انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 14 از 19:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  19  پسین »

Military Weapons | تسلیحات نظامی


مرد

 
بمب فسفری چیست؟


فسفر سفید ماده ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار میگیرد شروع به سوختن میکند و دود سفیدی هم دارد . این ماده با آب خاموش نمیشود و همچنان در آب میسوزد !


اگر روی اعضای بدن کسی بیفتد تا عمق بدن وی را میسوزد و خاموش نمیشود و حتی استخوان هم مسوزاند ! همچنین جزء رده تسلیحات کشتار جمعی WMD یا WEAPON OF MASS DESTRUCTION قرار میگیرد.
ضمن اینكه دود تقریبا سمی ای هم داره و ایجاد مشكلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه ها میكنه .


تقریبا این ماده هم مشابه ناپالم است با این تفاوت كه اگر از ناپالم بشه جون سالم بدر برد از این یكی نمیشه .

اگر قربانی شانس بیاره و مواد روی سر و یا سینه هاش بریزه خیلی زود فاتحه رو می خونه(کمتر از 2 ثانیه) و می ره اون دنیا ولی اگر رو پاهاش یا دست هاش ریخته باشه اونقدر می سوزه که خونش به جوش بیاد و هنگام برگشتن به قلب اول تمامی اندام های نزدیک به خودش رو می سوزونه تا به قلب برسه

فسفر در طبیعت به حالت آزاد پیدا نمیشه . مهمترین سنگ معدنی که ازش فسفر استخراج میشه فسفات کلسیم هست که اونو به همراه سیلیس و زغال کک در کوره الکتریکی حرارت می‌دن .

فیفر سفید ( p4 ) ، فسفر سیاه ، و فسفر قرمز که همون فسفر سفید هست که حرارتش می دن . خطر ناک ترین فسفر سفید هست .

اما این عنصر چیه :
"" فسفر سفید ، جامدی مومی‌شکل است که بلورهای آن از تجمع مولکولهای P4 شده است. اما در حالت بخار ، به صورت مولکولهای مجزا وجود دارد. مولکولهای P4 به صورت چهار وجهی منتظم است و در هر یک از گوشه‌های این چهار وجهی ، یک اتم فسفر وجود دارد که با پیوندهای کووالانسی با سه اتم فسفر دیگر متصل است و از آنجا که زاویه پیوندهای آن ، 60 درجه دارد و همین زاویه که انحراف زیادی از زاویه عادی اوربیتالهای P (90درجه) دارد، موجب می‌شود که پیوند P-P ضعیف و ناپایدار باشد.

از این رو ، فسفر سفید بسیار فعال می‌باشد، یعنی انرژی فعالسازی آن خیلی پایین است و به همین دلیل ، در هوا خود به خود آتش می‌گیرد. بنابراین فسفر سفید را در زیر آب نگهداری می‌کنند تا از تماس با هوا مصون بماند. نیروی بین مولکولی در فسفر سفید از نوع لاندن است.

فسفر سفید در آب حل نمی‌شود، چون مولکول آن غیر قطبی است. ولی در حلالهای غیر قطبی نظیر نفت و دی‌سولفید کربن حل می‌شود. فسفر سفید خاصیت سمی دارد ""


همونطور که گفته شد این ماده در برابر اکسیزن بسیار سریع واکنش می دهد. این ماده تنها در صورتی خاموش میشه که یا اکسیژن بهش نرسه یا ماده اش تموم بشه . هیچ راه دیگری برای خاموش کردنش نیست . اگر هم روی آن آب ریخته بشود مواد حاصل از سوختن فسفر تبدیل می شود به اسید فسفریک
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
زیر دریایی تایفون (آکولا)


به نظر شما بزرگترین زیر دریایی های جهان از چه نوع می باشند ، آیا از نوع تجاری ، تفریحی ، اکتشافی یا نظامی هستند؟جواب این پرسش همانطور که حدس می زنید ، مورد آخر است یعنی زیردریایی های نظامی .

پرسش بعدی این است که ازبین کشورهای تولید کننده ی زیردریایی کدامیک دارای بزرگترین آنها می باشد؟

دراینجا نیز مانند بسیاری از زمینه های صنایع نظامی ، روسیه رکورد دار است .

روسیه با ساخت اولین زیر دریایی کلاس تایفون در انتهای دهه ی هفتاد میلادی رکورد های قبلی را شکسته و این زیر دریایی را با حدود 175 متر طول و 5/13 متر عرض به جهانیان عرضه کرد .

این زیردریایی ازسری زیردریایی های تهاجمی اتمی بوده که حامل موشکهای اتمی بالستیک قاره پیما می باشند .وبا کد پروژه ی 941 شناخته می شوند .

نام روسی این سری زیر دریایی ها آکولا است ، اما ناتو آن را تایفون(Typhoon) نامید ، باید دانست که روسیه یک گونه زیر دریایی های شکاری دارد که ناتو آنها را آکولا می نامد که نباید با این زیر دریایی ها اشتباه گرفته شود.



موشکهای بالستیکی که این زیردریایی می تواند حمل کند به بیست عدد می رسد، نوع موشکهایی که زیردریایی حمل میکند با نام RSM-52 یا R- 39 که یک موشک سوخت جامد سه مرحله ای است با برد حدود 8300 کیلومتر و 10 سر جنگی اتمی مستقل که هر کدام به قدرت 100 کیلو تن ( 100000000 کیلو مواد منفجره تی ان تی ) می باشد این موشک ، در نزد ناتو با عنوان SSN-20 استرجن ( سگ ماهی ) نامیده می شود . گر چه آزمایشهای موفقی برای پرتاب موشک SSN-30 بولاوا از این زیردریایی انجام شده و احتمالا از این موشک دراین زیردریایی ها استفاده شده یا خواهد شد .
محل قرارگیری موشکها در قسمت جلوی بدنه به صورت عمودی و در دو ردیف است .



اژدرها و موشک ها:
این زیردریایی دارای 22 عدد اژدر وموشک ضد زیردریایی و کشتی می باشد که از چهار پرتاب کننده ی 630 میلیمتری (63 سانتی متری) و دو پرتاب کننده ی 533 میلیمتری (3/53 سانتی متری) قابلیت شلیک شدن دارند .

محل قرار گیری این پرتاب گر ها طبق معمول در قسمت جلویی زیر دریایی می باشد .

این زیر دریایی مجهز به موشک ضد هوایی سام 16 یا 18 (ایگلا) نیز می باشد.

مین ها:
این زیر دریایی توانایی رها سازی مین از دریچه های اژدرها را دارا می باشد و این برای قطعات دریایی دشمن می تواند خطرناک باشد .

سیستم پیشرانه:
این زیردریایی برای بدست آوردن نیروی حرکتی خود مجهز به دو رآکتور آب سنگین می باشد که هر کدام از رآکتورها آب را بخار کرده و این آب به سمت یک توربین هدایت شده و باعث به حرکت در آمدن آن می گردد و نیرویی برابر 50 هزار اسب بخار تولید می کند این نیرو توسط جعبه دنده های بسیار سنگین به یکی از دو پروانه عظیم زیردریایی منتقل می شود .

پیشرانه اضطراری:
علاوه بر موتورهای اصلی این زیردریایی دارای پیشرانه های اضطراری می باشد که متشکل از دو موتور دیزل عظیم که در مواردی که نتوان از سیستم اصلی استفاده کرد از آن استفاده می شود .

ژنراتورهای برق:
با توجه به اینکه این زیردریایی می تواند تا 120 روز در زیر آب باقی بماند نمی تواند برق مورد نیاز خود را که بسیار هم زیاد است از طریق باطری تأمین نماید وباطری ها معمولا جهت تأمین برق اضطراری به کار می روند برای همین باید برق را درخود زیردریایی تولید کرد.در همین راستا زیردریایی تایفون دارای چهار توربوژنراتور می باشد که با بخار تولید شده در رآکتورها کار میکند که هر کدام انرژی در حدود 3200 کیلو وات تولید می کنند وبرق مورد نیاز زیردریایی را تأمین می کند .



سیستمهای جمع آوری داده ها ،ارتباطات و الکترونیک:

این بخش که ستون فقرات زیردریایی های جنگی به حساب می آید در این زیردریایی شامل موارد زیر می باشد.

1- دو عدد پیرابین که یکی متعلق به فرمانده و یکی متعلق به سایر خدمه می باشد.

2- مسافت سنج رادیویی که در قسمت جلویی زیر دریایی قرار دارد .

3 – سیتم سونار فعال وغیر فعال .(در این زمینه مطلب جداگانه ای خواهیم داشت ) . در زیر اتاق اژدرها قرار دارد .

4 - رادار جستجوی اهداف سطحی زیر دریایی که در دوباند کار می کند .

5 – سیستم پشتیبانی الکترونیک وجنگ الکترونیک .

6- دریافت کننده های هشدار راداری .

7 – سیستمهای مسیر یاب .

8 – سیستم ارتباط ماهواره ای ، شرح جزییات هدف،جهت یابی ماهواره ای در عمق زیاد وزیر یخ .



چند نکته جالب توجه در باره ی این زیردریایی:
1. طول این زیر دریایی هماطور که گفته شد 175 متر است یعنی این غول آهنی نه تنها در زمین فوتبال که در استادیوم آزادی نیز جا نمی گیرد.

2. رآکتور های این زیر دریایی هر کدام توانی معادل 190 مگاوات دارند که معادل تقریبا یک پنجم توان نیروگاه اتمی بوشهر می باشد .

3.از این زیر دریایی ها کلا 6 عدد ساخته شده..

4.جهت استتار و پنهان کاری بدنه ی این زیر دریایی با مواد جاذب صدا پوشانده شده تا با دستگاه های سونار فعال دشمن شناسایی نشود .

5.این زیر دریایی عظیم الجثه توان حرکت زیر یخ و شکستن آن را دارد وبدنه ی آن برای این کار بامواد تقویت شده ای ساخته شده .

6. دماغه ی این زیر دریایی به صورت افقی ونیم دایره ، وقابلیت انقباض به داخل را دارد .

7.بیشترین عمقی که این زیر دریایی توان رفتن به آن را دارد 400 متر است که برای یک زیر دریایی نظامی با این بزرگی یک رکورد فوق العاده است که به پنهان کاری ، استتار وتوان فرار از دشمن آن کمک می کند .

8. سرعت آن در سطح آب 12 مایل دریایی و 25 مایل در یایی در زیر آب است.

این زیر دریایی دارای دو باله متحرک جمع شونده در قسمت جلو می باشد، که در هنگام حرکت در سطح آب می تواند به صورت کامل جمع شود .

9.همانطور که گفته شد این غول زیر آبی به همراه پرسنل آن توانایی سپری کردن 120 روز را در زیر آب دارند وبه همین جهت وبرای آنکه خدمه دچار دلتنگی نشوند سالن تفریحی وسیعی در آن ایجاد شده که دارای صندلی های ویژه ونورپردازی مشابه بانور طبیعی خورشید و یک تصویر بسیار بزرگ از مناظر طبیعی زیبای روسیه که به دیوار آویخته شده ، تا پرسنل هنگام بیکاری واستراحت از آن استفاده کرده انبساط خاطر و تمدد اعصابی داشته باشند .

10. وزن این زیر دریایی حدود 26،000 تن است ، یعنی تقریبا معادل وزن 26 هزار اتومبیل متوسط است .

این زیر دریایی اکنون به موشک زیر آبی اشکوال مجهز است که سرعتی حدود 370 کیلو متر در ساعت ( بیش از 100 متر بر ثانیه) دارد ، بنابرین در صورت درگیری تن به تن با با زیر دریایی ها و کشتی های دشمن تقریبا هیچ شانسی برای آنها نمی توان تصور نمود.

11.این زیر دریایی ها همانطور که گفته شد حامل موشکهای اتمی 10 کلاهه که باتوان 100 کیلو تن برای هر کلاهک است وبا توجه به اینکه در هر زیر دریایی 20 موشک وجود دارد ، می توان گفت که دو عدد از این زیر دریایی ها با ( 400 ) کلاهک هسته ای می توانند آمریکا را به ویرانه ای تبدیل کنند ، واین نشاندهنده ی عظمت خطر یک رویارویی هسته ای برای بشریت است .
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
تفاوت میان دو مسلسلFN SCAR و XM-8

تفاوت کلیدی میان XM-8 و SCAR در تک کالیبره بودن XM-8 می باشد.که فقط برای شلیک مهمات کالیبر 5.56x45mm ناتو طراحی شده است.با نگرشی کاملا متفاوت که برخاسته از تفاوت میان ماموریت های پیاده نظام ارتش ایالات متحده و نیروهای وی‍‍‍‍‍‍ژه است،SCARمی باید توانایی شلیک کالیبر های مختلف موجود در میدان های نبرد را چه از نوع استاندارد ناتو و چه از نوع استاندارد روسی داشته باشد.
در ابتدا SCAR در دو گونه سبک SCAR-L با قابلیت شلیک مهمات 5.56mm ناتو و گونه سنگین SCAR-H با توانایی شلیک مهمات پرقدرت 7.62x51mm ناتو ساخته شد. همانطور که اشاره شد این سلاح ها با تغییراتی کوچک مهمات کالیبر 7.62x39mm روسی M43 و 6.8x43mm SPC رمینگتون را نیز شلیک می کند.شایان ذکر است ماهیت ماموریت های نیروهای مخصوص که معمولا در پشت خطوط دشمن انجام می گیرند نیاز به چنین توانایی را در سلاح اجتناب ناپذیر می سازد زیرا استفاده از خشاب سربازان کشته شده ی دشمن در صورت اتمام مهمات امتیاز بزرگی در خاک دشمن محصوب می شود.
هر دو گونه سبک و سنگین SCAR در سه نوع استاندارد(S)،جنگ های شهری و درگیری های نزدیک(CQC) و در نهایت تک تیرانداز(SV) ساخته شده است.تمام این شش نوع سلاح بدون در نظر گرفتن کالیبر و ترکیب از جهت طرح کنترل ها،هندلینگ و تعمیر و نگهداری و همچنین لوازم جانبی شامل چشمی و دوربین کاملا مشابه همدیگر هستند.
در اواخر سال 2004 فرماندهان US SOCOM به طور رسمی موفقیت شعبه آمریکایی شرکت بلژیکی Fabrique Nationale Herstal را اعلام کرد.ناگفته نماند شرکت تابعه ی این کمپانی بلژیکی در ایالات متحده کار ساخت نمونه ی اولیه و همچنین تولید سری این سلاح را بر عهده گرفته و در اواسط سال 2005 نیز اولین سلاح های تولیدی به دست کماندوهای USSOCOM رسید.قابل ذکر است USSOCOM نیز مانند نیروی دریایی ایالات متحده از کلمه "MARK" در شناسایی سلاح های مخصوص خود استفاده می کند در نتیجه سلاح های SCAR به طور رسمی MK.16 برای گونه سبک و MK.17 برای گونه سنگین نام گذاری شدند.این سلاح به تدریج جایگزین سلاح های در حال استفاده ی M4،M16،M14 و MK.25 خواهند شد.
شاید یکی از بزرگترین تفاوت های FN SCAR با سلاح های نوین دیگر در ویژگی طراحی آن است بطوریکه این سلاح برگرفته از سلاح دیگری نبوده و کاملا از روی کاغذ به مرحله تولید رسیده است.در تمام گونه های FN SCAR مکانیزم گازی،پیستون با کورس کوتاه و همچنین قفل گلنگدن از نوع چرخشی دارد.سیستم گلنگدن این سلاح تقریبا شبیه سلاح اتوماتیک FN Minimi/M249 SAW است.این سیستم حساسیت کمتری به شن ریز،گرد و خاک و دیگر اجسام خارجی دارد که ممکن است مکانیزم خزانه را پر کند.مکانیزم FN SCAR از این نظر مزیت فوق العاده بر سیستم پلانجر M16 دارد.دو گونه SCAR-L و SCAR-H حدود نود درصد اشتراک قطعات دارند.کالیبر این سلاح در کمترین زمان و با حداقل تغییرات به سایز بزرگ تر و یا کوچک تر خود تبدیل می شود که این تغییرات باید در مکانیزم و همچنین با تعویض لوله اعمال می شود.
در واحد ماشه و اهرم های مربوطه امکان استفاده از هر دو دست وجود داشته و اهرم انتخاب حالت شلیک فقط در حالت تک تیر و اتوماتیک کامل عرضه شده است و خبری از حالت شلیک های منقطع دو یا سه تیره نیست. ناگفته نماند قنداق این سلاح از بغل تا شده و در حالت باز محلی هم برای گونه تک تیرانداز در نظر گرفته شده است.تمام لوازم جانبی این سلاح با تبدیل های ریلی از بالا و طرفین نصب شده و قابل ذکر است هیچ گونه پیش بینی برای نصب سرنیزه در این سلاح انجام نگرفته.خشاب این سلاح تقریبا نوع بهسازی شده خشاب M16 بوده و در کالیبر بزرگ توانایی جای دادن به 20 تیر دارد که احتمالا در آینده از خشاب های کاسه ای استفاده خواهد شد به هر حال این سلاح در کالیبر7/62در51 نسبت به ایکس ام8 و ام ا6 و ام4 برتری هایی دارد ولی هرگز به پای سلاح ژ3 نخواهد رسید.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
گنبد آهنی


گنبد آهنی یک سامانهٔ دفاع هوایی متحرک است که در اسرائیل طراحی و تولید شده و از اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شده‌است. این سامانه که به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد.
گنبد آهنی برای مقابله با راکت‌های شلیک‌شده توسط شبه‌نظامیان در لبنان و فلسطین طراحی شده‌است. در کنار آن سیستم دفاع موشکی ختس (پیکان) برای تهدیدهای موشکی بالیستیک میان‌برد (مانند موشک‌های شهاب) استفاده شده‌است. چندین میلیارد دلار برای برپایی این سیستم دفاع هوایی هزینه شده‌است که آمریکاییان بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌اند. با این که کارایی این سیستم مورد تحسین ناظران قرار گرفته است، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که گنبد آهنین قادر به حفاظت کامل از کشور در صورت راکت‌باران شدید و مستمر دشمن نیست و همچنین قدرت رهگیری گلوله‌های دارای برد بسیار کوتاه را (به دلیل زمان کوتاه پرواز آن‌ها) ندارد.


سیستم گنبد آهنی از یک رادار چندمنظوره و یک یا چند راکت‌انداز با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می‌شود. رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد. هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند. گنبد آهنی در ۷ آوریل ۲۰۱۱ برای نخستین بار یک راکت گراد را که از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد. در سال ۲۰۱۱ سه آتشبار گنبد آهنی در شهرهای اشدود، اشکلون و بئرشبع مستقر شدند و قرار است تا میانه‌های سال ۲۰۱۳ در مجموع ۹ آتشبار در نقاط مختلف کشور مستقر شود. ۳۳ راکت در سال ۲۰۱۱ توسط این سیستم منهدم شد که به معنای نرخ موفقیت ۷۵ درصدی این سیستم بود. برخی از اشتباهات این سیستم به دلیل یک اشکال فنی در رادار آن بود که مورد اصلاح قرار گرفت و در جریان حملات راکتی سال ۲۰۱۲ به اسرائیل بیش از ۹۰ درصد راکت‌های با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند.

اسرائیل همچنین در حال بررسی فروش این سیستم به چند کشور آسیایی از جمله کره جنوبی، سنگاپور و هند است،و برخی منابع فروش این سیستم به سنگاپور را تأیید کرده‌اند. گنبد آهنی همچنین از قابلیت رهگیری و انهدام هواپیماهای دشمن، که در ارتفاع حداکثر ۱۰ هزار متری از سطح زمین پرواز می‌کنند، برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از لایه‌های دفاع هوایی ضد هواپیمای اسرائیل که از سیستم‌های موشکی بهینه شده هاوک و پاتریوت تشکیل می‌شود، از آسمان این کشور حفاظت کند.

مشخصات :

نوع موشک زمین‌به‌هوای ضد راکت، گلوله توپ و خمپاره
اولین سازنده اسرائیل
تاریخچه خدمت‌رسانی
در خدمت ۲۰۱۱ تاکنون
مورد استفاده اسرائیل
جنگ‌ها Gaza–Israel conflict (2011, 2012) عملیات ستون ابر
تاریخچه محصول
طراح سیستم‌های دفاعی رافائل
طراحی‌شده ۲۰۰۵ به بعد
تولید سیستم‌های دفاعی رافائل
قیمت هر واحد ۵۰ هزار دلار برای هر موشک
۵۰ میلیون دلار برای هر آتشبار
تولیدشده ۲۰۱۱ تاکنون
تعداد ساخت ۵ آتشبار با ۱۵ لانچر
مشخصات
وزن ۹۰ کیلوگرم
طول ۳ متر
ابعاد ۱۶۰ م‌م
Detonation
mechanism فیوز مجاورتی
Launch
platform سه راکت‌انداز که هرکدام ۲۰ پرتابگر راکت دارند.




تاریخچه

ریشه سیستم سپر دفاع موشکی گنبد آهنین به جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری از راکت‌های خانواده کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد. یک سال بعد، امیر پرتس، وزیر وقت دفاع اسرائیل اعلام کرد که کمپانی اسرائیلی رافائل که تولیدکننده تجهیزات نظامی است، برای مقابله با تهدیدهای آینده یک سپر دفاع موشکی جدید خواهد ساخت.
اولین واحد این سپرموشکی، ماه مارس ۲۰۱۱ در منطقه بئرشبع، که در ۴۰ کیلومتری مرز اسرائیل با غزه واقع است، مستقر شد.

عملکرد

رهگیری یک راکت توسط گنبد آهنین در بالای یک منطقه پرجمعیت
این سیستم دفاعی برای ردیابی راکتها از رادار استفاده می‌کند و سپس دو موشک رهگیر را برای انهدام آنان شلیک می‌کند سازندگان این سپر دفاعی آن را مقرون به صرفه می‌دانند. زیرا تکنولوژی رادار این سیستم، بین موشکهایی که احتمال دارد به هدف اصابت کنند و آنهایی که از مسیر خود منحرف خواهند شد تفاوت قائل می‌شود.

سکوها و هزینه

هزینه برپا کردن هر سکوی عملیاتی گنبد آهنین، ۵۰ میلیون دلار است. تا کنون ۵ سکوی عملیاتی مستقر شده‌اند، اما مقامات اسرائیل در نظر دارند که تا سال ۲۰۱۳ هشت سکوی دیگر را نیز اضافه کنند. هزینه ساخت هریک از این موشکهای رهگیر به نام تامیر، حدوداً ۶۰ هزار دلار است. در حالی که هزینهٔ یک موشک قسام ۸۰۰ دلار است. رئوون پداتزور تحلیلگر نظامی، خلبان سابق، و پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه تل‌آویو، با مقایسهٔ هزینهٔ هر موشک رهگیر تامیر با هر موشک قسام، این سامانه را از لحاظ صرفهٔ اقتصادی مورد نقد قرار داده‌است و می‌گوید شلیک تعداد زیادی قسام می‌تواند از لحاظ اقتصادی اسرائیل را تهدید کند.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
کلت کمری نیمه اتوماتیک برتا 92

تپانچه برتا FS92 بدون شک یکی از بهترین سلاح های کمری دنیا به شمار می رود چرا که بیش از 20 کشور جهان آن را بعنوان سلاح کمری ارتش و نیروی پلیس خود برگزیده اند. این تپانچه در ارتش آمریکا با نام M9 شناخته می شود. مدل 90TOW نمونه بهینه سازی شده FS92 شناخته می شود. در این مقاله به تحلیل این تپانچه می پردازیم:

قاب: قاب این تپانچه از نو طراحی شده و ورود صحیح گلوله به خزانه و خروج بی دردسر پوکه را باعث می شود. سطح داخلی کاملا صاف و سیقلی است. در فضای داخلی قاب و در نزدیکی پین باز و بسته کردن سلاح، یک جاذب ضربه فنری و فلزی تعبیه شده که در هنگام عقب نشینی آلات متحرک در زمان شلیک از شدت عقب نشینی می کاهد. این قطعه با جذب ضربه دریافت شده و پخش و خنثی سازی آن باعث افزایش عمر قطعات می شود. حافظ ماشه بصورت گرد ساخته شده تا با انگشت تیرانداز بهتر چفت شود.

ریل نصب وسایل جانبی: این ریل در قسمت زیرین و جلویی لوله تعبیه شده و بخشی از بدنه سلاح است. شما می توانید انواع چراغ قوه و لیزر را به این ریل نصب کنید. در زمانی که هیچ وسیله ای به ریل متصل نیست یک پوشش مخصوص بر روی آن قرار می گیرد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری و خارج کردن سلاح از غلاف را تسهیل کند. ریل مذکور به روش ماشین کاری بوجود آمده است.

اسلاید آناتومیک: بدنه و اسلاید این سلاح طوری طراحی شده است تا خارج کردن آن از غلاف بدون مشکل انجام شود. شیارهای طولی ایجاد شده بر روی قاب گلنگدن باعث تسهیل عمل مسلح کردن سلاح و بکارگیری آسان تر ضامن آن شده است. ضامن رها کننده گلنگدن از نو طراحی شده تا با خطوط اسلاید و بدنه هماهنگ باشد. تمامی قطعات فلزی از جمله ضامن (در صورت وجود)، پین باز و بسته کردن و ضامن رها کننده گلنگدن با ماده ای به نام Bruniton پوشیده شده اند تا از خوردگی و اصطکاک نا خواسته قطعات جلوگیری شود.

قبضه ارگونومیک: پوشش قبضه این مدل یک تکه ساخته شده است تا نصب و تعویض آن آسان تر انجام شود. برای افرادی که دست کوچک تری دارند نوعی قبضه باریک تر موجود است. قسمت پشتی قبضه بصورت منهنی ساخته شده تا با دست تیرانداز بهتر چفت شود. در کل این قبضه طوری ساخته شده تا حتی در شرایط مرطوب به بهترین شکل در دست تیرانداز قرار گیرد.

چخماق ماشین کاری شده : در چخماق این سلاح یک روزنه تعبیه شده تا از وزن آن کاسته شده و بر سرعت عمل آن افزوده شود. این چخماق در مدل های F وG نصب می شود. سایت نشانه روی قابل تعویض از نوع Super luminova پوشیده شده است که نور محیط را جذب کرده و در محیط تاریک از خود باز می تاباند. سایت های جلویی و عقبی را می توان با انواع دیگر از جمله سایت های شبتاب تریتیومی تعویض کرد. این سایت ها نسبت به سایت نشانه روی مدل 92 دارای میدان دید وسیع تری به میزان 5 میلی متر هستند. خشاب ظرفیت بالا: خشاب روان و ظرفیت بالای این تپانچه عمل مسلح کردن سریع را ممکن می سازد.

این سلاح با دو خشاب متفاوت ارائه می شود: کالیبر 19&9: خشاب دو ردیفه با ظرفیت 15،10و 17 تیر. کالیبر0/45 S&W: خشاب دو ردیفه با ظرفیت 11،10و 12 تیر. باز و بسته کردن و نظافت آسان: عمل باز و بسته کردن و نظافت سلاح به آسان ترین شکل ممکن انجام می شود. در هنگام بازیا بسته کردن سلاح هیچ حادثه غیرمتقربه یا ناخواسته ای روی نخواهد داد. اسلاید پس از گذشتن از قسمت عقبی قاب بصورت خودکار چفت می شود.

مدل 90 TOW نوع F : ماشه یک یا دو زمانه. دارای ضامن دستی بر روی اسلاید و قابلیت خواباندن ماشه و دارای قفل اتوماتیک سوزن آتش. مدل 90 TOW نوع G : ماشه یک یا دو زمانه. دارای مشخصات مشابه با مدل قبلی و قابلیت مسلح کردن چخماق با کمک فشردن یک اهرم مخصوص.

اندیکاتور مسلح بودن: وقتی گلوله در خزانه قرار می گیرد، علامت قرمز رنگ روی ناخن فشنگ کش بیرون زده و شما را از مسلح بودن سلاح مطلع می سازد. این نقطه در سمت راست سلاح قرار می گیرد و می توان آن را با دیدن یا لمس کردن احساس کرد بنابراین اطلاع از مسلح بودن سلاح در شب و محیط تاریک نیز ممکن خواهد بود.

قفل سوزن اتوماتیک: این مکانیزم باعث می شود که سوزن آتش به جلو رانده نشود مگر اینکه ماشه تا آخر به عقب کشیده شود.

مشخصات فنی :

مدل - انواع کالیبر - ظرفیت خشاب - گام خان - نوع خان عملکرد سیستم - قفل لوله - دستگاه نشانه روی - قاب اسلاید لوله :

1- 90 TOW
2- GوF
3- 19*9 و 0/45 S&W
4- 15 ،10 و 17 تیر برای 19*9 و 11،10 و 12 تیر برای 0/45 S&W
5- 250 میلی متر در مدل F، 400 میلی متر در مدل G
6- راست گرد، شش خان
7- نیمه خودکار با عقب نشینی کوتاه لوله
8- قفل لوله و پیشانی جنگی
9- سایت قابل تعویض در عقب و جلو
10- آلیاژ سبک آلومینیوم
11- فولاد، پوشش فسفات و
Bruniton- 12 فولاد آبی ساخته شده به روش تراش ماشه با پوشش کروم در داخل
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
دوربین دید در شب

دوربین دید درشب اصطلاحا به تجهیزاتی گفته می‌شود که امکان دیدن در تاریکی را فراهم می‌کند. با این تجهیزات عملاً می‌توان فردی را که در فاصله ۲۰۰متری در تاریکی مطلق ایستاده است؛ مشاهده کرد.

این دوربین‌ها بسته به فناوری مورد استفاده خود به دو طریق کار می‌کنند:

۱-بهسازی تصویر
۲-تصویرسازی گرمایی

تجهیزات نوع اول یا بهسازی تصویر از روش جمع‌آوری و تقویت نورهای اندکی که از جسم متصاعد می‌شود و منابع نوری محدود موجود در محیط (ستاره‌ها و ماه) که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند استفاده می‌کند. در نوع دوم یا تصویرسازی گرمایی از جمع‌آوری بخش بالایی طیف‌های نور فروسرخ استفاده می‌شود.

این طیف‌ها به‌عنوان گرما از جسم متصاعد می‌شوندو بنابراین اشیایی که گرم هستند مانند بدن جانداران بیشتر از اجسام سرد مانند درختان تشعشع فروسرخ دارند. اما از آنجا که تصویر این دوربین‌ها دارای طیف رنگی غیرواقعی (قرمز برای جسم گرم و آبی برای جسم سرد) هستند؛ چندان مورد استفاده به‌عنوان دوربین دید در شب نیست و مصارف خاص دیگری دارد.

بنابر توضیحات فوق واژه دید در شب به تجهیزات نوع اول یا بهسازی تصویر اطلاق می‌شود که در این مقاله به توضیح آن می‌پردازیم.

فناوری بهسازی تصویر

همان گونه که گفته شد در این روش نورهای محدود موجود در محیط (ستاره‌ها، ماه و یا فروسرخ) توسط لنز شیئی که یک لنز معمولی است جمع‌آوری شده و به استوانه کاتدی تقویت تصویر فرستاده می‌شود. فوتون های نور در بدو ورود به این استوانه به الکترون تبدیل می‌شوند. در طول این استوانه الکترون‌ها به واسطه فرآیندهای الکتریکی و شیمیایی از نظر تعداد تقویت می‌شوند.

این الکترون‌های مضاعف شده به سمت صفحه فسفری که الکترون‌ها را مجدداً به نور مرئی تبدیل می‌کند پرتاب شده و تصویر تولید شده به وسیله این صفحه در لنز چشمی مشاهده می‌شود. این تصویر بازسازی شده بصورت اشباع با رنگ سبز مشاهده می‌شود.

تجهیزات دید درشب در طول سال‌ها تکمیل شده‌اند. این تجهیزات را به لحاظ فناوری ساخت می‌توان به پنج نسل تقسیم کرد. تفاوت این نسل‌ها در استوانه تقویت کننده نور که در حقیقت قلب یک دوربین دید درشب یا NVD می‌باشد است.

نسل صفر

سامانه دید درشب ابتدایی که توسط نیروی زمینی ایالات متحده ساخته و در جنگ جهانی دوم و جنگ کره مورد استفاده قرار گرفت. این NVDها از فناوری فروسرخ فعال استفاده می‌کردند. بدین معنی که یک واحد نشانگر فروسرخ که نور فروسرخ را مانند چراغ قوه می‌تاباند به NVD متصل است. لنز NVD نیز بازتابش این پرتوها را دریافت و تصویر را تهیه می‌کند. مشکل اساسی این طرح این بود که به سرعت به‌وسیله دشمنان نمونه‌برداری شد و سربازان دشمن به‌وسیله NVDهای خود می‌توانستند پرتوهای فروسرخ تابش شده را ببینند.

نسل اول

این نسل هم‌اکنون رایج‌ترین نوع مورد استفاده در دنیا است. یک NVD نسل اول، نور موجود در محیط را چندین هزار برابر تقویت می‌کند و به این ترتیب تصویر واضحی از تاریکی در اختیار شما قرار می‌دهد. این تجهیزات تصویر کامل و واضحی را با قیمت ارزان برای شما تهیه می‌کند که برای قایقرانی، شکار، مشاهده حیات وحش و یا محافظت از منزل مناسب است. در هنگام استفاده از این تجهیزات به موارد زیر برخورد می‌کنید:
یک صدای زوزه ضعیف از دستگاه شنیده می‌شود.
لبه‌های تصویر کمی محوشدگی دارند. این پدیده به‌عنوان انحراف هندسی (Geometric Distortion) شناخته می‌شود.
وقتی دستگاه را خاموش می‌کنید تا مدتی با رنگ سبز می‌درخشد.

نسل دوم

این نسل به علت قیمت بیشتر (حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار بیشتر از نسل اول) جهت نیروهای پلیسی و قانونی و یا کاربردهای حرفه‌ای استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین نسل اول و دوم استفاده از یک صفحه میکرو کانال موسوم به MCP می‌باشد. MCP از میلیونها فیبر نوری کوتاه و موازی تشکیل شده‌است. زمانی که الکترونها از این شبکه فیبر نوری می‌گذرند هزاران الکترون دیگر نیز آزاد می‌شود. این فرآیند سبب می‌شود تا تقویت نور در این تجهیزات چندین برابر نسل اول شده و تصویر مناسب‌تر و شفاف‌تری بدست آید.

نسل سوم

در این نسل با استفاده از ماده شیمیایی حساس گالیم آرسنید تصویر روشن و شفاف‌تر و با تفکیک‌پذیری بالاتری بدست می‌آید. همچنین استوانه تقویت کننده با یک محافظ یونی پوشیده شده‌است که عمر استوانه را افزایش می‌دهد.

نسل چهارم

این نسل بدون شک بزرگ‌ترین رکورد در فناوری تقویت تصویر در ۱۰ سال گذشته می‌باشد. با حذف محافظ یونی که در نسل سوم افزوده شده‌بود؛ اختلالات زمینه نیز کاهش یافته و نسبت سیگنال به نویز افزایش می‌یابد. افزودن یک سامانه تامین توان با تنظیم خودکار اجازه می‌دهد که NVD بتواند به هرگونه نوسان در شرایط نوری پاسخ دهد. این توانایی پیشرفت عظیمی در تجهیزات دید در شب ایجاد کرده‌است. چرا که به کاربران NVD اجازه می‌دهد به سرعت و بدون هیچ تأثیرات جانبی از شرایط پرنور به شرایط کم‌نور برود.

از جمله ویژگیهای نسل چهارم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-بیش از ۱۰۰٪ پیشرفت در پاسخ تصویری.
۲-نمایش فوق‌العاده در نورهای بسیار کم.
۳-حداقل سه برابر وضوح و تفکیک‌پذیری بیشتر در نورهای کم.

گرچه اکثر NVDهای موجود در بازار از نسل صفر و یک می‌باشند؛ این نسل همچنین به رکورد جدید در بازار تجهیزات دید در شب دست یافت.
نسل چهارم تجهیزات دید درشب، اثربخشی عملیات شبانه را برای نیروهای نظامی استفاده کننده از این تجهیزات، بطور قابل توجهی افزایش داده‌است.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
موشک هدایت شونده ضدتانک توفان



توفان نام موشک ضد تانک هدایت‌شونده ایرانی است که به روش مهندسی معکوس بر روی موشک بی‌جی‌ام-۷۱ تاو ساخت ایالات متحده ساخته شده است.

کلاهک انفجاری این موشک ۳.۶ کیلوگرم جرم دارد و از نوع کلاهک‌های ضد تانک شدیدا انفجاری می‌باشد که قادر است حدود ۵۵۰ میلیمتر به درون زره فولادی نفوذ کند. نهایت برد این موشک ۳۸۵۰ متر و نهایت سرعت آن ۳۱۰ متر بر ثانیه می‌باشد.

در سال ۱۳۸۸ ایران اعلام کرد که تولید یک مدل ضدهلیکوپتر از این موشک را با نام قائم آغاز کرده‌است.

ساخت این موشک در اوایل دهه ۱۳۸۰ در مرکز صنایع هوافضای جمهوری اسلامی آغاز شد و آزمایش آن بر روی سکوهای شلیک از روی سه‌پایه، خودروهای رزمی زرهی و هلیکوپتر انجام شد.

به گفته مقامات ایرانی امکان شلیک این موشک از پرتابگرهای اصلی موشک‌های تاو نیز وجود دارد. توفان-۲ مدل ارتقایافته این موشک است که جستجوگر دماغه و کلاهک دوقسمتی آن به بی‌جی‌ام-۷۱ئی ۲آ شباهت دارد، اما طول آن برابر با مدل قدیمی‌تر بی‌جی‌ام-۷۱ سی است.

بر اساس اعلام صنایع هوافضای ایران برد توفان و تاو مساوی است و امکان نصب کلاهک توفان ۲ بر روی مدل اولیه طوفان وجود دارد. موشک‌های توفان و توفان-۲ بر روی نفربرهای زرهی ام-۱۱۳ و براق و هلیکوپترهای کبرا و شباویز ۱-۲۰۹ نصب شده‌اند.

نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ایران از نخستین کشورهای واردکننده و بزرگ ترین دارنده موشک‌های تاو بود و این کار را از سال ۱۹۷۱ انجام داد.

تعداد موشک‌های تاو خریداری شده توسط ایران بسیار زیاد بود و در مجموع ۴٬۷۶۰ عدد از این موشک بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ و ۱۹٬۰۶۴ عدد دیگر بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ خریداری شد.

بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ نیز ایران موفق به خرید ۲۰۰۸ موشک تاو دیگر از آمریکا و اسرائیل طی قراردادهایی پنهانی معروف به ماجرای مک فارلین شد.

در همان سال‌های نخست، خطوط تعمیر و مونتاژ این موشک‌ها در شرکت صنایع الکترونیکی ایران (IEI) آغاز بکار کرد. در ماه مه سال ۱۹۷۵، مذاکرات میان ایران و شرکت هیوز برای تولید مشترک موشک‌های تاو و موشک هوابه‌زمین ماوریک بجایی نرسید زیرا دو طرف بر سر نظام قیمت‌گذاری اختلاف نظر داشتند.

شرکت هیوز مبلغ دریافت مجوز تولید را برای ایران برای تولید موشک تاو ۲۰ میلیون دلار و برای موشک ماوریک ۲۵ میلیون دلار اعلام کرد. انقلاب ۱۳۵۷ ایران باعث لغو شدن تمام قول و قرارها میان دو کشور گردید.

ایران موشک‌های طوفان و تاو را در اختیار حزب‌الله لبنان نیز قرار داده است و این موشک در کنار موشک‌های روسی آتی-۳، آتی-۴، آتی-۵، آتی-۱۳، آتی-۱۴ و موشک فرانسوی میلان از موشک‌های ضدتانک مورد استفاده حزب‌الله لبنان است.

نوع موشک : ضد تانک هدایت‌شونده
اولین سازنده : ایران
ابعاد ۱۵۲ م‌م
برد عملیاتی : ۳۸۵۰ متر
ورن سر جنگی : ۳٫۶ کیلوگرم
سیستم کنترل : هدایت سیمی (هدایت لیزری در انواع متأخر)
کاربران : ایران ، حزب‌الله لبنان
جنگ‌ها : جنگ اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶)
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
قایق تندروی بوگ‌هامار

بوگ‌هامار (به سوئدی: Boghammar)‏ یک قایق تندروی گشتی است که توسط کمپانی سوئدی بوگ‌هامار (به انگلیسی: Boghmmar Marine AB)‏ جهت استفاده در مصارف گشت ساحلی ساخته شده‌است.

واژه بوگ‌هامار به معنی واحد دریایی جنگی که به سرعت ساخته می‌شود است. عموماً در جنگ نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا به عنوان وسیله مورد استفاده مردم عادی بکار می‌رود. در حقیقت قایق تندرو و یا قایق گشتی تندرو ای (توسط پلیس برای گشت در بندر و یا رودخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد) است که بر روی آن توپ بدون لگد، راکت‌انداز، مسلسل سنگین و گاهی سیستمهای تدافعی نصب می‌شود. البته معمولاً بوگ‌هامارها بدون اسلحه هستند.

بوگ‌هامارها معمولاً توسط نیروهای پارتیزانی برای حمله به سکوهای نفتی دور از ساحل و کشتیهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند ٫ بطور قابل توجه این قایقها توسط ایران در جنگ نفت‌کش‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اخیراً نیز توسط جنگجویان نیجریه‌ای، ببرهای تامیل و دزدان دریایی سومالی.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
آژانس اطلاعاتی آلمان که با نام Bundesnachrichtendienst(یا Federal Intelligence Service) شناخته میشود

در اول آپریل 1956 تشکیل شده است که از دو بخش نظامی و غیر نظامی تشکیل یافته است.

مقر اصلی آن درPullach نزدیک Munich و Berlin واقع است که قرار است تا سال 2014 مقر اصلی آن در برلین متمرکز شود.این آژانس 300 دفتر در آلمان و کشورهای خارجی دارد.این آژانس در سال 2005 حدود 6050 نفر استخدام کرد.این نیروها بیشتر توسط آکادمی علوم نظامی استخدام می شوند.

این آژانس به عنوان یک سیستم مدافع امنیت و منافع آلمان در خارج از مرزها عمل می کند و از ابزارهای مدرن و فناوری بالا برای ایفای وظیفه های خود بهره می گیرد.از وظیفه ها و کارکردهای این آژانس در سال های اخیر می توان به مقابله با تروریسم بین الملل و جنگ های اطلاعاتی اشاره کرد.بودجه این آژانس در سال 2009 برابر 460 میلیون یورو بود.

بر اساس قانون های جمهوری فدرال آلمان،یک کمیسیون،تشکیل شده از نماینده های مجلس این کشور،موسوم به هیات نظارتی مجلس
(PKG)،بر فعالیت نهادهای امنیتی آلمان،نظارت می کند.البته هر ایالتی دارای سرویس سری خاص است،چنان که 16 ایالت فدرال دارای چنین ساختار هایی است که وظیفه حراست از قانون اساسی را برعهده دارند.

ساختار آژانس اطلاعاتی امروز آلمان برگرفته از الگوهای آژانس های اطلاعاتی آمریکایی است.در واقع این نهاد ساختار اطلاعاتی آلمان غربی دیروز را به ارث برده است.تا پیش از یکی شدن دو آلمان،دو کشور آلمان شرقی و غربی هر کدام دارای آژانس های جداگانه ای بودند و حتی رقابتی گسترده میان آنها جریان داشت.

آژانس اطلاعاتی آن روز آلمان شرقی زیر نظر وزارت امنیت کشور یا Stasi عمل می کرد که در 8 فوریه سال 1950 با الگو برداری از وزارت امنیت کشور در شوروی MGB(وزارتخانه ای که در 1954 به کمیته امنیت کشور یا KGB تبدیل شد) تاسیس شده بود و در پی یکی شدن دو آلمان در 1987 منحل شد.

در آلمان شرقی این باور به طور گسترده بین مردم وجود داشت که Stasi از هر 7 شهروند آلمان شرقی یک نفر را به عنوان همکار غیررسمی به خبرچینی از زندگی دیگران وادار نموده است.نام Stasi برای مردم آلمان شرقی مترادف با مداخله های پلیسی فراتر از قانون در حریم خصوصی زندگی افراد تلقی می شود.همه این ترس ها و وحشت های مردم دست آورد حکومتی دست نشانده شوروی بود.حکومتی که در خود خاک روسیه نیز این ترس و وحشت را برای مردمش به ارمغان آورده بود.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
FBI


Fidelity, Bravery, Integrity
وفاداری،شجاعت،صداقت
(شعار FBI)

اداره تحقیق های فدرال،FBI که کوتاه شده Federal Bareau of Investigation است،یکی از نهاد دولتی مهم آمریکاست بزرگترین نهاد اجرای قانون در جهان است و به عنوان یک قدرت شگرف و توانا علیه جرم و تجاوز شهرت جهانی دارد.
در دوران تروریسم،FBI،پیچیده تر و قدرتمندتر از همیشه به انجام وظیفه خود مشغول است.

ساختمان اصلی و مرکز هماهنگی و فرماندهی FBI،ساختمان J.Edgar Hoover است که در شمال غرب واشنگتن قرار دارد.این ساختمان انبار مانند،مدیر،بیشتر سرپرستان اداره ها و آزمایشگاه معروف جنایی FBI را در خود جای داده است.اداراه های میدانی( محلی) FBI در بیشتر شهرهای بزرگ قرار دارند که در کل 56 اداره می شوند.تقسیم اداره های FBI در سراسر آمریکا طوری در نظر گرفته شده كه برحسب ضرورت درحداقل مدت،ماموران FBI بتواند در هر نقطه در كه لازم باشد حضور یابند.
همچنین بنابر قرارداد و توافق هایی،FBI در بعضی از كشورها از جمله ژاپن و فرانسه و انگلستان،نماینده هایی دارد كه با مقام های مسئول انتظامات و امنیت در تماس هستند و در مسائل راجع به تعقیب بزهكاران و امور امنیت بین FBI و كشورهای دیگر همكاری وجود دارد.هر یک از اداره های تابع FBI و نماینده های وابسته به آنها،زیر نظارت مستقیم رییس قسمت مربوطه انجام وظیفه میكنند كه او نیز به نوبه خود زیر نظارت مستقیم دفتر مركزی قرار دارد و دستور های لازم را از اداره كل FBI دریافت میكند.

وزارت دادگستری همیشه قدرت رسیدگی به جرم های فدرال را داشته است.اما این بدان معنی نیست که همیشه وسایل انجام چنین کاری را در اختیار داشته است.در قرن نوزدهم،اداره های دولتی معمولا از شرکت های کارآگاه های خصوصی برای حل کردن جرم ها استفاده می کردند.

در سال 1908،فروش غیر قانونی زمین در غرب آمریکا،رییس جمهور تئودور روز دولت را بر آن داشت تا به وزیر دادگستری وقت،Charles Bonapart،دستور ایجاد اداره ای کوچک از کارآگاهان برای رسیدگی به این جرم ها را بدهد و در 26 جولای سال 1909،آن اداره با نام اداره ی بازرسی تاسیس شد.

در ابتدا جرم های کوچک در حیطه ی قلمرو قدرت این اداره قرار داشت. کلاهبرداری در املاک،کلاهبرداری از بانک های ملی،مجرم هایی که در بین ایالت ها مختلف سفر می کردند و... در حیطه های قلمرو اجرایی این اداره قرار می گرفتند.
در دهه ی بعدی،قانون های جدید آزادی عمل دولت فدرال برای رسیدگی به جرم های ملی را گسترش داد و تعداد ماموران این اداره هم به خوبی افزایش یافت.در طی جنگ جهانی اول،ماموران بر روی متوقف کردن عملیات های جاسوسی و خرابکاری متمرکز شد.در سال 1920 بیش از 300 مامور و 300 پرسنل پشتیبانی هدایت اداره های محلی را که در حال افزایش بودند را بر عهده داشتند.

در اوایل سال 1920،ماموران غیر حرفه ای که به طرز ضعیفی آموزش دیده بودند و فاقد صلاحیت برای شغل هایشان بودند و دیگر مشکل ها،این سازمان را آزار می دادند.
همه ی اینها در سال 1924 تغییر کرد،از زمانی که دادستان کل آن زمان،Harlan Stone،معروف ترین رییس این اداره تا به امروز را،یعنی J.Edgar Hoover را رییس FBI کرد.او در آن زمان 29 ساله بود.Hoover فورا روش ها و سابقه ماموران را مرور کرد.او شخصا پرونده هر مامور را بررسی کرد.او در چند ماه،بیش از 100 نفر از افراد فاقد صلاحیت را اخراج کرد.سپس او استانداردهای استخدام ماموران جدید را ارتقا داد که با توجه به آن،تحصیلات دانشگاهی و سابقه ی اجرای قانون لازم بود.

او قسمت تشخیص هویت را در همان سال 1924 تاسیس کرد.
این قسمت با 25 كارمند و 810188 برگ انگشت نگاری شروع بكار كرد در حال حاضر بزرگترین بانک انگشت نگاری دنیا ست.

او قانون ها و آیین نامه های هدایت ماموران و رویه های رسیدگی به جرم ها و وظیفه ها را ایجاد کرد تا مطمئن شود که فعالیت های اداره،در تمام میهن،یکسان شود.
او گفته است:
"ما فقط باید دلواپس یک هدف باشیم،ریشه کن کردن جرم"

Hoover همچنین عهده دار بسیاری از تغییر ها در حوزه ی رسیدگی به جرم ها شد.او در سال 1932 آزمایشگاه جرم FBI را ایجاد کرد و یک آکادمی آموزشی در سال 1935 را به راه انداخت که در همان سال،اداره به اداره تحقیق های فدرال تبدیل شد.این آکادمی ماموران FBI را به خوبی آموزش می داد.
دیگر ابتکار Hoover،ایجاد لیست 10 نفر اولویت دار تحت تعقیب بود.این لیست که در سال 1950 ایجاد شد،عکس و اطلاعات 10 فراری تحت تعقیب FBI را اعلام می کرد که در مکان های عمومی مثل اداره های پست بر دیوار آویخته می شد،نشان می داد.
امروزه این لیست به صورت آنلاین در دسترس است.

در جنگ جهانی دوم و درطی جنگ سرد،FBI به قبول وظیفه های جدید تحت رهبری Hoover ادامه داد.اداره از آلمانی ها و ژاپنی های جاسوس در طی جنگ بازجویی می کرد و پس از جنگ،با کمک CIA،ریشه ی کمونیست ها را کند.FBI در دوران جنگ سرد،وظیفه ضد جاسوسی در خاک امریکا را بر عهده داشت و با دستگیری جاسوسان بخش S آژانس اطلاعاتی شوروی،KGB،و بازجویی از آنها و یا دادن اطلاعات غلط به جاسوسان لو رفته،نقش مهمی در ناکام گذاشتن نقشه های شوروی در آمریکا داشت.

اولویت های FBI بار دیگر با بیداری حاصل از حمله های یازده سپتامبر تغییر کرد و حالا،عملیات ضد تروریستی اولویت اول FBI است.
FBI تروریستهای شناخته شده را تحت تعقیب قرار می دهد و با دیگر نهادها مثل CIA و آژانس های اطلاعاتی و اجرای قانون های دیگر کشورها،برای جمع آوری اطلاعات همکاری می کند.بر خلاف بسیاری از نهادهای دولتی،FBI در اداره ی امنیت ملی جا داده نشد.این اداره،به کار خود در زیر چتر وزارت دادگستری همچنان ادامه می دهد .

FBI بازوی بازرسی و تحقیق کننده ی وزارت دادگستری آمریکاست و ماموریت ویژه ی آن پیوسته ادامه دارد.در حال حاضر ماموریت اصلی FBI،
متوقف کردن تروریسم و مقابله با خرابکاری ست.
به علاوه FBI وظیفه ی رسیدگی به جنایت های بزرگ مثل سرقت های بزرگ و قتل ها را نیز بر عهده دارد.آنها همچنین به یاری دیگر نهادهای اجرایی و حتی CIA می پردازند.همچنین شبکه های جاسوسی زیادی از دشمن به دست FBI از هم پاشیده شد.

ماموریت رسمی FBI حمایت از قانون از طریق رسیدگی به جرم های تخطی از قانون های جزائی فدرال،محافظت از آمریکا از جاسوسی خارجیان و فعالیت های تروریستی،رهبری و کمک به اجرای قانون به نهادهای فدرال،ایالتی،محلی و بین المللی و انجام تمام این مسئولیت ها از طریق پاسخ به جامعه و پایبندی به قانون اساسی آمریکا ست.

همچنین وظیفه هایی دیگر همچون جرم های اداری،جرم های مالی،نقض حقوق اجتماعی،دزدی بانک، آدم‌ ربايی،مبارزه با قاچاق مواد مخدر،مهاجرات و بسياری ديگر از موارد نقص قانون های فدرال را در بر میگيرد.
همچنین ربودن کودکان و اشخاص و بازداشت و نگاهداری آنها بمنظور دریافت پاداش یا خون بها و یا به هر منظور ناروای دیگر بزهی است كه تحقیق درباره آن مربوط FBI می باشد.هواپیما ربایی و حمله و یورش نسبت به كاركنان هواپیما و ارتكاب جنایت هایی همچون سرقت و تهدید و یورش و تجاوز جنسی در هواپیما كه در حال پرواز است مربوط به FBI است.

FBI یک نیروی پلیس ملی نیست و نهادهای محلی و ایالتی اجرای قانون،تابع FBI نیستند.به طور ساده FBI قلمرو قدرت متفاوتی دارد که از آن برای برخورد با جرم های متفاوت استفاده می کند.
FBI پرونده های نهادهای محلی را به عهده نمی گیرد،اگر یک جرم تا حدودی در حوزه ی کاری FBI قرار گیرد،یا آنقدر آن جرم جدی باشد که دخالت FBI را نیاز داشته باشد،FBI یک گروه کاری را موظف می کند که در کنار پلیس محلی و ایالتی کار کند.

ماموران FBI می توانند سلاح گرم حمل کنند و استفاده ی آنها از این سلاح ها هم دقیقا از همان قانون های محدود کننده دیگر نهادهای اجرای قانون در آمریکا،همچون پلیس محلی،پیروی می کند.
استفاده از این سلاح ها فقط وقتی قانونی است که برای جلوگیری از مرگ یا آسیب به ماموران و دیگران باشد.

ماموران FBI نمی توانند به شنود پنهانی از مظنونان بپردازند،مگر اینکه از دادگاه مجوز داشته باشند.برای گرفتن مجوز از دادگاه،آنها باید با دلیل های محکم و منطقی و مستند،ثابت کنند که مظنون در حال فعالیت در یک اقدام غیر قانونی است و شنود پنهانی به ماموران برای به دست آوردن اطلاعات قاطع کمک می کند.یک قاضی فدرال هم باید بهره برداری را تصویب کند.شنود پنهانی بدون دستور قاضی جرم است .

همانطور که گفته شد،FBI قسمتی از وزارت دادگستری آمریکا ست که توسط دادستان FBI تحت نظر دادستان کل فعالیت می کند که بر اساس قسمت های 533،534 از سند 28 از مجموعه قانون های آمریکا،
مامورانی را برای اجرای قانون های فدرال در دسترس قرار دهد.
اما دادستان کل خودش قدرت مستقیم برای کنترل FBI ندارد،این کار از وظیفه های بازرسی کل است.

امروزه رییس جمهور آمریکا،رییس FBI را برای 10 سال( یک دوره ) تعیین می کند. رییس فعلی Robert S. Mueller III است.چندین معاونت در پایین تر از مقام او قرار دارد و یک مدیر اجرایی هر یک از 11 قسمت FBI را
سرپرستی می کند.این بخشها به طور کلی هماهنگ با جرم هایی است که FBI به آن رسیدگی می کند.مثلا یک بخش ضد تروریسم وجود دارد،یک بخش فناوری اطلاعات و ...

نمودار سازمانی FBI به صورت زیر است :

ریاست FBI دارای 3 بخش:
1-مدیر و قائم مقام مدیر
2-اداره های محلی
3-نهادهای ارتباط خارجی

بخش ریاست دارای 4 زیرشاخه:
1-معاونت اجرایی رسیدگی به جرم ها و تحقیق ها
2-معاونت اجرایی ضد تروریسم/ضد جاسوسی
3-معاونت اجرایی سرویس های اجرای قانون
4-معاونت اجرایی اداره ی امور

معاونت اجرایی رسیدگی به جرم ها و تحقیق ها خود دارای 2 زیرشاخه است:
1-بخش جرم های اینترنتی
2-بخش رسیدگی به جرم ها و تحقیق

معاونت اجرایی ضد تروریسم/ضد جاسوسی خود دارای 2 زیرشاخه است:
1-بخش ضد تروریسم
2-بخش ضد جاسوسی و ضد اطلاعاتی

معاونت اجرایی سرویس های اجرای قانون خود دارای 2 زیرشاخه و یک زیربخش است:
1-بخش آموزش
2-بخش آزمایشگاه
و زیر بخش سرویس های بزهکاری دادگستری است.

معاونت اجرایی اداره ی امور خود دارای 2 زیرشاخه و 2 زیربخش است:
1-بخش خدمات اداری
2-بخش مالی
و 2 زیربخش:
1-بخش منبع های اطلاعاتی
2-بخش امنیت

تا 30 دسامبر 2012،این اداره 13913 پرسنل رسمی و 22161 پرسنل غیر رسمی داشت.

از آنجا که ماموریت های FBI همچنان ادامه دارد و قلمرو گسترده ای دارد،بخش های مختلف زیادی را برای پردازش اطلاعات و رویارویی با حادثه ها ایجاد کرده است.
از این بخش ها عبارت اند از:
بخش خدمات اطلاعات جرم های دادگستری( CJIS)،
بخش آزمایشگاه یا آزمایشگاه جرم،بخش تحلیل رفتاری و تیم نجات گروگان.

بخش خدمات اطلاعات جرم های دادگستری(CJIS)،بزرگترین بخش FBI است.زیرا یکی از مهمترین کارهای FBI جمع آوری،تحلیل و مقایسه ی اطلاعات صحنه های جرم است.CJIS چندین برنامه را در بر می گیرد،که شامل مجتمع تشخیص اتوماتیک اثر انگشت(IAFIS) می شود.IAFIS اثر انگشت 174 میلیون نفر را در خود دارد که این بزرگترین پایگاه در نوع خود در جهان است.CJIS همچنین مرکز اطلاعات جرم های کشور،NCIC،را نیز در بردارد.
NCIC اطلاعات جرم هایی که در آمریکا رخ داده است را در خود ذخیره می کند.صرف نظر از اینکه که کدام سازمان مسئول رسیدگی به این جرم ها بوده است.نهادهای اجرای قانون در سطح کشوری،ایالتی و محلی می توانند به اطلاعات NCIC و IAFIS دسترسی یابند.با این کار به آنها کمک می شود که جنایتکارانی را که از جایی به جایی دیگر می روند با تشخیص الگوها و شباهت ها بین جرم ها،بشناسند.

FBI همچنین بزرگترین پایگاه اطلاعاتی بیومتریک جهان را داراست.
ماموران FBI میتوانند از اين اطلاعات برای تشخيص هويت جنايتكاران با شكل صورت و حتی روشی كه راه می روند و صحبت می كنند، استفاده كنند.

نهادهای اجرای قانون همچنین می توانند از خدمات بخش آزمایشگاه بهره مند شوند.به عنوان یکی از بزرگترین آزمایشگاه های قانون در جهان،آزمایشگاه جرم های FBI بیش از یک میلیون آزمایش دادگاهی انجام داده است و پیشگام تکنیک های نوین تحلیل های قانونی(دادگاهی) است.این آزمایشگاه دارای مدرن ترین وسایل و لوازم مورد نیاز برای اجرای آزمایش های مختلف برای كشف و ارائه اسرار و رمز های جنایت ها و اثبات ارتكاب جرم است و بزرگترین آزمایشگاه جنایی دنیا بشمار میرود و استفاده از آن و امكانات آن در خدمت در خدمت كلیه سازمان های مجری قانون در سراسر آمریكا میباشد.
آزمایشگاه FBI رسیدگی به همه نوع مدرک فیزیکی را انجام می دهد، از جمله آزمایش DNA،خون،مو،الیاف،اثر انگشت های پنهان،سند ها،
دست خط و سلاح های گرم نهادهای اجرای قانون.همچنین می توانند از قسمت مرکز آموزش و تحقیق های علوم تشخیصی دادگاهی(FSRTC ) آزمایشگاه در آکادمی FBI بهره مند شوند.
آزمایش های گران آزمایشگاه،مدرک های حرفه ای برای پرونده های جرم ها تهیه می کنند که با مدرک های قانونی همراه می شوند.
در این آزمایشگاه متخصص ها و کارشناس های شیمی،زیست،فلز شناسی،فیزیک،روان شناسی و دیگر رشته ها فعالیت میکنند.

FBI در در تحلیل تحقیق های جنایی پیشتاز است که این کار توسط کارکنان واحد تحلیل رفتاری صورت گرفته است.با توجه به وب سایت بخش های FBI،تحلیل تحقیق های جنایی،فرایندی است که در آن جرم ها از دید رفتاری و بازرسی بررسی می شود.افراد آموزش دیده که در این واحد کار می کنند و به خلاصه برداری از سند ها مشغول هستند، به مدرک ها و شرایط محیطی یک جرم و سلسله جرم ها نگاه می کنند و یک خلاصه تهیه می کنند.این خلاصه جنبه های مختلف شخصیت مظنونان را نشان می دهد.جنسیت،سن،سطح تحصیلات،نوع شغل ها
،و دیگر عنصر هایی که می توانند بازرسی ها را کمتر کنند و به ماموران کمک کنند تا مدرک ها را اولویت بندی کنند.
خلاصه برداری جغرافیایی نیز به خوبی کمک می کند.در این تکنیک، کارکنان اطلاعات مکان های وقوع جرم را به یک کامپیوتر می دهند.این کامپیوتر "یک منطقه مورد علاقه" ایجاد می کند که بازرسان بر آن تمرکز کنند.
کارکنان این واحد برای آموزش کامل به یک سال نیاز دارند و یک سابقه ی تحصیل روانشناسی در آکادمی ها یا علوم اجتماعی مفید خواهد بود.

همچنین FBI یکی از بزرگترین تیم های نجات گروگان در دنیا را در اختیار دارد.تیم نجات گروگان،قسمتی از شاخه ی پشتیبانی تاکتیکی از گروه واکنش به حادثه های بحرانی است.در ابتدا HRT(تیم نجات گروگان) یک واحد نجات تاکتیکی بود که همانند نیروی ویژه،SWAT،مجهیز شده بود. وظیفه ی آنها پایان دادن به یک گروگان گیری با استفاده از قدرت بود. واحد مذاکره های گروگان گیری جدا بود و وظیفه داشت قبل از اینکه تیم نجات گروگان(HRT) وارد شود،قضیه را با آرامش به پایان رساند.

تمام كارهای تحقیقاتی و راجع به كشف جرم ها توسط ماموران ویژه انجام میپذیرد.
برای مامور ویژه فدرال شدن،متقاضيان بايد حداقل شرايط در نظر گرفته شده برای اين پست را دارا باشند:
1-شهروند آمریکا يا شهروند جزيره های ماريانای شمالی باشد
2-برای هر ماموريتی در هر نقطه جغرافيايی زیر نفوذ FBI كاملا در دسترس باشد
3-در زمان استخدام حداقل 23 ساله و حداكثر 37 ساله باشد
4-داشتن گواهی نامه رانندگی معتبر
5-توسط اداره مركزی پزشكی FBI تشخيص داده شود كه متقاضی از نظر جسمی قادر به شركت در عمليات تهاجمی،استفاده از اسلحه و تاكتيک های دفاعی و ديگر فعاليت‌های ضروری برای اين شغل است
6-دارا بودن مدرک ليسانس در يک برنامه چهار ساله مقيم در يک كالج يا دانشگاه كه توسط یکی از 6 هيت تاييدكننده منطقه‌ای كمیسيون موسسه های تحصيلات عالی تاييد شده باشد.
علاوه بر حداقل شرايط بالا،كانديداهای پست مامور ويژه بايد طبق يكی از چهار برنامه ورودی حقوق،حسابداری،زبان و دوره‌های متنوع مهارتی صلاحيت داشته باشند.

حقوق:برای تایید صلاحيت بر طبق حقوق،داوطلب بايد يک مدرک J.D از يک مدرسه حقوق مورد تاييد مقيم،داشته باشد.

حسابداری:برای تایید صلاحيت بر طبق برنامه حسابداری،داوطلب بايد يک ليسانس در يكی از رشته‌های حسابداری يا يک رشته تحصيلی مرتبط داشته باشد و از نظر دانشگاهی به صورت شايسته‌ای آزمايش CPA را گذرانده باشد.كانديداهايی كه آزمايش CPA را نگذرانده‌اند،بايد درخواست آزمايش حسابداری FBI را بدهند.
این ماموران بیشتر در ماموریت های مالی همچون پرونده های اختلاس،رشوه و دیگر پرونده های مربوط فعالیت میکنند.

زبان:برای تایید صلاحيت در برنامه زبان،داوطلب بايد يک ليسانس در هر رشته تحصيلی به علاوه مهارت در زبانی كه مورد نياز FBI است،داشته باشد.كانديداها بايد درخواست يک آزمايش مهارت زبان خارجی را بدهند.

دوره‌های متنوع مهارتی:برای تایید صلاحيت در برنامه دوره‌های متنوع مهارتی،داوطلب بايد يک ليسانس در هر رشته تحصيلی همراه با سه سال تجربه كار تمام وقت يا يک مدرک عالی در هر رشته تحصيلی همراه با دو سال تجربه كار تمام وقت داشته باشد.

همچنین نكته های خاصی وجود دارد كه داوطلب را به صورت خودكار فاقد صلاحيت برای پست مامور ويژه خواهد كرد.
1-محكوميت جنايی
2-استفاده از داروهای غيرقانونی
3-عدم پرداخت وام دانشجويی
4-آزمايش ادرار مثبت برای مواد مخدر،FBI قاطعانه متعهد شده كه مكانی پاک از مواد مخدر باشد.بنابراين استفاده غير قانونی از مواد مخدر توسط كارمندان FBI قابل تحمل نخواهد بود.
5-عدم قبولی در ثبت نام برای سيستم خدمات استخدامی

داوطلب های پست مامور ويژه بايد 3 سال تعهد خدمت به عنوان مامور ويژه بدهند.

درپی حمله های 11 سپتامبر،تعداد درخواست برای عضویت در FBI به طرز چشمگیری افزایش یافت.داوطلب ها به محض اینکه پذیرفته شدند
،توسط ماموران در آکادمی FBI آموزش می بینند.
این آکادمی در پایگاه نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در Quantico قرار دارد .

این آکادمی 160 هکتاری در سال 1972 باز شد.علاوه بر خوابگاه ها این آکادمی دارای آزمایشگاه تحقیق ها و آموزش های دادگاهی،میدان های تمرین تیراندازی،یک پارکینگ،پیست تمرین تعقیب و گریز،ورزشگاه و کتابخانه می شود.علاوه بر همه اینها آکادمی یک شهر ساختگی برای آموزش دارد که به Hogans Alley معروف است.آکادمی برای تورهای عمومی مجوز ورود نمی دهد.

در طول دوره 14 هفته ای كار آموزی در آکادمی،پیشرفت و قابلیت داوطلب ها مورد بررسی و مطالعه قرار میشود و آنهایی كه قابلیت كافی برای پست مامور ویژه را نداشته باشند حذف میشوند.
برنامه كار آموزی طوری پیش بینی شده است كه داوطلب ها با تمام مسئولیت ها و شکل های مختلف فعالیتهای FBI آشنایی پیدا كنند، چگونگی بازرسی و كشف جرم،جستجو بر روی صحنه های جرم،مواجه و مذاكره با متهم ها و شاهد ها،اجرای صحیح تحقیق های انگشت نگاری،استفاده از سلاح و تدابیر و شیوه های دفاعی و بالاخره موضوعاتی كه رسیدگی به آنها در صلاحیت FBI قرار گرفته تحت تعلیم و آموزش و تجزیه و تحلیل قرار میگیرند.دانشجویان فرا میگیرند و تعلیم مییابند كه در كشف دلیل های گناهکاری یا بیگناهی متهم،در حالیكه سو ظن و در نظر گرفتن اتهام با حقیقت منطق نبوده است،همانقدر كوشا باشند كه برای كشف و جمع آوری دلیل اتهام و مدرک گناهکاری فعالیت و علاقمندی نشان میدهند.

پس از پایان مدت كار آموزی،داوطلب با یک مامور با سابقه همكاری خواهد كرد تا از هر جهت،ارزندگی لازم برای قبول مسئولیت سنگینی كه در انتظار او است را به دست آورد.ترقی و توسعه علمی و آموزش و فراگیری همچنان در تمام طول مدت خدمت ادامه می یابد و FBI همواره امكانات لازم را برای پیشرفت ها و مطالعه های علمی كارمندان فراهم میکند.اشتباه و لغزش كارمندان تحت نظارت و بررسی قرار گرفته و همانطور كه دقت و علاقمندی و توانایی آنها در انجام وظیفه ها بطور برجسته و نمایان مورد توجه واقع میشود.
دانش قضایی و تربیت علمی ماموران ویژه و تعلیمات شایسته كه برای كشف جرم ها دیده اند،آنها را قادر میكند كه مسائل را از نظر قانونی درست تجزیه و تحلیل كنند.آزادی های فردی را محترم بشمارند و از هر گونه اقدامی كه با آزادی های فردی و قانونی اشخاص مغایرت دارد جدا بپرهیزند.

FBI از زمان تاسیس خود تاکنون،در یکی از بخش هایش،از ریاست یک ایرانی بهره میبرد.

دکتر وحید مجیدی،دارای مدرک کارشناسی شیمی از دانشگاه Eastern University در پنسیلوانیا ست و مدرک دکترا خود را از دانشگاه ایالتی Wayne State University در میشیگان به دست آورده است.پس از آن دو سال به عنوان یک محقق فوق دکترا در دانشگاه Austin تگزاس به سر برد.

دکتر مجیدی مقاله های علمی زیادی در مجله های علمی معتبر منتشر کرده است و هم اکنون ریاست بخش مبارزه با سلاح های کشتار جمعی FBI را بر عهده دارد.

دکتر وحید مجیدی در سال 1961 در ایران متولد شد و قبل از دوره دبیرستان به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت نمود.وی قبل از شروع کار خود در FBI،یک استاد شیمی در دانشگاه کنتاکی بود و فعالیتهای پژوهشی او در طیف سنجی تحلیلی و شیمی متمرکز بود.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
صفحه  صفحه 14 از 19:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  19  پسین » 
علم و دانش

Military Weapons | تسلیحات نظامی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA