انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 16 از 58:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
شايع‌ترين علت بستري شدن مبتلايان به ديابت ناشي از زخم پا هست

عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين و متخصص غدد ، زخم پا را يكي از شايع‌ترين علل بستري شدن مبتلايان به ديابت ذكر كرد و گفت : ‪ ۴۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد موارد قطع پا به ديابت مربوط است كه با يك زخم در پا آغاز مي‌شود.

دكتر "محمدرضا خمسه" روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اگر چه بسياري از بيماريها مثل نارسايي كليه يا كوري نيز مي‌تواند افراد مبتلا به ديابت را درگير كند،اما عوارض ديابت در پا بيشترين خسارت را به‌بارمي‌اورد.

وي مهمترين عواملي كه باعث زخم پا در ديابتي‌ها مي‌شود را اختلالات اعصاب محيطي، تغيير شكل پا و اختلال عروق محيطي عنوان كرد.

دكتر خمسه اظهارداشت: ضايعات پا در ديابتي‌ها درنواحي مختلف جهان به‌خاطر تفاوت شرايط جغرافيايي، اجتماعي، اقتصادي، معيارهاي مراقبت از پا و كيفيت كفش و ساير پاي افزارها به اشكال مختلفي ديده مي‌شود.

وي همچنين از پاي ديابتي به‌عنوان يك مشكل اقتصادي مهم نيز يادكرد وگفت:
پاي ديابتي به‌عنوان يك مشكل اقتصادي است، بخصوص اگر قطع پا باعث بستري‌شدن طولاني مدت ، توانبخشي و افزايش نياز به مراقبت خانگي و سرويس‌هاي اجتماعي شود.

وي خاطرنشان ساخت: تقريبا ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬درصد افراد ديابتي دچار مشكل پا هستند و ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۵‬درصد منابع مراقبت‌هاي بهداشتي را مصرف مي‌كنند.

دكتر خمسه با اشاره به اينكه عوارض ديابت بر روي پا بسيار جدي وهزينه‌بر است، گفت: مي‌توان ازطريق يك استراتژي مراقبتي كه شامل تركيبي ازپيشگيري، درمان زخم‌هاي پا توسط متخصصان رشته‌هاي مختلف، سازماندهي متناسب اقدامات، نظارت دقيق و آموزش مبتلايان به ديابت و شاغلان حرف بهداشتي است، ميزان قطع پا را بين ‪ ۴۹‬تا ‪ ۸۵‬درصد كاهش داد.

وي افزود: همچنين بر اساس آمارهاي جهاني از هر ‪ ۶‬فرد مبتلا به ديابت يكي در طول عمرش مبتلا به زخم پا مي‌شود و هر سال ‪ ۴‬ميليون نفر درسراسر جهان به زخم پا مبتلا مي‌شوند.

وي ادامه‌داد: سالانه بيش از ‪ ۳‬ميليون مرگ درسراسر جهان ناشي ازعلل مرتبط با ديابت است وامروزه چهارمين علت شايع مرگ دراغلب كشورهاي پيشرفته ديابت عنوان شده است.

وي گفت: ديابت و عوارض وابسته به آن ازطريق تغييرشيوه زندگي، مراقبت‌هاي بهداشتي،افزايش آموزش به خصوص افراد درمعرض خطر ديابت قابل پيشگيري است.
     
  
زن

 
ويروس آنفولانزاي مرغي با بدن پستانداران تطبيق يافته است

يك مقام سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد گزارشها درباره گربه آلوده به ويروس حاد آنفولانزاي مرغي حاكي از آن است كه ويروس مزبور در بدن پستانداران تطبيق يافته واين امر ممكن است خطر سرايت بيماري به انسان را بطور بالقوه افزايش دهد.

به گزارش منابع خبري "ميشل پردو" ، يكي ازدانشمندان كه با سازمان بهداشت جهاني در زمينه برنامه جهاني آنفولانزاي مرغي همكاري دارد، افزود: اين امر ضرورت مطالعه بيشتر بر روي آلودگي گربه‌ها و نحوه سرايت ويروس به آنها را دوچندان مي‌كند.

پردو درعين حال افزود: تاكنون مداركي بدست نيامده كه نشان دهد آيا گربه مزبور كه حامل ويروس نهفته است، بتوانند ماكيان را ظرف ‪ ۴۸‬ساعت ويا انسان را بتدريج مبتلا كند.

اين خبر در حالي منتشر شد كه وزارت كشاورزي آلمان روز گذشته ازمشاهده لاشه دو گربه ديگر خبرداد.

لاشه‌اين گربه‌هادرجزيره "روگن" محلي كه هفته گذشته براي اولين بار لاشه يك گربه آلوده به ويروس كشنده ديده شد، بدست آمد.

بيماري آنفولانزاي مرغي درسال ‪ ۲۰۰۴‬باعث مرگ گربه‌هاي وحشي و اهلي و دهها ببر در آسيا و از سال ‪ ۲۰۰۳‬تاكنون باعث مرگ بيش از ‪ ۹۰‬نفراز انسان‌ها شده است.

===============================

دهمين قرباني آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چين تاييد شد

دهمين قرباني ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چين نيز به ثبت رسيد و اين مسئله بر نگراني مقامات بهداشتي و كشاورزي اين كشور افزود.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از منابع خبري چين، مقامات رسمي در اين كشور اعلام كردند كه يك دختر بچه 9 ساله به دليل ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان شرقي ژژييانگ قرباني شد كه بدين ترتيب شمار قربانيان اين ويروس مهلك در چين به ده تن رسيد.

اين دختر بچه در ششم ماه مارس از دنيا رفت با اين حال تا كنون هيچ گزارش ديگري در خصوص مشاهده ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در منطقه‌اي كه اين دختر بچه زندگي مي‌كرده ديده نشده است.

گفتني است كه تا كنون 15 مورد ابتلاي انساني به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چين مشاهده شده است كه 10 تن از آنها قرباني شده‌اند با اين حال كارشناسان بهداشتي چين معتقدند كه نمونه‌هاي بيشتري نيز از ابتلا به اين ويروس مهلك وجود داشته باشند كه هنوز شناسايي نشده‌اند.

از سوي ديگر وزير بهداشت چين اين اطمينان خاطر را به مردم اين كشور داد كه تا كنون هيچ مورد انتقال ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از انسان به انسان مشاهده نشده است.

به گفته كارشناسان چيني منبع اصلي شيوع ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در اين كشور پرندگان مهاجري هستند كه از نقاط مختلف جهان وارد چين مي‌شوند در همين حال سازمان بهداشت جهاني نيز از ابتلاي 175 تن به اين ويروس و تلف شدن 95 تن از آنها تا به اكنون خبر داده است.
     
  
زن

 
سقط جنين در يك ايالت آمريكا ممنوع شد

فرماندار يكي از ايالات محافظه كار آمريكا با امضاي مصوبه مجلس سناي اين ايالت، انواع سقط جنين را ممنوع اعلام كرد.

پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي روز چهارشنبه با بيان اين مطلب افزود: تهيه كنندگان اين قانون اميدوارند با تشديد نبردي قانوني در دادگاه‌ها، در نهايت ديوان عالي آمريكا را وادار به تجديد نظر در حكم سال ‪ ۱۹۷۳‬داير بر آزاد بودن سقط جنين كنند.

اين مصوبه سقط جنين را جرم محسوب مي‌كند و به اين ترتيب پزشكاني كه سقط جنين انجام دهند زنداني خواهند شد.

اين گزارش مي‌افزايد: اين قانون، سقط جنين را در صورت در خطر بودن جان مادر مجاز دانسته ولي موارد مربوط به تجاوز جنسي را مستثني نكرده است.

حاميان قانون منع سقط جنين در داكوتاي جنوبي مي‌گويند خواهان نبرد تازه‌اي بر سر حكم ‪ (Roe versus Wade) ۱۹۷۳‬در ديوان عالي هستند. براساس آن حكم ديوان عالي آمريكا نتيجه گرفت كه دخالت دولت در مساله سقط جنين به معني دخالت در حريم خصوصي زنان است و اين كار مجاز نيست.

براساس اين مصوبه كه به امضاي "مايك روندز"، فرماندار اين ايالت رسيد، پزشكان در صورت اجراي سقط جنين حداكثر به پنج سال زندان و پرداخت پنج هزار دلار جريمه محكوم مي‌شوند.

با اين حال، يك موسسه تنظيم خانواده (‪ (Planned Parenthood‬كه در اين ايالت خدمات سقط جنين ارائه مي‌دهد تاكيد كرده اين مصوبه را دردادگاهها به چالش بكشد.

قانون جديد داكوتاي جنوبي يكي از سخت‌ترين قوانين ضد سقط جنين آمريكا در چند سال گذشته است. اين قانون قرار است از روز اول ژوئيه به اجرا گذاشته شود اما احتمال دارد قضات دادگاههاي فدرال، اجراي آن را در صورت طرح هر شكايتي عليه آن تا زمان حل نشدن اين دعاوي به حال تعليق درآورند.

به اين ترتيب امكان دارد دعوا بار ديگر به ديوان عالي آمريكا بكشد كه در آن صورت بايد ديد آيا بلند پايه‌ترين مرجع قضايي اين كشور همچنان بر حفظ اين قانون اصرار خواهد كرد يا آن را ملغي اعلام مي‌كند.

كارشناسان مي‌گويند انتصاب دو قاضي جديد در ديوان عالي آمريكا توسط "جرج بوش" رئيس جمهوري اين كشور ، توازن قدرت را در ديوان عالي به نفع مخالفان سقط جنين تغيير داده است.
     
  
زن

 
مصرف قندگياهي نيز انسان را چاق مي‌كند

مصرف سرانه پروتئين و قند كاهش يافته اما با افزايش مصرف قند گياهي ,تعداد افراد چاق بيشتر شده است .

يك فوق تخصص كليه و فشارخون با بيان اين مطلب گفت : مقدار مصرف سرانه گوشت جهان در مدت 20 سال گذشته 10 , درصد و مصرف سالانه 44كيلوگرم قند و شكر معمولي , به 30 كيلوگرم كاهش يافته است.

دكتر نجفي افزود: با وجود كاهش مصرف سرانه پروتئين و قند در جهان‌,مصرف انواع اب ميوه ها كه حاوي قند گياهي هستند, بسيار افزايش يافته است.

وي اضافه كرد: در چند سال اخير تعداد افراد چاق 400 درصد شده است به طوريكه 16 درصد كودكان و 30 درصد بزرگسالان چاق هستند .

===========================

جلوگیری از اضافه وزن با برداشتن وزنه

دو بار درهفته برداشتن وزنه در جلوگیری از افزایش سایز مربوط به دوران میانسالی و حفظ سلامت قلب به زنان کمک می کند.
زنان بطور متوسط در سالهای میانی عمرشان هر ساله 0.5 تا یک کیلوگرم وزن عمدتا بصورت چربی اضافه می کنند.
به گزارش هلث دی مطالعه فوق نشان می دهد که ورزش قدرت مانند برداشتن وزنه می تواند از افزایش چربی در بدن جلوگیری کرده و از ذخیره چربی که با بیماری قلبی ارتباط نزدیک دارد، می کاهد.
گرچه افزایش وزن سالانه نیم تا یک کیلو چندان زیاد نیست اما طی ده تا بیست سال میزان قابل توجهی خواهد بود.
همچنین برداشتن وزنه چربی شکمی را که با بیماری قلبی و نوسانات متابولیک ارتباط دارد کاهش می دهد.

=============================================


ارتباط ژنتیک و بی اشتهایی

کودکان مضطرب یا افسرده در معرض اختلالات خورد و خوراک قرار دارند. آنورکسی یا بی اشتهایی یکی از شایع ترین مشکلاتی که زنان جوان با آن مواجهند بنظر می رسد با ژنتیک ارتباط داشته باشد.
این مطالعه نشان داده است حدود پنجاه درصد احتمال اختلالات خوردن به ارث می رسد و این حالت با علائم نوروتیک مانند اضطراب یا افسردگی ارتباط دارد.
به گفته سرپرست این تحقیق همواره باور غلطی در باره علل آنورکسی نوروزا وجود داشته است. این حالت شامل ترس از چاق شدن ، بیزاری از غذا و افزایش میزان مرگ و میر در اثر هر نوع بیماری روحی است.
پیش از این تصور می شد جوانان به منظور آنکه تناسب اندام داشته باشند و یا به یک هدف اجتماعی مشخص دست یابند به آنورکسی روی می آورند. اما در واقع یک عامل قوی تر و بیولوژِیک یعنی عامل ژنتیکی دراین مورد نقش دارد. و رنان بیش از مردان دچار آنورکسی می شوند.
در صورتی که ژن های مسئول آنورکسی نوروزا مشخص شوند یافتن درمان های جدید از جمله داروها امکان پذیر خواهد بود
     
  
زن

 
هشدار درباره اثرات شيميايى و خطرناك مواد محترقه

ضايعات پوستى _ ريوى، آثار خونى، دردهاى شكمى، سردردهاى شديد و سرگيجه از عوارض تماس با مواد شيميايى محترقه و منفجره است
· مواد شيميايى با پايه كلروكلرات به لحاظ درجه آتش گيرى بسيار پايين ناراحتى هاى پوستى _ ريوى ايجاد مى كند؛ حتى در مقياس بالاتر آثار خونى را به جا مى گذارند. دردهاى شكمى، سرگيجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخى موارد ناراحتى هاى تنفسى پيشرفته از آثار اين مواد شيميايى براى توليد كنندگان است
· حساسيت هاى پيشرفته بر روى غشاى پوستى و حتى در صورت جذب از راه پوست سوختگى هاى پيشرفته پوست از عوارض تركيبات نيتراته است
· كودكان هنگام استفاده از فشفشه دستانشان را باز نگه داشته و از جلوى صورتشان دور نگه دارند تا دچار سوختگى نشوند


=====================================

هزينه سالانه هر دياليزى به ۶۵هزار دلار رسيد

در آستانه روز جهانى كليه (نهم مارس برابر با ۱۸اسفند) رئيس انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوى ايران از متوسط هزينه ۶۵ هزار دلارى براى هر فرد دياليزى طى سال خبر داد.
مصطفى قاسمى با اعلام اينكه هر پيوند كليه ۴۰هزار دلار هزينه دارد، عنوان كرد: شايع ترين علت بروز بيماريهاى كليوى در دنيا بيماريهاى التهابى كليه عفونتها، انسداد دستگاه ادرارى و اختلالات ارثى و ژنتيكى است كه به ديابت، فشارخون و سرانجام نارسايى كليه منجر مى شود.
وى افزود: هم اكنون در كشور ما دياليز براى مردم رايگان است و از طريق پوشش هاى بيمه اى هزينه هاى آن پرداخت مى شود اما هنوز بسيارى از بيماران كليوى كشور به دلايل مختلف شناسايى نشده اند.به گزارش ايسنا، براى نخستين بار است كه فدراسيون بين المللى كليه، روز نهم مارس را روز جهانى كليه نامگذارى مى كند.
     
  
زن

 
ويتامين D و كاهش خطر ابتلا به سرطان

كارشناسان بيمارى سرطان دريافته اند مصرف زياد ويتامين D خطر ابتلا به سرطان روده، سينه و تخمدان را كاهش مى دهد. بنابراين به مردم توصيه مى شود ميزان مصرف ويتامين D را در رژيم غذايى خود افزايش دهند. پزشكان معتقدند رابطه سرطان و مزاياى ويتامين D، درست بوضوح خطر كشيدن سيگار و ارتباط آن با سرطان ريه است.
ويتامين D را مى توان از طريق منابعى مثل شير، آب پرتقال، ماست و پنير به دست آورد. مصرف هر وعده از اين منابع داراى ۱۰۰۰ واحد بين المللى ويتامين D است و در صورت عدم استفاده از اين منابع براى اينكه ويتامين D مصرف روزانه خود را به ۱۰۰۰ واحد برسانيد، بايد از قرص هاى مكمل استفاده كنيد. مصرف زياد ويتامين D بخصوص به افرادى كه در مناطق شمالى زندگى مى كنند، بيشتر توصيه مى شود، زيرا آنها ويتامين D كمى از نور خورشيد و آفتاب به دست مى آورند.

==============================

شكل گيرى دادگاه رسيدگى به جرايم پزشكى و دارويى

به دنبال پاكسازى خيابان ناصرخسرو و برگزارى نشست مشترك مسؤولان قضايى، انتظامى و بهداشتى كشور مقرر شد دادگاه رسيدگى به جرايم پزشكى و دارويى تشكيل شود. به گزارش روابط عمومى وزارت بهداشت، دادگسترى با اختصاص شعب ويژه اى به عنوان دادگاه رسيدگى به جرايم پزشكى و دارويى با همكارى وزارت بهداشت نسبت به آموزش و آگاه سازى قضات شعبه ويژه دادسراها و دادگاه ها با موضوعات تخصصى دارويى و پزشكى مى پردازد.همچنين قرار شد وزارت كشور نيز با طرح موضوعات مربوطه در شوراى امنيت كشور و تأييد امنيتى بودن آن، شرايط را براى برخورد قهرآميز و اعمال مجازات هاى سنگين متخلفين دارويى از سوى مراجع قضايى فراهم آورد تا دادگسترى نيز مجازات هاى سنگين و بازدارنده اى براى تهديدكنندگان سلامت جامعه در نظر بگيرد.

====================================

با كنترل اندازه كمر از سرطان پروستات جلوگيرى كنيد

سرطان پروستات يكى از رايج ترين انواع سرطان در ميان آقايان است. مطالعات اخير نشان مى دهد، يك عامل خطرزاى مهم در مقابل ديدگان همه آقايان وجود دارد كه مى تواند منجر به ايجاد اين بيمارى شود و آن افزايش سايز و اندازه دور كمر است، زيرا افزايش وزن باعث تحريك و رشد سرطان پروستات در آقايان مى شود. مردانى كه سالانه ۳‎/۵ پوند وزن اضافه مى كنند، بين سنين ۲۵ تا ۴۰ سال دو برابر مردان ديگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. براساس اين مطالعات، در مردان چاقى كه به سرطان پروستات مبتلا شده اند، احتمال بازگشت مجدد بيمارى نسبت به مردان لاغر دوبرابر است. اين احتمال چنانچه در سن ۴۰ سالگى باشند، حتى قوى تر هم مى شود. البته شيوه زندگى نيز در اين ميان نقش مهمى ايفا مى كند. مصرف بيش از حد چربى، زندگى ساكن و بدون تحرك، عدم استفاده كافى از سبزيجات و ميوه جات، عدم استفاده از غلات و لوبيا و مصرف كالرى بيش از حد نيز مى تواند از عوامل خطرساز ابتلا به سرطان پروستات باشد. جمع شدن چربى در بدن بخصوص اطراف ارگانهاى داخل كه بيشتر در ناحيه دور كمر جمع مى شوند، مى تواند عامل خطرزاى خاصى براى ابتلا به سرطان باشد، حتى اگر فرد زياد چاق نباشد. استفاده از سيب زمينى، گريپ فروت قرمز، سير، پياز، كلم بروكلى، تخمه آفتابگردان و ديگر انواع سبزيجات، ميوه جات و حبوبات به عنوان يك رژيم غذايى سالم براى كاهش خطر ابتلا به سرطان توصيه مى شود. البته ورزش را نيز نبايد فراموش كرد، زيرا ورزش براى جلوگيرى از چاقى و افزايش وزن امرى مهم و حياتى است.
     
  
زن

 
دوباره مي توانيد راه برويد!

در يك كار تحقيقاتي كه اخيراً توسط دكتر مارتين شواب و همكارانش در دانشگاه زوريخ انجام شده است، دو آنتي بادي كه قادرند رشته هاي عصبي نخاعي از بين رفته را در موش مجدداً ترميم نمايند در انسان نيز تست مي شوند. اين دو آنتي بادي به موش ها كمك كرده اند تا با وجود صدمات در نخاع بتوانند مجدداً راه بروند.اين عمل با بلوكه كردن پروتئيني به نام Nogo كه سنتز و ساخت شاخه هاي جديد عصبي را جهت ارتباطات عصبي متوقف مي سازد، انجام مي شود.
اما اين سؤال مطرح مي شود كه آيا متوقف كردن عمل اين پروتئين توسط آنتي بادي هاي فوق باعث ايجاد رشته هاي عصبي جديد كنترل نشده در مغز يا نخاع نيز خواهد شد؟ اما به هر حال محققين دريافته اند كه اين دو آنتي بادي كه 11e7 و 7b12 ناميده مي شوند باعث ايجاد هايپر آلژي نمي شوند.در بيماري هايپر آلژي ، يك تماس ساده با فرد مبتلا باعث ايجاد درد در شخص مي شود.
دانشمندان گفته اند كه در 2 تا 3 سال آينده اين آنتي بادي ها به صورت بهينه سازي شده جهت آزمايشات كلينيكي در انسان به كار خواهد آمد.

=============================

لزوم مصرف كافى ويتامين K

ويتامين K را مى توان در سبزيجات سبزبرگ يافت. اين ويتامين نقش مهمى در تنظيم كلسيم و شكل دهى استخوانها ايفا مى كند. مصرف اندك اين ويتامين باعث كاهش غلظت مواد معدنى استخوان در خانمها مى شود. مصرف يك يا دو وعده سبزيجاتى مثل كلم بروكلى، كاهو سبز تيره و ديگر سبزيجات سبز براى به دست آوردن ويتامين K لازم، توصيه مى شود. مردان بايد روزانه ۱۲۰ ميليگرم ويتامين K و خانمها بايد روزانه ۹۰ ميليگرم ويتامين K مصرف كنند.

============================

افسردگي و آلرژي در زنان

رويترز- تحقيقات نشان مي دهد زنان مبتلا به افسردگي عمده با احتمال بيشتري نسبت به زنان غيرافسرده به آلرژي مبتلا مي شوند و همچنين به نظر مي رسد كه آلرژي در مردان داراي شخصيت عصبي و مضطرب شايع تر باشد. تحقيقات قبلي افسردگي و آلرژي را به هم ارتباط داده اند، اما روشن نيست كدام يك از آنها علت اوليه ديگري است.
يك فرضيه اين بوده است كه افراد داراي شخصيت روان نژند (نوروتيك) – افرادي كه در اغلب موارد عصبي و مضطرب هستند- به هر دو بيماري افسردگي و آلرژي مستعدند. اما نتايج اين تحقيق جديد نشان داد در زنان افسردگي و آلرژي ارتباط سببي دارند.
وجود زمينه شخصيت نوروتيك توجيه كننده اين ارتباط نيست، اما در مردان وجود شخصيت نوروتيك با احتمال بيشتري با بروز آلرژي همراه است و رابطه اي سببي ميان افسردگي و آلرژي وجود ندارد.
بر اساس يافته هاي موجود افرادي كه داراي شخصيت عصبي هستند، بيشتر در معرض افسردگي و آلرژي قرار مي گيرند. اما محققان در يافته هاي جديد نشان دادند كه هر دو عامل عصبانيت و افسردگي با آلرژي ارتباط نزديكي دارند
     
  
زن

 
رشد خيره كننده بازار دارو در تركيه

بازار دارويي تركيه پس از ورود اين كشور به اتحاديه اروپا از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار شد. وضعيت اين بازار براي شركت هاي داروسازي چندمليتي جذابيت خاصي داشته است. اين كشور با جمعيتي برابر 72ميليون نفر(كه 85 درصد آن در قسمت آسيايي زندگي مي كنند)، با وضعيت ثابت و با نرخ رشد توليد ناخالص ملي 9/8 درصد در سال 2004 ميلادي و تورم يك رقمي در وضعيت رو به رشد مناسبي قرار دارد. حجم بازار دارويي در تركيه طي سال 2004 برابر 3/4 ميليارد دلار بود. البته در مقايسه با كشورهاي مطرح اين رقم عدد زيادي نيست. مثلاً اين آمار نصف حجم بازار دارويي اسپانيا است، اما شاخصه مهم آن رشد زياد آن است. به طوري كه سرعت رشد اين بازار در سال 2003 برابر 22درصد بوده است. با وجود داروهاي ژنريك داخلي در اين كشور كه در سال 1990 بيش از 90درصد سهم بازار در آن متعلق به 200 شركت داروسازي ژنريك ساز داخلي بود، اما امروزه با ورود شركت هاي چند مليتي، سهم فروش 33 شركت خارجي- تركيه اي كه در قالب اتحاديه شركت هاي تحقيقاتي داروسازي AIFD مشغول فعاليت هستند، به 60 درصد حجم بازار دارويي و 45درصد عددي آن رسيده است. در حال حاضر در تركيه سه اتحاديه صنعتي داروسازي وجود دارد. AIFD فقط به مدت سه سال است كه تشكيل شده است. اين اتحاديه سه سال پيش در پي بروز اختلاف بر سر موضوع انحصار اطلاعات از اتحاديه كارخانجات داروسازي IEIS جدا شد. در حال حاضر IEIS از بزرگترين شركت هاي داروسازي تركيه تشكيل شده است. سومين اتحاديه در تركيه به نام TISD است كه از مجموع شركت هاي كوچك تر تشكيل شده است. از نظر آمار و ارقام، در حال حاضر 96 شركت توليدي در تركيه وجود دارد كه 12 شركت از آنها متعلق به خارجي هاست. GMP از سال 1995 در اين كشور اجباري شده است.
سهم داروهاي ژنريك وارداتي در تركيه فقط 16درصد است و صادرات دارويي تركيه به بيش از۲۵۰ميليون دلار رسيده است. با وجود اين آمار و ارقام، اين كشور در رديف شانزدهمين كشور توليدكننده دارويي جهان قرار دارد. تعداد افرادي كه در كل در اين صنعت مشغول به فعاليت هستند بالغ بر 23 هزار نفرند. سهم دارو در مجموع هزينه هاي درماني در تركيه 8/24 درصد در سال 2004 بوده است. اما هزينه سرانه دارويي فقط 85 دلار است. اين عدد در مقايسه با هزينه سرانه دارويي كشور همسايه يونان كه برابر 294 دلار است، عدد زيادي محسوب نمي شود. شايد علت اين موضوع فرهنگ تمايل نداشتن ترك ها براي مراجعه به پزشك باشد. آنان فقط در موارد اضطراري به پزشك مراجعه مي كنند. قيمت داروها بدون شك خيلي پايين است. يعني 6/14 درصد پايين تر از ارزان ترين كشور اتحاديه اروپايي است. اما ميزان دسترسي به نرخ هاي جبراني (reimbursement) ساده تر و سريع تر از ساير كشورهاي اتحاديه اروپاست. قانون پتنت در تركيه از سال۱۹۹۵ وجود داشت اما از ژانويه 1999 برخي محصولات طي پتنت عرضه شدند بدون آنكه توليد آنها تحت پتنت باشد. قانون شش سال حق انحصار در مواردي كه بتوانند فرآورده اي را در اتحاديه اروپا ثبت كنند، از ابتداي سال 2005 به اجرا درآمد. فرآورده هاي ژنريك تا پايان ژانويه گذشته از معافيت برخوردار بودند و حق انحصار اطلاعات تا پايان دوره پتنت طبق پتنت هاي تركيه پذيرفته شد. تعيين وضعيت و حفظ قيمت هاي فروش كارخانه اي(MSPs) از وظايف كميسيون ارزيابي قيمت هاست كه هر فصل در معاونت دارو و داروسازي وزارت بهداشت تركيه در آنكارا تشكيل جلسه داده و تصميم گيري مي كنند. در سال 2004 روندي جديد براي قيمت گذاري به جاي سيستم قيمت تمام شده(Cost-Plus) در تركيه برقرار شد. قيمت گذاري در حال حاضر بخشي از روند مثبت داروهاست كه با سيستم جديد اتحاديه اروپا متعلق به سال 2005 مطابقت دارد. در حقيقت هيچ دارويي بدون قيمت نمي تواند سيستم ورود به بازار يا MA را طي كند. سيستم واردات و توليد داخلي هر دو تقريباً مشابه هم عمل مي كنند، اما واردكنندگان يا توليد كنندگان مي بايستي كه مشخص كنند آيا داروي جديد عرضه شده يك داروي ژنريك است يا اصلي است. حداكثر قيمت يك داروي اصلي در تركيه مي بايست كمترين قيمت تحويل در كارخانه اي(ex-factory) آن دارو در پنج كشور مرجع(reference) يعني فرانسه، يونان، ايتاليا، پرتغال، اسپانيا و كشور توليد كننده باشد. اگر فرآورده اي در هيچ يك از پنج كشور نامبرده موجود نبود، سپس يكي از كشورهاي اتحاديه اروپا مبناي عمل خواهد بود. زماني كه در سال 2004 اين قانون اجرايي شد، قيمت داروهاي اصلي در تركيه بالاتر از پنج كشور ياد شده بود، اما بعد از آن قيمت ها كاهش يافت ولي اقلامي كه پايين بود ديگر بالا نيامدند. در اغلب كشورها كه قيمت، مبناي جغرافيايي در آنها به كار برده مي شود به اغلب شركت ها اجازه داده مي شود تا قيمت هاي اقلام خارجي را خود تعيين كنند، اما در تركيه اين فرآيند تحت كنترل شديد دولت است. علت آن است كه سابق بر اين به جاي ارائه قيمت هاي تحويل در كارخانه(ex-factory) توسط صنايع، قيمت هاي رسمي تخفيف داده شده به دولت پيشنهاد مي شد. بنابراين وزارت بهداشت تركيه تصميم بر آن گرفت تا متقاضيان، ابتدا تأييديه قيمت ها را از مسئولان دارويي كشورهاي مرجع در درخواست خود ارائه نمايند. اين موضوع تا جايي پيش رفت كه اين وزارتخانه در سال 2004 مجبور به برخورد شديد با يك شركت خارجي شد كه به جاي قيمت مورد نظر، قيمت تخفيف يافته بيمارستاني يا tender price را از كشور پرتغال عرضه كرده بود.
البته با توجه به اينكه قيمت ها همواره ثابت نيستند، اگر قيمت يك فرآورده خاصي در كشور مرجع بيش از 5 درصد يا بيشتر كاهش يافت، آن گاه كميته ارزيابي كننده قيمت مي بايست طي 3 ماده قيمت جديد را براي آن فرآورده ارائه كند. چنانچه اطلاع رساني به اين كميته كه البته از طرف توليد كننده يا واردكننده مي بايست انجام شود، بنا به دلايلي انجام نشد، در نهايت كميسيون مربوطه مي تواند مجوز آن فرآورده ها را سه برابر مدت تأخير در اطلاع دادن لغو كند. همچنين وزارت بهداشت نرخ برابري ارزها را هر فصل سال بررسي مي كند و اگر تفاوت نرخ بيش از 5 درصد و به صورت ماندگار براي يك ماه اتفاق بيافتد، آن گاه قيمت هاي تركيه اي اصلاح خواهند شد. اخيراً دولت در نظر گرفته است كه دو كشور مرجع را از بين پنج كشور با لهستان و مجارستان جابه جا كند. ليره ترك(TL)، سابق بر اين يكي از كم ارزش ترين واحد پول ها بود، اما از ژانويه 2005 اين واحد پول با از دست دادن 6صفر خود به واحد جديدي به نام YTL تغيير يافت. البته اين تغيير اثر تورمي خاصي روي قيمت اقلام دارويي بر جاي نگذاشت چون بهاي آنها با 4 صفر عرضه مي شد. اما مي بايست پس از گذشت يك سال، تمام محصولات با واحد جديد مشخص شوند. فروشگاه هاي دارويي و داروخانه هاي تركيه داراي حاشيه سود خاصي هستند. به طوري كه بهاي فروش عمده داروها در تركيه بسته به حجم فروش از 2 درصد تا 9 درصد داراي حاشيه سود است و اين عدد براي داروخانه ها بين 10 درصد تا 25 درصد محاسبه مي شود. يعني اگر داروخانه اي با فروش بيش از 10 YTL داراي حاشيه سود 25 درصد باشد، براي فروش بالاتر از 200 YTL، 10 درصد حاشيه سود محاسبه شده است. در تركيه تمامي 22هزار داروخانه موجود همه به صورت مستقل اداره مي شوند و حالت زنجيره اي وجود ندارد. ميزان كمك (Benefit) به مشتري از روي قيمت و به علاوه ماليات آن به مقدار 8 درصد است. در حالي كه اين ميزان قبل از سال 2005 در حدود 18درصد بود.
سيستم يارانه قيمت ها (Reimibursement)
در تركيه دولت بيش از 89 درصد هزينه هاي دارويي را پرداخت مي كند. در حال حاضر سه شركت بيمه گر در تركيه وجود دارد: ssk ، Bag-Kur و Emekli-sandigi . بزرگترين آنها يعني SSK بيش از 50 درصد جمعيت تركيه را تحت پوشش قرار مي دهد. افراد بي بضاعت و بيكار داراي كارت سبز هستند و سيستم درماني بيمه خصوصي فقط 8 تا 9 درصد جمعيت را تحت پوشش دارد. طرح دولت، تحت پوشش قرار دادن كليه افراد و ادغام سه شركت بيمه گر است. صنايع دارويي تركيه در حال حاضر در شرف ارائه ليست محصولات با قيمت يارانه اي هستند. فعلاً دو ليست مجزاي تحت پوشش براي افراد بي بضاعت و بيكار در Emekli-sandingi و SSK به طور جداگانه وجود دارد. بيمه SSK و Bag-Kur توسط وزارت كار تركيه اداره مي شود و Emekli-sandigi جزئي از وزارت بهداشت تركيه است. سازمان برنامه و دارايي تركيه به همراه سه مؤسسه بيمه گر در كميسيون تبيين نرخ هاي تحت پوشش يارانه عضويت دارند. البته ليست كوچكي نيز از اقلام منفي كه ليست اصلي شامل آنها نمي شوند مانند آرايشي- بهداشتي ها، ويتامين ها و داروهاي گياهي نيز وجود دارد. برخي داروهاي تحت نسخه مانند اقلام مخصوص ناتواني هاي جنسي فقط توسط پزشك متخصص قابل تجويز و پوشش دادن هستند و برخي ديگر از اقلام كه محدود نيز هستند، صرفاً با مدارك بيمارستان و تأييديه كميسيون مربوط توسط بيمه پرداخت مي شوند. مابقي 71 درصد اقلام دارويي موجود در تركيه همگي تحت پوشش سيستم يارانه اي قرار مي گيرند. با شركت هاي خارجي و داخلي هر دو به يك صورت در اين فرآيند عمل مي شود. طبق بخشنامه سال 2004 سيستم قيمت مرجع شامل تمام مولكول هاي دارويي با عمر ارائه كمتر از 20 سال است و اين بخشنامه كاري به آن ندارد كه از كدام مرجع خريداري شده باشد. سقف يارانه هر دسته بر حسب نوع دوزاژ ، مواد موثر، مقدار و تا 30 درصد بالاتر از نرخ ارزان ترين فرآورده ژنريك را شامل مي شود. براي شامل شدن يارانه دارو روي اقلام دارويي، مي بايستي فرآورده ها حداقل پنج ماه يا بيشتر در بازار وجود داشته باشند و حداقل سهم فروش در بازار را به خود اختصاص دهند.
اقلام ژنريك بايستي بالاتر از 80 درصد قيمت داروهاي اصلي ارائه شوند. اين قاعده براي اولين فرآورده ژنريك وجود دارد و براي اقلام بعدي، تعيين قيمت به منظور ايجاد رقابت مي بايستي كه زير سقف حد يارانه در نظر گرفته شود. تمام ژنريك ها با نام تجاري عرضه مي شوند و هيچ جابه جايي نمي تواند توسط داروساز در هنگام تحويل دارو انجام شود. كارمندان مي بايستي۲۰درصد قيمت مرجع تعيين شده را به همراه ساير هزينه ها پرداخت كنند و بازنشستگان فقط۱۰درصد و بيماران خاص(مانند ديابتي ها و مبتلايان به صرع) هيچ هزينه اي را پرداخت نمي كنند. پيش از اين بيمارستان هاي SSK ، بيماران سرپايي و بستري را پذيرش مي كردند و تأمين داروي آنها را به عهده داشتند، اما در حال حاضر بيماران سرپايي (غير بستري) مي توانند داروهاي خود را از داروخانه هاي درمانگاهي
Community pharmacies دريافت كنند. اين تغيير، افزايش هزينه براي SSK را در بر داشته است. توليدكنندگان در حال حاضر مي بايستي 4 درصد تخفيف را به داروهايي كه يارانه اي هستند و كمتر از مدت شش سال در تركيه عرضه شده اند(داروهاي جديد) به همراه 11 درصد تخفيف براي اقلام قديمي تر(شامل ژنريك) رعايت نمايند. داروخانه ها نيز به طور اجباري مي بايستي 5/3 درصد تخفيف را اعمال كنند. با وجود تمام تلاش هاي گسترده تركيه در بهبود و گسترش وضعيت بهداشت در آن كشور و حضور پررنگ تر در اتحاديه اروپا كه انجام گرفته است، اما هنوز ادامه كار زيادي براي آنها باقي مانده است. در ابتداي سال 2005 بانك جهاني پيشنهاد داد كه تركيه مي بايست با ارائه يك سيستم نرخ گذاري داروها، مشابه سيستم قيمت گذاري و يارانه اي در استراليا را در اين كشور مستقر نمايند. در پي اين پيشنهاد هفت عضو كميته تعيين يارانه عازم كانبرا يكي از شهرهاي استراليا شدند تا موارد ياد شده را بررسي كنند.
با وجود منتشر نشدن هرگونه بيانيه رسمي به نظر مي رسد كه اعضاي اين كميسيون با به كارگيري روش هاي موجود در استراليا براي تركيه موافقت نداشته باشند. به نظر مي رسد كه با يكي شدن سازمان هاي بيمه و ايجاد سيستم يكپارچه بيمه در تركيه، حجم بازار دارويي در اين كشور به اعداد بالاتري نيز برسد و از حجم و رشد بيشتري برخوردار شود. اين عمل همراه تغيير نظام كنترل و ثبت داروها و طي دو سال گذشته در تركيه سبب شده است تا اين كشور جذابيت خاصي را براي صنايع دارويي در خود ايجاد كند. به كارگيري كارت هاي هوشمند سبز جديد و انتقال نسخ بيماران سرپايي(غير بستري) از بيمارستان هاي SSK به داروخانه هاي تحت پوشش سبب شده است تا برآورد شود در كل، حجم فروش دارويي در سال 2005 با 50درصد ارتقا به 3/6 ميليارد برسد.
     
  
زن

 
حقايق ناگفته اي از وضعيت تجهيزات پزشكي در ايران

هنوز معتبرترين بيمارستان هاي ما مغز استخوان بيماران را با دريل هاي صنعتي شارژي، آغشته به فرمالين نشانه مي روند. در كلينيك حيوانات هم اين اتفاق نمي افتد. غلامرضا پنجه باشي اعتراض خودش را با اين چند جمله نسبت به گزارش فروشندگان تباهي از پشت تلفن اعلام مي كند.
مي تواني ثابت كني آقاي پنجه باشي
ثابت كنم؟ هر بيمارستاني كه دوست داريد مي برمتان تا با چشم خودتان ببينيد در اتاق عمل چه اتفاقي مي افتد.
به دفتر روزنامه مي آيد تا حقايق ناگفته جراحي هاي ارتوپدي را با ما در ميان بگذارد. مي گويد يك طرفه پيش قاضي نرويد؛ مشكل شكستن پيچ ها و پلاك ها در بدن بيماران و مشكل ناكامي مدام در جراحي ارتوپدي، فقط از طرف شركت ها و فروشنده ها نيست؛ واقعيت اين است كه بيمارستان هاي ما امكانات ندارند. با اين وضعيت، خدا مريض هاي ما را نجات مي دهد.
پنجه باشي خودش را اينطور معرفي مي كند:
من در كنار همه كارخانه ها بوده ام. الان هم همه مرا مي شناسند؛ شركتي ها، جراحان و بيمارستان ها. من به آنها اطلاعات مي دهم. به عنوان مثال مي توانم به شركت ها بگويم چه جنسي در بازار پر است و چه چيزي كمياب. بر فرض، يك بار هلال احمر دستكش وارد كرده بود كه هم زمان يك شركت دولتي هم همان جنس را به شكل انبوه از خارج خريده بود اما فيلم راديولوژي در بازار پيدا نمي شد. آنها حالا به اين نتيجه رسيده اند كه از من بيشتر اطلاعات بگيرند .
زندگي پنجه باشي و شكل سردرآوردن او از اين حرفه البته از سوژه مورد مطالعه ما جذاب تر و جالب تر است. اين مرد 51 ساله ريزنقش كه چين و چروك هاي چهره اش ناگفته زندگاني پرافت وخيزش را روايت مي كند، مي گويد:
من در شرايط بسيار سخت تا ششم ابتدايي درس خواندم و همزمان فرش هم مي بافتم. بعد از دوره ابتدايي نتوانستم درسم را ادامه بدهم و مشغول بافندگي شدم اما اين حرفه را بسيار ظالمانه مي ديدم چون بچه هاي 10- 9 ساله با انگشت هاي بريده و خون آلود بايد كار مي كردند تا ديگران نفعش را ببرند. كار هم نمي كردند، كتك مي خوردند. بعد كه براي خدمت سربازي به اصفهان رفتم ديدم موقعيت خوبي است براي ادامه تحصيل. درس خواندم و مدرك سيكل گرفتم. بعد از خدمت هم با همين مدرك در بايگاني بيمارستان شفا مشغول به كار شدم. مدتي گذشت تا جا بيفتم. دنبال قسمتي مي گشتم كه هم كار كنم و هم درس بخوانم. براي همين هم رفتم آشپزخانه. بعد كمك بهيار شدم و سر آخر هم سر از انبار لباس و لباسشويي درآوردم. پنجه باشي طي اين مدت موفق به اخذ ديپلم مي شود و با مدرك ديپلم در بخش كارپردازي بيمارستان شفا مشغول به كار مي شود. كارم راحت بود؛ نخود، لوبيا.
دانشگاه شركت نكرديد؟
چرا؛ دانشگاه فردوسي مشهد، رشته روانپزشكي قبول شدم اما خورد به انقلاب فرهنگي و دانشگاه تعطيل شد. بعد هم ازدواج و خانواده و مشكلات زندگي اجازه ادامه تحصيل نداد اما شبانه، دوره فوق ديپلم تجهيزات پزشكي را گذراندم. جرقه اش از اينجا خورد كه خانم ملكوتي در بيمارستان شفا به من گفتند شما وقتي كه اجناس پزشكي را از اداره دريافت مي كنيد، نامش را هم بدانيد خوب است، به كارتان مي آيد؛ فرض كنيد 20214 پيچ كورتيكال است. اسمش را حفظ كن!
همسر پنجه باشي در همين زمان به دليل موج گرفتگي بمباران تهران، به شدت بيمار مي شود. پنجه باشي براي مداواي همسرش به درستي نمي تواند ادامه كار دهد و به همين دليل از بيمارستان اخراج مي شود؛ طوري كه پس از بهبود وضعيت همسر، بيمارستان به او اجازه بازگشت مجدد نمي دهد اما نصيحت همكارش اسم كالاها را ياد بگير زندگاني او را نجات مي دهد و او را به يكي از اسطوره هاي بازار وسائل ارتوپدي تبديل مي كند.
هيچ كدام از كارپردازها چنين رويه اي ندارند. در بازار هم اكثراً اتاق عملي هستند و تنها كسي كه تخصصي كار مي كند من هستم. همه مرا مي شناسند. مشاور و نماينده كارخانه پارس هستم و با دوستان نيك هم كار مي كنم. يا مثلاً شركت دوستان نيك چند وقت پيش مي خواستند اره بخرند. به من زنگ زدند؛ از يك دكتر برايشان گرفتم 20 ميليون .
اين آقاي دكتر اره را از كجا آورده بود؟ اصلاً اره به چه درد دكتر مي خورد؟
به هر حال قبلاً خريده بود با دلار 170 تومان. اين اجناس به مرور گران شد. مثلاً ست پيچي كه الان 43 ميليون تومان است، قبلاً هفده هزار بود.
ديگر چه كمك هايي به اين كارخانه ها مي كنيد؟
مدتي پيچ و پلاك هاي شركت پارس وحشتناك بود؛ يكسره مي شكست. همه مانده بودند چه كار كنند چون مواد اوليه و دستگاه هاي ساخت، همان چيزي بود كه ا.او سوئيس استفاده مي كند ولي پيچ ها تند و تند مي شكست. من تحقيق كردم ديدم قلاويزهاي بيمارستان اغلب ا.او است كه دنده اش با پيچ ها نمي خواند، بعد فشار به پيچ مي آورد و مي شكند. من گفتم دنده اش را عوض كنند. اين كار را كردند و مشكل برطرف شد.
پس وضع مالي تان بايد به شدت خوب شده باشد.
نه، بد نيست اما من بيشتر به اين معروفم كه هر كسي گير مي كند به من زنگ مي زند.
جراح ها هم زنگ مي زنند؟
بله، چند وقت پيش، يك كنچر در پاي مريض شكسته بود كه اگر مي خواستند بيرونش بياورند بايد استخوان را مي بريدند. به من زنگ زدند. من گفتم يك گايدرا از بالا رد كنيد و آرام آرام بزنيد كه بيرون بيايد. همين كار را كردند و موفق هم شدند. بيماري در اصفهان بود كه استخوان لگنش از وسط ترك برداشته بود و به خاطر عفونت شديد نمي توانستند عملش كنند. گفته بودند سه ماه ديگر بايد عمل شود و آن موقع بيمار از دست مي رفت. من يك گيره نجاري را محكم به كمرش بستم و سه ماه دمر خوابيد خوب شد. خب در ايران چنين ابزاري نيست، ما هم مي نشينيم ابتكار به خرج مي دهيم. بعضي وقت ها هم جواب نمي دهد. يك جنس هست به آن مي گوييم پين كه دو هزار بيشتر ارزش ندارد و يك جنس ديگر هم داريم به اسم شانزاسكرو كه 14 هزار تومان فروش دارد. پين صاف است، مثل ميخ اما شانزاسكرو رزوه دارد. من ابتكار به خرج دادم و ده عدد از پين ها را رزوه زدم و به عنوان نمونه به دانشگاه صنعتي شريف فرستادم. آنها هم گفتند هيچ تغييري در آلياژش حاصل نشده. سپاه يك انبار پر پين داشت كه خود من حدود 20 ميليون خريدم و رزوه زدم. بعد از من هم خيلي ها اين كار را كردند.
من براي اولين بار پلاك را بريدم. البته سئوال كردم؛ گفتند فقط بايد مواظب باشي كه دماي استيل بالا نرود چون در دماي بالا، استيل به آهن تبديل مي شود و زنگ مي زند. من با آب، استيل را خنك كردم و بريدم. الان ديگر همه اين كار را مي كنند. پنجه باشي نسبت به ما معترض است كه چرا در گزارش فروشندگان تباهي انگشت اتهام را به سوي فروشندگان، شركتي ها، پلاك زن ها و جنس جوركن ها گرفته ايم؛ چرا به مشكلات بيمارستان ها نمي پردازيم و واقعيت ها را به مردم نمي گوييم. شما از مارك زن ها انتقاد مي كنيد اما به نظر من آنها اصلاً بخشي را در بازار تشكيل نمي دهند؛ اولاً اينكه كشورهايي مثل چين، هند و پاكستان خودشان مي دانند اجناس تقلبي را چطور مارك بزنند و به كشور ما بفرستند كه اينجا نيازي به مارك زدن نداشته باشيم و بعد هم اينكه آدم هاي مارك زن، بخش عمده اي نيستند و اصلاً به حساب نمي آيند. فكر كنيد سر چهارراه امير اكرم يك نوار فروش را بگيريد؛ نهايتاً مي بينيد 40 نوار غيرمجاز هم دارد اما با گرفتن او كه منبع اصلي را كور نكرده ايد.
در مشهد يكي را گرفتند كه سر تاپايش يكي دو ميليون جنس نشد. اينها مثل پيك موتوري هايي هستند كه خرج روزانه خودشان را در مي آورند. فرض كنيد يك نفر مراجعه مي كند و سفارش 10تا مارك مي دهد. نهايتاً 10 تا 500 توماني هم گير آن طرف مي آيد. مشكل عمده ما جنس تقلبي و دست دوم فروش ها و مارك زن ها نيستند؛ اگر در سه راه جمهوري به جاي دريل اتاق عمل، دريل صنعتي شارژي گذاشته اند براي اين است كه بيمارستان سفارش مي دهد. بيمارستان بدبخت پول ندارد لااقل يك دريل ترك بخرد چون 5 ميليون تومان پول مي خواهد. براي همين از دريل صنعتي استفاده مي كند كه 60 هزار تومان بيشتر نمي شود. مريض هاي ما را خدا نگه داشته آقاي مطلق. مي دانيد دريل صنعتي يعني چه؟ اولاً كه اين دريل ها را به خاطر اينكه كاربري اتاق عمل ندارد نمي توان استريل كرد. پزشك مجبور مي شود دريل را با فرمالين استريل كند. فرمالين هم استريل كننده اي قوي نيست؛ مثلاً ويروس ايدز را از بين نمي برد. بعد هم نمي تواني مته را بشويي چون موتورش مي سوزد بنابراين نتيجه اين مي شود كه دريل را از مغز استخوان اين بيمار بيرون مي كشند، كمي فرمالين به آن مي مالند و با فرمالين فرو مي كنند داخل مغز استخوان بيمار بعدي و همين طور بيمار بعدي و بيمار بعدي. از اين گذشته، دور چرخش اين دريل ها اصلاً قابل كنترل نيست. بدتر باعث شرحه شرحه شدن استخوان مي شود.
شما مطمئن هستيد؟
بياييد هر بيمارستاني كه دلتان مي خواهد شما را ببرم با چشم خودتان ببينيد. بيمارستان هاي معتبر ما تنها دو تا پيچ گوشتي دارند و يك پلاك خم كن دستي؛ يعني شما كه به عنوان تكنيسين از طرف شركت به اتاق عمل مي روي، بايد همه چيز را با خودت برداري و ببري. در بيمارستان چيزي پيدا نمي شود. دكترهاي ما تخيلي و از روي حدس و گمان عمل مي كنند. من كه نمي ترسم؛ اسمم را چاپ كنيد، عكسم را هم بزنيد بغلش. جراحي ارتوپدي خيلي حساس است. پيچ كنار شكستگي با پيچي كه دورتر جاي مي گيرد فرق مي كند. ما اين چيزها را نداريم يا داريم و در اتاق عمل رعايت نمي كنند.
جنس تقلبي و دست دوم چطور؟ قابل تشخيص است؟
بله كه قابل تشخيص است. اصلاً آدمي كه با اين اجناس سر و كار نداشته هم مي فهمد. جنس خوب زيبايي خاصي دارد.
دكترها مي فهمند و باز در بدن بيماران كار مي گذارند؟
مگر مي شود دكتر جنس تقلبي را از جنس مرغوب تشخيص ندهد؟ نبايد استفاده كنند، اما اين كار را مي كنند.
چرا؟
دليلش را نمي دانم. هنوز بررسي نكرده ام؛ شايد براي اينكه پول بيشتري از مريض بگيرند. شايد براي اينكه با شركت طرف حساب هستند. عمل ارتوپدي كشنده نيست البته فرض بر اين است كه كشنده نيست؛ بنابراين براي پزشكان به صرفه است تا چند بار جنس نامرغوب در بدن بيمار كار بگذارند و باز آن را بيرون بياورند و منظور پنجه باشي هم از پول بيشتر گرفتن همين است. از او مي پرسم: نظرت راجع به فروشگاه هاي خصوصي بيمارستان ها چيست؟ . اصلاً يكي از جنايت هاي بزرگ همين است... . شما خبر نداريد مريضي كه به بيمارستان دولتي مراجعه مي كند مستأصل مانده و بدبخت است. باور كنيد همين فروشگاه ها جنس هندي و پاكستاني، حتي جنس دست دوم دست مشتري مي دهند كسي هم صدايش در نمي آيد. چرا؟ چون مثلاً به بيمارستان، سالي 30 ميليون اجاره مي دهد. خبر دارم يكي از اين فروشگاه ها شرطي كه در قرارداد گذاشته اين بوده كه من كاري به اجناس خود شما ندارم. بعد حدود 15 ميليون لوازم پزشكي و 42 ميليون وسائل ارتوپدي بيمارستان انبار شده كه آقا 30 ميليون اجاره مي خواهد به بيمارستان بدهد. اين قراردادها پر از اما ست ولي خودشان بهتر مي دانند چرا چنين چيزي امضا مي شود.
احتياج به توضيح ندارد چون اجناس بيمارستان پس از مدتي خاك خوردن در انبار، به نام اجناس خارج از رده بيرون آورده مي شوند و دوباره از طريق بازار سياه وارد پروسه مصرف مي گردند. اصول كار اين است. حتي مسئول خريد بيمارستان در شركت يك چاي هم نخورد چون اول به چاي عادت مي كند، بعد به شيريني و بعد به ... . اينكه موقع معامله مي گويند من از حق خودم گذشتم حرف مفت است؛ كسي كه براي يك فقره خريد، يك ميليون تومان از شركت پورسانت مي گيرد مريض را مي فروشد، بيمارستان را مي فروشد، مملكت را هم مي فروشد. چرا بايد شركتي ها با دكترها ارتباط داشته باشند؟ كافي است اين دو نفر همديگر را پيدا كنند؛ نتيجه اش مي شود لخت كردن بيمار. مسئله اين نيست كه بابت هر نسخه 100هزار تومان به دكتر بدهند؛ مهم اين است كه وقتي شما 100 هزار بدهيد، من مجبورم 150 هزار بدهم، همسايه من هم 200 هزار. بعد مريض ننه مرده براي خريدن يك وسيله 56 هزارتوماني، 20 هزار تومان بيشتر پول ندارد. من شنيده ام يك ميليون بابت كنچر از بيمار پول گرفته اند. قيمت واقعي خيلي گران باشد، 200 هزار تومان است. نسخه سازي يكي ديگر از راه هاي خالي كردن جيب هاي بيماران است كه پزشكان بدان مبادرت مي كنند. پنجه باشي از پودر استخوان نام مي برد و اينكه دكترها بي هيچ دليلي از بيمار مي خواهند 4 بسته پودر استخوان بگيرند.
فرض كنيد پول وسيله و تكنيسين روي هم رفته 300هزار تومان مي شود اما دكتر مي خواهد 700 هزار پول بگيرد. بنابراين به او مي گويد۴ بسته هم پودر استخوان لازم داري! گران فروشي يك جرم است، تقلب هم يك جرم. اين طورنيست؟
فروشگاه هاي جمهوري چطور؛ همان بوتيك هايي كه يكباره تغيير كاربري دادند؟
زماني كه جنس از عراق وارد مي شد اين اتفاق افتاد. اجناس قاچاقي عراق البته كيفيت خيلي خوبي داشت. از طرف ديگر هم همين جنس ها را خارج مي كردند كه من شروع كردم به جمع آوري و براي خيلي ها هم اين كار را كردم. در انبار من هم مقداري از جنس هاي آن زمان باقي مانده؛ مثلاً پلاستيك هايي كه در دماي 600 درجه هم جمع نمي شوند و به درد بعضي وسيله ها مي خورند. حالا كه ديگر از عراق جنس وارد نمي شود، جمهوري هم آرام آرام دارد تغيير كاربري مي دهد. اغلب آنهايي كه فروشنده وسايل قلب و ارتوپدي بودند الان ورزشي شده اند؛ قند خون و فشار خون و از اين جور چيزها.
شركت هاي معتبر و اسم و رسم دار چطور؟ كيفيت كالاهاي آنها چطور است؟
كيفيت خيلي ها افت كرده؛ به نظرم الان كيفيت ا.او هم پايين آمده.
مگر چنين چيزي امكان دارد؟ ا.او سوئيس معتبرترين جنس جهان است!
آنها جنس هاي اصلي شان را به ما نمي فروشند. اگر ا.او را در انگليس بخريد، تفاوتش را با اينجا احساس مي كنيد. بگذاريد يك مثال زنده برايتان بزنم. هلال احمر مقدار بسيار زيادي جنس كارخانه تورو خريده بود و خيلي بابت اين معامله خوشحال بود. من گفتم اگر به جاي تورو ي آلمان اين اجناس را از اورن تركيه مي خريدند، هم بهتر بود، هم ارزان تر. اول به من خنديدند و بعد به آنها ثابت كردم كه چيزي كه خريده اند فقط مارك تورو دارد، در حالي كه توليد اورن تركيه است. مي دانيد چطور؟
نه ، برايم جالب است. توضيح بدهيد.
وسائل ساخته هر كارخانه وزن حجمي خاصي دارد كه با وزن توليدات كارخانه هاي ديگر جور در نمي آيد. من با يك ترازوي حساس، وسيله را كشيدم و خيلي راحت ثابت شد كه وزن حجمي كالايي كه خريده اند با كارخانه اورن جور در مي آيد نه تورو.
اجازه بدهيد گزارش ما پايان بندي نداشته باشد... .
     
  
زن

 
دانشمندان‌ راز تولد فرزند پسر را كشف‌ كردند

دانشمندان‌ راز تولد فرزند پسر را كشف‌ كردند.از گذشته‌هاي‌ دور يكي‌ از بزرگترين‌ آرزوي‌ والدين‌ اين‌ بوده‌ كه‌ پيش‌ از تولد، جنسيت‌ فرزند خود را بدانند. اما آيا براستي‌ چنين‌ چيزي‌ ممكن‌ است‌?دانشمندان‌ دريافته‌اند نحوه‌ زندگي‌ همسران‌ با يكديگر در زماني‌ كه‌ نوزاد در حال‌ شكل‌ گيري‌ است‌ بر روي‌ جنسيت‌ فرزندان‌ تاثير مي‌گذارد.جالب‌ است‌ بدانيد اگر در حين‌ شكل‌گيري‌ نوزاد، والدين‌ بيشتر در كنار يكديگر باشند، احتمال‌ تولد نوزاد پسر بطور قابل‌ ملاحظه‌يي‌ بالا خواهد رفت‌. بطور كلي‌ بررسي‌ بر روي‌ بيش‌ از 86 هزار تولد نشان‌ داد 5\51 درصد والديني‌ كه‌ در طول‌ 9 ماه‌ انتظار در كنار يكديگر بسر مي‌بردند، داراي‌ فرزند پسر شده‌اند. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ تنها 9\49 درصد والدين‌ ديگر فرزند دختر به‌ دنيا آورده‌اند.گفته‌ مي‌شود زماني‌ كه‌ اين‌ آمارها در مورد كل‌ جمعيت‌ به‌ كار رود، نتيجه‌ قابل‌ ملاحظه‌ خود را نمايان‌ خواهد كرد.

==========================

ناراحتى قلبى نتيجه مشاجره زن و شوهر

نتايج تحقيقات اخير از سوى روانشناسان آمريكايى حاكى از آن است كه بحث و مشاجره بين زن و شوهرها بر سر موضوعاتى مانند پول، خويشاوندان و فرزندان، خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى را در آنها افزايش مى دهد.
در مطالعه انجام شده روى ۱۵۰ زوج كه عمدتاً متوسط سن آنها ۶۰ سال بوده، محققان دريافتند كه زنانى كه در جريان مشاجرات خانوادگى با همسرانشان بيشتر حالت خصمانه و دشمنى دارند، بويژه اگر همسران آنها نيز اين حالت را داشته باشند، بيشتر دچار عارضه تصلب شرائين و گرفتگى رگ هاى خونى مى شوند كه اين امر احتمال ابتلا به بيمارى هاى قلبى را در آنها افزايش مى دهد.
در مورد مردان اين حالت دشمنى و نفرت، چه از جانب خودشان و چه از جانب همسرانشان باشد، با تصلب شرائين ارتباطى ندارد اما در مردانى كه رفتارى حاكمانه يا كنترل كننده دارند و يا همسرانشان اينگونه رفتار مى كنند، احتمال بسته شدن سرخرگ ها افزايش پيدا مى كند.
اين مطالعه تأكيدى بر تحقيقات قبلى است كه نشان مى دهند متأهل بودن وراى منافع و مزايايى كه براى سلامتى دارد، كيفيت زندگى زناشويى نيز ظاهراً در سلامت قلب تأثيرگذار است.
به گفته محققان، گرفتارى ها و برخوردها جزو لاينفك و اجتناب ناپذير هر نوع رابطه عميقى هستند اما روشى كه ما براى هدايت و كنترل آنها به كار مى بريم نه تنها براى سلامت رابطه هايمان و حفظ سلامت احساسى اهميت دارد بلكه حتى براى حفظ سلامت جسمى نيز مهم است. اين در حاليست كه در مطالعات قبلى در اين زمينه محققان به اين نتايج دست يافته بودند كه زندگى مشترك و رابطه نزديك براى سلامت قلب مفيد است چرا كه افراد متاهل به مراتب كمتر از افراد مجرد دچار افسردگى مى شوند.
     
  
صفحه  صفحه 16 از 58:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA