انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 13 از 21:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  20  21  پسین »

صنایع هوایی.هوافضا.هوانوردی


مرد

 
ایم-۵۴ فینیکس
AIM-54 Phoenix



ایم-۵۴ فونیکس یا فینیکس (به انگلیسی: AIM-54 Phoenix) موشک هوابه‌هوای مجهز به رادار دوربردی است که در جنگنده‌های اف-۱۴ نصب و استفاده می‌شود. این موشک تا حدود ۱۹۰ کیلومتر برد، حداکثر سرعت ۵ ماخ، وزن ۴۵۰ تا ۴۷۰ کیلوگرم و قطر ۳۸۰ میلی‌متر دارد.

هر فروند هواپیمای اف-۱۴ می‌تواند ۶ فروند موشک فونیکس حمل کند که چهار تای آن در زیر بدنه و دو تای آن در زیر بال‌ها استقرار می‌یابد (هرچند به دلیل وزن بالای این موشک معمولا ۲ موشک ایم-۵۴ در کنار ۲ موشک ایم-۷ اسپارو و ۳ ایم۹ سایدوایندر بر روی اف-۱۴ نصب می‌شد). این موشک با برد مفیدی برابر با ۱۸۴ کیلومتر تنها موشک هوابه هوای دوربرد مورد استفاده آمریکا و نخستین سیستم موشکی در جهان بود که توانایی هدایت همزمان موشک‌ها علیه چند هدف را داشت. این موشک در سال ۲۰۰۴ از خدمت نظامی در ارتش آمریکا خارج شد و دو سال بعد فعالیت جنگنده‌های اف-۱۴ تنها جنگنده‌ای که توانایی شلیک این موشک را داشت هم در آمریکا به پایان رسید. به این ترتیب اکنون ایران تنها کاربر جنگنده اف-۱۴ و موشک فینیکس است. موشک‌های فینیکس با موشک کوتاه‌بردتر ایم-۱۲۰ آمارام هواپیماهای اف/آ-۱۸ هورنت و اف/آ-۱۸ سوپرهورنت جایگزین شده‌اند.

فینیکس در اصل برای دفاع از ناوگان‌های جنگی نیروی دریایی در مقابل حمله انبوه بمب‌افکن‌های پرسرعت و موشک‌های ضدکشتی ساخته شده بود، تهدیدی که با پایان جنگ سرد از میان رفت. پیچیدگی و هزینه بالای استفاده و تعمیر این موشک، کهنگی سیستم الکترونیکی آن و عمر بالای موشک‌ها از دیگر دلایل خروج این سیستم از ارتش آمریکا بود.

طراحی این موشک در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی برای استفاده در بمب‌افکن‌های جنرال داینمیکس اف-۱۱۱ آغاز شد و در سال ۱۹۷۴ به همراه جنگنده اف-۱۴ وارد نیروی دریایی آمریکا شد. این موشک مشخصا برای شلیک به اهداف از راه دور طراحی شده است و در جنگ‌های نزدیک هوا به هوا کاربردی ندارد.

موشک فونیکس اولین موشک دور برد هوا به هوا ایالات متحده بود که توانایی در گیری همزمان با ۶ هدف متحرک را دارا است.

موشک فونیکس در نیروی هوایی ایران

ایران در دوران حکومت محمدرضا پهلوی تنها خریدار این موشک و جنگنده اف-۱۴ بود. ۴۲۴ موشک فینیکس در قراردادی به ارزش حدود ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۱۹۷۴ به آمریکا سفارش داده شد که ۲۷۴ فروند از آن تحویل داده شد. گسترده‌ترین کارگیری از این موشک در جریان جنگ ایران و عراق بوده است. این موشک یکی از برگهای برنده تامکتهای ایران در مقابل جنگنده‌های عراقی بوده است. استفاده از این موشک در برخی اوقات منجر به پیروزی یک تامکت ایرانی در مقابل سه جنگندهٔ عراقی می‌شد.

ایم-۵۴ فینیکس لحظاتی پس از پرتاب



ایم-۵۴ فینیکس نصب شده بر بال اف-۱۴. توجه شود که باله‌های جلویی موشک هنوز نصب نشده‌اند



نوع: موشک دوربرد هوابه‌هوا
خاستگاه: ایالات متحده آمریکا
خدمت: ۱۹۷۴ تاکنون
استفاده شده توسط: نیروی دریایی ایالات متحده، ایران
سازنده: شرکت هواپیما سازی هيوز، ریتون
قیمت واحد: ۴۷۷،۱۳۱ دلار
تاریخ تولید: ۱۹۶۶

وزن: ۴۵۴ الی ۴۷۲ کیلوگرم
طول: ۳٫۹۶ متر
ارتفاع: ۲۴ کیلومتر
قطر: ۳۸۰ میلیمتر

کلاهک: مواد منفجره
کلاهک خرج :۶۱ کیلوگرم

موتور :موتور راکت پیشرانه جامد
طول بال : ۹۰۰ میلیمتر
برد موثر : ۱۸۴ کیلومتر
سقف پرواز: ۳۰ کیلومتر
ارتفاع پرواز: ۲۴ کیلومتر
سرعت: ۵ ماخ
سامانه هدایت: راداری نیمه فعال و پردازش تصویر فرو سرخ فعال
سکوی پرتاب: اف-۱۴ تام‌کت
“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
مرد

 
An AIM-54 hitting a QF-4B target drone, 1983

“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
مرد

 
رزمایش دریایی در سال ۲۰۰۶ بین چندین کشور


“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
مرد

 
بمب خوشه‌ای
Cluster Bomb





معرفی

مهمات خوشه‌ای به انواع وسایل انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کنند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند. هدف اصلی از کاربرد مهمات خوشه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند افزودن به شعاع تأثیر بمب و جلوگیری از پیشروی نظامی است. در بمب معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند. مهمات خوشه‌ای به صورت بمب خوشه‌ای، گلوله توپ خوشه‌ای و کلاهک موشک خوشه‌ای ساخته شده است. مهمات خوشه‌ای برای زدن هدف‌های مختلف طرح می‌شود. برخی برای تخریب، برخی برای کشتن و زخمی کردن نفرات و برخی برای نفوذ به زره طرح شده‌اند. بیشتر مهمات خوشه‌ای امروز برای ترکیبی از این کاربردها ساخته می‌شوند.

اگرچه سازمان‌های مختلف بین‌المللی مانند صلیب سرخ و سازمان ملل با کاربرد اینگونه مهمات مخالفت کرده‌اند هنوز قانونی بین‌المللی برای ممنوعیت مهمات خوشه‌ای به تصویب نرسیده است.

تولید و گسترش

اولین بمب خوشه‌ای German SD-۲ یا Sprengbombe Dickwandig ۲ kg که عموما به نام بمب‌های پروانه‌ای شناخته می‌شدند این بمب‌ها در طول جنگ جهانی دوم برای هدف قرار دادن شهروندان و تجهیزات نظامی بکار برده شدند . تکنولوژی ساخت بمب‌های خوشه‌ای توسط آمریکا، روسیه و ایتالیا گسترش پیدا کرد . آمریکا بمب M۴۱ ۲۰ lbs رو از ۶ تا ۲۵ بمب با فیوز (چاشنی)های بسیار حساس و نزدیک به هم که با سیم بهم متصل بودند ساخت .

در حال حاضر بمب‌های خوشه‌ای به عنوان بمب‌های هوایی استاندارد بعضی از کشورها بکار می‌رود، در انواع مدل‌ها و توسط ۳۴ کشور دنیا تولید و در ۲۳ توپخانه با قوانین مشابه ده‌ها سال است که استفاده می‌شود.


علل مخالفان

مخالفان استفاده از بمب‌های خوشه‌ای بدلیل اینکه بعضی از بمب‌های کوچکتر عمل نمی‌کنند و مانند مین می‌شوند استفاده از آنها را غیر اخلاقی می‌دانند.

مناطق عمده‌ای که شامل بمب‌های خوشه‌ای عمل نکرده هستند
لبنان
افغانستان
کوزوو
عراق
صحراء غربی
لائوس
ویتنام

پیمان منع بمب‌های خوشه‌ای
پس از انجام مذاکراتی در اسلو، پایتخت نروژ، بیش از ۱۰۰ کشور در مورد پیمانی که ۲ روز به طول می انجامد به توافق رسیدند که براساس آن استفاده از بمب‌های خوشه‌ای فعلی ممنوع شود اما کشور هایی که سازنده اصلی و بزرگترین تولید کنندگان بمب‌های خوشه‌ای هستند مانند آمریکا و چین این پیمان را امضا نکرده و با این اقدام استفاده از بمب را ننگ آور شمردند . با این وجود این پیمان استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را کاملا ممنوع نکرده و اجازه تولید بمب‌های با دقت بیشتر را می‌دهد. یکی از مزایای این توافق منع تولید بمب‌های خوشه‌ای فعلی و امکان پاکسازی مناطقی که در آنها از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده را می‌دهد (همانند عراق).

بمب خوشه ای، بمبی با پوسته نازک است که از هواپیما یا توسط توپخانه پرتاب می شود و بمبهای کوچکی از آن به بیرون پرتاب می شود. نقش اصلی آن کشتار سربازان دشمن می باشد. اگرچه بمب های خوشه ای ویژه ای برای عمل بر علیه باند فرودگاه، ادوات زرهی و بمب های خوشه ای مین پخش کن نیز طراحی شده اند.
سیر تکامل:
بمب های خوشه ای توسعه یافتند تا کارایی حملات هوایی را به ویژه در برابر اهداف کوچک مانند افراد بهبود بخشند. یک بمب منفرد، کمتر برای این منظور قابل استفاده است چرا که ناحیه کمی را پوشش می دهد و کارایی آن به دقت نشانه گیری هنگام پرتاب بستگی دارد. عمل یک بمب خوشه ای مانند چهل پاره است، یعنی منطقه وسیع تری را توسط تعداد بیشتری از بمب های کوچک پوشش می دهد.
اولین بمب خوشه ای که عملیاتی شد، اس دی 2 آلمانی بود که به صورت کلی بمب پروانه ای اطلاق و نامیده می شود. این بمب در جنگ جهانی دوم بر علیه اهداف نظامی و غیر نظامی به کار گرفته شد. تکنولوژی ساخت آن به صورت مستقل در کشورهای آمریکا، روسیه و ایتالیا توسعه داده شد. بمب خوشه ای –در انواع گوناگون- اکنون به عنوان یکی از جنگ افزارهای استاندارد هوا پرتاب در بسیاری از کشورها درآمده است.

گلوله های توپخانه نیز از چنین قاعده ای پیروی می کنند. آنها را به صورت نوعی گلوله "مهمات متعارف اصلاح شده" می نامند. اسم عامیانه بمب خوشه ای در ارتش آمریکا –به خاطر تعداد زیاد انفجاراتی که بوجود آورده است- ترقه است.

انواع بمب خوشه ای:
یکی بمب خوشه ای به صورت ساده پوسته ای توخالی است که محتوی 3 تا 200 بمب کوچک می باشد. بمب های کوچک ممکن است که دارای چترهای کوچک یا بالچه ای برای کاهش سرعت سقوط باشند تا هواپیما بتواند آن را در ارتفاع کم رها کرده و فرار کند.

بمب های خوشه ای ضد نفر به صورت انفجاری ساخته می شوند تا بتوانند نفرات را از بین ببرند و اهداف بدون زره را نابود کنند. بمب های خوشه ای ضد زره دارای گل میخ هایی با خرج مخروطی شکل هستند که بتوانند زره تانک ها و زره پوشها را سوراخ کند. بمب های خوشه ای ضد باندهای فرودگاه اغلب به نحوی طراحی شده اند که می توانند قبل از انفجار در آسفالت فرو بروند. این امر به آنها اجازه می دهد تا سطح باند را خرد و پر از چاله چوله کنند. بمب های خوشه ای مین پخش کن در هنگام سقوط منفجر نمی شوند بلکه محموله خود را مانند یک میدان مین پخش می کنند تا بمب های کوچک بعدا منفجر شوند.

بمب های خوشه ای آتش زا –که بمب های آتشین نیز نامیده می شوند- برای ایجاد آتش سوزی طراحی شده اند؛ اما اغلب این گونه بمب ها دارای ترکیباتی از بمب های ضدنفر و ضد زره می باشند. این گونه از بمب های خوشه ای به صورتی گسترده توسط دو طرف در بمباران های استراتژیک جنگ جهانی دوم بکار گرفته شد.

در طی دهه 50 و 60 میلادی، آمریکا و شوروی سابق بمب های خوشه ای را برای به خدمت گرفتن سلاح های شیمیایی طراحی کردند که از گازهای مرگبار مانند سارین یا گاز اشک آور پر شده بودند. اگرچه فشارهای بین المللی استفاده از این جنگ افزار را ممنوع ساخته است. اما هر دو کشور دارای ذخایر سلاح های شیمیایی در زرادخانه خود هستند.

بمب خوشه ای ضد برق –سی یو 94- اولین بار توسط آمریکا در جنگ داخلی کوزوو بکار گرفته شد. این بمب ها شامل مهمات مخصوص فنی هستند. هر بمب دارای خرج اندکی است که رشته های رسانا –فیبر کربن یا آلومینیوم که با پشم شیشه پوشیده شده اند- را پراکنده می کند. هدف آنها از کار انداختن و ضربه زدن به خطوط انتقال نیرو –بوسیله ایجاد اتصال کوتاه بین خطوط فشار قوی یا در پست های برق فشار قوی- می باشد. در اولین حمله؛ این بمب ها 70 درصد توان الکتریکی صربستان را از بین بردند. گزارش شده است که 500 نفر به مدت 15 ساعت بکار گرفته شده اند تا محوطه یک پست برق را از این رشته ای رسانا پاکسازی کنند.

بمب های خوشه ای مدرن اغلب چند منظوره هستند و از بمب های ضد نفر، ضد زره و ضد فلز در آنها به صورت ترکیبی بکار رفته است.

یک مسیر قابل پیشرفت در طراحی بمب های خوشه ای، ساخت بمب خوشه ای باهوش است که از مدارات راهنما استفاده می کند و به اهداف خاصی –معمولا اهداف زرهی- حمله می کند. بعضی از انواع جدید این گونه بمب ها عبارتند از بمب آمریکایی سی بی 97 که در جنگ داخلی کوزوو و جنگ دوم خلیج فارس بکار رفت و فیوزهای آن مجهز به سنسور هستند. بمب های خوشه ای ضدزره ممکن است که اگر هدفی را نیافتند، پس از برخورد با زمین به صورت خود به خود منفجر شوند تا در تئوری خطر آسیب موازی به اهداف غیر نظامیان از بین برود. محدودیت این گونه بمب ها در قیمت آنها است. بمب های هوشمند چندین بار از بمب های خوشه ای معمولی که قیمتی اندک دارند و به سادگی ساخته می شوند گران تر هستند.

بسیاری از سازمان ها و افراد مانند صلیب سرخ و سازمان ملل به صورتی جدی با بکار بردن بمب های خوشه ای مخالف هستند چرا که غیر نظامیان زیادی تا به حال طعمه این گونه بمب ها شده اند. تهدید ویژه این سلاح برای غیر نظامیان به دو صورت مطرح می شود: اول اینکه آنها محدوده خیلی وسیعی را پوشش می دهند و ممکن است در ناحیه ای که بمب رها شده است هم اهداف نظامی و هم مناطق غیر نظامی واقع شده باشند. منطقه ای که توسط این بمب ها پوشیده می شود می تواند به بزرگی 2 یا 3 زمین فوتبال باشد. این خصوصیت بمب های خوشه ای به ویژه هنگامی برای غیر نظامیان مشکل زا می شود که در نواحی پر جمعیت این گونه بمب ها بکار روند. دلیل دوم به نوع بمب بکار رفته، بستگی دارد. بین 1 تا 40 درصد بمب های کوچک رها شده در هنگام برخورد با زمین منفجر نمی شوند. این بمب هی منفجر نشده متراکم، پس از پایان درگیری ها منطقه ای خطرناک را بوجود می آورند و ممکن است که به صورت ندانسته برای مدت ها به صورت یک میدان مین عمل کند. اندازه کوچک و رنگ بمب های کوچک آنها را برای عابرین مخصوصا بچه ها جالب توجه می سازد. هنوز در لائوس و مرکز ویتنام بمب های خوشه ای رها شده در جنگ ویتنام تهدید کننده اند و در کوزوو، افغانستان و عراق تعدادی از غیرنظامیان در اثر انفجار بمب های خوشه ای عمل نکرده کشته می شوند. به هرحال، بمب های خوشه ای هنوز توسط هیچ پیمان بین المللی ممنوع نشده اند و در بسیاری از دولت های عضو ناتو به عنوان سلاحی مشروع و موثر به حساب می آیند.
“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  ویرایش شده توسط: shahin68   
مرد

 
نحوه انفجار بمب های خوشه ای

“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
مرد

 
“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  ویرایش شده توسط: shahin68   
مرد

 
یگان هوا برد ایالات متحده
US Paratroopers





“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  ویرایش شده توسط: shahin68   
مرد

 
مروری بر پرونده سقوط سنجاقک‌ها

هر 4 ماه یک هلی کوپتر در ایران سقوط می کند

از سال 83 تا امسال 25 سانحه هلی کوپتری را شاهد بودیم. یعنی طی 7 سال گذشته بیش از 3 سانحه سقوط هلی کوپتر در سال اتفاق می‌افتد که بیشترین دلیلی این سقوط‌ها نقص فنی و فرسودگی اعلام می شود




صبح چهارشنبه 24 آبان ماه یک فروند هلی کوپتر بل 214 متعلق به هواپيمايي نيروي زميني ارتش «هوانیروز» در اطراف مشهد در یک مزرعه سقوط کرد و دو تن از خلبان ارتش و 8 سرنشین آن جانشان را از دست دادند.

مروری بر پرونده سقوط هلی کوپترها از سال 83 تا امسال 25 سانحه هلیکوپتری را شاهد بودیم. یعنی طی 7 سال گذشته بیش از 3 سانحه سقوط هلیکوپتر در سال اتفاق می‌افتد که بیشترین دلیلی این سقوط‌ها نقص فنی و فرسودگی اعلام می شود.


آمار سوانح هلیکوپتر طی سال‌های اخیر


     
  ویرایش شده توسط: christopher   
مرد

 
گواهینامه frozen ATPL در خلبانی چیست؟

برای گرفتن گواهینامه ATPL به حداقل 1500 ساعت پرواز نیاز می باشد که این 1500 ساعت باید طبق شرایط زیر ثبت شوند:
[align=left]
500 hrs multi-pilot in transport or commuter aircraft
250 hrs PIC (or 100 PIC and 150 PICUS)*
200 hrs cross country flights (100 as PIC or PICUS)
75 hrs instrument time
100 hrs night flight as PIC or co-pilot

* PIC is Pilot-In-Command and PICUS is Pilot-In-Command-Under-Supervision[/align]

اگر شما دوره دروس زمینی ATPL را با موفقیت بگذرانید،اما ساعت پرواز کافی برای مجوز ATPL نداشتید،،این به معنای frozen ATPL می باشد.

شرايط گواهينامه PPL


شرايط صدور گواهينامه:

- موفقيت در آزمون كتبي
- دارا بودن حداقل تجربه پروازي
- دارا بودن مهارت پروازي مورد نياز
- صلاحيت پزشكي

1- آزمون كتبي:

1-1- شرايط عمومي
1-1-1- حداقل سن برای آموزش خلبانی 16 سال و برای در يافت گواهينامه 18 سال ميباشد .
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي ديپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربيات پروازي مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تكميل شده درخواست آزمون

2-1- شرايط اختصاصي:
متقاضي بايد آزمون مربوط به موضوعات زير را با موفقيت بگذراند.
1-2-1- مقررات هوايي (AIR LAW)
2-2-1- اطلاعات عمومي در مورد هواپيما(AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE)
3-2-1- کارائي و برنامه ريزي پرواز (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING)
4-2-1- کارائي و محدوديتهاي انساني (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION)
5-2-1- هواشناسي (METEOROLOGY)
6-2-1- ناوبري (NAVIGATION)
7-2-1- دستورالعمل عملياتي (OPERATIONAL PROCEDURES)
8-2-1- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT)
9-2-1- راديو تلفني (RADIO TELEPHONY)

تبصره – دستورالعملهاي خاص مربوط به معافيت بعضي از موضوعات آزمون در مورد پرسنل نظامي و دارندگان گواهينامه هاي مختلف خلباني در ضميمه هاي 2 و 3 درج گرديده است.

2- تجربه پروازي:
1-2- مجموع كل ساعات پرواز حداقل 50 ساعت شامل:
1-1-2- پرواز دو فرمانه حداقل 40 ساعت
2-1-2- پرواز مستقل محلي حداقل 5 ساعت
3-1-2- حداقل 5 ساعت پرواز مستقل ناوبري شامل حداقل دو نشست و برخاست در فاصله 150 ناتيكال مايل

تبصره1: در صورتيكه متقاضي دوره آموزش خلباني را در يكي از مؤسسات مورد تائيد سازمان هواپيمايي كشوري گذرانده باشد، مي توان با کاهش 10 ساعت از مجموع ساعات پرواز مندرج در بند 1-2 نسبت به صدور گواهينامه اقدام نمود.

تبصره 2: در صورتيكه متقاضي دوره پرواز مصنوعي (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائيد سازمان هواپيمايي كشوري را گذرانده باشد، مي توان حداکثر 5 ساعت از زمان پرواز مندرج در بند 1-1-2 را کاهش داد.

4-1-2- چنانچه متقاضي داراي تجربه پروازي بر روي انواع ديگري از وسايل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكي مي تواند با محاسبه تجارب پروازي فوق مجموع ساعات پروازي مورد نظر (50ساعت) را به تناسب کاهش دهد.

3- مهارت مورد نياز:

1-3- مهارت پروازي متقاضي ميبايستي بر اساس محتويات چك ليست شماره 5-5 (مندرج در ضميمه شماره 5) در پرواز آزمايشي توسط معلم خلبان منتخب سازمان هواپيمايي كشوري تائيد گردد.

تبصره: مسئوليت انجام مراحل آموزش هاي پروازي بعهده مؤسسه آموزش دهنده ميباشد.



4- صلاحيت پزشكي:
متقاضي بايد تحت ارزيابي پزشكي از نوع کلاس 2 قرار گيرد.

ب- اختيارات: (PRIVILEGES)

1- دارنده اين نوع گواهينامه مجاز مي باشد به عنوان سر خلبان و يا كمك خلبان بر روي هواپيماهاي مختلف با استفاده از مقررات VFR پرواز نمايد. مشروط بر اينکه هدف از انجام پرواز دريافت كرايه و يا كسب در آمد نباشد.
2- به منظور پرواز بر روي هواپيماهايي كه به عنوان TYPE محسوب مي شوند كسب مجوز مربوطه (TYPE RATING) الزامي مي باشد.
3- چنانچه دارنده گواهينامه آموزشهاي برخاستن و نشستن و همچنين ناوبري هوايي در شب را كسب نموده و مورد تائيد خلبان منتخب سازمان هواپيمايي كشوري (CAO DESIGNATOR) قرار گرفته باشد مي توان اختيارات انجام پرواز شب را نيز كسب نمايد مشروط بر اينکه محدود عملياتي اينگونه پروازها با استفاده از مقررات VFR از دوره ترافيك فرودگاه تجاوز ننمايد.



Comertial pilot License

خلبانی هواپیماهای تبلیغاتی است و در ایران تقریبا داره کم کم متقاضی پیدا میکنه

الف- شرایط صدور گواهینامه:

- موفقیت در آزمون كتبی
- دارا بودن حداقل تجربه پروازی
- دارا بودن مهارت پروازی مورد نیاز
- صلاحیت پزشكی


1- آزمون كتبی:

1-1- شرایط عمومی
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تكمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی:
متقاضی باید آزمون مربوط به موضوعات ذیل را با موفقیت بگذراند.
1-1-1- مقررات هوائی (AIR LAW)
1-1-2- اطلاعات عمومی در مورد هواپیما (AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE)
1-1-3- كارائی و برنامه ریزی پرواز در شرایط (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING)
1-1-4- كارائی و محدودیتهای انسانی (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION)
1-1-5- هواشناسی (METEOROLOGY)
1-1-6- ناوبری (NAVIGATION)
1-1-7- دستورالعمل عملیاتی (OPERATIONAL PROCEDURES)
1-1-8- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT)
1-1-9- رادیو تلفنی (RADIOTELEPHONY)

تبصره1: دستورالمل خاص مربوط به معافیت بعضی از موضوعات آزمون در مورد پرسنل نظامی و دارندگان گواهینامه های مختلف خلبانی در ضمیمه های 2 و 3 درج گردیده است.

تبصره 2: به دارندگان این نوع گواهینامه كه سن آنان از مرز 60 سال تجاوز نماید اجازه داده نخواهد شد تا در پروازهای حمل و نقل بار و یا مسافر به عنوان خلبان یا كمك خلبان فعالیت پروازی داشته باشند. مبنای محاسبه سن دارنده گواهینامه، اولین تاریخ تولد مندرج در اولین گواهینامه صادره از طرف این دفتر خواهد بود.


2- تجارب پروازی:

1-2- جمع ساعات پرواز نباید كمتر از 200 ساعت باشد.
1-1-2- چنانچه متقاضی دوره آموزشی را كه مورد تائید دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی باشد بگذراند (APPROVED TRAINING COURSE) جمع ساعات پرواز فوق به 150 ساعت تقلیل خواهد یافت.
2-1-2- چنانچه متقاضی از آموزش دهنده های مصنوعی (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائید دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی استفاده نموده باشد حداكثر 10 ساعت از این نوع آموزشها را میتواند در مجموع ساعات پرواز موضوع این بند بمنظور صدور گواهینامه محاسبه نمود.
3-1-2- چنانچه متقاضی دارای تجارب پروازی بر روی نوع و یا انواع دیگری از وسائل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی با در نظر گرفتن تجارب پروازی فوق و ملحوظ نمودن آنها می توان مجموع ساعات پروازی مورد نظر را (200یا150ساعت) به تناسب كاهش دهد.
2-2- متقاضی باید تجارب پروازی زیر را كامل نموده باشد.
1-2-2- یكصد (100) ساعت پرواز بعنوان خلبان فرمانده (PILOT IN COMMAND) و یا پرواز مستقل (SOLO)
2-2-2- چنانچه متقاضی دوره آموزشی را كه مورد تائید دفتر گواهینامه هاع امتحانات و امور پزشكی باشد طی نموده باشد (APPROVE TRAINING COURSE) جمع ساعات پرواز فوق به 70 ساعت تقلیل خواهد یافت.
3-2-2- بیست (20) ساعت پرواز ناوبری (CROSS COUNTRY) بعنوان خلبان فرمانده (PILOT IN COMMAND) و یا پرواز مستقل (SOLO)
4-2-2- مسافت طی شده موضوع بند 3-2-2 نباید كمتر از 540 كیلومتر (300 ناتیكال مایل) بوده بطوریكه متقاضی باید در طول انجام این پرواز در دو فرودگاه مختلف دو عمل
نشستن و برخاستن انجام داده باشد.
5-2-2- متقاضی باید 10 ساعت آموزش پرواز با دستگاه را طی نموده باشد. (INSTRUMENT INSTRUCTION TIME)
6-2-2- چنانچه متقاضی از آموزش دهنده های مصنوعی زمینی پرواز با دستگاه (INSTRUMENT TRAINER) استفاده نموده باشد، دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی حداكثر 5 ساعت از این نوع آموزشها را میتواند در قالب مجموع 10 ساعت پرواز موضوع این بند بعنوان (INSTRUMENT GROUND TIME) محاسبه نماید.
7-2-2- چنانچه متقاضی مایل به كسب اختیارات انجام پرواز در شب باشد، انجام 3
پرواز آزمایشی توسط معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمائی كشوری تائید گردد.

تبصره: مسئولیت انجام مراحل آموزشهای پروازی به عهده موسسه آموزش دهنده می باشد.



4- صلاحیت پزشكی:
متقاضی باید تحت ارزیابی پزشكی از نوع كلاس 1 قرار گیرد.

تبصره: شرایط احراز موفقیت در ارزیابی كلاس 1 در ضمیمه شماره 1 درج گردیده است.

ب- اختیارات :PRIVILEGES

دارنده این نوع گواهینامه مجاز می باشد:
1- از تمامی اختیارات مربوط به دارنده گواهینامه خلبانی شخصی هواپیما استفاده نماید.
2- به عنوان سر خلبان هواپیمائیكه در عملیاتی به غیر از حمل و نقل بازرگانی (COMMERCIAL AIR TRANSPORT OPERATION) استفاده می شود با استفاده از مقررات VFR پرواز نماید.
3- به عنوان سر خلبان هواپیمائی كه در عملیات حمل و نقل بازرگانی (COMMERCIAL AIR TRANSPORTATION) و مجاز به پرواز با یك خلبان باشد وبا استفاده از مقررات VFR حداکثر تا سن 60 سالگی پرواز نماید.
4- به عنوان كمك خلبان هواپیمائی كه در عملیات حمل و نقل بازرگانی عمل می نماید و نیاز به كمك خلبان دارد و با استفاده از مقررات VFR حداکثر تا سن 60 سالگی پرواز نماید.
5- به منظور پرواز بر روی هواپیماهائی كه به عنوان تایپ محسوب می گردند كسب مجوز مربوطه (TYPE RATING) الزامی می باشد.


6- چنانچه دارنده گواهینامه آموزشهای برخاستن و نشستن و همچنین ناوبری هوائی در شب را به مدت حداقل 5 ساعت دریافت نموده باشد و حداقل 5 برخاستن و نشستن را به عنوان سر خلبان هواپیما انجام داده و مورد تائید خلبان منتخب سازمان هواپیمائی كشوری (CAO DESIGNATOR) قرار گرفته باشد مجاز به انجام پرواز در شب بوده مشروط بر اینکه عملیات پروازی مذکور از مقررات VFR استفاده و از محدوده دور ترافیك فرودگاه مربوط تجاوز ننماید.
“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
مرد

 
مدارک خلباني غير نظامي در ايران(و بسياري از کشورها) و حداقل نيازهاي آنها :

1- مدرک خلباني شخصي (Private Pilot License) - PPL

براي داشتن اين مدرک چک پزشکي سطح 2 40 ساعت پرواز(5 ساعت سيمولاتور) و همچنين قبول شدن در آزمون تئوري(سوالها کاملا انگليسي ميباشد) مربوطه و همچنين قبول شدن در چک پرواز لازم است.



۲-مدرک خلباني تجاري (Commercial Pilot License)- CPL

اين مدرک که مورد درخواست شرکت هاي هواپيمايي ميباشد شامل 150 ساعت پرواز (جمعا با PPL) و چک پزشکي سطح 1 و مانند PPL قبول شدن در آزمون تئوري و چک پرواز ميباشد.

مهارت پرواز با آلات دقيق (Instrument Rating) – IR

اين مهارت شامل 40 تا 50 ساعت (20 ساعت سيمولاتور و 20 سعات پرواز) ميباشد قبول شدن در امتحان تئوري و عملي.(به عنوان مثال براي پرواز در ابر و يا مواقعي که ديد کم است داشتن اين مهارت ضروري است.)

نکته: پيش نياز براي دريافت اين مهارت داشتن مدرک PPL و يا CPL ميباشد.

نکته:مدرک CPL همانطور که اشاره شد مورد درخواست شرکت هاي هواپيمايي ميباشد و با در دست داشتن اين مدرک ميتوان به فعاليت تجاري (خلباني تجاري) پرداخت (البته IR نيز الزامي است).

نکته: پس از دريافت مدرک CPL مدرک PPL باطل شده به دليل اينکه ارزش مدرک CPL بيشتر بوده و دربرگيرنده PPL نيز ميباشد.

به شما توصيه ميکنم براي دريافت اين مدارک به همين ترتيبي که در اينجا نوشته شده است اقدام کنيد.(دليلشو خودتون در زمان آموزش و پرواز ها خواهيد فهميد)
هزينه هاي آموزش:

طبق آخرين اطلاعاتي که بدست آوردم هزينه PPL شامل کلاس تئوري و پرواز بين حدود 5 ميليون تا 5 ميليون و نيم ميباشد(تومان)

و براي CPL بين حدود 15- 18 ميليون ميباشد(شامل PPL نيز ميباشد. يعني در کل PPL CPL)

و براي IR حدود 4- 5 ميليون.

بعد از قبولي در امتحاناتي که از سوي سازمان هواپيمايي کشوري برگزار ميشود
“Better to fight for something than live for nothing”
Lieutenant General George S. Patton
     
  
صفحه  صفحه 13 از 21:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  20  21  پسین » 
علم و دانش

صنایع هوایی.هوافضا.هوانوردی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA