه درون آن مي‌مانند؛ سپس از آن خارج مي‌شوند پس از سرد شدن،‌بعضي‌ها براي بار دوم هم به درون سونا مي‌روند،‌در ضمن آنها به ياد دارند كه بعد از سونا مقدار زيادي مايع بنوشند. گرماي خشك اثرات عميقي بر بدن مي‌گذارد. عرق كردن تقريبا بلافاصله پس از ورود به سونا شروع مي‌‌شود. يك شخص به طور متوسط در طول يك سوناي مختصر حدود نيم ليتر عرق مي‌كند،‌اما اين عرق آنقدر سريع در هواي خشك تبخير مي‌شود كه افراد نمي‌فهمند كه چقدر عرق كرده‌اند. درجه حرارت پوست در طول چند دقيقه تا 04 درجه سانتي‌گراد بالا مي‌رود. اما درجه حرارت داخلي بدن به تدريج افزايش مي‌يابد و معمولا كمتر از 5/73 درجه سانتي‌گراد باقي مي‌ماند. تغييرات در درجه حرارت بدن به سادگي قابل درك است، اما مسئله مهم پاسخ دستگاه قلب و عروق به افزايش درجه حرارت است. در سونا سرعت ضربان قلب 03 درصد يا بيشتر افزايش مي‌يابد،‌و به اين ترتيب قلب تقريبا ميزان خوني را كه در هر دقيقه پمپ مي‌كند تا دو برابر افزايش مي‌دهد. اغلب اين جريان خون اضافي به پوست هدايت مي‌شود؛ در واقع گردش خون بدن طوري تطبيق مي‌يابد كه خون از اندام‌هاي داخلي به سمت پوست تغيير جهت مي‌دهد. فشارخون قابل پيش‌بيني نيست، در بعضي افراد فشار خون افزايش مي‌يابد و در بعضي ديگر اُفت مي‌كند. تمام اين تغييرات با خروج از سونا و سرد شدن بدن به سرعت برطرف مي‌شود. گر چه سونا ممكن است به آرامش يافتن كمك كند، هنگامي كه روي نيمكت سونا نشسته‌ايد قلبتان به شدت دارد كار مي‌كند. آيا خطري متوجه شما نيست؟

خطرات احتمالي سونا
يك تحقيق 61 ماهه بر روي هزار و 136 مورد حمله قلبي در هلسينكي فنلاند نشان داد كه تنها 8/1 درصد آنها در طول 3 ساعت پس از سونا گرفتن رخ داده است. در يك تحقيق ديگر در فنلاند در مورد 6 هزار و 571 مرگ ناگهاني كه در طول يكسال رخ داده بود، تنها 7/1 درصد آنها در طول 42 ساعت پس از سونا گرفتن اتفاق افتاده بود، و البته بسياري از اين موارد هم در واقع به مصرف الكل مربوط مي‌شوند. تحقيقات در كشورهاي ديگر هم تا حدي مويد تحقيقات در فنلاند بوده است. پژوهشگران در كانادا در 61 بيمار كه ثابت شده بود دچار بيماري عروق كرونر قلب هستند، تاثيرات سونا را بررسي كردند. آنها به مقايسه اثرات يك سوناي 51 دقيقه‌اي با تست ورزش استاندارد بر روي تسمه نقاله در اين افراد پرداختند. هيچ‌كدام از بيماران دچار درد قفسه سينه، ريتم غيرطبيعي قلب يا تغييرات نوار قلب نه در سونا و نه در تست ورزش نشدند،‌اسكن‌هاي قلب نشاندهنده اختلال جريان خون به عضله قلب در اغلب بيماران بود، اما تغييرات ناشي از سونا خفيف‌تر از ناهنجاري‌هاي ناشي از تست ورزش بودند. به نظر مي‌رسد كه سونا براي افراد مبتلا به بيماري عروق كرونري قلب در صورتي كه وضعيت پايداري داشته باشند بي‌خطر است. يك بررسي محدود نيز در ژاپن بيانگر آن بوده است كه دو هفته سوناي روزانه حتي ممكن است باعث بهبود كاركرد عروقي در بيماران دچار نارسايي احتقاني قلب شود. در هر حال مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي قبل از رفتن به سونا بايد با پزشكشان مشورت كنند. به طور كلي افرادي كه مي‌توانند فعاليت جسمي متوسط در حد 03 دقيقه پياده‌روي يا بالا رفتن از سه تا چهار طبقه از راه پله را بدون ناراحتي انجام دهند،‌احتمالا با سونا هم مشكلي نخواهند داشت،‌اما افراد داراي فشارخون بالاي كنترل نشده،‌بي‌نظمي‌هاي ريتم ضربان قلب، آنژين صدري (درد قفسه سينه ناشي از كم رسيدن خون به ماهيچه قلب) كه در حالت ناپايدار و تشديد شدن است و نارسايي پيشرفته قلب يا بيماري‌هاي پيشرفته دريچه‌اي قلب بهتر است از سونا پرهيز كنند.

تاثير سونا بر ساير اندام‌ها
گرچه سونا بر بسياري از اعضاي بدن تاثير مي‌گذارد، اغلب اين تغييرات خفيف و گذرا هستند. براي مثال مي‌دانيم كه افزايش درجه حرارت كيسه بيضه (اسكلروتوم)توليد اسپرم را كاهش مي‌دهد،‌اما در حال حاضر شواهدي وجود ندارد كه نشان مي‌دهد سونا رفتن منظم باروري را در مردان مختل مي‌كند. هواي خشك در سونا به پوست و ريه‌ها صدمه‌اي نمي‌زند، در واقع در برخي از بيماران مبتلا به بيماري پوستي پسورياز پس از رفتن به سونا خارش خفيف پيدا مي‌شود و خس‌خس در مبتلايان به آسم ممكن است كاهش يابد. به طور خلاصه مي‌توان گفت كه سونا براي بدن خطري ندارد،‌اما در حال حاضر به جز در مورد آرامش پيدا كردن و احساس راحتي، در مورد ساير منافع بهداشتي ادعايي آن، نمي‌توان اظهار نظري قطعي كرد.

احتياط در سونا
چند نكته احتياطي را چه كاملا‌ سالم باشيد و چه بيمار، بايد رعايت كنيد:
از داروهاي ضدكولينرژيك و ساير داروهايي كه باعث مختل شدن تعريق مي‌شوند، پرهيز كنيد.
در ماندن در سونا افراط نكنيد، 51 تا 02 دقيقه سونا كافي است.
بعد از سونا به تدريج بدن خود را سرد كنيد؛ گر چه بعضي‌ها ممكن است سرد كردن ناگهاني مثلا رفتن به درون آب سرد استخر را پيشنهاد كنند، اما اين كار استرس شديدي بر دستگاه گردش خون شما وارد مي‌كند و بايد از آن اجتناب كرد.
بعد از هر سونا 2 تا 4 ليوان آب سرد بنوشيد.
بالاخره اينكه به نداي بدن خود گوش فرا دهيد، هنگام ناخوشي،‌به سونا نرويد و هرگاه درون سونا احساس ناراحتي كرديد،‌در خارج شدن از آن درنگ نكنيد.

چند نكته
)1 درجه حرارت درون سوناي خشك يا فنلاندي ممكن است به 001 درجه يا بيشتر برسد كه در شرايط معمول غيرقابل تحمل است. اما اين مشكل با كنترل كردن ميزان رطوبت حل مي‌شود. در داغ‌ترين سوناهاي فنلاندي يا سوئدي هم ميزان رطوبت بسيار كم است در نتيجه درجه حرارتي كه آب را به جوش مي‌آورد، قابل تحمل و حتي در كوتاه مدت لذت‌بخش مي‌شود. در سوناهاي مرطوب يا حمام‌هاي تركي، رطوبت بالا و در حد 001 درصد است، براي همين، درجه حرارت پائين و در حدود 04 درجه سانتي‌گراد حفظ مي‌شود. <حرارت مرطوب> در دماهاي بالاتر از اين باعث سوزاندن پوست مي‌شود.
)2 با توجه به افزايش درجه حرارت به سمت بالا در سونا،‌ افرادي كه مي‌خواهند درجه حرارت‌هاي بالاتري را تجربه كنند بر روي نيمكت‌هاي در سطح بالاتر مي‌نشينند و آنهايي كه درجه حرارت كمتري را خواستارند، نيمكت‌هاي پائين‌تر را انتخاب مي‌كنند.
)3 آرامش‌بخشي سونا ممكن است باعث شود فرد از طولاني شدن مدت‌ ماندنش در آنجا غافل بماند و دچار گرمازدگي شود.
)4 سرد كردن ناگهاني بدن با دوش آب سرد يا استخر آب سرد پس از سونا ممكن است فشارخون را به شدت بالا ببرد بنابراين افرادي كه داراي سابقه سكته مغزي يا فشار خون بالا هستند بايد مراقب باشند.
     
  
زن

 
دختر مي خواهيد يا پسر؟؟؟ فقط يك راه وجود دارد

<پسره يا دختره؟> اين اگر اولين سئوالي نباشد كه پدر بچه از پرستار خوش خبر مي‌پرسد، قطعا دومين سوال است. بحث تعيين جنسيت جنين در ميان مردم و متخصصان، بحث داغي است. دكتر ملك منصور اقصي به پرسش‌هاي ما در همين زمينه پاسخ مي‌دهد.
آقاي دكتر، از گذشته‌هاي دور بسياري از مردم، آرزو داشته‌اند كه بتوانند جنسيت فرزندشان را خودشان تعيين كنند. براي همين از رژيم‌هاي غذايي و كارهاي سنتي خاص مثل بستن سنگ‌هاي ويژه به شكم استفاده مي‌كردند. آيا به نظر شما اين قبيل كارها در پسر يا دختر شدن نوزاد مي‌تواند تاثير داشته باشد؟
‌ همان‌طور كه شما گفتيد اين يك آرزوي ديرينه جامعه بشري و بسياري از انسان‌ها بوده است. زن و شوهرهايي هستند كه مثلا 7 تا دختر دارند و هميشه در انتظار يك پسر هستند. اينها معمولا همه اين كارها را تجربه كرده‌اند، اما بايد گفت كه هيچ‌كدام از اين كارها مبناي علمي ندارد و به نظر نمي‌رسد كه موفقيتي را در پي داشته باشد. به طور كلي براي پسر يا دختر شدن كودك نمي‌توان غذا يا روش خاصي را پيشنهاد كرد و در اصل اين كارها هيچ‌ كمكي نمي‌كنند. حتي بعضي‌ها با همين روش‌ها ادعا مي‌كردند كه به موفقيت دست يافته‌اند و اعدادي هم ارائه مي‌كردند اما علم آمار ثابت كرد كه اين آمارهاي گزارش شده غيرواقعي هستند.
و بعضي‌ها در مورد تاثير زمان مقاربت مي‌گويند...
نه، واقعيت اين است كه اينها اكثرا خرافات هستند. زمان مقاربت هم نمي‌تواند تاثير چنداني در جنسيت نوزاد داشته باشد. حداقل از نظر علمي تا حالا چنين چيزي ثابت نشده است.
پس به نظر شما هيچ‌كاري نمي‌شود براي افرادي كه تمايل دارند فرزندشان پسر يا دختر باشد انجام داد؟
چرا، در حال حاضر در دنيا كارهاي خاصي مي‌توان انجام داد و پيشرفت‌هاي خوبي انجام شده است.
مثلا چه كاري؟
مثلا باروري آزمايشگاهي يا آي.وي.اف، از نظر علمي كاملا شدني است و ما هم در ايران امكان انجام اين كار را داريم. ما در اين روش زن را تحريك مي‌كنيم تا با استفاده از برخي داروها چندين بار تخمك‌گذاري كند. بعد از آميزش، اين تخمك‌ها بارور مي‌شوند. ما پس از گذشت مدتي مي‌رويم و نمونه‌هايي از سلول‌هاي اين چند جنين را بر مي‌داريم و با تكنيك‌هاي آزمايشگاهي خاصي ، كروموزوم‌هاي آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. هر كدام از آن چند جنين را كه جنسيت مورد نظر را داشته باشند برمي‌داريم و بقيه را كنار مي‌گذاريم‌. بدين ترتيب جنسيت نوزادي كه به دنيا خواهد آمد هماني است كه مطلوب پدر و مادر است.
خب اين به شرطي است كه چند تخمك و چند جنين باشد. اگر يكي بود چطور؟
البته اين ديگر شانس مريض است كه اين يك تخمك همان جنسي را كه او مي‌خواهد داشته باشد يا خير. مثلا من همين امروز يك مريضي داشتم كه فقط يك تخمك داشت. حالا اين ديگر بستگي به شانس ‌آن پدر و مادر دارد كه آيا اين جنين همان جنسيت مطلوب آنها را داشته باشد يا خير.
يعني در حال حاضر تنها راه موجود آي.وي.اف است؟
در حال حاضر بله، اما يك تكنيك ديگر هم هست كه طي سال‌هاي اخير دارند روي آن كار مي‌كنند و فكر مي‌كنم كه 5 تا 6 سال ديگر بتوان از آن هم استفاده كرد و آن تكنيك فلوسيتومتري است. در اين تكنيك مي‌آيند اسپرم‌هاي X و‌y را از هم جدا مي‌كنند و بدين‌ترتيب مي‌توانند انتخاب كنند كه در هنگام انجام آي.وي.اف كدام جنس اسپرم را تزريق كنند. به هر حال اين تكنيك هم محدوديت‌ها و مشكلات خاصي به همراه دارد. مثلا اينكه ما مي‌گوييم اسپرم‌هاي x و y را از هم جدا مي‌كنيم، 001 در صد نيست. شايد تعداد اسپرم‌هايي كه بتوانيم جدا كنيم به ميزان كافي نباشد و مشكلات به طور كلي زياد است، اما به هر حال اميد مي‌رود كه طي چند سال آينده اين روش هم بتواند به ما كمك كند.
‌‌ آي.وي.اف را ما به طور كلي به عنوان يك روش درماني ناباروري مي‌شناسيم.آيا به نظر شما درست است خانمي را كه مي‌تواند يك باروري عادي و طبيعي داشته باشد، تنها جهت تعيين جنسيت تحت آي.وي.اف قرار داد؟
در اين مورد حرف و حديث‌ها زياد است. اساسا اين سوال مطرح است كه آيا درست است كه ما جنسيت نوزاد را تعيين بكنيم؟ بايد به اين سوال اين طور پاسخ داد كه با تعيين جنسيت مي‌توانيم جلوي‌ ابتلا ‌به ‌بيماري‌هايي نظير هموفيلي را بگيريم. اما اگر يك نفر بدون هيچ بيماري خاصي و تنها به علت تمايل شخصي بخواهد كه جنسيت فرزندش را تعيين كند زير سوال است. ما با يكي از دانشگاه‌هاي انگلستان در حال انجام يك طرح تحقيقاتي مشترك هستيم. تا ببينيم كه ديدگاه مردم نسبت به اين مسئله چيست و در جوامعي مثل ايران و انگلستان كه از نظر فرهنگي‌ با يكديگر تفاوت‌هاي قابل توجهي دارند، نظر مردم عادي نسبت به اين مسائل چطور است.البته تاكنون در كشورهايي مثل آلمان، ايتاليا و آمريكا مطالعات مشابهي انجام شده است. اما هيچكدام مطالعات درست و كاملي نبوده‌اند و براي همين ما يك مطالعه دقيق طراحي كرده‌ايم كه مشكلات و نقايص مطالعات قبلي را نداشته باشد.
به نظر خود شما اين كار درست است يا غلط؟
ببينيد اين كار يك سري موافقان و مخالفاني دارد. مخالفان اين روش مي‌گويند كه اين كار ممكن است تعادل جنسيتي را در جامعه به هم بزند. اما جواب آن اين است كه اين كار نمي‌تواند تعادل جنسيتي جامعه را به هم بزند چون ما براي انجام اين كار مجبوريم كه آي.وي.اف ‌انجام بدهيم و تنها تعداد معدودي از زوج‌ها هستند كه به انجام آي.وي.اف براي تعيين جنسيت نوزاد تن درمي‌دهند كه اين تعداد اندك تاثيري در تعادل جنسيتي جامعه نخواهد گذاشت. به طور كلي داوطلبان اين روش كم است و در مقياس 6 ميليارد جمعيت دنيا خطري نخواهد داشت و بالانس و تعادل را به هم ‌نمي‌زند. نه الان بلكه 05 سال ديگر هم اين خطر را نخواهد داشت.مسئله ديگري كه مطرح مي‌كنند اين است كه اين كار نوعي تبعيض است. يك جنسي را انتخاب مي‌كني چون آن را بيشتر دوست داري و اين باعث مي‌شود كه تبعيض جنسيتي ايجاد شود.
در مورد موافقان اين روش چيزي نگفتيد.
بله. موافقان مي‌گويند كه اين نوعي روش كنترل جمعيت است. مثلا در نظر بگيريد كه يك خانواده تمايل دارد كه يك پسر داشته باشد و يك دختر. حالا فرزند اول پسر مي‌شود اگر فرزند دوم دختر نشود باز اقدام به بارداري سوم مي‌كند كه شايد سومي دختر شود. اگر سومي هم نشود اين كار را ادامه مي‌دهد و همين باعث افزايش جمعيت مي‌شود. حالا اگر شما در همان بارداري دوم بتوانيد جنسيت را انتخاب كنيد و دختر براي آنها ايجاد كنيد، مشكلات حل مي‌‌شود و از چند بارداري ناخواسته و نامطلوب ديگر جلوگيري مي‌كنيد. به هر حال بحث اين دو گروه هنوز ادامه دارد و به نتيجه مشخصي نرسيده است. براي همين در بعضي كشورها اگر آي.وي.اف صرفا به اين دليل انجام شود، غيرقانوني محسوب مي‌شود.
در كشور ما چطور؟
ما در كشور خودمان در اين زمينه قانون خاصي نداريم.
نه، ما تا حالا عارضه خاصي از اين كار نديده‌ايم. البته آي.وي.اف به هرحال مشكلا‌ت خاص خودش را دارد.
پس آيا شما انجام آن را به خانواده‌هايي كه اين مشكل را دارند توصيه مي‌كنيد؟
ببينيد مريض‌هاي زيادي با اين مشكل به ما مراجعه مي‌كنند. من خودم شخصا نگاه مي‌كنم و مي‌بينم كه مسئله در خانواده آنها چقدر حاد است. به طور كلي اين كار را نمي‌توان به همه توصيه كرد و اصولا كار درستي به نظر نمي‌رسد و به همه هم تاكيد مي‌كنم كه كار خوبي نيست. اما گاهي اوقات اين مشكل خيلي جدي است و مثلا ثبات زندگي به آن بستگي دارد. مثلا با گفتگو نمي‌توان فكر زن و شوهر را عوض كرد. در اين مواقع كه بسيار نادر هم هستند گاهي اوقات اين كار را مي‌كنيم. اما به طور معمول افرادي را كه با اين مشكل مراجعه مي‌كنند با گفتگو مجاب مي‌كنيم و مي‌گوييم كه واقعا پسر يا دختر شدن مهم نيست. اما اگر واقعا مشكل اساسي باشد و حتي گاهي در مورد آن بيماري‌هاي ژنتيكي كه گفتم اگر لازم باشد به طور نادر اين كار را انجام مي‌دهيم. گاهي اوقات زندگي فرد در حال از هم پاشيدن است و در اين موارد ما سعي مي‌كنيم كه حداقل با اين كار جلوي اين اتفاق را بگيريم.
در كل چه زماني مي‌توان جنسيت كودك را تعيين كرد؟
در حال حاضر با استفاده از تكنيك‌هاي سونوگرافي مي‌توان از حوالي هفته 41 بارداري جنسيت كودك را تعيين كرد.
قبل از آن اين امكان وجود ندارد؟
چرا، اما ديگر كار سخت‌تر مي‌شود. مثلا بايد از تكنيك‌هاي آمنيوسنتز استفاده كرد كه با يك سوزن وارد مايع كيسه آب مي‌شوند و از آن نمونه‌برداري مي‌كنند كه كار سختي است. تكنيك‌هاي سونوگرافي راحت هستند اما قبل از هفته 41 معمولا قادر به تعيين جنسيت نيستند.
آيا اگر جنسيت مطلوب والدين نبود ممكن است والدين كودك را سقط كنند؟
به هيچ وجه! اين كار اصلا درست نيست. در كشور ما كه از نظر قانوني اين كار ممنوع است و به طور كلي از نظر شرعي و اخلاقي اصلا كار درستي نيست. در كشورهاي ديگر كه اين كار ممنوع نيست هم پزشكان اين كار را توصيه نمي‌كنند، چون از نظر علمي كار درستي نيست. خطر بروز عوارض به دنبال سقط جنين زياد است و مخصوصا جنيني كه به سن 41 هفتگي رسيده است خطر سقط آن بسيار زياد است و مي‌تواند با عوارض ناخوشايندي همراه باشد. خطر زيادي مادر را تهديد مي‌كند، حالا هر روشي كه مي‌خواهد به كار رود فرقي ندارد اما به هر حال خطر زيادي مادر را تهديد مي‌كند. مثلا در بعضي كشورها حتي متخصصان سونوگرافي را از تعيين جنسيت منع كرده‌اند تا مادران را از خطر اين سقط‌هاي تحريك شده به علت جنسيت نامطلوب نجات دهند.
گاهي اوقات مي‌بينيم كه سونوگرافي جنسيت را مذكر گزارش كرده اما نوزاد دختر مي‌شود، اين خطا‌ها ناشي از چيست؟
ببينيد اين خطا‌ها معمولا ناشي از خطاي دستگاه نيستند. چون دستگاه‌ها در حال حاضر دقت بسيار بالايي دارند. اما معمولا خطا از كسي است كه سونوگرافي را انجام داده است و بنابراين بهترين راه اين است كه سونوگرافي وتعيين جنسيت توسط سونوگرافيست با تجربه‌اي انجام شود.‌‌
     
  
زن

 
تسریع بهبودی پس از جراحی به کمک آدامس

جویدن آدامس می تواند سرعت بهبودی پس از جراحی روده را افزایش دهد. به گزارش BBC ، یک گروه از محققان آمریکایی در یافته اند که جویدن آدامس به بازگشت عملکرد روده و بنابراین کوتاهتر کردن زمان بستری شدن کمک می کند. این مجققان معتقدند آدامس همان اعصابی را که خوردن باعث تحریکشان می شود ، تحریک می کند واین باعث رها شدن هورمون هایی می شود که دستگاه گوارش را فعال می کنند.
هر نوع جراحی شکمی می تواند باعث کاهش عمده یا توقف عملکرد گوارشی (ایلئوس) شود.
این حالت باعث احساس درد ، تهوع و نفخ می شود و مدت بسترس شدن بیمار را افزایش می دهد. همچنین احتمال عفونت و مشکلات تنفسی نیز پس از این جراحی ها بالاست.
بر اساس این یافته پزشکان معتقدند تجویز جویدن آدامس به این بیماران می تواند راه ارزان و موثری باشد.


==========================

چاي سبز، دوست دهان

ا‌سترپتوكوك موتانس عامل ايجاد پوسيدگي‌هاي دنداني است كه به كمك مواد غذايي پوسيدگي‌زا، ايجاد پوسيدگي‌هاي دنداني مي‌كند. .
تحقيقات نشان مي‌دهد كه ماده‌اي بنام كاتكين كه در چاي سبز موجود است مي‌تواند فعاليت اين باكتري را متوقف كرده و از پوسيدگي‌هاي دنداني و همينطور بيماري‌هاي لثه بكاهد. از اين ماده درخمير دندان‌هاي گياهي ضد باكتري استفاده مي‌شود و به مبارزه با ويروس‌ها و باكتري‌هاي دهاني مي‌پردازد. چاي سبز، يك نوشيدني مفيد براي كساني است كه از طرفداران زندگي سالم با خوراكي‌هاي طبيعي هستند. .

===========================


با گریپ فروت کلسترول را پایین بیاورید


مطالعات نشان می دهد که گریپ فروت قرمز با بیماری قلبی مقابله می کند و ظاهرا کلسترول را پایین می آورد. در این مطالعه به 57 فرد مبتلا به فشار خون بالا که اخیرا تحت عمل بای پس قرار گرفته و سطح چربی خونشان با استفاده از داروهای استاتین کم نشده بود ، مصرف گریپ فروت تجویز شد.


بیماران به سه گروه تقسیم شدند. به یک گروه به مدت یک ماه متوالیا روزانه یک وعده گریپ فروت قرمز داده شد. گروه دیگر گریپ فروت سفید خوردند و گروه سوم این میوه را در برنامه غذایی خود نداشتند.
کسانی که گریپ فروت قرمز یا سفید دریافت کرده بودند کاهش قابل ملاحظه ای در چربی خونشان داشتند. بیمارانی که این میوه را نخوردند هیچ تغییری در میزان چربی خونشان پیدا نشد.
محققان دریافتند که گریپ فروت قرمز در کاهش چربی خون بویژه تری گلیسیرید موثر تر از نوع سفید آن است. آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت احتمالا مسئول فوائد این میوه برای سلامت هستند.
گریپ فروت قرمز محتوای آنتی اکسیدان بیشتری دارد و محققان میگویند شایدحاوی ترکیبات شیمیایی دیگری نیز باشد که هنوز اثر آنها مشخص نشده است.
     
  
زن

 
رابطه غذا با خلق و خو


براي درك بهتر رابطه غذاي مصرفي با خلق و خو و سطح هوشياري لازم است اندكي با عملكرد مغز آشنايي پيدا كنيد. مغز براي ارتباط برقرار كردن با ساير سلولهاي بدن از مواد شيميايي موسوم به انتقال دهنده هاي عصبي استفاده ميكند. اين انتقال دهنده هاي عصبي از اسيدهاي آمينه و مواد غذايي مصرفي در مغز توليد ميگردند. مهمترين انتقال دهنده هاي عصبي كه به رژيم غذايي حساس بوده و بر خلق و خوي ما تاثير گذار ميباشند عبارتند از: سروتونين، نوراپينفرين و دوپامين.

دوپامين و نور اپينفرين سبب افزايش هوشياري، تسريع تصميم گيري، افزايش تمركز، انرژي و دقت ميگردند. سروتونين نيز آرام بخش بوده و استرس و تنش را كاهش ميدهد. همچنين موجب افزايش رخوت و خواب آلودگي ميگردد.

1- غذاهاي محرك و افزايش دهنده هوشياري: مواد غذايي حاوي پروتئين، چربي اندك و كربوهيدراتهاي پلي ساكاريد(نشاسته) مناسبترين گزينه ميباشد. در هنگام نيمروز ذخيره دوپامين و نوراپينفرين مغز رو به كاهش ميگذارد. شما با مصرف تيروزين(پروتئين) قادر خواهيد بود اين كاهش را برطرف كنيد. منابع غني از پروتئين شامل: ماهي، مرغ، گوشت قرمز لخم، پنير با چربي كم، شير كم چربي، ماست كم چربي و حبوبات. همچنين مصرف سيب، آب انگور، كلم بروكلي به خاطر دارا بودن BORON موجب افزايش هوشياري ميگردد.BORON در هماهنگي عملكرد دستها، چشمها، تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش دارد. رايحه ليمو ترش نيز سطح هوشياري را افزايش ميدهد.

2- غذاهاي آرام بخش: مصرف كربوهيدراتها بدون پروتئين اثر آرام بخشي دارد. ميزان آرام بخشي كربوهيدراتها به ميزان مصرف و زمان مصرف آنها بستگي دارد. كربوهيدراتهاي با شاخص گليسميك پايين موجب افزايش آرامش با حداقل اثر خواب آلودگي و حالت رخوت ميگردند: گندم سياه كامل، سيب زميني شيرين، آلو و اسفناج. غذاهاي داراي شاخص گليسميك بالا (افزايش سريع قند خون) حداكثر توليد سروتونين را موجب ميگردند: نان سفيد، شكر، برنج، شيريني جات، سيب زميني پخته، پاستا.

3- غذاهاي افزايش دهنده هوش و زيركي: تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز حاوي CHOLINE بوده كه سبب افزايش عملكرد حافظه ميگردند.

4- مواد غذايي افزايش دهنده انرژي: شير سويا، سيب، ماست و پرتغال غذاهاي كند هضم بوده و منبع انرژي پايدار و يكنواختي را فراهم مي آورند.

5- مواد غذايي نشاط آور: غذاهاي حاوي ويتامين B12 و امگا 3 از بروز افسردگي پيشگيري بعمل مي آورند. امگا 3 سطح سروتونين را افزايش ميدهد. موز نيز حاوي ويتامين B6 بوده و سطح سروتونين را افزايش ميدهد. مصرف الكل و قرصهاي ضد بارداري ذخيره ويتامين B6 را شديدا كاهش ميدهند. جگر مرغ نيز سرشار از اسيد فوليك بوده كه سروتونين خون را افزايش ميدهد.

6- غذاهاي افزايش دهنده ميل و قوه جنسي: آجيل (مغزها) حاوي آمينو اسيد L-ARGININE ميباشند كه سبب افزايش جريان خون در سراسر بدن ميگردد. در تخم مرغ و گوشت قرمز نيز مقادير اندكي از اين ماده وجود دارد. شكلات نيز موجب ترشح آندورفين در مغز ميگردد. همچنين شكلات حاوي فنيل اتيلامنين ميباشد كه يك محرك جنسي است. مصرف صدف خوراكي، زرد چوبه، موز، كرفس، توت فرنگي و غذاهاي ادويه دار وتند نيز ميل جنسي را افزايش ميدهند.

نكات تغذيه اي:

1- از مصرف چربي به مقدار زياد خودداري كنيد. زيرا چربي در معده به مدت طولاني باقي مانده و سبب منحرف ساختن خون از مغز، عضلات و ساير بافتهاي بدن بسمت معده ميگردد. همين امر موجب پديد آمدن حالت رخوت و بي حالي تا 6 ساعت ميگردد.

2- حداقل در طول روز يك غذاي غني از آهن مصرف كنيد. آهن در نقل و انتقال اكسيژن در بدن نقش مهمي دارد. منابع خوب آهن شامل: گوشت قرمز، مرغ، غلات و كشمش ميباشد.

3- الكل يك ماده مسكن و خواب آور بوده و موجب كم آبي ميگردد. كافئين نيز با آنكه در كوتاه مدت يك محرك ميباشد اما پس از چند ساعت موجب رخوت ميگردد. پس از مصرف هر فنجان كافئين حتما يك ليوان آب براي جبران آن بنوشيد.

4- مصرف آرد سفيد، شكر، برنج، كافئين، الكل، شيرين كننده هاي مصنوعي، نمك و غذاهاي آماده را به حداقل برسانيد.
     
  
زن

 
مواد شيميايي خطرناك در مواد غذايي




پروپیل گالاتو
این نوعی نگاه دارنده آنتی اکسیدان است که دوام چربی ها و روغن ها را مثل روغن های گیاهی، آدامس ها، محصولات گوشتی و سوپ مرغ بالا می برد. استفاده از پروپیل گالاتو ممکن است منجر به سرطان شود. معمولاً این ماده باBHA و BHT استفاده می شوند.



BHA و BHT
این دو ماده نیز فساد چربی ها، روغن ها و غذاهایی که حاوی روغن هستند مثل روغن های گیاهی، آدامس و چیپس سیب زمینی را به تاخیر می اندازد. تحقیقاتی که روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که هر دو این مواد به سرطان منجر می شوند. میتوان به راحتی این مواد را با مواد دیگری مثل ویتامین E جایگزین کرد یا اینکه به جای هوا در نیتروژن بسته بندی شوند. تا جایی که ممکن است از این مواد دوری کنید.



نيتريت و نيترات سدیم
نیتریت سديم را به گوشت های دودی مثل هات داگ برای حفظ رنگ و دادن مزه و بو اضافه میکنند. نیترات سديم نیز برای همین منظور استفاده می شود. به علاوه خاصیت نگاه دارندگیشان، برای جلوگیری از مسمومیت بتولیسم که بیماری کشنده است و از مواد غذایی منتقل می شود نیز استفاده می شود.

متاسفانه، در طی عمل گوارش، این مواد نیتروس آمین سرطان زا در بدن ما تولید می کنند. به همین دلیل بیشتر غذاهایی که حاوی نیتریت سديم هستند با ویتامین C ترکیب می شوند چون این ویتامین از شکل گیری نیتروس آمین ها جلوگیری می کند. هرچند، اگر هنوز نگران ميباشيد، از خوردن غذاهایی که حاوی نیتریت سديم هستند پرهیز کرده و غذاهایی استفاده کنید که ویتامین C زیادی داشته باشند مثل مرکبات، گل کلم و فلفل سبز.

ساخارین
این قند مصنوعی 350 مرتبه از شکر شیرین تر است. در بسیاری از غذاهای رژیمی، نوشابه ها و به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می شود. تحقیقات بسیاری که روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که به سرطان مثانه، رحم، تخمدان، رگ های خونی، پوست و اعضاء مختلف دیگر منجر می شود.

در طی ده سال اخیر جنگ و جدال بسیاری روی منع استفاده از محصولاتی که حاوی ساخارین هستند بوده است، اما در سال 2000 همه ی این اخطاریه ها برداشته شد. هرچند، دلایل و مدارک نشان بر این دارند که باید از این ماده دوری کرد.

اَسپرتیم
این شیرین ساز مصنوعی از متانول و دو آمینو اسید تشکیل شده است. هر چند که معمولاً عقیده دارند که بهترین شیرین ساز مصنوی است، اما در آزمایشاتی که در دهه 70 روی موش ها انجام شد ، نشان داده شده که به تومرهای مغزی منجر می شود.

اگرچه از سوی گروه های مختلف درخواست تحقیقات بیشتر می شد تا خطرات نهفته اَسپرتیم مشخص شود، تا سال 2005 این کار صورت نگرفت. مشخص شده است که حتی مقدار بسیار کمی از این شیرین ساز مصنوعی ابتلا به لنفوم و لوکیمی را بالا می برد و گاهاً به تومرهای مغزی هم در موش ها منجر می شود.


رنگ دهنده های مصنوعی

آبی 1 و آبی 2
آبی 1 رنگی است که در آب نبات، نوشابه و مواد پخته شده استفاده می شود. هرچند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما بعضی آزمایشات درصد خفیفی ابتلا به سرطان را نشان داده است، بنابراین بهتر است که از آن دوری کنید.

آبی 2 در غذاهای حیوانات، آب نبات و نوشابه ها مورد استفاده قرار می گیرد. تا به حال به اثبات نرسیده است اما آزمایشات نشان داده است که در موش ها به تومرهای مغزی منجر شده است.

قرمز 3
در مشروبات میوه ای با طعم گیلاس، غذاهای پخته و آب نبات ها استفاده می شود. مدارکی نشان می دهد که این ماده به سرطان غدد در موش ها منجر می شود. هر چند که هنوز به اثبات نرسیده است، اما این می تواند در انسان ها هم صادق باشد.



زرد 6
در نوشابه ها، غذاهای پخته، سوسیس، آب نبات و ژلاتین مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ دهنده مصنوعی سومین رنگ دهنده پر استفاده به حساب می آید. نشان داده شده است که به تومر کلیه و التهاب آدرنال می انجامد و به سرطان های مختلفی منجر می شود. هرچند، محققان بیان کرده اند که خطر ابتلای به سرطان به علت این ماده در انسان ها وجود ندارد، اما باز عاقلانه تر این است که از آن دوری کنیم.
     
  
زن

 
خواص سويا

ایـــن روزها سوپر مارکت های بزرگ چندین قفسه مختلف را به فراورده های سویا اختصاص میـــدهند. مطمئنا یک یا
دو تا از دوستان سابق شما نیز در زندگی چیزی جز سویا نــمی خوردند. سویا حتی در ترکیبات غذاهای مورد علاقه
شما نیز نفوذ کرده است. آیـا سـویـا واقـعـا مفید است و یا تنها یک نوع غذای هوس انگیز دیگر ميباشد؟

آنچنان که ثابت شده سویا میتواند در حفظ سلامت قلب، استخوان ها، غده پروستات و سیستم ایمنی بدن نقش
مهمی را ایفا کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این دانه های اسرارآمیز متن زیر را مطالعه کنید.

سویا چیست؟
سویا از انواع حبوبات است که محل کشت اولیه آن در آسیا بوده اما تولید انبوه آن در ایالات متحده آغاز شد. سویا را می توان یک دانه همه کاره نامید که از آن می توان در مواد غذایی مختلف و روغن های خوراکی استفاده نمود.

آیا سویا برای شما مفید است؟
سویا گذشته از این که غذای کاملی، سرشار از پروتئین هاست هیچ نوع کلسترول مضر و چربی در بر ندارد و جزء ترکیبات اشباع نشده به شمار می رود.

اما سویا کارهای بسيار زیاد دیگری را نیز انجام میدهد. در این قسمت فواید سویا که از نظر علمی ثابت شده اند شرح داده شده است.

سویا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد
جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن می شود.

این نظریه در سال 1999 در آمریکا ثابت شد و اداره بهداشت حق ترویج و تبلیغ سویا را بر روی اتیکت های غذایی به شرکت های آمریکایی واگذار کرد. در همین زمان سویا به عنوان یک رژیم مناسب برای بیماران قلبی معرفی شد.

سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند
در بیش از 40 نوع تحقیق مختلف ثابت شده است که سویا باعث بهبود عملکرد پروستات میشود زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلایون است. ایزوفلایون یک نوع آنتی اکسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشح آنزیمهایی که باعث تحریک رشد نابهنجار سلولهای تشکیل دهنده پروستات می شوند جلوگیری میکند. میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی نظیر است.

سویا سلامت استخوان ها را تضمین میکند
مطالعات آماری نشان می دهد که مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند زیرا مصرف آن استخوان ها را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز می شود.

سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می شود
آمار مرگ و میر به دلیل سرطان روده در بیماری های جهاز هاضمه بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی و یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش که روده نیز جزئی از آن به حساب می آید، بازی می کند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند حاکی از آن است که مصرف سویا باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در روده می شود.

سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
سویا حاوی یک نوع زداینده قوی به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها به کلسترول های درونی امعاء و احشاء چسبیده و از جذب آن در بدن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.

فواید سویا برای بیماران دیابتی و کلیوی
خون افرادی که از مرض قند رنج می برند دارای مقادیر زیادی گلوکز است و سلول های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز می باشد. انسولین نام هورمونی است در بدن که میزان جذب گلوکوز را بر عهده دارد. افراد دیابتی که در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می کنند میزان گلوکوز خونشان به طرز شگفت انگیزی کاهش می آید. به این دلیل که بیماری های قندی نهایتا منجر به بروز امراض کلیوی می شوند، پس می توان نتیجه گرفت که سویا به طور غیر مستقیم در درمان بیماری های کلیوی نیز مفید واقع می شود.

مواد غذایی که از سویا بدست می آیند

پروتئین سویا در مواد مختلفی از جمله موارد زیر به وفور یافت می شود:

شیر سویا: از ترکیب شیر، سویا، آب و مقداری شکر بدست می آید. حالتی چرب و خامه ای دارد و به آن طعم های مختلفی از جمله فندقی می افزایند. برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند، سویا بهترین جایگزین است.

آرد سویا: از دانه های سرخ و کنگره دار سویا می توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد.

میزو (خمیر سویا): بیشتر در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می شود. با افزودن کمی نمک طعم مطبوعی به خود می گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.

جوانه سویا: مانند جوانه گندم می توان از آن در طعم دادن به انواع سالاد استفاده کرد.

سویا برگر و هات داگ سویا: برای گياه خواران و آن عده که برای حفظ سلامتی خود از مصرف گوشت قرمز خودداری می کنند در عوض می توانند سویا را کباب کرده و در انواع مختلف نان های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.

توفو: نوعی پنیر است که از شیر سویا بدست می آید و در آسیا برای قرن های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریبا شبیه به سایر فرآورده های سویاست.

آجیل سویا: مانند بادام زمینی، نوعی خوراك به شمار میرود البته خیلی کم چرب تر از آن است. سریع پخته میشوند و طعم آن در سالاد ها بی نظیر است.

دانه های سویا: در حالت طبیعی، دانه های سویا به تنهایی مصرف نمی شوند اما میتوان آنها را مانند دانه های سایر حبوبات پخت و مصرف نمود.

تمپو: نوعی کیک پوف کرده مختص کشور اندونزی می باشد که جایگزین مناسبی برای گوشتهای حیوانی محسوب می شود.

بافت پروتئینی سویا: در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشک می کنند تا بافت های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می رسد و معمولا برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس، هات داگ و نگتس های گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد.

مکمل های سویا، محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا: برای کسانی که همواره در رفت و آمد بوده و وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، دانه های سویا در مکمل ها، نوشیدنی ها و قرص های مختلف قرار گرفته اند. حتی از پروتئین سویا نوعی آبنبات چوبی نیز درست کرده اند.

میزان مصرف روزانه
به دلیل تمام فوایدی که سویا دارا می باشد، اداره کل بهداشت و مواد غذایی مصرف حداقل 25 گرم پروتئین سویا را به صورت روزانه توصیه می کند که در هر وعده می بايست 25/6 گرم پروتئین سویا مصرف شود.

توجه داشته باشید که سویا به خودی خود یک وعده غذایی معجزه آسا نیست و نباید تنها با خوردن آن انتظار زندگی جاودانه داشته باشید. مانند تمام مواد غذایی، سویا نیز باید با مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سایر گیاهان فیبردار و غذاهای کم چرب استفاده شود.

سویا سلامتی به ارمغان می آورد

هیچ کس انتظار ندارد که شما هر روز توفو بخورید و یا شیر سویا سر بکشید، به همین دلیل تنوع زیادی در محصولات سویا وجود دارد. با بهره گیری از تکنولوژی مدرن بشر اجازه تولید انواع مختلف فرآوردههای سویا با طعم های متفاوت را دارد. پس اکنون که به خواص سویا پی بردید، حداقل برای یک بار هم که شده، آنرا امتحان کنید.
     
  
زن

 
آرامش اعصاب

امروز بدترين روز زندگي خود را تجربه كـرده ايـد. كارفـرمـاي شما در مقابل ديگران به شما توهين نموده و وقتي در راه برگشت از رستوران بوديد، با اتـومـبيل خود تصـادف كرده و اين باعث دير رسيدن به جلسه بعد ازظهر گرديده و موجب برخورد شديدتر كارفرما شده است.هنگام مراجعه به خانه ليز خورده و با كمر روي زمين مي افتيـد. بـا دردسـر فـراوان وارد اتومبيل شده و با سرعت هرچـه تمام به طـرف مـنـزل حركت كرده و بدليل سرعت غير مجاز توسط پليس جريمه مي شويد...

تصورش را بكنيد.

بعد از تلو تلو خوردن و باز كردن درب منزل فقط ميخواهيد استراحت كرده و آرامش خـود را بدست بياوريد. بنابراين ممكن است با يك نوشيدني خنك و تماشاي تلويزيون خود را آرام و ريلكس كنيد. اما اين كار توصيه نميشود. شما قصد داريد استرس را از خود بيرون نماييد و هدف فقط استراحت كردن نيست. كارشناسان بر اين عقيده اند كه بهترين راه براي تمدد اعصاب اين است كه فرد به تدريج احساسات خود را ارضا نمايد.

غوطه وري

لازم نـيـست حـتـما بـراي ريـكس شـدن به قله كوه برويد، فقط كافي است خود را در يك منظره معمولي كوچك غوطه ور سازيد. براي مثال اگر تابلوي نقاشي زيبايي در خانه يـا محل كارتان داريد، آن را مجسم كرده و زيباي آنرا مورد تحسين قرار دهيد. اگر آكواريمـي پر از ماهي هاي رنگارنگ داريد، براي مدتي به حركات روان و سليس آنها نگاه كنيد تابه آرامش برسيد.

احساسات خود را برانگيزيد

در مرحله بعد سفري به لاله گوش خود داشته باشيد.به موسيقي موردعلاقه تان گوش دهيد. كلاسيك، پاپ، راك يا هر چيز ديگر. فقـط سـعـي كنيـد از كـارهايي كه باعث ايجاد هيجان و تنش در شما ميگردد، اجتناب نماييد. بكار بردن يك هدفون مي تواند از شنيده شدن صداهاي ديگر جلوگيري كرده و باعث آرامش بيشتر گردد.

مطابق با ذائقه خود يك فنجان چاي سرد، آب ميوه خنك يا آب سرد ميل كنيد.

حس بويائي را فراموش نكنيد.بوي عود، يك شمع معطر و يا عطر مورد علاقه همسرتان ميتواند شما را آرام كند. حتي مي تـوانيد به حـمام رفـته با صـابونهاي مايع و معطر بدن خود را بشوييد.

اگر كسي هست كه مي تـواند شـما را مـاسـاژ دهد، از او بخواهيد اينكار را انجام دهد. محققان ميگويند كه ماساژ مناسب ميتواند هورمونهاي ايجاد استرس را كاهـش داده و تنش را ازبين ببرد. اگر تنها هستيد كمي شانه ها و گردن خود را مالش داده و به آرامي دستها و پاهايتان را ماساژ دهيد.

بررسي ها نشان داده كـه نوازش حيوانات خانگي در ايجاد ملايمت و زدودن تنشها مؤثر مي باشـد. اگـر سـگ يا گربه اي دوست داشتني در خانه داريد آنها را پيش خود آورده و كمي نوازش كنيد!

تمدد اعصاب تدريجي

روش بعدي يكي از تكنيكهاي تست شده و مؤثر ميباشد كه مي تـوانـد فـرد را بـه حالت مطلقي از آرامش برساند. با بكار بردن اين روش مي تـوانـيـد احـساسـي تـازه و بـدور از ناملايمات بدست آوريد.

همانطور كه قبلا نيز گفته شد با گوش دادن به موزيكي دلپـذير شروع كنيد. سپس روي سطحي راحت دراز كشيد. چشمانتان را بـسته و نـفـسي عـمـيق بكشيد. اجازه دهيد شكمتان به طرف بالا و پايين حركت كند. در همان حـال كـه بـا آرامـش دراز كـشيده ايد، روي پاك كردن ذهن خود تمركز كنيد.

احساس آرامش بيشتري مي كـنـيد؟ اكنـون نـوبت تمرين اصلي است. از قسمت بالا با چشم ها شروع ميكنيم. چشمان خو را به هم فشار داده و پيشاني را بسمت بالا نگاه داريد گويي در حال تحمل يك فشار عصبي زياد مي باشـيد. چند لحظه به همين صورت صبر كنيد. سپس چشمان خود را رها كرده و آرام روي هم قرار دهيد. احساس كنيد كـه تنشها از چشمانتان جدا ميشـونـد. از ايـن ملايمت براي چند لحظه لذت برده و دوباره از ابتدا شروع كنيد.

به سراغ آرواره و فك رفته و همين تـمـرين را در ايـن قـسـمـت تـكـرار كـنـيد. عضلات فك و آرواره خود را منقبض و بعد از مدتي كوتاه رها سازيد تا تنش از شما دور شود.به هميـن ترتيب به طرف قسمتهاي پايين تر بدن مانند گردن، شانه ها، قفسه سيـنـه و ... برويـد. هراز گاهي مكث كرده و ببينيد قسمتهاي بالاتر هنوز احساس استرس مينماييد يا خير. اگر تنش زدائي بطوركامل انجام نگرفته بود به آن قسمت برگشته و تمرين را تكرار كنيـد. ( معمولا چشم ها و آرواره نياز به تكرار تمرين خواهند داشت. )



به همين منوال ادامه دهيد تا به شكم، ران، ساق و در انتها به كف پاها برسيد. بـستـه به وقتي كه شما اختصاص مي دهيد و زماني كه بدن شما براي ريلكس شدن نياز دارد اين تمرين ممكن است از 15 دقيقه تا 1 ساعت بطول بينجامد.

براي رسـيدن بـه آرامـش هـرگـز نـبـايد شـتـابزده عـمل كرد و بايد هر آنچه كه نياز داريد و مي خواهيد به خودتان بدهيد. اين روش بـراي ايـجاد حـالت خـود تـلقـيـني و رسيدن به آرامش مطلق بسيار مؤثر بوده و در همه شرايط كار مي كند.

اگر با ورزش يوگا آشنايي داشته باشيد، متوجه شباهتهـاي بـيـشمـاري در تمرين بالا و تكنيكهاي اين هنر باستاني هندوستان خواهيد شد.

در انتها استرش شما بايد از بين رفته و يا حداقل تقليل يابد. احساس آرامـش و راحتـي خواهيد كرد، حتي ممكن است شبيه انساني بي خيال از ناملايمات آزاد شويد. اندكي وقت را به مجسم نمودن لحظات خوشحالي و آرامش اختصاص داده و از نبـود استـرس لذت ببريد.

بياد داشته باشيد كه با ياد خدا دلها آرام ميگيرند.
     
  
زن

 
سالاد ، مناسب براي رژيم غذايي



شاید برای شما هم پیش آمده باشد: وقتی خیلی گرسنه هستید و وارد یک رستوران می شوید، اولین چیزی که سفارش می دهید یک ظرف بزرگ سالاد است. اما وقتی که نوبت به غذای اصلی می شود، فقط مقدار خیلی کمی از آن را می توانید بخورید. اگر چنین چیزی برای شما هم پیش آمده باشد، معلوم می شود که شما هم توانسته اید تکنیک خوبی برای کنترل وزنتان به دست آورید. تحقیقات نشان می دهد که اگر غذایتان را با ظرف بزرگی از سالاد شروع کنید، کالری مصرفی هنگام خوردن غذای اصلی کاهش می یابد. اما نگاه شما به غذا، همچنین اندازه ی سالاد و آرایش آن، تفاوت ایجاد می کند.


برای اثبات اینکه سالاد می تواند از مصرف کالری جلوگیری کند، محققین دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی انجام دادند. در این تحقیق آنها برای ناهار قبل از سرو غذای اصلی به خانم ها، سالادهایی حجیم اما کم کالری دادند. نتایج کار نشان داد که خانم ها 100 کالری کمتر از مقدار همیشگی مصرف کردند. این سالادها از کاهو، هویج، گوجه فرنگی، کرفس و خیار به همراه سُس کم چرب درست شده بود.


برای اینکه بتوانید با سالاد خوردن وزنتان را کنترل کنید، حتماً باید سالادهایتان را کم کالری درست کنید. در این تحقیق مشاهده شد، وقتی سالادهایی با کالری نسبتاً بالا به خانم ها داده شد، کالری مصرفی کلی مثل همیشه بود و کاهش نداشت. حتی سالادهای بسیار پرکالری که حاوی پنیر و سُس های چرب بودند، کالری مصرفی کلی را افزایش داد.


اما قبل از اینکه مشغول درست کردن سالادهای حجیم و کم کالری شوید، بهتر است ذائقه ی خود را امتحان کنید. در مطالعه ای که برای تحقیق سرطان در موسسه ی آمریکایي انجام گرفت، افراد بسیار ابراز کردند که مقدار غذایی که می خورند، به میزان گرسنگی آنها بستگی ندارد، بلکه بسته به میزان غذایی است که در بشقابشان گذاشته شده است. چون اکثر افراد عادت دارند هر مقدار که در بشقابشان گذاشته می شود را بخورند، حتنی اگر واقعاً به آن اندازه گرسنه شان نباشد.


اگر شما هم چنین فردی هستیدف سعی کنید به نسبت مقدار سالدی که می خورید، برای خود غذا بکشید. برای کاهش میزان کالری مصرفی کلی، باید سعی کنید مقدار کمتری غذا صرف کنید، یعنی باید گرسنگیتان با لقمه های کوچک برطرف بشود. پس از صرف سالاد کمی صبر کنید و بعد غذای خود را شروع کنید. در تحقیقی که در بالا بریتان گفته شد، غذای اصلی 20 دقیقه پس از صرف سالاد به خانم ها داده شد. این زمان به خام ها این فرصت را داد تا ببینند چه مقدار تا بحال خورده اند. اگر شما از آندسته افراد هستید که تند غذا می خورند، میزان غذایی که بعد از سالاد می خورید، باید همان مقدار معمول باشد.


خوردن سالادهای حجیم و کم کالری قبل از غذای اصلی راه خوبی برای کاهش کالری های مصرفی است، اما استفاده از مواد غذایی کم کالری در غذای اصلی نیز به این منظور کمک می کند. استفاده از سبزیجات که هم سالم هستند و هم کم کالری انتخاب خوبی به شمار می رود. اما دقت کنید که حتماً مقدار کافی پروتئین چه با مرغ، گوشت یا ماهی باشد نیز در برنامه ی غذاییتان بگنجانید، چون چند دقیقه ای بعد از صرف غذا باز گرسنه تان خواهد شد.


برای کاهش کالری مصرفیتان راه های زیادی جلو روی شماست. حال می بینید که لاغر شدن آنقدرها هم که تصور می کردید مشکل نیست. قبل از غذا مقدار زیادی سالاد کم کالری بخورید و برای درست کردن غذاهایتان نیز از مواد غذایی کم کالری مثل سبزیجات، میوه و حبوبات استفاده کنید. این سبک جدید غذا خوردن است که بسیار هم موثر نشان داده است .
     
  
صفحه  صفحه 11 از 58:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA