انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 54 از 58:  « پیشین  1  ...  53  54  55  56  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
به سختى خوردن آناناس توجه نكنيد

ایران-آناناس از آن دسته ميوه هايى است كه خوردنش كمى مشكل است. اما به شما قول مى دهيم كه خوردن يك آناناس شيرين و رسيده همان لذتى را به شما مى دهد كه از خوردن يك حبه شكلات به دست مى آوريد. آناناس علاوه بر طعم شيرينش داراى خواص زيادى نيز هست. آناناس داراى ويتامين ها و مواد معدنى زيادى مثل كلسيم، پتاسيم، فيبر و ويتامين ث است. علاوه بر اينها كم چربى است و كلسترول كمى دارد.
خواص آناناس چه از طريق مصرف ميوه تازه، كمپوت، ميوه يخ زده و يا آب آناناس به بدن مى رسد و هيچ فرقى در خاصيت آن نمى كند.
آناناس باعث استحكام استخوان ها مى شود، يكى از خواص مهم آناناس كمك به ساخت استخوان هايى سالم است زيرا غنى از منيزيم هستند و همان طور كه مى دانيم منيزيم ماده معدنى است كه براى ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها لازم و ضرورى است. نوشيدن تنها يك فنجان آب آناناس ۷۳درصد منيزيم موردنياز روزانه شما را تأمين مى كند.
خواص آناناس براى سرماخوردگى و سرفه: اكثر افراد هنگام ابتلا به سرماخوردگى، مصرف ويتامين ث را افزايش داده يا مقدار زيادى آب پرتقال مى نوشند غافل از اينكه مزيت آناناس نيز كمتر از آب پرتقال نيست. آناناس يك مزيت اضافه نيز داراست «بروميلين» موجود در آناناس باعث كاهش مخاط و كم شدن شدت سرفه، يا بهبود سرفه مى شود.

==============================

مادران و انتقال بيمارى قلبى به كودكان

ایران-متخصصين سوئدى دريافتند: احتمال انتقال بيمارى قلبى از مادر به نوزاد خيلى بيشتر از انتقال از پدر به نوزاد است. مادرانى كه سابقه بيمارى هاى شديد قلبى دارند، اين بيمارى را به نوزادان خود ارث مى دهند.
در حقيقت سابقه اين بيمارى در مادر، خطر ابتلا به آن را در پسرها و دخترهايش افزايش مى دهد و چنانچه مادر و پدر و هر دو به بيمارى قلبى مبتلا باشند خطر ابتلا به بيمارى قلبى در فرزندشان دو برابر مى شود. بنابراين تا ۸۲ درصد خطر ابتلا به بيمارى وجود خواهد داشت.
اما وقتى فقط پدر به بيمارى قلبى مبتلا باشد، خطر ابتلا به بيمارى در نوزاد تنها ۱۷ درصداست. هنوز دليل اين موضوع كه چرا ارث ما در اين زمينه قوى تر است وجود ندارد، اما پزشكان احتمال مى دهند اين امر به دليل الگوهاى ژنتيكى باشد كه از طريق مادر به نوزاد منتقل مى شود يا وجود شرايطى كه ممكن است روى جنين دررحم مادر اثر بگذارد. مثل كشيدن سيگار، افزايش فشار خون در دوران باردارى يا هر دوى آنها.
البته محيط زندگى نيز در اين ميان نقش مهمى ايفا مى كند. چون كودكان اوقات بيشترى را با مادرمى گذرانند. ممكن است، عادات ناسالم و رفتارهاى نادرست را از مادر ياد بگيرند. مثل سيگار كشيدن ، داشتن رژيمهاى غذايى نادرست يا عدم فعاليت و تحرك، بنابراين كودكانى كه سابقه اين بيمارى را در مادر ويا پدر دارند بايد حتماً براى معاينه نزد پزشك بروند و از دستورات مربوط به پيشگيرى از ابتلا به بيماريهاى قلبى پيروى كنند.
     
  
زن

 
نگاهى به نوشيدنى هاى آرامبخش

ایران-دكتر معصومه رفيقى مرند ـ پژوهشگر
از ديرباز تاكنون توجه به خواص سحرآميز گياهان از جايگاه ويژه اى برخوردار بوده و به همين خاطر استفاده از نوشيدنى هاى آرامبخش با رويكرد به طبيعت به عنوان بخشى از طب گياه درمانى مدنظر قرار داشته است. چاى يكى از اين نوشيدنى ها است اما شما تا چه حد با انواع چاى و طرز تهيه آنها آشنايى داريد و از خواص آنها چه مى دانيد؟ در اين شماره موارد استفاده از چند نوع چاى را مى خوانيد كه اميد است مورد توجه واقع شود.
چاى گلاسه
عده اى عادت دارند، چاى را به صورت گلاسه ميل كنند؛ بنابراين آن را سرد مى كنند و يا فنجان خود را در كنار يخ قرار مى دهند. اما صرف چاى به اين طريق خوب نيست و طعم و مزه خوبى هم ندارد. در مقابل با روش پيشنهادى زير مى توان چاى گلاسه مطبوع ترى تهيه كرد.
طرز تهيه چاى گلاسه
براى تهيه چاى گلاسه بهتر است ليوان بزرگى را انتخاب كرده و چند تكه كوچك يخ در ته آن بيندازيد و سپس چاى را بر روى آن ريخته و چند قطره آب ليموى ترش تازه به آن اضافه كنيد. چاى گلاسه خوش طعم آماده است؛ مى توانيد آن را با قند ميل كنيد!
چاى سفيد
اين چاى، نوع ديگرى از خانواده چاى و به رنگ سفيد است كه به علت گران بودن قيمت و ناشناخته بودن، خواص درمانى آن براى عموم، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. برگ هاى اين چاى، سفيدرنگ و داراى مزه و طعم خاص است كه اگر به آن عادت پيدا كنيد، چايى بسيار گوارا و خوشمزه است.
خواص چاى سفيد
چاى سفيد، يك آرامبخش قوى و مؤثر براى اعصاب (به ويژه در موارد پرخاشگرى) است. همچنين تا حدودى قابض بوده و به همين دليل مصرف آن در هنگام اسهال كودكان، مى تواند علاوه بر جبران كم آبى بدن نقش درمانى را نيز ايفا كند.
طريقه مصرف چاى سفيد
چاى سفيد مى تواند جانشين چاى روزانه شود؛ از اين رو مى توان يك يا ۲ نوبت از مصرف چاى روزانه را به آن اختصاص داد. طرز تهيه چاى سفيد همانند ديگر چاى هاست و در هنگام شروع بيمارى اسهال در كودكان، اگر همراه با استفراغ نباشد مى توان از آن استفاده كرد.
چاى قرمز يا چاى ترش
در ميان گياهانى كه نام چاى را به خود گرفته اند، چاى قرمز يا چاى ترش كه به آن چاى مكه هم مى گويند، به علت رنگ، طعم و خاصيت ويژه اى كه دارد، جايگاه بس عظيم و مهمى را به خود اختصاص داده است.
گلبرگ هاى اين گياه، همان طور كه از نامش برمى آيد، داراى رنگى قرمز و طعمى ترش مزه هستند.
خواص چاى قرمز
چاى قرمز، خون را تصفيه و رقيق مى كند و داراى خواص ويژه اى در كاهش قند، چربى و به ويژه فشار خون بالا است. از اين رو در پيشگيرى از سكته هاى قلبى و مغزى نقش مؤثرى را ايفا مى كند.
طريقه مصرف چاى قرمز
افرادى كه داراى قند، چربى و فشار خون بالا هستند، مى توانند يك تا دو نوبت از چاى روزانه خود را به چاى قرمز اختصاص دهند و براى هر بار مصرف، ۵ گرم از گلبرگ هاى چاى قرمز را در داخل يك فنجان ريخته و آب جوش بر روى آن بريزند. سپس سرپوشى بر روى آن گذاشته و ۱۰ دقيقه صبر كنند تا دم بكشد، سپس آن را صاف كرده و ميل نمايند.
چاى فرانسه
دارويى عالى براى آرامش
بادرنجبويه (MELISSE) در ميان ادويه هاى معطر موقعيتى عالى دارد. در كتاب هاى داروشناسى قديم يونانى از آن، اين گونه ياد كرده اند:
«مليس، مفرح قلب است؛ به هضم غذا كمك مى كند، راه تغذيه مغز را مى گشايد و قلب را تقويت مى كند. در ناراحتى هاى شبانه و بى خوابى ها، افكار ناهنجار به خصوص غمزدگى ها را از مغز بيرون مى راند».
«ابن سينا» نيز بر اين موارد تأكيد كرده و در موارد فوق از آن استفاده مى كرده است. گياه شناسان، مليس را شفاى اغلب دردها مى دانند و معتقدند كه عصاره مليس قوت و سلامتى را به بيماران و افراد خسته باز مى گرداند.
«لمرى»، گياه شناس معروف گفته است: نام اين گياه از نام عسل گرفته شده است. يعنى گلى كه زنبور عسل به آن راغب است. مليس يا بادرنجبويه طبى را فلفلِ زنبور عسل يا چاى فرانسه نيز ناميده اند.
اثرات درمانى بادرنجبويه
اين گياه بخصوص آرام كننده، ضدفشارهاى عصبى، ضدخستگى و كمبودهاى بدنى است، و به عنوان يك آرامبخش، در ناراحتى عصبى، سرگيجه، سنكوپ، برونشيت، تشنج و قولنج كاربرد دارد.
افرادى كه ناراحتى هاى گوارشى با منشأ عصبى دارند، مى توانند از بادرنجبويه به عنوان يك تقويت كننده، به ويژه براى تقويت معده، استفراغ هاى عصبى و دلپيچه ها، استفاده نمايند. مليس معرق (عرق آور) بوده و لذا سموم بدن را خارج كرده و خون را صاف مى كند.
مليس را داروى شفابخش هيسترى (hysterian) نيز خوانده اند. اشخاص عصبى، زودرنج و حساس، در آب مليس دارويى عالى براى آرامش خود خواهند يافت. همچنين، مليس را داروى تقويت قلبى به ويژه در موارد (آريتمى، هيجان، تشنج و...) دانسته اند.
طريقه مصرف بادرنجبويه
طريقه مصرف اين گياه، همانند چاى است و مى توان آن را مانند چاى دم كرده استفاده و روزى ۳-۲ فنجان از آن را جايگزين چاى نمود. مصرف طولانى مدت اين گياه، هيچ گونه سميتى نداشته و مى تواند تأثير خوبى روى سلامتى و شادابى داشته باشد. براى اين منظور، مى توان هر بار ۵ گرم از سرشاخه هاى مليس كه به آن بادرنجبويه هم مى گويند، با برگ مليس مخلوط نموده و با يك فنجان آب جوش آن را به مدت ۲۰ دقيقه دم كرده، سپس صاف نموده و استفاده كرد.
عرق بادرنجبويه (آب مليس)
آب مليس واقعى از تبخير اين گياه (گياه تازه) تهيه مى شود و مقدار مصرف روزانه آن بدين قرار است:
يك فنجان از عرق گياه را با يك ليوان آب سرد مخلوط كرده و دو قسمت مى نماييم و روزى ۲ بار و هر بار نيمى از مخلوط فوق را مصرف مى كنيم.
شربت هاى سحرآميز و شفابخش با ورون
اين گياه را به علت كمك به خروج سنگ از مثانه «ورون» ناميده اند. علاوه بر آن، ورون را علف مقدس يا علف جادوگر نيز نامگذارى كرده اند. زيرا كه جادوگران با آن، روغن ها و شربت هاى سحرآميز و شفابخش مى ساختند. اصل ورون متعلق به آمريكاى جنوبى است و از آنجا به جنوب فرانسه و آفريقا آورده شده است.
«ورون» يا «شاسترن» ، انواع مختلفى دارد. اما نوع معطر آن كه عطر ليمويى دارد و به همين جهت نيز به آن «به ليمو» هم مى گويند، موردنظر است. ورون معطر به چاى عربى نيز معروف است. اين گياه در قديم «ونوس» ناميده مى شده است. زيرا معتقد بودند كه اين گياه داراى خاصيت تقويت كنندگى و محرك بوده و موجب توالد و تناسل است.
ورون نيروى جوانى را به انسان باز مى گرداند
خواص ورون:
ورون گياهى است؛ آرام كننده دردهاى عصبى از جمله سردردهاى ميگرنى، ضدتشنج و خستگى هاى روحى، تقويت كننده قلب و دستگاه گوارش، تب بر و قابض و دافع سنگ هاى مثانه. علاوه بر اين ها ورون چايى است مفرح و نشاط انگيز كه شور و نشاط و انرژى هاى جوانى را به انسان باز مى گرداند.
طريقه مصرف چاى ورون
اين چاى در آفريقاى شمالى مصرفى بسيار معمولى دارد و براى تهيه آن، ۲۰-۱۵ گرم از برگ آن را در ۴ ليوان آب جوش ريخته و دم مى كنند و مانند چاى، بعد از غذا مصرف مى نمايند. مصرف چاى ورون بعد از غذا، برخلاف چاى معمولى، اختلالى در جذب آهن به وجود نمى آورد.
براى مصرف فردى، مى توان مقدار ۵ گرم از برگ ورون را در يك ليوان آب جوش ريخته و پس از دم كشيدن و صاف كردن با نبات ميل نماييد. در سال هاى اخير، برخى از شركت هاى سازنده داروهاى گياهى، اقدام به تهيه و بسته بندى چاى ورون به صورت كيسه اى و در بسته هاى ۲۰تايى نموده اند كه اين گونه مصرف چاى ورون، هم از نظر بهداشتى و هم به جهت سهولت مصرف، مناسب تر است و همانند چاى مى توان يك كيسه از چاى ورون را در يك ليوان آب جوش قرار داد و ۵ دقيقه بعد آن را شيرين كرده و مصرف نمود.
طرز تهيه شربت ورون:
شربت ورون همانند چاى گلاسه است. كافى است يك ليوان از چاى آماده شده ورون را با كمى شكر و چند قطعه يخ مخلوط نموده و پس از سرد شدن نوش جان كنيد.
عطر كوهستان در يك نوشيدنى آرامبخش!!
امروزه هزاران نفر از كسانى كه چاى و قهوه را به دلايلى ترك كرده اند، از جوشانده ها و دم كرده هاى گياهى به عنوان چاى روزانه و يا چاى رژيمى استفاده مى كنند. در هر حال طرز استفاده از گياهان دارويى به عنوان چاى چندان مشكل نيست و از نظر كاربرد و نياز استفاده كنندگان، روش هاى تهيه و مصرف متفاوتى دارند. تنوع گياهان دارويى و مشابهت كاربردى آنها همانند گوناگون سبزى ها و ميوه ها با خواصى مشابه است. حال اين خود ما هستيم كه مى توانيم چاى مورد علاقه و نياز خود را از ميان اين همه، انتخاب كنيم. چه از گلدان خانه و چه از پهنه كوهستان.
چاى كوهى كه به آن توكليجه نيز مى گويند، از تيره گياهان معطر و آرامبخش اعصاب است. گل اين گياه كه به صورت سنبله اى از گل هاى ريز صورتى مايل به سرخ است، در ميان كاسبرگ هايى با رنگ سبز روشن نقره اى و پشمالو قرار دارد. از اين رو در زبان آذرى به آن توكليجه يا پشمالو گفته مى شود.
خواص و نوع مصرف چاى كوهى:
چاى كوهى يك تونيك (تقويت كننده) قوى براى اعصاب است. اين گياه مفرح، نشاط انگيز و شادى آور بوده و داراى خاصيت ضددرد به ويژه دردهاى مفصلى، رماتيسمى، سردرد، سرگيجه و دردهاى عصبى است. مصرف اين گياه خستگى ذهنى را برطرف مى سازد و به علت انرژى زايى و نشاط انگيزى مى تواند براى رفع خستگى و بى حوصلگى در افراد افسرده مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين ها چاى كوهى اشتهاآور و مدر ملايم است. همچنين در تنظيم اعمال گوارشى و تقويت كبد به ويژه كمك به هضم غذا كاربرد دارد. اين گياه در درمان بيمارى هاى معده و روده با منشأ روانى و بيمارى هاى اسهال توأم با تحريكات عصبى، نقش مؤثر و آرامبخشى دارد.
ميزان مصرف و طرز تهيه چاى كوهى
يك قاشق مرباخورى پر از چاى كوهى را در يك ليوان آب جوش ريخته و با قاشق خوب به هم بزنيد. آنگاه، روى آن را با يك نعلبكى بپوشانيد و بگذاريد مدت ۲۰ دقيقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ ميل كنيد. اين چاى، يك نوشيدنى خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است كه در شب هاى سرد پس از يك روز كار و تلاش، با ايجاد آرامش و رفع خستگى، انرژى از دست رفته را به شما بازمى گرداند.
نعنا، آرام كننده سيستم عصبى
نعنا گياهى است علفى با گل هايى به رنگ آبى كه انواع وحشى آن به فراوانى در طبيعت يافت مى شوند. مصرف اين گياه قدمت چندين هزار ساله دارد و قديمى ترين نسخه درمانى اين گياه در ديوار معبد ادفو است و درباره طرز تهيه بخورها و عطريات مختلفى، نگاشته شده كه در مراسم مذهبى از آنها استفاده مى شده است.
خواص نعنا
پيشينيان بالاترين خاصيت را در گروه داروهاى گياهى به عنوان ضدتشنجات عصبى و محرك براى نعنا قائل شده اند. طب گياهى امروزى نيز خواصى را كه در گذشته به نعنا نسبت داده اند تأكيد كرده و نيز تأكيد مى كند كه آن را به صورت تونيك و مقوى معده، ضدتشنج، بادشكن، و ضداسهال به كار برند. نعنا، سموم را از بدن مى راند، صافى را به خون بازمى گرداند و اين ها، همه از خواص ضدميكروبى و ضدعفونى اين گياه است. نعنا، محركى است قوى كه اثر آرام كننده اى بر سيستم عصبى دارد. علاوه بر اينها دم كرده نعنا براى كسانى كه از عصبانيت، به هم خوردگى سيستم سمپاتيك، صرع، سكسكه، استفراغ هاى عصبى، خستگى و به هم ريختگى عمومى رنج مى برند، توصيه مى شود.
ميزان مصرف: چاى نعنا را مى توان روزى ۲ الى ۳ بار مصرف كرد. براى تهيه اين چاى مى توان در هر بار، يك مشت نعنا تازه و يا يك قاشق مرباخورى پر از پودر برگ هاى خشك شده نعنا را در يك ليوان آب جوش ريخته و مانند چاى به مدت ۱۰ دقيقه دم كرده، صاف نموده و ميل كرد. همچنين براى تعديل طعم تلخ آن مى توان چند قطره آبليموى تازه در آن چكانده و با كمى عسل مخلوط كرده، نوش جان كرد!
چاى پونه كوهى، آرامبخش سردردهاى سينوزيتى
پونه يكى از گياهان معطر خانواده «مانت» است كه همانند نعنا، علاوه بر مصرف خوراكى، كاربرد دارويى نيز دارد. اين گياه، يك آنتى بيوتيك قوى است و در درمان ناراحتى هاى دستگاه تنفسى نقش مؤثرى دارد.
پونه، خاصيت ضد سم، ضد درد، ضد تهوع و ضد اسهال دارد و در آرام ساختن دردهاى معده و روده ناشى از مسموميت، مورد استفاده قرار مى گيرد. مصرف چاى پونه كوهى در سردردهاى ناشى از سرماخوردگى به ويژه سينوزيت اثر آرام كننده دارد.
طريقه مصرف و طرز تهيه چاى پونه:
براى رفع سردرد و ديگر ناراحتى ها، مى توان روزانه ۴-۳ فنجان از چاى پونه را مصرف كرد. براى هر فنجان، مقدار يك قاشق مرباخورى از پودر برگ هاى اين گياه را در آب جوش ريخته، به مدت ۱۵ دقيقه، سپس با كمى نبات يا شكر قرمز ميل كنيد.
آرامبخش هاى گياهى براى سردردهاى عصبى و ميگرنى
چاى برگ بو:
برگ بو، درختى است به ارتفاع ۶-۲ متر كه گاهى ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم مى رسد. گل هاى آن به صورت خوشه اى و به رنگ زرد مايل به سبز است. اين گياه داراى برگ هاى سبز تيره رنگ و بسيار معطر است كه علاوه بر مصرف غذايى، داراى كاربرد دارويى در درمان بى اشتهايى، آنژين، برونشيت، دردهاى روماتيسمى، درد معده، تنظيم عادت ماهيانه خانم ها و زايمان بى درد، است.
همچنين اين گياه داروى مؤثرى در درمان دردها و ناراحتى هاى عصبى و تسكين سردردها به ويژه سردردهاى ميگرنى است.
ميزان مصرف و طريقه استفاده چاى برگ بو:
براى تهيه چاى برگ بو، مى توان براى هر فنجان آن، ۵ گرم برگ بو را به مدت ۱۵ دقيقه در آب جوش دم كرده و روزانه بعد از هر غذا با عسل آميخته و نوشيد.
چاى بابونه، بهترين آرامبخش دستگاه گوارش
بابونه، گياهى است با گل هاى سفيد، زرد و ارغوانى كه در روزگاران قديم به عنوان بهترين آرامبخش تشنجات معده و ناراحتى هاى هضمى به كار مى رفته است. اين گياه، علاوه بر جنبه دارويى، كاربرد غذايى نيز داشته و همراه با سبزيجات ديگر مورد استفاده قرار گرفته است.
موارد مصرف:
اين گياه داروى خوبى براى مصارف متعدد است. از اين گياه در درمان انواع ناراحتى هاى دستگاه گوارش، اعم از معده و روده مانند اسهال، استفراغ و دل دردها مى توان استفاده كرد. بابونه، اشتهاآور و تصفيه كننده است، به علاوه خاصيت ضدانگلى دارد. همچنين در درمان ضعف ها و خستگى هاى عمومى، آسم، تب هاى متناوب، كوليت و سنگ هاى مجارى ادرارى كاربرد دارد.
اين گياه داراى خاصيت ضدفشردگى عصبى است و به عنوان آرامبخش در سردردهاى عصبى و ميگرنى شناخته شده است. حمام بابونه شهرت دارد كه موها را زيبا كرده و از سياه شدن موهاى بور جلوگيرى مى كند.
طريقه مصرف چاى بابونه
همانند ديگر آرامبخش ها، همچون تهيه چاى است و مى توان روزانه تا ۳ فنجان از آن را در موارد لزوم تهيه و استفاده كرد. مقدار آن براى هر فنجان يك قاشق غذاخورى از گل بابونه است كه بايد در آب جوش ريخته و مدت ۱۵ دقيقه صبر كرد تا دم بكشد و بعد از هر غذا و يا قبل از خواب با كمى عسل آميخته و مصرف كرد.
قابل ذكر است كه در سال اخير، بسيارى از چاى هاى گياهى را، برخى از شركت هاى سازنده داروهاى گياهى در بسته بندى هاى بهداشتى و كيسه اى تهيه كرده اند كه در صورت لزوم مى توان براى هر بار مصرف، يك كيسه كوچك از چاى گياهى موردنظر را در يك ليوان آب جوش انداخته و مانند چاى هاى كيسه اى مورد استفاده، قرار داد.
چاى تيول، آرامبخش قلب و سردردهاى ميگرنى و عصبى:
تيول درخت زيبايى است با سايه اى بس فرحبخش و لطيف كه در باغ ها، پارك ها و جنگل ها وجود دارد و براى اين مكان ها نوعى تزئين محسوب مى شود. دم كرده گل، برگ و دانه اين گياه، يكى از رايج ترين دم كرده ها در طب گياهى قديم و جديد است.
خواص و موارد مصرف تيول
در مكتب گياه درمانى قديم براى تيول، خاصيت آرام كننده اعصاب و قلب و برطرف كننده تشنج قائل بودند و آن را، آرام كننده سردرد، سرگيجه و به ويژه سردردهاى ميگرنى و فلج مى دانسته اند.
تحقيقات اخير نيز اثر پايين آورندگى فشار خون و ضدفشار خون بودن آن، همچنين آرامبخش اعصاب، تقويت قلب و نيز قدرت صفراآورى و تصفيه كنندگى آن را مورد تأييد و تأكيد قرار داده است. در درمان هاى مختلف گياهى از قسمت هاى اين گياه اعم از چوب، تنه، ساقه، برگ و گل آن استفاده مى كنند.
اما، دم كرده تيول (گل و برگ آن) بيشتر در مواردى كه به آرامش اعصاب و حتى خوابى ملايم احتياج است، مانند سردردهاى عصبى و ميگرنى و ناراحتى هاى عصبى مختلف، حالات تهوع عصبى، بى خوابى ها و به هم خوردگى نظم خواب، درد قلب، خستگى هاى عضوى و دردهاى سياتيكى كاربرد دارد.
طرز تهيه چاى تيول:
در موارد سردردهاى عصبى و ميگرنى بايد به دفعاتى حتى روزانه ۵-۴ مرتبه از اين گياه را دم كرده و نوشيد. اما براى رفع خستگى، روزى ۲-۱ بار مى توان آن را مصرف كرد. براى تهيه يك فنجان چاى تيول، بسته به شدت ناراحتى، مى توان يك قاشق چايخورى و يا يك قاشق مرباخورى از پودر برگ، گل و دانه اين گياه را در يك فنجان آب جوش ريخته و به مدت ۱۵ دقيقه دم كرد، سپس صاف نموده و با كمى عسل و يا شكر سرخ، نوشيد. اين نوشيدنى با ايجاد آرامش و رفع درد و خستگى، خواب خوش را به همراه خود مى آورد.
شير داغ پاستوريزه و ملاس سياه
براى احساس آرامش، خوابى خوش و عميق و رفع خستگى، نوشيدن يك فنجان شير داغ (خيلى داغ) قبل از خواب توصيه مى شود.
طرز تهيه نوشيدنى شب به خير:
در يك فنجان، محتوى شير خيلى داغ، دو قاشق قهوه خورى ملاس بريزيد و به هم بزنيد و آهسته آهسته آن را بخوريد و بخوابيد. (شستن دندان ها را فراموش نكنيد!) با نوشيدن اين آشاميدنى گرم، احساس آرامش كرده و خيلى زود به خواب عميقى فرورفته و خواب هاى خوشى خواهيد ديد. شب به خير!
     
  
زن

 
تحمل مردان در درد، بيشتر از زنان

ایران-مردان در مقايسه با زنان راحت تر درد را تحمل مى كنند . محققان انگليسى در بررسيهاى خود دريافته اند هر چند زنان در مقايسه با مردان، اغلب اوقات با درد و بيمارى هاى بيشترى روبرو هستند، اما نگرانى و اضطراب بيشتر آنها درباره بيماريشان تحمل آنها را در برابر درد كمتر مى كند. در مقابل، مردان همواره در جست وجوى راههايى براى سازگارشدن با دردهاى مزمن خود هستند، تا به آن عادت كنند و رنج كمترى بكشند .
بيماريهاي نهفته قلبي در زنان، پزشكان را در تشخيص نارسايي قلبي گمراه مي‌كند

====================================

زنان در مقايسه با مردان، بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهاي نهفته قلبي قرار دارند.

به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران، محققان مي‌گويند: نارسايي قلبي يا گرفتگي‌هاي عروقي زنان در مقايسه با مردان در آزمايش‌هايي مانند آنژيوگرافي در مواردي مشاهده نمي‌شود و پزشكان را در تشخيص نارسايي قلبي آنان گمراه مي‌كند.

پژوهشگران توصيه مي‌كنند: پزشكان براي تشخيص بيماريهاي قلبي در زنان از آزمايش‌هاي مختلف و تكميلي بهره ببرند
====================================

وزارت بهداشت ضوابط و قوانين پيوند «كليه» را اعلام كرد

ايرنا - وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكى با صدور بخشنامه اى به دانشگاه هاى علوم پزشكى سراسر كشور، ضوابط و قوانين مربوط به «پيوند كليه» را اعلام كرد. به گزارش روابط عمومى وزارت بهداشت، طبق مفاد اين بخشنامه پيوند كليه در اتباع خارجى فقط از اهداكننده كليه با تابعيت مشابه مجاز است، مگر با اخذ مجوز از مركز مديريت پيوند و بيمارى هاى خاص، در غيراين صورت موجب پيگرد قانونى مسؤول بيمارستان، پزشكان معالج و تعطيلى مركز پيوند متخلف مى شود.براين اساس، هرگونه آگهى در خصوص اهداى كليه در زمان حيات كاملاً ممنوع و موجب پيگرد قانونى متخلفين (متقاضى اهدا در مرجع صدور آگهى) مى شود.براساس اين بخشنامه هرگونه واسطه گرى يا تجارت در فرآيند اهداى كليه از اهداكنندگان زنده، ممنوع و موجب پيگرد قانونى خواهد شد.شرايط اهداكننده زنده غيرفاميل كليه، «سن ۲۰ يتا ۴۰ سال و اخذ دو رضايت كتبى مجزا از اهداكنندگان زوج يا زوجه و در اهداكنندگان مجرد رضايت دوم از والدين در بخشنامه وزارت بهداشت مورد تأكيد قرار گرفته است.

========================================

اثرات شير در دوران باردارى

ایران-نوشيدن شير در دوران باردارى به وزن نوزاد مى افزايد . به گفته محققان كانادايى، زنان باردار بايد در دوران باردارى شير بنوشند تا نوزاد آنها وزن بيشترى داشته باشد. نتايج اين تحقيق كه روى ۲۷۹ مادر سالم ۱۹ تا ۴۵ سال و نوزادان آنها انجام گرفت , نشان مى دهد: نوزاد آن دسته از زنان باردارى كه در دوران حاملگى شير مى نوشند در مقايسه با نوزاد زنان باردارى كه در اين مدت شير نمى نوشند، وزن بيشترى دارند .
     
  
زن

 
سزارين نتيجه به روز نشدن زايمان طبيعى

ایران-يك متخصص زنان گفت: در حال حاضر طريقه زايمان طبيعى در مقايسه با ۵۰ سال پيش خيلى تغيير كرده ولى در كشور ما اين طور نيست كه اين مسأله يكى از دلايل گرايش زنان به انجام سزارين است.
دكتر ملك منصور اقصى در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزارى دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب اظهار كرد: بيمار امروز با بيمار ۵۰ سال پيش خيلى متفاوت است و اين كه مادران سزارين را به زايمان طبيعى ترجيح دهند كاملاً طبيعى است و بايد به آنها حق داد كه شرايط بهترى را خواستار باشند.
وى در رابطه با علت افزايش آمار سزارين در ايران گفت: همان طور كه در دنيا آمار سزارين بالا رفته در ايران هم همين اتفاق افتاد اما نه مانند استانداردهاى دنيا و علت يابى آن نياز به تحقيقات زيادى دارد ولى با نگاهى كاملاً تجربى مى توان گفت فاكتور اصلى آن خود بيمار و تفاوتهاى آنها با سالهاى گذشته است و پذيرش اين واقعيت مى تواند جواب خيلى سؤالها باشد و از طرف ديگر پزشكان نيز سزارين را با خيالى راحت تر انجام مى دهند.
وى در ادامه توضيح داد: بى انصافى است كه علت تمايل پزشكان و ترجيح آنها به سزارين را تماماً مادى و از سر خود خواهى آنها بدانيم در حالى كه شايد علت اصلى اين تمايل مطمئن تر بودن و قابل پيش بينى بودن و اين كه تمام امور زايمان تحت كنترل خود پزشك است باشد. چون در زايمان طبيعى علاوه بر اين كه قابل پيش بينى نيست و هر آن ممكن است مادر آماده براى زايمان باشد به دليل كمبود امكانات در ايران امكان اين كه شرايط اضطرارى براى مادر پيش بيايد و يا نياز به سزارين باشد زياد است اين شرايط نامطمئن موجب ترجيح سزارين مى شود.
دكتر اقصى پيشنهاد داد: به جاى اينكه مدام از آمار بالاى سزارين در كشور نسبت به استانداردهاى دنيا اظهار نگرانى كنيم و آن را مشكل بدانيم بهتر است شرايط مناسب و استاندارد زايمان طبيعى را براى مادران فراهم كنيم.
حق انتخاب با مادر
وى در پايان انتخاب چگونگى زايمان را حق هر مادرى دانست و افزود: مادر بايد مطمئن باشد كه هر روشى را انتخاب كند به بهترين نحو ممكن آن عمل صورت مى گيرد و اين اطمينان وقتى حاصل مى شود كه شرايط زايمان طبيعى هم به روز و مطابق با استانداردها پيشرفت كند و تسهيلاتى كه براى آن در نظر گرفته مى شود منصفانه باشد و اين انتخاب از روى ناچارى و ناآگاهى صورت نگيرد.
     
  
زن

 
قصه تنهايى مادر بزرگ ها

ایران-دكتر فربد فدايى ـ روانپزشك، دانشيار دانشگاه

چرخه زندگى همه انسانها ازجمله زنان سالمند را تنها در چارچوب سامانه ها مى توان بررسى كرد.
ما در دنيايى از سامانه ها احاطه شده ايم. ياخته ها (سلولها)ى بدن ما سامانه هايى هستند كه از سامانه هاى كوچكتر تشكيل شده اند و در عين حال جزو سامانه هاى بزرگترى به شمار مى روند كه بافت هاى بدن و اعضاى گوناگون آن باشد.
ازمجموع بافت ها و اعضاى بدن سامانه اى تشكيل مى شود كه همان انسان باشد. چند انسان سامانه خانواده را تشكيل مى دهند. از چند خانواده يك گروه اجتماعى، از گروهها جوامع ملى و سپس جامعه بين المللى پديد مى آيد.
زنان سالمند هم به عنوان يك گروه ويژه درون اين سامانه ها قابل ارزيابى هستند. باتوجه به نقش خانواده در جوامع بشرى در همه دوره ها، بررسى سالمندان درون سامانه خانواده بسيارمهم است.
هرخانواده به صورت يك منظومه فعال عمل مى كند كه نه تنها از اعضاى خانواده، بلكه از روابط دوسويه اعضاى خانواده با يكديگر و نيز رابطه هرعضو با كل خانواده و با دنياى بيرون تشكيل مى شود.
به عبارت ديگر، خانواده فقط جمع جبرى پدر و مادر و فرزندان و كسان ديگرى كه در خانه زندگى مى كنند نيست. بلكه فراتر از آن است. اعضاى خانواده موجودات زنده اى هستند كه اگر عضوى تغييركند برآنان هم مؤثر است و موجب مى شود بكوشند آگاهانه يا ناخودآگاه، خويشتن را با آن دگرگونى سازگار كنند تا كاركرد پيشين حفظ شود. تمايل به حفظ وضعيت ثابت يكى ازكاركردهاى هرسامانه زنده است. سامانه زنده در برابر دگرگونى مقاومت مى كند زيرا تغيير، او را از نظمى كه دارد خارج مى كند و كاركردهاى او را منحرف مى سازد و ديگر آن سيستمى كه بود نخواهدماند.
خانواده معمولاً از پدر و مادر و فرزندان تشكيل مى شود. اين همان چيزى است كه به خانواده هسته اى معروف است و در شكل هاى گوناگون خود ويژه جوامع صنعتى غرب است. در ايران ما با خانواده گسترده روبرو هستيم كه البته مختص ايران نيست و درجوامع سنتى جنبه فراگير دارد. خانواده هسته اى و خانواده گسترده هريك معايب و محاسنى دارد، اما به هرحال شكل غالب خانواده ناشى از وضعيت هرجامعه است.
از اين رو ترجيح يكى بر ديگرى بدون توجه به زمينه اجتماعى كارى نادرست است، زيرا هريك از اين دو نوع در جامعه پديدآورنده خويش نقش سازگارانه و سودمندترى دارند. بى ترديد مى توانيم بگوييم كه خانواده گسترده تاكنون مناسب ايران بوده است. هرچند سير دگرگونى درايران نيز به سوى خانواده هاى هسته اى خواهدبود.
در خانواده گسترده، معمولاً زن و شوهر ارتباط بسيارنزديك با پدران و مادران خود دارند. خيلى از اوقات زن و شوهر بين خانواده شوهر زندگى مى كنند. فرزندان از آغاز با پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه، خاله و دايى و فرزندان آنان روبرو هستند. گاهى نيز فضاى زندگى از نظر مادى مشترك نيست. اما رابطه عاطفى بسيار گرم و زنده است و در هردوصورت، پدر بزرگ و مادربزرگ مادرى نقش عمده اى در پرورش نوه ايفا مى كنند. از آنجا كه امكانات مالى زن و شوهر در آغاز ازدواج ناچيز است خواه ناخواه نقش والدين در زندگى آنان مهم مى شود و چون در جامعه سنتى،شغلها نيز نسل به نسل و از سالمندان به جوانترها منتقل مى گردد، نقش فرهنگى و اجتماعى سالمندان نيز چشمگير مى شود.
در يك جامعه سنتى باثبات، افراد سالمند از وقار و احترام و اهميت متناسب برخوردارند و نقش خود را به عنوان رئيس و راهبر خانواده تا پايان ايفا مى كنند.
مشكل از زمانى چهره مى نمايد كه تندباد دگرگونى بر چهره سامانه خانواده سنتى مى وزد. تغيير شرايط معيشتى و تحولات فرهنگى بر منظومه خانواده تأثيرمى گذارد. خانواده گسترده كه با جامعه كشاورزى، عشايرى، يا پيشه ور سنتى هماهنگ بود. در جامعه روبه صنعتى شدن به تدريج كارايى خود را ازدست مى دهد.
دختران و عروسان نيز ديگر مادر و مادر شوهر را سرمشق خود نمى دانند و احترام به آنان را نه به عنوان يك ضرورت ناشى از واقعيت خانواده گسترده، بلكه به عنوان وظيفه اى اخلاقى تلقى مى كنند كه جنبه دوسويه دارد و بى قيد و شرط نيست.
خانه هاى بزرگ كه چند نسل دركنار هم مى توانستند در آنها بزيند و محله هايى كه سكونتگاه همه بستگان بودند جاى خود را به آپارتمانهاى كوچك پراكنده در شهر بزرگ مى دهند. زن يا مرد سالمند اكنون نه از نظر مادى موردنياز نسل نو است و نه براى تربيت نوه صالح شناخته مى شود. به نحوى كه مهدكودك را به وى ترجيح مى دهند.
به اين ترتيب فرد سالمند از سامانه خانوادگى خوگرفته و آشنايى خويش دورمى افتد و برخلاف نقش مركزى كه درخانواده گسترده داشت نقشى حاشيه اى پيدامى كند. اين اتفاق براى زن سالمند مشكلات بيشترى را ايجاد مى كند، زيرا به علت طول عمر بيشتر زنان نسبت به مردان و نيز ازدواج زن با مردى كه گاه بيست سالى از او بزرگتر است و طبعاً زودتر از دنيا مى رود، زن سالمند زودتر تنها مى شود.
مادربزرگ كه برحسب سنت انتظار محبت و توجه و فرمانبرى از فرزندان و نوه هاى خود را دارد و مى خواهد با آنان زندگى كند چون ببيند مورد بى توجهى قرارگرفته و تنها مانده است به بيمارى روانى يا روان تنى دچارمى شود.
اين بيمارى موجب مى شود فرزندان به فكر او بيفتند، او را نزد خود ببرند و مورد محبت قراردهند. با توجهات فرزندان، وى بهبود مى يابد. درنتيجه بارديگر از مركز توجه به حاشيه رانده مى شود و چون حالش خوب شده است او را به خانه خود بازمى گردانند. نياز به محبت و حمايت باعث مى شود زن سالمند ديگر بار و به ناخودآگاه نشانه ديگرى بيافريند تا طرف توجه شود و جايگاه خود را ولو به شكلى ديگر در سامانه خانواده حفظ كند.
درچنين مواردى بايد ريشه اصلى بيمارى را شناخت كه همان دگرگونى جايگاه فرد در سامانه خانواده است و تا اين مشكل حل نشود بيماريها يا مشكلات رفتارى متعدد زن سالمند، همچون كج خلقى و رنجش و بى خوابى و اضطراب و افسردگى و بى قرارى و دردهاى گوناگون برطرف نخواهدشد.
گاهى زن سالمند ازنظر مادى، اما نه از نظر عاطفى، در سامانه خانواده هسته اى پسر يا دختر خود پذيرفته مى شود و روابط جديدى برقرارمى گردد. اما سامانه هسته اى كه تمايل به دگرگونى ندارد شروع به مقاومت مى كند. فرد سالمند به سيستمى واردشده است كه قبلاً بدون او كارايى داشت. اكنون او بايد خود را با اين سيستم هماهنگ كند، كارى كه براى او دشوار است. درنتيجه، ناسازگاريها و ناهماهنگى هاى سامانه در ضعيف ترين و آسيب پذيرترين عضو خانواده به شكل بيمارى تظاهرمى كند.
اين عضو معمولاً همان زن سالمند است كه به علت سن خويش چندان انعطاف پذير نيست و درعين حال توقعات زيادى نيز دارد.
در خانواده اى كه دچار عيب زمينه اى يا به اصطلاح آسيب پذير است، هرگونه بحران انسجام ظاهرى را ازبين مى برد. در اين شرايط افراد به دنبال يك سپربلا هستند كه تقصير را به گردن او بيندازند و بازهم فرد سالمند است كه به عنوان عضو ضعيف خانواده در معرض اتهام قرارمى گيرد و براى نمونه مى گويند: «تا خانم بزرگ نبود ما هيچ مشكلى نداشتيم». يا اينكه: «خانم بزرگ مرتب مريض مى شود و همه را اذيت مى كند». يا: «خانم بزرگ با دخالت در تربيت بچه، او را لوس كرده است».
مشكلاتى كه ذكر شد بيشتر مربوط به دوره گذر از خانواده گسترده به خانواده هسته اى است و در برخى كشورهاى صنعتى بخشى از وظايف خانواده گسترده در حمايت از سالمندان را سازمانهاى تأمين اجتماعى و رفاه اجتماعى و بيمه و بهداشت همگانى و تشكيلات خيريه نيرومند برعهده گرفته است. اما حمايت و تأمين مادى تنها وجهى از وجوه گوناگون اين مسأله است. در كشور ما به نظر مى رسد حتى در صورت وجود امكانات عمومى براى نگهدارى سالمندان بيرون از چارچوب خانواده، فرهنگ و آيين به چنين وضعى تمايلى نداشته باشد.
تداوم فرهنگ و آيين و تعديل نوگرايى افراطى با احتياط و متانت، از جنبه هاى مثبت وجود فرد سالمند در خانواده است. البته ممكن است ايراد گرفته شود كه حضور فرد سالمند زيانهايى در سطح خانواده پديدمى آورد: انعطاف ناپذيرى، محافظه كارى، زودرنجى، توقعات زياده از حد، نياز به رعايت و مراقبت هاى ويژه از نظر خواب و استراحت و نوع غذاى سالمندان، اما دركل، معايب در موازنه با منافع قرارمى گيرد و نكته مثبت آن است كه آسايش و تمايل سالمندان هم منظور شده است. زيرا آنان نيز جزئى از جامعه هستند و شايسته نيست همه توجه را به كودك و نوجوان يا جوانان و ميانسالان معطوف كنيم و سالمندان را به عنوان گروهى پيرامونى ناديده بگيريم.
دركل مى توان گفت به هنگام اختلال در روابط خانوادگى يا در شرايط بحرانى، فرد ضعيف تر كه همان زن سالمند باشد دچار بيمارى روانزاد مى شود. اين وضعيت برحسب الگوهاى فرهنگى به شكل بيمارى واقعى يا احساس كسالت و تمارض ظاهر مى گردد.
بيمارى واقعى شامل اختلالات روان - تنى، افسردگى و دردهاى روانزاد است كه به آن افسردگى پنهان يا نقابدار هم گفته اند. زن سالمند، فشارهاى روانى _ اجتماعى _ زيستى را به شكل بيمارى روانى، تظاهرات رفتارى ضداجتماعى، يا بيمارى جسمى آشكارمى سازد. از اين رو چاره كار و راه درمان او نيز توجه به همه عواملى است كه در زندگى وى وجوددارد و اين درمان هم تنها در چارچوب سامانه خانواده انجام پذير است.
معمولاً گفته مى شود آينده از آن كودكان است. ليكن باتوجه به افزايش شمار سالمندان چه ازنظر مطلق و چه از نظر نسبى، دهه هاى آينده از آن سالمندان نيز هست و برنامه ريزى براى ايجاد نگرش مثبت اجتماعى به آنان و بهداشت و درمان مكفى و رفاه مطلوب سالمندان ضرورى است.
     
  
زن

 
تاثير بازي در يادگيري لغات

نتايج تحقيقات دانشمندان آمريكايي حاكي است، كلمات اوليه‌اي كه نوزادان بيان مي كنند، باز تاب علائق آنهاست.

به گزارش HealthDay، دانشمندان با مطالعه روي كودكان 10 ماهه و بررسي تاثير بازي هاي جذاب و كسالت‌آور در فراگيري لغات جديد دريافتند، كودكان، لغاتي را كه مربوط به بازي‌هاي جذاب مي شود، زودتر فرا مي گيرند و به همه آموزش‌هايي كه والدين براي يادگيري آنها بكار مي‌برند، توجه نمي كنند. درحالي كه كودكان بزرگتر به كلماتي كه توسط ديگران به آنها ياد داده مي‌شود، اهميت بيشتري مي‌دهند و دقت بيشتري مي‌كنند تا كلمات را ياد بگيرند. نتايج اين تحقيق كه در مجله رشد كودك منتشر شده، نشان داد، با وجود اينكه بسياري تصور مي‌كنند نوزادان 10 ماهه به چيزي توجه نمي‌كنند، اما اين نوزادان‌به‌راحتي مي‌توانند كلمات را فرا بگيرند و والدين بايد براي رشد زبان اين نوزادان با آنها صحبت كنند.

================================

درمان خرخر آسان نيست

نتايج تحقيقات كارشناسان استراليايي حاكي است، شواهد علمي اندكي در مورد تاثير توليدات ...
ضد خرخر وجود دارد.
كارشناسان با بررسي تاثير نوارهاي بيني و گشادكننده‌ها، بالش‌هاي ويژه، روغن هاي خاص و هوميوپاتي دريافتند، نوارهاي بيني وگشادكننده ها ممكن است در تعداد كمي از افرادي كه به دليل انسداد بيني خرخر مي‌كنند، موثر باشد. اين كارشناسان معتقدند، به علت نبود شواهد قانع كننده در مورد تاثيرات اين محصولات،‌به‌نظر مي‌رسد ، تغيير شيوه زندگي، كاهش وزن، ترك سيگار، عدم استفاده از بالش‌هاي خواب و نيز عدم مصرف مسكن‌ها و شل‌كننده‌هاي عضلاني از عوامل موثر در درمان مشكلات مربوط به خرخر باشد.
     
  
زن

 
پيشگيري از سرطان با گوجه فرنگي

بر اساس تحقيقات انجمن ملي سرطان انگلستان، خوردن گوجه فرنگي از بروز انواع سرطان پيشگيري مي‌كند.
به نقل از بي‌بي‌سي، دانشمندان با مطالعه روي مرداني كه 10 بار يا بيشتر در هفته سس گوجه فرنگي و يا خود گوجه فرنگي، مصرف مي‌كردند، دريافتند ميزان سرطان پروستات در اين افراد تا 45درصد كاهش مي‌يابد.گوجه فرنگي اثرات مثبتي روي سلامتي دارد و همچنين باعث كاهش سرطان پروستات، كولوركتال و سينه مي‌شود و ليكوپن موجود در آن مي‌تواند خطرات قلبي را كاهش دهد. اثرات مثبت آنتي اكسيدان‌هايي مثل ليكوپن در رژيم غذايي باعث افزايش توجه به اين مواد مي شود. ليكوپن عامل قرمزي گوجه فرنگي و ماده آنتي اكسيدان است كه باعث از بين بردن سلول‌هاي مخرب در بدن مي شود.

========================

دود سيگار احتمال ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد

15‌سال تحقيقات دانشمندان بيرمنگهام آلباما حاكي است، قرار گرفتن ...
در معرض دود سيگار افراد سيگاري احتمال عدم تحمل گلوكز را افزايش مي‌دهد.
به گزارش رويترز، دانشمندان با بررسي تاثير سيگار روي 4 هزار و 527 مرد و زن آمريكايي دريافتند، احتمال عدم تحمل گلوكز در سيگاري‌ها 22 درصد است. اين درحالي‌است كه اين احتمال در كساني كه سيگار نمي‌كشند ولي در معرض دود سيگار افراد سيگاري هستند، 17 درصد است. همچنين افراد غير‌سيگاري كه هيچ دود سيگاري استنشاق نمي‌كنند، 12 درصد كمتر در معرض عدم تحمل گلوكز هستند و افرادي كه سيگارشان را ترك كرده اند تا 14 درصد در معرض خطر عدم تحمل گلوكز هستند.

يك گزارش ديگر در زمينه قرار گرفتن در معرض دود سيگار تاكيد مي‌كند كه حتي پنج دقيقه قرار گرفتن در معرض اين دود مي‌تواند مضر باشد.


به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از روچستر، سالانه حدود سه هزار فرد غير سيگاري به دليل قرار گرفتن در معرض دود سيگار به سرطان ريه مبتلا مي‌شوند.

همچنين بر اساس گزارش شماره آوريل نشريه "منبع سلامتي زنان كلينيك مايو" تنفس كردن در محيطي كه دود سيگار در آن موجود است سالانه موجب مرگ و مير بيش از ‪ ۵۰‬هزار فرد غير سيگاري بر اثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شود.

به تازگي محققان دريافته‌اند كه قرار گرفتن در معرض دود سيگار موجب كاهش آنتي اكسيدان‌ها در خون افراد غير سيگاري مي‌شود كه مي‌تواند تجمع "ليپوپروتئين" يا "كلسترول بد" را افزايش دهد.

همچنين قرار گرفتن در معرض دود سيگار تقريبا فورا بر رگ‌هاي خوني بزرگسالان تاثير مي‌گذارد. براي مثال حتي پنج دقيقه قرار گرفتن در معرض دود سيگار توانايي اتساع آئورت را كاهش مي‌دهد.

در اين خبرنامه آمده است:محققان همچنين دريافته‌اند كه سندرم مرگ ناگهاني كودكان با قرار گرفتن كودك در معرض دود سيگار ارتباط دارد.
     
  
زن

 
خطر چاقي براي مردان

طبق تحقيقات دانشمندان ايتاليايي، كلسترول بالا موجب سرطان پروستات مي شود
به نقل از health day، دانشمندان با 9 سال تحقيق روي 3 هزار مرد دريافتند، كلسترول خون مردان مبتلا به سرطان پروستات مخصوصا افراد مسن، دو برابر مرداني است كه كلسترول خون آنها پايين است. دانشمندان دريافتند، سرطان پروستات با چاقي و ديابت رابطه نزديكي دارد زيرا اين بيماري‌ها عامل خطري براي افزايش كلسترول هستند. همچنين دانشمندان براي تعيين رابطه چاقي وديابت با سرطان پروستات با تحقيق روي هزار و 300 مرد زير 75 سال كه مبتلا به سرطان پروستات بودند، مقايسه آنها با هزار و 451 مردي كه سرطان نداشتند، دريافتند، كلسترول خون مردان مبتلا به سرطان پروستات، 50 درصد بيشتر از مرداني است كه سرطان ندارند و كلسترول خون مردان بالاي 65 سال نسبت به مردان جوانتر 80 درصد بيشتر است.به گفته محققان، مردان مبتلا به سرطان پروستات 26 درصد بيشتر در معرض سنگ كيسه صفرا بودند.

====================

داروهاي ضدفشار خون شما را جوان نگه مي دارند

بر اساس نتايج تحقيقات انجمن ملي پيري امريكا، درمان طولاني مدت با داروهاي ضد فشار خون باعث جواني ذهن افراد مسن مي شود.
به گزارش بي‌بي‌سي، اين دانشمندان با بررسي 848 مرد ژاپني و آمريكايي ميانسال مبتلا به فشار خون بالا كه 142 نفر آنها هيچ درماني دريافت نمي كردند و 706 نفر در سن 77 سالگي با دارو هاي ضد فشار خون درمان مي‌شدند، دريافتند، از ميان افرادي كه تحت درمان بودند، 195 نفر براي كمتر از 5 سال، 149 نفر آنها به مدت 5 تا 12 سال و 362 نفر از آنها به مدت بيش از 12 سال دارو مصرف مي‌كردند. بعد از ارزيابي اين افراد مشخص شد، به ازاي هر سال درمان با داروهاي فشار خون زوال عقل تا 3 درصد كاهش مي يابد. زوال عقل در افرادي كه كمتر از 5 سال دارو دريافت كرده بودند6 درصد، در افرادي كه به مدت 5 تا 12 سال دارو مصرف كرده بودند 48 درصد و در افرادي كه بيش از 12 سال دارو دريافت كرده بودند 60 درصد كاهش پيدا كرد. درمان فشار خون در سنين بسيار بالا يعني در سن 80 سالگي و بالاتر از سكته ، بيماري قلبي و نارسايي قلبي پيشگيري مي‌كند و حتي تاثير خوبي روي عملكرد شناختي آنها دارد.
     
  
زن

 
نوشيدن آب فراوان باعث افزايش فشار خون نمي‌شود

نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه ماستريخ هلند حاكي است، مصرف زياد آب تاثيري بر فشار خون ندارد
به گزارش رويترز، دانشمندان با مطالعه تحقيقات انجام شده روي 141 مرد سالم 55 تا 75 ساله و بررسي تاثير افزايش مصرف آب به ميزان 1/5 ليتر در روز و مقايسه آن با مصرف روزانه يك قاشق پر دارونما دريافتند، هيچ تفاوت اساسي بين فشار خون، مقدار سديم و ميزان تصفيه كليه اين دو گروه وجود ندارد. نتايج تحقيقات اين دانشمندان كه در مجله انجمن پيري آمريكا منتشر شده، نشان مي‌دهد، مصرف زياد مايعات تاثير منفي ندارد.

=========================

رابطه آلزايمر با اضافه وزن

23 سال تحقيقات دانشمندان موسسه تحقيقات كيسر كاليفرنيا حاكي است، اضافه وزن در اوايل دهه 40 سالگي احتمال ابتلا به آلزايمر را در سنين بالاتر افزايش مي دهد.
به گزارش رويترز، اين دانشمندان با اندازه گيري چاقي بدن 9 هزار زن ومرد 40 تا45 ساله در ناحيه پشت و بازو و با درنظرگرفتن عواملي چون ديابت، سكته مغزي، كلسترول وفشار خون بالا دريافتند، احتمال ابتلا به آلزايمر مستقل از عوامل مذكور، در كساني كه پشت و بازوي چاقتري دارند، 3 برابر بيشتر از سايرين است. اين دانشمندان همچنين دريافتند، احتمال ابتلا به آلزايمر در اثر اضافه وزن در آغاز دهه 40 زندگي با در نظر گرفتن شاخص توده بدني افزايش مي يابد.
     
  
زن

 
نقش ام آر آي در درمان افسردگي

نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه پيتزبورگ پنسيلوانيا نشان دهنده نقش ام.‌آر.آي در تشخيص افسردگي تك قطبي بيماراني است كه به رفتار درماني شناختي پاسخ مي دهند.
به گزارش رويترز، اين دانشمندان با بررسي تاثير انجام ام.‌آر.آي بر روي 35 نفر كه 14 نفرازآنها به افسردگي درمان نشده مبتلا بودند و برگزاري 16 جلسه رفتار درماني شناختي درحين انجام ام.‌آر.آي دريافتند، پس از رفتار درماني شناختي، كاهش عكس العمل‌هاي منفي در نقطه مشخصي از مغز با كاهش افسردگي ارتباط چشمگير دارد. همچنين افزايش عكس العمل پايدار به لغات منفي در نقطه متفاوتي در مغز منجر به پيشرفت درمان افسردگي مي شود.
نتايج تحقيقات اين دانشمندان كه در مجله روانشناسي منتشر شده، نشان داد، ام.‌آر.آي امكان ارائه رفتار درماني شناختي را در بيماراني كه اين روش درمان درآنها تاثير بيشتري دارد فراهم ساخته و موجب بهبود سريعتر بيماران مي‌شود.

==========================

خطر قطع تنفس هنگام خواب

به گفته دانشمندان دانشگاه اوهايو ، افرادي كه از قطع شدن مكرر تنفس حين خواب رنج مي برند، 2 تا 4 برابر بيشتر در معرض خطر نامنظم شدن ضربان قلب و در نتيجه مرگ قرار دارند.
به نقل از پايگاه خبري health day، دانشمندان با مطالعه روي 228 بيمار مبتلا به اختلال تنفس هنگام خواب و 338 نفر گروه شاهد سالم و بررسي افرادي كه در هر بار خواب 44 بار دچار قطع تنفس مي شوند، در مقايسه با افرادي كه 2/8 بار هنگام خواب دچار قطعي تنفس مي شوند، مشخص شد، افراد مبتلا به اختلال تنفسي حين خواب كه مكررا به مدت 10 ثانيه دچار قطع تنفس مي شوند ،بيشتر در معرض كاهش ميزان اكسيژن و افزايش ميزان دي‌اكسيد كربن در خون و مغز مي شوند. يافته هاي اين مطالعه از نظر باليني بسيار مهم است زيرا مي‌تواند دليل مرگ ناگهاني هنگام خواب را به پزشكان ارائه دهد.
     
  
صفحه  صفحه 54 از 58:  « پیشین  1  ...  53  54  55  56  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA