انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 25 از 58:  « پیشین  1  ...  24  25  26  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
نمک و خطر ابتلا به سرطان معده

خوردن مداوم غذا های شور ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر کند.تحقیقات در باره عادات غذایی, آشامیدنی و سیگار کشیدن که طی 11 سال روی 40 هزار نفر در ژاپن انجام شد, باعث شده است که شرکت های تولید کننده مواد غذایی در انگلستان به شدت از مقدار نمک غذاهای خود کم کنند. مطالعات بیشتری در باره خطر نمک در مورد افزایش فشار خون, بیماری قلبی یا سکته مغذی در جریان است. در ژاپن مصرف غذا های شور و دودی بسیار رایج است. مصرف کم نمک هم خطرناک است. اما افزایش سرطان مربوط به کسانی است که روزی 12 تا 15 گرم نمک می خورند. سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است اما دومین سرطان کشنده در ژاپن است که هر سال 776 هزار ژاپنی را می کشد. در انگلستان این سرطان ششمین سرطان کشنده است و سالی 10 هزار نفر را می کشد و فقط 11 تا 12 درصد آنان تا مدتی از خطر آن می رهند. پنجاه سال پیش این سرطان بزرگترین سرطان کشنده انگلستان بود که متعادل تر شدن در حجم غذایی و بهبود بهداشت را عامل این کاهش می دانند. علاوه بر مصرف نمک مطالعات نشان می دهد که کشیدن سیگار و مصرف کم میوه و سبزیجات خطر سرطان معده را مخصوصا در مردان افزایش می دهد.

===========================

ارتباط صبحانه با حملات قلبی:

آیا می دانید چرا بیشتر حملات قلبی چند ساعت بعد از بیدار شدن و ترک بستر به وقوع می پیوندند؟ یکی از متخصصان قلب بر این باور است که شاید خودداری برخی مردم از خوردن صبحانه علت وقوع چنین حادثه ای باشد. وی می گوید صرف نظر کردن از صبحانه امکان تشکیل لخته را تا 3 برابر افزایش می دهد و شما را برای ابتلاء به حملات مغزی آماده نگه می دارد. غلظت پلاکها،شب هنگام به حداقل می رسد و به محض بیدار شدن فرد به سرعت افزایش می یابد. اما به دلائل نامعلومی صرف صبحانه از تشکیل پلاکها جلوگیری می کند. رضوانه جهانگیر

==========================

خوردن سبزیجات فشارخون را کم می کند:

نتایج تحقیقات دانشمندان کالج سلطنتی لندن نشان می دهد که کسانی که حبوبات، سبزی و میوه بیشتری مصرف می کنند، کمتر دچار بیماری فشارخون بالا می شوند. میانگین فشارخون کسانی که پروتئین بیشتری با منشاء غلات، حبوبات، سبزی و میوه مصرف می کنند، کمتر از کسانی است که پروتئین حیوانی مصرف می کنند. پروتئینهای گیاهی حاوی مقادیر بالای فیبر و منیزیم هستند که توضیحی برای تاثیر آنها بر فشارخون است. رضوانه جهانگیر
     
  
زن

 
اهمیت حفظ وزن و داشتن بدنی سالم برای زنان.

مراحل مختلف زندگی مانند بارداری, شیر دهی و دوران یائسگی بر وزن زنان تاثیر دارد, بنابر این برنامه ی غذایی مناسب با فعالیت های ورزشی به زنان کمک می کند تا وزن خود را در محدوده ی سلامتی حفظ کنند و این امر کاهش مشکلات قلبی و سرطان سینه را نیز به همراه دارد. کمبود آهن و کم خونی مشکل بسیاری از زنان دنیاست, در نتیجه مصرف گوشت, ماهی و غذاهای دارای ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می کند. همچنین چای, قهوه و مقدار زیاد محصولات لبنی هنگامی که همراه با غذاهای آهن دار مصرف شوند موجب کاهش جذب آن در بدن زنان می شود. پزشکان توصیه می کنند زنان در برنامه غذایی خود باید بیشتر از میوه ها و سبزیجات, غلات و گوشت های کم چرب مثل مرغ, ماهی و لبنیات کم چرب استفاده کنند. کاهش چگالی استخوان و استئوپروز مشکل عمده ی زنان بعد از یائسگی است. کم شدن هورمون استروژن موجب کاهش مقدار کلسیم در استخوان ها, از دست رفتن استحکام آن ها, پیدایش استئوپروز یا پوکی استخوان و افزایش شکستگی های استخوانی می شود. در این دوران باید از مواد غذایی سرشار از ویتامین D استفاده کرد.لبنیات, حبوبات, کنجد و مغز ها دارای کلسیم هستند. همچنین ویتامین D از تخم مرغ, روغن ماهی و در معرض نور خورشید قرار گرفتن فراهم می شود. مواد مغذی که در میوه ها, سبزیجات و بعضی نوشیدنی ها مانند چای وجود دارد موجب به تاخییر انداختن پیری می شوند و در ضمن نقش مهمی در حفظ سلامت و ظاهر زیبای پوست,مو, چشم ها, لثه ها وناخن ها دارد. مواد غذایی مانند دانه ی سویا و فراورده های آن, نخود, گیلاس, آلبالو, جو و کنجد نیز موجب کاهش خطر بروز سرطان سینه و کم شدن کلسترول خون می شوند.
     
  
زن

 
مصرف همزمان ويتامين و ايبوپروفن خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش مي‌دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي



پژوهشگران مي‌گويند: افرادي كه به هر دليل در معرض خطر ابتلا به بيماري آلزايمر قرار دارند مي‌توانند با مصرف توام ويتامين E و C به همراه قرص ايبوپروفن از بروز اين مشكل تا حد زيادي پيشگيري كنند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا،‏ به نقل از رويترز، مصرف مواد ياد شده خصوصا در مورد افرادي حائز اهميت است كه داراي سابقه خانوادگي ابتلا به آلزايمر و به اصطلاح حامل ژن مسبب بروز آلزايمر يعني «APOE-4» هستند.

دانشمندان دانشگاه John Hopkins در بالتيمور با مطالعه روي 5000 فرد سالمند در طي 8 سال متوالي به اين نتيجه رسيدند كه مصرف توأم ويتامين C و E به همراه ايبوپروفن به شكل موثري از تشكيل پلاك‌هاي مسبب آلزايمر در مغز افراد جلوگيري مي‌كند.

همچنين، آنها معتقدند افزودن مقداري مكمل امگا-3 نيز در هرچه كارآمدتر كردن درمان ياد شده، مؤثرست.
     
  
زن

 
شما هم مي‌توانيد صاحب بازوي آهنين باشيد

6 تمرين ساده براي دستيابي به عضلات خوش فرم و صيقلي


فرشاد كسرايي
بازوهاي ستبر و خوش‌تراش فقط در كلا‌س‌هاي بدن‌سازي و تنها با دستگاه‌هاي چنين و چنان به دست نمي‌آيد. يك عدد طناب و چند وزنه 1 تا 2 كيلوگرمي كافي است، به شرطي كه 6 تمرين زير را هفتگي و به طور منظم انجام دهيد و براي هر حركت، 06 ثانيه بدون استراحت وقت بگذاريد و هر حركت را هم حداقل 3 بار تكرار كنيد.
)1 طناب زدن
هدف‌: عضلات شانه‌
دو انتهاي طناب را با دستان‌تان طوري بگيريد كه كف دست‌هايتان روبه‌جلو باشد. شروع به طناب زدن كنيد و فقط مقداري بپريد كه به طناب اجازه دهد از زير پاهايتان عبور كند. وقتي كه حركات‌تان منظم شد، همزمان با پريدن،‌ دست‌هايتان را به‌تدريج تا جايي كه مي‌توانيد از دو طرف به بيرون بكشيد.
هدف اين است كه با بازوان‌تان حلقه‌‌هاي بزرگي بسازيد،‌به‌طوري‌كه احساس كنيد، داريد يك قايق را به‌طرف عقب پارو مي‌زنيد. طناب زدن را به مدت 06 ثانيه ادامه دهيد.
)2 حركت شنا
هدف: عضلات شانه،‌سينه و سه‌سر بازويي
پاها‌يتان را به هم بچسبانيد، دست‌هايتان را بيشتر از عرض شانه‌هايتان باز كنيد و كف دستان‌تان را طوري روي زمين بگذاريد كه انگشتان‌تان به سمت طرفين باشد، سپس در حالت حركت شنا قرار بگيريد. آرنج راست خود را خم كنيد تا به طرف راست متمايل شويد. به مركز، بازگرديد و آرنج چپ خود را خم كنيد. 06 ثانيه يا تا وقتي كه كاملا خسته شديد،‌حركت را ادامه دهيد. اگر كه اين حركت در ابتدا برايتان خيلي سخت است،‌زانوهايتان را روي زمين بگذاريد.
)3 چرخش مچ
هدف: عضلات شانه و ساعد
در حالي‌كه پاهايتان به اندازه عرض شانه‌هايتان باز شده باشد،‌بايستيد. ‌در هر دست خود يك دمبل يك يا دو كيلويي بگيريد و دست‌هاي خود را جلوي خود و در ارتفاع شانه‌هايتان بكشيد به‌طوري كه كف دست‌هايتان روبه پايين باشد. به‌صورت سريع مچ‌هاي خود را به خارج و سپس به داخل بچرخانيد. اين حركت را تا 06 ثانيه ادامه دهيد.

)4 بالا كشيدن از زمين
هدف: عضلات پشت و دو سر بازو
به پشت روي زمين دراز بكشيد و سروشانه‌هايتان را زير يك ميز بلند و مستحكم قرار دهيد. لبه‌هاي ميز را با دو دست خود محكم بگيريد،‌فاصله دست‌هايتان را به اندازه عرض شانه‌هايتان تنظيم كنيد و كف دست‌هايتان را رو به خودتان قرار دهيد. سپس خودتان را تا ارتفاعي كه مي‌توانيد از زمين بالا بكشيد. توجه كنيد كه پشت و گردن‌تان بايد صاف و در يك راستا باشد.
يك ثانيه صبر كنيد و سپس به پايين و روي زمين برويد. به مدت 06 ثانيه و يا تا زماني كه مي‌توانيد اين حركت را تكرار كنيد.‌‌اگر چنِن ميزي در دسترس نداريد،‌دسته يك جارو يا يك ديرك را در بين دو صندلي كه چندين سانتي‌‌متر از هم فاصله دارند،‌بگذاريد.

)5 هدف: عضلات سه سر بازويي
پاهاي خود را به هم بچسبانيد و بر روي زمين بنشينيد. زانوان خود را خم كنيد و كف پاهايتان را بر روي زمين قرار دهيد. دستان خود را حدود 03 سانتي‌متر پشت باسن خود بگذاريد فاصله دستان‌تان به اندازه عرض شانه‌هايتان باشد و نوك انگشتان‌تان نيز به طرف باسن‌تان باشد. دست‌هاي خود را صاف كنيد تا باسن‌تان از زمين بلند شود. آرنج چپ خود را خم كنيد و باسن‌تان را تا حد ممكن به زمين نزديك كنيد ولي با زمين تماس ندهيد. سپس آرنج‌تان را صاف كنيد و اين‌بار با خم كردن آرنج راست‌تان حركت را انجام دهيد. اين جابه‌جايي حركت را تا 06 ثانيه ادامه دهيد. براي آسان‌تر شدن حركت،‌مي‌توانيد پاهايتان را حدود نيم‌متر از همديگر باز كنيد.
)6 هدف: عضلات شانه و دو سر بازو
با هر دست‌تان يك وزنه نيم تا يك كيلويي بگيريد و طوري بايستيد كه پاهايتان به اندازه عرض كمرتان باز باشد. مشت‌هايتان مقابل صورت‌تان باشد و كف دست‌هايتان به‌طرف همديگر باشد. بدون تكان دادن مشت‌چپ خود، مشت‌راست خود را تا جايي ‌كه ممكن است،‌بدون قفل كردن آرنج‌تان بالا ببريد. سريعا همزمان با برگرداندن مشت‌راست‌تان به جاي اولش، مشت‌چپ‌تان را به‌طرف بالا ببريد. اين حركت را نيز 06 ثانيه انجام دهيد. در هنگام شروع حركت را آهسته انجام دهيد و به ‌تدريج سرعت‌تان را تا حدي كه مي‌توانيد بيشتر كنيد.
نتايج خود را با اين حركات ظريف تقويت كنيد.
تقويت بازوها نياز به گسترش وزنه‌ها در دست‌ دارد كه ممكن است باعث كشيدگي عضلات ساعد شود. با اين حركات ظريف، امنيت خود را تضمين كنيد.
حركت تقويتي يك باندكشي را دور برآمدگي‌هاي بزرگ بندانگشتان دست‌تان ببنديد. انگشتان خود را تا جايي‌كه مي‌توانيد از هم باز كنيد و 4 تا 5 ثانيه در آن حركت نگه داريد. 8 بار اين حركت را تكرار كنيد.
     
  
زن

 
روش لاپاراسكوپي كاهش وزن كم‌خطرتر است

سلامتيران: بر اساس تحقيقات دانشمندان دانشگاه كاليفرينا به نظر مي‌رسد روش جديد جراحي براي كاهش وزن، با درد كمتر و بهبودي سريعتر همراه است .
به گزارش رويترز، اين روش كه به جراحي لاپاراسكوپي كاهش وزن موسوم است، مي‌تواند تا 054 درصد موجب كاهش وزن شود. طي سال گذشته 041 هزار نفر از اين روش استفاده كرده‌اند.عوارض ناشي از اين جراحي بسيار كم بوده و ميزان مرگ و مير آن حدود 5/0 تا 1 درصد است.
اين جراحي بيشتر در افرادي انجام مي شود كه چاقي بيش از اندازه آنها زندگي شان را به خطر انداخته است. چاقي بيمارگونه وقتي است كه وزن فرد 05 تا 001 درصد بيشتر از وزن ايده‌آل باشد.

==========================

زمستان ها زودتر چاق مي‌شويد

سلامتيران: بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه ماساچوست، عادات غذايي افراد باتغيير فصل تغيير مي كند.
به گزارش رويترز، اين دانشمندان در عرض يكسال تغييرات فصلي در3 زمينه مصرف مواد غذايي، فعاليت جسمي ووزن بدن 395 فرد چاق با ميانگين سني 84 سال را مورد بررسي قراردادند و دريافتند، بيشترين مصرف كالري اين افراد در پاييز است كه مقدارآن روزانه 68 كيلوكالري بيشتر است، در حالي كه در بهار اين مصرف به كمترين مقدار مي رسد. اين دانشمندان در رابطه با افزايش وزن و فعاليت‌هاي جسمي نيز معتقدند، وزن افراد درطول يك سال حدود 1 پوند تغيير مي‌كند و بيشترين افزايش وزن به دليل كمتر بودن فعاليت جسمي در زمستان رخ مي‌دهد.
     
  
زن

 
زن استراليايي بعد از مرگ شوهر، از او باردار مي‌شود

ماجرا اين است كه يك بيوه استراليايي پس از 7 سال مبارزه در دادگاه موفق شده تا اجازه بگيرد، از اسپرم يخ‌زده شوهر متوفي‌اش بچه‌دار شود. اين راي در پي حل اختلاف كميته اخلاقيات آي.وي.اف سيدني استراليا صادر شد. زن استراليايي هم مصمم است تا هر چه زودتر مقدمات مربوط به شروع كار آي.وي.اف يا همان بارداري مصنوعي را فراهم كند.
بر طبق قوانين ايالتي آي.وي.اف استراليا، تنها در صورتي يك اسپرم مي‌تواند از يك مركز آي.وي.اف به يك مركز ديگر انتقال پيدا كند كه صاحب آن اجازه رسمي براي انتقال بدهد. اما هيچ‌گاه دادگاه ايالتي به موردي بر نخورده بود كه صاحب اسپرم مرده باشد.
بيوه زن كه هنوز نامش فاش نشده است و همه حتي در دادگاه علني تنها او را به نام YZ مي‌شناسند، بلافاصله پس از مرگ شوهرش موفق شد تا اجازه رسمي دادگاه مبني بر خارج كردن اسپرم از بدن بي‌جان شوهرش را دريافت كند؛ ‌شوهري كه در سال 8991 طي يك حادثه رانندگي جان خود را از دست داده بود. مبارزه دادگاه YZ كه اكنون 63 سال دارد هم از همان سال شروع شد. YZ با وجود اينكه يك بيوه محسوب مي‌شد تصميم به تشكيل خانواده گرفت و شوهر متوفي‌اش را همچنان شوهر خود مي‌خواند.
استوارت موريس رييس اين دادگاه تاييد كرده كه شوهر فوت شده اين زن پيش از مرگ آشكارا بيان كرده بود مايل است از همسرش فرزنداني داشته باشد. همچنين موريس تاييد كرده كه اين زن فداكاري خود را به شوهر سابقش ثابت كرده و در اين 7 سال اقدام به ازدواج مجدد و يا رابطه با مرد جديدي نكرده است.
نكته جالب، دفاعيات وكيل مدافع بود كه دادگاه را به يك دادگاه خانواده تبديل كرده بود و شاهدان جالبي مثل فاميل و دوستان و حتي واكسي نزديك محل كار متوفي را به دادگاه كشيده بود. بيشتر اظهارات شاهدان اين پرونده در مورد اين بود كه شوهر YZ به دفعات به آنها گفته است كه قصد خريد خانه و شروع يك زندگي خانوادگي با همسرش را دارد. YZ نيز در محضر دادگاه اعلام كرد كه همچنان علاقه‌مند است كه از شوهر سابق خود بچه دار شود، حتي اگر اين بچه دار شدن به شيوه طبيعي آن نباشد و تنها اين مهم است كه او پدر بچه‌هاي آينده‌اش خواهد بود.
قاضي موريس هم در پايان اظهار كرد كه در صحبت‌هاي بيوه زن هيچ شبهه‌اي پيدا نكرده است و حرف‌هايش كاملا منطقي است و دليلي براي رد آنها وجود ندارد.
ژرمن كوري وكيل YZ نيز در حضور خبرنگاران اعلام كرد كه اين تنها كاري بود كه بايد دادگاه انجام مي‌داد تا كمي از دردهاي اين بيوه زن بكاهد و از اينكه پيروز ميدان است واقعا خوشحال است. او گفت: <با وجود قوانين بچگانه ايالتي به نظرم اين يك مبارزه واقعي بود و yz توانست دادگاه را در برابر اراده آهنين خود به زانو در آورد.من اميدوارم تا او بتواند آي.وي.اف را هم شكست دهد و به تنها آرزويش يعني تشكيل خانواده از شوهر پيشينش برسد.>
اگر اين اتفاق عجيب يعني بچه دار شدن YZ به انجام برسد، نام اين زن در تاريخ به عنوان كسي كه از يك مرده بچه‌دار شده است ثبت خواهد شد.
     
  
زن

 
ارتباط بين بيماري‌هاي قلبي و از دست دادن دندان‌ها

مديكال‌نيوز تودي: عوامل مختلفي وجود دارد كه زمينه را براي بيماري‌هاي لثه و در نتيجه از دست دادن زودهنگام دندان‌ها فراهم مي‌كند كه از اين گروه عوامل مي‌توان به ديابت، ‌فشارخون بالا، سيگار كشيدن، اضافه وزن و كلسترول بالا اشاره كرد.
در اين ميان ارتباط بسيار محكمي بين بيماري‌هاي قلبي و زود از دست رفتن دندا‌ن‌ها شناخته شده است. به عبارتي تمام رفتارهايي كه باعث ايجاد تصلب شرايين شده و به تشديد بيماري‌هاي قلبي كمك مي‌كنند تاثير آشكاري در از دست رفتن زودهنگام دندان‌ها دارند.
▲بيماري‌هاي لثه باعث زايمان زودرس مي‌شود

سلا‌متيران: در دوران حاملگي به دليل تغييرات هورموني،‌لثه‌ها براي ابتلاي التهاب‌ها و عفونت‌ها مستعدتر مي‌شوند.
از عوارض بيماري‌هاي لثه، ‌زايمان‌هاي زودرس است كه باعث تولد نوزادان قبل از 73 هفتگي حاملگي مي‌شود. دندان‌پزشكان به زنان باردار توصيه مي‌كنند قبل از تصميم براي بارداري جهت معاينه كامل دندانپزشكي به دندانپزشك مراجعه كرده و همچنين در طول حاملگي 2 تا 3 بار جهت كنترل وضعيت لثه‌ها با دندان‌پزشك مشورت كنند.
از طرفي رعايت بهداشت دهان و دندان و تغذيه مناسب در طول دوران بارداري به حفظ سلا‌مت لثه كمك خواهد كرد. مواد غذايي سرشار از ويتامين c دوستان خوبي براي لثه‌ها هستند.

▲سي تي اسكن جديد مخصوص بيماري هاي دهان
سلامتيران: نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه western reserve case و دانشگاه ويلز كه درمجله پزشكي ارتودنسي منتشرشده است ،نشان مي‌دهد، سيستم جديد توموگرافي كامپيوتري به وسيله پرتاب اشعه، جديدترين شيوه براي تشخيص مشكلات پيچيده دهاني بيماران است .
به نقل از پايگاه خبري اخبار پزشكي روز، اين دانشمندان معتقدند، اسكنر CBCT، درظرف كمتراز1دقيقه تصاوير 3 بعدي گسترده‌اي ازسر، دندان ومجاري تنفسي تهيه مي كند كه موجب كاهش 02 درصدي قرار گرفتن در معرض پرتوهاي سي.تي.اسكن مي‌شود. اين عكس‌هاي 3 بعدي جديد تصاويري از بافت‌هاي سخت ونرم مي‌گيرد كه متخصصان اورتدونسي را قادر مي‌سازد تا ناهنجاري‌هاي دهاني شديد مثل كيست‌هاي دهاني را شناسايي كنند.


▲ايمپلنت يك جايگزين بي‌كم و كاست

دكتر فرين ميزانيان
اگر تعداد دندان‌هايمان، مانند تعداد دست‌ وپا و چشم و گوش‌مان محدود به 2 تا مي‌شد، با از دست دادن هر كدامشان، فاجعه‌اي پديد مي‌آمد.
اما حال كه كم‌وبيش 23 تا دندان داريم. شايد از دست دادن هر كدام از آنها چندان غم‌انگيز به حساب نيايد. در ساليان دور كه علم دندان‌پزشكي اينگونه پيشرفته نبود، تكنولوژي به كمك علم نيامده بود و در دوراني كه سطح علم و آگاهي مردم بسيار كمتر از امروز بود، دندان درد مساوي بود با كشيده شدن آن دندان و با تمام شدن دندا‌ن‌ها و كشيده شدن تمامي آنها دندان‌هاي عاريتي، يك جايگزين معمول و كاربردي محسوب مي‌شد.
بعدها ترميم دندان، درمان ريشه دندان‌ها و... به كمك دندان‌هاي پوسيده و آسيب‌ديده آمد تا عمر آنها را طولا‌ني‌تر كند. هر دندان طبيعي آدمي به دليل داشتن ريشه و اتصال اين ريشه‌ها با استخوان فك، سرمايه‌اي است كه آدمي تا آن را از دست ندهد، قدرش را نمي‌داند. اين دندان‌ها قادرند نيروهاي شديد جويدن را تحمل كنند و از طرفي فشارهاي ريشه دندان‌ها به استخوان‌فك باعث حفظ و بقاي استخوان فك خواهد شد. به عبارتي با كشيده شدن هر دندان و خارج شدن ريشه آن از استخوان فك، فشارهاي ناشي از جويدن از روي اين ناحيه از استخوان برداشته مي‌شود و استخوان فك تحليل مي‌رود.
دست دندان‌ها يا دندان‌هاي مصنوعي براي قرار گرفتن در دهان نياز دارند كه به بستري از استخوان‌هاي فكي تكيه كنند. با تحليل رفتن استخوان‌هاي فك، دندان‌هاي مصنوعي بستر خود را براي قرارگيري در دهان از دست خواهند داد.
در عصر پيشرفته امروز عمر دندان‌ها طولا‌ني‌تر شده است. اما آنها هم روزي كشيده مي‌شوند و ناگزير بايد به كمك دندان‌هاي ساختني (مصنوعي)، جايگزين شوند. براي جايگزيني اين دندان‌ها حالت‌هاي مختلفي مطرح مي‌شود.
اگر تمامي دندان‌ها كشيده شده باشند، يك دست دندان مصنوعي كامل براي بيمار ساخته مي‌شود.
اگر چند تا از دندان‌ها كشيده شده باشد و در دو طرف ناحيه بي‌دنداني، دندان طبيعي فرد وجود نداشته باشد يا وسعت ناحيه بي‌دنداني بسيار زياد باشد از <پروتزهاي متحرك پارسيل> يا به اصطلاح عام <پلاك متحرك> استفاده مي‌شود كه به كمك ميله‌هاي فلزي، اين پلا‌ك متحرك به دندان‌هاي طبيعي فرد متصل شده و دندان‌هاي مصنوعي را جايگزين مي‌كند.
در مواردي كه يك يا تعداد محدودي دندان كشيده باشد و دو طرف ناحيه بي‌دنداني،‌دندان طبيعي وجود داشته باشد،‌پروتز ثابتي به‌نام <بريج> تهيه مي‌شود. براي قرار دادن بريج،‌بايد دو دندان طبيعي اطراف ناحيه بي‌دنداني تراشيده شوند و دندان‌هاي دو طرف به‌عنوان پايه در نظر گرفته مي‌شود و يك كلاهك به‌هم چسبيده شامل دو روكش بر روي دندان‌هاي پايه و روكش‌هايي براي جايگزين كردن دندان‌هاي از دست رفته در وسط قرار داده مي‌شود. اين روكش‌ها به دندان‌ها چسبانده مي‌شوند و ثابت‌اند.
در مورد پروتزها يا دندان‌هاي مصنوعي متحرك شكايت اصلي بيماران ناشي از حركت دندان مصنوعي، عدم احساس راحتي حين جويدن و لق شدن دندان‌هاي طبيعي موجود در دهان و به‌طور كلي احساس وجود جسمي خارجي در دهان خواهد بود. از معايب دندان‌هاي مصنوعي ثابت (بريج‌‌ها) نيز، مي‌توان به تراش خوردن دو دندان سالم كناري، تحريك لثه‌ها وتحليل رفتن استخوان در ناحيه بي‌دنداني اشاره كرد. حدود 05 سال پيش،‌پديده‌اي معجزه‌وار به دنياي تكنولوژي دندان‌پزشكي وارد شد كه بسياري از اين شكايت‌ها را خاموش كرد.

تاريخچه ايمپلنت
در سال 2591 ميلادي، دانشمندي به‌نام <اينگوار برنمارك> در حال مطالعه بر روي تكنولوژي ترميم استخوان‌هاي فك بعد از شكستگي‌ها بود. او در اين مطالعات، از قطعات فلز تيتانيوم استفاده كرد و با پيچ كردن آنها به استخوان‌ها منتظر ترميم استخوان مانده بود. با ترميم استخوان‌ها، هنگامي كه <برنمارك> تصميم گرفت قطعات كمكي تيتانيوم را از استخوان جدا كند، در كمال تعجب دريافت كه تيتانيوم به استخوان پيوند خورده است.
اين كشف <برنمارك> را به سوي ساخت ايمپلنت‌هاي دنداني راهنمايي كرد و در سال 5691 اولين ايمپلنت دنداني ساخته شد.

ايمپلنت چيست؟
ايمپلنت، دنداني مصنوعي است كه همانند دندان طبيعي،‌به كمك يك ريشه (پايه‌‌اي از جنس مغز تيتانيوم) به استخوان فك جوش خورده، متصل مي‌شود. ايمپلنت‌هاي دنداني به دلايل زير، جايگزين‌هاي مناسبي براي دندان‌هاي مصنوعي محسوب مي‌شوند:
زيبايي: ايمپلنت‌ها واقعا مانند يك دندان‌ طبيعي‌اند. از آنجا كه اين دندان‌ها به استخوان فك پيوند مي‌شوند، ظاهري كاملا شبيه دندان‌طبيعي خواهند داشت، از طرفي از تحليل استخوان فك و تحليل لثه‌ها نيز جلوگيري خواهد شد.
حفظ ساير دندان‌ها: براي جايگزين كردن دندان‌ها به كمك بريج‌ها،‌دندان‌هاي سالم دو طرف نيز تراشيده شده و به زير روكش خواهند رفت، اما ايمپلنت دنداني بدون ارتباط به دندان‌هاي كناري، مستقيما به استخوان فك متصل خواهد شد
اطمينان و آرامش: دست دندان‌هاي مصنوعي كه به كمك ايمپلنت‌ها به فك متصل مي‌شوند. ديگر تكان نخواهد خورد و با هر عطسه از دهان بيرون نمي‌پرند
ايمپلنت‌ها يك پايه استوانه‌اي از جنس فلز دارند كه به كمك جراحي در استخوان فك قرار مي‌گيرند و بعد از جوش خوردن اين پايه، قسمت تاج دندان به‌صورت يك روكش بر روي آن قرار مي‌گيرد.
چه كساني داوطلبان خوبي براي دريافت ايمپلنت‌ هستند؟
نكات زير، شرايط اوليه براي پذيرفتن يك درمان ايمپلنت‌ است:
سلامت عمومي بدن؛ لثه‌هاي سالم؛ استخوان فكي كافي؛ مراقبت‌هاي مرتب بهداشتي از دهان و دندان شامل مسواك زدن و نخ كشيدن روزانه و معاينات مرتب دندان‌پزشكي.
از آنجائي‌كه ايمپلنت نوعي پيوند محسوب مي‌شود، افرادي با شرايط خاص نمي‌توانند عمل ايمپلنت را انجام دهند:
افراد جواني كه استخوان فكي آنها هنوز كاملا شكل نگرفته است.
زنان باردار
سيگاري‌ها و معتادان (سيگار كشيدن روند ترميم استخواني و در نتيجه امكان موفقيت ايمپلنت را كاهش مي‌دهد.)
افرادي كه راديوتراپي‌هاي با دوز بالا در ناحيه سروگردن دريافت مي‌كنند.
افرادي با بيماري‌هاي عمومي مزمن نظير فشارخون بالا،‌ديابت، هموفيلي و... اين بيماري‌هاي عمومي بايد توسط دندان‌پزشك ارزيابي شده و امكان عمل ايمپلنت براي افراد مبتلا بررسي شود.
افرادي كه دندان قروچه و يا ساييدگي شديد دنداني دارند.
بعد از بررسي عمومي، افرادي كه داراي شرايط عمومي مناسب براي انجام عمل ايمپلنت هستند بايد از ديدگاه تخصصي دهان و دندان نيز بررسي شوند. ايمپلنت يك كار گروهي دندان‌پزشكي است كه مرحله جراحي آن توسط جراح فك و دهان يا جراح لثه انجام مي‌شود و قسمت بعدي يا مرحله قرار دادن روكش يا تاج دنداني توسط متخصص پروتز يا دندا‌ن‌پزشك عمومي كه در اين باره دوره ديده باشد انجام مي‌شود. بيمار براي ارزيابي‌هاي اوليه مي‌تواند به هر كدام از اين گروه دندان‌پزشكان مراجعه كند.

چگونه عمل ايمپلنت انجام مي‌شود؟
امروزه سيستم‌هاي بسيار متنوعي از ايمپلنت‌هاي دنداني به بازار عرضه شده‌اند و روش‌هاي گوناگوني وجود دارد. يك روش كه به نام روش چند مرحله‌اي موسوم است مستلزم دو مرحله جراحي است. در مرحله اول قسمتي به‌نام پايه به كمك جراحي در فك قرار مي‌گيرد و جراح مدت 5 تا 6 ماه صبر مي‌كند تا پايه قرار گرفته در فك، كاملا با استخوان فك‌جوش بخورد. پس از اين مدت،‌مرحله دوم جراحي انجام مي‌شود كه در اين مرحله،‌قسمت دوم ايمپلنت بر روي آن قرار مي‌گيرد و پس از مدتي،‌ با انجام قالبگيري نهايي،‌روكش نهايي آنها ساخته مي‌شود. در ايمپلنت‌هاي يك مرحله‌اي، يك مرحله از جراحي‌ها حذف مي‌شود و مرحله اول و دوم ايمپلنت در يك نوبت جراحي در فك قرار مي‌گيرد.

آيا ايمپلنت‌ها شكست مي‌خورند؟
جراحي‌هاي ايمپلنت موفقيتي تا حدود 09 درصد دارند و تنها 01 درصد موارد از جراحي‌ها ناموفق انجام مي‌شود. اما از دلايل بسيار مهم شكست ايمپلنت‌ها بعد از انجام كامل آن،‌بيماراني هستند كه دندان قروچه مي‌كنند. دندان‌قروچه مي‌تواند فشار زيادي به ايمپلنت‌ وارد كرده موجب شكستن آن شود.
به‌طور كلي قرارگيري ايمپلنت در فك از حدود 6 ماه تا يك‌سال زمان لازم دارد.

دست آخر اينكه...
با توجه به تمام اطلاعات امروزي و بررسي‌هاي انجام شده بر روي ايمپلنت‌هاي دنداني و مزاياي آنها نسبت به جايگزين‌هاي متداول دندان‌ها، ايمپلنت‌ نسبت به ساير روش‌هاي جايگزيني دندان،‌يك سروگردن بالاتر است. فقط يك اشكال كوچك دارد: كسي بايد به سراغ ايمپلنت برود كه يك جيب پر از پول دارد شايد هم نه،‌دو جيب پر از پول؟!

سلامت دهان و دندان
▲درمان ريشه دندان

عصب كِشي، عصب ‌ك‌گ‌شي و يا به بهترين و صحيح‌ترين عبارت، درمان ريشه دندان، عبارت است از عملياتي كه طي آن مشكلات مربوط به بافت نرم داخل دندان (عصب‌ها و رگ‌هاي داخل دندان) برطرف مي‌شود. سال‌ها پيش وقتي اعصاب و عروق داخل دندان ( پالپ) آسيب مي‌ديد، آن دندان محكوم به مرگ بود و مي‌بايست كشيده مي‌شد. امروزه درمان ريشه دندان راهي امن را پيش پاي دندان پزشكان گذاشته است كه به كمك آن مي‌توان دندان را حفظ كرد.

پالپ دندان چيست؟
پالپ دندان بافت نرمي است كه شامل عصب، رگ‌خوني و بافت همبند است. اين بافت از ميانه تاج دندان تا انتهاي ريشه (نوك ريشه) كشيده مي‌‌شود و سپس وارد استخوان فك مي‌شود.
چگونه پالپ دندان آسيب مي‌بيند؟
با پيشروي پوسيدگي در يك دندان و نفوذ آن به ناحيه پالپ و يا با شكستن يك دندان و نفوذ ترك به ناحيه پالپ، پالپ آسيب مي‌بيند. باكتري‌ها به داخل پالپ نفوذ مي‌كند و اين منطقه عفوني مي‌شود. با انتقال عفونت از نوك ريشه به داخل استخوان يك كيسه چركي به نام آبسه درست مي‌شود. اگر اين بافت عفوني پالپ خارج نشود، درد و تورم ايجاد مي‌شود.
درمان ريشه دندان‌‌ (روت‌كانال‌تراپي) شامل چه مراحلي است؟
درمان ريشه ممكن است از يك تا 3 جلسه طول بكشد. در اين مدت دندان‌پزشك پالپ عفوني را خارج مي‌كند، كانال‌هاي ريشه را تميز مي‌كند و آنها را توسط مواد مخصوص پر مي‌كند. مراحل زير به ترتيب اجرا مي‌شود:
.1 از طريق تاج دندان، سوراخي به سمت پالپ باز مي‌شود.
.2 پالپ خارج مي‌شود. كانال‌ها تميز شده و آماده پرشدن مي‌گردند.
.3 ممكن است كانال‌ها در همان جلسه پر شوند و در غير اين صورت با يك ترميم موقت تاج، در جلسات بعدي كانال‌ها پر مي‌شوند.
.4 پس از پرشدن كانال‌ها، تاج دندان به كمك يك ترميم ساده و يا روكش‌هاي دنداني بازسازي مي‌شود.
اگر مراحل درمان ريشه به درستي اجرا شود و مراقبت‌هاي بعدي بيمار از دندان به خوبي انجام شود دندان درمان شده عمري طولاني خواهد داشت.‌‌
     
  
زن

 
گريپ فروت بيماري‌هاي لثه را بهبود مي‌بخشد

سلامتيران: براساس نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه فردريك شيلر آلمان كه درمجله پزشكي دندان انگلستان منتشرشده است،‌ ‌مصرف گريپ فروت در درمان بيماري‌هاي لثه موثراست.
به نقل از پايگاه خبري بي.بي.سي، اين دانشمندان با 2هفته مطالعه بر روي 85 بيمار سيگاري و غيرسيگاري مبتلابه بيماري‌هاي مزمن لثه وداراي مقادير ويتامين C در پلاسماي خون آنها دريافتند،‌ ‌مقدار ويتامين C درخون هر2 گروه سيگاري و غيرسيگاري با مصرف 2 گريپ‌فروت در روز افزايش مي‌يابد. اما به دليل اينكه مقدار ويتامين C به طوركل درخون افراد سيگاري كمتر است افزايش ويتامين C آنان 92 درصد كمتر از افراد غيرسيگاري است. اين دانشمندان معتقدند هر گريپ‌فروت تقريبا 5.29 ميلي‌گرم ويتامين C دارد و اين ويتامين با استفاده از مولكول‌هاي راديكال آزاد ناپايدار موجب بهبود سريع زخم‌ها و جلوگيري از آسيب لثه‌ها مي شود. اين دانشمندان همچنين معتقدند سيگار كشيدن احتمال ابتلابه بيماري‌هاي لثه را افزايش مي‌دهد.


=================================

سلامت رواني زن پيوندي در خطر است

ايسكانيوز: پزشكان در مورد سلامت رواني زني كه چندي پيش پيوند صورت انجام داد، اظهار نگراني مي‌كنند.‌ پزشكان وي اعلام كردند، اگر تغيير شكل ظاهري اين زن در پي اقدام به خودكشي وي صورت گرفته باشد بايد راجع به ثبات روحي وي نگران بود.
قبلا اين طور در مجامع عمومي‌ ‌منعكس شده بود كه اين زن بخش‌هايي از صورت خود را به علت حمله وحشيانه سگش از دست‌ ‌داده بود، اما دختر 8 ساله‌اش اعلام كرد، اين سگ مادرش را هنگامي‌ ‌موردحمله قرار داده بود كه وي قصد خودكشي با مقادير زيادي قرص خواب راداشته است، در‌ ‌حقيقت سگ وي نيت خير داشته، قصد آسيب رساندن به صاحبش را نداشته ولي چرا‌حمله‌اي ‌به ‌‌اين ‌شدت ‌را ترتيب داده، هنوز مورد سوال است.
     
  
زن

 
صنعت پلاسما و اتوماسيون در سازمان انتقال خون توسعه مي يابد

با ورود دستگاه هاي جديد اتوماسيون در سال جديد، صنعت پلاسما و اتوماسيون در سازمان انتقال خون توسعه مي يابد.
دكتر سيدحسن ابوالقاسمي با اشاره به ۱۰ ميليون دلار بودجه تبصره اي براي سازمان انتقال خون در سال ۸۵ اظهار كرد: پيش بيني مي شود با اين بودجه چند شهر به سيستم و تكنولوژي جديد و اتوماسيون كامل فني مجهز شوند لذا اين بودجه صرف تجهيز استان هاي بزرگ با خونگيري بالاي ۱۰۰ هزار در سال مي شود. وي اتوماسيون و توسعه صنعت پلاسما را از برنامه هاي كلان سال جديد سازمان دانست و خاطرنشان كرد: اگرچه در زمينه ايجاد پالايشگاه در سال هاي اخير توفيقي حاصل نشده اما حركت هايي آغاز شده است و بايد برنامه ريزي به نحوي مي بود كه اگر هم به تكنولوژي پالايشگاه دست نيافتيم، حداقل مانع از هدر رفتن پلاسماي داخل كشور مي شد.
وي گفت: اصلاح زنجيره سرد شبكه خون رساني و احداث سردخانه، مستندسازي، استاندارد سازي نگهداري تهيه و حمل و نقل پلاسما از طريق ارسال متعدد فيلم هاي خارجي از جمله اين اقدامات است.
دكتر ابوالقاسمي از ارسال محموله ۷۰ هزار ليتري پلاسما به يكي از كارخانه هاي معروف دنيا در آلمان خبر داد و اظهار كرد: پلاسماي صادر شده به فرآورده هاي مورد نياز بيماران هموفيلي مثل آلبومين و IVIG تبديل شد كه اميدواريم با پيگيري هاي به عمل آمده در بخش هاي صنعت در سال هاي آينده اين پلاسما در اختيار پالايشگاه هاي داخلي قرار گيرد.
وي با اشاره به تغيير رويكرد به صنعت پلاسما گفت: در گذشته سازمان انتقال خون نسبت به ورود بخش هاي خصوصي و نيمه دولتي به صنعت پلاسما مخالفت مي كرد لذا نسبت به بهره برداري پالايشگاه انتقال خون توفيقي نداشت كه به تلف شدن پلاسما منتهي شد، هرچند كه فرآورده هاي سلولي آن مورد استفاده قرار مي گرفت.
رئيس سازمان انتقال خون كشور با اعتقاد به اينكه بايد از انحصار سازمان انتقال خون خارج شويم، گفت: آيين نامه هايي تدوين شده كه به بخش هاي خصوصي و نيمه خصوصي اجازه ورود به صنعت پلاسما را با نظارت سازمان انتقال خون مي دهد. وي ادامه داد: ما از فعاليت هرگونه بخش خصوصي و غير دولتي براي ساخت پالايشگاه حمايت مي كنيم و متعهد مي شويم پلاسماي مورد نياز آنان را تامين كنيم اين در حاليست كه پيش بيني مي شود در سال ۸۵ ميزان پلاسما به ۲۰۰ هزار ليتر برسد.
وي با بيان اينكه هزينه بيماران وابسته به فرآورده هاي خارجي بيش از ۶۰ ميليون دلار است، گفت: چنانچه صنعت پلاسما در كشور راه اندازي شود، ۴۰ درصد صرفه جويي ارزي را در بر دارد.
دكتر ابوالقاسمي ادامه داد: متاسفانه با توجه به سياست هاي كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي و سيستم اقتصادي كشور وجود قوانين و مقررات مالي اداري دولتي دست مديران براي پرسنل بيشتر و توليد بالاتر بسته شده است.
وي با اظهار تاسف از توبيخ مديران ۲پايگاه بين المللي از سوي ديوان محاسبات گفت: اين قوانين دست و پا گير مانع اصلي رشد صنعت پلاسما است.
وي با بيان اينكه ۱۰۰ درصد فرآورده هاي سازمان انتقال خون به طور رايگان در اختيار بيمارستان ها قرار مي گيرد، گفت: اين در حالي است كه ما مطابق اساسنامه سازمان انتقال خون مجاز به فروش مابقي فرآورده هاي خوني به جز خون كامل هستيم، ولي از آنجايي كه بخش عمده اي از هزينه هاي سلامت به دوش مردم است، لذا ترجيح مي دهيم فرآورده هاي خوني را به طور رايگان در اختيار بيمارستان ها قرار دهيم.
وي تاكيد كرد: اگر ما بتوانيم بدون وجود پالايشگاه انتقال خون در كشور ۲۰۰ هزار ليتر پلاسما را معادل ۲۰ ميليارد تومان صرفه جويي ارزي براي تبديل به محصولات دارويي از كشور صادر كنيم لذا با حمايت هاي بيشتر صرفه جويي هايي را خواهيم داشت.
دكتر ابوالقاسمي با اشاره به ضرورت اصلاح هرم انساني د رچارت تشكيلاتي سازمان انتقال خون گفت: در اين صورت است كه صنعت پلاسما گسترش مي يابد. وي افزود: اتوماسيون پايگاه تهران در سال جديد تكميل مي شود و اتوماسيون حداقل در ۳ تا ۵ استان ديگر سال آينده شروع مي شود.
دكتر ابوالقاسمي با تاكيد بر اينكه تربيت پزشكان در خصوص مصرف بهينه خون مي تواند كمك شاياني براي مصرف خون در كشور باشند، بيان كرد: اصلاح بانك خون، توسعه برنامه نرم افزاري و نهادينه كردن آيين نامه بانك خون بيمارستاني از ديگر برنامه هاي سازمان انتقال خون كشور است.
وي ادامه داد: يك نرم افزار اصيل خارجي به مناقصه گذاشته شده كه با سيستم باركد كار مي كند كه ابتدا در پايگاه تهران و سپس در پايگاه هاي اصلي به كار گرفته مي شود كه به موجب آن خطاي احتمالي انساني را كاهش مي دهد كه در اين صورت قادر خواهيم بود تا نيروي انساني خود را در بخش اهدا كنندگان متمركز كنيم.
دكتر ابوالقاسمي در ادامه از ورود دستگاه هاي اتوماسيون پايگاه تهران در فروردين ماه ۸۵ خبر داد و گفت: براي افزايش ضريب سلامتي خون در حال استفاده از سيستم نرم افزاري در سازمان انتقال خون هستيم كه كسي كه يك بار از اهداي خون معاف دائم شده، ديگر اجازه اهداي خون را نداشته باشد.
وي در ادامه از داوطلبان اهداي خون كه پس از يك بار مراجعه معاف موقت شدند در تاريخ تعيين شده از سوي پزشك براي اهداي مجدد مراجعه كنند، گفت: متاسفانه كساني كه به طور موقت از اهداي خون معاف شدند، فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد مجدداً براي اهداي خون مراجعه مي كنند.
همشهری
     
  
زن

 
پرخوابي و كم خوابي و ابتلا به ديابت

ايسنا: به عقيده پژوهشگران خوابيدن بيش از حد يا كم خوابي، زمينه بروز ديابت نوع ۲ را در جوانان افزايش مي دهد و مدت زمان خواب افراد، يك عامل مؤثر در افزايش يا كاهش خطر بروز ديابت است.
كساني كه كمتر از ۶ ساعت و يا بيشتر از ۸ ساعت در روز مي خوابند، بيش از كساني كه حدود ۷ ساعت مي خوابند در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲ قرار دارند.
همچنين، از ساير عوارض كم خوابي و پرخوابي مي توان به بيماري عروق كرونر قلب، كه خود مسبب تعداد زيادي از موارد مرگ و مير است، اشاره كرد. پزشكان مي گويند، سيگار كشيدن و فشارخون بالا نيز در افراد مستعد، درصد بروز ديابت را تا حد قابل توجهي بالا مي برد.

==========================

زردآلو مفيد براي كم خوني

ايسنا: زردآلو بهترين درمان كم خوني است و خوردن آن براي افراد بسيار مقوي است، اين ميوه جهت چاقي نافع است ولي براي اشخاص چاق، خوردن مقدار اندك آن ضرر ندارد.
رنگ زرد اين ميوه مربوط به مولد ويتامين A يعني كاروتن است كه گاهي نماي بنفش نيز دارد.
روغن هسته زردآلو را مي توان در آرايش براي نرم كردن پوست به كار برد.
زردآلو معدن آهن، فسفر، كلسيم و مس است و روي هم رفته ميوه بسيار مفيدي است ولي نبايد در خوردن آن افراط كرد.
========================

گسترش آنفلوآنزاي پرندگان در آسيا

بيماري خطرناك آنفلوآنزاي پرندگان همچنان در حال گسترش است.
به گزارش راديو تلويزيون استراليا، در حالي كه از سال ۲۰۰۳ تا كنون بيش از ۱۰۰ نفر در ۷ كشور جهان بر اثر ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان جان خود را از دست داده اند، اين بيماري همچنان در مناطق مختلف جهان در حال گسترش است.
برمه و مالزي كشورهاي جديدي هستند كه موارد ابتلاي طيور خود به اين بيماري را اعلام كرده اند. در برمه بيش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مرغ كشته شده و ۴۳مرغداري قرنطينه شده است.
مالزي نيز شيوع اين بيماري را در منطقه اي در ايالت شمالي خود تاييد كرده است.
دانشمندان نگران تبديل شدن اين بيماري به يك بيماري همه گير و انتقال آسان آن بين انسان ها مي باشند.
     
  
صفحه  صفحه 25 از 58:  « پیشین  1  ...  24  25  26  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA