انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 50 از 57:  « پیشین  1  ...  49  50  51  ...  56  57  پسین »

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


زن

 
چرا ابروها می ریزند؟



ابرو یکی از اجزای صورت است که برای شکل دادن صورت لازم و ضروری است. چهره کلی فرد در صورت ریزش ابرو دچار تغییر عمده ای می گردد. تا به حال شنیده اید که کندن بیش از حد ابرو باعث کم شدن و ریزش آن می شود؟

مو در اثر عوامل متعددی که بر چرخه رشد آن اثر می گذارد، تاثیر می پذیرد. مصرف داروها از جمله داروهای شیمی درمانی و یا بیماری های پوستی که باعث بروز التهاب شدید در منطقه دارای مو می گردند، باعث ریزش ابرو می گردد.

بیماری های هورمونی یا غدد درون ریز نیز می توانند بر فولیکول مو تاثیر بگذارند. بیماری های خودایمنی و بیماری های عفونی نیز بر مو تاثیر دارند.



علل ریزش ابرو

1- بیماری های غدد درون ریز یا تغییرات هورمونی

عواملی که بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد می تواند باعث ریزش ابرو شود. این تغییرات هورمونی شامل حاملگی و بیماری های تیروئیدی است که خوشبختانه پس از اتمام و رفع آنها، رویش مجدد مو رخ خواهد داد.

مصرف داروهای هورمونی مثل دانازول، داروهای پیشگیری از بارداری، پروژسترون، دی اتیل استیل بسترول (DES) و HCG نیز در ریزش مو موثرند.

آلوپسی آندروژنیک نیز که فرمی از طاسی است می تواند به مرور زمان بر موی ابرو اثر گذاشته و آن را نازک کند که این مشکل می تواند به دلیل تغییرات هورمونی یا تغییرات موی ابرو به واسطه افزایش سن فرد باشد.



2- شیمی درمانی

اثر شیمی درمانی کاملا مشخص نیست. شیمی درمانی بر فعالیت بسیاری از سلول ها تاثیر می گذارد و موجب ریزش موقت مو می شود. شایع ترین داروهای شیمی درمانی که باعث ریزش مو می گردد عبارتند از: سیکلوفسفاماید، بلئومایسین، دونوربیسین، متوتروکسات، تاموکسی فن، تاکسول، وینبلاسیتن، کلشی سین، ملفالان، 5 فلورویوراسیل، اتوپوسید، اتامبوتول، اینترفرون آلفا، اینترلوکین.


3- سرطان های مهاجم

سرطان هایی که از محل خود انتشار پیدا می کنند و مو را درگیر می کنند مثل لنفوم که با درگیری و ضخامت تکه ای پوست همراه است و یا لوسمی که به بافت های عمقی انتشار پیدا می کند.



4- عفونت ها

عفونت هایی که مستقیما بر فولیکول یا ساقه مو اثر می کنند. ریزش موی تکه ای یکی از مشکلاتی است که در بیماری سیفلیس دیده می شود.



شایع ترین عفونت های موثر بر مو عبارتند از:

عفونتی قارچی: عفونت های قارچی که بیشتر پوست سر را درگیر می کند، می تواند باعث ریزش موقت مو شود.

شپش : خارش و خراشیدن ابرو و مژه باعث کندن آن می شود.

بیماری هانسن : می تواند باعث نازک شدن موی ابرو شود.

سیفلیس: باعث ریزش موی "بید خورده" ، بیشتر در مراحل پیشرفته می شود.



5- بیماری های خودایمنی

از مهم ترین آن ها می توان به لوپوس، آلوپسی آره آتا و ویتیلیگو اشاره کرد.



6- التهاب ناشی از بیماری های معمول پوستی

التهاب ناشی از بیماری های معمول پوستی از جمله سبوره، پسوریازیس، اگزما و درماتیت تماسی می تواند در اثر خارش و خراشیدن، منجر به ریزش موی ابرو شود.



7- تومورهای پوستی که به سرعت روی پوست رشد می کنند

به این دلیل که مو قادر نیست به درون ایه ضخیم تومور نفوذ کند، قابلیت رشد در این تومورها را ندارد. از جمله این ضایعات پوستی می توان به سبورئیک کراتوز، مول، هیپرپلازی غدد سباسه، زگیل و همانژیوم اشاره کرد.



8- اختلالات انفیلتراسیون

از جمله آلوپسی موسینوس، بیماری های اسکلروز و اسکار خصوصا کلوئیدهای بزرگ



9- داروها

موی ابرو نیز مانند سایر موها تحت تاثیر بعضی از داروها ریزش پیدا می کند از جمله آن ها:

- داروهای ضد فشار خون مثل پروپرانولول، اتنولول، کاپتوپریل، کلونیدین

- داروهای روانپزشکی مثل: Prozac، لیتیوم، هالدول، آمی تریپتلین، دوگزپین، ایمی پرامین

- داروهای تشنج: فنی توئین، فنوباربیتال و اسید والپروئیک



10- فلزات سنگین و مواد سمی

از جمله نقره، ارسنیک، تالیوم، ید و طلا



11- مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی

از جمله ویتامین B و مشتقات ویتامین A که از جمله عوارض داروهای اکوتان و اترتینات است.



12- بیماری های روانی

تریکوتیلومانیا که یک مشکل روانی است که با کندن مو همراه است. انجام مکرر آن باعث ریزش دائمی مو می گردد و کندن بیش از حد مو که می تواند باعث ریزش دائمی مو شود.



13- ضربه های فیزیکی مثل تصادف، سوختگی، حرارتی، شیمیایی یا الکتریکی.



14- عوامل متفرقه دیگر

گازهای بیهوشی عمومی، افزایش چربی خون، مصرف موضعی قطره های بتابلوکر چشمی موجب ریزش ابرو و مژه می گردد، که قابل برگشت است.



درمان ریزش ابرو

- در مواردی که بیماری سیستمیک یا موضعی وجود داشته باشد، باید فرد تحت درمان مناسب قرار بگیرد و در صورت کنترل مشکل داخلی، با استفاده از جراحی پیوند ابرو، امکان ترمیم وجود دارد.

در مواردی که علت ریزش ابرو، بیماری های روانی از جمله تریکوتیلومانیا باشد، فرد باید تحت درمان مناسب قرار بگیرد، چرا که در صورت عمل جراحی یا مصرف دارو، کندن مجدد آن امکان دارد
- در صورتی که علت ریزش ابرو، اسکار جراحی، تروما یا سوختگی باشد، با استفاده از جراحی پیوند ابرو قابل ترمیم می باشد.

- بعضی پزشکان از ماینوکسیدیل موضعی در درمان ریزش ابرو استفاده می کنند.



پرپشت کردن ابرو

کم پشت شدن ابروها می تواند در پی نازک‌کردن (حتی بعد از یک‌بار) یا تراشیدن ابرو ایجاد می شود.

حتما می‌دانید که وظیفه اصلی ابروها، ایجاد سد است؛ سدی برای جذب رطوبت که ممکن است به شکل عرق شور و باران داخل چشم‌ها برود و نیز سدی در برابر تابش مستقیم نور.

بدون در نظر گرفتن هدف شما از تقویت و رشد مجدد ابروها، باید بدانید که اصولا رشد ابروها آهسته صورت می‌گیرد و ابروهای طبیعی معمولا بعد از 6 تا 8 هفته به اندازه اصلی خود می‌رسند و در طول این مدت، فرد ظاهری به شدت آشفته و نامرتب پیدا می‌کند.



مطالعه نکات زیر کمک می‌کند تا به رشد ابروهای خود سرعت ببخشید و علاوه بر آن، با پرشدن مجدد ابروها، همچنان خوش‌قیافه بمانید:

قدم اول) استفاده از موادغذایی غنی از پروتئین و ویتامین های A، E، C و… به همراه مصرف قرص اسید فولیک مفید است.



قدم دوم) موهای ابرو را با یک برس ارزان‌قیمت ابرو، به مدت 2 دقیقه شانه کنید. شانه کردن موهای ابرو باید در جهت رشد آن ها، به سمت بالا و خارج صورت باشد. این کار باعث تقویت ناحیه ابرو و تسریع در رشد موها می‌شود.



قدم سوم) استفاده از قطره تقویت کننده ی ابرو که در هر داروخانه ای یافت می شود.



قدم چهارم) اگر کم‌پشتی ابروهای شما فقط مختص به نواحی خاصی از آن است، موقتا از مداد ابرو استفاده کنید. بهتر است فواصل خالی بین موهای ابرو را با کشیدن خط‌های کوتاه و درهم پر کنید تا این که یک خط ممتد و پر‌رنگ بکشید. در مورد رنگ مداد ابرو نیز دقت کنید. در نهایت، روی ابروها را با سیلر ابرو (ماده‌ای برای ثابت‌کردن حالت و رنگ ابروها) اسپری کنید.



قدم پنجم) اگر موهای ابروهای‌تان در اثر شیمی‌درمانی یا دیگر فرایندهای درمانی ریخته‌اند، با مداد ابرو برای خودتان ابرو بکشید. البته دقت کنید که چندان مصنوعی به نظر نرسند. استفاده از سیلر ابرو کمک می‌کند تا ابروها در طول روز، پاک نشوند. تاتوی موقت نیز برای این کار مناسب است، به شرطی که مدل ابروی خودتان را بکشید تا صورت شما مثل عروسک‌ها مصنوعی نشود.

اگر کم‌پشتی ابروهایتان ارثی است، برای شما تاتوی موقت نیز مناسب است. استفاده از ابروهای مصنوعی نیز گزینه مناسبی است که برای این کار بهتر است به متخصص مراجعه کنید.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
کیفیت خواب با افزایش سن بهبود می یابد



محققان می گویند این امکان هست که احساس افراد مسن نسبت به خواب بهتر می شود
محققان آمریکایی می گویند این باور که افراد پیرتر بدتر می خوابند ممکن است غلط باشد و به گفته آنها واقعیت ممکن است عکس این باشد.

بررسی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از طریق پرسش تلفنی نشان داد که به غیر از یک دوره کوتاه در دهه پنجم عمر - از ۴۰ تا ۵۰ سالگی - کیفیت خواب با بالا رفتن سن بهتر می شود.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه "اسلیپ" چاپ شده حاکیست که افراد ۸۰ تا ۹۰ ساله بهترین کیفیت خواب را گزارش کردند.

این تحقیقات که توسط "مرکز عصب شناسی خواب و چرخه ۲۴ ساعته" در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد بر پرسش از شمار بزرگی از مردم که به طور تصادفی انتخاب شده بودند تمرکز کرد.

از آنها درباره نژاد، درآمد، تحصیلات، حال روحی و سلامت عمومی سوال شد.

درحالی که ابتلا به افسردگی یا مشکلات سلامتی با کیفیت پایین خواب همراه بود، اما پس از احتساب این عوامل، یک الگوی مشخص پدیدار شد.

محققان دریافتند که گلایه از بدخوابی با افزایش سن کاهش می یابد و کمترین شکایات از افراد بالای ۷۰ سال شنیده می شد.

تنها استثنا در این روند مربوط به میانسالان بود که کیفیت خواب آنها افت می کرد.

دکتر مایکل گاردنر گفت که علت اصلی برای انجام مطالعه تایید این مساله بود که کیفیت خواب در سنین پیری افت می کند.

او گفت: "این نتایج ما را وامی دارد آنچه را درباره خواب در افراد مسن - چه مرد چه زن - می دانیم مورد بازنگری قرار دهیم."

او گفت این احتمال وجود دارد که افراد مسن تر بدتر می خوابند اما احساس بهتری درباره آن دارند.

"حتی اگر خواب در میان آمریکایی هایی که پیرتر هستند عملا بدتر باشد، احساس آنها درباره خواب با سن بهبود می یابد."
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
ترمیم قرنیه چشم با سلولهای بنیادی



محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد، برای نخستین بار در جهان موفق به کشت سلولهای بنیادی بر روی قرنیه آسیب دیده چشم و ترمیم آن شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرنیه آسیب دیده در صورت عدم درمان و پیوند، منجر به نابینایی بیمار می‌شود و سالانه نزدیک به 500 عمل پیوند قرنیه در سوئد و 100 هزار پیوند در سراسر جهان انجام می‌شود.

پیوند قرنیه تنها راه جلوگیری از نابینایی است و کمبود قرنیه اهدایی یکی از مشکلات جدی بیماران تلقی می‌شود؛ اما ترمیم قرنیه با سلولهای بنیادی امید تازه‌ای برای درمان ایجاد کرده است.

«هانسون چارلز» و «اولف استنوی» محققان آکادمی Sahlgrenska دانشگاه گوتنبرگ سوئد برای نخستین بار در جهان موفق به کشت سلولهای بنیادی بر روی قرنیه انسان شدند.

سلولهای بنیادی باعث توسعه رشد سلولهای اپیتلیال پس از 16 روز کشت در آزمایشگاه و پس از 6 روز کشت بر روی قرنیه شدند؛ سلولهای اپیتلیال عامل حفظ شفافیت قرنیه هستند.

«چارلز» این دستاورد را نخستین گام برای استفاده از سلولهای بنیادی در درمان و ترمیم قرنیه آسیب دیده عنوان می‌کند و با این روش، عمل جراحی و شرایط مراقبت در دوران نقاهت نیز آسان‌تر خواهد شد.

نتایج این دستاورد پزشکی در مجله Acta Ophthalmologica منتشر شده است.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
سلول های بنیادی راه نجات کلیه های پیوندی



یکی از مشکلات اصلی در پیوند اعضا این است که بدن بیمار عضو پیوندی جدید را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی کند و به آن حمله کند.

محققان می گویند اگر همراه با پیوند کلیه، به بیمار پیوندی سلول های بنیادی هم تزریق شود، نیاز او برای مصرف همیشگی دارو و دستکاری در سیستم ایمنی از بین خواهد رفت.

آزمایش های اولیه با این شیوه در بیمارستان های آمریکا بر تعدادی از بیماران با موفقیت انجام شده است.


نشریه علمی "ساینس ترنسلیشنال مدیسن"در مقاله ای توضیح داده چگونه این روش می تواند نیاز به مصرف داروی مادام العمر را برای جلوگیری از پس زدن کلیه پیوندی از بین ببرد.

محققان می گویند این شیوه می تواند "تاثیر جدی" بر علم پیوند در پزشکی داشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی در پیوند اعضا این است که بدن بیمار عضو پیوندی جدید را یک جسم خارجی تشخیص می دهد و به آن حمله می کند.

برای مقابله با این مشکل بیماران مجبورند مادام العمر داروهایی قوی برای تضعیف سیستم ایمنی بدنشان مصرف کنند.

مصرف این داروها نیز مخاطرات خود را دارد؛ فشار خون را بالا می برد و باعث بیماری قند و عفونت های جدی می شود.

چالش ها

این تحقیق در دانشگاه لویسول و بیمارستان "نورثوسترن مموریال" در شهر شیکاگو و روی هشت بیمار انجام شده است.

عضو پیوندی متعلق به اهدا کننده های در قید حیات بوده که در عین حال از آنها سلول های بنیادی هم گرفته شده بود.

سیستم ایمنی بدن بیمار پیوندی نیز پیش از عمل با استفاده از شیمی درمانی و رادیوتراپی تضعیف شده بود.

پیوند انجام شد و چند روز بعد از آن سلولهای بنیادی به بیماران تزریق شد.

ایده اصلی این است که با این کار سیستم ایمنی تازه ای ایجاد شود که دیگر عضو پیوندی را به عنوان جسم خارجی شناسایی نکند.

اگر چه بیماران در ابتدا برای تضعیف سیستم ایمنی خود دارو دریافت کردند اما هدف محققان این بود که تدریجا این دارو را کم و نهایتا حذف کنند.

۵ نفر از ۸ بیماری که این شیوه پیوند را انجام داده بودند ظرف یکسال از مصرف دارو بی نیاز شده اند.

یکی از این بیماران لیندسی پورتر ۴۷ ساله از شیکاگوست که می گوید: " من درباره مشکلات جدی بیماران پیوندی شنیده ام و این که من اینقدر احساس سلامتی می کنم برایم فرای واقعیت است."

دکتر ژوزف لونتال، دستیار جراحی در دانشگاه نورث وسترن می گوید" نتایج اولیه از این تحقیق که هنوز ادامه دارد خیلی هیجان انگیز است و می تواند تاثیری جدی بر آینده علم پیوند عضو داشته باشد."

به گفته وی این تکنیک می تواند زندگی تمام کسانی را که عضو پیوندی دارند بهبود ببخشد.

اگرچه سلول های بنیادی اهدا کنندگان پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته بودند اما این اولین بار است که این سلول ها برای پیوند هایی غیر تطبیقی به کار رفته اند.

در پیوندهای غیر تطبیقی اهدا کننده و بیمار خویشاوند نیستند و سیستم ایمنی مشابهی ندارند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
دلیل طاسی مردان کشف شد



هشتاد درصد مردان تا هفتاد سالگی به نوعی بخشی از موهای خود را از دست می دهند

با کشف دلیل بیولوژیک طاسی مردانه، امید به درمان طاسی با توقف ریزش مو و یا رویش دوباره آن افزایش یافته است.

محققان آمریکایی در تحقیقات خود بر روی مردان طاس و موش های آزمایشگاهی پروتئینی را کشف کرده اند که باعث طاسی می شود.


آن گونه که این محققان در مجله "ترنسلیشنال مدیسین" نوشته اند دارویی که این پروتئین را هدف قرار می دهد در حال حاضر در دست تولید است.

این تحقیق می تواند به تولید کرمی منجر شود که می تواند طاسی را درمان کند.

اغلب مردان در میان سالی طاس می شوند و 80 درصد آنها تا هفتاد سالگی بخشی از موهای خود را از دست می دهند.

هورمون تستستورن مردانه در کنار عوامل ژنتیکی در طاسی نقش دارند و باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شوند تا جایی که آنقدر ریز می شوند که فرد طاس به نظر می رسد.

حالا محققان دانشگاه پنسیلوانیا می گویند متوجه شده اند کدام پروتئین در زمان آغاز طاسی مردان فعال می شوند.

این دانشمندان فهمیده اند که میزان پروتئینی به نام "پروستوگلندین دی سنتز" در سلول های فولیکول مو در مناطق دچار طاسی افزایش می یابد اما این اتفاق در مناطقی که ریزش مو رخ نداده اتفاق نمی افتد.

موش های آزمایشگاهی با میزان بسیار بالای این پروتئین کاملا موهای خود را از دست دادند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
درمان ایدز با طب سنتی چینی



نتایج یک تحقیق بالینی که در مدت پنج سال در چین صورت گرفته است نشان می دهد که طب سنتی چین با تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به ایدز و بهبود کیفیت زندگی آنها، در درمان این بیماری مهلک موثر است.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر ، از سال دو هزار و شش یک گروه متشکل از ده محقق که در زمینه مبارزه با ایدز از طریق طب سنتی فعالیت می کنند، به مناطق دورافتاده استان سیچوان رفتند تا آثار شیوه های طب سنتی را در درمان بیش از سیصد بیمار آلوده به ویروس اچ آی وی که به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده بودند، بررسی کنند.

ژانگ یی، نایب رئیس آکادمی علوم پزشکی واقع در استان سیچوان، در این باره گفت: « ما پس از چندین سال تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که طب سنتی چین که اساس آن را داروهای گیاهی تشکیل می دهد، در مقابله با ویروس اچ آی وی به ویژه در دوره نهفتگی این ویروس که هنوز آثار خود را به طور کامل آشکار نکرده،‌ بسیار موثر است و حتی قادر است است از بروز بیماری ایدز جلوگیری کند.»

وی افزود:« اگر از همان ابتدا که آلوده بودن افراد به ویروس اچ آی وی محرز شد، از روشهای طب سنتی چین برای درمان آنها استفاده کنیم، می توانیم سیستم ایمنی بدن بیماران را تقویت کنیم و عوارض و نشانه های بیماری از قبیل خستگی، اختلالات گوارشی و آسیب پذیری آنها را در برابر سرما کاهش دهیم.»

وی افزود متاسفانه اکثر بیماران مبتلا به ایدز زمانی به درمان خود اقدام می کنند که میزان ویروس اچ آی وی موجود در پلاسمای خون آنها بالا رفته و سیستم ایمنی بدن آنها لطمه دیده است. این محقق چینی تصریح کرد اگر بیماران بلافاصله پس از آگاهی از آلودگی به ویروس ایدز به درمان خود از طریق طب سنتی اقدام کنند، می توان از افزایش میزان ویروسهای موجود در خون آنها و در نتیجه لطمه دیدن سیستم ایمنی بدن آنها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از چنگدو، طب سنتی چین که بیش از دو هزار سال قدمت دارد هم از به لحاظ نظری و هم از نظر عملی با طب مدرن غربی تفاوتهای اساسی دارد. طبق گزارشی که اداره مبارزه با ایدز وابسته به سازمان ملل متحد سال گذشته منتشر کرد حدود سی و چهار میلیون فرد آلوده به ویروس اچ آی وی در جهان وجود دارند که چهارصد و بیست و نه هزار نفرشان در چین زندگی می کنند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
درمان جای جوش
گردو

گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین‌های E و A تأثیر بیشتری بر جای می‌گذارد بنابراین توصیه می‌شود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید.

توجه داشته باشید که گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می‌آیند.

لوبیا، گوشت مرغ، ماهی (مواد غذایی سرشار از روی)

هنوز به درستی مشخص نشده است که چرا میزان کافی روی، سبز شدن آکنه‌ها را متوقف می‌سازد. شاید به این دلیل باشد که این مواد معدنی ترشح هورمون‌هایی که باعث تحریک آکنه می‌شود را کم می‌کند. روی همچنین باعث می‌شود که بدن راحت‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.

اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده‌اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» به

ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید

توجه داشته باشید اشخاص گیاه‌خواری که هیچ نوع محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند باید با نظر متخصص تغذیه مکمل‌های روی مصرف کنند.


ماهی آزاد، تخم کتان (مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3)

برخی از متخصصان بر این عقیده‌اند اسیدهای چرب امگا 3 که اثر ضد التهابی دارند مشکلات آکنه را کاهش می‌دهند. ماهی‌های چربی مثل ماهی آزاد، ساردین و ماهی ماکرو، تخم کتان و گردو سرشار از این اسیدهای چرب اند.

بنابراین توصیه می‌کنیم هفته‌ای دو وعده ماهی چرب میل کنید. همچنین می‌توانید روغن کتان را به سالادتان اضافه کنید یا این که غذاهایتان را با تخم کتان میل کنید.
بتاکاروتن

هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز (مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن)

بدن انسان بتاکاروتن را که در بیشتر میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین تأثیر سلنیوم را بر پوست چند برابر می‌سازد. بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ غافل نشوید.

میوه و سبزیجات

محققان دریافته‌اند که در جزایر کیتاوان در گینه ی نو تقریباً هیچ‌کس از آکنه رنج نمی‌برد. آن‌ها پس از بررسی مواد غذایی مردمان این ناحیه دریافتند که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از میوه و سبزیجات است و در این میان سهم اندکی به مواد غذایی تصفیه شده از قبیل شکر و آرد که می‌تواند میزان ترشح هورمون‌ها را بالا ببرد، داده شده است. بنابراین برای پیشگیری از پیدایش آکنه میوه و سبزیجات تازه‌ی زیادی میل کنید.

پرتقال، گوجه فرنگی، طالبی (مواد غذایی سرشار از ویتامین C)(درمان جای جوش)

این میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C، آکنه‌های شما را درمان نخواهد کرد اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت می‌کند و از این رو باعث پیشگیری از ایجاد جای زخم‌هایی می‌شود که نتیجه‌ی این ضایعات است. بنابراین میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید تا پوستی زیبا داشته باشید.

بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز (مواد غذایی سرشار از ویتامین E)(درمان جای جوش)

ویتامین E، درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را تسهیل می‌بخشد. این آنتی اکسیدان موثر در روغن‌های گیاهی تصفیه شده، میوه‌های صدفی (گردو، بادام) و دانه‌های کامل به وفور یافت می‌شود.

از چه غذاهایی بپرهیزیم تا جوش نزنیم!

نمک یُد دار و دیگر منابع یُد. به خاطر دلایل ناشناخته به نظر می‌رسد نمک ید دار باعث تحریک پیدایش آکنه می‌شود. مراقب میزان سدیمی که مصرف می‌کنید باشید به ویژه زمانی که غذاهای آماده میل می‌کنید و نمک ید دار به غذاهایتان اضافه می‌کنید. همچنین مصرف میگو را محدودتر کنید.

اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده‌اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» به ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید. این مواد غذایی میزان قند خون و انسولین را بالا می‌برند و محققان بر این باورند که انسولین بالا باعث تحریک آکنه می‌شود. از این گذشته داشتن رژیم غذایی سرشار از محصولات تصفیه شده و فقیر از میوه و سبزیجات تازه باعث می‌شود منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن که برای حفظ تعادل هورمون ضروری است تأمین نشود و به این ترتیب آکنه‌ها ظاهر بشوند.

     
  
زن

 
یائسگی مردانه یا آندروپوز

یائسگی مردانه به معنای کاهش تدریجی هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) است که از میانسالی شروع می شود. به یائسگی مردانه در اصطلاح پزشکی، «هیپوگنادیسم دیررس» می گویند.


علائم یائسگی مردان

- شروع به افزایش وزن می کنند.

- توده عضلانی شان کاهش می یابد.

- احساس افسردگی می کنند.

- دچار مشکل های خواب می شوند.

- احساس ضعف می کنند.

- دچار ناتوانی جنسی می شوند.

- کاهش میل جنسی

- اختلال در نعوظ

- عدم توانایی برای شرکت در فعالیت های شدید جسمی مانند: دویدن، بلند کردن اشیای سنگین یا شرکت در ورزش های سخت.

- عدم توانایی در پیاده روی بیش از یک کیلومتر

- ناتوانی در خم شدن، زانو زدن یا دولا شدن

- کاهش انرژی

- احساس غمگینی

- خستگی



یائسگی مردان و میزان هورمون تستوسترون

این‌که آیا این تغییرات مستقیما به کاهش میزان هورمون تستوسترون مربوط است یا نه، به طور جدی مورد بحث بوده است.

برخی پزشکان اعتقاد دارند کاهش هورمون تستوسترون باید با درمان جایگزینی با تستوسترون جبران شود.

به طور طبیعی، تولید تستوسترون در بدن مردان، با افزایش سن کاهش پیدا می کند.

این روزها درمان با تستوسترون به طور فزاینده ای پرطرفدار شده، اما ممکن است عوارض جانبی وخیمی مانند: افزایش خطر سرطان پروستات، حمله قلبی و سکته مغزی، به خصوص در مردان مسن تر را داشته باشد.

بسیاری از مردان میانسال، که میزان هورمون تستوسترون در آنها طبیعی است، دچار کاهش میل جنسی، افسردگی یا خستگی می شوند که ناشی از تعدادی عوامل مربوط به سبک زندگی یا سلامت (مانند از دست دادن شغل، نارضایتی زناشویی یا چاقی و...) است که این عوامل به طور مستقیم به تستوسترون مربوط نیست.

میزان کم تستوسترون در یک فرد سالمند، لزوما به این معنا نیست که دچار یائسگی مردانه شده است.


عوامل موثر بر یائسگی مردان

- افزایش سن (از 50 سالگی به بعد)

- کاهش میزان هورمون تستوسترون

- انجام ورزش های استقامتی

- استرس

- افسردگی

- میزان ترشح هورمون تستوسترون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌ کنند، بسیار پایین ‌تر از میزان ترشح این هورمون در ساکنان سواحل دریاست.

- میزان ترشح نوعی هورمون به نام SHBG در گیاهخواران بالاتر است که می ‌تواند سبب کاهش تستوسترون در دسترس شود.



کاهش هورمون تستوسترون

در مردان غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز، وظیفه کنترل ترشح تستوسترون را بر عهده دارند.

ترشح نوعی هورمون به نام GnRH توسط هیپوتالاموس به هیپوفیز کمک می‌ کند تا هورمونی موسوم به LH را ترشح کند که بر سلول‌ های خاص بیضه (سلول‌های لیدیگ) تاثیر می‌ گذارد.

نشانه ‌های کاهش تستوسترون در مردان چندان قابل تشخیص نیست، چون مکانیسم‌ های کمکی نظیر تولید هورمون ‌های آندروژن توسط غدد فوق ‌کلیوی بر آن تاثیر می ‌گذارد.

وقتی میزان ترشح تستوسترون کاهش می ‌یابد، بدن مقداری از هورمون پیش ساز تستوسترون را تبدیل به تستوسترون می‌ کند.

از نشانه‌ های کاهش تستوسترون در بدن می ‌توان به سردرد، کاهش قدرت دید، کوتاهی قد در نتیجه پوکی استخوان و کم خونی اشاره کرد.



هورمون ‌درمانی

پزشکان، تستوسترون را از طریق درون عضله ‌ای یا زیرپوستی تزریق می ‌کنند.

در مردانی که به اندازه کافی بدن شان تستوسترون تولید نمی ‌کند، دریافت این هورمون می ‌تواند مفید باشد و بر حجم ماهیچه ‌ای، اخلاق و خواب آن ها تاثیر بگذارد.

اما تزریق این هورمون بر میل جنسی و قدرت بدنی چندان تاثیری ندارد.

هورمون درمانی جایگزین در مردان می ‌تواند خطراتی نیز به دنبال داشته باشد.

پزشک باید پروستات و میزان هموگلوبین خون را در مردان تحت معالجه، تحت نظر داشته باشد.



عوامل کاهش دهنده ترشح تستوسترون

1- استرس : استرس اثری مخرب بر کارکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مراکز کنترل هورمون تستوسترون هستند، دارد. استرس همچنین سبب کاهش LH (هورمون محرک ترشح تستوسترون در سلول ‌های بیضه) و کاهش کلی ترشح این هورمون در بدن می‌ شود.

2- کمبود خواب : کمبود خواب نیز بر میزان تستوسترون ترشحی در بدن تاثیر می ‌گذارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو بر روی 12 مرد سالم 64 تا 74 ساله نشان داده است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.

3- دیابت و سندرم متابولیک : بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دو و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایین تنه یا فشار خون بالا دچار هستند، میزان تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می ‌کند.


4- افسردگی : میزان تستوسترون در افراد مبتلا به افسردگی، کمتر از افراد سالم است. جالب است که مصرف تستوسترون در افراد جوان و سالخورده، سبب از بین رفتن افسردگی می‌ شود.



5- الکل: مصرف الکل بر غدد کنترل کننده و ترشح کننده تستوسترون نظیر هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه اثر مخرب دارد و می‌ تواند سبب کاهش توانایی جنسی و ناباروری آن ها شود. الکل بر سلول ‌های لیدیگ بیضه که ترشح ‌کننده تستوسترون هستند، تاثیر می گذارد و می ‌تواند سبب کاهش ترشح تستوسترون و در نتیجه افت میل جنسی شود.

6- آفت‌کش‌ها : مواد شیمیایی موجود در برخی آفت ‌کش‌ ها می‌ توانند ترشح هورمون‌ ها را مختل کنند. مردانی که با برخی آفت‌کش‌ها کار می‌ کنند، میزان تستوسترون خون شان در مقایسه با دیگر مردان پایین تر است.



عوارض یائسگی مردان

غده پروستات در مردان، آسیب پذیرترین عضو بدن در مقابل بیماری ها است.

تمام مردان در معرض سه بیماری اصلی مربوط به این غده هستند.:

- پروستاتیت یا التهاب پروستات

- بزرگ شدن خوش خیم پروستات

- سرطان پروستات



تفاوت ها و شباهت های یائسگی مردان و زنان

- یائسگی زنان معمولا در سنین 45 تا 65 سالگی رخ می دهد. ولی در مردان از سن 35 سالگی به بعد، آندروپوز در هر زمانی رخ خواهد داد.

- در زنان تغییرات سریع تر و نشانه ها آشکارتر و در مردان علایم تدریجی تر و ملایم تر است.

- هنگامی که زنان مرحله یائسگی را طی می کنند، توانایی باروری را از دست می دهند، در حالی که مردان یائسه، هنوز این توانایی را دارند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
زن

 
7 اشتباه رایج درباره چشم‌ها


وقتی زیاد جلوی مانیتور کامپیوتر می‌نشینید، کمتر پلک می‌زنید. وقتی کمتر پلک می‌زنید، خشکی چشم‌ به سراغتان می‌آید و عضلات چشمتان خسته می‌شود.


1) این‌قدر نزدیک تلویزیون ننشین؛ چشمت ضعیف می‌شود!

حتما شما هم وقتی کم‌سن‌وسال بوده‌اید، این توصیه را شنیده‌اید، ولی انجمن چشم‌پزشکان آمریکا می‌گوید این توصیه، پایه علمی ندارد. چشم اغلب بچه‌ها قادر است نگاه کردن از فاصله نزدیک را بدون هیچ مشکلی تحمل کند.

البته بعضی بچه‌ها هم هستند که چشمشان نزدیک‌بین است و به همین دلیل، خیلی نزدیک به تلویزیون می‌نشینند. این دو را نباید با هم اشتباه کرد.



2) کامپیوتر چه ربطی دارد به خستگی چشم؟

ربطش این است که وقتی زیاد جلوی مانیتور می‌نشینید، کمتر پلک می‌زنید. وقتی کمتر پلک می‌زنید، خشکی چشم‌ به سراغتان می‌آید و عضلات چشمتان خسته می‌شود.

چاره‌اش این است که هر 20 دقیقه یک‌بار به چشمتان استراحت بدهید و به یک نقطه دور خیره شوید.



3) اگر می‌خواهی چشمت پرنور شود، تا می‌توانی هویج بخور!

هیچ لزومی به این هویج‌درمانی نیست. هر چیزی که ویتامین «آ» داشته باشد، به درد چشم می‌خورد؛ چه هویج باشد، چه هر میوه و سبزی دیگر. با یک رژیم غذایی متعادل به راحتی می‌توانید ویتامین «آ» مورد نیاز چشمتان را تامین کنید.



4) شب‌کوری مختص پسربچه‌هاست.

البته شب‌کوری در پسربچه‌ها شایع‌تر است (8 برابر دختربچه‌ها)، ولی در دختربچه‌ها هم دیده می‌شود.

گربه ها فقط با یک‌ششم نوری که ما برای دیدن نیاز داریم، به وضوح همه چیز را می‌بینند


5) ضعف چشم که ارثی نیست!

اتفاقا هست. اگر پدر یا مادری چشم‌شان ضعیف باشد، معمولا فرزندشان هم چشمش ضعیف می‌شود. حتی عینکی شدن هم در بچه‌هایی که پدر یا مادرشان عینکی است، شیوع بیشتری دارد.



6) ممکن نیست پدر و مادری چشم‌آبی، فرزندی با چشم قهوه‌ای داشته باشند.

اگرچه خیلی نادر است،‌ ولی ممکن است، چون ژن‌های متعددی در تعیین رنگ چشم دخالت دارند. هر فرد دو الگو از هر ژن دارد که هر کدامش را از یکی از والدینش به ارث می‌برد.

در واقع، به جای آن که دو ژن اصلی در این مورد دخالت داشته باشند، یک ژن وجود دارد که رنگ قهوه‌ای یا آبی را کنترل می‌کند و یکی رنگ سبز یا رنگ فندقی را. پس این امکان وجود دارد که پدر و مادری چشم‌آبی، کودکی با چشم‌های قهوه‌ای داشته باشند، یا برعکس.



7) چشم انسان از چشم همه جانوران قوی‌تر است.

اصلا این‌طور نیست. یک نمونه‌‌اش گربه‌ها هستند که حتما دیده‌‌اید چشمشان در تاریکی می‌درخشد.

پشت شبکیه چشم گربه‌ها، لایه‌ آینه‌مانندی از سلول‌های منعکس‌کننده نور وجود دارد که نور تابیده‌شده به شبکیه را منعکس می‌کند و موجب می‌شود سلول‌های چشم گربه، دو بار در معرض نور قرار بگیرند و در نتیجه، در تاریکی خیلی بهتر از ما انسان‌ها ببینند.

وجود این لایه به همراه مردمک بیضی‌شکل گربه‌ها باعث می‌شود که آنها فقط با یک‌ششم نوری که ما برای دیدن نیاز داریم، به وضوح همه چیز را ببینند.
Dream what you want to dream
Go where you want to go
Be what you want to be
Because you have only one life
And one chance to do all the things
You want to do
     
  
مرد

 
بیماری های مادرزادی قلب و عروق

دسته ای از بیماری های قلبی است که از هر 200 نفر، یکی را مبتلا می کند. از شایع ترین حالات آن عبارتند از:
ناهنجاری های دریچه ها، تنگی آئورت، ضایعات شنت (نوعی ناهنجاری که سبب می شود خون اکسیژن دار مجددا به شش های تلمبه شود.)یا تترالوژی فالو (نقصی که معمولا سبب «کبودی کودک»می شود.) ممکن است برخی از این حالات ارثی باشند. اما غالبا علت آن نامعلوم است. در بسیاری از موارد می توان چنین ناهنجاری هایی را از راه جراحی اصلاح کرد.

بیماری های قلبی، علت عمده ی مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است. بیماری های قلبی ممکن است ارثی، یا ناشی از عفونت یا عوامل محیطی باشند. بیماری های قلبی چهار نوع اصلی دارند


بیماری قلبی ناشی از افزایش فشار خون


حالتی است که از فزونی بلند مدت و درمان نشده ی فشار خون ناشی می شود. زیاد بودن فشار خون در سرخرگ ها باعث می گردد قلب مجبور شود در برابر مقاومت بیشتری خون را تلمبه کند این بار اضافی در ابتدا سبب ضخیم شدن ماهیچه ی قلب، و سپس بزرگی خود قلب می شود. اگر درمانی صورت نگیرد، قلب دیگر قادر به کار نخواهد بود و نارسایی قلبی پیش می آید.


سرخرگ های اکلیلی تامین کننده ی خون ماهیچه ی قلب هستند. اگر پوشش درونی این سرخرگ ها به تدریج بر اثر تجمع بافت چربی (آتروما) ضخیم شود، مقطح درونی رگ باریک می شود، و خون رسانی به قلب کاهش می یابد. همین سبب حمله های درد سینه (آنژین) میشود که غالبا در پی فعالیت بدنی عارض می شوند. اگر لخته خونی که در چنین راه باریکی تشکیل شود (ترومبوز کرونر)، سرخ رگ کاملا بسته می شود، که به سکته ی قلبی (انفار کتوس میوکارد) یا حتی مرگ ناگهانی می انجامد. مهم ترین عوامل که شخص را مستعد بیماری اکلیلی میکنند عبارتند از کشیدن سیگار، فشار خون بالا و زیاد بودن مقدار کلسترول در خون. از دیگر عوامل خطرآفرین میتوان از چاقی، ورزش نکردن، دیابت، فشارهای روانی و عوامل ارثی نظیر سابقه ی بیماری اکلیلی در دیگر اعضای خانواده نام برد. درمان های دارویی بسیار اکنون در دسترس هستند و از طریق جراحی می توان خون را از سرخ رگ تنگ شده به سرخ رگ دیگری هدایت کرد.


بیماری روماتیسمی قلب


شیوع آن در کشورهای توسعه نیافته رو به کاهش است، اما هنوز ازمشکلات عمده در جهان سوم به شمار می آید. این بیماری از عوارض دیررس تب روماتیسمی است که ریشه در دوران کودکی دارد. با گذشت سال، به جای آثار بیماری بر دریچه های قلبی سبب تنگی پیش رونده ی دریچه (استنوز) یا بسته نشدن صحیح آن می شود، که حالت اخیر باعث می شود خون در جهت نادرست، پس زده شود(نارسایی دریچه). ممکن است تا سنین میان سالی، تنگی نفس یا نارسایی قلبی ایجاد شود. ممکن است شکافتن دریچه از طریق جراحی (والووتومی) یا تعویض دریچه به نحو چشمگیری مفید باشد.
الاغ با اون خریتش از خیلی ها بهتره
     
  
صفحه  صفحه 50 از 57:  « پیشین  1  ...  49  50  51  ...  56  57  پسین » 
علم و دانش

پزشکی سلامت (آرشیو شماره سه)


این تاپیک بسته شده. شما نمیتوانید چیزی در اینجا ارسال نمائید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA