انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 56 از 57:  « پیشین  1  ...  54  55  56  57  پسین »

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


زن

 
وال استريت ژورنال:
اصلاح نظام بهداشت و سلامت آمريكا مهمترين چالش اوباما است



خبرگزاري فارس: يك روزنامه مشهور آمريكايي نوشت: اصلاح نظام بهداشتي و سلامت امريكا با توجه به مخالفت هاي گسترده جمهوري خواهان و شركت هاي داروسازي و محصولات غذايي و كشاورزي با آن، چالش اصلي باراك اوباما رئيس جمهوري اين كشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال، مسئله اصلاح نظام بهداشتي امريكا و بيمه بيماران كه در اولويت تبليغات انتخاباتي باراك اوباما قرار داشت، بحث‌‌هاي جنجال برانگيزي را در كنگره امريكا بر پا كرده است .
اكثر نمايندگان جمهوري خواه امريكا در كنگره اين كشور كه البته در اقليت هستند و حتي شماري از نمايندگان دموكرات امريكا با اين طرح اوباما مخالف هستند و ايراداتي به ان وارد كرده‌اند.
هدف از اجراي اين طرح آن است كه حدود 50 ميليون نفر در امريكا كه اكنون هيچ گونه بيمه‌اي ندارند، از پوشش‌هاي درماني برخوردار شوند.
بر اساس اين گزارش، اين طرح همچنان خشم بخش زيادي از جامعه امريكا را نيز برانگيخته است. آنها اين طرح را طرحي سوسياليستي مي‌دانند كه با ساختار اقتصادي امريكا تطابق ندارد.
شهروندان امريكايي مخالف اين طرح بر اين باور هستند كه اجراي اين طرح دخالت در زندگي آنها محسوب مي‌شود و از همين رو، مي‌‌گويند دولت باراك اوباما بايد تا آنجائي كه ممكن است خود را از زندگي مردم بيرون بكشد.
البته از سوي ديگر حزب دموكرات و طرفداران اين طرح نيز وجود دارند كه تلاش زياد و گسترده‌اي را براي عملي شدن اين طرح آغاز كرده‌اند.
و عملي شدن يا نشدن اين طرح در مقطع زماني كنوني، يكي از چالش‌هاي اصلي پيش روي باراك اوباما است.
دارل وست، تحليلگر مسائل سياسي مؤسسه بروكينگز در اين باره مي‌گويد: اگر رئيس جمهوري امريكا نتواند اين طرح را خيلي خوب در نظام بهداشتي كشور به اجرا در آورد، براي او فاجعه آميز خواهد بود. زيرا اصلاح نظام بهداشتي امريكا اولويت نخست باراك اوباما از نظر سياست هاي داخلي در دوره اول رياست جمهوريش است.
باراك اوباما در پاسخ به منتقدان طرحش تاكيد كرد: اگر كاري در نظام بهداشتي خود انجام ندهيم و آن را در همين حالتي كه هست نگه داريم، هر روز 14 هزار امريكا بيمه درماني خود را از دست خواهند داد.
بر اساس اين گزارش، هم اكنون حدود 50 ميليون امريكايي از هيچ گونه بيمه اجتماعي برخوردار نيستند. اما اگر اين طرح تصويب شود و به اجرا در آيد همه امريكايي‌ها تحت پوشش درماني بيمه اجتماعي در خواهند آمد.
به اعتقاد كارشناسان، برخي از اين مخالفت كاملاً سازماندهي شده است و اين سازماندهي‌ها نيز عمدتاً انگيزه سياسي دارد كه حزب جمهوري خواه آن را دنبال مي‌كند.
يكي از افرادي كه مخالفت صريح خود را با اين طرح باراك اوباما اعلام كرده است سارا پالين‌، فرماندار آلاسكا و معاون جان مك كين نامزد حزب جمهوري خواه امريكا در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته اين كشور است.
سارا پالين اين طرح را دادگاه‌هاي مرگ توصيف كرده است كه قرار است دولت باراك اوباما در آمريكا آنها را بر پا كند.
طيف ديگري كه با اصلاح نظام بهداشتي امريكا مخالف هستند. لابي صنايع و شركت‌هاي داروسازي و همچنان لابي شركت‌هاي فعال در امور محصولات كشاورزي و غذايي هستند. زيرا دولت باراك اوباما اگر بخواهد اين طرح را به اجرا در آورد بايد طرح ديگر خود را كه افزايش ماليات بر محصولات قندي است به اجرا در آورد.
محصولات قندي عامل اصلي چاقي و به تبع آن بروز بيماري‌هاي مختلف مرتبط با آن است. در همين چارچوب، همه بخش‌ها دست به دست هم داده‌اند و تبليغات وسيعي در مطبوعات و رسانه‌هاي ارتباط جمعي عليه اين طرح آغاز كرده‌اند.
اين شبكه افزود: اجراي اين طرح براي باراك اوباما آنچنان ضروري است كه اولويت شماره يك وي در دو دوره رياست جمهوري‌اش خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، اجراي طرح اصلاح نظام بهداشتي امريكا حتي از مسئله عراق و افغانستان نيز براي امريكا مهمتر است. اجراي اين طرح بسيار طولاني مدت و پر هزينه خواهد بود. به طوري كه برخي كارشناسان مي‌گويند اجرا آن 10 سال طول مي‌كشد و هزار ميليارد دلار هزينه در پي خواهد داشت. اين هزينه درست 10برابر هزينه برنامه آپلو است كه با اجراي آن انسان براي نخستين بار به كره ماه پا گذاشت. برنامه‌اي كه بزرگترين طرح دهه شصت امريكا در زمان رياست جمهوري جان كندي بود.
     
  
زن

 
رئيس انجمن علمي داروسازان ايران:
80درصد داروهاي ايراني قابل رقابت در بازار جهاني هستند


خبرگزاري فارس: رئيس انجمن علمي داروسازان ايران گفت: بيش از 80 درصد محصولات دارويي كشور كاملاً قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي است و كيفيت بسياري از آنها از داروهاي وارداتي بيشتر است.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس سيد حميد خويي امروز در حاشيه هشتمين همايش سالانه داروسازان ايران در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در 6-5 سال اخير كيفيت داروي ايراني مورد تهاجم قرار گرفت و اين موضوع زمينه‌ را براي ورود داروهاي خارجي آماده كرد.
وي افزود: هنوز در كشور به يك تعريف روشن متناسب با تعاريف جامع از نقش داروساز در نظام سلامت نرسيده‌ايم و اينكه خدمات دارويي به عنوان بخشي، جزئي و حلقه‌اي از زنجيره خدمات درماني تعريف شده به علت اين است كه عمدتاً بخش اعظم خدمات دارويي در كشور مانند ديگر كشورها در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود.
خويي تصريح كرد: داروخانه از يك طرف يك واحد اقتصادي است و از طرف ديگر مركز ارائه خدمات حرفه‌اي و علمي و جزئي از بدنه نظام پزشكي جامعه است كه بايد خدمت ارائه كند.
وي با اشاره به اينكه اگر چه نمي‌شود هيچ يك از اين دو بعد را ناديده گرفت، افزود: از سالهاي 1378 به بعد دروازه‌هاي كشور روي داروهاي وارداتي باز شد و متأسفانه اين كار بسيار برنامه‌ريزي نشده و لجام‌گسيخته صورت گرفت و هر چند كه از ابتداي اين حركت تحت عنوان داروهاي تك‌نسخه‌اي صورت گرفت اما كم‌كم اين مسئله بازتر شد و واردات سهم بيشتري را در بازار پيدا كرد.
خويي گفت: با وجود اينكه ميزان واردات هنوز به لحاظ عددي تفاوت خيلي زيادي با قبل ندارد، اما به لحاظ ريالي به ميزان 8 يا 9 برابر در 10 سال گذشته رشد پيدا كرد و در حال حاضر 40 تا 50 درصد كل هزينه‌هاي دارويي كشور را تشكيل مي‌دهد كه اين يك تهديد ملي است.
وي بيان داشت: اتفاق بد ديگري كه در سالهاي اخير اتفاق افتاد. ورود دارو از كشورهاي مختلف و با كيفيت پائين‌تر از داروهاي ايراني بود كه با چند برابر قيمت داروي ايراني و مشابه ايراني به فروش رسيد.
خويي همچنين ادامه داد: عدم اجراي به موقع تعهدات سازمان‌هاي بيمه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از معضلات و مشكلات جدي واحدهاي دارويي است.
وي اضافه كرد: هنگامي كه داروخانه‌ها نتوانند به موقع مطالبات خود را دريافت كنند. نمي‌توانند مطالبات شركت‌هاي توليد كننده را پرداخت كنند و در اين هنگام شركت‌ها نمي‌توانند مطالبات توليد كنندگان دارو را بپردازند يعني در وضعيت فعلي، بيمه هم داروخانه‌ها را فلج مي‌كند و هم بيمارستان و شركت‌هاي توزيعي و هم توليدكنندگان و واردكنندگان را كه اين به عنوان يك خطر بسيار جدي براي نظام سلامت است و بايد براي آن فكري كرد.
وي گفت: زماني كه سود داروخانه‌ها كمتر از هزينه است برخي از آنها مجبورند به غير از محصولات دارويي محصولات ديگري را نيز به فروش برسانند و در برخي از داروخانه‌ها هم چون سود دارويي خارجي بيش از ايراني است به همين علت به مشتريان خريد داروي خارجي را توصيه مي‌كنند.
     
  
زن

 
رئيس انجمن علمي داروسازان ايران:
ديوان عدالت اداري دريافت حق فني داروخانه‌ها را لغو كرد


خبرگزاري فارس: رئيس انجمن علمي داروسازان ايران از لغو دريافت حق فني داروخانه‌ها توسط ديوان عدالت اداري در روز گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس سيد حميد خويي در هشتمين همايش سالانه داروسازان ايران اظهار داشت: عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها از سوي بيمه‌هاي درماني استخوان‌بندي داروخانه‌ها را خرد مي‌كند و ابتدا داروخانه را از چرخه عرضه دارو خارج و سپس آن را مجبور به فروش اقلام غيردارويي مي‌كند و به دنبال آن به توليد هم ضربه خواهد زد.
وي با اشاره به اينكه داروخانه‌ها هنوز مطالبات خود را از فروردين‌ماه امسال دريافت نكرده‌اند تصريح كرد: بر اساس قانون بيمه‌ها هنگام دريافت نسخه‌هاي داروخانه‌ها بايد 60 درصد مبلغ آن را بپردازند و يك ماه بعد 40 درصد مابقي را پرداخت كنند اما با وضعيت موجود و با تأخير بيمه‌ها در پرداخت اين مطالبات داروخانه‌ها فلج خواهند شد.
خويي با اشاره به اينكه موضوع همايش امسال داروخانه و اقتصاد و مديريت دارو قرار گرفته است، تأكيد كرد: تا زماني كه اقتصاد داروخانه‌ها روان نشود نمي‌توان انتظار خدمات صحيح از آنها را داشت.
رئيس انجمن علمي داروسازان ايران ادامه داد: در زمينه صنايع دارويي فقط كشور تركيه در منطفه رتبه بالاتري از ايران دارد و آنها در صادرات بيشتر از ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند و اين در حالي است كه ظرفيت ايران براي صادرات از تركيه بيشتر است.
وي با بيان اينكه سياستگذاري ثابت و جامعي در نظام دارويي كشور وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در خصوص مالكيت داروخانه‌ها هم بحث‌هايي وجود دارد كه مالكيت داروخانه بايد در انحصار داروسازان باشد و غيرداروساز نتواند مالك داروخانه شود كه اين موضوع در سال گذشته نقض شد و اين به دليل شفاف‌نبودن قانون داروخانه‌هاست كه در سال 1332 نوشته شده است.
خويي اظهار داشت: داروزدگي و مصرف دارو از پديده‌هاي جامعه بشري است كه در ايران هم وجود دارد و ميل به مصرف دارو يك ميل طبيعي در بين مردم نيست. اين ميل ناشي از فشارهاي تبليغاتي است كه عادت نامناسبي را به وجود آورده است به طوري كه در اذهان مردم، پزشكي كه دارو تجويز نكند پزشك خوبي محسوب نمي‌شود.
در ادامه اين مراسم مرتضي آذرنوش، رئيس انجمن داروسازان ايران اظهار داشت: در كشور بيش از 90درصد افراد تحت پوشش بيمه‌ها قرار دارند كه اين بدين معني است كه دولت مصرف‌كننده اصلي دارو محسوب مي‌‌شود و با اين وجود قيمت دارو بايد چنان تعيين شود كه دولت بتواند تامين‌كننده آن باشد و سود آن را بايد طوري مشخص كرد كه دست‌يافتني باشد.
وي افزود:‌ بيش از 40 درصد داروهاي كشور در دانشگاه‌ها و مراكز ارائه خدمات دارويي و 60 درصد آنها در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود لذا بايد به نوعي مشكل بيمه‌ها را حل كرد تا مشكلات در ساير سطوح توليد، عرضه و اقتصاد دارو رفع شود.
     
  
زن

 
دبير اجرايي هشتمين كنگره عمومي سالانه داروسازان كشور:
يك تا 5 درصد داروهاي موجود در كشور تقلبي هستند


خبرگزاري فارس: دبير اجرايي هشتمين كنگره عمومي سالانه داروسازان كشور گفت: داروهاي تقلبي يك تا 5 درصد كل داروهاي موجود در كشور را تشكيل مي‌دهند كه بيشتر به وسيله ماهواره‌ها تبليغ مي‌شود و جاي رسانه‌ها در تبيين صحيح آنها خالي است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس فريبرز فرساد در حاشيه هشتمين كنگره عمومي سالانه داروسازان كشور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بيشتر داروها تقلبي مربوط به داروهاي ضد چاقي، تركيبات دوپينگي و مواد هورموني مي‌شود، افزود: آنچه باعث مي‌شود دامنه مصرف داروهاي تقلبي در كشور افزايش يابد، فقدان اطلاع‌رساني و تبليغات مناسب توسط رسانه‌ها براي عامه مردم در ارتباط با داروهاي استاندارد در مقابل داروهاي تقلبي است و در مقابل تبليغات پررنگ رسانه‌هاي مختلف خصوصاً شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌اي ناخودآگاه مردم را به سمت استفاده‌ از اين گونه داروها سوق مي‌دهد.
وي حجم داروهاي تقلبي در كشور را بين يك تا پنج درصد كل داروهاي موجود ذكر كرد و افزود: حجم داروهاي تقلبي در كشور به دليل رعايت ضوابط و مقررات و كنترل واردات با ميزان آن در سطح كشورهاي در حال توسعه برابر است ولي متأسفانه آنچه به عنوان نقطه ضعف سيستم دارويي كشور محسوب مي‌شود عدم آگاهي و فرهنگ‌سازي صحيح در جهت مصرف معقول و منطقي داروها است.
وي اضافه كرد: وظيفه اصلي مسئولان در اين ارتباط، علاوه بر حفاظت و كنترل مرزها و مبادي ورودي داروهاي قاچاق، توجه به بحث اطلاع‌رساني درباره مصرف داروهاي مورد تأييد سازمان‌هاي جهاني و ممانعت از رواج تبليغات انواع داروهايي است كه در چارچوب سوداگري و مافياي دارو در اختيار عامه مردم قرار مي‌گيرند.
فرساد تصريح كرد: در شرايطي كه حاشيه سود دارويي در داخل كشور در مقايسه با كشورهاي همجوار بسيار پايين‌تر است يعني حاشيه سودي كه در كشور ما 15درصد است در كشورهاي ديگر به 10تا 25 درصد مي‌رسد و در وضعيتي كه كشور با موج انواع داروهاي تقلبي و ماهواره‌اي و مشكلات ناشي از توليد قاچاق دارو مواجه است و بالاخره در وضعيتي كه علي‌رغم تعيين تعرفه‌هاي پزشكي همچنان حق مسئوليت فني در طي سال‌هاي اخير تغيير عمده‌اي نمي‌كند و مشكلات عديده‌اي كه ناشي از بيمه‌ها و عدم بازپرداخت حقوق داروخانه‌ها و يا تعويق افتادن اين حقوق را شاهد هستيم، تمام اين مسائل ما را مصمم‌تر كرد كه اين موضوعات جدي و شايع و مشكلات روزمره اين حرفه يعني اقتصاد و مديريت دارو را در نظر بگيريم.
دبير هشتمين كنگره عمومي سالانه داروسازان كشور، اظهار داشت: در شرايطي كه با موج ركود اقتصادي جهاني رو به رو هستيم و علي‌رغم آنچه كه ظاهراً مسئله نشان مي‌دهد، صنعت داروسازي يك اقتصاد نسيه‌اي است به اين معنا كه دارو را توليد مي‌كنيم اما حدود 8 ماه بعد پول آن را دريافت مي‌كنيم و بنابراين تمام نوسانات اقتصادي، تغيير نرخ ارز و مشكلاتي كه از نظر ركود اقتصادي امكان دارد دامنگير كشور شود در يك بعد وسيع غيرقابل پيش‌بيني ايجاد مي‌شود.
وي گفت: امسال چيزي حدود 1200 تا 1400 داروساز در اين همايش شركت خواهند كرد و با هماهنگي كه با شركت توزيع داروپخش انجام شده حق ثبت‌نام همكاران داروساز رايگان است و توسط مسئوليت مالي آن شركت تقبل شده است و به اين ترتيب يك نشست فعالي را شاهد خواهيم بود.
     
  
زن

 
ارتباط میان ویروس آنفلوآنزا و التهاب مغزی کشف شد

محقان با انجام آزمایشهای متعدد دریافتند که نوعی ویروس آنفلوآنزا می تواند در طی زمان باعث ایجاد التهابات و اختلالات مغزی شده و در طولانی مدت بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر را به وجود آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، در صورتی که عوارضی مانند تب شدید، درد ماهیچه و سوزش گلو برای هشیاری افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا کافی نیست دانشمندان به تازگی اعلام کرده اند ابتلا به آنفلوآنزا می تواند به ابتلا به اختلالات مضمن نرونی مانند پارکینسون و آلزایمر منتهی شود.
تاثیر انواع مختلف آنفلوآنزا بر روی سیستم تنفسی از گذشته به اثبات رسیده بود اما ارتباط این بیماری با اختلالات نرونی امری است که تا کنون مورد تردید دانشمندان قرار داشته است. به گفته دانشمندان اپیدمی آنفلوآنزا N1H1 در سال 1918 التهابات مغزی و پس از آن تعداد زیادی مبتلا به بیماری پارکینسون را در پی داشته است.
با وجود اینکه یافتن مدارک قوی برای اثبات این ارتباط کار چندان ساده ای نبود محققان بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس موفق به یافتن آن شدند. محققان با پاشیدن محلول حاوی ویروس H5N1 آنفلوآنزای مرغی در بینی 225 موش آزمایشگاهی دریافتند این ویروس سلولهای اعصاب روده، سلولهای بنیادین مغز و خود مغز را آلوده می کند.
در واقع این ویروس حتی مدتها پس از پاکسازی از بدن در سلولهای مغزی باعث فعال سازی مضمن سیستم ایمنی می شوند. فعال سازی مضمن سیستم ایمنی در آینده منجر به متراکم شدن پروتئینها و اختلالات نرونی، شکل گیری تومور و از دست رفتن هماهنگی که از نشانه های عمده ابتلا به پارکینسون و آلزایمر به شمار می روند در مغز خواهد شد.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان با مشاهده نتایج این آزمایشها اعلام کردند ویروس آنفلوآنزای خوکی که طی ماه های اخیر شیوع پیدا کرده است، شاید بتواند باعث ایجاد نشانه های اولیه آماس مغزی و یا التهاب مغزی شود اما تا کنون اثبات علمی در رابطه با تاثیر ویروس N1H1 بر اختلالات مغزی صورت نگرفته است.
     
  
زن

 
تولید 9 داروی نوترکیب درایران/ در تولید مقاله بیوتکنولوژی27 دنیا هستیم

رئیس ستاد زیست فناوری کشور با اشاره به وضعیت تولید داروهای نوترکیب در دنیا و کشورمان گفت: 117 داروی نوترکیب در دنیا تولید می شود که این میزان در چین از 15 دارو، هند از 13 دارو و ایران از 9 داروی نوترکیب بالغ می شود. به گزارش خبرنگار مهر، عباس صاحبقدم لطفی پنجشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین همایش ملی بیوتکنولوژی با تاکید بر اینکه ایران خیلی دیر به فکر توسعه فناوریهای زیستی افتاد خاطرنشان کرد: در این زمینه دولت موظف است زیرساختهای لازم را در این زمینه فراهم کند.
وی به میزان درآمد کشورهای دنیا از زیست فناوری اشاره کرد و ادامه داد: میزان درآمد کشورهای آسیا و اقیانوسیه تنها سه میلیارد دلار است در حالی که سهم کشورهای اروپایی از این بازار 12 میلیارد و آمریکا 72 میلیارد دلار بالغ می شود.
لطفی به تولید داروهای نوترکیب در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا 117 داروی نوترکیب تولید می شود که در این میان کشور چین 15 دارو، هند 13 دارو و ایران 9 داروی نوترکیب تولید می کنند.
رئیس ستاد زیست فناوری فقدان سرمایه گذاری کافی و اثر بخش، ناهماهنگی دستگاههای مرتبط با زیرساختهای توسعه زیست فناوری، عدم شفافیت بودجه بخشهای فناوریهای نوین، تعاملات اندک میان مراکز علمی و پژوهشی با متولیان امور تولید، صنعت و بازاریابی کشور و فقدان انگیزه لازم برای تشویق بخش خصوصی و مشارکت در سرمایه گذاری خطرپذیر را از جمله چالشهای پیش روی زیست فناوری نام برد.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به رشد انتشار مقالات علمی در حوزه بیوتکنولوژی کشور خاطرنشان کرد: ایران در این زمینه به رتبه بیست و هفتم در دنیا رسیده است. همچنین ایران در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی رتبه سوم را پس از کشورهای ترکیه و فلسطین کسب کرده است.
     
  
زن

 
فوايد روزه


خبرگزاري فارس:پيشوايان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در اين ماه بخشوده ميشود و اين مژده بزرگي است براي آنهايي كه لغزشهايي داشته اند تا نوميد نباشند و از بركات اين ماه استفاده كنند و بسوي خدا باز گردند و روي دل بسوي او دارند و با او پيمان بندند كه از گناهان دست شويند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمايند

مقدمه

روزه يكي از احكام انسان ساز اسلام است، كه آگاهي از همه فوايد و پي بردن به فلسفه كامل آن همچون ساير احكام الهي براي انسان عادي ممكن نيست، دانش محدود بشر نميتواند راهگشاي همه اسرار نهفته باشد و انديشه را به پاسخ همه مجهولات رهنمون شود، شايد روزي دانش انسان به حدي از كمال برسد كه دريچه تازه اي بر روي بشر بگشايد و حكمتها و دستورات اسلام را باز شناسد..... .

بنابراين ندانستن فلسفه احكام الهي نبايد ما را از انجام آن باز دارد و موجب نا فرماني و عصيان شود، چرا كه اين اطاعت كوركورانه نيست، بلكه بر علم و يقين تكيه دارد زيرا مسلمانان ميدانند كه خداي جهان بر همه چيز دانا و از همه چيز آگاه است و نقص و نيازي در ذات متعال او نيست كه از اعمال سودي بخواهد يا از زياني بهراسد، خداي مهربان خير محض است و براي بندگان خود جز خير و سعادت نميخواهد، پس اگر به چيزي فرمان ميدهد خير و سعادت ما در آن است و كمال و تعالي ما بدان بستگي دارد و هر چيزي را نهي ميفرمايد براي ما زيان بخش است و بر مصالح مادي و معنوي ما لطمه ميزند.
فوايد روزه

روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفا بخش جسم و توان بخش جان است، پاك كننده آدمي از رذايل حيواني، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر است، در تهذيب و تزكيه نفس و رهاندن انسان از روزمرگي و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد. فوايد طبي و بهداشتي روزه كه از سودمنديهاي كوچك اين فريضه انسان ساز است به حدي است كه شايد نياز به توضيح و تكرار نداشته باشد و بيشتر مردم كم و بيش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه اي از اين فوايد انسان ساز اشاره ميكنيم: معده و دستگاه گوارش از اندام پركار بدن آدمي است، با سه وعده غذا كه معمول مردم است؛ تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث ميشود از يكسو اين اعضا استراحت كنند و از فرسودگي مصون بمانند و نيروي تازه اي بگيرند و از سوي ديگر ذخاير چربي كه زيانهاي مهلكي دارند تحليل رفته و كاسته شوند.
در روايات اسلامي حتي به فوايد جسمي روزه نيز تصريح شده تا برخي از سست عنصران، اگر نه با ايمان كامل لااقل با توجه به فوايد بهداشتي روزه اين فريضه ثمر بخش را بجاي آورند و از سودمنديهاي گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پيامبر گرامي اسلام در همين رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگيريد تا سالم بمانيد. و نيز در روايات بسياري پيشوايان گرامي اسلام فرموده اند: « معده آدمي خانه بيماريهاي اوست و پرهيز از غذا درمان آن است»

بديهي است آنگاه فوايد بهداشتي روزه بهتر به دست ميآيد كه روزه دار امساك روز را با زياده روي در شب تلافي نكند، كه پر خوري خود موجب زيانهاي چشم گيري براي دستگاه گوارش است. با پيشرفت دانش پزشكي، برخي از پزشكان و متخصصان دريافته اند كه امساك از خوردن و آشاميدن، عالي ترين روش درماني است، يكي از پزشكان ميگويد: « طرح درمان به وسيله روزه بسيار چنان معجزه آساست كه بكار بستن آن مسير، طرحها و برنامه هاي طب عملي و جراحي را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازه اي به روي دانش پزشكي ميگشايد؛ و سلاح موثري براي مبارزه با بيماريها به اين دانش ميبخشد سلاحي كه ميتوان آن را از راههاي گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بيماريها براي بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشكار رسانند. »
با روزه و امساك ميتوان بيماريها را بهبود بخشيد و معالجه كرد البته در صورتي كه با اعتدال و ميانه روي مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود.بررسي فوايد بهداشتي و طبي روزه در اين مختصر نميگنجد، آنانكه به توضيح بيشتر علاقمندند ميتوانند به كتابهايي كه در اين زمينه تأليف شده است مراجعه نمايند. بايد توجه داشت، بر خلاف تصور كوتاه انديشان، روزه هيچگونه ضرري براي افراد سالم مكلف ندارد و اگر كسي بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد و با اين كار بيمار تر شود و يا روزه باعث گردد كه بيماريش ادامه يابد كار حرامي مرتكب شده و روزه اش نزد خدا پذيرفته نيست، بيماري كه روزه براي او ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و فقط لازم است در روزهاي ديگر قضاي آن را بجا آورد و جبران كند.

افراد سالم بايد بدانند كه روزه نه تنها زياني برايشان ندارد بلكه چنان كه گفتيم، موجب تندرستي و صحت مزاج است و بگفته برخي شكم پرستان كه خود روزه نميگيرند و ديگران را نيز از روزه باز ميدارند و تلقين ميكنند كه روزه موجب زخم معده ميشود، نبايد اعتنا كرد، اينگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصري است كه كه اسير شكم خويشند و از عزم و اراده انساني در آنان خبري نيست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسيد معده بجاي غذا به وسيله صفرا خنثي ميشود و زخم ايجاد نميگردد»
اكثريت غريب به اتفاق مسلمانان متدين ماه مبارك رمضان را روزه ميدارند و به هيچ وجه شكايتي از اين بيماري ندارند و نسبت بيماري زخم معده روزه داران بيشتر از ديگران نيست همانطور كه گفتيم فوايد جسمي و بهداشتي روزه اگرچه چشمگير و غير قابل انكار است ولي مهمترين فوايد روزه اثرات بهداشتي آن نيست، متأسفانه برخي در بررسي فوايد روزه تنها به همين اثرات بهداشتي آن بسنده كرده اند، درحاليكه فوايد برتر روزه به جنبه هاي معنوي آن مربوط ميشود، فوايد جسمي روزه با اثرات معنوي آن در سازندگي تربيت و تزكيه انسان قابل مقايسه نيست، اگر چه همان فوايد طبي هم گواهي است بر اصالت اسلام عزيز، چرا كه اين آيين فطري و آسماني چهارده قرن پيش با ژرف بيني و احاطه اي كه جز از خداي متعال نميتواند بود در محيط جاهليت عرب دستوراتي براي انسانها وضع كرده است كه دانش پزشكي انسان متمدن عصر ما با پيشرفت خود روز به روز بر گوشه هايي از حكمت آن پي ميبرد
روزه عامل باز دارنده از گناه
روزه، بويژه روزه ماه مبارك رمضان كه در اسلام بر همه مسلمين مكلف كه بتوانند روزه بگيرند واجب است، عامل موثري است در ايجاد و تقويت روحيه تقوي و پرهيز كاري؛ قرآن مجيد اين فايده بزرگ را با جمله « لعلكم تتقون » ياد آور ميشود واين عبادت را عامل مهم تقوي ميشمارد. تقوي و پرهيز كاري در تربيت و سازندگي و شخصيت اسلامي يك مسلمان نقش بسيار مهمي دارد و براي رسيدن به همين اثر پر ارزش است كه بهترين عبادت در ماه صيام و در حال روزه اجتناب از گناه است.پيامبر بزرگوار (ص) در خطبه اي فضيلتهاي ماه رمضان را براي مسلمانان بيان فرمود علي (ع) پرسيد: بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ پيامبر پاسخ دادند: «الورع عن محارم الله» اجتناب و پرهيز از گناهان.

روزه دار با بكار بستن اين دستور الهي كه شرط كمال روزه است، روه تقوي را در خود زنده ميكند و اين مراقبت ثمر بخش در ماه مبارك رمضان و در حال روزه بسيار آسان تر است چرا كه گرسنگي و تشنگي و ديگر محدوديتهاي روزه شعله هاي سركش غرايز حيواني و هوسها را تا حد چشمگيري خاموش ميسازد و حتي اگر موقت هم باشد گريبان عقل و جان را از چنگال شهوت رها ميسازد و براي روزه دار زمينه اي آماده براي تمرين تقوي و پرهيز گاري فراهم ميشود و با مراقبت و تمرين پياپي در يكماه نيروي بازدانده از گناه در او به وجود ميآيد و خصلت خود داري در او ريشه ميگيرد و رشد ميكند و او با گذراندن اين برنامه يكماهه توفيق ميابد كه پس از ماه روزه نيز پرهيزكار باقي بماند. بدين ترتيب به مقام پر ارج تقوي كه به تعبير قرآن و فرموده پيشوايان معصوم ما كرامت انسان بدان وابسته است براي هميشه نايل آيد.
نقش روزه در تقويت اراده
حكومت غرايز و شهوات بر انسان خطرناكترين حكومتهاست و آدمي را اسير و بي اختيار ميسازد و به پستي و رذالت ميكشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس كه در اسلام جهاد اكبر ناميده شده به پايمردي و اراده اي استوار نياز دارد. انسان با روزه داري كه، امساك در خوردن و آشاميدن و خود داري از برخي چيزهاي ديگر است در واقع با خواهشهاي خويش ميجنگد و در برابر غرايز خود مقاومت ميكند، تمرين اين عمل اراده و تصميم را در انسان نيرومند ميسازد و جان را از قيد حكومت و سلطه هوسها و خواهشها ميرهاند. پيشوايان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوي الناس من غلب هواه»

بهترين مردم كسي است كه با هواي نفس مبارزه كند و نيرومند ترين آنان كسي است كه بر آن پيروز شود. پس روزه داران بهترين مردمند چرا كه با خواسته هاي نفساني مبارزه ميكنند و اگر با مراقبت و كوشش از روزه خويش اين بهره را بگيرند كه بر نفس خود مسلط شوند از نيرومند ترين مردم نيز خواهند بود.
صفاي دل و پاكي

روزه چراغ معرفت و آگاهي را در درون بر ميافروزد:

اندرون از تعام خالي دار تا در آن نور معرفت بيني

روزه و بويژه روزه يكماهه رمضان موجب ميشود كه حكومت شهوات و اميال شيطاني جاي خود را به حكومت تقوي و پيروي از دستورات الهي بدهد و تيرگي و هوسها و شهوات در جان آدمي به نورانيت و روشني باطن تبديل شود. در سايه همين صفا و پاكي حاصل از روزه است كه روزه دار با خود آگاهي نه تنها دهان و شكم را از خوردن و آشاميدن كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضاي خويش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه ميدارد و ميتواند به آن درجه از تقوي نايل آيد كه حتي از انديشه و فكرو گناه نيز دوري گزيند و اين اوج نورانييت روزه است.

امير مومنان علي عليه السلام نيز به همين مرتبه اشاره ميفرمايد: «صيام القلب عن الفكر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام» روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشاميدن است. و البته اين بدان معنا نيست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و اشاميدن را رها كنيم بلكه لازم است به ان اكتفا ننماييم و همراه با آن بكوشيم كه به نتايج معنوي روزه نيز برسيم. لازم است كه همين امساك ظاهري و روزه معمولي نيز انقلابي روحي در روزه داران بوجود مياورد و طبق شهادت دست اندر كاران در ماه مبارك رمضان شرارت ها و تباهيها كاسته ميشود، در دوران طاغوت چون ماه مبارك رمضان فرا ميرسيد ميزان جنايات و فساد سير نزولي پيدا ميكرد و عربده جويي و زد و خورد و چاقو كشي و بد مستي كه در غير رمضان بازارش رواج داشت در اين ماه عزيز بطور محسوسي كاهش ميافت.

خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامي هم در ملت و جوانان ما تحولي چشمگير بوجود آمد و هم مراكز فساد و تباهي از ميان برداشته شد و شايسته است كه از اين پس بكوشيم نتايج معنوي پر ارزش تري از روزه كسب كنيم. باري صفا و پاكي حاصل از روزه و خود داري و پرهيز كاري روزه دار همچون سپري است كه روزه دار را از اتش عذاب الهي كه مولود گناهان است مصون ميدارد. پيامبر عزيز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپري است كه روزه دار را از آتش جهنم حفظ ميكند.
روزه و صبر
«صبر» از خصايلي است كه در اخلاق اسلام بر آن بسيار تأكيد شده است ، انسان مسلمان در زندگي فردي و اجتماعي خويش در راه هدفهايي مبارزه ميكند و با مشكلاتي نيز روبرو است بدون خصلت صبر، پيروزي بر مشكلات و رسيدن به هدفها آسان نيست . صبر و مقاومت بر نيروي پايداري انسان مي افزايدو اراده را توانا ميسازد هيچ جامعه اي اگر تحمل ناگواريها را نداشته باشد بر مشكلات خويش و بر دشمنان خويش نميتواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است كه ميتوان به به پيكار ستمگران رفت و دست استعمار گران را كوتاه نمود و روزه – بويژه در روزهاي گرم و طولاني تابستان كه فشار تشنگي طاقت فرسا ميشود بطور چشمگيري به انسان صبر و مقاومت مي بخشدو تحمل رنج و سختي را بر آدمي آسان ميسازد.

قرآن كريم با توجه به همين اثر كه از روزه به صبر تعبير كرده است : و استعينوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر(روزه ) – و نماز كمك بگيريد.........

امامان معصوم ما عليهم السلام «صبر» را در اين آيه به روزه تفسير كرده اندو پيامبر گرامي (ص) نيز ماه رمضان را ماه صبر ناميده اند :« شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه» (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق عليه السلام نيز بهمين ويژگي روزه اشاره فرموده است: هر گاه براي كسي حادثه اي جانكاه پيش آمد روزه بگيرد كه خدا فرموده است « و استعينوا بالصبر و الصلوه».
روزه و قناعت
اسلام بر خلاف مكاتب مادي شرق و غرب دنيا و نعمتهاي مادي آنرا وسيله اي براي تكامل معنوي و رسيدن به سعادت جاويد ميداند و بهمين دليل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جويي و مصرف نيست بلكه فرهنگ قناعت و ايثار است. در روشهاي مادي تن آدمي و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز براي برخورداري بيشتر گريبانگير افراد است و در اسلام اصالت با معنويت انسان است و قناعت و ايثار و فداكاري از راههاي وصول به مراتب بلند انسانيت محسوب ميشود.
روزه فريضه اي است كه مسلمانان را از غرقه شدن در ماديگرايي و حرص و آز براي لذتهاي مادي و مسابقه براي مصرف و تن پروري ميرهاند و به او مي اموزد كه به فكر ديگران باشد و بر خواهشهاي جسماني خويش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نياز قناعت ورزد و از اصراف و تبذير بپرهيزد. روزه به مسلمانان مي آموزد كه با كم هم ميتوان زيست و حرص و طمع فقط غرق شدن در ماديات و انحراف از معنويات است و براي زيستن لازم نيست كه با همه وجود تن و لذتهاي آن پرداخت.
روزه به مسلمان مناعت و قناعت را مي آموزد و ارزش اين صفات و تأثير آن در ايجاد صفات برجسته ديگر همچون زهد و جود و بخشش بسيار است. قانع از ديگران بي نياز است و تن به ذلت و خواري نميدهد، جامعه اي كه روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متكي خواهد بود و با دوري از مصرف بي رويه ميتواند بر پاي خويش بايستد و از بيگانه بي نياز باشد. همه ديديم كه پس از تهديد آمريكا و غرب به تحريم اقتصادي ايران امام امت و رهبر كبير انقلاب اسلامي فرمودند «ملت ما مسلمان است و در برابر تحريم اقتصادي و كمبود نيازمنديها روزه خواهد گرفت»
آري مسلمان را به زيستن با مصرف كم آشنا ميسازد و براستي نيز ملت مسلمان ما ميتواند با الهام از فريضه ثمر بخش روزه سطح مصرف را پايين آورد و با قناعت به آنچه دارد از وابستگيهاي اقتصادي به استعمار گران نجات يابد.مسلمانان صدر اسلام با همين روحيه از همه چيز خود در راه خدا مي گذشتند و حتي در ميدانهاي جنگ به چند دانه خرما قناعت ميكردند و با تكيه بر معنويت و صفات انساني خويش پيروزي مي آفريدند و خداي را سپاس كه هم اكنون نيز بسيار از جوانان ما بويژه گلهاي سرسبد انقلاب اسلامي، جوانان رزمنده پاسدار از يك چنين ايمان و روحيه اي بر خوردارند و بسيار اتفاق افتاده است كه جوان پاسدار اسلام روزه بوده و گاه روزه خويش را با شربت شهادت افطار كرده است و حماسه اين خدا جويان حماسه آفرين براي هميشه بر صفحات پر افتخار تاريخ اسلام ثبت خواهد بود. پاكترين درودهاي ما و درود خدا و فرشتگان بر ايشان باد.
همدردي با فقيران
پيشوايان گرامي دين، در روايات و ادعيه اسلامي ماه رمضان را ماه مواسات ناميده اند.از نتايج بارز روزه برانگيختن حس همدردي نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانكه زندگي آسوده اي دارند و رنج فقير و طعم گرسنگي را نچشيده اند، ممكن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسيله اي است كه آنان را از غفلت ميرهاند و رنج مستمندان را با ياد آنان مياورد تا به دستگيري فقيران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.

از سويي به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارك رمضان بسيار سفارش شده است و از سويي ديگر گرسنگي و تشنگي روزه موجب درك رنج مستمند ميگردد و بدين ترتيب ثروتمند به فقير نزديك مي شود و احساسها رقت ميابد و احسان و انفاق فزوني ميگيرد و جامعه كمك به همنوع را مياموزد. مواسات يعني سهيم ساختن برادران در رزق و روزي و رمضان به همين جهت ماه مواسات ناميده اند تا مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرين بر اين صفت ارزنده انساني جامعه را از حقد و كينه برهانند و برادروار در كنار هم از نعمتهاي الهي بهره بگيرند و شايسته است كه روزه داران به همه اين نكات انساني روزه توجه كنند و بكوشند واقعاً فريضه روزه را آنچنان كه بايد بجا آورند و ماه مبارك رمضان را آنچنان كه سزاوار اين ماه است بسر آورند، تا همگان از برنامه هاي سازنده اسلامي بهره ور شوند.

از حضرت امام حسن عسگري (ع) پرسيدند: «چرا روزه واجب شده است» فرمودند: «تا ثروتمند درد گرسنگي را در يابد و به فقير توجه كند. هشام از امام صادق عليه السلام علت روزه را پرسيد، امام فرمود: «خداوند روزه را واجب كرد تا غني و فقير با هم مساوي باشند و بدان جهت كه غني رنج گرسنگي را لمس نكرده تا به فقير رحم كند و هر وقت چيزي خواسته قدرت بدست آوردن آنرا داشته است خدا خواسته است كه ميان بندگانش يكنواختي بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگي را بچشد و اگر جز اين بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نميكرد.
نظم و انضباط
وقت شناسي و نظم و انضباط در امور از مظاهر تمدن انساني و از عوامل مهم توفيق و پيشرفت است، شايد برخي گمان كنند كه اين از ويژگيهاي زندگي غربيان و تمدن آنهاست در حاليكه نظم و انضباط و تنظيم اوقات از تعليمات اصيل اسلام است. امير المومنين عليه السلام در اولين فرازهاي وصيتش به فرزند خود ميفرمايد: «اوصيكما و جميع ولدي و اهلي و من بلغه كتابي بتقوي الله و نظم امركم»شما و همه فرزندان و بستگانم و هركسي كه وصيت من به او برسد به تقوي و نظم در كارها سفارش ميكنم.

اصولا فرايض اسلامي شاهد توجه به اسلام و نظم و انضباط است، هريك از نمازهاي پنج گانه را بايد در وقت مخصوص آن بجا آورد و حتي يك دقيقه نميتوان از حدود آن تجاوز كرد. مراسم حج بايد در وقت و مكان مخصوص به خود انجام شود و روزه نيز در ماه مبارك رمضان با ديدن هلال ماه شروع و با ديدن هلال ماه شوال خاتمه ميابد و نيز هر روز از سپيده دم آغاز و به مغرب پايان ميپذيرد و با توجه به اينكه ماه رمضان ماه قمري است طبعاً در فصول چهار گانه سال جريان دارد و گاه در روزهاي بلند تابستان و گاه در روزهاي كوتاه زمستان قرار ميگيرد و در همه شرايط لازم است كه لحظه و دقيقه را نيز در شروع سپيده دم و آغاز مغرب در نظر داشت و بهيچ وجه روزه دار نميتواند از نظام آن سرپيچي كند و اين خود درسي است كه مسلمانان نيز دقيق و منظم شوند و امور خويش را در زندگي تنظيم كنند.
آنچه بر شمرديم گوشه هايي از برخي نتايج و آثار فريضه الهي روزه است و ماه روزه اضافه بر اينها سودمنديها و بركات ديگري نيز دارد كه در پرورش اسلامي فرد و جامعه بسيار موثر است: ماه مبارك رمضان ماه خدا، ماه آشنايي با قرآن، ماه عبادت، ماه دعا، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت از گناهان و اصلاح خود است.

در اين ماه به قرائت قران سفارش شده و مرسوم مسلمين است كه در ماه رمضان بيشتر از ماههاي ديگر قرآن بخوانند و اين خود وسيله اي است كه جامعه اسلامي با قرآن و معارف آن آشنايي بيشتري پيدا كنند و براي پيشرفت در صراط خدا و اسلام از كلام خداي متعال آموزش بگيرند. رمضان ماه عبادت و بندگي و راز و نياز با معبود جهان است، در روايات اسلامي تأكيد شده كه در اين ماه با توجه به خضوع بيشتر نمازها را بجا آورندو از نمازهاي مستحبي در شب و روز غفلت نورزند و بدين ترتيب با يك تمرين يك ماهه مومنين به عبادت خالص تري موفق ميشوند و جانها به خدا نزديكتر ميگردد.رمضان ماه دعا است، پيشوايان گرامي فرموده اند مومنان در اين ماه و بويژه در شبهاي مبارك قدر دردعا و نيايش مبالغه كنند و با توجه به اثرات سازنده دعا و نيايش روزه داران ميتوانند در پيوند معنوي خويش با خداي متعال تحولي بوجود آورند و بيش از پيش به ذات متعال هستي بخش او نزديك شوند و كسب فيض كنند رمضان ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوي خداست، آنانكه در زندگي خويش آلودگيهايي داشته اند ميتوانند با روزه جان خويش را شستشو دهند و در خلوت سحر گاه با رو كردن به خداي متعال درون را صفا بخشند و از خداي خويش طلب آمرزش كنند و ميتوانند با همين زمينه براي هميشه از كجيها و گمراهيها دست بردارند و براه آيند.

پيشوايان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در اين ماه بخشوده ميشود و اين مژده بزرگي است براي آنهايي كه لغزشهايي داشته اند تا نوميد نباشند و از بركات اين ماه استفاده كنند و بسوي خدا باز گردند و روي دل بسوي او دارند و با او پيمان بندند كه از گناهان دست شويند و خود را اصلاح كنند و گذشته را جبران نمايند و بدون ترتيب گناه كار پشيماني كه كه در اين ماه مبارك براي خدا روزه بدارد و از گذشته خويش شرمسار باشد و از خدا آمرزش بخواهد مورد مهر و عفو خدا قرار خواهد گرفت و سعادتش تأمين ميشود. از بركتهاي اين ماه همين انقلاب روحي و تحول دروني روزه داران و همين توفيقات عملي است كه انسان آلوده را پاك ميسازد و از عذاب الهي كه محصول گناهان است نجات ميبخشد و روزه دار را از ظلمتها به نور ميكشاند، به نور تقوي ، به نور فضيلتهاي اخلاقي، به نور توبه و بازگشت به سوي خدا، به نور مهر و رحمت خداي متعال.... .


منبع:http://www.irib.ir/occasions/Ramadha...efit/rozeh.htm
     
  
زن

 
تايم: چطور زن مسلمان باشيد و تناسب اندام‌تان را حفظ کنيد

ایرنا: هفته نامه آمريکايي تايم در مقاله اي کوشيده به اين پرسش پاسخ دهد که چطور مي توانيد يک زن مسلمان باشيد و تناسب اندامتان را حفظ کنيد.

نويسنده اين گزارش با ذکر خاطراتش از حضور در ايران نوشته است:" زنان مسلمان هم مي‌توانند در عين حفظ حجاب به انجام انواع ورزش‌ها بپردازند و تناسب اندام خود را حفظ کنند."

وي افزود:"اولين باري که براي پياده‌روي سريع در تهران از خانه بيرون رفتم روسري سر کرده بودم و کفش‌هاي نايک پوشيده بودم.من از دوستان ايراني‌ام پرسيدم: "اينجا چطور بايد تناسب وزنم را حفظ کنم؟" آنها پيشنهاد‌هاي مختلفي به من دادند از جمله باشگاه‌هايي که فقط مخصوص زنان بود.اين درحالي است که در فرانسه اين مشکل وجود دارد که نمي دانند چطور مهاجران مسلمان را با قوانين سکولار اين کشور تطبيق بدهند.پس زن مسلمان بايد چه کار کند؟ مکاتب اعتقادي زيادي وجود دارند که اين مشکل را مورد توجه قرار داده‌اند. "

وي تاکيد کرد:"من ذاتا يک دونده هستم و از دويدن لذت مي‌برم و احساس آرامش مي‌کنم با اين حال در مدت زماني که در ايران به سر مي‌بردم دويدن را کنار گذاشتم و در عوض به کوهپيمايي مي‌رفتم."

وي ادامه داد:"در زمستان‌هاي پر‌برف تهران براي اسکي به کوه مي‌رفتم. من در ايران بيشتر از هر زمان ديگري يوگا مي کردم.چون طبقه متوسط در ايران به يوگا علاقه زيادي دارد و کلاس‌هاي يوگا در هر محل وجود دارند.من به خاطر وجود گشت‌هاي ارشاد مجبور بودم در رشته‌هاي مختلف، ورزش کنم و راحت هم بودم."

معاوني افزود:"بسياري از زنان مسلمان به رشته ورزشي مورد علاقه‌شان شديدا وابسته هستند آنان اگر دونده باشند بايد بدوند، اگر شناگر باشند بايد شنا کنند.براي اين زنان دو گزينه وجود دارد:يا لباس مناسبي براي اين کار به تن کنند و يا اينکه در باشگاه‌هايي که فقط زن‌ها در آن هستند ورزش کنند.پوشش ورزشي اسلامي که "هيجود" نام دارد از مواد خاصي ساخته شد است که عرق را از روي بدن خشک مي‌کند. وقتي دونده بحريني، رقيه القصارا، در المپيک 2008 آن را به تن کرد اين پوشش معروف شد و در همه جا در دسترس زنان مسلمان قرار گرفت.براي اينکه هيجود به تن کنيد بايد واقعا يک زن مسلمان پرهيزکار باشيد. ممکن است هيجود براي بعضي‌ها بيش از حد پوشيده باشد اما اين پوشش بهترين چيزي است که مي‌توان با آن شنا کرد و از لباس‌هاي پنبه‌اي بهتر است."

وي افزود:" ده سال پيش وقتي به ويلد وادي، پارک آبي دوبي رفته بودم زنان با همان لباسي که پوشيده بودند به همراه فرزندان‌شان وارد سرسره‌هاي داخل آب و رود‌خانه‌ها مي‌شدند.

براي بعضي از زنان مسلمان ورزش در باشگاه‌هاي جدا‌گانه ارجح است. وقتي در يک فرهنگ زهد‌مآب رشد کرده باشيد اگر در باشگاه يک ديوار شما را از مرد‌ها جدا کرده باشد هم احساس راحتي نمي کنيد که در آن طرف ديوار ورزش کنيد.باشگاه‌هايي که فقط مخصوص زنان هستند و يا ساعات و روز‌هاي خاصي را به زنان اختصاص داده‌اند در سراسر دنياي اسلام پراکنده‌اند.

حتي در خود آمريکا اين ايده که زن ها به دور از چشم مرد‌ها راحت‌تر ورزش مي‌کنند موجب ساخت باشگاه‌هايي شده است که مخصوص زن‌ها هستند.اين رويکرد جدايي‌طلبي موجب شده است زنان مسلمان مهاجر به راحتي بتوانند در چنين باشگاه‌هايي به ورزش بپردازند. خودم، مادرم را به ياد مي‌آورم که در يکي از چنين باشگاه‌هايي در آمريکا ورزش مي‌کرد که زنان پاکستاني هم در آن حضور داشتند.براي زنان مسلماني که مي خواهند تناسب اندام خود را حفظ کنند گزينه‌هاي مختلفي وجود دارند که مي توانند در عين حفظ حجاب اسلامي از آنها استفاده کنند".
     
  
زن

 
ورزش كم هزينه‌ترين روش پيشگيري و درمان آرتروز است


خبرگزاري فارس: مركز روماتسيم ايران در آستانه 20 مهر روز جهاني آرتروز، ورزش را بهترين و كم هزينه‌ترين روش پيشگيري و درمان آرتروز اعلام و به هموطنان توصيه كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس، فرهاد غريب دوست، رئيس مركز روماتيسم ايران با اعلام اين مطلب افزود: ورزش با افزايش قدرت، ثبات، تعادل و بهبود تغذيه مفاصل در پيشگيري و درمان ابتلا به آرتروز نقش به سزايي ايفا مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه هر چه مفصلي از ثبات و تعادل بيشتري برخوردار باشد، نسبت به آرتروز مقاومتر است، افزود: با انجام ورزش‌هاي منظم مي‌توان در جهت تعديل وزن اقدام كرد، زيرا چاقي مي‌تواند به عنوان عامل ايجاد كننده و افزاينده شدت آرتروز عمل كند.
به گفته غريب دوست،‌ كاهش وزن به ميزان 10 درصد باعث بهبود علايم اين بيماري مي‌شود.
وي از «آتروفي» به معناي لاغري و ضعف عضلات اطراف مفصل مبتلا به آرتروز به عنوان يكي ديگر از معضلات مبتلايان به آرتروز نام برده، تصريح كرد: كم تحركي موجب ضعف عضلات شده و ضعف عضله موجب كاهش ثبات مفصل و در نتيجه درد مي‌شود.
رئيس مركز روماتيسم ايران يادآور شد: درد خود منجر به كاهش تحرك مفصل و در نتيجه ضعف و آتروفي عضله مي‌شود كه در چرخه درد - آتروفي، يكي موجب بدتر شدن ديگري مي‌شود.
وي بهترين راه شكستن اين چرخه معيوب را انجام چند حركت ورزشي ساده مانند حركات نرمشي صبحگاهي كه حتي در محل كار انجام پذير است، با رعايت نكات بهداشتي به منظور جلوگيري از وارد آمدن فشار بيش از حد به مفاصل حين فعاليت‌هاي مختلف و تقويت عضلات اطراف مفصل برشمرد.
غريب دوست از مكمل‌هاي آنتي اكسيدانت و ويتامين‌هاي C- E و نيز مواد غذايي مانند سويا، زنجبيل به عنوان موادي اشاره كرد كه در بهبود علايم آرتروز نقش موثري دارند.
غريب دوست ادامه داد: در سن 40 سالگي تقريباً همه افراد تغييرات آرتروز را در مفاصل خود دارند، ولي بيشتر آن‌ها علامت خاصي احساسي نمي‌كنند و تعداد نسبتاً كمي دچار آرتروز مي‌شوند.
وي تصريح كرد: در اين عارضه، بيمار هنگام بيدار شدن از خواب احساس مي‌كند، مفاصل او سفت شده‌اند كه پس از 5 تا 10 دقيقه اين حالت از بين مي‌رود.
به گفته رئيس مركز روماتيسم ايران با پيشرفت بيماري آرتروز به مرور زمان دامنه حركات مفصل گرفتار كاهش مي‌يابد و ممكن است، مفصل خشك و بي‌حركت شود كه فيزيوتراپي و ورزش مي‌تواند از اين حالت خشكي مفصل و محدوديت حركات پيشگيري و آن را درمان كند.
وي افزود: معمولاً در وضعيت بالا رفتن از پله، بيشترين فشار به زانوها وارد مي‌شود كه استفاده از آسانسور و خودداري از نشستن مستمر و مداوم به حالت چهار زانو و دو زانو به اين بيماران توصيه مي‌شود.
غريب دوست، يكي از مهم‌ترين مسائل در پيشگيري و درمان آرتروز را آموزش صحيح و دادن آگاهي‌هاي لازم به صورت كلاس‌هاي آموزشي برشمرد كه هم اينك اين كلاس‌ها در مركز روماتيسم ايران داير است.
وي با تأكيد بر اينكه بيمار مبتلا به آرتروز مي‌بايستي تحت نظر و مراقبت دايمي باشند، يادآور شد: نتايج يك مطالعه نشان داده، بيماراني كه به طور مرتب وضعيت آن‌ها به پزشك معالج اطلاع داده مي‌شود، سير درمان بهتري را نسبت به افرادي كه با پزشكان خود ارتباط ندارند، ‌داشته‌‌اند.
رئيس مركز روماتيسم ايران اظهار داشت:‌استفاده از ضد دردهايي كه براي تسكين درد بيماران مبتلا به آرتروز تجويز مي‌شود، ‌مي‌بايست، كاهش يابد و تنها اين داروها بايستي با تجويز پزشك معالج انجام پذيرد، ‌زيرا درد علامت مناسبي براي هشدار به بيمار براي محدوديت‌ حركات است و كاهش درد سبب استفاده ناصحيح از مفصل شده كه همين امر صدماتي را بر مفصل وارد مي‌آورد.
     
  
زن

 
در فرهنگسراي خانواده
كتاب كليد ورود به طب قديم رونمايي شد


خبرگزاري فارس: كتاب كليد ورود به طب قديم در فرهنگسراي خانواده رونمايي شد.


فرانك ابراهيمي، از مسئولان اين فرهنگسرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: اين كتاب در 5 فصل سعي دارد به معرفي طب قديم بپردازد. طب قديم، طب مدرن، داروهاي گياهي، معرفي داروهاي مفرد و داروهاي شيميايي و اثرات جانبي آن‌ها عنوان سر فصل‌هاي اين كتاب است كه در هر فصل به تشريح و معرفي داروهاي گياهي مي‌پردازد.
وي افزود: قيمت اين كتاب در 13هزار نسخه چاپ و به قيمت 4500 تومان است. اين در حالي‌ است كه به نوشته نويسنده، اين كتاب به دفعات در اروپا چاپ و تدريس شده است. اين كتاب 7 جلدي تاكنون بازتاب خوبي را داشته است.
ابراهيمي تصريح كرد: اين كتاب به بررسي خواص مواد غذايي كه در قرآن ذكر شده است مانند عسل مي‌پردازد و نيز تفاوت طب مدرن و طب سنتي را بيان مي‌كند.
وي گفت: اين كتاب نوشته جمشيد خدادادي است كه راي انتشار آن 19 سال تلاش كرده است.

==================================================

پروانه توليد برخي سوسيس و كالباس‌ها لغو شده است


خبرگزاري فارس: رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي گفت: درباره آلودگي برخي از سوسيس و كالباس‌ها به كارخانه‌هاي سازنده تذكر قانوني داده شده و پروانه برخي از محصولات آنها لغو شده است تا در مدت قانوني نسبت به رفع اين مشكل اقدام كنند و گرنه پروانه بهره‌برداري آنها باطل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، نظام الدين برزگري، امروز در حاشيه نشست خبري برنج‌هاي وارداتي كه با حضور شيباني، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد آلودگي سوسيس و كالباس‌ها گفت: طبق استاندارد كارخانه‌هاي سوسيس و كالباس بايد از گوشت مرغ بدون پوست استفاده كنند كه در آزمون انجام شده در برخي از اين محصولات پوست مرغ مشاهده شده كه البته آدم‌كش نيست اما طبق استاندارد نبايد وجود داشته باشد.
برزگري تصريح كرد: در اين رابطه به كارخانه‌هاي سازنده سوسيس و كالباس تذكر قانوني داده شده و پروانه برخي از محصولات آنها لغو شده تا در مدت قانوني نسبت به رفع اين مشكل اقدام كنند و گرنه پروانه بهره‌برداري آنها باطل خواهد شد.
     
  
صفحه  صفحه 56 از 57:  « پیشین  1  ...  54  55  56  57  پسین » 
علم و دانش

مطالب پزشکی (آرشیو شماره ۲)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA