انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 56 از 58:  « پیشین  1  ...  55  56  57  58  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


زن

 
به بهانه روز جهاني «ماما»خارج از گردونه درمان

همشهری-حدود ۴۰هزار نفر فارغ التحصيل در رشته مامايي وجود دارد كه نيمي از آنها در حال حاضر بيكارند و خارج از گردونه فضاي درماني كشور هستند.متأسفانه در كشورمان فرهنگ سلامتي در بخش زايمان از روند طبيعي خود خارج شده و آمارهاي زايمان سزارين چند برابر استاندارد واقعي جهاني است. نمودارهاي نصب شده در دفاتر مديريت بيمارستان هاي خصوصي و دولتي نشان مي دهد كه در برخي از آنها آمار سزارين به ۹۰ درصد هم مي رسد. اين در حالي است كه سازمان جهاني بهداشت، آمار سزارين را ۱۰ تا ۱۵درصد اعلام نموده است كه با فرض آمار ۳۵درصدي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، فاصله زيادي دارد. اصلاح اين روند نيز مستلزم يك كار فرهنگي در زمينه بهداشت باروري است.
دفاع از بهداشت باروري زنان و ارتقاي كيفيت سلامت مادران و كودكان، يكي از فاكتورهاي مهم در رسيدن به توسعه پايدار است ولي به دليل اينكه مسئله زايمان در كشور ما تعرفه بسيار پاييني دارد اكثر بيمارستان ها براي كسب درآمد بيشتر، رغبت بيشتري به انجام سزارين دارند.
طبق استانداردهاي دنيا، به ازاي هر هزار تولد زنده بايد ۲۰ تا ۵۰ هزار ماما در سيستم خدمات درماني و بهداشتي هر كشوري وجود داشته باشد، در حالي كه در ايران، در ازاي هر هزار تولد زنده تنها ۱۲ ماما در سيستم وجود دارد.
ناهيد خداكرمي- عضو هيأت مديره سازمان نظام پزشكي- نبودن متولي و مجري حوزه مامايي در سطح وزارت بهداشت و درمان را مورد انتقاد قرار مي دهد و مي گويد: حذف و ادغام اداره مامايي در وزارت بهداشت، ضربات جبران ناپذيري را وارد مي كند و بي توجهي به عوارض خدمات بي كيفيت و همچنين افزايش هزينه ها از پيامدهاي منفي اين امر است. از سوي ديگر، در بحث پزشك خانواده و بيمه روستاييان كه مبحثي نوپاست بعضاً تعداد افراد تحت پوشش بيمه بسيار بالاست و تعداد نفراتي كه ارائه خدمات مي كنند، بسيار پايين است. گاهي يك ماما مجبور است كه به تنهايي ۶۰ خدمت مامايي تيم پزشك خانواده را ارائه كند كه اين حجم بالاي كار موجب افت كيفيت خدمات مي شود و پايين بودن حقوق شاغلين در اين بخش نيز موجب بي انگيزگي و مضاعف شدن مشكلات مي گردد.
سخن كوتاه اينكه، فرهنگ سلامتي ما در بخش زايمان و بارداري تحت تهاجم قرار گرفته است. راهي كه اكنون مي رويم راهي است كه ۲۰ سال پيش آمريكا و اروپا رفته اند و حتي زايمان هاي بدون درد و دارويي را نيز منسوخ دانسته اند ولي متأسفانه در كشور ما اين روند رو به افزايش است. در كشور سوئد، آمار سزارين ۴درصد است و اين كشور رتبه نخست سلامت را در دنيا دارد. اگر سزارين روش مناسبي در ارتقاي كيفيت سلامت باشد قطعاً آمار اين كشور بايد رقمي بالاتر را نشان دهد.لذا بازنگري سازمان هاي بيمه گر در زمينه عقد قرارداد اين گروه پزشكي و امتناع از برخورد سليقه اي موجب كاهش هزينه هاي درماني و افزايش كيفيت خدمات مطابق با استانداردهاي جهاني و ايجاد اشتغال براي ۲۰هزار فارغ التحصيل رشته مامايي مي شود.لذا تشكيل مجدد اداره مامايي در ساختار وزارت بهداشت، در نظر داشتن رديف بودجه مستقل براي اين گروه درماني، گامي مهم در ارتقاي كيفيت سلامت و بهداشت جامعه ضرورتي اجتناب ناپذير است.
     
  
زن

 
آكواريومي بالاي سر شما

همشهری-گلرخ ثريا
استفاده از دندان مصنوعي براي نخستين بار، تجربه اي عجيب و شايد دشوار است. شايد شما از وضعيت جديد ظاهري چهره تان ناراضي باشيد و يا با هر بار حرف زدن دندان از دهانتان بيرون مي پرد. شايد هم از روزي كه آن را از دندانپزشكتان تحويل گرفته ايد نتوانسته ايد با آن حتي يك تكه نان بخوريد. 11 نكته زير به شما كمك خواهد كرد كه با دندان جديدتان كنار بياييد و به آن عادت كنيد:
۲۴ ساعت با دندان مصنوعي
از همان روزي كه دندان جديدتان را از دندانپزشك تحويل مي گيريد تا روز بعد آن را در دهنتان نگه داشته و خارج نكنيد. شما در اين 24 ساعت نخست فقط پس از غذا خوردن و براي تميز كردن آن، مجاز به خارج كردن دندان از دهانتان هستيد. اين كار نه تنها باعث مي شود زودتر به آن عادت كنيد، خطاها و اشكالات احتمالي آن را نيز براي شما مشخص مي كند تا در اولين ملاقات با دندانپزشكتان او را در جريان گذاشته و او بتواند نقاطي كه باعث آزردگي لثه و مخاط شما شده است را برايتان اصلاح كند.
گرگرفتن دندان
اگر در ساعات طولاني پس از تحويل گرفتن دندان مصنوعي، تاب و تحمل نگهداري آن را در تمام طول شبانه روز نداريد و احساس تب و گر گرفتن داريد، به خودتان فرصت دهيد تا كم كم به آن عادت كنيد. دندان جديدتان را چند ساعت در داخل دهان و چند ساعت در خارج دهان و داخل آب نگه داريد. سپس سعي كنيد كم كم ساعاتي كه دندان را در دهانتان نگه مي داريد، افزايش دهيد.
شب ها به دندانتان مرخصي دهيد
فراموش نكنيد در طول 24 ساعت شبانه روز، 8ساعت بايد دندانتان را از دهان خارج كنيد. بهترين حالت اين است كه شب هنگام، وقتي مي خوابيد، به دندانتان استراحت دهيد.اگر شما تمام ساعات شبانه روز از دندان استفاده كنيد، مخاط دهان در زير آن، تحت فشار خواهد بود و به مرور مخاط و لثه هاي شما متورم شده و در درازمدت به تحليل استخوان فك هاي شما مي انجامد. به علاوه در طول شب، ميكروب ها در فاصله بين لثه ها و دندان رشد كرده و دهانتان پر از قارچ خواهد شد. خارج كردن دندان مصنوعي در طول شب، به زبان و عضلات شما اين اجازه را خواهد داد كه با جريان بزاق، لثه ها را ماساژ داده و به جريان خون در لثه هاي شما كمك كند.
ظرف آب در بسته
براي اينكه دندان شما در محيطي پاكيزه و بهداشتي نگهداري شود و از آلودگي هاي محيط محفوظ بماند، يك ظرف در دار مخصوص براي نگهداري آن در طول شب در نظر بگيريد. ظرف دردار باعث مي شود، دندانتان از ديد اطرافيان دور بماند. به علاوه فراموش نكنيد حتماً دندانتان را داخل آب نگه داريد تا خشك نشده و تغيير حجم ندهد.
دندانتان را مسواك بزنيد
شما بايد بعد از خوردن هر وعده غذايي، دندانتان را بشوييد. فراموش نكنيد براي شستن دندان از آب سرد يا ولرم استفاده كنيد. آب گرم باعث تغييرات حجمي در دندان هاي مصنوعي جديد شما خواهد شد.
براي شست وشوي دندان مي توانيد از آب و صابون و مسواك نرم يا مسواك مخصوص استفاده كنيد. اگر دوست داريد حتي مي توانيد با خمير دندان آن را مسواك بزنيد ولي حتماً از خميردندان هايي كه درصد مواد ساينده آن كم است استفاده كنيد تا دندانتان خراش برندارد. بهتر است هنگام تميز كردن آن يك ظرف پر از آب در زير دستتان تان قرار دهيد تا اگر به صورت اتفاقي (سهواً) از دستتان رها شد به لبه شويي يا كاشي و سراميك كف، برخورد نكند و دچار شكستگي و صدمه نشود.
وايتكس دوست دندان شما
اگر در دندان شما، فلز استفاده نشده است، هفته اي يك بار يك قاشق چايخوري وايتكس را در يك ليوان آب حل كرده و 8-6 ساعت دندانتان را درون آن قرار دهيد. وايتكس به تميز شدن دندان شما از بقاياي غليظ و ميكروب ها كمك شاياني خواهد نمود.دقت كنيد وايتكس باعث خوردگي فلز دندان هاي تكه اي خواهد شد و اين نوع دندان ها را نبايد در وايتكس گذاشت.
پس از شست وشو دندان چه با آب و صابون و چه با وايتكس، آن را در زير جريان آب سرد بگيريد تا بقاياي اين مواد شوينده از روي دندانتان زدوده شود.
لثه هايتان را ماساژ دهيد
شب هنگام كه دندانتان را از دهان خارج مي كنيد، با يك مسواك نرم به آرامي لثه هايتان را ماساژ دهيد. اين كار نه تنها باعث ماساژ دادن لثه ها مي شود به جريان خون در لثه كمك مي كند، بقاياي ميكروب ها را از روي لثه ها و مخاط دهان شما پاك مي كند. شما حتي مي توانيد با يك پارچه يا حوله نرم و ظريف لثه هايتان را ماساژ دهيد.
آداب غذا خوردن با دندان نو
شايد در روزهاي نخست استفاده از دندان جديد، غذا خوردن با آن براي شما مشكل باشد. بهتر است اول با غذاهاي نرم شروع كنيد. لقمه غذا را با دو طرف دهانتان بجويد تا دندان به يك طرف كج نشود. لقمه هاي غذا را كوچك برداريد. در روزهاي بعد از غذاهاي ترد و شكننده مانند نان تست و گوشت كتلت استفاده كنيد چون اين مواد غذايي به آساني بر روي دندان هاي عقبي شما جويده مي شوند. تقريباً 2 ماه طول خواهد كشيد تا شما به دندان جديدتان عادت كنيد و بتوانيد با آن به راحتي غذا بخوريد. شايد در روزهاي اول كه مي خواهيد با دندان جديد، غذا بخوريد، مقدار ترشح بزاق در دهانتان زياد شود. ولي اصلاًً نگران نباشيد، در مدت نسبتاً كوتاهي غدد بزاقي به اين مهمان جديد دهان شما عادت خواهند كرد و بزاق شما به ميزان طبيعي باز خواهد گشت.
صحبت كردن با دندان جديد
طبيعي است صحبت كردن با دندان مصنوعي فقط يك راه دارد و آن هم تمرين است و تمرين.اگر تلفظ بعضي لغات براي شما دشوار است آنها را با صداي بلند بخوانيد و تكرار كنيد. روزهايي كه در منزل تنها هستيد يك روزنامه يا كتاب برداريد و آن را براي خودتان بلند بلند بخوانيد. به شما قول مي دهيم با تمرين مي توانيد با دندان جديدتان مثل بلبل صحبت كنيد. باور نمي كنيد، امتحان كنيد.
احساس چاقي و لاغري صورت
گاهي وقتي دندان قديمي تان را عوض مي كنيد و يا براي اولين بار از دندان مصنوعي استفاده مي كنيد، به نظرتان مي آيد كه صورتتان توپر شده است، لب هايتان بيرون زده است و يا برعكس صورتتان تكيده و لاغرتر به نظر مي آيد. بخشي از اين مشكلات به عادت شما به دندان قبلي برمي گردد و به اين علت است كه شما به وضع ظاهر چهره تان با دندان قبلي عادت داشته ايد. به اين نكته نيز توجه كنيد به مرور زمان وضع ظاهري صورت شما طبيعي تر خواهد شد و لب ها و عضلات شما خود را با وضعيت جديد تطبيق خواهند داد. شما حتي مي توانيد با تغيير مدل موي خود يا شكل فريم عينكتان، توجه ديگران را از دهانتان منحرف كنيد تا به تدريج به دندان نو، عادت كنيد.
چسب دندان مصنوعي ممنوع
شايد شما تصور كنيد با استفاده از چسب دندان مصنوعي، تطابق آن در دهانتان بيشتر شده و بهتر در دهان شما گير خواهد داشت. اما استفاده از اين نوع چسب ها و آسترهاي خانگي اصلاً مناسب نيست و به مرور زمان موجب تحليل استخوان فك شما خواهند شد. همچنين دندان مصنوعي فك بالا و پايين از رابطه صحيح با يكديگر و با اجزاء دهان و صورت شما خارج شده و تنظيم و بالانس دندان شما به هم خواهد خورد.
     
  
زن

 
سازندگان كرم هاي ضدآفتاب در برابر قانون

همشهری-ترجمه: سودابه قيصري- يك گروه فعال قانوني عليه شركت هاي سازنده كرم هاي ضدآفتاب به دليل فريب دادن مردم در دادگاه طرح دعوي كرده است.
در حالي كه فصل گرما و شنا فرا مي رسد، يك گروه قانوني عليه پنج شركت فعال و مطرح آمريكايي سازنده كرم هاي ضدآفتاب به دليل ادعاي دروغين حفاظت در برابر اشعه هاي مضر آفتاب طرح دعوي كرده است. معروف ترين اين شركت ها، شركت جانسون است. اين گروه ادعا كرده اند كه توليدكنندگان با ادعاي خود مبني بر حفاظت مصرف كنندگان از اشعه هاي مضر ماوراءبنفش، مردم را به حمام آفتاب گرفتن تشويق مي كنند. آنها مي گويند در حالي كه اين كرم ها ممكن است از افراد در مقابل اشعه ماوراءبنفش-UVB)B) اشعه هاي كوتاه تر ماوراءبنفش كه باعث آفتاب سوختگي شده و خطر سرطان پوست را افزايش مي دهند- حفاظت كنند، ولي نمي توانند كار چنداني براي متوقف كردن اشعه هاي ماوراءبنفشUVA)A )- اشعه هايي بلندتر كه به نقاط عميق تر پوست نفوذ مي كنند و خطر سرطان را همچنان افزايش مي دهند- كاري كنند.
ضدآفتاب و ضدآب!
مسأله ديگر اين است كه برخي از اين محصولات ادعاي ضد آب بودن هم دارند. اين گروه معتقدند كه خود اين ادعا فريبي بيش نيست، زيرا همه كرم هاي ضدآفتاب به هنگام فرو رفتن در آب خاصيت خود را از دست مي دهند.
دكتر بروس كاتز مسئول مركز ليزر نيويورك مي گويد: اين مسأله را مدت هاست كه متخصصان پوست مي دانند. بسياري از كرم هاي ضدآفتاب كه ادعا مي شود ضدآب هستند به هيچ وجه اين خاصيت را ندارند. ممكن است اين محصولات در مقابل آب مقاوم باشند، اما هنوز هم مصرف كنندگان بايد پس از شنا كردن يا عرق كردن پس از ورزش، دوباره از كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنند. با اين همه بايد ضدآفتاب خود را پس از عرق كردن يا شناكردن و همچنين هر 2 تا 3 ساعت تجديد كنيد.
ديگر نكاتي كه بايد رعايت كرد عبارتند از: خودداري از در معرض آفتاب قرار گرفتن از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر (هنگامي كه نور خورشيد در قوي ترين حالت خود قرار دارد)، پوشيدن لباس هاي حفاظت كننده (نازك و آستين بلند)، كلاه با لبه هاي پهن و عينك آفتابي. وي افزود: اصلاً عاقلانه نيست كه فقط به ضدآفتاب خود اعتماد كنيد.هنوز مشخص نيست كه دادگاه چه تصميمي در اين مورد خواهد گرفت، ولي غالب متخصصان پوست معتقدند كه استفاده از ضدآفتاب ها كاملاً ضروري و حياتي است و عدم استفاده از آن خطرات بسيار بيشتري دارد.
     
  
زن

 
دارويي جديدي براي ديابت نوع اول

همشهری-ايرنا- پژوهشگران موفق به تهيه تركيب دارويي جديدي شده اند كه ديابت نوع اول را در موش ها معكوس كرده و به حالت اول برمي گرداند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از چارلوتسويل، محققان دانشگاه نظام بهداشتي ويرجينيا دريافتند تركيب دارويي lisofylline و exendin-4 در درمان ديابت نوع اول در موش ها مؤثر است. جري نادلر رييس بخش متابوليسم و غدد درون ريز اين دانشگاه گفت: اين كشف امكان احياي سلول هاي انسولين ساز را در بيماران ديابتي بدون نياز به تزريق داروهاي سمي فراهم مي آورد. اين درمان تركيبي به ايجاد و حفظ ميزان طبيعي قند خون در موش ها كمك كرد. حتي پس از توقف درمان سطح قند خون موش ها تا ??? روز پس از درمان در حد سالم باقي ماند.

===========================

خطر انتقال بيماري قلبي از مادر به فرزند


ايسنا: كودكاني كه از مادران مبتلا به بيماري قلبي متولد مي شوند، بايد بلافاصله پس از تولد از لحاظ وجود و يا فقدان ناهنجاري قلبي مورد بررسي قرار گيرند.
براساس پژوهش هاي محققان سوئدي، احتمال انتقال اختلال قلب و عروق از مادر به فرزند بسيار قويتر از انتقال پدر به فرزند است.
بررسي محققان روي ۱۱ هزار بيمار مبتلا به ناراحتي قلب و عروق نشان مي دهد تقريبا ۴۱ درصد مبتلايان داراي سابقه خانوادگي بيماري قلبي از سوي يكي از والدين، خصوصا مادر هستند.
پژوهشگران با تاكيد بر اهميت شناخت سابقه خانوادگي بيماري قلبي در مبتلايان تصريح مي كنند: از ميان عوامل خطر بيماري قلبي مانند چاقي، كلسترول بالا و فشارخون، نقش وراثت از بقيه عوامل بسيار مهمتر است و نياز به بذل توجه بيشتري دارد.
     
  
زن

 
بهبود مغز پس از سكته مغزي

همشهری-محققان دانشگاه تگزاس مي گويند كه ورزش كردن مي تواند به حفاظت در برابر آسيب ديدگي شديد مغزي پس از سكته مغزي كمك كند.
اين محققان در آزمايش بر روي موش هاي آزمايشگاهي دريافته اند كه موش هايي كه وادار به ورزش كردن مي شدند بعد از سكته مغزي سريع تر از موش هاي غير فعال روند بهبودي را طي كردند و كمتر دچار آسيب مغزي مي شدند.
اين محققان همچنين دريافتند كه در بدن موش هاي ورزشكار ماده شيميايي موسوم به فاكتور اريتروپويتين بيشتر ترشح مي شود و اين ماده باعث تحريك رشد گلبول هاي قرمز خون مي شود.

==========================

چرا غذاهاي مملو از پروتئين سيركننده اند؟

همشهری-بي بي سي- رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين ظاهرا حس گرسنگي را سركوب مي كند.
دانشمندان مي گويند فهميده اند چرا رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين، مانند رژيم موسوم به اتكينز ، به رفع حس گرسنگي كمك مي كند.
آنها كشف كرده اند كه اين نوع رژيم ها باعث توليد گلوكز (قند) در روده كوچك مي شود؛ حالتي كه حس سيري را به دنبال دارد.
از قبل معلوم بود كه يك رژيم غذايي عمدتا پروتئيني، باعث كاهش فشار گرسنگي مي شود و به كمتر خوردن مي انجامد.
با اين حال، سازوكاري كه باعث مي شود پروتئين اشتها را كور كند معلوم نيست.تحقيقات در گذشته نشان داده بود كه افزايش مصرف پروتئين در غذا تاثير كمي بر هورمون هاي اصلي كنترل كننده گرسنگي دارد.
تيم محققان موسسه اينسرم دريافت كه تغذيه موش ها با پروتئين زياد، فعاليت ژن هاي درگير در توليد گلوكز در روده كوچك اين حيوانات را به گونه چشمگيري افزايش مي دهد.
دكتر توني استي ير، متخصص تغذيه در واحد تحقيقات تغذيه انساني در شوراي تحقيقات پزشكي بريتانيا گفت براي شناسايي تاثير مصرف پروتئين زياد در بدن انسان لازم است تحقيقات بيشتري انجام شود.
     
  
زن

 
كاهش شيوع هپاتيت B در كشور

تعداد مبتلايان به هپاتيت C در ایران300 هزار نفر و مبتلایان هپاتيت B در كشور حدود 2 ميليون نفر هستند.
دكتر سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت ، با اعلام این خبر و خاطرنشان كرد: راه عمده انتقال هپاتيت B در كشور «مادر به كودك » است.
وي با اشاره به اين كه شيوع هپاتيت B در سالهاي اخير به طور واضحي كاهش يافته است، افزود: تشخيص در مراحل اوليه، ‌انجام بررسي‌هاي آزمايشگاهي، غربالگري و کنترل افراد آلوده همگي به تشخيص زود هنگام هپاتيت B منجر شده لذا تصور ‌مي‌شود كه شيوع هپاتيت در كشور رو به افزايش باشد در حالي كه آمارهاي كشوري حاكي از روند رو به كاهش هپاتيت B است.
وي ادامه داد: در حال حاضر با واكسيناسيون گروه‌هاي در معرض خطر مثل نوزادان و افراد داراي مشاغل پرخطر مثل كادر پزشكي و بررسي مادران باردار به لحاظ ابتلا و يا ايمني به هپاتيت B و يا تزريق واكسن و ايمنوگلوبولين در صورت نياز، سبب تغيير راه انتقال اين بيماري شده است به نحوي كه امروزه جمعيت غالب مبتلا به هپاتيت B جوانان هستند.

=================================

آمار سزارین در تهران بيش از 50 درصد است

سازمان بهداشت جهاني رقم استاندارد انجام عمل سزارين را در جوامع 5 تا 10 درصد مي‌داند. اين درحاليست كه با توجه به آمارهاي موجود در كشور، هم اكنون تعداد عمل سزارين در ایران بيش از 35 درصداست
ناهيد خداكرمي با اعلام این خبر افزود: براساس آخرين آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 1379 تعداد عمل سزارين 35 درصد عنوان شده است؛ البته هرچند در سالهاي اخير آمار جديدي منتشر نشده اما كارشناسان تعداد عمل سزارين را بيش از 35 درصد در كل كشور و بيش از 50 درصد در تهران مي‌دانند.
دبير انجمن مامايي ايران ناديده گرفتن خدمات مامايي را در سيستم سلامت و خانواده عامل اصلي افزايش آمار سزارين در كشور دانست و تصريح كرد: اگر ماما در تيم پزشكي خانواده ارزش واقعي خود را بيابد، بسياري از مشكلات امروز كه گريبانگير مادران و نوزادان كشورمان است، رفع خواهد شد.
منبع : ایسنا
     
  
زن

 
تلفن و صفحه كليد رايانه آلوده‌ترين وسايل مورد استفاده مردم است



بررسي بسياري از وسايل مورد تماس با دست انسان نشان داده است برخلاف تصور عمومي كه دستگيره در يا دكمه‌هاي آسانسور را مملو از ميكرب‌هاي بيماريزا مي‌دانند، گوشي تلفن و صفحه كليد رايانه بيشترين آلودگي ميكربي را دارند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، چارلز گربا زيست شناسي ميكربي و كارشناس بهداشت آب دانشگاه آريزونا مي‌گويد هرچند هميشه قبل از تهيه غذا بايد دستها را شست، اما بسياري از مردم نمي‌دانند بعد از آشپزي هم بايد همين كار را انجام داد.

بسياري از بيماريهاي شايع مانند سرماخوردگي، آنفلوانزا و اسهال از طريق هوا يا وسايل مورد استفاده انسان انتقال پيدا مي‌كنند. مردم اهميت سطوحي را كه با دست انسان تماس پيدا مي‌كنند نمي‌دانند.

مردم در مواقع احتياط براي رعايت بهداشت اشتباه مي‌كنند. ميكربها به جاهايي كه مردم تصور مي‌كنند نمي‌چسبند.

دستگيره در معمولا آلوده تلقي مي‌شود. اين محقق دهها بررسي در مورد ميكربها و ويروسها در خانه‌هاي و محل‌هاي كار انجام داده و دريافته است از آنجا كه دستگيره در مرطوب نيست ميكرب كمتري دارد.

يك بررسي جديد به او كمك كرد تا نشان دهد ميكربها چگونه از برداشت غلط مردم براي تكثير خود بهره‌برداري مي‌كنند.

بطور مثال تعداد باكتريها بر روي دو صفحه كليد رايانه بسيار بيشتر از دكمه آسانسور، دستگيره در يا آبخوري ادارات است.

تلفن و صفحه كليد رايانه به ويژه هنگامي كه بطور مشترك استفاده شود جزو پرميكرب‌ترين مكانها در خانه و ادارات محسوب مي‌شوند.

بررسي‌هاي زيادي نشان داده است صفحه كليد رايانه محل تجمع ميكربها است.

اين محقق در بررسي ديگري در مورد آلوده‌ترين مشاغل دريافت تعداد باكتريها در يك ميز تحرير معمولي ‪ ۴۰۰‬برابر توالت فرنگي است.

جالبتر اينكه آموزگاران بيشترين تماس را با ويروسها و باكتريها دارند. حسابداران، بانكداران، و پزشكان نيز دفاتر مملو از ميكرب دارند.

درحالي كه محل كار وكلا از اين نظر پاكيزه است.

اين محقق در آزمايشگاه خود نمونه‌هاي جمع آوري شده از روي سطوح مختلف را در يك ظرف مخصوص كشت مي‌دهد و بررسي مي‌كند. تعداد ميكربهاي كشت داده شده به برآورد تعداد كلي ميكربها كمك مي‌كند.

ميكربهايي مانند باكتري ئي كولاي كه در روده يافت مي‌شود و نشانه آلودگي روده است، پنومونيا كلبسيلا ، استرپتوكوك، سالمونلا، استافيلوكوك اوروس جزو ميكربهاي شايعي هستند كه برخي از آنها باعث بيماري در انسان مي‌شوند.

اين محقق مي‌گويد جايي كه باكتري هست ويروس هم مي‌تواند وجود داشته باشد. ويروسها مي‌توانند چندين روز در سطوح خشك و تميز زنده بمانند. اين ميزان در سطوح مرطوب به چندين هفته مي‌رسد.

درحالي كه كارشناسان از امكان شيوع جهاني آنفلوانزاي مرغي هشدار مي‌دهند اين يافته‌ها مي‌تواند مفيد باشد. اين ويروس در حال حاضر فقط پرندگان را آلوده مي‌كند، اما قابليت ايجاد يك بيماري همه گير انساني را دارد.

در صورت شيوع اين بيماري بهداشت اوليه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است. اما ويروسها با چشم ديده نمي‌شوند و مردم آلوده‌ترين مكانها را نمي‌شناسند.

در اين ميان مردم دستشويي و دستگيره را پر از ميكرب تصور مي‌كنند.

سينك دستشويي معمولا حاوي تعداد زيادي باكتري است. محيط آن به خاطر مرطوب بودن براي رشد ميكربها بسيار مطلوب است. در خانه‌ها شمار باكتريهاي ئي كولاي كشف شده در سينك دستشويي بيشتر از توالت بوده است.

معمولا آلوده‌ترين دستگيره‌ها در دستشويي‌هاي عمومي دستگيره سيفون است.

اين ميكربها خطر ابتلا به اسهال را درپي دارند. ميكرب‌هاي شايع در دستشويي‌ها شامل نوروويروسها، شيگل، هپاتيت آ و سالمونلا است.

آشپزي نيز يك راه ديگر انتقال ميكربها به ويژه پس از دست زدن به گوشت خام است.

بيشتر مردم نمي‌دانند كه بايد پس از آشپزي و شتستن لباسهاي كثيف دستهاي خود را بشويند.

شستشوي لباسها با آب سرد و در مدت كوتاه در ماشين لباسشويي هرچند به صرفه جويي در مصرف انرژي كمك مي‌كند، اما باكتريها و ويروسها را از بين نمي‌برد.

آب در دماي ‪ ۱۴۰‬درجه فارنهايت( ‪ ۶۰‬درجه سانتيگراد) ميكربها را از لباسها برطرف مي‌كند. اما فقط ‪ ۵‬درصد مردم از آب داغ براي شستشوي لباسها استفاده مي‌كنند.

ويروسهايي مانند هپاتيت آ، روتاويروس، و باكتريهايي مانند سالمونلا كه باعث ناراحتي معده و اسهال مي‌شوند مي‌توانند بطور متوسط در مدت ‪۲۸‬ دقيقه دور خشك كردن ماشين لباسشويي زنده مي‌مانند.

يك دهم ميكربهاي موجود در مدفوع انسان در لباسهاي زير انسان نيز يافت مي‌شود كه از اين نظر بايد هنگام شستشوي لباسهاي زير توجه شود كه با لباسهاي ديگر شسته نشود.

گربا افزود ژل‌هاي الكلي دست و مواد ضد ميكربي كار ضدعفوني را انجام مي دهند. مشخص شده است كه مواد ضدعفوني‌كننده دست موثر است.
     
  
زن

 
افسردگي مادران با قولنج نوزادان ارتباط دارد

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي

مطالعه جديدي نشان مي‌دهد قولنج نوزادان با افسردگي پس از زايمان در مادران ارتباط دارد.

به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس، اين اولين مطالعه‌اي است كه با بررسي شمار كثيري از زناني كه به تازگي مادر شده‌اند، ابتلا به قولنج و افسردگي را به يكديگر ربط داد.

"پاملاهاي " استاد طب اطفال دانشكده پزشكي در "براون" كه سرپرستي اين مطالعه را بر عهده دارد گفت: "نمي‌توان ناآرامي كودك را علت افسردگي يا افسردگي را علت ناآرامي كودك دانست. با اين حال در اين تحقيق ارتباطي بين اين دو كشف شده است.

در اين مطالعه ‪ ۲‬هزار و ‪ ۹۲۷‬زن كه به تازگي مادر شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. ‪ ۱۹‬درصد اين زنان دچار علايم خفيف تا شديد افسردگي پس از زايمان بودند. ‪ ۸‬درصد اين افراد از گريه‌هاي زياد نوزادان خود شكايت داشتند.

نتايج مهم اين مطالعه نشان مي‌دهد احتمال گريه زياد در نوزادان مادران افسرده دو برابر ساير مادران است.

از هر سه زن كه نوزادان ناآرام داشتند يكي از آنها به افسردگي مبتلا بود.

پژوهشگراني بخش سلامت "رود آيلند" نيز در اين تحقيق مشاركت داشتند.

نتايج اين مطالعه در نشست سالانه جامعه دانشگاهي پزشكان متخصص اطفال در سانفرانسيسكو ارايه شد.
     
  
زن

 
سلول‌هاي آيينه‌اي روابط اجتماعي انسان را تعريف مي‌كنند

آنچه كه روابط اجتماعي انسان را تعريف مي‌كند، حاصل فعاليت گروه ويژه‌اي از سلول‌هاي مغزي به نام "سلول‌هاي آيينه‌اي" است كه زماني فعال مي‌شوند كه فردي مقابل ما قرار گرفته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه اينترنتي دويچه‌وله (راديو صداي آلمان)، آنچه كه ما را مقيد به رعايت اصول اخلاقي و روابط اجتماعي مي‌كند نشات گرفته از سنت‌ها و آيين‌هاي اجتماعي نيست، بلكه قسمتي از ساختمان مغز ماست. بخشي كه الفباي اخلاق و وجدان را تعريف مي‌كند. اما آيا همه ما به يك اندازه از اين سلول‌ها برخورداريم؟
كدام ويژگي زندگي اجتماعي ما را از زندگي جمعي ساير حيوانات متمايز مي كند؟
آيا اين سنت‌ها و آداب و رسوم است كه ما را مقيد به رعايت اصول اجتماعي مي‌كند، يا اين ما هستيم كه اخلاق و مرزهاي روابط اجتماعي را تعريف مي‌كنيم؟ چه چيزي سبب مي‌شود كه ما انسان‌ها نسبت به يكديگر درك متقابل داشته باشيم؟
اينها سوالاتي هستند كه نه تنها جامعه‌شناسان و روانكاوان، بلكه دانشمندان علوم طبيعي نيز به دنبال يافتن پاسخ آنهاهستند.

زماني كه فرد مقابل مشغول انجام كاري مي‌شود سلول‌هاي آيينه‌اي طوري بيننده را تحريك مي‌كنند كه گويي او مشغول انجام دادن آن است. مثلا وقتي كسي دستش را به طرف ليوان آب شما دراز مي‌كند، شما مي‌دانيد كه او مي‌خواهد ليوان شما را بردارد.

اين نكته ساده به نظر مي‌رسد، آنقدر ساده كه وقتي ‪ ۱۰‬سال پيش "گياكومو ريزولاتي" نورون شناس معروف ايتاليايي نتيجه تحقيقاتش را در اين زمينه منتشر كرد، با استقبال چنداني روبه‌رو نشد.

وي پس از سالها تحقيق بر روي مغز ميمون‌ها توانست ثابت كند وقتي ميموني به يك گردو نگاه مي‌كند، در حالي كه ميمون ديگري در حال شكستن آن است، سلول‌هاي مشابهي در ناحيه پيشاني هر دو ميمون فعال مي‌شوند كه يكي گردو را مي شكند و ديگري احساس مي‌كند در حال شكستن گردوست.

اين سلول‌ها كه بعدها سلول‌هاي آيينه‌اي ناميده شدند، در ميمون‌ها تنها هنگام فعاليت‌هاي فيزيكي و بدني فعال هستند.

مي‌توان گفت سلول‌هاي آيينه‌اي الفباي علم روانشناسي را تعريف مي‌كنند.

البته به هيچوجه نمي‌توان ادعا كرد حضور اين سلول‌ها مسوول تمامي روابط و رفتارهاي اجتماعي است. مثلا اينكه چرا برخي يك تابلوي نقاشي را زيبا و برخي همان تابلو را زشت مي‌بينند و يا اينكه چرا ما نسبت به برخي افراد علاقه بيشتري احساس مي‌كنيم، به سادگي قابل توضيح نيست.

اين سلولها روابط انساني ما را تا حدي تعريف مي‌كنند. آنجا كه پايه‌هاي زندگي اجتماعي انسان بنا نهاده شد و ما به اين سلول‌ها نيازمند تا بتوانيم انسان‌هاي ديگر را درك كنيم و هنگام برقراري ارتباط با ديگران منظور طرف مقابل را درك كنيم.

تاكنون تصور مي‌شد درك متقابلي كه انسان‌ها نسبت به يكديگر احساس مي‌كنند نتيجه ارتباط پيچيده‌اي ميان سلول‌هاي مغزي و خصوصيات شخصي هر فرد است، اما اكنون روشن است كه فعاليت سلول‌هاي آيينه‌اي ما را به درك متقابل و احساس همدردي مي‌رساند.

اين سلول‌ها تنها بخش كوچكي از ناحيه پيشاني مغز را تشكيل مي‌دهد، اما همين تعداد اندك يكي از آخرين گام‌هاي تاريخ تكامل به شمار مي‌آيد.

به كمك سلول‌هاي آيينه‌اي ما مي‌توانيم فكر شخص مقابلمان را بخوانيم و يا حدس بزنيم، البته اين قسمت از مغز چند ساعت بعد از تولد فعال مي‌شود.

زماني كه تصوير چهره مادر در سلول‌هاي آيينه‌اي نوزاد نقش مي‌بندد و نه تنها تصوير بلكه هنگام تقليد صدا و زبان آموزي نيز اين سلول‌ها فعال هستند.

از آن گذشته، سلول‌هاي آيينه‌اي ارتباط مستقيمي با سلول‌هاي كنشي مغز دارند. سلول‌هاي كنشي، سلول‌هايي هستند كه هنگام احساس درد فعال مي‌شوند، مثلا وقتي نوك سوزن درون پوست فرو مي‌رود.

نكته جالب اين است كه هنگامي كه ما به تصوير فرو رفتن سوزن در دست فردي نگاه مي‌كنيم، سلول‌هاي كنشي و سلول‌هاي آيينه‌اي همزمان در مغزمان فعال مي شود. فعاليتي كه به طور دقيق حس همدردي را تعريف مي‌كند.

آنچه كه حس ما و طرف مقابل را يكي مي‌كند، احساسي كه نشات گرفته از سنت‌ها و آيين‌هاي اجتماعي نيست، بلكه قسمتي از ساختمان مغز ماست و الفباي اخلاق و وجدان را تعريف مي‌كند.

اينكه آيا همه ما به يك اندازه از اين سلول‌ها برخورداريم يا خير و يا تجربيات فردي ما تا چه حد در اين ارتباط سهيم هستند. نيازمند تحقيقات بيشتري است.
     
  
زن

 
دهانشويه ها جاي مسواك را نمي گيرند

در ميان گروه انبوهي از محصولات كه براي بهداشت دهان و دندان پيشنهاد مي‌شوند، در ميان خيل عظيم مسواك‌ها و انواع و اقسام نخ‌دندان‌ها و گروه‌هاي مختلف خميردندان‌ها، دهانشويه‌ها از جمله فرآورده‌هايي هستند كه مظلوم و بي‌سروصدا، در گوشه‌اي رها شده‌اند و توجه كمي به سمت آن معطوف است. شايد تعداد كمي از اطرافيان خود را بشناسيم كه در طول برنامه‌هاي بهداشتي روزانه كه براي دهان و دندان خود ترتيب داده‌اند، جايي براي دهانشويه‌ها هم بازگذاشته باشند. و البته شايد اگر از بعضي‌ها بپرسيم: <ببخشيد، آيا شما از دهانشويه‌اي استفاده مي‌كنيد؟> اين‌طور جواب دهند: <اي بابا، براي مسواك زدن و نخ‌دندان كشيدن هم فرصت نداريم چه برسد به دهانشويه‌ ...>
دهانشويه‌ها، هر چند نقش اصلي را در بهداشت و نظافت دهان و دندان بازي نمي‌كنند، اما استفاده از آنها به بهبود سلامت دهان و دندان كمك زيادي مي‌كند. اغلب دهانشويه‌ها به دهان حس تازگي و طراوت مي‌بخشند، گروهي از آنها به برطرف شدن بوي بد دهان كمك مي‌كنند و بسياري از آنها كه به منظورهاي خاص درماني تهيه مي‌شوند، در بهبود بيماري‌هاي لثه و جلوگيري از پوسيدگي‌هاي دنداني موثرند. با تمام تاثيرات مثبتي كه دهانشويه‌ها در سلامت دهان و دندان دارند، به ياد داشته باشيد كه استفاده از دهانشويه‌ها هيچگاه جاي مسواك و نخ‌دندان را نخواهد گرفت و مسواك و نخ‌دندان همچنان سربازان رديف اول مبارزه با بيماري‌هاي دهان و دندان هستند.

انتخاب كدام يك از هزاران ؟
گونه‌هاي مختلف دهانشويه‌هايي كه در بازار وجود دارند به دو گروه تقسيم مي‌شوند: دهانشويه‌هاي خوشبو كننده و دهانشويه‌هاي درماني
دهانشويه‌هاي خوشبو كننده: اين دهانشويه‌ها كه بدون نسخه از داروخانه قابل خريداري هستند، براي خوشبو كردن دهان و ايجاد حس تازگي و رفع بوي بد دهان استفاده مي‌شود. انواعي از اين دهانشويه‌ها هم وجود دارند كه باكتري‌هاي دهان را كاهش مي‌دهند. اثر اين دهانشويه‌ها كوتاه‌مدت است و بيش از 10 تا 15 دقيقه باقي نمي‌ماند.
دهانشويه‌هاي درماني: اين دهانشويه‌ها، علاوه بر آثاري كه دهانشويه‌هاي خوشبو كننده در دهان ايجاد مي‌كنند، اجزائي دارند كه در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان موثر هستند. اين دهانشويه‌ها بايد توسط پزشك تجويز شوند و استفاده بيش از حد و بي‌موقع اين نوع دهانشويه‌ها ممكن است خطرناك باشند. دهانشويه‌هاي درماني معمولا به دو گروه تقسيم مي‌شوند. يك گروه از اين دهانشويه‌ها كه ضدباكتري است، براي درمان بيماري‌هاي لثه و پس از جراحي‌هاي دهان تجويز مي‌شود. گروه دوم از اين دهانشويه‌ها كه به منظور پيشگيري استفاده مي‌شوند، دهانشويه‌هاي فلورايد هستند. فلورايد يك ماده معدني است كه با نفوذ در ساختمان دندان به استحكام آن كمك مي‌كند. دهانشويه‌هاي فلورايد با قرار دادن موضعي فلورايد بر روي دندان‌ها باعث استحكام دندان‌ها مي‌شوند، استفاده مرتب از فلورايد، همچنين مي‌تواند پوسيدگي‌هاي بسيار كوچكي را كه هنوز در دندان حفره ايجاد نكرده است، متوقف كند.

من هم لازم دارم؟
اين سوال كه كدام يك از افراد به دهانشويه‌ احتياج دارند، معمولا به كمك دندانپزشكان، پاسخ داده مي‌شود. اگر جزء افرادي هستيد كه به مصرف يكي از انواع دهانشويه‌هاي خوشبو كننده عادت كرده‌ايد، نوع و مواد تشكيل دهنده آن‌را با دندانپزشك خود مطرح كنيد تا مطمئن شويد استفاده مرتب از آن، آثار سوئي بر ‌جاي نخواهد گذاشت. افرادي با پوسيدگي‌هاي شديد و زياد و يا افرادي كه بيماري‌هاي حاد لثه دارند نيز، با نظر پزشك مي‌توانند از دهانشويه‌هاي درماني براي بهبود بيماري خود استفاده كنند. در مجموع استفاده مرتب از دهانشويه‌هاي ملايم بدون عارضه به بهبود سلامت دهان و حفظ تازگي و رفع بوي بد دهان كمك مي‌كند.
اول مسواك يا دهانشويه؟
از آنجا كه استفاده از دهانشويه‌، قرار نيست جاي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن را بگيرد، بايد اين ترتيب براي مراحل بهداشتي دهان و دندان رعايت شود: )1 مسواك زدن )2 استفاده از نخ دندان )3 استفاده از دهانشويه. به اين ترتيب به كمك مسواك و نخ‌دندان، محيط تا حد امكان از خرده‌هاي غذايي و پلاك ميكروبي تميز مي‌شود و سپس دهانشويه‌ اثر ضدباكتري و ساير آثار درماني خود را بر جاي مي‌گذارد. براي استفاده از دهانشويه‌ به اين روش عمل كنيد:
)1 ابتدا، مقدار كافي از دهانشويه كه معمولا به‌صورت پيمانه بردر بطري دهانشويه‌ ذكر مي‌شود (يا توسط دندانپزشك ذكر شده) داخل دهان ببريد.
)2 سپس، در حالي كه لب‌ها به هم چسبيده است و دندان‌ها كمي از هم فاصله دارد، دهانشويه را با فشار به تمام نقاط دهان از جمله لاي دندان‌ها، زبان و گونه‌ها هدايت كنيد.
)3 مطمئن شويد كه دهانشويه‌ به تمام نقاط دهان شما رسيده است. دهانشويه را به زمان لازم (بسته به دستورالعمل روي جعبه يا نظر پزشك) در دهان نگهداريد. معمولا زمان 30 ثانيه مدت مناسبي است.
)4 دهانشويه‌ را از دهان خود خارج كنيد و ترجيحا دهان خود را نشوئيد.

دهانشويه خانگي بسازيم
اگر توانايي مالي خريدن دهانشويه‌هاي كارخانه‌اي را نداريد و يا از آن گروه افرادي هستيد كه محصولات خانگي را بيشتر از كارخانه‌اي‌ها مي‌پسنديد، چند جور دهانشويه خانگي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم:
)1 دهانشويه آب نمك: مخلوط يك قاشق چايخوري نمك در يك ليوان آب ولرم، يكي از ايده‌آل‌ترين دهانشويه‌ها براي ضدعفوني كردن محيط دهان است. البته مراقب باشيد كه اگر فشارخون بالا داريد اين دهانشويه‌ را رقيق‌تر تهيه كنيد يا آن‌را با نوعي ديگر از دهانشويه‌ جايگزين كنيد.
)2 دهانشويه جوش‌شيرين: اين دهان‌شويه كه به خنثي كردن محيط‌ دهان كمك مي‌كند، براي ايجاد حس تازگي و طراوت در دهان و رفع بوي بدن دهان هم بسيار موثر است .براي تهيه اين دهان شويه كافي است يك‌چهارم قاشق چايخوري جوش‌شيرين را در يك ليوان آب حل كرده و چند قطره عصاره نعنا يا مقداري عرق نعنا را به آن اضافه كنيد. عصاره نعنا براي رفع بوي بد دهان و شاداب كردن دهان موثر است.
)3 دهانشويه رزماري و نعنا: براي تهيه اين دهانشويه به موارد زير نياز داريد: 2/5 ليوان آب ، 1 قاشق چايخوري برگ نعناي خرد شده، 1 قاشق چايخوري برگ رزماري خرد شده ، 1 قاشق چايخوري رازيانه.
روش تهيه اين دهانشويه به اين ترتيب است كه بايد تمام مواد را پس از آنكه آب به جوش آمد، به مدت 20 دقيقه با شعله كم حرارت دهيد. سپس مايع باقي مانده را صاف كنيد و از آن به عنوان يك دهانشويه عالي استفاده كنيد.

مراقب باشيد
‌‌ دهان‌شويه‌ها براي استفاده خارجي هستند و بلعيدن آنها براي بدن مضر است. دهان‌شويه‌ها را از دسترس اطفال زير 6 سال دور نگه داريد و به كودكان بالاي 6 سال هم استفاده صحيح از آن را آموزش دهيد و مطمئن شويد كه آن را نمي‌بلعند. مصرف دهانشويه براي كودكان زير 6 سال ممنوع است.
فلورايد به صورت موضعي جذب دندان‌ها مي‌شود و تماس طولاني‌تر فلورايد با دندان به جذب بيشتر آن كمك مي‌كند. بنابراين دهان‌شويه فلورايد را لااقل يك دقيقه در دهان نگه داريد و بعد از استفاده از آن دست كم به مدت يك ساعت دهان خود را نشوييد و چيزي نخوريد.چند سالي است كه عمل فلورايد‌تراپي به صورت گروهي و در مدارس انجام مي‌شود، اما اگر در تعطيلات، دهانشويه‌ها براي ادامه انجام طرح به خانه‌ها فرستاده شد، بايد سعي كنيم كه طبق برنامه‌اي كه از سوي مدرسه براي استفاده از اين دهانشويه طراحي شده است، كودكانمان را به استفاده صحيح از آن راهنمايي كنيم و در حفظ سلامت خانواده خود گام بلندي برداريم.
گروهي از دهان‌شويه‌ها در استفاده طولاني‌مدت ممكن است اثرات جانبي مثل تغيير رنگ دندان‌ها و زبان و تغيير حس چشايي را ايجاد كنند، بنابراين دهانشويه‌ها را بدون تاييد پزشك، طولاني‌مدت مصرف نكنيد.
اگر بعد از مصرف نوع خاصي از دهانشويه، حالت‌هايي مثل جوش‌هاي كوچك، كهير و خارش و قرمزي در دهان و لب‌هاي شما به وجود آمد، استفاده از دهانشويه را قطع كرده و با پزشكتان مشورت كنيد زيرا ممكن است به اين نوع از دهانشويه‌ آلرژي داشته باشيد.
     
  
صفحه  صفحه 56 از 58:  « پیشین  1  ...  55  56  57  58  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره 1)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA