انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 18 از 26:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  25  26  پسین »

Physics News | اخبار فیزیک


زن

 
گردبادی به بزرگی زمین روی خورشید

ماهواره‌های ناسا به تازگی گردبادی عظیم را بر روی سطح خورشید رصد کرده‌اند، گردبادی که به یکی از شگفتی‌های سامانه خورشیدی تبدیل شده و ابعادی برابر زمین دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رصدخانه دینامیک خورشیدی، ماهواره‌ای که نظاره‌گر فعالیت‌های خورشید است مجموعه‌ای از تصاویر را از شعله‌های خورشیدی در ماه‌های گذشته ثبت و به زمین ارسال کرده است.

تصاویر ویدیویی جدید این رصدخانه فضایی نشان دهنده حرکت نوسانی پلاسمایی تیره‌تر و سردتر از حد معمول بالای سطح خورشید است که وسعتی عظیم دارد.

به گفته "تری کوچرا" از مقامات پروژه "سوهو" و فیزیکدان خورشیدی در مرکز گودارد ناسا این گردباد عظیم می‌تواند ابعادی مشابه با سیاره زمین داشته باشد که با سرعتی برابر 480 هزار کیلومتر بر ساعت در حال وزش است.

وی می‌گوید حرارت در این گردباد برابر 15 هزار درجه فارنهایت است که نسبت به حرارت دو میلیون درجه‌ای دیگر بخش‌های خورشید بسیار سرد به شمار می‌رود.

چنین گردبادهایی چندین دهه پیش شناسایی شده‌اند و فضاپیمای "سوهو" آژانس فضایی اروپا در سال 1996 شواهدی از وجود آنها را به ویژه در قطب‌های شمال و جنوب خورشید به ثبت رسانده است. با وجود اینکه این گردبادهای خورشیدی از نظر ظاهری به گردبادهای زمینی شباهت دارند، به شکلی کاملا متفاوت و بر اثر نیروی مغناطیسی و نه تحت تاثیر فشار و نوسان‌های حرارتی به وجود می‌آیند.

این توفان عظیم به واسطه نیروهای مغناطیسی به وجود آمده است که ذرات مغناطیسی بر روی خورشید را به سمت جلو و عقب هدایت کرده و توده‌ای چرخنده از پلاسما که خطوط میدان مغناطیسی را دنبال می‌کنند، به وجود آورده است. به گفته کوچرا وسعت بخش طولانی و روبان مانند این گردباد می‌تواند به صدها یا هزاران کیلومتر نیز برسد.

تا پیش از آغاز فعالیت رصدخانه دینامیک خورشیدی، ثبت چنین تصاویری ممکن نبوده است اما اکنون با کمک دوربین‌های متعدد این رصدخانه امکان عکاسی از پدیده‌های خورشیدی در طول موج‌ها و فرکانس‌های مختلف به وجود آمده است.


منبع: همشهری آنلاین
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
کشف یک عنصر سنگین نادر در ستاره‌های 12 میلیارد ساله

تیمی از محققان با همکاری دانشگاه فنی ماساچوست برای اولین بار موفق به شناسایی عنصر تلوریوم در سه ستاره با قدمت نزدیک به 12 میلیارد سال شده‌اند.

کشف این عنصر نادر در ستارگان از نظریه منشأگیری تلوریوم و دیگر عناصر سنگین از یک گونه بسیار نادر ابرنواختر در فرایند سریع همجوشی هسته‌ای حمایت می‌کند.

حدود 13.7 میلیارد سال قبل، جهان تنها از هیدروژن، هلیوم و رگه‌هایی از یتیوم ساخته شده بود و تنها در 300 میلیون سال بعد بود که ستارگان اولیه به وجود آمدند. ورود این اجسام منجر به تولید عناصر شیمیایی جدید در جهان شده و از آن پس در پی انفجار ابرنواخترها میزان کربن، اکسیژن، ‌آهن و دیگر 94 عناصر طبیعی افزایش یافته است.

محققان با استفاده از داده‌های طیف‌سنج هابل که نور را از ستاره جدا می‌کند، به بررسی ترکیب شیمیایی سه ستاره درخشان در فاصله چند هزار سال نوری پرداختند. در صورت وجود عنصری در یک ستاره،‌ اتمهای آن به جذب نور ستاره در طول موجهای خاص می‌پردازند. این دانشمندان در مشاهدات خود موفق به شناسایی نشانه‌هایی در طیف فرابنفش شدند که با میزان جذب نور طبیعی تلوریوم منطبق است.

کشف صورت گرفته بدین معنی است که این عنصر سنگین در حدود 12 میلیارد سال قبل ایجاد شده است. همچنین میزان دیگر عناصر سنگین از جمله باریم و استرونتیوم نیز در هر سه ستاره به یک اندازه وجود داشت.

این امر احتمال درست بودن نظریه منشأ ابرنواختری این عناصر را در زمین افزایش می‌دهد. طبق پش‌بینی‌های نظری، عناصر سنگین‌تر از آهن احتمالا به عنوان بخشی از هسته تخریب شده یک ابرنواختر به وجود آمده‌اند که در آن هسته اتمی با میزان زیادی از نوترونها در یک فرایند همجوشی هسته‌ای با هم برخورد می‌کنند.

ستاره‌شناسان و فیزیکدانان اتمی برای شناسایی تاریخ کیهانی عناصر در 50 سال گذشته به مدلسازی این فرایند سریع پرداخته‌اند. در این اکتشاف، میزان عناصر موجود در ستاره‌ها با نمونه‌های پیش‌بینی شده در این نظریه منطبق بودند.

اکنون این دانشمندان در حال بررسی برای امکان وجود دیگر عناصر سنگین از جمله سلنیوم در فضا هستند.


منبع: ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
تایید وجود «کره آبی» در خارج از منظومه شمسی

اخترشناسان وجود طبقه تازه ای از سیارات را تایید کرده اند: یک کره آبی با اتمسفری غلیظ و بخارآلود.

سیاره فراخورشیدی "جی جِی ۱۲۱۴ بی" (GJ ۱۲۱۴b) یک به اصطلاح "ابرزمین" است - بزرگتر از سیاره ما اما کوچکتر از غول های گازی مثل مشتری.

اکنون به نظر می رسد رصدهای انجام شده با تلسکوپ فضایی هابل مؤید این مساله باشد که کسر بزرگی از این سیاره از آب تشکیل شده.

دمای بالای سیاره حکایت از احتمال وجود مواد عجیبی در آن دارد.

زاکوری برتا از مرکز اخترفیزیک اسمیتسونین در دانشگاه هاروارد می گوید: "جی جِی ۱۲۱۴ بی شبیه به هیچ یک از سیارات دیگری که می شناسیم نیست."

این سیاره در سال ۲۰۰۹ توسط تلسکوپ های زمینی کشف شد. قطر آن تقریبا ۲.۷ برابر زمین است، اما وزن آن ۷ برابر است. این سیاره در فاصله ای خیلی کم یعنی دو میلیون کیلومتری از ستاره مرکزی - از نوع کوتوله سرخ - می گردد و بنابراین دمای آن احتمالا به ۲۰۰ درجه سانتیگراد می رسد.

منجمان در سال ۲۰۱۰ اندازه گیری های انجام شده به روی اتمسفر آن را منتشر کردند. آن اندازه گیری ها حاکی از این بود که اتمسفر سیاره احتمالا از بخار آب تشکیل شده، اما یک احتمال دیگر وجود دارد - اینکه سیاره پوشیده از غبار است، از نوعی که تایتان، قمر کیوان، را پوشانده.

یخ داغ

آقای برتا و همکارانش از دوربین زاویه باز هابل برای مطالعه این سیاره به هنگام عبور آن از برابر ستاره استفاده کردند. در زمان چنین گذرهایی نور ستاره از اتمسفر سیاره می گذرد و سرنخ هایی از ترکیب گازهای آن به دست می دهد.

محققان گفتند که نتایج همخوانی بیشتری با وجود اتمسفری غلیظ متشکل از بخار آب دارد تا اتمسفری غبارآلود.

محاسبات به روی چگالی سیاره همچنین حاکیست که "جی جِی ۱۲۱۴ بی" آب بیشتری از زمین دارد. این بدان معنی است که ساختار درونی این کره خیلی متفاوت از زمین است.

دکتر برتا گفت: "دمای بالا و فشارها باعث تشکیل مواد عجیبی مانند 'یخ داغ' یا 'آب ابرمایع' می شود، موادی که با تجارب روزمره ما کاملا غریب است."

فاصله کم این سیاره از زمین آن را به نامزد خوبی برای مطالعات بیشتر با تلسکوپ جیمز وب که قرار است تا پایان دهه جاری به فضا پرتاب شود بدل می کند.

جزئیات این مطالعه در "نشریه اخترفیزیکی" منتشر خواهد شد.


منبع: بی بی سی
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
پرتاب نمایشی موشک ناسا به درون شفق قطبی

دانشمندان ناسا یک موشک دو مرحله‌ای را در میان آسمانی که به نور سبز رنگ شفق قطبی آلاسکا مزین شده بود پرتاب کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، استیون پاول از دانشگاه کورنل در این خصوص گفت: "ما درحال بررسی چیزی هستیم که به آن هوای فضا گفته می‌شود. هوای فضا در اثر ذرات بارداری شکل می‌گیرد که از خورشید می‌رسند و با میدان مغناطیسی زمین تعامل می‌کند. ما به عنوان انسان این اثر را مستقیماً احساس نمی‌کنیم اما سیستم‌های الکترونیکی ما آن را درک می‌کنند."

این موشک که Terrier-Black Brant نام دارد شنبه شب 18 فوریه 2012 از پایگاه Poker Flat Research Range در فیربانکس آلاسکا پرتاب شد.

Terrier-Black Brant جریانی از اطلاعات را از فاصله 200 مایلی (حدود 322 کیلومتری) از سطح زمین و لحظاتی پس از پرتاب در زمان واقعی به زمین ارسال کرد.

دستگاه‌های این موشک دو مرحله‌ای از میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی خاصی که توسط شفق‌ها ساخته شده‌اند، نمونه برداری کردند.

به گفته این دانشمندان، زمانی که فعالیت‌های خورشیدی به اوج خود می‌رسند توفان‌های خورشیدی که به زمین گسیل می‌شوند با فرستنده‌های "جی. پی. اس"، اینترنت ماهواره‌ای و سایر سیگنال‌ها تداخل می‌کنند.

پاول افزود: "ما بیش از همیشه به این سیگنال‌ها وابسته شده‌ایم. بنابراین، اطلاعات جمع آوری شده توسط این موشک به ما در درک بهتر اینکه سیگنال‌های ماهواره‌ای چگونه با هوای فضا از بین می‌روند و اینکه چگونه می‌توان این اثرات را در گیرنده‌های جدید جی. پی. اس تخفیف داد، کمک خواهد کرد."

این موشک دو مرحله‌ای از میان شفق قطبی آلاسکا عبور کرد و تا فاصله 200 مایلی به عنوان "مگنتوسفر- یونوسفر" شناخته می‌شود بالا رفت.


به نقل از همشهری
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
پایان ازدحام امواج رادیویی

دانشمندان ایتالیایی و سوئدی با پرتوافکنی امواج رادیویی به شکل ماکارونی‌های فرم‌دار پیچی در شهر ونیز دریافتند که با این امواج می‌توان تعداد نامحدودی کانال را دریافت و پخش کرد.

محققان دانشگاه پادوای ایتالیا و آزمایشگاه آنگستورم سوئد بر این باورند که توانسته‌اند مشکل ازدحام امواج رادیویی را حل کنند.

با ادامه انطباق جهان در عصر دیجیتالی، معرفی گوشی‌های هوشمند جدید، اینترنت بی‌سیم و تلویزیون‌های دیجیتال بدین معنی است که باندهای فرکانس رادیویی در دسترس برای پخش اطلاعات، کوچکتر و کوچکتر می‌شوند.

یک موج می‌تواند در نزدیکی محور خود چندین بار در جهت یا خلاف جهت ساعت پیچ بخورد که به معنی قابلیت انطباق آن در چندین ترکیب است.

به گفته دانشمندان، در یک چشم‌انداز سه بعدی، این فاز شبیه یک ماکارونی فرمی پیچ‌دار است.

هر یک از این امواج تابیده می‌توانند حتی در یک باند فرکانس بطور مستقل، ایجاد، تکثیر و شناسایی شده و مانند کانال‌های ارتباطی مستقل رفتار کنند.

برای نمایش قابلیت این امواج، دانشمندان به انتقال دو موج رادیویی تابیده در باند 2.4 گیگا هرتز در یک مسافت 442 متری از یک فانوس دریایی در جزیره سن جورجیو به یک دیش ماهواره در بالکن ساختماتی در شهر ونیز پرداختند که در آنجا دو کانال جداگانه را دریافت می‌کرد.

این کشف جدید علاوه بر افزایش کمیت اطلاعات منتقل شده در اطراف زمین،‌ می‌تواند به درک بهتر اجسام خارج زمینی مانند سیاه‌چاله‌ها کمک کند. سیاه‌چاله‌ها بطور مداوم به دور خود می‌چرخند و امواج در زمان عبور از میان آنها، در مسیر این سیاه‌چاه‌ها بهم می‌پیچند.

نتایج این دستاورد در مجله فیزیک منتشر شده است.


منبع: ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
اثبات خطا در معرفی ذرات سریعتر از نور

تلاش ژاپنی ها برای ساخت آسانسور فضایی، کشف دو گروه خونی جدید، فورانهای خورشیدی جدید و تولید گوشی با دوربین 41 مگاپیکسلی از جالب توجه ترین خبرهای حوزه فناوری در هفته گذشته به شمار می روند.

شرکت "اوبایاشی" اعلام کرد امیدوار است بتواند تا سال 2050 بهره برداری از آسانسور فضایی خود را آغاز کند.

آسانسور فضایی از نوارهای کربنی

این آسانسور که قرار است با استفاده از نوارهای نانوکربنی ساخته شده و می تواند تا یک چهارم مسیر زمین تا ماه منبسط شده و بالا برود. طرح اصلی این است که وزنه تعادلی در انتهای این آسانسور 96 هزار کیلومتری کل ساختار را که به پایگاه بر روی زمین متصل است، ثابت نگه دارد.

به این شکل مسافران می توانند با استفاده از خودروهایی ویژه از سطح زمین به ایستگاهی مسکونی تحقیقاتی در ارتفاع 36 هزار کیلومتری سفر کنند، سرعت این خودرو 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران با این سرعت یک هفته در راه خواهند بود. اوبایاشی امیدوار است در سال 2050 این آسانسور بتواند 30 مسافر را، شاید با کمک گرفتن از موتورهای مغناطیسی خطی، به همراه خود به فضا ببرد.

دردسرهای علمی اتصال نادرست کابل


گزارش جدید فیزیکدانان گرن ساسو در سرن نشان داد اتصال نادرست کابل فیبر نوری که دستگاه GPS را به یک رایانه متصل می کرد عامل اصلی مشاهده حرکت سریعتر از نور نوترینوها بوده است. ادعای سال گذشته فیزیکدانان مبنی بر کشف ذرات سریعتر از نور کل جهان را در بهت فروبرده و نظریه نسبیت خاص انیشتین را به چالش کشید. اما در گزارشی که فیزیکدانان سرن در نشریه Science Insider منتشر کرده اند ادعا شده که اتصال نادرست کابلی که سیستم GPS را به یک رایانه وصل می کرده باعث بروز خطا در خواندن اطلاعات به دست آمده از این آزمایش شده است.

نظریه نسبیت خاص انیشتین که در سال 1905 ارائه شده است می گوید در شرایط خلاء هیچ پدیده ای قادر نیست که با سرعتی بالاتر از سرعت نور حرکت کند. این نظریه پس از انجام آزمایشی توسط فیزیکدانان شورای تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) و لابراتوارهای "گرن ساسو" در موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا و با استفاده از دستگاه آشکارساز "اپرا" انجام گرفت، به چالش کشیده شد.

کشف دو گروه خونی جدید

محققان دانشگاه ورمونت موفق به کشف دو پروتئین جدید در سلولهای قرمز خون شدند که می تواند وجود دو نوع جدید از گروه خونی قابل آزمایش را به اثبات برساند. نکته جالب توجه درباره کشف جدید این است که این دو نوع جدید گروه خونی می تواند تعداد کلی گروه های خونی شناخته شده را به 32 برساند. در واقع به جز گروه های A، B، AB و O گروه های خونی دیگری نیز وجود دارند که به نسبت این چهار گروه کمیاب ترند و معمولا نام افرادی را به خود می گیرند که در بدن آنها جاری بوده و سپس کشف شده اند.

این گروه های خونی نادر از قبیل گروه های "جونیور" یا "لانگریز" به واسطه وجود گروه های ویژه از آنتی ژنها شناسایی می شوند و بسیاری از آنها از قبیل گروه های خونی Kell و MNS با گروه های خونی A یا O همخوانی و سازگاری دارند.

25 واژه که خردسالان باید بدانند

گروهی از زبانشناسان آمریکایی با کشف اینکه هر کودک دو ساله باید 25 واژه مشخص را بداند دریافتند که با انجام یک تست ساده در مدت 10 دقیقه می توان فهمید که آیا این کودک در دوران نوجوانی دچار مشکل یادگیری زبان خواهد شد یا خیر.

پژوهشگران کالج "برین ماور" در پنسیلوانیا فهرستی از 310 واژه را تهیه کردند و از والدین خواستند که هر واژه ای که از کودک خود می شنوند (حتی اگر تلفظ آن اشتباه باشد و یا در بافت متفاوتی از معنی واقعی اش استفاده شود) را در این فهرست علامت بزنند.

در کل واژگانی که یک کودک در سن دو سالگی می تواند تلفظ کند بین 70 تا 225 واژه است اما از این تعداد، 25 واژه مامان، بابا، سلام، اسباب بازی، سگ، گربه، بچه، شیر، آب میوه، توپ، بله، نه، دماغ، چشم، موز، بیسکوئیت، ماشین، گرم، مرسی، حمام، کفش، کلاه، کتاب، بیشتر و خداحافظ را باید بداند.

ثبت پرتره ستاره ای درحال مرگ

ناسا با کمک تصویر جدیدی که تلسکوپ هابل از یک منظومه دوتایی گرفته است پیش بینی کرد که ستاره بزرگتر این منظومه در آینده ای نزدیک می میرد و به یک ابرنواختر تبدیل می شود.منظومه ستاره ای دوتایی "اتا- حمال" (Eta Carinae) در دهه های نخست قرن نوزدهم نورانی و نورانی تر شد تا اینکه در آوریل 1843 پس از ستاره شباهنگ یا ستاره کاروان کش که تقریبا هزار برابر به زمین نزدیکتر است به دومین جرم درخشان آسمان تبدیل شد.

در طول سالهای بعد، "اتا- حمال" به تدریج تار شد و از ابتدای قرن بیستم کاملا در برابر چشم غیرمسلح ناپدید شد، اما نور آن همچنان به تغییر خود ادامه می دهد و هنگامیکه دوباره در یک شب تاریک با چشم غیرمسلح دیده شود دیگر هرگز به درخشش 1843 خود باز نمی گردد.توده های عظیم ماده که یک و نیم قرن قبل از این منظومه به بیرون پرتاب شده اند با عنوان "سحابی آدمک" شناخته می شوند که از 1990 تاکنون به طور مرتب تحت رصد هابل بوده اند. تصویر جدیدی که هابل با "دوربین ACSHRC از "اتا- حمال" تهیه کرده است نشان می دهد که این ماده به روش متحدالشکلی از ستاره به بیرون پرتاب نمی شود بلکه به صورت یک شکل دمبلی فوران می کند.

دوربینی 41 مگاپیکسلی برای موبایل

شرکت نوکیا در کنگره جهانی موبایل از محصولی عجیب اما واقعی رونمایی کرد که شگفتی تحلیلگران و خبرنگاران بازار موبایل را برانگیخت. این مدل جدید که Nokia 808 PureView نام دارد، اولین تلفن همراهی است که به دوربینی مجهز است که 41 مگاپیکسل وضوح تصویر دارد. این تلفن همراه هوشمند که از تمام عملکردهای عادی یک "اسمارت فن" برخوردار است، برپایه حسگرها و لنز Carl Zeiss با وضوح تصویر 41 مگاپیکسل است.
همچنین با این دوربین می توان در کیفیت full HD با سرعت 1080p فیلمبرداری کرد و با استفاده از عملکرد Nokia Rich Recording صدا را با کیفیت بالایی ضبط کرد. محصول جدید نوکیا برپایه سیستم عامل "سیمبیان بل" است و به پردازشگر تک هسته 1.3 گیگاهرتزی، 512 مگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است و امکان افزایش حافظه آن با کارتهای "میکرو اس. دی" و "میکرو SDHC" وجود دارد.

زمین در خطر نابودی

کشف سیارکی به نام AG5 2011 که اخترشناسان احتمال می دهند در مسیر برخورد به زمین قرار داشته و ممکن است تا 28 سال دیگر با زمین برخورد کند، نگرانی های جدیدی را به وجود آورد. این سیارک با نام AG5 2011 می تواند تا سال 2040 کاملا در مسیر برخورد با زمین قرار بگیرد و در حال حاضر بسیاری از دانشمندان این سوال را مطرح کرده اند که چگونه می توان آن را از مسیر خود منحرف کرد؟
AG5 2011 که در اوایل سال گذشته کشف شده است هنوز برای اخترشناسان مرموز است، زیرا با وجود اینکه ابعاد این سیارک برای اخترشناسان آشکار شده است، اما امکان رصد دقیق این سیارک به واسطه مدار ناهنجاری که دارد امکان پذیر نیست. همین ویژگی پیش بینی اینکه سیارک در مسیر برخورد با زمین قرار دارد یا نه را دشوار ساخته است. در واقع اخترشناسان در تلاشند پیش از اینکه درباره این سیارک اظهار نظری کنند، دست کم دو مدار کامل آن را مشاهده کنند، با این همه نیاز به این بررسی دقیق گروهی دیگر از اخترشناسان را از شایعه پراکنی و داستان پردازی درباره برخورد سیارک به زمین در سال 2040 باز نداشته است. از جمله این داستانها، برخورد سیارک AG5 2011 با زمین در تاریخ پنجم فوریه 2040 است.


منبع: خبرگزاری مهر
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
ابداع روش جدیدی برای ساخت رساناهای الاستیک

محققان دانشگاه کارولینای شمالی روش جدیدی را برای ساخت رساناهای الاستیک از نانولوله‌های کربنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در تولید انبوه موادی با قابلیت استفاده در نسل جدید تجهیزات الکترونیکی الاستیک مفید باشد.

تجهیزات الکترونیکی الاستیک هم ارتجاعی‌تر هستند و هم قابلیت تبدیل شدن به اشکال مختلف را دارند. کاربرد بالقوه آنها در تجهیزاتی است که می‌توانند با پوشاک یا تجهیزات پزشکی قابل کشت در بدن به‌کار روند یا حسگرهایی که می‌توانند روی ابزار فضایی خاص قرار گیرند.

نانولوله‌های کربنی خم شده شبیه خطوط موج‌دار بر روی یک سطح هموار به‌نظر می‌رسند.

یک راه الاستیک کردن مواد هادی، خم کردن آنهاست. در این روش نانولوله‌های کربنی را روی یک زیرلایه مسطح خم می‌کنند. درنتیجه نانولوله‌ها به‌جای اینکه به‌طور زیگزاگ روی سطح قرار گیرند و فقط در قسمت پایین با سطح در تماس باشند، به‌صورت خطوط موج‌دار روی سطح گسترده می‌شوند. برای این‌کار ابتدا نانولوله‌های ردیف شده و هم‌جهت را روی سطح قرار داده سپس زیرلایه، کشیده شده و نانولوله‌ها در حالی که حالت موازی خود را حفظ کرده‌اند از هم جدا می‌شوند. هنگامی که زیرلایه به‌حالت اولیه خود برمی‌گردد نانولوله‌ها به موقعیت اولیه خود برنمی‌گردند؛ بلکه چین خورده و به‌صورت مجموعه‌ای از خطوط موج‌دار بر روی سطح درمی‌آیند.

مزیت اصلی این روش افزایش قابل توجه کارآیی ساخت رساناهای الاستیک است. پژوهشگران جزئیات روش جدید خود را به‌صورت مقاله‌ای در شماره ژانویه مجله Advanced Materials منتشر کردند.


منبع: ستاد توسعه فناوری نانو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
رویای آسیموف واقعیت می‌یابد

ایده جمع‌آوری انرژی خورشیدی در فضا و هدف‌گیری آن به سمت زمین، سابقه‌ای 70 ساله دارد. در داستان کوتاه "دلیل" (Reason) نوشته آیزاک آسیموف که در سال 1941 منتشر شد، یک ایستگاه فضایی، انرژی جمع‌آوری شده از خورشید را با استفاده از امواج مایکروویو، به سیارات مختلف می‌فرستاد.

مزیت جداسازی نور خورشید در فضا، در عوض آن‌که مسیر خود را در جو ادامه دهد، این است که مقادیر زیادی از آن به وسیله هوا جذب می‌شود. با تبدیل نور خورشید به فرکانسی مناسب، می‌توان ادعا کرد که یک "جمع کنندة" فضایی قادر است تا 5 برابر بیشتر از جمع‌کننده زمینی، انرژی خورشیدی را جذب کند.

اما اشکال این کار، هزینه، راه‌اندازی و بهره‌گیری از ماهواره‌های مناسب است که بسیار گران تمام می‌شود. اما شاید چنین نباشد آن هم در صورتی که ماهواره‌های مورد نظر کوچک بوده و برای مقاصد خاصی استفاده شوند. برای مثال، متولیان ماموریت‌های نظامی، عملیات نجات در مناطق آسیب دیده، طرح‌های شیرین کردن آب دریا از راه دور و مراکز تحقیقات علمی، ممکن است برای استفاده از این انرژی سرمایه‌گذاری کنند. یک گروه تحقیقاتی مستقر در دانشگاه ساری واقع در انگلستان، امیدوار است ظرف چند سال آینده قادر باشد این انرژی را در اختیار آنها قرار دهد.

در تابستان امسال، "استفان سویینی" و همکارانش به آزمایش یک پرتو لیزری پرداختند که در واقع همان کاری است که آسیموف قصد داشت با امواج مایکروویو صورت دهد. یقینا امواج مایکروویو از عهده انجام چنین کاری بر‌می‌آیند: آزمایشی در سال 2008، انرژی مایکروویو را میان دو جزیره از مجمع‌الجزایر‌ هاوایی به فاصله 148 کیلومتر از یکدیگر منتقل کرد. بنابراین نفوذ کردن در 100 کیلومتری جو نباید کار مشکلی باشد. اما امواج همچنان که انتشار می‌یابند، پخش نیز می‌شوند. یک جمع‌کننده مستقر روی زمین، برای اخذ انرژی آن هم با فاصله 35800 کیلومتری از ماهواره مستقر در فضا، به محدوده‌ای بالغ بر صدها متر مربع زمین نیازمند است. بهره‌گیری از پرتو لیزری، به این معناست که جمع‌کننده مورد نظر فقط به مکانی در حدود چند ده متر نیاز دارد.

گروه دکتر سویینی که با یک شرکت هوا فضا به نام "آستریوم" همکاری می‌کند، در نظر دارد این سیستم را در یک آشیانه هواپیما در آلمان آزمایش کند. پرتو لیزری مورد نظر، به وسیله دستگاهی به نام فایبر لیزر تولید می‌شود. این دستگاه، پرتو لیزری مورد نظر را در هسته یک فیبر نوری باریک و بلند ایجاد می‌کند. این بدان‌معناست که پرتو ایجاد شده، در مقایسه با دیگر پرتوهای لیزری از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و در ضمن بی‌نهایت مستقیم است (‌آن هم با احتساب استانداردهای دقیق یک پرتو لیزری معمولی‌)؛ که در نتیجه قادر است بر روی یک نقطه کوچک متمرکز شود. مزیت دیگر آن از این بابت است که چنین پرتوهای لیزری، از تاثیر و قدرت به مراتب بیشتری برخوردارند.

با استفاده از این شیوه دکتر سویینی، پرتو مورد نظر از طول موجی برابر با 5/1 میکرون برخوردار می‌شود که در واقع آن را در محدوده طیف نوری فروسرخ قرار می‌دهد. این پرتو لیزری روی یک جمع‌کننده در آن سوی آشیانه هواپیما هدف‌گیری می‌شود. هدف از انجام این کار، آزمایش آن بر روی آلوده‌کننده‌های گوناگون و بخار آب موجود در جو است.

با در نظر گرفتن آن که تمامی‌ کارها به خوبی پیش رود، گام بعدی، آزمایش آن در فضا خواهد بود. این اتفاق شاید تا پنج سال آینده رخ دهد؛ به احتمال زیاد با استفاده از پرتو لیزری مستقر بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی برای انتقال انرژی خورشیدی جمع شده از طریق صفحات خورشیدی خود به مقصد زمین. با چنین روشی، فقط قادر خواهیم بود به طور آزمایشی یک کیلو وات انرژی را انتقال دهیم. شرکت آستریوم امیدوار است ظرف 5 تا 10 سال آینده، یک ایستگاه انرژی فضایی کامل و کوچک را برای تولید انرژی بیش از آن چه که به آن اشاره شد، آن هم از طریق سلول‌های خورشیدی خود، راه‌اندازی کند.

محققان دیگری از کشورهای آمریکا و ژاپن به‌دنبال استفاده از پرتوهای لیزری درعوض امواج مایکروویو برای انتقال انرژی از میان جو هستند. سازمان فضایی ناسا استفاده از پرتوهای لیزری را برای انتقال انرژی به مسافت‌های دوردست، آن هم به صورت کنترل شده، آغاز کرده است. هر مرحله از عملیات تبدیل و انتقال انرژی، با اتلاف مقادیری از انرژی روبه‌رو است؛ اما با پیشرفت‌های فنی صورت گرفته، می‌توان میزان آن را کاهش داد. برای مثال، شماری از آخرین سلول‌های خورشیدی ساخته شده، قابلیت تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را با توانی بیش از 40 درصد دارند؛ در حالی‌که در سال 1980 میزان آن فقط 20 درصد بود. حال چه شرکت آستریوم به عنوان یک شرکت تخصصی در این زمینه به فعالیت ادامه داده یا پیشگام تحقق دادن به تخیلات ایستگاه‌های انرژی فضایی آسیموف شود، از شهرت بالایی برخوردار می‌شود.


منبع: مجله دانشمند
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها

از نظر شیمیدان ها زئولیت ساختمانی است از پلیمر های معدنی که دارای اندامی چهار وجهی است ، ساختمان کلی این چهار وجهی به صورت TO4 است که در آنها ممکن است T یک عنصر سه ظرفیتی مانند Al وB وGa و یا چهار وجهی نظیر Ge و Si و یا پنج ظرفیتی مثل P باشد و کلیه این چهار وجهی ها از طریق اکسیژن مشترک به یکدیگر متصل می شوند .

درواقع زئولیت،آلومینو سیلیکات های بلوری و هیدراته فلزات قلیایی و قلیایی خاکی (عناصر گروه اول ودوم اصلی (IIA,IA ) )بویژه سدیم ؛ کلسیم ، منیزیم ، استرانسیم و باریم هستندکه شبکه ها ی سه بعدی متشکل از چهار وجهی های [SiO4]4- و[AlO4]4- دارند. این مواد برای نخستین بار در سال 1756 توسط یک معدن شناس سوئدی به نام فردیک کرونستد شناسایی شده اند و زئولیت نام گرفته اند.

طبقه بندی زئولیت

زئولیت ها معمولاً به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. موارد استفاده زئولیت‌های مصنوعی و طبیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها منشا می‌گیرد که خود آن هم به نوبه خود تابعی از ساختمان بلوری و ترکیب شیمیایی زئولیت‌ها است. کاربرد زئولیت های مصنوعی در صنعت بیشتر است. با توجه به درخواست های فزاینده تجاری برای مصرف این نوع زئولیت ها مطالعات بیشماری بر روی آنها در حال انجام است. امـروزه بالغ بر 50 نوع زئولیت طبیعی کشف و 150 نوع زئولیت مصنوعی تولید شده است. با وجود کشف ذخایر عظیمی از انواع کانی های زئولیت طبیعی در جهان هنوز این ماده معدنی ارزشمند نتوانسته است جایگزین زئولیت های مصنوعی شود.

زئولیت های طبیعی

این مواد در ابتدا به صورت یک جزء فرعی اما به صورت گسترده در حفره های بازالتی شناسایی شدند و استفاده از آنها به این صورت ، در مقیاس های صنعتی عملی سخت و طاقت فرسا بوده است. تشکیل زئولیت ها تنها به ماتریس بازالتی محدود نشده است .بلکه رسوبات متنوعی در چند دهه گذشته شناسایی شده اند ، زئولیت های طبیعی فراوان بوده و بعضی از رسوبات حاوی زئولیت دارای یک فاز زئولیتی خاص با خلوص 90% می باشد . از بین زئولیت‌های طبیعی فقط 9 نوع به مقدار زیاد در طبیعت یافت می‌شوند.خواص فیزیکی و شیمیایی زئولیت‌های طبیعی متفاوت بوده و در بین نمونه‌های مختلف یک نوع خاص از زئولیت نیز تفاوت‌هایی در خواص فیزیکی (اندازه منفذ، اندازه بلور، ظرفیت تبادل یونی و ظرفیت جذبی) و ترکیب شیمیایی وجود دارد. تعدادی از زئولیت‌های طبیعی عبارتند از: Analcime Chabazite – Clinoptilolite – Erionite – Faujasite –: Ferrierite – Laumontite – Mordenite – Pillipsite – Heulandit

به طورکلی عواملی نظیرساختمان، بافت، ترکیب شیمیایی و نیز ارزش اقتصادی زئولیت های طبیعی و فرمهای اصلاح شده، آنها را منابع بالقوهای در زمینه های گوناگون ساخته است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کر د: استفاده به عنوان کاتالیست در صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع آتش نشانی، صنایع کشاورزی به عنوان حاصل خیز کننده و افزاینده رطوبت خاک، پاکسازی فاضلابهای شهری، صنعتی و هسته ای از آلاینده های مضری نظیرفلزات سنگین و سمی، جذب و واجذب گازها و نظایر آ ن.

در مورد شرایط و علل تشکیل زئولیت ها در طبیعت ، نظریه های گوناگونی ارائه شده است که یک نمونه از آنها به شرح زیر است :

الف : زئولیت ها اغلب در لایه های رسوبی ، بعد از تشکیل و دفن رسوبات در اثر واکنش آلومینیم سیلیکات با آب حفره ها ، در درزها و شکستگی ها تشکیل شده اند .

ب: شیشه های آتشفشانی سیلیسی را می توان مواد اولیه ( آلومینیم سیلیکات ) مورد نیاز برای تشکیل زئولیت ها در طبیعت دانست.

ج: تمام کانی های گروه زئولیت که تا به حال در حدود 60 نوع آن شناسایی شده اند ، کانی های ثانوی بوده و از تخریب یا دگرسانی کانی های اولیه ای نظیر فلدسپات و فلدسپاتوئید ها ،رس ها و در نهایت از ژلهای سیلیکاته ی طبیعی به وجود می آیند.

کلمه زئولیت(zeolite) مشتق از دو کلمه یونانی است که با هم به معنای سنگ جوشان می باشد (ریشه یونایی "زین " به معنای جوشیدن و "لیتوس" به معنای سنگ است )و این نام مبتنی بر این واقعیت است که در هنگام حرارت دادن زئولیت ، مقدار زیادی آب، به صورت بخار خارج می شود

ایران پتاسیل بسیار بالایی در این زمینه دارا می باشد . کانسارهای زئولیت ایران در نواحی دماوند ، سمنان ، کرمان ، گردنه نعل شکن ( جاده ی قم – تهران ) کوه های جنوبی تهران ( کوه مره ) و اطراف حوض سلطان شناسایی شده اند . مساعد ترین نواحی ، جنوب دماوند ، اطراف ورامین ، سمنان در جنوب کوه های طلحه و همچین سر کویر رشم سمنان می باشد.

از نظر صنعتی زئولیت های طبیعی دارای کاربردهای کمی می باشند که دلیل اصلی آن یکنواخت نبودن خواص آنها است .همچنین ساختمان بلورین این زئولیت ها از نظر اندازه ی حفره ها برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مناسب نمی باشند.
زئولیت های طبیعی به طرق مختلف تقسیم شده اند از آن جمله:

الف: تقسیم بندی بر اساس محیط پیدایش ( هیدروترمال، رسوبی، هوازدگی)

ب: تقسیم بندی بر اساس کانی شناسی ( بر مبنای دانسیته شبکه ساختمانی، نوع فضاهای خالی و کانال ها

ج: تقسیم بندی بر اساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ( مانند جذب و دفع مایعات و گازها، توانایی تبادل یونی و ..... )

در بین زئولیت های طبیعی تنها 8 نوع به وفور در رسوبات و به میزان اقتصادی یافت می شود که این 8 نوع عبارتند از آنالیسم، شابازیت، کلینوپتیلولایت، اریونیت، هولاندیت، لامونیت، موردنیت و فیلیپیست در این میان کلینوپتیلولایت فراوانترین زئولیت طبیعی است.

زئولیت های مصنوعی

زئولیت های مصنوعی مواد شیمیایی ویژه ای با خلوص بالا هستند که دامنه ی کاربرد وسیعی دارند. محققین پیش از سال 1950 جهت تولید زئولیت ها در صدد تشکیل طبیعی و ژئوشیمیایی کانی های شناخته شده بودند و تصور می کردند که تشکیل زئولیت ها مستلزم ایجاد درجه حرارتی در حدود 200 تا 400 درجه سانتیگراد و دهها اتمسفر فشار می باشد .اما در سال 1957 شیمیدان ها موفق شدند زئولیت هایی در دمای پایین(100درجه سانتیگراد) و در مقیاس صنعتی تهیه نمایند.

خصوصیات زئولیت:

خصوصیات اصلی فیزیکی و شیمیایی زئولیت ها مربوط به ترکیب شیمیایی و ساختمان بلورین آنهاست به عبارت دیگر خواص آنها به طبیعت شیمی و فیزیکی آب موجود در ساختمان زئولیت ها و همچنین به نحوه قرار گرفتن آب درون شبکه های مولکولی بستگی دارد.وجود فلزات قلیایی و قلیایی خاکی و وجود فضاهای خالی و مواد معدنی متعدد به هم مرتبط در آنها از دیگر دلایل تنوع خواص زئولیت هاست.همان طور که گفتیم کاربرد زئولیت ها در صنایع محتلف بستگی به خواص فیزیکی و شیمیایی دارد. برخی از این خصوصیات عبارتند از: چگالی، اندازه، شکل، تخلخل و سختی، جذب سطحی و تبادل کاتیونی.



به طور کلی زئولیت ها دارای خصوصیات زیر می باشند:

*میزان آبگیری زیاد

* چگالی کم و حجم خالی زیاد هنگامی که آبگیری می شوند .

* ثبات ساختمان بلوری در هنگام آبگیری

*توانایی تبادل یونی

*وجود کانالهای مولکولی یکنواخت در بلورهای آبگیری شده

* توانایی جذب گازها و بخارها

* خواص کاتالیزوری

*هدایت الکتریکی

وزن مخصوص زئولیت ها کم و حداکثر تا 2/5 و سختی آنها بین 3 تا 5/5 است.


زئولیت ها در حالت خالص، بی رنگ و یا مات و خاکستری و در صورت داشتن هیدروکسیدهای آهن به رنگ زرد، قهوه ای تا قرمز هستند.زئولیت ها در اثر حرارت کف می کنند و نسبتاً آسان ذوب می شوند. به وسیله اسیدها به ویژه اسید کلریدریک با جداشدن سیلیس، ژله مانند و تجزیه می شوند. مقاومت آنها در مقابل حرارت متغیر می باشد.


به نقل از تبیان
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
گازکربنیک را دستگیر کنید

آلاینده‌ای مثل دی‌اکسید کربن را می‌توان متهم اصلی یا مظنون اصلی آلودگی هوای کره زمین پنداشت. این مولکول حیاتی امروزه متهم اصلی در تخریب محیط زیست زمین محسوب می‌شود.

زمین در روزگاری دور مملو از دی‌اکسید کربن بود. اما با پیدایش و ظهور زیست‌مندانی ساده (همچون پلانکتون‌ها و جلبک‌های سبز آبی و در نهایت گیاهان) جو زمین به آرامی از این ماده خالی و به میزان اکسیژن آزادش افزوده شد. به عبارت علمی، جو زمین از حالت کاهنده به حالت اکساینده درآمد، اما امروزه به نظر می‌آید این جو دوباره به گذشته‌هایش تمایل بیشتری نشان می‌دهد یا درست‌تر بگویم، ما آدم‌ها داریم کاری می‌کنیم که زمین و جو آن مملو از دی‌اکسید کربن شود.

دی‌اکسید کربن عامل اصلی گرمایش جهانی محسوب می‌شود. جهانگرمایی فقط قضیه گرم شدن نیست، بلکه با دگرگونی دمایی و اقلیمی همراه است. مثلا این که به دلیل گرم شدن یک درجه (کم و بیش) در ۱۰۰ سال میزان یخ‌های قطبی چه تغییری می‌کنند به تنهایی مد نظر نیست. همین یک مورد یعنی آب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند به کاهش ذخیره آب‌های شیرین کل کره زمین بینجامد. حتما می‌دانید که فقط ۲ درصد آب‌های کره زمین شیرین است و از این مقدار هم ۹۰ درصدش به شکل یخ در مناطق قطبی قرار دارد و اگر این یخ‌ها آب شود و بریزد داخل اقیانوس، یعنی آب شیرین را از دست داده‌ایم. از سوی دیگر، این آب شدن یخ‌های قطبی به تغییر مرزهای جغرافیایی هم منجر می‌شود. کشورهایی را که ساحل‌های وسیع دارند و ارتفاعات آنچنانی‌ای ندارند، در نظر بگیرید. با بالا آمدن آب در اثر آب شدن یخ‌های قطبی، مردم این کشورها بخش‌های بزرگی از سرزمینشان را زیر آب رفته می‌بینند (بیچاره هلند‌ی‌ها و...) و همین مورد به چه مهاجرت‌هایی از سر ناچاری منجر می‌شود و تغییر و تغییر و تغییر.

حتی امروزه مطمئن هستیم افزایش دی‌اکسید کربن و در نتیجه گرمایش جهانی به کاستن پدیده ابرناکی هم می‌انجامد. به عبارتی جهانگرمایی باعث می‌شود میزان تولید ابرها و در نتیجه تولید نزولات جوی هم کاهشی معنی‌دار پیدا کند. دنیای عجیب و به هم پیوسته‌ای داریم.

گاوها مقصر اصلی در تولید اکسید کربن

شاید باور نکنید، اما یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گاز دی‌اکسید کربن در دنیا، گاوها هستند. آنها حجم زیادی علوفه می‌خورند و انرژی آن را در بافت‌های ماهیچه‌ای (و چربی) خود ذخیره می‌کنند تا به ما تحویل دهند و ما از این انرژی ذخیره شده به عنوان غذا و منبع انرژی خود استفاده کنیم. اما این گاوها برای این‌که این کار را انجام دهند به سوخت و ساز روی می‌آورند و در فرآیند هضم غذای خود مقادیری هم گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن گاو‌ها زیاد است. خب تا اینجای کار مشکلی نیست، مشکل آنجاست که ما تعداد بسیار زیادی از آنها را پرورش می‌دهیم و نگه می‌داریم.

این گونه است که گاوها مقام نخست تولید دی‌اکسید کربن را دارا هستند. از سوی دیگر انسان برای حمل و نقل خود بیش از ۱۰۰ سال است از موتور‌های احتراقی بهره می‌برد. این موتورها برای این که کار کنند، به سوزاندن سوخت‌های فسیلی می‌پردازند. یعنی سوخت فسیلی را با اکسیژن مخلوط کرده و می‌سوزانند و از انرژی حاصل برای حرکت استفاده می‌کنند. در این فرآیند هم یکی از محصولاتی که ناخواسته تولید می‌شود دی‌اکسید کربن است. باز هم البته تکنولوژی‌های قدیمی‌تر میدان تولید دی‌اکسید کربنشان بیشتر از تکنولوژی‌های جدید است و علاوه بر آن تعداد بسیار زیاد خودروهایی که ما از آنها استفاده می‌کنیم باعث افزایش شدید و روز افزون دی‌اکسیدکربن شده است.

علاوه بر خودروها و وسایل نقلیه موتوری دیگر (هواپیما، ترن‌، کشتی و...) بسیاری از صنایع نیز برای ایجاد حرکت و چرخاندن چرخ‌هایشان به همین روش سوزاندن سوخت‌های فسیلی روی می‌آورند. مثلا برای تولید برق ما به نیروگاه‌های حرارتی روی می‌آوریم.

آنها هم تولید کننده‌های دی‌‌اکسید کربن‌اند که به شکل صنعتی در حال این کار هستند. مصارف خانگی دیگری که با سوختن همراهند، مثلا پخت و پز یا گرمایش هم در این فرآیند نقش بازی می‌کنند.

چه باید بکنیم؟

مثل هر پرونده جنایی دیگر، وقتی متهم اصلی شناخته شد باید متهم را گرفت و اگر جرمش اثبات شد او را به سزای اعمالش(مثلا حبس) رساند. در این مورد نیز همین گونه است. می‌دانیم که دی‌اکسیدکربن عامل بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی است. اما این مولکول بر خلاف همتایان دیگرش (گازهای گلخانه‌ای مانند متان) در صنایع کارکرد آنچنانی ندارند که بتوانیم از آنها استفاده کنیم. پس واقعا تنها کاری که با آن می‌توانیم بکنیم این است که با صرف هزینه‌های گزاف او را گرفته و حبس کنیم. در فرآیندی که به آن تثبیت یا حبس دی‌اکسیدکربن می‌گوییم، این مولکول را گرفته و در جایی امن ذخیره می‌کنند. این فرآیند بسیار حساس و البته پر هزینه است. برای این‌که بتوان دی‌اکسید کربن را حبس کرد، روش‌های زیادی وجود ندارد. پس از آن‌که گاز کربنیک (دی‌اکسید کربن) را جداسازی کردیم باید آن را در مخازنی محکم تا ابد نگهداری کنیم. بهترین مخازنی که تا کنون برای این امر شناخته شده است، مخازن طبیعی و حفره‌های غیرقابل نفوذ زیرزمینی است. مثلا چاه‌های نفتی که امروزه به برکت طمع بشری خالی از نفت هستند.

اینها مخازن خوبی هستند.کل این فرآیند برای هر تن گاز کربنیک چیزی حدود ۲۷ تا ۷۰ دلار هزینه در بر دارد. شاید خود این مبلغ چندان بزرگ به نظر نیاید، اما وقتی بدانید مثلا در همین کشور خودمان ایران، سالانه بیش از ۲۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید می‌شود (حدود ۲ درصد از کل تولید جهان) آن وقت متوجه می‌شوید که جمع‌آوری دی‌اکسید کربن چه میزان خسارت مالی به ما وارد می‌کند (برای تثبیت این مقدار دی‌اکسید کربن به رقمی حدود ۵۹۴ میلیون تا یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار در هر سال نیاز داریم)‌.

این مبلغ با بخشی از درآمد نفتی ایران برابری می‌کند. به نظرتان شایسته است که چنین مبلغی را براحتی از دست بدهیم؟ به نظر که این طور نمی‌آید.

و سخن آخر

عدم تولید دی‌اکسید کربن تقریبا یک شوخی محسوب می‌شود. بسیاری از فعالیت‌های ما ناخواسته به تولید دی‌اکسید کربن منجر می‌شود. حتی دیدنِ یک صفحه اینترنتی هم در تولید دی‌اکسید کربن نقش دارد، بنابراین همه ما وقتی مسوول تولید این ماده‌ایم پس مسوولیتمان را بپذیریم و در رفع آن هم بکوشیم. همه ما. به همین سادگی.

راهکارهای ساده برای کاستن تولید دی‌اکسید کربن

۱ـ گوشت قرمز کمتری مصرف کنید. اگر روزانه فقط ۴۵۰ کیلوکالری گوشت قرمز مصرف کنید باعث شده‌اید تا در سال حدود 9 تن دی‌اکسید کربن تولید شود.

۲‌ـ از خودروی شخصی‌تان کمتر استفاده کنید.

۳ـ از میوه‌هایی استفاده کنید که تولید محل سکونتتان باشد یا در نزدیک‌ترین محل سکونتتان تولید شده باشد. میوه‌های وارداتی برای رسیدن به شما از هواپیما یا کشتی یا حداقل کامیون استفاده کرده‌اند.

۴‌ـ برای خشک کردن لباس‌هایتان از آفتاب کمک بگیرید و خشک‌کنِ ماشین لباسشویی‌تان را روشن نکنید.

۵‌ـ خودرویتان را در دوره‌های منظم به محل‌های معاینه فنی ببرید. با تنظیم موتور خودرو می‌توانید کمک بسیار زیادی به کاستن از دی‌اکسید کربن کنید.

۶‌ـ اینترنت به تنهایی حدود یک درصد تولید دی‌اکسید کربن را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر کاری ندارید بیخودی در اینترنت نچرخید. جدا از هدر دادن وقتتان، دارید به انتشار دی‌اکسید کربن در دنیا کمک می‌کنید.

۷‌ـ اگر یخچالتان برفک می‌زند فکری به حالش کنید. دارد به انتشار دی‌اکسید کربن می‌پردازد.

۸‌ـ وقتی می‌خواهید آب بنوشید، ظرف آب را از یخچال برداشته و در یخچال را ببندید.

۹‌ـ اگر می‌خواهید ورزش کنید، بهتر است در فضاهای باز و طبیعی ورزش کنید. ورزش کردن با تردمیل‌ها و ابزارهای دیگر در سالن‌های ورزشی به انتشار بیشتر گازکربنیک می‌انجامد.

۱۰‌ـ در زمستان خانه‌تان را بیش از حد گرم نکنید. بهتر است کمی لباس گرم‌تر بپوشید.

۱۱‌ـ درختان و فضای سبز را گسترش دهید و آنهایی که الان موجودند را مراقبت کنید.

متهمان ردیف اول تولید دی اکسید کربن

۱‌ـ آتشفشان: بزرگ‌ترین عامل ایجاد دی‌اکسید کربن در سیاره ماست، یک عامل طبیعی.

۲‌ـ پوسیدن گیاهان: رتبه دوم را داراست. این هم عاملی طبیعی است.

۳‌ـ اقیانوس‌ها: آب‌های سطحی اقیانوس‌ها براحتی دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کنند. این هم یک عامل طبیعی است.

این متهمان را نباید عامل اصلی افزایش میزان دی‌اکسید کربن دانست چون اینها طبیعی هستند و طبیعت می‌داند چگونه از پسشان بربیاید.

۴‌ـ تولید انرژی الکتریکی (۳۷درصد)‌

۵‌ـ حمل و نقل زمینی (خودروها ، قطار و...) ۲۱ درصد

۶‌ـ صنایع (۱۸ درصد)‌

۷‌ـ مصارف خانگی (۱۶ درصد)‌

۸‌ـ باقی موارد (۸ درصد)‌

متهمان ردیف ۴ تا ۸ را عوامل انسانی تولید گاز کربنیک می‌نامیم و همین‌هاست که برای طبیعت و سلامت ما مضر هستند. طبیعت نمی‌داند با آنها چگونه باید برخورد کند.

به نقل از جام جم
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 18 از 26:  « پیشین  1  ...  17  18  19  ...  25  26  پسین » 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA