انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 21 از 57:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
افزايش تعداد مادران ميانسال در اروپا

سلامتيران: بر اساس گزارش مركز باروري و جنين شناسي انگلستان، تعداد مادراني كه در سن بالاي 50 سالگي صاحب نوزاد مي‌شوند رو به افزايش است.
به گزارش بي‌بي‌سي، در سال 1992 تنها يك مادر بالاي 50 سال در اين كشور صاحب نوزاد شد اما در سال 2002، 24 كودك از مادران بالاي 50 سال متولد شده‌اند كه همه آنها از لقاح مصنوعي استفاده كرده اند. بررسي‌ها از سال 1992 تا 2002 نشان مي‌دهد تعداد نوزادان متولد شده از لقاح مصنوعي از 2 هزار و 360 مورد به 7 هزار و 740 مورد افزايش يافته است.

==============================

پدران خودخواه فرزندانشان را بيمار مي كنند

سلامتيران: بر اساس نتايج تحقيقات دانشمندان هنگ كنگ، 80 درصد پدراني كه كودكشان به دليل مشكلا‌ت تنفسي در بيمارستان بستري شده است باز هم به سيگار كشيدن ادامه مي دهند. به گزارش بي‌بي‌سي، اين دانشمندان با مطالعه روي هزار و 483 كودك 5 ساله كه از مشكلات تنفسي رنج مي بردند، دريافتند، قرار گرفتن در معرض دود سيگار والدين، مخصوصا، پدر دليل اصلي بيماري آنها است. به گفته اين محققان، با اينكه بسياري از مادران از خطرات دود سيگار پدر در خانه آگاه هستند ‌و مي‌خواهند كه او سيگار را ترك كند اما ترس از تنش باعث مي‌شود آنها از مشاجره با پدر اجتناب كنند. وادار كردن همسر به ترك سيگار براي مادران سخت است و ترجيح مي‌دهند كه فقط فرزند خود را از جايي كه پدرش سيگار مي‌كشد، دور كنند.


================================

شركت تعاوني شميم كوثر داراي مجوز قانوني نيست

شركت تعاوني شميم كوثر مجوزهاي قانوني را براي ارايه خدمات درماني از وزارت بهداشت دريافت نكرده است.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ارايه خدمات درماني توسط شركت مزبور دخالت غيرمجاز در امور پزشكي و از مصاديق تاسيس موسسه درماني بدون مجوز

(پروانه) منطبق با ماده 3 قانون مقررات امور پزشكي، دارويي، مواد خوراكي و آشاميدني بوده و قابل تعقيب است.
     
  
زن

 
دانستني‌هاي استنت، فنري در رگ قلب

‌دكتر كيقباد بهدين
<مريض شما احتياج به استنت دارد>! همراه بيمار مي‌پرسد: <خانم دكتر، ببخشيد اينكه گفتيد چي هستش؟> دكتر جواب مي‌دهد:< يك فنر توي رگ مي‌گذارن كه رگ باز بمونه.> همراه بيمار آنچنان اين جمله برايش غيرقابل فهم است كه نمي‌تواند سوال جديدي بپرسد. <يعني توي رگ فنر مي‌گذارن؟! كه چي بشه؟>

بسته شدن سرخرگ‌هاي كرونري
همان‌طور كه تمام سلول‌هاي بدن اكسيژن و مواد غذايي لازم براي حيات را از طريق عروق خوني دريافت مي‌كنند، قلب هم از طريق رگ‌هاي خوني كه در سطح و داخل ماهيچه قلب قرار دارند، تغذيه مي‌شود. نام اين عروق خوني، سرخرگ‌هاي كرونري است. برخي عوامل مانند استعداد ژنتيكي، فشار خون بالا، مرض قند يا ديابت، استعمال مستقيم يا غيرمستقيم انواع دخانيات، اضافه وزن و چاقي، استرس و تغذيه نادرست و چربي‌خون بالا مي‌توانند سرخرگ كرونري را تنگ كنند.
گاهي اين تنگي به حدي شديد مي‌شود كه جريان خون نمي‌تواند به سلول‌هاي ماهيچه قلب برسد و به اصطلاح <سكته قلبي> يا انفاركتوس ميوكارد رخ مي‌دهد. در واقع، بسته شدن سرخرگ‌هاي كرونري باعث مي‌شود اكسيژن و مواد مغذي به سلول‌هاي ماهيچه قلبي يا همان ميوكارد نرسد و اين سلول‌ها پس از چندين دقيقه مي‌ميرند و از بين مي‌روند.

آنژيوگرافي يا تصويربرداري از رگ‌ها
در حدود نيم قرن است كه امكان تصويربرداري از رگ‌ها به ويژه سرخرگ‌هاي كرونري فراهم شده است. در اين كار،‌ با ايجاد يك سوارخ كوچك بر روي يكي از رگ‌هاي كشاله‌ران، يك لوله خاص (كاتتر آنژيوگرافي) را به دهانه سرخرگ كرونري مي‌رسانند و با تزريق ماده حاجب درون سرخرگ‌هاي كرونري و فيلم‌ برداري يا اشعه ايكس از وجود هر گونه تنگي در اين رگ‌ها اطلاع حاصل مي‌شود. بدين ترتيب در بسياري از بيماران پيش از آنكه تنگي پيشرفت كرده، به سكته قلبي منجر شود، مي‌توان تنگي را ملاحظه كرد و براي آن كاري كرد. ولي چه كار؟

آنژيوپلاستي يا بالون‌زدن در رگ
پژوهش‌هاي علمي دانشمندان پزشكي نشان داد كه مي‌توان اين تنگي‌ها را به گونه‌اي برطرف كرد كه نياز به جراحي قلب نداشته باشد. در واقع برجستگي‌هايي كه درون سرخرگ كرونري باعث تنگي مي‌شوند اكثرا به گونه‌اي هستند كه با وارد آوردن فشاري به آنها متلاشي مي‌شوند و رگ باز مي‌شود. اين كار را مي‌توان با وارد كردن يك بادكنك يا به قول فرنگي‌ها بالون خيلي كوچك درون سرخرگ كرونري و باد كردن آن درست در محل تنگي به انجام رساند. اين كار در ابتدا با هيجان زيادي آغاز شد، با اين تصور كه مي‌توان بدون جراحي از پس تنگي‌ سرخرگ‌هاي كرونري برآمد. اما ديري نگذشت كه مشاهده شد در اين بيماران و درست در محل تنگي قبلي، دوباره برجستگي ايجاد مي‌شود و بيمار را دچار تنگي سرخرگ كرونري مي‌كند

استنت كرونري يا فنر قلبي
در سال 1987 ميلادي نتايج پژوهش عده‌اي از پزشكان در يكي از مجلات معتبر بين‌المللي منتشر شد كه نشان مي‌داد در صورتي كه پس از بالون زدن يك استنت در محل برجستگي پيشين قرار گيرد، از بروز مجدد تنگي و بسته شدن سرخرگ كرونري جلوگيري مي‌كند. سيگوارت و همكارانش در آن سال‌ها تصور نمي‌كردند، اين خدمت بزرگ آنها در كمتر از 20 سال چه انقلابي در درمان بيماري‌هاي عروقي قلبي و حتي ساير رگ‌هاي بدن به وجود خواهد آورد. استنت يا فنر درون رگ در واقع يك لوله ظريف فلزي است كه قسمت‌هاي زيادي از آن بريده و شكل نهايي آن بسيار شبيه به يك فنر مي‌شود.
اين فنر با قرار گرفتن در محل ضايعه قبلي، از رشد دوباره برجستگي در آن محل جلوگيري مي‌كند، ولي نه هميشه. گاهي اوقات با وجود اينكه يك فنر در محل ضايعه قبلي قرار گرفته است، باز هم رشد سلول‌هاي داخل رگ يا با احتمال كمتر، تشكيل يك لخته خون در داخل فنر باعث تنگي و گاهي بسته شدن سرخرگ كرونري مي‌شود. از سال 1987 تاكنون انواع مختلفي از اين فنرهاي درون رگ به بازار آمده‌اند
. شكل فيزيكي فنر، جنس فلز به كار رفته در آن، پوشش‌‌هاي مختلف فعال و غيرفعال بر روي اين فنرها و بالاخره تلاش براي سهولت كارگذاري آنها و تسهيل كار پزشكان از جمله مهم‌ترين مواردي بوده است كه توليدكنندگان فنرهاي درون رگ توانسته‌اند آنها را بهبود ببخشند. بديهي به نظر مي‌رسد كه اين پيشرفت‌ها در توليد اين وسيله توانسته در برخي موارد باعث بهبود نتايج و كاهش احتمال تنگي دوباره در سرخرگ كرونري بشود ولي گمان مي‌رود تا حصول نتيجه مطلوب هنوز راه زيادي در پيش است.

استنت دارويي يا فنر پوشيده شده با دارو
يكي از گران‌ترين و پر هياهوترين انواع فنرهاي درون رگ، استنت دارويي است. اين فنر درون رگ با لايه‌اي محتوي دارو پوشيده شده است كه پس از قرارگيري در محل ضايعه به طور معمول ظرف 3 تا 8 هفته دارو را در محل به‌تدريج آزاد مي‌كند. قرار است اين داروها از بروز حاد تنگي مجدد در داخل فنر جلوگيري كند، اما آيا پژوهش‌هاي علمي هم اين حرف را تائيد مي‌كند؟
نتايج پژوهش‌هاي موجود، پزشكان و مسئولان بيمه‌هاي كشور را متقاعد كرده است كه در برخي از موارد كه تنگي سرخرگ كرونري در جاهاي خاصي قرار دارند، فنرهاي پوشيده شده با دارو نتايج بهتري نسبت به ساير فنرها دارند اما در ساير موارد هنوز تحقيقات نتايج بهتري را ارائه نكرده است. با وجود اين، گاه پزشكان جانب احتياط را مي‌گيرند و هزينه‌اي حدود 5 تا 6 برابر بيشتر را حتي براي مواردي كه به فنر دارويي نياز ندارد، به بيمار توصيه مي‌كنند.

ساير انواع استنت
در اين ميان برخي از انواع فنرهاي درون رگ با مواد غيرفعال پوشيده شده‌اند. سازندگان اين نوع فنرها مدعي هستند كه نتايج به كارگيري اين فنرها در مواردي كه هنوز برتري استفاده از فنرهاي دارويي به اثبات نرسيده، بهتر از فنرهاي ساده است.
اين توليدكنندگان سعي كرده‌اند روي فنرها را با مواد غير دارويي بپوشانند تا واكنش بدن نسبت به فلز به كار رفته در اين فنرها را به حداقل برسانند و ميزان بروز دوباره و سكته قلبي را كم كنند. هزينه اين نوع استنت‌ها حدود 2 تا 3 برابر استنت‌هاي ساده است. از سوي ديگر برخي از توليد كنندگان با ساخت فنرهاي درون رگ از انواع گوناگون فلزات سعي كرده‌اند ضمن تلاش براي بهبود نتايج براي بيماران، كارگذاري استنت را براي پزشكان تسهيل كنند.

آينده روشن است
تمام اين صحبت‌ها در حالي ا‌ست كه به نظر مي‌رسد فن‌آوري‌ها و كشف‌هاي نويني مانند استفاده از سلول‌هاي بنيادي، زندگي نامه فنرهاي درون رگ را زود هنگام ببندد و نتايج مطمئن‌تري را براي بيماران به ارمغان آورد. از سوي ديگر، تلاش دانشمندان ژنتيك انساني همچنين نويد مي‌دهد كه در افقي دورتر بتوان با اصلاح ژن‌هاي مولد تنگي سرخرگ‌هاي كرونري، پيش از هر واقعه‌اي از بروز آن به طور كامل پيشگيري كرد. آري. صد سال پيش هم كسي تصور نمي‌كرد يك روز انسان روي كره ماه قدم بگذارد.‌
     
  
زن

 
اغلب مبتلايان به آب مرواريد پس از عمل جراحي نيازمند عينك هستند

به گفته متخصصان، استفاده از عينك در افرادي كه تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گرفته‌اند امري طبيعي است اما شماره عينك با تشخيص پزشك و با توجه به سن بيمار تعيين مي‌شود.

دكتر هرمز شمس، رييس انجمن چشم پزشكي ايران در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران ‌گفت: كهولت سن، عامل ژنتيكي، وارد آمدن ضربه و آسيب به جنين در دوران بارداري و عفونت‌هاي بارداري از عوامل بروز بيماري چشمي آب مرواريد در افراد است كه اگر به موقع شناسايي و درمان شود مي‌توان از بروز نابينايي در افراد پيشگيري كرد.

وي با اشاره به اين كه عمل جراحي آب مرواريد در تمام مراكز درماني به يك روش انجام مي‌شود، افزود: در اين روش لنز شفافي جايگزين عدسي كدر چشم بيمار شده و بيمار پس از يك تا دو روز بستري، از بيمارستان ترخيص مي‌شود.
دكتر شمس اين روش را جديدترين روش درمان آب مرواريد دانست و تصريح كرد: دوره‌ درمان در اين روش كوتاه است و بيمار پس از مدت زمان كوتاهي قادر به انجام فعاليت‌هاي روزانه خواهد بود و معمولا با توجه به سن بيمار و نتايج عمل جراحي، بيماران بايد هنگام مطالعه از عينك طبي نيز استفاده كنند.

رييس انجمن چشم پزشكي ايران شماره عينك نوزادان زير يك سال را كه تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گرفته‌اند، بالاترين شماره عنوان كرد و به ايسنا گفت: چشم نوزادان تكامل نيافته است و براي تطابق بهتر اجسام پس ازعمل جراحي نيازمند عينك‌هايي با شماره بالا هستند كه استفاده از اين عينك‌ها تا 5 سالگي ادامه دارد و پس از اين سن به مرور از شماره عينك آنها كاسته مي‌شود.

وي افزود: اما در كودكان يك سال به بالا و نيز بزرگسالان پس از انجام عمل جراحي آب مرواريد، استفاده از عينك‌هايي با شماره پايين تجويز مي‌شود.

-======================================

در درمان خشكي چشم از مصرف خودسرانه اشك مصنوعي خودداري كنيد

به گفته متخصصان، استفاده خودسرانه از اشك مصنوعي در درمان خشكي چشم كمكي به درمان اين عارضه نمي‌كند.

دكتر سهيلا فاضلي، متخصص چشم ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، گفت: كهولت سن، اختلال تغذيه‌اي و بيماري‌هاي زمينه‌اي و مادرزادي از عوامل بروز خشكي چشم در افراد است؛ به اين ترتيب درمان اين عارضه در افراد مختلف، متفاوت است.

وي با اشاره به اين كه درمان خشكي چشم با شناسايي عوامل فوق به راحتي امكان‌پذير است، افزود: بيماراني كه به علت كهولت سن و يا عامل مادرزادي دچار خشكي چشم مي‌شوند براي درمان بايد از اشك مصنوعي استفاده كنند اما از آنجا كه عوامل داخل چشمي موثر در بروز اين عارضه در هر يك از بيماران متفاوت است، با تشخيص پزشك نوع خاصي از اشك مصنوعي در هر فرد كاربرد مي‌يابد.

دكتر فاضلي ادامه داد: بنابراين تهيه اشك مصنوعي از مراكز غيردرماني و استفاده از آن بدون مشورت با پزشك نه تنها درمان اين عارضه را در پي ندارد بلكه عوارض چشمي ديگر را نيز به همراه خواهد داشت.

لازم به ذكر است شيوع عارضه خشكي چشم با عامل مادرزادي يك درصد، و با عامل كهولت سن 15 تا 20 درصد درجوامع گزارش شده است.
     
  
زن

 
از دست رفتن آب بدن در فصل گرما در صورت بي‌توجهي مي‌تواند سلامت انسان را تهديد كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


از دست رفتن آب بدن در فصل گرم سال و با بالا رفتن دماي هوا از بيماري‌هاي بسيار شايع مربوط به افزايش دماست كه اگر معالجه نشود مي‌تواند تهديد كننده باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، از دست رفتن آب بدن مي‌تواند يك بيماري جدي تلقي شود و اثرات جانبي مانند اسهال، استفراغ و ديابت را به دنبال داشته باشد. كودكان و اشخاص بالاي 60 سال بيشتر مستعد مواجه شدن با اين مشكل هستند.

در شرايط طبيعي همه ما روزانه از راه تعرق اشك، ادرار و مدفوع آب از دست مي‌دهيم. در فرد سالم اين آب با نوشيدن مايعات و مصرف مواد غذايي حاوي آب جايگزين مي‌شود. وقتي فردي در اثر ابتلا به تب، اسهال و يا استفراغ به شدت بيمار مي‌شود يا اگر بيش از حد در معرض نور خورشيد قرار داشته باشد، پديده از دست دادن آب بدن اتفاق مي‌افتد.

اين حالت زماني بروز مي‌كند كه بدن محتويات آب و نمك‌هاي ضروري بدن مانند سديم، پتاسيم، بي كربنات كلسيم و فسفات از دست بدهد.

گاهي اوقات نيزاز دست رفتن آب بدن در اثر مصرف برخي داروها صورت مي‌گيرد كه اين داروها باعث كم شدن مايعات و الكتروليت‌هاي بدن مي‌شوند. در حالي كه در هر فردي ممكن است علايم متفاوتي در هنگام اين بيماري بروز كند اما شايعترين علايم آن شامل تشنگي، كاهش دفعات ادرار، خشكي پوست، خستگي، سرگيجه و گيجي، خشك شدن دهان و اعضاي مخاطي بدن، افزايش ضربان قلب و افزايش سرعت تنفس است. در كودكان علايم ديگري نيز علاوه بر اين علايم ممكن است بروز كند كه عبارت است از خشكي دهان و زبان، گريه بدون اشك، عدم مرطوب شدن پوشك براي بيش از 3 ساعت، فرو رفتگي شكم، چشم‌ها و گونه‌ها، تب بالا و تحريك پذيري است.

اگر اين بيماري به زودي تشخيص داده شود امكان درمان آن طبق دستورالعمل‌هاي متخصص وجود دارد. در مورد كودكان دستورالعمل‌هاي خوراندن غذا و مايعات بر اساس علت بروز بيماري متفاوت است لذا مشاوره با پزشك اطفال در اين شرايط ضروري است.

در موارد خفيف از دست رفتن آب بدن‌، جايگزين كردن آب با نوشيدن مايعات توصيه مي‌شود. بسياري از نوشيدني‌هاي ورزشي كه در بازار موجود است به گونه‌اي مؤثري مي‌تواند مايعات، الكتروليت‌ها و تعادل نمك بدن را بازگرداند.

موارد ابتلا به حالت‌هاي شديد اين بيماري بايد به عنوان يك فوريت پزشكي تحت درمان قرار گيرد، بيمار بستري شود و مصرف مايعات داخل وريدي نيز ضروري است.

در صورت رعايت كردن يكسري توصيه‌ها و دستورالعمل‌ها مي‌توان از مشكل از دست رفتن آب بدن جلوگيري كرد. اين دستورالعمل‌ها عبارتند از:

- نوشيدن مقادير زيادي مايعات به ويژه هنگام كار كردن و يا بازي كردن در آفتاب.

-اطمينان از اين مساله كه بدن بيشتر از آبي كه از دست داده، مايعات دريافت كرده است.

- سعي كنيد فعاليت‌هاي فيزيكي خارج از منزل را براي ساعات‌هاي خنك‌تر در طول روز برنامه‌ريزي كنيد.

- براي كمك به حفظ تعادل الكتروليت در بدن از نوشيدني‌هاي ورزشي مناسب مصرف كنيد.
     
  
زن

 
متاسفانه برخي خانواده‌ها فست‌فودها را به غذاهاي خانگي ترجيح مي‌دهند

يك متخصص تغذيه با اعلام اين كه غذاهاي آماده يا فست فودها، خوشمزه و منطبق با ذائقه افراد طراحي مي‌شوند، تصريح كرد: اما متاسفانه خانواده‌ها به خصوص جوانان اين نوع غذاها را به غذاهاي خانگي ترجيح مي‌دهند.

دكتر بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب اظهار كرد: با صنعتي شدن كشورها و وسعت شهرها گرفتاري و درگيري افراد روز به روز افزايش مي‌يابد و وقت كمتري صرف تغذيه خود مي‌كنند.

وي ادامه داد: تغيير الگوهاي غذايي و روش زندگي موجب شده كه فرصت براي طبخ و خوردن غذاهاي خانگي كمتر شود علاوه بر اين تبليغات مختلف در قالب تيزرها يا آگهي‌هاي تلويزيوني باعث جذب بيشتر افراد به غذاهاي آماده و ميان وعده‌هاي مختلف شده است.

دكتر بزرگمهر در مورد انواع فست فودها اظهار كرد: اين غذاها كه شامل همبرگر، انواع ساندويچ‌ها، پيتزا و يا ميان وعده‌هايي مثل چيپس، پفك و كيك‌هاي آماده مي‌شود اكثرا خيلي چرب و با سس‌هاي مختلف تهيه مي‌شوند كه معمولا مطابق طبع و ذائقه افراد است ولي مصرف اين مواد در طولاني مدت براي بدن بسيار زيان‌آور بوده و اگر غذاي انسان منحصر به اين مواد شود به هيچ وجه مفيد نيست.

اين متخصص تغذيه در ادامه به ايسنا گفت: آب ميوه‌ها و يا كنسروهايي هم كه در كارخانه‌ها تهيه مي‌شوند چون قابليت نگهداري طولاني مدت آنها مهم است افزودني‌هاي شيميايي در آنها استفاده مي‌شود كه در طولاني مدت هم از نظر گوارشي فرد را دچار مشكل مي‌كند و هم ارزش غذايي آنها بسيار كم مي‌شود.

همه اين موارد باعث شده كه جوانها و حتي نوجوانان مبتلا به چربي خون بالا شوند.

دكتر بزرگمهر بر اشاعه الگوي غذايي سنتي با توجه به مفيد بودن آن تاكيد كرد و افزود: در الگوي غذاي سنتي با مصرف حبوبات، سبزيجات، دوغ و ماست كه از اركان اصلي است كه همه از ارزش غذايي بالايي برخوردارند و اين فرهنگ صحيح غذايي بايد حفظ شود.

اين متخصص تغذيه هشدار داد: براي حفظ اين فرهنگ صحيح همه بايد تلاش كنيم از سياست گذاران گرفته تا متخصصين تغذيه و خانواده‌ها و بخصوص صدا و سيما و مطبوعات همه با برنامه‌ريزي صحيح بايد براي افزايش آگاهي افراد بخصوص جوانها و نوجوانها تلاش كنند.

دكتر بزرگمهر در پايان پيشنهاد داد: مي‌توان با افزايش مواد غذايي مثل ماهي و لبنيات و اختصاص يارانه به آنها در افزايش فرهنگ تغذيه گام برداشت، كه در اين مهم رسانه‌ها و تبليغات نقش اساسي دارند.

انتهاي پيام
     
  
زن

 
كم كاري خفيف تيروئيد عامل ايجاد افسردگي است


كم كاري تيروئيد باعث عوارض زيادي در كليه نقاط بدن مي‌شود و در صورتي كه به موقع درمان نشود، منجر به صدمات جبران ناپذيري براي افراد خواهد شد.

دكتر سعيد كلانتري، متخصص بيماري‌هاي داخلي و داراي فوق تخصص غدد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، در خصوص عوارض روحي رواني ناشي از كم كاري غده تيروئيد گفت: بروز بيماري افسردگي و ايجاد خستگي‌هاي مفرط و هيجانات رواني، از جمله علائم ناشي از كم كاري تيروئيد در افراد است.

وي در ادامه تصريح كرد: چنانچه علائم مذكور، متعاقب تشخيص كم كاري تيروئيد بروز كنند، آغاز اقدامات درماني براي پيشگيري از شدت مشكلات اين افراد ضروريست؛ ضمنا در صورت برطرف شدن اين علائم در طي دوره درمان، بايد سير درماني اين افراد ادامه يابد.

دكتر كلانتري برطرف نشدن افسردگي و خستگي پس از درمان كم كاري خفيف تيروئيد در بيماران را مستلزم قطع دوره درماني دانست و افزود: در اين صورت بيمار بايد تحت نظر پزشك قرار گيرد و درصورت علامت دار شدن بيماريش، مجددا درمان دارويي را آغاز كند.

وي در پايان تاكيد كرد: كليه افرادي كه به بيماري افزايش چربي خون، فشارخون و يا نازايي دچار هستند و نيز افرادي كه قصد بچه‌دار شدن دارند، حتي در صورتي كه هيچ يك از نشانه‌هاي كم كاري تيروئيد در آنان مشخص نباشد بايد به وسيله آزمايش بررسي شوند.
     
  
زن

 
حدود 50 درصد جامعه سفيدپوستان مبتلا به فشارخون بالا هستند

خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


يک متخصص داخلي گفت: حدود 50 درصد جامعه سفيدپوستان مبتلا به فشارخون بالا هستند که در بيش از 90 درصد موارد علت دقيق پيدايش آن مشخص نيست و در 10 درصد ديگر اختلالات در قلب، کليه و يا غدد فوق کليوي علت پيدايش اين بيماري است.

دکتر ماري عطايي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه کرمانشاه - با اشاره به اين که فشار خون بالا يک بيماري مزمن سيستماتيک عروقي است، گفت: اين بيماري يک بيماري بدون علامت است و فقط با اندازه‌گيري فشار خون تشخيص داده مي‌شود، ولي با آسيب در ارگانهاي مهم بدن از جمله قلب، کليه، مغز،عروق و چشم نيز خود را نشان مي‌دهد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي استان کرمانشاه، سنين 35 تا 55 سالگي را شايعترين سنين ابتلا به اين بيماري اعلام و اظهار كرد: شيوع اين بيماري در جنس زن و مرد يکسان است، ولي خطرات و عوارض اين بيماري در مردان بيشتر از زنان است زيرا در مردان فاکتورهاي خطرسازي که به همراه اين بيماري وجود دارد و زمينه‌هاي ارثي که براي پيدايش اين عوارض هست، بيشتر از زنان مي‌باشد.

دکتر عطايي زمينه‌هاي ارثي را فاکتور مساعد کننده‌اي براي فشار خون اوليه دانست و خاطرنشان كرد: چاقي، ابتلا به ديابت، چربي خون بالا، مصرف سيگار، کم تحرکي و ورزش نکردن و استرس خطر پيدايش فشار خون را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهند.

عضو هيات علمي گروه داخلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه تغيير در شيوه زندگي بيماران و ورزش کردن را از جمله عوامل و راههاي کنترل فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: عدم مصرف سيگار، الکل و نمک زياد، انجام ورزش‌هاي آيروبيک و هوازي، پياده‌روي مرتب روزانه، تغيير شغل استرس زا و در حالت کلي تغيير در شيوه زندگي بطور قطع درکنترل اين بيماري بسيار مؤثرست.

عطايي اظهار كرد: مصرف داروي اين بيماري بايد تا آخر عمر ادامه داشته باشد و بيمار به صرف اين که بيماري‌اش علامتي ندارد نبايد مصرف را قطع کند، زيرا قطع کردن دارو نه تنها به درمان او کمک نمي کند، بلکه عوارض بيشتري نيز به همراه دارد.
     
  
زن

 
زردي نوزادي طبيعي است يا غيرطبيعي

همشهری-مريم غفاري
زردي يكي از مهمترين مسائل و مشكلات دوره نوزادي است.
با توجه به مسائل درماني و نيز ضايعات عصبي كه ممكن است در برخي انواع زردي نوزادي به وجود آيد، اين بيماري داراي اهميت زيادي است.مطلبي كه در پي مي آيد حاصل گفت و گو با دكتر رضا رضايي طاهري فوق تخصص نوزادان و كودكان در اين خصوص است.
***
زردي يكي از رخدادهاي شايع دوران نوزادي است كه علت آن افزايش بيلي روبين در خون است. بيلي روبين به دو صورت در بدن وجود دارد، مستقيم و غيرمستقيم. بيلي روبين مستقيم مربوط به بيلي روبين آزاد شده ناشي از شكسته شدن گلبو ل هاي سرخ در كبد توسط آنزيمي غير سمّي مي شود. ولي بيلي روبين غيرمستقيم بيلي روبيني است كه هنوز فعل و انفعالي در كبد بر روي آن انجام نشده است.
انواع زردي نوزادي
اصولاً به لحاظ بيماري زايي 2 نوع زردي وجود دارد: زردي فيزيولوژيك (طبيعي) و زردي پاتولوژيك يا مرضي. اگر شروع زردي از روز سوم يا چهارم تولد باشد و در روز هفتم تا دهم از بين برود زردي فيزيولوژيك يا طبيعي ناميده مي شود كه در شروع، مقدار بيلي روبين بيش از 2 ميلي گرم در دسي ليتر است و هيچ وقت از 12 ميلي گرم در دسي ليتر تجاوز نمي كند. اين نوع زردي پديده اي طبيعي است و خود به خود برطرف شده و نيازي به درمان ندارد. البته در نوزادان نارس زردي تا سطح 15 ميلي گرم در دسي ليتر فيزيولوژيك محسوب مي شود كه عمدتاً نوزادان به اين نوع زردي مبتلا مي شوند.
شكسته شدن گلبول هاي قرمز اضافي و به دنبال آن توليد اضافي بيلي روبين، نارسي كبد و فقدان باكتري در روده نوزاد كه از سوخت و ساز بيشتر و ترشح بيلي روبين مستقيم جلوگيري مي كند. ولي اگر زردي در همان 24 ساعت اول تولد ظاهر شود و سطح بيلي روبين خون بالاتر از 12 ميلي گرم در دسي ليتر باشد و يا بيش از 7 روز طول بكشد، مرضي تلقي مي شود.
زردي مرضي
زردي مرضي نيز علل متفاوتي دارد كه عبارتند از:
۱) افزايش هموليز شامل: ناسازگاري RH و ABO ، ناهنجاري گلبول قرمز، عفونت خون و يا تجمع لخته خون در بدن.
۲) بيماريهاي سوخت و ساز (متابوليسم)، شامل نارسايي كبد، نقصهاي مادرزادي كبد، نقصهاي آنزيمي كبد، تأثير بعضي داروها مثل ويتامين K، كم كاري تيروئيد، هپاتيت عفوني و يرقان ناشي از شير مادر.
۳) افزايش جذب مجدد بيلي روبين مثلاً: حجم كم مدفوع يا عبور آهسته مدفوع از دستگاه گوارش مثل تغذيه دير و ناكافي و انسدادهاي روده، شايع ترين علت بروز زردي جنيني ناسازگاري خوني است. مثلاً در مورد مادراني كه گروه خوني O با RH منفي دارند، معمولاً مادران گروه خوني O در مورد بچه هاي A و AB عكس العمل خوني نشان مي دهند و عوامل موجود در خون مادر باعث شكسته شدن گلبول هاي قرمز خون جنين مي شود و بيلي روبين آزاد شده، موجب زردي مي گردد.
اين مشكل در نوزادان نارس و كم وزن بيشتر ديده مي شود. چون انتقال آهن از بدن مادر به بدن جنين در ماههاي آخر صورت مي گيرد كه اگر تولد زودتر از موعد طبيعي اتفاق بيفتد اين انتقال صورت نگرفته و كمبود آهن در بدن جنين منجر به زردي دوران نوزادي خواهد شد. همچنين كمبود اكسيژن ناسازگاري خوني، سرما و عفونت، زمينه را براي رسوب بيلي روبين در سلول هاي مغز فراهم مي كند، در چنين شرايطي حتي سطوح پايين بيلي روبين مي تواند خطرساز باشد.
زردي ناشي از شير مادر
گاهي اوقات نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي شوند، دچار زردي ناشي از شير مادر مي گردند. شروع آن در روزهاي 4 و 5 تولد است. در نوزاداني كه به اين نوع زردي مبتلا مي شوند، بايد مدت 12 الي 24 ساعت شيردهي قطع شود و نوزاد با شيرخشك تغذيه شود. البته قطع شيردهي فقط جنبه تشخيصي دارد و جنبه درماني ندارد. لذا مادر نبايد خودسرانه اقدام به اين كار كند.
علائم زردي
علائم زردي شديد كه والدين را متوجه اين امر مي كند، عبارتند از: زرد شدن سفيدي چشمها، نمايان شدن رنگ زرد پس از فشار دادن انگشت بر روي نوك بيني، پس از محو شدن سفيدي پوست نشان از وجود زردي است. در اينجا بايد به دو مسأله توجه كرد؛ يكي شدت و ديگري وسعت. شدت همان رنگ زردي است كه اگر از ناحيه صورت به سينه و دستها و پاها هم منتشر شده باشد، باز خطرساز است و والدين نبايد به آن بي توجهي نشان دهند و وسعت كه اگر از ناحيه صورت به سينه و دستها و پاها منتشر شده باشد.
واكسيناسيون نوزاداني كه
تعويض خون مي شوند
خوني كه هنگام تعويض خون به نوزاد تزريق مي شود، خون يك فرد بزرگسال است كه قبلا ً در دوران كودكي خود واكسينه شده است. گروهي معتقدند در نوزاداني كه تعويض خون انجام شده است تا زير 3 ماهگي واكسيناسيون انجام نشود، ولي اگر پزشك معالج با توجه به آزمايشاتي كه از نوزاد گرفته است، تشخيص بدهد مشكل خاصي وجود ندارد، مي توانند بر اساس جدول زمانبندي واكسيناسيون را همانند ساير بچه هاي ديگر انجام دهند.
درمان زردي
زردي، اگر از نوع فيزيولوژيك باشد بايد صبر كرد تا خودش خوب شود. اگر زردي ناشي از شير مادر باشد، درمان ندارد و شيردهي ادامه مي يابد، ولي اگر از نوع ناسازگاري خوني باشد بايد تحت نظر و درمان باشند.
اگر افزايش بيلي روبين خفيف باشد، مي توان با تحت نظر قرار دادن نوزادان و با اندازه گيري دوره اي بيلي روبين (مثلاً هر 6 ساعت يك بار) و همچنين قطع هرگونه دارويي كه احتمالاً شيرخوار استفاده مي كرد، اقدام به درمان كرد. ولي اگر افزايش بيلي روبين سريع و ميزان آن بالا باشد، بايد فتوتراپي (نوردرماني) و يا تعويض خون صورت گيرد.
در فتوتراپي تمام سطح بدن شيرخوار بايد به طور متناوب در معرض اشعه مخصوص قرار گيرد (البته به جز چشمها و دستگاه تناسلي) چون فتوتراپي مداوم به پرزهاي روده صدمه مي زند و بهتر است هنگام تغذيه نوزاد فتوتراپي را قطع و پس از تغذيه مجدداً ادامه داد.
بررسي دقيق براي يافتن علت بايد انجام شود. اگر ميزان بيلي روبين خون بيشتر از 15 ميلي گرم باشد و به مرز خطر زا رسيده باشد و يا نوزاد نارس، كم وزن و يا كاملاً بيمار باشد و درمان با فتوتراپي كارساز نباشد، بايد تعويض خون انجام شود.
عوارض تعويض خون
عوارض احتمالي كه ممكن است با تعويض خون در نوزاد ايجاد شوند عبارتند از: كمبود كلسيم، عكس العمل خوني، اشكالات الكتروليتي، افزايش پتاسيم، عفونت (هنگام تعويض خون از طريق بند ناف) و عكس العمل هاي روده اي (انسداد روده). عوارض متابوليكي و الكتروليتي قابل جبران هستند، ولي عكس العمل هاي خوني كه ممكن است اجتناب ناپذير باشد، ولي خيلي كم است و امكانات جديد امروزي به ندرت ديده مي شود. گروهي نيز عوارض كبدي (فيبروز كبدي) مي باشند كه خيلي نادر هستند.
ولي به طور كلي والدين اين گروه نوزادان نبايد ترس از تعويض خون فرزندشان داشته باشند، چون اگر نوزاد در مرحله اي باشد كه به علت بالا بودن ميزان بيلي روبين تحت خطر جدي و عوارض بعدي قرار گيرد بايد تعويض خون انجام شود؛ چرا كه آسيب هاي مغزي كه به دليل بالا بودن بيلي روبين خون ايجاد مي شوند، تا آخر عمر قابل جبران نيستند.
     
  
زن

 
كشف فرآيند تخريب ويروس ايدز

بي بي سي- دانشمندان به جزئيات تازه اي در مورد فرآيندي كه سلول انساني را به كارخانه هايي براي توليد ويروس هايي مانند ويروس ايدز يا اچ آي وي بدل مي كند پي برده اند.اين موضوع از قبل شناخته شده بود كه اين نوع ويروس ها قادر به ربودن ماشين هاي ژنتيكي سلول ها براي رسيدن به اهداف خود هستند.تيم هايي از محققان دانشگاه كمبريج و آكسفورد در عمل شاهد اين فرآيند بوده اند و نقش سرنوشت ساز عناصر كليدي در آن را شناسايي كرده اند.يكي از وظايف ژن ها اين است كه كدهايي را در اختيار سلول مي گذارد كه مي تواند از آن براي ساختن پروتئين لازم براي تكثير خود استفاده كند.مطالعه تازه نشان مي دهد كه ويروس هايي مانند اچ آي وي چگونه اين فرآيند را تضعيف مي كنند.در نتيجه، سلول ها كد ژنتيكي را سوءتعبير مي كنند و به جاي توليد سلول هاي جديد سالم، شروع به توليد نمونه هاي تازه ويروس مي كنند.

=====================================

استفاده از هورمون ملاتونين براي درمان بدخوابي


محققان علوم پزشكي دريافتند با استفاده از هورمون ملاتونين مي‌توان به طور بارزي توانايي اشخاص براي خوابيدن را بهبود بخشيد.

به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران به نقل از پايگاه اينترنتي يورك آلرت، محققان بخش تحقيقات خواب بيمارستان بريگهام دانشگاه هاروارد مي‌گويند: ملاتونين هورموني است كه بدن انسان در تاريكي آن را توليد

مي‌كند و مغز را در درك اوقات شب و روز و تنظيم چرخه خواب و زمان‌بندي ساعت بيولوژيك كمك مي‌كند.

تابش نور به بخش شبكيه چشم، ترشح اين هورمون را تحريك مي‌كند.

در بررسي اين محققان مشخص شده كساني كه از هورمون ملاتونين استفاده مي‌كنند داراي چرخه خواب منظم‌تري هستند.
     
  
زن

 
اقتصاد قوي عامل حمله قلبي

همشهری-ترجمه: سودابه قيصري- اگر يك ساندويچ چرب پر از كلسترول نتواند عامل حمله قلبي باشد، اما يك اقتصاد سالم مي تواند اين كار را بكند!
براساس يك مطالعه انجام شده، خطر حمله قلبي كشنده در حالي كه اقتصاد آمريكا تقويت مي شود، افزايش مي يابد و اگر موقعيت هاي اقتصاد كلان در طول چند سال آينده قوي و قدرتمند باقي بماند، اين خطر افزايش بيشتري مي يابد.
كريستوفر رام، مسئول اين مطالعه مي گويد: در سالي كه اقتصاد وسعت مي يابد آمار مرگ نيز افزايش مي يابد و در صورتي كه آمار بيكاري نيز كاهش يابد، آمار مرگ و مير افزايش بيشتري خواهد داشت.مطالعه نشان مي دهد كه تنها يك درصد كاهش بيكاري، آمار مرگ و مير را تا 3/1 درصد افزايش مي دهد؛ يعني 2515 مرگ در سال را بر اثر حمله قلبي باعث مي شود. اين آمار براي زنان و مردان مشابه است.گروه سني 20 تا 46 سال نسبت به افراد مسن تر در معرض خطر بيشتري قرار دارند به ويژه اگر وضعيت اقتصادي رو به احسن پيش برود.
رام پرفسور اقتصاد دانشگاه كاروليناي شمالي، شخصي را كه به مدت شش ماه در شهر ديگري كار مي كرد و آن موقعيت را براي خود شانس فوق العاده اي مي دانست به عنوان نمونه در نظر گرفت و به نتايجي دست يافت. وي گفت: در طول اين مدت شما به شدت كار مي كنيد و احتمال اينكه اصلاً ورزش نكنيد وجود دارد، وقت نداريد به يك كلوپ ورزشي سر بزنيد، غذاي بسيار زيادي مي خوريد و ممكن است سيگار بيشتري نيز بكشيد.
     
  
صفحه  صفحه 21 از 57:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA