انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 21 از 26:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  26  پسین »

Physics News | اخبار فیزیک


زن

 
خورشید درخشان تر شد/ تأثیر طوفانهای خورشید بر ماهواره ها

تأثیرات طوفانهای خورشیدی در سیگنالهای تلفنهای همراه، راه آهنها و ماهواره ها و اختلال در آنها بخشی از تبعات منفی وارد شدن به دوره اوج فعالیتهای شدید خورشید است که 11 سال به طول می انجامد و از سال 2013 آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمین وارد یک دوره 11 ساله از فعالیتهای خورشیدی شده که طی آن این احتمال وجود دارد که انرژی در هر لحظه ای قطع شود.

افزایش چشمگیر تعداد لکه های خورشیدی تغییراتی را در یونسفرهای زمین و پوسته پلاسمای بالای اتمسفر ما ایجاد کند.

امسال این احتمال وجود دارد که یکی از وخیم ترین طوفانهای خورشیدی شکل بگیرد و افزایش ذرات باردار می توانند موجب از کار افتادن ماهواره ها شود

برخی از کارشناسان از این مسئله واهمه دارند که نسل کنونی فناوری ناوبری ماهواره ها که تاکنون افزایش فعالیت خورشیدی را تجربه نکرده اند و تغییراتی که در یونسفر زمین ایجاد می شوند، مشکلاتی را در جی پی اس ها و سایر سیگنالهای فضایی ایجاد کند.

از تأثیرات احتمالی روی سیستمهای رادیویی می توان به تأخیر سیگنال اشاره کرد. این مسئله یک عامل مشکل زا برای ماهواره های ناوبری است که میزان دقت آنها یک میلیاردم ثانیه است.

تام بولت از شرکت بیمه لوید اظهار داشت: طوفانهای فضایی موضوعات علمی تخیلی نیستند، بلکه آنها می توانند بر همه چیز از بانکها گرفته تا بیمارستانها تأثیرگذار باشند.

این درحالی است که دانشمندان برای رویارویی با طوفانهای خورشیدی سخت تر آماده می شود و برای نظارت بر تأثیرات این طوفانها بر اتمسفر بالایی زمین و تبعات آن برای ماهواره های ناوبری و ارتباطات، سازمان فضایی اروپا یک مجموعه ایستگاه های زنجیره ای را در سراسر جهان تأسیس می کند.

این طوفانهای شدید خورشیدی که به آن بیشینه خورشیدی گفته می شود دوره 11 ساله ای است که فعالیت خورشید طی آن به حداکثر می رسد

درحال حاضر به علت حرکت میدان مغناطیسی خط استوای خورشیدی با سرعتی سریعتر از قطبهای خورشیدی، خطوط میدان مغناطیسی خورشیدی در پر اختلال ترین حالت خود به سر می برد. این امر موجب شده است که لکه های خورشیدی بزرگی روی سطح خورشید ایجاد شود و میزان درخشندگی خورشید حدود 0.1 درصد افزایش یافته است.

خروجی انرژی فعالیتهای شدیدی خورشیدی می تواند بر شرایط جوی جهانی تأثیر بگذارد به طوریکه مطالعات اخیر نشان دهنده برخی ارتباطهای این فعالیتها را با الگوهای آب و هوایی منطقه ای نشان می دهد.

آخرین فعالیت شدید خورشیدی در سال 2000 بود. ناسا درسال 2006 پیش بینی کرده بود که در سال 2010 یا 2011 فعالیتهای خورشیدی به بیشترین حد خود می رسند و گفته می شود که این فعالیتهای خورشیدی قویترین فعالیتها از سال 1958 تاکنون خواهد بود.



این نمودار نشان می دهد که چگونه شاخصهای خورشیدی و جئومغناطیستی، به دنبال آرامش پس از آخرین طوفان خورشیدی دوباره افزایش می یابند. سطح لکه های خورشیدی در این نمودار به رنگ نارنحی، سطح گدازه های خورشیدی به رنگ سبر و شاخصهای جئومغناطیسی که سطوح طوفان مغناطیسی اطراف زمین را نشان می دهد به رنگ آبی و صورتی به نمایش در آمده است


خبرگزاری مهر
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
بازتعریف منطقه قابل سکونت سیارات بیگانه

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک سیاره بیگانه این است که آیا در منطقه قابل سکونت و در فاصله مناسب از ستاره خود قرار گرفته یا نه و اکنون دانشمندان مرزهای این منطقه را مجددا تعریف کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قابل سکونت به موقعیتی گفته می‌شود که سیاره در یک مسافت نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک از سیاره میزبان خود قرار داشته و از شرایط لازم برای آب مایع برخوردار باشد.

اکنون اعمال تغییرات در این تعریف، می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر تعداد سیارات فراخورشیدی موجود در منطقه قابل سکونت داشته، برخی از سیارات فراخورشیدی که تا پیش از این در لیست قرار داشته،‌ حذف شده و برخی دیگر به آن افزوده شوند.

تعریف جدید بر اساس پایگاههای داده جوی به‌روزرسانی شده HITRAN (جذب انتقال مولکولی با وضوح بالا) و HITEMP (پارامترهای جذب اسپکتروسکوپی دمای بالا) بوده که پارامترهای جذب آب و دی‌اکسیدکربن، دو ویژگی موثر بر جو سیارات فراخورشیدی را تعیین می‌کند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که تعریف منطقه قابل سکونت هنوز در خود، تاثیرات بازخورد از ابرها را نداشته که می‌تواند بر قابل سکونت بودن یک سیاره تاثیر بگذارد.

تعریف پیشین، 20 سال پیش، توسط جیمز کستینگ از دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده بود. در آن زمان هیچ سیاره فراخورشیدی کشف نشده بود؛ اما در این 20 سال صدها و حتی هزاران سیاره شناسایی شده‌اند.

اگرچه تعریف جدید تفاوت زیادی با قبلی ندارد. برای مثال در منظومه شمسی، مرزهای منطقه قابل سکونت از 0.95 تا 1.67 واحد نجومی به 0.99 تا 1.7 واحد نجومی تغییر پیدا کرده و هر واحد نجومی به اندازه فاصله زمین تا خورشید است.

دانشمندان در نهایت شگفتی دریافتند که در این تعریف جدید زمین به لبه داخلی منطقه قابل سکونت بسیار نزدیک است.

همچنین سیاراتی مانند گلیسه 581d که تا پیش از این جزء سیارات خارج از منطقه قابل سکونت شناخته می‌شد، اکنون با این تعریف در مرکز آن قرار می‌گیرد.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
«کنجکاوی» برای نخستین حفاری با مته در مریخ دست به کار شد



ناسا اعلام کرد کاوشگر کنجکاوی این سازمان برای اولین بار از مته خود بر روی سنگی که در سطح دهانه گیل سیاره مریخ قرار داشته، استفاده کرده است.

به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، تصاویر قبل و بعد از استفاده از مته توسط این کاوشگر ۲٫۵ میلیارد دلاری برای نمایش نتایج به شکل دندانه‌ای شدن سطح سنگ به زمین ارسال شده است.

به گفته ناسا، ابزار مته کنجکاوی قادر به انجام هر دو کار ضربه زدن و چرخش بوده و اگر سنگ انتخاب شده از شرایط خوب برای کار علمی بیشتر برخوردار باشد، چند سوراخ آزمایشی در آن برای دستیابی به نمونه جهت انتقال به آزمایشگاه‌های آنبرد کاوشگر حفر خواهد شد.

همچنین به گفته این سازمان، اولین حفاری کنجکاوی بر روی یک سنگ رسوبی دانه ریز انجام شده است.

این نمونه‌ها به عنوان بخشی از ماموریت اصلی این کاوشگر برای تعیین برخورداری محل فرود آن در سیاره مریخ از حیات باکتریایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

علم پرس
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
تبخیر سیارک‌های خطرناک با لیزرهای خورشیدی

دانشمندان آمریکایی، طرح جدیدی را برای سیستم‌های دفاعی نیروی خورشیدی ارائه کرده‌اند که می‌تواند یک سیارک به بزرگی سیارکی که روز جمعه گذشته از کنار زمین عبور کرد را طی 60 دقیقه به بخار تبدیل کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از این سیستم حتی می‌توان برای نابودی سیارکهای 10 برابر بزرگتر طی یک سال استفاده کرد که عملیات تبخیر را از فاصله ای به دوری خورشید آغاز می‌کند.

پس از عبور بسیار نزدیک سیارک 2012 DA14 از کنار زمین در روز جمعه(27 بهمن) و انفجار غیرمنتظره یک شهاب‌سنگ در آسمان روسیه و مجروح شدن بیش از 1000 تن، توجهات به فناوریهایی جلب شده که می‌توانند برای دفاع از زمین در برابر تهدیدات کیهانی مورد استفاده قرار بگیرند.

این سیارک 130 هزار تنی با اندازه 46 متر با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت که هشت برابر سرعت گلوله شلیک شده از یک تفنگ است، در نزدیکترین فاصله به ثبت رسیده تاکنون از کنار زمین عبور کرد. اگر این سیارک با زمین برخورد می‌کرد، احتمالا با قدرت هزار برابر بمب هیروشیما که در سال 1945 فرود آمد، منفجر می‌شد.

اگرچه این نزدیکی از شانس برخورد با زمین برخوردار نبود اما دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا و دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا این طرح را برای تخریب این اجسام آسمانی ارائه کرده‌اند.

این مفهوم «ماموریت هدف گیری سیارکها با انرژی خورشیدی هدایت‌شده(DE-STAR)» نام داشته که به عقیده سازندگان می‌تواند یک ابزار واقعی برای مواجهه زمین با تهدیدات بالقوه سیارکها و شهاب‌سنگها محسوب شود.

این مفهوم که به عنوان یک سیستم دفاعی مداری با انرژی هدایت شده توصیف شده است، برای جمع‌آوری نیروی گسترده خورشید و انتقال آن به آرایه فازی عظیم پرتوهای لیزر طراحی شده است.

این لیزرها را سپس می‌توان به سوی هر سیارک تهدیدآمیز هدف گرفته و آنها را پیش از نزدیک شدن نابود کرد.

همچنین به گفته محققان این مفهوم علاوه بر کاربرد نابودساز آن از کاربردهای احتمالی دیگر حتی به عنوان سیستم پیش‌ران فضاپیما برخوردار است.

همچنین هر چه اندازه این دستگاه بزرگتر باشد، قابلیتهای آن بیشتر است. برای مثال یک دستگاه DE-STAR 2 با قطر 100 متر به اندازه ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند سیارکها و دنباله‌دارها را از مدار خود خارج کند.

اما یک DE-STAR 4 با قطر 10 کیلومتر که حدود 100 برابر ایستگاه فضایی است می‌تواند 1.4 مگاتن انرژی را بصورت روزانه به هدف خود وارد کرده و هر سال یک سیارک با اندازه 500 متر را نابود کند.

سیستمی با این اندازه همچنین می‌تواند سفرهای میان‌سیاره‌ای را بسیار بیش از سوخت‌های شیمیایی مورد استفاده امروزی در موشکها سرعت بخشد.

همچنین از این سیستم می‌توان برای تامین نیروی سیستمهایی با سوخت یونی پیشرفته در سفرهای فضای عمیق استفاده کرد.

به گفته دانشمندان یک دستگاه DE-STAR 4 می‌تواند چندین ماموریت را بطور همزمان انجام داده و بطور همزمان با نابودی یک سیارک ، ترکیبات سیارک بعدی را تعیین کرده و سوخت یک فضاپیما را نیز تامین کند.

سیستم DE-STAR 6 که بزرگتر خواهد بود می‌تواند سفرهای میان‌ستاره‌ای را به شکل یک منبع نیروی مداری و سیستم سوخت عظیم برای فضاپیما ممکن سازد. این سیستم می‌تواند سوخت یک فضاپیمای 10 تنی را با سرعت نزدیک به نور تامین کند که کاوشهای میان‌ستاره‌ای را بدون نیاز به فناوریهای علمی تخیلی مانند «رانش تابدار» ممکن خواهد ساخت.

ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
کشف جوان‌ترین سیاه‌چاله جهان

ناسا اخیرا تصویر بسیار جالبی را منتشر کرده که به تصور دانشمندان جوان‌ترین سیاه‌چاله کهکشان راه‌شیری است.

به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا، اطلاعات بدست آمده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا که کیهان را از مدار ۱۳۹ هزار کیلومتری زمین مشاهده می‌کند، نشان داده که ابرهای عجیب و درخشان گازی بقایای یک ابرنواختر ممکن است از یک سیاه‌چاله جوان برخوردار باشد.

این ابرنواختر موسوم به W49B حدود ۱۰۰۰ سال داشته که البته در مقیاس کیهانی به اندازه یک چشم به هم زدن است. برای مثال خورشید ۴٫۵ میلیارد سال دارد.

این ابرنواختر همچنین در مسافت ۲۶ هزار سال نوری از زمین قرار داشته و به یک شکل بسیار نادر ایجاد شده است.

ناسا این انفجار ابرنواختر را که در زمان پایان یافتن سوخت ستاره رخ داده، بسیار عجیب خوانده است. W49B در حالی منفجر شد که فورانهای مواد از قطبهای آن به فضا شلیک شده و باعث کشیده‌تر و بیضوی شدن ابرنواختر شده است. معمولا انفجارها به شکل متقارن هستند.

انفجارهای ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که سوخت ستارگان غول‌پیکر پایان می‌یابد اما به گفته ناسا، این انفجارها هیچگاه به درستی درک نشده‌اند.

از مسائل دیگر که باعث عجیب بودن این رویداد شده این است که این W49B یک ستاره نوترونی نبوده است. معمولا انفجار ستارگان غول‌پیکر باعث شکل‌گیری یک هسته چرخان متراکم می‌شود که این ستاره با چنین تقدیری روبرو نبوده است.

به گفته محققان، همین کمبود شواهد است که به وجود یک سیاه‌چاله اشاره دارد. در این مورد، عدم شکل‌گیری ستاره نوترونی باعث ایجاد تصور وجود یک سیاه‌چاله شده اما در موارد دیگر معمولا دانشمندان با توجه به تاثیر آن بر مواد اطراف موفق به شناسایی آن می‌شوند.

این پژوهش در مجله Astrophysical Journal منتشر شده است.

علم پرس
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
سیارکی که چهره زمین را تغییر داد

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد، یک سیارک عظیم در 300 میلیون سال قبل با زمین برخورد کرده و باعث ایجاد دهانه برخوردی به قطر 200 کیلومتر شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبر کشف دهانه برخوردی باستانی روز جمعه 15 فوریه (27 بهمن) همزمان با گذر سیارک 2012DA14 از کنار زمین اعلام شد.

محققان متوجه وجود رسوبات غیر معمول در منطقه East Warburton‌ در جنوب استرالیا و با آنالیز دانه های کوارتز از عمق زمین، موفق به کشف این دهانه برخوردی شدند.

قطر سیارک بیش از 10 کیلومتر تخمین زده می‌شود و دهانه برخوردی ایجاد شده توسط آن 200 کیلومتر است که سومین دهانه برخوردی بزرگ زمین محسوب می‌شود.

دکتر «اندرو گلیکسان» از محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU)‌ تأکید می کند: گرد و غبار و گازهای گلخانه ای ناشی از اصابت سیارک با زمین، ایجاد دهانه برخوردی و شوک لرزه ای به زمین باعث بروز تغییرات گسترده در چهره زمین در آن دوران شد.

این برخورد که احتمالا بخشی از خوشه برخورد سیارکی پیش از دوره دایناسورها محسوب می شود، باعث انقراض گسترده، از بین رفتن صخره های مرجانی اولیه و گونه های دیگر شده است؛ همچنین گازهای گلخانه ای تولید شده نیز تا چندین هزار سال در جو زمین باقی ماندند.

نتایج این کشف در مجله Tectonophysics منتشر شده است.

ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
چرا در آزمایش های فضایی از میمون استفاده می شود؟

این نوع میمون به دلیل شباهت بسیار با فیزیولوژی بدن انسان علاوه بر تست‌های زیستی فضایی در حوزه‌های دارو سازی و پزشکی نیز استفاده می‌شود.

دکتر محمد ابراهیمی، در همایش ارسال موجود زنده به فضا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اقدامات این پژوهشکده در زمینه ارسال موجود زنده به فضا افزود: در این راستا 3 ماموریت طراحی، ساخت و تست مدارگردها (ارسال فضانورد به مدار)، طراحی، ساخت و تست کاوشگرها (ارسال زیرمداری موجود زنده و فضانورد) و آموزش فضانورد و آماده‌سازی تجهیزات لازم برای فضانوردی تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در این پرتاب محموله زیستی کاوشگر پیشگام به سلامت به زمین برگشت، اضافه کرد: در این پرتاب از میمون نژاد رزوس با نام علمی ماکاک رزوس (Macaca mulatta) استفاده شد. این نژاد همچنین در اولین آزمایش‌های فضایی آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ابراهیمی، با اشاره به دلایل استفاده از این نژاد میمون، یادآور شد: این نژاد نزدیکی زیادی با فیزیولوژی انسان دارد از این رو محققان حوزه‌های دارویی و پزشکی در آزمایشهای خود از این نژاد استفاده می کنند.

وی به وضعیت فیزیولوژی میمون فضانورد ایرانی اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات پزشکان فیزیولوژیست این پروژه بیشترین میزان ضربان قلب این میمون در لحظه اوج شتاب بوده است که تعداد ضربان قلبی آن به 140 رسیده بود. این در حالی است که ضربان قلب طبیعی این میمون‌ها در زندگی معمولی گاه تا 200 ضربه در دقیقه نیز بالا می‌رود.

موفقیت در کاهش سرعت کاوشگر در هنگام نشست

ابراهیمی به بیان مراحل پرتاب و سرعت کاوشگر پیشگام در حین عملیات خاطرنشان کرد: در آغاز عملیات موتور کاوشگر 33 ثانیه کار کرد تا سرعت از یک ماخ عبور کند و سپس در مسیر حرکت به حداکثر سرعت یعنی 5.5 ماخ رسید. این سرعت در مسیر بازگشت در مرحله‌ای دوباره از یک ماخ عبور کرد و حداکثر سرعت آن در مسیر بازگشت 4.5 ماخ بوده است.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی با تاکید بر اینکه کاهش سرعت کاوشگر در مسیر برگشت با استفاده از طراحی‌های خاص آیرودینامیکی انتهای محموله صورت گرفت، اضافه کرد: انتهای محموله دارای شکل هندسی خاصی است که موجب کاهش سرعت می‌شود به گونه‌ای که سرعت کاوشگر به 0.8 ماخ رسید و با استفاده از چترها سرعت در لحظه فرود به زمین به 8 متر بر ثانیه رسید.

وی درباره آموزش این نوع میمون نیز گفت: آماده‌سازی این میمون‌ها به طور کلی شامل حساسیت‌زدایی و سازگارسازی آنهاست که مرحله‌ای بسیار طولانی است که برای پیشگام یک سال طول کشید اما ممکن است برای برخی از میمون‌ها تا دو سال نیز ادامه داشته باشد.

کنجکاو
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
ظهور یک جدول جدید تناوبی با نانوساختارها

یک محقق ارشد نانو فناوری و کاربردهای آن در دانشگاه نیووسترن موفق به ایجاد مجموعه جدیدی از اجزای سازنده شده که بر اساس نانوذرات و دی‌ان‌ای است و می‌توان با استفاده از آنها ساختارهای جدید و مفید ساخت.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چاد میرکین این دستاورد خود را در نشستی با عنوان «ساختار اصلاح شده اسید نوکلئیک به عنوان معادلهای قابل برنامه‌ریزی اتم: ظهور یک جدول تناوبی جدید» در نشست سالانه انجمن آمریکایی برای پیشرفت علوم ارائه کرده است.

میرکین اظهار کرد: مجموعه جدیدی از اجزای سازنده را خواهیم داشت. بجای استفاده از آنچه طبیعت داده می‌توان تمام ویژگیهای ماده جدیدی را که ساخته‌ایم، کنترل کنیم. ما همیشه از این تصور ساخت ماده و کنترل ساختار آن به شکل «از جزء به کل» را داشته‌ایم و اکنون آن را به ظهور رسانده‌ایم.

میرکین و همکارانش با استفاده از نانوذرات و دی‌ان‌ای بیش از 200 ساختار بلوری متفاوت با 17 چیدمان ذرات مختلف ساخته است. برخی از انواع شبکه‌بندی‌ها در طبیعت وجود داشته اما وی همچنین ساختارهای جدیدی را تولید کرده که از هیچ همتای معدنی طبیعی برخوردار نیست.

محققان توانسته‌اند مواد و چیدمانهای جدید از ذرات را با کنترل اندازه، شکل و محل نانودرات در یک شبکه‌بندی ذره مشخص ایجاد کنند. آنها مجموعه‌ای از مقررات طراحی را ایجاد کرده‌اند که به آنها در کنترل تقریبا تمام ویژگیهای یک ماده کمک می‌کند.

این مواد جدید می‌تواند به ارتقای بهره‌وری اپتیکها، دستگاههای الکترونیکی و فناوریهای ذخیره انرژی کمک کنند.

با این پیشرفت کنونی‌، میرکین از نانوذرات به عنوان اتم و از دی‌ان‌ای به عنوان پیوند استفاده کرده است. وی کار خود را با یک نانوذره آغاز کرده که می‌تواند برای مثال طلا، نقره، پلاتینیوم یا یک نقطه کوانتوی باشد. ماده هسته اصلی بر مبنای ویژگیهای فیزیکی که ساختار باید در نهایت از آن برخوردار باشد، انتخاب می‌شود.

سپس صدها رشته دی‌ان‌ای(اولیگونوکلئوتید) به ذره متصل شده که توالی و طول آنها چگونگی شکل‌گیری پیوندها میان نانوذرات را تعیین کرده و ساختار شبکه‌های بلوری خاص را هدایت می‌کند.

این دستاورد به کارشناسان فناوری نانو برای اولین بار این قابلیت را خواهد داد تا ویژگیهای مواد را به یک شکل کاملا قابل برنامه‌ریزی از جزء به کل کنترل کنند.

ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
راز صدساله فیزیک حل شد: پرتوهای کیهانی کجا متولد می شوند؟

پرتوهای کیهانی، ذرات باردار بسیار پرانرژی هستند که از همه جای جهان به ما می‌رسند، اما منشأ این انرژی عظیم چیست؟ اکنون شواهد قطعی یافت شد که موج ضربه‌ای انفجارهای ابرنواختری انرژی این ذرات را تامین می‌کند.

به گزارش علم پرس به نقل از خبرآنلاین پروتون‌هایی که دائماً با سرعتی نزدیک به سرعت نور به جو زمین برخورد می‌کنند، انرژی عظیم مورد نیاز برای شتاب گرفتن خود را از ستاره‌های در حال انفجار به دست می‌آورند. دست‌کم فیزیک‌دانان و اختر‌شناسان مدت‌ها بود که چنین تصوری داشتند، اما نمی‌توانستند شاهدی برای آن پیدا کنند.

به گزارش نیچر، پرتوهای کیهانی عبارتند از هر ذره بارداری که از فضا به سمت زمین گسیل می‌شود. تقریباً تمام این ذرات باردار پروتون هستند و برخی از آن‌ها به سرعتی آن‌قدر نزدیک به نور دست می‌یابند که ما در هیچ شتاب‌دهنده‌ای روی زمین نمی‌توانیم چنین سرعتی بهشان بدهیم. گرچه از سال ۱۹۱۲/۱۲۹۱ درباره پرتوهای کیهانی می‌دانیم، اما منشاء آن‌ها برای ما تا اندکی پیش یک راز بود. رازی صد ساله!

استیفن فانک از آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی SLAC در کالیفرنیا این راز صدساله را این گونه وصف می‌کند: «راز این‌جاست که این همه انرژی از کجا می‌آید؟»

فیزیک‌دان‌ها به عنوان یکی از مظنونین، انگشت اتهام را به سوی انفجارهای ابرنواختری گرفته بودند. موادی که طی فرایند انفجار ابرنواختر به بیرون پاشیده می‌شود، آن‌قدر سریع هستند که یک موج ضربه‌ای کیهانی ایجاد می‌کنند. هر پروتونی که در مسیر این موج ضربه‌ای قرار بگیرد، سوار موج می‌شود و با لگد موج انرژی می‌گیرد. از آن‌جا که پروتون‌ها باردارند، می‌توانند درون میدان‌های مغناطیسی ابرنواختر به دام بیافتند و همراه با موج به جلو و عقب بروند، درست همان طور که یک توپ تنیس در برخورد با تور تنیس گیر می‌کند و برمی‌گردد.

یک تقلای تمام عیار

با این وجود میدان‌های مغناطیسی می‌توانند باعث منحرف‌شدن پرتوهای کیهانی بر سر راهشان تا گیرنده‌های ما در زمین هم بشوند، بنابراین این که در چه مسیری به زمین می‌رسند، نشانه‌ای بر جهت شروع سفرشان به همراه ندارد، چراکه ممکن است بارها و بارها طی مسیر تغییر جهت داده باشند.
بنابراین دانشمندان باید طور دیگری به این معما نگاه می‌کردند؛ شاید به کمک امواج گاما. می‌دانیم که پروتون‌های پرانرژی در مسیر حرکتشان با پروتون‌های کند برخورد می‌کنند و از برخورد آن‌ها امواج گاما ایجاد می‌شود. خوشبختانه امواج گاما از جنس نور هستند، یعنی تحت تأثیر میدان مغناطیسی مسیرشان را عوض نمی‌کنند.
فانک و همکارانش با استفاده از تلسکوپ فضایی امواج گامای فرمی، به دو بازمانده بسیار درخشان از ابرنواخترهای تازه منفجرشده در کهکشان نگاه کردند تا ببینند آیا امواج گامای رسیده از این ابرنواخترها دارای شناسه‌ای هست که نشان دهد از برخورد پروتون‌های سریع و کند منشاء گرفته است یا نه.
به خاطر قانون بقای انرژی، امواج گامای ناشی از برخورد پروتون‌ها دارای دست کم ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگاالکترون‌ولت انرژی به ازای هر برخورد خواهد بود. اگر تعداد زیادی پروتون سریع در اطراف ابرنواختر دچار برخورد شوند و امواج گاما ساطع کنند، امواج گامای رسیده از آن ناحیه باید دست کم همین مقدار انرژی داشته باشند و آن طور که فانک می‌گوید «این دقیقاً همان چیزی بود که ما توانستیم ببینیم». این امضای پروتون‌هایی است که دارند با پروتون‌های کندتر برخورد می‌کنند و انرژی تابشی شدیدی از خودشان ساطع می‌کنند، درست مثل دودی که از دهانه یک شش‌لول تازه شلیک شده برمی‌خیزد.
این بقایای ابرنواختری همان جایی هستند که تابش‌های کیهانی زائیده می‌شوند، شتاب می‌گیرند و البته تا مدت‌ها برای این ادعا چیزی به جز شواهد غیرمستقیم نداشتیم. نتایج تلسکوپ فرمی اما دقیقاً همان چیزی است که ما برای تبدیل یک فرضیه ذهنی به یک نظریه محکم نیاز داشتیم.
این کشف البته منشاء همه پرتوهای کیهانی را توضیح نمی‌دهد. برخی از پرتوهای کیهانی پروتون نیستند. برخی از آن‌ها میون هستند (ذره‌ای شبیه الکترون اما با جرم بسیار بیشتر و عمر بسیار کوتاه‌تر) یا حتی پوزیترون (همان پادذره الکترون، یعنی با جرم مساوی الکترون، با بار الکتریکی مثبت ۱ و از جنس ضدماده) و یک رده از تابش‌های کیهانی، یعنی تابش‌های کیهانی بسیار پرانرژی شاید حتی از خارج کهکشان ما منشاء گرفته باشند.

علم پرس
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
زن

 
ثبت امواج انفجار اخیر شهاب‌سنگ در مناطق مختلف جهان

موج شوک ناشی از انفجار شهاب سنگ روسیه باعث ارسال امواج مافوق صوت از طریق جو به مناطق مختلف جهان شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی های جدید ناسا نشان می دهد، شهاب سنگ 17 متری با قدرت انفجاری 500 کیلوتن با سرعت 64 هزار و 373 کیلومتر در ساعت بر فراز آسمان «چلیابینسک» روسیه منفجر شد.

امواج صوتی فرکانس پایین توسط 11 حسگر در مناطق گرینلند، آفریقا، شبه جزیره کامچاتکا روسیه ثبت شده اند؛ این حسگرها بخشی از شبکه جهانی 60 ایستگاه فروصوت متعلق به سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌‏ای (CTBTO)‌ محسوب می‌شوند.

طول موج فروصوت (Infrasound) حدود 20 تا 0.01 هرتز است که خارج از محدوده شنوایی انسان است و می‌تواند مسافت طولانی را در جو زمین طی کند. فیل، نهنگ و حتی کبوترها از امواج فروصوت برای ارتباط و ناوبری استفاده می کنند.

آزمایشات اتمی الگوی متفاوتی از امواج فراصوت را در مقایسه با انفجارهای طبیعی از جمله انفجار شهاب سنگ روسیه تولید می کنند؛ به همین دلیل سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‏‌ای (CTBTO) با استفاده از آرایه های فراصوت برای تعیین محل و اندازه انفجارهای اتمی استفاده می کند.

«بیل کوک» مدیر دفتر شهاب سنگ در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا تأکید می‌کند: داده‌های دریافتی در حسگرهای فراصوت نشان می‌دهد که انرژی ناشی از انفجار توپ آتشین بر فراز آسمان روسیه حدود 300 کیلوتن بوده است.

این انفجار 20 تا 25 برابر قوی‌تر از بمب های اتمی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم است، اما انرژی ناشی از انفجار کمتر از انفجار سیارک تانگوسکا در سال 1908 میلادی در سیبری است.

ایسنا
مرد=زن

جداسازی‌های جنسیتی توهین به انسانیت است
     
  
صفحه  صفحه 21 از 26:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  26  پسین » 
علم و دانش

Physics News | اخبار فیزیک

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA