انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 42 از 58:  « پیشین  1  ...  41  42  43  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
غذاى مناسب براى ديابتى ها

۱۰ نوع غذا براى كنترل بيمارى ديابت توصيه مى شود. با مصرف اين نوع غذاها بر كنترل بيمارى ميزان قند خون نيز كاهش پيدا مى كند.
۱) سبزيجات: سبزيجات، كم كالرى و غنى از فيبر هستند، بنابراين باعث پر كردن حجم زيادى از معده و احساس سيرى مى شوند. هرچقدر بشقاب غذا داراى سبزيجات بيشترى باشد بدين معناست كه كالرى و چربى هاى اشباعى كمترى (كه باعث افزايش بالا رفتن قند خون و مقاومت انسولين مى شوند) مصرف مى كنيد. سبزيجات نشاسته اى مناسب تر هستند مثل نخود، سيب زمينى، ذرت و...
۲) ميوه ها: ميوه ها قند و كالرى بيشترى نسبت به سبزيجات دارند، اما غنى از فيبر و كم چربى هستند. علاوه بر اين داراى آنتى اكسيدان هايى هستند كه از قلب، سيستم عصبى و چشمان محافظت مى كند. ميوه ها، مواد مغذى موردنياز بدن را تأمين مى كنند.
بنابراين مصرف ۳ تا ۴ وعده ميوه در روز توصيه مى شود (هر وعده معادل يك عدد ميوه يا يك فنجان كمپوت ميوه است) بايد توجه داشته باشيد كه بسيارى از مواد مغذى و مقدار زيادى از فيبر در پوست و دانه هاى ميوه وجود دارد.
۳) لوبياها: بهترين منابع رژيمى فيبر لوبياها هستند. فيبر سرعت هضم غذا را كاهش مى دهد و از بالا رفتن قند خون بلافاصله پس از خوردن غذا، جلوگيرى مى كند.
۴) غلات: بهترين صبحانه، صبحانه حاوى غلات است، براى اينكه فيبر لازمه را به بدن مى رساند. مطالعات نشان مى دهد افرادى كه صبحانه خود را با غلات آغاز مى كنند، در طول روز كمتر غذا مى خورند.

منابع غنى از پروتئين


۵) ماهى: سريع و آسان آماده مى شود و يكى از بهترين منابع پروتئين و بهترين جايگزين براى گوشت هاى پرچربى است. البته ماهى هاى چرب نيز غنى از اسيدهاى چرب امگا۳ هستند كه اين چربى ها باعث تميزى شريان ها مى شوند. در افراد مبتلا به ديابت اغلب ميزان ترى گليسيريد بالا و ميزان HDL كم است. اسيدهاى چرب امگا،۳ اين نقص ها را برطرف مى كنند. بنابراين خوردن ۲ وعده ماهى در هفته توصيه مى شود.
۶) سفيده تخم مرغ: داراى كالرى كمى است و برخلاف همبرگر و استيك ميزان چربى هاى اشباعى در آن كه باعث افزايش كلسترول بد و مقاومت انسولين مى شوند، كم است.
۷) آجيل: آجيل ها غنى از چربى هاى خوبى هستند كه باعث مبارزه با بيمارى قلبى مى شوند، علاوه بر اين آجيل ها به كاهش مقاومت انسولين و كنترل قند خون نيز كمك مى كنند. آجيل ها سرشار از ويتامين E هستند، آنتى اكسيدانى كه از سلول ها محافظت مى كند و مانع از آسيب ديدگى چشم و سلول هاى عصبى مى شود. همچنين آجيل ها غنى از منيزيم و فيبر هستند كه براى قند خون مفيد است.
۸) روغن زيتون: روغن زيتون داراى چربى هاى خوبى است كه خطر ابتلا به حمله قلبى را كاهش مى دهد، باعث ثابت شدن قند خون مى شود.
۹) ماست: ماست غنى از پروتئين و ديگر موادى است كه براى كاهش وزن مهم است مثل كلسيم. مطالعات نشان مى دهد، افرادى كه مقدار زيادى كلسيم مى خورند، لاغرترند و ميزان مقاومت انسولين در آنها نيز كم است.
۱۰) دارچين: اضافه كردن مقدار كمى دارچين به غذاى روزانه باعث كاهش قند خون مى شود. تركيبات موجود در دارچين به بدن كمك مى كند تا از انسولين بيشتر استفاده كند. بنابراين گلوكز بيشترى وارد سلول ها مى شود. تنها مصرف يك دوم قاشق چايخورى دارچين در روز باعث كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت مى شود.
     
  
زن

 
عفونت هاى مكرر مى تواند باعث آسيب ديدگى قلب كودك شود

مطالعات جديد نشان مى دهد، عفونت هاى مكرر كه اغلب با سرماخوردگى آغاز مى شود، مى تواند منجر به آسيب ديدگى قلب كودك شود. كارشناسان دريافتند: ميزان يك نوع پروتئين در كودكان مستعد ابتلا به عفونت، به همان اندازه در بزرگسالانى كه دچار آسيب هاى قلبى هستند، نيز ديده مى شود. ۸ درصد كودكانى كه در اثر مشكلاتى نظير سرماخوردگى، تب و ابتلا به ويروس ها به پزشك مراجعه مى كنند، مبتلا به مرگ سلول هاى ماهيچه قلب هستند، حتى گاهى اوقات اين مسأله در كودكى كاملاً مشخص نمى شود و چنانچه اين آسيب ديدگى زود تشخيص داده شود، مى توان از آسيب هاى جدى بعدى جلوگيرى كرد. لازم به ذكر است كه پزشكان نمى توانند آسيب ديدگى ماهيچه قلب را اندازه گيرى كنند، تنها ميزان يك پروتئينى به نام
«تروپونين ا» را در خون اندازه گيرى مى كنند، زيرا اين پروتئين باعث آسيب ديدگى قلب مى شود و ميزان اين پروتئين (CTn1) سطح آسيب ديدگى قلب را نشان مى دهد.

===================================

درمان حملات ميگرن

ايــــسنا-آمپول تزريقي سوماتريپتان (Sumatriptan) با نام تجاري ميگرستاپ (Migrstop) براي درمان حملات ميگرن براي نخستين بار در كشور توليد شد.
دكتر مهدوي فر از مديران شركت داروسازي اسوه ، گفت: ميگرن يكي از شايع ترين بيماري هاي سيستم مغز و اعصاب است كه حدود 15درصد زنان و 4 تا 6درصد مردان به اين بيماري مبتلا هستند.
وي افزود: اين دارو كه به صورت زيرجلدي تزريق مي شود، سريعترين روش درماني براي بهبود حملات ميگرني و سردردهاي خوشه اي به شمار مي رود.
اين فرآورده علاوه بر كاهش سريع درد، در كنترل علائم همراه ميگرن ازجمله تهوع و استفراغ نيز موثر است.
دكتر مهدوي فر در پايان خاطرنشان كرد: آمپول سوماتريپتان تزريقي (ميگرستاپ) به عنوان ابزاري قدرتمند در دست متخصصان نورولوژي مي تواند درمان ميگرن را در كشور دگرگون كند.
     
  
زن

 
رييس اورژانس كشور در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد:
شاخص‌هاي اورژانس پيش بيمارستاني ارتقاءيافت
ايجاد سيستم‌ ارجاع خدمات ويژه تروما از برنامه‌هاي جديد اورژانس است

رييس اورژانس كل كشور از افزايش و ارتقاي شاخص‌هاي اورژانس پيش بيمارستاني در كشور خبر داد و گفت: شاخص‌هاي ارزيابي خدمات پيش بيمارستاني شامل مدت زمان حضور اورژانس بر بالين بيمار، مرگ و مير حوادث ترافيكي و درصد پوشش خدمات پيش بيمارستاني در حوادث ترافيكي است.

دكتر فرزاد پناهي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه افزايش تعداد پايگاه‌هاي اورژانس به افزايش شاخص‌هاي اورژانس منجر شده است، اظهار كرد: شاخص رسيدن بر بالين بيمار در حوزه اورژانس پيش بيمارستاني در شهرها از 10 به 8 دقيقه و در جاده‌ها از 25 به 16 دقيقه كاهش يافته است.

وي ادامه داد: بر اساس آخرين اطلاعات متوسط زمان حضور آمبولانس در محل حادثه و بر بالين بيمار در تهران 11 دقيقه است كه اين بيانگر آن است كه بيماران با سرعت بيشتري به مراكز درماني انتقال مي‌يابند و باعث كاهش مرگ و مير مي‌شود.

رييس اورژانس كل كشور با تاكيد بر اين كه شاخص مرگ و مير در حوادث ترافيكي تابعي از مسافرت به ميليون كيلومتر است، ادامه داد: بر اساس محاسبات وزارت راه و ترابري و پليس راه درصد مسافرتها افزايش يافته به نحوي كه در امداد نوروزي با افزايش 35 درصد مسافرتها روبرو شديم كه قاعدتا بايد با افزايش35 درصدي مرگ و مير روبرو مي‌شديم.

وي يادآور شد: در حالي كه در نوروز 85 بر اساس آمار پزشكي قانوني به جاي افزايش 35 درصدي با افزايش 5 درصدي روبرو بوديم لذا اين شاخص با 30 درصد كاهش همراه بوده است.

دكتر پناهي با اشاره به درصد پوشش خدمات پيش بيمارستاني به عنوان شاخص بعدي، ادامه داد: بر اساس آمار قبلي در دسترس اين شاخص براي خدمات پيش بيمارستاني در حوزه تصادفات زير 10 درصد بود در حالي كه آمارهاي فعلي بيانگر پوشش 40 درصدي از خدمات پيش بيمارستاني در حوزه تصادفات است كه اين حاكي از گسترش 5 برابري و رشد 400 درصدي خدمات پيش بيمارستاني در كشور است.

به گفته وي، در گذشته از هر 10 بيمار كمتر از يك بيمار توسط تيم‌هاي آموزش ديده شامل اورژانس و هلال احمر منتقل مي‌شد در حالي كه اين شاخص در امداد نوروزي به 40 درصد رسيد.

وي با بيان اين كه ايجاد پايگاه‌هاي اورژانس در سال 85 ادامه مي‌يابد، افزود: با افزايش پايگاه‌هاي اورژانس در نيمه دوم 84 به وعده‌هاي خود در برنامه پنج ساله چهارم رسيديم اما در خصوص ساير شاخصها در برنامه پوشش فراگير چهارم در اورژانس به همكاري ساير سازمانها و ارگانها نيازست؛ به عنوان مثال مي‌بايست ميزان مرگ و مير در تصادفات به ازاي هر 100 تصادف از 9/4 به 3 برسد كه بر اساس آخرين آمار كه هنوز نهايي نشده اين شاخص به زير 4 رسيده است.

وي با اعتقاد به اين كه رشد و ارتقا شاخصها در خصوص اورژانس پيش بيمارستاني خيره كننده است، به ايسنا گفت: از برنامه‌هاي اورژانس كشور در سال 85 ارتقا كيفي اورژانس، رسيدگي به حوادث غير مترقبه و ايجاد سيستم‌هاي ارجاع خدمات ويژه تروما و ساير سيستم‌هاي تعريف شده علمي است تا به ارتقا كيفي شاخصها منجر شود.

دكتر پناهي با اشاره به وجود موانعي در خصوص تشكيل سازمان اورژانس كشور اظهار كرد: با توجه به بحث كوچك سازي دولت و كاهش تصدي‌گري در سطح دولت كوشش ما در جهت عملياتي كردن و افزايش قابليت‌هاي اورژانس است كه اين در راستاي ايجاد سازمان اورژانس كشور است.

رييس اورژانس كل كشور در خاتمه يادآور شد: ما مي‌كوشيم تا در كوتاه مدت با استفاده از ابزار و منابع لازم در جهت عملياتي‌تر شدن قدم برداريم.
     
  
زن

 
علايم بروز افسردگى

هر كسى ممكن است يك روز از خواب بيدار شود و احساس استرس داشته باشد، يا بى حوصله باشد و يا حتى كمى افسرده باشد. بروز اين حالت در يك روز نشانه افسردگى نيست، ولى چنانچه اين حالت چند روز يا چند هفته طول كشيد مى تواند خطرساز باشد و تبديل به موارد وخيم ترى مثل خوردن قرص، نداشتن حوصله، بيرون آمدن از رختخواب و يا حتى نرفتن سر كار شود. از علايم افسردگى مى توان در تغييرات رفتارى در حوصله يا تغييراتى مثل بى تفاوتى نسبت به مسائل مختلف، عدم نشان دادن علاقه و لذت بردن از زندگى، ايجاد اختلالات در تصميم گيرى و تمركز اشاره كرد. خستگى شديد، ايجاد تغييراتى در وزن و عادات مربوط به غذا خوردن، كم خوابى يا خواب بيش از حد و افكار منفى مثل خودكشى نيز از ديگر علايم بيمارى افسردگى است. ايجاد تغييرات در شيوه زندگى مى تواند باعث سلامت روانى فرد شود مثل پرهيز از مصرف دارو، مشروبات الكلى، داشتن يك رژيم غذايى سالم، داشتن يك برنامه منظم ورزشى و برنامه ريزى براى خواب كافى. علاوه بر اينها داشتن يك برنامه منظم و دقيق براى انجام كارهاى روزانه و در كنار آن صحبت با دوستان درباره عقايد و برنامه هاى زندگى نيز مى تواند مانع از بروز افسردگى شود.


===================================

بيماران تالاسمي 4 شهر كشور بار ديگر با كمبود دارو مواجه شدند

مديرعامل انجمن تالاسمي اعلام كرد: بيماران تالاسمي استانهاي اصفهان، شيراز، مازندران و گيلان از نبود داروهاي «دسفرال» رنج مي‌برند.

محمدرضا مشهدي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه كمبود داروهاي دسفرال از دو ماه آخر سال گذشته آغاز شده است، گفت: متاسفانه به نظر مي‌رسد كه ظرف چند ماه آينده با كمبودهاي شديد دسفرال در كشور مواجه شويم.

وي با تاكيد بر اين كه دسفرال داروي مورد نياز بيماران تالاسمي است، اظهار كرد: كمبود داروي دسفرال بيماران را از نظر روحي و رواني دچار مشكل مي‌كند و در ضمن افزايش بار آهن بر روي قلب، كبد بيماران تاثير خواهد گذاشت.

مشهدي با بيان اين كه كمبود دسفرال در تهران در هفته گذشته نيز وجود داشته است، به ايسنا گفت: در حال حاضر در تهران تنها داروخانه 13 آبان است كه دسفرال به بيماران مي‌دهد؛ همچنين اكثر بيمارستانها و بخشهايي كه بيماران تالاسمي در آن ارائه خدمت مي‌گيرند سهميه دسفرال خود را به طور كامل دريافت نمي‌كنند.
     
  
زن

 
نداشتن يک برنامه غذايي صحيح باعث ايجاد فقر آهن مي‌شود

بي توجهي به تغذيه مناسب در بين زنان در دوران قاعدگي و بارداري باعث فقر آهن در بين زنان شده و مشکلات حادي را به دنبال خواهد داشت.

دکتر رويا آزاد پزشک متخصص زنان در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه فارس - گفت: شايع ترين مشکل امروز در بين زنان کمبود آهن است که اين امر در درجه اول به دليل نداشتن يک برنامه غذايي مناسب و سرشار از آهن است.

وي با بيان اين که گوشت يکي از غني‌ترين منابع آهن است، افزود: متاسفانه به دليل بالا بردن قيمت گوشت ميزان مصرف آن در بين خانواده‌هاي ايراني بسيار کم است که اين ميزان آهن مورد نياز بدن را مخصوصا در بانوان تامين نخواهد کرد.

وي با اشاره به اين که مواد غذايي ديگري نيز در برنامه غذايي روزانه داراي آهن مي‌باشد، گفت: مواد غذايي همچون نان که يکي از جمله غذاهاي دائمي خانواده‌هاي ايراني است، همچنين عدس و خانواده حبوبات، تخم مرغ، اسفناج، فلفل سبز و کلا سبزيجات سبز منابع خوبي از آهن هستند.

دکتر آزاد تاکيد کرد: خوردن چاي بعد از غذا باعث از بين رفتن و دفع آهن از بدن مي‌شود. همچنين اضافه کردن جوش شيرين به نان نيز باعث از بين رفتن آهن موجود در نان مي‌شود که با توجه به مصرف بالاي مردم از نان به نانوايي‌ها توصيه شده که حتما از خمير مايه استفاده شود.

وي همچنين تصريح کرد: خونريزي ماهانه دردوران قاعدگي در زنان و دختران جوان باعث مي شود که ميزان زيادي آهن از بدن آنها دفع گردد که در رابطه با اين مشکل توصيه مي شود که از سن 15 سالگي با آغاز دوران قاعدگي بين 1 تا 10 روز قرص آهن مصرف شود تا از کمبود آهن جلوگيري شود.

وي در پاسخ به اينکه کمبود آهن باعث چه عوارضي در زنان مي‌شود، توضيح داد: کمبود آهن باعث مي‌شود که اکسيژن کافي به گلبول هاي قرمز بدن نرسد و در نتيجه اين امر باعث خستگي هاي زودرس، بي حوصلگي، ريزش مو، داشتن پوست کم رنگ بدن، دردهاي گنگ، رشد نامناسب ناخن مي گردد و همچنين عوامل ديگري چون ضريب هوشي و کاري پايين که ناشي از همان خستگي هاي زودرس است نيز بدليل نرسيدن اکسيژن کافي از طرف گلبول هاي قرمز به اندام هاي بدن مي باشد.


وي اظهار كرد که کمبود آهن يک عامل زيست محيطي است و ژنتيکي نيست که با خوردن داروهايي چون فروسولفات و فوليك اسيد مي توان کمبود آن را جبران کرد.

دکتر آزاد در پاسخ به اينکه کمبود آهن چه مشکلاتي را براي زنان باردار به دنبال خواهد داشت، گفت: کمبود آهن در زنان باردار مشکلاتي همچون بدنيا آمدن کودک با داشتن کمبود آهن و وزن کم را در بردارد و همچنين به دليل اينکه فقر آهن بر روي رشد ارگانهاي عصبي جنين تاثير به سزايي مي گذارد و کمبود آن ممکن است باعث نقص عضو شود در سه ماه اول بارداري به زنان باردار تاکيد بسيار زيادي برمصرف فوليک اسيد مي گردد.

وي همچنين گفت: فقر آهن عارضه‌اي است که اگر به آن توجهي نشود و تشديد گردد در زنان و دختران جوان ايجاد ناراحتي هاي روحي، عصبي و همچنين افسردگي مي کند.

وي در پايان با اشاره به اين که دولت قرار است گندم ، برنج و ماکاروني ها را از نظر داشتن آهن غني سازي کند افزود: اميدواريم با همياري دولت و همچنين داشتن برنامه غذايي مناسب و سرشار از آهن بتوانيم اين عارضه را در بين زنان کاهش دهيم.
     
  
زن

 
طرحي براي امنيت غذا و دارو

امنيت غذا كه همان دسترسي همه افراد جامعه به غذاي كافي و سالم است، در صورت موافقت مجلس شوراي اسلامي با تشكيل سازمان غذا و دارو نهادينه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، انديشه تشكيل سازمان غذا و دارو، سال 82 با امضاي بيش از 30 نماينده مجلس ششم قوت يافت. مدافعان تشكيل اين سازمان اعتقاد داشتند كه در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا، «سازمان غذا و دارو» مسؤوليت كامل مواد غذايي و دارويي عرضه شده به مردم را بر عهده دارد و در صورت ايجاد اشكالي در اين دو حوزه اين سازمان پاسخگو خواهد بود.

گفتني است: بر اساس پيش‌بيني‌هاي نمايندگان پيشنهاد دهنده طرح، در صورت تشكيل سازمان غذا و دارو، شوراي اقتصاد در توزيع منابع اعتباري يارانه‌ها در مورد مواد غذايي پس از كسب نظر وزارت بهداشت، زمينه اجراي سبد مطلوب غذايي را فراهم خواهد كرد و به منظور رفع سوء تغذيه خانوارهاي كم‌درآمد كالاهاي اساسي اعطايي به نيازمندان، روستاييان و ساكنان مناطق كمتر توسعه يافته نسبت به سايرين افزايش مي‌يابد.

همچنين، به منظور ارتقاي سطح سلامت مردم، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران موظف مي‌شود حداكثر تا پايان برنامه سوم استانداردهاي ايمني مواد غذايي را تكميل و جهت اعمال نظارت بر كيفيت توليد و عرضه مواد غذايي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاههاي ذيربط اعلام كند.

در حاليكه باور اين مساله نزد مسؤولان از استحكام بيشتري برخوردار شده و طرح «تشكيل سازمان غذا و دارو» بزودي در مجلس بررسي مي‌شود، مهمترين بحثي كه پيرامون طرح شكل گرفته، استقرار آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا استقلال آن از اين وزارتخانه است.

طبق طرح ياد شده، پيشنهاد دهندگان به وزارت بهداشت اجازه داده‌اند كه به منظور اجراي وظايف و اختيارات قانوني خود در زمينه برنامه‌ريزي و سياستگذاري و اجرايي، كنترل و نظارت بر مواد خوردني و آشاميدني، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو را در وزارتخانه تشكيل دهد.

دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، راه‌اندازي سازمان غذا و دارو جداي از پيكره وزارت بهداشت را حركتي نادرست مي‌داند و مي‌گويد: اين اقدام با توجه به شرايط موجود درست و منطقي نيست.

وي با اشاره به ضرورت وجود هماهنگي در بحث غذا و دارو اظهار مي‌كند: مي‌كوشيم تا اين هماهنگي در وزارتخانه ايجاد شود اين در شرايطي است كه قانونگذار هم در قانون توسعه چهارم به منظور همكاريهاي بين‌بخشي تشكيل شوراي عالي سلامت و امنيت غذا را پيش‌بيني كرده است.

وزير بهداشت يكي از كاركردهاي اين شورا را ايجاد هماهنگي در مباحث غذا مي‌داند و بيان مي‌كند: بحث بر سر افزايش و يا كاهش حيطه اختيارات وزارت بهداشت نيست بلكه بحث بر سر همپوشاني وظايفي است كه اين سازمان با برخي از وزارتخانه‌ها خواهد داشت و عملا كاركرد آن وزارتخانه‌ها را به زير سوال مي‌برد.

دكتر لنكراني اين هماهنگي‌ها را در سيستم موجود و با استفاده از شوراي عالي سلامت و امنيت غذا قابل وصول دانست.

در حالي كه وزير بهداشت تشكيل اين سازمان در شرايط كنوني و به صورت مستقل جدا از پيكره وزارت بهداشت را غير منطقي مي‌داند اما دكتر سعيد جمال واقفي دبير انجمن علمي داروسازان معتقد است: آنچه بايد در تصويب اين طرح به آن توجه شود حفظ استقلال اين سازمان است؛ هرچند همكاري وزارت بهداشت يا مراكز ديگر را مي‌طلبد.

واقفي در گفت‌وگو با ايسنا تصريح مي‌كند:‌ غذا و دارو دو محصولي است كه به علت نزديكي زياد و ارتباط مستقيم با هم و اهميت ويژه‌شان نياز مستقلي به يك اهرم كنترل كننده و هماهنگ كننده دارد.

وي اظهار مي‌كند: با تشكيل اين سازمان كليه مواد غذايي بايد استانداردهاي بين‌المللي داشته باشند و از جنبه‌هاي مختلف توليد يك ماده غذايي سنجيده مي‌شود. چه از لحاظ مكان توليد و چه كيفيت و كميت ماده غذا، در حالي كه چنين حساسيت بر مواد غذايي ايجاد شود به مراتب در رابطه با دارو اين حساسيت بيشتر خواهد بود و با وجود اينكه كارخانه‌هاي داروسازي ما به استانداردهاي بين‌المللي رسيده‌اند اما تا رسيدن به خودكفايي در اين زمينه راه زيادي است.

وي همچنين منطقي‌تر شدن تبليغات را در رابطه با مواد غذايي از مزاياي تشكيل اين سازمان مي‌داند و مي‌افزايد: در رسانه‌ها تبليغات هر نوع ماده غذايي بدون اين كه ارزش واقعي آن به اثبات برسد آزاد است و نياز به چارچوب معين و محدوده مشخص براي تبليغات حس مي‌شود كه با تشكيل اين سازمان تبليغات نيز در رابطه با مواد غذايي منطقي تر و صادق‌تر صورت مي‌گيرد.

دكتر واقفي در مورد ارتقاي كيفيت دارويي مي‌گويد:‌ با وجود اين كه تلاش دست اندركاران توليد دارو از يك سو و مسؤولان وزارت بهداشت از سوي ديگر در ارتقاي سطح كيفي دارو موثر بوده ولي براي رسيدن به جايي كه در اين زمينه در مقايسه با كشورهاي پيشرفته هيچ كمبود و ضعفي وجود نداشته باشد نياز است كه متوليان توليد و عرضه دارو تحت كنترلهاي قوي قرار گيرند.

وي ادامه مي‌دهد: با وجود اين كه كيفيت دارويي ما در سطح خوبي است و تقريبا 95 درصد داروها در داخل كشور ساخته مي‌شود ولي تبليغات خلاف اين موضوع را نشان مي‌دهد و مردم ما داروهاي خارجي را ترجيح مي‌دهند و به هر حال بايد با رقابت درست و منطقي و حركت در جهت استانداردهاي بين‌المللي اين ديدگاه‌ها را تغيير دهيم.

دكتر واقفي حجم توليد دارو را نيز مناسب مي‌داند و خاطرنشان مي‌كند: با وجود اين كه كميت يعني حجم توليد دارو در كشور در حد مناسبي قرار دارد 10 تا 12 درصد صادرات دارويي صورت مي‌گيرد ولي با رساندن صادرات به 30 درصد مي‌توانيم به خود كفايي در اين زمينه برسيم و ارز مورد نياز را نيز تامين كنيم.

وي در خاتمه بهره‌گيري از افراد باتجربه و واقعا حرفه‌اي داروسازي را در مديريت اين سازمان ضروري مي‌خواند و تاكيد مي‌كند: مديريت اين سازمان بايد با كساني باشد كه هم در صنعت، بازرگاني، تبليغات و هم از لحاظ علمي و تجربي كاملا كارآمد باشند كه بتوانند از عهده اين مسؤوليت خطير برآيند.


قوانين خوب اجراي ناقص


از ديگر سو، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي پيرامون تشكيل سازمان غذا و دارو معتقد است متاسفانه قوانين خوب در كشور ما به معناي اجرا و عملكرد خوب نيست.

مسعود اميني، نماينده مردم استهبان و ني‌ريز در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين كه تشكيل سازمان غذا و دارو در برنامه سوم توسعه مصوب و تاكيد شده بود، اظهار مي‌كند: در واقع هماهنگ كردن كليه تصميم گيري‌هاي مربوط به غذا و دارو در كشور برعهده اين سازمان خواهد بود. اين در حاليست كه متاسفانه به گفته وي تا پايان برنامه سوم اين كار عملي نشده و با شروع سال 84 كه برنامه چهارم توسعه شروع شد، حكم برنامه سوم معلق ماند و به مرحله اجرا نرسيد.

اميني پيرامون فلسفه اصرار برخي افراد مرتبط با امر غذا و دارو پيرامون تشكيل اين سازمان خاطرنشان مي‌كند: به اعتقاد اين افراد با تشكيل اين سازمان تمام افرادي كه به نوعي درگير تصميم سازي براي غذا و دارو هستند در يك تشكل سازماندهي مي‌شوند و از سوي ديگر قدرت سازمان غذا و دارو فرا وزارتخانه‌اي شده و توان هماهنگي ميان وزارتخانه‌ها و ارگانهاي مرتبط را پيدا مي‌كند.

نماينده مردم استهبان و ني‌ريز در خانه ملت ادامه مي‌دهد: در حال حاضر بخشي از تصميم‌گيري‌ها در وزارت بهداشت بوده و قسمتي در وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي، بازرگاني و رفاه است و عملا پراكنده كاري و ناهماهنگي در امر غذا و دارو ديده مي‌شود و اين احساس وجود دارد كه ارگانهاي مختلف تصميمات غير هماهنگ بگيرند.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان خاطرنشان مي‌كند: معتقد نيستم كه ايجاد سازمان غذا و دارو رافع همه مشكلاتي باشد كه در حال حاضر گفته مي‌شود متاسفانه نوع تفكر مردم و مسؤولان ما كمتر تفكر كارگروهي،‌ هماهنگ و برنامه‌ريزي شده‌اي است و افراد بيشتر به دنبال آن هستند كه اين قدرت را جايي متمركز كرده و به دست بگيرند. ضمن اين كه نفس موضوع و هماهنگ شدن كارها و تصميم گيري‌ها مفيد است ولي به نظر مي‌رسد در فرهنگ ما حل اصل مشكل اين نبوده هرچند كه گامي به سمت جلو است.

وي ضمن اظهار اميدواري از بين رفتن برخي ناهماهنگي‌ها با تشكيل اين سازمان تصريح مي‌كند: تشكيل اين سازمان كه طبق برنامه سوم بود بايد در سال 84 عملي مي‌شد كه در كميسيون نيز چالش‌هايي بود و بحث‌هايي مطرح شد به گونه‌اي كه در اولين جلسه بحث پيرامون اين موضوع با وزير سابق بهداشت هماهنگ نشده بود و از سوي وزارت بهداشت كه به كميسيون آمده بودند به شكل ناهماهنگي عمل شده بود ولي در نهايت پس از تشكيل جلساتي در مرحله اول اكثريت به آن رأي داد.

به گزارش ايسنا، در صورت تشكيل سازمان غذا و دارو طبق طرح پيشنهادي طراحان، امكانات و اعتبارات مربوط به فصل‌ها و بخشهاي دارو و غذا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به اين سازمان منتقل مي‌شود و با افزايش يك درصد سالانه قيمت دارو هزينه ناشي از تشكيل اين سازمان فراهم مي‌شود.
     
  
زن

 
**** اين خبر خيلي جالب است ****

به گفته محققان رابطه معكوسي ميان سطح تحصيلات فرد و درصد رسوب كلسيم در عروق منتهي به قلب وي وجود دارد.

به گزارش سرويس «بهداشت ودرمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از health day، براساس تحقيقاتي كه توسط پژوهشگران دپارتمان طب پيشگيري دانشگاه Alabama طي 15 سال روي 3000 نفر صورت گرفته است‏، هرچه افراد جايگاه اجتماعي پايين تر و تحصيلات ابتدايي‌تري داشته باشند به همان نسبت بيشتر دچار گرفتگي عروق كرونر قلب مي‌شوند.

دكتر «Yan»، سرپرست اين تحقيقات درخصوص اين يافته‌ها توضيح داد: درست است كه فشارخون، ميزان كلسترول، چاقي و كم تحركي در ابتلا به بيماري قلبي نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كنند اما داستان به همين جا ختم نمي‌شود.

وي ادامه داد: يافته‌هاي ما در طي 15 سال قويا موكد اين امر است كه پايين بودن سطح تحصيلات نيز در دامن زدن به رسوب كلسيم در عروق قلب و گرفتگي آنها مؤثرست.

اين محقق درخصوص ماهيت رابطه تحصيلات پايين و ابتلا به بيماري قلبي- عروقي توضيحي ارائه نكرده است.
     
  
زن

 
سرطان اوستئوساركوم چيست؟

اوستئوساركوم شايعترين سرطان استخوان است و در بين كودكان نيز سومين نوع متداول سرطان محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه ساير انواع سرطانها در نهايت مي‌توانند به بخش‌هاي مختلف از اسكلت‌بندي بدن گسترش پيدا كنند اما اوستئوساركوم يكي از معدود انواع سرطان‌هاي استخواني است كه در واقع از استخوان‌ها آغاز شده و گاهي نيز به ساير قسمت‌ها و بافت‌هاي بدن پيشرفت مي‌كند.

از آنجا كه اوستئوساركوم معمولا از سلول‌هاي اوستئوبلاست - سلول‌هاي موجب رشد استخوان‌ها مي‌شوند - آغاز مي‌شود لذا عمدتا نوجواناني را مبتلا مي‌كند كه در سن رشد قرار دارند.

لازم به ذكر است پسران به مراتب بيشتر از دختران به اين سرطان بدخيم استخواني مبتلا مي‌شوند و شايعترين نوع اين سرطان زانوها را مبتلا مي‌كند.

بيشتر موارد ابتلا به اوستئوساركوم از خطاهاي تصادفي و غير قابل پيش‌بيني در مولكول وراثتي DNE موجود در سلول‌هاي استخواني در زمان‌هاي تراكم رشد استخوان‌ها ناشي مي‌شود.

در حال حاضر روش موثري براي پيشگيري از ابتلا به اين نوع سرطان وجود ندارد، اما با تشخيص و درمان به موقع و مناسب بيشتر كودكان مبتلا به آن بهبود پيدا مي‌كنند.


- خطر ابتلا به اوستئوساركوم در دوران كودكي؛

اوستئوساركوم اغلب در پسران نوجوان شايع است و شواهد نشان مي‌دهد كه در نوجواناني كه بلند قدتر از حد متوسط همسالان خود هستند، خطر ابتلا به بيماري به مراتب بيشتر است.

همچنين احتمال ابتلا به اين سرطان در كودكاني كه يكي از سندرم‌هاي نادر سرطان را به ارث برده باشند بيشتر است.

از سوي ديگر از آنجا كه قرار گرفتن در معرض اشعه نيز يكي ديگر از دلايل ايجاد جهش ژنتيكي در مولكول DNE است از اين رو كودكاني هم كه در مرحله اوليه درمان سرطان تحت پرتودرماني قرار مي‌گيرند در معرض بيشتر ابتلا به اوستئوساركوم هستند.


- علائم اوستئوساركوم؛

شايعترين علائم اين سرطان درد و تورم در دست و پاي كودك است. اين مشكلات اغلب در استخوان‌هاي بلندتر بدن مانند استخوان‌هاي بالا يا پايين زانو و در بالاي دست در نزديكي شانه‌ها بروز مي‌كند.

اين احساس درد ممكن است در هنگام ورزش كردن يا به هنگام شب تشديد شده و پس از گذشت چندين هفته از آغاز درد ناحيه دردناك شده متورم و بزرگ مي‌شود.

در صورتي اين سرطان در پاها بروز كند كودك ممكن است پس از مدتي دچار لنگي بي دليل شود.

همچنين در برخي موارد اولين علامت بيماري شكستگي بازو يا پا است و علت آن اين است كه سرطان استخوان‌ها را تضعيف كرده و آنها را مستعد شكستگي مي‌كند.

اگر كودك يا نوجوان شما هر يك از علائم بالا را دارد بايد فورا با پزشك متخصص موضوع را درميان بگذاريد.


- نحوه تشخيص اوستئوساركوم؛

براي تشخيص اين سرطان پزشك كودك شما احتمالا از يك آزمايش جسمي، به دست آوردن جزئيات درباره سابقه پزشكي بيمار استفاده كرده و نيز براي تشخيص تغييرات ايجاد شده در ساختار استخوان‌هاي بيمار از راديوگرافي استفاده مي‌كند.

همچنين ممكن است به منظور آزمايش تومور در آزمايشگاه به نمونه‌برداري (بيوپسي) از استخوان نياز باشد.

در مراحل پيشرفته‌تر نيز از آزمايشات تخصصي تر در اين زمينه استفاده خواهد شد.


- نحوه درمان اوستئوساركوم؛

درمان اوستئوساركوم در كودكان شامل جراحي به منظور برداشتن سلول‌هاي سرطاني و يا تومورها و يا شيمي‌درماني به معني استفاده از داروهاي خاص پزشكي براي كشتي سلول‌هاي سرطاني است.

برداشتن سلول‌هاي سرطاني همزمان با شيمي درماني مي‌تواند به از بين بردن باقي مانده‌هاي اين سلول‌ها در بدن كمك كند.
     
  
زن

 
با خوردن گوجه فرنگي خستگي را از خود دور کنيد

گوجه فرنگي براي درمان خستگي مفرط و خستگي زود گذر مفيد است و براي اشخاصي که مبتلا به سنگ کليه و مثانه و ورم معده هستند توصيه مي‌شود.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايرن، گوجه فرنگي داراي مقادير متفاوتي از ويتامين‌هاي K ، E ، C، B ، A ، آهن، املاح معدني بي شمار مخصوصاً فسفر، کلسيم، پتاسيم، مس، منيزيم، کبالت بوده و به تازگي وجود يد نيز در گوجه فرنگي گزارش شده است.

طبع گوجه فرنگي سرد و خشک است و داراي خواص اشتهاآور، ادرار آور، ضد نفخ، مقوي اعصاب، خنک کننده، تصفيه کننده خون، ضد اسکوربوت، ضد تعفن، هضم کننده غذا، نشاط آور، نيروبخش، ضد ميکروب و ضد اسهال است.

ميوه اين گياه که قسمت اصلي آن است به صورت خام يا پخته درسالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذايي بطور وسيع درجهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دانه‌هاي گوجه فرنگي داراي روغن بوده که براي تهيه مارگارين، سالاد و صابون مصرف مي‌شود.

گوجه فرنگي، ترشي معده را از بين مي‌برد و براي بردن زيادي ترشي معده اثر خوبي دارد.

اين ميوه بدن را در مقابل امراض عفوني و کمبود ويتامين C حفظ مي‌کند.

گوجه فرنگي ازغذاهاي درجه اولي است که نيرو و نشاط مي‌بخشد و به هضم غذا کمک مي‌کند.

به علت داشتن ويتامين A از شب‌کوري جلوگيري مي‌نمايد و حس بينايي را تقويت كرده و به علت داشتن ويتامين B مقوي اعصاب است.

آب گوجه فرنگي تازه در رفع لکه‌هاي پوست مانند کک و مک اثر مفيد دارد؛ همچنين درموارد کمبود عناصر معدني بدن، درمان برافروختگي ها، رماتيسم، نقرس و جلوگيري از پيري زودرس خاصيت درماني دارد.

منبع: مركز بهداشت استان مركزي
     
  
زن

 
استعمال دخانيات و مصرف الكل از عوامل تشديد كننده بدخيمي‌هاي حنجره است

استعمال دخانيات و مصرف الكل از عوامل تشديد كننده بدخيمي‌هاي حنجره است.

دكتر «فرزاد ايزدي»، جراح و متخصص گوش، حلق و بيني در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، درخصوص علل بروز سرطان‌ حنجره گفت: عوامل متعددي باعث بروز سرطان حنجره يا زمينه ساز آن مي‌شوند كه تشخيص زودرس و درمان صحيح اين عوامل از بروز عوارض ناشي از مشكلات پس از بيماري جلوگيري مي‌كند.

وي با اشاره به استعمال سيگار به عنوان سر منشاء تمام بيماري‌ها و نيز عامل تشديد كننده سرطان حنجره، افزود: كار كردن در برخي محيط‌ها از قبيل پالايشگاه‌ها، كارخانه‌هاي رنگ سازي و آبكاري و كارگاه‌هاي نجاري كه افراد درآنجا با گرد و غبار حاصل از مواد توليد شده روبرو هستند به علت عدم رعايت موازين بهداشتي به بروز مشكلات حنجره مي‌انجامد.

دكتر ايزدي عضو مركز تحقيقات گوش، حلق و بيني و سر و گردن بيمارستان رسول اكرم(ص) اثرات باقي‌مانده و دراز مدت از زخم‌ها و عفونت‌هاي مزمن در ناحيه حنجره را يكي ديگر از مؤلفه‌هاي زمينه ساز بروز اين نوع سرطان ذكر كرد و ادامه داد: اشعه درماني در درمان برخي بيماري‌ها مثل كچلي و همچنين اختلال در عملكرد تيروئيد ديگر مواردي هستند كه احتمال بروز سرطان حنجره را افزايش مي دهند.

وي در خصوص نشانه‌هاي بدخيم حنجره گفت: گرفتگي صدا و درمراحل پيشرفته‌تر گرفتگي حنجره‏، مشكلات تنفسي، گير كردن غذا هنگام بلع، گوش دردهاي ارجاعي به علت عصب دهي مشترك حنجره و گوش و همچنين خونريزي همراه با سرفه‌هاي مكرر ، خشن و مزمن از علائم بروز مشكلات حنجره است كه در صورت عدم بررسي دقيق و مراجعه به موقع تبديل به بدخيمي‌ها در اين ناحيه خواهد شد.

دكتر ايزدي با تاكيد بر مراجعه به هنگام بيمار در برخورد با علائم مذكور به جهت حفظ سلامت عواملي مانند تنفس صحيح و بلع آسان اضافه كرد: چنانچه گرفتگي‌هاي صدا بيش از دو تا سه هفته تداوم يابد، بايد توسط پزشك معالج بررسي گردد.
     
  
صفحه  صفحه 42 از 58:  « پیشین  1  ...  41  42  43  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA