انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 52 از 57:  « پیشین  1  ...  51  52  53  ...  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
ریزش موی سر...

درمان
البته راههای درمانی مختلفی برای درمان ریزش مو پیشنهاد شده، که بعضی از آنها کارسازند و برخی خیر. ما در اینجا به برخی از راه حل های کارساز اشاره می کنیم:
بستگی به علت ریزش موی شما دارد. یک رژیم غذایی مناسب با پروتئین کافی، ویتامین B کافی و مس، روی و ید کافی نیاز است و هر علتی که پیش از‌این ذکر شد، باید برطرف شود.
بعضی از داروها هم ممکن است کمک کنند. در‌این مورد ماینوکسیدیل که روی پوست سر استفاده می‌شود و مردان و زنان می‌توانند از آن استفاده کنند و فیناستراید که به صورت قرص است و فقط مردان می‌توانند استفاده کنند، وجود دارند. دو داروی آودارت و نیزورال برای جلوگیری از ریزش مو موثرند اما فقط برای‌این مشکل استفاده نمی‌شوند، ضرورت دارد که برای تشخیص علت و نوع ریزش موی خود حتما به یک پزشک پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید و به طور خود سرانه دارویی را مصرف نکنید.


فیناستراید
دارویی است كه ابتدا برای درمان بزرگی خوش خیم غده پروستات به كار می‌رفت و به دنبال استفاده از آن، اثربخشی آن در درمان ریزش موی نوع مردانه مشاهده و ثابت شد.
در خانم‌ها ریزش موی شبیه نوع آندروژنتیك وجود دارد كه به ریزش موی تیپ زنانه معروف است. فیناستراید می‌تواند روی جنین پسر، اثر نامطلوب بگذارد و به همین علت در خانم‌های باردار یا خانم‌هایی كه احتمال باردار بودنشان طی دوره درمان وجود دارد، تجویز نمی‌شود.

ریزش موی سر...


ماینوكسیدیل
دارویی كه به صورت محلول‌های 2 درصد و 5 درصد و به صورت موضعی استفاده می‌شود، بدون نسخه به فروش می‌رسد ولی بهتر است تحت نظر پزشك پوست و مو استفاده شود. در ابتدا برای درمان پر فشاری خون تجویز می‌شد ولی معلوم شد كه در درمان ریزش موی نوع مردانه نیز مؤثر است. ماینوكسیدیل با اتساع رگ‌های خونی، بر رشد موها موثر است و هیچ تاثیری بر هورمون‌های مردانه ندارد. این دارو در شروع ریزش و ریزش کم‌وسعت، مؤثرتر است تا در موارد طول كشیده و وسیع. تاثیر آن در همه افراد یكسان نیست. ماینوكسیدیل بر نواحی مركزی و قله پوست سر بیشتر از قسمت‌های جانبی و بر موهایی كه در فاز رشد قرار دارند، بیش از فاز استراحت و بر موهای نازك و كركی و موهای خشن به یک میزان موثر است. هنگام استفاده از ماینوكسیدیل، ریزش مو در فاز استراحت ممكن است برای مدت كوتاهی بیشتر شود.‌ این اثر، موقتی است و موهای ریخته شده، طی هفته‌های بعد دوباره رشد می‌كنند.
در ضمن از ماینوكسیدیل می‌توان به عنوان درمان مكمل پس از سایر درمان‌های ریزش مو چون كاشت مو استفاده كرد. آثار جانبی ماینوكسیدیل كم و جزیی است (تحریك و خارش موقت پوست) و كاهش فشار خون با استفاده از نوع موضعی پیش نمی‌آید. احتمال رشد موهای زاید در صورت وجود دارد كه اغلب به علت تماس اتفاقی دارو با پوست صورت است.
     
  
زن

 
رایانه و بیماری...

استفاده از رایانه در زمان ما به یکی از رایج‌ترین کارها تبدیل شده است. امروزه رایانه نه تنها در خانه‌ها بلکه در محیط‌های کاری نیز گسترش بی‌رویه‌ای پیدا کرده‌اند و کمتر اداره و سازمانی را مشاهده می‌کنیم که از رایانه در آن خبری نباشد. این پدیده جدید اگرچه فواید بی‌شماری به ما انسان‌ها هدیه کرده است اما مشکلاتی برای کاربران به همراه می‌آورد.
کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی معتقدند کار با رایانه عوارضی به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین آنها می توان به مشکلات بینایی برای کاربر، عوارض مفصلی و عضلانی، مشکلات زایمانی در دوران بارداری،‌ عوارض پوستی، استرس و تنفس گازهای مضر متصاعد شده از رایانه، اشاره کرد.

رایانه و بیماری...


مشکلات بینایی:
مشکلات بینایی، از شایع‌ترین مشکلاتی است که در اثر کار زیاد با رایانه بروز می‌کند. درد، سرخی و سوزش چشم و آب‌ریزش آن، دوبینی، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شود، از جمله این عوارض است. چشم‌های انسان عادت دارند تا بسیار راحت روی اشیای دور و نزدیک متمرکز شوند، به همین دلیل احتمال خستگی ماهیچه چشمی که روی کاغذ و صفحه مانیتور متمرکز شده وجود دارد. همچنین ماهیچه‌های دیگر چشم، از تغییرات نور یا درخشندگی یا از تغییر مسیر دید بین صفحه نمایشگر و نوشته‌های در حال تایپ خسته می‌شوند و به دلیل جابه‌جایی زیاد کلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست می‌دهد. افرادی که دارای اختلالات انکساری اصلاح نشده هستند، بیشتر در معرض خطرند.

عوارض مفصلی و عضلانی:
یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض کار با رایانه، دردهای عضلانی و درد مچ دست و بازوها است. درد گردن و کمر در طولانی مدت، خمیدگی پشت از عوارض دیگر کار زیاد و طولانی با رایانه است. به طور معمول،‌ کاربران رایانه، ساعدها، دست‌ها، بازوان، پشت و گردن خود را در یک حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل سبب وارد شدن فشار زیاد، در زمان طولانی، روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی نیز منجر شود. در این رابطه، عوامل ارگونومیکی مانند بار کاری، حرکات تکراری، طرز نشستن، زاویه دید، وضعیت میز و صندلی، ارتفاع صفحه کلید و مانیتور، وضعیت نوری، سرعت تایپ و نداشتن آرامش روانی می‌تواند از مشکلات جدی به شمار رود.
     
  
زن

 
رایانه و بیماری...

استرس و مشکلات عصبی، روانی:
حجم کار زیاد و دوری از همکاران در محیط کار می‌تواند به بروز مشکلات روانی منجر شود. البته کار با رایانه افسردگی ‌زا به شمار نمی‌رود بلکه حجم زیاد کار است که در ایجاد استرس روانی نقش دارد.

تنفس گازهای رایانه:
بدنه رایانه‌ها و نمایشگرها بر اثر گرم شدن، بوی مخصوصی از خود متصاعد می‌کنند. از جمله این بوها، گاز دیوکسین است که به وسیله بدنه رایانه و صفحه نمایشگر تولید می‌شود. این مواد به‌عنوان مواد ضدحریق در بدنه نمایشگر و بردهای رایانه به کار می‌روند. همچنین گاز اوزن به هنگام کار چاپگر لیزری تولید می‌شود که به بافت مخاطی بینی، چشم و گلو آسیب می‌رساند. بنابراین رعایت استانداردهای مربوط در این خصوص از سوی واردکنندگان یا تولیدکنندگان رایانه ضروری است.


رایانه و بیماری...

مشکلات دوران بارداری و زایمان:
برخی پژوهشگران بر این باورند که زایمان‌ها و بارداری‌های غیرعادی و تولد نارس و ناقص به استفاده از صفحه نمایش رایانه و وجود تشعشات آن مربوط است. برخی تحقیقات نشان دهنده این مطلب است که سقط جنین در زمانی که در معرض میدان‌های مغناطیسی حاصل از رایانه با قدرت بیش از 9/0 میکروتسلا قرار دارند، شایع‌تر است. بنابراین هنگام خرید یا استفاده از رایانه باید دقت کنید که رایانه شدت میدان مغناطیسی زیادی نداشته باشد.

مشکلات پوستی:
ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهای قدیمی موجب تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می‌شود. در میدان بین بارهای مثبت و صورت کاربر، گرد و خاک و ذرات در تمامی جهات حرکت می‌کنند. اگرچه میزان گرد و خاک و ذرات بسته به نوع تهویه اتاق، کف‌پوش و عوامل دیگر تغییر می‌کند، همیشه وجود دارند. جریان بارهای مثبت حاصل در این میدان ممکن است در افرادی که حساسیت پوستی دارند، موجب خشک شدن پوست دست و صورت و ترک خوردن آن شود. همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که از حساسیت‌های پوستی شکایت دارند و هنگام کار بیشتر تحت فشارهای فکری و عصبی قرار می‌گیرند، فشارها و استرس‌ها موجب تغییرات هورمونی مانند تیروکسین و پرولاکتین و همچنین ضایعات پوستی در آنها می‌شود. در یک مطالعه دیگر نیز ارتباط میان ضایعات پوست صورت و کار با رایانه را به عوامل روانی اجتماعی و مسایل محیط کار نسبت داده‌اند. البته عوامل شخصی هم در بروز این ضایعات دخالت دارند.
     
  
زن

 
هپاتیت ب...

تا یکی دو سال پیش ؛ حتی اسمش هم به گوشمان نخورده بود. اما حالا تقریبا همه اسم هپاتیت و انواع آن خصوصا هپاتیت ب را شنیده ایم.
بیماری هپاتیت ؛ بیماری است که کبد را متورم کرده و فعالیت آن را مختل می کند. بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن ؛ مانند مقابله با عفونت ها ؛ متوقف کردن خون ریزی ؛ پاک کردن خون از سموم و داروها و ذخیره انرژی در بدن از سوی کبد انجام می گیرد.
ویروس هپاتیت ب نیز با اختلال در کار کبد باعث مختل شدن کار این عضو می شود که راههای آلودگی به این بیماری نیز متفاوت است.

هپاتیت ب...

راههای انتقال
آلودگی به هپاتیت ب به طور عمده در نتیجه تماس با خون و ترشحات جنسی آلوده؛ به روشهای زیر صورت می گیرد :
- تولد از مادر آلوده به ویروس هپاتیت ب
- تماس جنسی حفاظت نشده با فرد آلوده
- استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سوزن و سرنگ ؛ تیغ اصلاح ؛ مسواک و ...
- تزریق مکرر خون یا فرآورده های خونی آلوده
- دیالیز با وسایل آلوده و پیوند اعضای آلوده
- خالکوبی؛ حجامت؛ سوراخ کردن گوش؛ خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محلهای نامطمئن و آلوده یا هر اقدامی که منجر به سوراخ شدن پوست با وسایل آلوده غیراستریل شود. هپاتیت ب از طریق دست دادن؛ در آغوش گرفتن؛ بوسیدن و نشستن در کنار فرد آلوده و سایر تماسهای معمولی منتقل نمی شود و حضور افراد آلوده در محیط های کار و اجتماع بلامانع است.
     
  
زن

 
هپاتیت ب...

علایم هپاتیت ب
آلودگی به ویروس هاتیت ب به سه حالت متفاوت ممکن است دیده شود.

هپاتیت حاد:
در این حالت ؛ بیمار پس از یک دوره مقدماتی با نشانه هایی مانند تب ؛ سرماخوردگی ؛ تهوع ؛ استفراغ ؛ و درد شکم دچار زردی می شود. اولین عضوی که زردی در آن دیده می شود ؛ سفیدی چشمهاست. به طور معمول ؛ این علائم خود به خود بر طرف میشود و پس از ۶ ماه خون از ویروس پاک میشود و فقط در ۵ تا ۱۰ درصد بیماران بالغ ممکن است آلودگی ؛ مزمن شود.

هپاتیت مزمن:
در این حالت نشانه ها بسیار غیر اختصاصی است. شایع ترین نشانه هپاتیت مزمن ؛ ضعف و خستگی طولانی است. گاهی ممکن است زردی خفیف یا خارش وجود داشته باشد. با پیشرفت بیماری ممکن است نارسایی کبدی بروز کند. این افراد باید تحت نظر پزشک باشند و در صورت نیاز ؛ دارو درمانی شوند.

آلودگی بدون علامت:
در این حالت فرد بدون هیچ گونه نشانه بالینی و یا آزمایشگاهی از بیماری کبدی ؛ ویروس هپاتیت را در خون خود دارد و می تواند آن را به سایرین انتقال دهد. این افراد به درمان دارویی نیاز ندارند ولی خطر مزمن شدن هپاتیت در آنان زیاد است و باید هر ۶ ماه یکبار از سوی پزشک معاینه شوند. بیشتر موارد آلودگی به هپاتیت ب بدون نشانه است. بنابراین بهترین روش تشخیص بیماری ؛ آزمایش خون از نظر وجود ویروس هپاتیت ب است.

هپاتیت ب...

پیشگیری
- هرگز از وسایل تیز و برنده؛ نظیر سرنگ و سوزن؛ تیغ اصلاح و مسواک به صورت مشترک استفاده نکنید.
- از انجام کارهایی که به سوراخ شدن و ایجاد خراش در پوست منجر می شود ؛ نظیر خالکوبی و حجامت در مراکز غیر مطمئن و آلوده پرهیز کنید.
- از تماس جنسی مشکوک و حفاظت نشده پرهیز کنید.
نوزادان خود را در سه نوبت واکسینه کنید.
در صورتی که جزو یکی از گروههای زیر هستید؛ نسبت به ۳ نوبت واکسیناسیون هپاتیت ب اقدام کنید:
- پزشک ؛ دندانپزشک و پیرا پزشکان
- افراد تحت دیالیز
- افرادی که به علت ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر هموفیلی و تالاسمی؛ مکرر خون یا فرآورده های خونی دریافت می کنند.
- افراد خانواده فرد آلوده که با وی هم منزل هستند.
     
  
زن

 
گلودرد کودکان...

بلع دردناك یا گلودرد از آن دسته بیماری‌هایی است كه اگر بگوییم اصلی‌ترین علت ملاقات پزشك است اغراق نكرده‌ایم. البته گلودرد بیماری نیست و اغلب نشانه‌ای از یك بیماری مثلا عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزاست و معمولا اولین نشانه بیمار شدن كودك شماست. احتمالا برای اغلب والدین این سوال مطرح است كه چه زمانی گلودرد كودك نیاز به مراقبت پزشكی و مراجعه به پزشك دارد. اغلب گلودردها ویروسی است و خودبه‌خود بعد از یك هفته بهبود می‌یابد. تنها درصد كمی از گلودردها به علت عفونت باكتریایی است كه نیاز به ویزیت پزشك دارد. برای پاسخ به سوالتان بد نیست مقاله این شماره را با دقت بیشتری بخوانید.


گلودرد کودکان...


عاملا‌ن ریز و درشت گلودرد
بلع دردناك و خراشنده كه گلودرد یا در اصطلاح پزشكان «فارنژیت» گفته می‌شود، معمولا با علائم متفاوتی همراه است كه بستگی به نوع عفونت كودكتان دارد:

* عفونت‌های ویروسی: در سرماخوردگی علائم همراه شامل عطسه، آبریزش چشم، سرفه، تب خفیف، درد خفیف بدن یا سردرد است اما در آنفلوآنزا معمولا خستگی و ضعف، بدن درد، لرز، عرق و تب بالای /8‌‌38 همراه گلودرد است. «مونونوكلئوز» عفونت ویروسی دیگری است كه با گلودرد بسیار شدیدی همراه است و اگر چه علائم بیماری تقریبا 10روز طول می‌كشد اما هفته‌ها زمان می‌برد تا بعد از ''مونو'' بدن مقاومت خود را بازیابد. علاوه بر گلودرد علائم زیر همراه مونونوكلئوز دیده می‌شود: تورم غددلنفی در گردن و زیر بغل، تورم لوزه‌ها، سردرد، بی‌اشتهایی، جوش دانه‌های پوستی، طحال متورم و التهاب كبد. در سایر عفونت‌های ویروسی مثل سرخك، آبله‌مرغان و خروسك (كروپ) نیز گلودرد وجود دارد.

* عفونت‌های باكتریایی: گلودرد استرپتوكوكی، تونسیلیت یا التهاب لوزه‌ها و دیفتری-بیماری تنفسی نادر اما شدیدی كه موجب مشكلات تنفسی و بلع دردناك می‌شود - می‌توانند گلودرد شدیدی ایجاد كنند.
     
  
زن

 
هفت ادعاي غير واقعي كه حتي پزشكان هم آن را باور داردن

گوشت بوقلمون موجب ايجاد کسالت و خواب آلودگی می شود.
مطالعه در نور کم، موجب ضعيف شدن چشم می شود.
يک فرد بزرگسال بايد درطول روز حد اقل هشت ليوان آب بنوشد.
براساس گزارش نشريه پزشکی بريتانيا، اينها برخی از ادعاهای غيرواقعی و نادرست پزشکی هستند که حتی پزشکان نيز آنهارا باورکرده اند.
تحقيقگران دانشکده پزشکی دانشگاه اينديانا، فهرستی را از اظهارات رايج پزشکی تهيه کرده اند، که مورد قبول پزشکان و عموم مردم قرارگرفته است.
آنها شايعاتی را شامل اين ليست کرده اند، که درموارد گوناگون از زبان پزشکان شنيده اند. نتيجه اين تحقيق يک فهرست هفت بخشی متشکل از ادعاهای غير واقعی در زمينه پزشکی و سلامتی است، که بطور گسترده از سوی پزشکان يا رسانه ها تکرار می شوند اما هيچ گونه پايه و اساس علمی ندارند.
دکتر ريچل سی وريمن، و دکتر ارون ايی کرول، نويسندگان اين مطالعه گفتند با وجود اينکه پزشکان می دانند يک پزشک خوب بايد دائما درحال فراگيری و کشف اطلاعات جديد باشد، اما آنها اکثر اوقات فراموش می کنند که اعتقادات پزشکی موجود خود را مجددا مورد بازنگری قراردهند.
ريچل سی وريمن و اورن ای کرول در گزارش تحقيقاتی خود می نويسند: «اين باورهای نادرست و غير واقعی پزشکی، تنها يک يادآوری ساده و شوخ طبعانه برای آن است که فراموش نکنيم اطلاعات ما ممکن است نادرست باشد و بايد ديگر اشتباهاتی که ممکن است ناخواسته وارد باورها و يا تجويزات پزشکی ما شده اند را مورد پرسش و بازنگری قرار دهيم.»

هشت ليوان آب در روز
نويسندگان اين مقاله با وجود اينکه با چندين توصيه اثبات نشده در اين زمينه، به ويژه در مطبوعات برخورده اند اما هيچ گونه مدرک علمی برای اين اظهارنظر به دست نياورده اند.
آنها می گويند منبع اين نظريه ممکن است از مقاله ای سرچشمه گرفته باشد که در سال ۱۹۴۵ توسط شورای ملی تحقيقات، بخشی از آکادمی علمی ملی منتشر شد و درآن «ميزان مناسب» مصرف آب برای بزگسالان، دو و نيم ليتر در روز قيد شده بود. درحالی که درجمله آخر اين مقاله آمده است که بخش عمده اين آب، به طور طبيعی از طريق غذای روزانه فرد وارد بدن انسان می شود.
دکتر وريمن و دکتر کرول می گويند: «جمله بسيار مهم آخر اين مقاله ازنظر افتاده است و ممکن است مقاله اشتباها اينگونه تعبير شده باشد، که نوشيدن هشت ليوان آب در روز را برای فرد بزرگسال توصيه می کند.»
آنها اضافه می کنند: «مطالعات موجود نشان می دهد که ميزان کافی مايعات معمولا با نوشيدن آب ميوده، شير و يا نوشيدنی های گرمی که فرد در طول روز مصرف می کند، وارد بدن او می شود.»
۱۰ درصد مغز
نويسندگان اين مطالعه می گويند باور به اين امر که ما تنها ده درصد از قابليت مغز خود را استفاده می کنيم، تغريبا به مدت يک قرن است که شايع شده است.
گاه اين ادعا به آلبرت آينشتاين نسبت داده می شود، اما هيچ گونه مرجع علمی و يا بيانه ای در اين زمينه به ثبت نرسيده است.
نزديکترين مرجع به اين ادعا به گفته نويسندگان اين مطالعه به سال ۱۹۰۷ ميلادی باز می گردد و اين ادعا اغلب اوقات توسط افرادی بازگو می شود که از قدرت تزکيه نفس و خود بهينه سازی حمايت می کنند.
با اين وجود نويسندگان می گويند مدارک به دست آمده از افرادی که آسيب مغزی ديده اند، به همراه ديگر مطالعات مربوط به مغز نشان می دهد که افراد بيش از ده درصد مغز خود را استفاده می کنند.
نويسندگان مقاله می گويند: «تعداد بيشماری از مطالعات مربوط به مغز نشان می دهد که هيچ قسمتی از مغز کاملا ثابت و غيرفعال نيست.»
رشد مو و ناخن پس ازمرگ
اين ادعا بارها در فيلم ها و شوهای تلوزيونی تکرار شده است اما واقعيت ندارد.
رشد مو و ناخن مستلزم «فعل و انفعالات پيچيده هورمونی است» که بلافاصله پس از مرگ متوقف می شوند.
دليل اين اعتقاد قديمی نيز می تواند اين باشد که با کم شدن آب بدن فرد پس از مرگ، و جمع شدن متعاقب پوست نازک بدن، اين خيال باطل متبادر به ذهن شود که ناخن و مو رشد کرده است.
رابطه تراشيدن موی بدن و رشد سريعتر آن
اين باور رايج نيز معمولا از طريق مطبوعات و رسانه ها تقويت می شود.
يک آزمايش بالينی درسال ۱۹۲۸ ثابت کرد که تراشيدن مو هيچ گونه تاثيری بررشد آن ندارد.
اين اکتشاف توسط مطالعات جديدتر نيز تاييد شده است. وقتی که مو پس از تراشيده شدن مجددا رشد می کند، به نظر زبر تر می رسد زيرا نوک آن به باريکی موی نتراشيده نيست.
همچنين به نظر تيره تر می رسد، زيرا مانند موی قبلی تحت شعاع نور آفتاب قرار نگرفته است.
مطالعه در نور کم
به گفته نويسندگان اين تحقيق، باور بر اين امر که نورکم موجب تضعيف ديد و چشم انسان می شود، تنها به خستگی چشم بازمی گردد.
نور ضعيف موجب می شود فرد برای تمرکز بر لغات به چشمان خود فشار وارد آورد.
اين حرکت متعاقبا باعث می شود که فرد کمتر پلک بزند و به اين ترتيب کره چشم خشک تر می شود. بنابر اين مطالعه در نور ضعيف برای چشم ناراحت کننده است، اما هيچگونه آسيب دائمی بر آن وارد نمی کند.
خواب بعد از بوقلمون
اين ادعای غيرواقعی که گوشنت بوقملون آدم را خواب آلود می کند، در اين حقيقت ريشه دارد که گوشت بوقلمون حاوی اسيد آمينه «تريپتوفان» است، که در پروتئين يافت می شود و برای بدن انسان ضروری است.
مطالعات علمی نشان داده است که اسيد آمينه تريپتوفان بر خواب و خلق و خوی انسان تاثير دارد.
با اين حال ميزان اين اسيد آمينه در گوشت بوقلمون استثنايی نيست. اين باور که فرد بعد از خوردن گوشت بوقلمون خواب آلود می شود، احتمالا به اين خاطر به وجود آمده است که بدن انسان برای هضم غذا، آن هم پس از صرف يک پرس غذای مفصل، انرژی بيشتری صرف می کند.
همچنين جريان خون و اکسيژن در مغز کاهش می يابد.
مردم در آمريکا معمولا درطول تعطيلات رسمی و عيدها بيشتر غذای سنگين می خوردند و گوشت بوقلمون از جمله غذاهای مرسوم در اين ايام بشمار می آيد.
مضرات موبايل در بيمارستان
گزارش های ثابت نشده حاکی از آن است که تلفن های موبايل موجب ايجاد اعلان خطرهای مصنوعی بر روی صفحه های مونيتورکامپيوترها و سوء عمل در دستگاه های برقی نظير پمپ های تزريقی می شوند.
پس از انتشار يک مقاله پزشکی، که پيش از سال ۱۹۹۳ ميلادی دررابطه با يکصد گزارش مربوط به اين سوء ظن منتشر شده بود، و درآن قيد شده بود که ممکن است تلفن های موبايل موجب اختلالات مغناطيسی دردستگاه های برقی بيمارستانها شود، مقاله مفصلی پيرامون اين مطلب در صفحه اول روزنامه والستريت جورنال منتشر شد.
از آن پس بسياری از بيمارستان ها استفاده از تلفن های موبايل را در داخل بيمارستان ها ممنوع اعلام کردند.
اما نويسندگان اين تحقيق می گويند هيچ گونه مدرک علمی دراين رابطه به دست نياورده اند.
     
  
زن

 
گلودرد کودکان...

از كجا آمده‌ای...
ویروس و باكتری هر دو از راه دهان یا بینی وارد بدن می‌شوند. مثلا وقتی كودك ذرات معلق هوا را زمان سرفه یا عطسه دیگران، از راه تنفس وارد ریه خود كند یا با فرد بیمار دست بدهد و یا وسایل مشترك مانند ظروف، حوله، اسباب بازی، دستگیره در و ... را لمس كند و بعد از آن به چشم یا بینی خود دست بزند احتمال دارد كه او نیز بیمار شود. از آنجایی كه میكروب‌های عامل گلودرد،‌ واگیردار هستند، می‌‌توانند به راحتی در هر جا كه تعداد افراد زیادی اجتماع می‌كنند مثل مدرسه، مهدكودك، اتوبوس و حتی خانه خودتان، منتشر شوند. با این‌حال گلودرد غیر از عفونت‌های باكتریایی و ویروسی علل دیگری هم دارد از جمله:

*‌ آلرژی یا حساسیت به مو و پشم حیوانات خانگی، قارچ‌ها و گروه گیاهان

* خشكی هوای منزل به‌خصوص صبح‌های زمستان كه هوای اتاق‌ها بسیار گرم نگه داشته می‌شود، می‌‌تواند موجب خشكی گلو شود. تنفس از راه دهان به‌دلیل احتقان مزمن بینی نیز می‌تواند گلوی خشك و دردناك ایجاد كند.

* آلودگی هوا و محرك‌های شیمیایی (مثل پاك كننده‌ها) و سیگار و الكل موجب تحریك مداوم گلو می‌شوند.

* كشیدگی عضلات گلو بعد از داد زدن در یك كنسرت یا مسابقه ورزشی، می‌تواند گلودرد ایجاد كند.

* بیماری بازگشت اسید معده: این بیماری در بچه‌ها شایع نیست اما وقتی اسید معده به مری بازگردد رخ می‌دهد. به طور معمول سوزش گلو در این بیماری با سایر علائم بیماری ویروسی همراه نیست و گلودرد دائمی است. با تغییر سبك زندگی و تغذیه می‌توانید از بازگشت اسید پیشگیری كنید یا آن‌را كاهش دهید.

* ایدز: افراد HIV مثبت (كه شمارش CD4 آنها كم است) گاهی گلودرد مزمن پیدا می‌كنند كه به‌دلیل عفونت ثانویه مانند برفك دهان یا سیتومگالوویروس است.

* تومورها: اگر به سیگار یا الكل معتاد هستید، در معرض خطر تومورهای گلو، زبان و حنجره هستید كه گاهی علائم خفیف و گاهی خشونت صدا و بلع دردناك ایجاد می‌كنند.
     
  
زن

 
گلودرد کودکان...

گوش به زنگ خطر باشید...

در شرایط زیر لا‌زم است كودك خود را نزد پزشك ببرید:

* در صورت گلودرد مكرر و عود كننده داشته یا تماس با فرد مبتلا به گلودرد استرپتوكوكی.

* گلودرد او خیلی شدید است و بیش از یك هفته طول كشیده.

* در تنفس یا بلع او مشكل شدید ایجاد شده است.

* وجود آب ریزش شدید از دهان .

* تب بیش از 5/38‌ درجه‌سانتی‌گراد در بچه‌های زیر 6 ماه و بیش از 4/39 درجه سانتی‌گراد در بچه‌های بزرگتر.

* تورم دردناك غدد لنفاوی گردن.

* در ته حلق او چرك دیده شود.

* جوش دانه‌های پوستی.

* خشونت صدایی كه بیش از دو هفته طول كشیده .

* وجود خون در بزاق یا خلط.

* وجود علائم از دست دادن آب بدن مانند چشم‌های گود رفته، ضعف شدید و كاهش دفع ادرار.
     
  
زن

 
گلودرد کودکان...

هر كس خربزه بخورد...
اگر چه هر كسی ممكن است گلودرد بگیرد اما بعضی عوامل افراد را مستعدتر می‌كند. مثلا بچه‌ها و نوجوانان بیشتر احتمال ابتلا به گلودرد دارند. بچه‌های 5 تا 18 ساله ممكن است 5 بار در سال دچار گلودرد شوند، در حالی‌كه در بزرگسالان این میزان كمتر از نصف است. متاسفانه بچه‌ها معمولا دچار گلودرد استرپتوكوكی، شایع‌ترین عفونت باكتریایی عامل گلودرد می‌شوند. در معرض دود سیگار بودن به‌دلیل صدها ماده شیمیایی سمی موجود در آن می‌تواند پوشش گلوی كودك را تحریك كند، بنابراین بچه‌هایی كه والدین سیگاری دارند بیشتر گلودرد می‌گیرند. آلرژی و حساسیت فصلی به گردوغبار و‌ قارچ‌ها و ... می‌تواند احتمال ابتلا به گلودرد را زیاد كند. كودكی كه عفونت‌های مزمن و مكرر سینوس‌ها داشته ، نیز به‌دلیل تخلیه عفونت بینی و سینوس گلو، بیشتر دچار گلودرد می‌شود. كودكانی كه در جاهای محصور و بسته مانند شیرخوارگاه‌، مهدكودك، مدرسه و... هستند، احتمال سرایت بیماری به آنها بیشتر است. اگر خانواده به كودك نیاموزد، رعایت نكردن بهداشت و نشستن دست‌ها میزان ابتلای كودكان را بالا می‌برد. در ضمن اگر مقاومت بدن كودك به هر دلیل از جمله بیماری نقص سیستم ایمنی، دیابت داروهای خوراكی استروئیدی و شیمی درمانی، خستگی و تغذیه نامناسب كم شود، باز هم مستعد ابتلا به عفونت‌هاست.


لگودرد کودکان...

پزشك چگونه تشخیص می‌دهد؟

اغلب اوقات پزشك، علت گلودرد كودكتان را با معاینه فیزیكی و كشت حلق تشخیص می‌دهد. در حین معاینه، پزشك گلو را از نظر قرمزی، تورم و رگه‌های سفید یا چرك روی لوزه‌ها بررسی می‌كند. اگر چه این علائم نشانگر عفونت است اما فقط با نگاه دقیق نمی‌توان گفت عفونت ویروسی یا باكتریایی است. به همین دلیل امكان دارد پزشك كشت حلق یا تست سریع استرپتوكوك انجام دهد تا از وجود گلودرد استرپتوكوكی مطمئن شود. البته این كشت دو روز زمان می‌برد و امروزه تست سریع برای عفونت‌های باكتریایی به‌كار می‌رود كه فقط چند ساعت وقت لازم دارد كه این روش هم دقت زیادی ندارد، به همین دلیل در كشور ما این دو روش خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
     
  
صفحه  صفحه 52 از 57:  « پیشین  1  ...  51  52  53  ...  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA