انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ورزش
  
صفحه  صفحه 20 از 32:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  31  32  پسین »

مقالات ورزشی


زن

 
اما و اگرهای ورزش در دوران قاعدگی


آیا خطرات ورزش کردن در هنگام قاعدگی جدی هستند یا این که فقط یکی دیگر از بدفهمی های پزشکی می باشند؟شما هم شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که بدون آن که درستی یا نادرستی این توصیه ها را بدانید آنها را رعایت می کنید.






به بیشتر خانم ها توصیه می شود تا در دوران قاعدگی بعضی از فعالیت های ورزشی خود را محدود یا متوقف کنند. این توصیه ها بخصوص درباره فعالیت های ورزشی استقامتی و یا رقابت های جدی قوی تر هستند و به طور کلی زنان را به حداقل تحرکات ورزشی در طول دوران قاعدگی تشویق می کنند در این میان بایدها و نبایدهای ورزش در این دوران همیشه مورد سوال خانم ها بوده است.
شواهد افزایش خطر آسیب ورزشی در قاعدگی چقدر مورد اعتماد هستند؟ آیا می توان با درمان خاص یا ایجاد تغییر در ورزش از خطر جلوگیری کرد؟ آیا همه ورزش ها خطرناکند یا این که فقط تعداد خاصی از ورزش ها را نباید انجام دهید؟ اگر قاعدگی روی آسیب پذیری موثر است، اگر قاعدگی مان نامنظم باشد چه کار باید کرد؟ آیا باید فعالیت های ورزشی خود را در دوره قاعدگی محدود کنیم یا نه؟ هنوز در مورد ورزش و چگونگی آن در دوران قاعدگی اما و اگرهای جدی وجود دارد.
برخی از مطالعات انجام شده ـ ولی نه همه آنها ـ توانسته اند رابطه ای بین افزایش خطر آسیب در طول برخی مراحل چرخه قاعدگی پیدا کنند. برای مثال، در مطالعه ای در سوئد که در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید محققان ۸۴ زن فوتبالیست را مورد مصاحبه قرار دادند و در مورد قاعدگی و آسیب ها از آنها سوال کردند. آنها افزایش آسیب های ناشی از ضربه را در دوره پیش قاعدگی و در حین قاعدگی گزارش کردند که این آسیب در کسانی که علائم پیش قاعدگی (مانند تحریک پذیری و ناراحتی سینه) داشتند بیشتر بود.
مطالعه دیگری از میشیگان که در سال ۱۹۹۸ به چاپ رسید، آسیب وارده به رباط را در
۴۰ زن مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که این آسیب ها در میانه چرخه بیشتر اتفاق می افتند. در مطالعه جدیدتر دیگری که روی دونده ها صورت گرفت معلوم شد اختلال قاعدگی با دوری طولانی تری از ورزش به علت آسیب عضلانی ـ اسکلتی همراه است و این مساله با زمان خاصی از چرخه قاعدگی مرتبط نمی باشد.


● علت عدم وجود پاسخ چیست؟
هریک از شواهد فوق در مورد اثر قاعدگی بر آسیب به نتایج مختلفی دست یافته اند. قسمتی از این مساله به این خاطر است که این مطالعات روی تعداد اندکی از خانم ها صورت گرفته است و روش مطالعه آنها با هم متفاوت بوده است. چیزی که بیشتر باعث پیچیده شدن نتایج می شود این است که تعداد متغیرها بسیار است. مثلا نوع ورزش، شدت ورزش و نوع آسیب که هریک می توانند اثری متفاوت داشته باشند و نتیجه گیری را برای ما دشوار کنند.
تئوری های مختلفی برای توضیح ارتباط بین ورزش، آسیب و چرخه قاعدگی ارائه شده اند. یکی از آنها بیان می کند که افزایش و کاهش برخی هورمون های خاص بر استحکام و انعطاف رباط ها یا تاندون ها تاثیر می گذارد، اما این تئوری یا هیچ تئوری دیگری نیست که تاکنون توانسته باشد درست بودن خود را به اثبات برساند.


● فعالیت ورزشی و چرخه قاعدگی
مطالعه ها ادامه پیدا کردند و در یک مطالعه معلوم شد که گروهی از شناگران عملکرد ضعیف تری قبل از قاعدگی داشتند در حالی که در هنگام قاعدگی رکوردهای بهتری را از خود به جا گذاشتند. همچنین اسکی بازان پس از قاعدگی نتایج بهتری کسب کردند و ورزشکاران پرش طول در دوره قاعدگی موفقیت بیشتری کسب کردند.
در مطالعه مروری که در سال ۱۹۹۴ روی این مساله انجام شد معلوم شد که در بیشتر خانم ها قاعدگی تاثیر قابل توجهی روی عملکرد ورزشی ندارد چرا که مدال های مختلف و رکوردهای جهانی در مراحل مختلف چرخه قاعدگی کسب شده است. به علاوه اغلب ورزش متوسط برای رفع علائم پیش قاعدگی توصیه می شود. بنابراین به نظر نمی رسد که قاعدگی تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی شما داشته باشد.


● نتیجه چیست؟
دانسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیب های ورزشی و عملکرد ورزشکاران ناکافی است و نمی توان توصیه واضحی را مطرح کرد. فاکتورهای فردی شامل سلامت کلی، نوع ورزش و وضعیت تغذیه ممکن است بیش ازمرحله چرخه قاعدگی موثر باشند.
واضح است برخی خانم ها که از علائم پیش قاعدگی یا قاعدگی رنج می برند تمایلی برای ورزش کردن در آن هنگام ندارند. این که در هنگام قاعدگی ورزش کنید یا نه یک انتخاب شخصی است. در حالی که تحقیقات همچنان برای افزایش دانسته های ما ادامه دارند، خانم ها می خواهند بدانند که می توانند در بعضی مواقع خاص در ماه ورزش کنند یا نه.
دانسته های فعلی ما در مورد تاثیر چرخه قاعدگی بر آسیب های ورزشی و عملکرد ورزشکاران ناکافی است و نمی توان توصیه دقیقی را در این زمینه ارائه کرد
این شک و تردید باید با توجه به فواید و نشاط ناشی از ورزش تعدیل شود. بعلاوه خطرات ورزش بیش از اندازه که ممکن است منجر به قطع قاعدگی و افزایش خطر پوکی استخوان شود باید مد نظر قرار گیرند.
شواهدی وجود ندارد که نشان دهد فعالیت ورزشی باید فقط در مرحله خاصی از قاعدگی محدود یا متوقف شود یا تغییری در آن داده شود. تحقیقات معلوم کرده اند که تقویت ماهیچه ها می تواند از آسیب رباط ها پیشگیری کند و این کار برای جلوگیری از آسیب موثرتر است.




پورتال سیمرغ
     
  
زن

 
ورزش و تقویت حافظه


یکی از رازهای داشتن حافظه ای قوی ورزش کردن است. اگر می خواهید بدانید چگونه با ورزش کردن می توان حافظه را تقویت کرد این مقاله را بخوانید






یکی از رازهای داشتن حافظه ای قوی ورزش کردن است. اگر می خواهید بدانید چگونه با ورزش کردن می توان حافظه را تقویت کرد این مقاله را بخوانید.
دیگر به دنبال مکملها، قرصها و نسخه های جادویی که همگی بهتر شدن حافظه را تبلیغ می کنند نباشید. مطالعات نشان می دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن حافظه فعالیت فیزیکی است. اگر برای بلند شدن از روی کاناپه و ورزش کردن دلیل بیشتری می خواهید باید بدانید که محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می دهد و کمک می کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.


● ورزش با بدن چه کار می کند و چگونه موجب بهبود حافظه می شود؟
مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده که ورزش برای همه بدن و حتی مغز سودمند است. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می یابد. به نظر می رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود ۴۰ سالگی شروع می شود کند می کند.
با افزایش سن فرایندی در مغز رخ می دهد که می تواند منجر به بروز مشکل در به خاطر آوردن برخی اتفاقات شود. همچنین با افزایش سن به صورت طبیعی انجام عملکردهای چندگانه کمی مشکل می شود. برای مثال ممکن است بین انجام چند کار مجبور باشید کمی صبر کنید تا به یاد بیاورید که باید چکار کنید. مطالعات نشان می دهند که ورزش می تواند این فرایند را به تاخیر بیاندازد و حتی از برخی از این تغییرات وابسته به سن در مغز پیشگیری کرده و در مواردی باعث بهبود حافظه شود.


● برای تقویت حافظه به چه میزان ورزش نیاز دارید؟
محققان هنوز مطمئن نیستند که میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن حافظه چقدر است، اما چیزی که می دانیم این است که حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به بهتر شدن حافظه شما کمک کند و این تاثیر وقتی بیشتر می شود که مرتبا و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.هدف نهایی شما باید ورزش به مدت ۳۰ دقیقه در روز و در بیشتر روزهای هفته باشد که بهترین حالت برای قلب است. مطالعات متعدد نشان داده اند که جلسات ورزشی ۳۰ دقیقه ای برای مغز نیز بسیار مفید هستند.
اگر به تازگی شروع به ورزش کرده اید در مورد مدت زمان ورزش نگران نباشید. در یک مطالعه نشان داده شده که تنها چند جلسه ورزشی ۱۵ دقیقه ای در هفته خطر ایجاد دمانس در افراد مسنتر را کاهش می دهد. این تغییرات حتی در مورد افرادی که قبلا ورزش نمی کرده اند نیز مفید است.
پس اگر به ورزش بی علاقه هستید به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن این همه منافع با ارزش به اندکی تعهد و مدت زمان کمی ورزش نیاز دارید. اگر باز هم وقت نمی کنید ورزش کنید مدت زمان ۳۰ دقیقه ای را به سه بخش ۱۰ دقیقه ای در طول روز تقسیم کنید.
به مرور زمان که پیشرفت کردید می توانید زمان ورزش را بیشتر کنید و از منافع بیشتری بهره مند شوید و سلامت خود را ارتقاء دهید.


● چه نوع ورزشی برای تقویت حافظه مناسبتر است؟
مطالعات مختلف نوع ورزش خاصی را مشخص نکرده اند اما محققان می گویند که برای بهره مند شدن از منافع ورزش نیازی نیست که خود را خسته و فرسوده کنید. برخی مطالعات نشان می دهند که حتی پیاده روی مرتب هم به کارکرد بهتر مغز کمک می کند. دانشمندان ارتباطی بین قلب سالم و مغز سالم یافته اند که نشان می دهد ورزش نه تنها برای قلب بلکه برای تمام بدن مفید است.
ورزشهای ایروبیک مانند پیاده روی، جاگینگ، دوچرخه سواری یا شنا ورزشهای مناسبی برای بهبود کارکرد قلب هستند. با سرعتی ورزش کنید که به شما امکان صحبت کردن حین ورزش را بدهد.
برخی شواهد نشان می دهند که تمرینات قدرتی همراه با ورزش ایروبیک منافع بیشتری دارند. این تمرینات می توانند عضلات را ساخته و تقویت کنند. تمریناتی مانند حرکت شنا از این دسته است.


● این ورزشها کی نتیجه می دهند؟
تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می دهند. نباید پس از چند هفته ورزش کردن انتظار یک تغییر باورنکردنی را داشته باشید. اما به تدریج باید منتظر نتایج باشید. یک مطالعه نشان می دهد که در افرادی که شروع به پیاده روی کرده بودند پس از ۶ ماه توانایی انجام عملکردهای چندگانه بهبود پیدا کرد. کلید به دست آوردن این گنج این است که پشتکار داشته باشید و به ورزش کردن ادامه دهید.
برای اینکه فعال باقی بمانید این نکات کمک کننده هستند:
▪ در ابتدا برای خود اهداف کوچکی تعیین کنید که به راحتی بتوانید به آنها دست پیدا کنید. برای مثال چند روز در هفته به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. وقتی به این کار عادت کردید هر چند هفته چند دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید. اهداف خود را بنویسید و در محلی که هر روز بتوانید ببینید نصب کنید (مثلا روی یخچال!) چون با این کار هر روز به یاد می آورید که چه هدفی دارید و این کار موجب پیشرفت شما می شود.
▪ به یک گروه بپیوندید یا به تنهایی آغاز کنید. اگر گروهی ورزش کنید می بینید که دوستان ورزشی می توانند شما را فعال نگه دارند. به گروه های پیاده روی همسایگان خود یا همکاران خود ملحق شوید و یا اینکه خودتان به تنهایی شروع کنید.
▪ یک مکان قابل اعتماد پیدا کنید. اگر در هوای آزاد ورزش می کنید مکان مناسبی را نیز در نظر بگیرید تا اگر به علت نامساعد بودن هوا نتوانستید بیرون بروید در فضای بسته بتوانید برنامه ی ورزشی خود را انجام دهید. باشگاهها و سالنهای ورزشی هم هستند که البته ممکن است کمی هزینه بر باشند. برای پیاده روی از تجهیزات مناسب برای مواجهه با آفتاب، باران و سرما استفاده کنید.
▪ فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. اگر پیاده روی برای شما کسالت آور است شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.
اگر تا کنون هیچگونه فعالیت فیزیکی نداشته اید قبل از شروع برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند نوعی از ورزش صحیح که برای شما بی خطر باشد را توصیه کند.


دکتر حانیه ترکمان
     
  
زن

 
ورزش و آرتریت


آرتریت یک واژه کلی به مفهوم التهاب مفاصل است که در بیش از ۱۰۰ بیماری مفصلی روی می دهد و شامل وضعیتی است که موجب درد، سفتی و خشکی مفصل شده و تورم در مفصل و بافت همبند اطراف آن ایجاد می شود.






آرتریت یک واژه کلی به مفهوم التهاب مفاصل است که در بیش از ۱۰۰ بیماری مفصلی روی می دهد و شامل وضعیتی است که موجب درد، سفتی و خشکی مفصل شده و تورم در مفصل و بافت همبند اطراف آن ایجاد می شود. این بیماری، بیماری شایعی است و یک نفر از هر هفت نفر در هر سنی را گرفتار می کند و می تواند بافتهای حمایت کننده ی مفاصل که شامل عضلات، تاندونها، لیگامانها و سایر بخشهای بدن هستند را تضعیف کرده و وضعیت را بدتر کند. درمانهای طبی برای این مشکل وجود دارند و باید استفاده شوند اما برنامه ورزشی مناسب نیز می تواند درد و خستگی را کنترل کند و از ساختار مفصل و فعالیت آن محافظت می کند. اگر بدانید که التهاب مفصل شما از چه نوع است و چه علائمی دارید در این صورت با کمک پزشک و فیزیوتراپیست می توانید برنامه ورزشی متعادلی طراحی کنید تا بتوانید اثرات مخرب التهاب مفاصل را کاهش دهید و سلامت عمومی خود را افزایش دهید.
خشکی مفاصل، درد و تورمی که در اثر التهاب در مفاصل ایجاد می شود می تواند به شدت محدوده ی حرکات مفصلی را کاهش دهد. اجتناب از فعالیت فیزیکی به علت درد و ناراحتی منجر به کاهش شدید حجم عضلانی و افزایش وزن می شود. ورزش به عنوان بخشی از درمان، تحرک مفاصل، نیروی عضلانی و توانایی فیزیکی بدن را افزایش می دهد و کمک می کند که فرد وزن مناسب خود را حفظ کند.


● منافع ورزش در التهاب مفاصل
برنامه ی ورزشی ای که شامل نرمشهای قدرتی، استقامتی و افزایش محدوده حرکات باشد می تواند:
▪ علائم بیماری را تخفیف دهد.
▪ مفاصل را از تخریب بیشتر محافظت کند.
▪ حرکت طبیعی مفاصل را حفظ کند.
▪ انعطاف پذیری و نیروی عضلانی را افزایش دهد.
▪ وزن را کنترل کرده و فشار وارد شده به مفاصل را کاهش دهد.
▪ بافت غضروف و استخوان را قوی و سالم نگه دارد.
▪ وضعیت استقامتی بدن و سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد.


● نرمش برای افزایش محدوده ی حرکتی
افرادی که مبتلا به التهاب مفاصل هستند، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، برای جلوگیری از ایجاد درد، مفاصل درگیر مخصوصا زانو، دستها و انگشتان را در حالت خمیده نگه می دارند تا راحتتر باشند. این کار اگرچه در اوایل موجب تخفیف درد می شود اما نگه داشتن مفاصل در چنین حالتی به مدت طولانی موجب از دست رفتن همیشگی حرکات مفصل می شود و مانع فعالیتهای روزانه می شود. نرمشهای کششی و انعطاف پذیری به حفظ فعالیت طبیعی مفاصل کمک می کنند. کشش ملایم و خم کردن مفاصل به صورت کنترل شده و تا حدی که به راحتی حرکت می کنند موجب می شود توانایی حرکتی مفاصل به مرور بیشتر شود و نزدیک به حد طبیعی شود. پزشک یا فیزیوتراپیست می توانند نرمشهای مناسب را برای انگشتان، شانه ها، پشت، گردن، لگن، زانوها و مچ پیشنهاد کنند.


● نرمشهای تقویت کننده:
عضلات قوی، موجب می شوند که مفصلهای ضعیف پایدار شوند و از تخریب بیشتر آنها جلوگیری شود. برنامه تقویتی مناسب باید جزیی از برنامه ی درمانی باشد تا بافت عضلانی حمایت کننده را بدون اینکه تاثیر مخربی بر مفاصل داشته باشد حفظ کند یا افزایش دهد.


● با درد چه کنیم؟
افرادی که به التهاب مفاصل مبتلا هستند به علت ایجاد درد از ورزش کردن اجتناب می کنند. ورزشهای ایزومتریک برای این طراحی شده اند که بدون اینکه مفاصل درگیر، حرکت داشته باشند گروه خاصی از عضلات را تقویت کنند. ورزشهای ایزومتریک موجب حرکت مفصل نمی شوند اما با خم و راست کردن متناوب گروه خاصی از عضلات را تقویت می کنند.
ورزشهای ایزو تونیک مشابه نرمشهایی هستند که برای افزایش محدوده ی حرکتی مفاصل استفاده می شوند. این ورزشها شدیدتر هستند و برای تقویت عضلات نیز استفاده می شوند. برای این منظور به مرور به تعداد یا سرعت تمرینات افزوده می شود و یا از باندهای کشی یا دمبلهای کوچک استفاده می شود.
هیدروتراپی یا ورزش در آب نیز ورزش مناسبی است زیرا آب مقداری از وزن را کم می کند و فعالیت برای مفاصل دردناک ساده تر می شود.


● ورزشهای استقامتی
ورزشهای ایروبیک گروه بزرگی از عضلات را فعال می کنند و برای قلب، ریه ها و سیستم قلبی ـ عروقی شرایطی ایجاد می کنند که:
▪ اکسیژن بیشتری مصرف می شود
▪ خون اکسیژن دار بیشتری در کل بدن به جریان می افتد
▪ بافت عضلانی قوی تری ساخته می شود.
داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت ایروبیک برای کنترل وزن و داشتن وزن ایده آل ضروری است. کاهش وزن فشاری که به مفاصل وارد می شود را کم می کند و سلامت عمومی را افزایش می دهد.برای شروع ۱۵دقیقه ورزش ایروبیک به میزان سه بار در هفته داشته باشید و سپس آن را به ۳۰دقیقه برسانید. گرم کردن بدن پیش از ورزش و سرد کردن بدن پس از ورزش نیز باید انجام شود. باید در مکان مطمئن و راحتی ورزش کنید و طی ورزش به راحتی بتوانید صحبت کنید. ورزش باید با توانایی فیزیکی شما متناسب باشد. پزشک یا فیزیوتراپیست شما می تواند شدت ورزش را با وضعیت بدنی شما تطبیق دهد.
شدت ورزش باید طوری باشد که ضربان قلب بین ۶۰ تا ۸۰ درصدبیشترین تعداد ضربان قلب شما باشد.فعالیتهایی مانند پیاده روی، شنا، حرکات ملایم ایروبیک، اسکی و دوچرخه سواری مناسب هستند. اگر در ورزش پیشرفت کردید می توانید چمن زنی، جمع آوری برگها یا گلف را امتحان کنید.
پیاده روی یکی از بهترین برنامه های ایروبیک است چون به مهارت خاصی نیاز ندارد. همچنین غیر از یک جفت کفش مناسب به تجهیزات ویژه ای نیاز ندارید. دوچرخه سواری نیز ممکن است برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل بسیار سودمند باشد زیرا زانوها، پاها و مفاصل مچ پا فعال می شوند.
برای شروع برنامه ی ورزشی در هر شرایط بدنی که هستید ابتدا با پزشک یا فیزیو تراپیست مشورت کنید. ورزش مناسب و تغییر نحوه ی زندگی ممکن است پیشرفت زیادی در درمان شما حاصل شود.
ورزش نادرست ممکن است موجب آسیب بیشتر شما شود. اگر دچار این علائم شدید فورا ورزش را متوقف کنید و با پزشک مشورت کنید:
▪ خستگی غیر معمول یا مداوم
▪ درد تیز یا افزایش یابنده در مفاصل
▪ ضعف پیشرونده
▪ کاهش محدوده ی حرکتی مفصلها
▪ تورم افزایش یابنده ی مفاصل
▪ درد مداوم ( بیش از یک تا دو ساعت درد شدید و مداوم بعد از ورزش)
در برنامه ورزشی مهم است که آهسته شروع کنید و از فعالیت خود لذت ببرید. ورزش را جزیی از برنامه هفتگی خود قرار دهید تا برایتان به صورت عادت در آید.


دکتر حانیه ترکمان

پورتال سیمرغ
     
  
زن

 
مقدمه ای بر فلسفه یوگا


اکثر مردم وقتی کلمه یوگا را می شنوند، تصویری از دختری چهار زانو را در حالی که دست هایش به طور مستقیم بر روی دو زانویش قرار گرفته، در ذهن خود مجسم می کنند.






اکثر مردم وقتی کلمه یوگا را می شنوند، تصویری از دختری چهار زانو را در حالی که دست هایش به طور مستقیم بر روی دو زانویش قرار گرفته، در ذهن خود مجسم می کنند. همچنین احتمالا تصور می کنند که او در حال مراقبه است. البته این آیین باستانی چیزی بیش از نشستن در حالت نیلوفر آبی است. این روش، رویکردی به زندگی است که دو مفهوم جسمی و فلسفی تندرستی را به هم پیوند می زند. خاستگاه کلمه یوگا از آثار مکتوب باستانی و به زبان سانسکریت است که در ترجمه به زبان انگلیسی به صورت عبارت "اتحاد باشکوه" معنا می شود. این پیوند باشکوه مربوط به یگانگی ذهن و بدن است.
متن سانسکریتی که بنیان این مکتب فلسفی را تشکیل می دهد، کتاب مقدس "ساتراهای یوگای پاتانجالی"است. چهار کتاب متشکل این متن که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده اند، عبارتند از : "کای والیا پادا"، "ویبهاتی پادا"، "سامادهی پادا" و "سادهانا پادا". در کتاب سادهانا پادا می توان جنبه های فیزیکی یوگا را یافت.
در این کتاب شما مراحل هشت گانه "۸ شاخه" را خواهید یافت که به یوگای "آشتانگا" موسوم است. پنج شاخه نخست این روش مربوط به کمک گرفتن از اعضای خارجی بدن و سه شاخه آخر مرتبط با مسائل درونی است. ۳ مرحله آخر به نظم و انضباط بدن می پردازد. توصیه های مبنایی آن بر عاری بودن بدن انسان از هر گونه بیماری و حفظ انرژی حیاتی استوار است. نسخه های غربی این رشته باستانی، از تعالیم موجود در کتاب سوتراها نشات گرفته اند.
کلمه "آسانا" جمع کلمه "آسان" بوده که به معنای وضعیت یا موقعیت بدن است. هدف از انجام تمرینات آن، بهبود انعطاف پذیری و مراقبه است. در تمرین های آسانا، وضعیت ها همواره باید پایدار و محکم و در عین حال در تمامی مواقع راحت باشند.
بنابراین، احساس هر گونه دردی به معنای آن است که اشتباهی در نحوه انجام تمرینات شما وجود داشته و مسیر به سوی هدف را به درستی دنبال نمی کنید. تعداد حالت ها هم برای مبتدیان و هم برای یوگاکاران پیشرفته فراوان است.
سطح مهارتی شما هر چه باشد، همواره باید برخی از اصول را رعایت کنید. تمرین ها را باید با معده خالی انجام دهید. تنفس نباید نامنظم باشد، بلکه باید به صورت کنترل شده و راحت نفس بکشید. وضعیت ها باید به صورتی باشند که بدن شما در اثر فشار یا کشش بیش از حد به لرزه نیافتد. اغلب باید به جای زمین تمرینات را بر روی تشک انجام داد. پس از انجام تمرینات کامل یک جلسه، باید مدت زمان کافی و مناسبی را برای رسیدن به حالت آرامش عمیق اختصاص دهید.
برخی از وضعیت ها به صورت ایستاده انجام می شوند. سایر حرکات به صورت خوابیده، نشسته، در حالت بالانس و یا به صورت خم شده به پشت اجرا می شوند. حالت های آغازین که به صورت نشسته انجام می شوند، عبارتند از : حالت "نشسته با پاهای کاملا باز"، حالت "نیمه شاه ماهی" و حالت "پینه دوز". بعضی از وضعیت های ایستاده برای افراد مبتدی عبارتند از: حالت هرم یا پیرامید، حالت "ایستاده و خم شده به جلو" و "حالت هشتی رو به پایین".
همانطور که پیش از این بحث کردیم، یوگا چیزی بیش از قرار دادن ساده بدن در یک وضعیت خاص است. یوگا فلسفه جامعی است که بر اهمیت سلامت روحی - معنوی و همچنین نیازهای محسوس بدن انسان تاکید می ورزد. در واقع، نخستین مرحله به آموزش ارزشهای اساسی حقیقت در واژه و فکر، عدم خشونت و تک همسری برای افراد متاهل و امتناع از ازدواج برای افراد مجرد می پردازد.


مترجم: شبکه مترجمین ایران
     
  
زن

 
اهمیت روانشناسی در فوتبال مدرن


فوتبال، امروز فراتر از یک ورزش مرزهای کشورها را درنوردیده و به یک صنعت بین المللی تبدیل شده است. صنعتی که رابطه تنگاتنگی با تبلیغات، ---------- و غرور ملی پیدا کرده است.






فوتبال، امروز فراتر از یک ورزش مرزهای کشورها را درنوردیده و به یک صنعت بین المللی تبدیل شده است. صنعتی که رابطه تنگاتنگی با تبلیغات، ---------- و غرور ملی پیدا کرده است. امروزاین تجارت بزرگ به آوردگاهی برای رقابت های روانی ملت ها تبدیل شده، به گونه ای که برخی از تیم ها در جام جهانی آن را همانند آوردگاه جنگ مقدس شمرده و با سر دادن شعارهای ملی سعی بر تحریک احساسات میلیون ها انسان در اقصی نقاط جهان داشتند. شرایط به گونه ای پیش می رود که به اهمیت روزافزون این رشته ورزشی منجر خواهد شد. به اینگونه که کشورها با سرمایه گذاری های هنگفت در لیگ های حرفه ای فوتبال و استخدام مربیان طراز اول جهان به جست و جوی موفقیت در این رشته ورزشی نشسته اند. در دنیای امروز دانستن راه و روش زندگی و پیشرفت عملاً بدون استرس امکان پذیر نیست و در بین جوامع بشر بصورت قانون درآمده است.
امروزه روانشناسی را درتمام رگهای زندگی می توان یافت و خوشبختانه رو به توسعه و بهبود است. فوتبال نیز مانند دیگر فعالیتهای انسانی با مفاهیم روانشناسی از جمله اضطراب ،تصمیم گیری، هیجان و فشار روانی و ...گره خورده است. فوتبال یک بازی تیمی و در عین حال فردی است که مانند یک ارکستر سمفونی نیازمند هماهنگی افراد است و اشتباه کوچکی می تواند لطمات جبران ناپزیری را به گروه وارد نماید وظبفه هر فرد تعیین وهر فرد باید وظیفه خود رادر فضایی مملوء از تماشاگر به بهترین نحو انجام دهد و چشمهای منتظر و پر از توقع بسیاری به بازیکنان دوخته شده است که اصلی ترین دلیل تغییر عملکرد بازیکن تلقی می شود این هماهنگی تحت تاثیر روان فردی قرار دارد یعنی فرد با وجود سلامت روانی فردی و عدم وجود استرس های محیطی می تواند عملکرد خوبی در زمین داشته باشد و در نهایت روان تیمی ساخته شده ،به بازی جهت داده و نتیجه را مشخص می کند فوتبال با داشتن طرفداران زیاد و همچنین تیمی بودن ان بیشتر ازبسیاری از ورزشهای دیگر استرس زاست فوتبالیست برای موفقیت باید چندین مهارت را باهم به کارگرفته و در عین حال با تیم نیز هماهنگ باشد هر عملی که نیاز به هماهنگی دسته ای از افراد باشد بی تردید با فشارروانی زیادی همراه است و وجود فشار های روانی بر عملکرد تک تک افراد و در نهایت عملکرد تیم موثر است غلبه بر ترس و فشار روانی اعضا تیم و همچنین وجود خودباوری رمز موفقیت هر تیمی است تاکتیک و تکنیک زمانی موثر خواهد بود که فرد کلیه فشارهای بیرونی ودرونی را به حد نرمال تقلیل داده و از حد نرمال ان برای افزایش نیرو و انگیزه استفاده نمایند بالا بودن عملکرد فرد همواره بازتابی بوده است از وضعیت روانی و احساسات فرد؛ اضطراب ،دلهره، خشم، مرگ عزیزان ،مشاجره های خانوادگی و... می تواندعملکرد فرد رادر زمین بازی تحت تاثیر قرار دهد اضطراب و خشم می تواند تعادل شیمیایی بدن را به هم ریخته و در تصمیم گیری فرد اختلال ایجاد کند در حالی که بازی فوتبال بازی است سراسر تصمیم گیری که در لحظه روی می دهد و این مهم نیازمند آرامش و تمرین است وحالات هیجانی فرد نیز تعیین کننده تصمیم گیری فرد خواهد بود .
استرس حاکم بر این جام و تمامی تورنمنت های فعلی جهان این باور را در سطح اول فوتبال جهان پدید آورده که با کمک گرفتن از روانشناسان ورزشی میزان استرس بازیکنان و حتی مربیان را کاهش دهند تا موجب تقویت انگیزه آنها شوند. برای مثال روانشناسان ورزشی تیم ملی مکزیک ۴۸ ساعت قبل از مسابقه از مربیان و بازیکنان خواستند هر گونه تماسی با دنیای خارج از هتل از جمله خانواده هایشان را قطع کنند. روانشناسان ورزشی با بررسی نحوه عملکرد بازیکنان در باشگاه ها و نقاط ضعف و قوت آنها، معمولاً به کمک تمرینات و استفاده از موسیقی و دوره های آموزشی، آنها را برای مسابقه آماده می کردند. روانشناسان ورزشی، راهنمایی و مجموعه دستورالعمل های قابل لمس ارائه می دهد که چطور تیم در موقعیت های رقابتی و مسابقه، بهترین استراتژی های روحی را به دست آورد. پیش از بازی آلمان و ایتالیا در نیمه نهایی جام جهانی ،۲۰۰۶ مربیان تیم ملی ایتالیا از مسئولان کشور خود درخواست حضور یک روانشناس اجتماعی -ورزشی را برای حل مشکل جو ورزشگاه کردند. آنها در تمرین ۴ ساعته که روز قبل از بازی انجام دادند به کمک بلندگوهای قدرتمند صدای تماشاچیان بازی آلمان و آرژانتین را که ضبط کرده بودند، پخش کرده و اینگونه تیم را برای بازی فردا آماده کردند.
تردید نیست همواره غلبه بر ترس و گذشتن از مرز اضطراب تا به اعتماد به نفس رسیدن دستور کار هر مربی توانایی است تا بتواند به درستی رفتار بازیکنانش را تحت تاثیر قرار دهد..
در نمودار زیر توانایی بازیکنان برای فراموش کردن ترس و اضطراب تا رسیدن به اعتماد به نفس و خود باور داشتن را نشان می دهد ترس- اضطراب- اعتماد به نفس خود باور داشتن همواره یک مربی خوب از خود می پرسد آیا بازیکنانش از نظر فیزیکی آماده هستند؟ آیا آنها از نظر تکنیکی و تاکتیکی در نهایت توانایی هستند؟ آیا آنها از نظر روانی پرداخته اند؟ آیا آنها از نظر احساسی در آمادگی به بسر می برند؟ اغلب سوال برانگیز است، چرا که یک بازیگر در یک روز بهتر از دیگر روزهاست آیا این یک اتفاق است، یا باور داشتن و اعتماد به نفس به نهایت توانایی خود رسیدن
بسیاری از ورزشکاران خوب اعتقاد دارند، هر گاه آنها نیاز به خوب بودن داشته اند به آن رسیده اند در نهایت توانایی و قادر به کنترل "احساسات" خود بودند..
بالا بودن کمیت یک رقابت و خوب ظاهر شدن در آن همواره بازتابی است از آرامش درونی احساسات کنترل شده یک ورزشکار یا مربی، و تاثیر آنها در لحظات متفاوت بطور مثال تاثیری روی سرعت، ضربان قلب و یا حتی رفتار و گفتار یک مربی ورزشکاران با تجربه به خوبی می توانند در گیرودار یک رقابت چقدر مشکل است تا به خوبی قادر به فکر کردن بود به خصوص هنگامی که در لحظات حساس یک بازی و یا یک رقابت فشرده نیاز به آن است و چگونه باید از خشم و دست زدن به حرکات و درگیری هایی که منجر به آن می شود، خود را بازداشت تا بتوان دوباره در خدمت تیم بود یا در نهایت با کنترل رفتار دوباره در خدمت تیم بود یا در نهایت با کنترل رفتار دوباره به مسابقه بازگشت گر چه در این لحظات خشم، نفرت، کمبود انرژی و نگرانی می تواند بر یک ورزشکار غلبه کند و او را از مسیری که نباید در آن قرار گیرد، قرار دهد.. .
همه می دانند که چگونه افسردگی، پریشانی خاطر و بی میلی می تواند منجر به یک نمایش بد می شود. هم چنانکه خشم و اضطراب می تواند تعادل شیمیایی را در درون بدن به هم ریخته و احساسات را به هم برانگیزد، در حالی که آرامش و تعادل می تواند در لحظات حساس بازی کنترل احساسات را در بر گرفته و منجر به گرفتن تصمیمات خوب در حین رقابت شود! به همین دلیل است که چنین بازیکنانی را بازیکنان آماده و سرسخت برای پیروزی در رقابت می نامند، آیا چنین سرسختی و مبارز بودن یک هدیه خداوندی است، یک میراث خدا دادی است یا یک استراتژی قابل یادگیری و تمرین شده است؟
چگونه می توان ورزشکار افسرده و پژمرده ای را درون زمین بازی دید در حالیکه همین بازیکن در هفته ای که گذشت شاخص ترین و بهترین بازیکن درون زمین مسابقه بوده است. آیا این دلیلی نیست که باید نمایش یک بازیگر را زیرذره بین قرار داد، روز به روز و لحظه به لحظهامروزه مربیان بسیاری با آگاهی از ارزش های آمادگی روانی قبل از آغاز فصل از بازیکنانشان می خواهند که خود را با خواسته های آنها تطبیق دهند، این همواره موجب بروز ناراحتی هایی می شود، اما داشتن اصول روشن که به خوبی قابل درک باشد به کم کردن اضطراب و ناراحتی و برخوردها کمک می کند و بازیکنان در می یابند هنگامی که مربی آنها را نشانه می گیرد به معنای متهم کردن آنها نیست بلکه سعی در کم کردن اشتباهات و بالا بردن دانش تیمی است، اگر قبول کنیم دلیل باخت را باید در ابعاد روانشناسی آن بررسی و تجزیه و تحلیل کرد بازیکنان برتر نه تنها از آمادگی بدنی و بصرت تاکتیکی برخوردارند بلکه قبل از هر مسابقه نیز خود را از نظر روانی آماده می سازند، این آمادگی می تواند، مستقیم یا غیر مستقیم بوده و به بازیکن کمک کند که چگونه خود را از هر جهت در شرایط مطلوب فیزیکی و روانی نگاه دارد. امروزه روش زندگی، سلامتی کامل، اعتماد به نفس و قادر به کنترل احساسات بودن EMOTIOHA MANAGEMENT و شناخت و دانش درگیری در لحظه های حساس بازی یک بازیکن معمول را به یک بازیکن فوق العاده تبدیل می کند.
اغلب سوال می شود چه چیزی در یک بازیکن جوان تحسین برانگیز است، آقا و با شخصیت بودن، زیرکی، زود یاد گرفتن و با هوش بازی کردن و سریع بودن در سرعت عکس العمل ها، همراه با سرعت بهنگام توپ داشتن از اصول است، به خاطر داشته باشند، رفتار و منش جزئی از حرکات یک بازیکن درون زمین بازی است، در حالیکه اگر یک بازیکن بتواند، در هر بازی نهایت استعداد خود را بکار گیرد در مسیر درستی قدم برداشته است. فراموش نکنیم که بسیاری از بازیکنان پیش رفتی میلی متری سال به سال دارند. امروزه با رشد روزافزون رسانه های جمعی و تبدیل شدن فوتبال به یک سرگرمی جهانی و همه گیر شدن آن، آموزش و تحصیل در این صنعت امری سودآور به نظر می آید. فوتبال، امروز فراتر از یک صنعت، مرزهای کشور ها را درنوردیده و می رود که به بی رقیب ترین ورزش جهان از لحاظ درآمدزایی برسد..مسلماً سرمایه گذاری منطقی و پرورش مربیان و روانشناسان ورزشی می تواند آینده فوتبال را تضمین کند.به نظر می رسد فوتبال ایران در مسیر حرفه ای شدن گریزی ندارد جز آنکه با دانش روز فوتبال همراه شود و در این راه علم روانشناسی ،و به کارگیری آن وبستر سازی فرهنگ استفاده از این دانش در باشگاه ها و تیم های ملی از اولویت های فوتبال ما می باشد .


کاوه دانش
دکتر رسول دانشجو
هیئت علمی دانشگاه آزاد
     
  
زن

 
چگونه می توانید از تندرستی به وسیله یوگا بهره مند شوید


بسیاری از افراد شیوه های تمرینی مختلفی را برای رسیدن به تناسب اندام امتحان می کنند.






بسیاری از افراد شیوه های تمرینی مختلفی را برای رسیدن به تناسب اندام امتحان می کنند. ممکن است گاهی اوقات پیدا نمودن چیزی که شما دوست دارید مشکل باشد. می توانید باشگاه را امتحان کنید یا شاید تجهیزاتی در خانه دارید ، اما داشتن انگیزه را مشکل می یابید. ان می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که خود تمرین به اندازه کافی وجود نداشته باشد. برای رسیدن به برنامه روزانه تمرین ، شما فقط بایستی بیابید که کدام برنامه یا شیوه برای شما کارکرد دارد. افراد اغلب به یوگا روی می آورند و آن را امتحان می کنند.
امتحان نمودن این نوع از تمرین ممکن است دلهره آور به نظر برسد. گاهی اوقات ان در ارتباط با مدیتیشن و ژست های پیچیده است. بهرحال، اگر بتوانید شیوه ورای وضعیت ها و تنفس عمیق را یاد بگیرید می توانید درک و فهم بهتری از برنامه داشته باشید.
می توانید یک کلاس یوگا را در وضعیت های مختلفی برگزینید. گاهی اوقات باشگاه ها شکل های مختلف کلاس های یوگا را پیشنهاد می کنند که از مبتدی تا پیشرفته است. حتی ممکن است کلاس هایی وجود داشته باشد که هدف آنها همه سطوح می باشند. همچنین شرکت هایی وجود دارند که در ارتباط با تمرین ها و کلاس های یوگا می باشند. این مدارس آموزگارانی را به صورت حرفه ای تعلیم خواهند داد و از شما دستمزدهای نامعقولی برای خدمات طلب خواهند کرد. اگر می خواهید که آن را بدون قیمتی که به ان مربوط است امتحان کنید ، می توانید یک دی وی دی اجاره کنید یا یک فیلم یوگا را خریداری نمایید.
هنگامی که یوگا را برای اولین بار انجام می دهید ، آن را طاقت فرسا خواهید یافت. موقعیت هایی که بدن شما در ان کشیده خواهد شد خسته کننده و سخت است. و همچنین عادت کردن به تنفس عمیق و گام اهسته دشوار است. بهرحال، شرکت نمودن در چندین کلاس بهترین شیوه است تا بدانید که آیا واقعاً آن را دوست دارید یا نه. دومین زمانی که برمی گردید ، ممکن است دارای مهارت هایی باشید که برای اتمام بیشتر کلاس ضروری است.
هنگامی که در برنامه منظمی از این نوع تندرستی شرکت می کنید ، بدن شما دارای انعطاف بیشتری خواهد بود و شاهد تفاوتی در مقاومت و شیوه ای که با استرس سروکار دارید خواهید بود و این بدین دلیل است که این نوع از تمرین چیزهای شگفت انگیزی را با ذهن و بدن شما انجام خواهد داد.
اگر بتوانید یوگا را با دیگر شکل های ورزش ترکیب کنید ، بدن شما در متناسب شدن به خوبی عمل خواهد نمود. که این به دلیل ترکیب موارد روزمره ای است که هدف ان اموزش بدن شما برای رسیدن به تندرستی و تناسب اندام است.
این نوع از تمرین در ارتباط با از دست دادن وزن است ، بنابراین اگر طرح شما از دست دادن چند اینچ از دور کمرتان است ، آن را با حضور در چند کلاس و درس ممکن خواهید یافت. هر نوع از فعالیتی تنها می تواند به بدن کمک کند که احساس بهتری داشته باشد.
متناسب کردن تناسب یوگا با زندگیتان ممکن است تا حدی سودمند باشد. برخی از افراد آن را دوست دارند و هرگز نمی توانند تصور کنند که دست از آن بکشند. آن برنامه ای عادی است که می توان آن را در هر سنی و در هر سطح تندرستی انجام داد. افراد حامله و افراد مسن نیز می توانند آن را انجام دهند. کشش ها و وضعیت هایی با تاثیر پایین به افراد این فرصت را می دهد تا بدون اسیب رساندن به زانوها و مفصل های دیگرشان این تمرینات را انجام دهند.
شرکت نمودن در باشگاه های تناسب اندام شیوه ای عالی برای حفظ سبک زندگی سالم و تناسب اندام است. آنها همچنین اموزش شخصی تورنتو را نیز پیشنهاد می کنند، که به عنوان راهی دیگر، می توانید یوگا تورنتو را برای غنی سازی بیشتر استفاده کنید.
     
  
زن

 
خصوصیات یک فوتبالیست پرنده


کریستیانو رونالدو چگونه آماده می شود؟






در میان فوتبالیست های برتر کنونی جهان شایدکمتر کسی آمادگی فیزیکی و چالاکی جسمانی کریستیانو رونالدو را داشته باشد. ستاره پرتغالی رئال مادرید از همان زمانی که در اسپورتینگ لیسبون شروع به درخشش های اولیه خود کرد، یک برنامه منظم و دقیق آمادگی جسمانی را رعایت و اجرا می کرد و هر روز حداقل یک ساعت با وزنه و روی دستگاه های بدنسازی کار می کرد. او وقتی به منچستر یونایتد هم رفت به این سیستم ادامه داد و در ۱۶ ماهی هم که در برنابئو به سر برده، در این روش تغییری نداده است.
«سرشانه»های پهن، سینه های ستبر و مهم تر از آن چالاکی حیرت انگیز کریس رونالدو، محصول همین روش و استمرار او در اجرای آن است. وی در هر جلسه تمرین تیمش و به واقع قبل از شروع آن، حداقل ۳ کیلومتر و با ریتم ها و میزان های متفاوت سرعت می دود و در پایان هر جلسه تمرین گروهی که بیشتر با مرور فن و تاکتیک ها می گذرد به سالن بدنسازی می رود و وزنه می زند و پشت دستگاه های مختلف، توان عضلانی خود را بالاتر می برد. یک ویژگی منحصر به فرد کاپیتان تیم ملی پرتغال در استارت های حیرت انگیزی است که می زند. او وقتی صاحب توپ می شود براساس شرایط موجود در دور و بر وی و آنچه در آن لحظه آماده یا ناآماده می بیند، برای حرکت بعدی خود تصمیم می گیرد و اگر ببیند شرایط ایجاب می کند، یکی از استارت های معروف خود را می زند که فقط به لطف توان عالی بدنی وی و تمرینات هر روزه او میسر می شود.
عجیب تر و جالب تر این که او قادر است هر لحظه ای که صلاح دید، ناگهان توقف و دویدن خود را قطع کند و حرکت بعدی خود را انجام بدهد. فیل فیت که پیشتر یک فوتبالیست حرفه ای درجه سوم بوده اما بعد از تغییر شغل و تبدیل شدن به مربی بدنسازی به یکی از شناخته شده ترین افراد در این حرفه بدل شده و مدتها از نزدیک با رونالدو کار کرده است در توصیف این ورزشکار منحصر به فرد ۲۵ ساله که چالاکی عضلات و قوه انعکاس ماهیچه هایش بیش از هر ستاره فوتبالی در دوران معاصر است، در طلیعه پائیز ۲۰۱۰ می گوید: «این بچه (رونالدو) یک پدیده است. او طبق غریزه و البته به خاطر تمایل خودش سالها است که بدنسازی می کند و دوست دارد که پیکری ورزیده و سریع داشته باشد.
به این خاطر از من یک برنامه دقیق آمادگی جسمانی خواسته بود و من نیز به او برنامه ای دادم. او بر اثر شدت و طول مدت تمرین های جسمانی اش ، صاحب ماهیچه هایی بسیار پرانعطاف با فیبرهای بسیار زنده شده و هریک از ماهیچه های ران و ساق و سینه او فوق العاده زنده است. بدین خاطر وی می تواند حتی بدون دورخیز ناگهان استارت بزند و در موقع زدن ضربات آزاد، از فاصله ای کم و با روی پا به بدنه توپ بکوبد. دیوید بکام نیز همین خصلت ها را با ابعادی کمتر دارد. او بسیار کمتر از کریس رونالدو کار بدنسازی کرده است و در نتیجه چالاکی و توان دویدن پرش آسای رونالدو بیشتر از اوست.
گاهی تصور می کنید که این بچه در زمان شروع دویدن پا به توپش در حال پرواز است اما این فقط یک تصور نیست بلکه حقیقت دارد. شکل و اندازه قدم های او و نوع دویدنش که ناگهان سریع می شود، باعث می گردد فاصله او با زمین چمن گاهی بیش از آنی باشد که در مورد سایر فوتبالیست ها رؤیت می شود و او تبدیل به یک پرنده گردد. برای من تعجب آورتر از هر مسئله ای توانایی این ستاره در تبدیل کردن هریک از استارت های شوکه کننده اش به یک پاس و سانتر دقیق و یا شوتی محکم به سمت دروازه رقبا است. در این موارد معمولاً یک بازیگر چنان سرگرم حرکت فیزیکی اش می شودکه نمی تواند حرکت فنی بعد خود را به درستی و با موفقیت کامل اجرا کند اما کریس می تواند. بازی خوانی و انجام درست حرکت بعدی ، هنری است که رونالدو به نحو احسن دارد.
من سایر ستاره های فوتبال در دو دهه اخیر را نیز زیرنظر گرفته ام و تنها سوپراستاری که در این زمینه تا حدی به وی نزدیک بود لوتار ماتیوس آلمانی بود وگرنه سایرین با او برابری نمی کردند، نه رونالدو و رونالدینیو برزیلی، نه زیدان و آنری فرانسوی و ندود چکی و شوچنکو اوکراینی .او اعجوبه ای است که توانایی ویژه جسمانی اش را به خاطر کار و تمایل شخصی خود و خارج از توصیه های باشگاه هایی که در آنها بازی کرده به دست آورده است.
     
  
زن

 
تاثیر ورزش بر سیستم قلب و عروق


ورزش و فعالیت های تربیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می شود. امروزه فعالیت های ورزشی به عنوان اقدامی برای پیش گیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شود.






ورزش و فعالیت های تربیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می شود. امروزه فعالیت های ورزشی به عنوان اقدامی برای پیش گیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شود. در اثر ورزش عروق خونی گشاد و این امر سبب تسریع جریان خون می شود. میزان هموگلوبین خون هم بیشتر و در نتیجه کار انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن بهتر انجام می شود. ورزش منظم راهی مناسب برای پیش گیری از بروز بیماری فشار خون است. ورزش می تواند میزان چربی خون را به حد متعادل برساند، پس به جای خوردن دارو بهتر است ورزش کنید. میزان کلسترول خون در اثر تمرین های ورزشی به حد مطلوبی می رسد، به خصوص اگر با رژیم غذایی همراه باشد. برای بیماران دیابتی، ورزش بسیار مفید است و قند خون را تا حد مطمئن پایین می آورد.
با تقویت عضله قلب تعداد ضربان قلب در دقیقه کم می شود و قلب با نیروی بیشتری خون را ارسال می کند. با انقباض عضله های پا در هنگام ورزش خون راحت تر به قلب باز می گردد و از بروز بیماری واریس در پا جلوگیری می کند.
کسانی که ورزش می کنند در صد بیشتری از دستگاه تنفس خود را به کار می گیرند. افزایش حجم تنفسی در طول روز و شب موجب دریافت اکسیژن بیشتر و رساندن آن به اندام های بدن می شود. کسی که قابلیت دریافت و مصرف اکسیژن را در حد بالا داشته باشد، زود خسته نمی شود و کارایی بیشتری خواهد داشت. افزایش حجم تنفسی در افرادی که ورزش می کنند موجب کاهش تعداد تنفس آن ها در دقیقه می شود و این امر بر میزان اکسیژن گیری هر بار تنفس می افزاید.


● نسبت به قلب هوشیار باشید
اگر شما متقاعد شده اید که ورزش کنید، آن را درست انجام دهید و البته قبل از آن با پزشکتان مشورت کنید.اگر پزشک به شما گفته است که ناراحتی قلبی یا سوفل قلبی دارید؛ یک حمله قلبی داشته اید؛ کسی در فامیل شما ناراحتی یا حمله قلبی قبل از ۵۵ سالگی داشته است؛ اغلب در سمت چپ یا وسط سینه، سمت چپ گردن، شانه، یا بازو در هنگام یا درست بعد از ورزش احساس درد یا فشار می کنید؛ اغلب احساس غش یا سرگیجه دارید؛ احساس تنگی نفس بعد از یک کار مشخص دارید؛ فشار خون بالا دارید که تحت کنترل نیست یا این که نمی دانید فشار خونتان چند است؛ بالای ۶۰ سال هستید و عادت به ورزش کردن ندارید؛ و یا در یک وضعیت درمانی هستید مثلا انسولین مصرف می کنید، پزشک به شما می گوید ورزش کنید. دقت کنید هر دفعه که شما ورزش می کنید، ابتدا ۵ دقیقه خود راگرم کنید بعد از ۵ دقیقه سرعت بگیرید. این سرعت را برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه حفظ کنید. خستگی را به آرامی کاهش دهید و سرد شوید. قدم بزنید و برای ۵ دقیقه طول دهید. با هدف ورزش آرام و آهسته به بدنتان وقت دهید که به حالت طبیعی برگردد. اگر هر زمان در طی خستگی احساس درد کردید به آهستگی ورزش را کم و یا آن را قطع کنید. به علائم هشدار دهنده بدنتان بی توجه نباشید. هوشیار باشید.


● چه چیزی برای قلب خوب است؟
ورزش باید تند، قابل تحمل و منظم باشد. ورزشی که تند است ضربان قلب و تنفس شما را افزایش می دهد. باید ۳۰ دقیقه بدون توقف یک خستگی قابل تحمل را ادامه داد. ورزش منظم یعنی تکرار فعالیت ها حداقل ۳ بار در هفته که خیلی هم مشکل نیست.
▪ ورزش های مناسب برای قلب
اسکی مارپیچ، بسکتبال، ورزش و تفریح خارج از شهر، دوچرخه، طناب بازی، راهپیمایی سریع، اسکی روی چمن، پاروزدن، هندبال، دویدن درجا، اسکواش، پا زدن دوچرخه، شنا، بالا و پایین پریدن و تنیس


● چگونه ضربان قلب را به دست آورید؟
بعد از هر بار خستگی ضربان قلب را اندازه بگیرید. قلب شما باید از حالت طبیعی در طی ورزش سریع تر بزند. این که چه قدر سریع تر بزند بستگی به سن شما دارد.
هر کس یک هدف برای ضربان قلب دارد، تعداد ضربان قلب شما در دقیقه باید در حد منطقی هدف شما باشد تا ورزش را مناسب قلب شما کند. اگر ضربان کمتر از حد هدف باشد کمتر به قلب کمک می کند. خسته شدن بیش از حد هم برای قلب شما مضر است. منطقه هدف خود را از این جدول به وسیله سن خود پیدا کنید.
▪ ضربان قلب بهداشتی
ـ ۲۰ سال ۱۲۰ تا ۱۵۰ ضربان در دقیقه
ـ ۲۵ سال ۱۱۷ تا ۱۴۶ ضربان در دقیقه
ـ ۳۰ سال ۱۱۴ تا ۱۴۲ ضربان در دقیقه
ـ ۳۵ سال ۱۱۱ تا ۱۳۸ ضربان در دقیقه
ـ ۴۰ سال ۱۰۸ تا ۱۳۵ ضربان در دقیقه
ـ ۴۵ سال ۱۰۵ تا ۱۳۱ ضربان در دقیقه
ـ ۵۰ سال ۱۰۲ تا ۱۲۷ ضربان در دقیقه
ـ ۵۵ سال ۹۹ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه
ـ ۶۰ سال ۹۳ تا ۱۱۶ ضربان در دقیقه
ـ ۷۰ سال ۹۰ تا ۱۱۳ ضربان در دقیقه
مدتی صبر کنید تا ضربان قلب و تعداد تنفس بالا رود. سپس نبض خودتان را بین حالت روتین بررسی کنید و ببینید که آیا در منطقه هدف هستید یا خیر. با انگشت شاخص (اشاره) نبض خود را روی مچ دست دیگر پیدا کنید، با ملایمت فشار بدهید و برای ۳۰ ثانیه شمارش کنید و در عدد ۲ ضرب کنید. اگر نبض شما در منطقه هدف باشد کمی سخت تر ورزش کنید. اگر بالای منطقه هدف باشد ورزش را ساده کنید.یک جلسه ورزش خسته کننده شامل ۳ قسمت است؛ گرم کردن، ورزش در حد ضربان هدف و خنک کردن.ابتدا ۵ دقیقه بدنتان را گرم، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در حد منطقه هدف ورزش و ۵ دقیقه بدنتان را سرد کنید و مطمئن باشید که ضربان قلبتان در منطقه هدف شماست.هر فعالیت فیزیکی بهتر از نبود ورزش است. ورزش های تفریحی می تواند با ورزش نیرومند تعویض شود اما مسئله مهم این است که بلند شوید و حرکت کنید.
شما یک ورزش برای داشتن یک قلب سالم انتخاب کرده اید که لذت ببرید. در این جا به شما برای شروع ورزش توصیه های مفیدی می شود.
۱) برنامه ورزش خود را به سادگی شروع کنید. اگر روی فرم نیستید بهتر است از یک قدم زدن ساده شروع و هدف های مناسب ایجاد و به سمت آن حرکت کنید.
۲) از کسی بخواهید که به شما ملحق شود.
۳) روی فعالیت داخل یا خارج از منزل تصمیم بگیرید. فعالیت ها را همین حالا شروع کنید و از این که حوصله تان سر برود جلوگیری کنید و به آن در حد مناسب تنوع دهید.
۴) ورزش را قسمتی از زندگی تان کنید. زمانی را برای قبل یا بعد از کار، و هر وقت برای شما راحت است برای ورزش بگذارید.
ورزش می تواند انرژی بیشتری برای کار و بازی به شما بدهد. اغلب ورزش ها می تواند برای کاهش فشار خون، از دست دادن وزن، کاهش LDL و افزایش HDL کمک کند. هم چنین سیگاری هایی که ورزش می کنند بیشتر احتمال دارد سیگار را ترک کنند. مردم در همه سنین می توانند یک برنامه ورزشی را شروع کنند، اما شما ممکن است بخواهید اول با پزشکتان مشورت کنید. نوعی از ورزش را انتخاب کنید که ضربان قلب و تعداد تنفس شما را بالا برد و حداقل ۳۰ دقیقه بدون توقف انجام شود. همین طور حداقل ۳ بار در هفته تکرار شود. بعضی ورزش های مناسب سلامتی قلب شامل قدم زدن، شناکردن، اسکیت، پا زدن دوچرخه، هند بال، بالا و پایین پریدن و تفریح بیرون شهری است.




روزنامه خراسان
     
  
زن

 
موج تازه فیبا به سوی NBA


بالاخره تیم ملی بسکتبال آمریکا بعد از ۱۶ سال مقام قهرمانی بسکتبال جهان را از آن خود کرد.






بالاخره تیم ملی بسکتبال آمریکا بعد از ۱۶ سال مقام قهرمانی بسکتبال جهان را از آن خود کرد. شب فینال آمریکا ـ ترکیه که مصادف شد با پیروزی حزب رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور، پرونده شانزدهمین دوره بازی های جهانی بسکتبال بسته شد. آمریکایی ها که در ۱۶ سال گذشته فقط به کسب مدال برنز رقابت های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ بسنده کرده بودند این بار در استانبول، چهارمین قهرمانی خود در پیکارهای جهانی را جشن گرفتند.
تیم ملی ترکیه هم که برای نخستین بار فینال بازی ها را تجربه کرد حتما از بابت مقام دوم راضی است. لیتوانی با شکست تیم ملی صربستان در جایگاه سوم قرار گرفت. تیم های آرژانتین، اسپانیا، روسیه و اسلوونی پنجم تا هشتم شدند. تیم ملی بسکتبال ایران هم که برای اولین بار در بازی های جهانی حضور یافت در بین ۲۴ تیم شرکت کننده نوزدهم شد.
در بین ۴ تیمی که مراحل پایانی رقابت های بسکتبال قهرمانی جهان را برگزار کردند به نام هایی برمی خوریم که همواره در بسکتبال دنیا از مدعیان درجه یک به شمار می روند: آمریکا که حسابش جداست، لیتوانی و صربستان دوقطب سنتی و البته تیم ملی ترکیه به عنوان پدیده رقابت های جهانی.
آمریکایی ها در سال ۱۹۹۴ با تیم رویایی خود آخرین عنوان قهرمانی در بازی های جهانی را به دست آوردند. آنها برخلاف بازی های المپیک که رکورددار قهرمانی هستند در طول ۶۰ سال از عمر بازی های جهانی ۳ بار قهرمان شدند.
امسال تیم ملی بسکتبال آمریکا هیچ کدام از بازیکنانی را که در رقابت های المپیک پکن قهرمان شده بودند در اختیار نداشت و با تیمی جوان و با مربیگری مایک شیشفسکی روانه استانبول، محل برگزاری بازی ها شد. آمریکا با سبک بازی مهارتی با اتکا به قابلیت های جسمانی، در ادوار قبلی برابر بازی سیستماتیک کشورهای مدعی از جمله اروپایی ها بارها دچار مشکل شد. در سال ۱۹۹۸ در بازی های جهانی یونان تیم ملی آمریکا در بازی های مقدماتی گروه C با نتیجه ۸۴ بر ۸۲ برابر لیتوانی تن به شکست داد تا به این ترتیب از اقتدار همیشگی به زیر کشیده شود. این درست که اگر تمام توانایی NBA وارد پیکارهای جهانی یا المپیک شود رسیدن به تیم آمریکا به رویایی برای سایر تیم ها تبدیل خواهد شد، اما آمریکایی ها با تیم های نیم بند خود برابر اروپایی ها یا آمریکای جنوبی واقعا دچار دردسر می شوند، بویژه از این لحاظ که بازیکنان بین المللی به پیشرفت های زیادی رسیدند.
انتخاب مایک شیشفسکی که در دوره های اخیر سرمربی آمریکاست بیشتر از این جهت بوده که یک مربی کلاسیک با بهره گیری از متدهای تمرینی و بازی های دانشگاه های آمریکا بتواند بازیکنان تحت هدایت خود را درست در زمین بچیند و از آمادگی های مهارتی و جسمانی آنها استفاده کند. سرمربی آمریکا در بازی های مرحله گروهی، همواره از پیشرفت تیمش حرف می زد.
حتی در شبی که آمریکا برابر برزیل تا آستانه باخت پیش رفت این شیشفسکی بود که اعلام کرد به پیشرفت تیم جوانش امیدوار است. در واقع با نگرش های مثبت و القای روحیه تیمی به بازیکنانی که کمتر از یک ماه در اختیار این مربی قرار گرفتند، تیم آمریکا بازی به بازی تیم تر شد. این نکته ای است که آمریکایی ها در بازی های فیبا باید آن را مد نظر قرار می دادند و به تفاوت های فیبا با NBA در کوران بازی ها پی می بردند. مایک شیشفسکی که استاد ایجاد انگیزه و نشاط در بین تیم های تحت هدایت خود است و در این زمینه صاحب نظر بوده و چندین کتاب دارد، حتی در گفتگو با خبرنگاران به تمامی ابعاد بازی ها توجه می کند.
در پاسخ هایش باز هم به القای باورهای درست و ایجاد ذهنیت های مثبت توجه می کند. قبل از بازی با اسلوونی خبرنگاری از او می پرسد با تماشاگران زیاد اسلوونیایی چه خواهید کرد؟ او در پاسخ گفت: برای یک بازیکن NBA بازی در تالار بدون تماشاگر مانند کابوس است. تماشاگر باشد، اگرچه مخالف ما، چون سکوت برای تیم آمریکا زجرآورتر است. برای وارد شدن از NBA به بازی های جهانی یا همان فیبا باید بازیکنانی متفاوت داشت. تیم ملی آمریکا که با حدود ۲۰ نفر اردوهای خود را در لاس و گاس و نیویورک آغاز کرد و در سفر تدارکاتی قبل از بازی های ترکیه در یونان به پایان رسانید این نکته واقعا اهمیت داشت. در این تیم تایسون چندلر با قامت ۲۱۶ سانتی متر که با مصدومیت مختصری به ترکیه آمد برای بازی های خاص و موقعیت های ویژه در نظر گرفته شده بود. مثل بازی با ایران که گویا شیشفسکی او را از مدت ها قبل برای ایستادن برابر حامد حدادی ۲۱۸ سانتی متری مد نظر داشت.
ایگودالا، بازیکن قدرتی با بدنی کاملا عضلانی از تیم فیلادلفیا در نبردهای تن به تن وظیفه اش را انجام می داد. پرش در جای این بازیکن حیرت انگیز است. کوین لاو با ۲۰۸ سانتی متر، دیگر بازیکنی است که هر زمان وارد بازی شد در زیر سبدها تاثیرگذار بود. کوین دورانت، او را آینده NBA و جانشین بازیکنانی همچون کوبی برایانت می دانند. فقط در بازی نیمه نهایی، دورانت موفق شد ۳۸ امتیاز طی ۳۸ دقیقه بازی خود به دست آورد. یعنی هر دقیقه یک گل تا به این ترتیب صاحب رکورد شود. تیم آمریکا بازیکنان با تجربه هم آورده بود، نظیر لامار اودوم و چانسی بیلاپس.
بیلاپس ۳۴ ساله خیلی به تیم کمک کرد. حتی در زمان های سخت این بازیکن بود که گره کار تیم را باز می کرد. اودوم هم بازیکنی است توانمند در پست های ۲ تا ۵. تکنیک پشت به حلقه دارد و بازی پیرامونی را می شناسد و دفاع کردن از او مشکل است. اریک گوردن، راسل وست بروک، رودی گی، دریک رز، دنی گرنجر و استفن کری سایر بازیکنان آمریکا در این بازی ها بودند.
در این میان در یک رز نقش کامل یک گاردراس را برای تیمش به عهده داشت یا استفن کری، شوتزنی که قادر بود دفاع بسته حریفان را از هم بپاشد. همه این نفرات بجز بازیکنان با تجربه ای که از آنها نام بردیم در یکی دو فصل اخیر پیشرفت خوبی در بازی های NBA داشتند. با این حال در بازی های فیبا ۲۰۱۰ توانستند خود را بخوبی با بازی های جهانی مطابقت بدهند و آمریکا را بعد از ۱۶ سال راهی فینال کرده و روی سکوی اول بنشانند.


● راهی که ترکیه رفت
تیم ملی بسکتبال ترکیه در سومین تجربه جهانی خود مقام دوم بازی ها را به دست آورد. ترک ها از ۱۰ سال قبل برنامه های توسعه بسکتبال را آغاز کردند و همان ابتدا با نسل ستارگانی نظیر ابراهیم کوتلای، مهمت اوکور و هدایت ترک اوغلو نایب قهرمان اروپا شدند. ترکیه در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ عناوین نهم و ششم رقابت های جهانی را از آن خود کرد، اما با مربی اهل مونته نگرو، نمودار پیشرفت تحسین برانگیزی را ترسیم کرد که با گرفتن میزبانی بازی های جهانی، اقبال خود را برای موفقیت در سال ۲۰۱۰ افزایش داد. در بین این سال ها ارسان ایلیاسوا و کرم تونچری به ستارگان تیم ملی ترکیه اضافه شدند و بازی بازیکنانی از تیم ملی ترکیه در NBA اعتماد به نفس ترک ها را در بازی های جهانی بالا برد.
بازی تیمی ترکیه که توانمندی فردی و تجربه بازیکنانی مثل ترک اوغلو همراه آن بود با تالار تماشاگر نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر برای رقیبان مشکلات بسیاری درست کرده بود. ترکیه بر خلاف آمریکا راه سخت تری را تا فینال جام شانزدهم طی کرد. شکست دادن یونان، صربستان و بازی مقتدرانه برابر اسلوونی از شایستگی این تیم برای رسیدن به فینال حکایت دارد. میزبانی خوب بازی ها هم امتیاز دیگری برای ترک هاست تا در پیشنهادهای بعدی برای میزبانی، مسوولان بین المللی ورزش به این کشور با دید بهتری نگاه کنند.
بازی لیتوانی و صربستان در رده بندی بازی های جهانی ترکیه اهالی بسکتبال را به سال های دورتر برد؛ سال هایی که شوروی و یوگسلاوی سابق قدرت های بلامنازع بازی های جهانی بودند. لیتوانی بخشی از خاک شوروی بود که تیم ملی این کشور را به لحاظ بازیکن تامین می کرد. آرویداس سابونیس، بازیکن افسانه ای از همین منطقه همراه تیم ملی شوروی سابق افتخار می آفرید. لیتوانی بعد از استقلال در تمامی ادوار بازی های المپیک حضور یافت. ۳ مدال برنز المپیک های ۲۰۰۰، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۲ و ۳ طلای اروپا کافی است تا بسکتبال دنیا به لیتوانی احترام بگذارد.
در آن سو صربستان با بسکتبال صاحب پشتوانه بار دیگر در بین ۴ تیم برتر دنیا قرار گرفت. با تجزیه یوگسلاوی، اسلوونی، کرواسی و صربستان اعلام استقلال کردند که همگی در بسکتبال صاحب قدرت هستند. در واقع بازی رده بندی بین لیتوانی و صربستان ما را به یاد اولین موج بازیکنان اروپایی که در NBA حضور یافتند، انداخت. سابونیس، تونی کوکوچ، ولاد دیواک، درازن پتروویچ ودینو رادجا جزو اولین دسته از بازیکنان بین المللی بودند که اوایل دهه ۹۰ میلادی روانه تیم های NBA شدند.
بازی های امسال موج تازه ای از بازیکنان را برای دوره های بعدی NBA فراخوانده است که نام ارسلان کاظمی هم از ایران در فهرست بازیکنانی که شانس حضور در بالاترین سطح لیگ دنیا را دارند، دیده می شود. علاوه بر او روبرت ساکره (کانادا) بویان بوگدانوویچ (کرواسی) الیاس هریس و روبین بن زینگ (آلمان) فعلا برای پیش از فصل NBA جهت بازی های سال آینده مطرح هستند.


محمد رضاپور
     
  
زن

 
راه های مقابله با چاقی شکمی


همه ی افراد دوست دارند که شکمی صاف داشته باشند،چه غذاها و رفتارهایی باعث می شوند که شکممان بزرگ شود؟






معاون پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در مورد تحقیقی که درباره شیوع چاقی و چاقی شکمی در ایران انجام شد به فارس گفت: چاقی ۲ نوع است؛
۱) چاقی عمومی که از طریق محاسبه شاخص توده بدنی مشخص می شود
۲) چاقی شکمی که در ایران به وسیله اندازه گیری دور کمر مشخص می شود.
طبق تحقیقات دور کمر کمتر از ۹۰ طبیعی و دور کمر بین ۹۰ تا ۹۵ نشان دهنده چاقی شکمی است و نیاز به درمان دارد. اگر دور کمر بالاتر از ۹۵ سانتی متر باشد فرد به چاقی شکمی حاد مبتلا است و حتما نیازمند درمان های پزشکی است. به منظور بررسی بیشتر علل، عوارض و راه های پیش گیری از بروز چاقی شکمی با یکی از متخصصان تغذیه تماس گرفتیم.
دکتر حمیدرضا فرشچی، متخصص تغذیه در این باره می گوید: مشکل بزرگ بودن شکم شاید در کشورهای شرقی که حجم غذاها بسیار بالا است و افراد در هر وعده غذایی غذای سنگین و پرحجم مصرف می کنند بیشتر باشد. به تدریج افراد یاد می گیرند برای پر کردن آن حجم بیشتر و بیشتر بخورند و معده شان در واکنش به این پرخوری افزایش حجم پیدا خواهد کرد.
این مشکل در کسانی که عادات غذایی نامناسب دارند، بیشتر هم خواهد شد زیرا تا زمانی که سیگنال سیری به مغز ارسال شود ۱۵ دقیقه طول می کشد و به این ترتیب فرد تا آن زمان حجم بسیار زیادی از غذا را بلعیده است. معده بزرگ به صورت برآمدگی در بالای شکم قابل مشاهده است اما چاقی شکمی در پایین شکم وجود دارد. اختلالات گوارش، ترشحات اسید بیش از حد، ورم دستگاه گوارش فوقانی اعم از معده، مری و اثنی عشر نیز در طول زمان به همراه دلایل فوق الذکر به برآمدگی در ناحیه بالایی شکم منجر خواهد شد.اما چاقی شکمی که در پایین شکم به وجود می آید یکی از شایع ترین مشکلات در بسیاری از جوامع و در ایران است.طبق تحقیقات، چاقی شکمی سلامت فرد را به شدت به خطر می اندازد و هم اکنون عوارض آن از خود چاقی بیشتر شده است. چاقی ریشه بسیاری از بیماری های متابولیک مثل دیابت، افزایش چربی خون و فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی است. تجمع بافت چربی در ناحیه شکم معمولا با اندازه گیری دور کمر در ناحیه ناف قابل اندازه گیری است.
به گفته دکتر فرشچی نمی توان از سبک زندگی شهرنشینی، افزایش فست فود و عدم تحرک در بروز چاقی شکمی چشم پوشی کرد. جالب این که کم نیستند کسانی که دچار اضافه وزن و چاقی نیستند اما مبتلا به چاقی شکمی هستند از طرفی ممکن است چاقی شکمی به دلیل نامتناسب کردن اندام شخص را آزار دهد اما تحقیقات نشان داده که چاقی شکمی حتی در کسانی که وزن طبیعی دارند می تواند عامل بروز بیماری های متابولیک در آن ها شود.
یکی دیگر از بیماری هایی که اخیرا شیوع بی رویه ای پیدا کرده است، کبد چرب است.
در کشوری مثل ایران که مصرف نوشیدنی های الکلی پایین است، انتظار می رود این بیماری کم باشد اما گرایش روزافزون مردم به مصرف فست فودها، غذاهای پرچرب و تحرک نداشتن به چاقی شکمی و سپس کبد چرب در بسیاری از مردم کشور ما منجر شده است.
البته نباید زمینه های ارثی را در بروز چاقی و چاقی شکمی انکار کرد اما نکته این جاست که افزایش شمار مبتلایان به چاقی شکمی و چاقی مفرط بیشتر به سبک زندگی مرتبط است تا تظاهرات ژنتیکی.
به عبارتی عوامل محیطی یعنی تغذیه نامناسب، تحرک نداشتن و مصرف برخی داروهای هورمونی مهم ترین عوامل افزایش چاقی شکمی در اکثر جوامع است.
البته در مورد خانم ها باید یادآور شد که آن چه باعث می شود چاقی شکمی بیش از گذشته در آن ها دیده شود، مصرف داروهای هورمونی است. استفاده از این داروها باعث می شود چربی ها به نوعی در ناحیه شکم تجمع پیدا کنند و سلول های چربی که به آن ها «سلولیت» می گوییم در شکم پیدا شوند، در نتیجه توجه به این نکته در مورد زنان به ویژه در نسل حاضر و نسل آ ینده ضروری به نظر می رسد.
این متخصص تغذیه درباره رابطه افزایش سن با چاقی شکمی توضیح می دهد: در هر دهه از زندگی به موازات افزایش سن و افزایش درگیری ها و در پیش گرفتن رژیم غذایی نامناسب، افراد در سنین میانسالی دچار چاقی شکمی می شوند. این امر به ویژه در سنین میانسالی بیشتر مشاهده می شود و هرچه افراد به دوران سالمندی نزدیک می شوند به دلیل بیماری ها و یا کاهش اشتها، از وزن کاسته شده و چاقی دور شکم خود به خود آب می شود.اگر بخواهیم در مورد پیشگیری از چاقی شکمی توصیه کنیم باید گفت ترکیبی از غذاهای سالم به همراه تحرک بدنی یعنی همان شیوه مقابله با چاقی، راه حل مقابله با چاقی شکمی نیز هست.
همواره و در همه حال متخصصان تغذیه استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده را توصیه می کنند و در مقابل استفاده نکردن از شیرینی جات یا مواد قندی که سریع جذب بدن می شوند و در متابولیسم بدن تبدیل به بافت چربی می شوند، کنار گذاشتن فست فودها و نوشابه های معمولی و رژیمی برای مبارزه با چاقی شکمی توصیه می شود.
در کنار این ها فعالیت بدنی منظم می تواند در مقابله با افزایش وزن و چاقی بسیار موثر باشد. فعالیت بدنی می تواند ساده ترین آن یعنی پیاده روی باشد و تحقیقات نشان داده که پیاده روی منظم ۷ تا ۱۰ درصد از وزن مبتلایان به چاقی مفرط را کم می کند و چاقی شکمی آن ها قابل کنترل می شود. نکته این جاست که با همین مقدار کاهش وزن، بسیاری از اختلالات متابولیک ناشی از چاقی در افراد چاق کنترل خواهد شد. این متخصص تغذیه با اشاره به تلاش خانم ها برای کوچک کردن شکم و انواع وسیله هایی که برای کوچک کردن شکم در بازار با تبلیغات فراوان فروخته می شود، تاکید کرد: هیچ داروی معجزه آسایی در هیچ کجای دنیا برای ریشه کنی چاقی و چاقی شکمی وجود ندارد. بسیاری از این دستگاه ها فقط جنبه تبلیغاتی دارند و حتی داروهایی که استاندارد هستند و مجوز دارند، به طور لحظه ای اثرگذار نیستند یعنی باید ضمن رعایت رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی کافی از این داروها با تشخیص پزشک استفاده کرد .
درباره دستگاه های کوچک کننده شکم نیز باید گفت مطالعه علمی در این زمینه وجود ندارد. حتی درباره لیپوساکشن باید گفت فرد به تنهایی نمی تواند با انجام این عمل از چربی اضافه بدنش برای همیشه راحت شود زیرا تناسب اندام جز با رعایت رژیم غذایی متعادل و داشتن تحرک بدنی کافی امکان پذیر نیست.
دکتر فرشچی درباره شیوه های سنتی کوچک کردن شکم به وسیله مصرف سرکه یا آب ولرم با آبلیمو می گوید: این شیوه ها تجربی است و پشتوانه علمی ندارد. اما واقعیت این است که به ۲ دلیل کارآیی ندارد از یک طرف افرادی که دچار چاقی شکمی هستند وابستگی شدیدی به مواد غذایی لذیذ دارند و در طولانی مدت نمی توانند روز خود را با خوردن سرکه شروع کنند و از طرف دیگر وقتی این مواد اسیدی به صورت ناشتا مصرف شود به ویژه در کسانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند و دستگاه گوارش آن ها دچار اختلال است، مشکلات گوارشی آن ها ۲ برابر می شود و گاه حتی پس از مصرف چند ماهه این مواد، قادر به در پیش گرفتن یک رژیم غذایی عادی نیز نخواهند بود.
در مورد مصرف برخی مواد غذایی مانند حبوبات نیز باید گفت نحوه پختن آ ن ها و نگه داشتن تعادل بسیار مهم است. بهتر است قبل از پختن، حبوبات را خیس کرده آب آن را دور بریزیم و سپس بپزیم و از طرفی آن را بیش از حد مصرف نکنیم.
از طرفی اصولا باید سعی کنیم سرعت خوردن غذا را کم کنیم، آهسته تر بخوریم تا مغز فرصت کند سیگنال های سیری را دریافت کند و کسانی که دارای چاقی شکمی هستند هم باید حتما در ابتدای غذا سالاد و سبزیجات بخورند تا حجم زیادی از معده شان که بزرگ شده پر شود و سپس اقدام به خوردن غذای اصلی کنند.
درباره ماساژ شکم نیز باید گفت واقعیت این است که این کار جنبه علمی ندارد این روش در افراد مختلف با اندام مختلف و با شرایط مختلف قابل اجرا نیست زیرا استاندارد نشده و از طرفی معجزه نمی کند و هیچ روش مقابله با چاقی بدون رژیم غذایی سالم و تحرک کافی جواب گو نخواهد بود.


حسین دلشاد
     
  
صفحه  صفحه 20 از 32:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  31  32  پسین » 
ورزش
ورزش

مقالات ورزشی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA