انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 1 از 72:  1  2  3  4  5  ...  69  70  71  72  پسین »

Medical Content | مطالب پزشکی


زن

 

خطر توسعه دیابت نوع 2 با مصرف محصولات غذایی حاوی آنتی اکسیدان


محققان استرالیایی با آزمایش بر روی محصولات غذایی دارای آنتی اکسیدانها دریافتند که مصرف نا آگاهانه این مواد می تواند منجر به توسعه دیابت نوع 2 شود. به گزارش خبرگزاری مهر، سالها است که آنتی اکسیدانها در قالب محصولات متنوعی وارد بازار می شوند. این مواد به عنوان ابزاری برای مبارزه با خطر بسیاری از بیماریها عرضه می شوند. در حقیقت آنتی اکسیدانها قادرند آسیبهای سلولی را کاهش دهند.
اکنون محققان مدرسه علوم پزشکی زیستی دانشگاه موناش در ملبورن دریافتند که این مواد می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند.
تاکنون اعتقاد بر این بود که اکسیداسیون اندامها که توسط مولکولهایی که با اکسیژن واکنش می دهند انجام می شود منجر به پیری و بروز برخی از بیماریها می شوند.
این درحالی است که این دانشمندان با آزمایش بر روی موشها نشان دادند که هرچند اکسیداسیون برای بیماران مبتلا به دیابت پیشرفته بسیار مضر است اما برای افراد مستعد دیابت که در حال توسعه مقاومت در برابر انسولین هستند حتی مصرف مواد آنتی اکسیدان نیز می تواند توسعه دیابت نوع 2 را تسریع بخشد.
براساس گزارش ABC News، آنتی اکسیدانها به صورت طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه ای چون کلم بروکلی و میوه های جنگلی ترش وجود دارد اما در سالهای اخیر تولید کنندگان صنایع غذایی با هدف توسعه سرمایه داری، مرتب فواید این مواد را برای کسب سود بیشتر تکرار می کنند.
این محققان توصیه کردند که افراد هرگز نباید به صورت کورکورانه از محصولات متنوع سرشار از آنتی اکسیدانها که صاحبان صنایع غذایی درباره آنها تبلیغ می کنند مصرف کنند.


=============================


تولید داروی پلاویکس برای بیماران قلبی و عروقی در ایران


داروی "پلاویکس" برای نخستین بار جهت بیماریهایی از جمله جلوگیری از انسداد مجدد عروق پس از عمل آنژیوپلاستی، کاهش میزان مرگ و میر، سکته قلبی و مغزی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ایران تولید می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، داروی خارجی پلاویکس از سال 2002 میلادی به بازار ایران وارد شده است و در سال جاری میلادی این دارو در داخل کشور تولید خواهد شد.
این دارو بر روی بیش از 130 هزار بیمار مورد آزمایش قرار گرفته که تاثیر آن در تمام موارد مثبت ارزیابی شده است.

پلاویکس در حال حاضر پر مصرف ترین داروی بیماران قلبی و عروقی است که توانسته 90 میلیون نفر در سراسر جهان را درمان کند.
داروی پلاویکس از سوی شرکت سانوفی آونتیس به عنوان چهارمین شرکت بزرگ داروسازی دنیا در ایران از سوی شرکت دارویی دکتر عبیدی تولید می شود.
     
  
زن

 
جراحي پلاستيك در سنين پايين به مراكز رشد بيني آسيب مي‌رساند


خبرگزاري فارس: دبير علمي دومين كنگره بين‌المللي راينولوژي ايران گفت: جراحي بيني در سنين پايين بايد محافظه كارانه انجام شود تا به مراكز رشد بيني صدمه‌اي وارد نشود.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ابراهيم رزم‌پا در دومين كنگره بين‌المللي راينولوژي ايران كه روز گذشته در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: اين كنگره به بحث و بررسي بيماري‌هاي بيني و سينوس در سه شاخه پلاستيك ترميمي، آندوسكوپي بيني و بيماري‌هاي عمومي بيني و سينوس مي‌پردازد.
رزم‌پا ادامه داد: در دومين كنگره بين‌المللي راينولوژي ايران سعي شده است كه تمام مباحث تشخيصي درماني و تكنيك‌هاي جديد درماني را پوشش دهيم و عوارض جراحي‌هايي مانند جراحي زيبايي بيني و چگونگي برخورد با آنها را بررسي كنيم.
وي افزود: اعمال جراحي بيني در سنين پايين يكي از سخنراني‌هاي عيني در اين كنگره است كه داراي ويژگي‌ خاصي است زيرا جراحي بيني در سنين پايين بايد به گونه‌اي باشد تا به مراكز رشد بيني صدمه‌اي وارد نشود.
دبير علمي دومين كنگره بين‌المللي راينولوژي ايران گفت: براي انجام اعمال جراحي و زيبايي بيني فقط رشد جسمي كافي نيست بلكه بلوغ فكري و روحي هم لازم است چرا كه پس از انجام عمل يكسري مراقبت‌هايي نياز است كه افرادي كه به بلوغ فكري نرسيده‌اند نمي‌توانند اين مراقبت‌ها را انجام دهند.
وي اضافه كرد: مراقبت‌هاي پس از عمل گاهي تا يك سال طول مي‌كشد و پس از عمل بيني به فرم نهايي خود مي‌رسد.
رزم‌پا ادامه داد: در خصوص پوست‌هاي ضخيم و چرب اين مدت ممكن است تا 3 سال نيز به طور انجامد لذا فرد نبايد عجله كند.

=================================

انحراف بيني فقط در صورت ايجاد تنگي نفس نيازمند جراحي است


خبرگزاري فارس: يك جراح پلاستيك گفت: در صورتي كه انحراف بيني باعث گرفتگي بيني، سينوزيت‌هاي مكرر و تنگي نفس باشد بايد جراحي شود.


پرويز انصاري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: انحراف بيني را مي‌توان به 2 شكل اعم از انحراف در بيني خارجي و بيني داخلي عنوان كرد كه آنچه ما به عنوان انحراف بيني مطرح مي‌كنيم در حقيقت انحراف تيغه مياني بيني است.
وي اضافه كرد: بيني خارجي هم داراي انحرافاتي است كه اين انحرافات، انحراف بيني تلقي نمي‌شود و اين مشكل جزء كارهاي جراحي پلاستيك محسوب مي‌شود.
انصاري ادامه داد: با انجام اعمال جراحي، تيغه مياني بيني در داخل بيني را مي‌توان برطرف كرد اما انحرافات ظاهري را نمي‌توان رفع كرد. بعضي از بيماران فكر مي‌كنند كه اگر تيغه مياني بيني‌شان اصلاح شود، مسائل ظاهري بيني هم اصلاح خواهد شد كه بايد براي اصلاح اين تفكر، جراح قبل از اعمال جراحي بيمار را از اين مسئله مطلع كند.
وي افزود: زماني انحراف بيني نياز به عمل ندارد كه با وجود انحراف بيني مشكلات تنفسي براي فرد ايجاد نشده و باعث اختلال در نفس كشيدن آن نشود.
اين جراح پلاستيك گفت: اگر فردي به جز جراحي انحراف بيني قصد جراحي زيبايي بيني را نيز دارد بهتر است اين دو جراحي را همزمان با هم انجام دهد.
وي اضافه كرد: بر طرف كردن انحراف بيني مشكل‌زاي تنفسي ربطي به فرم بيني و زيبايي آن ندارد.
     
  
زن

 
استفاده از گوش‌پاك‌كن باعث كاهش شنوايي مي‌شود


خبرگزاري فارس: عضو هيئت مديره انجمن گوش‌، گلو و بيني ايران با اشاره به عادت غلط مردم در استفاده از گوش‌پاك‌كن گفت: استفاده از گوش‌پاك‌كن عوارض زيادي را براي گوش به همراه دارد كه در بيشتر موارد باعث كاهش شنوايي مي‌شود.


عليرضا جعفري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت: در استفاده از گوش‌پاك‌كن امكان دارد پنبه موجود در سر گوش‌پاك‌كن در گوش گير كند و بيماران زيادي بودند كه به اين عارضه دچار شدند. اين موضوع به ويژه در بين سالمندان شايع است كه متوجه گيركردن آن نمي‌شوند و در نهايت به عفونت گوش دچار مي‌شوند.
وي با اشاره به اينكه پوست گوش نازك‌ترين پوست بدن انسان است و با فشارهاي گوش‌پاك‌كن مي‌تواند زخم شود افزود: درصورتي كه گوش‌پاك‌كن زياد به داخل گوش برده شود به پرده گوش آسيب مي‌زند كه اگر اين پرده پاره شود آسيب جدي به شنوايي فرد وارد مي‌شود.
جعفري تصريح كرد: مشكل ديگر اين كار اين است كه چنانچه گوش جرم داشته باشد با داخل كردن گوش‌پاك‌‌كن به داخل گوش جرم‌ها به داخل گوش مي‌روند و به پرده گوش مي‌رسند كه اين كار نيز ممكن است موجب كاهش شنوايي فرد شود.
وي ادامه داد: بهترين توصيه براي خشك‌كردن فضاي داخلي گوش پس از استحمام اين است كه افراد دستمال كاغذي را لوله كنند و براي خشك‌كردن گوش آن را به داخل گوش ببرند.
اين متخصص گوش گلو و بيني ادامه داد: جرم قهوه‌اي گوش براي سلامت گوش لازم است چرا كه اين جرم روي پوست گوش لايه‌اي را ايجاد مي‌كند كه مانع نفوذ برخي از عفونت‌ها به داخل گوش مي‌شود.
وي اضافه كرد: در برخي افراد اين جرم يا خيلي غليظ است يا خيلي زياد است و يا كانال گوش تنگ است كه در اين صورت جرم داخل گوش انباشته مي‌شود و بايد تحت نظر پزشك در بيايد.
     
  
زن

 
راهنماي ايدز براي رسانه‌هاي همگاني در ايران رونمايي شد


خبرگزاري فارس: راهنماي HIV/ايدز براي رسانه‌هاي همگاني در جمهوري اسلامي ايران، براي اولين بار با همكاري دفتر UNAIDS در تهران و وزارت بهداشت با شعار «ايدز فقط براي ديگران نيست» رونمايي شد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، اين راهنماي آموزشي شامل اطلاعات پايه درباره HIV و ايدز در ايران و جهان، تاريخچه اين بيماري، وضع كنوني همه‌گيري اين بيماري در دنيا و ايران، نقش رسانه‌ها در آگاه سازي جامعه درباره اين بيماري، روش‌هاي انتقال ويروس ايدز، پيشگيري از اين بيماري، ملاحظات قانوني و عرفي در رسانه‌هاي ايران درباره اطلاع رساني ايدز، اهميت زبان و رعايت نكات اخلاقي و كاربرد ادبيات صحيح، مناسبت‌هاي مربوط به ايدز، مشاوره و آزمايش، انكار، انگ و تبعيض، نقش سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي در كنترل اين بيماري، واژه سازي و برنامه مشترك ايران و سازمان ملل متحد براي كنترل اين بيماري است.
آنتونيو دلئو، نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد(UNODC) در ايران در نشست خبري مراسم رونمايي اين كتاب گفت: كنترل اچ آي وي فقط به عهده سازمان‌هاي دولتي و حتي غير دولتي مسئول نيست، همه بايد براي كنترل اين بيماري همكاري كنند و در اين بين نقش رسانه‌هاي ارتباط جمعي بسيار مهم و موثر است.
وي ادامه داد: رسانه‌ها بالقوه مي‌توانند يكي از متحدان برنامه‌هاي كنترل HIV در كشورها باشند و سهم مهمي در آگاه كردن مردم و اتصال مسئولان داشته باشند. البته اگر خود آنها آگاهي لازم را براي اين كار نداشته باشند و مسئولانه برخورد نكنند، ممكن است در مواقعي آسيب زننده نيز باشند به همين علت آگاهي اصحاب رسانه و انعكاس علمي مطالب مربوط به اين بيماري ضرورت دارد.
دلئو اضافه كرد: راهنماي رسانه‌اي درباره HIV حاصل يك كار تحقيقي بيش از يكساله است كه طي آن آثار منتشر شده درباره اين بيماري در 5 سال گذشته در روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها، صدا و سيما، وبلاگ‌ها و مجلات بررسي شده است و به اين نتيجه رسيديم كه تمركز اخبار مربوط به HIV در روز جهاني ايدز و بيشتر درباره آمار اين بيماري بوده است.
نماينده UNODC در ايران اضافه كرد: اميدواريم اين راهنماي جديد بتواند در هدايت اصحاب رسانه به سمت انتشار مطالب پربارتر با لحاظ مسائل حقوقي و قانوني موثر باشد و رسانه‌هاي ايران در اين عرصه به جايگاه بالاتري دست پيدا كنند، ضمن اينكه كارگاهي نيز به همين منظور با حضور نمايندگان رسانه‌هاي ايران براي تبيين روش‌هاي علمي انتشار اخبار در زمينه ايدز طي هفته ‌آينده برگزار مي‌شود.
عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت نيز در اين مراسم گفت: يكي از مشكلات ما در كنترل بيماري HIV و ايدز اين بود كه هيچ روش و منبع علمي مشخصي براي هدايت رسانه‌ها نداشتيم و منابع خارجي نيز با توجه به شرايط بومي ايران كاربرد زيادي نداشتند.
وي افزود: جامعه ايران يك جامعه جوان است و جوانان نيز به اقتضاي طبيعت رفتارهاي پر خطر دارند اما نظام سلامت كشور از رسانه‌ها انتظار دارد تا آگاهي مردم را درباره اين بيماري افزايش دهند و كمك كنند تا با رفع انگ ايدز امكان افزايش آگاهي مردم در اين زمينه فراهم شود.
وي گفت: مردم بايد بدانند كه ايدز يك بيماري است نه يك گناه، بيماري ايدز كاملاً به رفتارهاي انسان مرتبط است همچنين ايدز فقط يك معضل سلامت نيست بلكه يك معضل مهم اقتصادي، اجتماعي و حتي گاهي سياسي و امنيتي است كه تمام جامعه بايد نسبت به آن حساس باشند.
صداقت اضافه كرد: رسانه‌ها همان طور كه در بهينه‌سازي مصرف انرژي و اصلاح فرهنگ ترافيكي تلاش مي‌كنند و موفقيت‌هايي هم به دست آورده‌اند مي‌توانند در كنترل اين بيماري نيز نقش مهمي ايفا كنند.
وي گفت: گاهي اطلاعات غلطي درباره روش‌هاي انتقال اين بيماري منتشر مي‌شود از جمله چندي پيش در برخي رسانه‌ها آمده بود كه ويروس ايدز از طريق استخرها نيز منتقل مي‌شود كه اين مسئله باعث مشكلاتي در جامعه شده بود.
وي افزود: مشكل ديگر بحث انكار فرد و خانواده فرد بيمار درباره اين بيماري است. بسياري از افراد تصور مي‌كنند «چون من و خانواده من مذهبي هستند، بنابراين هيچگاه اين بيماري به سراغ ما نمي‌آيد»، موضوع انگ و تبعيض درباره اين بيماري نيز هنوز حل نشده است، مسئله مهمتر اين است كه خود افراد HIV مثبت مهمترين افرادي هستند كه مي‌توانند جلوي انتقال و چرخش اين ويروس را در جامعه بگيرند و بايد آموزش ببينند.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت گفت:‌ چون مردم به رسانه‌ها اعتماد دارند، پيام‌هايي كه از اين طريق به مردم مي‌رسد اهميت زيادي دارند و در يك لحظه طيف وسيعي از مردم را در بر مي‌گيرند. علاوه بر اين، رسانه‌ها مي‌توانند در جلب حمايت سياستگذاران و مسئولان دستگاه‌هاي مختلف در اين زمينه بسيار موثر باشند.
وي افزود: البته در گذشته صحبت كردن درباره اين بيماري بسيار مشكل‌تر از امروز بود، اما رسانه‌ها فضا را باز كردند امروز راحت‌تر مي‌توان در اين باره صحبت كرد. ضمن اينكه رسانه‌ها خلاقيت و تجربه حرفه‌اي دارند و مي‌توانند با هنر ژورناليستي در آگاه‌سازي مردم نقش بسيار موثري ايفا كنند.
صداقت گفت: كمبود دسترسي به اطلاعات، وجود خطوط قرمز، كمبود منابع آموزشي، تنگناهاي اخلاقي در جلب مشاركت مبتلايان، رقابت اولويت و توجه كمتر سياستگذاران رسانه‌ها به اين مقوله و نياز به نوآوري از جمله چالش‌هاي اين عرصه است.
وي ادامه داد: رسانه‌ها گر چه ممكن است نتوانند برخي مسائل را به صورت صريح مطرح كنند اما مي‌توانند با بيان داستان‌هاي جذاب و آموزش غير مستقيم در افزايش آگاهي مردم نقش داشته باشند، حتي مطبوعات زرد هم در اين زمينه بسيار موثر و كمك كننده هستند به شرط اينكه خودشان آموزش‌هاي كافي را در اين زمينه ديده باشند، علاوه بر آن جلب همكاري‌هاي بين بخشي، تبيين نقش و جايگاه خانواده در پيشگيري از رفتارهاي پر خطر به خصوص آموزش جوانان، دانش آموزان، سرباران، مصرف كنندگان مواد مخدر و زندانيان و همسران زندانيان و معتادان همگي در كنترل اين بيماري نقش اساسي دارند كه به كمك رسانه‌ها امكانپذير است.
آذين نوبان، تنظيم كننده كتاب راهنماي ايدز براي رسانه‌هاي همگاني در ايران نيز در اين مراسم گفت: براي تدوين اين راهنما هيچ منبع معتبر داخلي نداشتيم، منابع خارجي هم با عرف و قوانين ايران سازگاري زيادي نداشتند به همين علت تلاش زيادي شد تا با اتكا به قانون اساسي، قانون مطبوعات، اصول عام حاكم بر صدا و سيما و نيز با توجه مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، طي يكسال گذشته به اين كتاب راهنما دست پيدا كنيم.
وي گفت: سعي ما در تدوين اين كتاب اين بود كه مطالب آن تا جاي ممكن دقيق، كاربردي، علمي و بي‌طرفانه باشد، ضمن اينكه در كنار آن آموزش واژه شناسي درباره بيماري اچ آي وي و ايدز را هم داشته باشيم.
وي افزود: نكته مهمي كه در آموزش‌هاي اين كتاب به آن توجه شده، اين است كه بايد حريم خصوصي افراد در انتشار مطالب درباره آنها حفظ شود و نبايد بدون اجازه آنها نام، تصوير، محل زندگي و اسرار آ‌نها منتشر شود، زيرا ممكن است آبروي آنها برود يا كار، مدرسه يا موقعيت اجتماعي خود را از دست بدهند.
وي تأكيد كرد: براي اينكه بتوانيم راحت‌تر درباره اين بيماري صحبت كنيم و افراد مبتلا راحت‌تر داستان زندگي خود را در اختيار رسانه‌ها قرار دهند، يك راه حل كوتاه مدت داريم كه طي آن به جاي معرفي فرد به معرفي روش‌هاي ابتلا و روش زندگي افراد تكيه كنيم اما راه حل دراز مدت اين است كه تلاش كنيم، انگ ايدز و ننگ اين بيماري از بين برود و افراد مبتلا به اين ويروس بتوانند مانند ساير افراد از حقوق اجتماعي برخوردار باشند و بدون هر گونه استرسي درباره زندگي و اين بيماري خود صحبت كنند.
     
  
زن

 
سيب زميني تقويت كننده قلب است


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: سيب زميني به دليل داشتن پتاسيم بالا به تقويت قلب كمك مي‌كند و مصرف آن براي افراد فشار خوني مفيد است.


مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: سيب زميني سرشار از بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A)، پتاسيم، فسفر، آهن، منيزيم و ويتامين «ث» است اما ساقه و برگ‌هاي سيب زميني حاوي سمي بنام سولانين كه نبايد آن را مصرف كرد.
وي گفت: مهمترين ماده اصلي موجود در سيب زميني نشاسته‌ است كه معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشكيل مي‌دهد كه براي تأمين انرژي ماده مفيد مي‌تواند باشد.
اين متخصص تغذيه افزود: سيب زميني محكم كننده لثه، مسكن درد زخم معده است و به علت داشتن پتاسيم تقويت كننده قلب است كه مصرف آن براي افراد فشارخوني مفيد است. براي درمان اسهال مصرف سوپ سيب زميني همراه با شير مفيد است.
صفوي گفت: سيب زميني در بين سبزي‌ها ويتامين «ث» بالايي دارد و براي تأمين ويتامين «ث» مورد نياز براي جلوگيري از خونريزي لثه مفيد است.
وي اضافه كرد: سيب زميني حاوي مقدار زيادي ويتامين «ب6» است و يك فنجان سيب زميني پخته 21 درصد «ب6» مورد نياز روزانه را تأمين مي‌كند. بسياري از آنزيم‌هاي بدن خصوصاً آنهايي كه در تبديلات پروتئيني درگير هستند به «ب6» محتاج هستند، در نتيجه براي توليد سلول‌هاي جديد به ويتامين «ب6» احتياج داريم. بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌اي يك بار سيب زميني را جايگزين ديگر مواد نشاسته‌اي كنند.
صفوي گفت: بهترين روش نگهداري سيب زميني اين است كه آن را در حجم كم در جعبه‌هاي چوبي كه از كف انبار يا محل نگهداري 40 سانتيمتر فاصله داشته باشد قرار داده شود. دماي محل نگهداري بهتر است 4 درجه بالاي صفر و نيز تاريك باشد كه از جوانه زدن آن جلوگيري كند.
اين متخصص تغذيه افزود: هر 100 گرم سيب‌زميني 90 كالري انرژي دارد و به دليل بالا بودن فيبر آن باعث افزايش قدرت دفاعي بدن مي‌شود.
وي افزود: سيب‌زميني را بابد خوب شست و شو داد. سيب‌زميني آماده را خريداري نكنيد به دليل اينكه ممكن است زياد شسته شده باشد و نشاسته آن از بين رفته باشد. در خريد سيب زميني دقت شود كه داراي جوانه نباشد. در كنار پياز نگهداري نشود به دليل اينكه پياز گازهايي از خود ساطع مي‌كند كه باعث خرابي و فساد سيب‌زميني مي‌شود ضمن اينكه سيب‌زميني پخته تا چند روز در يخچال باقي مي‌ماند.
     
  
زن

 
تغذيه غلط باعث عصبانيت و بي‌قراري دانش‌آموزان مي‌شود


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: تغذيه غلط باعث كندي رشد، كاهش تمركز و قدرت يادگيري، عصبانيت، بي قراري، چاقي و لاغري دانش‌آموزان مي‌شود.


سيد ضياء الدين مظهري در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: مصرف مواد غذايي حاوي لستين و كولين نظير انواع مغزها، دانه‌هاي روغني، گندم جوانه زده، آرد گندم حاوي سبوس و فرآورده‌هاي تهيه شده از اين آردها نظير نان‌هاي سبوس دار يا ماكاروني در دوران تحصيل دانش‌آموزان و كنكوري‌ها مفيد است.
وي گفت: مغز همانند ساير اعضاي بدن به غذا و انرژي نيازمند است و درصد قابل توجهي از مواد مغذي و انرژي‌هاي دريافتي كودكان، نوجوانان و جوانان مورد استفاده فعاليت‌هاي مغزي و كنجكاوي‌هاي آنها قرار مي‌گيرد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: حفظ تناسب، تعادل و تنوع براي تأمين نيازهاي غذايي جوانان و نوجوانان از اهميت زيادي برخوردار است كه بازتاب هرگونه عدم تعادل، تناسب و عدم استفاده از همه گروه‌هاي غذايي به صورت كندي رشد، كاهش تمركز و قدرت يادگيري، عصبانيت، بي قراري، چاقي و لاغري نشان مي‌دهد.
مظهري گفت: وظيفه اصلي لستين و كولين را در ايجاد واسطه‌هاي شيميايي چون استيل كولين (انتقال دهنده امواج عصبي از سلول به سلول) مؤثر است و مصرف مواد غذايي حاوي لستين و كولين در ايام امتحانات و دوران آمادگي براي كنكور توصيه مي‌شود. ذرت، سويا و روغن‌هاي گياهي حاوي امگا 3، تخم مرغ، بادام زميني، نخود و لوبيا و سبزي‌ها داراي برگ‌هاي سبز تيره نيز حاوي اين مواد هستند.
     
  
زن

 
مجاورت مشاغل پر سر و صدا با منازل و خطر افت شنوايي


خبرگزاري فارس: مجاورت محيط هاي كاري پر سر و صدا با منازل، خطر افت شنوايي را در ساكنان اين منازل افزايش مي‌دهد. كارشناسان معتقدند هر كاري بايد در مكان مناسب خود انجام شود تا عوارض جانبي آن مانند آلودگي صوتي به حداقل برسد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، تصور كنيد ظهر است و در حال استراحت هستيد، ناگهان با صداهايي مهيب از خواب مي‌پريد و با صحنه عجيبي مواجه مي‌شويد؛ انگار صداي پتك چكش صافكار محله است كه در حال كوبيدن به يك ماشين اوراق شده است؛ سوي ديگر را كه نگاه مي‌كنيد، نجار باشي در حال اره كردن چوب‌هايش است يا گهگاهي چكشي بر ميخ مي‌كوبد.
قديم‌يها گفته‌اند «هر كسي را بهر كاري ساخته‌اند» ولي حالا بايد گفت «هر كاري را بهر جايي ساخته‌اند».
امروزه با گسترش شهرنشيني و آپارتمان نشيني‌ و با اعصاب خورد آدم‌هاي شهرنشين، يكسري مشاغل بايد از جوار زندگي مردم و خانه‌هاشان خارج شوند.
مشاغلي كه آلودگي‌هاي صوتي آنها باعث اذيت و آزار همسايگان مي‌شوند، مشاغلي مانند صافكاري، نجاري، نقاشي، تراشكاري، قالبسازي و رنگ‌كاري كه تعدادشان نيز كم نيست.
از چند سال پيش كه مسئولان مربوطه تذكراتي را به اين صاحبان مشاغل داده‌اند تا امروز تعداد محدودي از آنان جاي خود را تغيير داده و به خارج از شهر نقل مكان كرده‌اند اما تعداد زيادي از آنان هنوز بي‌توجه به تذكر مسئولان و شكايت همسايه‌ها مشغول كارهايشان هستند.

*امنيت و آرامش مهمترين خواسته‌ مردم است

سينا فراهاني، كارمندي كه ساكن خيابان مجيديه‌ است، مي‌گويد: آسايش و آرامش نداريم، سر و صداي صافكار‌ها، تراشكاري‌ها و دوره‌گرد‌هاي خياباني آرامش را از ما ربوده‌اند.
وي مي‌افزايد: بهتر است به جاي اينكه اينها از شهر بروند ما از اينجا نقل مكان كنيم، داشتن امنيت و آرامش يكي از مهمترين خواسته‌هاي ماست.
اين كارمند ادامه مي‌دهد: اين سر و صداهايي كه برخي، همسايه‌ها، همشهريان و صاحبان مشاغل پر سر و صدا به راه مي‌اندازند نه تنها باعث اذيت و آزار ما بلكه موجب سلب آسايش از ساكنان محله‌ها ديگر مي‌شود.

* محل كار افراد داراي مشاغل پر سرو صدا در خارج از شهر، از منازلشان دور مي‌شود

مجيد حيدري 30 ساله نجار، اظهار مي‌دارد: چنانچه خواهان انتقال محل كار خود به خارج از شهر باشم مسير كارم تا مسير محل سكونتم طولاني شده و از آنجا كه وسيله نقل و انتقالي ندارم، مجبور به كار در شهر هستم؛ ضمناً اجاره برخي مغازه‌ها و امكانات آب و برق نيز در خارج شهر گران‌تر از داخل شهر است.
وي كه در حال اره كردن چوب است و سر و صداي زيادي به راه انداخته است، مي‌افزايد: بالاخره مجبوريم داخل شهر كار كنيم و اگر امكانات براي رفت و آمد در خارج شهر وجود داشت، ما نيز به آنجا مي‌رفتيم.
سعيده احمدي، يك پيرزن و بازنشسته در همسايگي اين نجار، مي‌گويد: از سرو صداهاي اين نجار كلافه شده‌ام، ديگر آسايش و آرامش ندارم، هر موقع مي‌خواهم استراحت كنم، صداهاي اين نجاري مزاحم و مانع زندگي‌ و استراحتم مي‌شود؛ حتي از دست گرد و خاك‌هاي اين همسايه نيز در امان نيستم.
وي مي‌افزايد: بايد با اين مشاغل مزاحم در داخل شهر برخورد جدي‌تري صورت گيرد. آنها اصلاً به حرف همسايه‌ها گوش نمي‌دهند و فقط به فكر خودشان هستند. از مسئولان بايد پرسيد آيا اگر اين مشاغل در محله شما يا نزديك منزل شما بود چگونه برخورد مي‌كرديد؟ آيا به همين سادگي از كنارشان مي‌گذشتيد و به راحتي و سهولت با آنها كنار مي‌آمديد؟

*مجاورت منازل با مشاغل پر سر و صدا، موجب پرخاشگري انسان مي‌شود

سعيده پراش يك مردم شناس، اظهار مي‌دارد: مسكن در فرهنگ ما از گذشته جايگاه ويژه‌اي داشته است. يكسري از اقوام كوچ‌رو بودند كه در كنار دام‌هايشان زندگي كرده و مسكن را براي ايجاد آرامش خاطر خود ايجاد كردند كه بعدها خانه معنايي خاص در فرهنگ اين قوم پيدا كرد.
اين مردم شناس ادامه مي‌دهد: خانه به معناي يك جايگاه آباد است، زني كه خانه را نگه مي‌دارد كدبانو ناميده مي‌شود، كد در فرهنگ لغت اوستايي و پهلوي به معناي جايگاه آباد است و نگهباني از اين جايگاه آباد را كد بانو به عهده دارد بنابراين در فرهنگ فارسي خانه معنايي ويژه‌اي دارد.
پراش بيان مي‌كند: جايگاهي كه منبع آرامش و آسايش است را خانه مي‌گويند، در چنين شرايطي مرد بعد از يك كار طولاني و طاقات فرسا به منزل كه جايگاهي است كه زن آن را منبع آباداني و آرامش قرار داده است، برگشته و حال اين مرد، زن و بچه‌ها در دنياي صنعتي امروزي در جايگاهي زندگي مي‌كنند كه مشاغل و محل استراحت در كنار يكديگر قرار گرفته است.
وي اضافه مي‌كند: آستانه تحمل گوش انسان‌ها داراي يك حد خاص است چنانچه از حد آن بگذرد آستانه شنوايي مورد آزار قرار مي‌گيرد و در نتيجه اعصاب تحريك مي‌شود.
اين مردم شناس مي‌گويد: مجاورت منازل با مشاغل پر سرو صدا، استرس و اضطراب در بين افراد ايجاد مي‌كند و اين استرس‌ها و اضطراب‌ها باعث بروز پرخاشگري در انسان مي‌شوند.
وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر در اجتماع با افرادي برخورد مي‌كنيم كه برخلاف يك نسل قبل ما كه نسلي آرام بودند و با مسائل و مشكلات آرامتر برخورد مي‌كردند و محيط برايشان جايگاه آرامي بود، امروزه به دليل اينكه در محيط‌‌ ‌هاي ناهمگون، ناسازگار و پر از سر و صدا زندگي مي‌كنيم، افراد پرخاشگرتر، سرخورده و داراي تعارض مي‌شوند. سر و صداها مدام ما را آزار مي‌دهد و زندگي آرام را از ما مي‌گيرند.
پراش بيان مي‌كند: اقدامات بايد جنبه كاربردي داشته باشد، با توجه به ساختاري كه امروزه در خصوص شهرسازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مهندسان شهرسازي و تمام كساني كه مسئله جمعيت‌شناسي را مورد بررسي قرار مي‌دهند لازم است فضاهاي مسكوني و كاري را از هم جداسازي كنند.

* فضاي زندگي بايد از محيط كار جدا شود

اين مردم شناس اظهار مي‌دارد: بايد فضاهاي كاري، بازارها از فضاهاي زندگي جدا شود، البته اقداماتي در اين خصوص صورت گرفته است و برخي كارخانه‌ها به خارج از شهر منتقل شد كه تا حدودي مفيد بود اما اين اقدامات براي شهر تهران كه شهري آشفته است، كافي نيست.
پراش مي‌گويد: در شهر تهران كه فضاهاي كاري با فضاهاي مسكوني ادغام پيدا كرده‌، شغل‌هاي مانند صافكاري و جوشكاري بدون رويه در حال انجام است كه همگي بر حالات افراد در به وجود آمدن اضطراب و استرس تأثير مي‌گذارند و اين در حالي است كه جمعيت‌ها مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيرند و هرگاه جمعيتي مورد اذيت و آزار قرار گيرد، مسير تكامل آن جمعيت متوقف شده يا حداقل با مانع مواجه مي‌شود.
وي اضافه مي‌كند: حداقل كاري كه مي‌توان انجام داد اين است كه شهرداري‌ها از افراد متخصص استفاده كنند تا از قوانين معتبر شهرسازي موجود در دنيا پيروي كنند.
اين مردم شناس اظهار مي‌دارد: با توجه به اينكه ما قديمي‌ترين شهر را در مناطق ايران داشته‌ايم مانند شهر سوخته كه چندين هزار سال پيش مشاغل در اين شهر از محل سكونت جدا بوده است، در نتيجه تمام قوانين معتبر شهرسازي در دنيا از شرق به ويژه ايران پيروي مي‌كرده‌اند. امروزه نيز مجبوريم از قوانين معتبر شهرسازي كشورهاي پيشرفته دنيا پيروي كرده تا به استانداردهاي جهاني برسيم.
     
  
زن

 
ميان‌وعده مغذي حافظه كوتاه مدت را تقويت مي‌كند


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: ميان وعده مناسب و مغذي در برنامه غذايي روزانه دانش آموزان مي‌تواند بر تقويت حافظه كوتاه مدت و ميزان توانايي يادگيري مؤثر باشد و باعث پيشرفت تحصيلي ‌شود.


مريم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: ميزان انرژي مورد نياز كودكان مدرسه‌اي به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد، متفاوت است و اگر انرژي مورد نياز كودكان از طريق كربوهيدرات و چربي تأمين نشود، پروتئيني كه بايد صرف رشد و ترميم بافت‌هاي بدن ‌شود، براي تأمين انرژي به مصرف مي‌رسد.
وي گفت: شايع‌ترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران كمبود ويتامين A ، D و شايع‌ترين كمبودهاي املاح، كمبود يد، آهن و كلسيم است. هويج، منبع ارزاني از ويتامين A است و والدين مي‌توانند از آن در برنامه غذايي روزانه كودكشان استفاده كنند.
اين متخصص تغذيه افزود: بهترين نوع آهن قابل جذب در غذاهاي حيواني مثل گوشت، مرغ و جگر است. دريافت مقادير كافي كلسيم از طريق برنامه غذايي روزانه در سنين مدرسه و بلوغ براي حفظ تراكم طبيعي استخوان‌ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بزرگسالي حائز اهميت است.
وي افزود: حال آن كه استفاده از مواد غذايي مفيد و مناسب در ميان وعده‌ها ، به خوبي بخشي از نياز رشد و سلامت تغذيه‌اي دانش آموزان را تأمين مي‌كنند. يك ميان وعده مناسب و مغذي در برنامه غذايي روزانه دانش آموزان مي‌تواند بر حافظه كوتاه مدت، ميزان توانايي يادگيري و به دنبال آن پيشرفت تحصيلي آنها تاثير مثبت داشته باشد.
وي گفت: شير پاستوريزه، منبع خوبي از كلسيم و مصرف آنها در ميان‌وعده كودكان در تأمين بخشي از كلسيم مورد نياز كودكان مؤثر است. نان و پنير، ميان‌وعده مناسب ديگري براي تأمين كلسيم است كه همراه سبزي، گوجه‌فرنگي، خيار يا گردو، يك ميان‌وعده سالم و مغذي براي دانش‌آموزان به شمار مي‌رود.
مراداف افزود: مصرف پفك به خصوص قبل از وعده‌هاي غذايي به دليل ايجاد سيري كاذب، كودكان را از خوردن غذاهاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز رشد كودك تأمين كنند، باز مي‌دارد و نمك، ذائقه كودك را به خوردن غذاهاي شور عادت مي‌دهد.
وي اضافه كرد: مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و كشمش، گردو، بادام،‌ پسته، گندم برشته، برنجك، عدس برشته شده، توت خشك، انجير خشك و برگه‌ها بسيار مفيد است و بهتر است به جاي نوشابه، براي افراد خانواده از دوغ استفاده شود.
اين متخصص تغذيه گفت: يكي از خوراكي‌هاي بسيار مناسب، خوردن چند عدد خرما همراه با گردو است و به دليل اينكه داراي كلسيم، منيزيم، فسفر، آهن و ويتامين هاي E ، B، A و مقداري هم ويتامين C و به دليل انرژي بخش بودن، حمل راحت و استفاده سريع، مصرف آن در زنگ‌هاي تفريح و قبل از زنگ ورزش مفيد است.
وي گفت: پفك، چيپس، شكلات، شيريني‌ها، پيراشكي، نوشابه‌هاي گازدار، آبميوه‌هاي صنعتي، انواع ساندويچ‌هاي سوسيس، كالباس، همبرگر آماده و پيتزا، كه متأسفانه به دلايل مختلف تقاضاي مصرف آنها در بين كودكان و نوجوانان بالاست، همگي جزء خوراكي‌ها و غذاهايي هستند كه انرژي زياد داشته ولي از لحاظ تغذيه‌اي كم ارزش هستند و به جز تأمين ميزان زيادي انرژي و بر طرف كردن حس گرسنگي، كمكي به برآورده شدن ساير نيازهاي رشد و سلامت دانش آموزان نمي‌كنند.
     
  
زن

 
تغذيه صحيح ضامن سلامت ورزشكاران


خبرگزاري فارس: فعاليت‌هاي ورزشي همراه با رعايت يك برنامه غذايي متعادل و مناسب به ورزشكاران توصيه مي‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، مرحله پيش از بلوغ و دوران بلوغ، يكي از بحراني‌ترين دوره‌هاي رشد انسان محسوب مي‌‌شود و براي دستيابي به حداكثر راندمان رشد و نمو، انجام فعاليت‌هاي ورزشي توأم با رعايت يك برنامه غذايي متعادل و مناسب به طور قوي توصيه و تأكيد مي‌‌شود. تكامل جسمي، رواني، شكل‌گيري شخصيت و بالفعل شدن استعدادها مانند بروز مهارت‌هاي تخصصي ورزشي نيز از ويژگي‌هاي دوران بلوغ محسوب مي‌‌شود.
سيد ضياءالدين مظهري، متخصص تغذيه و استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران مي‌گويد: در دوران كودكي و پيش از بلوغ ظرفيت انجام فعاليت‌هاي ورزشي در دختران و پسران به طور كامل با يكديگر قابل مقايسه است، اما با پيشرفت مراحل بلوغ تغييرات و واگرايي چشمگيري ميان 2 جنس آشكار مي‌شود.
هم در دختران و هم در پسران، فعاليت‌هاي منظم ورزشي باعث دستيابي به حداكثر رشد ماهيچه ناشي از فرآيند بلوغ، افزايش توان هوازي و بي‌هوازي، افزايش توان كلي بدن، افزايش قدرت عضلاني و استقامت شده كه همه اين موارد معيارهاي مهمي براي افزايش راندمان فعاليت‌هاي فيزيكي محسوب مي‌شود.

*فعاليت ورزشي شديد در دوران بلوغ ساخت استخوان‌ها را مختل مي‌كند

وي معتقد است: گسترش توانايي‌ها در پسران چشم‌گيرتر است، چون تجمع چربي بيشتر در بدن دختران طي بلوغ تا حدي باعث كاهش برخي توانايي‌هاي ورزشي مي‌شود. فعاليت‌هاي ورزشي شديد طي بلوغ و بدون وزن‌گيري كافي، مي‌تواند با ايجاد اختلالات اندوكرين و نوراندوكرين، مهار غدد جنسي و اختلال در تخريب و بازسازي طبيعي استخوان‌ها شود كه باعث ايجاد پيامدهايي مانند توقف رشد قدي، تأخير يا مهار بلوغ جنسي و نبود كفايت توده استخواني شود كه به طور مسلم، سلامت آتي فرد را به مخاطره مي‌اندازد.
وي اضافه مي‌كند: شواهد متقاعد كننده‌اي وجود دارد كه اختلالات اندوكرين و نبود تعادل در متابوليسم استخوان‌ها در كودكان ورزشكار، به طور قابل توجهي با كمبودهاي اساسي تغذيه‌اي ناشي از نياز افزوده شده بر اثر فعاليت‌هاي ورزشي در ارتباط است و با نوع فعاليت ورزشي ارتباط ندارد.

*تغذيه ناكافي در كودكان ورزشكار باعث خواب‌آلودگي و بي ‌اشتهايي مي‌شود

مظهري علايم كمبود‌هاي تغذيه‌اي در كودكان ورزشكار را خستگي، بي‌ حالي، خواب‌آلودگي، تحريك پذيري، بي ‌اشتهايي و اختلالات باليني مانند عفونت‌هاي مكرر، دهيدراتاسيون و صدمه به بافت‌هاي نرم نام برد. در ارزيابي نيازهاي تغذيه‌اي كودكان ورزشكار، در نظر گرفتن فاكتورهاي تأثيرگذار مانند ميزان سلامت، جثه بدني، پيش از بلوغ و مرحله بلوغ، ميزان فعاليت بدني روزمره، طول مدت و نوع ورزش روزانه يا هفتگي افراد ضرورت دارد.
وي مي‌افزايد: افزايش سايز بدن و آغاز روند بلوغ، باعث افزايش قدرت عضلاني و توان هوازي و مقاومت بدن در برابر فعاليت‌هاي سنگين‌تر مي‌شود. در كودكان كمتر از 8 سال رفتارهاي پر تحرك و بازي‌هاي كودكانه مانند دويدن، پريدن و انجام حركات آكروباتيك، به طور طبيعي مي‌تواند به بهبود هماهنگي و قدرت عضلات و مهارت‌هاي جنبشي و افزايش توان هوازي كمك كند.
به گفته وي پيش از شروع فرآيند بلوغ حتي با تأمين تغذيه كافي (به طور مثال، افزايش انرژي و پروتئين دريافتي)، ماهيچه‌هاي اسكلتي ظرفيت لازم براي افزايش حجم (هيپرتروفي) را ندارند، اما با آغاز بلوغ، افزايش سطح هورمون‌هاي جنسي و هورمون رشد در گردش، باعث افزايش حجم عضلات، گسترش توان و قدرت آنها مي‌‌شود.
وي مي‌گويد: افزايش ترشح آندروژن‌ها به خصوص تستوسترون در پسران نوجوان، به تحريك رشد در تمام ‌نواحي و افزايش توده عضلاني بدن منجر مي‌شود. افزايش ترشح استروژن در دختران نوجوان نيز با افزايش انباشت چربي و تغيير نسبت چربي به پروتئين همراه است. غذا تأمين كننده انرژي مورد نياز براي حفظ هموستاز و متابوليسم بدن است. رعايت تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي براي حفظ سلامت و فعاليت متعادل بدن ضرورت دارد.
اين متخصص تغذيه معتقد است: در كودكان علاوه بر نياز به انرژي طي متابوليسم پايه اثر گرمازايي غذا، تنظيم دماي بدن و انجام فعاليت‌هاي روزمره يا حركات ورزشي، مقادير انرژي اضافه‌تري براي تأمين نيازهاي رشد و بلوغ نيز بايد مورد توجه قرار داده شود. رژيم غذايي توصيه شده براي كودكان ورزشكار بايد مبتني بر تأمين انرژي كافي توأم با حفظ تعادل مثبت نيتروژن تنظيم شود. پروتئين موجود در رژيم غذايي، هم داراي نقش تأمين انرژي و حفظ تعادل مثبت نيتروژن است. فقدان كفايت انرژي دريافتي از ساير منابع غير پروتئيني، به تجزيه و شكستن پروتئين به اسيدهاي آمينه براي تأمين كمبود انرژي منجر شده و تعادل منفي ازت را نيز به دنبال خواهد داشت كه مي‌تواند، باعث كاهش وزن و تحليل بافت عضلاني شود.

*اختلالات غذا خوردن نوجوانان ريشه رواني دارد

وي مي‌افزايد: در اغلب موارد، علت اوليه كمبودهاي تغذيه‌اي در كودكان ورزشكار اختلالات تغذيه‌اي، محدوديت‌هاي عمدي و آگاهانه در برنامه غذايي است. اختلالات غذا خوردن كه به ‌طور عمده ريشه رواني دارد، در دختران بيشتر از پسران است. اغلب پس از آغاز بلوغ و به دنبال افزايش ناگهاني هورمون‌هاي جنسي كه باعث ايجاد تغييرات سريع در شكل بدن، افزايش نسبت بافت چربي به ماهيچه و تغييرات رواني مي‌شود، رخ مي‌دهد و علت آن مي‌تواند نارضايتي نوجوان از تصوير ذهني فرم بدن خود باشد.
وي ادامه داد: اين اختلالات غذا خوردن كه بيشتر به صورت بي‌اشتهايي بروز مي‌كند، مي‌تواند به وسيله رفتارهايي مانند اصرار به انجام ورزش‌هاي شديد با كاهش عمدي غذاي روزانه و حتي استفاده از ملين‌ها توأم شود كه متأسفانه خطر ابتلا به اين اختلال هر روز بيشتر از روز پيش سلامت نوجوانان را تهديد مي‌كند.
مظهري مي‌گويد: محدوديت غذايي دركنار فعاليت‌هاي ورزشي طاقت فرسا طي بلوغ، مي‌تواند سلامت آتي فرد را به مخاطره اندازد. اين محدوديت‌ها به ‌طور معمول در نوجواناني كه ورزش‌هايي مانند دو سرعت، ژيمناستيك، باله و كشتي را انجام مي‌دهند شديد‌تر است، چون اين افراد براي حفظ كارايي بدن به يك فيزيك بدني خاص نياز داشته و براي دسترسي به اندام خيالي و حفظ زيبايي آن، خود را تحت فشار روحي و عصبي زيادي قرار مي‌دهند.
وي ادامه مي‌دهد: از جمله علل ايجاد چنين رخدادهايي مي‌توان به اطلاع نداشتن والدين يا مربيان كودكان و نوجوانان ورزشكار از ضرورت تغذيه مناسب، متعادل و متنوع براي حفظ تداوم رشد، توأم با سلامت و كارايي بدن اشاره كرد. توصيه مي‌شود، كودكان ورزشكار و والدين آنها به طور مرتب تحت مشاوره متخصصان تغذيه قرار گيرند. چون اغلب موارد در نوجوانان و جوانان اين توهم واهي وجود دارد كه مصرف كافي مواد غذايي، آنها را از داشتن اندامي ‌موزون محروم مي‌كند.
وي مي‌افزايد: اگرچه اطلاعات در اين زمينه هنوز محدود است، اما به روشني مي‌دانيم كه ويژگي‌هاي فيزيولوژيك و متابوليك بدن كودكان در مواجهه با فعاليت‌هاي ورزشي، نيازهاي تغذيه‌اي آنها را از بزرگسالان متمايز مي‌كند كه در اين راستا به 3 تفاوت مهم افزايش اكسيداسيون چربي نسبت به كربوهيدرات‌ها در بدن كودكان طي فعاليت‌هايي با شدت متوسط، اتكا به گليكوژن به عنوان سوخت اصلي ماهيچه را كاهش داده و به همين نسبت اهميت كربوهيدرات غذايي را به عنوان منبع سوخت ماهيچه كم رنگ مي‌كند.
وي معتقد است: كاهش بازده مكانيكي طي فعاليت‌هاي تحمل كننده وزن، مانند پياده روي و دويدن، باعث افزايش نياز به انرژي به ازاي هركيلوگرم وزن بدن در كودكان مي‌شود. تعريق كمتر، كاهش توانايي دفع و تعديل دماي بدن و بالا بودن نسبت سطح به حجم بدن دركودكان (افزايش تبخير سطحي)، نياز به مايعات را به منظور پيشگيري از افزايش دماي بدن، گرمازدگي و كاهش برون ده قلبي افزايش مي‌دهد.
اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: اين تفاوت‌ها به موازات پيشرفت مراحل بلوغ و افزايش سايز بدن، كمتر مي‌شود. از طرف ديگر، به علت ناتواني كودكان در تعديل دماي بدن، بايد از انجام فعاليت‌هاي ورزشي دردماي بالاتر از 37 درجه سانتي‌گراد، به خصوص در مناطق با رطوبت زياد كه احتمال گرمازدگي را افزايش مي‌دهد، ممانعت به عمل آورد. ناتواني در جبران آب و الكتروليت‌هاي از دست رفته طي تعريق مي‌تواند به ايجاد هيدراتاسيون و نداشتن تعادل الكتروليت‌ها مانند كاهش سديم خون منجر شود.

*ورزشكاران روزانه تا 3 برابر افراد معمولي به انرژي نياز دارند

علي كشاورز، مدير گروه تغذيه دانشگاه تهران در اين رابطه مي‌گويد: ورزشكاران روزانه تا 3 برابر افراد معمولي به انرژي نياز دارند. نياز ورزشكاران به انرژي 50 درصد بيشتر از افراد معمولي است و حتي در بعضي از ورزش‌ها 3 تا 5 برابر افراد معمولي به انرژي نياز دارند. ورزشكاران روزانه به 3 تا 6هزار كالري انرژي نياز دارند و به دليل اينكه يك ورزشكار ساعت‌هاي طولاني را در روز ورزش مي‌كند، نيازش به انرژي بيشتر مي‌شود.
مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه تهران مي‌افزايد: در يك مسابقه فوتبال كه ورزشكار يك تا 5/1 ساعت در زمين مي‌دود. در هر ساعت 500 تا 700 كالري مي‌سوزاند و در يك ساعت و نيم 1500تا 2 هزار كالري مي‌سوزاند و با تمرينات صبح و بعد از ظهر مسابقه 4 هزار كالري مصرف مي‌كند. يك ورزشكار به پروتئين و مواد معدني و ويتامين نياز دارد. 2 گروه ويتامين وجود دارد كه در يك گروه نياز به افزايش استفاده بيشتر در ورزشكار وجود ندارد. مثل ويتامين D ،A و K كه محلول در چربي هستند و يك گروه ويتامين كه به مصرف بيشتر آن نياز است مانند ويتامين‌هاي محلول در آب مثل ويتامين C است كه در متابوليسم و انرژي نقش دارد مانند B1 و B2 كه به تناسب، نياز به افزايش دريافت دارد.
وي مي‌گويد: ويتامين C و D آنتي اكسيدان هستند و به دليل فعاليت زياد بدني ممكن است كه در بدن فرد سموم ايجاد شود و توليد اكسيدان مي‌كند كه اين ويتامين‌ها موجب از بين رفتن اين اكسيدان مي‌شود. ورزشكاران در روزهاي مسابقه غذاهاي پرچرب و پر سس نخورند و به دليل اينكه دير هضم هستند. گوشت قرمز ، مرغ و ماهي بايد پخته، آب پز و كبابي باشد. ورزشكاران همچنين از قندهاي ساده كمتر مصرف كنند. در صورت خوردن كباب از گوشت جوان استفاده نشود چون گوشت جوان به دليل داشتن بازهاي پورين زياد باعث گرفتگي عضلات مي‌شود و از گوشت حيوان سالخورده مصرف كنند.
مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه تهران معتقد است: ويتامين ها را بايد از سبزي و ميوه تازه دريافت كنند در صورت اينكه از ميوه و سبزي ويتامين دريافت نشود از مكمل‌ها استفاده كنند. در ورزشي مانند كوهنوردي در ارتفاع بالاي 3 هزار متر ورزشكار به يبوست مبتلا مي‌شود كه بايد فيبر بيشتر مصرف كنند. در ورزش قايقراني و پرواز با كايت ورزشكار ممكن است به اسهال مبتلا ‌شود كه بايد 4 روز قبل از مسابقه از غذاي‌هاي فيبردار مصرف نكنند كه دچار اسهال نشوند.
     
  
زن

 
دارورساني به مغز از طريق نانومتري امكانپذير شد


خبرگزاري فارس: دارورساني به مغز از طريق نانومتري امكانپذير شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، مغز داراي يكي از بهترين سيستم‌هاي امنيتي در بدن است، به‌طوري كه از طرف خارج به‌وسيله‌ جمجمه و از داخل، به‌وسيله‌ سد خوني- مغزي (BBB) محافظت مي‌شود. وظيفه BBB بقاي هموستاز مغز، و ايجاد محيطي بي‌همتا براي مايع خارج سلولي سيستم اعصاب مركزي (CNS) است و قادر است تا تركيبات آن را به‌طور بسيار دقيقي كنترل كند.
مناطقي ازCNS كه حاوي مايع خارج سلولي است، شامل مغز، آب ميان بافتي موجود در سلول‌هاي پارانشيمال طناب نخاعي، مايع مغزي نخاعي بطن‌هاي مغز و همچنين فضاي تحت عنكبوتيه مغزي و نخاعي است و ساختمان BBB از سلول‌هاي اندوتليال مويرگ‌هاي مغز و نخاع تشكيل شده است.
مشخصه اين سلول‌ها، وجود اتصالات فشرده‌اي است كه در پيرامون آنها به‌طور پيوسته قرار گرفته و آنها را محكم به يكديگر متصل كرده است و در نتيجه، مانع از ايجاد هر نوع مسير آب گذري، بين اين سلول‌ها مي‌شود. وجود اتصالات فشرده و نبود گذرگاه‌هاي آبي بين سلولي، به شدت حركت مواد قطبي محلول در آب را از طريق سلول‌هاي اندوتليال مغز محدود مي‌كند.
البته مواد معيني وجود دارند كه مي‌توانند به‌صورت غير فعال از طريق سلول‌هاي اندوتليال مغز انتشار يابند. اين انتشار بستگي به ميزان چربي دوستي و وزن مولكولي آنها دارد. داروهايي كه داراي وزن مولكولي بالاي 500 دالتون هستند به‌طور طبيعي قادر به انتشار غير فعال از طريق BBB نيستند.
گر چه تعداد زيادي از داروها، كه داراي وزن مولكولي و خاصيت چربي دوستي مناسبي هستند، به‌طور طبيعي و به آساني از BBB عبور مي‌كنند، اما به سرعت به‌وسيله پمپ‌هاي رو به خارج بسيار قوي به جريان خون برمي‌گردند. از ميان اين سيستم‌هاي تلمبه‌اي مي‌توان از پلي گليكوپروتئين (Pgp) ، پروتئين مقاوم چند دارويي (MDR) و نيز MOAT (حامل آنيون‌هاي آلي چندگانه) نام برد.
از آنجائي كه مغز براي انتقال مواد و همچنين دفع زائدات حاصل از سوخت و ساز خود، به خون وابسته است، سلول‌هاي اندوتليال بايد قادر باشند تا به منظور تبادلات محيط داخلي و خارجي و دفع مقادير متنوعي از تركيبات درونساز مانند مواد آب دوست (قندهاي شش كربني4، آمينو اسيدها، تركيبات پورين، و مواد مونوكربني) و ليپوپروتئين‌ها (LDL) به‌عنوان واسطه‌هاي حمل مواد عمل كنند.
برخي از اين حامل‌ها مواد را به‌طور يك‌طرفه و برخي دوطرفه از غشاء سلول منتقل مي‌كنند. پس بعضي از مواد محلول به‌طور دو قطبي عمل مي‌كنند، يعني داراي اين امتياز هستند كه مي‌توانند هم به مغز وارد و هم از آن خارج شوند. درنتيجه ، BBB مانع بزرگي براي رساندن مقادير موثر دارو به مغز و درمان آن است و بنابراين، تلاش زيادي مي‌طلبد تا بتوان براين حصار غلبه كرد.
به‌عنوان مثال مي‌توان، از طريق فشار تراوشي اين اتصالات فشرده را باز كرد و يا با استفاده از پيش‌داروها يا سيستم‌هاي حامل مانند آنتي بادي‌ها، ليپوزوم‌ها و نانوذرات بر اين امر فائق آمد.
در هر صورت، گشودن اين اتصالات فشرده از طريق فشار تراوشي يك روش بسيار تهاجمي است كه باعث ورود مواد ناخواسته به داخل مغز مي‌شود. استفاده از پيش‌داروها مي‌تواند باعث افزايش چربي دوستي و نفوذ و ترابري بهتر مواد از حصار سلول‌هاي آندوتليال چربي‌دوست مي‌شود.
همچنين اين پيش‌داروها مي‌توانند از سيستم‌هاي حامل وابسته به غشاء استفاده كند. به هر حال در بسياري از موارد يا نمي‌توان يك پيش‌داروي مناسب توليد كرد يا اينكه مولكول ساخته شده بسيار بزرگ است. حامل‌هاي كلوئيدي، در مقايسه با ساير سيستم‌هاي حامل در BBB، از مزاياي بيشتري برخوردار هستند. براي مثال گيرنده‌هاي ليپوپروتئيني و سيستم‌هاي ترانس سيتوز ترانسفرين از اين گروه هستند كه مي‌توانند به‌عنوان سيستم‌هاي دارورساني سريشمي (كلوئيدي) ذره‌اي مورد استفاده قرار بگيرند.
     
  
صفحه  صفحه 1 از 72:  1  2  3  4  5  ...  69  70  71  72  پسین » 
علم و دانش

Medical Content | مطالب پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA