انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
Sexology - سکسولوژی
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین »

Youthful Deadlock | بن بست های جوانان


مرد

 
درخواست تاپیک با نام"بن بست"رو دارم

این تاپیک به بررسی مشکلات نوجوانان در دوران بلوغ،خود ارضایی،مشکلات و بیماری های روحی و روانی و دغدغه های فکری پرداخته میشه.
هله
     
  
مرد

 
دوران بلوغ
بلوغ چیست؟

بلوغ به معنی رشد یافتن وبه کمال رسیدن کودک است که با داخل شدن به سن بلوغ در وضع ظاهر و رفتار او تغیرات مهمی به وجود می آید و ازدوران کودکی جداشده و پابه دوران جدیدی درزندگی خود یعنی دوران نوجوانی می گذارد...

مفهوم بلوغ و تفاوت آن با نوجوانی :

بررسی مفهوم بلوغ و نوجوانی از طرفی روانشناسان بلوغ و صاحب نظران حوزه های مورد برسی قرار گرفته است،اکثریت قریب به اتفاق صاحب نظران در مورد واژه های بلوغ و نوجوانی توافق ندارند و معمولاً پیدا کردن نظریه مشترک بین آنها کار سخت است،عمدتاً توجه به تغیرات جنسی در اکثریت تعاریف مورد تاکید بوده است و بلوغ را مرحله شروع تغیرات جسمی وجنسی دانسته اند که درآغاز نوجوانی اتفاق می افتد .

بالغ کیست؟

یک موجود زنده هنگامی بالغ تلقی می شود که جریانعادی رشد ونمو اوتکامل باشد و وظایفی هم در خور مقایسه با سایر همنوعان خود انجام دهد.

خصوصیات دوران بلوغ :

بلوغ یک مرحله مشخص و خاصی است که با تغیرات اشکار رشد و تکامل همرابوده که در دوره های دیگر چنین چیزی به نظر نمی خورد .

روانشناسان به این نظر است که در این دوره زندگی استعداد های مهمی که در سرشت انسان وجود دارد بروز میکند یعنی در مرحله ای از دوره جوانی و نوجوانی به موازات پدید آمدن مساله بلوغ ، تحولات بسیار مهمی در جسم و روان فرد ایجاد می شود که به جهت حساسیت خاصی که این مرحله از عمر دارد گاهی از آن به عنوان دوره بحران و یا آسیب پذیر ترین بخش زندگی یاد می کنند .

برخی از مردم تصور میکند که نوجوانان دمدمی مزاج ،ِ افراط گرا ، بی بندوبار ، پیرو مود و یا شورشی هستند در حالی که تمام این خصایص بخشی از بحران بلوغ محسوب می شود.

درواقع نوجوانان در این دوران به طور دایمی در حال تغیر و تکامل است از همین روست که ممکن است نظریات متفاوت و متعارض درهر دوران نسبت به موضوعات یکسان از خود نشان دهند و یا حالات روانی متفاوتی داشته باشند. گاهی بسیار پرشروشور وگاهی ارام و درونگرا .

در همین دوران است که نوجوانان باید با یکی از مهم ترین بحران های روانی زندگی خود رودرو شود (بحران بلوغ) . بحرانبلوغ ، بخشی از خصیصه طبیعی این دوران ، انقلابی است که اگر نوجوان موفق شد به خوبی با آن رودررو شود در مرحله جوانی با مشکلات کمتری رو برو خواهد شد .

در مورد دوران بلوغ روانشناسان خصوصیات زیادی ذکر میکند که از چند خصوصیات آن ذکر به عمل می آورم :

  • ‎ از نظر اخلاقی ، روح عرفان ، اخلاق و معنویت در نوجوان تجلی می یابد .
  • ‎ احساس فداکاری و مبارزه طلبی دارد .
  • ‎ درمقابل ناکامی ها حالت یاس و نومیدی دارد .
  • حالات خود اراستگی و خیال پردازی دارد .
  • ‎ نوجوان خود را کشف میکند یعنی حالت ((خودگردانی)) پیدا میکند.
  • ‎ معیار دوستی اش بیشتر بر مبنای عواطف شکل می گیرد.
  • ‎ به جنس مخالف گرایش و تمایل ارتباط پیدا می کند .
  • ‎نوجوان مسولیت پذیرمی شود ، اتخاذ تصمیم می کند و مسولیت اعمال خویش را بر عهده می گیرد .
  • ‎ نوجوان با دیگران به خصوص با همسالان ابراز همدردی نموده و دیگران را درک می کند .
  • ‎ ابتدایی نوجوانی دوره حساسیت است ، نوجوان با کوچک ترین تحریکی عصبانی می شود .
  • ‎ هیجان های دوره نوجوانی بسیار متغیر و متناقص هستند .
  • نوجوان دارای خلق و خوی کامل متنوع است .
  • ‎ در موقع خشم ، رفتار ظاهری خویش را نمی تواند کنترول کند ودارای حالت عدم تعادل عاطفی و هیجانی است .
  • ‎ تقلید نیز یکی از خصوصیات بلوغ است که نوجوان از طرز لباس پوشیدن اعتبار ، بازی ، کرکتر و حتی طرز تبارز هیجانات بزرگ سالان تقلید مینماید.

هله
     
  
مرد

 
بلوغ در دختران‎
بلوغ در دختران :

دوره نوجوانی از مهمترین و پرارزش ترین دوران زندگی هرفرد است و بلوغ به عنوان مرحله گذر از کودکی به بزرگسالی به شمار می رود،این دوران ،دوره تکوین شخصیت است وانسانهای موفق وسالم اجتماع مامعمولا انسانهایی است که این مرحله اززندگی خود رابا سلامت نفس ،آرامش وواقع بینی گذرانده اند.

بلوغ به معنای رشد یافتن و به کمال رسیدن کودک است ، با ورود به سن بلوغ در وضع ظاهر و رفتار او تغییرات مهمی به وجود میآید و از آن پس از دوران کودکی جدا شده و پا به دوران جدیدی در زندگی خود یعنی دوران نوجوانی میگذارد. دوره بلوغ برای دخترها دوره بسیار مهم و حساسی در زندگی شان به شمار می رود. آنان با ورود به سن بلوغ شاهدتغییرات زیادی در وضعیت ظاهری، روانی و رفتارهای اجتماعی خود می باشند.

این دوره با پیدایش صفات ثانویه جنسی شروع می شود و تا تكمیل بلوغ جسمانی ادامه می یابد. در این دوره تغییرات فیزیكی مهمی در بدن دخترها رخ می دهد كه منجر به ایجاد تغییرات بافت چربی در بدن، رشد سریع استخوان ها، بلند شدن قد و بروز تغییرات جنسی - جسمی خواهد شد.

زمان شروع نشانه های بلوغ در دختران با توجه به نوع تغذیه، آب و هوای محل زندگی، شرایط روحی و روانی و مهمتر از همه خصوصیاتی که از والدین خود به ارث میبرند، متفاوت است. اولین علامت بلوغ در دختران رشد پستانهاست و دومین علامت رشد موهای ناحیه آلت و موهای زیر بغل و بالاخره عادت ماهانه یا قاعدگی میباشد.

تغیرات جسمانی ناشی از بلوغ در دختران :

بلوغ شامل یكسری تغییرات متوالی است كه در فاصله زمانی ۱۶ _ ۹ سالگی رخ می دهند. چنانچه این تغییرات قبل از ۹ سالگی آغاز شوند، تحت عنوان «بلوغ زودرس» و اگر بعد از ۱۶ سالگی شروع شوند، «بلوغ دیررس» نامیده می شوند.

اولین نشانه بلوغ در یك دختر، رشد جوانه سینه ای است كه بین سنین ۱۳ _ ۹ سالگی(به طور متوسط ۱۱ سالگی) شروع می شود و تقریباً به طور همزمان بارشد موهای زیر بغل و ناحیه آلت ظاهر می شود.

برخی از دخترها شروع به عرق كردن می كنند و هرچه بزرگ تر می شوند ، بوی عرق آنها نیز فرق می كند. معمولاً آخرین تغییری كه در سیر تكاملی بلوغ رخ می دهد، «قاعدگی» یا «عادت ماهیانه»(menstruation) است كه نشان می دهد دختر به حداكثر رشد نوجوانی و بلوغ خود رسیده است.

مجموعه این تغییرات ناشی از ترشح هورمون استروژن تخمدان ها است كه منجر به تخمك گذاری و خونریزی های ماهیانه می شود. تخمك گذاری معمولاً ۲ _ ۱ سال بعد از شروع قاعدگی ایجاد می شود و دختر را برای ازدواج و حاملگی آماده می كند. دستگاه تولیدمثل در دخترها شامل، رحم (محلی كه جنین در آن رشد می كند)،مهبل (مجرایی كه از رحم به خارج كشیده می شود)، دهانه رحم (مجرای اتصالی از رحم به مهبل)، تخمدان ها ( اندام هایی كه همه تخمك ها در آن نگهداری می شوند) و لوله فالوپ كه از تخمدان ها تا رحم امتداد یافته اند، است.
در هریك از تخمدان های بدن دختر تقریباً ۴۰۰۰۰۰ تخمك وجود دارد كه از هنگام تولد دختر در تخمدان های كوچك او وجود دارند. هر تخمك به اندازه سر سوزن است و در زمان معینی از تخمدان و لوله های تخمدانی (فالوپ) حركت می كند و خود را به رحم می رساند. با نزدیك شدن بلوغ، تخمدان ها با تاثیر گرفتن از هورمون های ترشح شده از مغز، شروع به فعالیت می كنند.

نخستین نشانه فعالیت تخمدان ها این است كه تقریباً هر ماه یكی از تخمك ها شروع به رشد، بلوغ و حركت به سوی رحم می كند و پریودهای ماهیانه آغاز می شود. هم زمان با حركت تخمك از تخمدان، رحم شروع به ساختن آستری از بافت خونی تازه می كند تا فضای رحم را برای باروری تخمك آماده سازد.

چنانچه عمل باروری در این هنگام رخ ندهد، تخمك در رحم نمی ماند و به همراه آستر رحم (بافت خونی) از طریق دهانه رحم وارد مهبل می شود و از بدن خارج می گردد. حدود دو هفته بعد تخمك دیگری به همین ترتیب از تخمدان دیگر آزاد می شود و پس از طی همین سیكل، مجدداً دفع می شود. ریزش خون درون رحم حدود ۸ _ ۲ روز طول می كشد كه در خانم ها و دخترها متفاوت است. مقدار آن به طور متوسط ۳۰ میلی متر (۶ _ ۴ قاشق غذاخوری) است.
طول مدت پریود در دخترها (و البته درخانم ها) متغیر است و از ۲۲ روز تا ۳۵روز طبیعی تلقی می شود، ولی به طور متوسط این فاصله ۲۸ روز است.

اولین قاعدگی :

سن شروع پریودهای ماهیانه به طور دقیق قابل پیش بینی نیست، اما در اغلب موارد تابع الگوی خانوادگی است، یعنی اگر پریود مادر زود شروع شده باشد، این احتمال وجود دارد كه فرزنددختر هم زود پریود شود. در صد سال گذشته، سن شروع پریود در دخترها كم شده است.

ممكن است این امر به دلیل تغذیه بهتر و سلامت جسمانی دخترها باشد. امروزه سن میانگین شروع پریودهای ماهیانه حدود ۱۲ _ ۱۱ سالگی است. هنگامی كه اولین پریودها آغاز می شوند، ترشحات آن رنگ قرمز و روشن نیست، بلكه متمایل به قهوه ای و به مقدار كم است و غالباً منظم هم نیست.

برای بیشتر دخترها یك سال و یا حتی ۱۸ ماه طول می كشد تا خون ریزی ماهیانه آنها مرتب شود. بیشتر دخترها در حین روزهای پریودشان دچار دردهای جسمانی مثل دل درد، سرگیجه، سردرد، كمر درد و... می شوند.بیماری های عمده این دوره عبارتند از: قاعدگی دردناك (دیس منوره)، سندرم پیش از قاعدگی (پی.ام.اس) و عدم قاعدگی (آمنوره).

قاعدگی دردناک :

برخی از دخترها در طول روزهای پریود خود دچار انقباض های دردناك عضلانی می شوند كه از حالات بسیار ضعیف تا شدیدترین حالت را دربر می گیرد. علت این امر ترشح بیش از اندازه هورمون پروستاگلاندین است.

این هورمون با ایجاد انقباض های منظم و قوی در رحم موجب بیرون راندن جنین از رحم، هنگام زایمان می شود. برای تسكین این گونه دردها می توان با تجویز پزشك قرص های مسكن (مثل ایبوبروفن و یا مفنامیك اسید) استفاده نمود.

سندرم پیش از قاعدگی :

برخی از دخترها در روزهای پریود خود كج خلق، افسرده، بی حال، عصبانی وبسیار حساس می شوند. علت این امر بسیار پیچیده است؛ زیرا در روزهای پریود چندین عضو بدن و هورمون های مختلف آن دچار تغییرات گوناگونی می شوند.
تقریباً نیمی از دخترهایی كه احساس افسردگی می كنند، دچار كمبود نسبی ویتامین B۶می شوند كه می توان با مراجعه به پزشك علت دقیق و درمان آن را جویا شد.

قاعدگی دیر رس :

عدم وقوع قاعدگی اگر به دلیل حاملگی نباشد، معمولاً ناشی از بیماری های دستگاه سوخت و ساز بدن، ناهنجاری های كروموزومی، كم اشتهایی و یا بی اشتهایی مرضی است. پریود نشدن تا ۱۴ سالگی (و حتی تا ۱۷ سالگی) طبیعی است، اما در غیر این صورت باید به پزشك متخصص مراجعه نمود.
هله
     
  ویرایش شده توسط: mereng   
↓ Advertisement ↓
TakPorn
مرد

 
بلوغ در پسران
بلوغ در پسران :

بلوغ دوره کوتاهی را شامل می شود : بلوغ دوره نسبتاُ کوتاهی است و از ۲ تا ۴ سال طول می کشد و معمولاً به سه مرحله تقسیم می شود .

مرحله ی قبل از بلوغ :

در این مرحله صفات ثانویه جنسی پدیدار می شود ( پیدایش مو در صورت پسران و در ناحیه اندامهای تناسلی هر دو جنس و تغییر آهنگ صدا در پسران ) ولی اعضاء تناسلی و تولید مثل هنوز کاملاً رشد نکرده اند . این دوره که اوایل نوجوانی است سنین ۱۲-۱۰ سالگی را شامل می شود .

مرحله ی بلوغ جنسی :

در این مرحله ضمن ادامه بروز صفات ثانویه جنسی ، سلولهای جنسی هم پیدا می شوند و اسپرم های زنده در ادرار پسران یافت می گردد . این دوره که سنین ۱۴-۱۳ سالگی را در بر می گیرد ، اواسط نوجوانی است .

مرحله ی بعد از بلوغ :

در این مرحله صفات ثانویه جنسی کاملاً ظاهر شده اند و عمل اعضاء تناسلی و تولید مثل کامل است . این دوره که سنین ۱۹-۱۵ سالگی را شامل می شود ، اواخر نوجوانی است.

تغیر سریع بلوغ :

بلوغ یکی از دو مرحله در سرتاسر طولحیات زندگی هر فرد است که با تغییرات مشخص و رشد سریع در همه اندامهای بدن همراه است . ( مرحله دیگر از دو مرحله یاد شده ، دوره جنینی و شش ماه اول زندگی نوزاد است ) . این رشد سریع و ناگهانی یک تا دو سال قبل از اینکه پسر یا دختر به بلوغ جنسی برسند شروع می شود و شش ماه تا یک سال بعد از آن هم ادامه می یابد ، بنابراین دوره کامل این مرحله رشد سریع حدوداً سه سال طول می کشد .

تغییرات ناگهانی و سریعی که هنگام بلوغ اتفاق می افتد موجب سراسیمه شدن،‌ دستپاچگی و نگرانی نوجوانان می شود و در خیلی از موارد منجر به بروز رفتارهای ناهنجار و غیرمطلوبی در آنان می گردد .

بلوغ و منفی گرایی :

نوجوان در اوایل بلوغ دچار منفی بافی می شود و نگرش و رفتاری منفی در پیش می گیرد . جملاتی همچون « نه خودم از پسش برمی آیم » ، به من نگوئید چه کار بکنم و چه کار نکنم »، « کاری به کارم نداشته باشید » دراین دوره به وفور شنیده می شود . اینروش کوشش جدیدی است تا نوجوان به والدین و اطرافیان خود بگوید و بفهماند که جوانان افکار و رفتاری دارند که مربوط به خودشان است . منفی بافی در واقع وسیله ای کلامی برای بیان خشم است . والدین ممکن استدر این مرحله درباره انتخاب دوستان ، همسالان ، آداب معاشرت و اصول و اعتقادات با فرزندان خود مشاجره کنند . باید بدانیم افراد هر نسل از نظر نوع لباس و آرایش موها وانتخاب دوستان و رفقا با والدین خود اختلاف نظر دارند . البته والدین در طول حیات خود با استفاده از منابع و تجارب فراوان به باورها و اعتقاداتی رسیده اند که به آنها پای بندند ولی باید به آرامی وبا قابلیت انعطاف پذیری ، خودشان را با شرایط جدید وفق دهند ؛ زیرا در مواردی که نظرها وارزشهای والدین به میزان چشم گیری با عقاید نوجوانان متفاوت باشد احتمال پیدایش تعارض در نوجوان فزونی می گیرد و او را دچار سردرگمی می کند.

تفاوت در رسیدن به سن بلوغ :

بلوغ می تواند در هر زمانی بین ۱۰ تا ۱۹ سالگی اتفاق افتد ، ولی متوسط سن بلوغ در دختران ۱۱ سالگی است و پسران یک یا دو سال بعد از آن به سن بلوغ می رسند . این تفاوتها در سن بلوغ به همان اندازه که مربوط به خود فرد است به مسایل اجتماعی هم در هر دو جنس مربوط می شود .

چون در مراحل بلوغ ( قبل از بلوغ ، بلوغ جنسی ، و بعد از بلوغ ) نوجوان با تغییرات و مشکلاتی مواجه می شود ،‌ باید والدین و یا آنان که به نوجوان نزدیکند به آرامی و با توضیح کافی او را در جریان این تغییرات قرار دهند . بروز صفات ثانویه جنسی در مرحله قبل از بلوغ ، اولین انزال ( احتلام ) یعنی خروج منیدر پسران در زمان بلوغ ، آشنا کردن نوجوانان با مسایلی که در دوره بعد از بلوغ ممکن است برای آنان پیش بیاید (‌ مانند : استعمال مواد مخدر ، مشروبات الکلی بیش از حد، مفاسد اجتماعی ، معاشرت و هم نشینی با دوستان ناباب و منحرف ، مشاهده فیلم های ویدئویی غیرمجاز و جنسی و ... ) از مواردی است که باید به آن توجه کافی داشت .

رعایت بهداشت فردی در زمان بلوغ وتوجه به احکام شرعی و بجای آوردن نماز ،‌ روزه ، و غسل در مواقع لازم از دیگر مواردی است که باید با دقت و بیان روشن برای نوجوانان شرح داده شود .

علل بلوغ :

هورمونها باعث بروز بلوغ می شوند از حدود ۵ سال قبل از بلوغ جنسی ، میزان کمی از هورمونهای جنسی تولید و ترشح می شوند ، که این میزان به تدریج در دوران بلوغ افزایش می یابد و سبب تکامل ساختمانی دستگاه تناسیلی و عمل غدد جنسی می شود .

این هورمونها از غده ای به نام هیپوفیز که در قاعده مغز قرار داردو نیز از غدد جنسی ( بیضه ها در پسران و تخمدانها در دختران ) ترشحمی شوند و با تأثیرگذاری بر سایر غدد و اثر متقابل بر یکدیگر سبب رشد وتکامل بیضه و سایر اعضاء تناسلی و بروز صفات ثانویه جنسی می شوند . این اثرات متقابل در تمام طول حیات باروری افراد ادامه دارد و بتدریج کاهش می یابد .

بنابراین پیدایش بلوغ بر اثر ترشح هورمونهای جنسی است و فعالیت های هورمونی سبب بروز تظاهرات بلوغ می شود که صفات اولیه و ثانویه جنسی نامیده می شوند . صفات اولیه جنسی مربوط به مقاربت جنسی و تولید مثل است که در ارتباط با اعضای دستگاه تناسلی است و صفات ثانویه جنسی شامل رویش موی صورت و ناحیه تناسلی و بم شدن و تغییر آهنگ صدا در پسران و رویش موی ناحیه تناسلی و تغییرات اندامها در دختران است .

در زمان بلوغ هورمونهای جنسی به تدریج افزایش می یابند و تغییرات بدنی را سبب می شوند . بنظر می رسد در سن ۱۶ تا ۱۷ سالگی سطح هورمون مردانه ( تستوسترون ) در خون خیلی زیاد می شود و سپس به آهستگی کاهش می یابد.

تغیرات جسمی :

هنگام رشد سریع و ناگهانی دوران بلوغ ، از نظر جسمانی تغییراتی در نوجوانان به وجود می آید که اغلب موجب اضطراب ، دست پاچگی و نگرانی آنها می شود و اگر از اتفاقاتی که برای آنها پیش می آید اطلاع و آگاهی نداشته باشند چه بسا این دل نگرانیها ادامه پیدا کند و در تعدادی از نوجوانان در مراحل زندگی اثرات سوء و زیان باری برجای بگذارد . به طور کلی چهار تغییر مهم جسمی در نوجوانان پیدا می شود که عبارتند از :

  • تغییر در اندازه بدن
  • تغییر در اندامهای بدن
  • رشد و تکامل صفات اولیه جنسی
  • رشد و تکامل صفات ثانویه جنسی

تغیر در اندازه ی بدن :

تغییر در اندازه بدن شامل افزایش وزن و طول قد است .

افزایش سریع قد در مراحل اولیه بلوغ اتفاق می افتد و حداکثر این افزایش در پسران در ۱۴ سالگی است . بیشترین افزایش طول قد در سال بعد از بلوغ است و بعد از آن سرعت رشد کاهش پیدا می کند و این کاهش تا سن ۲۰ و ۲۱ سالگی ادامه می یابد . به علت دوره طولانی رشد ، قد پسران معمولاً‌ بلندتر از دختران است .

افزایش وزن :

افزایش وزن در هنگام بلوغ فقط مربوط به افزایش چربی نیست ، بلکه به رشد و تکامل استخوان و عضله نیز مربوط است. به همین جهت با وجود اینکه پسران و دختران در دوران بلوغ به سرعت افزایش وزن پیدا می کنند ، باریک و لاغر و استخوانی به نظر می رسند . در پسران حداکثر افزایش وزن غالباً یک یا دو سال دیرتر از دختران پیش می آید و بیشترین مقدار آن در ۱۶ سالگی است و بعد از آن افزایش وزن کمتر است .

البته چاق شدن پسران و دختران در دوران بلوغ هم غیر معمول نیست . در نزدیک شروع بلوغ در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی معمولاً در ناحیه شکم ، رانها ، گردن و گونه چربی جمع می شود ولی بعد از کامل شدن بلوغ و زمانیکه رشد سریع قد شروع می شود این چربی ها به تدریج کمتر می شوند .

تغییر در اندامهای بدن :

بعضی از نقاط بدن که در سالهای اولیه زندگی به تناسب خیلی کوچک هستنددر زمان بلوغ بزرگ می شوند ؛ این حالت بخصوص در بینی ، پاها و دستها بیشتر مشاهده می شود . به هر حال بیشتر این تغییرات قبل از بلوغ پایان می پذیرد .

در کودکان بزرگتر ، در مقابل تنه باریک و بلند ، شانه ها و قسمت تهیگاه ، پهن می شوند و کمر هم عریض می شود . ساقها به تناسب بیشتر از تنه رشد می کنند و فرد در ابتدا بلند به نظر می رسد به تدریج وقتی تنه کشیده شد و رشد کمر متوقف گردید ، بدن اندازه و نسبتهای فرد بالغ را پیدا می کند .

درست قبل از بلوغ ،‌ رشد ساقها متناسب با رشد تنه نیست و این حالت تا ۱۵ سالگی ادامه می یابد . در کودکانی که بلوغ دیررس دارند رشد ساقها برای مدت طولانی ادامه دارد ودر نتیجه این کودکان ساقهای بلندتری نسبت به همسالان خود دارند .

خیلی از تغییرات یاد شده در بالا در بازوها هم اتفاق می افتد و کودکانی که بلوغ دیررس دارند بازوهای بلندتری دارند . این تغییرات باعث می شود یک نوجوان در ابتدای دوران رشد ظاهر متناسبی نداشته باشد.

ادامه ی مطلب در پست بعدی
هله
     
  
مرد

 
ادامه ی پست قبلی

صفات اولیه ی جنسی :

صفات اولیه جنسی مربوط به فعالیت بیضه ها و آلت تناسلی است . بیضه ها غدد جنسی مردانه و عضو اصلی تولید مثل مرد هستند . این غدد اسپرم مردانه و هورمون تستوسترون تولید می کنند و تولید اسپرم در تمام طول حیات مرد ادامه دارد .

بیضه ها در ۱۴ سالگی فقط ۱۰ درصد رشد دارند و بعد ازیک یا دو سال سرعت رشد آنها افزایش می یابد و سپس کند می شود به طوری که در ۲۰ تا ۲۱ سالگی این رشد کامل می گردد . بیضه ها در هوای گرم از بدن فاصله می گیرند و برعکس در هوای سرد به بدن نزدیکتر می شوند . به طور طبیعی بیضه سمت راست کمی بالاتر از سمت چپ قرار دارند و بخوبی قابل لمس اند . اگر فردی تورم ، قرمزی یا سنگینی در بیضه هایش احساس کند و یا در هنگام لمس به توده سفتی بربخورد ویا اینکه یکی از بیضه ها را لمس نکند باید با مشورت والدین خود به پزشک مراجعه کند .

کمی بعد ازآنکه رشد سریع بیضه ها شروع شد رشد آلت تناسلی مشخصاً نمایان می شود . اولین مرحله رشد طولی است و در تعقیب آن به تدریج بر قطر آلت افزوده می شود . اندازه آلت تناسلی مانند سایر اندامها از فردی به فرد دیگر متفاوت است . بعضی از نوجوانان از نازکی آلت تناسلی خود نگران اند و برای مدتی این احساس رادارند که رشد آن عادی نیست و ممکن است نتوانند وظایف زناشویی را انجام دهند ، که البته باور غلطی است .

وقتی اعضای تناسلی فرد عملاً فعال وبالغ شدند ، در اثر تحریک جنسی آلت تناسلی بزرگ و سفت می شود که به این حالت نعوظ می گویند . علت نعوظ تجمع خون در آلت تناسلی است . بعد از نعوظ ممکن است منی ( مایع لزجی است که حاوی اسپرم یا نطفه مرد است ) از آن خارج شود . این اولین انزال که یکی از معیارهای بلوغ است معمولاً در هنگام خواب پیش می آید . اگر در مورد انزال چیزی به نوجوان گفته نشده باشد دچار نگرانی و اضطراب خواهد شد ، ولی باید بداند که این یکی از مراحل رشد و تکامل است وامری طبیعی است که از سلامت وجود او خبر می دهد و نباید باعث نگرانی شود .

صفات ثانویه ی جنسی :

صفات ثانویه جنسی
ظاهر پسران و دختران در مراحل رشدو تکامل دوران بلوغ بطور فزاینده ای با هم تفاوت پیدا می کند . این تغییر که معلول رشد تدریجی صفات ثانویه جنسی است آنها را از هم متمایز می سازد . چون صفات مورد نظر مستقیماً ارتباطی با توالد و تناسل ندارند به آنها ثانویه گفته میشود . تا وقتی که ظاهر پسر و دختر کودکانه است کششی نسبت به هم ندارند ولی وقتی صفات ثانویه جنسی نمایان شد این کشش پیدا می شود .

صفات ثانویه ی جنسی :

  • رویش ‎موهای زهار
  • رویش موی صورت،زیر بغل و بدن
  • زبر شدن پوست
  • فعالیت غدد چربی
  • تغیر صدا
  • رشد عضلات
  • برآمدگی در ناحیه ی پستان

رویش ‎موهای زهار :

این موها حدود یک سال بعد از شروع بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی ظاهرمی شوند . شروع رویش موها از ابتدای بلوغ تا ۱۵ سالگی و قبل ازاولین انزال می باشد . در ابتدا اینموها کم ، نازک و ظریف اند و بتدریج تیره رنگ ، زبر و مختصری پیچ دار می شوند .

رویش موی صورت،زیر بغل و بدن :

رویش این موها پس از تکمیل رشد موهای زهار اتفاق می افتد . بعضی افرد پرموتر از دیگران هستند و در بعضی ممکن است موهای روی قفسه صدری رشد نکند.

زبر شدن پوست :

پوست زبر می شود و رنگ آن خاکستری می گردد . منفذ پوست بازتر و وسیع تر می شوند .

فعالیت غدد چربی :

غدد چربی در پوست بزرگ و فعال می شوند . در اثر افزایش فعالیت غدد چربی ممکن است جوشهایی روی صورت و پوست بدن ظاهر شوند که به آنها آکنه می گویند و محل شایع آنها صورت است . این جوشها نباید دستکاری شوند زیرا در اثر دستکاری حالت چرکی پیدا می کند و احتمال آنکه جایشان به صورت فرورفتگی در صورت باقی بماند بیشتر می شود . اگر این جوشها زیاد شدند وایجاد ناراحتی کردند بهتر است با مشورت والدین به پزشک مراجعه شود و از خوردن شیرینی وغذاهای چرب و پرادویه حتی المقدور خودداری شود . در ضمن غدد عرق زیربغل شروع به فعالیت میکند و عرق کردن در مراحل پیشرفت بلوغ افزایش می یابد . این فعالیتهای غدد چربی وعرق ممکن است سبب تولید بوی خاصی که کمی ناراحت کننده است شود .


تغیر صدا :

تغییر صدا ناشی از رشد طنابهای صوتی است . تغییر صدا در زمان رشد کامل صورت می پذیرد . صدا در ابتدا خشن و بعد بم می شود و در ابتدا کمی ناهنجار و شاید دورگه است ولی به تدریج آهنگ صدا مطلوبتر می شود .

رشد عضلات :

عضلات بخصوص عضلات سینه رشد می کند و نیرو می گیرد ؛ ساقها وبازوان و شانه ها شکل می گیرند .

برآمدگی در ناحیه ی پستان :

برآمدگیهای مختصری در اطراف نوک پستان در مردان بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی ظاهر می شود . این حالت چند هفته طولمی کشد و سپس هم در تعداد و هم در اندازه کاهش می یابند .
هله
     
  
مرد

 
تغذیه در دوران نوجوانی
تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند،البته لازم به ذکر است که پرخوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد،تا جایی که ،‌ گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام ناچار به رژیم گرفتن می شود .

بنابراین در صورتی که تغذیه مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، هم انرژی مورد نیاز نوجوان به حد کافی تأمین خواهد شد و هم نیازی به رژیم خاص غذایی وجود نخواهد داشت،صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان است . زیرا صبحانه ناکافی یا کم کالری گاهی می تواند زمینه ساز کمبودهای تغذیه ای شود،توصیه می شود که در برنامه غذایی نوجوانان سه گروه اصلی مواد غذایی شامل : چربی ها ، مواد قندی و نشاسته ای و پروتئینها حتماً وجود داشته باشد .

البته مصرف زیاد قندهای ساده مثل نوشابه های گازدار ، شکلات ،‌ آب نبات و سایر موادی که فقط انرژی زا هستند و ارزش غذایی ندارند باید محدود شوند و به جای آنها از مواد نشاسته ای مانند برنج ، نان و سیب زمینی استفاده شود .

یکی از مواد مورد نیاز بدن ، پروتئین ( حیوانی و گیاهی ) است . نیاز به این ماده در دوران بلوغ به دلیل سریعتر شدن رشد و افزایش حجم عضلات بیشتر می شود . پروتئین های حیوانی در تخم مرغ ،‌گوشت ، پنیر و شیر و پروتئین های گیاهی در غلات و حبوبات وجود دارد . مصرف روزانه 45 تا 72 گرم پروتئین توصیه می شود .

انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن که در دوران بلوغ به دلیل تسریع در رشد ، نیاز بدن به آنها افزایش می یابد ، با مصرف سبزی ها و میوه ها ، انواع گوشت، حبوبات ،‌ لبنیات و غلات( نان و برنج و ... ) تأمین می شوند.

ویتامین آ :

ویتامین آ برای رشد و نموبدن ، سلامت پوست و حفظ قدرت بینایی ضروری است . این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج و برگهای سبز تر ( خارجی ) کاهو یافت می شود .

ویتامین ب :

ویتامینهای B1, B2, B6, B12 در جگر ، دل ،‌ قلوه ،‌زرده تخم مرغ ،‌ شیر ، ماهی و مرغ و انواع گوشتها وجود دارند . این ویتامینها نقش مهمی در زندگی انسان دارند.

ویتامین د :

ویتامین د برای رشد و نمو استخوانها لازم است .این ویتامین در روغن ماهی، جگر ، زرده تخم مرغ ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد . در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست سبب تولید مقدار زیادی ویتامین د در بدن می شود .

ویتامین ث :

ویتامین ث مقاومت بدن رادر برابر بیماری بالا می برد . در بهبودی زخم و سلامت لثه نقش دارد . به علاوه باعث می شود بدن آهن بیشتری جذب کند.این ویتامین در غذاهایی از قبیل جگر ، زرده تخم مرغ ، شیر ، ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ،‌غلات مخصوص و غلات سبوس دار،غلاتی که پوسته آن گرفته نشده باشد ، یافتمی شود . علاوه بر پروتئین ویتامین هایی که ذکر شد بدن به تعدادی از عناصر نیاز دارد که هرکدام از آنها وظیفه خاصی به عهده دارند .

روی :

یکی از این عنصر ها « روی» است . نیاز بدن به « روی » در دوران بلوغ افزایش پیدا می کند . این ماده در ساختن پروتئین دخالت دارد . « روی » در غذاهایی مثل جگر ، شیر ، غذاهای دریایی ( مثل ماهی ) ، حبوبات و گندم وجود دارد .

ید :

ید یکی از مواد مورد نیاز بدن است . ید برای رشد و نمو طبیعی بدن ، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است . سلولهای عصبی و مغز نیز نیاز زیادی به آن دارند . این ماده در غذاهای دریایی ،‌لبنیات و تخم مرغ وجود دارد . در غلات ، حبوبات ، میوه ها و سبزیها ،‌ید به میزان کم یافت می شود . البته مقدار آن به مقدار ید خاک بستگی دارد . یکی از مشکلات و بیماریهایی که در اثر کمبود ید به وجود می آید « گواتر » نام دارد . به دلیل کمبود ید در آب و خاک کشور ما ، درحال حاضر اکثر نمکهایی که تولید می شود یددار هستند . بنابراین خانواده ها باید حتماً از نمک یددار استفاده کنند .

کلسیم :

به دلیل تسریع در رشد استخوانها ، نیاز به کلسیم در سن بلوغ بیشتر است . بنابراین نوجوانان باید ازمنابع غذایی حاوی کلسیم مثل شیر ، ماست و کشک به میزان فراوان استفاده کنند .

آهن :

یکی از شایعترین انواع کم خونی ،‌ کم خونی از نوع فقر آهن است . یعنی اگر آهن به اندازه کافی به بدن نرسد فرد دچار کم خونی می شود . زیرا وجود آهن برای خون سازی لازم است . البته نیاز بدن به آهن در دوران بلوغ بیشتر می شود . اما دختران به دلیل قاعدگی ماهانه ، مقداری از آهن بدنشان را از طریق خونریزی از دست می دهند . به همین دلیل خوردن غذاهای حاوی آهن بخصوص برای دختران توصیه می شود .

این ماده در غذاهایی از قبیل گوشت ، جگر ، ماهی و زرده تخم مرغ وجود دارد.

خوردن چای طی 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از غذا از جذب آهن جلوگیری می کند . ولی استفاده از مواد دارای ویتامین ث یا میوه های ترش ، مثل مرکبات ، به جذب آهن کمک می کند .
هله
     
  
مرد

 
بلوغ زودرس
بلوغ زودرس چیست؟

ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌ازنظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از ۸سالگی و در پسران قبل از ۹ سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود،ابتدا این کودکان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به‌دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌در نهایت قد کوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند داشت.

چرا بلوغ زودرس مهم است؟

بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد؛ جنبه اول، علت ایجادکننده است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق کودک، طی مدت طولانی به‌دنبال علت ایجاد آن می گردد و جنبه دوم، اثر بلوغ زودرس رشد قدی و روانی کودک است‌. ‌

کودکان مقابل استرس‌های زمان‌ ‌جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند . آنها از نظر جسمی‌ ‌تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم پریود،‌ ‌ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.

علل ایجاد بلوغ زودرس :

بلوغ زودرس در دختران، ۵ برابر شایع‌تر از پسرهاست. در بعضی دخترها،‌ علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در‌ ‌سایر افراد خانواده (مادر یا خواهران وی) نیزچنین حالتی دیده می‌شود، ولی در مواردی بیماری‌های مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف، عفونت و التهاب مغز‌ ‌یا ضربه به جمجمه می‌تواند این حالت را ایجاد کند.

گاهی کیست‌های تخمدانی با تولید‌ ‌هورمون‌های جنسی زنانه باعث بلوغ زودرس می‌شوند. در پسرها بیماری‌های زمینه‌ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است. لذا در‌ ‌این کودکان (پسریا دختر) بررسی مغز با ام.آر.آی حتماً انجام‌ ‌می‌شود.

سونوگرافی از تخمدان‌ها و شکم و بررسی آزمایشگاهی هورمون‌های مختلف و تعیین سن استخوانی نیز اغلب انجام می‌شود. در صورت طبیعی بودن معاینات و آزمایش‌ها، حتماً باید هر ۶ ماه یک بار از سوی پزشک بررسی انجام شود.

علائم و تظاهرات :

در دختران، علائم ابتدا با بزرگ شدن پستان به شکل یک‌طرفه یا دوطرفه ظاهر می‌شود و بعد از آن موهای زهار و زیربغل دیده می‌شوندو پریود شدن در مرحله انتهایی است. دور نوک پستان تیره و ضخیم می‌شود و‌ ‌نوک آن به جلو می‌آید. جوش نیز در صورت این کودکان دیده می‌شود.‌

در‌ ‌پسران اولین علامت، بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است،صدای این کودکان ضخیم و موهای صورت، زودتر از زمان معمول آن ظاهر می‌شود.

آیا درمان بلوغ زودرس مهم است؟

هنگامی‌که بلوغ در سنین پایین رخ دهد، رشد قدی کودکان بیشتر می‌شود و این کودکان به‌ ‌نسبت کودکان هم سن خود قد بلندتری خواهند داشت ولی پس از دو سه سال که بلوغ کامل شد، رشد قدی متوقف شده و در نهایت بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد.

از نظر شکل فیزیکی‌ ‌نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود. به‌علاوه از نظر روانی، این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

‌رشد‌ ‌پستان یا ایجاد قاعدگی در دختران کم‌سن یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم‌سن و مقایسه خود با سایر همسالان، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و ‌‌والدین آنها می شود. به‌خصوص در دختران مبتلا، احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد.

بنابراین درمان باید بسیار زود شروع شود (قبل از سن استخوانی ۱۲ سال برای دختران و ۱۳ سال برای پسران.) در صورت موفقیت، پزشک درمان را تا ‌‌رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می‌دهد و سپس قطع می‌کند تا بلوغ به‌طور طبیعی‌ ‌در سن طبیعی پیش‌ رود.

آگاهی والدین به نشانه‌های بلوغ زودرس با مراجعه زود و به موقع موفقیت درمان را به‌دنبال دارد. نکته مهم این است که هوش این کودکان‌ ‌طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از کودکان هم‌سن است ولی به‌دلیل تغییرات ظاهری و‌ ‌نیز تاثیرهورمون‌ها ممکن است دچار اختلالات رفتاری، حالت‌های تهاجمی و حتی افسردگی‌ ‌شوند.

بلوغ زودرس برای کودک و خانواده او، مشکل مهمی است لذا دقت و مراجعه فوری والدین به پزشک الزامی است.
هله
     
  
مرد

 
انواع بلوغ
بلوغ هیجانی :

بحران‌ها و هیجانات دوران بلوغ ناشی از ارگانیسم جسمی و درونی است که همراه با عواملی چون ذوق، علایق، نگرش، احساس و همچنین ارتباط با همسالان، موجب بروز مشکلات جدیدی می‌شود که والدین و مربیان به دلیل عدم شناخت کافی از نوجوان، به آن بحران یا عدم سازگاری می‌گویند.

در حالی که بحران با هیجان تفاوت زیادی دارد؛ هیجان ناشی از واکنش خوب و مثبت است نه عدم سازگاری. تعارض‌های ناشی از اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت برداشت‌ها بین نوجوان و دیگران، موجب بروز خشم و عصیانگری نوجوان بی‌تجربه می‌شود.حتی بعضی از نوجوانانی که به والدینشان علاقه دارند غالبا با سوءظن، بی‌اعتمادی، خشم و برافروختگی واکنش نشان می‌دهند و با توقع زیاد و افسردگی‌خاطر شکایت دارند که بزرگترها آنها را درک نمی‌کنند و با آنان رفتار منصفانه‌ای ندارند. این دسته از نوجوانان بسیار حساس و زودرنج‌اند. به همین دلیل هنگام خشم و ترس و عشق و دلدادگی تسلط خود را از دست می‌دهند و به اصطلاح خود را می‌بازند. در خانواده‌هایی که آماده‌تر و گرم‌تر هستند، اثری از خشونت و بحران نیست.

بلوغ ذهنی :

در این مرحله، رشد مغز و دستگاه عصبی به میزان رشد بزرگسالان نزدیک می‌شود. اما نوجوانان به سبب کمبود تجربه‌های لازم هنوز نمی‌توانند به حل مسایل بزرگسالان توفیق یابند و همانند آنان پاسخ دهند.پیاژه می‌گوید در مرحله عملیات صوری که معمولا در سن 11 سالگی آغاز می‌شود، برخی از توانایی‌های مهم در تفکر نوجوانان پدیدار می‌شود که در سنین قبل وجود نداشت. اساسی‌ترین این توانایی‌ها تأکید بر تفکر مبتنی بر احتمالات است، یعنی تغییر در تفکر از "آنچه هست" به"آنچه ممکن است باشد". تغییر جهت تفکر در شیوه برخورد نوجوان با مسائلی که پیش‌رویش قرار می‌گیرد، انعکاس می‌یابد. نوجوان قادر به بررسی یک مسأله از طریق تصور تمام روابط ممکن در میان یک مجموعه از اطلاعات است. پیاژه می‌گوید، آگاهی نوجوانان از احتمالات است که آنان را قادر می‌سازد ذهنیات خود را از واقعیت تشخیص دهند.

به‌تدریج که سن نوجوان بالا می‌رود، او خود رانظاره‌گر شکل‌گیری و ایجاد افکار خویش می‌بیند. شکل‌گیری هویت او نیز،همراه با تغییر و اصلاح در اندیشه‌هایش، سرعت بیشتری می‌گیرد و درباره کلی‌ترین مفاهیم مانند خدا وجهان هستی نیز قضاوت‌های تازه‌ایبه دست می‌آورد. علاوه بر آنچه پیاژه در مورد خصوصیات و تغییرات تفکر در دوره نوجوانی مطرح کرده است، توانایی‌های فراشناختی نیز در این دوره در ذهن نوجوان رشد می‌کند. آگاهی از تمایز بین دریافتساده یک چیز و نگهداری آن در حافظه، آگاهی یافتن از ظرفیت‌ها و محدودیت‌های حافظه خود و استفاده کردن از فنون پیچیده‌تر برای کمک به یادآوردن مطالب از جمله دانش و آگاهی‌های جدید نوجوان درباره فعالیت‌های شناختی است که کارآیی ذهن او را بالا خواهد برد. همچنین، توانایی‌های ذهنی نوجوانبه حدی می‌رسد که استفاده از راهبردهای کارآمدتر در حل مسأله و برخورد با تکالیف گوناگون را برایش امکان‌پذیر می‌سازد.

بلوغ عاطفی و روحی :

تحولات روحی در دوران بلوغ در بين دختر ها و پسرها متفاوت است. اين تفاوتها نه تنها به دليل شرايط خانوادگی و فرهنگی و تفاوت جايگاهی که يک دختر خانم و يا آقا پسر جوان در جامعه دارند بلکه بدليل تفاوت های هورمونی شان هم هست.

در اين سن بيشترين اشخاصی که روی فرد نوجوان تاثير دارند دوستان وی هستند. چون فرد نوجوان تصور می کند هيچ کس او را درک نمی کند و تنها کسانی که تجربه همسان دارند و همسن او هستند مشکلات او را می فهمند. دليلش هم خيلی ساده است.

در نظر بگيريد يک فرد نوجوان موضوعی را با والدين خود در ميان بگذارد. مثلا بگويد دوستم ميثم سيگار می کشد. اگر پدر و مادر بلافاصله عکس العمل نشان بدهند و يا با ميثم برخورد بدی بکنند و يا نوجوان را از ديدن دوستش محروم کنند بار بعدی فرزند شان حرفی را که بداند عواقب اينچنينی دارد برای پدر و مادرش بازگو نمی کند.

بهترين راه گوش کردن بدون نظر دادن و قطع کردن صحبت نوجوان است. بعد از آن می توانيد نظر او را در مورد سيگار کشيدن بپرسيد و بعد راجعبه آن را هم صحبت کنيد تا خود او به اين نتيجه برسد که سيگار کشيدن برايش ضرر دارد و اين انتخابی نيست که می خواهد برای خودش بکند.

اما اگر سيگار کشيدن را محکوم کنيد بدون اينکه نوجوان دلايل آن را درک کرده باشد در بازداری وی از انجاماين عمل موفق نبوده ايد.

يکی از فشارهايی که امروزه روی نوجوانان و جوانان است مسئله تجربه جنسی است. مثلا....

وقتی در جمع دوستانشان هستند هرکس دوست دختر و يا دوست پسر ندارد و يا رابطه جنسی را تجربه نکرده است مورد تمسخر قرار می گيرد.

بعضی افراد هم نيازهای عاطفی که از جانب خانواده شان تامين نشده در فردی خارج از خانواده جستجو می کنندبخصوص برای دخترهايی که از طرف پدرشان احترام و صميمت کافی را نداشته اند و پسرهايی که از طرف والين خود تحقير شده و يا نزديکی خاصی با آنها احساس نمی کنند.

اما بگذاريد همينجا خيالتان را راحت کنم. در تمامی تحقيقاتی که با نوجوانان به عمل آمده اکثر دخترهااعلام کرده اند که به هر دليل که رابطه جنسی را در نوجوانی تجربه کرده اند اعم از کمبود محبت، بخاطر فشار دوستانشان و يا تحت تاثير الکل ومواد مخدر، از اينکه اين رابطه را داشته اند پشيمان هستند. و اين تازه اعلام آمار در کشورهايی است که باکره بودن دختر مهم نيست.

در مورد پسرها هم پژوهش ها نشان داده که در يک جمع پسرهای نوجوان و جوان اکثر کسانی که خودشان را بسيار با تجربه نشان می دهند در واقع هرگز رابطه جنسی نداشته اند و اعتماد به نفس بسيار پايينی دارند که با گفتن اينکه من با اين تعداد دختر رابطه داشته ام می خواهند کمبود خود را جبران کنند.
هله
     
  
مرد

 
‎بهداشت دوران بلوغ‎
تا زمانی که یک فرد به سن بلوغ نرسیده است والدین سعی می کنند علاوه بر تغذیه مناسب او را از مواجه شدن با خطرات مختلف در امان دارند و به بیان دیگر، وی را در برابر آسیب های فیزیکی مصون دارند. اما دوران بلوغ، والدین را ناگزیر به اتخاذ روش های خاصی می کند. چرا که دوران بلوغ دورانی مملو از بحران های روحی ـ روانی است که هر نوجوان ممکن است با آن روبرو شود. از این رو، روانشناسان، "بهداشت دوران بلوغ" را در شرایطی مطرح می کنند که جوان در معرض تغییرات سریع و عمده ای از نظر روحی و جسمی قرار می گیرد.دکتر محمد آیتی (روانپزشک) می گوید: "این موضوع به این معنی است که نوجوان آموزش ببیند که تغییرات جسمی و روحی این دوران چیست و چون نمی داند، ممکن است برایش تعجب برانگیز باشد یا واکنش هیجان انگیز شدیدی بروز دهد."

این روانپزشک می افزاید: "اگر نوجوان در این زمینه، آموزش های لازم را ببیند و از قبل خود را برای چنین تغییراتی آماده کند، بهتر می تواند با این تغییرات کنار آید. نوجوان در دوران بلوغ تندخو، پرخاشگر و حساس می شود و والدین بایداز این قضیه مطلع باشند تا بتوانند نوجوان را درک کنند." این روانپزشک درخصوص پرداختن به مسائل بهداشتی نوجوان به عنوان پدران و مادران آینده می گوید: "هر چه به نوجوان و جوان بیشتر پرداخته شود و آموزش داده شود ما در نسل آینده با مشکل کمتری مواجه خواهیم بود. برخوردهای خشک و جدی کار را پیچیده تر می سازد و هر چه والدین با نوجوان نزدیک تر و صمیمی تر باشند نوجوان این مرحله را با خطر و عوارض کمتری پشت سر می گذارد." وی همچنین اضافه می کند: "والدین برای افزایش آگاهی فرزندان خود در دوران بلوغ وظیفه دارند در وهله اول آگاهی خودرا افزایش دهند و با مطالعه و مشاوره بدانند که با نوجوان در آستانه بلوغ چگونه باید برخورد کرد. زیرا اگر خود در این خصوص اطلاع نداشته باشند نمی توانند نوجوان را نیز آگاه کنند."

راهکارها:

همه می دانیم که دوران بلوغ یکی از مهمترین دوره های زندگی انسان است که هر لحظه ممکن است در چالش با آسیب های مختلفی قرار گیرد. در گذشته، "تنبیه" به عنوان یکی از ابزارهای رایج برای جلوگیری از انحراف فرزندان از هنجارهای مرسومجامعه محسوب می شد. اما امروزه، این امر نه تنها پیشنهاد نمی شود بلکه به عنوان امری نکوهیده و در عین حال به اعتقاد روانشناسان نیز، خود به عنوان یکی از عوامل بروز آسیب های اجتماعی و روحی ـ روانی تلقی می شود. بنابراین در روند مواجهه والدین با فرزندان در دوران بلوغ راهکارهائی لازم است تا علاوه بر پرورش صحیح کودک، از لغزش های مختلف اجتماعی جلوگیری شود. دکتر آیتی، می گوید: "با توجه به شرایط سنی و فرهنگی، هرچه این آموزشبه نحو صحیح تر و صریح تر اعمال شود نوجوان در معرض خطر کمتری قرار دارد زیرا در غیر این صورت برای ارضای حس کنجکاوی به دنبال منابع دیگری می رود که ممکن است حتی غلط باشد."

وی در مورد زمان شروع ارائه اطلاعات مربوط به دوران بلوغ می گوید: "در این خصوص سن و زمان مشخصی وجود ندارد و به شرایط خانواده و طرز فکر نوجوانان بستگی دارد چه بسا فردی از دوران کودکی رفتارهائی که ناشی از کنجکاوی جنسی او باشد رابروز دهد در چنین حالتی، خانواده به اقتضای رفتار او و برحسب شرایط سنی اش برخورد درستی کنند." دکتر آیتی تأکید می کند: "بایستی همزمان با رشد جنسی و فیزیکی آموزش متناسب همان مرحله داده شود." وی در خصوص ارائه راهکارهای مناسب به "ایجاد روابط صمیمی والدین با نوجوانان" اشاره کرده و می افزاید: "در این رابطه یک سری بایدها و نبایدها وجود دارد و والدین باید بدانند مهمترین راهکار توانائی برقراری ارتباط صحیح این است که برای نوجوان وقت بگذاریم و با او با صداقت صحبت شود همچنین از او بخواهیم نظر خود را با صراحت بیان کند.

" از نظر این روانشناس "رسانه های گروهی" از دیگر مواردی است که می تواند برای این رده سنی مؤثر واقع شود. البته به نظر وی "باید یک حرکت منسجم و از پیش برنامه ریزی شده و هدفمند صورت گیرد."آیتی، در خصوص برخورد والدین با فرزندان در صورت بروز رابطه نامشروع می گوید:"همواره پیشگیری بهتر از درمان است. اگر خانواده حدود رابطه را از قبل تعیین کند و فرزندان نیز بتوانند درهنگام بروز مشکل از والدین کمک بگیرند چنین مشکلاتی به وجود نمی آید. با این وجود حمایت از سوی والدین نتیجه بهتری نسبت به برخورد سرکوب کننده خواهد داشت. برخورد بد اطرافیان در این رابطه سبب می شود نوجوان احساس کند از سوی خانواده و جامعه طرد شده و یک لکه ننگ بر دامن خانواده است. چنین برخوردی منجر به افسردگی فرد می شود و همچنین جسارت و جرأت نوجوان را برای تکرار رفتار غلط تشدید می کند." همچنین به گفته این روانپزشک "روابط نامشروع جدا از برخورد اطرافیان عواقب دیگری نیز دارد و باعث می شودنوجوان به درس و تحصیل فکر نکند و از سوی همسالانش نیز طرد شود و این مسئله رفتارهای غلط و ناهنجاری ها را در او نهادینه می کند."

بهداشت بدنی_روانی نوجوان :

تامین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت روانی دانش‌آموزان، بویژه در دوره بلوغ ، می‌تواند از بیماریها و ناهنجاریهای روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی می‌انجامد، مهمترین وظیفه هر فرد است. همانطور که در مورد پیشگیری از بیماریهای عفونی باید از ورود عوامل بیماری‌زا نیز باید اقداماتی را انجام داد تا از نابسامانیهای روحی کاسته شود. در اثر بهداشت، بسیاری از بیماریهای واگیر مانند طاعون ، آبله ، تیفوس ، مالاریا ، تب زرد و بیماری‌های عفونی کشنده که در گذشته توده‌های عظیمی را از بین می‌بردند، مهار شده‌اند.

اما پیشرفت تکنولوژی، تحولات دایمی و سریع عوامل متعدد دیگر سبب شده است که ترس و تشویش و اضطراب و احساس عدم رضایت در بین بسیاری از افراد منجر به کشمکش و فشارهای روانی شود. خستگی، بی‌میلی، کم‌خوابی، ناامیدی، توهم و احساس گناه در بسیاری چشمگیر شده است و شاید بتوان گفت که بیماریهای روانی ناشی از کشمکشها، محرومیتها و اضطرابها بیش از همه بیماریهای جسمی بشر را آزار می‌دهند.

اختلالات دوران بلوغ :

بیماریهای روان‌تنی مانند زخم معده و دوازدهه ، ازدیاد فشار خون ، دردهای قلبی ، تنگی‌نفس ، بیماریهای آلرژی و بیماریهای دیگر از جمله بیماریهایی به شمار می‌آیند که به علت نامتعادل بودن روان ایجاد می‌شوند. عوامل عصبی و روانی، با تحریک عصب، ترشح اسید کلریدریک و پپسین را در معده افزایش می‌دهند، و در صورت دوام ممکن است منجر به ایجاد زخم معده و دوازدهه شوند. وقتی اضطراب و نگرانی از حد معینی فراتر رود و دوام یابد ممکن است نظم بدنرا بر هم زند و به بیماری جسمی و ضایعه عضوی بیانجامد. هیجان و فشارهای روانی بر روی بدن با پژوهشها و آزمایشهای متعدد تایید شده است و از اینرو می‌توان گفت بسیاری از بیماریهای جسمی انسان منشا روانی دارند.


عارضه روانی به سادگی قابل لمس و مشاهده نیست و شخص بیمار، سالم انگاشته می‌شود. در حالی که ضایعه عضوی مانند زخم ، عفونت ، درد و بطور کلی عوارض جسمی را می‌توان به سادگی مشاهده کرد و یا با کمک دستگاههای عکسبرداری و آزمایشگاه میکروب‌یاب عامل بیماری را شناختو ضایعه را روئیت کرد. در بهداشت جسمی که بیشتر مورد توجه مردم است، از این جهت توصیه‌های مربوط به تندرستی رعایت می‌شود که وقتی عضوی از بدن درد گرفت درد حس می‌شود و تفاوت درد داشتن با راحتی و بی‌دردی کاملا محسوس است. در نتیجه شخص در صدد درمان برمی‌آید و دستورهای بهداشتی را نیز صحیح انجام می‌دهد. اما در مورد ناخوشیهای روانی، اگرچه فرد بیمار است، اما چون زخمرا نمی‌بیند، چون درد نمی‌کشد نه تنها خود را بیمار نمی‌داند، بلکه از شنیدن آن نیز عصبانی می‌شود. مادری که فرزندش دچار درد دندان یا سردرد شده است فورا او را نزد دندانپزشک یا پزشک می‌برد و دستورهای آنان را به خوبی اجرا می‌کند. اما وقتی فرزند همین مادر در کوچه و خیابان و مدرسه درگیری ایجاد می‌کند نمی‌پذیرد که فرزند او دچار ناسازگاری و عدم رشد شخصیت است. به همین ترتیب بسیاری از والدین پرخاشگری، عصبانیت، زودرنجی وکمرویی فرزند خود را ، به عنوان صفتی شایسته یاد می‌کنند و دیگران را مستوجب سرزنش می‌دانند که چرا فرزند آنها را درک نمی‌کنند.

بنابرین نوعی مقاومت در برابر دستورات بهداشت روانی وجود دارد کهگاهی مشکل را بیشتر می‌کند. عدم آگاهی سبب می‌شود که در مواردی زندگی آینده یک جوان بطور کلی دگرگون شود. اگر پدر و مادر و معلم آگاهی نداشته باشند ممکن است گوشه‌گیری یک دانش‌آموز را به اسکیزوفرنی ، که در اصطلاح جنون جوانی نامیده شده،نسبت دهند و یا اینکه بی‌بند و باری جوان را به احتیاجات جنسی او مربوط کنند و مجرد بودن جوانی را دلیل بر عصبانیت او بدانند. در حالی که چنین تصوراتی معمولا دوراز حقیقت است و برای رسیدن به تشخیص باید از روشهای علمی پیروی شود. دانش‌آموز در دبیرستان به علل مختلف عصبانی می‌شود.مثلا مشکلات خانوادگی ممکن است سبب عصبانیت او باشد، رفتار معلم و یا نحوه تدریس او بر دانش‌آموز اثر می‌گذارد، رابطه دانش‌آموز با همکلاسیهای خود و عوامل متعدد دیگر ممکن است سبب عصبانیت او شود. بنابراین نمی‌توان به سادگی حالت روانی یک جوان را تشریح کرد و نسخه‌ای تجویز نمود.

همه چیز را بیماری تلقی نکنید!!!!!

دوره بلوغ که از حدود 14 سالگی شروع می‌شود و تا حدود 20 سالگی ادامه دارد یکی از جالبترین دوره‌های رشد و نمو انسانهاست. در این دوره هم از حیث جسمانی وهم از لحاظ روانی تغییراتی در فرد پیدا می‌شود. این تغییرات سبب می‌شوند که برخی از پدران و مادران دوره بلوغ را دوره‌ای بسیار خطرناک تصور کنندو تغییر اخلاق و رفتار و شخصیت جوان را غیر قابل تحمل بدانند. یقین است که توقعات یک جوان 17 ساله مانند خواسته‌های یک پسر 11 ساله نیست و اگر بتوان با امر و نهی یک کودک 10 ساله را به خوبی اداره کرد نمی‌توان با جوان 17 ساله به همان صورت برخورد نمود. جوان دردوره بلوغ می‌خواهد دارای استقلال باشد ، اما در عین حال به کمک خانواده نیز نیاز دارد. در نتیجه ممکن است در این دوره جوان با تضاد جسمی و روحی دست به گریبان شود.

نیازهای نوجوانان :

تقریبا همه کسانی که دوره بلوغ را می‌گذرانند حس می‌کنند که نباید مانند بچه‌ها با آنان رفتار کرد. همه اینها می‌دانند که باید به زودی وارد دوره اصلی زندگی شوند و نقش انسان بزرگ و کامل را ایفا کنند. در این سن برخی از جوانان سیگار می‌کشند. بیشتر آنها می‌خواهند نشان دهند که چون برزگ شده‌اند ازکسی نمی‌ترسند و سیگار کشیدن را علامت بدست ‌آوردن استقلال می‌دانند برخی از جوانان برای مبارزه با پدر و مادر و رهایی از قید دستورات آنها دیر به منزل می‌آیند، بعضی در برابر بازخواست ویا پرخاش پدر، واکنش غیرعادی نشان می‌دهند و گروهی از آنان نیز منفی‌باف می‌شوند.

هر فرد پس از تولد، به تدریج دارای نیازهایی می‌شود، برخی از نیازهای اشخاص را می‌توان نیازهای فیزیولوژیک یا ذاتی دانست که همان اساس فیزیکی – شیمیایی را دارند و ظهور آنها به تجربه گذشته ارتباط ندارد. گرسنگی، تشنگی، انگیزه‌های مادی، تمایلات جنسی و نیاز به خواب را می‌توان در زمره نیازمندیهای فیزیولوژیک دانست. با برآورده‌ شدن این نیازمندیها، شخص دارای حوایج دیگری نیز می‌شود که به آنها نیازهای اکتسابی گفته می‌شود. این دسته از نیازها، که ارزش آنها کمتر از احتیاجات ذاتی نیست، شامل محبت، عشق، امنیت، احساس کفایت، احترام، موفقیت، دوستی و قدرت است. این نیازمندیها، که از زندگی در اجتماع حاصل شده‌اند ماهیت ویژه‌ای دارند که ارضا یا برآورده نشدن آنها در رضایت خاطر فرد و شخصیت او موثر واقع می‌شود و او را برای همسازی یا ناسازگاری آماده می‌کند.

جوان در دوره بلوغ می‌خواهد که به اینگونه خواسته‌های او توجه شود،با او رفتاری دوستانه داشته باشند، به او احترام بگذارند، به او محبت کنند اما ترحم نکنند. بنابراین هم والدین و هم معلمان باید با جوانان رفتاری دوستانه و عادلانه داشته باشند، به جوانان کمک کنند، اما به شکل دوستانه و توام با احترام. به همین جهت خشونت، امر و نهی مسخره کردن و انتقاد و سرزنش نه تنها سازنده نخواهد بود بلکه ممکن است مخرب نیز باشد. جوانانی که نتوانند با مفاهیم واقعی زندگی آشنا شوند ممکن است نتوانند با محیط خود همساز گردند. در نتیجه به جای قبول مشکل و روبرو شدن با آن دچار شکست عصبی و روانی می‌شوند.

همانطور که انگیزه‌های فیزیولوژیک وجود ما را زیر فشار قرار می‌دهندو تا برآورده شدن نیاز مورد نظر فرد را به خود مشغول می‌دارند، حوایج اکتسابی نیز شخص رابرای ارضای نیازمندیها به فعالیت وامی‌دارند وتا رسیدن به آنها فکر و روان او را مشغول می‌دارند. نیاز به محبت، امنیت، احترام، استقلال، عزت نفس و نیازهای اکتسابی دیگر نقش ویژه‌ای در انگیزش اعمال و رفتار و احساسات یک جوان دارند و توجه به آنها سبب می‌شود که جوان با آرامش خاطر برای رسیدن به هدفهای عالی همکاریو کوشش کند و به دور از تعارض و کشمکش فرصت تهذیب و کمال شخصیت را داشته باشد.

رفتار مناسب با فرزندان خود داشته باشیم. بسیاری از والدین از تنبلی، بی‌توجهی و بی‌احترامی به دیگران و سر به هوا بودن فرزند خود گله می‌کنند و بر این باورند که فرزند خوب آنها به کلی عوض شده است. در نتیجه برخی از آنها در برابر بی‌قیدی و سرکش بودن جوان واکنش شدید نشان می‌دهند و برخی دیگر با کنار کشیدن خود از معرکه و آزاد گذاشتن بی‌قید و شرط مشکل را ده برابر می‌کنند. در حالیکه در همین دوره می‌توان به جوان نزدیک شد و با تربیت و راهنمایی صحیح احساس همکاری و مسئولیت و تفاهم را در او تقویت کرد. تردیدی نیست که می‌توان با توجه به نیاز و خواسته‌های جوانان و ایجاد حس اعتماد به نفس و اطمینان در آنها، ضمن حل مسائل جوانی و مشکلات دوره بلوغ از ناسازگاری، نشانه‌های عصبی و اختلالات رفتاری پیشگیری نمود.

مشکلات دوران بلوغ :

بسیاری از کسانی که دوره بلوغ را می‌گذرانند، مشکلی ندارند و شخصیت سالمی پیدا می‌کنند. اما عده‌ای نیز با از دست دادن قدرت سازگاری دچار کشمکش وتضاد می‌شوند. جوانانیکه نتوانند با مفاهیم واقعی زندگی آشنا شوند ممکن است نتوانند با محیط خود همساز گردند. در نتیجه به جای قبول مشکل و روبرو شدن با آن دچار شکست عصبی و روانی می‌شوند و از مشکلات واقعی زندگی فرار می‌کنند.جوانی که قدرت پذیرش و حل مشکلات را ندارد، به جای فعالیت مثبت، حالت دفاعی به خود می‌گیرد و بیشتر وقت خود را صرف مبارزه منفی می‌کند. چنین شخصی ممکن است با توسل به دفاع روانی مانند: خیالبافی، استدلال غیرمنطقی، همانندسازی، انکار، جا‌به‌جایی، جبران، برون‌افکنی، بازگشت و تبدیل و تعویض به فریب و گریز از حقیقت بپردازد. مثلا، جوانی برای فرار از عقده حقارت، به جای شناخت و استفاده از استعداد واقعی خود، به شوخی و مسخرگی رو می‌آورد، دیگری با گریز از حقیقت به رویا پناه می‌برد، برخیاز جوانان برای فرار از مشکلات به عقب و قهقرا می‌روند و با بازگشت به دوره کودکی و عدم پذیرش مسئولیت احساس رضایت خاطر می‌کنند. عده‌ای نیز خطای خود را به دیگرن نسبت می‌دهند و وقتی نمره کافی در درس نمی‌گیرند کینه‌توزی معلم را بهانه می‌کنند و برخی از جوانان نیز برای فرار از درس و کار، بیماری و دردهای موهوم قلبی و مفصلی را مطرح می‌کنند.
هله
     
  
مرد

 
‎خود ارضایی
خود ارضایی...برزگترین معضل جسمی،جنسی،روحی و روانی جوان و نوجوان :



خودارضایی چیست ؟

تعریف بسیار ساده ی و جامع خود ارضایی به نحو زیر است.

مجموعه رفتاری که بر اثر پردازش ذهنی ازیک رابطه جنسی انجام شده و به یک ارگاسم مجازی منتهی می شود را خودارضائی می نماند .

تفاوت خودارضایی با رابطه ی جنسی :

بسیاری از محققین و افارد صاحب نظر دراین باره مقالاتی را ارائه کرده اند نقطه مشترکی که در این مقاله ها بدستم رسید این بود که رابطه جنسی یک نیاز طبیعی میباشد اما آیا خود ارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی شود . انجام عمل خودارضایی در هر شرایطی امکان پذیر است چون در ذهن ما شخص خاصی جهت رابطه پردازش شده و ما با انجام اعمالی خاص باعث ارضاء شدن خود می می شویم ، هم در رابطه جنسی و هم در خود ارضایی عمل ارگاسم صورت می گیرد هر دوی آنها می تواند لذت بخش باشد اما تاثیر کدامیک بر روی ما بیشتر است ؟

همانطور که ذکر شد در خود ارضایی اندام خود را وادار می سازیم تا طی یک رابطه مجازی به ارگاسم برسد اما در یک رابطه جنسی تمامی اندامهای بدن با یکدیگر همکاری دارند دیگر نیازی نیست که ما در ذهن خود محیطی را بازسازی کنیم یا شخصی را بازسازی کنیم پس ذهن در آرامش بیشتری قرار میگیرد از این رو تاثیر روحی و روانی بسیار مفیدی به همراه دارد.

خودارضایی در زنان و مردان :



خودارضائی، یا اِستِمناء، از روشهای ارضاء میل جنسی است، این عمل با تحریک اندام جنسی شخص توسط خودش انجام میگیرد، معمولا انجام آن تا رسیدن به اوج لذت جنسی ادامه پیدا میکند،که در مردان همراه با بیرون پاشیدن مایع منی می باشد و در زنان بصورت اسپاسم (سفتی عضلانی) های همراه با لذت شدید در مهبل (واژن) می باشد. همچنین ابزارهایی وجود دارد که آمیزش جنسی را شبیه سازی میکند، از این رو استفاده از ابزارهای ماشینی نیز از جمله راههایی است که ممکن است زنان و مردان برای خودارضایی استفاده کنند.

استمنا یکی از روشهایی است که توسط مردان یا زنان برای خودارضایی صورت میگیرد.

اوج لذب جنسی در زنان :

در دنیای امروز هنوز این مسئله که دخول تنها راه صحیح و پذیرفته شده برای رسیدن زنان به ارگاسم است، وجود دارد. حتی بسیاری از مشاوران جنسی، به عنوان مثال معاشقه، ناز و نوازش یا خودارضائی را روشهای ارضا کننده ای نمیدانند. به هر حال از لحاظ فیزیولوژیکی، ارگاسم، ارگاسم است. چه از طریق خودارضائی،چه از راه مقاربت، چه به روش تحریک و چه از طرق دیگر! اما این سوال مطرح است که کدام راه موجب بروز عوارض نمیشود که در آخربه همان دخول از طریق مهبل میرسیم.

يک عضو هيئت علمي دانشکده _____ دانشگاه _____ با بيان اينکه آنورگاسمي يکي از مهمترين عوارض خودارضايي در دختران است تاکيد کرد:« ممکن است اين افراد در دوره مجردي با خودارضايي بتوانند نيازهاي جنسي خود را برآورده کنند اما درآينده رضايتمندي جنسي درزندگي مشترک و لذت به ارگاسم رسيدن با همسر خود را از دست خواهند داد.»

______ در گفت و گو با خبرنگار _____ گفت:«خودارضايي در ميان دختران با تحريک قسمت هاي خارجي دستگاه تناسلي رايج تر است که صدمه چنداني به دستگاه تناسلي نمي رساند اما زماني که خودارضايي با تحريک قسمت هاي داخلي تر دستگاه تناسلي باشد بسته به نوع فشار و ناحيه لمس شونده ممکن است در صورتيکه به صورت مداوم تکرار شود آسيب هاي جدي به دستگاه تناسلي دختران وارد سازد.»

وي ادامه داد:«در برخي موارد خودارضايي در دختران با تخيلات جنسي، ديدن تصاوير و فيلم صورت مي گيرد که فرد با ديدن اين تصاوير به هيجان مي رسد و در اين صورت آسيبي به دستگاه تناسلي وي وارد نمي شود اما سوالي که در اينجا مطرح مي شوداين است که چرا خودارضايي از لحاظ بهداشتي نفي شده است؟

واقعيت اين است که دختران و پسران با بلوغ دچار تغييرات هورموني و جسماني مي شوند و در دوره اي قرار مي گيرند که نيازهاي جنسي آنها شعله ور شده و راهي براي ارضاء ندارند و ممکن است به سمت خودارضايي کشيده شوند اما همانطوري که مي دانيد ازدواج تنها راه صحيح ارضاي افراد است و مارفتارهاي پرخطر جنسي را نهي مي کنيم و بايستي به مقتضاي سن و رشد و نيازهاي فکري ازدواج به موقع صورت گيرد چرا که نيازهاي جنسي يک روند فيزيولوژيک دارد و بايد طي شود و افرادي که از لحاظ شرعي مقيدند نيازهاي جنسي خود را در جاده صحيح خود قرار دهند بايستي ازدواج کنند.»
اين کارشناس ارشد مامايي در ادامه به خبرنگار سلامت نيوز گفت:«خودارضايي در دختران عوارض بسياري را در پي خواهد داشت و در صورتي که به صورت رفتار روزانه درآيد خطرناک مي شود و مانند هر اعتيادي ، روح و جسم و روان فرد را به هم مي ريزد و زماني که فردي اقدام به خودارضايي مي کند خيلي سريع فاز هيجان جنسي اتفاق مي افتد و جنبه هاي مهم و عاطفي در يک ارتباط صحيح جنسي را دريافت نمي کند و دچار خلاء عاطفي، افسردگي، اضطراب و عدم اعتماد به نفس مي شود و بعد از ازدواج در يک رابطه زناشويي ديگر تحريک نمي شود و در به ارگاسم رسيدن دچار مشکل مي شود چرا که با خودارضايي شرطي شده است تا در يک وضعيت خاصي که خود را تحريک مي کند به ارگاسم برسد و به هنگام نزديکي به همسر خود به ياد رفتارهاي خود مي افتد و گمان مي کند تنها در آن شرايط مي تواند به ارگاسم برسد.»

اين درمانگر اختلالات جنسي بانوان افزود:«يکي از مهمترين مشکلاتي که اين زنان به آن دچار مي شوند اين است که دچار نارضايتي جنسي شده و رفته رفته با بي ميلي جنسي مواجه مي شوند بنابراين بايستي گفت ممکن است اين افراد در دوره مجردي با خودارضايي بتوانند نيازهاي جنسي خود را برآورده کنند اما آينده طولاني زندگي مشترک و لذت به ارگاسم رسيدن با همسر خود را از دست خواهند داد.»

همکار علمي کلينيک سلامت خانواده افزود:«از جمله راه هاي پيشنهادي به جوانان پرداختن به فعاليت هاي مختلفي از جمله ورزش کردن، مطالعه کردن، با خستگي به خواب رفتن و تفريحات ، نخوردن غذاهاي محرک و عدم استفاده از لباس هاي تنگ است همچنين نبايد به مدت طولاني در حمام زير دوش آب باشند و مهمتر از همه اين موارد دوري کردن از محرکات و دوستي با جنس مخالف و تماشاي فيلم هاي محرک است تا فرد به سن مناسب ازدواج برسد و با ازدواج بتواند نيازهاي خود را به طور صحيحي ارضاء کند.»
هله
     
  
صفحه  صفحه 1 از 4:  1  2  3  4  پسین » 
Sexology - سکسولوژی

Youthful Deadlock | بن بست های جوانان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA