انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 37 از 58:  « پیشین  1  ...  36  37  38  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
دانشمندان از كشف مولكول كليدي موثر در پيدايش سرطان ريه خبر دادند

به گفته پژوهشگران، فقدان نوعي پروتئين، مسئول ايجاد پيشرفت ‌٧٥ درصد از موارد سرطان ريه است.

به گزارش سرويس «علمي» ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، به نقل از پايگاه اينترنتي BBC، محققان دانشگاه Vanderbilt در Nashuille اميدوارند شناسايي اين پروتئين به ابداع راهكارهاي جديد درمان سرطان ريه بيانجامد.

به گفته محققان، اين پروتئين مكانيسم رشد و از بين رفتن سلول‌هاي سرطاني و همچنين توليد رگ‌هاي خوني جديد در ريه را تحت كنترل در آورده و به افزايش كارايي داروهاي ضد سرطان كمك شاياني مي‌كند.

در حال حاضر سرطان ريه يكي از مهم‌ترين علل مرگ و مير در دنيا به حساب مي‌آيد و ‌٢/١ ميليون نفر نيز سالانه به آن مبتلا مي‌شوند. به عقيده پزشكان اين سرطان جزو مقاوم‌ترين بيماري‌هاي شناخته شده به درمان است.

================================

كشف نقش يك هورمون در بروز اعتياد به مواد مخدر


ايرنا- تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد ميزان بالاي يك هورمون در مغز افرادي كه تحت فشار رواني هستند آنها را به مي خوارگي يا اعتياد به مواد مخدر مي كشاند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آن آربور واقع در ميشيگان، محققان دانشگاه ميشيگان و جرج تاون دريافتند موش هايي كه ميزان عامل آزادكننده كورتيكوتروپين ياCRF در مغز آنها مشابه سطح اين هورمون در مغز انسان ها در زمان تنش است، هنگامي كه به آنها علامتي نشان داده شود كه پيش از اين با دريافت پاداش ارتباط داشته است، ميل بيش از حدي براي پاداش و در برخي موارد قند نشان مي دهند.
كنت بريج از دانشگاه ميشيگان مي گويد دلايل زيادي وجود دارد كه چرا افرادي كه دچار تنش هستند به پرخوري يا قمار مي پردازند يا به دنبال پاداش هاي لذت جويانه مي روند.
     
  
زن

 
بهبود داروها به كمك نانوذرات

محققان دانشگاه North Western آمريكا، نوعي تست مبتني بر نانوذرات ابداع كرده‌اند كه مي‌توان با آن قدرت اتصال اتصال دهنده‌هاي سه جزئي DNA را تشخيص داد.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» ايسنا، اين تكنيك مي‌تواند به روش‌هايي كارآمد براي توسعه داروهاي بيمارهاي ژنتيكي منجر شود.

Chad Mirkin از دانشگاه North Western مي‌گويد: شركت‌هاي داروسازي مختلف توجه خود را براي درمان بيماري‌هاي ژنتيكي به DNA معطوف كرده‌اند و سعي مي‌كنند تا DNA مولكول‌هاي كوچكي را كه به طور انتخابي به DNA متصل مي‌شوند و ژن مربوط به يك بيماري خاص را فعال يا غير فعال مي‌كنند، شناسايي كنند.

DNA معمولا داراي يك ساختار دوتايي است كه در آن يك جفت رشته DNA به يكديگر متصل شده و يك مارپيچ دوتايي را تشكيل مي‌دهند، ولي گاهي اوقات سه رشته به يكديگر متصل مي‌شوند.

اين DNA سه جزئي كه با عنوان DNA مارپيچ سه‌تايي هم شناخته مي‌شود، فقط در حضور يك مولكول كوچك اتصال دهنده تشكيل مي‌شود.

براي آزمايش اينكه آيا يك مولكول مشخص مي‌تواند به عنوان اتصال دهنده سه جزئي عمل كند يا خير، آنرا به محلول حاوي دو نوع رشته DNA با عامل هاي نانوذرات طلا به قطر 13 نانومتر، همچنين رشته‌هاي آزاد DNA كه مكمل يكي از دونوع ديگر هستند مي‌افزايند. اگر مولكول مورد آزمايش به عنوان يك اتصال دهنده سه جزئي عمل نكند، رشته‌هاي DNA مكمل با يكي از رشته‌هاي عامل‌دار DNA تشكيل يك مارپيچ دو تايي داده و رشته ديگر به طور آزاد باقي مي‌ماند؛ اما اگر يك مولكول اتصال دهنده سه جزئي به محلول اضافه شود، سه نوع DNA مختلف، يك ساختار سه جزئي پايدار تشكيل مي‌دهند. در نتيجه نانوذرات طلا به يكديگر متصل شده و تشديد پلاسمون آنها به سمت قرمز جابجا مي‌شود اين امر سبب تغير رنگ قرمز به آبي مي‌شود كه به آساني قابل تشخيص است.

فرآيند مذكور با گرم كردن محلول قابل برگشت است. گرما سبب شكستن ساختار سه جزئي مي‌شود و دمايي كه در آن تخريب ساختار سه جزئي و تغيير رنگ به قرمز اتفاق مي‌افتد، نشان دهنده استحكام پيوند اتصال دهنده سه جزئي به DNA است.

هر چه دماي مورد نياز براي تخريب اين ساختار بيشتر باشد، اتصالات فوق قوي‌تر هستند.

Mirkin و همكارانش اين فرآيند را با استفاده از عامل‌هاي اتصال دهنده بنزو [e] پيريدوايندول (BePI) و كورالين (CORA) نشان دادند. اتصال‌دهنده قوي‌تر BePI براي شكستن ساختار سه جزئي به گرماي بيشتري نسبت به اتصال ضعيف‌تر CORA نياز داشت.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، انجام مطالعات كامل بر روي هر اتصال دهنده يا مولكول كوچك امكان پذير نيست ولي اين روش به محققان اجازه مي‌دهد كه انواع مولكول‌هاي اتصال‌دهنده سه‌تايي را براي يك رشته مخصوص DNA شناسايي كنند. بيشتر بيماري‌ها داراي يك رمز پنتيكي منحصر به فرد هستند كه با دست‌كاري ژن‌ها با اتصال‌دهنده‌هاي سه‌تايي مناسب مي‌توان راه درمان جديدي ابداع كرد.

اين محققان نتايج كار خود را در مجله Journal Of American Chemical Society به چاپ رسانده‌اند.
     
  
زن

 
یك پژوهش دانشگاهي در آمريكا كه بر پايه تأثير حضور افراد در آيين‌هاي مذهبي هفتگي در مقايسه با اجراي برنامه‌هاي ورزشي و دارويي تهيه شده است، هرچند از يك سو نشان مي‌دهد، حضور در مراسم هفتگي مذهبي، بيشتر از عمل به برنامه ورزشي منظم و مصرف داروي مجاز بر طول عمر تأثير مي‌گذارد، اما از سوي ديگر، از نگاه اقتصادي، سرمايه‌دارانه و مالي، آمريكايي‌ها به اين تأثير نيز خبر مي‌دهد، تا آنجا كه اين تحقيق مي‌گويد، اعمال مذهبي و دادن ماليات‌هاي مذهبي مانند عشر در ميان مسيحيان و خمس در ميان مسلمانان، به نسبت عمل به رژيم‌هاي دارويي و غذايي به صرفه‌تر است. به هر حال، ‌ناگفته نيز پيداست كه آرامش رواني حاصل از حضور در آيين‌هاي مذهبي به ويژه راز و نياز با خداوند يكتا، شيريني خاص و بي‌همتاي خود را داراست.

روزنامه آمريكايي «واشنگتن‌پست» در اين‌باره مي‌نويسد: آيا مراسم هفتگي مذهبي مي‌تواند، به اندازه ورزش منظم يا دارو بر طول عمر مؤثر باشد؟ اين سؤال، موضوع تحقيق عده‌اي از اساتيد مركز پزشكي دانشگاه پترزبورگ بوده كه نتايج آن در مجله هيأت آمريكايي پزشكي خانواده منتشر شده است.

آنان با استفاده از آمار اميد به زندگي و مطالعات صورت گرفته در مورد مرگ، پيش‌بيني كرده‌اند كه عبادت‌هاي هفتگي، مي‌تواند دو تا سه سال به طول عمر انسان اضافه كند كه اين ميران با سه تا پنج سال ورزش منظم و 5/2 تا 5/3 سال مصرف داروهاي كاهش كلسترول برابر است.

«دانيل هال»، مدير اين تحقيق، كه يك كشيش نيز هست، ايده اصلي اين تحقيق را ارائه داد. تحقيقات همچنين نشان داد كه اعمال مذهبي و دادن عشر و... نسبت به رژيم‌هاي دارويي در سال بسيار به‌صرفه‌تر است.

البته «تام دنبرگ»، استاديار پزشكي دانشگاه «كولورادو» نسبت به نتايج تحقيق ابراز ترديد كرده و معتقد است كه فاكتورهاي ديگري كه ممكن است باعث افزايش طول عمر شركت‌كنندگان در مراسم كليسا شود، مد نظر قرار داده نشده است.

مثلا اين‌كه افراد مذهبي به خاطر اعتقاد مذهبي‌شان، كمتر به سيگار روي مي‌آورند و اين نيز مي‌تواند باعث افزايش طول عمر شود. وي اين مطالعات را جزيي از حركت بزرگ‌تري مي‌داند كه در جامعه آمريكا ايجاد شده و هدفش افزايش اعتماد علمي به مفاهيم مذهبي است.
     
  
زن

 
بنزيني كه خوب نمي سوزد

افسانه بهرامي
بيماري هاي ارثي سوخت و ساز يكي از شايع ترين بيماري ها در جوامع مختلف از جمله ايران هستند. اين بيماري ها ناشي از اختلالات ژني بوده و هميشه به صورت ارثي منتقل مي شوند. بنابراين در كشورهايي نظير ايران كه ازدواج هاي خانوادگي بسيار شايع است به وفور مشاهده مي شوند.در اين بيماري ها اختلال يك ژن موجب مي شود كه سوخت وساز مواد غذايي در بدن ناقص صورت گرفته در نتيجه انرژي مورد نياز بدن تأمين نشود. انرژي كه براي اندام هاي حياتي بدن (نظير مغز) يك نياز ضروري است. سوخت و ساز ناقص مواد غذايي منجر به توليد مواد سمي مي شود كه علاوه بر مغز، اندام هاي ديگر را تحت تأثير قرار مي دهد. اندام هايي چون كبد، كليه، چشم (نابينايي) گوش (كري). همچنين عنوان مي شود بسياري از موارد مرگ ها و سكته هاي ناگهاني و يا مشكلات عضلاني در سنين جواني مي توانند ناشي از اين بيماري ها باشند. چرا كه شايع ترين علائم اين بيماري ها علائم عصبي هستند كه در بيشتر مواقع به صورت تشنج و صرع بروز مي كنند.
در مصاحبه اي با دكتر طليعه زمان، فوق تخصص بيماري هاي گوارش و متابوليسم اطفال، دارنده بورد ايالتي آمريكا و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به بحث در مورد اين بيماري ها پرداختيم. به گفته ايشان در صورت مشاهده شش گروه علامت فرد بايد از جهت بيماري هاي ارثي سوخت و ساز بررسي شود.
۱ - وجود هر نوع مشكل عصبي
۲ - داشتن استفراغ هاي دوره اي و اختلال رشد
۳ - داشتن كبد بزرگ
۴ - سنگ كليه
۵ - آسيب عضلاني (ميوپاتي)
۶ - وجود بويي خاص در بدن
و اما شايع ترين اين بيماري ها شامل: اسيدوزهاي آلي ارثي، G6PD ، فنيل كتونوري، بيماري شربت افرا و اختلالات چرخه اوره است.
اسيدوزهاي آلي ارثي
در بيماري هاي اسيدوزهاي آلي ارثي ژن بيماري كه روي كروموزم هاي غيرجنسي قرار دارد بايد هم از پدر و هم از مادر به ارث برسد تا بيماري در كودك ظاهر شود كه طيف وسيعي از بيماري ها را در برمي گيرند و جزء شايع ترين بيماري هاي ارثي سوخت و ساز در ايران هستند.
علائم بيماري مذكور به دو صورت قابل مشاهده است: حمله اي و مزمن. به گفته دكتر زمان علائم حمله اي اسيدوزهاي آلي ارثي اصولاً به دنبال يك استرس ظاهر مي شوند. (چرا كه طي استرس سوخت و ساز بدن افزايش يافته در نتيجه با كمبود آنزيم، علائم بيماري تشديد مي شود.) در اين حالت فرد دچار بي اشتهايي، خواب آلودگي و مهمتر از همه استفراغ هاي مكرر مي شود و گاهي تشنج و بي هوشي و حتي مرگ رخ مي دهد. علاوه بر اين ادرار اين افراد بوي خاصي (بوي گنديدگي) دارد. بنابر اظهارات دكتر زمان اولين حمله بيماري در هر سني ممكن است بروز پيدا كند حتي پس از سنين 16 تا 17 سالگي، كه در رابطه با حمله هاي استفراغ گاهي خود به خود خوب شده و گاهي منجر به تشنج و مرگ مي شود.و اما در حالت مزمن اين بيماري فرد به تدريج دچار عقب ماندگي ذهني شده و تشنج هاي گاه به گاه از خود بروز مي دهد. تا جايي كه اكثريت اين بيماران به اشتباه نزد پزشكان متخصص اعصاب مراجعه مي كنند.
اين بيماري در صورت تشخيص در مراحل اوليه با داروهاي خيلي ساده نظير انواع ويتامين ها قابل درمان است. بيماران مذكور تا سنين 7 تا 8 سالگي كه رشد مغز كامل مي شود محدوديت شديد مصرف پروتئين دارند. (نظير: گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و ...) اما پس از اين سنين رژيم غذايي كمي آزادتر شده اما باز تا حدي محدوديت مصرف پروتئين دارند و در صورت باردار شدن مجدداً رژيم شديد محدوديت پروتئين بايد رعايت شود. (در واقع پروتئين بايد در حد خيلي كم مصرف شود.)
كمبود آنزيم G6PD
اين بيماري در نتيجه كمبود آنزيمي به نام گلوكز شش فسفات دهيدروژناز ايجاد مي شود. آنزيمي كه كمبود آن باعث مي شود گلبول هاي قرمز قدرت مقابله با عوامل اكسيد كننده را از دست داده و به سادگي تخريب شوند. دكتر زمان درباره علائم اين بيماري مي گويد: اين بيماران در صورت مصرف يا مجاورت با مواد اكسيد كننده نظير: باقلا، نفتالين، آسپيرين و برخي آنتي بيوتيك ها دچار تخريب گلبولي شده و علائم كم خوني را بروز مي دهند. ضمن اين كه ادرار پررنگ تري (زردتر) خواهند داشت. در دوره نوزادي اين بيماري معمولاً خود را با زردي پس از 24 ساعت اول پس از تولد نشان مي دهد. در نتيجه تمام نوزاداني كه به زردي نوزادي مبتلا مي شوند بايد از نظر وجود اين بيماري بررسي شوند.
درمان: در بيماري مذكور افرادي كه تخريب شديد گلبول هاي قرمز در آنها رخ نداده باشد به تدريج بهبودي صورت مي گيرد اما در موارد تخريب شديد گلبو ل هاي قرمز تزريق خون ضرورت پيدا مي كند.
بيماري فنيل كتونوري
در اين بيماري كمبود آنزيمي به نام فنيل آلانين هيدوركسيلاز وجود دارد. آنزيمي كه اسيد آمينه فنيل آلانين را به اسيد آمينه تيروزين تبديل مي كند.
دكتر زمان در رابطه با علائم اين بيماري اظهار كرد: نوزاداني كه مبتلا به بيماري مذكور هستند هنگام تولد سالم هستند اما پس از دو تا سه روز پس از تولد به دليل مصرف شير مادر كه در آن فنيل آلانين وجود دارد اختلال مصرف فنيل آلانين پيدا مي كنند. فنيل آلانين در بدن افزايش پيدا كرده و از سد مغزي عبور مي كند و تدريجاً فرد علائم باليني بيماري را بروز مي د هد. علائمي چون: متوقف شدن رشد سر، حساسيت هاي بيش از اندازه پوستي، استفراغ هاي بيشتر از معمول، بوي خاص ادرار (ادرار آنها بويي شبيه بوي رطوبت داشته كه اصطلاحاً گفته مي شود بوي موش مي دهد.)، تشنج هاي مكرر. (البته قابل ذكر است اين نوزادان هنگام تولد پوست روشني داشته و چشم هاي سبز يا آبي دارند.)
اين افراد بايد تا سنين 9 تا 8 سالگي و بارداري از شيرهايي كه ميزان فنيل آلانين آنها بسيار كم است استفاده كنند. (درمان كامل اين افراد از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه حتي درمان ناقص اين افراد مي تواند منجر به اختلال تكلم و اختلال فراگيري درس و... سواد).
و پس از سنين 8 تا 9 سالگي محدوديت شديد مصرف فنيل آلانين برداشته شده و شيرهايي كه تا حدي فنيل آلانين دارند بايد استفاده شوند علاوه بر اين تا پايان عمر بايد رژيم هاي كم پروتئين در برنامه غذايي اين افراد گنجانده شود. و ميزان فنيل آلانين هر دو هفته سپس ماهانه و در نهايت هر دو ماه يك بار تا سنين 9-8 سالگي كنترل شود. البته گفتني است اين افراد نبايد غذاهاي عاري از پروتئين يا فنيل آلانين مصرف كنند، چرا كه وجود ميزان اندك اين مواد در غذا براي اين بيماران ضروري است. دكتر زمان در مورد شيوه هاي آينده درمان اين بيماري اشاره كرد: قرار است در چند سال آينده داروهايي به بازار آيد كه مبتلايان به اين بيماري پس از مصرف آنها مي توانند از غذاهاي عادي استفاده كنند .
بيماري شربت افرا
در اين بيماري سوخت و ساز اسيدهاي آمينه شاخه دار دچار اختلال مي شود. دكتر زمان درباره علايم اين بيماري مي گويد: نوزاداني كه مبتلا به بيماري شربت افرا هستند تا روز چهارم پس از تولد اشتهاي خوبي دارند و خوب شير مي خورند، اما پس از آن به تدريج كم اشتها شده شير نمي خورند، بي حركت شده و سرشان را به عقب برمي گردانند، حتي ممكن است تشنج رخ داده و گاهي طي دو ماه اول پس از تولد فوت كنند. تشخيص زودرس اين بيماري موجب پيشگيري از ظهور علايم بيماري مي شود. در چنين افرادي بايد از غذاهايي كه عاري از اسيدهاي آمينه شاخه دار هستند استفاده كرد. علاوه بر اين مصرف پروتئين بايد محدود شود و در بارداري رژيم هاي سخت ادامه پيدا مي كند و سطح اسيدهاي آمينه شاخه دار در حد مطلوب نگه داشته شود.
اختلالات چرخه اوره
اختلالات چرخه اوره هم بيماري هاي اتوزومي مغلوب است كه در آن آمونياكي كه در نتيجه سوخت و ساز مواد پروتئيني در بدن توليد مي شود و بايد تحت تاثير آنزيم هاي خاصي به اوره تبديل شود به دليل عدم وجود اين آنزيم، به صورت آمونياك در بدن باقي مانده و در نهايت با افزايش سطح آمونياك بدن آسيب مغزي رخ مي دهد.علايم اين بيماري در دو شكل تظاهر مي كنند. حمله اي و مزمن. در شكل حمله اي فرد بي اشتهايي، خواب آلودگي و استفراغ دوره اي دارد كه گاهي حتي تشنج و مرگ نيز رخ مي دهد. از طرفي ميزان بالاي آمونياك در خون منجر به ورم مغز شده و فرد مستعد فشرده شدن مغز به داخل كانال نخاعي و در نتيجه قطع تنفس و مرگ ممكن است رخ دهد. به همين دليل اين بيماري جزو اورژانس هاي طب اطفال است كه بايد قبل از وقوع فتق مقري تشخيص داده شود.و اما در شكل مزمن، بيماري شديد نيست، اما تشنج هاي گاه به گاه وجود دارد و حتي امكان تشنج هاي مقاوم و عقب ماندگي ذهني است.
يكي از شايع ترين علايم بيماري، وجود سنگ هاي كليوي است. اين افراد محدوديت مصرف پروتئين دارند و تا سنين 8 تا 9 سالگي و بارداري بايد توسط رژيم هاي شديد غذايي كنترل شوند، اما پس از اين دوران مي توانند تا حدي رژيم غذايي آزادانه تري داشته باشند.

مشكلات بيماري هاي ارثي در ايران
بنابر اظهارات دكتر زمان در كشور ما مشكلات متعددي در رابطه با بيماري هاي ارثي سوخت وساز مطرح است. مهمترين مسأله نبود سيستم غربالگري در كشور است تا جايي كه امروزه نبود اين سيستم باعث شده بسياري از مردم ما جان خود را از دست بدهند يا به نوعي با عوارض اين بيماري ها درگير باشد و همچنين نتوانيم آمار دقيقي از اين بيماران داشته باشيم. از طرفي از آنجا كه اين بيماري ها در بسياري از موارد علايم عصبي بر جاي مي گذارند مراجعه بيماران نزد متخصصان اعصاب باعث شده است كه اين بيماري ها علامتي درمان شده و علت اصلي بيماري به قوت خود باقي بماند كه اين مسأله تا حدي برمي گردد به سيستم آموزشي كشور ما، چرا كه كمبود ارائه واحدهاي درسي در رابطه با اين بيماري ها و نبود رشته تحصيلي در مقطع تخصص براي اين دسته از بيماري ها باعث شده كه اطلاعات پزشكي در رابطه با اين بيماري ها كم باشد. علاوه بر اين برخي از بيماري هاي متابوليك ارثي كه تعدادشان كم نيست جزو بيماري هاي خاص محسوب نمي شوند در نتيجه تحت پوشش بيمه نيستند.
روزنامه همشهری
     
  
زن

 
تاثير پادتن هاي خون شتر در سرطان روده

ايرنا- دانشمندان در امارات، موفق به يافتن پادتن هايي در خون شتر شده اند كه به آنها امكان درمان موفقيت آميز سرطان روده در انسان را مي دهد.
يك پرفسور بلژيكي به نام سرژ مايلدرمانس كه در اين پژوهش فعاليت مي كند گفت: شترها به ويژه از نوع يك كوهان، داراي پادتن هاي منحصر به فردي در خون خود هستند كه از آنها براي آزمايش در از بين بردن تومورهاي بدخيم و غدد سرطاني روده موش ها استفاده شده و نتيجه صد درصد موفقيت آميزي نيز داشته است.وي افزود: كشف اين پادتن منحصر به فرد در خون شتر كاملا اتفاقي و تنها به اين دليل بود كه دانشجويان همكاري كننده در اين پژوهش از كشتن موش يا ديگر حيوانات خودداري كردند و بنابراين تصميم گرفته شد از خون شتر استفاده شود.


=======================================

پيشگيري از بروز مالاريا در مبتلايان به ايدز

رويترز- مالاريا و ايدز مهمترين بيماريهاي عفونـــي در جنـــوب صحراي آفريقا هستند. مالاريا در كودكان و بزرگسالان مبتلا به ايدز شيوع و شدت بيشتري دارد. دكتر جوناتان مرمين از موسسه تحقيقات ويروس اوگاندا در انتبه اوگانادا مي گويد اين تحقيق نشان داد با چند اقدام مي توان ميزان ابتلا به مالاريا را بسيار كاهش داد.
اين محققان دريافتند داروهاي ضد رتروويروس، پادزيست كوتريموكسازول و پشه بند هر كدام در پيشگيري از بروز مالاريا در مبتلايان به ايدز موثرند، اما استفاده از همه اين روشها به همراه هم بيشترين تاثير را دارد. مالاريا يك بيماري انگلي است كه توسط پشه ها منتقل مي شود و ساليانه بيش از يك ميليون تن را به كام مرگ مي كشاند. بيشتر قربانيان را كودكان آفريقايي تشكيل مي دهند. ويروس ايدز با تضعيف دستگاه ايمني، بدن را در برابر عفونتهاي فرصت طلب مانند ايدز و مالاريا آسيب پذيرتر مي كند. اين محققان تاثير درمانهاي تركيبي و مجزا را در هزار بيمار آلوده به ويروس اچ آي وي در اوگاندا بررسي كردند.
كوتريموكسازول كه درمان استاندارد جهاني در مبتلايان به ايدز است ميزان بروز مالاريا را تا 76 درصد كاهش داد. مصرف اين پادزيست به همراه داروهاي ايدز اثربخشي آن را به 92 درصد رساند. وقتي پشه بند نيز به اين داروها اضافه شد اثربخشي آن به 95 درصد افزايش يافت.
محققان كه نتايج يافته هاي خود را در مجله پزشكي لانست منتشر كرده اند معتقدند تاثير داروهاي ايدز ناشي از تقويت دستگاه ايمني بدن است و تاثير مستقيمي ندارد. هرچند انجام هر يك از اين كارها بطور جداگانه موثر است، اما در كنار هم ميزان ابتلا به مالاريا را 95 درصد كاهش مي دهد.
     
  
زن

 
پروتئين درماني براي قلب

ترجمه: مرتضي اسلام زاده-همشهری: به جرأت مي توان گفت كه مهم ترين عضو بدن انسان قلب است، چرا كه در صورت از كار افتادن آن، بدن حيات را از دست خواهد داد. برهمين اساس است كه پژوهشگران همواره سعي مي كنند يافته ها و اكتشافات علمي خود را بر اين عضو مهم متمركز سازند. به تازگي شيوه اي جديد جهت تصويربرداري از قلب صورت گرفته كه در نوع خود بي سابقه است و آن شيوه اي پزشكي است كه پزشكان با استفاده از آن قادرند تصاويري روشن تر و البته واضح تر را از بيماران خود به دست آورند و وضعيت دقيق سرخ رگ هاي اصلي منتهي به قلب را به دست آورند. اين روش را مي توان با شيوه قديمي اين آزمايش مقايسه كرد كه تصاوير خاكستري دو بعدي بود و به عكس هاي راديولوژي (X-Ray) شبيه بوده است.
در اين شيوه جديد، كار به اين صورت آغاز مي شود كه به وسيله يك سي تي اسكن 64 قطعه اي خاص طي يك فرآيند با 5 ضربان قلب پزشكان مي توانند جريان خون و همچنين رسوب ديواره رگ ها را مشاهده كنند. در تحولي ديگر، پژوهشگران در حال كار بر روي بيماراني هستند كه از سنين بسيار كم يا حتي از نوزادي به بيماري قلبي دچار شده اند.
براساس يافته هاي پژوهشگران در هنگام تولد نوزادان ضربان قلب شان به علت وجود پروتئيني به نام تروپونين به شدت افزايش پيدا مي كند. افراد بزرگسال در بدن خود نوع ديگري از همين گونه پروتئين را به همراه دارند، كه به طور معمول تنظيم كننده ضربان قلب آنهاست. اما در شرايط حاد همچون سكته ها و حمله هاي قلبي اين پروتئين ها به صورت طبيعي و درست نقش خود را ايفا نمي كنند. برهمين اساس، پژوهشگران دانشگاه ميشيگان به تازگي اخباري را منتشر كرده اند كه حكايت از آن دارد كه اين پژوهشگران توانسته اند در كار اين پروتئين ها روند رو به رشدي را ايجاد كنند.
پروفسور شارلين دي رئيس تيم تحقيق دانشگاه ميشيگان مي گويد: ما ابتدا كار را روي موش ها آغاز كرديم، كاري كه ما به انجام رسانديم اين بود كه تكه اي بسيار بسيار كوچك از DNA را از حالت جنين گرفتيم و به فرم بزرگسالي در آورديم. وقتي پژوهشگران پروتئين هاي تلفيق شده جنيني و بزرگسالي را به بدن موش ها وارد كردند، مقاومت موش ها را در برابر حملات قلبي بيشتر ديدند.دكتر دي در همين زمينه مي افزايد: قلب هاي موش ها بسيار بهتر عمل كرد و كمتر از جانوران و موش هايي كه از اين پروتئين ها در بدن خود نداشتند، عمل كرد. در آزمايشگاه وقتي همين كار برروي سلول هاي قلبي بيماران صورت گرفت پژوهشگران به نتايج يكساني دست يافتند.
اما پروفسور دي مي افزايد: بايد بگويم كه هنوز كار فراواني باقي مانده است تا اين درمان براي بيماران قلبي به صورت عالي انجام شود و ما بايد آزمايش هاي بيشتري را انجام دهيم.
     
  
زن

 
سه گونه انگل بيماري زاي جديد

ايسنا: يك دانش آموخته انگل شناسي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان از شناسايي و ثبت جهاني سه گونه جديد انگل كريپتوسپوريديوم با بررسي نمونه هاي دامي و انساني جمع آوري شده در سطح استان اصفهان خبر داد.
مهدي اعظمي كه در تحقيقات پايان نامه كارشناسي ارشدش موفق به شناسايي اين سه گونه جديد انگل كريپتوسپوريديوم شده است گفت كه كريپتوسپوريديوم از انگل هاي مشترك دام و انسان است كه نه تنها پستانداران كه حتي برخي خزندگان، ماهي ها و ساير مهره داران نيز از آلودگي به گونه هايي از اين انگل مصون نيستند.
اين انگل ها، پرزهاي كوچك سلول هاي پوشاننده دستگاه گوارش و تنفس مهره داران را آلوده مي كنند. در حال حاضر درمان مؤثري براي اين عفونت شناخته نشده است، در نتيجه پيدا كردن اين ميكروارگانيسم در افراد با نقص ايمني (به ويژه در افراد مبتلا به ايدز) همراه با پيش آگهي بدي است.
با اين حال به دليل اندازه بسيار ريز اين انگل ها (۵ -۲ ميكرومتر)، دشواري روش هاي تشخيص و نيز عدم مهارت كافي تكنسين هاي آزمايشگاهي كمتر مركز تحقيقاتي و آزمايشگاه تشخيصي در كشور زير بار تحقيق و تشخيص اين انگل ها مي رود. اعظمي خاطرنشان كرد: با توجه به تأثير تنوع گونه هاي انگل كريپتوسپوريديوم در تشخيص، پيشگيري و كنترل بيماري و عدم انجام مطالعات كافي به ويژه مطالعات مولكولي در ايران تصميم گرفته شد با استفاده از يك تكنيك معتبر مولكولي (PCR-RFLP) مطالعه حاضر براي اولين بار در اصفهان انجام شده و گونه هاي شايع در منطقه شناسايي شود تا در آينده با توجه به مسائل مختلف بيولوژيك گونه هاي موجود، استراتژي هاي كنترل بيماري در منطقه طراحي و اجرا شود.
وي با بيان اين كه اين مطالعه، اولين تحقيق در زمينه شناسايي و تشخيص گونه اين انگل ها در كشور به روش مولكولي بوده است، تصريح كرد: در اين تحقيق ابتدا در حدود ۲۰۰۰ نمونه از گروه هاي انساني با ريسك بالا (افراد با نقص سيستم ايمني مثل بيماران مبتلا به ايدز و سرطان) و كودكان خردسال و حدود يكهزار نمونه از فضولات گاو از مناطق مختلف استان اصفهان جمع آوري شده و با روش هاي آزمايشگاهي (استفاده از ميكروسكوپ)، ۳۰ نمونه انگل از فضولات انساني و ۳۰ نمونه از فضولات دامي شناسايي شده و در ادامه DNA انگل ها استخراج و با روش PCR تكثير و به روش RFLP (اثر دادن آنزيم ) برش داده شده و اطلاعات ژنتيكي آنها با نمونه هاي حاصل از تحقيقات خارجي مقايسه شده است. مقايسات نشان داد كه نمونه كشف شده با نمونه هاي خارجي مطابقت ندارد.
اين كارشناس ارشد انگل شناسي پزشكي در ادامه درباره تعداد گونه هاي شناسايي شده اين انگل گفت: بررسي مولكولي انگل هاي «كريپتوسپوريديوم» قدمت چنداني ندارد و طي اين مدت حدود ۲۵ گونه از اين انگل شناسايي شده كه عمده نمونه هاي بيماري زاي مشاهده شده در انسان از دو گونه هستند ولي ساير گونه ها هم مي توانند در انسان منشاء بيماري باشند. اعظمي در پايان با اشاره به اين كه براساس تحقيق انجام شده در استان اصفهان، شيوع آلودگي در دام ها حدود ۲۵/۶ درصد و در نمونه هاي انساني حدود ۲/۴ درصد بوده است، خاطر نشان كرد: انگل هاي جنس «كريپتوسپوريديوم» كه از طريق آب و مواد غذايي آلوده يا تماس با دام هاي آلوده منتقل مي شوند در روده باريك زندگي مي كنند و منشاء اسهال هاي شديد هستند كه در افراد عادي سه تا ۲۰ روز طول مي كشد و سپس بر طرف مي شود ولي در بيماران دياليزي و افرادي كه با نقص سيستم ايمني مواجه اند، عفونت ممكن است به شكل يك بيماري شبه وبا و طولاني مدت ظهور كرده و حتي گاهي به مرگ منجر شود. همچنين گزارش هايي هم هست كه حاكي از تاثير اين انگل ها بر مجاري صفراوي و تنفسي است.
     
  
زن

 
بازگشت به روش طبيعي

آندريا رابرتسون مدرس ايتاليايي

در سال هاي اخير نگرش منفي به زايمان طبيعي و دخالت هاي بي مورد انسان در اين امر طبيعي و فيزيولوژيك منجر شده است كه زنان ما در معرض مشكلات زيادي قرار بگيرند؛ مشكلاتي كه بيشتر از همه دامنگير كشورهاي درحال توسعه شده و مسئولين امر را به مبارزه با اين مسئله طلبيده است و اين سؤال را در ذهن حك مي كند كه در گذشته هاي دور اجدادمان چگونه با امر طبيعي زايمان برخورد مي كردند؟ به چه دليل بسياري از زنان امروز به اين امر طبيعي تن درنداده و به سمت جراحي به نام سزارين كه يكي از شايع ترين جراحي هاي دنياي امروز محسوب مي شود حركت كردند، در حالي كه احتمال مرگ مادر در سزارين يك در دو هزاروپانصد و در زايمان طبيعي يك در ده هزار برآورد شده است؟ پاسخ تمامي اين سؤالات در يك جمله نهفته شده است، درد زايمان طبيعي عامل بزرگ نگرش منفي زنان به اين امر فيزيولوژيك شده است؛ امر مهمي كه مسئولين كشور ما را نيز به واكنش واداشته و منجر شد كه در فروردين ماه سال جاري در بيمارستان روئين تن آرش تهران كارگاهي با عنوان روش هاي غيردارويي كاهش درد زايمان جهت كارشناسان ارشد مامايي سراسر كشور كه از اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها بودند، توسط دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت برگزار شود. دكتر محمد اسماعيل مطلق مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت در رابطه با اهداف برگزاري اين كارگاه اظهار كرد: هدف ما از برگزاري اين كارگاه آموزش دوره روش هاي غيردارويي كاهش درد در جامعه مامايي از دانشجو تا فارغ التحصيل مي باشد تا از طريق برنامه ريزي هاي صحيح آموزشي و فراهم كردن بسترهاي مناسب آموزشي آگاهي و نگرش زنان را نسبت به زايمان طبيعي افزايش دهيم.
* * *
در كارگاه روش هاي غيردارويي كاهش درد زايمان، خانم آندريا رابرتسون از استراليا به عنوان مدرس حضور داشت. وي كه داراي مداركي در زمينه آموزش هاي دوران بارداري و زايمان بوده و عضو افتخاري كالج استراليا است تجربه آموزش چنين روش هايي را در بيش از بيست كشور دنيا از جمله انگلستان، اسپانيا، ژاپن، ايرلند، برزيل، نيوزلند، مالزي، امارات و دبي دارد. وي هدف از اين آموزش ها را خوشايند كردن امر زايمان طبيعي براي زنان ذكر مي كند و بر اين باور است كه اين تجربه مهم زندگي زن بدون مداخلات پزشكي همچون اجداد ما انجام پذير است تا جايي كه 85 درصد زايمان ها به صورت طبيعي مي تواند انجام شود. وي مي گويد: شنيدن صداي مادر، شنيدن صداي قلب مادر، خيره شدن در صورت مادر از نيازهاي عاطفي يك نوزاد است كه نبايد توسط ما از وي دريغ شود.
روش ها و اعتقادات آندريا مسائل قابل تأملي هستند كه جهت تحقق راهي سخت مي طلبند؛ راهي كه طي آن در كشورهايي چون ايران به دلايل مختلف (كمبود نيروي متخصص، بودجه هاي ناكافي، فرهنگ جامعه و...) سؤال برانگيز مي باشند تا جايي كه حتي چالش هايي را هم در بين متخصصين امر برانگيخته است. به طوري كه از مطالب قابل بحث در اين كارگاه تشريح مراحل مختلف زايماني بود كه اين مدرس استراليايي آنها را در قالب يك روند طبيعي توجيه كرد. مراحلي كه اكثريت متخصصين امر آن را به سه مرحله (اول و دوم و سوم) تقسيم بندي مي كنند و وي آنها را در قالب تقسيم بندي نمي پذيرد و اظهار مي كند كه عكس العمل ها و حالت هايي كه مادر طي زايمان و درد به خود مي گيرد (تقليد: قدم زدن، خم شدن، استفاده از تكيه گاه هايي چون صندلي، ديوار، استفراغ كردن و...) از موارد طبيعي سير زايمان هستند كه در نهاد زن جهت به سرانجام رساندن موفق اين امر گذاشته شده است. مواردي كه از ديدگاه وي از لحاظ علمي قابل توجيه هستند، به عنوان مثال قدم زدن هنگام درد واكنشي جهت تطابق با درد مي باشد يا قرارگيري زن در وضعيت چمباتمه مكانيسمي جهت افزايش اقطار لگن است تا به خروج راحت تر جنين كمك شود. در حالي كه متأسفانه مداخلات پزشكي چون بستري كردن، خواباندن زائو روي تخت، تزريق مايعات داخلي رگي، گرسنه نگه داشتن، اجازه حركت ندادن، همه و همه منجر مي شوند فيزيولوژي طبيعي زايمان دچار اختلال شده و استرس هايي را بر جنين و مادر وارد كند؛ استرس هايي كه همچون ديگر موارد عنوان شده در اين گزارش بحث انگيز است و در رابطه با آن محققان و كارشناسان امر به نداي واحدي نرسيده و چنين اموري را در كشورهاي مختلف همگاني نكرده اند.
فوايد
براساس اظهارات آندريا رابرتسون فوايد متعددي در راستاي اين نوع زايمان قابل ذكر است، فوايدي چون: برقراري ارتباط سريع عاطفي بين مادر و نوزاد، ارتقاي وضعيت روحي رواني نوزاد، جلوگيري از گريه بيش از اندازه نوزاد، شروع زود هنگام شيردهي، پيش گيري از زردي نوزادي، كاهش استرس و اضطراب در خانواده، كاهش عفونت مادر و... .
موارد ممنوعيت
برطبق موارد ارائه اي در كارگاه مزبور اين شيوه زايمان در بسياري از موارد قابل انجام است مگر در موارد محدودي (حدود 20درصد) چون بيماري هاي حاد مادر و يا مشكلاتي چون عدم تطابق لگن مادر با نوزاد، زجرهاي جنيني و... .
چالش ها
آموزش هاي زايمان طبيعي بدون مداخله پزشكي در كشور ما چالش برانگيز بود. در اين راستا دكتر نوشين جعفري متخصص زنان و زايمان و مشاور دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت عنوان كرد كه اشاعه 100 درصدي اين آموزش ها در كشور ما امكان پذير نيست چرا كه براساس نيازهاي جامعه و كشور ما بايد مسئله را بنگريم. به طوري كه وزارت بهداشت درصدد است برخي از اين آموزش ها را در قالب درس نامه هايي تدوين كند و در اختيار جامعه مامايي قرار دهد. دكتر آرش عازمي خواه رئيس اداره مادران وزارت بهداشت نيز اظهارات دكتر جعفري را تأييد كرده و معتقد است كه تغيير كلي سيستم زايماني كشور امكان پذير نمي باشد. در همين راستا معصومه شاه محمدي كارشناس مسئول وزارت بهداشت نيز به عنوان يكي از اعضاي شركت كننده در اين كارگاه، اين كارگاه را خوب ارزيابي كرد و اظهار اميدواري كرد كه همگاني شدن اين آموزش ها علاوه بر مادران، جامعه مامايي كشور را نيز تحت تأثير قرار خواهد داد چرا كه ارائه اين خدمات در بخش خصوصي در قالب مراكز آمادگي زايمان توسط ماماها باعث جذب 16 هزار ماما مي شود.ماهرخ دولتيان كارشناس ارشد مامايي، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و از اعضاي شركت كننده در اين كارگاه ضمن اعتقاد به همگاني شدن اين روش مي گويد: اين كارگاه آموزشي يك دريچه جديد را در مسائل زايمان به روي ما باز كرد. تناقضات زيادي وجود داشت اما نمي توان به طور قطع اين آموزش ها را قبول يا رد كرد. شايد نتوان از آن به عنوان تناقض ياد كرد. شايد بتوان گفت ما اين دنيا را نمي شناختيم.
* * *
نظرها متفاوت است، كارشناسان و محققان، اعتقادات متفاوتي را عنوان مي كنند اما ما اميدواريم در هر فلسفه و نظريه اي هدف سير زايمان به صورت طبيعي باشد و مادران ما با اين درد سازگاري پيدا كرده و آن را به صورت خوشايندي تجربه كنند.
     
  
زن

 
نكات بهداشتي براي رفع خشكي دهان

كمبود و يا نداشتن بزاق دهان زمينه‌اي جدي براي ابتلا به بيماريهاي دهان و دندان است.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي تهران جويدن آدامس بدون قند باعث تحريك غده‌هاي بزاقي و توليد بزاق مي‌شود.

همچنين خوردن غذاهاي حاوي فيبر مانند سيب، هويج و كرفس كه تا حدي باعث پاك شدن دندانها مي‌شود، باكتريهاي مضر دهان را از بين برده و به ترشح بزاق كمك مي‌كند.

علاوه بر اين كشيدن نخ دندان و نوشيدن آب نيز مي‌تواند در رفع اين مشكل كمك شاياني كند.

نوشيدن آب باعث مرطوب نگه داشتن دهان و نخ كشيدن آن موجب پاكيزگي دندانهايي كه در اين شرايط حساس‌تر هستند مي‌شود.

رفع خشكي دهان

ترجمه: سودابه قيصري- بزاق دهان، يك نوشيدني سالم براي سلامت دندان و دهان است. سه پيمانه مايعي كه توسط غده هاي بزاقي، هرروزه توليد مي شود، حاوي مواد آنتي باكتريالي است كه از دندان ها در مقابل پوسيدگي مراقبت مي كند. مانند همه مايعات بدن، بزاق نيز به خون نزديك بوده و با آن نسبت خانوادگي دارد، بنابراين حاوي كلسيم و فسفر است كه دندان ها آن را جذب مي كنند. بزاق، همچنين به عنوان ليزكننده دهان عمل كرده و از چسبيدن غذا به دندان ها و لثه جلوگيري مي كند.فقدان جدي بزاق- كه نام پزشكي آن گزروستومي است ممكن است به چند دليل روي دهد. ممكن است عوارض جانبي يك دارو باشد يا ممكن است بيماري هاي خودايمن مانند سل جلدي، عامل اين مسئله باشند. بيماران مبتلا به سرطان گردن و سر نيز پس از راديوتراپي، با خشكي دهان مواجه خواهند شد. درمان نيز بستگي به عامل خشكي دهان و شدت آن دارد. امروزه پزشكان و دندانپزشكان، اين نظريه را كه سن بالا به تنهايي مي تواند عامل مهمي در خشكي دهان باشد، قبول ندارند.در اينجا به چند مورد براي كنارآمدن با خشكي دهان اشاره مي شود:
۱ - آدامس بدون قند بجويد: جويدن آدامس باعث تحريك غده هاي بزاقي در توليد بزاق مي شود. آدامس بايد بدون قند باشد زيرا قند و شيريني، باعث فساد دندان مي شوند.
۲ - غذاهاي حاوي فيبر مصرف كنيد: اينجا دليل ديگري براي خوردن حداقل يك سيب در روز مشخص مي شود. ميوه ها و سبزيجات فيبردار مثل سيب، هويج و كرفس كه زير دندان ها خرد مي شوند، نسبتاً پاك كننده هستند و به دليل همين خاصيت، باكتري ها و جرم را از دندان ها پاك مي كنند.
۳ - تا مي توانيد آب بنوشيد:آب، بسياري از فوايد سالم بزاق را ندارد اما نوشيدن مرتب آن، دهان شما را مرطوب نگه مي دارد. برعكس آب آشاميدني شهر كه از طريق شير آب در اختيار شما قرار دارد، بيشتر بطري هاي آب، فاقد فلورايد هستند، بنابراين اگر از آب بطري استفاده مي كنيد، حتماً بايد از خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد؛ چه دچار خشكي دهان باشيد، چه نباشيد.
۴ - از نخ دندان و دهان شويه استفاده كنيد:در صورتي كه دهان شما خشك است، نخ كشيدن و مسواك كردن، اهميت بيشتري پيدا مي كند زيرا بزاق دهان كه از دندان ها مراقبت مي كند، در اينجا وجود ندارد و بايد مراقبت بيشتري از دندان بشود.
۵ - از دارو براي تحريك غده هاي بزاقي استفاده كنيد:البته استفاده از داروها براي موارد بسيار جدي تر خشكي دهان توصيه مي شود.
همشهری
     
  
زن

 
جنس برنده

بي.بي.سي- معمولاً به ازاي هر يكصد دختر، حدود 104 پسر متولد مي شوند، اما آمارها نشان مي دهد كه در دوره هاي بحراني مانند زمان قحطي، اين نسبت، ديگر صادق نيست و نرخ تولد پسرها كاهش پيدا مي كند.به هر حال هر چند بحث و اختلاف نظر زيادي در مورد علت اين پديده وجود دارد، اما دانشمندان مي گويند در اين مسئله كه در چنين مقاطعي شانس تولد پسرها كمتر مي شود، بحثي نيست.مطالعه اي كه نتايج آن چند ماه قبل در نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا چاپ شد مي گويد: زنان باردار در دوره هايي كه با اضطراب شديد مواجه هستند ممكن است به طور ناخواسته، دست به انتخاب جنس فرزند بزنند؛ يعني جنين ضعيف تر را سقط كنند.اين يافته ها كه بر كنند.مطالعه داده هاي تاريخي تولد و مرگ از سوئد استوار است، استدلال مي كند كه ممكن است زاييدن دختر در زمان قحطي از لحاظ تكاملي، داراي مزايايي باشد. اين نظر مؤيد ديدگاهي است كه مي گويد ممكن است ساز و كاري هورموني براي سقط جنين هايي كه كمتر شانس بقا دارند وجود داشته باشد.برخي نظريه هاي علمي مي گويد كه به لحاظ تكاملي، مزيت داشتن دختر اين است كه در دوران هاي سخت، دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل مي

=========================

هشدار در رابطه با لنزهاي تماسي

ايرنا- اخيراً موارد متعددي از كراتيت قارچي كه عامل آن نوعي قارچ به نام علمي Fusarium solani است در بين مصرف كنندگان لنزهاي تماسي نرم مشاهده شده است. اكثر مصرف كنندگان اين لنزها از محلولي با نام تجاري ReNu with MoistureLoc براي ضدعفوني لنزهايشان استفاده كرده اند. نخستين موارد ابتلا به اين عفونت از آسيا گزارش شده اما اخيرا موارد متعددي از اين بيماري در آمريكا نيز ديده شده است. شركت Baush & lomb توليدكننده اين محلول از مصرف كنندگان خواسته تا تكميل تحقيقات مربوط به دخالت اين محلول در ايجاد كراتيت قارچي از محلول ديگري استفاده كنند. اين شركت اعلام كرده آنچه ذكر شده تنها مربوط به محلول ReNu مي باشد و به ساير محصولات اين شركت و يا محصولاتي كه در كارخانه هاي خارج از آمريكا توليد مي شود مربوط نمي شود. هرچند تاكنون موردي از كراتيت قارچي كه يك نوع التهاب قرنيه چشم است در ايران گزارش نشده ولي به دليل اپيدمي كه در شرق آسيا و آمريكا در اين مورد يافت شده تمام مصرف كنندگان لنزهاي تماسي نرم بايد به توصيه و نكات بهداشتي توجه كنند و رعايت آن را جدي بگيرند.
     
  
صفحه  صفحه 37 از 58:  « پیشین  1  ...  36  37  38  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA