انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 49 از 57:  « پیشین  1  ...  48  49  50  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


زن

 
خواب سبکی دارید یا سنگین؟

استراحت و خواب عمیق یکی از شفادهنده های موثر و کلید سلامتی انسان است. بدن انسان شباهت زیادی به باتری دارد، طی روز ضعیف می شود و نیاز دارد در شب با استراحت کامل، دوباره شارژ شود.


حتما برای شما هم پیش آمده که شب به خاطر سر و صدا از خواب بپرید. اما این حادثه چند وقت یک بار برای شما اتفاق می‌افتد؟


خواب سبک، تقصیر مغز شماست

این پدیده اصولا چندان خوشایند نیست و وقتی ببینید بقیه در کمال راحتی خوابیده‌اند و فقط شما از جا پریده‌اید، بیشتر عصبانی خواهید شد.

اخیرا محققان آمریکایی مطالعه‌ای انجام داده‌اند تا علت این اتفاق را بررسی کنند. آن ها معتقدند مغز بعضی افراد برای جلوگیری از تاثیر محرک‌هایی که باعث اختلال خواب می‌شوند، قدرت بیشتری دارد.

در حالت عادی، مغز انسان هنگام خواب هم فعال است و محرک‌های بیرونی را دریافت و ارزیابی می‌کند. این فعال بودن برای حفظ سلامت و امنیت انسان در مواجهه با خطرات محیطی، یک ضرورت محسوب می‌شود. اما وقتی محرکی چند بار تکرار می‌شود، مغز انسان از تاثیر این عامل بر ذهن و جسم جلوگیری می‌کند.

تنها در این صورت است که بدن فرصت پیدا می‌کند به وسیله خواب شبانه، انرژی دوباره خود را به دست آورد و اصطلاحا شارژ شود.


دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی‌ ماساچوست، برای اولین‌بار قصد دارند با بررسی امواج مغز افرادی که از خواب می‌پرند، راهی برای درمان قطعی آن پیدا کنند.

دکتر جفری الن ‌بوگن، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: «تا کنون مطالعاتی روی ارتباط سروصدا با اختلال خواب انجام شده است. اما همه آن ها دو راه عمده برای جلوگیری از این اختلالات پیشنهاد می‌کنند. گروهی معتقدند این محیط است که باید کم‌ سروصدا شود.

گروه دوم هم می‌گویند افرادی که چنین مشکلی دارند باید با روش‌های خاصی خود را از سروصدا محافظت کنند، مثلا در پنجره خانه از شیشه دوجداره استفاده کنند، یا حتی هنگام خواب، گوشی‌هایی در گوش خود بگذارند تا ورود صدا به گوش کاهش پیدا کند!»

اما دکتر الن بوگن و همکارانش به دنبال راه سومی هستند. آن ها می‌خواهند جلوی پاسخ مغز به این سروصداها را بگیرند.

در مطالعه‌ای که این گروه آمریکایی ترتیب دادند، 12 نفر داوطلب که همگی به طور معمول خواب خوب و طبیعی شبانه داشتند، انتخاب شدند. در این مطالعه الگوی امواج مغزی این 12 نفر در سه شب متوالی بررسی شد. شب اول این افراد در تختی راحت و بدون هیچ سروصدایی خوابیدند و دانشمندان امواج مغزی آن ها را ثبت کردند، اما دو شب بعدی، 14 نوع صدای آزاردهنده مختلف در محل خواب این افراد پخش شد و همزمان امواج مغزی آن ها هم ثبت شد. صداهایی شبیه به عبور ماشین، صدای انسان، باز و بسته شدن در و حتی صدای موتور هواپیما از دوردست جزو این 14 نوع صدا بودند.

امواج مغزی مربوط به همه نواحی مغز بررسی شد. اما دکتر الن بوگن بیشترین مطالعه را روی امواج حاصل از تالاموس انجام داد.

تالاموس بخشی از مغز انسان است که اطلاعات مرتبط با محرک‌های بینایی و شنوایی را دریافت می‌کند. موج‌هایی که هنگام خواب توسط تالاموس تولید و روی الکتروانسفالوگرام (منحنی امواج مغزی) ثبت می‌شوند، امواج دوکی خواب نام دارند.

دکتر الن بوگن متوجه شد که شکل این امواج دوکی در افراد مختلف متفاوت است و این تفاوت با میزان تحریک‌پذیری نسبت به صداهای محیطی ارتباط دارد. افرادی که امواج دوکی بیشتری در الکتروانسفالوگرام داشتند، همان‌هایی بودند که سروصدای اطراف، کمتر باعث از خواب پریدن آن ها می‌شد؛ یعنی به عبارتی هرچه امواج دوکی بیشتر باشد، کیفیت خواب هم بهتر است. گرچه هنوز مطالعات تکمیلی بیشتری در این زمینه باید انجام شوند، اما دکتر الن بوگن معتقد است، یافته آن ها خوابیدن را برای خیلی از افراد بشر آسان‌تر خواهد کرد.

به گفته وی، افرادی که هیچ‌وقت خواب خوبی ندارند می‌توانند در آینده‌ای نزدیک، به کلینیک‌های مغز و اعصاب بروند تا امواج مغزی تالاموس آن ها هنگام خواب ثبت شود. چون ممکن است جزو گروهی باشند که امواج دوکی کمتری دارند. البته ثبت این امواج فقط وقتی ارزش دارد که در صورت کم‌بودن آن ها راهی برای افزایش این امواج وجود داشته باشد.

اما دکتر الن بوگن به حل این مشکل هم به شدت امیدوار است و می‌گوید: «راه سومی که ما به دنبال آن هستیم، به زودی خوابیدن را برای خیلی‌ها دوست‌داشتنی و لذت‌بخش خواهد کرد.»

ارتقای سلامت با خواب عمیق

استراحت و خواب عمیق یکی از شفادهنده های موثر و کلید سلامتی انسان است. بدن انسان شباهت زیادی به باتری دارد، طی روز ضعیف می شود و نیاز دارد در شب با استراحت کامل، دوباره شارژ شود.

خواب کافی و عمیق برای عملکرد صحیح مغز جنبه حیاتی دارد و کمبود خواب به شدت زیان آور است. مطالعه و یادگیری، تمرکز، هوشیاری، برنامه ریزی، خلاقیت و نمره های قبولی امتحانات همگی تحت تاثیر خواب کافی و یا کمبود خواب هستند.

افراد کم خواب از مشکلات حافظه و عملکرد ضعیف در کلاس درس یا محیط کار شکایت دارند و دو برابر افراد خوش خواب دچار تصادفات رانندگی می شوند. ما حدود یک سوم از زندگی خود را در خواب به سر می بریم، بنابراین خواب عمیق برای سلامت عمومی ضروری است.

کمبود خواب ارتباطی مستقیم با چاقی، بیماری قند و بسیاری از بیماری ها دارد و علت خطاها، تصادفات و به طور کلی، عملکرد ضعیف انسان ها در زندگی می باشد.

از زمانی که تلویزیون به خانه آمده میلیون ها انسان خواب کامل ندارند. آنها که به طور عمدی کم خوابی را برای خود تحمیل می کنند، تا آخر شب فیلمی را تماشا و یا با دوستان خود گپ می زنند و به نظر خود کمبود خواب را با خواب بیشتر صبحگاهی جبران می نمایند. ولی باید بدانند کمبود خواب مداوم اثرات مخربی بر مغز انسان دارد که به آسانی جبران پذیر نخواهد بود.


متخصصان خواب می گویند کیفیت خواب مهم تر از کمیت آن است و این راز سلامتی است. 7 ساعت خواب عمیق در شب برای افراد بالغ بسیار سودمند است، اما 6 ساعت خواب با کیفیت خوب بهتر از 8 ساعت خواب ناآرام است.

خردسالان قبل از 6 سالگی به 14 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. بچه مدرسه ای ها 12 ساعت و نوجوانان 9 تا 10 ساعت باید بخوابند.

آمار نشان می دهد کسانی که خوب می خوابند، عمر طولانی تری دارند. نوع شغل و کار روزانه به گونه ای خواب شبانه را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که کارهای فکری انجام می دهند به خواب زیادی نیاز دارند.

فواید خواب عمیق و با کیفیت

داشتن الگوی مناسب خواب ضروری است. هر ساعت خواب قبل از نیمه شب به اندازه دو ساعت خواب بعد از آن ارزشمند است و به مقدار زیادی در سلامت شخص موثر است و در این صورت بیدار شدن راحت اول صبح، تمرکز بیشتر به هنگام مطالعه و تحصیل و کار، احساس انرژی بیشتر در طول روز و نهایتا آرامش بیشتر را تجربه خواهید کرد.

لذا سعی کنید شب ها در ساعت معینی بخوابید و اول صبح راس ساعت معینی از خواب بیدار شوید، حتی در روزهای تعطیل، همین نظم را رعایت کرده و از خوابیدن زیاد اجتناب کنید، چون نظم ساعت بیولوژیک بدن شما را به هم می زند و خواب رفتن شما را با مشکل مواجه می سازد.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
عطسه‌های پشت‌سرهم مهم‌اند یا نه؟

عطسه کردن شیوه‌ای است که بدن برای خارج کردن یک محرک از راه بینی به کار می گیرد.


هنگامی که چیزی باعث تحریک پوشش درونی بینی شما شود، پیامی به بخشی از مغز که مرکز عطسه نام دارد، فرستاده می‌شود. این مرکز، پیامی را به همه عضلاتی می‌فرستد که عمل هماهنگ آنها با یکدیگر باعث عطسه کردن می‌شود.


این عضلات شامل عضلات شکمی، عضلات قفسه سینه، دیافراگم، عضلات کنترل‌کننده طناب‌های صوتی، عضلات پشت گلو و عضلات پلک می‌شود.

هنگامی که عطسه می‌کنید، غیر ممکن است بتوانید چشم های‌تان را باز نگه دارید.

مرکز عطسه در مغز باعث می‌شود که همه این عضلات با چنان رویه درستی عمل کنند تا ذره تحریک‌کننده با سرعتی تا 100 کیلومتر در ساعت، از بینی شما خارج شود.

عطسه های پشت سر هم گاهی نشانه بیماری اند و گاهی نه

دکتر فراتی، رئیس انجمن راینولوژی کشور در این باره می گوید:

«تحریک مجاری تنفسی در هوای زمستان موجب بروز عطسه های متوالی می شود که نشانه بیماری نیست. هوای سرد موجب انقباض ناگهانی کیسه های هوایی و بروز عطسه می شود که اگر این عطسه با سرفه های خلطی یا درد گلو همراه نباشد دلیل بر بیماری نیست.

عطسه های زیاد، علامت سرماخوردگی یا حتی آلرژی نیستند و بسیاری از افراد پس از بیداری از خواب با شروع تنفس دهانی عطسه می کنند که نشان‌دهنده واکنش آنها به محیط اطراف است.

عطسه های پیاپی که همراه با درد گلو، سرفه یا آب ریزش بینی نباشند طبیعی هستند و به هیچ عنوان نیازمند مصرف دارو نیستند.»

ولی مریم پوردهقان ، کارشناس ارشد آموزش پرستاری معتقد است:

«عطسه‌های متوالی یکی از علایم تب یونجه است. تب یونجه یا رینیت آلرژیک، شایع‌ترین فرم آلرژی (حساسیت) دستگاه تنفسی است که با وجود گذرا بودن می‌تواند برای مبتلایان بسیار آزار دهنده باشد.

بی‌توجهی به این عارضه و عدم درمان آن ممکن است باعث مشکلات زیادی از قبیل آسم آلرژیک، انسداد مزمن بینی، التهاب گوش میانی و از دست دادن شنوایی و بویایی شود.

عطسه مهم‌ترین نشانه رینیت آلرژیک است و حملات عطسه در این بیماری به صورت 10 تا 20 عطسه متوالی و بی وقفه است.

از علایم دیگر این عارضه، التهاب بینی و قرمزی چشم و سوزش آن و اشک ریزش است و در کل علایم آن شبیه سرماخوردگی است.

اگر انسداد بینی شدید و طولانی مدت باشد، ممکن است باعث سردرد و گوش درد شده و رنگ دندان‌ها تغییر کرده و زرد یا قهوه‌ای شوند.

همچنین به علت التهاب بینی، بیمار به هنگام غذاخوردن دچار احساس خفگی شده و غذاخوردن برایش دشوار است.»

نگاه کردن به نور خورشید باعث عطسه می شود

بررسی ها نشان داده است بیش از 30 درصد افراد با نگاه کردن به خورشید عطسه می کنند و این به دلیل تحریک بخشی از مغز با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند گرمای خورشید که به بینی می رسد، موجب بروز عطسه می شود .اما واقعیت این است که اگر هنگام نگاه کردن به خورشید چشم ها بسته باشد، با وجود این که گرمای خورشید دریافت می شود، عطسه ایجاد نمی شود، بنابراین گرما باعث عطسه نمی شود.

مطالعات نشان داده است وقتی نور خورشید به چشم می تابد، بخشی از عصب های مغزی را تحریک می کند و واکنش آنها به این تحریک، عطسه است.

اما اینکه چرا نور چراغ منجر به عطسه نمی شود نیز مسئله ای است که محققان علت آن را در ناکافی بودن نور مصنوعی چراغ ها می دانند.

محققان معتقدند هنگام نگاه کردن به اشعه خورشید، دسته ای از نورهای قوی وارد مردمک چشم و شبکیه می شوند و رشته های عصبی را فعال می کنند و به منظور فعال کردن آنها، نور چراغ به اندازه کافی قوی نمی باشد.

اما جالب اینجاست، در حدود 35 درصد از افراد از چنین حساسیتی نسبت به نور خورشید برخوردارند، ولی بقیه حتی با نگاه کردن مستقیم به نور خورشید نیز رشته های عصبی شان تحریک نمی شود تا عطسه کنند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
کیفیت خواب مهم تر از مقدار آن است

کیفیت خواب تاثیر مستقیم بر حافظه داشته و قطع خواب عمیق می تواند حافظه را مختل کند. همچنین مطالعات نشان داده است افرادی که شب ها به خواب عمیق دست نمی یابند و یا کم می خوابند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

قطع خواب عمیق حافظه را مختل می کند

محققان اعلام کردند که کیفیت خواب مهم تر از ساعات خواب است و می تواند به طور مستقیم بر حافظه تاثیر بگذارد. دانشمندان بر این عقیده اند که در صورت قطع مرحله خواب عمیق، سلامت حافظه به خطر می افتد.

بد خوابیدن و یا به عبارتی کیفیت بد خواب، باعث اختلال در سیستم حافظه می شود.

محققان بر این عقیده اند که خواب عمیق، مرحله ای از خواب است که در آن، حافظه تحکیم می شود و قطع خواب در این مرحله تاثیر منفی بر حافظه دارد.

دانشمندان با استفاده از روش جدید "اوپتوژنتیک" این امکان را پیدا کردند که بتوانند بر تک تک مدارهای عصبی افراد عمل نمایند و اطلاعات میان سلول های عصبی را ردوبدل کنند. این علم، فنون نوری و ژنتیکی را با یکدیگر ترکیب می کند.

قطع خواب و کاهش کیفیت آن با برخی عملکردهای مغزی تداخل می کند، مانند تشخیص اشیای آشنا از غیرآشنا، زیرا در طی مرحله خواب عمیق، مغز وقایع روزانه را بررسی کرده و موارد مهم را در حافظه ثبت و سایر موارد را پاک می کند.


کمبود خواب موجب افزایش فشارخون می‌شود

کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که بالا رفتن فشارخون را موجب می‌شود. افرادی که کم می خوابند، 80 درصد بیش از افراد دیگر به افزایش فشارخون مبتلا می‌شوند.

محققان مرکز درمانی در بوستون، الگوی خواب و تغییرات فشارخون 800 مرد 65 ساله را به مدت سه سال بررسی کردند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که مکررا از خواب بلند می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

مطالعات پیشین نیز نشان داده بود افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض افزایش فشارخون بالا هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد، در صورتی که فشار خون در طی خوابیدن به اندازه کافی پایین نیاید، به رگ‌ها آسیب می‌زند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، به خواب کافی و عمیق نیز باید همانند رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی توجه شود.


ورزش، خواب عمیق را افزایش می دهد

میزان خواب عمیقی که فرد دارد، متناسب با انرژی صرف شده در طول روز است. روزانه هر چه بیشتر فعالیت کنید، خواب عمیق تری خواهید داشت.

افرادی که افسردگی و مسائل روحی ندارند، خواب عمیق تری دارند. به عبارت دیگر، 85 درصد افرادی که آشفتگی روحی دارند، بر اساس بررسی دکتر آنتونی کالس از استادان روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا دچار بی خوابی مزمن هستند.

ارتباط بین خواب عمیق و مسائل روحی آشکار نیست. اگر یک فرد افسرده را تمام شب بیدار نگه دارند که برای خوابیدن عمیق در روز بعد به حد کافی خسته شود، در حالت بهتری بیدار خواهد شد.

روش های خوب خوابیدن

* حتی الامکان یک روش منظم برای خوابیدن داشته باشید، مثلا استفاده از ماساژ درمانی و نرمش های کششی ملایم و دوش آب ولرم برای آرام کردن ذهن و آسودگی جسم، بسیار عالی است و می تواند شما را برای خواب عمیق آماده کند. در کل هر روشی که به شما احساس آرامش می دهد را حتی الامکان در برنامه خواب خود بگنجانید.

* مطالعه کتاب های مفید و آرام بخش و اجتناب از خوردن غذای سنگین (غذای زیاد و چرب) قبل از خواب مفید است. وقتی قبل از خواب غذای زیادی بخورید، بیشتر انرژی بدن صرف هضم غذا می شود و بدن از استراحت کامل در طول شب محروم می شود و در نتیجه کل سیستم بدن، طراوت و آمادگی خود را برای انجام وظایف روزانه از دست می دهد.


* اتاق خواب باید آرام و با هوایی تمیز و سالم باشد. وجود هوای سالم در اتاق خواب قسمت مهمی از تاثیر جوان سازی خواب را باعث می شود.
سعی کنید شب ها ساعت 10 تا 10 و نیم به رختخواب بروید و به مدت 7 تا 8 ساعت بخوابید تا صبح با نشاطی بیشتر بیدار شوید

* بهترین وضعیت، خوابیدن روی پهلوی راست است. در این وضعیت از فشار بر قلب جلوگیری نموده و موجب می شود که معده در راحت ترین وضعیت خود قرار گیرد. اندازه بالش نیز باید مناسب باشد تا سر نسبت به کتف ها در وضعیت راحت و طبیعی قرار گیرد. در این صورت وضعیت بدن به طور صحیح و ستون فقرات نیز مستقیم خواهد بود. بهترین نوع بالش و تشک از جنس فوم و طبی توصیه می شود.

* اگر در طول روز می خواهید چرت بزنید، مدت مناسب آن 15 تا 25 دقیقه است. این مدت برای رفع خستگی مفید است و تمرکز ذهنی را تقویت می کند و کارآیی فرد را بهبود می بخشد و بیش از آن کسل‌کننده و خستگی آور است.

* قبل از خواب فهرست کارهایی را که فردا باید انجام دهید، اولویت بندی کرده و آن ها را مرور کنید و افکاری مثبت و انجام یافته به ذهن خود بسپارید. نیروی خدادادی ذهن شما هماهنگ کننده موثر و فوق العاده ای است.

مطمئنا با این روش ها خوابی آرام و دلنشین خواهید داشت.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
علل و علائم سرطان ریه , چگونه سرطان ریه را تشخیص دهیم؟

سرطان ریه یکی از بیشترین علل مرگ‌ومیر هم در زنان و هم در مردان می باشد.قبل از استفاده زیاد مردم از سیگار، سرطان ریه نادر بود. امروزه، 9 نفر از 10 نفر سیگاری، به علت سرطان ریه می میرند. در حالی که قرار گرفتن در معرض گاز رادون، آلودگی و دیگر مواد شیمیایی نقش کمتری در این رابطه دارند.


انواع سرطان ریه

دو نوع سرطان ریه وجود دارد:

1- سلول های سرطانی کوچک ریه، مهاجم تر است و به راحتی در اویل بیماری، در سایر نقاط بدن پخش می شود. این نوع با سیگار کشیدن رابطه دارد و در افراد غیرسیگاری، این نوع سرطان ریه را نمی توان مشاهده کرد.



2- سلول های سرطانی بزرگ ریه، به کندی رشد می کنند و شایع تر می باشند. حدود 90 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه دچار این نوع می باشند.



مراحل سرطان ریه

مراحل سرطان به چگونه پخش شدن سرطان در بیمار می گویند. سیستم های متفاوتی برای دو نوع سرطان وجود دارد.

سلول های سرطانی کوچک به دو قسمت تقسیم می شوند:

محدود، به معنای این است که سرطان محدود به یک ریه و شاید در نزدیکی گره لنفی است.

گسترده، به معنای این است که سرطان در هر دو ریه و یا در نقاط مختلف بدن پخش شده است.

سلول های سرطانی بزرگ ریه، از مرحله یک تا چهار طبقه بندی شده است. این طبقه بندی ها بر اساس فاصله گسترش سرطان می باشد.

افرادی که با سیگاری ها ازدواج می کنند، 20 تا 30 درصد بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه را خواهند داشت


نشانه های سرطان ریه

سرطان ریه در ابتدا، بدون هیچ علامت و نشانه هشداردهنده ای است. همانطور که این سرطان پیشرفت می کند، علائم زیر ظاهر می شود:

- سرفه ممتد

- درد قفسه سینه، به خصوص در تنفس های عمیق

- خس خس سینه و تنگی نفس

- سرفه به همراه خلط خونی

- خستگی

شغل و سرطان ریه

مشاغل خاصی می تواند خطر سرطان ریه را بالا ببرند. افرادی که با اورانیوم، آرسنیک و سایر مواد شیمیایی در تماس هستند، باید اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند.

آزبست که در مواد عایق به کار برده می شود، یکی از علل سرطان ریه می باشد.

کارگرانی که سال ها در معرض این مواد قرار گرفته اند، در معرض خطر می باشند.




سیگار و سرطان ریه

مجرای تنفسی با مژه های ریزی پوشیده شده است. این مژه ها حافظ ریه ها می باشند. آنها مواد سمی، باکتری و ویروس ها را جارو می کنند و نمی گذارند وارد ریه ها شوند.

دود سیگار، این مژه ها را فلج می کند، بنابراین آنها نمی توانند کار خود را انجام دهند و باعث می شوند که مواد سرطان زا در ریه ها جمع شوند.

در حالی که سیگار کشیدن یکی از بیشترین علت های مرگ و میر سرطان ریه می باشد، اما تنها علت نمی باشد. تنفس هوای آلوده به سیگار در خانه و یا در محل کار، موجب افزایش بروز این سرطان می شود.

افرادی که با سیگاری ها ازدواج می کنند، 20 تا 30 درصد بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه را خواهند داشت.


گاز رادون و سرطان ریه

رادون یک گاز رادیواکتیو می باشد که می تواند در خانه زیاد شود و موجب بروز سرطان ریه گردد.

این گاز دیده نمی شود و بوی آن استشمام نمی شود، اما با کیت های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود.



آلودگی هوا و سرطان ریه

کارشناسان بر این باورند که ممکن است دود اتومبیل ها، کارخانه ها و نیروگاه ها، بر ریه تاثیری مشابه دود سیگار داشته باشد و موجب سرطان ریه گردد.

آلودگی هوا به مراتب کمتر از دود سیگار باعث سرطان ریه می شود.

در حدود 5 درصد از مرگ های سرطان ریه مربوط به آلودگی هوا می باشد.



دیگر عوامل خطر سرطان ریه

- سابقه خانوادگی

- نوشیدن آبی که محتوی مقدار زیادی آرسنیک باشد.

- این سرطان در افرادی که هیچ نوع عامل خطری ندارند نیز ممکن است رخ دهد، مانند افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند. محققان براین باورند که زنان غیرسیگاری بیشتر تحت تاثیر سرطان ریه قرار می گیرند تا مردان غیرسیگاری.



چگونه سرطان ریه را تشخیص دهیم؟


سرطان ریه ممکن است یکی از کشنده ترین سرطان ها باشد، اما در عین حال یکی از سرطان های قابل پیشگیری می باشد


در بیشتر موارد، سرطان ریه تا وقتی علائمی مانند سرفه ممتد و خس خس سینه را نشان ندهد، قابل تشخیص نیست.

در این زمان، پزشک عکس قفسه سینه و یا آزمایشات تصویربرداری را از بیمار می خواهد.

همچنین خلط همراه سرفه را آزمایش می کند.

اگر این آزمایشات نشان داد که شما مبتلا به سرطان هستید، به احتمال زیاد نمونه برداری از ریه شما انجام خواهد گرفت.

بیوپسی ریه

اگر عکس قفسه سینه را گرفتید و مشکوک به سرطان ریه شدید و یا سلول های سرطانی در آزمایش خلط ظاهر شد، بیوپسی یا نمونه برداری برای تایید تشخیص به کار می رود.

نمونه کوچکی از توده مشکوک ریه با سوزن برداشته می شود تا زیر میکروسکوپ بررسی شود.

یک آسیب شناس با دیدن زیر میکروسکوپ می تواند بگوید که آیا سرطان وجود دارد یا نه؟ و از چه نوعی می باشد.

درمان سرطان ریه ابتدایی

هنگامی که سرطان سلول های بزرگ ریه قبل از پخش شدن در بدن تشخیص داده شود، با جراحی قابل درمان است.

جراح، آن قسمت ریه را که سرطانی شده است، برمی دارد.

برخی از بیماران بعد از جراحی، نیاز به پرتودرمانی و یا شیمی درمانی دارند تا اگر باقیمانده سرطان در بدن وجود دارد، از بین برود.

جراحی برای بیماران مبتلا به سلول های کوچک سرطانی مفید نمی باشد، زیرا در همان زمان تشخیص، به راحتی در بدن پخش می شود.



درمان سرطان ریه پیشرفته

هنگامی که سرطان ریه در بدن پخش شده باشد، درمان شامل کیفیت بهتر زندگی و طول عمر بیشتر بیماران است.

پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند سلول های سرطانی را کوچک و علائم را کنترل کند
شیمی درمانی یکی از مهم‌ترین درمان ها برای سلول های سرطانی کوچک ریه می باشد.

درمان هدفمند

درمان هدفمند، یک نوع جدید درمان سرطان است که اغلب با شیمی درمانی و درمان های دیگر استفاده می شود.

این نوع درمان، از رشد عروق خونی جدید که خوراک سلول های سرطانی است، جلوگیری می کند.

این نوع، برای بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته که از شیمی درمانی استفاده می کنند، مفید می باشد.

هدف از این نوع درمان، قطع پیام هایی است که موجب تکثیر سلول های سرطانی در بدن می شود.

جلوگیری از سرطان ریه

سرطان ریه ممکن است یکی از کشنده ترین سرطان ها باشد، اما در عین حال یکی از سرطان های قابل پیشگیری می باشد.

اگر به شما بگویند که مبتلا به سرطان ریه شده اید، ممکن است شوکه شوید و اگر سیگار بکشید، خود را متهم می کنید.

پس بهتر است تا دیر نشده، عادات غلط زندگی خود را تغییر دهید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بیماران مبتلا به سرطان ریه که کشیدن سیگار را قطع کرده اند، زندگی بهتری نسبت به آنها که سیگار را ترک نکرده اند، دارند.

سیگار نکشید و یا اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، از کسی کمک بگیرید تا سیگار را ترک کنید.

در عرض 5 سال که سیگار کشیدن را ترک کنید، خطر مرگ در اثر سرطان ریه نصف می شود.

در عرض 10 سال که سیگار کشیدن را ترک کنید، خطر مرگ در اثر سرطان ریه مانند فردی است که تا به حال سیگار نکشیده است.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
علت قی کردن چشم‌ها چیست؟

ترشحات زردرنگ در گوشه داخلی چشم (قی چشم) یک نوع علامتی است که بر اثر بیماری های چشمی ایجاد می شود. در این موارد اغلب‌ چشم‌ها خارش‌ و سوزش‌ و ترشحات‌ غلیظ فراوانی‌ دارند که‌ بعد از خوابیدن،‌ باعث‌ ایجاد قشری‌ روی‌ چشم‌ می‌شود که‌ ممکن‌ است‌ مانع‌ بازشدن‌ آن‌ گردد.

ترشحات چشم به طور معمول، صبح ها پس از برخواستن از خواب صبحگاهی دیده می شود. ترشح چشم به ندرت آسیب رسان است و در واقع جزیی از سامانه دفاعی بدن است.

علل قی کردن چشم

- بسته شدن مجرای اشکی چشم

- عفونت پلک

- التهاب پلک (بلفاریت)

- التهاب مژه ها

- التهاب‌ ملتحمه‌ چشم‌

- عفونت باکتریایی چشم

- عفونت ویروسی چشم

- مواد آلرژن‌ یا حساسیت‌زا مثل گرده گیاهان یا آلودگی هوا

- مواد آرایشی چشم

- کلر آب استخر هنگام شنا

- خشکی چشم در اثر وزش باد

- سرماخوردگی

- وجود اجسام‌ خارجی‌ در چشم‌ مثل:‌ مژه، ذرات‌ کوچک‌ فلزات‌، گرد و غبار یا شن‌.


در چه صورت باید به چشم پزشک مراجعه نمود؟

- اگر حجم این ترشحات به اندازه ای باشد که سبب چسبیدن پلک ها به هم می شود، نشانه عفونت چشم (کونژنکتیویت) خواهد بود.

- در صورتی که ترشح چشمتان زیاد شود و با ماساژ گوشه داخلی چشم (در کنار بینی) چرک خارج گردد. ولی در صورتی که حجم آن کم بوده و تنها در گوشه چشم وجود دارد، طبیعی محسوب شده و اقدام خاصی نیاز نخواهد داشت.

- قرمزی‌ و متورم‌ بودن‌ پلک‌ها یا پوست ‌اطراف آن‌

- چشم‌ درد

- کاهش‌ بینایی‌، تاری‌ دید یا دوبینی‌

- وجود جسم‌ خارجی‌ در چشم که‌ به‌ راحتی‌ برداشته ‌نشود.

- جراحت‌ چشم‌

- پاشیدن‌ مواد شیمیایی‌ به‌ داخل‌ چشم‌

- التهاب‌ چشم‌ در کودک‌ کوچکتر از یک‌ ماه

- ترشح‌ تمیز و شفاف‌ یا قرمزی‌ چشم‌ که‌ بیش ‌از یک‌ هفته‌ طول‌ بکشد.

- اگر چشم‌ها بعد از سه‌ روز مداوا، بهبودی‌ پیدا نکنند.



درمان قی چشم

- شستشوی چشمان با آب جوشیده و ولرم نیز مناسب است.

- برای‌ تمیز کردن‌ چشم‌ با یک تکه پنبه‌ یا یک پارچه که در آب گرم خیس شده و آب آن گرفته شده است،‌ به‌ آرامی‌ قی‌ چشم‌ را پاک‌ کنید.

- اگر چشم عفونت کرده باشد، احتیاج به قطره چشمی آنتی بیوتیک و یا آنتی بیوتیک خوراکی تحت نظر چشم پزشک دارید.

- شستشوی چشم ها با آب جوشیده و ولرم نیز مناسب است.

- تحت نظر چشم پزشک و با تجویز وی، شب ها پماد تتراسایکلین چشمی به داخل چشم ها بمالید و صبح ها بعد از کمپرس آب گرم، پلک ها را با شامپو بچه شستشو دهید و برای یک مدت محدود (حدود دو هفته) از قطره های آنتی بیوتیک، روزی سه نوبت استفاده کنید.



توصیه ها

- اگر ترشح چشم، عفونی باشد، شما می‌توانید سایرین‌ را نیز مبتلا کنید. پس‌ حوله‌ خود را جدا کنید و همیشه‌ دست‌ها و لباس‌هایتان را با دقت‌ بشویید.

- اگر آلرژی‌ یا ماده‌ محرک‌ باعث‌ عفونت‌ چشم‌ کودک‌ می‌شود، سعی‌ کنید از این‌ مواد پرهیز کنید.

اگر ماده ‌شیمیایی‌ به‌ چشم‌ پاشید، فورا چشم‌ را با آب به‌ خوبی‌ بشویید و به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید
- در صورتی‌ که‌ فکر می‌کنید جسم‌ خارجی‌ در چشم ‌وجود دارد، پلک‌ زیرین‌ را به‌ پایین‌ بکشید و بعد از دیدن‌ جسم‌، آن‌ را با یک‌ دستمال‌ کاغذی‌ نرم‌ و تمیز بیرون‌ بیاورید. اگر هنوز هم‌ جسم‌ وجود داشت‌، پلک‌ بالا را به‌ عقب‌ برگردانید و با یک‌ سوآپ‌ پنبه‌ای‌ (گوش‌ پاک‌ کن‌) که‌ استریل‌ می‌باشد، جسم‌ را بیرون‌ آورید. راه‌ دیگر شستن‌ چشم‌ با آب‌ است‌.

- اگر درد چشم وجود دارد، حتما به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید و چشم‌ را دستکاری‌ نکنید.

- رعایت بهداشت فردی هنگام تماس دست با چشم ها مهم است.

- لوازم آرایشی آلوده در این زمینه، بسیار مشکل زا می باشند.

- اگر قی چشم شما خوب نشد، به چشم پزشک مراجعه کنید تا از ترشحات چشم، کشت آنتی بیوگرام به عمل آورد و وضعیت مجاری اشکی را نیز ارزیابی کند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
لاپاراسکوپی یا جراحی باز؟

لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی نوین است که طی آن، بدون باز کردن شکم، حفره داخل شکم و لگن کاملا روشن و نمایان می‌شود.




حتما شما هم مطالبی درباره لاپاراسکوپی شنیده‌اید، اما شاید به درستی ندانید معنای این کلمه چیست، چه مزایایی دارد و چه عوارضی ممکن است برای فرد ایجاد کند.

در حقیقت امروزه افراد مختلف از این شیوه برای درمان و تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند و در حال حاضر بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات زنان را نیز می‌توان به کمک روش لاپاراسکوپی تشخیص داد و درمان کرد.



دکتر آمنه سادات حقگو، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این باره توضیح می‌دهد:

لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی نوین است که به طور تقریبی از حدود 100 سال پیش رایج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع جراحی، یک روش درون‌بین است که طی آن، بدون باز کردن شکم، حفره داخل شکم و لگن کاملا روشن و نمایان می‌شود.

در این روش به کمک تلسکوپی که همه چیز را بزرگنمایی می‌کند، جراح دید بهتری خواهد داشت و از این طریق می‌توان بیماری‌های مختلفی را تشخیص داد و آنها را درمان کرد.


مزایا و معایب لاپاراسکوپی

مهم‌ترین سوالی که در این زمینه برای بیماران مطرح می‌شود، مزایا و معایب استفاده از این روش است. البته نباید انتظار داشته باشیم لاپاراسکوپی بدون عارضه باشد و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نکند، ولی در مقایسه با اعمال جراحی باز عوارض بسیار کمتری ایجاد خواهد کرد.

به عنوان مثال چسبندگی یکی از مشکلاتی است که پس از عمل جراحی باز ممکن است برای فرد ایجاد شود، اما در لاپاراسکوپی چون شکم باز نمی‌شود، در معرض هوای محیط قرار نمی‌گیرد و بافت بدن با لوازمی که هنگام عمل استفاده می‌شود تماس ندارد، چسبندگی خیلی کمتری ایجاد می‌کند.

یکی از فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن اسکار عمل (جای زخم) است، به عنوان مثال اگر عمل جراحی بستن لوله‌های رحم به روش جراحی باز انجام شود، باید برش جراحی حداقل به اندازه هفت تا هشت سانتی‌متر ایجاد شود، اما در این روش با دو سوراخ نیم سانتی‌متری تا حداکثر یک سانتیمتری می‌توان عمل را انجام داد.

با توجه به این که در روش لاپاراسکوپی اسکار عمل کوچک‌تر از جراحی باز است، انتظار می‌رود عوارض و مشکلات پس از عمل نیز کمتر باشد.

این مساله هم از نظر زیبایی به نفع بیمار است و هم به او کمک می‌کند پس از جراحی خیلی سریع‌تر به زندگی روزمره برگردد و کارهای عادی را از سر بگیرد.

احتمال عفونت نیز در این روش بسیار کمتر است. همچنین در روش جراحی باز، داخل شکم به خوبی روش لاپاراسکوپی روشن نمی‌شود و چون اعضای بدن روی هم قرار گرفته‌اند، ممکن است خیلی از بافت‌ها بخوبی دیده نشود، اما این مشکلات در لاپاراسکوپی وجود ندارد.

البته باید گفت دمیدن گاز داخل شکم که در روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود، برای برخی افراد خطرناک است، بنابراین افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی یا تنفسی دارند، نباید از این روش استفاده کنند.



لاپاراسکوپی کی به کار می‌آید؟


با توجه به مزایای استفاده از روش لاپاراسکوپی، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام یک از اعمال جراحی را می‌توان به این روش انجام داد.

امروزه از روش لاپاراسکوپی هم در حوزه لگن و هم در حوزه شکم استفاده می‌شود. درآوردن فیبروم‌های رحمی، کیست‌های تخمدان و بستن لوله‌های رحمی از جمله مواردی است که می‌توان در مورد آنها از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد.

یکی از موارد مهم استفاده از روش لاپاراسکوپی، تشخیص علل نازایی در زنان است. به همین دلیل در مورد نازایی‌هایی که علت خاصی برای آنها پیدا نشده است و معاینات و آزمایشات بیمار مشکلی را نشان نمی‌دهد، می‌توانیم از این روش استفاده کنیم، چون برخی مشکلاتی که در آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها مشخص نمی‌شود، با این روش قابل تشخیص است.

یکی از موارد استفاده از لاپاراسکوپی، تشخیص و درمان آندومتریوز است.

آندومتریوز را نمی‌توان به کمک آزمایش خون، سونوگرافی یا معاینه به طور قطعی تشخیص داد و تنها روش تشخیص بیماری، مشاهده ضایعات آندومتریوز با دید مستقیم توسط لاپاراسکوپ است.

لاپاراسکوپی برای برخی ممنوع!

با توجه به این که این روش ممکن است برای برخی افراد و به خصوص مبتلایان به بیماری‌های خاص، دردسرساز شود، باید نسبت به این مورد نیز دقت داشته باشید.

افرادی که به بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های انسدادی ریه مبتلا هستند، نباید از این روش استفاده کنند. بنابراین لاپاراسکوپی برای افرادی که مشکل خاصی ندارند، سالم و در سنین مناسب هستند، هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

انجام عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی در سنین بالای 60 سال چندان مناسب نیست. البته افرادی که تصمیم می‌گیرند از این روش استفاده کنند، باید به یک پزشک متخصصی مراجعه کنند که در این زمینه تبحر و مهارت دارد.

پزشکی که عمل لاپاراسکوپی را انجام می‌دهد، حتما باید دوره‌های خاصی را گذرانده و در این زمینه مهارت کافی داشته باشد، چون این عمل بر خلاف این‌که برای بیمار راحت و به نفع اوست، برای پزشک جراح کاری نسبتا دشوار است.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
کاهش حافظه در 45 تا 49 سالگی واضح است

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که حافظه، قدرت استدلال و مهارت درک مطلب افراد بین سنین چهل ‌و پنج تا چهل ‌و نه سالگی کاهش می‌یابد.
در این تحقیقات که ده سال به طول انجامیده، بیش از هفت هزار کارمند دولت بریتانیا بین چهل و پنج تا هفتاد سالگی شرکت داشتند.

آزمایشات انجام گرفته شامل حافظه، دامنه لغت و درک مطلب دیداری و شنیداری بود. اختلاف در سطح تحصیلات این افراد نیز در رسیدن به نتایج تحقیق مورد توجه محققان گرفته است.

نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که حافظه، قدرت استدلال و مهارت درک مطلب افراد بین سنین 45 تا 49 سالگی کاهشی مشخص داشته است، در حالی‌که تا پیش از این، توجه پژوهشگران عمدتا معطوف به افراد شصت سال به بالا بود.

بدین ترتیب، کاهش فعالیت مغزی روندی تدریجی دارد که در نتیجه این تحقیقات، در طول دو یا سه دهه نمایان می‌شود.

محققان می‌گویند که نکشیدن سیگار، کنترل فشار خون و کلسترول، افزایش فعالیت بدنی و خوردن غذاهای سالم به جای غذاهای چرب و یا غذاهای فرآوری شده همگی در کاهش خطر ابتلا به از دست دادن حافظه موثرند.


سکته های خاموش عامل اصلی از دست دادن حافظه در سالخوردگان است

اغلب انسان ها با رسیدن به سن پیری و دوران سالخوردگی دچار ضعف و از دست دادن حافظه می شوند، اما تا پیش از این، دلیل واقعی این رابطه هرگز مشخص نشده بود و همیشه تصور می شد که از دست دادن حافظه بخشی از فرآیند طبیعی پیری است.

در یک بررسی جدید از سوی دکتر آدام ام. بریکمن از انستیتو مطالعاتی بیماری آلزایمر و پیرمغزی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا معلوم شد که در واقع سکته های خاموش عامل اصلی این فقدان و ناتوانی هستند.

بریکمن و دستیاران وی در این مطالعه متوجه شدند که اساسا از هر چهار فرد سالمند، حداقل در مغز یک نفر نقاط مرده کوچکی وجود دارند که این نقاط مرده، عامل اصلی تخریب حافظه هستند.

نکته جدید در آزمایشات روی ضعف حافظه در سالمندان این است که موضوع سکته های خاموش و تحلیل رفتن هیپوکامپ مغز به طور همزمان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند.

دانشمندان می گویند با تمرینات مغزی می توانند روند رو به رشد این بیماری را با تاخیر مواجه کنند.

این در حالیست که مردان ممکن است زودتر به بیماری از دست دادن حافظه مبتلا شوند، اما به تدریج پیشرفت کند، در حالی که زنان دیرتر مبتلا شده و با سرعت بیشتری عملکرد طبیعی مغز خود را از دست می دهند.

علاج آلزایمر

بیماری آلزایمر علاجی ندارد و هیچ شیوه قاطعی برای پیشگیری از آن هم وجود ندارد. اما پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند که برخی از فعالیت‌ها ممکن است در به تاخیر انداختن بروز این عارضه موثر باشند.

از جمله بهتر است این کارها را انجام دهید:

* مرتبا ورزش کنید.

* فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن مانند بازی شطرنج یا حل‌کردن جدول را انجام دهید.

* رژیم غذایی غنی از مواد آنتی‌اکسیدان با مقدار زیادی سیزی و میوه، آجیل و ماهی که مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا-3 دارد، مصرف کنید.

* وزنتان را کنترل کنید. افرادی که اضافه‌وزن دارند، با احتمال بیشتری به این بیماری دچار می شوند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
معتادانی که چسبِ همه‌کاره می‌کشند!



تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین معتادان کشور هشداری است که چندین سال است توسط مسئولان و کارشناسان داده شده و هر روز در ارتباط با مخدرها و محرک‌ها جدید خبری می‌رسد. در حالی که موادی چون شیشه در حال تبدیل شدن به یک مخدر سنتی هستند و خبر از ورود انبوه «کروکودیل» به بازار مواد مخدر می‌شود، برخی ابتکارات معتادان کشور برای رسیدن به نشئگی در نوع خود بسیار جال است. نکته اینجاست که تغییر الگوی مصرف بیشتر در میان افرادی است که یا توان مالی بالایی دارند و یا به قصد تجربه‌های جدید دست به چنین تغییری در مصرف مخدرها و محرک‌ها می‌زنند. اما آن‌ها که مشکل مالی دارند نیز از قافله تغییر در مصرف مواد مخدر عقب نمانده‌اند؛ اگرچه این تغییر ممکن است بسیار خطرناک‌تر از رفتن از یک مخدر به یک محرک و یا روان‌گردان باشد.

یک اختراع پرکاربرد
سیانو اکریلیت ماده‌ای است که در سال 1942 توسط دکتر هری کوور در حالی که برای ساخت دستگاه زاویه‌یاب تلاش می‌کرد ساخته شد، این ماده ده سال بعد بعنوان چسب همه‌کاره در تمام فروشگاهه عرضه شد. خیلی زود استفاده در ساختن پروژه‌های دانش‌آموزی و اخیرا کاشی‌کاری و صنعت ساختمان و هزاران استفاده دیگر این ماده را به یکی از پرکاربرد‌ترین مواد شیمیایی در دنیا تبدیل کرده است.

هر چند به آن چسب همه‌کاره می‌گویند ولی زمینه‌های مختلف استفاده از این ماده به موارد فوق محدود نمی‌شود و بعضا در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بدون تردید خود دکتر کوور نیز تصورش را نمی‌کرد. اخیرا مشاهده شده است برخی از معتادان از این چسب‌ها بعنوان جایگزین مواد مخدر استفاده می‌کنند! معتادانی که به هر دلیلی دسترسی به مواد مخدر پیدا نمی‌کنند این روزها چسب می‌کشند!


چسب همه‌کاره، کار معتادان را هم راه می‌اندازد!
چند سالی است در برخی از مناطق کشور افراد معتاد از چسب‌های همه‌کاره بعنوان ماده مخدری استفاده می‌کنند که درصدی از نشئگی مخدرهای سنتی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. ماده‌ای شیمیایی که حتی بوی آن برای بسیاری افراد چندان قابل‌تحمل نیست برای عده‌ای دیگر دود حاصل از سوختنش حس‌و‌حال خوبی ایجاد می‌کند!

این نوع چسب‌ها در اندازه‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت در مغازه‌ها یافت می‌شود که قیمت پایین آن‌ها یکی از عمده دلایل استفاده معتادانی است که پول کافی برای خرید مواد مخدر ندارند. افراد معتاد با سوراخ کردن انتهای تیوب اینگونه چسب‌ها و قراردادن لوله‌ باریکی نظیر لوله خودکار در این سوراخ، تیوب را در معرض حرارت قرار داده و گاز حاصل از سوختن چسب را استنشاق می‌کنند. اما کشیدن چسب با توجه به سمی بودن مواد آن بسیار خطرناک و کشنده است.
چسب‌کِشی کشنده!
متیل آلفاسیانو آلکریلیت نام علمی ماده تشکیل‌دهنده چسب‌ها که به نظر می‌رسد موادی که در ترکیب آن وجود دارد دلیل ایجاد نشئگی است. دکتر موحد استاد دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس بیوشیمی در گفت‌وگو با قانون می‌گوید: «با توجه به فرمول باز شیمیایی این ماده، اسید استیک، متان و سیانوژن از مواد تشکیل‌دهنده آن به شمار می‌رود که در اغلب چسب‌ها از این ترکیب استفاده می‌شود.» این استاد دانشگاه با اشاره به سمی بودن این ترکیب شیمیایی استنشاق دود آن را بسیار مضر عنوان کرد: «علت سمی بودن چسب‌ها به دلیل وجود سیانوژن (سیانور) است. ماده‌ای که در اثر مداومت استنشاق دود آن می‌تواند موجب مرگ افراد شود.» دکتر موحد اظهارنظر دقیق در مورد ارتباط ترکیب چسب‌ها با مواد مخدر و دلیل استفاده آن توسط افراد معتاد را منوط به انجام آزمایش‌های شیمیایی نظیر آزمایش تعیین گروه عاملی عنوان کرد، اما با توجه به فرمول شیمیایی مرفین و اتانول اعتقاد دارد که ترکیب مواد تشکیل‌دهنده چسب‌ها بسیار شبیه این دو ماده مخدر و تاثیرگذار بر سیستم عصبی بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون اما انچه مهم به نظر می‌رسد این است که با توجه به آنکه این چسب‌ها از مواد سمی تشکیل شده است و حتی در هنگام استفاده معمولی از آن نیز توصیه شده از دستکش و ماسک استفاده شود بنابراین استنشاق گاز ناشی از سوختن ان مواد مطمئناً بسیار خطرناک‌تر خواهد بود؛ و این ضرورت اطلاع‌رسانی توسط مسئولان بهداشت و درمان پیرامون مضرات چنین عملی ضروری به نظر می‌رسد.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
علائم و فاکتورهای خطر سکته قلبی, هشدارهای بدن خود را جدی بگیرید




فاکتورهای خطر و علائم پیش از بروز حملات قلبی در زنان متفاوت با مردان است این درحالی است که بیشتر پزشکان خطر سکته در زنان را با همان علائم شناخته شده در مردان ارزیابی می کنند و به همین علت در بسیاری از کشورها مرگ ناشی از سکته قلبی در زنان دو برابر مردان است.


به گزارش مهر، احساس خستگی، نفس تنگی، اضطراب و دردهای عمومی از علائمی هستند که می توانند این فکر را در زنان ایجاد کنند که در مدت یکماه آینده با خطر سکته قلبی مواجهند.

در حقیقت احتمال مرگ یک زن نسبت به مرد همسن خود در اثر عارضه قلبی دو برابر است و به نظر می رسد حداقل در تمام کشورهای توسعه یافته بیماریهای قلبی عروقی اولین دلیل مرگ در زنان هستند. به طوریکه برای مثال در آمریکا سالانه بیش از نیم میلیون زن در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می دهند که این رقم برابر با 41.3 درصد از تمام مرگها در زنان است.

علائم سکته قلبی در زنان متفاوت از مردان است

نتایج تحقیقی که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا در مورد 525 زن انجام شد نشان داد که علائم سکته قلبی در زنان متفاوت از مردان است.

به طوریکه در شرایطی که بیشتر مردان پیش از بروز سکته قلبی علائمی چون احساس درد در دست چپ و درد در قفسه سینه را تجربه می کنند زنان با علائم دیگری روبه رو می شوند.

در این مطالعه، 95 درصد از زنان اظهار داشتند که در حدود یکماه قبل بروز سکته میوکاردیو با علائمی روبه رو شدند که پیش از آن هرگز تجربه نکرده بودند.
از میان شایع ترین این علائم می توان به خستگی غیرعادی (70.6 درصد)، اختلال خواب (47.8 درصد) و تنگی نفس (42.2 درصد) اشاره کرد.
نکته جالب توجه در این بود که 70 درصد از این زنان یکماه قبل از سکته هرگز درد قفسه سینه نداشتند و 43 درصد از آنها حتی در مدت سکته نیز در قفسه سینه هیچ دردی احساس نمی کردند. این درحالی است که بیشتر پزشکان حتی در مورد زنان نیز درد قفسه سینه را به عنوان مهمترین علامت حملات قلبی مدنظر قرار می دهند.

مهمترین فاکتورهای خطر در زنان

1- در زنان ارتباط محکمی میان فشار خون شریانی و مرگ زودهنگام (بسیار بیشتر از مردان) با بیماری قلبی کرونری (CHD) وجود دارد.

در تحقیقی که پروژه "مطالعه قلب فرامینگهام" زیر نظر "موسسه ملی خون، ریه و قلب آمریکا" و دانشگاه بوستون انجام شد، نشان می دهد در شرایطی که در مردان فشار خون بالا پس از سن، کلسترول بالا و استعمال دخانیات در رتبه چهارم فاکتورهای خطر قرار دارد در زنان در کنار سن مهمترین فاکتور به شمار می رود.

2- سیگار اولین دلیل مرگ قابل پیشگیری برای زنان است. بررسیها نشان می دهد که بیش از نیمی از سکته های میوکاردیو در هر دو جنس با مصرف سیگار ارتباط دارد.
خطر بیشتر (2 تا 4 برابر) دوز مصرف وابسته است. به طوریکه حتی سیگاریان کم مصرف (1 تا 4 نخ سیگار در روز) که بیشتر در میان زنان هستند نسبت به زنان غیر سیگاری دو برابر با خطر بیشتری در توسعه CHD مواجهند.


3- بعضی مطالعات نشان می دهد که نسبت میان کل کلسترول/ کلسترول HDL و لیپوپروتئین پس از سن، مهمترین فاکتور خطر بیماری شریانی است و تفاوتهای این ارتباط برپایه جنس متفاوت است.

4- دیابت خطر مرگ شریانی را نسبت به افراد غیر دیابتی افزایش می دهد. اما در شرایطی که این خطر در مردان 2 تا 3 برابر است در زنان 3 تا 7 برابر است.

علت این افزایش خطر بیشتر در زنان به سبب اثری است که این بیماری روی چربیهای پلاسمایی و فشار خون می گذارد. به طوریکه دیابت در زنان مستقیماً روی استروژن اثر می گذارد و عملکرد حفاظتی آن را تغییر می دهد و حتی می تواند اثرات مفید درمان هورمونی دوران یائسگی را حذف کند.
درحقیقت، دیابت سطوح بالای تری گلیسرید و سطوح پایین کلسترول HDL را تولید می کند و موجب می شود که لیپوپروتئینها تغییرشکل دهند و تبدیل به ذرات کوچکتر و متراکم تری شوند که ساخت پلاکها در شریانها را آسان می کنند.

علائمی که زنان نباید بی تفاوت از کنار آنها عبور کنند

فرسودگی

فرسودگی اختلال شایعی است که اغلب در اثر کیفیت بد خواب، عوارض جانبی دارو و یا اضافه کاری زیاد به وجود می آید. اما خستگی و فرسودگی غیرمعمول می تواند اولین علامت یک حمله قلبی یا نشانه ای از یک بیماری عروقی باشد. 70.6 درصد از زنان شرکت کننده در یک تحقیق اظهار داشتند که در هفته ها و روزهای قبل از سکته به شدت دچار فرسودگی شده بودند.


بدخوابی

اغلب پیش می آید که در یک دوره پرمشغله دچار کم خوابی شوید. اما اگر این اختلال در یک دوره مشخص و به طور مرتب تکرار شود می تواند نشانه خطر باشد. به طوریکه نتایج تحقیقی که در مورد زنانی که به تازگی یک سکته قلبی را تجربه کرده اند نشان می دهد که 47.8 درصد از آنها در روزها و هفته های قبل از حمله از بدخوابی رنج می بردند.

سرفه و نفس تنگی

نفس تنگی عجیب و سرفه بدون سابقه آسم در طول فعالیتهای عادی روزانه علائمی از حملات قبلی زودهنگام است که در زنان رخ می دهد. 42.1 درصد از زنان شرکت کننده در یک تحقیق اظهار داشتند که حداکثر از یکماه قبل از حمله قلبی سرفه های غیرعادی و تنگی نفس داشتند.

سوزش معده و سوء هاضمه

سوزش معده در شرایط عادی می تواند به دلیل خوردن یک غذای سنگین باشد اما تقریباً 40 درصد از زنانی که حمله قلبی داشته اند اظهار می دارند که در هفته های قبل از سکته دچار سوزش معده یا هضم دشوار شده بودند.

سرگیجه و عرق سرد

تقریباً 40 درصد زنانی که دچار حمله قلبی شده بودند کمی پیش از سکته سرگیجه داشتند و 40 درصد دیگر نیز عرق سرد می کردند. این دو علامت با شرایط قبل از یائسگی سازگارند اما همچنین می توانند علائم یک حمله قلبی باشند.

اضطراب غیرقابل توضیح

بیش از یک سوم (35 درصد) از زنانی که سکته کرده بودند قبل از حمله قلبی به یک اضطراب غیرقابل توضیح دچار شده بودند.

دردهای عمومی بدن

هرچند درد ناگهانی در قفسه سینه به عنوان یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی شناخته می شود اما تنها 30 درصد از زنانی که سکته کرده بودند اظهار داشتند که در قفسه سینه احساس درد می کردند.

در عوض، بیشتر زنان در سایر مناطق بدن به ویژه بخشهای فوقانی کمر، گردن، شانه ها، بازو، آرواره و گلو احساس درد می کردند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
پژوهشگران: قرص خواب نمی خواباند، می کشد!



بر پایه پژوهش جدیدی که توسط یک تیم پزشکی آمریکایی در شماره ۲۷ فوریه نشریه «ژورنال بی.ام.جِی. اوپن» به چاپ رسیده است، مصرف قرص های خواب که در میان بسیاری از مردم طرفدار دارد به میزان چهار برابر احتمال بروز مرگ زودرس را تشدید می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصرف کنندگان دوز بالایی از قرص های خواب نیز تا ۳۵ درصد نسبت به کسانی که از این داروها استفاده نمی کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان قرار دارند. گزارش یافته های این پژهشگران دلیلی برای این مسئله ذکر نمی کند.

پزشکان تحت رهبری دکتر «دنیل کریپک» از مرکز پژوهش های خواب کلینیک «اِسکریپس» در ایالت کالیفرنیا، با بررسی سوابق پزشکی بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ فرد بزرگسال ساکن ایالت پنسیلوانیا که داروی خواب مصرف می کردند و مقایسه این افراد با ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر دیگر که بدون قرص خواب زندگی می کردند به نتایج فوق دست یافتند.

تحقیق یاد شده حدود دو سال و نیم به طول انجامیده و مجموعه گسترده ای از داروهای خواب موجود در بازار را مورد بررسی و آزمایش قرار داده است. تعداد کل مرگ و میرهای رخ داده در هر دو گروه تحت آزمایش در این بازه زمانی ناچیز بوده و در کل به هزار نفر هم نرسیده است.

با وجود این، پزشکان می گویند که تفاوتی فاحش در میزان مرگ و میر ها وجود داشته است. احتمال مرگ کسانی که حدود ۱۸ تا ۱۳۲ قرص خواب در سال مصرف می کردند تا حد ۴.۶ برابر بیشتر از اعضای گروه «کنترل» تحقیق بوده است.

حتی کسانی که کمتر از ۱۸ قرص خواب در طول سال مصرف می کردند، ۳.۵ برابر بیشتر از بقیه در معرض مرگ ناگهانی قرار داشته اند.

در گزارش یافته های این پژوهش تصریح شده است: ارقام و آمار تقریبی نشان می دهند که در سال ۲۰۱۰ تنها در ایالات متحده آمریکا گروه داروهای موسوم به «هیپنوتیک» (همان قرص های خواب) عامل حدود ۳۲۰ تا ۵۰۷ هزار مورد مرگ و میر بوده اند.

مححقان تأکید می کنند اگر چه یافته های شان رابطه معنادار آماری بین میزان مرگ و میر و استفاده از داروهای خواب آور را نشان می دهند، ولی هنوز موفق نشده اند دلیلی برای بروز این مسئله بیابند.

اما همین نتایج کافی است که زنگ خطر را برای طرفداران پرشمار داروهای خواب آور به صدا در آورد.

گزارش تیم پزشکی در ادامه می افزاید: «تخمین می زنیم که حدود شش تا ده درصد از بزرگسالان آمریکایی در سال ۲۰۱۰ از این داروها استفاده کرده اند و درصد این استفاده در بخش هایی از اروپا از این میزان نیز فراتر بوده است.»

تحقیق های پیشین درباره قرص های خواب ارتباط مصرف این دسته دارویی با تصادف های خودرویی و زمین خوردن های خطرناک و مرگبار را آشکار کرده بود.

علاوه بر این دو، موارد دیگری از جمله «نشانگان [سندروم] شب خواری» از قبیل بلعیدن غذا و مسدود شدن مری و همچنین عارضه زخم معده نیز از اثرات سوء مصرف داروهای خواب آور اعلام شده بود.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
صفحه  صفحه 49 از 57:  « پیشین  1  ...  48  49  50  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA