انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 12 از 19:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  18  19  پسین »

Military Weapons | تسلیحات نظامی


مرد

 
Leopard

آلمانی ها تانکی پلنگ نام(Leopard به معنی پلنگ است) ساختند که نشان میدهد هوش و خلاقیت سازندگان تانک Tiger آلمان در جنگ جهانی دوم که از برترین تانک های زمان خود در کنار M4 Sherman و دیگر تانک های موفق بود،به فرزندان و نوه هایشان به ارث رسیده است.

تانک Leopard یک تانک اصلی میدان نبرد است اولین بار در دهه 1960 توسط کمپانی Porsche(پورشه) و سپس Krauss-Maffei در آلمان غربی برای وزارت دفاع آلمان غربی طراحی و تولید گردید.پروژه ساخت این تانک از نوامبر 1956 با پروژه Standard-Panzer برای جایگزینی تانک های آمریکایی M47 Patton و M48 Patton ارتش آلمان غربی بود که 3 کمپانی آلمانی Rheinmetall و Porsche و Borgward رقیب یکدیگر در این پروژه رقیب یکدیگر بودند،ولی در نهایت در سال 1963 مدل ساخته شده توسط Porsche به عنوان برنده انتخاب شد.
اولین جنگ واقعی این تانک به همراه ارتش آلمان در نبرد کوزوو بوده و همچنین به همراه نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت،ISAF،کانادایی و دانمارکی در افغانستان نیز به عملیات پرداخته‌است.

Leopard 1 نتیجه یک پروژه مشترک آلمان غربی و فرانسه در دهه 1950 است.فرانسه پس از شکست پروژه تانک سنگین AMX 50،اعلام تمایل به شرکت در پروژه Standard-Panzer آلمان غربی کرد و همکاری آغاز شد.اما این همکاری ناموفق بود و با پایان آن Leopard 1 در آلمان و AMX-30 در فرانسه ساخته شد.در سال 1958 ایتالیا شریک آلمان شد و به این پروژه پیوست.طراحی Leopard 1 در سال 1963 پس از انتخاب شدن مدل Porsche نهایی شده و به سفارش ارتش آلمان تولید انبوه آن شروع شد.اما از سال 1964،Krauss-Maffei پروژه را ادامه داد.

تانک Leopard 1 به یک تانک بسیار موفق دردهه 60 و 70 میلادی تبدیل شد.جنگ افزار اصلی تانک Leopard 1 را یک توپ خان دار 105 میلیمتری Royal Ordnance L7A3 ساخت انگلیس که توپ استاندارد ناتو در آن زمان بود که با استفاده از یک پایدارکننده توپ گردش‌نمای(ژیروسکوپی) الکترونیکی و هیدرولیکی از قابلیت شلیک دقیق در حال حرکت بهر‌مند بود.در مدل‌های ابتدایی Leopard 1 شصت گلوله برای آن حمل می‌شد که 13 گلوله در برجک و 45 گلوله دیگر در شاسی نگهداری می‌شد.در مدل‌های بعدی گلوله‌های شاسی به 42 عدد کاهش یافت.
همچنین دو تیربار کالیبر 7.62 میلیمتری MG 3 یا FN MAG دیگر جنگ افزار های Leopard 1 را تشکیل می دهد که یکی موازی با توپ L7 و دیگری روی برجک با 5500 گلوله نصب شده میشود.همچنین به دو ردیف پرتابگر نارنجک دودزا بر روی برجک به عنوان یک راه کار دفاعی مجهز است و قدرت حفاظت از خود و سرنشینانش را در برابر پرتو های رادیواکتیو،آلودگی های شیمیایی و بیولوژیکی(NBC) را داشت.Leopard 1 با نصب لوازم اضافی و آماده‌سازی کناره‌های رودخانه توانایی حرکت در زیر آب و گذر از رودخانه‌ها را داشت.Leopard 1 به عنوان تانکی با کمترین نیاز به تعمیر طراحی شده و تعویض کامل موتور آن در صورت نقص فنی موتور فقط در 20 دقیقه انجام می‌شد.

Leopard 1 دارای 2 قسمت اصلی بود.موتور Leopard 1 در عقب تانک قرار داشت و با یک دیواره ضدآتش از قسمت جلو که خدمه تانک در آن قرار می‌گرفتند جدا می‌شد.راننده در قسمت جلو و سمت راست می‌نشست.در جلو دریچه خروج او سه پریسکوپ قرار داده شده بود که یکی از آن‌ها از سیستم دید فروسرخ برای هدایت تانک در شب بهره می‌برد.فرمانده و اپراتور رادیویی/گلوله‌گذار در سمت راست و توپچی در سمت چپ برجک می‌نشستند.هشت پریسکوپ برای دید همه‌جانبه در اختیار فرمانده تانک بود.جایگاه توپچی از یک پریسکوپ و یک دوربین نشانه‌روی برخوردار بود و یک مسافت‌یاب و یک تلسکوپ موازی با توپ اصلی در اختیار داشت.گلوله‌گذار تانک هم دو پریسکوپ داشت.

در سمت چپ برجک دریچه‌ای برای رساندن مهمات به تانک قرار داده شده بود.در بسیاری از مدل‌ها در خارج و پشت برجک یک سبد ذخیره قرار داشت.یک نورافکن بر روی توپ اصلی قرار داشت که برخی آن را برداشته و پشت برجک می‌گذاشتند.دید فروسرخ تانک 1200 متر و دید نور سفید هم 1500 متر را پوشش می‌داد.در Leopard 1A1 و Leopard 1A2 هم یک تلویزیون سطح نور پایین برای مشاهده و نشانه‌روی قرار داشت.تعداد چرخ‌های Leopard 1 هفت عدد در هر طرف با فاصله برابر و سه چرخ کمکی بود.یک دامن زرهی دندانه‌دار و شیب قسمت‌های کناری بدنه تانک به سمت مرکز از ویژگی های ظاهری آشکار این تانک است.شکل برجک هم در مدل A2 دایره ای و در مدل‌های A3 و A4 زاویه‌دار و مکعب‌ مانند است.

یکی دیگر از دلیل های اصلی پرطرفدار بودن این تانک توانایی آن در درگیری با آتش موثر هنگام حرکت و تحرک بالا است.در واقع این تانک بر اساس نظریه‌ای نظامی طراحی شده بود که بر اساس آن با پیشرفت راکت‌ ها و موشک‌های ضدتانک،سنگین‌ترین و مقاوم‌ترین زره‌ها نیز آسیب‌پذیر خواهند شد و در نتیجه بایستی با بهبود قدرت تحرک و چابکی و قدرت آتش تانک از هدف قرار گرفتن تانک توسط دشمن جلوگیری کرد.

البته زره Leopard 1 نیز زره کارآمدی که به ضخامت 19 تا 21.7 میلیمتراز جنس استیل و 10 تا 70 میلیمتر از نوع زره پیچیده همگن است.
زره در قسمت جلو بدنه 70 میلیمتر،در بخش بالایی قسمت‌های کناری بدنه 35 میلیمتر،در بخش زیرین قسمت‌های کناری بدنه 25 میلیمتر،در عقب بدنه 25 میلیمتر،در کف بدنه 15 میلیمتر،در سقف بدنه 10 میلیمتر،در جلو برجک 52 میلیمتر،در بخش‌های کناری برجک 60 میلیمتر،در عقب برجک 60 میلیمتر و در سقف برجک 39 میلیمتر بود.

Leopard 1 در حالت عادی توانایی حرکت در آب‌ به عمق 1.25 متر،
با آماده‌سازی در آب‌ به عمق 2.25 متر و با اسنورکل(هواکش) توان حرکت به مدت طولانی در آب‌ به عمق 4 متری را داشت.اسنورکل وسیله ای است که از سطح آب بالاتر است و مانع ورود آب به موتور و خاموش شدن موتور میشود و هوا از بالای خودور وارد خودرو و موتور میشود.
این تانک می‌توانست از گودال هایی به عمق سه متری و مانع های عمودی به ارتفاع 1.15 متر بگذرد و در شیب 60 درجه حرکت کند.

در مجموع 6485 Leopard 1 تولید شد که 4744 دستگاه آن تانک جنگی و بقیه خودروهای زرهی برگرفته شده از آن همچون انواع ضدهوایی و تعمیرگر و مهندسی و ... بودند.علاوه بر این هشتاد پیش‌نمونه از مدل‌های مختلف نیز ساخته شده و قبل از آغاز تولید انبوه هم تعدادی تانک ساخته شده بود.Leopard 1 تا اواخر دهه 1970 در پنج مدل Leopard 1 و Leopard 1A1 و Leopard 1A2 و Leopard 1A3 و Leopard 1A4 تولید شد.از سال 1980 مطالعه‌ای برای بهینه‌سازی این تانک آغاز شده و در سال 1987 اولین تانک‌های بهینه‌سازی شده با استاندارد Leopard 1A5 تحویل داده شد و از آن‌جا که تقریبا تمام ارتش‌ها بیشتر تانک‌های Leopard 1 خود را به استاندارد A5 به روز رسانی کردند،A5 مدل استاندارد Leopard 1 است.در این مدل دوربین اصلی دید EMES 15 است که در Leopard 2 نیز به کار گرفته شده است.همچنین برای این مدل گلوله های جدید ضد زره انرژی جنبشی،APFSDS،ساخته شد.تانک‌های هلندی هم به روز رسانی مشابهی را انجام دادند که نتیجه آن Leopard 1 V نامیده می‌شد.

Leopard 1A6 میز یکی دیگر از مدل های Leopard 1 بود که دارای زره قویتر و توپ 120 میلیمتری بود،ولی این پروژه در سال 1987 لغو شد،زیرا Leopard 2 در حال خدمت بود و دیگر نیازی به این مدل نبود.

سیاست‌های سختگیرانه صادرات جنگ افزار آلمان غربی باعث شد تا برخی از کشورهای مشتری Leopard 1 نتوانند این تانک را خریداری کنند.ایران که مشتری این تانک بود در پی رد درخواست خود تانک Chieftain انگلیسی را انتخاب کرده و شیلی و اسپانیا هم AMX-30 فرانسوی را به جای آن به خدمت گرفتند.

در کل این تانک برای 9 کشور عضو ناتو شامل آلمان،هلند،بلژیک،یونان،
ترکیه،ایتالیا،کانادا،نروژ و استرالیا تولید شد.از سال 1990 به بعد تانک‌های Leopard 1 در بیشتر ارتش‌ ها نقش‌های فرعی را بر عهده گرفته‌اند،ضمن اینکه آلمان نیز بسیاری از Leopard 1 های دست دوم خود را به کشورهای دیگر فروخت.
ارتش آلمان در سال 2003 این تانک را به طور رسمی از خدمت نظامی خارج کرد تا Leopard 2 تنها تانک اصلی میدان نبرد ارتش این کشور باشد.البته خودروهای زرهی طراحی شده بر اساس Leopard 1 هنوز مورد استفاده هستند.

این خودرو ها عبارت اند از:

Dachs که به معنیه کورگن است و یک خودرو مهندسی است و توانایی ساختن خاکریز،کشیدن خودروهای آسیب دیده در میدان جنگ و دیگر کارهای مهندسی را دارد و دارای یک چنگک همانند چمگک لود است.

Bergepanzer 2 که نفربر زرهی شنی دار ساخته شده بر اساس Leopard 1 است.

Biber که خودرو زرهی پل ساز ساخته شده بر اساس Leopard 1 است.

Gepard که تانک ضد هوایی ساخته شده بر اساس Leopard 1 است.

یک گونه دیگر از تانک Leopard 1،تانک Leopard C2 کانادا ست که به روز شده Leopard 1 است و یک تانک اصلی میدان نبرد است.کانادا 127 تانک Leopard 1A3 را در اواخر سال 1970 خریداری کرد و نام آنها را C1 گذاشت.در سال 2000 114 تانک C1 به تانک C2 به روز رسانی شدند تا مدت طولانی تری در خدمت باقی بمانند.قرار بود این تانک با تانک Stryker جایگزین شود،با این حال این تانک به احتمال زیاد تا سال 2015 در خدمت فعال خواهد بود.

Leopard C2 در قسمت زره اش افزایش مقاومت و کارایی یافته است. این تانک دارای حفاظت NBC و سیستم های استاندارد خودکار و خاموش کننده آتش است.این تانک در سال 2006 به افغانستان فرستاده شد و بر روی آن سیستم زره مدولار گسترش پذیر MEXAS(کوتاه شده Modular Expandable Armor System) و کیت های افزودنی زره های سنگین کامپوزیت نصب شد.این زره در برابر RPG ها و بمب های دست ساز از مقاومت بالایی برخوردار است.

برجک Leopard 1A5 نیز بر روی C2 نصب شده است.
این برجک از وزارت دفاع کشور آلمان خریداری شده است.این تانک دارای توپ 105 میلیمتری L7A3 است.یکی از توانایی های این توپ شلیک دقیق در حالی که تانک در حرکت است،میباشد.این تانک از مهمات بهبود یافته برای کشندگی(مرگبار تر) بیشتر استفاده می کند. این تانک دارای دوربین حرارتی و سیستم جدید کنترل آتش کامپیوتری است.

مهماتی که این تانک معمولا حمل میکند شامل تعداد زیادی گلوله ضد زره است.این تانک در طول عملیات های حفظ صلح ترکیبی از گلوله های منفجره و دیگر گلوله های قابل استفاده توسط توپ را حمل میکرد.
دیگر جنگ افزار ها شامل دو تیربار 7.62 میلیمتر می باشد.یکی از آنها موازی توپ اصلی است و دیگر در بالای برجک است.

C2 از همان موتور Leopard 1 استفاده می کند که موتور 10 سیلندر 37.4 لیتری چندگانه سوز دیزلی MB 838 CaM 500 ساخت کمپانی آلمانی MTU Friedrichshafen میباشد.قدرت این موتور 830 اسب بخار است.موتور و جعبه دنده در یک بلوک جفت شده اند و میتواند در شرایط جنگ در مدت 30 دقیقه جایگزین شود.این تانک توانایی نصب تیغ های بولدوزر را داراست.این تانک میتواند در آب حرکت کند.


ویژگی های Leopard 1

کشور سازنده:آلمان غربی
کمپانی طراحی کننده:Porsche
کمپانی سازنده:ابتدا Porsche،سپس Krauss-Maffei
وزن:42.2 تن
درازا:9.54 با حساب لوله توپ و 8.29 متر بدون حساب لوله توپ
پهنا:3.37 متر
بلندی:2.70 متر
خدمه:4 نفر.فرمانده.راننده.توپچی.اپراتور رادیویی/گلوله‌گذار
موتور:یک موتور 10 سیلندر 37.4 لیتری چندگانه سوز دیزلی MB 838 CaM 500 ساخت کمپانی آلمانی MTU Friedrichshafen با قدرت 830 اسب بخار
سیستم فنر بندی:پیچ خورده-میله ای
رنج:600 کیلومتر در جاده و 450 کیلومتر در مسیر های غیر جاده و ناهموار
سرعت:65 کیلومتر بر ساعت


Leopard 2 تنها تانکی در جهان است که می تواند پیش از دیگر تانک ها پس از M1 Abrams ویرانگر قرار گیرد.ترکیب این 2 تانک در نیروهای ناتو قدرت آتش مرگبار و گریز ناپذیری را به وجود آورده است.
تانک مدرنیزه شده ی Leopard 2 یکی از بهترین وپیشرفته ترین تانکهای جهان از نظر قدرت تحرک،قدرت آتش وسیستم دفاعی میباشد.در ابتدا قرار بود وزن این تانک 50 تن باشد،ولی پس از جنگ Yom Kippur اسراییل با عرب ها در سال 1973 و اثبات شدن کارآمدی تانک هایی با زره سنگین تر،وزن تانک به 62 تن افزایش یافت.با این حال وزن 62 تنی این تانک،جا به جایی و نگهداری آنرا مشکل کرده است.
بزرگترین هنر طراحان و سازندگان تانک این نکته بوده که افزایش وزن تانک هیچ تاثیری بر قدرت تحرک ومانور پذیری تانک نگذاشته است.
این تانک در افغانستان حضور داشته و هنوز حتی یکی از آنها نیز از بین نرفتند و هیچ خدمه ای از این تانک کشته نشده است.
دویچه وله فارسی می گوید:
در گزارش Deutsche Welle سربازان کانادایی و دانمارکی از اطمینان خاطر خود هنگامی که سوار بر تانک‌های ضدبمب Leopard هستند می‌گویند.شواهد مختلفی حاکی از آن هستند که در صورت بمب‌گذاری در مسیر تانک یا حمله به آن،Leopard در سخت‌ترین شرایط هم سرنشینان را سالم به مقصد رسانده است.

طراحی این تانک از زمانی آغاز شد که آلمان از پروژه انقلابی سوپرتانک MBT-70 که در دهه 1960 به طور مشترک با آمریکا برای طراحی یک تانک پیشرفته جدید انجام می‌داد کنار کشید.این پروژه با وجود هزینه بسیار بیش از تولید پیش‌نمونه رسید اما از دستاوردهای آن در طراحی Leopard 2 در آلمان و M1 Abrams در آمریکا استفاده شد.
Leopard 2 نسبت به Leopard 1 موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

در اوخر دهه 1970،در آلمان غربی فعالیت های فشرده ای برای تولید یک تولید یک تانک اصلی میدان نبرد جدید آغازشد.هدف از طراحی و تولید این تانک جدید تقویت ارتش آلمان غربی درمقابل ارتش آلمان شرقی و دیگر کشورهای عضو پیمان ورشو بود که به تانک های جدید روسی همچون تانک های T-72 مجهز شده بودند.این تانک به سفارش وزارت دفاع آلمان غربی،توسط کمپانی Krauss-Maffei آلمان طراحی و با همکاری Maschinenbau Kiel آلمان،که به MaK نیز معروف است،تولید و به Leopard 2 معروف شد.در سال 1976 این نسخه های آزمایشی که آن ها را Leopard 2AV می نامیدند برای آزمایش و ارزیابی به آمریکا فرستاده شدند.با وجود اینکه سیستم کنترل آتش این نسخه همچنان ساده و در حد Leopard 1 بود،ولی طی سال 1976 Leopard 2 با نسخه های آزمایشی XM1 Abrams تمرین های زیاده انجام داد.ارتش آمریکا یک سال بعد طی گزارشی اعلام کرد که Leopard 2 از نظر قدرت آتش و تحرک با M1 Abrams برابر است،ولی M1 Abrams دارای زره مقاوم تر و کارآمدتری است.
در سال 1977 دو برجک و سه شاسی جدید سفارش داده شده بود که دارای زره بیشتر بودند.این سفارش جدید بر اساس آزمایش Leopard 2 با M1 Abrams سفارش داده شده بود.در نهایت این مدل جدید به عنوان پایه برای تولید انبوه Leopard 2 شناخته شد و در سال 1978 سفارش داده شد و تولید تانک Leopard 2 از سال 1979 میلادی آغاز شد.
در همان سال ارتش هلند 445 دستگاه Leopard 2 سفارش داد تا اولین مشتری خارجی Leopard 2 باشد.ارتش هلند اول قصد داشت M1 Abrams را سفارش دهد،ولی قیمت بالاتر و عدم پذیرش طرف آمریکایی برای نصب توپ 120 میلیمتری ساخت هلند برروی M1 Abrams های هلندی باعث سفارش Leopard 2 از سوی هلند شد.سوییس نیز 345 دستگاه از این تانک را تحت لیسانس در داخل کشور تولید کرد.البته پیش از آن این کشور 35 دستگاه از این تانک را در سال 1983 تحویل گرفته بود.
به این ترتیب Leopard 2 توانست به موفقیت های بزرگی در بازار اروپا و جهان دست پیدا کند.موفقیتی که هیچ کدام از تانک های Challenger 2 انگلیسی،AMX-56 Leclerc فرانسوی و C1 Ariete ایتالیایی به آن دست نیافتند.
تانک Leopard 2 از نظر ویژگی های ظاهری و فیزیکی از تانک Leopard 1 کمی بزرگتر است و از نظر سیستم های ناوبری و کنترل آتش نیز تفاوت بسیاری با تانک Leopard 1 دارد.
در طول سال های ساخت،از پیش نمونه 14 به بعد شکل برجک تغییر پیدا کرد که دو دلیل عمده داشت:
1_نصب زره جدید و از طرفی استفاده از طرح شیب دار کردن جلوی برجک برای منحرف کردن گلوله های ضد زره
2_جا گرفتن انبار مهمات تانک در پشت برجک که باعث پهن تر شدن برجک نسبت به Leopard 1 شده بود.

برخی از پیش نمونه های مجهز به توپ 105 میلیمتری Leopard 1 شدند،ولی از پیش نمونه 13 به بعد همه مجهز به توپ 120 میلیمتری بااستفاده از یک سیستم آتش جدید شدند.Leopard 2 توانایی حمل زره توری قفس مانند فولادی ضخیم برای متوقف کردن RPG ها و منفجر شدن آنها قبل از اینکه به بدنه تانک برخورد کنند و به آن آسیب برسانند و همچنین توانایی حمل خیش(تیغه بولدزر) برای مین روبی و جا به جایی خاک و هرآنچه که بر روی زمین است،هل دادن دیگر خودروها و ... با قابلیت حرکت دادن خیش،در جلوی تانک را دارد.
Leopard 2 یکی از گران ترین تانکهای جهان است.این قیمت زیاد باعث شده تا این تانک در میان تانکهای دیگر دارای یک سری توانایی های تازه باشد.

بدنه تانک Leopard 2 از سه بخش تشکیل شده است:

1-اتاقک راننده که در جلوی بدنه قراردارد

اتاقک راننده به سه پریسکوپ مجهز شده است و فضای سمت چپ راننده برای ذخیره سازی مهمات درنظر گرفته شده است.یک دوربین با زاویه دید 65 درجه افقی و عمودی درپشت تانک نصب شده که به کمک یک صفحه نمایشگر تلویزیونی به راننده کمک می کند تابتواند در جهت عکس نیز حرکت کند.به کمک این سیستمها راننده میتواند بدون کاستن از سرعت تانک ویا تعویض دنده به سرعت تغییر مسیر دهد و در زمینهای ناهموار سرعت خود را حفظ کند.برجک در وسط تانک قرار گرفته است.بر اساس بهسازی ها وبرنامه های بهینه سازی انجام گرفته برروی تانک،نسل سوم زره های کامپوزیتی(زره مرکب) بر روی تانک نصب شده و زره قسمت جلویی و جانبی برجک به کمک تکه هایی از زره پیش ساخته تقویت شده است که این تکه ها برروی زره اصلی نصب شده اند.تقویت زره تانک موجب حفاظت بیشتر در مقابل در مقابل حمله موشک های ضد تانک و گلوله های ضد زره انرژی جنبشی،APFSDS،و گلوله های به شدت انفجاری ضد تانک،HEAT(کوتاه شده High-explosive anti-tank)،با خرج شکلدار،گردیده است.همچنین این تکه ها مثل یک عایق صوتی و حرارتی برای تانک نیز عمل می کنند.

2-بخش فرماندهی و کنترل که در وسط بدنه قرار دارد

جایگاه فرمانده تانک مجهز به یک پریسکوپ مستقل PERI-R 17 A2 میباشد.پریسکوپ PERI-R 17 A2یک پریسکوپ متعادل با میدان دید گسترده می باشد که مجهز به سیستم های پیشرفته ی دید در شب و تعیین هدف است.این پریسکوپ قابلیت گردش 360 درجه ای دارد.یک نمایشگر ویژه تصویر فرستاهده شده از پریسکوپ را نمایش می دهد.
در صورت به خدمت گرفتن سیستم کنترل آتش می توان از این پریسکوپ برای شلیک نیز استفاده کرد.جایگاه توپچی به یک سیستم دید و نشانه روی اولیه و متعادل از نوع EMES 15 با قدرت بزرگنمایی x2 و پانوراما مجهز است.این سیستم نشانه روی به یک سیستم مسافت یاب لیزری و یک دوربین نشانه روی گرمایی از نوع آشکار ساز فروسرخ مجهز است.یک نورافکن فروسرخ نیز در این تانک وجود دارد.
ازسیستم مسافت یاب لیزری می توان درماموریت های ضد هلیکوپتر نیز استفاده کرد.

3-بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد

موتور تانک Leopard 2 یک موتور دیزلی V-12 مدل MB 873 Ka-501 ساخت کمپانی MTU آلمان است که با با مایع خنک میشود و 1479 اسب بخار توان تولید میکند و 2 کمپرسور توربوشارژ دارد.موتور دیزلی دیگر به نام MT 883 نیز بر روی تانک آزمایش شده است که 1600 اسب بخار توان دارد.با کمک این موتورها تانک Leopard 2 می توند بیشینه سرعت 72 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.این تانک میتواند در 10 ثانیه یک چرخش کامل 360 درجه کند.

Leopard 2 از اولین تانکهایی بود که با حرکت روی آسفالت باعث خراب شدن آن نمیشود.این مورد باعث میشود که تانک به خودی خود قادر باشد از موقعیتی به موقعیت دیگر درون شهر حرکت کند،بدون اینکه نگران آسیب زدن به آسفالت باشد.اما تانکهای روسی همگی باعث خراب شدن آسفالت جاده ها میشوند،بخاطر همین آنها را با تریلر های بزرگ از شهری به شهر دیگر منتقل میکنند.
تانک Leopard 2 میتواند همزمان 2 تانک بسیار سنگین M1 Abrams را بکشد و به حرکت ادامه دهد.این توانایی بخاطر موتور و شنی های منحصر به فرد Leopard 2 است.با این حال کارشناسان همچنان معتقد اند که M1 Abrams،با توجه به سرعت تانک،وزن و توان موتورش نیرومند تر است.
ولی در کل با توجه به توان تولیدی،قویترین موتور در حال خدمت تانک متعلق به تانک بسیار قدرتمند ایتالیایی C1 Ariete با 1600 اسب بخار ساخت کمپانی FIAT است که شاهکاری ست از خودرو سازان خوش نام ایتالیایی.

اتاقک خدمه تانک Leopard 2 به یک سیستم آشکار ساز انفجار و یک سیستم خاموش کننده خودکار آتش مجهز شده است.یک دیوار ضد آتش،اتاقک را از بخش جدا می کند تا در صورت آتش سوزی و یا انفجار احتمالی بخش موتور به خدمه تانک آسیبی وارد نشود.

Leopard 2 یک تانک 2 زیست است و با تجهیزات مخصوص و لوله ی مخصوص تنفس در زیر آب(اسنورکل(هواکش)) و به لطف بدنه نفوذناپذیریش،میتواند ساعتها تا عمق 4 متری زیر آب حرکت کند و یا زیر آب مخفی شود و ناگهان در زمان مناسب از زیر آب بیرون بیاید و شلیک کند و دشمن را غافلگیر کند.این تانک‌ها ضدآب هستند و لازم نیست از روی پل رد شوند.سرنشینان می‌توانند بدون نگرانی مسیر زیر پل و درون رودخانه را طی کنند.

Leopard 2 به سیستم مکانیاب جهانی(GPS) و یک سیستم ناوبری خودکار مجهز شده است.به علت افزایش ضخامت زره برجک،وزن برجک افزایش یافته است،بنابر این سیستم الکترو هیدرولیکی گرداننده برجک با یک سیستم الکتریکی قویتر و مطمئن تر جایگزین شده است.

در ابتدا جنگ افزار اصلی تانک Leopard 2 یک توپ 120 میلیمتری لوله کوتاه بدون خان L44 ساخت کمپانی Rheinmetall آلمان بود.این توپ همان توپی است که بر روی تانک M1 Abrams آمریکا و K1A1 کره جنوبی و Type 90 ژاپن قرار دارد.این توپ تحت لیسانس Rheinmetall در این 3 کشور ساخته میشود که این خود از توان بالای این توپ حکایت میکند.
اما مدل های جدیدتر به توپ 120 میلیمتری بدون خان L55 ساخت کمپانی Rheinmetall مجهز شده اند که طول لوله آن به اندازه 130.0 سانتیمتر افزایش یافته است و گلوله گذاری خودکار است.این توپ همان توپی است که بر روی تانک K2 Black Panther کره جنوبی نیر قرار دارد.افزایش طول لوله به توپ این قابلیت را داده است تا درصد بیشتری انرژی موجود در لوله را برای بالا بردن سرعت و نفوذ و برد گلوله صرف کند.این توپ مجهز به به سیستم فشنگ پران اتوماتیک می باشد.توپ L55 در اطمینان پذیری و کارایی بالا در جهان شهرت دارد.این توپ تقریبا باتمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری و مهمات جدید ضدزره انرژی جنبشی،APFSDS،سازگار میباشد.با افزایش قدرت آتش توپ اصلی،تانک میتواند با هدف های پروازی در ارتفاع پایین نیز درگیر شود.تانک برای هدف قرار دادن هدف های کوتاه پرواز از گلوله های ویژه ای استفاده می کند که آمریکا آنها را طراحی کرده و ساخته است که این دفعه استفاده تانک Leopard 2 از این گلوله ها از توان بالای این گلوله حکایت میکند.

Leopard 2 به کمک یک ژیروسکوپ الکترونیکی/هیدرولیکی،توانایی شلیک دقیق به هنگام حرکت را نیز دارد.تانک Leopard 2 میتواند در حال حرکت بر روی 4 هدف در حال حرکت قفل کند و اگر 3 هدف از 4 هدف تانک باشد،میتواند با استفاده از توانایی Triple Shot آنها را در عرض 3 ثانیه مورد اصابت گلوله ضد تانک خود قرار دهد و از میدان به در کند.

Leopard 2 به دو تیربار 7.62 میلیمتری MG3A1 با 4800 گلوله نیز مجهز میباشد که یکی بصورت موازی با توپ و دیگری روی برجک تانک نصب شده است.

Leopard 2 تنوع گسترده ای دارد.مدلهایA1 تا A4 این تانک تفاوت اندکی باهم دارند،ولی مدل های A5 و A6EX با دیگر مدلها متفاوتند.مدل A5 تانک زره قطورتری دارد و زره بخش جلوی برجک و بخش جانبی تانک تقویت شده است.مدل A6EX که جدید ترین وپیشرفته ترین مدل تانک می باشد به سیستم کنترل آتش وسیستم شلیک پیشرفته تری مشابه آنچه که در M1 Abrams استفاده شده است مجهز شده اسـت.مدل A6EX همچنین به یک موتور کمکی،یک سیستم حفاظتی ضد مین جدید و یک سیس تهویه مطبوع مجهز میباشد.پس بهسازی های انجام گرفته برروی تانک و ورود مدلهای جدیدتر سفارش های بیشتری برای خرید و یا بروز رسان
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
شگفتي هاي سوپرناوهای هواپيمابر

ناوهاي هواپيمابر نوع نيميتز داراي ويژگي ها ي برجسته اي است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:


· ناوهاي هواپيمابر مي توانند با سرعت 35 نات (65 کيلومتر در ساعت) بر روي آب حرکت کنند. اين توانايي يعني رسيدن به منطقه درگيري در عرض چند هفته. البته ايالات متحده در حال حاضر 6 پايگاه در سراسر جهان براي ناوگان ناوهاي هواپيمابر خود ايجاد کرده که با هدف واکنش سريع و اعزام ناوها از نزديک ترين پايگاه به منطقه درگيري مورد استفاده قرار مي گيرند.

· ناو هواپيمابر داراي يک عرشه پروازي براي نشست و برخاست هواپيماها، يک عرشه مستقل براي آشيانه هواپيماها، قسمت فرماندهي و کنترل، سيستم پيش رانشي، سيستم هاي گوناگون ديگر شامل آب، غذا، سيستم دفع زباله و فاضلاب، سرويس اينترنت بي سيم، راديو، تلويزيون، چاپ روزنامه داخلي و همچنين بخش اصلي از ناو هواپيمابر است که تا عمقی حدود 50 متر در داخل آب قرار مي گيرد !

· بدنه ناو از ورقه هاي مقاوم و محکم فولاد چند اينچي ساخته شده است که مقاومت فوق العاده يي در برابر آتش سوزي و آسيب ديدگي هاي ناشي از ميدان نبرد دارد. تکيه گاه اصلي سازه يي کشتي از طريق سه تير افقي در طول بدنه ناو، تير حامل کشتي به عنوان ستون فقرات ناو، عرشه پروازي و نيز عرشه آشيانه تامين مي شود.

· بدنه اصلي ناو در زير آب به صورت قوس دار و نسبتاً باريک است. بخش بالاي خط آب به طرف بيرون گسترده مي شود تا عرشه پروازي را تشکيل دهد. بخش زيري هم از دو قسمت تشکيل شده است که در واقع دو لايه مجزا بوده که در صورت اصابت اژدر )موشک دريا به دريا( به پوسته بيروني، پوسته داخلي به عنوان محافظ از درهم شکستن و غرق شدن کشتي جلوگيري مي کند.

· از دهه 50 تاکنون تقريباً همه سوپرناوهاي هواپيمابر ايالات متحده به وسيله شرکت «نورث روپ گرومن» واقع در نيوپورت امريکا ساخته شده اند. در فرآيند ساخت اين ناوها، براي سادگي ابتدا بخش هاي مختلف ناو که سوپرليفت نام دارند ساخته شده و سپس به يکديگر مونتاژ مي شوند.

· ناوهاي هواپيمابر مدرن از حدود 200 سوپرليفت که هر کدام بين 70 تا 800 تن وزن دارند، ساخته مي شوند. آخرين سوپرليفتي که در مونتاژ نهايي نصب مي شود همان عرشه ناو است که 575 تن وزن دارد. در داخل ناوهاي هواپيمابر مدرن، چندين رآکتور هسته يي قرار دارد که بخار مورد نياز براي به حرکت در آوردن توربين و در نتيجه پروانه کشتي را تامين مي کنند. قابل ذکر است که قدرت سيستم پيش رانشي يک ناو مدرن بيش از 280 هزار اسب بخار است.

· همچنين 4 توربين، برق مورد نياز سيستم هاي الکتريکي و الکترونيکي ناو را تامين مي کنند که شامل سيستم شيرين کننده آب دريا نيز بوده و اين سيستم روزانه بيش از 5/1 ميليون ليتر از آب دريا را به آب آشاميدني تبديل مي کند. برخلاف ناوهاي هواپيمابر قديمي با بويلرهاي سوخت فسيلي، ناوهاي هواپيمابر مدرن معمولاً تا 18 سال هيچ نيازي به سوخت گيري ندارند. البته رآکتورهاي هسته يي هم خطرات خاص خود را دارند و سوخت گيري مجدد ناو فرآيندي است که حدود دو سال به طول مي انجامد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
شگفتي هاي سوپرناوهای هواپيمابر بخش دوم


· ارتفاع كلي اين ناو 74 متر يعني معادل ساختماني 25 طبقه اي است.

· وزن آب جابه جا شده توسط ناو در حالت بار گيري كامل رزمي برابر با 88000 تن يا 88 ميليون كيلو است .
· وزن فولاد سازه اي كه در اين ناو به كار برده شده برابر با 54000 تن يا 54 ميليون كيلو است .
· تعداد قطعات تشكيل هنده ي اين ناو بيش از1000,000,000 ( يك ميليارد قطعه) واين به معناي اينكه اين ناو پيچيده ترين ماشين ساخت دست بشر است .
· مساحت كل عرشه پروازي برابر با 1،8 هكتار يعني 180000 متر مربع است .
· طول عرشه ي پروازي برابر با 333 متر يعني معادل طول 3 زمين فوتبال بين المللي است.
· عرض عرشه ي پروازي برابر با 78 متر يعني بيش از متوسط عرض يك زمين فوتبال استاندارد است .
· تعداد اتافها برابر با 4000 واحد است .
· وزن هر كدام از لنگرهاي آن برابر با 30 تن يعني معادل وزن 30 اتومبيل پيكان است .
· وزن هر يك از دانه هاي زنجير لنگر برابر با 160 كيلوگرم يعني بيش از وزن دو مرد متوسط .
· تعداد پروانه هاي حركت دهنده ي ناو 4 عدد است .
· قطر هر يك از پروانه ها برابر با6/4 متر است.
· وزن هر يك از پروانه ها ي حركت دهنده برابر با 30 تن است .
· وزن هر يك از سكان ها (تيغه هاي هدايت كننده) ،برابر با 41 تن است .
· ظرفيت مخازن سوخت هوا پيما در اين ناو برابر با 12،5 ميليون ليتر است .
· تعداد تلفن هاي داخلي موجود در ناو 2500 دستگاه است .
· تعداد تلوزيون هاي داخل ناو برابر با 3000 دستگاه است .
· طول كل كابل كشي هاي انجام شده در داخل ناو برابر است با 1600 كيلو متر.
· ظرفيت هواي سيستم تهويه برابر با 2040 تن مي باشد.
· ظرفيت غذاي ذخيره يخ زده و خشك شده معادل بيش از 1260000 وعده ي غذايي است .
· تعداد پرسنل : حدود 6300 نفر
· تعداد پزشك : 6 نفر .
· تعداد دندان پزشك : 5 نفر .
· تعداد تخت هاي بيمارستاني : 51 تخت
· ظرفيت آب شيرين كن اين ناو برابر است با روزانه بيش از 1،5 ميليون ليتر مي باشد

· سيستم كاتاپولت (شتاب دهنده ي هواپيما ) مي تواند يك هواپيماي بيست تني را در زماني حدود 2 ثانيه از سرعت صفر تا 270 كيلومتر در ساعت برساند .

· كابل نگهدارنده ي هواپيما كه در فرود هوا پيما سرعت آنرا مي گيرند ، مي تواند هواپيمايي 24 تني را كه با سرعت 240 كيلو متر در ساعت در حال فرود است را درمسافت حدود 95 متر موقف كند .
· طول آشيانه ي هواپيما كه دو طبقه پايين تر از عرشه قرار دارد 209 متر عرض آن 34 متر وارتفاع آن 8 متر مي باشد .
· اين ناوهای هواپيمابر داراي 4 بالابري كه هر كدام از آنها مي توانند دو هواپيماي 35 تني را همزمان بالاببرند مي باشد .
· اين ناوها هر 20 ثانيه مي تواند 1 هواپيما را راهي آسمان نمايد .

· شرکت نورث روپ گرومان ( بخش صنایع کشتی سازی ) تنها سازنده این ابر سازه ها در ایالات متحده آمریکا در قراردادی به مبلغ 6.5 میلیارد دلار در سال 1991 ( معادل 3هزار میلیارد تومان در همان سال ) سازنده آخرین و عظیم ترین ناو هواپیمابر جهان را تولید و در اختیار نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا USNS قرار داده است.

سامانه پردازش و ردیابی :

SPS-48E 3-D رادار جستجوی هوایی
SPS-49A(V)1 2-D رادار جستجوی هوایی
Mk 23 رادار هدف گیری
2 × SPN-46 رادار کنترل ترافیک هوایی
SPN-43B رادار کنترل ترافیک هوایی
SPN-44 رادار فرود هواپیماها
3 × Mk 91 NSSM سامانه راهنما
3 × Mk 95 رادار

جنگ الکترونیک:
SLQ-32A(V)4 Countermeasures suite

طعمه:
SLQ-25A Nixie torpedo countermeasures

بخش تسلیحاتی:

2 × Mk 29 ESSM launcher
2 × RIM-116 Rolling Airframe Missile

ناوهای هواپیمابر علاوه بر توان دفاعی خود ، توسط ناوگروهایی شامل 6 تا 12 فروند انواع ناوشکن و ناوهای جنگی ( محافظ ) همراهی میگردند !!
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
ناوشکن کلاس نبرد آرتیمس ( دی 5 )

Artemiz (D51) , Battle class destroyer

ناوشکن آرتمیس دی 51 ساخت شرکت های کشتی سازی نظامی Cammel Laird و .Birkenhead Co برتانیا ، در روز پنج شنبه ، 1345/11/06 و در زمان فرماندهی دریابد فرج الله رسایی به خدمت در نیروی دریایی شاهشاهی ایران وارد شد.

آرتیمس نخستین و تنها شناور جنگی در جهان بود ، که به نام یک زن پرنسس آرتمیس یکم کاریا نامگذاری گردیده بود.

آرتمیس یکم کاریا ، ملکه ( و منسب فرمانداری ) ساتراپ ( ایالت ) هالیکارناس در کاریا ، از طرف خشایارشا ( فرزند بزرگ داریوش بزرگ و آتوسای بزرگ ( دختر بزرگ کورش کبیر )) را بر عهده داشت.

پرنسس آرتیمیس کارایا نخستین فرمانده نیروی دریایی ایران در نبرد اول و دومین سالامین بین ایران و یونان منجر به فتح آتن و نخستین و تنها دریاسالار زن ( فرمانده نیروی دریایی تاکتیکال ) در تاریخ جهان پس از نبرد دوم سالامین محسوب میگردد.

نیروی دریایی ارتش امپراطوری ایران تحت امر دریاسالار آرتیمس کارایا را ۱۲۰۰ فروند کشتی جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری تشکیل داده بودند. !!

پس از وقوع انقلاب این کلاس ناوشکن ها به کلاس الوند تغییر نام دادند و با لغو قرارد داد خرید ناوشکن های کلاس کورش (دی.دی.چی ) توسط دولت موقت تا پایان جنگ و 1990 میلادی پیشرفته ترین شناورهای جنگی نیروی دریایی ایران محسوب میگشتند که ناوشکن جاوید سهند و سبلان در آخرین ماه های جنگ و در رویارویی مستقیم با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به ترتیب غرق و از خدمت ساقط شدند [ و سایر این ناوشکن ها نیز در سال 1990 میلادی از خدمت بازنشسته شده اند.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
تی-۷۲

تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع ۲۵ هزار دستگاه از ساخته شده و توسط دهه‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلیمتری از نوع ۲A۴۶M است.

تی-۶۴ را باید یکی از مدرن‌ترین تانک‌های زمان خود دانست. البته این تانک مشکلاتی در موتور و سیستم آتش خود داشت و هزینه ساخت آن نیز در مقابل کاراییش زیاد بود. به همین جهت ارتش سرخ و نیروهای پیمان ورشو قادر نبودند با این تانک لشکرهای زرهی خود را نوسازی کنند. در سال ۱۹۶۷ موتور قدیمی وی-۴۶ تی-۶۴ با یک موتور جدید جایگزین شد و با اصلاح بخش‌های دیگر تانک جدیدی متولد گردید که تی-۷۲ نام گرفت. در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ آزمایش‌های لازم بر روی این تانک صورت گرفت و پس از آن کارخانه چلیابینسک با توقف تولید تانک‌های تی-۶۲ و تی-۵۵ به تولید تانک جدید تی-۷۲ روی آورد. تی72ازبدو تولیدمورد توجه و استقبال ارتش روسیه قرار گرفت.این تانک به جز کشورهای بلوک شرق در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفت. جثه وارتفاع تی72 نسبت به دیگر تانک های خانواده تی کمتراست.این تانک میتواند مقدار قابل توجهی سوخت ومهمات حمل کند.

تی-۷۲ متداول‌ترین تانک دهه هفتاد در بین کشورهای پیمان ورشو بود. این تانک همچنین به کشورهای دیگری از جمله فنلاند، هند، ایران، عراق، سوریه و یوگسلاوی نیز صادر شد که در برخی از این کشورها تحت لیسانس یا بدون مجوز مونتاژ نیز می‌گردد. لهستان و چکسلواکی از جمله کشورهایی بودند که قبل از فروپاشی شوروی تی-۷۲ را در داخل خاک خود تولید می‌کردند. مدل بهینه‌سازی‌شدهٔ این تانک در یوگسلاوی با نام ام-۸۴ تولید می‌شد که در دهه ۸۰ صدها دستگاه از آن صادر گردید. چندین کشور به علاوه روسیه و اوکراین نیز تانک‌های تی-۷۲ خود را مورد نوسازی قرار داده‌اند که از آن جمله می‌توان به مدل پی‌تی-۹۱ ساخته شده در لهستان اشاره کرد.

در سال ۱۹۸۵ طراحی تی-۷۲ مورد بازنگری کلی قرار گرفت که در نتیجه آن زره تانک قطورتر شده و از موتور قویتری با قدرت ۸۴۰ اسب بخار در آن استفاده شد. سیستم کنترل آتش تانک نیز ارتقا یافت که به موجب آن تی-۷۲ قابلیت نصب و شلیک موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده را نیز پیدا کرد. تی-۷۲بی از معروفترین مدل‌های بهینه‌سازی سال ۱۹۸۵ بود. آخرین به روز رسانی درباره تی-۷۲ به سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد که این تانک با مجهز شدن به دوربین حرارتی دید در شب و زره مقاوم در برابر اورانیوم ضعیف شده ارتقا یافت.

یکی از ویژگی‌های تانک تی-۷۲ قابلیت‌های جنگی کاملاً متفاوت مدل‌های اصلی و مدل‌های صادراتی آن است. در حالی‌که ارتش شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و متحدین اصلی آن‌ها مدل‌های اصلی این تانک را دریافت می‌کردند. کشورهای دیگر (عمدتاً کشورهای خاورمیانه) تنها امکان خرید مدل‌های صادراتی بسیار نامرغوب‌تر آن را داشتند. تی-۷۲ام مدل صادراتی «تی-۷۲آ» و تی-۷اس مدل صادراتی «تی-۷۲بی» است که زره، سیستم کنترل آتش، تجهیزات هدف‌گیری و مهمات و گلوله‌های آن بسیار ضعیف‌تر از مدل‌های اصلی است. همچنین سیستم حفاظتی اتمی-میکروبی-شیمیایی در تی-۷۲ام وجود ندارد و در تی-۷۲اس بسیار ساده است. هدف اصلی از فروش مدل‌های نامرغوب به کشورهای دیگر معروف به «مدل میمون» که در دیگر سلاح‌های استراتژیک شوروی مثل تانک تی-۶۲، خودرو رزمی پیاده‌نظام ب‌ام‌پ-۱، جنگنده میگ-۲۳ و بمب‌افکن توپولف-۲۲ هم سابقه دارد، به اشتباه انداختن غربی‌ها در مورد قابلیت‌های جنگی سلاح‌های شوروی بود.[۱] جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس یکی از نبردهایی بود که تفاوت قابل توجه تی-۷۲های صادراتی با مدل‌های اصلی را نشان داد. در این جنگ قوای زرهی عراق که صدها تی-۷۲ام و تی-۷۲ تولید عراق معروف به «شیر بابل» را در اختیار داشت به طور کامل منهدم شد و تانک‌های تی-۷۲ علی‌رغم صدها دستگاه تلفات حتی نتوانستند به یک تانک ام۱ آبرامز آمریکایی یا چلنجر۱ انگلیسی آسیب جدی برسانند، در حالی‌که از نظر فنی توپ ۱۲۵ م‌م تی-۷۲ قدرت شکست هر تانک مدرنی را دارد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
تانک سفیر

سفیر-۷۴ یا تایپ-۷۲زد بهینه‌سازی تانک تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵؛ تانک‌های دهه ۱۹۵۰ کشورهای عضو پیمان ورشو در ایران است. تایپ-۵۹ مدل تولید چین تانک تی-۵۴ شوروی است و تانک سفیر در سال ۱۳۷۴ برای افزایش قابلیت‌های و طول عمر تانک‌های تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵ ایران طراحی شد.

تی-۵۴ تانک معروف شوروی‌ها و پرتیراژترین تانک تاریخ بوده‌است که اولین پیش‌نمونه آن در سال ۱۹۴۷ ساخته شد و نزدیک به صد هزار دستگاه از آن تاکنون ساخته شده که از این میان تعدادی با بهینه‌سازی‌های گسترده هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سفیر-۷۴ یکی از این بهینه‌سازی‌هاست که بر روی تانک‌های تی-۵۴، تی-۵۵ و تایپ ۵۹ که در زمان جنگ ایران و عراق از چین، سوریه و لیبی خریداری شده بودند، انجام شده‌است.

تعداد تانک‌های سفیر تولیدشده اعلام نشده است اما برآورد شده که در سال ۲۰۱۰ کل تانک‌های خانواده تی-۵۴ فعال در نیروهای مسلح ایران حدود ۵۴۰ دستگاه باشند که از هر تانک دیگری بیشتر است

عدد ۷۴ و ۷۲ در نام این تانک به سال‌های شمسی اشاره دارد برخلاف تانک‌های دیگر کشورها که این عدد به سال میلادی تکمیل نهایی طرح اشاره دارد. از همین رو این تانک با تانک معروف تی-۷۲ شوروی ارتباطی ندارد.

سلاح اصلی این تانک یک مدل تولید ایران توپ ۱۰۵ میلی‌متری آمریکایی ام۶۸ است که جایگزین توپ اصلی ۱۰۰ م‌م تی-۵۴ شده‌است. تانک‌های ام۶۰آ۱ که از سال ۱۹۶۹ در اختیار ایران است هم از همین توپ استفاده می‌کنند. این توپ علاوه بر گلوله‌های مختلف ۱۰۵ میلی‌متری ناتو توان شلیک موشک ضد تانک روسی ای‌تی-۱۰ (AT-10/ Bastion) را با برد ۴ کیلومتری دارد. این تانک از سیستم کنترل آتش اسلوونیایی کامپیوتری فونتانا ئی‌اف‌سی‌اس-۳ (Fontana EFCS-3) استفاده می‌کند.

یک تیربار ۷٫۶۲ پی‌کاتی هم‌محور با سلاح اصلی و یک تیربار سنگین ۱۲٫۷ دوشکا هم بر روی سقف تانک قرار دارند. یک اگزوز در سمت چپ بدنه امکان خروج دود زیاد را فراهم می‌آورد و چهار پرتابگر نارنجک دودزا نیز به اطراف برجک نصب شده‌اند.

به گفته منابع ایرانی این تانک از موتور دیزلی وی-۴۶-۶ وی-۱۲ با قدرت ۷۸۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور روسی بر روی نسل‌های اولیه تانک‌های تی-۷۲ هم نصب شده‌است. ایران ۳۰۴ عدد از این موتورها را بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ از روسیه خریداری کرده و بر روی تی-۷۲ام۱ (مدل صادراتی تی-۷۲آ) هایی که از لهستان خریداری کردهاست، هم نصب کرده‌است. با توجه وزن ۳۶ تنی این تانک نسبت قدرت به وزن آن ۲۱٫۶۶ اسب بخار به تن است و حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۵ کیلومتر می‌رسد. در تی-۵۵ این نسبت ۱۶٫۱۱ و حداکثر سرعت جاده ۵۰ کیلومتر است.

با توجه به وزن ۳۶ تنی این تانک از زره سبکی برخوردار است. در مقام در مقایسه تانک‌های مدرن غربی بیش از ۶۰ تن وزن دارند. اما مجتمع صنعتی شهید کلاهدوز یک زره انفجاری واکنشی طراحی کرده که می‌توان به سرعت آن را بر روی این تانک (و همچنین تانک‌های دیگری چون تی-۵۴، تی-۵۵ و تی-۷۲) نصب کرد تا توانایی بقاپذیری تانک را در میدان جنگ افزایش دهد. این بسته زرهی شباهت زیادی با بسته‌های زرهی ساخت روسیه دارد که چند سالی است بر روی برخی از تانک‌های روسیه از جمله تی-۸۰بی‌وی نصب می‌شود. این زره واکنشی از یک لایه کامپوزیتی تشکیل شده که از تانک در مقابل انرژی شیمیایی و انرژی جنبشی جسم شلیک شده به سوی تانک حفاظت می‌کند. به گفته منابع ایرانی سیستم انفجاری آن در مقابل گلوله‌های کوچک یا نارنجک‌های با کالیبر کمتر از ۳۰ میلی‌متری فعال نمی‌شود و نسبت به مهمات از نوع ناپالم مقاوم است. در تی-۷۲زدهای دارای زره واکنشی یک دامن زرهی بر روی شنی‌های تانک نیز قرار دارد که به دامن زرهی تایپ ۵۹ شبیه است.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
تی-۹۰

تی-۹۰ جدیدترین تانک ارتش روسیه است که تولید آن از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. این تانک با پیشرفت تانک تی-۷۲ ساخته شده و ابتدا تی-۷۲بی‌یو نام داشت اما به دلیل شکست سنگین تی-۷۲های عراقی در جنگ خلیج فارس که اعتبار این تانک را به شدت مخدوش کرده بود نام آن به تی-۹۰ تغییر یافت.

طراحی این تانک زمانی آغاز شد که ارتش روسیه در سال ۱۹۹۱ اعلام کرد سیاست تولید همزمان دو یا چند تانک را کنار خواهد گذاشت و در نتیجه تولید فقط یکی از تانک‌های تی-۷۲بی یا تی-۸۰یو ادامه خواهد یافت. اما ارتش روسیه به جهت اینکه کارخانه‌های اصلی تولید این دو تانک متفاوت بوده و هر کدام نقش مهمی در اقتصاد شهر خود داشتند سفارش کوچکی از هر دو نوع تانک را به این دو کارخانه داد. اورال‌واگن‌زواد کارخانه تولید تی-۷۲ به امید انتخاب این تانک از سوی ارتش روسیه نسبت به تانک پیشرفته‌تر و تواناتر تی-۸۰ تصمیم گرفت سیستم کنترل آتش تی-۸۰ و زره واکنشی انفجاری کنتاکت-۵ تی-۸۰ را به روی تی-۷۲ نصب کرده و اصلاحات دیگری را به منظور افزایش قابلیت‌های رزمی آن انجام دهد.

ارتش روسیه هم‌اکنون در حال طراحی تانک جدیدی معروف به پلتفورم تی-۹۹ یا آرماتا است و به همین جهت میزان تولید تی-۹۰ به شدت کاهش یافته است.

تی-۹۰: اولین مدل
تی-۹۰کا: مدل فرماندهی تی-۹۰
تی-۹۰آ: مدل ارتقا یافته با موتور وی-۹۲اس۲ به قدرت ۸۴۰ اسب بخار و سیستم دید گرمایی که به تی-۹۰ ولادیمیر هم معروف است.
تی-۹۰اس: مدل صادراتی تی-۹۰آ
تی-۹اس بهیشما: مدل ارتقایافته تولید هند تی-۹۰اس
تی-۹۰ام: مدلی که فقط به صورت پیش‌نمونه تولید شده و از موتور جدیدی با قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار، یک زره واکنشی انفجاری جدید به نام رلیکت، طراحی جدید برجک و زره کامپوزیت ارتقایافته، توپ جدید، سیستم دید گرمایی کاترین-اف‌سی ساخت شرکت فرانسوی تالس، یک سیستم ساخت اسرائیل کنترل محیطی برای تهویه هوای داخل تانک، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و امکانات پیشرفته دیگری برخوردار است.

چند خودرو زرهی هم با استفاده از بدنه تی-۹۰ ساخته شده‌اند:

بی‌آرئی‌ان: خودرو زرهی تعمیرگر بر اساس شاسی تی-۹۰
ام‌تی‌یو-۹۰: تانک پل‌ساز
آی‌آم‌آر-۳: خودرو زرهی مهندسی
بی‌ام‌آر-۳: خودرو زرهی مین‌روب

مدل اولیه تی-۹۰ از یک موتور دیزلی ۱۲ سیلندر با قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. در مدل تی-۹۰آ موتور پرقدرت‌تر وی-۹۲ با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و جدیدترین مدل که تی-۹۰ام نام دارد و هنوز تولید نشده از موتور وی-۹۶ با قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور چندگانه‌سوز است و علاوه بر گازوئیل می‌تواند از نفت سفید و بنزین هم استفاده کند. نسبت قدرت به وزن در مدل اولیه تی-۹۰ حدود ۱۸.۰۶ اسب بخار به تن است که به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از تی-۸۰ است.

وزن تی-۹۰ حدود ۴۶.۵ تن است. حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. تی-۹۰ با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج متری آب را دارد و زمان آماده سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است

قدرت حفاظتی این تانک از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تامین می‌شود. زره مدل تی-۹۰اس در قسمت جلو بدنه معادل ۹۹۰ تا ۱۰۷۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۶۷۰ تا ۷۱۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی) قدرت مقاومت دارد. قدرت مقاومت قسمت‌های مختلف برجک تانک معادل ۴۲۰ - ۷۵۰ و ۹۲۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۵۸۰ - ۱۰۵۰ و ۱۳۴۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی)است. قسمت زیرین جلوی بدنه تانک هم معادل ۳۸۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انفجاری و ۲۴۰ میلی متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی مقاومت دارد
در سال ۱۹۹۹ در جنگ چچن یک دستگاه تی-۹۰آ مورد اصابت هفت راکت آرپی‌جی قرار گرفت اما با این وجود به فعالیت خود ادامه داده از صحنه نبرد خارج نشد. مقامات دفاعی روسیه نتیجه گرفتند که این تانک بهترین تانک روسی از نظر قدرت حفاظتی است به خصوص در صورتی که سیستم‌های حفاظتی اشتورا و آرنا در آن استفاده شده باشد

سلاح اصلی این تانک یک قبضه توپ بدون خان ۱۲۵ میلی‌متری است که در دهه ۱۹۶۰ برای تانک تی-۶۴ طراحی شده و از آن زمان تاکنون تمام تانک‌های تی-۶۴، تی-۷۲، تی-۸۰ و تی-۹۰ و همچنین برخی از تانک‌های کشورهای دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. امکان شلیک موشک ضدتانک هدایت‌شونده آتی-۱۱ اسنیپر (۹ام۱۱۹) هم از همین توپ وجود دارد که برد آن ۱۰۰ متر تا ۶ کیلومتر و قدرت نفوذ آن در زره معادل ۹۵۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای است و امکان استفاده از آن علیه بالگرد هم وجود دارد. مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری پی‌کا به عنوان سلاح هم‌محور توپ اصلی نصب شده‌است و یک مسلسل ۱۲.۷ م‌م ان‌اس‌وی‌تی با ۳۰۰ فشنگ و برد مفید ۲ کیلومتر هم روی برجک برای دفاع هوایی از تانک نصب شده است.

تی-۹۰ مثل تانک‌های دیگر روسی از تی-۶۴ به بعد از گلوله‌گذار اتوماتیک استفاده می‌کند و خدمه آن سه نفر (راننده، فرمانده و توپچی) است. گلوله‌گذار اتوماتیک این تانک ۲۲ گلوله را در حالت آماده آتش دارد و گلوله‌گذاری آن ۵ تا ۸ ثانیه طول می‌کشد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
توپ AK 630

این سیستم ( توپ AK-630M-MR-123-02 ) برای دفاع ناوها در برابر سلاحهای هدایت شونده دقیق مانند موشکهای ضد کشتی و کروز ، بالگردها و هواپیماهای در ارتفاع پست و همچنین اهداف کوچک مانند مینهای شناور بر روی آب و قایقهای کوچک تند رو ؛ طراحی و ساخته شده است .
این سیستم شامل چند قسمت است :
1 – توپ AK – 630 که بر روی قسمتی از عرشه نصب می شود .
2 – سیستم راداری MR-123-02 که شامل رادار و متعلقات آن میشود .
3- سیستم هدف گیری SP-521 که برای هدف گیری دقیق استفاده می شود .
4 – اتاق کنترل سیستم
5- سیستم تغذیه توپ
این سیستم دارای 6 لول و در سرعت نواخت تیر در دنیا یکی از سریعترین ها در نوع خود در جهان محسوب می شود . امادگی سریع برای شلیک و شناسایی و تجسس به موقع هدف و سیستمهای جمینگ نصب بر روی سیستم ، هدف یابی و تخمین مسافت لیزری و تلویزیونی ، توان رزمی بالا ، از مشخصه های این سیستم محسوب می شود .
این توپ شباهت زیادی با گتلینها یا توپهای چرخان دارد ولی سیستم این توپ در شلیک کلا با آنها تفاوت دارد که سرعت نواخت آن را به طور متوسط به 5000 گلوله در دقیقه می رسانند که رقم باور نکردنی است .
این توپ کاملا اتوماتیک است و بوسیله اپراتور از اتاق کنترل هدایت می شود . گلوله های این سیستم از نوع دوزمانه و انفجاری طوری طراحی شده اند که بتوانند از بدنه ی موشکهای ضد کشتی عبور کنند و انها را منهدم کنند .
مشخصات کامل این سیستم :
توپ مدل AK-630M-MR-123-02 ساخت روسیه
کالیبر 30 میلیمتر
تعداد لوله 6
سرعت خروج گلوله در دهانه لوله : 880 متر بر ثانیه
سرعت نواخت متوسط تیر : 5000 گلوله در دقیقه
برد : 5 کیلومتر
حرکت عمودی لوله : 25- تا 90+ درجه
حرکت افقی برجک : 180± در جه
تعداد گلوله برای آماده به کار شدن سیستم : 4000 گلوله
بردی که رادار سیستم در ان فاصله می تواند شیئی به سطح مقطع 1 متر مربع را شناسایی کند : 25 – 30 کیلومتر
برد سیستم تجسسی : 15 – 30 کیلومتر
حداقل ارتفاع هدف که توپ قادر به درگیری با ان است : 3 تا 5 متر
طول کلی گلوله با خرج و سر جنگی : 298.95 میلیمتر ( حدودا 30 سانتی متر )
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
سرهنگ ستاد ناصر اویسی پور

به نام ایران
یادی کنیم از سرهنگ ستاد ناصر اویسی پور
بزرگ مرد توپخانه ایران:

شادروان سرهنگ ستاد ناصر اویسی پور (ناصر توپچی )
فرمانده ، موسس و بنیانگزار گردان توپخانه لشکر یکم گارد جاویدان که بعدها همراه با لشگر دوم گارد جاویدان به لشگر پیاده 21 حمزه تغییر نام داد .
ایشون متاسفانه در سن 39 سالگی فوت کردند و به روایتی توسط آمریکایی ها کشته شدن یکی از نخبگان و منضبط ترین افسران ارتش بود.این بزرگوار متولد 1317 در تهران بودند و در 16 آبان سال 1356در حالی که به تازگی درجه سرهنگ تمامی بر روی شانه های ایشان خودنمایی میکرد متاسفانه به دیار باقی شتافتند.
دوره دافوس و دکترای علوم نظامی را در پنتاگون طی کرد از دانشجویان ایشون سپهبد شهید صیاد شیرازی ... سرتیپ ستاد دادبین فرمانده نیرو زمینی.. سرتیپ ستاد عبادت معاونت نیروی زمینی و معاون دوم ایشون سرتیپ تمام سعدی مشاور فرماندهی کل قوا آیت ا... خامنه ای را می توان نام برد
در این عکس فرمانده آتشبار شمالغرب کشور با درجه ستوان دومی (در آن زمان با یک ستاره ) بودند .
بسیار شجاع و با سواد بود و مسوول خرید توپ های هویتزر 155 م م ارتش از آمریکا هم بودند به قدری در کار توپخانه خبره بود که لقب ناصر توپچی را داشت و در ارتش به همین نام هم معروف بو
در رزجز خوانی های صدام در سال 1974 یگان توپخانه ایشون از سمت جنوب به مرز نزدیک میشه و به صدام هم اطلاع میدن که گردان ناصر توپچی هم حالت جنگی گرفته به هر صورت تمام کسانی که در آن زمان جانفشانی کردند باعث شد صدام قرار داد الجزایر را قبول کند .
مردانی همچون این بزرگوار و بسیاری دیگر چنان قدرت و صلابتی از خودشون نشان دادند که دشمن بعثی حتی جرات فکر کردن به حمله رو هم نداشت.
صد آه و هزار افسوس که با رفتنشان خیلی چیزها را با خودشان بردند.
روحش شاد و یادش گرامی
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
اورانیوم ضعیف شده

اورانیوم ضعیف‌شده (رقیق شده یا فرسوده) به اورانیومی گفته می‌شود که میزان ایزوتوپ قابل شکافت ۲۳۵ در آن کمتر از اورانیوم طبیعی باشد. این فلز فرآورده جانبی غنی‌سازی اورانیوم است و با توجه به چگالی بسیار بالای آن که نزدیک به دو برابر سرب است، در صنایع مختلف از جمله وزنه‌های تعادلی هواپیما، حفاظ‌های ضد تشعشعات رادیواکتیو، تجهیزات رادیوتراپی، کانتینرهای حمل مواد رادیواکتیو، گلوله‌ها و مهمات ضد زره توپ‌ها و تفنگ‌های جنگی، و زره‌های دفاعی مثل زره تانک‌ها کاربرد دارد. کاربرد اورانیوم ضعیف‌شده در گلوله‌های ضدزره علاوه بر چگالی بالای آن به دلیل قابلیت اشتعال آن در دمای بالای ۶۰۰ درجه نیز هست.

در اورانیوم طبیعی غلظت ایزوتوپ ۲۳۸ حدود ۹۹٫۲۷٪، ایزوتوپ ۲۳۵ حدود ۰٫۷۲٪ و ایزوتوپ ۲۳۴ حدود ۰٫۰۰۵۵٪ است. در حالی‌که در اورانیوم ضعیف‌شده غلظت ایزوتوپ ۲۳۸ حدود ۹۹٫۸٪، ایزوتوپ ۲۳۵ حدود ۰٫۲٪ و ایزوتوپ ۲۳۴ حدود ۰٫۰۰۱٪ است. بر این اساس تنها تفاوت اورانیوم رقیق‌شده و طبیعی در میزان ایزوتوپ ۲۳۵ است که در اورانیوم رقیق‌شده بایستی دست‌کم یک‌سوم اورانیوم طبیعی باشد.

نگرانی‌هایی درباره آثار زیانبار احتمالی اورانیوم بر روی افرادی که زیاد در معرض آنها قرار دارند مطرح شده‌است. در گزارش سال ۲۰۰۳ سازمان بهداشت جهانی در مورد اورانیوم ضعیف‌شده آمده که کلیه بیش از بقیه ممکن است از آثار مضر احتمالی اورانیوم تاثیر پذیرد و برخی تحقیقات نیز از افزایش سرطان ریه در بین کارگران معادن اورانیوم حکایت دارد، هرچند با توجه به سمیت بسیار پایین اورانیوم ضعیف‌شده فقط در صورت استنشاق حجم بزرگی ار غبار اورانیوم غنی‌شده (در حد چند گرم) احتمال سرطان ریه افزایش خواهد یافت. در این گزارش همچنین اعلام شده که مدرکی در مورد آثار تخریبی اورانیوم بر استخوان‌بندی، کبد، سیستم باروری و رشد بدن وجود ندارد. همچنین با توجه به این که در اغلب مواقع میزان اورانیوم ضعیف‌شده نسبت به اورانیومی که به طور طبیعی در محیط وجود دارد ناچیز است، خطر آلودگی با اورانیوم غنی‌شده احتمالا تنها در جریان درگیری‌های نظامی مطرح می‌شود که در آن از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده باشد. گزارش برنامه محیط زیست ملل متحد پس از اندازه‌گیری اورانیوم در مکان‌هایی در کوزوو که در آن‌ها در جریان جنگ از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده بود، نشان می‌داد که غلظت اورانیوم در سبزیجات و منابع آب این محل‌ها بسیار کم بوده و در نتیجه احتمال آلودگی عمده جوامع محلی به اورانیوم ضعیف‌شده بسیار ناچیز ارزیابی شده بود

گلوله هایی که با استفاده از اورانیم ضعیف شده ساخته میشوند گلوله های مرگ نام میگیرند زیرا در این نوع گلوله ها مهم نیست گلوله به کجا اثابت میکند مهم اینکه بعد زخمی شدن طرف جزو مردگان محسوب میشود!!!اگر گلوله در جای حساس بدن اثابت کند که مرگ سریع بوده ولی اگر این گلوله حتی به عضوهای غیر حساس اثابت کند یا ایجاد زخم در بدن کند کار تمام است!!زیرا با برخورد این گلوله بابدن مقدار قابل توجهی اورانیم و مواد سمی دیگر داخلبدن مجروح شده وباعث ایجاد انواع بیماری های مرگ بار میشود.بدون آنکه طرف بفهمد گلوله ای که از تنش خارج شده آلوده به اورانیوم بوده وخود فرد نیز آلوده هست.این نوع گلوله ها بیشتر از 100نوع سرطان میتواند در بدن ایجاد کند که شایع ترین انها سرطان خون,سرطان پوست,ومواردی دیگر می باشد که مرگی کند ودرد اور را برای فرد به همراه خواهد داشت.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
صفحه  صفحه 12 از 19:  « پیشین  1  ...  11  12  13  ...  18  19  پسین » 
علم و دانش

Military Weapons | تسلیحات نظامی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA