انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 13 از 72:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  71  72  پسین »

Medical Content | مطالب پزشکی


مرد

 
22 عادتی که دندان‌ها را خراب می‌کند

شاید شما هم یکسری عادت‌هایی داشته باشید که به مرور زمان موجب خرابی دندانتان شود؛ پس بهتر است که آنها را بشناسید و هر چه سریعتر ترک‌شان کنید.



1- دندان قروچه

ساییدن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد می‌شود؛ کنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ خودداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم می‌کند.

در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده کنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری کنید.




2- جویدن یخ

یخ ماده‌ای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ می‌تواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می‌شود.

خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.




3- جویدن مداد

آیا موقع تمرکز روی یک مسئله، مداد خود را می‌جوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شکستن و یا خرد شدن دندان‌ها می‌شود.

هنگامی که می‌خواهید چیزی را بجوید، آدامس‌های بدون قند را انتخاب کنید؛ آدامس‌های بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق می‌شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.




4- مکیدن انگشت

معمولاً کودکان بعد از پدیدار شدن دندان‌های دائمی خود، انگشتان خود را می‌مکند؛ این انگشت مکیدن در سن 5 تا 6 سالگی ظاهر می‌شود و باعث تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه می‌شود؛ مکیدن انگشت شست می‌تواند باعث لق شدن و انحراف دندان‌های کودک از جای خود شود؛ این انحراف دندان‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.




5- مکیدن لیمو ترش

افرادی که لیموترش را می‌مکند، خود را در خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار می‌دهند؛ لیمو دارای مقدار زیادی اسید است؛ این اسید، باعث تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندان‌ها می‌شود.




6- جویدن ناخن

جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می‌کند، بلکه به دندان‌ها نیز آسیب می‌رساند و باعث مشکلات دهانی می‌شود؛ جویدن ناخن باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای دندان می‌شود.




7- با شیشه شیر خوابیدن

اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آب میوه، شیر و یا شیرخشک بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، باعث خواهید شد که دندان‌های جدید پوسیده شوند؛ پس، بهتر است قبل از خوابیدن کودک، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت دهید.




8- سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان

در برخی کشورها، سوراخ کردن زبان و آویزان کردن زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان می‌شکند؛ هنگامی که فلز با لثه برخورد می‌کند، باعث آسیب لثه و لق شدن دندان‌ها می‌شود.

دهان ما پر از باکتری است، بنابراین سوراخ کردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را زیاد می‌کند؛ بهتر است قبل از این کار، با یک دندان‌پزشک مشورت کنید.




9- سخت مسواک زدن

مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید؛ این نوع مسواک زدن باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثه‌ها، حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود.




10- باز کردن چیزی با دندان

باز کردن درب قوطی و یا بسته پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد کردن و یا باز کردن وسایل نیست؛ به جای دندان می‌توانید از قیچی و یا درب باز کن استفاده کنید؛ از دندان‌ها باید فقط برای خوردن غذا استفاده کرد.




11- ورزش کردن بدون محافظ دهان

موقع انجام ورزش‌هایی مثل بوکس، هاکی و ورزش‌هایی که با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کرد؛ این محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است و از دندان‌های بالایی محافظت می‌کند؛ بدون این محافظ زمانی که ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، می‌تواند دندان‌ها را خرد کند؛ این محافظ دندان را می‌توانید از دندان پزشک بگیرید.




12- آب نبات سفت

قند موجود در آب‌نبات باعث به وجود آمدن پلاک‌های چسبنده بر روی دندان‌ها می‌شود؛ سپس باکتری‌های موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید می‌کند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود؛ بنابراین بعد از مصرف شکلات، آبنبات و شیرینی، حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید.




13- شیرینی چسبنده

همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شوند، اما برخی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید می‌شود، این اسید برای ساعت‌ها در تماس با مینای دندان است.

اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی‌ها، چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می‌شود و این بزاق اسید را از بین می‌برد.




14- نوشابه گازدار

فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست‌؛ اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از 11 قاشق چایخوری قند مصرف کرده‌اید؛ همچنین نوشابه‌ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است که این دو اسید، باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شوند.

نوشابه‌های رژیمی هر چند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کننده‌ها، دارای اسید هستند و برای دندان‌ها مضرند.




15- نوشابه‌های ورزشی

معمولاً این نوشابه‌ها دارای مقدار زیادی قند هستند؛ نوشابه‌های ورزشی هم در دهان، اسید به وجود می‌آورند که این اسید به مینای دندان حمله می‌کند؛ اگر زیاد از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید، این را بدانید که در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ در حین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن، می‌توانید از آب دارای املاح استفاده کنید.




16- آبمیوه صنعتی

آبمیوه‌های صنعتی دارای ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند؛ میوه‌ها خودشان شیرین هستند، بنابراین اگر آب میوه‌ای می‌خرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین می‌توانید آب میوه خریداری شده را با مقدار آب رقیق کنید.

17- چیپس سیب زمینی

غذاهای نشاسته‌ای مثل چیپس، توسط باکتری‌های موجود در پلاک دندان، شکسته شده و به اسید تبدیل می‌شوند؛ این اسید مدت 20 دقیقه به دندان‌ها حمله می‌کند؛ اگر غذا بین دندان‌ها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر می‌شود؛ بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته‌ای، حتماً بین دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.




18- مصرف دائمی میان وعده

میان وعده‌ها نسبت به وعده‌های اصلی غذا، کمتر موجب ترشح بزاق دهان می‌شوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعده‌های شیرین و چسبنده خودداری کنید و به جای آن می‌توانید از میوه و سبزیجاتی مثل هویج استفاده کنید؛ همچنین شکستن زیاد موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعده‌ها برای دندان‌ها مضر است.




19- نوشیدن قهوه

اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان‌هایتان زردرنگ می‌شوند؛ خوشبختانه، لکه‌های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین می‌روند؛ از یک دندانپزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کننده‌ها سؤال کنید.




20- کشیدن سیگار

سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه‌هایی را بر روی دندان‌ها به جای می‌گذارند و موجب بیماری‌های لثه و افتادن دندان‌ها می‌شوند؛ تنباکوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز می‌شود.




21- نوشیدن مشروبات الکلی

اسید در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین می‌برد و لکه‌هایی را بر سطح دندان به جای می‌گذارد؛ با استفاده از مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان، می‌توانید با این لکه‌ها مبارزه کنید.




22- زیاد خوردن

خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی باعث افزایش پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؛ اسیدهای قوی که در اثر استفراغ کردن از دهان خارج می‌شوند، می‌توانند دندان‌ها را ضعیف و شکننده کنند؛ این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می‌شوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا) فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس عمداً غذای خورده شده را بالا می‌آورد.


     
  
مرد

 
این میوه را بخورید تا سرما نخورید!



یادم می آید وقتی ۹ساله بودم، یک روز پدرم با کیسه ای پر از میوه ای ناآشنا، وارد خانه شد. از دور تصور کردم در درون کیسه سیب زمینی است اما پدرم گفت به این میوه ها کیوی می گویند. چند روزی است در میوه فروشی آن را دیده ام و نهایتاً امروز تصمیم گرفتم چند کیلویی از آن بخرم. وقتی جلوتر رفتم و یکی از آنها را در دست گرفتم، متوجه پوست کرک دار و متفاوتش شدم که کاملاً با میوه هایی که تا آن روز دیده بودم، فرق می کرد. مادرم پوست یکی از آنها را برایم کند و به صورت حلقه حلقه در یک بشقاب چید و برای امتحان طعمش، به من تعارف کرد. کمی ترش مزه بود اما خوشم آمد به طوری که تا به امروز هر وقت به من ظرفی از این میوه پیشنهاد می شود حتماً یکی از آنها را خواهم خورد. شما درباره خواص کیوی چه شنیده اید؟ به نظرتان این میوه منبع کدام یک از ویتامین ها و املاح است؟ …

ظاهر متفاوت کیوی به همراه طعم خاصش آن را برای همه جالب توجه کرده است. شاید باور نکنید اگر بگوییم که اصلیت این میوه به کشور چین برمی گردد و مردم آن دیار به این میوه یانگ تاوو می گفته اند تا آنکه در اوایل قرن بیستم تخم این میوه توسط مسافران نیوزلندی خریداری شد. آنها این میوه را گوس بری نامیدند اما در سال ۱۹۶۱ کیوی به عنوان یک دسر گران قیمت وارد منوی رستوران های آمریکایی شد و مردم این کشور نام آن را به کیوی تغییر داده و با این نام، کم کم به تمام دنیا معرفی شد.

● پر از ویتامین C

شما هم دقت کرده اید که با سرد شدن هوا بسیاری از میوه ها و سبزی هایی که منبع ویتامین C هستند در دسترسمان قرار می گیرند. از انواع مرکبات گرفته تا کلم های مختلف و حتی کیوی. انگار خداوند می خواهد با نعمات بی پایانش ما را از هر سرماخوردگی و بیماری عفونی محافظت کند. بله این میوه نیز یکی از منابع مناسب ویتامین C است و می دانید که خوردن مواد غذایی غنی از این ماده مغذی دفعات ابتلا به سرماخوردگی را به حداقل می رساند. به طوری که مطالعات نشان داده اند، در هر عدد کیوی متوسط که ۴۶ کالری انرژی دارد، ۵۷ میلی گرم ویتامین C است. به این دلیل متخصصان تغذیه این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی می کنند. حتماً می دانید که بررسی ها نشان داده اند افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود از انواع آنتی اکسیدان ها استفاده می کنند کمتر به بیماری های قلبی عروقی، حملات قلبی و انواع سرطان ها دچار شده و سیستم ایمنی شان در شرایط رویارویی با استرس ها، قوی تر عمل خواهد کرد. یادتان باشد که هرچه کیوی هایتان رسیده تر باشند، آنتی اکسیدان بیشتری خواهند داشت و مغذی تر خواهند بود.

● فیبری محافظ قلب

علاوه بر ویتامین C، کیوی منبع غذایی مناسب فیبر نیز هست. به طوری که در هر عدد از آن ۵/۲ گرم از این ماده مغذی وجود دارد. جالب است بدانید، بررسی ها نشان داده اند، رژیم هایی که فیبر غذایی بالایی دارند، نمی گذارند سطح کلسترول به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد پس در محدوده طبیعی باقی می ماند و به این ترتیب ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حملات قلبی کم می شود. همچنین، به دلیل باند شدن فیبرها به ترکیبات سمی در روده بزرگ و دفع سریع ترشان، احتمال بروز سرطان کولون به حداقل می رسد و سطح قند خون نیز در حد طبیعی تنظیم می شود. به این دلیل خوردن این میوه برای دیابتی ها، کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا چربی خونشان بالاست، توصیه می شود.

● آسم و کیوی

همان طور که گفتیم این میوه سرشار از ویتامین C است. دیده شده، دریافت این ماده مغذی در کاهش علایم بیماری آسم بسیار موثر است. از این رو، متخصصان تغذیه کلیه منابع غذایی این ویتامین را به بیماران توصیه می کنند. به علاوه، در مطالعه ای که روی ۱۸۷۳۷ کودک ساکن مرکز و جنوب ایتالیا به انجام رسیده، مشاهده شده است کودکانی که در هفته پنج تا هفت عدد کیوی را میل می کنند دارای علایم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که فقط یک عدد از این میوه را می خورند. آنها کمتر به سرفه خصوصا سرفه های شبانه و مزمن می افتند و در کل شمار این سرفه ها کاهش چشمگیری پیدا می کند. به طوری که سرفه های شدید به میزان ۴۱ درصد و کلیه علایم به میزان ۳۲ درصد افت می کند.

● در خانه و آشپزخانه

در هنگام خرید کیوی، یکی از آنها را در میان انگشتانتان قرار داده و درصورتی که بر اثر فشار جزیی، نرمی در زیر دستانتان احساس شد، بهتر است آن را نخرید. این میوه را می توانید در دمای اتاق البته به دور از نور آفتاب و گرما قرار دهید و نهایتاً چند روزی آن را ذخیره کنید. هرگز این میوه را در کنار سیب، گلابی و یا موز قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متساعد می شود که موجب رسیدن بیش از اندازه کیوی ها خواهد شد اما در صورتی که میوه شما نارس است می توانید آن را در کاغذ به همراه میوه های یاد شده قرار داده تا فرایند رسیدن انجام شود.

● هشدار برای کیوی

با وجود تمامی فوایدی که یک به یک برایتان گفتیم، این میوه از دسته میوه هایی محسوب می شود که اگزالات فراوانی دارد. اگزالات ترکیبی ست که وقتی وارد بدن می شود با کلسیم موجود در غذای دریافتی باند شده و در ارگان هایی مانند کلیه ها و کیسه صفرا موجب تشکیل سنگ می شود. به این دلیل نباید حداقل دو تا سه ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و سایر منابع غذایی کلسیم و حتی قرص های کلسیم کیوی میل کرد زیرا هم این ماده معدنی جذب نمی شود و هم در افراد مستعد احتمال تشکیل سنگ بالا می رود.
     
  
مرد

 
چاره آنفلوانزا وسرماخوردگی درآشپزخانه شما است

پزشکان می‌گویند: آشپزخانه شما منبعی شگفت‌انگیز از مواد درمان کننده و شفابخش برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است که به شما کمک می‌کنند، سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

اکنون که فصل پاییز فرا رسیده با کاهش دمای هوا، وزش باد و آغاز بارندگی، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند. هرچند برای هیچ یک از این دو بیماری ویروسی درمان مشخصی وجود ندارد اما بی‌تردید در آشپزخانه شما مواد خوراکی بسیاری یافت می‌شوند که می‌توانند به بهبود علائم بیماری و درمان سریع‌تر آن کمک کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی‌ای فارما پدیا، در این مقاله پزشکی فهرست برخی از این مواد خوراکی مفید و موثر در بهبود علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی ارائه شده که به قرار زیر است:



1- شربت آب‌لیمو که دارویی شگفت انگیز برای درمان گلو درد، پاک‌سازی خون و همچنین نرم کردن بافت‌های مخاطی است.‌



2-‌ سوپ مرغ که از قرن بیستم تاکنون به عنوان یک خوردنی برای درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی شناخته شده و واقعاً تأثیرگذار است.

نعناع که اگر به صورت چای نعناع مصرف شود، می‌تواند موجب تشدید تعریق در هنگام تب شود. پس از نوشیدن چای نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم کنید تا در اثر تعریق زیاد، تب شما کاهش پیدا کند



3- خردل که موجب کاهش تب، از بین رفتن مواد سمی و کمک به بهبود غشاء مخاطی در ریه‌ها می‌شود.



4- زنجبیل که اگر به صورت چای زنجبیل مصرف شود، می‌تواند به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی موثر میکروب‌ها را نابود سازد و برای درمان اختلال و آشفتگی معده نیز بسیار مفید است.



5- سیر که یک گیاه فوق‌العاده مفید هم به لحاظ پیشگیری و هم به جهت درمان علایم آنفلوانزا و سرماخوردگی به شمار می‌آید. سیر خام خاصیت ضدقارچی و ضد باکتریایی و همچنین دارای خواص ضدویروسی فوق‌العاده‌ای است. متخصصان انگلیسی نیز در چندین آزمایش دریافته‌اند که سیر می‌تواند سرعت درمان آنفلوانزا را افزایش دهد.
چای نعنا



6- نعناع که اگر به صورت چای نعناع مصرف شود، می‌تواند موجب تشدید تعریق در هنگام تب شود. پس از نوشیدن چای نعناع، بلافاصله به رختخواب رفته و خود را گرم کنید تا در اثر تعریق زیاد، تب شما کاهش پیدا کند.



7- روغن کرچک که اگر به شکل موضعی مصرف شده و روی قفسه سینه مالیده شود به باز شدن مجاری هوایی و بهبود گردش خون در ریه‌ها کمک می‌کند. برای این منظور قفسه سینه را با روغن کرچک ماساژ دهید. سپس با یک تکه پارچه وال و نازک، روی سینه را بپوشانید و با یک بطری حاوی آب داغ روی سینه را گرم نگه دارید.



8- پرتقال و مرکبات که به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C اگر به صورت روزانه مصرف شوند، طول دوره بیماری را کاهش می‌دهند.



9- ماست که مشکلات روده‌ای ناشی از آنفلوانزا را تسکین می‌دهد.



10- عسل که خواص شفابخش فوق‌العاده‌ای دارد و برای درمان سرفه و افزایش توان سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. مصرف آن به همراه آب لیموی تازه و آب ولرم به صورت شربت ضد سرفه، توصیه می‌شود.

زنجبیل که اگر به صورت چای زنجبیل مصرف شود، می‌تواند به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی موثر میکروب‌ها را نابود سازد و برای درمان اختلال و آشفتگی معده نیز بسیار مفید است



11- نمک و محلول آب نمک که می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و خاصیت ضدالتهابی دارد. همچنین شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک به پاک شدن سینوس‌ها و جلوگیری و یا درمان احتقان بینی کمک می‌کند. تمیز کردن مجاری بینی نیز سرعت بهبود عفونت‌های سینوسی را افزایش می‌دهد.



12- آب درمانی که روشی مفید برای افزایش گردش خون است و حمام آب داغ نیز در پایین آوردن تب موثر است.



13- مریم گلی نیز به عنوان یک دهان‌شویه مناسب می‌تواند در درمان گلودرد موثر باشد.



14- بابونه که به عنوان یک روش درمانی سنتی، مصارف پزشکی بسیاری دارد و از جمله این موارد، کمک به درمان علائم سرماخوردگی است.
     
  
مرد

 
چه سرطان های دیگری برای مردان وجود دارد؟

معمولا برای سرطان مردان ، تنها پروستات را می شناسیم اما چه سرطان های دیگری نیز وجود دارند؟

شایع ترین سرطان در مردان، سرطان پوست است ولی در محاسبات معمولا آن را به حساب نمی آورند زیرا کشندگی آن بسیار پایین است. اگر ما نیز پوست را از این آمار خارج کنیم، پنج سرطان اول که مردان ایرانی به آن مبتلا می شوند، اینهاست: سرطان معده، سرطان مثانه، سرطان پروستات، سرطان کولورکتال و سرطان مری که به تفکیک در مورد هر کدام بحث می‏کنیم....

سرطان مری

در سرطان مری، مهم ترین نشانه، اختلال در بلع است؛

یعنی بیماری که تا دیروز هیچ مشکلی در غذا خوردن نداشته امروز حس می کند که غذا در گلوی اش گیر می کند. زمانی که سرطان به مرحله گیر کردن غذا و اصطلاحا دیسفاژی برسد، زمانی است که تومور سرطانی مقداری رشد کرده است. برای همین، انتظار این است که افراد این موضوع را زودتر متوجه شوند. زمانی که فرد در بلع غذا کمی مشکل پیدا می کند و عمل بلع در او همراه با درد است یا هنگام بلع غذا وارد دستگاه تنفس شده و باعث سرفه می شود، می تواند نشانه هایی از بروز سرطان مری باشد.

اگر فرد بیمار به علایم اولیه توجه نکند و تومور به حدی برسد که بلع جامدات و حتی مایعات را دچار مشکل کند به تدریج لاغری و علایم کم خونی نیز بروز پیدا می کند. نکته دیگری که در این نوع سرطان وجود دارد این است که حتی قبل از اینکه فرد دچار مشکل در بلع شود، تغییر رنگ در مدفوع مشاهده می شود؛ یعنی خون ریزی مختصری در مری موجب تغییر رنگ مدفوع و سیاه شدن آن می شود که البته این تغییر رنگ مدفوع در سرطان های دیگر دستگاه گوارش نیز دیده می شود که باید محل خون ریزی تشخیص داده شود.

سن ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش عموما سنین بالای 45 سالگی است. توصیه می‎شود افراد در معرض خطر سالانه آزمایش مدفوع انجام دهند. این افراد، کسانی هستند که در خانواده آنها یک نفر دچار یکی از سرطان های دستگاه گوارش است و هر چه تعداد مبتلایان در خانواده بیشتر باشد، احتمال بروز این مشکل در فرد نیز بیشتر خواهد بود و باید موارد مربوط به پیشگیری و تشخیص با پیگیری بیشتری دنبال شود.


سرطان معده

این سرطان، کشنده ترین و شایع ترین سرطان در مردان است. متاسفانه به دلیل اینکه تومور در معده فضای رشد دارد و فرد متوجه آن نمی شود، سرطان معده بسیار دیر تشخیص داده می شود و این اتفاق زمانی می افتد که متاسفانه کار از کار گذشته است. به همین دلیل هم میزان زنده ماندن بیش از 5 سال از زمان تشخیص سرطان حدود 15 درصد است و 85 درصد افراد مبتلا در 5 سال اول از دست می روند و 50 درصد میزان مرگ و میر نیز مربوط به سال اول است. چند نکته نیز در مورد افراد مستعد ابتلا به سرطان معده و به خصوص افرادی که در خانواده آنها سابقه سرطان دستگاه گوارش وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

لاغری:

اگر مرد بالای 45 سال احساس کرد که در حال لاغر شدن است در حالی که دلیل خاصی برای این لاغری وجود ندارد باید آن را پیگیری کند زیرا یکی از نشانه های سرطان دستگاه گوارش همین لاغری است.احساس پری: حس ناراحتی و پر بودن شکم در قسمت فوقانی آن (اپی گاستر) یکی دیگر از نشانه هایی است که به خصوص بعد از صرف غذا باید به آن توجه کرد.

تغییر رنگ مدفوع:

این تغییر رنگ که در آن، مدفوع به رنگ تیره درمی آید، می تواند در اثر خون ریزی های میکروسکوپیک از دستگاه گوارش و از علایم بروز سرطان های دستگاه گوارش باشد.

کم اشتهایی:

کم اشتهایی بی دلیل اگرچه نشانه روشنی برای بروز سرطان معده نیست ولی می تواند یکی از علایمی باشد که باید مورد توجه بیماران قرار بگیرد.

سرطان کولون و رکتوم

سرطان کولون و رکتوم در واقع دو نوع سرطان کاملا متفاوت هستند. شخصیت این دو نوع سرطان، میزان بروز و نتیجه درمان آنها با هم متفاوت است ولی عوامل خطر آنها چندان تفاوتی با هم ندارند. مهم ترین نشانه این سرطان، خون ریزی (خون در مدفوع) است که می تواند از خون روشن تا خون لخته سیاه باشد. رنگ خون بستگی به این نکته دارد که تومور در کجای روده باشد. اگر این تومور در ابتدای روده بزرگ و سکوم باشد خون مشاهده شده در مدفوع کاملا تیره است ولی اگر تومور در رکتوم باشد، خون در مدفوع به رنگ روشن دیده می شود.

نکته دیگری که در مورد این سرطان مهم است این است که سرطان کولون در 30 درصد موارد در زمینه های پولیپ مشاهده می شود. یعنی بیمار سرطان ندارد و دچار پولیپ است ولی این پولیپ ها ترانسفر می کنند و از خوش خیم به بدخیم تغییر ماهیت می دهند. به همین دلیل اگر در سابقه خانواده ای وجود پولیپ محرز شده است، بقیه اعضای خانواده نیز باید از نظر پولیپ مورد بررسی قرار بگیرند و اگر تعداد پولیپ ها در روده بزرگ زیادتر از حد معمول است که به آن پلی پوزیس می گویند یا آدم های متعددی در یک خانواده دچار پولیپ هستند، افراد این خانواده در معرض خطر تلقی می شوند و نیازمند مداخلات جراحی هستند. اگر بخواهیم دو عامل را به عنوان عوامل خطر در این سرطان در نظر بگیریم، یکی وجود خون روشن در مدفوع است و دیگری وجود پولیپ در بیمار یا خانواده او.

سرطان مثانه

از سرطان های دستگاه ادراری تناسلی در مردان ایرانی، سرطان مثانه شیوع بیشتری دارد که این البته برعکس الگوی جهانی است. یعنی در دنیا سرطان پروستات بیش از سرطان مثانه شیوع دارد. سرطان مثانه چون تومور فضای رشد دارد، دیر تشخیص داده می شود. البته این سرعت تشخیص به محل تشکیل تومور هم بستگی دارد. اگر این تومور در وسط مثانه تشکیل شود، در این نوع سرطان یکی از کلیدهای تشخیصی تغییر رنگ ادرار است. به همین دلیل مردان بالای 40 سال هر روز باید رنگ ادرار خود را کنترل کنند و در صورت تغییر رنگ ماندگار ادرار باید کارهای تشخیصی را در مورد آن انجام دهند. در شرایط عادی این سرطان علامت دیگری ندارد، مگر اینکه تومور دهانه حالب ها را بگیرد و در پهلوها ایجاد درد کند.

سرطان پروستات

در مورد این سرطان چون پروستات به طور طبیعی با افزایش سن بزرگ می شود، نمی توان این بزرگ شدن طبیعی را سرطان دانست. می توان گفت به طور عادی حدود 80 درصد از مردان ما بزرگی خوش خیم پروستات را دارند و نمی شود به دلیل بند آمدن ادرار بر اثر بزرگی پروستات، بگوییم فرد سرطان دارد ولی اگر فردی به طور ناگهانی تغییر در عادت ادرار پیدا کرد، مثلا به طور ناگهانی در دفع ادرار مشکل پیدا کرد یا یک لخته خون با ادرار دفع کرد، این می تواند نشانه مشترکی برای سرطان مثانه و پروستات باشد. از دیگر نشانه های بروز سرطان پروستات می تواند تغییر ناگهانی میل جنسی باشد. خوشبختانه در تشخیص سرطان پروستات تستی وجود دارد که تست تقریبا خوبی است و در آن آنتی ژنی موسوم به PSA که به طور اختصاصی مربوط به پروستات است اندازه گیری می شود. توصیه برای مردان بالای 50 سال این است که حداقل هر سال یک بار این تست را انجام دهند.


عوامل خطرساز سرطان

می توان عوامل خطرساز در سرطان های شایع را به دو دسته گوارشی و ادراری تناسلی تقسیم کرد. نمک: هرنوع رژیم غذایی که دارای نمک فراوان باشد جزو عوامل خطر در این سرطان ها محسوب می شود. بهداشت دهان و دندان: اگر فردی از نظر وضعیت بهداشت دهان و دندان وضعیت مناسبی ندارد و دارای ضایعات عفونی و التهابی به دلیل عدم رعایت بهداشت در دهان است، در معرض خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش است.

مصرف مواد روغنی و چرب:

رژیم غذایی پرچرب که تقریبا در بین بیشتر مردم ما مرسوم است، یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش است. درحقیقت از یک سو مصرف این مواد در کشور ما بسیار بیشتر از استانداردهای معمول و تعیین شده جهانی در این خصوص است و از سوی دیگر نوع مواد چربی مورد مصرف در کشور ما نیز نامطلوب تر از نقاط دیگر است یعنی میزان اسید چرب ترانس که در همه دنیا سفارش شده که به صفر برسد هنوز در کشور ما در شرایط مطلوب، 10 درصد است که این موضوع چندان جالب نیست. مصرف مواد روغنی و چربی موجب افزایش وزن می شود که این افزایش وزن خود از عوامل خطر سرطان های گوارش و دستگاه ادراری تناسلی است.

مواد نگهدارنده:

موادی مثل نیتروزآمین که در ترکیب نگه دارنده های مواد غذایی از آنها استفاده می شود، سرطان زا هستند. بنابراین تمام موادغذایی مانده، مخصوصا آنهایی که پروتئین و چربی حیوانی دارند (مثل پیتزا، سوسیس و کالباس) به دلیل وجود مواد نگهدارنده که از جمله آنها نیتریت ها و نیترزوآمین ها هستند، سرطا ن زا هستند که البته میزان تاثیر سرطان زایی آن بستگی مستقیم به میزان و زمان مصرف این مواد دارد.

فلزات سنگین در آب:

اگر چه خوشبختانه آب بسیاری از شهرهای کشور از نظر آلودگی های میکروبی پاک است ولی آلودگی به فلزات سنگین که معمولا در اثر فاضلاب های صنعتی ایجاد می شوند هنوز پاک نشده و این فاضلاب ها در شهرهای بزرگ وارد آب های مصرفی مردم می شوند که طبیعتا این فلزات اختلالات ژنتیکی ایجاد می کنند و موجب بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان های ادراری تناسلی وگوارشی می شوند.

عفونت ها:

این عامل که بسیار کم مورد توجه قرار گرفته، از عوامل خطرساز دیگر برای ایجاد سرطان است. یکی از عفونت ها که درسرطان مری بسیار موثر است، ویروس ابشتین بار است که از نظر علایم بسیار شبیه ویروس سرماخوردگی است. بررسی های ما نشان می دهد که متاسفانه 5/17 درصد از سرطان های دستگاه گوارش منشأ عفونی داشته است. در این موارد، برای کاهش این عامل خطر تنها کافی است که رفتارهای مردم اصلاح شود. مثلا طرز دیده بوسی کردن یکی از آموزش هایی است که باید افراد با آن آشنا باشند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

یکی دیگر از عوامل عفونی خطرساز در دستگاه گوارش، هلیکوباکترپیلوری است که در معده وجود دارد و در 80 درصد موارد با سرطان همراهی دارد. پس یکی دیگر از کارهایی که می توان در جلوگیری از ابتلا به سرطان ها به آن پرداخت ریشه کن کردن این عامل در مردان است و به خصوص درآنها که سابقه سرطان معده دارند. غیر از این دو مورد، همه ویروس ها و عوامل میکروبی می توانند از دستگاه گوارش و ادراری تناسلی ایجاد عفونت و در پی آن سرطان کنند. بنابراین رعایت نکات بهداشتی می تواند یکی از راه های پیشگیری از سرطان ها باشد.

استرس:

تاثیر مسایل رفتاری، اجتماعی، روانی و معنوی در بروز وعدم بروز بیماری ها روز به روز به طور جدی تری دنبال می شوند. شاید 10 سال پیش، ما نگاه روشنی نسبت به این مسایل در بروز سرطان ها نداشتیم ولی امروز یکی از نکاتی که روی آن بسیار تکیه می شود همین مسایل مربوط به جهان بینی افراد است.

منظور از جهان بینی این است که افراد به یک قدرت ما فوق طبیعی معتقد باشند یا نباشند. زمانی که افراد این اعتقاد را پیدا می کنند، نظام ایمنی آنها تحریک و مقاو م تر از قبل می شود. آنچه مسلم است این است که اعتقاد به ماوراءالطبیعه و خدا هم در بروز و هم کنترل سرطان ها موثر است.

سیگار و دخانیات:

دخانیات تقریبا بالاترین و مهم ترین فاکتور خطرساز در پنج سرطان شایع در کشور است. دخانیات به دو شیوه بر بروز سرطان تاثیر می گذارد. یکی اینکه به طور مستقیم ژنوم ها را تغییر می دهد و بر خود بیمار اثر می کند و دیگری اینکه با ایجاد تغییر در ژنوم افراد می تواند در آینده سرطان ایجاد کند.
YEMARD

ز چشمت چشم آن دارم ، که از چشمم نیاندازد
به چشمانی که چشمانم ، به چشمان تو مینازد
زکات چشم ، چشمی سوی چشم ما کن
که چشمم را بجز چشمت ، دگر چشمی نمی سازد . . .
     
  
مرد

 
خطری به نام کبد چرب

کبد چرب بر اثر چاقی بیش از اندازه به وجود آمده و فشار خون، قند و چربی بالا را در پی دارد.

رییس مرکز پژوهشکده کبد و گوارش در ادامه افزود: در گذشته مشکل اصلی ما، بیماری هپاتیت B بود که با واکسیناسیون فراگیر به خوبی کنترل شد، اما کبد چرب جای این بیماری را گرفته و اکنون حداقل ۳۰ درصد مردم ایران درجاتی از بیماری کبد چرب را دارند.

ملک زاده ادامه داد: نزدیک به پنج درصد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، در معرض پیشرفت بیماری و نارسایی کبدی قرار دارند. به گفته وی، مهم ترین اقدام برای پیشگیری از نارسایی کبدی، انتخاب شیوه های سالم زندگی، تغذیه صحیح و ورزش است.

وی با بیان اینکه کبد چرب علائم خاصی ندارد، افزود: تنها موردی که از روی آن می توان به کبد چرب پی برد، بزرگ شدن شکم فرد است و این مشکل تنها با سونوگرافی و چکاپ آنزیم های کبد، قابل تشخیص است.

ملک زاده تاکید کرد: مهم ترین علت بالا بودن آنزیم کبد در بدن، کبد چرب است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، از زمانی که کبد فرد چرب می شود، تا زمانی که او را به نارسایی کبدی دچار می کند، ۳۰ سال طول می کشد و این در صورتی است که فرد در این سال ها بر اثر سکته قلبی و مغزی فوت نکند.

وی تاکید کرد: این بیماری هیچ داروی موثری نداشته و تنها با کم غذا خوردن و ورزش کردن بهبود می یابد.

او در خصوص تاثیر قهوه و چای بر روی بیماری کبد چرب، اظهار کرد: چای زیاد برای کبد چرب ضرر داشته، اما قهوه برای آن خوب است.

ملک زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی مهم ترین عامل در ابتلا به کبد چرب است که با بالا رفتن آگاهی مردم و شکل گیری فرهنگ تحرک بدنی و مصرف به اندازه غذا قابل کنترل است.

به گفته وی، ۲۰ درصد کسانی که کبد چرب دارند، بیش از نیازشان غذا مصرف می کنند.

رییس دوازدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در پایان با بیان اینکه مصرف نان، برنج، شیرینی جات و چربی در میزان ابتلا به کبد چرب بسیار موثر است، افزود: ما نمی گوییم که مردم غذا نخورند، بلکه تاکید ما بر به اندازه خوردن غذا است، به صورتی که همه کالری آن سوزانده شود.
YEMARD

ز چشمت چشم آن دارم ، که از چشمم نیاندازد
به چشمانی که چشمانم ، به چشمان تو مینازد
زکات چشم ، چشمی سوی چشم ما کن
که چشمم را بجز چشمت ، دگر چشمی نمی سازد . . .
     
  
مرد

 
۱۰ باور نادرست پزشکی که از ذهن مردم بیرون نمی‌رود

از توصیه‌هایی مثل نوشیدن هشت لیوان آب در روز تا هشدارهایی مثل در خانه ماندن در فصل سرما هنگام بیماری، بعضی باورهای متداول پزشکی باوجود اینکه بارها و بارها نادرستی‌شان تایید شده است اما در بین عموم باقی می‌مانند. در زیر به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌کنیم.



باور ۱: واکسن‌ها ممکن است موجب بروز آنفولانزا (و اوتیسم) شوند.

بااینکه بدن ممکن است با یک تب خفیف به همه واکسن‌ها واکنش دهد اما این شایعات که واکسن آنفولانزا باعث ابتلا به آنفولانزا می‌شود کاملاً نادرست است. درست است که این واکسن حاوی ویروس‌های مرده آنفولانزا است اما این ویروس‌ها مرده هستند. یک ویروس مرده نمی تواند موجب ابتلا به آنفولانزا شود. درمورد اینکه واکسن‌ها موجب ابتلا به اوتیسم می‌شوند هم باید گفت که این شایعه در سال ۱۹۹۸ توسط یک مقاله که در مجله “The Lancet” به چاپ رسید، پخش شد. در این مقاله، والدین هشت کودک مبتلا به اوتیسم عنوان کرده بودند که تصور می‌کنند فرزندانشان بعد از زدن واکسن سرخک و سرخجه به این مشکل مبتلا شده‌اند. ارتباط بین این دو خیلی زود با علت جایگزین شد و از آن زمان باوجود تحقیقات بیشمار که هیچ ارتباطی بین این واکسن‌ها و بالا بردن احتمال ابتلا به اوتیسم پیدا نکردند، این شایعات همه جا پراکنده شد. متاسفانه، بقای این باور نادرست زمان و هزینه زیادی را که می‌توانست در جهت تحقیقات مربوط به اوتیسم صرف شود، برای اثبات دوباره و دوباره اینکه واکسیناسیون موجب ابتلا به آن نمی‌شود تلف می‌کند.



باور ۲: مکمل‌های غذایی همیشه سلامت شما را ارتقاء می‌بخشند.

تحقیقات مختلفی به اثبات می‌رسانند که مکمل‌های ویتامینه نه‌تنها ممکن است بی‌تاثیر باشند، بلکه می‌توانند خطراتی نیز به دنبال داشته باشند. بعنوان مثال، افرادیکه ویتامین C و E مصرف می‌کنند، ممکن است خود را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهند زیرا مقدار زیاد از این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است موجب اختلالات ژنتیکی شود. به همین ترتیب، در یک تحقیق دیگر مشخص شد که مکمل‌های روغن ماهی با سرطان در موش‌ها مرتبط است. FDA به اندازه داروها برای مکمل‌های غذایی هم قوانین ندارد به همین دلیل درمورد ایمنی بسیاری از مکمل‌ها تحقیق نشده است. علاوه‌براین، ممکن است ادعاهای تاییدنشده‌ای روی برچسب ظرف این مکمل‌ها نوشته شده باشد و حتی ممکن است دوز مصرفی نیز نادرست توصیه شده باشد. اما اگر این ویتامین‌ها و ترکیبات از موادغذایی طبیعی دریافت شوند نه قرص و مکمل، نیازی به نگرانی برای مصرف دوز بالا نیست.



باور ۳: هوای سرد باعث مریض شدنتان می‌شود.

این باور در سراسر جهان متداول است اما کاملاً اشتباه است. تحقیقات نشان داده است که بیشتر علائم سرماخوردگی--چه واقعی و چه تصوری--در زمانی که سردمان است احساس می‌شود اما این درجه هوا نیست که ما را در مقابل ویروس‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. از سال ۱۹۶۸ که تحقیقی در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، مشخص شد که وقتی محققان افراد سرمایی را در معرض rhinovirus، یکی از متداول‌ترین ویروس‌های سرماخورگی، قرار دادند چه اتفاقی افتاد. نتیجه‌ها نشان داد که افراد در هوای سرد نسبت به زمان‌هایی که در دماهای متعادل‌ترین هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی ندارند. و اگر سرماخورده باشید، هیچ دلیلی ندارد که نتوانید بیرون در هوای سرد بروید. بااینکه استراحت در این زمان بسیار عالی است اما هوای سرد تفاوتی در سرعت بهبودی شما ایجاد نمی‌کند. درواقع، بااینکه تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی است، اما این امکان وجود دارد که قرارگیری در معرض هوای سرد می‌تواند حتی به بدنتان کمک کند. برخی دانشمندان حدس می‌زنند که سرماخوردگی به این دلیل در ماه‌های سرد بیشتر اتفاق می‌افتد که افراد بیشتر در داخل خانه و فضاهای سربسته می‌مانند، بیشتر با هم در ارتباط نزدیک هستند و میکروب‌ها فرصت بیشتری برای پراکنده‌ شدن دارند.



باور ۴: ما فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کنیم.


از سال ۱۹۰۷ تا بحال سخنرانان انگیزشی و گروه‌های خودیاری از این نکته برای تشویق مردم به استفاده از قابلیت‌های خود استفاده می‌کردند. اما هیچیک از این افراد نمی‌توانستند ادعای خود را از نظر علمی نیز ثابت کنند. امروز می‌توان با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته، به هر قسمت از مغز که بخواهیم نگاه کنیم و در هر زمان که می‌خواهیم مقدار فعالیت مغز را بررسی کرده و به این باور بخندیم. اما چرا این باور نادرست هنوز بین مردم وجود دارد؟ شاید از آن خوشمان می‌آید. احتمالاً می‌خواهیم فکر کنیم که از همه قدرتمان استفاده نکرده‌ایم.



باور ۵: قند، بچه‌ها را شیطان می‌کند.


به ندرت می‌توان پدر یا مادری را پیدا کرد که به این باور اعتقاد نداشته باشد. در یک تحقیق هوشمندانه جدید به بچه‌ها غذای شیرین‌شده با آسپارتام دادند که ترکیبی بدون قند است. محققان به نیمی از والدین گفتند که این غذا حاوی قند است و به نیمی دیگر واقعیت را گفتند. والدینی که تصور می‌کردند بچه‌هایشان غذای حاوی قند مصرف کرده‌اند گزارش دادند که آنها غیرقابل‌کنترل و بسیار فعال شده‌اند. اما یک سنسور روی مچ این بچه‌ها که سطح فعالیت آنها را اندازه‌گیری می‌کند، خلاف این را نشان می‌داد: بچه‌ها کاملاً طبیعی رفتار می‌کردند. قندیجات معمولاً زمانی به بچه‌ها داده می‌شود که قوانین شل‌تر هستند و بچه‌های دیگری هم در آن اطراف هستند--مثل جشن‌های تولد و تعطیلات. ممکن است این دلیل نشر این باور نادرست میان عموم بوده باشد.



باور ۶: اگر دچار صدمه‌ای شدید که موجب بیهوشی شد، باید سعی کنید بیدار بمانید.

این صدمات و غش کردن‌ها بسیار اتفاق می‌افتد و بااینکه همیشه نیاز به توجه پزشکی برای آن است، معمولاً چندان جدی و خطرناک نیستند. هشدار برای بیدار ماندن بعد از بیهوشی و غش معمولاً از یک سوءتعبیر درمورد یک نوع آسیب‌ خاص به سر ناشی می‌شود--نوعی که موجب خونریزی مغزی می‌شود-- که موجب کما یا بدتر از آن می‌شود. اما این اتفاق بسیار نادر است و درمورد افرادی که دچار بیهوشی‌های معمولی می‌شوند صدق نمی‌کند. اگر توسط پزشک معاینه شدید و نظر او این بود که دچار یک بیهوش یا غش عادی و خفیف بوده‌اید، نیازی به نگرانی نیست.



باور ۷: آدامس تا ۷ سال در معده‌ می‌ماند.

بااینکه درست است که بسیاری ترکیبات موجود در آدامس مثل الاستومرها، رزین و موم قابل‌هضم نیستند، اما این به آن معنا نیست که تا آخر عمر در شکمتان می‌ماند. بیشتر آنچه می‌خوریم--حتی چیزهایی که توصیه می‌شود مصرف کنیم مثل فیبر--قابل‌هضم نیستند. اما دستگاه گوارش یک ماشین ارگانیک قوی است که هر چیزی که قادر به جذب آن نباشد، رد می‌کند. باوجود چسبندگی آدامس، این ماده مستقیم از دستگاه گوارشتان رد شده از بدنتان دفع می‌شود.



باور ۸: مطالعه در تاریکی یا بیش از اندازه نزدیک نشستن به تلویزیون، بینایی‌تان را ضعیف می‌کند.

نور کم یا زیاد، خیره شدن به تلویزیون از فاصله نزدیک بی‌شک باعث می‌شود جشمانتان بیشتر کار کرده و اذیت شود اما هیچ سند و مدرکی ثابت نمی‌کند که این کارها می‌تواند تخریب طولانی‌مدت برای چشمانتان ایجاد کند. باور نادرست درمورد تلویزیون از دهه شصت شروع شد و در آن زمان ممکن است درست بوده باشد. برخی از تلویزیون‌‌های رنگی در آن زمان تشعشعات زیادی ساتع کرده که می‌توانست موجب آسیب رسیدن به چشم شود اما این مشکل دیرزمانی است برطرف شده و تلویزون ها و مانتیورهای امروزی تقریبا بی خطرند. اگر تمایل دارید برای تماشای تلویزون خیلی نزدیک به صفحه نمایش بنشینید، ممکن است لازم باشد برای تشخیص نزدیک بینی چشمهایتان نزد ‌پزشک بروید اما نزدیک تلویزیون نشستن شما را عینی نمی‌کند.



باور ۹: باید در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

به طور کلی، بدن ما معمولاً کم‌آب نیست و به خوبی می‌تواند سطح آب داخل خود را تنظیم کند. باور ۸ لیوان آب در روز از سال ۱۹۴۵ شروع شد که هیئت تغذیه شورای ملی تحقیقات امریکا عنوان کرد افراد بزرگسال باید در روز دو و نیم لیتر آب مصرف کنند (تقریباً برابر با ۸ لیوان). البته رسانه‌ها فقط به گزارش همین جمله اکتفا کردند اما این هیئت در ادامه توضیح می‌دهد که بیشتر این دو و نیم لیتر از موادغذایی تامین می‌شود. این توصیه باید به این شکل تغییر کند: حدود هشت لیوان آب در روز بخورید یا بیاشامید.



باور ۱۰: تا یک ساعت قبل از شنا کردن نباید غذا بخورید.

این باور نادرست احتمالاً بسیاری از بعدازظهرهای تابستان شما را خراب کرده است. اما واقعیت این است که هیچ دلیلی ندارد که بعد از غذا خوردن شنا نکنید. درست است که هر نوع فعالیت شدید بعد از غذا خوردن می‌تواند ایجاد ناراحتی کند (بااینکه خطرناک نیست) اما برای اکثر ما جای نگرانی وجود ندارد. و دل‌درد هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، چه غذا خورده باشید چه نخورده باشید.
YEMARD

ز چشمت چشم آن دارم ، که از چشمم نیاندازد
به چشمانی که چشمانم ، به چشمان تو مینازد
زکات چشم ، چشمی سوی چشم ما کن
که چشمم را بجز چشمت ، دگر چشمی نمی سازد . . .
     
  
مرد

 
چگونه با سرطان دهان مبارزه کنیم


بر اساس مطالعات اخیر مصرف سبزیجات برگ دار سبز به میزان قابل توجهی خطر سرطان دهان را به ویژه در میان زنانی که سیگار می کشند، کاهش می دهد

بر اساس تحقیقات مرکز بهداشت دندان انگلستان، در حدود یک سوم موارد سرطان دهان به رژیم غذایی ناسالم مرتبط است. این مرکز توصیه می کند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل و حاوی مقادیر کافی میوه و سبزیجات ضروریست

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد اسیدهای چرب امگا- 3 که در ماهی و تخم مرغ یافت می شوند، همچنین غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، دانه ها و مغزها هم خطر سرطان دهان را کاهش می دهند

از آنجایی که دخانیات اصلی ترین عامل (سه چهارم موارد) ابتلا به سرطان دهان است، تشویق افراد به ترک سیگار و داشتن یک شیوه زندگی سالم از مهم ترین راه های پیشگیری از این سرطان است

موارد ابتلا به سرطان دهان در مردان 2 برابر زنان است. بر اساس آمارهای جدید، شیوع سرطان دهان، گلو و مری روز به روز در افراد جوان رو به افزایش است و این اتفاق به دلیل افزایش مصرف سیگار، الکل و عدم مصرف میوه ها و سبزیجات می باشد

مطالعات نشان می دهند مصرف حتی یک واحد سبزیجات برگ دار سبز در روز می تواند خطر سرطان دهان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یک واحد سبزیجات معادل یک لیوان سبزیجات خام و یا نصف لیوان سبزیجات پخته است
     
  
مرد

 
دشمن ستون فقرات را بشناسید

عضو كمیته‌ آموزش فدراسیون پزشكی ورزشی با بیان این كه بی تحركی بیشترین ضربه را به ستون فقرات می‌زند، توصیه كرد

كسانی كه مدت زیادی پشت میز می‌نشینند هر 20 دقیقه یك بار چند قدم راه بروند

دكتر روشنك مرادی متخصص ارتوپد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این كه هر خمیدگی در پشت كمر قوز محسوب نمی‌شود، افزود: در ناحیه‌ پشت انسان به طور طبیعی خمیدگی و در ناحیه‌ی كمر نیز ضد این خمیدگی باید وجود داشته باشد، یعنی شكل یك ستون فقرات طبیعی راست نیست كه اگر این خمیدگی بیش از اندازه باشد به آن قوز می‌گویند

وی در مواردی كه به علت اشكال در ساختمان مهره‌ها یا رباط های بدن شكستگی و قوز ایجاد شود آن را قابل پیشگیری ندانست و تنها در مواردی كه علت نشستن و ایستادن نادرست به خصوص در سن بلوغ دختران جوان است پیشگیری را موثر دانست

این متخصص ارتوپد، آموزش نحوه‌های درست نشستن و ایستادن و ورزش‌های مناسب كه سبب تقویت عضلات شكمی و پشتی می‌شود را مهم‌ترین مساله در پیشگیری عنوان كرد

عضو كمیته آموزش فدراسیون پزشكی ورزشی در رابطه با نحوه‌ نشستن گفت: امروزه افراد بیشتر وقت خود را مقابل رایانه و تلویزیون می‌نشینند كه بهترین روش برای نشستن، تكیه دادن به پشتی صندلی است، هم چنین توصیه می‌شود كه موقع نشستن زانوها بالاتر از لگن قرار گیرد

وی در ادامه اضافه كرد: صفحه رایانه باید در مقابل چشم قرار گیرد همچنین هنگام مطالعه فاصله میان میز و چشم حفظ شود تا سبب قوز كردن نشود و هنگام نشستن جلوی میز تمام ساعد را باید بتوان به میز تكیه داد


دكتر مرادی توصیه كرد: هنگام استراحت، تشك نباید خیلی سفت باشد و باید با قوس‌های بدن هماهنگی داشته باشد و هنگام استراحت، خوابیدن به پهلو و خم كردن زانو به طرف شكم می‌تواند برای كسانی كه خمیدگی دارند مفید باشد.پ

این متخصص ارتوپد در پایان اظهار كرد: بعد از معاینات می‌توان فهمید كه قوز قابل اصلاح است یا خیر و تشخیص داد عارضه با فیزیوتراپی درمان می‌شود یا به جراحی نیاز دارد
     
  
مرد

 
چـک آپ سلامتـی در 60 ثانیـه
پروسه چک آپ سلامتی، عموما پروسه زمانبری است که باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد. اما شما هم خودتان با بررسی علائم بدنی، می توانید از شرایط عمومی بدن خود مطلع شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت کلی خود را چک کنید، راهنمایی های زیر برای شما مناسب هستند.

به برس موی سرتان توجه کنید
برای بررسی نحوه کارکرد تیروئید و اطلاع پیدا کردن از میزان کمبودهای بدن بهتر است به میزان ریزش موهایتان توجه کنید. کمبود آهن، روی و بیوتین عواملی برای ریزش مو هستند. دلیل دیگر ریزش مو را می توان به اختلالات تیروئیدی نسبت داد. اگر به تازگی بچه دار شده اید و یا شروع به مصرف قرص های خاصی کرده اید، ممکن است به سبب تغییرات هورمونی هم دچار ریزش مو شوید. در صورتی که تعداد موهای موجود در برس بیش از حد عادی بود، سعی کنید آنها را بشمارید. ریزش ۱۰۰ عدد تار مو در روز برای افراد بزرگسال کاملا عادی است. اما در صورتی که تعداد موهای ریخته شده از ۲۰۰ عدد در روز عبور کند و یا موها به صورت دسته ای از قسمتی از سرتان جدا شود، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

به سفیدی چشمانتان دقت کنید
سفیدی چشمهای شما قسمت دیگری از سلامتی شما را نشان می دهند. برای بررسی وجود حساسیت های خاص، تبخال و آلودگی می توانید از معاینه سفیدی چشم خودتان کمک بگیرید. اگر سفیدی چشمانتان ناگهان به زرد تغییر رنگ بدهند، معمولا نشان دهنده آن است که شما زمان زیادی را در زیر نور آفتاب بدون داشتن عینک آفتابی مناسب گذرانده اید و نفوذ اشعه ماورا بنفش منجر به آسیب رسانی به لایه‌ی رویی چشم شده است.



یکی دیگر از مشکلات شایع چشمی، قرمز شدن آنهاست. این موضوع به سبب بزرگ و متورم شدن رگ های خونی موجود در سطح چشم رخ می دهد. در واقع قرمزی چشم می تواند ده ها دلیل متفاوت داشته باشد، که از شایع ترین آنها می توان به کم خوابی در شب قبل و یا فرو رفتن جسم خارجی همچون گرد و غبار و یا مژه، اشاره کرد. همچنین عواملی همچون ورم ملتحمه، آلودگی های باکتریایی و یا سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می توان از این دسته برشمرد. در موراد نادر هم، ورم چشمی می تواند نشانه بیماری های شدید باشد. برای بررسی سفیدی چشم، چند روز جلوی آینه بایستید و تغییرات رنگ چشمتان را زیر نظر داشته باشید. در صورتی که چشمان کاملا سفیدی دارید، باید به شما بگوییم که از خواب کافی برخوردار هستید و بیماری ها را از خود دور نگه داشته اید.

بینی خود را همواره تمیز نگه دارید
روش صحیح و سالم برای تنفس، نفس کشیدن از راه بینی است. حتی کوچکترین انسداد در مسیر تنفس بینی برای شما مشکل ساز خواهد بود. انسدادی که می تواند بر اثر سرماخوردگی، حساسیت و یا انحراف بینی باشد. تصور کنید که مسیر تنفسی شما به میزان ۳۰ درصد مسدود باشد؛ در این صورت بدن شما در هر بار تنفس به میزان ۳۰ درصد اکسیژن کمتری را دریافت می کند و برای جبران این کاستی نیازمند آن است تا تعداد نفس ها را بیشتر از حد معمول افزایش دهد. این موضوع در دراز مدت اصلاً به نفع سلامت شما نیست.

سعی کنید بینی خود را همواره تمیز نگه دارید. در صورتی که مایع خروجی آن بیرنگ است، نشان دهنده حساسیت و یا شروع یک سرما خوردگی است و در صورتی که با مایع سبز و یا زرد رنگ برخورد کردید، نشان از آلودگی عفونی است. اگر هم در حین تمیز کردن با قطعات جامد برخورد کردید، جای نگرانی نیست. این موضوع کاملا عادی است. بینی شما همانند یک سیستم فیلتر از ورود گرد و غبار به ریه شما جلوگیری می کند و این ضایعات همان گرد و غبار موجود در هواست که با مایع مخاطی بینی ترکیب شده اند.

ناخن هایتان را بررسی کنید
ناخن ها در حالت عادی باید شفاف و محکم باشند. در صورتی که ناخن های شما دارای این شرایط نیستند، احتمالا شما دور از دردسر نیستید. وضعیت غیر عادی ناخن ها می تواند بیانگر بیش از ۳۰۰ نوع مشکل داخلی در سیستم بدن شما باشد. از مهمترین آنها می توان به کمبود ویتامین ها، مواد معدنی یا پروتئین اشاره کرد. همچنین مشکلاتی از قبیل کم خونی، اختلالات غده تیروئید، عدم تعادل هورمون ها و یا پسوریازیس می توانند شکل ناخن های شما را برهم زند. البته به خاطر داشته باشید، در صورتی که ناخن های شما به صورت مداوم می شکنند، می تواند دلیل آن زیاد ظرف شستن باشد.



به ناخن هایتان بیشتر توجه کنید، نقاط سفید رنگ کوچک، در صورتی که زیاد نباشند قابل اغماض هستند و نیازی به مراجعه به دکتر نیست. اما در صورتی که رگه های خطی بر روی ناخن هایتان مشاهده می کنید که از بستر ناخن تا سر آن ادامه دارد، می تواند یکی از نشانه های سرطان پوست باشد و بهتر است در چنین شرایطی برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که با رنگ قهوه ای در زیر بستر ناخن مواجه شدید، به احتمال زیاد با عفونت قارچی سروکار دارید و می توانید با مصرف داروهای متناسب، این مشکل را برطرف کنید. همچنین در صورتی که ناخن هایتان از میانه راه تا پایین، به صورت مات سفید شده اند، ممکن است شما با بیماری های کلیه ای سر و کار داشته باشید. به هر حال به خاطر داشته باشید که ناخن هایتان را چک کنید و در مقابل تغییرات آنها دقت کامل را به خرج دهید.


حواستان به نخ دندان باشد
در صورتی که به حرفهای دندانپزشکتان گوش می دهید، شما هر روز برای جلوگیری از خرابی دندانهایتان از نخ دندان استفاده می کنید. خونریزی لثه ها هنگام استفاده از نخ دندان، دلیل مناسبی برای عدم استفاده از این ابزار تمیز کننده نیست. موضوع دقیقاً برعکس است. خونریزی لثه در هنگام نخ دندان کشیدن به این معنی است که شما دچار عفونت باکتریایی هستید و نخ دندان کشیدن شما را از شر آنها خلاص خواهد کرد. به یاد داشته باشید که ورم های لثه ای می تواند منشأ بروز بیماری های قلبی در شما باشد و پس به ورم ها بیشتر دقت کنید و حتما در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه نمایید.

البته استفاده از نخ دندان به صورت محکم و شدید باعث خونریزی لثه ها خواهد شد. سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید. برای انجام این کار، ۴۰ سانتیمتر نخ دندان جدا کنید و آن را به دور انگشت وسط و انگشت اشاره دستانتان بپیچید. سپس به وسیله شست خود، نخ دندان را به آرامی به میان دندان هایتان هدایت کنید و به آرامی آنرا بیرون بکشید. نخ دندان را به صورت زیگزاگی بالا و پایین کنید و از ضربه زدن توسط آن به دندان هایتان اجتناب ورزید.

مقاومت بدنتان را بسنجید
برای مدت زیادی، متخصصین سلامتی بر این اعتقاد بودند که عادت های غذایی تأثیر بسزایی در سلامت شما دارند. حالا چند وقتی است که ورزش های متدوال روزانه و تناسب اندام توجه متخصصین را به خود جلب کرده است. تمرینات مستمر روزانه فواید بسیاری دارد. به حدی که بعضی از اوقات پزشکان را هم شگفت زده می کند. اما نکته نگران کنند اینجاست که بی تحرکی می تواند آسیب های جدی به بدن شما بزند. حتی محققان بیماری های مزمن ناشی از تحرک کم را، همرده عوارض سیگار کشیدن می دانند.



راه های زیادی برای تست تناسب اندام وجود دارد، اما هیچکدام کامل نیستند. ساده ترین تست تناسب اندام، بالا پریدن با دست و پای باز است. سعی کنید تا ۲۵ بار روزانه و پشت سر هم به بالا بپرید و در حین پریدن دست ها را در بالاترین حد نگه دارید و همچنین پاهایتان را تا جایی که می توانید از یکدیگر باز کنید. در صورتی که به راحتی با انجام این کار خسته می شوید، باید بیشتر از زمان فعلی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. می توانید تعداد پرش ها را کم کم افزایش دهید.

وزن خود را زیر نظر بگیرید
می دانیم که این توصیه هم مانند خوردن یک سیب در روز و یا انجام حرکات ورزشی روزانه، یک توصیه عمومی و همگانی است. اما افزایش وزن ناگهانی می تواند با دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون، آرتروز و حتی افسردگی در ارتباط باشد. سعی کنید هر روز وزن خود را اندازه گیری و یادداشت کرده و به آن توجه لازم را داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد ۶۱ درصد افرادی که وزنشان را روزانه چک می کنند، می توانند آن را بهتر از سایر افراد کنترل کنند.

بهترین زمان برای اندازه گیری وزن، صبح پس از بیدار شدن از خواب است. زمانی که شما لباس زیادی بر تن ندارید و هنوز صبحانه نخورده اید. سعی کنید هر روز در ساعتی مشخص و با شرایط یکسان وزنتان را اندازه بگیرید. همچنین از ترازوی یکسان برای اینکار استفاده کنید. زیرا ترازوهای متفاوت، اندکی خطا در نشان دادن وزن دارند.

به میزان ادرار خود توجه کنید
ادرار عادی، شفاف است و کمی زرد رنگ. البته برخی از غذاها از جمله مکمل های ویتامین ب می توانند رنگ آن را تغییر دهند، اما در بیشتر مواقع این رنگ تغییری نمی کند. سعی کنید تا حواستان به تغییر رنگ ناگهانی ادرار باشد. ادرار تیره رنگ و یا ادراری که با خون مشاهده شود، می تواند نشانه کم آبی بدن و یا عفونت مجاری ادراری باشد. همچنین می تواند نشانه بیماری های کبدی باشد. ادراری که به همراه خون دفع می شود، می تواند نشانه سنگ کلیه و یا سرطان مثانه باشد. در صورتی که رنگ ادرار شما تیره است، بهتر است که در اولین فرصت ممکن برای تشخیص و درمان به دکتر مراجعه کنید. سعی کنید که رنگ ادرار خود را در دفترچه ای ثبت کنید و در صورتی که برای چند روز متوالی رنگهای صورتی، قهوه ای و یا سبز را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

دور کمرتان را اندازه بگیرید
به شما گفتیم تا شما روزانه وزنتان را اندازه بگیرید. اما باید بدانید که برخی از چربیهای موضعی خطر بزرگی برای سلامتی شما محسوب می شوند. یکی از آنها چربی موجود در ناحیه شکم و کمر شماست. افرادی که چربی زیادی در ناحیه شکم، پهلو، ران و باسن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع دوم هستند. با استفاده از متر، دور کمر و باسن خود را اندازه بگیرید و دور کمر را بر اندازه دور باسن تقسیم کنید. در صورتی که عدد به دست آمده از ۰٫۸ کمتر باشد، شما در وضعیت خوبی هستید و در صورتی که از این عدد بیشتر باشد، باید به فکر انجام تمرینات ورزشی و یک رژیم مناسب باشید. تحقیقات نشان می دهد که داشتن نسبت ۰٫۷ برای بانوان، آنها را جذاب و خوش هیکل نشان می دهد.



مطمئن شوید که پوستتان مرطوب است
پوست خشک معمولا حس خوبی به شما نمی دهد و معمولا بیشتر دچار خارش های موضعی می شود. به جز این، پوست خشک می تواند نشانگر کمبود مواد معدنی و یا بیماری و عفونت در بدن شما باشد. توجه کنید که پوست ترک خورده می تواند محلی برای رشد باکتری های جدید و ورود آنها به بدن باشد. سعی کنید برای انجام تست رطوبت با ناخن خود بر روی پوست آرنج بکشید و در صورتی که پوستتان خراش برداشت یا دچار خونریزی شد، بدانید که پوستتان به شدت خشک شده است.

پوست بدنتان را به دقت بررسی کنید
سرطان پوست؛ دومین سرطان شایع میان بانوان است که میان سنین میان ۲۰ تا ۲۹ سال و بانوان زیر ۴۰ سال به وفور یافت می شود. طی ۳۰ سال گذشته تعداد افراد مبتلا به این سرطان سه برابر شده و محققان بر این باورند که بهتر است تا بانوان از سر تا پایشان را سالانه به صورت دقیق بررسی کنند. متأسفانه این سرطان به طور متوسط در سن ۵۹ سالگی تشخیص داده می شود و راه را برای درمان سخت می کند. مراقب بدنتان باشید و به دقت حواستان به خال ها و کک و مک هایی که ظاهر می شوند باشد. سعی کنید محل خال ها را بر روی یکی از عکسهایتان که با لباس شنا گرفته اید مشخص کنید و تاریخ را بر روی عکس ثبت کنید و در ماه های بعد این تغییرات را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که در صورتی که خال شما بیش از اندازه بزرگ است، رنگ غیر عادی دارد، شکل یکسانی ندارد و از حالت متقارن خارج است، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خال شما شروع به خارش و یا خون ریزی کرد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید.
     
  
مرد

 
كالبد شكافي دستگاه گوارش




غذايي كه مي‌خوريم به خودي خود در بدن قابل استفاده نيست. به فرآيند خوردن غذا كه از دهان آغاز شده و پس از طي مري، معده، روده كوچك و روده بزرگ به انتهاي راه رسيده و بخش هضم‌نشدني آن دفع مي‌‌شود، عمل گوارش يا هضم مي‌گويند.

دهان

جام جم آنلاين:مجموعه دهان شامل حفره دهان، دندان‌ها، غدد بزاق و زبان ابتداي راه گوارش يا هضم غذا قرار دارند. غذا پس از ورود به دهان طي عمل جويدن، زير دندان‌‌ها خرد مي‌شود و در عين حال با بزاق مخلوط شده و شكلي خميري به خود مي‌گيرد. به علاوه، بزاق سبب تجزيه كربوهيدرات‌‌هاي غذا مي‌شود. به اين ترتيب، غذا به مرحله خروج از دهان و ورود به مري مي‌رسد. ماهيچه‌‌هاي زبان در اين هنگام غذا را به سمت حلق و مري مي‌فرستد.

حلق

غذا هنگام خروج از دهان و ورود به مري بايد از ناحيه حلق عبور كند. در اين ناحيه، دو مجراي ديگر وجود دارد كه مربوط به دستگاه تنفس است؛ يكي مجراي انتهاي بيني و ديگري مجراي ابتداي ناي. براي جلوگيري از ورود غذا به اين دو مجرا دو دريچه در ناحيه حلق وجود دارد كه هنگام عبور غذا از اين ناحيه، دو مجراي مذكور را مي‌بندد تا غذا صرفا وارد مري شود.

مري

مري يك لوله باريك بلند مستقيم است كه از حلق تا ورودي معده امتداد دارد و غذا را از طريق حركاتي موسوم به حركات «دودي» به سمت معده مي‌راند.

ايجاد حركات دودي، كار ماهيچه‌‌هاي حلقوي مري است. در اين حركات، ماهيچه‌‌هاي مستقر در جلو، غذاي در حال حركت شل و در عوض ماهيچه‌‌هاي پشت غذا منقبض مي‌شود. اين حركات در اعضاي ديگري مانند روده كوچك و بزرگ نيز رخ مي‌دهد.

معده

معده ناحيه‌اي از دستگاه گوارش است كه غذا مدتي طولاني (تا پنج ساعت) در آن مي‌ماند و از طريق حركات خاص ديواره اين عضو هم زده مي‌شود.

در همان هنگام نيز اسيد معده همراه برخي ترشحات ديگر داخلي بر ماده غذايي درون معده تاثير گذاشته و بخشي ديگر از عمل گوارش را انجام مي‌دهد. حاصل كار معده مايع غليظي است كه به «سوپ معده» معروف است و بايد راهي مرحله بعد شود.

دوازدهه (اثني‌عشر)

مواد غذايي اكنون پس از تبديل‌شدن به سوپ معده بايد وارد روده كوچك شود. ابتداي روده كوچك ناحيه‌اي موسوم به دوازدهه قرار دارد كه سوپ معده بلافاصله پس از خروج از معده وارد آن مي‌شود.

با ورود مواد غذايي به دوازدهه، اعضاي ديگر دستگاه گوارش ـ كه اعضاي جانبي اين دستگاه هستند ـ وارد عمل مي‌شوند. يكي از اين اعضا «لوزالمعده» است كه به محض ورود غذا به دوازدهه، شيره‌اي حاوي آنزيم‌‌هاي خاصي به درون دوازدهه ترشح مي‌كند.

اين آنزيم قليايي است و يكي از وظايفش خنثي‌كردن حالت اسيدي سوپ معده پس از ورود به دوازدهه است. عضو ديگري كه در اين مرحله دست به كار مي‌شود، «كيسه صفرا»ست. اين عضو، مايعي به نام صفرا را به درون دوازدهه مي‌ريزد تا به هضم غذاهاي چرب كمك كند.

عضو سومي نيز در ميان است كه البته غيرمستقيم عمل مي‌كند. اين عضو «كبد» نام دارد. يكي از وظايف كبد توليد صفراست، اما كبد صفرا را مستقيم وارد دستگاه گوارش نمي‌كند، بلكه آن را به كيسه صفرا مي‌‌ريزد تا بدن هميشه ذخيره‌اي از صفرا داشته باشد و هنگام گوارش غذا از آن استفاده كند.

روده باريك

پس از ناحيه دوازدهه ابتداي روده كوچك كه آنزيم‌‌هاي گوارشي بخش عمده كار خود را انجام مي‌دهند، مواد غذايي به موادي قابل جذب تبديل مي‌شود و در ادامه مسير طولاني خود در روده كوچك، يعني در ناحيه تهي روده و دراز‌روده، از طريق ديواره روده كوچك وارد جريان خون مي‌شود. ديواره روده كوچك ناهموار است و همين ناهمواري بر وسعت سطح داخلي روده افزوده و جذب مواد غذايي را تسهيل مي‌كند.

روده بزرگ

مواد غذايي در انتهاي مسير خود در روده كوچك و پس از آن‌كه تقريبا همه مواد قابل جذب را به ديواره‌هاي‌ روده كوچك تحويل دادند، وارد روده بزرگ مي‌شوند.

در روده بزرگ بقيه آب موجود در ماده گوارش‌شده جذب مي‌شود و اين ماده به صورت فضولات نهايي براي دفع از بدن در‌مي‌آيد و از مقعد دفع مي‌شود.
     
  
صفحه  صفحه 13 از 72:  « پیشین  1  ...  12  13  14  ...  71  72  پسین » 
علم و دانش

Medical Content | مطالب پزشکی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA