انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 26 از 57:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
خسته از اتفاق

بررسي اختلال استرس پس از سانحه

همه گاهي مضطرب مي شوند، امتحان، مسابقه ورزشي، ملاقات با فردي مهم و نگراني درباره رابطه اي جديد، همگي مي توانند موجب احساس نگراني شوند. معمولاً اضطراب هاي افراد مربوط به آينده هستند، خواه نگراني هاي
بلند مدت درباره شغل باشند، يا نگراني هاي كوتاه مدت درباره يك ملاقات در صبح شنبه.
قدري به تجربيات خودتان كه اضطراب در آنها بوده فكر كنيد. شايد هنگام امتحان دادن از اينكه هيچ مطلبي به ذهنتان نمي رسيد، بسيار عصبي شده ايد، يا هنگام بازي واليبال از اينكه ضربه راحتي را از دست داده ايد، جريحه دار شديد، با اينكه همه اين تجربيات ناراحت كننده هستند، اما هيچ يك عملكرد نابهنجار محسوب نمي شوند، حتي احتمال دارد اينگونه تجربيات جنبه هاي مفيد هم داشته باشند كه امكان دارد روش هايي را براي آرام كردن خودتان پرورش داده باشيد كه بعدها در موقعيت هاي ديگر مفيد واقع شده باشند يا اينكه اضطراب شما طوري نيرومندتان كرده باشد كه بر موانع غالب شده ايد و به نحوي مؤثرتري عمل كرديد. اين اضطراب از ديدگاه روانشناسي، اضطرابي ملايم ناميده مي شود كه مي تواند نتايج مثبتي نيز داشته باشد.
اما چون استرس در زمينه هاي بهداشت رواني بررسي مي شود يكي از بارزترين اختلالاتي است كه در بيشتر اشكالات رواني وجود دارد.
اين اختلال كه در زندگي بيشتر جوامع امروزي مشاهده مي شود شايد يكي از شايع ترين اختلالات و بهم ريختگي عصبي باشد كه مي تواند زندگي آدميان را به مخاطره بيندازد.
در روزگار ما اين انسانها هستند كه با رويارو شدن با مشكلات و مصايب، مقاومت مي كنند و يا تسليم شرايط و اوضاع مي شوند.
اختلال استرس پس از آسيب نتيجه تجربه رويداد مصيبت بار و آسيب زايي است كه پيامدهاي رواني، هيجاني و رفتاري شديدي را به همراه دارد كه در حال حاضر درباره شيوع اين اختلال در جمعيت كل كشورها اطلاعاتي در دست نيست، اما مطالعات انجام شده روي افراد در معرض خطر(يعني گروههايي كه در معرض رويدادهاي آسيب زاي ويژه قرار گرفته اند) ميزان شيوع متفاوتي به دست آمده اند كه دامنه آن از يك سوم تا بيش از نصف افراد در معرض اين رويداد است.
عوامل به وجود آورنده اين فشار رواني آسيب زا شامل مواردي نظير، بلاياي مهلك طبيعي، (سيل، زلزله، طوفان و...) جنگ، از دست دادن عزيزان، مورد تجاوزات جنسي و جسمي، آتش سوزي، تصادفات، سقوط هواپيما، قتل والدين، اسارت، مشاهده غير منتظره يك جسد و اعضاي بدن مرده، شاهد تجاوز جنسي بودن و دزدي بچه، همه اين عوامل تعداد زيادي از افراد را تحت تأثير قرار مي دهد و گاهي هم دچار مشكلات عديده رواني مي كند.
زماني بازماندگان يك رويداد آسيب زا، بايد با غم از دست دادن افراد عزيزي كنار بيايند كه قرباني فاجعه شده اند،يا بايد با اندوه از دست دادن اموالشان به خاطر آتش سوزي و ويران شدن خانه هايشان مقابله كنند بايد با آثار رواني، هيجاني آن كنار بيايند و بار سنگيني را به خاطر اين رويدادهاي آسيب زا بر دوش خود تحمل كنند.
افرادي كه بلافاصله بعد از رويداد وحشتناك و آسيب زا دچار اختلال استرس مي شوند، تا قبل از يكماه معمولاً در طول همان دوران 4هفته بهبود پيدا مي كنند كه به آن اصطلاحاً اختلال استرس حاد مي گويند كه فرد در اين شرايط، دچار ترس شديد، درماندگي در انجام كارهاي روزانه، احساس كرختي، افسردگي و روان پريشي كوتاه مدت مي شوند كه اين علائم به صورت افكار و روياهاي مزاحم برگشت كننده(وسواس فكري)،خطاهاي حسي، بروز رفتارهاي ناشي از آشفتگي و بي قراري، عدم تمركز، اشكال در خواب رفتن و تداوم آن، تحريك پذيري شديد، گوش به زنگ بودن و از جا پريدن، احساس بيزاري از ديگران، احساس كوتاه شدن آينده(مانند؛ فرد انتظار ندارد كه شغلي پيدا كند، ازدواج كند، صاحب فرزند شود يا عمر طبيعي داشته باشد.)
محدوديت دامنه عواطف مانند: ناتواني در احساس عشق و دوست داشتن مي باشند كه اگر اين علائم بيش از يك ماه به صورت مستمر وجود داشته باشد، اين بيماري وارد طيف گسترده تري به نام اختلال استرس پس آسيبي(PTSD) مي شود كه اگر طول مدت نشانه هاي آن نيز كمتر از سه ماه باشد اختلال استرس پس آسيبي حاد تلقي مي شود و اگر بيش از سه ماه باشد، اختلال استرس پس آسيبي مزمن در نظر گرفته مي شود.
يعني ممكن است كه در طول مدت 3ماه بهبودي حاصل شود(البته با مداخلات و آموزش هاي متخصص روانشناسي باليني) و همچنين است كه اين اختلال آنقدر در وجود فرد رسوخ كرده باشد كه به درمان ها مقاوم باشد (كه تعداد اين افراد كم هستند) مهم اين است كه عوامل يادآوري آسيب، خواه در افكار خود فرد باشد يا در محيط ناراحتي رواني يا جسماني شديدي را برمي انگيزد. حتي سالگرد اين رويداد مي تواند آشفتگي هاي هيجاني شديد را در فرد تحريك كند و همچنان برانگيخته شود.
اين نشانه ها به طوري عذاب آور هستند كه افراد مبتلا به PTSD براي اجتناب از آن، از هر چيزي كه آنها را به ياد آسيب مي اندازد، از هيچ كوششي فروگذار نمي كند. مثلاً خانمي كه از رانندگي در محلي كه خانه اش چندسال پيش آتش گرفت، اجتناب مي كند، زيرا مي داند كه حتي يادآوري گذري اين آسيب، به ناراحتي رواني، كابوس(خواب هاي آشفته) و نشانه هاي جسماني اضطراب و وحشت زياد منجر خواهد شد.
كه در اين موارد تنها، متخصصان روانشناس باليني مي توانند، بسياري خدمات را جهت درمان رويارويي با اين مسائل ارائه دهند.
و در زمينه درمان، تحقيقات فراواني صورت گرفته و همچنين نظريات درماني جديدي نيز در دنيا، در حال انجام مي باشد كه مي توانند تكميل كننده درمان هاي قبلي باشند.
منابع:
-آسيب شناسي رواني؛ ريچارد پي هالجين، سوزان گراس ويتبورن
-آسيب شناسي رواني؛ حسين آزاد
-رويارويي با چالش هاي زندگي و فناوري؛ گريس آل كلينگ
-DSM-IV-TR -انجمن روانپزشكي آمريكا
-تغيير رفتار و رفتار درماني؛ علي اكبر سيف
-مباحث عمد در روان درماني؛ هاماياك آواديس يانس، محمدرضا نيكخو
- اينترنت
     
  
زن

 
قلب كوچكي كه تند تند مي زند

همشهری-ترجمه: سميه شرافتي- همه ما از جوانترين تا پيرترين مان در لحظات و زمان هايي ممكن است اضطراب و ترس را تجربه كنيم. احساس اضطراب در يك موقعيت غيرطبيعي احساس خيلي خوبي نيست هر چند اغلب احساسات و هيجان هاي كودكمان طبيعي نيستند ولي ضروري اند.
اضطراب و ترس طبيعي هستند
اضطراب يعني ترس بدون دليل مشخص. اضطراب وقتي حالت مرضي پيدا مي كند كه از حد طبيعي بگذرد و با شدتي غيرعادي تعادل رواني فرد را مختل كند و باعث نقصان كارايي و پيدايش يك سلسله اختلالات جسماني و رواني شود. اضطراب با ترس فرق دارد. در حالت ترس منشأ ناراحتي معلوم است ولي اضطراب منشأ معيني ندارد.
اضطراب در كودكان نسبت به سن آنها متغير است و شامل ترس از شگفتي ها، ارتفاع، تاريكي، حيوانات، خون و... مي شود.
عقيده بر اين است كه مادر مضطرب و پريشان تقريباً هميشه كودك مضطرب خواهد داشت.
اضطراب جدايي نيز در كودكان در سنين مدرسه اتفاق مي افتد. علائم اضطراب در اين سنين اغلب به شكل بي اشتهايي، بهانه گيري، بدخلقي، تحريك پذيري، تكرر ادرار و حتي شب ادراري تظاهر مي كند و گاهي هم به علت عدم تمركز حواس و بي دقتي باعث عقب ماندگي تحصيلي مي شود.
بعضي از علائمي كه در هنگام اضطراب كودك در مقابل بعضي از مسائل بوجود مي آيند شامل: حركات تكانشي، پريشاني، واكنش هاي عصبي از قبيل انقباض موقت عضلات، مشكلات خواب از قبيل كم خوابي يا پرخوابي، تهوع و ... هستند.
براي درمان اضطراب، تعليم و تربيت كودك و حتي درمان والدين و ايجاد تماس و رابطه عاطفي صحيح و منطقي بين كودك و اعضاي خانواده باعث بهبود سريع كودك مي شود. استفاده از دارو براي كودك در صورت لزوم توصيه مي شود. در نهايت در مواردي كه آموزش والدين امكان نداشته باشد، انتقال كودك به محيط آرام و مساعد اغلب باعث قطع علائم اضطراب مي شود.
فوبيا چيست؟
هنگامي كه اضطراب و ترس ادامه داشته باشد، تبديل به ترس مرضي(فوبيا) مي شود. ترس مرضي پاسخي هيجاني به موقعيت ها و داده هاي زندگي است كه با ظهور يك شيء ظاهر و با از بين رفتن عامل آن ناپديد مي شود مانند وحشت شديد از موجودات يا جاهايي كه در حالت عادي و به خودي خود خطري نداشته و ايجاد ناراحتي نمي كنند. ترس از مكان هاي سرپوشيده مانند آسانسور، تنهايي يا ترس هاي جسماني و دروني مانند ترس از سرطان و سكته مغزي از جمله ترس هاي مرضي هستند. ترس از صداهاي نابهنجار از بدو تولد در كودك ديده مي شوند و مي توانند به تدريج جنبه مرضي به خود بگيرند. در كودكان دو نوع ترس وجود دارد؛ در كودكان يك تا 5/1 سال ترس از حيوانات بزرگ، انسان غريبه و ...، در كودكان 3 تا 5 سال و حتي بالاتر از آن ترس از حيوانات كوچك مانند سوسك و موش.
چگونه مي توانيد به كودكتان كمك كنيد؟
والدين مي توانند از طريق رشد مهارت هاي كودكان و ايجاد اعتماد به نفس در آنها، بسياري از واكنش هاي ترس مرضي را در كودك مهار كنند. در اينجا بعضي از راهكارهايي را كه ممكن است شما را در كمك به كودكتان براي از بين بردن اضطراب و ترس مرضي در او راهنمايي كند، ذكر مي كنيم:
*هرگز با بي اهميت جلوه دادن ترس به عنوان راهي براي غلبه بر آن، كودكتان را مجبور نكنيد به گفتن اينكه: مزخرف نگو، هيچ هيولايي در اتاقت نيست. شايد بتوانيد با اين كار كودكتان را به اتاق ببريد ولي اين ترس را از بين نمي برد.
* هرگز از موارد ايجاد كننده ترس دوري نكنيد. اگر كودكتان از سگها مي ترسد، به خاطر ترس او مسير پياده رويتان را براي دوري كردن از يك سگ عوض نكنيد. در غير اين صورت فقط به كودكتان اطمينان مي دهيد كه سگها موجودات ترسناكي هستند. زمينه هاي حمايت معتدل و معمولي را براي كودكتان فراهم كنيد.
* به او ياد بدهيد چگونه ترسش را كنترل كند. اگر براي كودكتان ترس موضوعي قابل تقسيم كردن است، او را با بدترين حالت ممكن مواجه كنيد. معمولاً بچه هاي كوچكتر مي توانند در مورد اندازه ترسشان صحبت كنند. ترس كم تا زانو، ترس بيشتر تا شكم و ترس واقعي و جدي تا بالاي سرشان است.
* به آنها ياد بدهيد يك استراتژي را دنبال كنند. سعي كنيد اين راه راحت و آسان را به عنوان يك تكنيك انجام دهيد. كودكان مي توانند نسبت به موضوعات ترسناك ماجراجويي نشان دهند و بعد به پيش شما به عنوان يك جاي امن بيايند. آنها همچنين مي توانند جملات اعتماد بخش را ياد بگيرند. جملاتي مثل اينكه من مي توانم از عهده اش بربيايم ، هيچ اتفاقي نمي افتد و همه چيز خوب است ، تكنيك آرامش يابي به همراه قدرت تصور كردن بسيار كارايي دارد. كافي است كودك شما تصور كند روي ابرها دراز كشيده است يا كنار ساحل.
برطرف كردن ترس و هيجان كاذب امكان پذير است. اين پيشنهادها را امتحان كنيد، خودتان خواهيد ديد.
منبع: mayoclinic.com
     
  
زن

 
نارسايي دريچه كارديا سبب بروز علايم آسم در فرد مي شود

ايرنا- رييس هيأت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: بيماري گرد سبب بروز علايم آسم در فرد مي شود.
دكتر ايرج خسرونيا افزود: علت ابتلا به بيماري گرد، نارسايي دريچه كارديا بوده كه سبب بروز تنگي نفس، سرفه و سوزش قفسه سينه در فرد مي شود. وي اظهار داشت: مصرف زياد مواد غذايي در شب، مصرف زياد مايعات پس از غذا، مصرف مواد غذايي پرچرب، استفاده از شكلات و كاكائو پس از غذا در بروز علايم اين بيماري در فرد نقش مؤثري دارد. رييس هيأت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي افزود: افرادي كه مبتلا به نارسايي دريچه كارديا هستند بايد از مصرف چربي، شيريني جات، كاكائو، قهوه و پرخوري هاي شبانه و نيز مصرف مايعات پس از غذا خودداري كنند. مبتلايان به اين بيماري بايد فواصل شام و خواب را رعايت كرده و حداقل دو تا سه ساعت پس از شام به استراحت كامل بپردازند. وي يادآورشد: اين بيماري درمان دارويي نداشته و تنها مي توان با رعايت رژيم غذايي و رعايت فواصل شام و خواب، بيماري را كنترل كرد.

=============================

واكسن سرطان گردن رحم

همشهری-علي ملائكه‎/ رويترز- يك هيأت مشورتي در سازمان غذا و داروسازي آمريكا (FDA) توصيه كرده است كه در اين سازمان واكسني براي پيشگيري از سرطان گردن رحم در زنان توليد شده است مورد تأييد قرار دهد. سرطان گردن رحم دومين سرطان شايع درميان زنان در سراسر جهان است و هر سال باعث مرگ 300 هزار نفر زن در جهان مي شود. سرطان گردن رحم با عفونت با ويروس پاپيلوهاي انساني (HPV) ارتباط دارد كه از راه آميزش جنسي منتقل مي شود.
آزمايش واكسن جديد با نام گاردازيل كه محصول شركت داروسازي Merck است روي 17 هزار زن و دختر در آمريكا نشان داده است كه اين واكسن در مهار سرطان گردن رحم ناشي از HPV صددرصد مؤثر است.گاردازيل مانع از ابتلاي زنان به 4 نوع از اين ويروس- كه شايع تر سويه هاي ايجاد كننده سرطان گردن رحم هستند- مي شود. اين واكسن بايد در سنين كم- پيش شروع فعاليت جنسي يعني بين سن 9 تا 13 سالگي به دختران تلقيح شود.به گفته مقامات شركت مرك، اين واكسن يك ماه پس از تأييد FDA وارد بازار خواهد شد.


===================================

مجوز فروش براي واكسن سرطان گردن رحم

بي بي سي: دولت آمريكا به نخستين واكسني كه تاكنون براي جلوگيري از سرطان گردن رحم توليد شده مجوز فروش داده است. اين سرطان سالانه جان دست كم 290 هزار زن را در سراسر جهان مي گيرد. اين واكسن كه "گارداسيل" (Gardasil) نام دارد و توسط شركت "مِرك" ساخته شده براي دختران و زنان در فاصله سني 9 تا 26 سالگي تجويز خواهد شد. اندرو وان اشنباخ ، كميسر موقت سازمان دارو و مواد غذايي آمريكا گفت: اين واكسن پيشرفتي مهم در حفاظت از سلامت زنان است. هزينه اين واكسن كه بايد طي دوره اي شش ماهه تزريق شود در حدود 360 دلار خواهد بود.
سازمان دارو و مواد غذايي آمريكا (اف دي اِي)، گارداسيل را پس از انجام يك برنامه شش ماهه آزمايش هاي كلينيكي با شركت 21 هزار زن در سراسر جهان تاييد كرد.اين آزمايش ها نشان داد كه گارداسيل تقريبا 100 درصد در جلوگيري از ويروس پاپيلوماي انساني (اچ پي وي) كه مي تواند به سرطان گردن رحم منجر شود موثر است. اف دي اي گفت كه اين واكسن عليه چهار نوع مختلف ويروس پاپيلوماي انساني موثر است.شركت داروسازي مِرك مي گويد واكسن ظرف چند هفته آينده عرضه خواهد شد كه بايد در سه نوبت تزريق شود و 360 دلار هزينه خواهد داشت.از پيامدهاي مهم اين واكسن ضد ويروس مي توان به پيشگيري از انتقال اين ويروس به نوزادان اشاره كرد. عفونت رحم از مادر به فرزند قابل انتقال است و نيمي از نوزاداني كه به آن آلوده هستند در صورت عدم دريافت داروهاي قوي و موثر جان مي سپارند.
     
  
زن

 
بي مهري به سكته مغزي

همشهری-در پي چاپ مصاحبه اي تحت عنوان قاتل بي سر و صدا با جناب آقاي دكتر بابك زماني كه به بررسي بيماري سكته مغزي پرداخته بود جهت رفع برخي از ابهاماتي كه براي مسئولين اورژانس تهران در اين مصاحبه به وجود آمد دكتر زماني توضيحاتي را ارائه دادند كه از نظرتان مي گذرد:
ضمن تشكر از توجه مسئولين محترم اورژانس تهران و پوزش از سوءتفاهم ايجاد شده، آنچه كه از كليت مصاحبه اينجانب برداشت مي شود و مقصود اينجانب بوده عدم توجه و عدم رسيدگي كلي به بيماران سكته مغزي از اولين مراحل يعني پيشگيري تا ناتواني بود. كوشيدم تأكيد كنم كه تصورات قديمي در مورد سكته مغزي كه آن را ورطه اجتناب ناپذيري به حساب مي آورند در حال حاضر در دنيا منسوخ شده و تلاش بر اين بود كه براي مردم و تصميم گيران روشن شود كه رسيدگي به بيماران سكته مغزي يعني بهبود كيفيت حيات در بخش قابل توجهي از مردم، كاهش هزينه هاي مداوا و از كار افتادگي اين بيماران و دركل تضمين آينده اي راحت تر براي سالمندي جامعه و اين تأكيد از اين روست كه اين نواقص از ابعاد مختلف در كشور ما اظهر من الشمس است: اولاً، در مقايسه با ساير كشورها ما جزو دو سه كشوري هستيم كه در دنيا امكان درمان فعال در ساعات اوليه سكته مغزي را نداريم و بدتر آن كه اين نداشتن نه به دليل عدم امكانات مالي بلكه به دليل عدم سازماندهي مناسب است، واحد سكته مغزي نداريم، داروهاي مرحله حاد در دسترس نيستند، جايي براي بستري كردن بيماران در مرحله حاد نداريم، جايي كه اين بيماران براي گذران نقاهت به آنجا منتقل شوند نداريم و ... ثانيا در مقايسه با ساير قسمت هاي بدن عدم توازن بسيار چشمگير است. ما مثلا براي بيماري هاي قلبي پيشرفته ترين مراكز را داريم و اعمال جراحي اين مراكز با بهترين مراكز دنيا قابل مقايسه اند، براي برخي رشته ها مثل جراحي پلاستيك جزو پيشگامان دنيا هستيم! ثالثاً: در مقايسه با ساير بيماري هاي مغز و اعصاب نيز سكته مغزي دچار بي مهري رنج آوري است. در اين ميان اورژانس تهران فقط بخش كوچكي از زنجيره اي را تشكيل مي دهد كه در صورت بهترين كارآيي هم تأثير چنداني نخواهد داشت چرا كه بيماران را با سرعت به كجا و براي چه كاري انتقال خواهد داد؟ وقتي كه بيماران سكته مغزي در بيمارستان هاي آموزشي پايتخت هم درمان برنامه ريزي شده و درستي- به معناي آخرين يافته هاي علمي- دريافت نمي كنند درمان داخل آمبولانس چگونه مي تواند درست باشد؟ بايد اذعان داشت كه در اين زنجيره پزشكان و مردم و تصميم گيران باز هم مسئول ترين و منظم ترين سازمان همين اورژانس تهران است كه در صورت يك ارگانيزاسيون درست كارآيي بسيار بالاتري خواهد داشت و اينجانب هم اگر انتقادي دارم ابتدا اين انتقاد به خودم و به جامعه متخصصين مغز و اعصاب برمي گردد كه بايد تلاش بيشتري در روشن كردن حقايق و چگونگي درمان سكته مغزي بكنيم. چرا كه ساختن ذهنيت جامعه و تلاش در احقاق حقوق گروه هاي بيماران در سبد هزينه هاي كشور نيز جزو وظايف پزشكان است.
     
  
زن

 
خوشمزه تر از شير

ترجمه: راحله زند وكيلي- مكيدن انگشت در كودكان نوپا به آنان احساس آرامش و رضايت مي دهد. كودك اين كار را از دوران جنيني آموخته و با تكرار آن در دوران نوزادي به آن عادت كرده است و حالا با بروز شرايط غيرعادي مثل ترس، بي حوصلگي، بيماري و يا با قرار گرفتن در محيط و شرايطي جديد، مثل اولين روز مدرسه و يا مسافرت طولاني با ماشين، انگشت خود را مي مكد. همچنين براي خوابيدن و يا موقعي كه نيمه هاي شب از خواب مي پرد، براي بازگشت به خواب و آرام گرفتن، اين كار را مي كند.
چه بايد كرد؟
نگران نباشيد: اگر تا قبل از 5 سالگي كودكتان بتواند اين عمل را ترك كند، صدمه اي به فك و دندانهايش وارد نخواهد شد، انجمن دهان و دندان آمريكا گزارش مي دهد كه صدمه مكيدن انگشت در تمام كودكان يكسان نيست، شدت مكيدن انگشت رابطه مستقيم با صدمات دهاني دارد، هر چه شدت مكيدن بيشتر باشد، گودي ايجاد شده در زبان بيشتر و فكها و دندان ها غيرطبيعي تر مي شوند و در اين صورت بعدها بايد از پل ارتودنسي براي مهار اين ضايعه دهاني استفاده كرد. به كودكتان دقت كنيد اگر به شدت و با سرعت انگشت مي مكد، خطر بيشتري متوجه دندان هايش است و بايد زودتر، يعني تا 4 سالگي اين عمل را ترك كند.
راحتش بگذاريد
غرزدن يا تنبيه كودك كمكي به ترك اين عمل نخواهد كرد، حتي ممكن است باعث بروز اصرار بر تكرار آن شود. همچنين روش هايي مثل چسب زدن به انگشت و يا تلخ كردن انگشت براي كودك، نوعي تنبيه به حساب مي آيد و باعث بروز ناآرامي و در نتيجه شدت گرفتن تكرار اين عمل مي شود. با صبر و دقت مي توانيد به مرور اين قضيه را حل كنيد. معمولاً وقتي كودكان وسيله ديگري براي آرام شدن بيابند، آن را جايگزين مكيدن انگشت مي كنند، براي مثال وقتي كودك نوپا احساس گرسنگي مي كند اقدام به مكيدن شست خود مي كند ولي يك كودك 3 يا 4ساله وقتي احساس گرسنگي كند، به راحتي يا خود از يخچال چيزي براي خوردن برمي دارد يا از والدينش چيزي براي خوردن مي خواهد.
چيزهايي مقدم بر انگشت مكيدن
اگر دريابيد كه كودكتان در برخورد با چه مسايلي و با بروز چه اتفاقاتي اقدام به مكيدن انگشت خود مي كند، مي توانيد با جلوگيري از بروز اين اتفاقات و يا با جايگزين كردن سرگرمي و يا وسيله آرامش يابي ديگري، كودك را از مكيدن انگشت، منصرف كنيد. براي مثال وقتي كودك شما در موقع تماشاي تلويزيون انگشت مي مكد مي توانيد با دادن خوراكي و يا يك توپ پلاستيكي حواس او را به آن سرگرمي جديد جلب كنيد و يا مثلاً اگر وقتي خسته اين كار را مي كند، مي توانيد با ترتيب دادن چرتهاي كوتاه طول روز از خستگي مفرط و در نتيجه ميل به مكيدن انگشت او بكاهيد و يا عوامل ايجاد ترس يا نااميدي را كه باعث پناه بردن او به انگشت مي شود كشف و از بين ببريد يا او را ترغيب به بيان احساس ترس يا نااميدي و حرف زدن راجع به عوامل ايجاد كننده آن كنيد.
منبع: اينترنت سايت MSN
     
  
زن

 
مايع شفابخش

همشهری-امير مسعود روحي: مركز پژوهش هاي آب درماني در لندن به روي 5 هزار نفر بررسي هاي T.R.H يا آب درماني در دماي معين بين 7/12 تا 3/18 درجه سانتيگراد را انجام داد و نتيجه اين بررسي ها به شرح زير بود:
۱ - احساس نشاط و شادماني روزانه بيشتر.
۲ - تقويت هورمون هاي جنسي مردانه و زنانه و كاركرد منظم آنها.
۳ - جلوگيري از فشار خون و شتاب بيشتر گردش خون در بدن.
۴ - كاهش حمله هاي قلبي وعدم لخته شدن خون در رگها.
۵ - افزايش گلبول هاي سفيد خون و مقاوم نمودن بدن در مقابله با بيماري ها.
۶ - كاهش خشونت، استرس و نگراني ها در انسان.
در روش هاي آب درماني به اين روش هاي ساده اشاره مي كنيم:
۱ - زماني كه حمام مي گيريم يا در آب شنا مي كنيم تمام سطح بدن به راحتي تر و از آب پوشيده مي شود كه در اين حالت اثرات خوبي روي پوست و اندام هاي داخلي مي گذارد و انسان احساس شادابي و
فرح بخشي مي نمايد. در صورت كمبود آب مي توان از حوله يا پارچه خيس استفاده نمود و با آن تمام بدن را خيس و سپس ماساژ داد. ناگفته نماند اين حمام ها و حوله خيس دماي بروني و دروني بدن را تغيير نمي دهد تنها سرحالي و نشاط براي ما ارمغان مي آورد و به پوست طراوت و زيبايي مي دهد و استحمام با آب سرد دماي پوست را كاهش مي دهد.
-2 استفاده از آب دريا و آبهاي معدني لذت بخش سودمند است.
سرانجام بايد به اين هديه گرانبهاي خداوندي ارج بنهيم و آن را پاس داشته و بهينه مصرف نمائيم.
     
  
زن

 
زمينه انحراف براي كودكاني كه از محبت والدين

همشهری-كودكاني كه از محبت پدر و مادر محروم هستند و يا نيازشان به محبت به حد كافي اشباع نشده، نسبت به اطرافيان خود حتي پدر و مادر عقده نفساني پيدا مي كنند و در نتيجه زمينه هرگونه فساد و انحراف برايشان بيشتر مهيا مي شود. دكتر فربد جهاني استاد روانشناس افزود: تندخويي، خشونت، اعتياد، افسردگي و نااميدي غالباً معلول عقده حقارتي است كه بر اثر كمبود محبت پديد مي آيد. وي با اشاره به اينكه گاهي فشارهاي رواني ممكن است باعث خودكشي فرد شود، اظهار داشت: بسياري از فرزنداني كه از منزل فراركرده اند، انگيزه خود را از فرار، بي توجهي و كم مهري پدر و مادر ذكر مي كنند. جهاني ادامه داد: دوست يابي و برقراري روابط اجتماعي كه به خصوص در سنين نوجواني و جواني شدت مي گيرد، براساس همين رابطه متقابل ميان نياز به محبت و نياز به مهر ورزيدن شكل مي گيرد. والدين بايد از يك سو به تقويت دوستي خود با فرزندان در سنين نوجواني بپردازند و از سوي ديگر، بر معاشرت هاي آنان نظارت كرده و آنها را در انتخاب دوستان مناسب ياري رسانند.

==========================================

آب ميوه درماني

همشهری-استفاده از آب ميوه ها و سبزيجات يكي از بهترين شيوه هاي دستيابي به شادابي، سلامت، تعادل جسمي و درمان برخي بيماري ها از جمله نقرس، روماتيسم و فشارخون است. آب ميوه و سبزيجات حاوي مقادير زيادي از مواد قندي، ليپيدي، پروتئيني، ويتامين و املاح معدني است كه از اين لحاظ هيچ يك از ديگر فرآورده هاي غذايي با آن برابري نمي كند. آب انار، آب انگور، آب پرتقال و آب سيب جزء مايعاتي هستند كه با مصرف مرتب آنها مي توان از بروز مشكلاتي مانند فشار خون بالا، اختلالات كليه و كبد، نقرس، ورم روده و روماتيسم جلوگيري كرد.
     
  
زن

 
شير استريليزه را نجوشانيد

همشهری-كارشناسان تغذيه دريافته اند جوشاندن شير با ايجاد تغييراتي در آن جذب كلسيم و پروتئين موجود در شير را كاهش مي دهد. به گفته متخصصان چون شيرهاي استريليزه موجود در بازار نيازي به جوشاندن ندارد، بايد از اين اقدام پرهيز كرد. چون اين كار تنها باعث از دست رفتن كيفيت و ارزش غذايي آن مي شود. در شيرهايي كه قدرت ماندگاري طولاني دارند با عنوان استريليزه به بازار عرضه مي شود برخلاف برخي گفته هاي بي اساس فاقد مواد نگهدارنده است؛ ضمن آن كه بر اساس قوانين موجود در اغلب كشورها از جمله كشور ما افزودن هرگونه ماده نگهدارنده به شير و مواد غذايي كه مصرف روزانه دارند غيرمجاز است و پيگرد قانوني دارد. جوشاندن شير فقط در موارد استفاده از شير تازه ضروري است تا شير ماندگاري بيشتري داشته باشد و شيرهاي استرليزه قبل از اين كه به دست مردم برسند جوشانده شده اند.

===========================

تحريك اشتها با تنوع رنگ در غذاها

ايسنا- استفاده از رنگ هاي شاد و زنده در سفره غذا مي تواند راهكار مناسب و در عين حال جالبي جهت جذب كردن كودك به غذا خوردن باشد. كودكان تا قبل از 5 سالگي به سرعت علاقه خود را نسبت به اشياي تكراري و روزمره از دست مي دهند؛ سفره و ظروف غذا نيز از اين قانون مستثني نيستند.
در حال حاضر ثابت شده است برخي رنگ ها، از جمله طيف زرد، نارنجي و قرمز داراي خاصيت اشتهاآوري هستند و برعكس رنگ هايي مانند آبي و سبز تا حدودي اشتها را از بين مي برند كه مي توان از اين نكته نيز در طراحي ميز غذاي كودك سود جست.
     
  
زن

 
سيب

همشهری-صدف كوهكن: ضرب المثل انگليسي: خوردن يك سيب در روز، شما را از مراجعه به پزشك بي نياز مي كند! را بارها شنيده ايد، در حقيقت مثال بالا از آنجا نشأت مي گيرد كه سيب سرشار از انواع ويتامين ها و مواد معدني از جمله ويتامين هاي A، B، C و مواد معدني از قبيل پتاسيم، فسفر، سديم، كلسيم، سولفور، آهن، كلر و يد است.
سيب از منابع بسيار مناسب الياف گياهي (فيبر) است. يك سيب متوسط داراي 3 گرم فيبر است و اگر با پوست خورده شود اين ميزان افزايش مي يابد، لازم به ذكر است كه بيشتر ويتامين ها و املاح در لايه هاي نزديك به پوست وجود دارد چنانچه پوست سيب داراي ارزش ويتاميني حدود 5 برابر خود سيب است.
اين ميوه به دليل دارا بودن فيبر (هم قابل حل در آب و هم غيرقابل حل) براي كنترل ديابت بسيار كارآمد است. زيرا اين مواد در دستگاه گوارش به صورت ژله درآمده و زمان لازم براي جذب قند مواد غذايي را طولاني تر مي كند و از افزايش شديد و ناگهاني قند خون، پس از خوردن غذا جلوگيري مي كند. استفاده از غذاهاي سرشار از فيبر تا آن حد براي كاهش قند خون مؤثرند كه بيماراني كه استفاده كننده از اين مواد غذايي هستند اغلب، نيازي به استفاده از مكمل ها و داروهاي مصنوعي را نخواهند داشت.
همچنين مصرف سيب باعث كاهش LDL (كلسترول بد) شده و ميزان HDL(كلسترول خوب) را افزايش مي دهد، همچنين با جلوگيري از اكسيد شدن LDL از وارد شدن آسيب به شريان ها جلوگيري مي كند و بنابراين در كاهش نرخ ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي نقش چشمگيري خواهد داشت.
اين ميوه حاوي ميزان قابل توجهي پتاسيم است و بر كاهش فشار خون اثرات مثبتي دارد، همچنين پتاسيم در بهبود زخم ها پس از اعمال جراحي تأثيرگذار است، همچنين پتاسيم براي عملكرد صحيح قلب بسيار لازم است. سيب داراي خاصيت ضد ويروسي و ضد ميكروبي نيز هست و از اين رو مصرف آن در درمان بيماري هاي ميكروبي و ويروسي از قبيل انواع سرماخوردگي ها تجويز مي شود.
تا چند دهه قبل و پيش از كشف مواد شبه هورمون به نام پروستاگلاندين ها و لوكوترين ها براي محققان و دانشمندان مشخص نبود كه چرا برخي مواد خوراكي نظير روغن ماهي ممكن است بيماري هاي التهابي نظير آرتروز و آسم را تحت تأثير مفيد قرار دهد ولي امروزه كاملاً روشن شده است كه پروستاگلاندين ها و لوكوترين ها در اثر تجزيه آنزيمي يك اسيد چرب (اسيد آراشيدونيك) ساخته مي شوند كه اين اسيد چرب در بعضي از منابع مواد خوراكي يافت مي شود كه سيب يكي از آنهاست و در التيام دردهاي مفصلي -روماتيسم و ساير بيماري هاي التهابي مفيد است.
اين ميوه از آن دسته گياهان خوراكي است كه داراي فعاليت استروژني اند، يعني حاوي استروژن گياهي بوده كه از نظر ساختمان شبيه ساختمان مولكولي استروژن طبيعي انسان هستند. استروژن گياهي از نظر قدرت تأثير ضعيف تر از استروژن طبيعي بدن است و اثر آن نيز متفاوت است و به تدريج و با سرعت كمتري اثر آن در بدن منعكس مي شود، به همين دليل، سالم تر است و ضمناً توانايي استروژن مصنوعي و شيميايي را نيز ندارند كه عوارض جانبي نامطلوبي از خود به جاي گذارد و چون منشاء تعداد زيادي از مسائل ناشي از يائسگي (گرگرفتگي، پوكي استخوان، ...) كاهش توليد هورمون استروژن است، بنابراين منطقي است كه با تمهيداتي كاهش توليد استروژن طبيعي بدن را با نوع مناسبي از استروژن غذايي جبران نمود.
سيب حاوي نوعي پنسيلين طبيعي است و نه تنها براي يبوست مفيد است، بلكه براي اسهال نيز بسيار مؤثر است. كه براي درمان اسهال بهتر است سيب را رنده كرده ، چند ساعت بگذارند تا رنگش تغيير كند و تيره شود يعني پكتين موجود در آن اكسيده شود و بعد ميل كنند.
آب سيب نيز با وجود اينكه از نظر فيبر فقير است ولي داراي خواص بي شماري است و به عنوان اولين آب ميوه مصرفي براي كودكاني كه تغذيه تكميلي را شروع مي كنند، مورد استفاده قرار مي گيرد.
مصرف يك عدد سيب در روز نيز به افراد سيگاري بسيار توصيه مي شود، زيرا سرشار از مواد ضد اكسيد كننده است.
سيب همچنين براي سرطان هاي دستگاه گوارش- سرطان ريه و سرطان پروستات بسيار مفيد است. همچنين از ديرباز از سيب به عنوان ميوه اي مفيد براي سلامتي دندان ياد مي كردند. بنابراين دوباره تأكيد مي كنيم كه از مصرف روزانه يك عدد سيب با پوست غفلت نكنيد....
     
  
زن

 
كيسه هوايي بهمن

همشهری-فرشته رضايي : آيا مي دانستيد هنگام وقوع بهمن، نيمي از قربانيان روي سطح بهمن مي مانند و نيم ديگر، هنگامي كه بهمن مي ايستد مدفون مي شوند يا اينكه سروسينه شان زير برف قرار مي گيرد؟حدود ۲۰درصد قربانيان دچار صدمات مرگبار در اثر سقوط مي شوند و از ۸۰درصد باقيمانده، عده زيادي مسير تنفس شان به خاطر برف واردشده به دهانشان بسته مي شود يا به علت فشار زياد برف روي قفسه سينه شان به سختي تنفس مي كنند و فقط ۳۵درصد آنها زنده خارج مي شوند.
اگر فردي زير برف مدفون شود تنها ۱۵ دقيقه براي نجات فرصت دارد. بعد از گذشت اين مدت، شانس زنده ماندن خيلي كم مي شود. بعد از ۴۵ دقيقه، زنده ماندن يك معجزه است. معمولاً عمق برفي كه قرباني زير آن دفن شده، حدود يك متر است. بيرون آوردن قرباني از زير اين توده فشرده و سفت برف بسيار مشكل است. چنانچه همراهان فرد هم مدفون شوند يا در روش هاي امداد و نجات مهارت نداشته باشند، شرايط سخت تر مي شود.
تجهيزات نجات مثل فرستنده، پارو و ميل سونداژ نمي توانند جلوي دفن شدن را بگيرند. اين نوع تجهيزات براي اين هستند كه فرد مدفون شده با استفاده از آنها به تيم نجات علامت بدهد. البته بيشتر افرادي كه فرستنده دارند، چنانچه در بهمن گرفتار شوند، فرصت استفاده از آن را پيدا نمي كنند. تنها افرادي مي توانند از فرستنده استفاده كنند كه مدفون نشده باشند. بنابراين عاقلانه تر است كه از مدفون شدن جلوگيري كنيم.
كيسه هاي هوايي بهمن مي توانند جلوي مدفون شدن زير برف را بگيرند و در نتيجه، شانس زنده ماندن و نجات را ۹۵ تا ۹۷درصد افزايش دهند. در اين زمان تجهيزات نجات به كار مي آيند.
كيسه هاي هوايي بهمن ABC به صورت كوله پشتي هاي ۵/۲ تا ۳ كيلوگرمي طراحي شده اند كه دسته ضامن دارند. دسته ضامن، فنر فشرده اي است كه به يك كپسول حاوي هواي فشرده متصل است. براي به كار انداختن سيستم بايد اين دسته را بكشيد. به اين ترتيب سيستم ABC در عرض ۲ ثانيه كيسه ها را با مخلوطي از هوا و نيتروژن پر مي كند. حجم افزوده باعث مي شود فرد به سمت بالا رانده شود و تا زماني كه با برف حركت مي كند قوانين ساده فيزيكي، او را روي سطح نگه مي دارند.
بهمن از ذرات برفي تشكيل مي شود كه به زير هر جسمي مي روند و آن را به سمت بالا و سطح مي رانند تا زماني كه سرعت بهمن كم شود. اين حركات بهمن باعث مي شود كه نزديك به نيمي از قربانيان بهمن، روي سطح بمانند.
اما در مورد آنهايي كه روي سطح بهمن نمي مانند وضعيت كاملاً متفاوت است. هنگامي كه سرعت بهمن كم مي شود، توانايي زيروروكردن و بلندكردن آن كم مي شود و قرباني، ديگر نمي تواند به سطح برسد و اغلب، اين حالت دفن شدن به مرگ مي انجامد.
هنگامي كه ABC فعال مي شود، حجم فرد حدود ۸۰سانتي متر مكعب زياد مي شود و چگالي قرباني را با چگالي برف مجاور آن، برابر مي كند(حجم افزوده براي برف تازه، خشك و شل محاسبه شده و اگر بهمن متراكم تر، آبدارتر و سنگين تر باشد، حجم كمتري مورد نياز است). به اين ترتيب، در عرض ۲ثانيه فرد روي سطح بهمن قرار مي گيرد و كيسه هوايي بهمن، مثل يك جليقه نجات در آب، قرباني را روي سطح بهمن شناور مي كند.
البته چنانچه بعد از توقف بهمن اوليه بهمن ديگري به وجود آيد، خطر مدفون شدن فرد زياد است چون بهمن دوم، فردي را كه روي سطح بهمن قبلي گرفتار شده حركت نمي دهد، بلكه او را زير برف مدفون مي كند. براي پيشگيري از خطر، فرد بايد حتماً همراه با بهمن حركت كند و روي آن شناور شود.
     
  
صفحه  صفحه 26 از 57:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA