انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 7 از 14:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  13  14  پسین »

ایدز و مسائل مربوط به آن


زن

 
ثبت جهانی داروی ایرانی ایدز
وزیر بهداشت از تولید 5 داروی نوترکیب جدید در کشور خبر داد و گفت : هم اکنون در مراحل ثبت داروها هستیم و امیدواریم تا پایان سال مستندات لازم برای ثبت نهایی و دارو وارد عرصه توزیع شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران در زیست فناوری جزء دو کشور اول در منطقه مدیترانه شرقی است، گفت:
سرمایه گذاری اصلی و نیروی انسانی با رویکردی عالمانه در زمینه زیست فناوری مورد توجه دولت قرار گرفته است به طوری که ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره های تحصیلات تکمیلی و زیست فناوری توسط وزارتخانه های علوم و بهداشت در دو سال اخیر دو برابر شده است. دانشگاههای درگیر این رشته نیز افزایش یافته اند و اجازه داده ایم مراکز تحقیقاتی نیز در تربیت نیروی انسانی زیست فناوری فعالیت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد، با اتکا به نیروی انسانی این رویکرد پرشتاب را در زمینه زیست فناوری حفظ کنیم.
وزیر بهداشت گفت :
حمایتهایی نیز برای این منظور طراحی شده و زیست فناوری جزء پروژه هایی است که دولت حتی در مرحله سرمایه گذاری از آن پشتیبانی می کند.
به گزارش مهر، کامران باقری لنکرانی در مورد فعالیت های وزارت بهداشت در خصوص تولید انبوه داروی IMOD (ایدز) گفت:
وزارت بهداشت در این رابطه یکی از مشتریان شرکت تولید کننده داروست البته بار بیماری ایدز در کشور زیاد نیست و ما داروی IMOD را برای تعداد 5 تا 6 هزار بیماری که وارد فاز ایدز شده اند، تهیه کرده ایم.
وی با بیان اینکه عمده تلاش شرکت تولید کننده این دارو برای بازاریابی در کشورهای خارجی است، گفت:
با توجه به اینکه این دارو در سازمان مالکیت معنوی جهانی نیز ثبت شده است، زمینه بازاریابی در سایر کشورها فراهم شده و در داخل کشور نیز پروتکل تنها برای افرادی که وارد فاز علامت دار ایدز شده اند طراحی شده که از امسال برای آنها قابل استفاده است.
     
  
زن

 
تغذيه در مبتلايان به ايدز
آنچه در رابطه با بيمارى ايدز بسيار حائز اهميت مي باشد ، جلوگيرى از ابتلا به اين بيمارى است. ولى اگر فردى به اين بيمارى مبتلا شد، به دليل دوره طولانى بيمارى مهمترين چيز كنار آمدن با اين بيمارى، مراقبت از انتقال اين بيمارى و سالم زيستى در كنار اين بيمارى است. افراد مبتلا به اين بيمارى بايد بدانند كه اگر مراقبت هاى بهداشتى، پزشكى و تغذيه اى را در رابطه با اين بيمارى رعايت كنند، مى توانند در كنار ساير اعضاى خانواده خود به زندگى ادامه دهند و ارائه آموزش هاى جزئى به آنها و اعضاى خانواده شان كافى است تا آنها را به يك زندگى سالم رهنمون شود.
از آنجايى كه سلامت بافت ها و قدرت مقابله با عوامل بيمارى زا، در بيماران مبتلا به ايدز كاهش مى يابد و ارتقاى سيستم ايمنى بدن بسيار حائز اهميت است ، تغذيه به عنوان يك اصل مهم در ارتقاى سطح سلامت اين افراد شايان ذكر بوده و بايد غذاى مغذى و آب سالم براى آنها فراهم شود، به خصوص وقتى كه مسافرت مى كنند يا بيرون غذا مى خورند.

• اختلالات تغذيه اى در اين بيمارى
يكى از عوارض شايع در اين بيمارى سوءتغذيه پروتئين –انرژى يا PEM 1 است. عمده ترين علت كاهش وزن در افراد مبتلا به ايدز كاهش دريافت انرژى است نه افزايش مصرف آن. اين افراد دچار اختلال در حس چشايى هستند و زماني كه توده عضلاني بدن تا ۵۵ درصد حالت طبيعي تحليل مي يابد، اين افراد دچار مرگ خواهند شد. از ديگر اختلالات مى توان به تهوع، استفراغ، اسهال، اختلالات تنفسى و بي اشتهايي عصبى اشاره كرد . عمده ترين دلايل كاهش وزن شديد در اين بيماران عبارتند از: كاهش انرژى دريافتى، كاهش فعاليت، كاهش اشتها و نقايص متابوليكى.

• انرژى و پروتئين مورد نياز
در افراد مبتلا به ايدز انرژى توصيه شده براى نگهدارى وزن برابر است با انرژى پايه مورد نياز ( BEE ) ضرب در ۳/۱ و براى افزايش وزن ضرب در ۵/۱.
نياز به پروتئين در اين بيماران براى حفظ وزن برابر 1/4- 1 گرم به ازاى هر كيلوگرم وزن بدن و براى بازسازى برابر است با 1/5 - 2گرم به ازاى هر كيلوگرم وزن بدن مى باشد. آرژنين در ايمنى سلولى بسيار مفيد است و بد نيست بدانيم كه مصرف و عملكرد اسيد فوليك در PEM آسيب مى بيند.

گوشت ها
در مبحث پروتئين اولين چيزى كه به ذهن مى رسد، گوشت ها هستند، بنابراين گوشت بوقلمون و انواع ماهى ها بسيار توصيه مى شود. ماهى غذاى بسيار سالم و سودمندى است كه بايد حداقل دو بار در هفته مصرف شود.
تخم مرغ
تخم مرغ يكى از منابع عالى پروتئين بوده كه مصرف آن براي بيماراني كه دوره نقاهت را مى گذرانند و ضعف بدني دارند، بسيار سودمند است. بايد توانايى كبد را در استفاده از تخم مرغ در نظر بگيريم تا ميزان كلسترول آن در فرد ايجاد ناراحتى نكند، بنابراين به بيماران دچار ناراحتي كبدي توصيه مى شود كه بيشتر از ۳ عدد تخم مرغ در هفته ميل نكنند. البته اين محدوديت براى مصرف زرده ياد شده است و خوردن سفيده اى كاملاً پخته شده ( زيرا سفيده خام داراى ماده اى به نام آويدين است كه ايجاد تداخل هاى تغذيه اى با ويتامين بيوتين مى كند) به هر ميزان در هفته مانعى ندارد.

شير
به عنوان يك منبع پروتئينى مناسب و غني براى جلوگيرى از سوء تغذيه بسيار مفيد است ، بنابراين سعي كنيد روزانه يك ليوان شير به همراه يك قاشق غذاخورى عسل يا دو عدد خرما ميل كنيد.

عدس
عدس يكى ديگر از منابع عالى پروتئينى است و علاوه بر پروتئين، حاوى ويتامين B، آهن و كلسيم است. عدس پخته به همراه روغن زيتون غذايى كامل و پر انرژى است.

• چربى ها
بدن انسان نياز به يك سري اسيدهاى چرب به نام اسيدهاى چرب ضرورى يا EFA2 دارد كه قادر به ساخت آنها نمي باشد و بايد از طريق رژيم غذايي تامين شوند. اين اسيدهاى چرب در روغن هاى مايع مثل روغن زيتون، گردو، روغن سويا و انواع ماهى به خصوص ماهى هاى آب هاى سرد مثل قزل آلا ، ساردين، سالمون و تون) وجود دارند و درصورتي كه به مقدار كم مصرف شوند، فرد دچار اختلال در اسيدهاي چرب ضرورى مى شود كه اين اختلال در افراد مبتلا به ايدز مشاهده مى شود.
در افراد مبتلا به ايدز استفاده از چربي هايى به نام MCT 3 بسيار مفيد مى باشد. اين چربى ها در روغن نارگيل وجود دارند و در داروخانه ها فروخته مى شوند. اين چربى ها نياز به هضم ندارند و ميزان مصرف آنها بايد كنترل شده باشد. در ضمن اين نوع چربى، اسيدهاي چرب ضرورى ندارد و بايد همراه با LCT 4 مصرف شود. استفاده از روغن ماهى يا اسيد هاى چرب امگا ۳ عملكرد ايمنى را بهبود مي بخشد ، چون امگا ۳ در مقايسه با امگا ۶ التهاب را بيشتر كاهش مي دهد.

• مايعات
در افراد مبتلا به ايدز نياز به مايعات مثل افراد عادى است ( 12- 8 ليوان در روز ) ، مگر اينكه دچار اسهال، استفراغ يا تب باشند .
به ازاى هر يك درجه تب، نياز به انرژى ۱۳ درصد و نياز به پروتئين ۱۰ درصد افزايش پيدا مى كند.
     
  
زن

 
ویروس نوترکیب ایدز کشف شد
رئیس سازمان انتقال خون کشور:
سازمان انتقال خون ایفاگر نقش اساسی در کنترل و جلوگیری از انتشار ایدز در جامعه است.
حسن ابولقاسمی رئیس سازمان انتقال خون به خبرنگار سلامت نیوز گفت:
سازمان انتقال خون نقش اساسی و محکمی در کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری ایدز در کشور دارد و در این زمینه اقدامات فراوانی انجام داده است.وی افزود :
سالانه حدود 2 میلیون و سیصدهزار نفر به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند و معمولا توسط پزشک تحت مصاحبه جهت ابتلا به بیماری های خونی نظیر ایدز قرار می گیرند و وجود ویروس HIV در خونشان وجود داشته باشد از دسته اهدا کنندگان خارج می شوند.
وی ادامه داد:
سازمان انتقال خون در سراسر شهرستانهای کشور در انتخاب اهدا کننده و سیستم دونر یا همان سیستم انتخاب درست عمل نکنند احتمال وجود فاجعه بزرگ انتقال و شیوع سریع بیماری ایدزدر جامعه بسیار خواهد بود.
ابولقاسمی با بیان اینکه تمام خونهای اهدا شده به سازمان انتقال خون بدون استثنا تحت آزمایش قربانگری LAVA از نطر ویروس HIV و هپاتیت Bو C قرار می گیرند،تسریع کرد:
در صورت مثبت بودن آزمایش . ابتدا به بیماری ایدز یا هپاتیت شخص اهدا کننده برای همیشه از اهدا خون معاف و خون اهدائی او دور ریخته میشود.
وی یادآور شد:
فعالیت دیگر سازمان اننتقا ل خون برای کنترل بیماری های خونی صندوق خو حذفی محرمانه است که در این خون افرادی که همه حقایق را در مورد خود به دکتر مربوطه نگفته باشند و یا دارای رفتار پر خطر باشند خون آنها به صندوق خون حذفی محرمانه که در همه ی واحدهای خون گیر وجود دارد،و بدون در نظر گرفتن جواب آزمایش دور ریخته می شوند.
وی اذعان کرد:
اگر افراد اهدا کنند ه بعد از اهدا متوجه شوند که رفتارهای پر خطر دارند می توانند بایک تماس تلفنی خون اهدائی را از چرخه مصرف خارج کنند.
رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد:
خدمات ویژه ای برای اهدا کنندکان آلوده در نظر گرفته شده است که در صورت محرز شدن آلودگی به ویروس HIV کلینیکهای مثلثی اداره بهداشت و درمان و مراکز مشاوره ای وزارت بهداشت معرفی و ارجاء داده می شوند تا از شیوع بیماری ایدز جلوگیری شود.
وی اظهار داشت :
پایگاه انتقال خون در سراسر آزمایشگاه مرجع بوده و تست HIV انجام و تائیدیه ابتلا به ویروس HIV می کند و اطلاعات حاصل از این آزمایشات را در اختیار سازمان بهداشت کشور قرار می دهد.
وی ادعا کرد:
در حال حاضر سازمان انتقال خون با مرکز مقاومت داروئی ایدز در فرانسه همکاری می کند و تعدادی از پرسنل این سازمان جهت ادامه تحصیل و آموزش دوره تخصصی به فرانسه اعزام شده اند.
وی خاطرنشان کرد:
اخیرا همکاران ما در سازمان انتقال خون کشور برای اولین بار در سرویس جدید HIV به نام فرم نو ترکیب AD را شناسائی کرده اند که 20 نفر مبتلابه آن می باشند. و در حال حاضر مشغول بررسی شیوع این نوع ویروس HIV در جامعه هستنیم.قبلا وجود این نوعHIV در افغانستان توسط ارتش امریکا در سالهای گذشته اعلام شد.
وی گفت:
آزمایشهای افراد مبتلا که قبلا شناسائی شده و تحت درمان داروئی قرار دارند نظیر اندازه گیری لود ویروس HIV و شمارش سلولهای میتلا برای ارزیابی دفاع بدن در سازمان انتقال خون انجام می شود.که در این زمینه دستگاههای جدید خریداری شده است همچنین آزمایشگاه این سازمان به عنوان آزمایش مرجع سازمان بهداشت جهانی در منطقه در نطر گرفته شده است.
     
  
زن

 
داروهاي بيماري ايدز درايران به صورت رايگان توزيع مي‌شود
معاون سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت : با وجود كمبود منابع مالي، داروهاي بيماري ايدز در كشور به صورت رايگان توزيع مي‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازايرنا ، "سيد مويد علويان" روز شنبه در مراسم روز جهاني ايدز با انتقاد از اين كه برخي از رسانه‌هاي خارجي ادعا مي‌كنند داروهاي ايدز در ايران گران است ، افزود:
تمام داروهاي وارداتي و دو نوع داروي توليد داخل براي بيماري ايدز در كشور به صورت رايگان و بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي در ميان بيماران توزيع مي‌شود.
وي با بيان اين كه تشكل‌هاي غيردولتي در پيشگيري و كنترل "اچ آي وي" مثبت نقش موثري دارند ، افزود :
زدودن ننگ و عار از يك فرد مبتلا به‌اچ‌آي‌وي مثبت از مهمترين كارهايي است كه وزارت بهداشت با اجراي برنامه‌هاي اساسي و اطلاع رساني در سطح جامعه انجام داده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت :
بيمار مبتلا به "اچ آي وي مثبت" كه از طريق اعتياد تزريقي به آن مبتلا شده، يك بيمار است نه مجرم و ما بايد سعي كنيم تا تمام افراد مبتلا را تحت پوشش برنامه‌هاي حمايتي قرار دهيم و از گسترش اين بيماري جلوگيري كنيم.
علويان ، تدوين برنامه دوم استراتژيك كنترل گسترش ايدز ، اجراي پروتكل پايش و ارزشيابي برنامه كنترل ايدز، انجام طرح ارزيابي نگرش سياست مداران و مسوولان نسبت به ايدز و راه‌اندازي برنامه نظام مراقبت رفتاري در معتادان تزريقي در ‪ ۱۳منطقه دانشگاهي را از فعاليت‌هاي انجام شده وزارت بهداشت ذكر كرد
     
  
زن

 
4برابرشدن مبتلايان به ایدز باجدي نگرفتن پيشگيري‌ها
معاون سلامت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه از سال 1990 تا 2005 ميلادي، تعداد مبتلايان به بيماري ايدز در جهان چهار برابر شده است، هشدار داد:
چنانچه برنامه‌هاي پيشگيري به طور جدي دنبال نشود، ممكن است در مدت كمتر از 15 سال اين ميزان نيز چهار برابر افزايش يابد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مويد علويان در همايش روز جهاني ايدز كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به آمار شيوع بيماري ايدز در جهان و ايران، گفت:
در سال 1990 تعداد اين بيماران 150 هزار نفر و در سال 2000، 4/6 ميليون نفر در آسيا بود كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2010، تعداد مبتلايان به ويروس HIV/ ايدز در آسيا 10 ميليون نفر باشد.
وي همچنين، گفت:
در حال حاضر بيشترين مبتلايان به ايدز در آسيا در دو كشور هند و چين به سر مي‌برند.
علويان با بيان اين كه براي انتقال ايدز راه‌هاي متعددي وجود دارد، گفت:
عمده نگراني‌ها در مورد افرادي است كه داراي رفتارهاي پرخطر جنسي هستند؛ چرا كه اين افراد در جامعه زندگي مي‌كنند و به راحتي مي‌توانند ساير مردم را نيز مبتلا كنند.
وي افزود:
البته مي‌توان از بروز بيماري HIV در اين افراد جلوگيري كرد؛ به طوري كه در بسياري از كشورهاي جهان از جمله تايلند توانسته‌اند با حمايت‌هاي مالي و معنوي، رشد اين بيماري را از طريق آميزشي منفي كنند.
معاون سلامت وزير بهداشت با تاكيد بر اين كه در كشور ما الگوي غالب انتقال ويروس HIV همچنان اعتياد تزريقي است، گفت:
بر اين اساس در دو سال گذشته بسياري از معتادان تزريقي را تحت پوشش درمان قرار داديم. به طوري كه تا پيش از آن تنها پنج هزار معتاد تزريقي توسط وزارت بهداشت درمان مي‌شدند، حال آن كه اين تعداد در حال حاضر به بيش از 30 هزار نفر افزايش يافته است.
وي در عين حال يادآور شد:
در درجه نخست بايد از بروز اعتياد تزريقي در افراد جلوگيري كرد و چنانچه فردي مبتلا به اعتياد تزريقي شد بايد از ابتلاي وي به ايدز و در پي آن آلوده كردن اين ويروس جلوگيري شود.
علويان در اين زمينه به تاكيد مسوولان در مورد لزوم پيشگيري از شيوع بيماري ايدز در كشور اشاره كرد و يادآور شد:
ما نمي‌خواهيم قبح عمل خلاف اخلاق از بين برود اما بايد بپذيريم كه در صورت اقدامات پيشگيرانه از بروز اين گونه رفتارها، مي‌توانيم از بروز بيماري ايدز جلوگيري كنيم.
وي در اين رابطه به فردي كه داراي رفتار پرخطر تغذيه‌اي است، اشاره كرد و گفت:
اين فرد در صورتي كه دچار سكته شود، بايد تحت درمان قرار گيرد. در مورد افراد داراي رفتارهاي پرخطر نيز چنين است اين افراد چنانچه دچار HIV شوند بايد تحت مراقبت و درمان قرار گيرند. علاوه بر اين كه HIV برخلاف سكته قلبي قابل سرايت به ديگران نيز هست.
به گزارش ايسنا، معاون سلامت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه با بيان اين كه تعداد مبتلايان شناسايي شده به ويروس HIV/ ايدز بر اساس آخرين آمار موجود حدود 16 هزار نفر است، اضافه كرد: تعداد اين افراد حدود 70 هزار نفر برآورد مي‌شود.
وي، مهمترين عامل شيوع ايدز را اعتياد تزريقي عنوان كرد و گفت:
در دو سال گذشته برنامه‌هاي درمان معتادان تزريقي به ويژه در زندانها دنبال شده است.
     
  
زن

 
برای مهار ایدز همه باید در همه روزها به یاد آن باشند
مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز از تمامی مدرم جهان درخواست نمود در همه روزهای سال به یاد ایدز باشند تا بتوان امیدوار بود که به هدف جهانی «دسترسی همگانی به پیشگیری، درمان،مراقبت وحمایت در رابطه با اچ آی وی» دست پیدا کنیم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر در پیام دکر پیتر پیوت آمده است:امروز میلون ها نفر در سراسر جهان در مراسم بیستمین روز جهانی ایدز شرکت خواهند کرد. برخی افراد ممکن است در تمام طول سال تنها همین یک روز به یاد ایدز باشند اما برای بسیاری ایدز جزئی از زندگی روزمره است.
از نخستین روز جهانی ایدز در سال 1988(1367) که سازمان جهانی بهداشت همه را برای پیوستن به اقدام مشترک جهانی در برابر این بیماری فراخواند، ایدز به یکی از مهمترین مسائل روز بدل شده است.
در این مدت ایدز گسترش یافته وبه همه گیری جهانشمول بدل شده و شیوع آن در میان زنان نیز افزایش یافته است. در سال 1988 بیشتر موارد گزارش شده اچ آی وی کماکان در ایالات متحده و عمدتا درمیان مردان متمرکز بود اما امروز اچ آی وی در همه کشورهای جهان حضور دارد و نیمی از آنهایی که با اچ آی وی زندگی می کنند، زن هستند.
در عین حال پاسخ و اقدامات در برابر اچ آی وی و ایدز نیز به پدیده ای جهانی بدل شده است. سال گذشته کشورهای عضو سازمان ملل متحد تعهد کردند که با گسترش خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت وحمایت به سمت دسترسی همگانی حرکت کنند. اینک بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در کشورهای در حال توسعه داروهای عمرافزای ضد ترو ویروسی دریافت می کنند. همین تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی در بسیاری کشورها رو به کاهش است.
چالش پیش روی ما اینک تداوم بخشیدن به این تعهدات واقدامات است و توجه کردن به ایدز در صدر اقدامات روزمره خود، پیشگام بودن در این زمینه در سطح ملی و محلی است. هر گونه اهمال در این مورد مرگبار خواهد بود همانطور که تعلل جهانی برای مقابله با این همه گیری خود منشا همه گیر شدن و گسترش بیشتر است. با وجود پیشرفت هایی که شاهد آن هستیم نباید فراموش کنیم که هنوز راه درازی در پیش است.
کماکان شاهد کمبود جدی منابع برای ایدزه هستیم. تبعیض وانگ زنی در مورد ایدز هنوز شایع است در نتیجه دو سوم کسانی که به درمان ضد تروویروسی نیاز دارند از دسترسی به آن محرومند. از هر ده نفری که درمعرض خطر ابتلا به آچ آی وی قرار دارند کمتر از یک نفر به راه های محافظت از سلامت خویش دسترسی دارد.
     
  
زن

 
ويروس ايدز درايران درمرحله‌اپيدمي متمركزاست
متخصص بيماريهاي عفوني در كرج گفت: ويروس ايدز "اچ آي وي "در ايران در مرحله اپيدمي متمركز است و مي‌توان با راهكارهاي مناسب آن را كنترل كرد.

دكتر"محمدعلي دادآفرين " روز يكشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود:
مرحله اپيدمي متمركز به اين معناست كه شيوع اين بيماري در بين يك يا چند گروه خاص جمعيتي از جمله معتادان تزريقي است.
وي تصريح كرد:
طبق آمارهاي موجود ميزان شيوع اين بيماري در بين جمعيت عمومي كشور كمتر از يك درصد است.
دادآفرين گفت :
تشخيص آزمايشگاهي اين بيماري به چهار روش است كه شامل آزمايش "الايزا" ، "وسترن بلات "، "آرتي پي سي آر" و "پي ‪ " ۲۴است.
وي ادامه داد:
با توجه به دسترسي آسان به روش‌هاي الايزا و وسترن بلات ، اين دو روش معمولا" در ايران مورد توجه قرار دارد.
اين متخصص در خصوص درمان عفونت اچ آي وي اظهار داشت:
در شرايط كنوني هدف كلي از درمان، حداكثر مهار تكثير ويروس در بدن است، زيرا اين ويروس در مقابل داروها مقاومت زيادي دارد.
وي يادآورشد:
موثرترين رژيم دارويي براي كنترل بيماري ايدز درحال حاضر متشكل از سه دارو است كه اين داروها فقط در مهار آنزيم‌هاي مختلف بيماري نقش دارند.
دادآفرين با بيان اينكه پيشگيري از بيماري ايدز بهترين راهكار براي مقابله با شيوع‌اين بيماري است، گفت:
ارايه آموزش‌هاي عمومي، ايجاد امكانات آزمايشگاهي و مشاوره براي افراد داوطلب آزمايش، انجام برنامه‌هاي كاهش آسيب براي معتادان تزريقي و كنترل سلامت خون و فرآورده‌هاي خوني از مهمترين راهكارهاي پيشگيري از اين بيماري است.
متخصص بيماريهاي عفوني كرج يادآورد شد:
كنترل رفتارهاي پرخطر جنسي از طريق راههاي مناسب از ديگر مواردي است كه در پيشگيري از انتقال ويروس ايدز موثر است
     
  
زن

 
برنامه‌ وزارت بهداشت براي پيشگيري از ايدز





رئيس اداره ايدز و بيماري هاي آميزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، برنامه‌هاي پيشگيري از بيماري ايدز در كشور را تشريح كرد.
دكتر" عباس صداقت" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه ايدز درمان قطعي ندارد، گفت: به همين دليل پيشگيري از بروز اين بيماري، راحت تر و ارزان تر از درمان آن است.
وي، افزايش سطح دانش و آگاهي جامعه را نخستين برنامه راهبردي وزارت بهداشت معرفي كرد و افزود: در چارچوب اين برنامه تلاش مي ‌شود تا افراد رفتارهاي پرخطر را بشناسند و با راه هاي پيشگيري و مقابله با آن آشنا شوند.
صداقت گفت: در همين راستا، هم ‌اكنون وزارت بهداشت با رسانه‌هاي همگاني، به ويژه صدا و سيما برنامه‌هايي را در جهت افزايش آگاهي مردم درباره ايدز اجرا مي‌ كند.
وي ساخت سريال، تيزرهاي تبليغاتي،انتشار مقالات و انجام مصاحبه در زمينه خطرات ابتلا به ايدز را از برنامه‌هايي ذكر كرد كه هم اكنون در جهت افزايش آگاهي و دانش مردم درباره اين بيماري انجام مي ‌شود.
صداقت، بحث سالم‌ سازي خون را نيز از ديگر برنامه‌هاي پيشگيرانه معرفي كرد و گفت: با توجه به آنكه نخستين مورد ايدز از طريق فرآورده‌هاي خوني وارد كشور شد، اين برنامه از اهميت خاصي برخوردار است.
وي افزود: هم اكنون سازمان انتقال خون نظارت دقيق بر سالم‌ سازي فرآورده‌هاي خوني دارد و پروسه رسيدن اين فرآورده‌ها به صورت سالم به بيمار، به شدت كنترل مي‌ شود.



شناسايي مبتلايان به ايدز

اين مسئول در وزارت بهداشت، شناسايي مبتلايان به ايدز و همكاري آنان با كارشناسان اين وزارتخانه را از ديگر برنامه‌هاي پيشگيرانه ذكر كرد.
صداقت، توضيح داد: به دليل اينكه افراد مبتلا به ايدز به سختي در دسترس هستند، كارشناسان اداره ايدز از طريق سايت‌هاي مشخص، دانشگاه هاي علوم پزشكي و كلينيك‌هاي بيماري هاي رفتاري، اقدام به شناسايي اين افراد مي ‌كنند.
وي گفت: پس از شناسايي اين افراد، به آنان درباره خطرات شيوع ايدز و راه هاي كاهش ابتلا به اين بيماري و رفتارهاي پُر خطر آموزش داده مي‌ شود و از آنان خواسته مي ‌شود تا همسانان خود را نسبت به اين برنامه‌ها آگاه كنند.
صداقت افزود: وزارت بهداشت همچنين سرنگ يك بار مصرف، سوزن، پنبه، الكل و كاندوم در اختيار اين افراد قرار مي ‌دهد و كلينيك‌هاي بيماري‌هاي رفتاري را كه خدماتشان رايگان است به آنان معرفي مي ‌كند.
رئيس اداره ايدز و بيماري هاي آميزشي وزارت بهداشت با اظهار اينكه هم اكنون در تمامي استان ها يك مركز مشاوره بيماري هاي رفتاري وجود دارد،اظهار داشت: مبتلايان به ايدز مي ‌توانند به اين كلينيك‌ها مراجعه كرده، از خدمات آن بهره‌مند شوند.
وي تأمين داروهاي مرتبط با ايدز را از ديگر برنامه‌هاي پيشگيرانه وزارت بهداشت معرفي كرد و گفت كه از سال 81 تا کنون به تدريج اعتبارات مورد نياز براي تأمين داروهاي مرتبط با ايدز از ? 18به 40 درصد افزايش يافته است.
صداقت افزود كه تمامي داروهاي مورد نياز براي بيماران مبتلا به ايدز، به صورت رايگان در اختيار آنان قرار مي ‌گيرد.
اين مسئول در وزارت بهداشت با اظهار اينكه مصرف اين داروها، حجم ويروس را در بدن كم مي ‌كند، گفت: اين داروها زمان مرگ بيمار را هم به تأخير مي‌ اندازد.
رئيس اداره ايدز و بيماري هاي آميزشي وزارت بهداشت از مدارس به عنوان يكي از محيط هاي مناسب براي اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از ايدز نام برد و اظهار داشت: امسال با همكاري آموزش و پرورش، بسته‌هاي آموزشي در زمينه رفتارهاي پُر خطر و مهارت‌هاي زندگي تدارك گرديده كه در قالب 60 برنامه، بين دانش آموزان مقاطع متوسطه توزيع مي‌ شود.
وي افزود: وزارت بهداشت به آموزش و پرورش پيشنهاد داده است تا بحث مهارت‌هاي زندگي را كه آشنايي به بيماري ايدز را در بر مي‌ گيرد، در برنامه‌هاي درسي بگنجاند و از اين طريق الگوهاي فكري و رفتاري دانش آموزان را به سمت و سوي صحيح هدايت كند.
صداقت، در پايان از تدوين پروتكل ارائه شيرمصنوعي رايگان به مادران مبتلا به ايدز خبر داد و گفت: اين پروتكل را دفتر سلامت و جمعيت خانواده وزارت بهداشت تدوين كرده است تا مادارني كه مبتلا به ايدز هستند، براي شيردهي نوزاد خود از شير مصنوعي استفاده كنند.
     
  
زن

 
كنترل بيماري ايدز نيازمند يك كار دست‌جمعي است
بر اساس آمارهاي منتشره روزانه حدود شش هزار و ‪ ۸۰۰نفر در جهان آلوده به ويروس ايدز مي‌شوند و همچنين هر روز پنج هزار و‪۷۰۰نفر در جهان به علت اين بيماري مي‌ميرند.
روز به روز نيز بر شمار مبتلايان و قربانيان بيماري ايدز كه‌عمدتا مردان و زنان جوان و كودكان مي‌باشند، افزوده مي‌شود و اين موضوع سبب شده است كه يك وضعيت اضطراري و اسفبار در جهان بوجود آيد.
اين ويروس با آلوده كردن و با هدف قرار دادن عمدتا نسل جوان و مولد، اقتصاد و توسعه كشورهاي جهان بويژه كشورهاي جنوب و در حال توسعه را بشدت تحت تاثير قرار داده است.
وجود مشكلات عميق اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي از جمله حاشيه‌نشيني و بي خانماني، فقر و بي‌سوادي موجب تشديد اشاعه بيماري ايدز در كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم شده است.
ضمن اينكه مشكلات ياد شده بويژه فقر سبب شده است كه مبتلايان به بيماري ايدز در اين كشورها، نتوانند از راهها و داروهاي جديد مقابله با اين بيماري مهلك استفاده كنند.
به گفته دست‌اندركاران امر، آمارهاي منتشره درباره مبتلايان به بيماري ايدز و رشد سريع اين بيماري، بسيار نگران‌كننده بوده و نياز است كه سطح آگاهي مردم جهان از جمله مردم كشور خودمان را در زمينه اين بيماري و راههاي انتقال آن بالا برده شود.
براساس آخرين آمار منتشر شده از سوي مركز بهداشت استان گيلان، تاكنون ‪۸۱ بيمار مبتلا به ايدز در گيلان شناسايي شده است.
ازاين تعداد بيمار ايدزي شناخته شده در استان گيلان دو نفر زن هستند كه اين بيماري را از همسران خود گرفتند.
از اين تعداد بيمار شناخته شده در استان گيلان، تاكنون ‪ ۲۳نفر جان خود را از دست داده‌اند.
‪۸۶درصد از افراد شناخته شده به ايدز در گيلان، از طريق تزريقات آلوده "معتادان تزريقي"، ‪ ۸/۸درصد از طريق خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده و بقيه از طريق روابط جنسي به اين بيماري مبتلا شده‌اند.
حدس زده مي‌شود كه شمارافراد مبتلا به بيماري ايدز در استان گيلان بيشتر از رقم شناسايي شده، يعني حدود ‪ ۴۰۰نفر باشند.
ايدز بيماري است كه توسط ويروسي به نام اچ آي وي "‪ "HIVمنتقل مي‌شود.
اين ويروس به تدريج قدرت دفاعي بدن را ضعيف مي‌كند به طوري كه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهايت منجر به مرگ مي‌شود.
تماس جنسي با فرد مبتلا بدون استفاده از كاندوم، استفاده مشترك از وسايل تزريق و يا ساير ابزار تيز و برنده مثل تيغ و سوزن خالكوبي، انتقال خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده و از مادر مبتلا به نوزاد در طول حاملگي، زايمان و شيردهي از راههاي شناخته شده انتقال ويروس اين بيماري است.
به گفته كارشناسان امر، خويشتنداري درزمان تجرد، وفاداري به‌همسر، پرهيز از مصرف مواد مخدر يا محرك زا، خودداري از مصرف تزريقي مواد مخدر، عدم استفاده مشترك از وسايل تيز و برنده مثل تيغ اصلاح، سوزن خالكوبي و وسايل تزريق به صورت مشترك از جمله راههاي جلوگيري از ابتلا به ويروس اچ آي وي است.
به گفته آنان، براساس تحقيقات صورت گرفته ويروس بيماري ايدز از طريق استفاده از لباس يا ساير وسايل شخصي افراد مبتلا مثل حوله، بستر و شانه، زندگي كردن يا خوابيدن در اتاق افراد مبتلا، در آغوش گرفتن يا بازي كردن با نوزاد يا كودك مبتلا، شناكردن در استخر شنا، رودخانه يا چاله آب با شخص يا اشخاص مبتلا، قرارگرفتن در معرض سرفه يا عطسه افراد مبتلا، استفاده مشترك از موادغذايي ، فنجان‌ها و ظروف غذاي فرد مبتلا، منتقل نمي‌شود.
به‌گفته دكتر ارسلان داداشي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان گيلان با توجه به شعار روز جهاني ايدز با عنوان"هم پيمان در برابر گسترش ايدز پيشگام شويم"، همه با هم بايستي براي پيشگيري از اين بيماري تلاش كنيم.
داداشي گفت:
آموزش و اطلاع رساني، تامين سلامت خون، پيشگيري و درمان بيماريهاي آميزشي، تقويت زيرساخت‌ها از جمله راهبردهاي كشوري براي مبارزه با ايدز است.
وي اظهار داشت:
اطلاع رساني در زمينه ايدز، راههاي انتقال و پيشگيري از بيماري ايدز بايستي تكرار شود و هر روز بايستي در رابطه با ‪HIVصحبت شود.
وي باتاكيد برضرورت پيشگيري بيماري ايدز، خاطر نشان كرد: اين مهم زماني تحقق مي‌يابد كه به سطحي از آگاهي در خود و جامعه برسيم.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه بايستي اطلاع رساني در مدارس افزايش يابد، گفت:
سطح آگاهي واطلاعات دانش آموزان را بايستي در زمينه ايدزافزايش دهيم.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان گيلان افزود:
با توجه به كشف داروهاي جديد، هنوز درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان گيلان افزود:
همه بايد به اين مطلب توجه كنيم كه ما با بيماري ايدز مي‌جنگيم نه با بيمار ايدز.

وي افراد ايدزي را يك بيمار دانست و خاطر نشان كرد:
نبايد زماني كه بيمار ايدزي را مي‌بينيم با او مقابله كنيم.
وي با اشاره به هزينه بالاي داروي بيماري ايدزي، گفت: هزينه داروي يك بيمار مبتلا به ايدز در هفته ‪ ۱۵۰هزار تومان است كه البته يك ريال از بيمار دريافت نمي‌شود.
همچنين به گفته كارشناسان امر، حمايت بيشتري از سازمانهاي غيردولتي و شوراها در امر مبارزه با ايدز بايستي صورت پذيرد.
به گفته آنان كنترل و پيشگيري ايدز كاري دست‌جمعي است و براي كنترل اين بيماري عزم جدي، هماهنگي و همكاري همه دستگاههاي اجرايي را مي‌طلبد.
آنان معتقدند كه پيشگام بودن و شتاب بخشيدن به اقدامات مربوط به ايدز تنها به عهده سياستمداران و دستگاههاي ذيربط نيست، لازم است همه اقشار جامعه اعم از خانواده‌ها، سازمانها، نهادهاي دولتي، مردمي، روحانيون، معلمان، مديران مدارس، شوراهاي اسلامي و مديران اجرايي فعال شوند.
     
  
زن

 
پيشگيري از ايدز با تغذيه صحيح و ...


پيش‌گيري از عفونت HIV :
با توجه به شعار معروف سازمان بهداشت جهاني (WHO) در رابطه با AIDS که عبارت است از: «ايدز واکسن ندارد، درمان قطعي ندارد، تنها راه مبارزه، پيشگيري است» مي‌توان به اهميت نقش پيشگيري در بيماري ايدز پي‌ برد. به عبارتي در حال حاضر تنها سلاح موثر در برابر انتشار اين بيماري کشنده، آموزش عمومي و پيشگيري از بروز آن است.
- در چند جامعه که در معرض خطر بالاي عفونت HIV قرار داشتند (مانند مردان هم‌جنس باز در ايالات متحده و اروپاي غربي) تعديل رفتاري و پيروي از تجارب جنسي ايمن‌تر ، با کاهش ميزان بروز عفونت همراه بوده است و با توجه به اين که يکي از شايع‌ترين راه‌هاي انتقال بيماري ايدز در سراسر جهان، از طريق جنسي است، بهترين راه پيش‌گيري از آن پايبندي به اصول اخلاقي و خانوادگي و اجتناب از بي‌بند وباري جنسي است. استفاده از کاندوم در تماس‌هاي جنسي مشکوک تا حدي مي‌تواند از انتقال بيماري جلوگيري کند.
- همان‌طور که بيان شد يکي از راه‌هاي مهم انتقال بيماري، استفاده از سر سوزن‌هاي مشترک به خصوص در معتادان ترزيقي است. بنابراين بايد از استفاده ي مجدد سرنگ‌هاي يک بار مصرف به ‌طور جدي خودداري شود و قبل از به کار بردن هر گونه وسيله سوراخ کننده مانند سوزن خال کوبي، تيغ سلماني، مسواک و ... از عدم آلودگي و استريل بودن آن اطمينان حاصل کرد.
- بهتر است خانم‌هايي که تمايل به بارداري دارند، از سلامت خود (عدم ابتلاء به عفونت HIV) اطمينان حاصل کرده و سپس اقدام به بارداري کنند. بررسي‌هاي انجام شده نشان داده است که درمان زنان آلوده به HIV با يکي از داروهاي ضدويروسي به نام زيدوودين به مدت 6ماه، خطر انتقال عفونت از مادر به نوزاد را حدود 67 درصد کاهش مي‌دهد (از 25 درصد به 8 درصد مي‌رساند).
- بهتر است تست‌هاي تشخيص بيماري ايدز براي کليه افرادي که قصد ازدواج دارند (براي بررسي سلامت کامل آنها از ابتلاء به عفونت HIV) مانند ساير تست‌هاي قبل از ازدواج انجام شود.
- افرادي که در مراکز بهداشتي- درماني و آزمايشگاه‌ها شاغل هستند (پزشکان و پيراپزشکان) احتياط لازم را به عمل آورده و از عينک‌هاي مخصوص و دستکش و ... استفاده کنند.

نقش‌ تغذيه در پيش‌گيري از ابتلاء به عفونت :HIV
همان‌طور که گفته شد ايدز يک بيماري کشنده و غيرقابل درمان است که به دنبال حمله به سيستم ايمني و نقص موجود در سيستم دفاعي بدن منجر به مرگ مي‌شود. بنابراين يکي از مهم‌ترين مسائل، افزايش قدرت سيستم ايمني در افراد سالم و جلوگيري از سوء تغذيه و بالا بردن مقاومت بدن است. بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد که يکي از علل عمده ي افزايش بروز بيماري ايدز در کشورهاي آفريقايي نسبت به ساير مناطق دنيا، سوء تغذيه و پايين بودن سطح ايمني آن‌ها به عفونت است.
بدن انسان از طريق سدهاي غيراختصاصي (مثل پوست، غشاهاي مخاطي، سلول‌هاي فاگوسيت) و هم‌چنين پاسخ‌هاي اختصاصي دفاعي مثل آنتي‌بادي‌ها و ... توانايي شناسايي و دفاع از خود در برابر حمله مواد خارجي را دارند و بدين‌وسيله در برابر بيماري‌ها مقاومت مي‌کند. حال اگر هر کدام از سدهاي دفاعي اختصاصي و غيراختصاصي به علت اشتباه در نحوه تغذيه و استفاده ي نادرست از مواد غذايي دچار اختلال شود، فرد به علت نقص ايمني، سريع‌تر از بقيه ي افراد به بيماري مبتلا مي‌شود.
ويتامين‌هاي آنتي‌اکسيدان مثل ويتامين C ، ويتامين E و بتاکاروتن (پيش ويتامين A) در جلوگيري از ايدز، سرطان و تمام بيماري‌هايي که به واسطه نقص سيستم ايمني ايجاد مي‌شوند نقش مهمي به عهده دارند.
به‌طور مثال کمبود پروتئين، سلول‌هاي ايمني و آنتي‌بادي‌ها را کاهش مي‌دهد. وجود آهن براي عملکرد بهتر سيستم ايمني ضروري است و سلنيوم توليد آنتي‌بادي را تسريع کرده و عملکرد سلول‌هاي ايمني را حمايت مي‌کند.
از ساير املاح موثر مي‌توان به مس اشاره کرد که کمبود آن باعث افزايش ميزان عفونت به ويروس HIV مي شود. هم‌چنين کمبود منيزيم باعث اختلال در ميزان پاسخ ايمني، هورموني و سلولي در مبارزه با بيماري‌ها (به‌خصوص ايدز) ميگردد.
پوست به‌عنوان سد ايمني اول در جلوگيري از ورود عوامل بيماري‌زا نقش مهمي دارد. دو اسيد آمينه آرژينين و گلوتامين نيز در بهتر عمل کردن سيستم ايمني نقش مهمي داشته و دو يون منيزيم و منگنز، علاوه بر آهن و سلنيوم در بهبود اعمال سيستم ايمني اهميت دارند.
ويتامين‌هاي آنتي‌اکسيدان مثل ويتامين C ، ويتامين E و بتاکاروتن (پيش ويتامين A) در جلوگيري از ايدز، سرطان و تمام بيماري‌هايي که به واسطه نقص سيستم ايمني ايجاد مي‌شوند نقش مهمي به عهده دارند. کمبود ويتامين B6 نيز در کنار کمبود ويتامين‌هاي آنتي اکسيدان در کاهش سطح دفاعي اهميت دارد.
دو اسيد چرب به نام‌هاي امگا 3 (OMEGA-3) و امگا 6(OMEGA-6) که در روغن کبد ماهي و ماهي يافت مي‌شوند، نيز براي کارآيي بهتر سيستم ايمني لازمند. کمبود امگا 3 باعث سرکوب پاسخ آنتي‌بادي‌ها و از بين رفتن تدريجي سيستم دفاعي مي‌شود. هم‌چنين تأثير پاسخ سلول‌هاي ايمني (T-CELL)را کاهش مي‌دهد.
مصرف ميوه‌ها و سبزيجات خام بايد محدود شود، زيرا خطر آلودگي با ميکروارگانيسم‌ها در اين افراد وجود دارد. هم‌چنين بايد از مصرف غذاهاي بيرون از منزل به‌طور جدي خودداري کنند.
با توجه به مطلب فوق مي‌توان نتيجه گرفت که استفاده مناسب از ميوه‌ها، سبزيجات، ويتامين‌ها و مواد معدني و ساير مواد مي‌تواند نقش بسيار مهمي در پيش‌گيري از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف از جمله ايدز داشته باشد. هم‌چنين بايد توجه داشت که بعضي غذاها داراي طعم و ظاهري خوب بوده، ولي از لحاظ کيفيت غذايي بسيار پايين هستند و نه تنها مواد مغذي و لازم را تأمين نمي‌کنند، بلکه خود به‌عنوان عامل از بين برنده اين مواد مغذي هم عمل مي‌کنند.
درمان تغذيه‌اي براي به تعويق انداختن پيش رفت بيماري ايدز:
براي به تعويق انداختن پيشرفت ايدز در بيماران مبتلا، يک رژيم غذايي حاوي کالري و پروتئين فراوان مورد نياز است. اين مقدار نياز در حدود يک و نيم برابر نياز يک فرد عادي با همان وزن و سن و شرايط به کالري و پروتئين است. از طرفي مصرف مکمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني براي تمامي بيماران مبتلا به ايدز توصيه مي‌شود. مقدار نياز يک بيمار ايدزي به ويتامين و املاح حداقل دو برابر نياز يک فرد عادي است. از ميان ويتامين‌هاي مختلف، B12 , B6 و فولات (اسيدفوليک) از اهميت بالاتري برخوردارند. مصرف سلنيوم نيز در بيماران ايدزي بسيار پراهميت است.
اين بيماران بايد غذاي مصرفي خود را در مقادير کوچک و در دفعات متعدد ميل کنند و هر گونه سوء جذبي بايد در آن‌ها مورد توجه قرار گيرد.
اين بيماران به علت نقص ايمني و استعداد بالاي ابتلا به عفونت‌هاي مختلف، بايد در مصرف مواد غذايي دقت فراوان داشته باشند. مصرف ميوه‌ها و سبزيجات خام بايد محدود شود، زيرا خطر آلودگي با ميکروارگانيسم‌ها در اين افراد وجود دارد.
هم‌چنين بايد از مصرف غذاهاي بيرون از منزل به‌طور جدي خودداري کنند.
     
  
صفحه  صفحه 7 از 14:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  13  14  پسین » 
علم و دانش

ایدز و مسائل مربوط به آن

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA