انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 16 از 57:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
دكتر پولاك در ادامه مى گويد: «غير از بين دو كتف در ساير قسمت هاى بدن نيز حجامت مى كنند از جمله در پشت استخوان خاجى (حجامت كمر)، در مفاصل، روى طحال و...در اينجا ناگزير از اعتراف به اين مطلبم كه من در مدت ۳۰ سال اقامتم در ايران جز دو مورد هيچ عاقبت زيانبارى از حجامت نديدم و در اين دو مورد هم دلاك را متهم مى كردند كه ابزار كثيف به كار برده است» و اما حادثه مهم در مورد حجامت در ايران، مربوط به سال ۱۳۴۴ هجرى شمسى است. در اين سال و همزمان با وضع قانون نظارت بر درمان، به شكل گسترده اى با حجامت مبارزه شد و ژاندارم ها، حجام ها را در سراسر كشور دستگير مى كردند و بدين ترتيب اين سنت درمانى پرسابقه بدون هيچ بررسى و تحقيق علمى، از روند رفتارهاى سنتى جامعه خارج شد و تنها در مناطقى از كشور كه تحت تسلط كامل دولت نبود، اجرا مى شد و بالاخره به تناسب فراگير شدن طب شيميايى در سراسر جهان و نفوذ فرهنگ استعمارى در جوامع مختلف كه همراه با زدودن باورهاى دينى و فرهنگى جوامع بود، حجامت منسوخ شد و روش هاى درمان دينى و سنتى از رفتارهاى اجتماعى حذف شده و نسل هاى جديد نيز به تدريج آن را فراموش كردند. در سال ۱۳۶۴ در جمعى كه به انگيزه كشف يك روش درمانى ساده، ارزان و فراگير تشكيل شده بود تا از طريق آن بتوان بخش عمده اى از مشكلات درمانى مردم جهان را درمان كرد سنت درمانى حجامت پيشنهاد و مورد توجه قرار گرفت و على رغم جو فرهنگى و اجرايى نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن ساماندهى و ابزارهاى اجراى آن متناسب با شرايط روز طراحى شد و پس از طى مراحل مقدماتى پژوهشى در سال ۱۳۶۹ در قالب مؤسسه تحقيقات حجامت ايران به ثبت رسيد. به تدريج پزشكان، عضو اين مؤسسه شده و با مبانى و آثار درمانى حجامت آشنا شدند. سپس تعدادى از اين پزشكان تحقيق پيرامون حجامت را موضوع پايان نامه خود قرار دادند. بعد از به دست آمدن نتايج علمى اين پايان نامه ها، ساير پزشكان به صورت روزافزون به عضويت مؤسسه تحقيقات حجامت ايران درآمدند كه اين روند همچنان ادامه دارد. به دنبال رواج انجام حجامت در مطب پزشكان و عدم وجود ديدگاه شفاف و واقع بينانه پيرامون آن در دستگاه اجرايى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، بخشنامه هايى مبنى بر ممنوعيت حجامت صادر و موجب برخوردها و ايجاد مشكلاتى شد كه منجر به تشكيل ۷ پرونده قضايى عليه مجريان حجامت و محققين آن شد و تعداد زيادى از پزشكان نيز به دادگاه فراخوانده و محاكمه ولى اكثراً تبرئه شدند. سرانجام به دنبال خلاف شرع شناخته شدن بخشنامه هاى وزارت بهداشت و ابطال آنها توسط ديوان عدالت ادارى، انجام حجامت در كشور رسميت كامل يافت و به عنوان آخرين خبر وزارت بهداشت نيز اعلام آمادگى كرده است تا براى پزشكان پروانه انجام حجامت صادر نمايد. اما از بعد علمى طى سال هاى اخير و به دنبال تجديد حيات حجامت به عنوان يك شيوه درمانى، پزشكان و متخصصان متعددى در مورد آن تحقيق و اظهارنظر كرده اند كه در اينجا تنها دو مورد به عنوان نمونه ذكر مى شود:

ابوعلى سينا در كتاب قانون، حجامت را از اركان درمان محسوب كرده و تقريباً براى درمان تمام بيمارى ها حجامت و بادكش (Cupping) را تجويز كرده است. وى مى گويد: «اگر حجامت بين دو كتف انجام گيرد، فوائدى به اين شرح را دربردارد: گرانبارى دو ابرو و سنگينى پلك ها را از بين مى برد و گرمى چشم را رفع مى كند، چرك كنار چشم را از ميان برمى دارد و بوى بد دهان را مى زدايد. اگر حجامت بر يكى از دو رگ پشت گردن انجام شود، در زدودن حالت لرزه در سر و براى رخسار، گوش ها و چشم ها، گلو و بينى فوائدى دربردارد. حجامت بر ساق پا خون را تصفيه مى كند و اگر خون حيض بند شده باشد (آمنوره) آن را باز مى كند. حجامت در زير زنخ (چانه) براى دندان ها، رخسار و گلو مفيد است و دماغ و آرواره ها را تصفيه مى كند. حجامت ناحيه كمر، براى رفع دمل ها و جوش هاى ران سودمند است و براى نقرس، بواسير، پاغر (ستبر شدن ساق پا)، بادهاى مثانه و رحم و خارش پشت فايده دارد. حجامت اگر در پايين زانو انجام شود، جهت دمل هاى بدخيم و زخم هاى مزمن در ساق و پا فايده دارد. حجامت بر قوزك پا براى حالات بند آوردن خون حيض، عرق النساء (سياتالژى) و نقرس مفيد است. زكرياى رازى حجامت را به عنوان روش درمان زكام و آلرژى معرفى كرده مى گويد: «اما كسانى كه رنج آنان از اين بيمارى افزون باشد، يعنى بدين گونه كه سوراخ هاى بينى بسته شده و خارش داشته باشد و عطسه فراوان گرديده و آب از بينى فروريزد، بايد از داروهايى كه قبلاً معرفى كردم و نيز از راه رفتن و عرق كردن در حمام و حجامت از ناحيه پشت استفاده كنند».
حكيم جرجانى نيز در كتاب ذخيره خوارزمشاهى كه اولين و مهم ترين كتاب طب سنتى به زبان فارسى است، فصل مشخصى را به حجامت اختصاص داده پيرامون قواعد و زمان مناسب آن سخن مى گويد. به خاطر همين تأكيد پيامبر اكرم و ائمه معصوم عليهم السلام بر انجام حجامت و استفاده فراگير طبيبان صاحبنام سنتى از اين شيوه درمانى، مردم ايران جايگاه ويژه اى براى آن قائل بودند به طورى كه دكتر پولاك طبيب ناصرالدين شاه در كتاب خود با عنوان «ايران و ايرانيان» كه در سال ۱۸۶۵ در آلمان منتشر شده است مى گويد: «بين دو استخوان كتف تقريباً همه ايرانيان شيارهايى به چشم مى خورد. در بدو امر خيال مى كردم اينها آثار ضربه هاى چوب باشد تا اين كه ديدم ضربه چوب را فقط بر كف پا مى زنند و از اين لحظه ديگر متوجه اثر حجامت شدم. جريان حجامت كردن در سراسر مشرق زمين يكسان است و همان است كه در مصر قديم رايج بوده است. به خصوص اغلب حجامت را در مورد كودكان به كار مى برند». لازم به ذكر است كه تحقيقات اخير نشان داده است كه حجامت موجب تقويت سيستم ايمنى مى شود و اين مسأله بخصوص در مورد كودكان كه مستعد ابتلا به انواع امراض عفونى هستند حائز اهميت است. زكرياى رازى نيز در كتاب خود با عنوان جدرى و حصبه توصيه مى كند اطفال جهت پيشگيرى از ابتلا به آبله حجامت شوند كه اين خود نشان از اعتقاد اطباى سنتى بر نقش ايمنى زاى حجامت است
     
  
زن

 
- نقش حجامت در درمان عوارض جانبازان شيميايى:
دكتر كديور فوق تخصص در جراحى قلب و عروق مى گويد: «خود من در موقع جنگ ايران و عراق در سال ۱۳۶۳ در مجروحين عزيز شيميايى شده با گاز خردل و ادم حاد ريوى و تورم شديد نسوج اندام مختلف، عمل حجامت را توأم با انداختن زالو به اعضاى مبتلا، در چند بيمار آلوده به سم خردل و كلر به كار بردم و نتيجه موفقيت آميز بود. در جنگ ويتنام نيز در مجروحين و مبتلايان به ادم حاد ريوى حاصل از مصرف Agent orange=Dioxins عمل حجامت و فلبوتوبى نجات بخش بوده و شخصاً در چند بيمار مبتلا به ادم حاد ريوى به كار بردم».
۲- تحقيقات جديد حجامت در آلمان:
يوهان آبل (johann Abele) پزشك آلمانى در كتاب خود با عنوان «حجامت شيوه درمان آزمون شده» كه در سال ۱۹۹۷ چاپ شده در مورد حجامت مى گويد: «من اعتقاد راسخ دارم كه نه تنها امروز بلكه براى هميشه، امر حجامت را در درمان بيمارى ها نبايد ناديده گرفت. حجامت پديده اى است كه دخالت در خود تنظيم كردن كار و عملكرد بدن انسان دارد. امرى كه هرگز با روش هاى ديگر نمى توان آن را جايگزين كرد... مطالعات ما نشان مى دهد كه در آلمان مى توان ۷۵ درصد بيمارى ها را با شيوه هاى درمان طبيعى از جمله حجامت مداوا كرد». وى در كتاب خود از بيمارانى نام مى برد كه تنها با يك بار حجامت بيمارى چندين ساله شان بهبود يافته و مى افزايد: «جان كلام اين است كه چگونه مى توان شيوه درمانى كه قادر است در كوتاه ترين زمان، بدون عوارض سوء جانبى و هزينه گران و وقتگير باعث بهبود در يك مرحله شود را به اين علت كه متعلق به دوران قرون وسطى است ناديده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟» وى ضمن مقايسه حجامت با ساير روش هاى درمانى اظهار مى دارد: «پزشكى كه با اثرات و كاربرد بادكش و حجامت در درمان بيمار ى هاى گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بيمارى بدون ترديد، ابتدا در انديشه انجام حجامت است و بعد درمان هاى ديگر زيرا در عمل و در شرايط امروزى و با تعدد مراجعات ثابت شده كه بادكش و حجامت آسان ترين و سريع ترين روش درمان است». يوهان آبل در كتاب خود به بررسى و تحقيق در مورد اثرات حجامت در مواضع مختلف بدن پرداخته است كه در اين قسمت به طور خلاصه به بيان برخى از نتايج تحقيقات وى مى پردازيم:
الف - حجامت در ناحيه سه گوشه شانه: از اين ناحيه تمامى آسيب و التهابات ناحيه سر را مى توان معالجه نمود. همچنين حجامت در اين نقطه موجب درمان التهاب حلق و عفونت لوزه مى شود. حجامت در اين ناحيه براى درمان Epicondilitis و درد و تورم مفاصل كلاويكولار مؤثر است و موجب تسريع گردش خون در غده تيروئيد مى شود... كسانى كه دچار افسردگى بوده و خلق و خوى مساعدى ندارند را بايد در اين ناحيه تحت ماساژ و بادكش قرار داد. فردى كه به مدت چهار هفته دچار Tonsilitis و اكستراسيستول بود و با توجه به مصرف قابل ملاحظه اى از آنتى بيوتيك ها مداوا نگرديده بود، يك روز بعد از حجامت در اين ناحيه، به آرامش و بهبودى قلب خود دست يافت و يك هفته پس از آن، عفونت وى برطرف شد.

ب - ناحيه صفرا و كبد:
حجامت در اين ناحيه عبور صفرا در مسير خود را تسهيل مى كند و در مورد سندروم post cholecystectomy سريعاً موجب بهبودى مى شود كه كمتر روش درمانى با حجامت از اين نظر قابل مقايسه است. حجامت در اين ناحيه همچنين اثرات درمانى بر آب مرواريد و سينوزيت مزمن دارد.
ج - ناحيه ريه:
حجامت در اين ناحيه موجب تسهيل گردش خون ريوى و آسان شدن عملكرد قلب شده و در مواردى مثل برونشيت، آسم و نيز عفونت ريه مؤثر است. كسانى كه دچار عفونت هاى ريه هستند با حجامت مداوا مى شوند. تجربيات Bochmann-Hufeland حاكى از مؤثر بودن حجامت در مبتلايان به پنومونى با تب بالا است.
د - ناحيه كليه و مثانه:
بعد از حجامت ناحيه صفرا مهم ترين نقطه براى پاكيزه كردن بدن از مايعات مضر، اين ناحيه است. حجامت در اين ناحيه انسداد در لوله هاى گلومرولار و استاز عروقى را برطرف مى سازد و در نتيجه بيمارى هاى كليه و بسيارى از بيمارى هاى مرتبط با عملكرد كليه ها درمان مى شوند. برخى ديگر از اثرات درمانى حجامت در اين ناحيه عبارت است از: اكلامپسى، آسم و داغ شدن بدن هنگام يائسگى.
ه - ناحيه لگن خاصره كوچك و تخمدان ها:
برخى از اثرات حجامت در اين ناحيه عبارتست از: تنظيم سيستم مثانه و كيسه صفرا، تقويت جريان خون در لگن كوچك و تقويت غدد جنسى، بهبود آرتروز كمر، باسن و زانو، درمان ناراحتى هاى دوران يائسگى، فشار خون بالا، ديسمنوره و آمنوره، بيمارى هاى پروستات، هموروئيد و...
و - ناحيه كنترل فشار خون بالا:
حجامت در اين نقطه براى رفع درد كمر و فشار خون بالا مطلوب است. معمولاً فشار خون بين ۳۰-۱۰ ميليمتر جيوه كاهش مى يابد و براى ماه ها بدون تغيير مى ماند لذا از ميزان داروى مصرفى بيمار مى توان كاست. همچنين با انجام حجامت در اين ناحيه معمولاً سرگيجه، وزوز گوش و مشاهده اجسام فنرى در جلو چشم رفع مى شوند. دكتر يوهان آبل در كتاب خود همچنين به بيان و توضيح موارد متعددى از بيماران كه با حجامت درمان شده اند پرداخته كه توضيح همه آنها در اينجا ميسر نيست و علاقه مندان مى توانند به ترجمه اين كتاب مراجعه كنند.
برگرفته از سايت انجمن درمانگران ايران
دكتر رضا منتظر ـ عضو هيأت علمى مؤسسه تحقيقات حجامت ايران
     
  
زن

 
تغذيه كافي و مناسب شرط اساسي سلامت انسانهاست


به گفته متخصصان، با تغذيه مناسب و صحيح مي‌توان يك روز با نشاط، شاداب، سالم و پرتحرك را آغاز كرد، چرا كه سلامتي افراد ارتباط مستقيمي با نوع تغذيه آنها دارد.

دكتر محمدعلي سليمي، متخصص تغذيه و استاد دانشگاه ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي ايران گفت: منظور از تغذيه مناسب، دريافت روزانه مواد مغذي مورد نياز بدن مانند مواد قندي، چربي، پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني است؛ به اين منظور برنامه غذايي روزانه بايد از تنوع و تعادل برخوردار باشد.

وي با اشاره به اين كه برنامه غذايي غلط در هر دو گروه كم بضاعت و غني ديده مي‌شود، افزود: هر چند افراد كم بضاعت قادر نيستند تمام نيازهاي غذايي را روزانه تامين كنند اما مي‌توانند با آگاهي از نيازهاي اساسي تغذيه‌اي با همان بضاعت، رژيم غذايي متنوع و سالمي داشته باشند.

دكتر سليمي در ادامه تصريح كرد: بسياري از افراد داراي بضاعت مالي متوسط و خوب نيز به دليل آن كه نسبت به نيازهاي غذايي بي‌اطلاعند برنامه غذايي روزانه‌شان از تناسب و تعادل برخوردار نيست.

وي تغذيه مناسب را صحيح خوردن و نه پرخوري دانست و تصريح كرد: پرخوري دليلي بر تامين همه نيازهاي بدن نيست و اگر افراد به اين نكته توجه نكنند، در طول روز به دليل تامين نشدن نيازهاي اساسي بدنشان در انجام وظايف خود با مشكل روبرو مي‌شوند.
     
  
زن

 
در پي چاپ تصاوير هشدار دهنده بر روي بسته‌هاي سيگار در سنگاپور؛



تحقيق بر روي 1300 فرد سيگاري و غيرسيگاري با متوسط سن 18 تا 69 سال در سنگاپور نشان داد كه تصاوير هشدار دهنده بر روي بسته‌بندي‌هاي سيگار نقش مثبتي بر روي مردم در جهت كاهش استعمال دخانيات داشته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين پژوهش كه از سوي شوراي ارتقاي سلامتي سنگاپور در پايان سال 2004 انجام شد، نشان داد كه 47 درصد از سيگاري‌ها پس از مشاهده اين تصاوير هشدار دهنده كمتر سيگار مي‌كشيدند و 57 درصد از آنها نسبت به تاثيرات كشيدن سيگار بر روي سلامت توجه بيشتري داشتند.

همچنين اين پژوهش نشان داد كه حدود 25 درصد از سيگاريِ‌ها با ديدن اين هشدارها انگيزه ترك سيگار پيدا كردند، 28 درصد تعداد سيگارهايي را كه مي‌كشيدند، كاهش دادند، 14 درصد تصميم گرفتند كه از كشيدن سيگار در مقابل كودكانشان خودداري كنند، 12 درصد از كشيدن سيگار در مقابل زنان باردار پرهيز كرده و بالاخره 8 درصد در خانه كمتر سيگار مي‌كشيدند.

در مورد افراد غيرسيگاري نيز اين طور مشاهده شد كه اين افراد با ديدن اين تصاوير هشدار دهنده افراد سيگاري را بيشتر به ترك دخانيات توصيه مي‌كردند.

سنگاپور چاپ اين تصاوير هشدار دهنده را بر روي بسته‌بندي‌هاي سيگار از ماه اوت سال 2004 آغاز كرده است.

از سوي ديگر مجموعه‌اي از مطالعات انجام شده در روسيه در همين زمينه نشان داده است كه بيش از 300 هزار روسي سالانه به دليل ابتلا به بيماري‌هاي مربوط به مصرف دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند.

با اين وجود دولت روسيه اقدامات بسيار اندكي در زمينه هشدار و آگاه‌سازي مردم درباره خطر استعمال دخانيات انجام مي‌دهد و اين كشور هنوز يكي از مهمترين مصرف كننده سيگار در جهان محسوب مي‌شود.
     
  
زن

 
چاقي عامل كاهش سن بلوغ است

چاقي در نوجوانان باعث پيشرفت سريع سن استخواني و شروع و تكميل زودرس دوره بلوغ مي‌شود.

دكتر مرجان شكيبا، رزيدنت غدد اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي ايران، درخصوص عوامل تاثيرگذار در بلوغ زودرس گفت: براساس مطالعات انجام شده، تغيير در روش زندگي، فعاليت فيزيكي كم، شرايط نامساعد سلامت جامعه، سوء تغذيه، بيماري‌هاي مزمن و همچنين چاقي از عمده‌ترين عوامل كاهش سن بلوغ هستند.

وي با تاكيد بر نقش اثبات شده ژنتيك در شروع و سير مراحل بلوغ ادامه داد: بسته شدن زودرس صفحات رشد در افراد چاق و همچنين پيشرفت سن استخواني در اين افراد باعث شروع زودهنگام سن بلوغ و تكميل اين دوره مي‌شود و شانس كوتاه قدي را در آنان افزايش مي‌دهد.

دكتر شكيبا رعايت تغذيه سالم و مناسب شامل اجتناب از مصرف مواد غذايي با كالري بيش از نياز بدن، استفاده از مواد معدني، ويتامين‌ها و ريزمغذي‌هاي مورد نياز براي رشد مطلوب و افزايش فعاليت بدني و ورزش منظم و حفظ وزن متناسب با قد در نوجوانان را بهترين راهكار جهت رسيدن به رشد مطلوب در اين دوران ذكر كرد.

وي در ادامه افزود: آگاهي خانواده‌ها از زمان و چگونگي روند طبيعي بلوغ براي شناسايي زودرس بيماري‌ها ضروريست. همچنين، آگاهي نوجوانان از تغييراتي كه در اين دوران با آن مواجه مي‌شوند نيز به حفظ سلامت رواني ايشان در طي اين دوران كمك خواهد كرد.

انتهاي پيام
     
  
زن

 
از هر 6 زن يك تن پس از زايمان افسردگي را تجربه مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


تحقيقات اخير نشان مي‌دهد: از هر 6 زني كه به تازگي مادر مي‌شود يك زن تا حدودي اختلالات رواني از جمله افسردگي پس از زايمان را تجربه مي‌كند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، يك موسسه بهداشت رواني در انگليس در اين باره اعلام كرد: زناني كه به تازگي مادر مي‌شوند و مبتلا به افسردگي بعد از زايمان هستند مراقبت‌هاي بهداشتي بسيار ضعيف و ناكافي دريافت مي‌كنند و معمولا در شرايطي كه نياز به درمان دارند قرص مصرف مي‌كنند.

اين تحقيقات كه بر روي 148 زن در انگليس صورت گرفته نشان مي‌دهد از هر 10 مادر يك تن بايد به مدت يك سال براي درمان منتظر بماند.

به علاوه چهار پنجم از آنهايي هم كه در بخش‌هاي روان پريشي بستري مي‌شوند از نوزادانشان جدا مي‌افتند.

مسؤولان اين موسسه بهداشت رواني دولتي در اين كشور اعلام كردند كه اين موسسه در حال تلاش براي بهبود امكان دسترسي به مراقبت‌هاي بهداشتي و درمان موثر است.

همچنين، به گفته كارشناسان بسياري از مردم از جمله متخصصان بهداشتي اغلب به موقع اين ناراحتي را در مادران تشخيص نمي‌دهند.

آمارها حاكي از آن است كه 25 درصد از كل مرگ و ميرهاي هنگام بارداري مربوط به مشكلات بهداشت رواني است.

به علاوه 90 درصد از زنان اظهار مي‌كنند علت اين كه در دسترسي به خدمات مراقبت‌هاي بهداشتي با مشكل مواجه مي‌شوند، فقدان درك اين اختلال از سوي متخصصان بهداشتي است.

مطالعات نشان مي‌دهد كه اين وضعيت در شمال كشور انگليس وخيم‌تر شده است.

به گفته متخصصان، اختلال افسردگي عبارت از احساس غم، دلسردي و يا نااميدي است كه به مدت حداقل 2 هفته، در اغلب روزها و نيز در اغلب ساعات روز به علاوه علايم همراه با آن ادامه پيدا مي‌كند.

مهمترين علايم اين اختلال رواني شامل از دست دادن علاقه، بي‌حوصلگي و دلزدگي، ناتواني از لذت بردن، احساس نااميدي، بي‌حالي و خستگي، بي‌خوابي، خواب زياد يا ناراحتي، گوشه‌گيري، احساس بي‌ارزش بودن و مورد نياز نبودن، بي‌اشتهايي يا پرخوري، يبوست، از دست دادن ميل جنسي،‌ عدم توان تصميم‌گيري، عدم توان تمركز، بدون علت خاصي يكباره به گريه افتادن، احساس گناه شديد به دليل وقايع و موضوعات بي‌اهميت يا خيالي، تحريك پذيري، بي‌قراري، افكار خودكشي، دردهاي مختلف مانند سردرد يا درد قفسه سينه بدون شواهدي از ابتلا به يك بيماري جسمي است.
     
  
زن

 
خواص آسپرين براي درمان نوعي كم شنوايي


آسپرين از كم شنوايي ناشي از مصرف انواعي از پادزيست‌ها جلوگيري مي‌كند.

به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران، به نقل از پايگاه اينترنتي دانشگاه ميشيگان، آنتي‌بيوتيك‌هاي خانواده بنتامايسين با اين كه از 60 سال گذشته در درمان عفونت‌هاي حاد راه‌گشا بوده‌اند، اما موجب آسيب عصب شنوايي مي‌شوند.

با اين حال بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد در صورت استفاده همزمان از آسپرين و اين نوع آنتي‌بيوتيك‌ها خطر بروز كم شنوايي 75 درصد كمتر خواهد بود.

=================================


اضافه وزن جزئي براي افراد بالاي 80 سال تا حدودي مفيد است


مطالعات اخير دانشمندان نشان مي‌دهد كه براي افراد سن بالاي 80 سال داشتن كمي اضافه وزن جزئي مي‌تواند مفيد باشد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، ماريا كورادو و ساير محققان و دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا و دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به بررسي اضافه وزن برخي افراد پرداختند كه در عين حال به سن آنها نيز توجه داشتند.

اين مطالعه نشان داد: طيف افرادي كه بين 80 تا 90 سال سن دارند و بر اساس معيارهاي پزشكي كمي داراي اضافه وزن هستند، نسبت به طيف همين گروه سني كه داراي وزن طبيعي هستند از نرخ مرگ و مير كمتري برخوردارند.

نتايج اين تحقيقات در نشريه علم «امراض شناسي آمريكا» به چاپ رسيده است.
     
  
زن

 
احتمال بازگشت دندان‌ها به حالت اوليه بعد از درمان ارتودنسي وجود دارد


يك متخصص دندانپزشكي گفت: هميشه چند درصدي براي برگشت دندان‌ها به حالت اوليه بعد از ارتودنسي وجود دارد و پزشكان بايستي بيماران خود را در خصوص اين مسأله آگاه كنند.

دكتر همايون فراست در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص تاريخچه ارتودنسي اظهار كرد: بحث ارتودنسي تقريبا به يك هزار سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد كه با يك سري وسايل ساده و ابتدايي براي رديف كردن دندان‌ها استفاده مي‌شد.

وي ادامه داد: براي اولين بار پايه‌هاي دندانپزشكي مدرن و ارتودنسي توسط يك دندانپزشك فرانسوي در سال 1723 انجام شد و در سال‌هاي بعد اين روش پيشرفت كرد تا اين كه در سال 1855 تا 1930 اين روش از رشته‌هاي ديگر دندانپزشكي جدا و به صورت يك رشته جديد معرفي شد.

اين دندانپزشك افزود: ارتودنسي از دو كلمه «ارتو» و « دنسي » تشكيل شده و به معناي رديف كردن دندان است و داراي دو نوع ثابت و متحرك بوده كه نوع ثابت آن توسط يك سري براكت‌ها به دندان چسبانده مي‌شود و نوع متحرك آن توسط پلاك‌هاي متحرك روي دندان قرار مي‌گيرد و مي‌توان موقع غذا خوردن و كارهاي اورژانسي آن را از دهان خارج كرد.

دكتر فراست خاطرنشان كرد: استفاده از روش ارتودنسي ثابت يا متحرك بستگي به ناهنجاري فك و يك سري ناهنجاري‌هايي كه با ارتودنسي متحرك جوابگو نبوده و حتما بايستي از نوع ثابت استفاده كرد بستگي دارد.

اين دندانپزشك در خصوص ناهنجاري‌هاي فك به ايسنا گفت: ناهنجاري‌هاي فك به سه دسته نرمال 2 زماني كه فك بالا رشد بيشتري نسبت به فك پايين داشته، 3 زماني كه فك پايين نسبت به فك بالا رشد بيشتري داشته كه براي ارتودنسي اين حالت نياز به جراحي بوده ولي چنانچه از كودكي و از سنين پايين تر 7 الي 8 سالگي تشخيص داده شود به وسيله يك سري از وسايلي كه خارج از دهان بسته مي‌شود مي‌توان رشد فك را كنترل كرد.

دكتر فراست ادامه داد: مشكل ناهنجاري‌هاي فك و استخوان به دو صورت اسكلتال و دنتال است كه اگر مشكل استخوان فك يا رشد فك باشد مي‌توان با وسايلي خارجي درمان كرد ولي چنانچه به صورت دنتال باشد بهترين سن براي ارتودنسي 12 الي 14 سالگي است.

وي خاطرنشان كرد: چنانچه حركت دندان‌ها معقول نباشد و نيروهاي خيلي زيادي به دندان وارد شود درمان ارتودنسي باعث تحليل ريشه دندان‌ها شده و براي عصب دندان مشكل‌ساز مي‌شود.

اين متخصص دندانپزشك تصريح كرد: به هم ريختگي دندان در افراد علاوه بر اين كه به خاطر خوب تميز نشستن دندان‌ها و ايجاد پلاك ميكروبي باعث بيماري‌هاي لثه و ... مي‌شود بلكه در روابط اجتماعي فرد مشكل ساز بوده و فرد اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد.
     
  
زن

 
رابطه ویتامین دی با وزن جنین

ایران-يك مطالعه جديد نشان مى دهد زنان باردارى كه ميزان ويتامين دى در رژيم غذايى آنها كم است نوزادان كوچكترى به دنيا مى آورند.
به گزارش خبرگزارى زنان ايران «ايونا» به نقل از رويترز هلث از نيويورك، محققان كانادايى دريافتند زنان باردارى كه شير اندكى مى نوشند و يا جذب ويتامين دى در بدن آنها كمتر است نسبت به زنانى كه جذب اين ويتامين در بدن آنها بيشتر است، نوزادان كوچكترى به دنيا مى آورند.
به گفته محققان، شير غنى شده منبع اصلى ويتامين دى در رژيم غذايى غربى محسوب مى شود.علت اصلى ارتباط مصرف شير در دوران باردارى با وزن نوزادان در هنگام تولد نيز به خاطر وجود همين ويتامين است.
دكتر «كريستين جى.كاسكى» از دانشگاه «مك جيل» در «مونترال» گفت: به نظر مى رسد كمبود ويتامين دى در وزن پايين نوزادان نقش دارد.
علاوه بر اين مطالعه ياد شده نشان مى دهد براى آنكه رشد جنين تحت تأثير قرار گيرد لازم نيست كمبود ويتامين دى مشاهده شود، چرا كه با وجود اينكه جذب ويتامين دى در ميان زنانى كه از نوشيدن شير اجتناب مى كنند كمتر است، اما با توجه به ميزان توصيه شده مصرف اين ويتامين باز هم سطح آن در بدن اين زنان در حد متوسط است.
اين مطالعه نشان مى دهد زنان باردار بيشتر از مقادير توصيه شده يعنى ۵ ميكروگرم براى بزرگسالان زير۵۰ سال به ويتامين دى نياز دارند.
بيشترين اهميت ويتامين دى در حفظ سلامت استخوانها شناخته شده است، اكنون گمان مى رود اين ويتامين در فعاليت دستگاه ايمنى بدن و رشد و بلوغ سلولها نيز اهميت داشته باشد.
با اين وجود تاكنون تحقيقات اندكى در زمينه نياز زنان به ويتامين دى در دوران باردارى صورت گرفته است.
محققان با انجام اين مطالعه دريافتند به طور متوسط نوزادان زنانى كه در دوران باردارى خود كمتر از يك فنجان شير در روز مى نوشيدند نسبت به زنانى كه ميزان بيشترى شير مى نوشيدند، بيش از ۱۲۴گرم سبك تر بودند.
ميزان جذب پروتئين و كلسيم كه دو ماده مغذى موجود در شير است در وزن نوزادان نقشى نداشت.اما در مورد ويتامين دى هر يك ميكروگرم اضافى ويتامين دى اندكى به وزن نوزادان در هنگام تولد مى افزايد. زنانى كه شير نمى نوشند بايد اطمينان يابند كه ويتامين دى را از طريق مصرف ساير مكمل ها و غذاهاى غنى شده با اين ويتامين دريافت مى كنند.
اين موضوع بويژه براى زنانى كه در مناطق سردسير زندگى مى كنند حائز اهميت است زيرا در اين مناطق تابش خورشيد كمتر است.
     
  
زن

 
راز و رمز رنگ ها در زندگى

ایران-مترجم: مهسا مقدمى
رنگها متعلق به شخصيت و موجوديت ما هستند و مى توان گفت هر يك از ما داراى يك «رنگ» هستيم. مى توان از رنگها به عنوان يك زبان جهانى و همگانى استفاده كرد، زيرا رنگها در هر كجاى دنيا كه باشند، بيانگر يك پيام است. آنها احساسات را بر مى انگيزند و اشكال مى توانند به رنگهاى متفاوت تأثيرات متفاوتى روى انسان بگذارند. زندگى هر شخص به وسيله رنگها غنى مى شود و به زندگى روح و انرژى مى بخشد. تنها كافى است چند لحظه به اطراف خود نگاه كنيد و تصور كنيد هيچ رنگى وجود ندارد، تنها اشكال و اشياى بدون رنگ هستند كه ديده مى شوند.
اگر رنگها را واقعاً دوست داشته باشيد و عاشق آنها باشيد، مى توانند به زندگى جانى تازه ببخشند و بر عكس اگر نسبت به رنگها بى تفاوت باشيد، نقصان انرژى را در زندگى احساس خواهيد كرد.
اگر رنگها صحيح و بجا انتخاب شوند، مانند يك موسيقى آرام عمل مى كنند و بالعكس رنگهايى كه درست استفاده نشوند، باعث آزار و عصبانيت شما خواهند شد.
بخوبى مى توانيد تأثير رنگها را در محيط اطراف و زندگى تان كشف كنيد و ببينيد كه شما چگونه نسبت به آنها واكنش نشان مى دهيد. توجه كنيد كه چگونه رنگ و بافت در دنياى واقعى و طبيعى مى توانند مانند يك راهنما براى شما عمل كنند.
رنگ مى تواند بسيار پرطراوت، تند و جالب باشد و يا اينكه بسيار نرم، لطيف و آرام در هر حالت همگى ما هر كدام به گونه اى نسبت به رنگها واكنش نشان مى دهيم، اما دقت كنيد اگر رنگى شما را نيش زد، يعنى باعث آزار شما شد، هرچه سريعتر سعى كنيد از شر آن خلاص شويد، زيرا رنگها بسيار قدرتمندتر از آن چيزى هستند كه ما تصور مى كنيم. البته هر شخصى رنگ منحصر به فرد خود را دارد و آن رنگ نشان دهنده خلق و خوى و شخصيت اوست و ديد هر شخصى به رنگها با فرد ديگر متفاوت است. ممكن است يك نفر به رنگهاى روشن توجه كند و رنگهاى تند و زرق و برق دار توجه ديگرى را جلب كند. در هر حال رنگهايى را براى خود و زندگى اطراف خود انتخاب كنيد كه محيط زيبا، دلفريب و جذابى را برايتان به وجود بياورد، زيرا هر روز صبح چشمتان را به اين رنگها و دنياى رنگى كه براى خود ساخته ايد، باز مى كنيد و به قولى رنگها مانند غذاى روح هستند. بنابراين تصميم بگيريد كه رنگ و يا رنگهاى مورد علاقه شما كدام است. در انتخاب رنگ ظروف، گلدانها، گلها و مبلمانى كه مى خواهيد بخريد، دقت كنيد و زمانى كه آنها را با رنگ مورد دلخواه و سليقه خود فراهم كرديد، جايى قرارشان دهيد كه هر روز آنها را ببينيد. اشتباه نكنيد اگر اين رنگها درست و صحيح انتخاب شوند، از ديدنشان خسته نمى شويد، برعكس هر روز برايتان جديد و زيبا و جالب خواهند بود.
براى اينكه بتوانيد انتخابى درست داشته باشيد، بايد رنگهاى اصلى و تأثيرات آنها را به خوبى بشناسيد، بعضى از رنگها باعث خوشحالى و شادى شده و برعكس دسته ديگرى از رنگها ما را غمگين مى سازند. به عنوان مثال استفاده از گلهاى زرد باعث به وجود آمدن محيط شاد و روشن مى شود، درحالى كه گلهاى سفيد يا سبز محيطى آرام و بى سر و صدا را به وجود مى آورد.
* رنگ زرد: شادترين رنگ در طيف رنگها است و در چرخه رنگ متضاد رنگ بنفش است و تركيبى از رنگهاى زرد با بنفش و يا آبى بسيار زيبا خواهد شد. مى توانيد در كنار گلهاى زرد چند گل بنفش بگذاريد يا اينكه اگر كاغذ كادوى ليمويى خريدارى كرده ايد، با روبان بنفش آن را ببنديد.
* رنگ نارنجى: در طيف رنگها گرم ترين رنگ به شمار مى رود. نارنجى روشن را مى توان با رنگهاى قرمز روشن، انواع زردها و يا زرشكى سير (بادمجانى) كنار يكديگر گذاشت و يا تركيب كرد، اما رنگ نارنجى در كنار ارغوانى يك تركيب بسيار بانشاط و سرزنده اى را به وجود مى آورد.
* رنگ صورتى روشن: رنگ مثبت و شاد با ارغوانى يك رنگ اشباع شده اى را مى سازد و از رنگهاى صورتى روشن، قرمز و قهوه اى براى آرايش صورت بسيار استفاده مى شود.
* آبى: رنگى بسيار خنك است. رنگ آبى در كنار سفيد نشان دهنده صلح و صفا است و آبى پيغام آور آرامش و سكوت است، در هر صورت به شما احساس آرامش مى دهد و اگر براى ديوارها استفاده شود، تشنج را از محيط كار و يا زندگى شما دور مى كند.
رنگهاى آبى در كنار رنگهاى سفيد، قهوه اى كم رنگ يا پررنگ و طوسى پررنگ، رنگ بسيار مناسبى براى اتاق خواب و اتاق نشيمن است، زيرا حس راحتى و استراحت كردن را به شما القا مى كند.
* ياسى: اگر اين رنگ را در كنار سفيد قرار دهيد، بسيار زيبا جلوه خواهد كرد، يك گلدان سفيد با گلهاى بزرگ ياسى بسيار زيبا خواهد شد.
* بنفش كمرنگ: بهترين انتخاب براى اتاق خواب بويژه اتاق خواب كودكان مى شود. اگر مى خواهيد يك محيط آرام و تميز و پاكيزه اى را به وجود بياوريد، از اين رنگ استفاده كنيد. اين رنگ در كنار سبز، خاكسترى و نقره اى بسيار دل فريب خواهد شد.
* سبز: عميق ترين احساس براى تمدد اعصاب است. براى دكوراسيون جزو رنگ اصلى است، با دريا و جنگل ارتباط مستقيم دارد و شايد به همين دليل است مردم خيلى راحت و آسان با آن ارتباط برقرار مى كنند. براى حمام مى توانيد از سبز بسيار كمرنگ استفاده كنيد.
* رنگ سفيد: سفيد رنگ تميزى و تازگى است. سفيد رنگى خالص است كه كمك مى كند تا فضاى خانه بزرگتر به نظر بيايد و حتى اگر خانه شما به وسيله اسباب و اثاثيه منزل و دكوراسيون شلوغ شده باشد، اين رنگ كمك مى كند تا اين شلوغى خنثى شود.
* رنگ كرم: منظم و از رنگ كرم يعنى تركيب كردن رنگ سفيد با مقدار بسيار كمى زرد. اين رنگ به هيچ وجه چشم را آزار نمى دهد، بلكه باعث آرامش و تسكين چشم نيز مى شود، اما در عين حال براى خانه رنگى بسيار شيك به شمار مى رود.
* رنگ قرمز: رنگ قرمز بيش از اينكه رنگى مثبت باشد، رنگى بسيار فعال و تند است و بيشتر از اينكه احساس آرامش را القا كند، باعث تحريك مى شود. رنگ قرمز رنگ اشتياق و علاقه شديد و احساسات تند است. به رنگ انرژى معروف است. رنگى است كه نشان دهنده قدرت، عشق و علاقه است. البته بعضى ها معتقد هستند كه قرمز هر دو احساس تنفر و عشق را نشان مى دهد. به قول معروف، قرمز براى درام ارغوانى براى عشق و علاقه شديد و رنگ سرخ براى احساسات است.
* زرشكى بسيار تيره (بادمجانى): رنگى فريبنده است، به دليل اينكه با رنگ سياه رابطه اى نزديك دارد. رنگ بادمجانى رنگى است كه نور را جذب مى كند. در تضاد با سبز ليمويى اين رنگ بسيار مدرن و تازه به نظر مى آيد. در طراحى دكوراسيون خانه مى توانيد از اين دو رنگ استفاده كنيد.
* رنگ نقره اى: در طراحى لباس جزو رنگهاى بسيار كارآمد و زيبا است، زيرا براى لباسهاى شب بسيار زيبا و خيره كننده جلوه مى كند. البته استفاده از رنگ نقره اى به عنوان چند خط ساده و يا بسيار محدود در خانه مى تواند در كنار بنفش و ارغوانى و ياسى بسيار زيبا جلوه كند، اگر شما ديوار خانه را بنفش كم رنگ بزنيد و يك نوار نقره اى (كاغذ ديوارى) روى آن قرار دهيد، بسيار شيك به نظر خواهد آمد.
     
  
صفحه  صفحه 16 از 57:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA