انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 18 از 57:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
لنزهاي غيراستاندارد تماسي چشم سبب سايش شديد قرنيه مي‌شود

تهران بزرگ، خبرگزاري جمهوري اسلامي

يك جراح و متخصص بيماري‌هاي چشم گفت: لنزهاي تماسي چشم كه مصرف آن به طور چشمگيري در حال افزايش بوده، در صورت بزرگتر بودن از سايز چشم، سبب سايش شديد قرنيه مي‌شود.

دكتر " شاهرخ ميلان " روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران، افزود: اين لنزها بايد توسط چشم پزشك تجويز شود و در صورتي كه بزرگتر از سايز چشم باشد به علت تكان‌هاي زياد سبب سايش قرنيه و ايجاد زخم‌هاي چشمي مي‌شود.

وي اظهارداشت: عفونت حاصله‌از اين زخم‌ها درچشم ممكن است موجب نابينايي كامل شود.

عضو آكادمي چشم پزشكان آمريكا، افزود: لنزهاي تماسي چشم در صورت تنگ بودن نيز از آنجا كه سبب كاهش اكسيژن رساني به سطح قرنيه مي‌شود، عوارض خطرناكي را روي قرنيه برجاي مي‌گذارد.

ميلان گفت: آسيب رسيدن به سلول‌هاي قرنيه و رگ‌دار شدن بيش از حد اطراف قرنيه به‌علت كمبود اكسيژن از عوارض ناشي از مصرف لنزهايي است كه سايز آن كوچك‌تر از چشم است.

اين متخصص تاكيد كرد: براين اساس، تمام بيماران نيازمند به استفاده از لنز براي دريافت لنزهاي تماسي چشم بايد به چشم پزشك مراجعه كنند.

وي اظهار داشت: لنزها خود خصوصيات ساختاري مهمي داشته و بايد از نظر نحوه قرارگيري روي قرنيه، درصد كافي ميزان عبور اكسيژن و خاصيت جلوگيري كنندگي از عبور اشعه فرابنفش به چشم، توسط چشم پزشك تاييد شود.

وي افزود: مصرف لنزهاي رنگي غيراستاندارد كه با قيمت‌هاي بسيار ارزان در دسترس عموم قرار مي‌گيرد نيز مي‌تواند عواقب جبران ناپذيري را برروي چشم برجاي گذارد.

ميلان يادآورشد: مصرف مايع‌هاي لنز استاندارد كه توسط چشم‌پزشك و متناسب با نوع لنز تجويز مي‌شود، ضروري بوده و از استفاده از مايعات ارزان قيمت و غيراستاندارد و ناشناخته بايد خودداري شود.

وي افزود: به علت آلودگي هوا در تهران، نيز بهتر است از مصرف لنزهاي چشمي در هنگام خواب خودداري شود چرا كه اجرام آلوده‌كننده و ميكروب‌ها بر روي لنز طي شب كه شستشوي اشكي چشم كم است، مي‌تواند سبب عفونت قرنيه شود.
     
  
زن

 
نرم‌افزار جديد چهره انسان در ‪ ۶۵‬سالگي را نمايش مي‌دهد

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي

مسوولان بهداشتي دولت اسكاتلند به منظور جلب مشاركت مردم در يك مطالعه علمي، نرم‌افزار جديدي را ارائه كرده‌اند كه چهره اشخاص در سن ‪ ۶۵‬سالگي آنها را پيش‌بيني مي‌كند.

به گزارش سايت اينترنتي "تك وب"، علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به وب سايت "اينفواسكاتلند"، با ذكر تاريخ تولد و آدرس ايميل، عكس چهره كنوني خود را ارسال كرده تا عكس ‪ ۶۵‬سالگيشان را كه در آن پوست چروك و لكه دار شده، از طريق ايميل دريافت نمايند.

مسوولان بهداشتي اسكاتلند با ارائه اين نرم‌افزار مي‌خواهند مردم را به ياد روزهاي كهنسالي انداخته و مشاركت آنها را در مطالعه تحقيقاتي موسوم به "برنامه‌ريزي براي جمعيت درحال پير شدن اسكاتلند"، جلب كنند.

نرم‌افزار نمايش چهره پير شده انسان، توسط روان‌شناسان و كارشناسان رايانه دانشگاه "سنت اندروز" طراحي شده‌است.

اين نرم‌افزار براي ايجاد عكسهاي ‪ ۶۵‬سالگي افراد از روشهاي شبيه‌سازي رايانه‌اي و يك بانك اطلاعاتي از تصاوير چهره‌ها در سنهاي مختلف بهره مي‌گيرد.
     
  
زن

 
درد بعدازحركات ورزشي مهمترين علت مراجعه افراد به مراكز فيزيوتراپي است

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي

عضو انجمن فيزيوتراپي ايران گفت:تعداد بسيار زيادي از بيماران مراجعه‌كننده به كلينيك‌هاي فيزيوتراپي كساني هستند كه بعد از رفتن به سالن‌هاي ورزشي دچار كمردرد و دردهاي عضلاني شده‌اند.

دكتر "محمدرضا هاديان" در حاشيه هفدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران با بيان اين مطلب افزود:در بعضي از مراكز ورزشي بعد از ورزش كردن به علت عدم حضور افراد متخصص،زمينه‌هاي بيماري در فرد فراهم مي‌شود.

وي گفت:بين ورزش دادني كه توسط يك فرد متخصص ارايه مي‌دهد با آنچه كه توسط افراد غير متخصص در بيشتر مراكز و سالن‌هاي بدن‌سازي ارايه مي‌شود تفاوت وجود دارد.

دكتر هاديان با بيان اينكه پاسخ به حركت و تمرين در سنين مختلف متفاوت است افزود:در برخي از اين مراكز ورزشي در تمام سنين يك حركت و تمرين را انجام مي‌دهند كه اين كار عوارضي را براي فرد به دنبال خواهد داشت.

وي گفت:در درمان فيزيوتراپي از توانايي‌هاي بدن استفاده مي‌شود و فرد را به سمت بهبودي و سلامتي سوق مي‌دهد.

دكتر هاديان با اشاره به اينكه كار فيزيوتراپيست كاري تخصصي است كه افراد ديگر قادر به انجام آن نيستند يادآور شد:مساله فيزيوتراپي قلب و عروق،زنان و زايمان،روماتيسم،ضايعات نخاعي و فيزيوتراپي بعد از هر ضايعه ارتوپدي كاري تخصصي است كه منحصرا توسط شخص فيزيوتراپيست بايد انجام شود.

عضو هيات مديره انجمن فيزيوتراپي ايران در خصوص اهميت رشته فيزيوتراپي تصريح كرد:دانش فيزيوتراپي در درمان و بازگشت فرد به زندگي موثر، كمك مي‌كند.

وي تصريح كرد:بررسي‌ها نشان مي‌دهد تقريبا تمان درمانهاي فيزيوتراپي بصورت موثر باعش كاهش درد،افزايش سرعت راه رفتن و افزايش انعطاف پذيري عضلات مي‌شوند.

دكتر هاديان يادآور شد:در هفدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران كه با شعار "سلامت جسماني جامعه"برگزار شده جديدترين تكنيك‌هاي فيزيوتراپي جهت پيشگيري و درمان دردهاي مفصلي،استخواني و عضلاني ارايه مي‌شود.

هفدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران توسط انجمن فيزيوتراپي ايران از ‪۲۶‬ تا ‪ ۲۸‬ارديبهشت ماه سال جاري در مجموعه فرهنگي و ورزشي وزارت كار در حال برگزاري است.
     
  
زن

 
تماشاي مسابقات جام جهاني فوتبال براي سلامتي مضر است


متخصصان بهداشت و سلامت هشدار مي‌دهند كه رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال و بويژه برخي مسابقات حساس مي‌تواند زمينه كامل ايست قلبي را فراهم كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، ايست قلبي، رانندگي هنگام مستي، زد و خورد ميان هواداران، همسرآزاري، مشروب خوري، استعمال دخانيات و هجوم به سوي مواد غذايي پر چرب و آماده كه نوعي خودكشي است، پديده‌هايي هستند كه در طول رقابت‌هاي جام جهاني به شدت افزايش مي‌يابد.

در طول جام جهاني ‪ ۱۹۹۸‬فرانسه، شمار حملات قلبي در بريتانيا با شكست انگليس به آرژانتين در ضربات پنالتي، ‪ ۲۵‬درصد افزايش يافت.

بنابر تحقيقي كه از سوي بريتيش مديكال ژورنال انجام شده، ‪ ۵۵‬نفر بيشتر از روز مشابه در سال قبل تحت معالجات قلبي قرار گرفتند.

محققان دانشگاه بيرمنگام نيز پيشنهاد مي‌كنند به خاطر حفظ سلامت عمومي بهتر است ضربات پنالتي از رقابت‌هاي فوتبال حذف شود.

تحقيق ديگري كه در هلند انجام شده نشان مي‌دهد كه ‪ ۱۴‬مورد مرگ در مردان، در روز بازي تيم هلند برابر فرانسه در جام ملتهاي ‪ ۱۹۹۶‬اروپا گزارش شده كه ‪ ۵۰‬درصد بيشتر از زمان مشابه سال قبل بوده است.

افسردگي، خشونت و خود زني از ديگر موارد رايجي هستند كه به عنوان پيامد مسابقات فوتبال شناخته مي‌شود و در طول جام جهاني به نقطه اوج مي رسد بويژه وقتي اين رقابت‌ها به مراحل حساس مي‌رسد.

بعد از رقابت‌هاي جام جهاني ‪ ۱۹۵۰‬كه بعد از خاتمه جنگ جهاني دوم در برزيل برگزار شد، بسياري از هواداران تيم ميزبان به خاطر ناكامي اين تيم در كسب قهرماني و قبول شكست مقابل اروگوئه، دست به خودكشي زدند.

احتمال اقدام به خودكشي بويژه در ميان هواداران دو آتشه فوتبال يكي از نگراني‌هاي مهم كارشناسان بهداشت و سلامت است.

يكي از كشف‌هاي مهم اين است كه احتمال بروز خشونت بعد از پيروزي يك تيم نسبت به شكست آن، بيشتر است.

"واس سيواراياسينگام" محقق خشونت اجتمالي در دانشگاه كارديف ولز، به اين نتيجه رسيد كه شمار موارد زد و خورد در طول رقابت‌هاي ملي راگبي و فوتبال افزايش قابل توجهي نشان مي‌دهد.

هنگامي كه ولز مسابقاتش را برد، ميانگين جراحت‌ها ‪ ۳۳‬مورد بود اما بعد از باخت به ‪ ۲۵‬مورد كاهش يافت. اين آمار در مورد مسابقات داخل يا خارج از خانه يكسان است.

به اعتقاد اين محقق، پيروزي يك تيم حس غرور و مبارزه طلبي هواداران را تحريك مي‌كند بويژه اگر با نوشيدن مشروبات الكلي هم همراه شود.

حتي كساني كه در خانه مسابقات را پيگيري مي‌كند، در خطر ابتلا به بيماري قلبي قرار دارند.

درحاليكه بازيكنان دو تيم در داخل زمين مسابقه، به خوبي تمرين كرده و رژيم غذايي مرتبي دارند، هواداران آنها به سمت غذاهاي آماده مثل پيتزا و خوراكي‌هاي پرچرب حمله مي‌برند.

=======================

افسردگي ناشي از شكست در جام جهاني

ايرنا: وزارت بهداشت مكزيك روز جمعه به تماشاگران فوتبال هشدار داد، از ابراز احساسات شديد در جريان بازي هاي جام جهاني خودداري كنند زيرا نگراني، اضطراب و افسردگي مي تواند پيامد شكست تيم دلخواه باشد. وزارت بهداشت مكزيك روز پنج شنبه در بيانيه اي، اعلام كرد: از يك ديدگاه، ورزش مي تواند دامنه محدودي از بيماري هاي عصبي، نگراني، فشار و حتي ترس را كاهش دهد اما تغييرات شديد احساسي در جريان رقابت ها، زمينه ساز بروز بيماري هاي مزمن مانند ديابت و نارسايي هاي قلبي بين افراد مستعد است.
دكتر فرناندو كورونا از بيمارستان روانپزشكي فري برناردينو آلوارز گفت: در جريان مسابقات فوتبال، واكنش بدن در برابر وحشت ناگهاني، تعريق، بازتر شدن مردمك چشم و ضربان شديد قلب خواهد بود. وي افزود: اين امر در جريان ضربات پنالتي تشديد مي شود و لزوم تطبيق بدن براي جلوگيري از غيرقابل تحمل شدن فشار ناشي از اين بي تعادلي را طلب مي كند.
بر پايه اين گزارش، افراد احساسي تر بيشتر در معرض خطر قرار دارند و با شكست تيم مورد علاقه خود، در خطر افسردگي افزونتر خواهند بود.
     
  
زن

 
سوء‌تغذيه در نوزادان سبب اختلال مغزي مي‌شود

معاون مراكز بهداشت شهرستان بيرجند اختلال مغزي در نوزادان را از عوارض سوء‌تغذيه دانست.

دكتر شهريار شيخاني روز پنجشنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: پوكي استخوان، عفونت و كمبود بنيه جسمي از ديگر عوارض سوء‌تغذيه مي‌باشد.

وي افزود: سوء‌تغذيه رابطه مستقيم با فقر دارد، فقر مالي، نبود مراكز عرضه مواد غذايي مطلوب، عدم انتخاب درست مواد غذايي مناسب و نبود امكانات بهداشتي از جمله عوامل ايجاد سوء‌تغذيه در افراد مي‌باشند.

او گفت: ‪ ۱۵‬درصد كودكان در ايران دچار كوتاهي قد ناشي از سوء‌تغذيه، پنج درصد آنان دچار لاغري متوسط تا شديد و ‪ ۱۰‬درصد نيز دچار كم خوني هستند.

وي افزود: اين كودكان اغلب دراستانهاي سيستان و بلوچستان، فارس، خراسان و خوزستان شناسايي شده‌اند.

او گفت: با اجراي برنامه مشاركتي با همكاري وزارت بهداشت و كميته امداد امام خميني(ره) از سال ‪ ۱۳۷۷‬تا ‪ ۱۳۸۰‬اين آمار ‪ ۵۰‬درصد كاهش پيدا كرد.

وي شناسايي خانواده‌هاي كم‌درآمد، كودكان دچار سوء‌تغذيه و ارتقا سطح دانش مادران را از جمله اهداف اين طرح ذكر كرد.

او افزايش قدرت اقتصادي مردم براي دسترسي به مواد غذايي از طريق طرح هاي اشتغالزا، آموزش همگاني، سالم‌سازي آب آشاميدني، افزايش مراقبتهاي اوليه و آموزش مادران را در كاهش سوء‌تغذيه موثر دانست.
     
  
زن

 
مبارزه با بوي بد عرق بدن

برای شما هم اتفاق افتاده که در اتوبوس یا آسانسور، فردی درکنارتان قرار بگیرد که بوی بد بدنش آزارتان داده باشد؟ اگر چنین تجربه ای داشته باشید، به قطع می دانید که بوی عرق بعضی از افراد آنقدر بد و منزجر کننده است که به کلی حالتان را به هم می زند. اما چرا اینطور است؟


این بوی زننده از کجا می آید؟

بوی بدن از ترکیب عرق و باکتری حاصل می شود. البته عرق به نوبه ی خود کاملاً بیبوست. این باکتری است که با عرق بدن مخلوط شده و چنین بوی زننده ای را به وجود می آورد.


بدن ما دو نوع عرق آپوکرین و اِکرین ترشح می کند. عرق اِکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن ما، مثلاً هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه ی قسمت های بدن به طور یکنواخت ترشح می شود و بی بوست.


آپوکرین نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها، و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق است که دلیل پیدایش آن بوی تند و زننده است ولی این هم مثل اِکرین کاملاً بی بوست و حاوی چربی و پروتئین است.


اما چه چیز باعث می شود که عرق آپوکرین چنین بوی زننده ای از بدن ما ایجاد کند؟


باکتری هایی روی بدن ما وجود دارد که از عرق آپوکرین تغذیه می کنند. وقتی این عرق را مصرف کرد، همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند، از او نیز سر می زند. بله، غذا را دفع می کند. و این بوی زننده و منزجر کننده از اینجا ناشی می شود.


در واقع، باکتری ها عمل دفع غذا را دقیقاً مثل ما انجام نمی دهند—آنها پیوندهای شیمیایی را می شکنند. اما از عرق ما تغذیه می کنند و همین باعث بوی بد و چندش آور می شود.


عوامل پیدایش بوی بد بدن


حمام کردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش این بوی بد این است که به میزان کافی حمام نمی کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباسها نیز در این مسئله موثر هستند. انواع بخصوصی از پارچه ها مثل پارچه های نخی، بوی بد را سریعتر جذب می کنند.


عرق کردن: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد، به این دلیل که بیشتر عرق می کنند. دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد. این روزها استرس عامل رایج تری است. توقعات بالا، برنامه های فشرده ی کاری، و...همه و همه اضطرابی بیش از حد نرمال بر بدن وارد می کنند، که باعث عرق کردن بیشتر می شود.


عرق کودکان معمولاً بوی بد نمی گیرد، به این خاطر که عرق آپوکرین ترشح نمی کنند. از اینرو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تِستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکرین نیز ترشح می شود.


تغذیه: خوردن برخی از غذاها نیز می تواند بر بوی بدن شما تاثیرگذار باشد. غذاهای تند و تلخ، با بوهایی نافذ معمولاً تاثیری منفی بر بوی بدن دارند. سیر، زیره، و کاری نمونه هایی از آن هستند.


کمبود روی نیز می تواند در ایجاد بوی بد بدنتان موثر باشد. به این دلیل که این ماده به دفع سمومات بدن کمک می کند. همچنین عدم توازن قند و کافئین بدن نیز عواملی تاثیرگذار در میزان عرق بدن هستند.


مشکلات جسمی: برخی از بوهای زننده بدن می تواند ناشی از بیماری ها یا مشکلات جسمی باشد. دیابت، بیماری های کبدی و... انواعی از این مشکلات جسمی هستند.


بوی بدن مردها تند تر است

یکی از دلایلی که بعضی مردها عرق تندتری دارند، ممکن است میزان بالاتر تِستوسترون بدنشان باشد، چون میزان تِستوسترون در تولید عرق بدن بسیار تعیین کننده است. یکی دیگر از دلایل این است که برخی مردها به نظافت خود زیاد اهمیت نداده و به اندازه ی کافی استحمام نمی کنند. باتوجه به اینکه خانم ها معمولاً خیلی بیشتر به نظافت خود اهمیت می دهند، می توان نتیجه گرفت که چرا بوی بدن خانمها به تندی بوی بدن آقایون نیست.


در بدن مردان میانسال ماده ای به نام نونیال تولید می شود که بوی بد بدن را شدت می دهد، اما در خانم ها نیز دقیقاً به اندازه ی آقایون این ماده تولید می شود، پس باز هم به مسئله ی بهداشت آقایون برمی گردیم.


برخي مردها طبیعتاً نامرتب و ژولیده هستند. برایشان تفاوتی نمی کند که لباسی را که یک هفته مداوم پوشیده اند، دوباره بر تن کنند. بله، شستشو و پاکیزگی لباسها در خصوص بوی بد بدن بسیار مهم است. حتی اگر بدنتان نیز تمیز باشد، اگر لباسهایتان تمیز نباشند، باز هم بدنتان بوی بدی متصاعد خواهد کرد.


یکی دیگر از دلایلی که بدن مردها بوی تندتری دارد می تواند به فعالیت جسمی بیشتر آنها برگردد. زن ها معمولاً در مقایسه با مردان، زندگی آرامتر و کم فعالیت تری دارند. به علاوه زنان خیلی کمتر به ورزش و فعالیت های شدید جسمی می پردازند. مردان ورزشکار طبیعتاً بسیار بیشتر از سایرین عرق می کنند و به همین ترتیب احتمال اینکه بدنشان بوی تند از خود متصاعد کند، بیشتر است.



چه باید کرد...؟

بیشتر حمام کنید: حمام کردن می تواند شروع خوبی باشد. شستشوی به موقع لباسهایتان نیز کمک کننده است. البته برای جلوگیری از بوی بد بدن، دوش گرفتن از حمام کردن بهتر است. چون فشار مستقیم آب بر روی بدن، در حین دوش گرفتن، چرک و باکتری ها را از بدن شسته و پاک می کند.


دئودورانت ها/ضد تعرق ها: اکثر دئودورانت ها فقط بوی بد بدن را می پوشانند، اما دئودورانت هایی هستند که با این باکتری ها مقابله می کنند. موثرترین و بهترین دئودورانت ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند، که هر دو این عناصر برای مقابله با باکتری های تولیدکننده ی بوی بد کارآمد هستند.

ضد تعرق ها نیز غدد ترشح کننده ی عرق را مسدود می کنند، و باکتری ها دیگر چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. استفاده از صابون های آنتی باکتریال نیز در این مورد مفید است.

تغذیه ی مناسب: کم کردن مصرف کافئین از برنامه ی غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر موادغذایی کافئین دار، با تحریک غدد ترشح کننده ی آپوکرین، در ایجاد بوی بد بدن تاثیرگذارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده ی اِکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین میشود.


اسید بوریک: یکی از موثرترین و مفیدترین مواد برای مقابله با بوی بد بدن، اسید بوریک است که کمتر از موارد دیگر شناخته شده می باشد. ماده ای نسبتاً ارزان و بسیار کارآمد می باشد. در هر قسمت از بدن که نمی خواهید از آن بوی بد متصاعد شود، پس از حمام از این ماده استفاده کنید. اسید بوریک انتشار باکتری ها را کندتر می کند. البته استفاده ی بیش از حد آن نیز می تواند برای پوست ایجاد مشکل کند.


درمان های دیگر: اگر بوی بد عرق بدنتان با هیچکدام از روش های بالا از بین نرفت، بدانید که راه های دیگری نیز برای رفع آن وجود دراد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالاً از بیماری هایی خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند.



نگران نباشید...

اگر بدنتان بویی زننده و انزجارآور از خود متصاعد می کند، اصلاً نگران نباشید. راه های بسیاری برای رفع این مشکل پیش روی شماست. اولین کاری که باید بکنید این است که علت و سبب این بوی بد را کشف کنید و بعد می توانید برحسب آن از روش های درمانی ویژه استفاده کنید. اگر دیدید که با روش های معمول مشکلتان برطرف نشد، تردید نکنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند
     
  
زن

 
پارانويا: نابود كننده زندگي

نـگـراني شـمـا را بيـمـار مي کند، اضطراب شما را عصبي
مـي کند، تـرس مي تواند شما درست در همان جايي که
قـرار داريــد فلج کند و اين احساسات روي هم رفته چندان
خـوشاينـد بـه نـظـر نمي رسند. اينطور نيست؟ البته نکته
جـالـب اين جـاست که ايـن احـساسـات معـمـولا مـوقتــي
هـستند و خـيـلي زود از هـم مي پاشند. اگرچه شرايـطي
وجــود دارد کـه در آن وجـود نــگــــرانـي، اضـطـراب و تـــرس
هميشگي شده و بـاعـث بـروز نـوعـــي بـيـمـاري بــه نــام
پارانويا مي گـردد. قـرار گـرفتـن در چـنـين وضعيتي کشنده
است.


بيش از اندازه بدگمان هستيد
آيـا کسـي در گـذشتـه شـمــا را مخاطب عبارت "تو خيلي
پارانويايي" هستي قرار داده است؟ در حال حاظر بسياري
از مـا دچـــار اين بيماري هستيم اما در بعضي افراد پارانويا
بـه صـورت يـک بيماري مزمن در مي آيد. اکثريت افراد براي
مـدت زمـان بسـيـار کـوتـــاهي دچار کج خيالي و کژپنداري
مي شوند و بعد از چندي به موقعيت نرمال و آرام قبل باز مي گردند.

هرچند براي عده اي بيماري در سراسر زندگي وجود خواهد داشت. خوب، پارانويا دقيقا چيست؟ دايره المعارف الکترونيکي کلمبيا در چاپ ششم خود پارانويا را اين چنين تعريف کرده است: "به وجود آمدن افکار و تصورات غلط محکم، تغيير ناپذير، و تثبيت شده اي از آزار و اذيت و يا بزرگي و شکوه."

اين مسئله معمولا در مورد اشخاصي معنا پيدا مي کند که نسبت به افراد، اشياء، و يا به طور کلي جامعه احساس بدگماني پيدا مي کنند. بايد توجه داشت که سوء ظن به تنهايي باعث ايجاد پارانويا نمي شود به ويژه اگر بر اساس تجربيات شخصي و يا تجربياتي که ديگران با شما در ميان گذاشته اند باشد.

مشکل زماني به پارانويا تبديل مي شود که شک و ترديدها بي پايه و اساس مي شوند. بيماري در مراحل اوليه خود تاثير ناچيزي بر زندگي افراد مي گذارد و حتي مي توان گفت که در ابتدا هيچ نوع تاثيري ندارد، اما حالت شديد آن زندگي فرد را زجرآور مي سازد و او قادر نيست که از شدت استرس دست به هيچ کاري بزند؛ در اين شرايط احتمال اينکه بيماري هاي ديگري سلامت فرد را به مخاطره بيندازند زياد است. براي مردهاي مسن تر اين مشکل مي تواند کليه جوانب زندگي آنها را تحت الشعاع قرار دهد، چراکه استرس بي حد و حصر آنها را به سمت سکته قلبي مي کشاند.

تشخيص مشکل
3 نوع پارانويا وجود دارد: اختلال هويتي، اختلال در افکار و تخيلات و شيزوفرني. در اينجا علائم اين 3 نوع بيماري براي شما ذکر شده و مي توانيد با اتکا به اين نشانه ها تشخيص دهيد که آيا خودتان و يا کسيکه دوستش مي داريد از اين بيماري رنج مي برد و يا خير:

اختلال هويتي
زماني بروز مي کند که شخص بدون وجود هيچ گونه دليلي نسبت به زندگي اجتماعي، شغلي و خانوادگي خود سوء ظن پيدا مي کند. بايد مراقب اين علائم باشيد:

بدگماني
چنين افرادي هميشه در حالت تدافعي به سر مي برند و جهان براي آنها به منزله محيط خطرناکي است.آنها فقط شک و ترديدهاي خاص خودشان را قبول دارند و به هيچ وجه با دليل و منطق نمي توان آنها را راضي نمود و هميشه با عقل و منطق در ستيز هستند. اين تئوري به نام "توطئه چيني" کلاسيک شناخته مي شود.

زماني که شخص به يک موفعيت تازه مثل شغل جديد رابطه اي جديد و .. وارد مي شود در يک لاک دفاعي به سر مي برد. اين حالت تا زماني وجود دارد که شخص بتواند خود را با شرايط موجود وفق دهد و پايه هاي ترس خود را از بين برد. افرادي که دچار پارانويا هستند به سختي مي توانند از ترس هاي خود دست بکشند.

حساسیت بیش از اندازه
افرادی که به پارانویا مبتلا هستند معمولا بیش از اندازه به هشدارها و اخطارها توجه می کنند. آنها انتقاد را به سختی قبول می کنند، همیشه در حالت تدافعی به سر می برند، و افراد ستیزه جویی هستند.

آرام و کناره گیر هستند
افراد پارانویایی تا آنجایی که امکان داشته باشد خود را از سایر افراد جامعه جدا می کنند. زمانی که در یک جمع قرار می گیرند سعی می کنند در گوشه ای آرام بنشینند تا مبادا کسی متوجه حضور آنها شود. چهره های آنها معمولا سرد و بیروح است و هیچ نوع احساسی از خود نشان نمی دهند.

اختلال در افکار و تخیلات
این افراد به ندرت افکار درست را قبول می کنند، تصورات خود را با هیچ کس در میان نمی گذارند، به آسانی تغییر نمی کنند و قابل اصلاح نمی باشند. این نوع پارانویا از نوع قبلی حادتر است و شخص را ناتوان تر و ضعیف تر می کند. در این شرایط 5 نوع از اوهام پوچ وجود دارد که آنها را رها نمی کند:

زجر و عذاب
افرادی که دارای اختلالات هویتی هستند تصور می کنند که هم قطارانشان آنها را به تمسخر می گیرند اما کسانی که دچار اختلات افکار و تخیلات هستند تصور می کنند که تمام دنیا برای آزار و اذیت آنها بسیج شده اند و قصد شکنجه دادنشان را دارند.

حسادت
باید اعتراف کرد این نوع از اوهام بیشتر در خانم ها بروز می کند تا آقایون، البته نمونه هایی نیز وجود دارد که در آن مردها دچار رشک و حسد می شوند و همگان را مورد اتهام قرار می دهند.

اوهام شهوانی
این دسته از افراد تصور می کنند که عاشق کسی شده اند که فرا انسانی است و دارای خصوصیاتی است که هیچ یک از انسان های دیگر دارای آن ویژگی های خاص نمی باشند.

خودبزرگ بینی
خوب، شاید همه ما چنین احساسی را حداقل یک یا دوبار در طول زندگی خود تجربه کرده باشیم (پس شاید نام اختلال در وهم و خیال را نتوان بر روی آن گذاشت.) افرادی هستند که با جدیت تمام تصور می کنند که دارای قدرت های باورنکردنی هستند و بر روی افراد دیگر سلطه دارند (می توانند بیماران را شفا دهند، صلح ایجاد کنند، بر کشوری حکمفرمایی کننند و غیره..)

اوهام جسمانی
نام دیگر این مشکل روانی مالیخولیا است. این دسته از افراد تصور می کنند که در بدن و یا سلامت جسمانی آنها همواره مشکلاتی وجود دارد. آنها حتی اگر از سلامت کامل نیز برخوردار باشند باز هم این تصور غلط دست از سر آنها بر نمی دارد.

اسکیزوفرنی
این افراد همواره دچار توهم بوده و دارای افکار عجیب و غریبی می باشند. در افکار خود همیشه یک موضوع شخصی را دنبال می کنند. آنها اصواتی را می شنوند که به گوش دیگران نمی رسد و اعتقاد دارند که کسی افکارشان را کنترل می کند و یا از طریق رسانه های گروهی به گوش همه می رسد. پس از گذشت زمان اندکی آنها زندانی ذهنشان می شوند که می تواند منجر به بروز سایر بیماری های روانی در شخص شود.

عادات زندگی شما، ذهن شما
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ
بعضی از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به پارانویا قرار دارند. افرادی که در محیط هایی با فشار و استرس بالا زندگی می کنند و یا مشغول به کار هستند بیش از دیگران دچار بدگمانی و سوء ظن می شوند. این فراد شامل مهاجرین، گروه های اقلیت، اسیران جنگی، سربازها، کارگاه های پلیس، سیاستمداران، وکلا و آموزگاران می باشد. البته باید توجه داشت که ممکن است پارانویا به دلیل عوامل وراثتی بروز کند و تشویش و استرس تنها به عنوان جرقه آن باشند.

درمان
برای درمان این مشکل دو نوع مداوای مختلف وجود دارد: یکی روان درمانی و دیگری معالجه از طریق مصرف دارو (مصرف آنتی سایکوتیک) می باشد. اگر شخصی را می شناسید که دچار این بیماری است بهتر است تا زمانیکه مطمئن نشده اید که آنها قرص خود را بلعیده اند ترکشان نکنید، زیرا در بسیاری از موارد قرص را در گوشه دهان خود پنهان می کنند و زمانی که آنها را ترک کردید دارو را به بیرون از دهان خود پرتاب می کنند.

آیا تصور می کنید که این بیماری تنها برای "دیگران" اتفاق می افتد. این بیماری ممکن است در هر زمانی برای هر کسی روی دهد. نکته مهم این است که بتوانید مشکل را پیش از اینکه غیر قابل بررسی گردد، تشخیص دهید. هیچ موقع برای کمک خواستن دیر نیست به ویژه از خانواده و دوستان. آنها در سخت ترین شرایط در کنار شما باقی می مانده و از شما حمایت می کنند.
     
  
زن

 
جراحي لوزه

لوزه ها(TONSILS): لوزه ها از نسج نرم غده اي تشكيل يافته اند. لوزه ها بخشي از سيستم لنفاتيك و ايمني بدن
ميبـاشنـد. دو لوزه در دو طرف عقب دهان قرار دارند. اندازه لـوزه هــا در افراد مختلف فرق ميكند و الزاما بزرگي لوزه ها
نـمي تـوانـد به علت التهاب لوزه ها باشد. لوزه ها در زمان تـولـد كوچك هستند و در زمان كودكي بزرگ شده و مجددا
در دوران بلوغ تحليل ميروند. وظيفه لوزه ها: به دام انداختن باكتري ها و ويروس هـاي اسـتـنشاقي. لـوزه هـا با پادتن ها و سلولهاي ايمني خود بـاعـث نـابود شـدن ميكروارگانيسمها و جلوگيري از عفونت ريه ها و گلو ميشوند.

آدنوئيد و يا لوزه سوم(ADENOIDS): آدنوئيد نيز عينا داراي ساختار و وظايف لوزه ها ميباشد. اما در ديواره فوقاني حلق و در خلف حفره بيني واقع شده است. آدنوئيد پس از تولد بزرگتر ميشود، اما رشدش در سن 3 تا 7 سالگي متوقف گرديده و پس از آن بتدريج تحليل رفته و در سنين نوجواني ممكن است كاملا ناپديد گردد.

عواقب برداشتن لوزه ها و آدنوئيد:

اهميت وجود لوزه ها و آدنوئيد در جلوگيري از عفونت تنها تا 6 ماه پس از تولد ميباشد. چراكه پس از آن سيستم ايمني بدن چنان گسترش مي يابد كه ديگر فقدان لوزه ها و آدنوئيد خللي در عملكرد دفاعي بدن ايجاد نميكند.

التهاب لوزه ها و يا تونسيليت(TONSILITIS):

به التهاب و عفونت لوزه ها اطلاق ميگردد. تونسيليت مسري بوده و در كودكان 10-5 سال شايع تر است، اما تمام سنين ممكن است به آن مبتلا شوند.

علايم تونسيليت:

1-گلو درد و سرفه

2-سردرد.

3-احساس ناخوشي و خستگي.

4-تغيير درتن صدا.

5-احساس تهوع.

6-بوي بد دهان و تنفس.

7-بلع دردناك و دشوار.

8-تورم گره هاي لنفاوي گردن.

9-نقاط سفيد و يا زرد رنگ چركين روي لوزه ها.

نكته:علايم پس از 3-2 روز تشديد شده و در عرض يك هفته بتدريج محو ميشوند.

علل ايجاد تونسيليت:

1-عفونت باكتريايي (استرپتوكوكي) و ويروسي لوزه ها.

درمان:

اغلب التهاب لوزه ها خفيف بوده و نيازي به درمان دارويي ندارند. اما نوشيدن آب كافي، قرقره كردن محلول آب و نمك و مصرف استامينوفن و يا ايبوپروفن براي بهبود بيماري توصيه ميشود. از آنجايي كه تونسيليت اغلبا توسط ويروسها ايجاد ميشود، مصرف آنتي بيوتيكها تجويز نميگردد. اما چنانچه عفونت باكتريايي باشد آنتي بيوتيك تجويز ميگردد. هرگاه التهاب لوزه ها شديد باشد و كودك بيش از 5 نوبت در سال به تونسيليت حاد مبتلا شود، و شدت بيماري تا حدي باشد كه كودك را از مدرسه رفتن باز دارد، بايستي لوزه ها با جراحي برداشته شوند.

آبسه اطراف لوزه ها(QUINSY):

هنگامي كه آبسه در كنار لوزه ها ايجاد ميشود (معمولا در يك طرف). اين عارضه بسيار دردناك بوده و بايستي با مصرف آنتي بيوتيك و تخليه آبسه درمان گردد.

علل بزرگ شدن و التهاب آدنوئيد:

1-عفونت باكتريايي و يا ويروسي كه ممكن است تورم پس از برطرف شدن عفونت كماكان باقي بماند.

2-آلرژي ها.

3-بدون علت شناخته شده.

علايم بزرگ شدن آدنوئيد:

1-اشكال در تنفس كه در آن تنفس دهاني ميشود. و يا تنفس صدا دار.

2-احساس انسداد بيني (تو دماغي صحبت كردن)

3-آبريش مداوم بيني.

4-خرخر كردن و يا وقفه تنفسي هنگام خواب.

5-كاهش حس بويايي و چشايي.

6-انسداد دهانه شيپور استاش (كانالي كه گوش مياني را به پشت گلو ربط ميدهد) توسط آدنوئيد متورم، باعث تجمع مايع در گوش مياني و عفونت گوش مياني تكرار شونده ميشود.

چه وقت بايد لوزه ها و آدنوئيد برداشته شوند:

1-عفونت حاد عود كننده گلو ولوزه ها به رغم درمان با آنتي بيوتيك. (بيش از 5 نوبت در سال و به حدي كه كودك از مدرسه رفتن بازماند)

2-اشكال در تنفس و يا بلع.

3-عفونت تكرار شونده گوشها.

4-بوي بد دهان كه به علت تجمع مواد غذايي،باكتريها و سلولهاي مرده در منافذ و حفره هاي لوزه ها (موسوم به كريپت((CRYPTS)ايجاد گرديده و به اصطلاح ايجاد سنگ لوزه ميكنند.

5-احتمال بدخيم بودن و سرطاني بودن لوزه ها.

چرا بايد لوزه ها برداشته شوند:

1-تنفس دهاني مزمن باعث بدشكلي و بي نظمي در حالت استخوان فك و دندانها ميگردد.

2-بزرگي لوزه ها اكسيژن رساني و تغذيه كودك را مختل كرده و كودك دچار سوء تغذيه و يا نارسايي قلبي ميگردد.

3-عفونت تكرار شونده لوزه ها ميتواند باعث روماتيسم قلبي و يا نارسايي كليوي گردد.

4-وقفه تنفسي هنگام خواب باعث تحريك پذيري و اختلالات رفتاري در كودك ميگردد.

نكته: برخي اوقات تورم لوزه ها ناشي از حساسيت ها (آلرژي) بوده و درمان با آنتي هيستامين ها بايستي پيش از جراحي مد نظر قرار گيرد.

نكته:به جراحي برداشتن لوزه ها، تونسيلكتومي(TONSILLECTOMY) و به جراحي برداشتن آدنوئيد، آدنوئيدكتومي(ADENOIDECTOMY) ميگويند.

چگونه براي عمل آماده شويد:

1-از 8 ساعت قبل از عمل چيزي ميل نكنيد(ناشتا باشيد)

2-برخي اوقات از شما آزمايش خون گرفته ميشود.

نكته:افرادي كه دچار اختلالات خوني ميباشند بايستي تحت مراقبت بيشتري قرار گيرند.

نحوه بيهوشي و مدت زمان عمل:

عمل در كودكان با بيهوشي عمومي انجام ميشود. اما در بزرگسالان معمولا با بي حسي موضعي جراحي انجام ميشود. عمل در حدود نيم ساعت بطول مي انجامد. از راه دهان به لوزه ها و آدنوئيد دسترسي پيدا كرده و سپس به كمك ابزارهاي خاص از جمله چاقوي جراحي، كورت، آدنوتوم، فورسپس، ليزر و يا امواج فراصوت اقدام به جراحي لوزه ها و آدنوئيد ميكنند.

ابزارهايي كه در جراحي مورد استفاده قرار ميگيرند را در تصاوير زير ميتوانيد مشاهده كنيد:

عوارض عمل:

1- خونريزي زودرس (24-12 ساعت پس از عمل) به علت كنترل ناقص رگها.

2- خونريزي ديرس (10-5) روز پس از عمل كه به علت كنده شدن لايه تشكيل شده روي محل جراحي ايجاد ميشود.

3- كم آبي كه به علت دردناك بودن عمل بلع، فرد از نوشيدن مايعات نيز خودداري ميكند. (البته بايد فرد را به نوشيدن آب تشويق كرد)

4- عوارض مربوط به بيهوشي شامل احساس تهوع، استفراغ، آلرژي و كاهش فشار خون.

نكته:ترشح خونابه اندك پس از عمل طبيعي است.

چه انتظاراتي پس از عمل داشته باشيد:

1- گوش درد پس از عمل جراحي شايع است. البته اين امر تنها بخاطر حس دهي مشترك گوش وحلق است و درد ارتباطي با گوش ندارد.

2- تب خفيف تا 38.6 كه طبيعي است اما در تب بالاتر از آن بايد به پزشك مراجعه كرد.

3- تا 12 روز پس از عمل بوي بد دهان، قرمزي و تورم لوزه ها و يا زبان كوچك وجود خواهد داشت، كه رفع خواهند شد.

4- عمل بلع مشكل خواهد شد، اما بايستي بيمار را به خوردن غذا و مايعات تشويق كرد چراكه غذاخوردن روند التيام زخم را سرعت ميبخشد.

5-درد گلو.

6-تغيير در صدا كه گذرا خواهد بود.

7-برگشت مواد غذايي به بيني كه گذرا خواهد بود.

8-كاهش وزن 4-2 كيلوگرم كه بازخواهد گشت.علت آن مصرف نكردن غذا توسط بيمار است.

9-دهاني شدن تنفس و يا خرخر هنگام خواب ممكن است به علت تورم محل جراحي ايجاد گردد، كه 10-7 روز باقي ميماند.

10-احساس تهوع و استفراغ تا 24 ساعت پس از عمل طبيعي ميباشد، اما چنانچه اين حالت برطرف نشد بايد به پزشك مراجعه كرد.

11-سفتي گردن موقت در برخي كودكاني كه آدنوئيد شان برداشته ميشود مشاهده ميشود كه اين هم طبيعي است.

نكته:از روز دوم در محل جراحي لوزه ها يك قشر خاكستري رنگ ايجاد ميگردد كه قسمتي از روند التيام بوده و طبيعي است.

چه موقع به پزشك مراجعه كنيد:

1-تب و خونريزي شديد.

2-كم آبي شديد.

مراقبتهاي پس از عمل:

1- 12 تا 14 ساعت پس از عمل از انجام فعاليت بدني شديد اجتناب ورزيد. استحمام مجاز است.

2-مصرف داروهاي تجويز شده كه شامل آنتي بيوتيكها و مسكن (استامينوفن) ميباشد.

3-شستن مرتب دهان با سرم شستشو.

4-تا 6 ساعت پس از عمل نبايد چيزي بخوريد و يا بياشاميد.

5-بهتر است دستگاه بخور در مجاورت بيمار قرار داده شود.

6-تا دو هفته پس از عمل از مصرف آسپرين خودداري ورزيد.

7-از صاف كردن گلو و سرفه مكرر تا 2 روز پس از عمل خودداري كنيد.

8-دو تا سه روز در خانه استراحت كنيد.

9-تا 10 روز پس از عمل بايد مايعات و غذاهاي نرم مصرف كنيد.

10- از مصرف چيپس، پفك، آجيل، نان تست، ذرت بو داده، بيسكوئيت، غذاهاي داغ و ادويه دار، غذاهاي اسيدي (مثل آب پرتغال و يا گوجه فرنگي) و هرگونه غذاي تردد و سفت تا دو هفته پس از عمل خودداري ورزيد.

11- جويدن آدامس (با افزايش ترشح بزاق)، آب نبات، بستني، شير سرد، آب ولرم و ژله توصيه ميشوند.

12-براي جلوگيري از كم آب شدن بدن به ميزان كافي آب بنوشيد.

13-از استعمال سيگار اجتناب ورزيد .
     
  
زن

 
10 عاملي كه باعث پيري ميشوند

شاید اولین راه برای جوانتر شدن به نظر بیشتر افراد جراحی پلاستیک باشد. اما این گزینه همیشه بهترین راه نیست، شما می توانید با تصحیح روحیاتی که صرفا سن شما را بالا می برند و به سلامتتان نیز آسیب وارد می سازند، بدون جراحی، زمان را به عقب باز گردانید. در این قسمت 10 نمونه از رفتار ناسالمی که باعث بالا رفتن سن می شود را ذکر کرده ایم. در ادامه راه حل های ترک و مبارزه با آنها را نیز بررسی نموده ایم.

استرس بیش از اندازه

از زمان غارنشین ها به بعد، رفته رفته استرس در انسان ها افزایش پیدا کرد. همانطور که مطلع هستید استرس، واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش داده و به طور کلی احساس نا خوشایندی در ما ایجاد می کند. دکتر "الیسا اپل" استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو ثابت کرده است که استرس بیش از اندازه برروی تک تک سلول ها تاثیر سوء می گذارد و باعث می شود پیش از اینکه سلول ها به رشد کامل برسند، پیر شوند. این امر تا حد بسیار زیادی سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و منجر به تضعیف آن می شود. به عنوان مثال مادرانی که فزرندانشان به نحوی دچار بیماری هستند، تحت فشار بیش از حدی قرار می گیرند. پیری زودرس یک مشخصه کاملا بدیهی در این دست افراد می باشد. راه حل چیست؟ دکتر اپل اظهار می دارد که : "پیش از هر چیز باید این مشکل را قبول کنید و علائم آنرا با خود تحلیل و بررسی نمایید. تپش قلب، و تعرق از نمونه های بارز این بیماری هستند. یک راه حل آنی و مفید نفس عمیق است. از نظر پزشکی این نوع نفس، "تنفس دیافراگمی" نامیده می شود. اما راه حل مشکل تر و زمان بر این است که در برنامه خود وقتی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که استرس شما را کاهش می دهند.

مصرف الکل

شکی وجود ندارد که مصرف الکل ارتباط مستقیمی با افزایش استرس دارد. سعی کنید از مصرف الكل خودداري كنيد. در غیر اینصورت ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر سکته، سرطان کلیه، حنجره و سینه در فرد افزایش پیدا می کند.

تحرک بسیار کم

دکتر "ویلیلام جی ایوان" استاد تغذیه، پیری زودرس، و فیزویولوژی در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس معتقد است که: "کم تحرکی یکی از مشکلاتی است که بیشتر انسان ها به آن مبتلا هستند. حتی افزایش میزان کمی فعالیت می تواند عمر شما را طولانی تر کند، از اضافه وزنی جلوگیری می کند، استرس ا کاهش داده و در برخی موارد از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیری می کند. دکتر ایوان در ادامه سخنان خود اظهار می دارد که : "فقط باید تصمیم بگیرید که کمی فعال تر از گذشته باشید. می توانید ماشین خود را کمی دور تر از محل کار پارک کنید و به جای استفاده از آسانسور از راه پله بالا روید. زمانی که به انجام این کارها عادت کردید، آنگاه می توانید نرمش و ورزش را شروع کنید و طبق دستور سازمان کنترل بیماری های فراگیر برنامه خود را دنبال کنید. این سازمان به تمام افراد پیشنهاد می کند تا درحدود 30 دقیقه (و یا بیشتر) در طول روز پیاده روی کند.

مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع شده

چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، و کره به وفور یافت می شوند می توانند میزان کلسترول "بد" و به طور کلی کلسترول نهایی خون را افزایش داده و شما را مستقیما به سمت بیماری های قلبی هدایت کنند. از رژیم های غذایی تک اشباعی نظیر روغن زیتون، و بادام زمینی؛ و همچنین انواع غیر اشباع شده آن مانند روغن های گیاهی و ذرت استفاده کنید. دکتر ایوان اینطور می گوید که " هر چند با استفاده از رژیم و شیوه غذای مدیترانه ای ممکن است وزن شما کاهش پیدا نکند، اما حداقل سلامت بدن تضمین خواهد شد." بر طبق دستورالعمل های غذایی که از سوی سازمان تغذیه امریکا منتشر شده است، افراد باید میزان مصرف چربی های اشباع شده خود در طول یک روز را به رقمی در حدود 10% و یا پایین تر از آن برسانند.

سیگار کشیدن

بیش از 5/1 درصد بزرگسالان آمریکا که برابر با 46 میلیون نفر می شود، هنوز به استعمال سیگار عادت دارند. به جای کشیدن سیگار می توانید از قرص های نیکوتین دار که امروه به عنوان جابگزین مناسبی برای سیگار به شمار می روند، استفاده کنید، با این کار ریسک ابتلا به سرطان و پیری زودرس را تا حد بسیار زیادی کاهش داده اید. در بررسی 123 مطالعه مختلف که در سال 2004 منتشر شد، افرادی که برای ترک سیگار از آدامس های نیکوتین دار و سایر جایگزین ها استفاده می کردند، خیلی راحت تر از افرادی که فقط با اتکا به اراده، قصد ترک سیگار را داشتند، موفق شدند.

تنفس هوای آلوده

تنفس هوای آلوده منجر به سرفه، سوزش چشم ها، آسم و سایر بیماری های تنفسی می شود. گفتنش آسان است؛ اما سعی کنید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که آلودگی هوا بالای حد هشدار دهنده می رسد، از خانه خارج نشوید.

قرار گرفتن بیش از اندازه در نور خورشید

هر ساله بیش از یک میلیون آمریکایی متوجه می شوند که مبتلا به سرطان پوست شده اند. در حدود 55000 نفر نیز مبتلا به حادترین حالت این بیماری یعنی همان "ملانوما" شده و به کام مرگ فرو می روند. می بایست تا آنجایی که می توانید از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از کرم های ضد آفتابی با درجه مقاومت حداقل 15 استفاده کنید. با این کار هم از ابتلا به سرطان پوست جلوگری می کنید و هم بروز چین و چروک پوست.

کم خوابی

در زمان های قدیم کم خوابی نوعی علامت افتخار به شمار می رفت، اما امروزه همه می دانند که کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشار خون، و مشکلات حافظه می شود. این علائم حتی در جوانان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. "رونالد کلاتس" رییس آکادمی داروی های ضد پیری شیکاگو معتقد است که: " اتاق خواب خود را پاک سازی کنید تا تبدیل به بهترین مکان برای خوابیدن شود، تلویزیون و سایر وسایلی که به نحوی حواس شما را پرت می کنند، از آنجا دور نگه دارید. از پرده هایی استفاده کنید که اندکی تیره تر هستند تا نور اتاق کم شده و تاریک تر شود.

اضافه وزن

چاقی بیش از اندازه خطر بیماری های قلبی، دیابت، و حتی سرطان را افزایش می دهد. این امر در حالی است که 64% از آمریکایی ها دچار اضافه وزن هستند. محققان معتقدند که توانایی در حفظ رژیم غذایی، خیلی مهمتر از نوع رژیم است. دانشمندان چندین رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار دارند و نتیجه تحقیقات خود را در ژورنال سازمان تغذیه آمریکا به چاپ رساندند. پژوهش های آنها حاکی از این امر بود که در میان افرادی که رژیم گرفته بودند آنهایی موفغق به کاهش وزن شدند که بیشترین زمان ممکن، رژیم را رعایت کرده بودند. بنابراین رمز موفقیت این است که: رژیمی انتخاب کنید که مطابق با شیوه زندگیتان بوده و احتمال حفظ آن بیشتر باشد.

مصرف شکر فراوان

مصرف شکر به طور بی رویه، باعث بروز چاقی و احتمالا بیماری های قلبی می شود. متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند در یک رژیم غذایی 2200 کالری، می بایست میزان مصرف " افزودنی های شیرین" که در اسنک ها و شیرینیجات به وفور یافت می شود، به 12 قاشق چایخوری در طول روز کاهش پیدا کند. بر طبق اطلاعات دپارتمان کشاورزی امریکا در سال 2000 مصرف این ماده در حدود 31 قاشق در روز برای هر فرد تخمین زده شده است. برای کاهش این مقدار باید از میوه ها، و سبزیجات شیرین استفاده کنید تا میل شما به شیرینیجات نیز کاهش پیدا کند. برچسب روی محصولات مختلف غذایی را به دقت بررسی کنید تا میزان شکر مصرفی را به حداقل برسانید .
     
  
زن

 
پر فشاري و كم فشاري خون

پر فشاري خون (HYPERTENSION): به فشار خون بالاتر از 140/90 اطلاق ميگردد.

فشار خون بالا به دو علت ايجاد ميشود:

1- هنگامي كه حجم خون در رگهاي سالم افزايش مي يابد.
2- هنگامي كه حجم خون طبيعي از رگهاي تنگ عبور ميكند.

نكته: در افراد ديابتي فشار خون بالاتر از 130/85 فشار خون بالا محسوب ميگردد.

نكته: در افراد بالاي 60 سال فشار خون 160/90 قابل تحمل بوده و فشار خون 140/90 ايده آل است.

انواع پر فشاري خون:

1- فشار سيستوليك بالا (ISOLATED SYSTOLIC HYPERTENTION): در اين حالت كه اغلب در افراد مسن بروز ميكند فشار دياستوليك طبيعي بوده اما فشار سيستوليك افزايش مي يابد. عاملي مهم در بروز بيماريهاي حاد قلبي همچون سكته و حمله قلبي ميباشد، بويژه در افراد مسن و ميانسال. هر چه اين شكاف بيشتر باشد يعني فشار دياستولي طبيعي اما فشار سيستولي از ميزان طبيعي بالاتر باشد، خطر نيز بيشتر خواهد بود. اين پرفشاري فرم شايع پرفشاري در افراد بالاي 60-50 سال ميباشد (90 درصد)

2- فشار دياستوليك بالا: در اين حالت فشار سيستوليك طبيعي اما فشار دياستولي افزايش يافته است. اين فرم پر فشاري بيشتر جوانان را درگير ميكند. عاملي مهم در بروز حملات قلبي و سكته ميباشد، به ويژه در جوانان و همه افرادي كه به پرفشاري وخيم و حاد دچار هستند.

3- پر فشاري خون كه هر دو فشار سيستولي و دياستولي افزايش مي يابد.

نكته: فشار خون بالاي كاذب موسوم به "فشار خون روپوش سفيد" زماني روي ميدهد كه بيمار با مشاهده پزشك مضطرب شده و فشار خونش بطور كاذب و غير واقعي بالا مي رود.

نكته: زماني كه پزشك در مورد ميزان دقيق فشار خون بيمار ترديد دارد از مونيتور هاي 24 ساعته سيار بهره ميگيرد. اين فشارسنجها قابل حمل بوده و با باطري كار ميكنند كه به كمر بيمار متصل گشته و كيسه بازوبند به بازو بسته ميگردد. اين دستگاه بطور مستمر و پيوسته فشار خون بيمار را در طي 24 تا 48 ساعت ثبت ميكند.

نكته: فشار خون بالاي كاذب ديگري نيز وجود دارد كه در افراد سالخورده مشاهده ميگردد. در اين حالت شريان بازويي بيمار تا حدي سخت است كه با كيسه بازوبند نميتوان آن را فشرده ساخت بنابراين فشار خون دقيق اندازه گيري نميشود.

نكته: صحبت كردن حين اندازه گيري فشار خون، كيسه بازوبند خيلي كوچك، مصرف كافئين قبل از تست همگي موجب پديد آمدن فشار خون بالاي كاذب ميگردند.

نكته: فعاليت بدني پيش از اندازه گيري، ترك سيگار ناگهاني در افراد سيگاري موجب پديد آمدن فشار خون پايين كاذب ميگردد.

نكته: فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاري خون در زمستان اندكي افزايش مي يابد.

نكته: فشار خون بالا افراد لاغر را بيشتر از افراد چاق در معرض خطرات سكته و حملات قلبي قرار مي دهد.

نكته: فشار خون بالا باعث كاهش يافتن اميد به زندگي (متوسط طول عمر) در سنين مختلف ميگردد. به جدول زير توجه كنيد:



تقسيم بندي پرفشاري خون:

1- پرفشاري اوليه (PRIMARY H.): فاقد علت شناخته شده ميباشند. 90-85 درصد افراد با فشار خون بالا داراي پرفشاري اوليه ميباشند. در اين نوع از پرفشاري خون عوامل ناشناخته اي همچون ناهنجاريهاي وراثتي موجب افزايش مقاومت رگها در برابر جريان خون ناشي از تنگي خون، افزايش يافتن برونده قلب و افزايش حجم خون، ميگردد.

2- پرفشاري ثانويه (SECONDARY H.): واجد علت شناخته شده ميباشند.15-10 درصد افراد با فشار خون بالا داراي پرفشاري ثانويه ميباشند. علل ها:

* اختلالات و آسيب هاي كليوي كه آب و نمك به اندازه كافي دفع نميگردند. مثل: التهاب كليه ها، صدمه به كليه ها و تنگي سرخرگ تغذيه كننده كليه. (10-5 درصد)

* اختلالات هورموني: نشانگان كوشينگ كه درآن ترشح كورتيزول افزايش مي يابد-پر كاري تيروئيد-وجود تومور در غده آدرنال (فوق كليوي) كه باعث ترشح بيش از حد آلدوسترون ميگردد-وجود تومور در غده آدرنال (PHEOCHROMOCYTOMA) كه ترشح اپي نفرين و نوراپي نفرين افزايش مي يابد-فشار خون بالا در دوران حاملگي(PREECLAMPSIA).

* مصرف قرصهاي ضد بارداري-داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي در بلند مدت(ايبوپروفن، ناپروكسن، آسپرين، مفناميك اسيد)-كورتيكو استروئيدها-كوكائين-الكل-آمفي تامين-اريتروپويتين-سيكلوسپورين و مصرف زياد شيرين بيان.

* تصلب شرايين (سخت شدن رگها) ريسك پرفشاري خون را افزايش ميدهد. سختي عروق از خاصيت ارتجاعي (انعطاف پذيري) رگها ميكاهد كه موجب بالا رفتن فشار خون مي شود. پر فشاري خون نيز روند سخت شدن رگها را تسريع و تشديد ميكند.

* تنگي سرخرگ آئورت.

* مسموميت با سرب.

نكته: چاقي، سبك زندگي بدون تحرك، استرس، استعمال سيگار، مصرف الكل و نمك بيش از اندازه در شكل گيري پرفشاري خون دخيل ميباشند.

علايم پرفشاري خون:

معمولا بدون علامت ميباشد از اينرو از آن به عنوان "قاتل خاموش" ياد مي كنند. اما سردرد، سرگيجه، خون دماغ، برافروختگي رخسار، خستگي، دمدمي مزاجي، تكرار ادرار، گرفتگي عضلات ميتواند علايم پرفشاري خون باشند. اما به خاطر داشته باشيد كه اين علايم در افراد سالم نيز ممكن است بروز كند.

نكته: در پرفشاري و خيم وشديد درمان نشده داراي علامت ميباشد چراكه به مغز، چشمها، قلب و كليه ها آسيب ميرساند. علايمي همچون سردرد، خستگي، تهوع، استفراغ، تنگي نفس، بي قراري، تاري ديد.

نكته: فشار خون خيلي بالا موجب ورم مغز ميگردد كه اين حالت باعث تشديد سردرد، تهوع، استفراغ، خواب آلودگي، گيجي، تشنج،ب ي خوابي و اغما ميگردد كه به درمان اورژانسي نياز دارد.

نكته: چنانچه فشار خون بالا ناشي از وجود تومور در غده ادرنال باشد از آنجايي كه سطح اپي نفرين و نوراپي نفرين افزايش مي يابند علايمي همچون سردرد شديد، اضطراب، تپش قلب، تعريق شديد، لرز ورنگ پريدگي پديد مي آيد.

اقدامات تشخيصي:

شامل اندازه گيري فشار خون-معاينات باليني-بررسي سوابق و شرح حال بيمار-نوار قلب-معاينه شبيكه چشم-آزمايش خون وادرار-عكسبرداري هاي پزشكي از كليه ها وقفسه سينه.

خطرات پرفشاري خون:

1- فشار خون بالاي درمان نشده ريسك ابتلا به عوارض قلبي (نارسايي، حمله و سكته قلبي)، نارسايي كليوي و سكته را افزايش ميدهد.

2- آسيب به شريانها: شريانها در پرفشاري خون سخت تر شده، رسوب چربي بر ديواره داخلي عروق افزايش مي يابد.

3- هنگامي كه فشار خون از 140/90 فراتر مي رود قلب ناچار است براي پمپ كردن خون سخت تر فعاليت كند. همين امر موجب بزرگ و ضخيم شدن ديواره هاي قلب(هيپرتروفي) ميگردد. اين بزرگي معمولا در طرف چپ قلب پديد مي آيد. بزرگ شدن قلب موجب ميشود حفره هاي قلب بطور طبيعي و كارآمد متسع نشوند و در زمان استراحت و پر شدن مجدد قلب از خون دچار مشكل شده، انقباضات قلب ضعيف و ريتم قلب نامنظم گردد.

4- با بزرگ شدن قلب حجم خون ارسالي به كليه ها كاهش يافته وكليه ها نيز با نگهداري آب و نمك و عدم دفع آنها به آن واكنش نشان ميدهند. همين امر موجب احتباس آب در بدن بويژه پاها و ششها ميگردد.

5- تنگ شدن و يا پارگي عروق كليه ها.

6- تنگي و يا پارگي عروق چشم كه به نابينايي مي انجامد.

7- پارگي و يا انسداد رگهاي مغز كه به سكته مغزي مي انجامد.

8 -پرفشاري خون موجب افزايش دفع كلسيم از ادرار ميگردد كه به پوكي استخوان مي انجامد.

علل و فاكتورهاي ريسك

غير قابل كنترل:

1- سن: به موازات افزايش سن ريسك ابتلا به فشار خون بالا نيز افزايش مي يابد.
2- نژاد: پرفشاري خون در افراد سياه پوست بيستر از سفيد پوستان است.
3- جنس: در سنين جواني وميانسالي مردان بيشتر از زنان به پرفشاري خون مبتلا ميشوند اما پس از يائسگي ( سن 60) خطر ابتلا به پرفشاري خون در زنان اندكي بيشتر ازمردان است.
4- وراثت: افرادي كه خويشاوندان نزديك و يا پدر و مادر آنها مبتلا به فشار خون بالا هستند بيشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

قابل كنترل:

1- چاقي: هر قدر شما دچار اضافه وزن باشيد، بدن شما به اكسيژن و خون بيشتري نيازمند است. بنابراين با افزايش حجم خون در گردش فشار بيشتري به رگها اعمال ميگردد كه افزايش فشار خون را در پي دارد. همچنين چاقي با كلسترول و تري گليسريد بالا توام بوده و رسوب چربي به ديواره عروق و تشكيل پلاك و سخت شدن شريانها را در پي دارد.
2- بي تحركي: افراد بي تحرك معمولا داراي تعداد ضربان وبرونده قلب بيشتري ميباشند.
3- مصرف سيگار: تركيبات شيميايي موجود در سيگار به ديواره شريانهاي آسيب وارد ساخته وباعث تشكيل پلاك ميگردد.همچنين نيكوتين رگها را تنگ كرده وقلب را به فعاليت بيشتر وامي دارد.
4- مصرف زياد سديم و پتاسيم ناكافي: چنانچه پتاسيم كم مصرف كنيد سديم بيشتري در بدن شما انباشته ميگردد.
5- افراد مبتلا به كلسترول بالا، ديابت و قطع تنفس حين خواب از ريسك بالاتري برخورداند.
6- مصرف الكل.
7- استرس و اضطراب: استرس موجب انقباض رگها و بالا رفتن فشار خون ميگردد.

نكته: مصرف زياد نمك بسيار مضر بوده و غير از عارضه بالا رفتن فشار خون باعث: احتساب آب در پاها، تشديد روند پوكي استخوانها، آسم وب يماريهاي كليوي گرديده و با سرطان معده مرتبط مي باشد.

نكته: نمك در غذاهاي آماده، نان، غلات صبحانه، سوسيس و كالباس، سوپها، تنقلات شور(چيپس)، كنسروها، ساندويچها و پنير موجود است.

درمان فشار خون بالا:

1- كاهش وزن در افراد چاق.

2- كاهش دريافت سديم و نمك. دريافت سديم روزانه بايد در تمام افراد از جمله افراد كاملا سالم كمتر از 2 گرم (كمتر از يك قاشق چايخوري). نمك نيز بايستي كمتر از 5 گرم باشد.

3- ورزش وفعاليت بدني منظم.30 دقيقه ورزش در 5 روز از هفته.

4- مصرف دانه ها ي كامل، ميوه ها، سبزيجات، غذاهاي كم چرب، مغزها فشار خون را كاهش ميدهند.

5- مصرف پتاسيم، كلسيم و منيزيوم در كنترل فشار خون بالا ضروري ميباشند. اين مواد معدني در موز، آوكادو، طالبي، انگور، زردآلو، شليل، پرتغال، كاهو، گل كلم، مارچوبه، كدو، سيب زميني، سويا، گوجه فرنگي، انبه، هلو و آناناس يافت ميگردند.

6- كنترل استرس-خواب كافي-قطع مصرف مشروبات الكلي و كافئين، و استعمال سيگار.

7- مصرف امگا 3 و ويتامين C.

نكته: مصرف سير و پياز به كاهش فشار خون كمك ميكند.

نكته: افراد سالم بايستي هر دو سال يك بار فشار خون خود را چك كنند. اين مدت در افراد مبتلا به پرفشاري خون سالي يك مرتبه و در افراد با فشار خون خيلي بالا هفته اي يك بار ميباشد.

درمان دارويي:

براي آشنايي با درمان دارويي پرفشاري خون به مقاله فشار خون رجوع كنيد.
كم فشاري خون و غش

كم فشاري خون (HYPOTENSION): هنگامي كه فشار خون 30 ميلي متر جيوه از حد نرمال پايين تر مي آيد، كم فشاري خون ايجاد ميگردد.

نكته: كم فشاري خون نسبي بوده و در افراد مختلف متفاوت مي باشد. مثلا فشار خون 90/50 ممكن است در يك شخص هيچگونه علامت دال بر كم فشاري خون ايجاد نكند اما در برخي افراد ممكن است با فشار خون 100/60 علايم كم فشاري خون بروز يابد.

نكته: فشار خون پايين زماني مشكل ساز ميشود كه ارگانهاي حياتي (قلب، كليه ها و مغز) از اكسيژن و مواد مغذي محروم ميگردند، كه ممكن است به آسيب ديدگي دايم آنها منجر شود.

نكته: در ورزشكاران حرفه اي و در افراد با وزن بدن مطلوب و غير سيگاري معمولا فشار خون بطور طبيعي پايين مي باشد. بنابراين تا زماني كه كم فشاري خون به ارگانهاي بدن صدمه نزند مطلوب ميباشد. چراكه فشار خون پايين پايدار خطر بروز حملات قلبي و سكته را كاهش ميدهد.

نكته: كم فشاري خون در زنان شايع تر است.

علايم كم فشاري خون:

1-احساس سبك شدن سر هنگام برخاستن.
2-سرگيجه.
3-ضعف و خستگي.
4-تاري ديد.
5-غش.
6-درد در قفسه سينه.
7-رنگ پريدگي.
8-گيجي.
9-سر درد وخشكي گردن.
10-بي قراري.
11-تنگي نفس.
12-از دست رفتن هوشياري بطور موقت و گذرا.

علل كم فشاري خون:

1-استرس هيجاني-ترس شديد-درد شديد.
2-كم آبي بدن به علت فعاليت بدني شديد، تعريق شديد، تب، گرمازدگي ،اسهال و يا استفراغ شديد.
3-هموراژ و از دست رفتن خون به دلايل اهداي خون، خونريزي داخلي، خونريزي پس از آسيب فيزيكي و يا بريدگي عميق، تومور، زخمها، عوارض جراحي.
4-التهاب شديد اندامهاي داخلي.
5-ايستادن بدون حركت طولاني مدت.
6-واكنش آلرژيك به برخي داروها و يا تركيبات شيميايي (شوك آنافيلاكتيك)
7-اختلالات سيستم عصبي نظير پاركينسون.
8-برخي عفونت ها مثل نشانگان شوك سمي.
9-از دست رفتن حجم قابل توجه خون(شوك) باعث افت ناگهاني فشار خون ميگردد.
10-مصرف برخي داروها نظير ضد فشار خون، مدرها(ادرار آورها)، ضد افسردگي، آرامبخش ها، كنترل ديابت، ضد درد وقلبي -عروقي.
11-مصرف مشروبات الكلي و برخي مواد مخدر.
12-بيماري آديسون كه در آن غدد آدرنال هورمون كنترل كننده فشار خون را بطور كافي ترشح نميكند.
13-افزايش بيش از حد دما موجب افت فشار خون ميگردد. بخاطر واكنش بدن به گرما كه خون را به سمت عروق سطحي پوست منتقل ميكند.
14- حاملگي.
15-اختلالات قلبي -عروقي. ضعيف شدن عضلات قلب درپي حملات قلبي، عفونت ويروسي و يا تنگي آئورت كه باعث كاهش برونده قلب ميگردد-تند و يا كند بودن ضربان قلب-التهاب برون شامه (پريكارديوم) يا همان پريكارديت كه موجب احتباس مايعات در برون شامه ميگردد-آمبولي ريوي (ايجاد لخته در وريد منتهي به ششها) كه يك مورد اورژانسي و تهديد كننده حيات ميباشد-افزايش بيش از حد انعطاف پذيري و شل شدگي رگها.

نكته: كم آبي خفيف ايجاد خشكي دهان و احساس تشنگي ميكند-كم آبي متوسط باعث كم فشاري خون و ضعيتي ميگردد (سرگيجه و غش پس از تغيير وضعيت از حالت خوابيده و يا نشسته به ايستاده)-كم آبي شديد موجب شوك، نارسايي كليوي، گيجي، اسيدوز، اغما و مرگ ميگردد.

16-مصرف بيش از حد چاي، قهوه و ترشيها.

واكنش آني بدن به كم فشاري خون:

1-افزايش ضربان و قدرت انقباضات قلب كه باعث افزايش حجم خون پمپ شده مي گردد.
2-انقباض وريدها كه سبب ميشود خون بيشتري براي تلمبه شدن به قلب بازگردد.
3-كاهش جريان خون به كليه ها كه باعث كاهش حجم ادرار و افزايش حجم خون ميگردد.
4- شريانچه ها (آرتريولها) منقبض ميگردند تا مقاومت محيطي افزايش يابد.

نكته: هنگامي كه خون كافي به مغز نمي رسد غش و بي هوشي، هنگامي كه خون كافي به قلب نمي رسد درد قفسه سينه(آنژين) و حمله قلبي، هنگامي كه خون كافي به كليه نرسد افزايش سطح اوره وكرآتين خون پديد مي آيند.

كم فشاري وضعيتي و يا ارتوستاتيك:
(ORTHOSTATIC OR POSTURAL HYPOTENSION):

هنگامي كه بدن از وضعيت خوابيده و يا نشسته به وضعيت ايستاده در مي آيد، خون در وريد هاي پا انباشته ميگردد. به همين خاطر رگهاي خوني نسبت به گرانش زمين واكنش نشان داده و منقبض ميگردند، بنابراين فشار خون افزايش يافته و اثر جاذبه زمين خنثي ميگردد. هنگامي كه ما از وضعيت دراز كش و يا نشسته ناگهان به حالت ايستاده در مي آييم و بدن قادر نيست بسرعت خود را با وضعيت ايستاده تطابق دهد كم فشاري خون وضعيتي عارض گرديده و با افت سريع فشار خون و سرگيجه همراه خواهد بود.

علل كم فشاري خون وضعيتي:

1-اختلالات سيستم عصبي مثل نوروپاتي.
2-بستري بودن به مدت طولاني.
3-كم آبي.
4-ضربان قلب نامنظم(آريتمي).
5-ديابت.
6-ناكارآمدي غدد آدرنال.
7-مصرف مشروبات الكل.
8-مصرف مهار كننده هاي كانال كلسيم وغيره.

نكته: فرم ديگري از كم فشاري خون وضعيتي وجود دارد كه در پي ايستادن ثابت و طولاني مدت بروز ميكند كه در آن سرعت ضربان قلب و فشار خون افت كرده و باعث سرگيجه، احساس تهوع، احساس سبك شدن سر و غش ميگردد. در اين حالت سيستم عصبي خود مختار بطور اشتباه با كاهش فعاليت قلب و اتساع وريدها به ايستادن طولاني مدت واكنش نشان ميدهد.

درمان:

بسته به علت ايجاد آن متفاوت است:

1- چنانچه علت كم آبي باشد مايعات و مواد معدني (الكتروليتها) از طريق خوراكي و يا سرم به بيمار تجويز ميشود.
2-چنانچه علت خون از دست رفته باشد به بيمار سرم و يا خون تزريق ميشود.
3-چنانچه كم فشاري به علت تغيير وضعيت باشد، دريافت نمك و آب افزايش داده ميشود- و يا درمان دارويي توصيه ميگردد-و يا جورابهاي واريس براي بيمار تجويز ميگردد. اين جورابهاي وريدهاي پا را تحت فشار قرار داده و از انباشته شدن خون در آنها ممانعت ميكنند.

غش و يا سنكوپ(SYNCOPE)

به بي هوش شدن ناگهاني و گذرا اطلاق ميگردد، كه به علت كاهش موقتي جريان خون به مغز پديد مي آيد.

علل ايجاد غش:

1-كم فشاري خون.
2-ديابت.
3-كم آبي.
4-كم خوني.
5-سردرد ميگرني.
6-پاركينسون.
7-سكته.
8-پر فشاري خون ريوي.
9-تنگي آئورت.
10-قرار گرفتن در ارتفاعات.
11-كاهش قند خون.
12-اختلالات تغذيه اي همچون بي اشتهايي عصبي.
13-اهداي خون.
14-زور زدن زياد در هنگام اجابت مزاج و يا سرفه كردن شديد.
15-خستگي و احساس غمگيني مفرط وشديد.
16-درد و استرس هيجاني شديد.

علايم غش:

1-افتادن.
2-نبض ضعيف.
3-انقباض در عضلات بدن.
4-احساس سبك شدن سر و گيجي.
5-تعريق سرد.
5-رنگ پريدگي.

نكته: غش و يا سنكوپ معمولا پس از 2-1 دقيقه رفع ميگردد اگر چنين نشد بايستي فورا به مركز اورژانس تماس گرفت.

نكته: چنانچه بيمار پس از غش فاقد ضربان و تنفس باشد احتمال سكته قلبي بيشتر خواهد بود.

چگونه با فرد غش كرده برخورد كنيم:

1-بيمار را به حالت خوابيده درآورده و پاهاي وي را 30 تا 50 سانتي متر بالا بياوريد.
2-چنانچه ممكن است هواي تازه را در اختيار بيمار قرار دهيد.
3-با يك حوله مرطوب گردن وصورت مصدوم را تر كنيد.
4-سر بيمار را به پهلو بچرخانيد تا زبان راه تنفسي را مسدود كند.
5-لباسهاي تنگ مصدوم را شل و آزاد كنيد.
6-چنانچه مصدوم پس از 2 دقيقه هوشياري خود رابه دست نياورد. وضعيت تنفس و ضربان قلب وي را بررسي كرده و در صورت لزوم عمليات احيا تنفسي و ماساژ قلب را آغاز كرده و فورا با مركز اورژانس تماس حاصل كنيد.
7-پس از به هوش آمدن مصدوم به وي اطمينان خاطر داده و كمك كنيد به تدريج بنشيند.

هشدار:تا وقتي كه مصدوم كاملا هوشياري خود را به دست نياورده است به وي چيزي نخورانيد.

هشدار: براي به هوش آوردن هرگز مصدوم را تكان نداده و يا به وي سيلي نزنيد.

اقدامات پيشگيرانه و درماني غش:

1-فشار خون خود را تحت كنترل درآورده و بطور منظم آن را چك كنيد.
2-بطور منظم ورزش كنيد.
3-آب و مايعات زياد در طي روز بنوشيد.
4-حبوبات، دانه هاي كامل، مغزها، سبزيجات و ميوه ها را بيشتر در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
5- به ياد داشته باشيد كه مصرف نمك هرگز نبايد از رژيم غذايي شما حذف گردد وتنها بايستي محدود شود.
6-از مصرف الكل، چاي وقهوه خودداري كنيد.
7-غذاهاي آماده وسرخ كرده كمتر مصرف كنيد.
8-روزه نگيريد.
9-فعاليت شديد بدني نداشته باشيد.
10-وزن خود را تحت كنترل در آوريد.
11-استرس و اضطراب نداشته باشيد و تكنيكهاي تن آرامي را بياموزيد.
12-از گرسنگي و خستگي شديد پرهيز كنيد.
13-از تغيير وضعيت ناگهاني بدن خودداري كنيد. بطور آهسته و آرام از وضعيت خوابيده و يا نشسته به حالت ايستاده در آييد.
14-از برخي داروها همچون ادرار آور ها استفاده نكنيد.
15-از به تن كردن لباسهايي كه در ناحيه گردن تنگ مي باشند خودداري كنيد.
16-از ايستادن طولاني مدت و بدون حركت خودداري كنيد.
17-هنگامي كه قصد داريد به اطراف بچرخيد تمام بدن خود را يكجا برگردانيد و نه تنها سر خود را.
18-مخلوط شيرين بيان ونمك فشار خون را افزايش مي دهد (افراد مبتلا به پر فشاري خون، بيماريهاي كليوي، باردار و داراي سطح پايين پتاسيم نبايستي شيرين بيان مصرف كنند)
19-اگر احساس كرديد كه بزودي غش خواهيد كرد فورا بنشينيد و به جلو خم شويد ويا بروي زمين دراز بكشيد.
20-چنانچه غش در اثر افت غلظت قند خون ايجاد شده باشد به فرد شربت آب قند، عسل، شكلات، آب ميوه و يا آب نبات بدهيد.
     
  
صفحه  صفحه 18 از 57:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA