انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 53 از 57:  « پیشین  1  ...  52  53  54  55  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
گلودرد کودکان...

و بترسیم از عوارض...

با اینكه اكثر عفونت‌های گلو خطرناك نیستند اما ممكن است عوارض جدی ایجاد كنند. به‌خصوص گلودرد استرپتوكوكی می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند تونسلیت (التهاب لوزه‌ها)، سینوزیت (عفونت سینوس‌ها) عفونت‌‌های گوش و مخملك (تب، گلودرد شدید و جوش دانه پوستی از علائم آن است) ایجاد كند. به‌دلیل نامشخصی دو عارضه بسیار مهم‌تر گلودرد استرپتوكوكی یعنی تخریب كلیوی (گلومرولونفریت) و تب روماتیسمی نسبت به گذشته كمتر شایع هستند اما در صورت بروز می‌توانند مشكلات جدی ایجاد كنند. مثلا تب روماتیسمی در بافت‌های مختلف از جمله مفاصل، پوست و عضلات، گره‌های التهابی ایجاد می‌كند. ممكن است این نقاط التهابی در عضله قلب، پوشش قلب و دریچه‌های آن ایجاد شده و در عبور جریان خون قلب اختلال ایجاد كند. با وجود اینكه جراحی گاهی دریچه‌ها را ترمیم می‌كند اما تخریب اغلب دائمی است. به همین دلیل درمان گلودرد استرپتوكوكی قبل از ایجاد عوارض اهمیت فراوانی دارد. اگر چه عفونت‌های ویروسی از باكتریایی كم‌خطرتر هستند اما بدون عارضه نیستند مثلا مونونوكلئوز عفونی می‌تواند موجب بزرگی بیش از حد و گاهی پارگی طحال شود. عوارض دیگر آن عبارتنداز: زردی (التهاب كبد) كاهش پلاكت‌ها و اختلال در انعقاد خون، كم‌خونی، التهاب قلب، تخریب عصبی كه اغلب منجر به فلج می‌شود و تورم لوزه‌ها كه گاهی موجب انسداد راه هوایی و تنفس می‌شود.


گلودرد کودکان...

دارو را تا آخر بخورید

بیشتر گلودردها كه اغلب ویروسی هستند، معمولا بدون دارو بهبود می‌یابند و البته گلودردهای ویروسی معمولا درمان دارویی ندارند. درمان چیزی نیست به جز مصرف مایعات فراوان،‌ استراحت و خواب بیشتر! در دوره بیماری از مایعاتی چون آب و سوپ استفاده كنید و دقت كنید كه نوشیدنی‌های كافئین‌دار و آب میوه‌های آماده، بی‌آبی بدن را تشدید می‌كند. اگر بلع كودك خیلی دردناك است، اجازه دهید آب‌گوشت ولرم را با نی‌ بمكد. زمانی پزشكان همه گلودرد‌ها را با آنتی‌بیوتیك درمان می‌كردند تا هم عفونت را درمان كرده باشند و هم از عوارض جدی ‌‌آن مانند تب روماتیسمی پیشگیری ‌كنند. اما امروز به‌دلیل مصرف بیش‌‌ از حد آنتی‌بیوتیك‌ها و ایجاد مقاومت به داروها در گونه‌های زیادی از باكتری‌ها، پزشكان تمایل زیادی به تجویز آنتی‌بیوتیك ندارند.

لازم است بدانید آنتی‌بیوتیك‌ها مثلا پنی‌سیلین در كاهش علائم گلودرد و تسریع بهبود تاثیر كمی دارد و نمی‌‌تواند از عود عفونت جلوگیری كند ولی اگر پزشك برای كودكتان آنتی‌بیوتیك تجویز كرده است، حتما آن‌را تا انتهای دوره دارو به كودك بدهید،‌ حتی اگر حالش زودتر خوب شد. این كار از عود عفونت و ایجاد مقاومت دارویی در باكتری‌ها جلوگیری می‌كند. اگر تب كودكتان در طول مصرف دارو قطع شد و حال عمومی خوبی داشت می‌تواند به مدرسه یا مهد كودك برود، زیرا معمولا بعد از 24 ساعت از شروع درمان، امكان سرایت بیماری وجود نخواهد داشت.
     
  
زن

 
تخمين عمر از روي چشمها

دانشمندان با بررسي چشم هاي يك فرد مرده زمان به دنيا امدن فرد را تعيين ميكنند
با سنجش بقاياي كربن در دسته اي از پروتئين هاي موجود در عدسي هاي چشم

===============================

خواندن نماز صبح از ابتلا به بيماری‌های قلبی جلوگيری می‌كند

به گزارش پایگاه شفا به نقل از ایکنا ( خبرگزاری قرآنی ايران ) : نتايج تازه‌ترين تحقيقات علمی نشان می‌دهد، خواندن نمازصبح،‌ بهترين شيوه‌ برای پيش‌گيری از بيماری‌های قلبی ـ عروقی است.بر اساس تحقيقات انجام شده ازسوی مؤسسه‌ی قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانه‌روز‌، مهم‌ترين عامل ابتلا به بيماری‌های قلبی است.
اين تحقيقات نشان می‌دهد اگر فردی به مدت طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقيقه كاهش می‌يابد كه اين امر، منجر به كندی گردش خون در سرخرگ‌ها و سرانجام انسداد رگ‌ها شده و حملات قلبی عروقی را به‌دنبال خواهد داشت. اين تحقيق همچنين بر ضرورت حداقل پانزده دقيقه تحرك بدنی پس از چند ساعت خواب تأكيدمی‌كند. در نتايج اين تحقيق با بيان اينكه ادای نماز صبح برای اين امر كافی است، به سلامت قلبی مسلمانانی كه صبح زود بيدار شده و برای انجام فريضه‌ی نماز به مسجد می‌روند، اشاره شده و آمده است: اگر اين عمل در مسجد و يا به‌صورت گروهی انجام شود، نتيجه‌ی بهتری خواهد داشت
     
  
زن

 
برانداختن قاعدگی

مدتی پیش سازمان غذا و داروی آمریکا FDA داروی Lybrel را مورد تأیید قرار داد ، برخلاف دیگر انواع قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری این دارو می‌تواند به طور پیوسته مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین خانم‌ها در زمان استفاده از این دارو دوره قاعدگی نخواهند داشت.
داروهایی مرسوم جلوگیری از بارداری در یک دوره 21 روزه استفاده می‌شوند و در انتهای 21 روز ، هر بسته آنها محتوی هفت عدد قرص بدون ماده مؤثر یا دارونما است ، بعضی از بسته‌ها هم اصلا 21‌تایی هستند و خانم‌ها خودشان باید به مدت هفت روز بین استفاده از بسته دیگر فاصله بیندازند ، تا دوره قاعدگی رخ دهد.
«لیربل» بسته‌ای 28 تایی دارد و یک قرص ترکیبی جلوگیری از بارداری است. ترکیبات دقیقا متشکل هستند از : 90 میکروگرم لوونورژسترول و 20 میکروگرم اتینیل استرادیول.
گرچه خانم‌هایی که از لیبرل استفاده می‌کنند ، دوره های قاعدگی منظم را نخواهند داشت ، اما ممکن است دوره های لکه‌بینی و خونریزی را به صورت نامنظم تجربه کنند.
برای تعیین کارایی و بی‌خطر بودن استفاده از لیبرل دو مطالعه بالینی دو ساله انجام شده است. در این پژوهش‌ها 2400 زن 18 تا 49 ساله داوطلب شدند. از این خانم ها خواسته شد که آسودگی‌ای که از دوره‌های قاعدگی ماهانه پیدا می‌کنند را با احتمال دوره های نامنظم خونریزی متعاقب استفاده از لیبرل ، مقایسه کنند ، معلوم شد که در یک سال استفاده از لیبرل 59 درصد خانم‌ها هیچ دوره خونریزی نامنظمی پیدا نکرده‌اند.
خطرات استفاده از لیبرل مانند سایر داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری هستند و شامل این موارد هستند: افزایش احتمال تشکیل لخته های خونی ، سکته های قلبی و مغزی.
این خطرات البته باید در مقابل فواید زیادی که استفاده از این قرص‌ها به ارمغان می‌آورند ، قرار گیرند و در مورد استفاده از روش مناسب پیشگیری از بارداری هر خانم باید با پزشک خود مشورت کند. قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری از خطر ابتلا به ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی نمی‌کاهند.
از آنجا که خانم‌هایی که از لیبرل استفاده می‌کنند ، قاعدگی نخواهند داشت ، تعیین اینکه باردار شده اند یا نه ، در آنها مشکل‌تر از بقیه است و آنها باید هر زمان که مشکوک به بارداری شدند ، تست‌های حاملگی انجام دهند. شاید زمانی رخ دادن قاعدگی تنها راه و روش آسان برای مطمئن شدن از حامله نبودن بود ، اما این روزها با رواج تست‌های آزمایشگاهی آسان و حتی کیت‌های خانگی تعیین بارداری ، دیگر رخ دادن قاعدگی ، تنها راه آسان پی بردن به حامله نبودن نیست.

از زمانی که استفاده قرص‌های خوراکی پیش‌گیری همه‌گیر شد ، بحث حذف دوره‌های قاعدگی منشأ بحث‌‌های بسیار بوده است ، فمینیست‌های سنتی آن را کاری غیرطبیعی می‌دانند در حالی که فمینیست‌های پیشرو آن را فرایندی رهاکننده و آسوده‌کننده تلقی می‌کنند.
حالا با تأیید این دارو بار دیگر بحث‌های دیگری شروع شده است ، آیا واقعا دست کاری پروسه طبیعی انسان ، کار درست و عاقلانه‌ای است؟
برخی‌ها ممکن است ، شک و تردید زیادی نسبت به این کار داشته باشند. در مقابل پاره‌ای دیگر این سؤال را مطرح می‌کنند که به راستی چه چیز را می‌توان طبیعی دانست و چه چیزی را غیرطبیعی؟
همین حالاهم وضعیت زنان تغییر بسیار پیدا کرده است. زنان بدوی هم به ندرت قاعده می‌شدند ، دلیل آن مشخص بود ، چون در سراسر سال‌های باروری ، یا حامله بودند و یا شیرده. بنابراین نداشتن قاعدگی برای انها چیزی طبیعی بود.
50 سال از زمانی که قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری کاربردی گسترده یافتند می‌گذرد. این قرص‌ها باعث جلوگیری از تخمک‌گذاری می‌کنند. این قرص‌ها هورمون‌هایی شبیه هورمون های بدن یک زن باردار ، دارند. بنابراین با اعلام یک حاملگی کاذب به بدن ، جلوی تخمک‌گذاری را می‌گیرند.
روز به روز بر تعداد خانم هایی که می‌خواهند با تعویق قادعدگی ، تقویم کاری‌شان به هم نخورد ، افزوده می‌شود. البته قبلا هم خانم‌ها ، یاد گرفته بودند که در زمان مسافرت ، ازدواج ، ماه عسل بین مصرف قرص‌ها ، فاصله نیندازند و یا 7 عدد قرص دارونما را مصرف نکنند.
پیشگیری از باداری فقط برای راحتی و رفاه بیشتر نیست ، در برخی از بیماری‌های خاص مانند اندومتریوز ، فیبروئید و دردهای زیاد حین قاعدگی ، هم پزشکان از قاعدگی جلوگیری می‌کنند.
پیش از تأیید داروی لیبرل ، داروهای دیگری به صورت محدودتر در این زمینه استفاده می‌شدند ، مثلا داروی Seasonale برای سه ماه به صورت پیوسته مورد استفاده قرار می‌گرفت و در انتهای سه ماه یک هفته قطع می‌شد تا قاعدگی رخ دهد
     
  
زن

 
تأثیر نماز بر عفونت های گوارشی


عوامل عفونی مختلف اعم از باكتری ها، ویروس ها و انگل ها، می توانند باعث درگیری دستگاه گوارش انسان و مشكلات متعدد ناشی از آن شوند. این مشكلات می توانند از یك خارش ساده شبانه بر اثر ابتلا به نوعی انگل، تا اسهال های وحشتناك تظاهر كنند. اما یكی از برجسته ترین مواردی كه در آن شعار معروف علم طب: " پیشگیری همیشه مؤثرتر از درمان است " صدق می كند، همین مورد عفونت های گوارشی است.
دانش پزشكی، امروزه عامل انتقال بسیاری از عوامل عفونی را اصطلاحاً Fecal- Oral (مدفوعی ـ دهانی) شناسایی كرده است كه یك گروه عمده از این عوامل عفونی دارای این ویژگی هستند كه پس از اجابت مزاج بر روی دست باقی می مانند و بعداً در موقع غذا خوردن و از طریق دهان وارد بدن می شوند و ایجاد بیماری می نمایند .

از این جهت امروزه در همه ممالك پیشرفته اولین اصل بهداشتی كه برای مقابله با عفونت های گوارشی به همگان (به خصوص کودکان) آموزش داده می شود، شستشوی دست ها قبل از غذا خوردن و پس از اجابت مزاج است و به این ترتیب تأثیر نظافت دست ها در پیشگیری از گروه زیادی از بیمارهای عفونی، باور نكردنی است.
فرمان وضو كه در آیه شریفه 6 از سوره مباركه مائده در قرآن مجید*، صادر شده است، به سادگی و صراحت امر به شستشوی دستان (تا آرنج) می كند و 14 قرن پیش با بیان دستوری پیرامون نماز، پیام آور نكته ای می شود كه علم بشری در آستانه قرن 21 به اهمیت بیش از پیش آن، دست یافته است.
مقارنت اوقات نماز با سه وعده معمول غذایی (صبحانه و نهار و شام) یا حتی وعده های غذا هنگام روزه داری (سحر و افطار) سبب می شود كه شخص نمازگزار، موقع انجام وضو (كه معمولا متعاقب اجابت مزاج نیز هست) خود به خود به شستشوی دست ها بپردازد و هر گونه عامل بیماری زای عفونی را از دست های خویش بزداید و در نتیجه موقع صرف غذا، هیچ عامل عفونی ناشی از دست های آلوده موفق به ایجاد بیماری در بدن او نشود.
*پی نوشت:

آیه 6 سوره مائده: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَینِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَیْدِیكُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـكِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ "
ترجمه: "ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به نماز برخاستید، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهایتان را تا قوزک مسح کنید و اگر جنب بودید خود را پاک سازید و اگر بیمار یا در سفر بودید یا از جای قضای حاجت آمده بودید یا با زنان نزدیکی کرده بودید و آب نیافتید با خاکی پاک تیمم کنید و صورت و دستهای تان را با آن مسح کنید، خدا نمی خواهد شما در رنج افتید، بلکه می خواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند، باشد که سپاس گزارید."

نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی
سایر مطالب : در لینک زیر
     
  
زن

 
تب مالت-بروسلوز

تب مالت يا بروسلوز يک بيماري عفوني و مسري است که بين انسان و دام مشترک است يعني از حيوان به انسان منتقل مي شود .
بروسلا اولين بار توسط بروس در سال ۱۸۸۷ از طحال سربازان انگليسي که در جزيره مالت فوت کرده بودند جدا شده است .
* راه سرايت :
مخزن بيماري بز، گاو و حيوانات آلوده ديگر است ، مصرف شيرخام و تماس با حيوانات آلوده سبب ابتلاء ميگردد . نگهداري بز و مصرف شير آن براي تغذيه کودک از علل مهم سابق در ايران بشمار ميرفت . در ايران در آدمي بيشتر بروسلا ملي تن سيس ديده مي شود که دلائل دقيق آن با وجود بودن بروسلاي آبورتوس در دامهاي اين کشور معلوم نيست . گوشت و ديگر بافت هاي دامهاي کشته ، تراوشات تناسلي بويژه تراوش حاصل از سقط دامها ، جنين ، آغل ، طويله ، زمين آلوده ، شير ، پنير ، سرشير و خامه تازه و آب و هواي آلوده سرچشمه بيماري است . حيوان آلوده در موقع سقط جنين خطرناکتر از همه چيز است و سبب آلوده کردن طويله ومحيط خود مي شود و ۸ تا ۱۲ هفته اين آلودگي برجا ميماند . همه گيري در دهات در فصل زايمان دامها زياد است . در ۷۲٪ - ۶۰٪ موارد ميکرب از راه پوست وارد بدن مي شود و در ۱۶ تا ۳۰٪ موارد از راه غذا است . بطور نادرتر سرايت از راه تناسلي و دستگاه تنفسي صورت ميگيرد . در يک مورد مادر از راه شيردادن طفل خويش را آلوده کرده است .
کودکان روستائيان و افرادي که حيوانات اهلي نگهداري مي کنند بيشتر در معرض آلودگي هستند انتقال از راه جنين هم امکان پذير است ( تب مالت مادرزادي ) ، آلودگي در دوره هاي اول حاملگي ممکن است سبب سقط شود . در پنير تازه بز ميکرب ۶ تا ۱۰ روز و بندرت ۲۰ تا ۶۰ روز زنده مي ماند . در پنير گوسفند ۴۵ تا ۶۵ روز ، در پنير گاو تا ۹۰ روز زنده ميماند .
* نشانه هاي باليني بروسلوز :
بعد از ورود بروسلا از راه جلد ، مخاط يا گوارش ابتدا بطرف غدد لنفي مربوطه مي رود و غدد مانع عمومي شدن آن ميگردند . در برخي موارد توانسته اند شانکر ابتدائي و غدد لنفي آلوده ( کمپلکس ابتدائي ) را نشان دهند . اين دوران موضعي يا ناحيه اي مرض معمولاً بدون نشانه آشکار است و يا مخفي ميماند که مطابق با دوران پنهاني بيماري است و در حدود ۸ تا ۱۵ روز ميباشد ولي ميتواند کوتاهتر يا خيلي طولاني تر از آن باشد . دوران پنهاني تجربي ۵ تا ۲۵ روز بوده است . در اين دوران هيچ آثار زيستي آشکار وجود ندارد و به اسم مرحله قبل از آلرژي معروف است .
تب
عرق
درد
علائم عفوني ديگر مانند : قرمزي و تحريک شدن حلق ، سرفه ، عوارض عصبي و رواني ، بيخوابي ،‌ بويژه بي اشتهائي وجود دارد . در کودکان خردسال و شيرخواران اسهال ديده مي شود .
علائم باليني تب مالت در کودکان چندان مشخص نيست . طحال در نيمي از موارد بزرگ است . طحال بزرگ بيشتر همراه بزرگ شدن غدد لنفي مي باشد . دانه هاي جلدي بصورت تب خال و پورپورا بوده و دانه هاي ديگر اريتم هاي برآمده کمياب است .

* بررسيهاي آزمايشگاهي :
دو آزمايش مهم براي تشخيص قطعي تب مالت وجود دارد يکي جداکردن بروسلاها و ديگري جستجو آنتي کرها ( پادتنها ) است .
کشت
پي گيري آنتي کرها : براي پيدا کردن آنتي کرها از آزمايش زير استفاده مي شود .
آزمايش سرمي رايت - 2ME
* عوارض :
گرفتاري استخوانها و مفاصل : ضايعات استخواني و مفصلي شديد و سبک که گاهي بيمار را مدتها زمينگير ميکند . اسپونديليت بروسلائي شايع ترين گرفتاري استخواني در تب مالت مي باشد .
تظاهرات و عوارض عصبي در مالت :
سردرد
درد تمام بدن
ضعف
سستي
خستگي و کوفتگي عضلات
کم خوابي
حالت تحريک پذيري زياد
نگراني و تشويش
افسردگي
هذيان
سندرم مننژه
عارضه قلبي بروسلوز آندوکارديت است
عوارض چشمي
برونکوپنوموني
التهاب کبد ( گرانولم ) ، يرقان ، خونريزيهاي متعدد گاهي نارسائي يا سيروز توليد مي کند گرفتاري پوست بصورت بثورات جلدي به شکل ماکول ، پاپول ، اريتم هاي گوناگون و پورپورا ملاحظه مي گردد .
* درمان :
بيمار مبتلا به تب مالت احتياج به استراحت در بستر ، مراقبت ، پرستاري خوب و درمانهاي محافظتي دارد .
جهت درمان دارويي به پزشک حتماً مراجعه شود .
* پيشگيري :
جوشاندن شير و دقتهاي بهداشتي ديگر درباره افرادي که با حيوانات سر و کار دارند بسيار مهم است . جستجوي خاستگاه آلودگي در پيشگيري بيماري مفيد ميباشد معمولاً‌حيوانات اهلي اطراف بيمار سبب آلودگي ميشوند . تمام مواد شيري را بايد بصورت پاستوريزه تهيه کرد . آموزش بهداشت به قصابان و افرادي که با حيوانات سرو کار دارند .
واکسيناسيون در حيوانات اثر فاحشي در کاهش ميزان بيماري دارد اما ذبح و خارج کردن حيوانات آلوده از بين بقيه حيوانات تنها راه قطعي و مطمئن در ريشه کن کردن بيماري مي باشد .
واکسن زنده ضعيف شده سوش ( S۱۹ ) بهترين است يکبار تزريق آن حداقل ۷ سال حيوان را محافظت مي کند .
     
  
زن

 
قرص اکستازی


كوچك اما مرگبار
كستازی، نام دیگر MDMA یا قرص «متیلن دیوكسی مت آمفتامین» است. یك داروی تركیبی محرك زا كه می‌توان مهمترین عارضه آن را ایجاد توهم زایی در مصرف كنندگان دانست.


قرص، اكستازی كه می‌توان آن را یك داروی مخدر نیز نامید، اوایل توسط روان درمانگران آمریكایی تنها در جهت تسهیل كردن روش‌های درمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما مصرف این ماده تا حدی افزایش یافت كه در سال ۱۹۸۸ كنترل توزیع و مصرف آن، از اهداف اصلی قانون كنترل مواد دارویی ایالات متحده قرار گرفت. طبق گزارش این متخصصان داروی اكستازی اغلب به صورت قرص در دسترس عموم است و یك محرك‌زای بسیار قوی برای مدت چهار تا شش ساعت و در بردارنده بسیاری عوارض جانبی دیگر به شمار می‌رود. گفتنی است: سردرگمی، افسردگی، اضطراب، بی خوابی، اعتیاد شدید، توهم‌زایی و بدگمانی تنها برخی از آسیب‌های روانی MDMA یا قرص اكستازی به شمار می‌روند.گذشته از عوارض روانی این ماده مصرف قرص اكستازی عوارض جسمانی متعددی نیز از قبیل كشیدگی بیش از حد ماهیچه‌ها، به هم فشردن غیر ارادی دندانها، تاری دید یا تضعیف بینایی، حالت تهوع، احساس ضعف و بیهوشی، لرزش در اعضای بدن، حركت سریع و ناخودآگاه پلك چشمها، تب و لرز كردن و عرق كردن بیش از اندازه را ایجاد می‌كند. قابل ذكر است از آنجا كه مصرف این دارو ضربان قلب را علاوه بر فشار خون به شدت افزایش می‌دهد، استفاده از قرص اكستازی برای بیمارانی كه دچار ناراحتی قلبی یا مشكلات گردش خون هستند، مرگ بار است. در حال حاضر، داروی دیگری به عنوان یكی از انواع اكستازی با نام «ماهونگ» یا «افدرا» شناخته شده است كه از آنجا كه نوع گیاهی اكستازی به شمار می‌رود، در میان مصرف كنندگان این توهم را ایجاد كرده است كه این دارو طبیعی و عوارض جانبی آن كمتر از MDMA یا قرص اكستازی رایج است. اما شایان ذكر است كه عنصر اصلی قرص گیاهی اكستازی، «افدرین» یك ماده تركیبی بی بو است كه بر خلاف ساختار شناخته شده آن تركیبی كاملا شیمیایی دارد. بنابراین باید توجه داشت كه مصرف این قرص نیز همانند سایر انواع ماده مخدر اكستازی اعتیادآور و منشا بسیاری از عوارض جانبی جسمی و روانی است كه شاید آثار بلند مدت آنها هرگز قابل جبران نباشد.
     
  
زن

 
شکلات و اضطراب

خیلی از مردم احساس می کنند شکلات تاثیراتی روی خلق و روحیه دارد .خیلی از ما خیلی وقت ها ولع فراوانی برای خوردن شکلات داریم .ولی آیا تاکنون فکر کرده اید که شکلات ممکن است باعث تشدید اضطراب شود؟ در مقاله ای در سایت علمی third age در مورد ترکیب شکلات آمده است که ترکیبات مختلفی در شکلات وجود دارد .دو تا از آنها فنیل اتیل آمین (phenylethylamine) و تئو برومین (theobromine) می توانند باعث اثرات متناقض در خلق و روحیه ی فرد شوند. :

فنیل اتیل آمین می تواند فرد را از نظر خلق و روحیه بالا ببرد ،اما در بعضی موارد تاثیر عکس هم دارد ،تئو برومین که فرمی از کافئین است بعنوان یک ضدافسردگی طبیعی عمل می کند اما نمی تواند در مقابل تاثیر ات منفی فنیل اتیل آمین مقابله کند .
فنیل اتیل آمین
فنیل اتیل آمین ماده ای شیمیایی در بدن است که اثراتی شبیه آمفتامین ها دارد . محققین اعتقاد دارند بدن انسان هنگام عشق ، فنیل اتیل آمین آزاد می کند که باعث خلق و روحیه ی بالا در زمان عشق می شود .زمانی تصور می کردند که شکلات همین حالت را به خاطر وجود فنیل اتیل آمین در فرد ایجاد می کند ولی تحقیقات اخیر نشان می دهد که فنیل اتیل آمین موجود در شکلات متاسفانه پیش از اینکه به مغز برسد و اثر گذار باشد تجزیه می شود .همچنین گفته می شود فنیل اتیل آمین باعث ایجاد میگرن و سردرد های دیگر می شود . این ماده باعث گشاد شدن عروق مغز و در نتیجه سردرد می شود البته این اثر در همه ی افراد اتفاق نمی افتد .اثرات آمفتامینی فنیل اتیل آمین باعث ایجاد تناوب در خلق می شود .این ماده ابتدا باعث بالارفتن خلق و روحیه می شود ولی متعاقب آن این حالت افت می کند و خلق از وضعیت قبلی نیز پایین تر خواهد بود .البته مجدداٌ تاکید می کنیم که اینکه فنیل اتیل آمین موجود در شکلات اساساً به مغز می رسد یا پیش از رسیدن به مغز تجزیه می شود هنوز کاملاً واضح نیست .
تئوبرومین
تئوبرومین یک آلکالویید است با قدرت تحریکی یک دهم کافئین .تئوبرومین موجود در کاکائو 7 بار کافئین موجود در آن است .با اینکه تئوبرومین اثر تحریکی کمتری از کافئین دارد اما می تواند باعث ایجاد تپش قلب شود . در افرادی که مرتباً شکلات مصرف می کنند نرسیدن تئوبرومین به بدن می تواند باعث ایجاد میگرن شود .

در حاشبه باید اضافه کرد که تئوبرومین برای حیوانات سمی است و چند گرم از شکلات تلخ می تواند یک سگ چند کیلویی را بیمار کند .
کافئین
ماده ی دیکر موجود در شکلات کافئین است .کافئین می تواند باعث مشکلات خواب ، اضطراب و سوزش قفسه ی سینه شود .همچنین می تواند منجر به اختلال در تمرکز و بیقراری شود .در افرادی که عادت به مصرف مرتب کافئین دارند قطع مصرف می تواند باعث سردرد و خستگی زودرس شود.

تیرامین
تیرامین اسید آمینه ی دیگری است که در شکلات وجود دارد و میتواند باعث تنگی و گشادی عروق شود . این امر می تواند باعث ایجاد سردردهای مبهم در فرد گردد . گرچه ممکن است تیرامین موجود در شکلات متغیر باشد و منجر به اثراتی بشود یا نه .
شکر
بیشتر شکلاتها مقادیری از شکر دارند .اثرات شکر بر خلق و روحیه مورد بحث است .برخی از محققین معتقدند مصرف شکر می تواند باعث افزایش سروتونین (و طبعاً افزایش روحیه و بالا رفتن خلق شود) . برخی معتقدند با مصرف شکر فراوان انسولین ترشح می شود که باعث افزایش در خلق و روحیه می شود و فرد شاد تر می شود اما در طرف مقابل کمی بعد با پایین رفتن قند خون و ترشح ادرنالین و کورتیزول فرد دچار علایم اضطراب خواهد شد.

بخوریم یا نخوریم؟


با وجود اینهمه مطالب متناقض در مورد شکلات احتمالاً نمی توانید تصمیم بگیرید که خوردن شکلات مفید است یا مضر.مانند بسیاری از موقعیت ها باید بررسی کنید که مصرف شکلات چه تاثیری روی روحیه ی شما می گذارد . باید توجه کرد که مصرف کم شکلات هیچ تاثیر قابل ملاحظه ای نمی گذارد ولی مصرف مقدار زیاد آن اثرات روانی با خود همراه دارد .مواد موجود در شکلات می تواند باعث سوزش قفسه سینه، سردرد، بیقراری ، بیخوابی ، افزایش نبض، تغییرات خلق و اضطراب شود . خودتان تصمیم بگیرید.
     
  
زن

 

چگونه علایم سرطان روده ی بزرگ را بشناسیم ، 10 نشانه (قسمت اول )


از آنجا که سرطان روده ی بزرگ سرطان نسبتاً شابعی است و ممکن است سالها بدون اینکه علامت قابل توجهی داشته باشد در بدن رشد کند لازم است توجه داشته باشید که چه چیزهایی می تواند زنگ خطر باشد برای این مساله . در صورتیکه هر یک از 10 علامت زیر را برای مدتی بیش از یک هفته داشتید با پزشکتان مشورت کنید .
1- بیشتر یا کمتر از قبل اجابت مزاج دارید؟
وجود تومور در روده ی شما چیزهایی را تغییر می دهد . وقتی بدن و روده ی شما بخواهند با این شرایط وفق پیدا کنند ممکن است شما تغییراتی را در عادات اجابت مزاجتان تجربه کنید .مثلا وقتی تومور به آرامی در روده ی شما رشد می کند مواد جامد مدفوع ممکن است راحتی اجازه عبور به سمت مخرج را پیدا نکنند . بنابراین شما ممکن است کمتر از قبل اجابت مزاج داشته باشید . درصورتیکه رشد تومور خیلی زیاد باشد و اندازه ی آن تمام عرض روده را ببندد یبوست کامل رخ می دهد .می بینید همه این ها احتمال است ممکن است کمتر اجابت مزاج داشته باشید ، ممکن است متوجه شوید ، ممکن است یبوست داشته باشید . بهتر است روی تشخیص خودتان از علامتها حساب نکنید بهترین کار معاینات مکرر غربالگری است .
2-مدفوع شما از حالت عادی نازک تر است .
تصور کنید در یک تونل سه بانده ماشینها منظم در حال حرکت می رانند . تصور کنید که ناگهان با دو بلوک سیمانی دو تا از باند ها را ببندند .چه اتفاقی می افتد ؟ ماشینها به سمت باز مسیر منحرف می شود و در یک باند خارج می شوند.در روده هم همین اتفاق می افتد .همه چیز در روده آرام و منظم است تا زمانی که تومور رشد می کند .هرچه تومور بزرگتر می شود فضای داخل روده کمتر می شود .و مانند ماشنیها در خروجی تونل ،مدفوع باریکتر و نازکتر است .
3-نفخ و دل پیچه
نفخ می توناد در نتیجه ی انسداد باشد . دل پیچه ناشی از اسهال یا یبوست است . دل پیچه های خیلی شدید در مراحل پیشرفته ی سرطان می تواند ناشی از پاره شدن دیواره ی روده توسط تومور باشد .
4-آیا بر روی مدفوع شما یا داخل آن خون وجود دارد ؟
تومورها تمایل به خونریزی دارند .نه بصورت حجیم و نه دائم ولی خونریزی می کنند .قسمتی از این خون ممکن است در مودفوع شما دیده شود .اگر تومور در سمت راست روده باشد خون موجود ممکن است خشک باشد و هنگام خروج مدفوع از بدن اصلاً قابل مشاهده نباشد . اما اگر سرطان در قسمتهای پایینی روده و سمت چپ باشد خون ممکن است تازه باشد و قرمز روشن .
5-آیا کاهش وزن بی دلیل داشته اید؟
خیلی از ما دوست نداریم کاهش وزن بی دلیل را مورد پرسش قرار دهیم . خوشحالیم از اینکه لاغر می شویم .با وجود اینکه کاهش وزن بدون تلاش برای آن حالت خوبی است اما نیازمند بررسی است .
کاهش وزن بدون دلیل نشانه ی مشکلی در سیستم بدن است .در سرطان روده ی بزرگ کاهش وزن احتمالاً نشانه ی این است که تومور جایی در مسیر روده موجب انسداد شده است .
     
  
زن

 
ورزش و التهاب مفاصل

التهاب مفاصل يا اصطلاحاً روماتيسم بيش از 100 نوع بيماري مختلف را در بر مي گيرد. اين بيماريها معمولا بر مفصل و بافتهاي اطراف آن نظير عضلات و تاندونها اثر مي گذارند . برخي از اين بيماريها مي توانند قسمتهاي ديگر بدن مثل پوست و اعضاي داخلي را نيز تحت تاثير قرار دهند.
افراد مبتلا به اين بيماري با مشكلات فراواني روبرو هستند. خوشبختانه براي مقابله با اين مشكلات و دست يابي به زندگي پربار ، راههاي فراواني وجود دارد.


ورزش چه كمكي به شما مي كند؟
برخي ورزشها تقريباٌ براي همه افراد مفيد هستند . قبلاٌ تصور مي شد كه افراد مبتلا به التهاب مفاصل نبايد ورزش كنند ، چون ورزش باعث آسيب ديدگي مفاصل آن ها مي شود . اكنون پزشكان و درمانگرها مي دانند كه افراد مبتلا به التهاب مفاصل مي توانند به كمك ورزش و بدون اين كه آسيبي به مفاصل آن ها وارد شود سلامت و تناسب اندامشان را بهبود بخشند.
اگر مبتلا به التهاب مفاصل هستيد ، ورزش برايتان بسيار مهم خواهد بود . ورزش به شما كمك مي كند تا :
· مفاصلتان را در حال تحرك نگهداريد.
· عضلات اطراف مفاصلتان را تقويت كنيد.
· بافت استخوان و غضروف را قوي و سالم نگهداريد.
· توانايي خود را براي انجام فعاليتهاي روزانه افزايش دهيد.
· سلامت و تناسب اندامتان را به اين دلايل موارد زير بهبود بخشيد:
· داشتن انرژي بيشتر
· كمك به بهتر خوابيدن
· كنترل وزن بدن
· تقويت قلب
· كاهش افسردگي
· تقويت استخوانها و عضلات
·بهبود اعتماد به نفس و احساس سلامت
· انجام ورزش به صورت منظم ، در كنار درمان دارويي ، استراحت و ساير بخشهاي برنامه درماني به شما كمك مي كند مفاصلتان را در حال حركت نگهداريد تا بتوانيد به فعاليتهاي روزانه خود ادامه دهيد و از آسيب بيشتر مفاصل پيشگيري كنيد.
اگر ورزش نكنيد چه اتفاقي مي افتد؟
اگر مفاصلتان دردناك باشند ، ممكن است تمايلي به ورزش كردن نداشته باشيد . اما اگر ورزش نكنيد ، مفاصلتان حتي ممكن است سفت تر و دردناك تر هم بشوند . ورزش مفيد است زيرا استخوانها ، عضلات و مفاصلتان را سالم نگه مي دارد.
اگر مبتلا به التهاب مفاصل هستيد ، بسيار مهم است كه عضلات خود را تا آنجا كه ممكن است قوي نگهداريد . هرچه عضلات و بافتهاي اطراف مفاصلتان قوي تر باشند ، بهتر مي توانيد مفاصلتان را محافظت كنيد ، و حتي مفاصلي را كه ضعيف هستند و به دليل التهاب مفاصل آسيب ديده اند مورد محافظت قرار دهيد . اگر ورزش نكنيد ، عضلاتتان كوچك تر و ضعيف تر مي شوند و استخوانهايتان ممكن است شكننده تر شوند.
بسياري افراد مبتلا به روماتيسم مفاصل دردناك خود را در وضعيت خميده نگه مي دارند ، زيرا با اين كار در ابتدا احساس راحت تري دارند . اگر مفاصلتان به مدت طولاني در يك وضعيت بمانند ( بدو ن حركت ) ، ممكن است ديگر قادر به بازكردن مجدد اين مفاصل نباشيد و نتوانيد از مفاصل استفاده كنيد . ورزش كمك مي كند كه مفاصلتان را تاحد امكان نرم و قابل انعطاف نگهداريد و فعاليتهاي روزانه تان را خود به تنهايي انجام دهيد .
ورزش باعث تقويت روحيه مي شود . احساس درد باعث افسردگي مي شود و اين احساس افسردگي باعث مي شود تمايلي به تحرك نداشته باشيد يا نخواهيد ورزش كنيد و بدون ورزش هم ممكن است بيشتر احساس درد و افسردگي كنيد . تحقيقات نشان داده است كه شركت در برنامه هاي ورزشي منظم ، راه خوبي براي داشتن احساس بهتر وعملكرد موثرتر است.

چه كسي مي تواند به شما كمك كند تا برنامه ورزشي را شروع كنيد؟
دو گروه از متخصصين مي توانند به شما كمك كنند تا برنامه ورزشي متناسب با نيازهايتان را طراحي كنيد.
متخصصين فيزيوتراپي مي توانند ورزشهاي خاصي را به شما آموزش دهند تا استخوانها و عضلاتتان را قوي نگه داريد.
متخصصين كار درماني مي توانند به شما بياموزند فعاليتهاي خاصي را بدون فشار زياد به مفاصلتان انجام دهيد . آنها همچنين مي توانند آتل و ساير ابزار كمكي را كه به آنها نياز داريد، برايتان فراهم كنند.
براي بدست آوردن اطلاعاتي در زمينه چگونگي دسترسي به اين متخصصين با پزشك خانه بهداشت ، يا بيمارستان محل زندگي تان ،تماس بگيريد.


آيا ورزش كردن خطري دارد؟
شايع ترين خطر ورزش ، كار كشيدن بيش از حد از مفاصل و عضلات است . اين مسئله زماني اتفاق مي افتد كه مدت بسيار طولاني يا با شدت بيش از حد ورزش كنيد ، به خصوص اگر تازه شروع به ورزش كرده باشيد . اغلب اين مشكلات با رعايت نكاتي كه در ادامه ذكر شده قابل پيشگيري است.
به خاطر داشته باشيد كه ورزش كردن تنها يك بخش از كل برنامه درماني شما است.
ساير بخشهاي برنامه درماني شما شامل موارد زير است:
· تشخيص صحيح بيماري توسط پزشك
· استفاده صحيح از مفاصل
· آموزش در مورد بيماري التهاب مفاصل
· ذخيره كردن توان و انرژي
· درمان دارويي
· رژيم غذايي صحيح
· استراحت و آرامش
· آتل( در برخي افراد)
· استفاده از درمانهاي گرم يا سرد.
ورزشهاي اصلي كدامند؟
افراد مبتلا به التهاب مفاصل اغلب از يك برنامه ورزشي متعادل و متنوع سود مي برند . سه نوع اصلي از ورزشهايي كه بايد در برنامه ورزشي تان لحاظ شود ، ورزشهاي مربوط به دامنه حركت مفاصل ( قابليت انعطاف پذيري) ورزشهاي قدرتي و ورزشهاي استقامتي هستند.
ورزشهاي مربوط به دامنه حركت مفاصل (انعطاف پذيري)
اين ورزشها به اين دليل مفيدند كه سفتي مفصل را كاهش و قابليت انعطاف آن را افزايش مي دهند . اين مسئله به شما كمك مي كند كه فعاليتهاي روزانه خود را بهتر انجام دهيد . دامنه حركت ، به معناي فاصله طبيعي حركات مفاصل در جهات مشخص است . اگر مفاصلتان بسيار دردناك و متورم هستند ، آنها را به آرامي در محدوده دامنه حركتي شان حركت دهيد.



نكته بهداشتي
سعي كنيد هر روز مفاصلتان را در محدوده كامل دامنه حركتي شان حركت دهيد . فعاليتهاي روزانه مثل كارهاي منزل ، بالا رفتن از پله ها ، لباس پوشيدن ، حمام كردن ، آشپزي كردن و بلند شدن ياخم شدن مفاصل را در محدوده كامل دامنه حركتي حركت نمي دهند . فعاليتهاي روزانه نبايد جايگزين ورزشهاي مربوط به دامنه حركتي شوند.

ورزشهاي قدرتي اين ورزشها به اين دليل مفيدند كه باعث حفظ يا افزايش قدرت عضله مي شوند . عضلات قوي به پايداري و راحت تر بودن مفاصل كمك مي كنند . دو دسته از ورزشهاي قدرتي براي افراد مبتلا به التهاب مفاصل ، شامل ورزشهاي ايزومتريك و ايزوتونيك هستند.
ورزشهاي ايزومتريك
طي اين ورزشها، عضلات منقبض مي شوند اما مفاصل حركت نمي كند . اين مسئله به شما كمك مي كند كه بدون حركت دادن مفاصل دردناك ، عضلاتتان را تقويت كنيد . نمونه هايي از ورزشهاي ايزومتريك ، ورزشهاي مربوط به عضله چهارسر ران است كه در آن عضله بزرگ جلوي ران سفت مي شود يا ورزشهاي مربوط به عضلات سريني كه در آن عضلات باسن سفت مي شود.

اين نوع ورزش باعث تقويت عضلاني مي شود كه زانويتان را خم و راست مي كند : بر روي صندلي پشتي دار صافي بنشينيد و مچ پاهايتان را به صورت متقاطع قرار دهيد . مي توانيد پاهايتان را به صورت تقريبا صاف قرار دهيد يا زانوهايتان را تا آنجا كه مي خواهيد خم كنيد . با پايي كه در عقب قرار گرفته به سمت جلو فشار وارد كنيد و سپس با پاي جلو به سمت عقب فشار وارد كنيد . فشار را به طور يكنواخت وارد كنيد به طوري كه پاهايتان حركت نكند و تا 10 بشماريد ، سپس استراحت كنيد و بعد جاي پاها را عوض كنيد.



ورزشهاي ايزوتونيك
در اين نوع ورزش براي تقويت عضلات ، مفاصلتان را حركت مي دهيد . ورزشهاي ايزوتونيك شبيه ورزشهاي مربوط به دامنه حركتي به نظر مي رسند، اما اين ورزشها با افزايش سرعت وتعداد انجام حركت يا اضافه كردن وزنه هاي سبك به ورزشي كه در حال انجام است ( در حد يك يا دو پوند) باعث افزايش قدرت عضله مي شوند.ورزشهاي آبي باعث تقويت عضلات مي شوند زيرا آب هم كمك كننده است وهم ايجاد مقاومت مي كند.عوض كردن وضعيت انجام ورزشها نيز مي تواندباعث تقويت عضلات شود . به عنوان مثال ، هنگامي كه سعي مي كنيد در وضعيت نشسته بازويتان را بالا ببريد، با مقاومت بيشتري روبرو مي شويد تا زماني كه در وضعيت دراز كشيده به روي زمين بخواهيد اين كار را انجام دهيد.

ورزش ايزوتونيك
اين ورزش ها عضلات ران را تقويت مي كند . بر روي صندلي بنشينيد و پاهايتان را با فاصله كمي روي زمين قرار دهيد . يكي از پاهايتان را تا جايي كه بتوانيد آن را صاف نگه داريد ، بالا ببريد و آن را در همان وضعيت نگه داريد و تا 5 بشماريد . به ارامي پاهايتان را به زمين برگردانيد . سپس استراحت كنيد . سپس با پاي ديگرتان اين كار را انجام دهيد.
ورزشهاي قدرتي در افراد مبتلا به التهاب مفاصل بايد با دقت طراحي شوند . جهت اطلاع از اين كه چه عضلاتي نياز به تقويت دارند و اين كه چگونه ورزش را بدون وارد كردن فشار بيش از حد به مفصل انجام دهيد ، با فيزيوتراپ ، متخصص كار درماني يا پزشك خود مشورت كنيد.
ورزشهاي استقامتي
ورزشهاي استقامتي قلب و ريه هايتان را كارآمدتر و بنيه شما را تقويت مي كند . بنابراين مي توانيد بدون خستگي كارهايتان را سريعتر انجام دهيد . با ورزشهاي استقامتي مي توانيد بهتر بخوابيد، وزنتان را كنترل كنيد و روحيه تان را تقويت كنيد.
برخي از سودمندترين ورزشهاي استقامتي براي افراد مبتلا به التهاب مفاصل راه رفتن ، ورزشهاي آبي و استفاده از دوچرخه ثابت است.
     
  
زن

 
چگونگي تغذيه جنين

نوزاد بدنبال از دست دادن حفاظت كامل رحم مادر بايد با تغييرات فيزيكي عمده اي، كنار بيايد به ويژه بدن نوزاد بايد براي تنفس هوا و كاركرد مستقل از مادر سازگار شود. دستگاه هاي بدن كاركردهاي اساس مورد نياز زندگي را برعهده مي گيرند ولي به تكامل و بلوغ خود در سراسر كودكي ادامه مي دهند. همچنين نوزاد، الگوهاي رفتاري خاصي را از خود نشان مي دهد كه به زنده ماندن وي كمك مي كنند كه از آن جمله مي توان به اين موارد اشاره كرد: پيدا كردن پستان مادر، مكيدن، پاسخ به محرك هايــي چون سر و صدا و گريه كردن براي جلب توجه و مراقبت. بر روى اين نوار كليك نماييد تا تصوير با ابعاد واقعى نمايش يابد

اعمال و حركات بازتابي نوزادان با الگوهاي رفتاري خودكار خاصي به دنيا مي آيند. برخي از اين فعاليت ها، اعمال غير ارادي مثل تنفس و دفع ادرار و مدفوع و بقيه، اعمال بازتابي يعني حركات غريزي براي در امان بودن و زنده ماندن هستند. برخي از اعمال بازتابي مثل مكيدن و »جست و جو كردن (دنبال پستان مادر گشتن) آشكارا به زنده ماندن كمك مي كند. سايرين ممكن است باقيمانده يك مرحله ابتدايي تر از تكامل انسان باشند؛ براي مثال، گمان مي رود بازتاب گرفتن از نياكان ميمون ما منشأ گرفتـه باشـد كـه نوزادانشـان مـي بـايـست در هنـگام حمل شدن به مـادر خـود مـي چسبيدند. نهايتاً با بلوغ دستگاه عصبي و عضلات كودك، اعمال ارادي كنترل شده جايگزين حركات بازتابي و حركات غير ارادي مثل دفع ادرار مي شوند. دو پاسخ بازتابي بسيار معمول در زير نشان داده شده است:
بازتاب راه رفتن اگر يك نوزاد قائم نگه داشته شود، به طوري كه پاهايش روي يك سطح محكم باشد، حركاتي را انجام خواهد داد كه شبيه گام برداشتن يا راه رفتن هستند.
بازتاب ترسيدن (مورو) اگر نوازد بترسد، حركاتي محافظتي به صورت باز شدن بازوها و كشيده شدن پاها ايجاد مي شود.
قلب قبل و بعد از تولد در جنين، وظيفه تحويل اكسيژن به خون و دفع گازهاي دفعي بر عهده جفت است ولي در هنگام تولد، نوزاد بايد تنفس را شروع كند و اكسيژن را از ريه ها بگيريد. قبل از تولد، قلب جنين خون را به سراسر بدن و طناب نافي پمپ مي كند ولي بيشتر خون با عبور از دو مدخل ويژه در قلب، سرخرگ هاي ريوي(عروقي كه به ريه منتهي مي شوند) را ميان بر مي زند. با اولين تنفس نوزاد، ريه ها متسع شده، هوا را وارد مي كنند؛ اين امر تغييراتي را در قلب و گردش خون برمي انگيزد و باعث بسته شدن دو ورودي قلب مي شود، به طوري كه بعد از آن تمام خون بقيه بدن، از سرخرگ هاي ريوي به ريه ها مي رود تا اكسيژن دار شود.
گردش خون در قلب جنين مدخلي به نام سوراخ بيضي و كانالي به نام مجراي سرخرگي،‌بيشتر خون را از سرخرگ هاي ريوي منحرف مي كنند.
گردش خون در قلب در هنگام تولد سوراخ بيضي و مجراي سرخرگي بسته مي شوند به طوري كه تمام خون از قلب به ريه ها مي رود تا اكسيژن دار شود.
     
  
صفحه  صفحه 53 از 57:  « پیشین  1  ...  52  53  54  55  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA