انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 47 از 58:  « پیشین  1  ...  46  47  48  ...  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
گاز هليم در عكسبرداري از شش بيماران كاربرد دارد

اصفهان ، ايرنا

يك استاد دانشگاه و مدير پژوهشي مركز تحقيقات ملي فرانسه گفت: گاز استنشاق شده هليم ‪ ۳‬در عكسبرداري از "شش " بيماران كاربرد دارد.


پروفسور" ميشل لودوك" روز دوشنبه در سمينار علمي در محل خانه رياضيات اصفهان افزود: اين شيوه عكسبرداري در بيماران مبتلا به آسم يا انسدادهاي مزمن مجاري تنفسي در "شش" مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين متخصص فيزيك هسته‌يي، ليزر و اتمهاي سرد گفت: اين روش كه اخيرا براي تصوير برداري از شش‌ها رايج شده، با استفاده از عكسبرداري دوار و گاز استنشاق شده هليم ‪ ۳‬انجام مي‌شود.

وي يادآور شد: روشهاي جديد "ام آر آي" اين امكان را فراهم مي‌كند كه با استفاده از گاز هليم استنشاق شده در ششها ، عكسبرداري شود.

به گفته اين استاد دانشگاه فرانسه، هسته باردار شده گازهاي هليم چندين ثانيه در ششها باقي مي‌ماند و اين امكان را فراهم مي‌كند كه از شش بيمار عكس سه‌بعدي تهيه شود.
     
  
زن

 
يافته جنجالي دانشمندايراني مقيم آمريكا:
مصرف حشيش باعث لطمات مغزي مشابه اسكيزوفرنيا درنوجوانان مي‌شود
گفت‌وگوي ايسنا با دكتر«منظر اشتري»دانشياردانشگاه«انشت ين»




دانشيار ايراني دانشگاه «آلبرت انشتين» نيويورك در تحقيقات خود براي نخستين بار نشان داد كه آسيب‌هاي وارده به مغز نوجوانان در اثر استعمال حشيش در نوجوانان همانند اختلالات و مشكلات موجود در مبتلايان به بيماري اسكيزوفرنياست و به ويژه منطقه‌اي از مغز را كه مسئول رشد اجتماعي فرد است، تخريب مي‌كند.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر اشتري در تحقيقات خود با استفاده از نوعي تكنيك پيشرفته تصويربرداري از مغز موسوم به (DTI (Diffusion Tensor Imaging براي نخستين بار دريافت كه حشيش، سيگنال‌هاي الكتريكي مغزي را دقيقا همان‌طور كه در بيماري اسكيزوفرنيا از بين مي‌روند، دچار اختلال مي‌كند.

اين يافته‌هاي جديد به مدارك پيشين افزوده شده، مبني بر آنكه حشيش ممكن است يك علت مهم بيماري‌هاي روحي در بزرگسالان و حتي عاملي مهم‌تر براي وقوع اسكيزوفرنيا در افرادي كه از نظر ژنتيكي ضعيف محسوب مي‌شوند، باشد.

نتايج تحقيق اين پژوهشگر ايراني كه چندي پيش در كنفرانس جامعه راديولوژي شمال آمريكا (RSNA) در شيكاگو ارايه شد، در رسانه‌هاي آمريكا و اروپا بازتاب داشته و به ويژه بر فشارهاي موجود بر دولت انگلستان درخصوص اعمال تغييراتي در سياست‌هايش در قبال حشيش افزوده است.

انگلستان سال گذشته ميلادي اين ماده مخدر را از رتبه B به رتبه C تنزل داد كه به معناي آن است كه ماموران پليس از اين پس افرادي را كه حامل مقادير كمي از اين ماده مخدر باشند، دستگير نمي‌كنند.

دكتر منظر اشتري، دانشيار راديولوژي در كالج پزشكي آلبرت انشتين در نيويورك در گفت‌وگويي تلفني با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره تحقيقات خود در زمينه اثرات حشيش بر مغز اظهار داشت: تمامي تحقيقاتي كه تا پيش از اين انجام شده، با قاطعيت نشان داده‌اند كه جواناني كه از حشيش استفاده مي‌كنند در معرض خطر جدي ابتلا به رفتارهاي روان‌پريشانه هستند، اكنون با تصويربرداري از مغز، مدارك و شواهد كاملا معتبر و قابل استنادي داريم كه مويد اين لطمات هستند.

وي تصريح كرد: مطالعات پيشين عمدتا به بررسي رفتار و تاريخچه اين بيماري در افراد مختلف پرداخته بودند اما اين نخستين بار است كه با بهره‌گيري از تكنيك‌ تصويربرداري مغزي DTI - نوع پيشرفته‌اي از MRI كه با عكس‌برداري از مولكول‌هاي آب موجود در مغز، سيستم عصبي آن را به تصوير مي‌كشد - شواهد مستقيمي از ارتباط ميان اختلالات مغزي و مصرف اين نوع مواد مخدر به دست آمد.

دكتر اشتري خاطرنشان كرد: اين تحقيق كه طي دو، سه سال انجام شد، شامل چهار مطالعه بود. در مرحله اول با تصويربرداري و بررسي مغز گروهي از پسران نوجوان با معدل سن 17 سال و مقايسه آن با تصاوير مغز گروه ديگري از نوجوانان با معدل سني 14 سال، نحوه رشد مغز در سنين بلوغ كه رفتارهاي اجتماعي فرد شكل مي‌گيرد مورد بررسي قرار گرفت و بخش‌هايي از مغز كه در اين مرحله در حال رشد هستند، شناسايي شدند.

وي خاطر نشان كرد: در مطالعه‌اي ديگر، مغز و فعاليت‌هاي مغزي 15 نفر از نوجوانان 15 تا 18 سال تحت درمان در يك مركز ترك اعتياد به حشيش كه مدت يك سال به طور ميانگين روزي يك بار حشيش كشيده و يك ماه پيش از آغاز اين بررسي اين داروي مخدر را ترك كرده بودند، مورد بررسي قرار گرفته و با مغز گروهي از نوجوانان طبيعي مقايسه شد كه نتايج اين تحقيق حاكي از آسيب قابل توجه بخش‌هايي از مغز نوجوانان حشيشي (ترك كرده) بود.

بررسي تصاوير تهيه شده از مغز اين گروه از نوجوانان نشان داد كه بخش‌هايي آسيب ديده مغز آنها دقيقا همان قسمت‌هاي در حال رشد مغز در سن بلوغ است كه در مطالعه اول شناسايي شدند.

دكتر اشتري در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: اين بررسي نشان مي‌دهد كه وقتي مغز در اثر اعتياد به حشيش در معرض آسيب قرار مي‌گيرد عمدتا بخش‌هاي در حال رشد مغز صدمه مي‌بيند، اين بخش‌ها كه به «Higher Order Intelligence» موسومند شامل نورون‌هاي چندكاره (مالتي تسكينگ) هستند كه در قسمت‌هاي مشخصي از مغز قرار دارند و رشد رفتارهاي اجتماعي فرد وابسته به رشد آنها است.

پژوهشگر ايراني دانشگاه آلبرت انشتين با اشاره به اين كه زمينه اصلي تحقيقات وي مطالعه ساختار مغزي كودكان مبتلاء به اسكيزوفرنيا است، خاطر نشان كرد: يكي از دلايل اصلي انجام اين تحقيق و بررسي اثرات سوء مصرف حشيش بر مغز، گرايش برخي از مبتلايان به اسكيزوفرنيا به اين ماده مخدر به خيال تسكين يافتن با آن بود كه اين مطالعه به روشني نشان داد كه بر خلاف اين تصور غلط، مصرف حشيش نه تنها به بهتر شدن حال اين بيماران كمكي نمي‌كند بلكه لطمات جدي به مغز به آنها وارد مي‌كند.

از طرف ديگر از آنجا كه زمينه تحقيقات من مطالعه كودكان بيمار (افرادي كه در سنين زير 17 سال به اسكيزوفرينا مبتلاء مي‌شوند) است، در اين مطالعه هم دقيقا اين مقطع سني را كه زمان آغاز رشد مغز است، بررسي كرده و رابطه آن را با اسكيزوفرنيا مورد مطالعه قرار داديم.


دكتر اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تصريح كرد: در بخش ديگري از اين تحقيق، با مقايسه مغز گروهي از كودكان مبتلاء به اسكيزوفرنيا با گروه كنترل (افراد سالم)، محل‌هاي صدمه ديده در مغز آنها را مشخص كرديم كه در تطابق كامل با بخش‌هاي آسيب ديده در مغز معتادان به حشيش بود. البته ميزان اين آسيب‌ها در مغز بيماران اسكيزوفرنيايي به مراتب بيش از ضايعات موجود در نوجوانان معتاد است ولي تقريبا همه بخش‌هاي در حال رشد آسيب ديده در مغز معتادان به حشيش در گروه مبتلا به اسكيزوفرنيا هم آسيب ديده است.

اين پژوهش همچنين نشان داد كه در اسكيزوفرنيا هم بخش‌هايي از مغز كه در سنين بلوغ رشد مي‌كند دچار آسيب مي‌شود.

استاد ايراني دانشگاه آلبرت انشتين نيويورك اضافه كرد: مطالعه بسيار وسيعي كه در استراليا انجام شده و نتايج آن، سال گذشته در مجله «اعتياد» آمريكا منتشر شد با بررسي رفتار اجتماعي هزار نفر به مدت پانزده سال نشان داد كه ابتلاء به اسكيزوفرنيا در افرادي كه حشيش مي‌كشند، بسيار شايع‌تر است و آنها كه از ابتدا به اين بيماري مبتلاء بوده و بعدا به مصرف حشيش روي آورده‌اند حالشان به مراتب بدتر است.

مطالعه ما با اين كه ماهيت اجتماعي نداشت با بررسي ساختار مغز نتايج اين تحقيق چندين ساله را تاييد كرد.


به گفته وي، از يافته‌هاي اين بخش از تحقيق اين است كه نوجواناني كه در خانواده‌شان سابقه اسكيزوفرنيا وجود دارد در صورت گرايش به ماده مخدر حشيش خطر ابتلاء به اين بيماري را در خود به شدت افزايش مي‌دهند.

دكتر اشتري تصريح كرد: در مطالعه چهارم اين تحقيق، مغز مبتلايان به اسكيزوفرنيا كه حشيش هم مصرف مي‌كنند با مغز بيماران غير معتاد مقايسه شد كه نتايج اين بررسي حاكي از بيشتر بودن آسيب در مغز بيماران معتاد بود.

پژوهشگر ايراني دانشگاه آلبرت انشتين در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا مصرف حشيش مي‌تواند به عنوان عاملي براي ابتلاء به اسكيزوفرنيا تلقي شود، گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده در اين طرح نمي‌توان گفت هر كس حشيش بكشد به اين بيماري مبتلاء مي‌شود كه البته ممكن است اين مساله هم صادق باشد كه بايد در اين زمينه تحقيقات بيشتري انجام داد؛ با اين حال با اطمينان مي‌توان گفت كه بر اساس نتايج اين مطالعه خطر ابتلاء به اسكيزوفرنيا در افرادي كه به دليل عوامل خانوادگي و ... ريسك ابتلاء به اين بيماري در آنها بالا است در صورت اعتياد به حشيش افزايش مي‌يابد.

از طرف ديگر، مصرف حشيش در هر حال به مغز ــ عمدتا مولتي تسكينگ نورون‌ها ــ آسيب مي‌زند همچنان كه صدمات آن به ساير بخش‌ها از جمله سيستم تعاملي بدن نيز اثبات شده است.

وي همچنين پاسخ دقيق به اين سوال كه آيا احتمال ترميم بخش‌هاي آسيب ديده در صورت ترك اعتياد وجود دارد را نيز مستلزم انجام تحقيقات بيشتر عنوان كرد كه بايد طي آن مغز گروهي از معتادان به حشيش بررسي شده و چند سال بعد از ترك اعتياد آنها نيز مجددا مغز و فعاليت‌هاي مغزي آنها بررسي و مقايسه شود.

دكتر اشتري در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا مصرف حشيش در سنين بالاتر از نوجواني نيز چنين اثراتي دارد به ايسنا گفت: در گذشته تصور مي‌شد كه مغز تنها تا سن مشخصي رشد مي‌كند ولي در همين كنفرانس اخير جامعه راديولوژي شمال آمريكا (RSNA) مقاله‌اي ارائه شد كه نشان مي‌دهد رشد مغز - كه صرفا بزرگ شدن اندازه آن نيست - در سنين 30 و 40 سالگي هم ادامه دارد.

رشد مغز ناشي از افزايش تجربه و آموخته‌هاي فرد است كه به موازات آن سيناپس‌هاي مغز هم بيشتر مي‌شود كه اين روند تا زماني كه يادگيري و رشد اجتماعي فرد ادامه دارد تداوم مي‌يابد؛ بنابراين مصرف حشيش در هر سني علاوه بر مضرات بي‌شماري كه دارد به مغز و توانايي‌هاي مغزي انسان آسيب مي‌زند.
     
  
زن

 
داروي بيماران هپاتيت C بزودي توليد و وارد بازار مي‌شود

معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به وجود 200 هزار بيمار مبتلا به هپاتيت C در كشور از ورود داروي «پگ اينترفرون» توليد داخل به بازار دارويي كشور در سال جاري خبر داد و گفت: داروي پگ اينترفرون توليد داخل بسيار ارزانتر و مقرون به صرفه تر است.

دكتر سيد مويد علويان در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه ما به لحاظ تامين منابع مالي دارو با مشكل مواجه‌ايم، اظهار كرد:‌ بر اساس آخرين گزارشها داروي

پگ اينترفرون توليد داخل منطبق با داروهاي خارجي است و هم اكنون در انتظار نتايج بررسي آن در ايران هستيم كه پيش‌بيني مي‌شود كه اين دارو در 3 ماهه اول سال جاري وارد بازار ‌شود.

وي ادامه داد: در گذشته داروي اينترفرون با اثر بخشي 50 درصد براي مبتلايان به هپاتيت C به مصرف

مي‌رسيد اما با پيشرفت در تكنولوژي طي 6 سال اخير داروي جديدي با نام پگ اينترفرون با اثر بخشي 60 تا 70 درصد وارد بازار شد.

دكتر علويان با بيان اين كه هنوز درمان قطعي براي بيماران مبتلا به هپاتيت C در دنيا وجود ندارد، به ايسنا گفت: 4 سال قبل براي 50 بيمار هپاتيت C داروي پگ با هزينه درماني يك ميليون در ماه وارد كشور شد اما هم اكنون اين دارو در كشور توليد شده و با هماهنگي‌هاي به عمل آمده در سال جاري وارد بازار دارويي كشور مي‌شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين كه اين دارو در مراحل پيشرفته بيماري و ابتلا به سيروز كبدي اثر بخشي ندارد، ادامه داد: تاثير اين دارو در مراحل اوليه است اما در عين حال نبايد فريب عده‌اي كه بازيچه شركت‌هاي خارجي هستند را بخوريم.

دكتر علويان با اعتقاد به اين كه بيمار نياز به درمان دارد و بايد درمانش تامين شود، افزود: من مدافع سرسخت درمان بيماران هپاتيتي با درمان نوين هستم چنانچه مبتلايان به هپاتيت در مراحل اوليه به درستي درمان شوند ديگر نيازي به درمانهاي پيشرفته‌اي مثل پيوند كبد نيست.

وي در خاتمه پرداخت خسارت به بيماران هموفيلي را نوعي كمك به بيماران هموفيلي دانست و يادآور شد: هم اكنون منابعي كه بتوان داروهاي خارجي را تامين كند در دست نداريم.
     
  
زن

 
نخستين كنگره اخلاق پزشكي كاربردي هفته آينده در مشهد برگزار مي‌شود

نخستين كنگره اخلاق پزشكي در 13 و 14 ارديبهشت ماه 85 به مدت 2 روز در مشهد مقدس با حضور 1200 نفر از اساتيد برجسته حوزه و دانشگاه و مسؤولان و مديران نظام بهداشت و درمان برگزار مي‌شود.

دكتر خسرو جديدي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: متاسفانه بخشي از مشكلات و نارسايي‌هاي نظام سلامت ناشي از كم توجهي و عدم رعايت بعضي اصول و ضوابط اخلاقي و ديني حاكم بر مراكز آموزشي، بهداشتي و درماني است.

وي ادامه داد: عدم رعايت اصول اخلاق حرفه‌اي در جامعه پزشكي كه توسط محدود افراد سودجو و فرصت طلب انجام مي‌شود موجب وارد آمدن آسيبهاي جدي فرهنگي به نظام بهداشت و درمان كشور شده است به گونه‌اي كه علي‌رغم فداكاريها و تلاش‌هاي اين قشر خدوم و ارزشمند در جامعه شاهد نارضايتي‌هاي متعدد و قابل توجهي در سطوح مختلف مردم و مسؤولان هستيم.

رييس كنگره اخلاق پزشكي گفت: كنگره اخلاق پزشكي با عنايت به خواستگاه عميق انساني و اسلامي كه در فرهنگ غني ايران و ايراني و مسلمانان متعهد اين مرز و بوم متبلور است اهداف و برنامه‌هاي خود را تعقيب مي‌نمايد.

وي اظهار كرد: فضاسازي و الگوسازي، شناسايي نخبگان و صاحبنظران در سطح كشور، تهيه دستورالعمل‌ها معرفي الگوهاي دست يافتني براي ترويج مفاهيم و اخلاق پزشكي جزو اهداف اصلي اين كنگره است.

دكتر جديدي گفت: ترويج و توسعه فلسفه اخلاق پزشكي از ديدگاه اسلام و راههاي عملي شدن آن جزو مهمترين برنامه‌هاي اصلي اين كنگره است كه با حضور شخصيت‌هاي برجسته حوزوي و دانشگاهي و ارايه مقالات وزين و پرمعني بخش قابل توجهي از آن حاصل و استمرار آن از طريق كارگروهي كه متشكل از اساتيد حوزه و دانشگاه است پيگيري خواهد شد .

رييس كنگره اخلاق پزشكي تصريح كرد: كنگره با ميزباني بسيج جامعه پزشكي كشور به مدت دو روز در 13 و 14 ارديبهشت با حضور 1200 نفر از اساتيد حوزه، دانشگاه مسوولان و مديران و كاركنان نظام بهداشت و درمان كشور، بهداري ، بسيج، سپاه و ارتش برگزار مي‌شود.

وي مهمترين دستاوردهاي كنگره را شناسايي بيش از 70 نفر از اساتيد و صاحب نظران دانست و افزود: اين كنگره حاصل دستاوردهاي همايش استاني بسيج جامعه پزشكي طي 5 سال گذشته است و در ضمن دبيرخانه علمي همايش 400 مقاله علمي را مورد بررسي قرار داده و 25 مقاله برگزيده انتخاب و ارايه خواهد شد.

لازم به ذكر است، 40 درصد ميهمانان كنگره بسيجي، 60 درصد آزاد و 450 نفر پزشك و 650 پيراپزشك شركت دارند كه 500 نفر آنان برادر و 70 نفر خواهر هستند در ضمن 5 سخنران جامع و 4 كارگاه هم‌انديشي و 5 ميزگرد تخصصي جزو برنامه‌هاي 2 روزه اين كنگره است.
     
  
زن

 
تعداد كودكان دچار سوء تغذيه در كلمبيا بار ديگر افزايش يافت

بيش از 500 هزار يا 12 درصد از كل جمعيت كودكان كلمبيايي از سوءتغذيه رنج مي‌برند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در گزارشي كه از سوي مركز تحقيقات دانشگاه آندز منتشر شده آمده است كه 20 درصد از كودكان سوءتغذيه‌اي از خانواده‌هاي فقير هستند.

طبق اين گزارش بيشترين درصد كودكان مبتلا به سوءتغذيه در ايالت مركزي بوياكا و نيز در ايالت جنوب شرقي كشور كلمبيا زندگي مي‌كنند.

همچنين نرخ سوءتغذيه در بوگوتو، پايتخت اين كشور 15 درصد محاسبه شده است.

در اين مطالعات آمده است: بين سال 1995 و 2000 سوءتغذيه از بيشترين ميزان خود كه به 30 درصد رسيده بود تا 12 درصد كاهش يافت، اما در 5 سال اخير سوء تغذيه دوباره رو به افزايش داشته است.

اين يافته‌ها نشان داده كه برنامه رفاه خانواده كه نزديك به يك ميليون كودك را پوشش داده، چندان مؤثر نبوده است.
     
  
زن

 
درصد زنان باردار دچار عفونت ادراري بدون علامت هستند

به گفته يك متخصص بيماري‌هاي عفوني، عفونت ادراري يكي از مشكلات شايع دوران بارداري به حساب مي‌آيد و بي توجهي به آن نيز عواقب وخيمي را براي مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

دكتر نازنين حاتمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، در خصوص درصد شيوع عفونت ادراري در بارداري گفت: طبق آمار، 3 تا 8 درصد زنان حامله مبتلا به عفونت ادراري بي‌علامت هستند و عدم پيگيري اين بيماري در 15 تا 45 درصد موارد، به عفونت حاد مثانه يا كليه خواهد انجاميد.

وي ادامه داد: تشخيص و درمان عفونت ادراري بي‌علامت در حاملگي اهميت زيادي در كاهش موارد ابتلا به پيلونفريت (عفونت كليه)، زايمان زودرس و تولد نوزاد كم وزن دارد.

اين متخصص عفوني با تاكيد بر جدي تلقي كردن عود عفونت ادراري در طي حاملگي خاطرنشان‌ كرد: بررسي وضعيت فيزيولوژيك سيستم ادراري در چنين مواردي الزامي است.

دكتر حاتمي در پايان كشت ادرار به همراه شمارش باكتري‌ها را بهترين آزمايش براي غربالگري و شناسايي موارد عفونت بدون نشانه ادرار معرفي و تصريح كرد: رديابي نوعي ماده شيميايي موسوم به نيتريت در ادرار زنان حامله مي‌تواند پزشك را در تشخيص قطعي بيماري كمك كند.
     
  
زن

 
توصيه‌هاي متخصصان به مردان؛ زياد سويا مصرف نكنيد

متخصصان اعلام كردند: مصرف زياد سويا براي مردان مي‌تواند مضر باشد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ پژوهشگران دانشگاه «ويك فاست» اعلام كردند با اين كه مصرف سويا در زنان سبب ايجاد اثرات مثبتي مي‌شود ولي مصرف فراوان آن در مردان تاثيرات منفي در پي دارد.

گفتني است كاهش خطر بروز برخي سرطان‌ها، پوكي استخوان، بيماري‌هاي قلبي ــ عروقي و علايم بعد از يائسگي از مزاياي مصرف سويا در زنان است و اين ماده مغذي در مردان سبب تاثير منفي بر رفتار اجتماعي آنان و بروز رفتارهاي اجتماعي و خشن مي‌شود.

============================

مصرف كم كلسيم و ويتامين D سبب پوكي استخوان مي‌شود

مصرف اندك و ناكافي كلسيم و ويتامين D در طول چند سال، باعث كاهش توده استخواني و بيماري پوكي استخوان مي‌شود.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ مقدار مصرف توصيه شده كلسيم براي گروه سني 9 تا 19 سال، 1300 ميلي‌گرم در روز است كه اين مقدار با توجه به قرارگيري اين گروه در سنين بلوغ و رشد تعيين شده است.

متخصصان بهترين منبع كلسيم و ويتامين D را شير غني اعلام كرده‌اند. از ديگر عوامل ابتلاء به بيماري پوكي استخوان مي‌توان به مواردي چون عدم تحرك، شرايط طبي زمينه‌اي مانند نارسايي كليه و كبد، سندرم سوء جذب و سوء استفاده از الكل اشاره كرد.

همچنين برخي از داروها مانند تتراسيكلين، داروهاي ضد تشنج، هپارين و كورتيكو استروئيدها و آنتي اسيد‌هاي حاوي آلومينيوم نيز بر مصرف و متابوليسم كلسيم در بدن تاثيرمي‌گذارند.
     
  
زن

 
بين استفاده از رنگ مو و ابتلا به سرطان ارتباطي وجود ندارد

وزارت بهداشت چين اعلام كرد: در حالي كه رنگ مو مي‌تواند منجر به بروز حساسيت يا آلرژي شود، ارتباط بين مصرف رنگ مو با ابتلا به سرطان ثابت نشده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) يك مقام رسمي از اين وزارتخانه هشدار داد كه مصرف‌كنندگان بايد به دقت روي برچسب‌هاي رنگ موها و دستورالعمل‌هاي استفاده از اين محصولات را قبل از رنگ كردن موهايشان بخوانند.

وي افزود: اكثر مواد تشكيل دهنده رنگ موها حاوي مواد شيميايي آلرژي‌زا هستند و واكنش‌هاي آلرژيك مطابق به حساسيت بدن مصرف كننده بروز مي‌كند كه ممكن است آلرژي موضعي يا كلي باشد.

از سوي ديگر اين مقام رسمي خاطرنشان كرد كه مدارك علمي كافي براي اينكه ثابت كند مصرف رنگ مو مي‌تواند موجب بروز سرطان شود، وجود ندارد.

============================

گرد و خاك روي رايانه‌ها باعث اختلالات عصبي در افراد مي‌شود

نتايج تحقيقات جديد در آمريكا نشان مي‌دهد: گرد و خاك روي رايانه موجب اختلالات عصبي در انسان مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، گروهي از دوستداران محيط زيست در آمريكا نمونه‌هايي از گردهاي سمي روي مونيتور و پردازنده رايانه را مشاهده كرده‌اند كه پس از بررسي مشخص شد بسيار خطرناك و مهلك هستند.

در بررسي رايانه‌هاي چند دانشگاه در 8 ايالت آمريكا ثابت شد در پردازنده‌ها و مونيتورهاي رايانه‌ها مواد سمي آغشته به «بروم» يا گروه «P,B,D,E» مشاهده شد كه موجب اختلال در دستگاه‌هاي عصبي فرد استفاده كننده شده و در عين حال به دستگاه تناسلي آسيب مي‌رساند.
     
  
زن

 
هر ‌8 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد

طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ‌8 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه کرمانشاه - نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ‌70 درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌20 سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ‌20 تا ‌25 سال زودتر از افرادي كه به هيچ‌وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد.

تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:

1- از دست دادن موها

با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.

‌2 - آب مرواريد (كاتاراكت)

افراد سيگاري ‌40 درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.

‌3 - چين و چروك

استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌شود.

پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.

4 - ضايعات شنوايي

افراد سيگاري ‌3 برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند.

5- سرطان پوست

افراد سيگاري ‌2 برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند

6- فساد دندانها

افراد سيگاري ‌1/5 مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.

7- پوكي استخوان

منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌15 درصد مي‌شود.

استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همين طور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا ‌80 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

8- بيماريهاي قلبي

بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌600 هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌برد. استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.

9- زخم معده

استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود.

زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.

10- تغيير رنگ انگشتان

قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.

11 - سرطان رحم و سقط جنين

استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري ‌2 تا ‌3 برابر بيشتر است.

12- تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان

استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي‌شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول‌تر از افراد غير سيگاري است.

‌13 - سرطان

بيش از ‌40 عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌22 مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.

طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌6 تا ‌27 برابر)، سرطان بيني (‌2 مرتبه بيشتر)، گلو (‌12 مرتبه)، مري (‌8 تا ‌10 برابر)، حنجره (‌10 تا ‌18 برابر)، معده (‌2 تا ‌3 برابر)، كليه (‌5 برابر)، آلت تناسلي مرد (‌2 تا ‌3 برابر)، لوزالمعده (‌2 تا ‌5 برابر) مقعد (‌5 تا ‌6 مرتبه) وجود دارد.
     
  
زن

 
كمبود كلسيم شايع‌ترين علت نرمي استخوان است

شايع‌ترين علت كمبود كلسيم خون در بدن كودكان، كمبود ويتامين D است كه باعث بيماري نرمي استخوان يا راشيتيسم در كودكان و بيماري استئومالاسي در بزرگسالان مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، دكتر فرزانه روحاني متخصص بيماري‌هاي غدد داخلي و رشد در گردهمايي علمي انيستيتو غدد داخلي ايران درخصوص «علل كاهش سطح كلسيم خون در كودكان» گفت: كودكاني كه مبتلا به كمبود كلسيم خون هستند با تشنج و درمواردي كه مبتلا به راشيتيسم هستند با تاخير در رويش دندان‌ها، تاخير در راه افتادن و انحراف پاها به داخل مواجه مي‌شوند.

وي ضمن اشاره به اختلالات غدد پاراتيروئيد، كمبود منيزيم خون و نارسايي كليه حاصل كمبود ويتامين D و كاهش كلسيم خون ناشي از آن كه در مراحل بعدي بيماري نرمي استخوان به وجود مي‌آيد،‌ اضافه كرد: از آنجا كه اين بيماري قابل پيشگيري است توصيه مي‌شود مادران قطره AD و يا مولتي‌ويتامين را تا دو سالگي به شيرخواران خود بدهند.

وي بهترين راه دريافت ويتامين D را قرار گرفتن در معرض مستقيم آفتاب ذكر كرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، زنان ايراني كه به دليل نوع پوشش به ميزان كمتري در معرض مستقيم آفتاب قرار مي‌گيرند درحال حاضر درصد بيشتري از آنان با كمبود ويتامين D روبرو هستند، كه اين مسئله باعث بروز بيماري استئومالاسي در سنين بالاتر در آنان مي‌شود.

عضو گروه فوق تخصصي انيستيتو غدد داخلي ايران نشانه‌هاي بيماري استئومالاسي را دردهاي استخواني، كمر درد و خستگي عنوان و اضافه كرد: كمبود ويتامين D در دو گروه سني شيرخواران دو تا هشت ماهه و كودكاني كه در سنين رشد قرار دارند با نشانه‌هاي انحراف پاها به داخل و خارج شيوع دارد.

وي همچنين با اشاره به اين كه در كشورهاي پيشرفته رفع اين مشكل با اضافه كردن ويتامين D به شير و مكمل‌هاي غذايي صورت مي‌گيرد، توصيه كرد: به منظور پيشگيري از كمبود ويتامين D و عوارض ناشي از آن، در رژيم غذايي كودكان به ميزان متناسبي از لبنيات (حداقل 3 ليوان شير يا معادل آن) استفاده شود و حتي الامكان نيز همه افراد در معرض مستقيم آفتاب قرار گيرند.
     
  
صفحه  صفحه 47 از 58:  « پیشین  1  ...  46  47  48  ...  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA