انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 32 از 57:  « پیشین  1  ...  31  32  33  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
برنزه كردن پوست در استخرهاي رو باز احتمال بروز سرطان‌هاي پوستي را افزايش مي‌دهد

يك متخصص پوست گفت: استفاده از استخرهاي روباز براي برنزه كردن پوست در دراز مدت باعث ابتلا به سرطان مي‌شود.

دكتر نفيسه اسماعيلي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي تهران گفت: در استخرهاي سرباز در اثر تابش خورشيد، آفتاب سوختگي‌هاي حاد رخ مي‌دهد و عوارض آن شامل تاول زدن و سوختگي‌هاي پوست است كه در طولاني مدت احتمال بروز سرطان‌هاي پوست را قوت مي‌بخشد.

وي افزود: از بيماري‌هاي پوستي شايع فصل گرما مي‌توان به آفتاب سوختگي، خشكي پوست در اثر تماس با آفتاب، عوارض استفاده از استخرها و عفونت چين‌هاي بدن به دليل تعرق زياد نام برد.

وي گفت: در استخرهاي سرپوشيده به دليل رطوبت موجود در محيط و تماس زياد با آب بيماري‌هاي قارچي بين انگشتان دست، پا و كشاله‌هاي ران شايع است كه عوارض قارچي پوست يا سطحي است كه با درمان موضعي برطرف مي‌شود و يا عميق است كه لايه‌هاي عمده‌تري از پوست را درگير مي‌كند و درمان آن طولاني مدت است.

دكتر اسماعيلي ادامه داد: از آنجا كه اين بيماري واگيردار است رعايت نكات بهداشتي در استخرها لازم و ضروري است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: استفاده از مواد شوينده مثل صابون و آبكشي كامل بدن پس از استفاده از استخر زمينه ابتلا به انواع بيماريها مخصوصا بيماريهاي قارچي را از بين مي‌برد.

دكتر اسماعيلي در خصوص عوارض پوستي استفاده از دريا به ايسنا گفت: در فصل تابستان از آنجا كه به دليل وجود املاح زياد دريا، احتمال بروز عوارض حساسيتي و خشكي پوست بيشتر است استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب و ضد آب مي‌تواند از بروز اين عوارض تا حدي بكاهد. همچنين شست‌وشوي بدن با آب و صابون پس از استفاده از دريا نيز لازم است.
     
  
زن

 
گياه ترخون داراي اثر ضد درد است

تجويز خوراكي گياه ترخون ميزان احساس درد را كاهش مي‌دهد.

به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران، تحقيقات دكتر مهرداد روغني عضو هيأت علمي دانشگاه شاهد و مركز تحقيقات گياهان دارويي و همكارانش نشان مي‌دهد كه مصرف خوراكي گياه ترخون به مدت يك ماه، به طور معني داري احساس درد را كاهش مي‌دهد.

اين تحقيقات كه به صورت تجربي بر 40 موش صحرايي ديابتي انجام شد نشان داد كه مي‌توان از گياه ترخون به عنوان يك درمان احتمالي در نوروپاتي ديابتي استفاده كرد.

در طب سنتي، شواهدي مبني بر اثر ضد ديابتي ترخون يافت مي شود.

=========================================

براي پيشگيري از مسموميت از مصرف اين‌گونه قارچ‌ها خودداري كنيد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با صدور اطلاعيه‌اي نسبت به مصرف قارچ‌هاي خودروي طبيعي و احتمال ايجاد مسموميت و عوارض ناخواسته آن هشدار داد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، در پي مسموميت برخي از هموطنان در بعضي از استانهاي كشور بر اثر مصرف قارچ‌هاي غير خوراكي و احتمال بروز اين موضوع در ساير استانها، اين وزارتخانه با صدور اطلاعيه‌اي ضمن منع استفاده از هرگونه قارچ خودرو در محيط‌هاي طبيعي به هموطنان هشدار داد تا از مصرف اين قارچ‌ها به دليل احتمال ايجاد مسموميت و عوارض ناخواسته آن خودداري كنند.
     
  
زن

 
جيوه كاهش فعاليت غده تيروئيد و افزايش كلسترول خون را موجب مي‌شود

يافته هاي اخير پژوهشگران كشورمان حاكي از تأثير سوء جيوه بر فعاليت غده تيروئيد و افزايش كلسترول خون است.


به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران، يافته‌هاي تحقيقات دكتر مسيح الله طاهر، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و همكارانش حاكي از تأثير جيوه بر غدد هيپوتالاموس و هيپوفيز و تداخل در ميزان هورمونهاي T3، T4 و TSH است.


در اين مطالعه تجربي تأثير جيوه بر فعاليت غده تيروئيد و كلسترول خون از طريق تزريق داخل صفاقي كلريد جيوه بر روي ‌٥ موش آزمايشگاهي بررسي شد.


نتايج اين تحقيق حاكي از آن است كه تزريق ‌٣ ميلي گرم كلريد جيوه در ‌١٠ روز به ترتيب T3، T4 و TSH و كلسترول خون را به ميزان ‌٢٩، ‌١٨، ‌٣٠ و ‌٨/٤ درصد كاهش و T3 Uptake را ‌٥/٢٣ درصد نسبت به گروه شاهد افزايش داده است. اما تجويز آن در ‌٤٥ و ‌٦٠ روز موجب افزايش كلسترول مي شود.


به نظر مي رسد جيوه از طريق تأثير بر هيپوتالاموس و يا هيپوفيز، هيپوتيروئيدي ثانويه ايجاد كرده و باعث كاهش T3، T4 و TSH و افزايش كلسترول شده است. در ضمن با تأثير بر كبد نيز موجب كاهش ساخت پروتئين شده كه در اين مورد افزايش T3 Uptake را به همراه داشته است.


جيوه فلزي سمي است كه به طور وسيع در صنعت، كشاورزي و پزشكي مصرف مي شود. اين عنصر و املاح آن از طريق مواد خوراكي، راه‌هاي تنفسي و پوست سلول‌ها را آلوده مي كند.
     
  
زن

 
محل زندگي رابطه مستقيم با چاقي يا لاغري افراد دارد

مطالعات اخير دانشمندان علوم پزشكي جهان نشان مي‌دهد: مكان زندگي افراد و نه محل خريد كردن آنها مي‌تواند تاثير قابل توجهي در افزايش يا كاهش وزن آنها داشته باشد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از پايگاه اينترنتي نيوكرالا دانشمندان معتقدند مكاني كه مردم در آن زندگي مي‌كنند مي‌توانند انتخاب غذايي آنها را در خصوص نوع رژيم‌هاي غذايي تحت تاثير قرار دهند.

در همين خصوص محققان در صدد آن بودند تا به رابطه مستقيم چاقي، در ميان افراد بي‌بضاعت و داراي گزينه‌هاي محدود براي خريد مواد غذايي و ساير افراد مرفه‌تر با گزينه‌هاي بيشتر براي خريد اينگونه مواد بپردازند.

اكنون نتيجه مطالعات آنها نشان مي‌دهد كه اين رابطه بسيار بيشتر از آنچه كه تصور مي‌شده پيچيده‌ است، به گونه‌اي كه مكان زندگي به شدت وضعيت چاقي و لاغري آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

بر اساس اين مطالعه افرادي كه در مناطقي زندگي مي‌كنند كه مواد غذايي نه چندان مغذي در آن وجود دارد در مقايسه با ساير افراد از چاقي بيشتري رنج مي‌برند.

به گفته دانشمندان مكان زندگي افراد مي‌تواند عادات غذايي آنها را تغيير دهد
     
  
زن

 
تقدير سازمان ملل از ايران در زمينه‌ كاهش ويروس ايدز در ميان معتادان تزريقي

گزارش جهاني ‌٢٠٠٦ اپيدمي ايدز كه توسط برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه ايدز تهيه شده است، از جمهوري اسلامي ايران، براي اتخاذ نگرش مترقي جهت كاهش ويروس ايدز (اچ آي وي) در ميان معتادان تزريقي تقدير كرد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، اين گزارش كه اخيرا به مناسبت اجلاس سطح عالي درباره ايدز كه در مقر سازمان ملل در شهر نيويورك هفته گذشته برگزار شد، انتشار يافته است نظم قضايي در جمهوري اسلامي ايران، طي سال ‌٢٠٠٥ را مورد توجه خاص قرار داده است.

بر اساس اين نظم افرادي كه مواد مخدر غير قانوني مصرف مي‌كنند ديگر تا زماني كه به عنوان بيمار تحت درمان به وسيله نظام سلامت عمومي هستند هدف تعقيب جنايي واقع نمي‌شوند.

اين گزارش ضمن هشدار درباره رشد اپيدمي ويروس ايدز در ايران مي‌گويد: در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به غير از سودان، شيوع ويروس ايدز در ميان بزرگسالان كم است و از ‌١/٠ بيشتر نيست، اما آمار موجود مبين اين واقعيت است كه اپيدمي ايدز در حال افزايش در تعدادي از كشورهاي منطقه است شامل الجزاير، جمهوري اسلامي ايران، جمهوري عربي ليبي و مراكش.

عمده‌ترين عامل انتقال ويروس ايدز در اين منطقه‌ تماس‌هاي جنسي غير ايمن است، اگر چه مواد مخدر تزريقي عامل مهم فزاينده‌اي جهت گسترش اين بيماري به ويژه در ايران و ليبي است.

با در نظر گرفتن رفتار پرخطر در ميان جمعيت كثيري از معتادان تزريقي ايران، سطح ابتلا به ويروس ايدز زياد است.

وقتي معتادان تزريقي مرد مراكز درمان معتادان تهران مورد آزمايش قرار گرفتند، نتيجه ابتلا به ويروس ايدز براي ‌١٥ درصد از آنها مثبت اعلام شد. بيشتر معتادان تزريقي از نظر جنسي فعال بودند و مبادله جنسي براي پول عادي بوده است. معهذا فقط نيمي از آنها از كاندوم استفاده مي‌كردند. در مرودشت گزارش شده است كه دو نفر از هر سه نفر معتاد تزريقي كه خواستار درمان بوده‌اند سرنگ مشترك مصرف مي‌كردند و يكي از ‌٥ نفر معتاد گفته است، كه از سرنگ مشترك در زندان نيز استفاده مي‌كرده است.

در اين گزارش جهاني آمده است: در واقع به نظر مي‌رسد عامل مهم خطر پذيري ابتلا به ويروس ايدز در ميان معتادان تزريقي حبس است. در واقع تعداد زيادي شايد حدودا نيمي از زندانيان در ايران را افرادي كه جرم‌شان مرتبط با مواد مخدر است تشكيل مي‌دهد.

بنابراين ضروري است كه برنامه‌هاي جلوگيري از گسترش ويروس ايدز به ويژه در مراكز اصلاح و تربيت به مورد اجرا گذارده شود.

بر اساس آخرين برآوردهاي موجود در اين گزارش تعداد افراد ناقل ويروس ايدز (اچ آي وي) در ايران ‌٦٦ هزار نفر است كه از اين تعداد ‌١١ هزار نفر زن هستند.

گفته مي‌شود كه يكهزار و ‌٦٠٠ نفر تا كنون به دليل بيماري ايدز جان خود را از دست داده‌اند.

برآورد از افرادي كه تحت پوشش «طرح مداخله بيماري ايدز و ويروس آن» هستند نشان مي‌دهد كه اين طرح نياز به گسترش دارد.
     
  
زن

 
استفاده از تلفن همراه نسل سوم سلامت افراد را تهديد نمي‌كند

وزارت بهداشت آلمان براساس مطالعات جديد دانشمندان گفت: هيچ مدركي وجود ندارد كه ثابت كند تشعشعات تلفن‌هاي همراه نسل سوم براي كاربران زيان‌آور است.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مطالعات يك گروه از دانشمندان سوييسي درباره‌ي تاثيرات راديويي تلفن‌هاي همراه نسل سوم بر روي انسان‌ها نشان داد كه سيگنال‌ها و تشعشعات تلفن همراه نمي‌تواند دليلي براي بروز مشكلات سلامتي از جمله سر درد، خستگي و سرگيجه باشد.

وزير بهداشت آلمان در اين زمينه گفت: اين مطالعه كه از سوي هياتي از دانشگاه زوريخ آلمان و حمايت مالي دولت‌هاي آلمان و سوييس صورت پذيرفت، ثابت كرد كه رابطه‌يي ميان تشعشعات تلفن همراه نسل سوم و به خطر افتادن سلامت افراد وجود ندارد.

او افزود: مردم گمان مي‌كنند كه با استفاده از تلفن‌هاي همراه پيشرفته، سلامت خود را در معرض خطر قرار مي‌دهند، اما مطمئن باشند كه هيچ خطر كوچكي آن‌ها را تهديد نمي‌كند.

محققان كره‌يي هم به تازگي اعلام كردند كه غدد عروقي دست كاربران جوان در مقايسه با افراد ميان سال، هنگام استفاده از تلفن همراه، فعال‌تر مي‌شود.


============================

استفاده از تلفن همراه مي‌تواند موجب سردردهاي عصبي شود

گزارش‌هايي از افزايش فراواني تومورهاي مغزي و تشنجات صرعي بدنبال استفاده از تلفن همراه وجود دارد.

به نوشته يك مقاله، به نظر مي‌رسد استفاده از تلفن همراه مي‌تواند باعث ايجاد و يا تشديد دردهاي نوالژيك سر و صورت و سردردهاي عصبي شود.

دكتر "حميد رضا رياسي" از دانشگاه علوم پزشكي خراسان جنوبي در مقاله خود نوشت: احتمال ايجاد كمر درد با علائم راديكولر در مسير عصب سياتيك بدنبال استفاده از تلفن همراه به خصوص در افرادي كه دستگاه موبايل را روي كمربند خود مي‌بندند وجود دارد احتمالا اين عوارض از طريق الكترو مغناطيسي ايجاد شده در اطراف دستگاه موبايل مي‌باشد كه مي‌تواند باعث القاء جريان الكتريكي در مسير يك يا چند عصب محيطي يا آزادسازي كوانتاي حاوي نوروترانسميترهاي محرك حس درد باشد.

در اين مقاله سه مورد از عوارض استفاده از تلفن همراه گزارش شده است كه شامل يك مورد نورالژي عصب تري ژموي يك طرف و دو مورد سردرد يكي به تيپ ‪ Tensin‬و ديگري تيپ ‪ Cluster‬مي‌باشد كه بصورت واضح با استفاده از موبايل ايجاد مي‌شود.

اين مقاله در سيزدهمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي مغز اعصاب و الكتروفيزيولوژي باليني ايران ارائه شده است.

اين كنگره صبح ‪ ۱۵‬خرداد در سالن همايش‌هاي مركز قلب تهران شروع به كار كرد و تا روز ‪ ۱۸‬خرداد ادامه دارد.
     
  
زن

 
پوكه هاي سفيد

سنجش تراكم استخوان
سنجش تراكم استخوان دستگاهي است كه با راديوگرافي كار مي كند ولي فرق بزرگي كه با
اشعه X دارد اين است كه مقدار اشعه اي كه به بيمار مي خورد بسيار كم است. در بررسي تراكم استخوان مقداراشعه يك صدم اشعه اي است كه براي گرفتن يك عكس ساده ريه به انسان مي رسد. اين اشعه برابر دو ساعت پياده روي زيرآفتاب در فصل تابستان است. بنابراين مقدار اشعه بسيار كم است و انسان اگر هم لازم باشد به مدت طولاني و ساليان دراز اين آزمايش را انجام دهد،كوچكترين خطري از اين دستگاه متوجه او نيست. پس اين بررسي هيچ گونه عارضه و خطري براي بيمار ندارد. دوم اينكه اين آزمايش كاملاً بدون درد است.
پوكي استخوان يكي از شايعترين بيماري هاي استخواني است .سالانه تعداد زيادي از مردان و زنان به علت عوارض ناشي ازشكستگي هاي استخواني فوت مي كنند و يا قادر به حركت نيستند . در رابطه با اين بيماري با دكتر فريدون دواچي استاد و رئيس مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه تهران گفتگويي ترتيب داديم.
پوكي استخوان چيست؟
پوكي استخوان به معناي كمبود ذخيره استخواني است، در حدي كه استخوان شكننده شده و در اثر يك ضربه كوچك بشكند. پوكي استخوان امري طبيعي است و با افزايش سن به وجود مي آيد. هر انساني از بدو تولد براي خود يك ذخيره استخواني مي سازدكه حداكثر ذخيره حدود سنين 30 سالگي به دست مي آيد. بعد از سنين 30 سالگي متأسفانه هر ساله انسان كمي از ذخيره استخواني خود را از دست مي دهد و اگر از يك حدي بگذرد و ذخيره استخواني بيشتر از آن پايين بيايد. استخوان پوك شده و در معرض شكستگي قرار مي گيرد.
چه سنيني بيشتر در معرض اين بيماري هستند؟
سن پوكي استخوان بستگي به اين دارد كه فرد در سن 30 سالگي چقدر براي خودش ذخيره استخواني ساخته باشد. افرادي هستند كه در اين سن ذخيره استخواني كمي دارند و بديهي است كه خيلي زود به سن پوكي استخوان مي رسند. كساني نيز هستند كه ذخيره استخواني زيادي براي خودشان مي سازند و ممكن است حتي تا سن 80 سالگي هم به پوكي استخوان نرسند.
چرا بعضي ها ذخيره خوب استخواني براي خودشان مي سازند و بعضي ذخيره بد؟
يكي از علل مهم آن ژنتيك يا زمينه خانوادگي است. كساني كه ژن هاي خوب دارند ذخيره استخواني بالايي براي خود مي سازند و بالعكس كساني كه ژن هاي بد دارند ذخيره استخواني بد براي خود مي سازند. بجز ژن ، تغذيه در دوران كودكي تاثير فوق العاده زيادي دارد. براي همين پروتئين و كلسيم به اندازه كافي و مواد غذايي حاوي آنها از جمله لبنيات در كودكان اهميت زيادي دارد.
پوكي استخوان بيشتر در ميان زنان شايع است يا مردان؟
هم مردان و هم زنان دچار پوكي استخوان مي شوند ولي زن ها 15 سالً زودتر مبتلا مي شوند كه علت آن هورمون هاي جنسي است. خانم ها معمولا در سنين 50 سالگي يائسه مي شوند و اين به علت آن است كه هورمون هاي جنسي شان كم شده است، در صورتي كه در مردان معمولاً از سنين 65 سالگي به بعد اين اتفاق مي افتد.
به جز مسايل تغذيه اي و ژنتيكي بيماري هاي ديگرتا چه حد در ابتلا به پوكي استخوان مؤثرند؟
يك سري بيماري ها هستند كه باعث مي شوند ذخيره استخواني سريع تر از بين برود؛ مثل يك سري از بيماري هاي غدد مترشحه داخلي، يك سري از بيماري هاي روماتيسمي مخصوصا روماتيسم هاي التهابي.در عين حال يك سري از داروهايي كه براي درمان بيماري ها به كار مي روند منجر به كاهش ذخيره استخواني مي شوند؛ مثل قرص كورتون. بنابراين امروزه پزشكان مي دانند در مورد بيماري هاي خاصي كه مي توانند منجر به استئوپروز يا پوكي استخوان شوند يا داروهايي كه ذخيره استخوان را پايين مي آورند بايد آزمايش ذخيره استخوان براي بيمار تجويز كنند (بررسي تراكم استخوان) و پيشگيري هاي لازم را به عمل بياورند.
چه علائمي فرد را متوجه اين بيماري
مي كنند؟
امكان ندارد كه فرد خود متوجه پوكي استخوان شود چون اين بيماري متأسفانه هيچ علامتي ندارد. برخلاف بيماري هاي ديگر كه بيمار از روي درد يا تورم متوجه آنها مي شود، اولين روزي كه بيمار متوجه پوكي استخوان مي شود زماني است كه يكي از استخوان هايش بشكند. به همين دليل امروزه نبايد صبر كرد كه اول شكستگي ظاهر شود و بعد انسان به فكر پوكي استخوان بيفتد، چرا كه امروزه هم مي شود از اين بيماري پيشگيري و هم آن را درمان كرد؛ چيزي كه حدود 15 سال پيش وجود نداشت.
علت شيوع اين بيماري چيست و آيا روش سنجش تراكم استخوان براي همه لازم است؟
هر چقدر متوسط سني جامعه بالا برود امكان به وجود آمدن استئوپروز بيشتر خواهد بود. در واقع هر انساني كه به اندازه كافي زندگي كند بالاخره به پوكي استخوان مي رسد. چون متوسط سني جامعه بالا رفته شيوع پوكي استخوان نيز بيشتر شده است.
اصولاً طبق توصيه هاي سازمان هاي جهاني پوكي استخوان يا كميته كشوري پوكي استخوان در ايران توصيه مي كنند كه خانم ها از سن 65 سالگي بايد حتماً بررسي تراكم استخوان شوند اين به شرطي است كه كاملاً سالم باشند و هيچ بيماري كه بتواند ذخيره استخواني را كم بكند نگرفته باشند و يا در فاميل نزديكشان هيچ كسي پوكي استخوان و يا حتي شكستگي در اثر آن نداشته باشد. اگر هر كدام از اين عوامل در يك فرد وجود داشت بايد بررسي تراكم استخوان زودتر انجام شود و اين تشخيص با پزشك است كه براي هر فردي در چه سني سنجش تراكم استخوان را تجويز كند. ولي اصولاً همانطور كه هر كسي بد نيست بداند مقدار قند خون، چربي و... چقدر است هر انساني حتي جوانان هم بد نيست بدانند كه ميزان ذخيره استخواني شان چقدر است. با روش هاي جديدي كه براي بررسي تراكم استخوان داريم مي توانيم حتي در انساني كه تراكم استخوانش كاملاً طبيعي است، حدس بزنيم كه در چه سني دچار كمبود استخوان و پوكي آن مي شود. اين كار مستلزم آن است كه همه افراد جامعه از سن 30 سال به بعد به دنبال بررسي تراكم استخوان بروند كه اين امر متاسفانه براي جامعه خرج بالايي دارد و بيمه ها قادر به پرداخت چنين مخارجي براي همه افراد جامعه نيستند. اگر جامعه مي توانست خرج اين بررسي را بدهد در هر سني صلاح است اين آزمايش انجام گردد.
پوكي استخوان چه تاثيري در طول عمر فرد مبتلا دارد؟
شكستگي استخوان طول عمر بيمار را كم مي كند. يكي از نواحي كه در اثر پوكي استخوان مي شكند سراستخوان ران است. البته شكستگي ستون فقرات شايعتر است ولي اشكال بزرگ شكستگي سر استخوان ران، مرگ و مير است. طبق آمارهايي كه از بهترين نقاط دنيا مي آيد اين شكستگي نياز به عمل جراحي دارد. اگر عمل جراحي صورت نگيرد تقريباً اكثر بيماران بعد از چند ماه فوت مي كنند، اگر هم جراحي بشوند حتي در بهترين مراكز دنيا، حدود 15 تا 20 درصد آنها بعد از عمل جراحي متاسفانه فوت مي كنند.
علت اين مرگ و مير چيست؟
از جمله علت هاي اين مرگ و مير عدم تحرك بيمار است، حتي كساني كه بعد از عمل قاعدتاً بايد بتوانند راه بروند، ولي به علت ترس و اينكه از اين شكستگي نگران هستند يا اينكه هنوز محل شكستگي با اين كه عمل شده يك مقدار دردناك است راه نمي روند، مرگ و ميرشان زياد مي شود. افراد مسن نبايد در رختخواب باشند. خوابيدن باعث عفونت هاي مختلف كليوي و ريوي مي شود كه مي تواند منجر به مرگ شود.
پزشك چه توصيه هايي به فرد مبتلا مي كند؟
- هر كسي كه دچار پوكي استخوان شد پزشك اول برايش بررسي تراكم استخوان را انجام مي دهد و به دنبال عواملي كه مي تواند پوكي را قبل از هر چيز تشديد كند مي گردد، يعني طرز زندگي، عادات غلط و... و برحسب آن درمان هاي لازم را كه شامل درمان هاي دارويي، توصيه هاي بهداشتي و فعاليت هاي ورزشي است توصيه مي كند. اول مي پردازيم به عادات غلط: يكي از مهمترين اين عادات سيگار است كه منجر به كاهش ذخيره استخواني مي شود. سيگار در خانم ها باعث كمبود هورمون جنسي مي شود و همچنين مصرف زياد قهوه، مصرف الكل، مصرف پروتئين زياد بيش از 400 تا 500 گرم. در كنار اينها بعضي از داروهانيز باعث افت ذخيره استخواني مي شود ولي چيزي كه لازم است انسان بداند اين است كه اگر دارويي مصرف مي كند كه ذخيره استخواني اش را كاهش مي دهد اين دليلي نيست براي اينكه او ديگر آن دارو را مصرف نكند و يا حتي مصرف آن را كاهش دهد. اين بزرگترين اشتباه است. وظيفه پزشك معالج است كه در كنار مصرف آن دارو چه كار بكند كه آن دارو ديگر منجر به كاهش ذخيره استخوان نشود.و اما ورزش؛ ورزش هم در نوجوانان و در كودكان و هم در كساني كه بالاي 30 سال هستند مهم است، چون ورزش مي تواند سرعت كم شدن ذخيره استخواني را كاهش دهد و همچنين در افراد مسن كه استخوان هايشان پوك شده كمك مي كند كه براي خودشان ذخيره استخواني بسازند. در افراد مسن ورزش اهميت بيشتري دارد و آن اين است كه واكنش هايشان را بهتر بكند. افراد مسن تعادلشان خيلي بدتر از جوان ها است و راحت تر زمين مي خورند بنابراين ورزش باعث مي شود كه امكان زمين خوردن و ضربه هايي كه منجر به شكستگي مي شود كاهش يابد.
چه ورزش هايي استخوان سازي را فعال مي كند؟
ورزش هايي كه به استخوان فشار بياورد باعث مي شود كه استخوان سازي فعال شود بنابراين تمام ورزش هايي كه با وزنه انجام مي شود استخوان سازي را فعال مي كند، حتي افراد مسن نيز اگر دو تا وزنه نيم كيلويي در دست بگيرند و ورزش هاي معمولي بكنند استخوان سازي شان بيشتر مي شود تا كساني كه فقط يك نرمش ساده مي كنند. براي افراد ميانسال نيز پياده روي تند تاكيد مي شود.
20 دقيقه پياده روي در روز و 5 روز در هفته به اندازه كافي استخوان سازي را فعال مي كند كه نياز به ورزش ديگري نباشد. چون از سن 50 سالگي بعد مسئله فرسودگي مفصلي و آرتروز زانو به وجود مي آيد. پياده روي براي فردي كه آرتروز دارد، خوب نيست چون اگر چه منجر به استخوان سازي مي شود ولي ممكن است آرتروز زانو را تشديد كند. كساني كه درد زانو ندارند بعد از سن 50 سالگي مي توانند پياده روي كنند ولي اولين باري كه درد زانو گرفتند ديگر بايد پياده روي را كنار بگذارند و بهتر است در منزل با وزنه نرمش هاي مختلف را انجام دهند. يكي از ورزش هاي مناسب ديگر دوچرخه سواري است. تنها ورزشي كه به درد پوكي استخوان نمي خورد شنا در استخر است.
ميزان كلسيم مورد نياز براي بدن اين افراد چقدر است؟
كلسيم بايد به اندازه كافي به بدن فرد مبتلا به پوكي استخوان برسد. براي خانم ها قبل از سن يائسگي و براي مردان در هر سني روزانه يك گرم كلسيم لازم است. براي خانم ها بعد از سن يائسگي اين رقم به يك گرم و نيم مي رسد. هر ليوان شير 250 ميلي گرم كلسيم دارد. بنابراين اگر فرد 4 ليوان شير در روز بخورد يك گرم كلسيم دارد.هر 20 گرم پنير به اندازه يك ليوان شير يا يك ليوان ماست كلسيم دارد. اگر كسي به دليلي نتوانست به اندازه كافي مواد لبنياتي مصرف كند آن وقت بايد حتما قرص كلسيم جانشين آن كند. قرص هاي كلسيمي كه در ايران است هر كدامشان 500ميلي گرم كلسيم دارند.
نكته مهم كه مردم بايد بدانند اين است كه قرص هاي كلسيم ايراني بسيار خوب هستند و كاملاً برابر قرص هاي كلسيم خارجي هستند با اين تفاوت كه قرص هاي كلسيم خارجي به صورت قاچاق وارد ايران مي شوند و مثل هر داروي قاچاق اينها هم مقدار قابل ملاحظه اي شان تقلبي هستند. بنابراين توصيه من به تمام مردم اين است كه قرص كلسيم ايراني مصرف كنند.
     
  
زن

 
هزار بيمار رواني مزمن شناسايي شدند

همشهری-گروه اجتماعي- مينا شهني: ۴۵هزار بيمار رواني مزمن در كشور شناسايي شده اند. براساس قانون برنامه چهارم توسعه به دولت تكليف شده است كه تا پايان اين برنامه ۷۵ درصد اين بيماران را تحت پوشش قرار دهد.
اين در حالي است كه اورژانس بيماران رواني در تهران تنها ۱۰ تخت دارد.رئيس بيمارستان رواني روزبه اواخر سال گذشته اعلام كرده بود كه اورژانس اين بيمارستان توانايي پاسخگويي به مراجعين را ندارد.
ضريب اشغال تخت هاي ويژه بيماران رواني در سراسر كشور۱۰۰درصد اعلام شده است.تعداد اين تخت ها در يك برآورد ۱۰ هزار اعلام شده است كه در يك نظر به هر ۴ و نيم نفر بيمار رواني يك تخت مي رسد.
اين در حالي است كه بيماران رواني مزمن نيازمند مراقبت هاي كامل شبانه روزي اند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در واكنش به ضريب ۱۰۰درصدي اشغال تخت هاي رواني گفته است: «اين موضوع نشان دهنده پايين بودن سرانه تخت رواني در كشور است نه به معناي وجود تعداد بيمار رواني بيشتر.»
باقري لنكراني از تبديل تخت هاي مازاد به تخت رواني و سوختگي خبر داده و گفته است: «تخت رواني، تختي است كه نيازمند دريافت يارانه دولتي است و بخش خصوصي علاقه اي به سرمايه گذاري مگر با حمايت هاي دولتي در اين بخش ندارد.»
مهدي عبدوس، معاون پشتيباني سازمان بهزيستي اعلام كرد: در سال جاري بالاترين ميزان يارانه سازمان بهزيستي به نگهداري بيماران رواني مزمن تعلق مي گيرد.
وي با اشاره به افزايش يارانه ها گفت: «هزينه نگهداري بيماران رواني در مراكز روزانه از ۳۰ هزار تومان در ماه به ۵۰هزار تومان افزايش يافته و هزينه نگهداري آنان در مراكز شبانه روزي از ۷۰ به ۱۲۵ هزار تومان در ماه افزايش يافته است.»
فريد براتي سده، رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن بهزيستي نيز گفت: «اعتبار مرتبط به ساماندهي بيماران رواني مزمن در سال جاري نزديك به ۱۱ ميليارد تومان تعيين شده كه نسبت به سال قبل رشد ۱۰۵ درصدي داشته است.» بيماران رواني روي دست خانواده ها مانده اند و گروه زيادي از آنها نيز سرگردان خيابان هستند.
از سوي ديگر چندي پيش يك تحقيق و پژوهش سازمان بهداشت جهاني ادعا كرد يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از ايرانيان مبتلا به بيماري هاي شديد روحي اند.
رقم اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني تفاوت فاحشي با تعداد اعلام شده از سوي مسئولين دولتي دارد.
كاهش درصد تختهاي بيمارستاني رواني به كل تختهاي بيمارستاني نشان از آن دارد كه هيچ برنامه اي متوجه بهبود شرايط بيماران رواني نبوده و حتي كم توجهي سبب از بين رفتن امكانات بيماران رواني شده است.
براساس آمار به ثبت رسيده در اين باره ۱۰ درصد تعداد تختهاي بيمارستانها در سال ۱۳۴۶ به بيماران رواني اختصاص داشت حال آن كه با وجود توسعه بيمارستانها و افزايش ظرفيت تختها، در حال حاضر فقط ۶ درصد كل تختهاي بيمارستاني به بيماران رواني اختصاص دارد.
در اين شرايط تصريح قانون برنامه چهارم توسعه فقط مي تواند شرايط را به ۱۰درصد برساند.
     
  
زن

 
آنفلوانزاي پرندگان در كشورهاي همسايه بومي شده اما ايران پاك است

فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در كشورهاي همسايه بومي شده ولي كشور ما همچنان از وجود اين بيماري پاك است و فعلاً هيچ جاي نگراني نيست.
سيد مويد علويان افزود: بيماري آنفلوانزاي پرندگان در زمان حاضر در پرندگان بومي كشورهاي عراق، افغانستان، پاكستان، آذربايجان و حتي تركيه و تركمنستان بومي شده است و به همين علت اقدامات پيشگيرانه ما براي جلوگيري از ورود اين بيماري به كشور با قوت ادامه دارد. وي ادامه داد: براي پيشگيري از بروز اين بيماري در ايران هماهنگي و همكاري نزديكي بين وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي كشور وجود دارد و با مشاهده هر مورد مشكوك به سرعت وارد عمل مي شويم. وي گفت: آموزش هاي لازم براي كنترل اين بيماري به نحو قابل قبولي توسط دانشگاههاي علوم پزشكي و سازمان دامپزشكي كشور در استان هاي مختلف در حال انجام است.
وي تاكيد كرد: تاكنون هيچ مورد انساني بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور نداشته ايم و اگر مواردي از مرگ در كشور گزارش شده است مربوط به بيماري هاي ديگر مشابه مانند ذات الريه يا انواع ديگر بيماري آنفلوانزا بوده و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان با شناسه H5N1 نبوده است.
اجراي آزمايشي لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران
گروه اجتماعي- معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: هم اكنون لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران مراحل نهايي تصويب را طي مي كند و تلاش مي كنيم اين لايحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسي به صورت آزمايشي اجرا شود.
حسين دهقان، معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، در جمع مديران و مسئولان اين نهاد گفت: تدوين سياست كلي نظام در ترويج فرهنگ ايثار و جهاد توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام، نهايي شدن مراحل تصويب لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران توسط مجلس شوراي اسلامي و ثبت سوم خرداد به عنوان روز ملي ايثار، مقاومت و پيروزي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي از جمله وقايع مهم سال هاي اخير است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران پس از طي مراحل كارشناسي در كميسيون اجتماعي و با كمك كميسيون هاي فرعي، فراكسيون ايثارگران مجلس و دستگاه هاي مرتبط، در مرحله تصويب نهايي قرار دارد.
     
  
زن

 
مصرف سبزيجات برگ‌دار در كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست مؤثرست

بر اساس مطالعات جديد دانشمندان استراليايي مصرف سبزيجات از جمله مواد صيفي داراي برگ سبز همچون اسفناج نقش قابل توجهي در كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست دارند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتي

نيوكرالا، اين گونه سبزيجات به داشتن طيف وسيعي از ويتامين‌ها و مواد معدني و ساير مواد حياتي براي بدن از جمله ويتامين C ,E، اسيد فوليك و فيبر شهرت دارند.

اكنون محققان پس از مطالعه بيش از هزار فرد بالغ در استراليا به مدت بيش از 11 سال دريافتند كه مصرف چنين سبزيجاتي موجب كاهش خطر ابتلاي آنها به سرطان‌هاي پوستي مي‌شود.

=======================================

داروي بيماران تالاسمي سهميه‌بندي شد

رييس هيات مديره انجمن تالاسمي از سهميه‌بندي داروي بيماران تالاسمي در تهران و شهرستان خبر داد و گفت: سهميه‌بندي دارو بايد منطقي و علمي صورت گيرد.

دكتر محمد هادي‌پور دهشال در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: در حال حاضر براي يك ماه بيمار 32 عدد دسفرال داده مي‌شود كه اين تعداد براي بيماران بزرگسال كافي نيست.

وي ادامه داد: 32 عدد دسفرال براي يك بيمار بزرگسال تالاسمي تنها براي 8 روز است در حال در حال حاضر بيمار بايد اين تعداد دارو را طي يك ماه سپري كند.

هادي پور خاطرنشان كرد: طبق وعده معاونت غذا و دارو مشكل سهميه‌بندي داروهاي بيماران تالاسمي تا پايان هفته آينده حل خواهد شد.

وي اظهار كرد:‌ در صورتي كه وضعيت داروي بيماران به اين شكل ادامه پيدا كند قطعا در آينده با مشكلات فراواني روبرو خواهيم شد
     
  
صفحه  صفحه 32 از 57:  « پیشین  1  ...  31  32  33  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA