انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 9 از 57:  « پیشین  1  ...  8  9  10  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
كاشت نگين در دندان موجب از بين رفتن آن مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


ايجاد حفره روي سطح دندان و كاشتن نگين‌هاي تزئيني داخل حفره ايجاد شده، موجب صدمه به ساختمان دندان و از بين رفتن آن مي‌شود.

دكتر ابراهيم امين صالحي، متخصص دندانپزشكي ترميمي (زيبايي) در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا، درخصوص استفاده از زينت آلات دنداني كه امروزه با استقبال مواجه شده است، گفت: استفاده از اين قبيل تزئينات چنانچه به وسيله متخصص زيبايي و با رعايت اصول بهداشتي انجام گيرد، هيچگونه مشكلي براي دندان‌ها ايجاد نمي‌كند.

وي در ادامه تصريح كرد: در روش صحيح، نگين‌هاي تزئيني با استفاده از مواد چسبنده‌اي كه در پر كردن دندان نيز به كار مي‌رود، بدون هيچگونه صدمه به ساختمان دندان به روي سطح آن چسبانده مي‌شود.

اين استاديار دانشگاه ضمن تاكيد بر رعايت موارد بهداشتي دهان و دندان، درخصوص حفظ زيبايي دندان و نگين‌هاي استفاده شده تصريح كرد: پرهيز از گاز زدن مواد غذايي سفت و استفاده از مسواك‌هاي معمولي و خمير دندانهايي كه سائيدگي زيادي در پي نداشته باشند از بروز صدمه به زينت آلات دنداني جلوگيري مي‌كند.
     
  
زن

 
غده‌اي 14 کيلوگرمي از شکم بيماري در انزلي خارج شد

در يک عمل جراحي نادر، يک غده 14 کيلوگرمي از شکم بيماري در بندرانزلي خارج شد.

دکتر نعمتي متخصص زنان و زايمان بيمارستان شهيد دکتر بهشتي انزلي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اين عمل جراحي بر روي خانم 49 ساله اي که از 2 سال پيش داراي علائمي چون بزرگي شکم و مشکلات تنفسي بود انجام شد که پس از درخواست انجام سونوگرافي از سوي پزشك معالج، يک توده عظيم شکمي با منشاء نامشخص در بدن بيمار مشاهده شد.

وي افزود: در عمل لاپراتومي که بر روي بيمار صورت گرفت، مشخص شد که اين توده عظيم که داراي وزن تقريبي 14 کيلوگرم است ، با منشاء رحمي است که داراي چسبندگي شديد شکمي مي باشد. اين غده در پي عمل جراحي 2 ساعته بهمراه هر دو تخمدان با رحم و آپانديس بيمار برداشته شد.

دکتر نعمتي وضع عمومي بيمار را پس از عمل رضايت بخش اعلام کرد.

===================================================

هرگز كره يا يخ را روي محل سوختگي قرار ندهيد

قرار دادن هر نوع ماده به غير از پماد مخصوص روي محل سوختگي همچون كره و يخ، باعث ايجاد عفونت و تاخير در ترميم پوست مي‌شود.

دكتر بهزاد سميعي، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، ضمن اعلام اين خبر اظهار كرد: تلاش در جهت جدا كردن بافت‌هاي مرده روي محل سوختگي نيز موجب ورود ميكروب‌هاي موجود در سطح پوست به بافت زيرين آن و بروزعفونت‌هاي منتشر مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو احساس هرگونه درد و ناراحتي در محل صدمه ديده، پس از گذشت 6 روز را نشانه ترميم نشدن پوست دانست و تاكيد كرد:‌ قرمزي، تورم، پوسته‌ريزي، خروج چرك و احساس بوي نامطبوع از پوست سوخته، لزوم مراجعه زود هنگام به پزشك را گوشزد مي‌كند. ضمنا قرار دادن پماد سوختگي در اين مرحله تاثيرگذار نيست و بايد از آنتي‌بيوتيك‌ها جهت كاهش عفونت استفاده كرد.

وي در پايان تصريح كرد: اگر ناحيه‌اي وسيع‌تر از درازاي يك انگشت دچار سوختگي، حتي از نوع درجه يك شود نبايد درمان آن در منزل انجام شود.
     
  
زن

 
تازه هاي دارويي

شايد براي هركس پيش آمده كه درمورد موارد مصرف دارويي از او سؤالي بپرسند يا اينكه فردي به علت بيماري به پزشك مراجعه كند و براي او دارويي تجويز كنند كه علاقه داشته باشد كه در كنار موارد مصرف دارو از عوارض آن نيز آگاه باشد. هرچند كه اين روزها در بروشور داروها، در كنار موارد استفاده از عوارض داروها نيز مطالبي نگاشته مي شود اما اين مورد شامل اكثر داروها نيست.
به هرحال اگر علاقه مند به دانستن اطلاعات بيشتري درمورد موارد مصرف انواع و اقسام داروها هستيد كافي است به وبلاگ تازه هاي دارويي سري بزنيد تا ليست بالا بلندي از انواع و اقسام داروها پيش چشمتان گشوده شود. نويسنده اين وبلاگ مبادرت به تهيه ليستي از نام داروها كرده است كه در كنار نام لاتين دارو، موارد مصرف و عوارض احتمالي استفاده از دارو را نيز گنجانده است.
به طور كلي ماه ها از به روز رساني اين وبلاگ مي گذرد و در آن نمي توان علت راه اندازي اين وبلاگ را دريافت. شايد هدف اصلي نويسنده به نوعي اطلاع رساني و غني كردن دانش دارويي باشد. به هرحال هدف هرچه باشد خواندن اين وبلاگ مي تواند براي علاقه مندان به مباحث دارويي خالي از لطف نباشد.
در اين وبلاگ بيش از ده ها دارو معرفي شده است. به عنوان نمونه درمورد داروي «وراپاميل» نوشته شده است: نام ژنتيك: وراپاميل، نام تجاري: ورتب SR، اشكال دارويي: قرص آهسته رهش ۲۴۰ mg، دسته دارويي: بلوك كننده كانال كلسيم، موارد مصرف: كنترل آنژين صدري، كنترل هايپرتانسيون، آريتمي هاي فوق بطني، عوارض جانبي: براديكاردي، بلوك قلبي، نارسايي قلبي، آسيستون گذرا، سردرد، سرگيجه، گرگرفتگي،يبوست «شايع ترين عارضه خارج قلبي» ، تهوع، خستگي، هايپرپلازي لثه، تداخلات دارويي: ديگوكسين، بتابلوكرها، داروهاي ضدآريتمي، داروهاي ضدفشار خون، ديورتيكها، كاربامازپين، ليتيم، داروهاي ضدافسردگي، داروهاي ضد سايكوز، هوشبرها، داروهاي القا و مهاركننده متابوليسم كبدي، شل كننده هاي عضلاني و...
آدرس وبلاگ: rehani.persianblog.com
     
  
زن

 
يک جراح سرطان:
زنان نشانه‌هاي احتمالي سرطان سينه را جدي بگيرند


يک جراح سرطان گفت: مرگ و مير ناشي از سرطان سينه عليرغم افزايش موارد ابتلا به علت درمان‌هاي خوب در تمام دنيا و از جمله ايران رو به کاهش است.

دکتر عبدالله عزيزيان، استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه حرف اول در درمان اين بيماري را آگاهي، توجه و تشخيص زودرس مي‌زند، گفت: لذا ما در هر موقعيتي به بانوان توصيه مي‌کنيم تا معاينات سينه و مراجعه‌هاي به موقع به پزشک را جدي بگيرند و هرگز به دليل ترس و وحشت از اين بيماري سعي نکنند مساله‌اي را ناديده بگيرند يا بي تفاوت از کنار آن بگذرند.

اين جراح شاغل در انستيتو سرطان ابراز اميدواري کرد: با آگاهي بانوان کشور، اين بيماري در مراحل بسيار ابتدايي تشخيص داده شود و مشکلات جامعه در اين خصوص به سطح کشورهاي پيشرفته برسد.


====================================

سرطان سينه يك تن از هر ۹ زن ايراني را تهديد مي كند

همشهری-گروه اجتماعي، مريم غفاري: سن شيوع سرطان سينه در ايران يك دهه جوانتر از ساير كشورهاست و از هر ۹ زن ايراني، يك نفر به اين بيماري مبتلا مي شود.
سرطان سينه، فراوان ترين سرطان زنان را تشكيل مي دهد كه طي سه دهه گذشته روند روبه رشدي داشته و اين در حالي است كه هنوز هم ۷۰ درصد مبتلايان زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه براي درمان خيلي دير شده است. عوامل متعددي مثل چاقي، عوامل ارثي، ژنتيك، مسايل هورموني، اشعه ايكس و مواد راديواكتيو در بروز آن دخيل هستند.
با در نظر گرفتن تركيب سني جمعيت كشور و جوان بودن نسبي آن، به زودي تعداد زناني كه در سن شيوع سرطان سينه قرار دارند، رشد و جهش يافته و تعداد قربانيان اين بيماري افزايش صعودي خواهد يافت. شانس درمان سرطان سينه براي بيماراني كه در مراحل اوليه بيماري به پزشك مراجعه مي كنند، نزديك به صددرصد است. از همين رو ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان سينه در غرب رو به كاهش است اما در ايران هفتاد درصد زنان مبتلا به اين بيماري به دليل عدم اطلاع و آموزش كافي و مراجعه ديرهنگام به پزشك جان خود را از دست مي دهند.
دكتر آزاده جولايي، متخصص جراحي در اين خصوص مي گويد: وجود توده در سينه علامت اين بيماري است و درمان آن به صورت موضعي و سيستماتيك انجام مي شود كه در روش موضعي به وسيله جراحي زائده برداشته مي شود و درمان هاي تكميلي قبل و بعد از جراحي صورت مي گيرد. وي بهترين شيوه غربالگري سرطان سينه در زناني كه زمينه هاي خانوادگي و ژنتيكي ابتلا به اين سرطان را دارند تركيبي از دو روش ام آرآي و ماموگرافي مي داند و در خصوص انجام روش هاي شيمي درماني مي گويد: شيمي درماني از طريق انتشار خون و انتقال به تمام بافت ها، بدن را ايمن نگه مي دارد در نتيجه جنبه محكم كاري دارد تا مرگ ومير را به حداقل برساند. وي افزود: طبق آمار به دست آمده مبتلايان به اين بيماري در سنين بين ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و پيشنهاد مي شود كه زنان ۴۰ سال سالي يك بار و بالاي ۴۰ ساله هرچند ماه يك بار روش تشخيصي ماموگرافي را انجام دهند.
اين گزارش حاكي است كه مصرف طولاني مدت آسپرين و ايبوبروفن نه تنها باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري سرطان سينه نمي شود بلكه احتمال بروز آن را بيشتر مي كند. مصرف هر روزه آسپرين به مدت ۵ سال، موجب افزايش خطر ابتلاي زنان به سرطان سينه و آن هم ابتلا به نوع كمياب و خطرناك آن مي شود ولي مصرف منظم و يا روزانه استامينوفن كه دارويي غيرالتهابي است در مورد خطر ابتلا به بيماري سرطان سينه هيچ تأثيري ندارد.
براساس اين گزارش متخصصان هشدار مي دهند كه بهترين راه مقابله با اين بيماري شناسايي سريع آن است. آنهايي كه سابقه خانوادگي و فاميلي سرطان سينه دارند احتمالاً براي اين بيماري مستعدتر هستند. اين افراد در صورت مراجعه به متخصص و معاينات تخصصي و دوره اي مي توانند از اين كه در آينده به اين بيماري مبتلا خواهند شد يا نه آگاه شوند و بهترين زمان براي جلوگيري از اين بيماري نيز همين زمان است يعني وقتي كه هنوز بيماري آغاز به كار و رشد نكرده است.
همچنين مطالعات نشان مي دهد كه زناني كه در دوران زندگي خود به مدت ۱۰سال يا بيشتر روزي يك پاكت سيگار كشيده اند ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها نسبت به زناني كه هرگز سيگار نكشيده اند بيشتر است. محققان براين باورند كه افرادي كه چپ دست هستند دو برابر بيشتر از ديگر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند. در افرادي كه چپ دست هستند هورمون جنسي تستوسترون در آنها بيشتر از زنان ديگر وجود دارد و اين در حالي است كه تحقيقات حاكي از آن است كه ترشح زياد هورمون هاي جنسي در افراد قبل از تولد سبب مي شود تا آنها چپ دست شوند، دانشمندان هنوز علت دقيق بروز بيماري سرطان را نمي دانند و اين نتايج به دست آمده احتياج به تحقيقات بيشتر دارد.
     
  
زن

 
۲۵ درصد كل خون اهدايي كشور صرف بيماران تالاسمي مي شود

فارس: مديرعامل سازمان انتقال خون ايران گفت: به طور متوسط ۲۵ درصد كل خون اهدايي در كشور صرف بيماران تالاسمي مي شود و اين ميزان البته در بعضي استانهاي كشور به ۵۰ درصد هم مي رسد.
حسن ابوالقاسمي افزود: ميزان مصرف خون در استانهاي مختلف كشور بستگي مستقيم به تعداد بيماران خاص به خصوص بيماران تالاسمي دارد؛ به طوري كه در بعضي استانها مانند مازندران، سيستان و بلوچستان و حتي خوزستان بيش از ۵۰درصد خون توليدي صرف نياز بيماران تالاسمي مي شود.
وي افزود: البته در بعضي استانها مانند خراسان ميزان خوني كه براي بيماران تالاسمي مصرف مي شود كمتر از ۱۰درصد كل خون توليدي است اما به طور ميانگين در كشور ۲۵ درصد كل خوني كه از اهداكنندگان دريافت مي شود براي بيماران تالاسمي استفاده مي شود.

=========================

عدم سلامت روانى مادر و بروز مشكل در كودك

ایران-مطالعات نشان مى دهد، مشكلات رفتارى در كودكانى كه مادرانشان دچار مشكل روانى مثل خشم بيش از حد، افسردگى، بد رفتارى وپرخاشگرى بوده اند، ۲۲ درصد بيش از بقيه كودكان ديده مى شود. اغلب اين كودكان تا سن سه سالگى مشكلات رفتارى پيدا خواهند كرد. چنانچه اين سوء رفتارهاى مادر تا يك سال پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد، كودك دچار يكى از سوء رفتارها مثل پرخاشگرى ، عصبانيت و افسردگى ، بى توجهى و شيطنت بيش از حد مى شود. هرچه مشكل مادر شديدتر باشد اين رفتارها از كودك زودتر مشاهده خواهد شد و تا سن سه سالگى كاملاً مشهود خواهد بود. بنابراين رفتار مادر كاملاً روى فرزند اثرگذار است و مى تواند سلامت ذهن و روان كودك را به خطر بيندازد.
     
  
زن

 
گزارشي از سمينار جايگاه روان پزشكي در ميان ساير رشته هاي پزشكي

همشهری-افسانه بهرامي
اغلب بيماراني كه به بيمارستان هاي عمومي مراجعه مي كنند براي بهبود سريع تر نيازمند حمايت هاي رواني هستند. آگاهي از وضعيت اقتصادي- اجتماعي بيماران از وظايف كادر پزشكي است؛ مسائلي از قبيل اين كه آيا بيمار از لحاظ اقتصادي قادر به پرداخت هزينه درمان هست يا نه؟ بيمار از لحاظ رواني چه قدر آسيب پذير است؟ و... .
عدم رسيدگي به نيازهاي رواني- اجتماعي بيماران باعث مي شود حتي اگر بيمار بهبود پيدا كند دچار بحران هاي رواني شود، از زندگي احساس لذتي نكند و قادر نباشد مجدداً به سر كار برگردد.
امروز برخوردهاي نامناسب برخي پزشكان با بيماران به حدي رسيده است كه بيماران اعتراض دارند برخي پزشكان حتي به آنها نگاه نمي كنند. با توجه به چنين وضعيتي بود كه انجمن روان پزشكي ايران سمينار دو روزه اي را در 13 و 14 ارديبهشت ماه سال جاري با موضوع جايگاه روان پزشكي در ساير رشته هاي پزشكي برگزار كرد. دكتر احمد جليلي، رئيس سمينار و رئيس انجمن روان پزشكان ايران هدف سمينار را مشخص شدن جايگاه واقعي روان پزشكي در ميان ساير رشته هاي پزشكي عنوان كرد و در ادامه افزود: انسان يك واحد رواني- زيستي- اجتماعي است. بنابراين بيماري هايي كه او را مبتلا مي كند، بر تمامي وجود وي تاثير مي گذارد. اگر فردي بيماري جسمي چون: ناراحتي قلبي، ريوي و سرطان دارد، اين بيماري ها بر دستگاه رواني وي نيز تاثيرگذار هستند. متقابلاً فردي كه به بيماري هاي روان پزشكي مبتلا مي شود بدون اطلاع از اين بيماري اغلب با علايم جسمي به پزشك مراجعه مي كند. به عنوان مثال بيماري هاي رواني نظير اضطراب مي توانند اختلال عملكرد در تمامي دستگاه هاي بدن از جمله قلب ايجاد كنند و اين در حالي است كه اغلب اين بيماران براي مداوا به پزشكان عمومي يا برحسب شكايتي كه دارند به متخصصان مربوط (غير از روان پزشك) مراجعه مي كنند و چنان چه در اين مواقع به مسائل روان پزشكي بيمار اهميت داده نشود با درمان هاي علامتي كه صورت مي گيرد، علاوه بر حل نشدن مشكل بيمار و گاهي مزمن شدن بيماري، هزينه سنگين و بي موردي بر بيمار تحميل مي شود.
اما اگر جايگاه روان پزشكي به درستي شناخته شود در روز اول مراجعه بيمار، پزشك در كنار معاينات جسمي مسائل روان پزشكي را نيز از بيمار سؤال مي كند و همان روز به تشخيص مي رسد و درمان را شروع مي كند.
در بيمارستان ها نيازهاي رواني- اجتماعي بيماران پاسخ داده نمي شود، دكتر علي اكبر نجاتي صفا، دبير اجرايي سمينار ضمن تاكيد بر بررسي اين موضوع معتقد است: در دوره هاي آموزشي پزشكان بايد به نحوه ارتباط پزشك با بيمار و اهميت دادن مسائل روان شناختي بيمار تاكيد بيشتري شود .
برخي افراد علت عدم توجه پزشكان به مسائل روان پزشكي بيماران را به مشغله كاري پزشكان و در نهايت تكراري شدن كار آنها مربوط مي دانند. دكتر جليلي، علت اين وضعيت را در چيز ديگري مي داند. وي مي گويد: مردم و حتي كادر پزشكي مسائل رواني را جدا از مسائل پزشكي مي دانند. در جامعه سوءتفاهمي در رابطه با تعريف بيماري هاي رواني وجود دارد. تصور بر اين است كه گروه كمي از افراد جامعه كه اختلالات رفتاري، فكري و ادراكي شديد دارند جزو بيماران رواني هستند، در حالي كه اكثريت بيماران رواني افرادي هستند كه در جامعه ظاهراً طبيعي به نظر مي رسند، هرچند گاهي اختلالات رفتاري چون اضطراب و وسواس از خود نشان مي دهند، اما بيشتر مواقع مشكلات رواني آنها در قالب بيماري هاي جسمي تظاهر پيدا مي كند. در واقع بيماري هاي رواني بيماري هايي دقيقاً جسمي هستند و همان طور كه قبلاً اشاره شد اين سوءتفاهم از آن جا ناشي مي شود كه هنوز نه تنها عامه مردم، بلكه برخي از افراد كادر پزشكي نيز بيماري رواني را موضوعي جدا از ساير مسائل پزشكي مي دانند. مثلاً به بيماري هاي رواني مي گويند بيماري هاي روحي كه لفظ كاملاً غلطي است. روح يك موضوع فلسفي است و در حيطه مباحث دانشگاه هاي علوم انساني و حوزه هاي ديگر قرار مي گيرد، اما روان ناشي از فعاليت مغز است. بدون فعاليت مغز ما هيچ رواني نداريم. به دنبال برخي اختلالات كه در مغز ايجاد مي شود بيماري هاي رواني شكل مي گيرند. وي در ادامه افزود: روان پزشكي آخرين رشته تخصصي پزشكي است كه در طب غرب شناخته شده است. از آنجا كه يك ابهام تاريخي در رابطه با بيماران رواني وجود دارد با گذشت يك قرن از شناخته شدن رسمي روان پزشكي در غرب (كه طبعاً پزشكي ايران نيز در دهه هاي گذشته متاثر از آن بوده است) هنوز به خصوص در كشورهايي مانند ما نياز به تاكيد بر جايگاه واقعي روانپزشكي وجود دارد؛ البته در طب قديم ايران نوشته هايي كه از ابوعلي سينا، رازي، جرجاني و... باقي مانده است، نشان مي دهد آنها اين جايگاه را به خوبي مي شناخته اند.
و اما از ديگر موضوعات مهم روان پزشكي كه در سمينار مذكور به آن پرداخته شد نحوه دادن خبر بد به بيمار در مورد سلامتي اش بود.
پزشكان و محققان كشور ما هنوز به نظر واحدي در اين زمينه نرسيده اند و بر اين باور هستند كه بايد كارهاي پژوهشي بيشتري در اين مورد انجام شود، اما از اصول اخلاق پزشكي اين است كه بيمار از بيماري اش آگاه باشد.
اما سؤال اين جاست چه كسي بايد وظيفه دادن خبر بد مثلاً ابتلاي بيمار به سرطان را به عهده بگيرد؟ در حال حاضر افرادي غير از پزشك معالج مثلاً نزديكان بيمار اين كار را انجام مي دهند، در حالي كه اين كار بايد توسط خود پزشك معالج صورت گيرد. اين كار باعث ارتباط محكم تر بيمار و پزشك مي شود، اعتماد بيمار به پزشك را افزايش و استرس وي را كاهش مي دهد. به گفته دكتر نجاتي صفاگفتن خبر بد به بيمار در مورد سلامتي اش شرايط خاصي را مي طلبد. از جمله: محيط آرام و خصوصي، زمان كافي، آگاهي از زمينه تحصيلي و فرهنگي بيمار، آگاهي از واكنش هاي بيمار در رويدادهاي ناگوار قبلي و... با وجود اين شرايط عنوان شده هنوز پزشكان ايراني با چالش هايي روبه رو هستند، چرا كه مسائل فرهنگي كشور ما ايجاب مي كند كارهاي پژوهشي بيشتري در اين زمينه انجام شود تا شيوه مناسب كشور ما كشف شود.
در پايان دكتر جليلي تاكيد كرد: اين معضل با كمك رسانه ها و مطبوعات و همچنين تلاش هاي همكاران روان پزشكي قابل حل است. اميدواريم با كمك رسانه ها مردم به سطحي از آگاهي برسند كه بيماري رواني ديگر برچسب ناخوشايندي نداشته باشد. البته اميدواريم بتوانيم توجه پزشكان عمومي و متخصصان را هم به اين امر مهم جلب كنيم كه بسياري از بيماران با علايم جسمي در واقع دچار بيماري هاي شايع رواني هستند.
     
  
زن

 
زندگي در دنياي درهم شكسته

همشهری-آزاده صادقي- همه چيز يكباره به هم ريخت. كنترل امور و بيش از آن كنترل خودم را از دست دادم. قدرت تمركز روي كارم را نداشتم. همه چيز از يادم مي رفت وقتي در مورد چيزي حرف مي زدم يكباره فكرم متوقف مي شد و قادر به ادامه حرف زدن نبودم فكر مي كردم مردم در خيابان در مورد من حرف مي زنند و عليه من توطئه چيني مي كنند. صدايي مي شنيدم كه دائم به من مي گفت تو ناجي بشري...
اين جملاتي است از يك فرد مبتلا به اسكيزوفرني كه شما مي توانيد با مطالعه مطالب زير بيشتر با اين بيماري آزاردهنده آشنا شويد.
***
ويژگي اصلي اسكيزوفرني تركيبي از علائم و نشانه هاي مشخص است كه براي مدت حداقل 6 ماه بايد در فرد تداوم داشته باشد. اين نشانه ها شامل توهم، هذيان، گفتار آشفته، بي ارادگي، بي تفاوتي عاطفي و فقدان تكلم مي باشد.
هذيانها شامل عقايد و باورهاي نادرست هستند. محتواي هذيانها ممكن است حاوي موضوعهاي متنوعي (مانند گزند و آسيب، انتساب، جسماني، مذهبي يا بزرگ منشي) باشند. شايعترين نوع هذيانها، هذيان گزند و آسيب است؛ در اين حالت شخص معتقد است مورد اذيت و آزار، تعقيب، جاسوسي، توطئه و تمسخر قرار دارد. در نوع ديگري از هذيانها به نام هذيان انتساب كه متداول نيز هست شخص بر اين باور است كه حركات، عبارتهايي از كتابها، روزنامه ها، قطعه هاي شعر يا ساير چيزهايي كه در محيط هست، اختصاصاً او را مورد خطاب قرار مي دهند. هذيانهاي عجيب و غريب نوع ديگري از هذيانها هستند و اگرچه ويژگي شاخص اسكيزوفرني، تلقي مي شوند اما قضاوت در مورد عجيب و غريب بودن آنها، بويژه در بين فرهنگهاي گوناگون، ممكن است دشوار باشد.
در نمونه اي از هذيانهاي عجيب و غريب، اين عقيده بيمار است كه يك شخص بيگانه اعضاي دروني اش را برداشته و با اعضاي دروني شخص ديگر عوض كرده است، بي آنكه هيچ اثر يا آسيبي برجاي بگذارد. و يا هذيانهايي كه حاكي از فقدان كنترل روي ذهن يا بدن است، به طور كلي، عجيب و غريب تلقي مي شوند. اين هذيانها مشتملند بر اعتقاد فرد به اين كه افكارش توسط يك نيروي خارجي ربوده مي شود، افكار بيگانه و نامأنوسي به ذهنش وارد مي گردند. يا اينكه بدن يا اعمالش به وسيله يك نيروي خارجي كنترل مي شود، يا مورد دستكاري قرار مي گيرد. توهمها، ممكن است در هركدام از حواس پنجگانه (مانند شنوايي، بينايي، بويايي، چشايي و لمس) روي دهند. اما شايعترين آنها توهمهاي شنيداري است كه مشخصه اسكيزوفرني به شمار مي رود. توهمهاي شنيداري معمولاً به صورت صداهاي آشنا يا ناآشنا درك مي شوند. محتواي توهم ممكن است، كاملاً متنوع باشد، ولي صداهاي تحقيركننده يا تهديد كننده، معمولاً شايعترند. اين عقيده وجود دارد كه انواع خاصي از توهمهاي شنيداري (يعني دو يا چند صدا كه با يكديگر گفتگو مي كنند يا صداهايي كه در مورد افكار يا رفتار شخص اظهارنظر مي كنند.) مشخصه اصلي و ويژه اسكيزوفرني مي باشد. البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه آن دسته از توهمهايي كه در حين به خواب رفتن يا در حين بيدار شدن گاهي روي مي دهند، عادي تلقي مي شوند. بنابر اين بايد توجه داشت كه تشخيص نوع توهم و اينكه خاص اسكيزوفرني است يا نه، مي بايست توسط پزشك متخصص، تشخيص داده شود.برخي از دانشمندان معتقدند كه تفكر آشفته مهمترين خصيصه اسكيزوفرني است. در عين حال، گفتار افراد مبتلا به اسكيزوفرني ممكن است، به صورتهاي گوناگون مختل شود شخص ممكن است از يك موضوع به موضوعي ديگر تغيير مسير دهد. پاسخ به پرسشها ممكن است نسبتاً يا كاملاً بي ربط باشد و در موارد نادر گفتار ممكن است به قدري آشفته باشد كه تقريباً غيرقابل فهم باشد.
علل اسكيزوفرني ناشناخته است هرچند به نظر مي رسد در ايجاد اسكيزوفرني علل ارثي و محيطي دخيل باشد. خطر اسكيزوفرني براي كساني كه بستگانشان رفتار اسكيزوفرني را نشان داده اند نسبت به سايرين بيشتر است و اين نشان دهنده عامل ارثي در بروز اسكيزوفرني است.
علاوه بر اين اشكالاتي در ساختمان مغز نيز باعث بروز اسكيزوفرني مي شود. در افراد اسكيزوفرن اشكالاتي در حركت چشم و اختلال در حافظه و اختلال تفكر نيز ديده مي شود.همانطور كه گفته شد عامل محيطي نيز در اسكيزوفرني مؤثر است. محروميت عميق از روابط بين فردي در سال هاي اوليه زندگي و هم چنين مشكلاتي در ارتباطات خانوادگي، نحوه برخورد والدين با يكديگر و با فرزندان تأثير بسزايي در بروز اسكيزوفرني دارد.
دوگانگي زناشويي و ناموزوني زناشويي 2 واژه اي هستند كه در اين ارتباط به كار مي رود. دوگانگي زناشويي تعارض شديدي است كه در آن يكي از 2 والد مي كوشد كودك را به سمت خود و در مقابل والد ديگر درآورد. در ناموزوني زناشويي والد مسلط، آسيب رواني وخيمي دارد و والد ديگر به طور منفعلانه در برابر آن رفتار مي كند و آن را مي پذيرد.
هر دو نوع از اين ازدواج براي كودكان استرس آور خواهد بود زيرا هنگامي كه كودكان بزرگ مي شوند شاهد انكارهاي روزانه والدين و تحريف واقعيت هستند و مي آموزند اين روش زندگي والدينشان را به عنوان الگوي طبيعي بپذيرند.وجود عامل ارثي به تنهايي ممكن است، منجر به اختلال اسكيزوفرني شود، ولي محيط خانوادگي مختل براي آسيب پذيري نسبت به اسكيزوفرني به تنهايي كفايت نمي كند و حتماً بايد عوامل ارثي حضور داشته باشد تا علائم ظاهر شود.اختلال اسكيزوفرني تقريباً هميشه محصولي از عوامل متعدد از جمله عوامل زيستي، شرايط محيطي و رويدادهاي زندگي است.
شيوع اسكيزوفرني در طبقه پايين اجتماع بيشتر است زندگي در نواحي فقيرنشين ممكن است پرتنش تر از نواحي مرفه تر باشد. تنش باعث مي شود آسيب پذيري نسبت به اسكيزوفرني بيشتر شود.شيوع اسكيزوفرني در كل جامعه 1 درصد مي باشد.
گروه هاي در معرض خطر ابتلاء به اين بيماري شامل افرادي هستند كه:
- مشكلات تولد كم وزني، زايمان سخت مادر
- فقدان رابطه نزديك با مادر در 3 سال اول زندگي
- هماهنگي حركتي ضعيف در نوزادي
- جدايي از والدين زندگي در پرورشگاه يا در خانه رضاعي
- نقايص عقلاني، درجه هوش پايين
- اشكال در تمركز و توجه
- نقايص اجتماعي، رفتار پرخاشگرانه، خشم و جر و بحث
- سردرگمي و خصومت در ارتباط والد و كودك در آنها ديده مي شود.
     
  
زن

 
كنگره غدد درون ريز آسيا و اقيانوسيه

دكتر فريدون عزيزي، رئيس سيزدهمين كنگره غدد درون ريز آسيا و اقيانوسيه اين هفته طي مصاحبه مطبوعاتي نحوه برگزاري اين كنگره بين المللي را كه توسط انجمن متخصصين غدد درون ريز ايران و با همكاري مركز تحقيقات غدد درون ريز متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار مي شود، تشريح كرد.
رئيس سيزدهمين كنگره غدد افزود: بيماري هاي غدد مترشحه داخلي و متابوليسم در كشورهاي آسيايي و اقيانوسيه شيوع قابل توجهي دارند. در برخي از كشورهاي در حال توسعه اختلالات ناشي از كمبود يد(IDD) شامل گواتر، كم كاري تيروئيد، اختلالات رشد جسمي و ذهني و كرتينيسم شايع ترين بيماري غدد مترشحه داخلي است به طوري كه در بعضي مناطق اين كشورها بيشتر از 50 درصد جمعيت به آن مبتلا هستند.
كشور جمهوري اسلامي ايران در حال توسعه بود كه از سال 1369 (1990 ميلادي) برنامه كنترل بيماري هاي ناشي از كمبود يد(IDD) را آغاز كرد و پايش كشوري سال هاي 1375 و 1380(1996 و 2001 ميلادي) نشان مي دهد كه برنامه كنترل IDD با موفقيت كامل و به طور مستمر ادامه دارد.
در بسياري از كشورهاي آسيايي در حال توسعه غربالگري انجام نمي شود. هر سه تا چهار هزار (و در بعضي از مناطق از هر 1000 نوزاد) يك نفر دچار كم كاري مادرزادي تيروئيد است كه در صورت عدم تشخيص در روزهاي اوليه عمر، ادامه كم كاري تيروئيد سبب اختلال شديد در رشد ذهني و جسمي فرد مي شود. در صورتي كه درمان با هورمون هاي تيروئيد دير آغاز شود اختلال در رشد ذهني و يادگيري براي هميشه باقي مي ماند. بنابراين گسترش برنامه هاي غربالگري در همه كشورهاي منطقه ضروري است.
     
  
زن

 
تشريح علايم و عوارض بارداري خارج رحمي


در بارداري خارج از رحمي كه يكي از اورژانس‌هاي طب زنان محسوب مي‌شود، عوامل متعددي از جمله استفاده از IUD، عفونت‌هاي شكمي يا لگني و داشتن سابقه جراحي شكم دخيل هستند. از آنجا كه روبرو شدن اين وضعيت، سلامت زن باردار را شديدا به خطر مي‌اندازد گفت‌وگويي در خصوص علت ايجاد، علائم و نحوه درمان بارداري خارج رحمي توسط خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، با دكتر «مونيكا جيسون»، يكي از متخصصان رشته طب زنان در آلمان و ابداع كننده روش جديد جراحي بسته شكم در بارداري، به صورت اينترنتي صورت گرفته است كه به شرح ذيل است:

ايسنا: معناي دقيق حاملگي خارج رحمي چيست؟

- به طور كلي لفظ بارداري خارج رحمي به تشكيل جنين در نقطه‌اي غير از رحم مادر، از جمله لوله‌هاي رحمي، تخمدان، گردن رحم و يا حتي حفره شكم اطلاق مي‌شود.

ايسنا: آيا اين نوع از بارداري با علائم خاصي همراه است؟

- بله. علائم شناخته شده بارداري خارج رحمي عبارتند از: لكه بيني يا خونريزي بدون توجيه، درد و دل پيچه قسمت پايين شكم، درد در قسمت شانه،‌ غش و شوك ( رنگ پريدگي، تند شدن ضربان قلب، پايين افتادن فشار و عرق سرد) كه دو مورد آخر در صورت پارگي لوله رحمي ايجاد مي‌شوند.

ايسنا: آيا آماري در خصوص بارداري خارج رحمي وجود دارد؟

- بله بررسي‌ها حاكي از آن است كه در هر 100 مورد بارداري، يك مورد در خارج از رحم صورت مي‌گيرد كه البته استفاده از IUD اين ميزان را تا حدودي افزايش مي‌دهد.

ايسنا: غير از IUD، چه عواملي خطر رخ دادن اين نوع خاص از بارداري را افزايش مي‌دهند؟

- سابقه عفونت شكمي يا لگن، وجود چسبندگي‌ها در اثر اعمال جراحي، سابقه حاملگي در لوله‌هاي رحم، سابقه جراحي در لوله‌هاي رحم و وجود ناهنجاري در رحم.

ايسنا: چگونه مي‌توان از بروز اين نوع بارداري پيشگيري كرد؟

- با به كار بردن روشي غير از IUD براي جلوگيري از بارداري و درمان فوري هر گونه عفونت لگن و رحم مي‌توان خطر بارداري خارج رحمي را تا حدودي كاهش داد.

ايسنا: آيا باردار شدن در نقطه‌اي خارج از رحم، به تولد نوزاد سالم منجر مي‌شود؟

- به هيچ وجه. وضعيت مزبور اورژانس محسوب مي‌شود و فرد بايد فورا تحت درمان قرار گيرد. اما با تشخيص زود هنگام و انجام عمل جراحي احتمال بهبودي كامل زياد است، تا جايي كه ديده شده است در 50 تا 85 درصد از بيماران حاملگي‌هاي بعدي طبيعي هستند.

ايسنا: در نهايت آيا تنها روش درمان بارداري خارج رحمي عمل جراحي است؟

- در موارد پيشرفته كه جنين بزرگ شده باشد، چاره‌اي جز انجام عمل نيست اما در صورت وخيم نبودن وضعيت مادر مي‌توان از ساير روش‌ها مثل لاپاراسكوپي و روش جديد C and D ( گشاد كردن و تراشيدن رحم با وسيله‌اي به نام كورت) نيز استفاده كرد؛ همچنين، تجويز داروي متوتروكسات در حذف بافت حاملگي موثر است.

لازم به يادآوري است مصرف مكمل آهن براي كليه زنان مبتلا به بارداري خارج رحمي، حداقل تا 2 ماه الزامي است.
     
  
زن

 
براي پيشگيري از بيماريها نسبت قد به وزن را متعادل نگاه داريد


رييس انجمن تغذيه ايران گفت: نامتناسب بودن وزن با قد نشان دهنده تجمع چربي در بدن است.

دكتر ضياءالدين مظهري در اين باره به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: دريافت انرژي بيش از نياز، تجمع چربي‌ها در بدن را به همراه دارد؛ زيرا زماني كه نياز بدن به قند و پروتئين برطرف شود، انرژي مازاد بر اين نياز در قالب چربي در بافت‌ها ذخيره مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه چربي‌ها انواع متفاوتي دارند، افزود: LDL (كلسترول بد خون) و HDL ( كلسترول خوب خون) از مهمترين مشتقات كلسترول در بدن هستند. LDL با صدمه به رگ‌هاي خوني مي‌تواند چربي‌هاي ذخيره شده كبد را به ارگان‌هاي مختلف بدن انتشار دهد، اما HDL يا چربي خوب بدن كه كلسترول نجيب نيز گفته مي‌شود، چربي‌هاي خون را گرفته، با ذخيره كردن در كبد و كيسه صفرا، امكان دفع آن را از بدن فراهم مي‌كند.

رئيس انجمن تغذيه ايران ادامه داد: بنابراين هرچه تجمع چربي در بافت افزايش يابد شانس اكسيده شدن چربي بد خون يا LDL نيز افزايش مي‌يابد و خطر جدي براي سلامت افراد و عامل بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي به ويژه در سالمندان است.

وي در پايان توصيه كرد: براي پيشگيري از اين عوارض بايد نسبت وزن به قد را متعادل نگاه داشت كه متخصصان تغذيه بهترين مشاور براي افراد در اين زمينه هستند.
     
  
صفحه  صفحه 9 از 57:  « پیشین  1  ...  8  9  10  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA