انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 40 از 57:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
هشدار پزشكان: از كرم هاي ناشناس استفاده نكنيد

جام جم آنلاين: پزشكان و كارشناسان پزشكي عربستان نسبت به استفاده گسترده از كرم هاي سفيد كننده ناشناخته كه در اغلب عطاري ها و اماكن عمومي فروخته مي شود، هشدار دادند.
به نوشته پايگاه اينترنتي لها آنلاين، دكتر محمود عبدالجواد، مدير امور بهداشتي جده گفت: اين كرم ها هيچ علامت تجاري و بهداشتي معتبري ندارند و نبايد از آن ها استفاده كرد. وي افزود: روزنامه هاي زرد نيز براي اين كرم ها در سطح گسترده تبليغ مي كنند.
دكتر عبدالجواد اضافه كرد: امور بهداشتي به هيچ وجه اجازه تبليغ اين كالاها را نمي دهد و با توليد كنندگان آن ها به شدت برخورد خواهد كرد.
دكتر مجدي محمد عبدالغني، رئيس بخش بيماري هاي پوستي بيمارستان ملك فهد گفت: از داروها و كرم هاي زيبايي بايد با توصيه پزشكان متخصص استفاده شود چرا كه بسياري از كرم هاي غيرمجاز باعث ابتلاي مصرف كنندگان به انواع بيماري هاي پوستي مي شود.

=========================

ظاهر دستانتان ، سن شما را نشان مي‌دهد

جام‌جم‌آنلاين: اگر مي‌خواهيد سن واقعي كسي را بدانيد به دستان او نگاه كنيد. براساس نتايج يك مطالعه اكثر افراد با مشاهده دست ديگران مي‌توانند به سن آنها پي ببرند.
جراحي پلاستيك به حفظ ظاهر بهتر كمك مي‌كند اما جوانتر به نظر رسيدن پس از جراحي صورت با دستاني كه نشانگر افزايش سن و پيري هستند متناسب نيست.
پس از صورت، دست‌ها بهترين مشخصه سن هستند اگر مايليد جوانتر به نظر آييد يا از ظاهر دستانتان راضي نيستيد بايد به فكر جوانتر كردن آن باشيد.
به طور كلي ويژگي‌هاي فيزيكي كه بيش از هر چيز ظاهر پيري را به دست‌ها مي‌دهند عروق مشخص آن هستند.
افراد شركت‌كننده در اين مطالعه كه اين عروق مشخص روي دستشان برداشته شد احساس كردند دستانشان ظاهر جوانتري پيدا كرده است.
عدم وجود چروك و عروق روي دست اين ظاهر جوانتر را سبب مي‌شود. سوهان كشيدن ناخن‌ها نيز در اين مورد موثر است. به هر حال روش‌هايي براي كاهش ظاهر پير دست‌ها وجود دارد.
روش‌هاي غيرجراحي مانند ليزر و داروهايي كه باعث پوست انداختن مي‌شوند نيز از لكه‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كند.
تزريق چربي هم مي‌تواند به چاق شدن دست و كاهش قابليت وضوح رگ‌هاي آن كمك كند و ذوب با ليزر هم در حذف عروق ناخواسته موثر است.
     
  
زن

 
ارتباط باکتری های روده با چاقی

جام جم آنلاین: میکروارگانیسم ها یی که در روده ساکن هستند یکی از علل موثر در ایجاد چاقی هستند.
به گزارش اسوشیتد پرس ، محققان دانشگاه واشنگتن می گویند باکتری ها در همه قسمت های بدن هستند اما برخی از انواع آنها که در روده زندگی می کنند بیشتر به تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند.
به گفته این محققان مخلوط انواع باکتری ها در روده بر وزن افراد تاثیر می گذارد.
باکتری ها و آرکی ها که نوع دیگری از ارگانیسم های تک سلولی هستند در روده انسان وجود دارند.
محققان در صدد کشف این موضوع هستند که این ارگانیسم ها به میزبان انسانی خود کمک می کنند کالری و مواد مغذی را از غذاها استخراج کند.
آزمایشات انجام شده برروی موش نشان داده است موش هایی که به روده آنها نوعی باکتری تزریق شده بود بهتر توانستند غذای جوندگان را پردازش کنند.
به روده گروه دوم موش ها مخلوط باکتری و یک آرکئون بنام متانوبروی باکتر (methanobrevibacter) تلقیح شد و این موش ها کالری بسیار زیاد تری را از همان میزان غذا استخراج کردند اما این انرژی اضافی بصورت چربی در بدن آنها ذخیره شد.
هنوز محققان به این نتیجه نرسیده اند که انسان های چاق نیز مقادیر بیشتری متانوباکتر در روده خود دارند اما در تلاشند با دستکاری انواع میکرب های ساکن در روده انسان بالاخره به کنترل تغذیه افراد کمک کنند.
     
  
زن

 
روش جديدي دردرمان طاسي زنان

ريزش مو يکي از اضطراب آورترين حوادث زندگي افراد مبتلاست. شروع ريزش مو با وجود تعدادي مو در شانه آغاز مي شود. طاسي ارثي يا نازک شدن مو شايع ترين انواع کم مويي هستند.
نازکي مو مي تواند هم از طرف پدر و هم مادر به شما ارث برسد، البته زنها با اين خصيصه کاملا طاس نمي شوند. اين حالت خاص آندوژنتيک آلوپسيا ناميده مي شود که مي تواند در سنين نوجواني ، جواني يا دهه 30عمر شروع شود. تا به حال هيچ راه درماني براي اين عارضه وجود نداشته است.
اما يکي از محققان ژنتيک که خود تا مدتها با اين مشکل مواجه بوده است ، توانسته ژن عامل طاسي در زنان را پيدا کند و اميدوار است تحقيقات او در درمان طاسي زنان موثر باشد و از اين پس ديگر هيچ زني مانند او اين تجربه تلخ را نداشته باشد.
آنجلا کريستيانو معتقد است يکي از مهمترين عوامل زيبايي زنان که باعث افزايش اعتماد به نفس آنها مي شود، داشتن مو است.
البته تنها کم مويي از نظر زيبايي مهم نيست ، بلکه مي تواند تاثيرات بسيار زيادي بر اعصاب و روان فرد مبتلا داشته باشد. کريستيانو که يکي از استادان دانشگاه کلمبياست ، خود را خوش شانس مي داند که پس از سالها توانسته از Alopecia Areasfa نجات پيدا کند.
در اين نوع کم مويي مو به شکل گرد و به اندازه يک سکه يا بزرگتر مي ريزد و کم کم گسترش پيدا مي کند و تمام سطح پوست سر را درگير مي کند.
در واقع در اين بيماري پيازهاي مو به صورت ناگهاني به وسيله سيستم ايمني بدن مورد حمله قرار مي گيرند و اين کار باعث مي شود تا رشد مو متوقف شود.
علت بروز اين عارضه تاکنون ناشناخته بوده است، اما کريستيانو و همکارانش به کمک روشي که تطبيق ژنها و نقشه هاي ژنتيکي ناميده مي شود، ابتدا نقشه ژنهاي عامل بيماري را پيدا کردند و پس موتاسيون (جهش) انجام شده در آنها را در حيوانات آزمايشگاهي رديابي کردند.
آنها موفق شده اند تا کد ژنهاي عامل طاسي را باز کنند، اما هنوز نمي دانند که اين ژن واقعا چطور مي تواند طاسي ايجاد کند. حدود 10سال پيش اولين ژن عامل طاسي در يک خانواده پاکستاني که تمام افراد آن به اين عارضه دچار بودند، کشف شده است و اين بار هم محققان سعي مي کنند جهشهاي ايجاد شده در ژن را به حيوانات آزمايشگاهي همچون موش انتقال دهند و پس از مقايسه تظاهرات بيماري در انسان و موش درمان مناسبي براي طاسي ارائه دهند.
آنها همچنين سعي مي کنند از سلولهاي بنيادي براي درمان طاسي زنان استفاده کنند. به اين ترتيب مي توان از بافت موي يک اهدا کننده براي درمان بسياري از افراد مبتلا استفاده کرد.
کريستيانو اميدوار است ظرف چند سال آينده ديگر طاسي بخصوص در زنان وجود نداشته باشد و در صورت مراجعه فرد مبتلا به متخصص ، درمان مناسب براي مشکل وجود داشته باشد.
     
  
زن

 
چشمهاي تان را به تيغ جراحي نسپاريد

پيش باخبر شديم ، متخصصان ايراني براي نخستين بار در خاورميانه موفق شدند درمان غيرجراحي قوز قرنيه چشم را اجرا کنند.
در اين روش درماني با عنوان پيوند متقاطع بين رشته هاي کولاژن قرنيه(Cross-linking) با استفاده از اشعه ماورابنفش و داروي ريبوفلاوين نه تنها از پيشرفت بيماري قوز قرنيه جلوگيري مي شود، بلکه مي توان ديد بهتري را نيز در بيمار انتظار داشت.
استفاده از اين فناوري جديد که طي 4سال اخير نتايج موفقيت آميزي را در مراکز تحقيقاتي اروپا و عمدتا در آلمان داشته است ، به وسيله متخصصان بخش چشم دانشکده پزشکي دانشگاه شيراز، بزودي به اجرا درمي آيد.
در اين ارتباط ما نيز با دکتر فرخ دبيري ، فلوشيب قرنيه بخش چشم شيراز به گفتگو نشسته ايم:


قوز قرنيه چه نوع بيماري است و آثار ابتلا به آن چگونه قابل شناسايي است؟
بيماري قوز قرنيه يا کراتو کونوس که در آن قرنيه به شکل مخروطي به علت نازک شدن و بيرون زدگي درمي آيد. معمولا دو طرفه غيرالتهابي و در برگيرنده دوسوم مرکزي قرنيه است.
شيوع بيماري با در نظر گرفتن تفاوت هاي ابزار به کار گرفته شده در تشخيص بين 50تا 230در هر 100هزار نفر است. شروع بيماري در حدود سن بلوغ است. قرنيه شروع به نازک شدن و بيرون زدگي مي کند. معمولا در يک دوره 10تا 20سال تغييرات ادامه دارد و متوقف مي شود.
شدت بيماري در زمان توقف مي تواند از استيگمات غيرمنظم خفيف تا نازکي و بيرون زدگي و لک قرنيه متفاوت باشد.در يک سوم موارد با حساسيت همراه است.
حساسيت هاي پلک علاوه بر آن که با تشويق بيمار به ماليدن چشم باعث تشديد بيماري مي شود مي تواند باعث عدم تحمل لنز تماسي از جانب بيمار و نياز به دخالت از طريق اعمال جراحي زودهنگام شود.
در حدود نيمي از بيماران کراتوکونوس ، افتادگي دريچه ميترال ديده شده است. جالب آن که درصد بيماري ديابت در بيماران کراتوکونوس به نسبت افراد عادي کمتر است.
نشانه هاي اين بيماري چيست؟

ماليدن چشم که در بيش از دو سوم بيماران قوز قرنيه ديده شده باعث وارد شدن ضربات خفيف به قرنيه مي شود.
ميل به خاراندن چشم بر اثر زمينه حساسيت در ورم ملتحمه بهاره در بيماران سندرم داون و در بيماران با شب کوري مادرزادي کاملا مشهود است و اين هر 3با بيماري قوز قرنيه همراه اند.

آيا اين بيماري مي تواند از طريق وراثت انتقال يابد؟
بيماري قوز قرنيه دربرخي فاميل ها به صورت توارثي منتقل مي شود. احتمال وقوع قوز قرنيه در بستگان درجه اول يک بيمار قوز قرنيه اي 3.34 درصد است که اين 68برابر احتمال وقوع آن در بافت جمعيتي عادي است.
همراهي اين بيماري با بيماري هاي سيستميک ديگر که از طريق توارث منتقل مي شوند مثل سندرم داون نشان دهنده کنترل ژنتيکي اين بيماري است ، اما اين احتمال نيز وجود دارد که کنترل ژنتيکي به تحريکات محيطي (مثل ماليدن چشم) براي آشکار شدن بيماري نياز داشته باشد.

شيوه هاي معمول تشخيصي و درماني اين بيماري چه هستند؟
معمولا بيمار در سنين نوجواني بيشتر 10تا 20سالگي و درصد کمتري تا 30سالگي با علايم تاري ديد افزاينده يا با بد ديدن و آزرده شدن در نور يا دوبيني از ناحيه يک چشم و تحريک شدن چشم مراجعه مي کنند.
اوايل ديد بيمار ممکن است طبيعي باشد.درمان يا اصلاح به وسيله عينک شروع و زماني که عينک قادر به تامين ديد کافي نبود از لنزهاي تماسي گوناگون استفاده مي شود.
در صورت غيرقابل تحمل بودن لنز براي بيمار، ناگزير از انجام جراحي بسته در بيمار هستيم که شامل گذاردن سگمان هايي (پروتزهاي کاشتني) در داخل قرنيه (intac,s) تا پيوند غيرنفوذي (DLK)مي شود که در آن ضخامتي حدود 30ميکرون از قرنيه بيمار را براي از بين بردن احتمال دفع پيوند باقي مي گذاريم و در صورت عملي نبودن اين روش نيز از پيوند نفوذي (PKP)با درصد موفقيت بيش از 90درصد در بيماران مبتلا به قوز قرنيه استفاده مي شود.

باخبر شديم شيوه نويني براي درمان قوز قرنيه بدون نياز به جراحي بزودي در کشور اجرا مي شود، از اين روش برايمان بگوييد؟
اما در مورد روش درماني جديد به نام UVA/COLLAGEN CROSSLINKING که مدت 4سال آزمايش موفقيت آميز خود رادر مراکز تحقيقاتي اروپا و عمدتا در آلمان گذرانيده است.
در اين روش درماني با تابش اشعه ماورابنفش با 563nmو با استفاده از ريبوفلاوين روي سطح قرنيه عاري از بافت اپيتليوم و با ميزان تابش معين 3mW/cm2 که به وسيله دستگاه پيشرفته اي کنترل مي شود قادر خواهيم بود قدرت فيبرهاي کلاژن قرنيه را افزايش دهيم و به اين طريق از پيشرفت بيماري جلوگيري کنيم که حتي به بهتر شدن ديد بيماران منجر مي شود.

نتايج درماني اين روش تا چه حد قابل اطمينان است؟
هدف ما تغيير مسير بيماري براي يک قرنيه قوي تر و سالم تر است که بتوان با استفاده از عينک و لنز و بدون نياز به اعمال جراحي به بيمار ديد بهتري داد.
استفاده از اين فناوري جديد به همت مسوولان و استادان بخش چشم دانشکده پزشکي دانشگاه شيراز بزودي در اختيار بيماران واجد شرايط قرار خواهد گرفت.
     
  
زن

 
رفتار انفجاري هنگام رانندگي نشان از بيماري افراد دارد

محققان امريکايي در يک بررسي گسترده متوجه شدند افرادي که هنگام رانندگي به ديگران حمله و درگيري ايجاد مي کنند ، از يک بيماري رواني رنج مي برند که در امريکا 16ميليون نفر را گرفتار کرده است.
در گزارشي که در برخي رسانه هاي امريکايي منتشر شد ، رانندگي در امريکا تنها خطر تصادف را همراه ندارد بلکه رانندگان عصباني و ديوانه که فراوان هستند ، با کوچکترين اشاره اي مي توانند به ديگري حمله کنند و حتي مرتکب قتل شوند.اين بيماري که توسط روانپزشکان امريکا رفتار متناوب انفجاري ناميده شده است ، بين 5تا 7درصد مردم امريکا را گرفتار کرده است.
به گزارش ايرنا، دکتر اميل کوکارو رئيس بخش روانپزشکي دانشکده پزشکي شيکاگو گفت : مردم فکر مي کنند که اين مشکل رفتار بد است و با کمي تغيير در رفتار تصحيح مي شود ولي آنها نمي دانند که اين بيماري مبناي علمي دارد. در اين تحقيق که 9 هزار و 282 امريکايي که متوسط سن آنان 14 سال است ، مورد بررسي قرار گرفته اند. 4 درصد اين بيماران اخيرا عملا مواردي از حمله را داشته اند. متن کامل اين تحقيق در تازه ترين شماره آرشيو روانپزشکي عمومي امريکا به چاپ رسيده است.
جالب توجه است که اکثر اين موارد افرادي آرام و با برخورد مسوولانه هستند ولي به محض اين که تحت تاثير استرس قرار مي گيرند ، از کوره درمي روند و اتاق خود را برهم زده و هر چه که به دست آنها بيايد پرتاب مي کنند. در بعضي از اين موارد نزديکان اين افراد به پليس زنگ مي زنند.
     
  
زن

 
شرايط جوي حملات ميگرن را تشديد مي‌كند


نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد: شرايط جوي و آب و هوا، مي‌توانند از عوامل تشديد كننده ميگرن باشند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، ‌در تحقيقات به عمل آمده در بيمارستان كودكان بوستون، مشخص شد كه بيش از نيمي از بيماران مبتلا به ميگرن تحت تاثير شرايط آب و هوا قرار دارند.

برپايه اين گزارش، برخي افراد مبتلا به ميگرن نسبت به تغييرات دما و رطوبت و برخي نسبت به تغييرات فشار هوا حساس هستند لذا مي‌توانند با توجه به پيش بيني‌هاي هواشناسي، از شروع حمله ميگرن پيشگيري كنند.

ساير مطالعات نيز، تغييرات آب و هوا را مانند عواملي چون مصرف كافئين و يا تغييرات الگوي خواب، جزو عوامل تشديد كننده ميگرن به شمار مي‌آورند.

دكتر برنس و همكاران وي در مركز تحقيقاتي نيوانگلند مطالعه‌اي را روي 77 بيمار مبتلا به ميگرن انجام دادند به طوري كه از هر يك از بيماران خواسته شد تا پرسشنامه‌اي را در ارتباط با اين كه آيا حملات سردرد در آنها با تغييرات آب و هوا در ارتباط هست يا نه پر كنند. پس محققان پاسخ‌هاي اين بيماران را با گزارشات روزانه هوا در مناطقي كه بيماران در آن جا سكونت داشتند مقايسه نمودند.

در مجموع، 48 نفر (62 درصد) تغييرات آب و هوا را تا درجاتي در بيماري خود مسؤول مي‌دانستند.

بر اساس اين گزارش، محققان پس از بررسي الگوي آب و هوايي و ارتباط آن با حملات ميگرن در اين بيماران دريافتند كه تنها 39 نفر شامل 51 درصد از اين بيماران نسبت به تغييرات آب و هوا حساس هستند.

در بين اين بيماران حساس، ‌شايعترين عامل تشديد كننده ميگرن، تركيبي از دما و رطوبت بالا يا پايين بوده است.

نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد: برخي بيماران نسبت به دما و رطوبت بالا و برخي نسبت به دما و رطوبت پايين حساس هستند. ساير بيماران نسبت به تغييرات فشار هوا، يا بيش از يك فاكتور آب و هوايي حساس هستند.

اين گزارش در پايان آورده است: سن و جنس بيماران در اين زمينه چندان تاثيري نداشته است.
     
  
زن

 
استرس روزانه دندان قروچه را تشديد مي‌كند



رييس انجمن روانپزشكان كودك و نوجوان با اعلام اين كه ارتباطي مستقيمي بين استرس‌هاي روزانه و دندان قروچه كردن وجود ندارد، گفت: ولي همه اختلالات خواب مثل دندان قروچه، وحشت شبانه و كابوس با استرس‌هاي روزانه تشديد مي‌شوند.

دكتر كتايون خوشابي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه دندان قروچه دوران كودكي پديده شايعي است، گفت: دندان قروچه نوعي اختلالات خواب محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در گذشته بين وجود انگل در بدن كودك و ارتباط آن با دندان قروچه ارتباط مي‌دادند در حالي كه بعدها به اين نتيجه رسيدند كه هيچ ارتباطي بين انگل و بروز دندان قروچه وجود ندارد.

رييس انجمن روانپزشكان كودك و نوجوان گفت: دندان قروچه در يكي از مراحل خواب عميق اتفاق مي‌افتد و نياز به درمان روانپزشكي ندارد.

وي صدمه زدن به دندان در اثر سايدن دو فك به روي همديگر را مهمترين مشكل اين اختلال عنوان كرد و ادامه داد: لذا با توجه به شدت دندان قروچه در صورتي كه اين اختلال خواب شديد باشد و هر شب در زمان طولاني تكرار شود بهتر است كه يك دندانپزشك كودك ويزيت كند.

رييس انجمن روانپزشكان كودك و نوجوان ادامه داد: در صورتي كه احساس شد كه سايدگي دندان رخ مي‌دهد و دندانپزشكان كودك لايه نازكي را به خانواده كودك مي‌دهند كه شب‌ها در دهان كودك جاگذاري كنند تا در صورت بروز اين پديده به ميناي دندان صدمه وارد نمي‌شود.
     
  
زن

 
خواب مناسب شبانه باعث تقويت دستگاه ايمني بدن مي‌شود

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، نتايج مطالعات اخير پژوهشگران آلماني درباره شماري از افراد داوطلب كه بر ضد بيماري هپاتيت نوع A واكسينه شده بودند بيانگر آن است كه پاسخ دستگاه ايمني بدن در افرادي كه از خواب شبانه كافي و مناسبي برخوردار بودند به مراتب بهتر از پاسخ دستگاه ايمني بدن در سايرين است، به گونه‌اي كه برپايه يافته‌هاي اين پژوهش ميزان پادتن‌هاي تشكيل شده بر عليه ويروس هپاتيت A در افرادي كه خواب شبانه خوب دارند حدود دو برابر بيش از اين ميزان در سايرين است.
     
  
زن

 
سرطان گردن رحم صاحب واكسن شد

سلا‌مت- علي غلا‌مرضا نژاد: حتما لويي‌پاستور را مي‌شناسيد. ابداعي كه او در مورد اولين واكسن داشت ، سال‌هاست افراد مختلف را بر آن داشته تا عليه بيماري‌هاي ديگر نيز چنين واكسن‌هايي را بسازند و نام خود را مثل پاستور جاودانه كنند. اين تلاش‌ها چندان هم بي‌نتيجه نبود‌ه‌اند و در حال حاضر عليه بسياري از بيماري‌هاي عفوني واكسن‌هاي موثري ساخته شده است. به همين دليل دانشمندان سعي دارند از همين شيوه براي مقابله با سرطان‌ها نيز استفاده كنند. خبرها حاكي از آن است كه اين تلاش‌ها كم‌كم به نتيجه رسيد‌ه‌اند اما مثل اينكه اين بار هم خانم‌ها مقدم بوده‌اند و از آقايان جلو زده‌اند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه در آينده‌اي نه چندان دور، يعني همين چند ماه آينده و در همين فصل تابستاني كه پيش رو داريم ، اولين واكسن سرطان به بازار مي‌آيد.
اين واكسن عليه سرطان گردن رحم است و بنابراين تنها براي خانم‌ها قابل استفاده است. خبرهاي اوليه بسيار اميدوار كننده‌اند. اين واكسن درحقيقت باز هم برضد يك عامل عفوني ساخته شده است. ويروسي به‌نام <پاپيلوما> وجود دارد كه انواع مختلفش در ايجاد سرطان‌هاي دستگاه تناسلي زنان و حتي سرطان‌هاي سر و گردن دخيل‌است. دانشمندان موفق شده‌اند عليه اين ويروس واكسني بسازند تا از اين طريق از ابتلا به اين عفونت و در نهايت ابتلا به اين سرطان‌ها جلوگيري كنند.
با اين حساب اگر چه اين واكسن به واكسن ضد سرطان گردن رحم شهرت پيدا كرده است اما در واقع يك واكسن ضدويروس است و از بروز سرطان‌هاي ديگر هم جلوگيري مي‌كند. دانشمندان حتي اميدوارند اگر بشود همه را با اين واكسن، واكسينه كرد، ظرف 20 سال آينده سرطان‌هاي سر و گردن ريشه‌كن شود. سالانه بيش از 240 هزار زن، در سراسر دنيا به علت سرطان گردن رحم جان خود را از دست مي‌دهند و اين آمار از اين سرطان يك سرطان شايع و خطرناك ساخته است. به عقيده پژوهشگران اين واكسن جديد مي‌تواند در دو سوم افراد از اين بيماري پيشگيري كند و اين آمار را به طور چشمگيري پائين بياورد. تنها مشكلي كه فعلا وجود دارد، قيمت بالاي اين واكسن است كه ممكن است مانع استفاده گسترده از اين واكسن شود.
هزينه هر تزريق اين واكسن چيزي حدود 300 تا 500 دلار تخمين زده مي‌شود. اما بسياري از پزشكان معتقدند اگر هزينه درمان سرطان گردن رحم و نيز هزينه درمان ساير بيماري‌هايي كه توسط انواع پاپيلوما ويروس ا‌يجاد مي‌شوند (نظير زگيل‌هاي تناسلي) را محاسبه كنيد، استفاده از اين واكسن‌ها باز هم مقرون به صرفه خواهند بود. اين پزشكان معتقدند تنها با استفاده از اين واكسن مي‌توان سالانه در ايالات متحده آمريكا از بروز 4 هزار مرگ ناشي از سرطان پيشگيري كرد كه به تنهايي جبران تمام هزينه‌هاي اين واكسن‌ها را خواهد كرد. مشكل بزرگي كه در سر راه استفاده از اين واكسن بود، تاييد آن توسط مجامع رسمي و معتبر علمي بود.
كارخانه مرك )Merc( كه توليد كننده اين واكسن است، براي گرفتن تاييد اين واكسن تمام تلاش خود را به كار بست و بالاخره در هفته گذشته موفق شد تا با گرفتن تاييد آن از سازمان دارو و غذاي ايالات متحده ‌ رسما مجوز تكثير وتوليد انبوه اين واكسن را به دست آورد و اين مشكل را نيز از پيش روي خود بردارد. مدارك و مستنداتي هم كه اين شركت براي حمايت از كار خود اعلام و ارائه كرده هم واقعا محكم بود. نتايج حاصل از بررسي 18 هزار زن و نوجوان آمريكايي، آفريقايي و آسيايي نشان داد كه اين واكسن در 100 درصد موارد از انتقال ويروس پاپيلوما جلوگيري مي‌كند. اين واكسن كه <گاردازيل> نام دارد بر اساس توصيه پزشكان بايد به تمام دختران بالاتر از 9 سال تا حوالي سن 20 سالگي تزريق شود اما هنوز اختلاف‌نظر در مورد سن تزريق اين واكسن بسيار زياد است. حتي برخي معتقدند اين واكسن بايد در كنار واكسن‌هاي دوران كودكي، مانند واكسن سه‌گانه تجويز شود. به هر حال اين واكسن روزنه اميدي به سمت توليد انواع ديگري از واكسن‌هاي ضدسرطان است تا در آينده‌اي نه چندان دور سرطان‌ها نيز همچون بيماري‌هايي مثل آبله ريشه كن و ناپديد شوند.‌‌
     
  
زن

 
قانون اجاره رحم اجرا شد

سلا‌مت- آرزورستم زاد: براي اولين بار در تاريخ قضايي كشور، قانون اجاره رحم اجرا شد. اين در حالي است كه برخي از كارشناسان، هنوز نسبت به تبعات رواني و فرهنگي اين قانون براي مادران سفارشي (زنان اجاره دهنده رحم)، ترديدهاي زيادي دارند.
طرح اجاره رحم از چند سال پيش به طور پراكنده در مراكز درمان ناباروري اجرا مي‌شد. براساس اين طرح، زنان ناباروري كه به هر دليل قادر به نگهداري جنين در رحم خود نبودند، بعد از پرورش آزمايشگاهي نطفه، با پرداخت مبلغي به عنوان حق اجاره رحم، نطفه را در رحم زني ديگر پرورش مي‌دادند.

اجاره رحم در ايران
دكتر ناصر مجردي متخصص زنان و نازايي و رئيس هيئت مديره متخصصان باروري و ناباروري درباره اين طرح مي‌گويد: 85< تا 90 درصد از بيماران نازا مي‌توانند در مطب‌هاي متخصصان صاحب فرزند شوند. تلاش متخصصان اين است كه فرد دچار مشكل نازايي را درمان كنند. اما اگر اين اتفاق نيفتد، زني كه به هر دليلي توان پرورش جنين را در رحم خودش ندارد، مي تواند فرزند خود را بعد از سه روز از عمر نطفه تشكيل شده در شرايط آزمايشگاهي، به رحم زن ديگري منتقل كند و اين زن چون هيچ نقشي از نظر ژنتيكي روي جنين ندارد، مادر وي محسوب نخواهد شد.>
او مي افزايد: <اجراي اين طرح مي تواند بسياري از خانواده‌ها را از خطر فروپاشي حفظ كند.>
با اين حال تبعات چنين مسئله اي براي مادران و مشكلات فرهنگي چنين طرحي در ايران، مسئله اي است كه اختلاف نظر كارشناسان اين طرح را در پي دارد.
دكتر مجردي مي‌گويد: <براي زناني كه همسر دارند، اين طرح مشكلي را به وجود نمي آورد. اما براي مادران اجاره اي بدون همسر، محدوديت‌هاي فرهنگي زيادي وجود دارد. كسي باور نمي كند اين زنان شغلشان به دنيا آوردن بچه است. آن هم به شكل قانوني كه با شرع منافاتي ندارد. به همين دليل و همچنين به دليل آنكه معمولا دوران بارداري دوران حساسي است و رعايت نكات بهداشتي نظير تغذيه مناسب و... را مي‌طلبد، معمولا هم زوج ها ترجيح مي دهند از ميان بستگان خود، مادران اجاره اي را انتخاب كنند تا از نحوه نگهداري جنين خود مطمئن شوند و هم خود مادران اجاره اي اين تمايل را دارند تا از لحاظ فرهنگي مصون باشند.>
دكتر منصوري، فوق تخصص نازايي نيز درباره شرايط مادر اجاره‌اي مي‌گويد: <مادر سفارشي جنين حتما بايد از نظر جسمي سالم باشد، بيماري خاصي نداشته باشد، به خاطر حاملگي در معرض خطر قرار نگيرد و حداقل يك بار تجربه باردار شدن داشته باشد. البته اگر از نظر ژنتيكي مشكل داشته باشد مهم نيست. چون روي جنين هيچ اثري نمي‌گذارد. علاوه بر اين، در صورت داشتن فرزنداني ديگر، بايد رضايت آنها هم درنظر گرفته شود.>
وي ادامه مي دهد: <نكته مهم ديگر اين است كه فرد ارائه دهنده اين خدمات، خود نيز از لحاظ روحي به رشد و بلوغ فكري رسيده باشد. بنابراين مسائلي نظير اعتماد به نفس كم و اينكه احساس كند قرباني شده است، بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد.>
اما يكي از قضات معتقد است: <اين قانون بايد به دقت بررسي شود. تبعات فرهنگي قضيه، مشكلاتي كه ممكن است دامان مادران اجاره اي را بگيرد و دشواري هايي كه از طرف جامعه برايشان درست مي شود، نبايد ناديده بماند. از طرف ديگر اگر والدين حقيقي بچه، در طول بارداري از داشتن بچه منصرف شدند و يا تصميم به جدايي گرفتند، قضيه پيچيده مي‌شود.>

تجارت قرن جديد
طرح اجاره رحم كه به طور قانوني از چند دهه پيش در كشورهاي خارجي اجرا مي‌شود، همواره با استقبال گسترده‌اي از سوي زنان كم درآمد مواجه بوده است.
تحقيقات نشان مي دهد در سال 2003 در حدود 3 درصد از زنان امريكا با مشكل ناباروري مواجه بوده اند كه حتي با بكار گيري پيشرفته ترين تكنيك هاي باروري هم امكان بچه دار شدن براي آنها وجود نداشت و تنها راه باقي مانده براي اين دسته از زنان، متوسل شدن به مادر ميانجي (مادر سفارشي) بود. بنابراين، زنان و مردان نابارور در اين كشورها، از يكي از آشنايان، يا زنان متقاضي اين كار استفاده مي كنند تا نطفه را تا زمان تولد در رحم خود پرورش دهد و بعد از به دنيا آمدن، به والدين اصلي تحويل دهد. اين كار براي مادران اجاره اي در امريكا ، كه حتي مي توانند از بين محارم و اقوام زوج متقاضي فرزند انتخاب شوند، درآمدي حدود 15 تا 20 هزاردلار مي تواند داشته باشد و در ايران، 2 تا 2/5 ميليون تومان براي اجاره دهندگان رحم درآمد دارد. تا جايي كه بالا بودن هزينه مادران اجاره اي در امريكا، بيشتر متقاضيان فرزند را به كشوري مثل هند سوق داده است و طبق آمار غير رسمي، درآمد زنان هندي از اين راه، تا 10 برابر درآمد سالانه سرانه ملي شان افزايش پيدا كرده است.
به اعتقاد يكي از زنان هندي اجاره دهنده رحم، اين كار، بسيار ساده و پر درآمد است. ساروج مهلي مي گويد: <در ازاي بازي كردن نقش مادر حامل بچه، 5 هزار دلار دريافت مي‌كنم؛ مبلغي كه برابر با دستمزد شش سال من به عنوان يك معلم در يكي از روستاهاي هند است. با اين تفاوت كه گذشته از پولي كه نصيبم مي‌شود و آن را براي فرزندانم خرج مي‌كنم، از شادي كه براي والدين نوزاد به ارمغان مي‌آورم، شاد مي شوم.>

تبعات رواني
با اين حال، دكتر نوروزي، روان شناس معتقد است: <بخش عمده اي از حس مادرانه، در دوران بارداري شكل مي گيرد. بنابراين مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد در طرح مادر ميانجي ناديده گرفته شده باشد، وضعيت عاطفي مادران سفارشي است كه حتي اگر تحليل رفتن قواي جسماني آن ها را هم پس از بارداري هاي پياپي در نظر نگيريم، مي تواند در دراز مدت آسيب هاي روحي زيادي در اين زنان به وجود آورد و موجب افسردگي آنها شود. چرا كه اين زنان به درستي نمي دانند كه مادر بچه هايي كه به دنيا آورده اند محسوب مي شوند يا نه. و نيز بر خلاف طبيعت زنانه خود مجبور به دل كندن از جنيني هستند كه ماه ها با او سر كرده اند.>
در سال 1986 اتفاقي از اين دست، در انگلستان رخ داد. <ماريا وايتهو> زن انگليسي كه يكي از اولين اجاره دهندگان رحم در دنيا بود، به دليل وابستگي عاطفي شديدي كه نسبت به نوزاد پرورش يافته در رحم خود پيدا كرده بود، و نيز با توجه به قوانين ناهماهنگ اين كشور كه بر اساس آن از نظر بيمارستان نوزاد به فردي تعلق دارد كه او را به دنيا مي‌آورد، حاضر به تحويل نوزاد تازه متولد شده به والدين حقيقي اش نشد و همين مسئله نه تنها سال ها كشمكشي را بر سر قيوميت اين بچه به وجود آورد، كه ابعاد مختلف اين طرح را نيز زير سئوال برد.>
دكتر نوروزي ادامه مي دهد: <تبديل شدن اين كار به شغل زنان، در نهايت مي تواند منجر به احساس مورد بهره كشي قرار گرفتن شود. چرا كه زنان مجبورند از موهبت باروري خود به عنوان يك ابزار استفاده كنند و مثل يك دستگاه پرورش جنين باشند كه اين احساس ابزار بودن، انسان را به پوچي مي رساند.>
اين روان شناس اعتقاد دارد: <ترويج فرهنگ پذيرفتن فرز ند از پرورشگاه ها، مي تواند به مراتب موثرتر و مناسب تر از اجاره رحم باشد و باري از دوش جامعه كم كند، نه اينكه به آن بيفزايد. >
با وجود اين و صرف نظر از ابعاد رواني اين طرح، به نظر مي‌رسد تبعات فرهنگي اجاره رحم براي زنان اجاره دهنده آن قدر بالا باشد كه آسيب آن، بيش از منافعي نظير حفظ كانون خانواده به چشم بيايد و از آنجايي كه چنين طرحي آنقدر ضريب آسيب پذيري بالايي دارد كه نمي توان با اجراي آن، منتظر مشاهده عواقب و تصميم گيري در خصوص ادامه دادن يا ادامه ندادن آن بود، به نظر مي رسد كارشناسي هاي دقيق تري را براي اجرايي شدن مي طلبد.
     
  
صفحه  صفحه 40 از 57:  « پیشین  1  ...  39  40  41  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA