انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 15 از 19:  « پیشین  1  ...  14  15  16  17  18  19  پسین »

Military Weapons | تسلیحات نظامی


مرد

 
آشنایی با آژانس های اطلاعاتی و امنیت ملی کشور ها MI6


آژانس اطلاعاتی انگلیس،شناخته شده با نام "MI6"،که کوتاه شده "Military Intelligence,Section 6" است،آژانس اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی(ضد جاسوسی) انگلیس است و اولین و قديمی ترين آژانس اطلاعاتی و امنيتی جهان به شمار می رود و به گونه ای مادر همه آژانس های اطلاعاتی ست.

هنگامی كه اين آژانس در سال 1573 میلادی،در دوران سلطنت "اليزابت اول" و با تلاش يكي از وزيران او به نام "فرانسيس واتينگهام" در لندن تاسيس شد،تنها 81 سال از كشف قاره آمريكا گذشته بود.آژانس اطلاعاتی انگلیس به سرعت سازماندهی شد و ساختار تشكيلاتی آن بر اساس شش اداره مستقل شكل گرفت.
اين اداره های شش‌گانه كه تا امروز هم با تغييرهایی چند دوام آورده‌اند عبارتند از:
1-اداره اطلاعات سياسی خارجی
2-اداره اطلاعات دريايی
3-اداره اطلاعات نظامی
4-اداره اطلاعات تجاری و صنعتی
5-اداره اطلاعات داخلی
6-اداره اطلاعات کشور های زیر سلطه

این آژانس پس از مدتی در قالب MI-C1 تجدید سازمان یافت و تا سال 1902 میلادی پایدار ماند.زیرا این آژانس،قبل از سال 1902 به MI-C1 معروف شده بود،بدین خاطر رییس افسانه ای این اداره را در انگلیس فقط با حرف C معرفی میکردند.

از سال 1902 میلادی و همچنین پس از شروع جنگ جهانی اول در سال 1914،کلیه آژانس های اطلاعاتی انگلیس در قالب MIS شکل گرفتند. شکل فعلی آژانس های اطلاعاتی انگلیس به سال 1909 میلادی باز میگردد.از همان زمان سیستم متمرکز اطلاعاتی تبدیل به ارگان های پراکنده گردید و وظیفه های اطلاعات خارجی از وظیف های امنیتی و وظیفه های اطلاعات نظامی تفکیک شد.

MI6 در دوران جنگ،اداره ششم آژانس اطلاعات نظامی بود که پس از جنگ،به صورت یک سرویس مستقل سازمان یافت و به MI6 معروف شد.
بنابراین پس از جنگ جهانی،انگلیسی ها MI6 را سازمان دادند و کلیه شبکه ها و عوامل قدیمی خود را زیر پوشش آن گرفتند.

پس از تفکیک و جدا شدن MI6،این آژانس شروع به گسترش فعالیت ها و آموزش جدی پرسنل نمود تا اینکه جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست. این آژانس با راه اندازی مدرسه رمز و کد دولتی،با کشف رمزهای دشمن خدمات زیادی نمود و توانست از بدنامی کل تشکیلات اطلاعات خارجی جلوگیری نماید.

MI6 از نظر وظیف ها شباهت زیادی به CIA دارد.
وظیفه های MI6 عبارت است از ایجاد شبکه های مامور در کشورهای مورد نظر،کسب هرگونه اطلاعات بخصوص اقتصادی،سیاسی،نظامی و سایر فعالیت هایی که به زیان یا نفع حکومت مورد نظر و خلاصه تمام وظیفه هایی که آژانس هایی از این نوع به عهده دارند.این آژانس که بطور رسمی بعنوان آژانس اطلاعاتی مخفی شناخته شده است،در سطح جهانی فعالیت می کند و در جهت سیاست ها و هدف های دولت بریتانیا مسئول جمع آوری اطلاعات مخفی خارجی می باشد.این آژانس معمولا با مواردی چون نا آرامی های منطقه ای، تروریسم،منع گسترش سلاح های کشتارجمعی و موادمخدر غیرقانونی سروکار دارد.
MI6 اطلاعات خارجی را با استفاده از عناصر و منابع انسانی و غیر انسانی در سراسر جهان جمع آوری کرده و عملیات اطلاعات مخفی را انجام میدهد.

از جنجالی ترین کار های MI6 در رابطه با روس ها،به خدمت خود در آوردن سرهنگ "Oleg Penkovsky"،از اعضا اطلاعاتی بسیار رده بالای نظامی روسیه(شوروی)،بود که توانست بیش از پنج هزار سند بسیار سری مختلف را در عرض شانزده ماه،قبل از بحران موشکی کوبا،به انگلیسی ها تحویل دهد.این سند ها جزییات جنگ افزار ها و طرح ها و سیاست نظامی روس ها را شرح میداد و خود "پنکوفسکی" قادر بود در ملاقات هایش با نیروهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در غرب،این جزییات مسئله ها را بیشتر فاش کند.


"منوچهر هاشمی" كه مدتها مدير كل اداره هشتم ساواک،یعنی اداره ضد جاسوسی بود،گفته بود كه MI6 با امكانات و تجربه های فراوانی كه در زمینه ضدجاسوسی داشت،همکاری های با ارزشی با ساواک انجام داد که باعث دستگیری تعداد زیادی جاسوس از کشور های بیگانه به ویژه جاسوس های KGB(کا.گ.ب) شوروی شد و بيشترين همكاری MI6 با اداره كل هشتم ساواک هم در رابطه با تعقيب و مراقبت از جاسوس های KGB در ايران بود.

منوچهر هاشمی،دلیل های همکاری ساواک با MI6(و همچنین CIA) را:

1-داشتن آرشيو كامل،دارای اطلاعات بسيار جامع از تشكيلات و آژانس های اطلاعاتی شوروی و كشورهای پیرامون و هم پیمان آن.
اين اطلاعات چه در مورد افسران KGB يا GRU(آژانس اطلاعاتی ارتش شوروی)،و چه در مورد شيوه‌ها و تكنيک ها و عملكرد آنان،به طور مرتب در اختيار MI6(و همچنین CIA) گذاشته میشد(بوسیله نفوذی ها در KGB).
روشن است كه اين اطلاعات در موفقيت عمليات تا چه اندازه می توانست موثر واقع شود.البته در مواردی كه اداره هشتم،‌هدف مشتركی با آن آژانس ها داشت،اطلاعات مورد نياز در اختيار اين اداره و ماموران عملياتی آن هم قرار می گرفت.
علاوه بر همكاری در هدف‌ های مشترک،اصولا همكاری آژانس های اطلاعاتی غرب با كشورهای دوست ايجاب میكرد که خلاصه سابقه های افسران اطلاعاتی شوروی،به محض ورود به آن كشورها،در اختيار آژانس های اطلاعاتی آنها قرار داده شود و اداره هشتم ساواک هم از اين جزو همان آژانس ها بود.

2-مامورينی از اعضای آژانس های اطلاعاتی شوروی و كشورهای پیرامون و هم پیمان آن كه به غرب پناهنده می شدند،يا به صورت‌های به خدمت CIA و MI6 در می آمدند،(که به دلیل رفاه و زندگی بهتر در غرب نسبت به شوروی و پیشرفته تر بودن جامعه برای زندگی،موارد این دسته پناهندگی ها هم زياد بود)،اطلاعات زيادی از آژانس های اطلاعاتی كشورهای خود در اختيار كشورهای غربی می گذاشتند. بدين ترتيب منبع های اطلاعاتی آنها از آژانس های اطلاعاتی شوروی غنی تر و كامل‌ تر میشد.اين امكان،به جز آمريكا و انگليس و احتمالا يكی دو كشور ديگر،برای هيچ‌ يک از كشورهای ديگر وجود نداشت.

3-آژانس های اطلاعاتی غرب از پيشرفته‌ ترين و كامل‌ ترين وسايل فنی و علمی برخوردار بودند و همه روزه هم بر دانش و دارایی تكنولوژی و امكانات خود می افزودند.

4-آژانس های اطلاعاتی غرب،ماموران و كارشناسان زیادی از قوم ها و مليت‌ های مختلف با آشنايی به زبان‌های گوناگون در اختيار داشتند كه در هر مناسبتی،می توانستند از وجود آنها استفاده كنند و از آن طريق به سند ها و مدرک ها و نوشتار ها به هر زبانی دسترسی پيدا كنند.



مرکز فرماندهی MI6 در ناحیه ای از لندن،به نام "Vauxhall Cross"،در یک ساختمان بیست طبقه قرار دارد و توسط "Sir John Sawers" اداره و ریاست می شود.Sir John Sawers سفیر سابق سازمان ملل و مشاور تونی بلر بوده است.این رییس MI6 با عنوان C شناخته می شود که برگرفته از اولین رییس خود "George Mansfield Smith-Cumming" است.
در این آژانس،افسران و کارشناسان با منابع خود در سراسر جهان ارتباط گسترده ای دارند.

بدلیل حساسیت ذاتی کارهای مربوطه به این آژانس،M16 از همان ابتدا در هاله ای از ابهام وجود داشته و تنها به لطف برخی خیال پردازی ها، خصوصا با وجود کاراکتر سینمایی معروف جیمز باند،اطلاعات اندکی راجع به این آژانس اطلاعاتی در دست است.البته درسال 2009،وزیر امور خارجه برای مشخص کردن صد سالگی این آژانس،اجازه انتشار کتابی را در زمینه جزییات MI6 تا سال 1949 داد.شروع کار این آژانس با نام MI6، بعنوان بخش خارجی در دفتر خدمات محرمانه دولت بود که توسط اولین رییس خویش،George Mansfield Smith-Cumming، هدایت می شد و وظیفه آن ایجاد شبکه ارتباطی پشت خطوط آلمان در بلژیک بود.
اگرچه این شبکه ها توسط نازی که بیشتر اروپا را در جنگ جهانی دوم اشغال کرده بودند تخریب شد،اما این آژانس در جمع آوری اطلاعات از جنبش های مقاومت در سرتاسر قاره بسیار کارآمد بود.همانگونه که گفته شد،MI6 بر کار کدشکن ها درمحله "BLetchley Park" انگلیس نظارت می کرد و در همین جا بود که ماشین رمزگزاری و رمزگشایی "انیگما" شکسته شد.در طی جنگ سرد نیز این آژانس خود را برای گرفتن اطلاعات محرمانه ازشوروی برای خود و هم پیمانانش آماده کرد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
وزارت اطلاعات(واجا)



وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اختصار "واجا"،نام یکی از وزارتخانه‌های دولت ایران است که به مسائل امنیتی می‌پردازد و وظیفه جمع‌آوری اطلاعات،حفاظت اطلاعات و فعالیت‌های ضداطلاعاتی در داخل و خارج از ایران را بر عهده دارد.این وزارت خانه در 27 مرداد 1363 با استفاده از بازماندگان ساواک که اعدام و یا از کشور خارج نشدند تشکیل شد و در هر 31 استان دارای اداره کل است.

هیچ آمار رسمی در مورد تعداد کارمندان،افسران اطلاعاتی و پرسنل شاغل در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.با این حال،وزارت دفاع آمریکا،در ژانویه 2013 میلادی،با انتشار یک گزارش 64 صفحه‌ای درباره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران،نوشته است که این وزارت‌خانه دارای حدود 30 هزار عضو است.

ماموران این وزارتخانه در ادبیات رسانه‌ای ایران با لقب "سربازان گمنام امام زمان" شناخته می شوند.

اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران،محمدی ری‌شهری بود.او را که به‌عنوان بنیانگذار وزارت اطلاعات به همراه سعید حجاریان می‌دانند بعدها جای خود را در زمان دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی به علی فلاحیان داد.این دوران یعنی وزارت فلاحیان را اوج میزان و گستردگی فعالیت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور می‌دانند.فلاحیان خود این دوره را با صدها ماموریت غیرممکن و موفق اطلاعاتی یاد می‌کند.

پس از هشت سال در زمان دولت محمد خاتمی،قربانعلی دری نجف‌آبادی جای فلاحیان را گرفت.دری نجف آبادی در کتاب خاطرات شخصی خود از پذیرفتن این سمت تلویحاً ابراز پشیمانی می‌کند.در زمان وزارت او بود که ماجرای معروف قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق افتادو او را مجبور به استعفا کرد.

با رفتن دری نجف‌آبادی،علی یونسی رییس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح،پست مهم وزارت اطلاعات را به عهده گرفت.دوران او شاهد تغییر نگرش وزارت اطلاعات به مقوله امنیت بود.او در اولین اقدام،به فرمان خاتمی و تحت فشارهای سعید حجاریان فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات را تعطیل نمود.

یونسی در این باره می‌گوید:

"وقتی وزیر اطلاعات شدم آقای هاشمی دو بار با من بحث کردند و گفتند "شیوه های که شما در وزارت اطلاعات در پیش گرفته اید این وزارتخانه را به شهرداری و تشکیلات بی خاصیت تبدیل کرده‌است که هیچ کس نمیترسد" و من هم به ایشان یادآور شدم در همه جای دنیا به این روش میگویند سرویس اطلاعاتی و ما هم باید به دنبال این موضوع برویم که وزارت اطلاعات در خدمت مردم باشد.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد،غلامحسین محسنی اژه‌ای که خود قبلاً سالها قاضی ویژه وزارت اطلاعات بوده به این سمت منصوب گردید.وی در نطق دفاعیه خود در مجلس هفتم جهت کسب اعتماد مجلس،ظاهراً نارضایتی خود را از عهده دار شدن این پست اعلام نمود و مصطفی پورمحمدی را گزینه مناسب‌تری از خود برای وزارت اطلاعات دانست.هم‌اکنون حیدر مصلحی به عنوان ششمین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت است.

بسیاری از وزرا و مقامات ارشد وزارت اطلاعات از جمله محمد محمدی ری شهری،علی فلاحیان،علی یونسی،مصطفی پورمحمدی، غلامحسین محسنی اژه‌ای،روح‌الله حسینیان از مدرسه حقانی فارغ التحصیل شده‌اند.همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دارای دانشکده‌ای تخصصی به نام "دانشکده امام باقر" است.

وزارت اطلاعات دارای 16 بخش:
1-امنیت
2-ضدجاسوسی
3-خارجی
4-حفاظت
5-بهداری
6-سیاسی
7-بررسی ها و امور استراتژیک
8-آموزشی
9-پژوهشی
10-آرشیو و اسناد
11-نیروی انسانی
12-اداری –مالی
13-پارلمانی
14-اقتصادی
15-فرهنگی
16- فناوری
است


وزارت اطلاعات دارای معاونت های:

-ادارات کل وزارت و اطلاعات
1-معاونت امنیت
2-اداره کل امنیت
3-اداره کل عملیات
4-اداره کل حراست

-معاونت ضدجاسوسی
1-اداره کل ضد جاسوسی

-معاونت خارجی
1-اداره کل اروپا
2-آفریقا
3-آمریکا
4-اسراییل
5-آمریکا(قاره)
6-خاورمیانه
7-اسراییل و فلسطین
8-آسیا و اقیانوسیه
9-التقاط

-معاونت حافظت اطلاعات احمد احمدی
1-اداره کل حفاظت
2-اداره کل پیگیری و شکایت

-معاونت سیاسی
1-اداره کل سیاسی
2-معاونت اقتصادی
3-اداره کل اقتصادی
4-اداره کل مبارزه با فساد اقتصادی

-بررسی ها
1-اداره کل بررسی ها

-معاونت فرهنگی-اجتماعی
1-اداره کل فرهنگی
2-اداره کل اجتماعی

-معاونت نیروی انسانی
1-اداره کل نیروی انسانی
2-اداره کل خدمات رفاهی

-معاونت اداری –مالی
1-اداره کل ملی
2-اداره کل امور اداری

-معاونت فناوری
1-اداره کل فناوری‌های‌نو
2-اداره کل فناوری های جاسوسی

-معاونت اموزشی
1-اداره کل آموزشی

معاونت پژوهشی
1-اداره کل پژوهشی

-معاونت حقوقی-پارلمانی
1-اداره کل پارلمانی
2-اداره کل حقوقی

-معاونت آرشیو و اسناد
1-اداره کل آرشیو و اسناد.

است.

سایر اداره های کل عبارتند از:
1-حوزه مشاوران
2-حوزه وزارت
3-بولتن ها


از پیروزی های بسیار مهم اطلاعاتی وزارت اطلاعات که به دل مردم ایران خوش نشست میتوان به شناسایی و نابودی کامل "جنبش خلق عرب" در استان خوزستان اشاره کرد که با بمب گذاری و کشتار شهروندان عادی و بیگناه،سعی در ایجاد وحشت در بین مرد غیر عرب استان خوزستان به ویژه شهر اهواز برای ترک این استان داشتند و خواستار جدایی خوزستان بودند که با اقدام سریع و بسیار دقیق وزارت اطلاعات دستگیر و اعدام شدند.عربها در حالی این بمب گذاری ها و کشتار شهروندان اهوازی را انجام میدادند و خواهان جدایی بودند که فقط 33.6 درصد از جمعیت خوزستان را تشکیل میدهند و بیشترین جمعیت مربوط به فارس ها به ویژه بختیاری هاست.البته ناگفته نماند که تعدادی از این بمب ها به ویژه یک بمب در زیر یکی از پل های اهواز که بروی رود کارون گذاشتند خنثی گردیدن که از کشته شدن بیشتر شهروندان جلوگیری کرد.همچنین شایعه هایی مبنی بر بمب گذاری تروریست های عرب در کتاب فروشی رشد اهواز در خیابان حافظ و بمب گذاری در زبانکده آکسفورد اهواز در خیابان نادری و خنثی کردن بمب ها وجود داشت که نه تایید و نه تکذیب شدند.(در هر 2 این مکان کودکان رفت و آمد داشتند).

همچنین شایعه هایی مبنی بر فرار تعدادی از جاسوسان کا.گ.ب بعد از فروپاشی شوروی به ایران و استفاده وزارت اطلاعات از آنها نیز وجود دارد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
موساد

"جایی که تدبیر نباشد،مردم دوام نخواهند آورد.اما جایی که با تدبیران باشند،مردم در امان اند."
از کتاب گفته های سلیمان پیامبر(امثال سلیمان) و شعار موساد.

موساد مخوف ترین و قوی ترین آژانس اطلاعاتی جهان پس از سیا،آژانسی که از آغاز تشکیل خود تاکنون هزاران نفر را چه به طور مستقیم و چه به شکل غیر مستقیم حذف و از صحنه روزگار محو کرده است و از دقیق ترین آژانس های اطلاعاتی به شمار می رود و تا از موفقیت نتیجه عملیات مطمئن نباشد و یا به موفقیت عملیات درصد بالایی را ندهد وارد عمل نمی شود.

آژانس اطلاعات و وظایف ویژه(موساد)،نام آژانس اطلاعاتی خارجی اسراییل است که جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی فعالیت‌های تروریستی از اقدامات این سازمان مخفی‌است.

این آژانس در فعالیت های خود جنبه مخفیانه کار کردن را رعایت می‌نماید.در رابطه با زمینه‌های مختلفی که توسط این سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد،می‌توان از روابط مخفیانه‌ای که کمک زیادی به بستن پیمان های صلح بین اسراییل و کشورهای مصر و اردن داشته‌است،قضیه اسرا و مفقودین،تکنولوژی،پژوهش و تحقیق نام برد.

بلافاصله پس از به وجود آمدن کشور اسراییل،داوید بن گوریون نخستین نخست وزیر وقت اسراییل،نظر خود را در رابطه با برپایی چهارچوب‌هایی کشوری برای نهادهای اطلاعاتی،که در زمان پیش از به وجود آمدن اسراییل فعال بودند،ابراز داشت.

در 7 جون 1948 داوید بن گوریون،نخست وزیر وقت اسراییل،دو نفر را به ملاقات با خود فراخواند:
رئوبن شیلواخ(که یکی از افراد بخش سیاسی بود) و ایسر بئری که عملا مدیریت "شای" را بعهده داشت.

نتیجه اولیه این ملاقات تعیین حیطه نهادهای اطلاعاتی کشور نو پای اسراییل بود.در نهایت به وسیله هاگانا یک سازمان سری ویژه تشکیل شد که دفتر اطلاعات موسوم به شای نام گرفت.در سال 1937 نیز هاگانا سازمان "موساد لیالیفی بیت"(به معنی دفتر مهاجرت) را تشکیل داد.

سراجام داوید بن گوریون،در آن فرمان برپایی موساد را چنین صادر نموده‌است:

"محرمانه"

22 کیسلو سال 5710
13 دسامبر 1949

مخاطب: وزارت خارجه از: نخست وزیری

بر اساس دستور های من،آژانسی به منظور تمرکز و هماهنگی فعالیت های آژانس های اطلاعاتی اسراییل(بخش اطلاعات ارتش،بخش سیاسی وزارت خارجه،سرویس اطلاعات کل و غیره) برپا می‌گردد. وظیفه سازماندهی موساد را بر عهده رئوبن شیلوخ،مشاور امور ویژه در وزارت خارجه گذاشته و وی را به ریاست این آژانس منصوب می‌نمایم. روبن شیلوخ تحت فرمان من بوده،طبق دستور های من فعالیت نموده و گزارش کار خود را بصورت دائم به من ارائه خواهد داد،اما از نظر اداری، مقر اداره‌اش در چهارچوب وزارت خارجه خواهد بود.به ر.شیلوخ و مدیریت وزارت خارجه دستور داده‌ام که بدین منظور برای سالهای 1951 – 1950 چهارچوبی برای استخدام و اشتغال افراد و بودجه‌ای در حدود 20000 لیر اسراییل پیشنهاد نمایند،تا مبلغ 5000 لیر اسراییل از آن بودجه صرفا با تایید قبلی من،صرف عملیات ویژه گردد.

از شما درخواست می‌شود که این بودجه را به بودجه وزارت خارجه برای سالهای 1951 – 1950، اضافه نمایید.

امضا: د. بن گوریون

این آژانس در دسامبر 1949 تشکیل و در 1 آوریل سال 1951 رسما اعلام موجودیت کرد و داوید بن گوریون هدف آن را اینگونه اعلام کرد:
"برای کشور ما که از ابتدای تاسیس تحت فشار دشمنانش قرار داشته‌است،اطلاعات به عنوان خط مقدم دفاع ضروری‌ است و ما باید به خوبی بیاموزیم و بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد."

دولت اسراییل ماموریت گردآوری اطلاعات،تجزیه و تحلیل اطلاعات وانجام عملیات مخفیانه ویژه در خارج از خاک اسراییل را به عهده موساد گذاشته است.گفتنی‌است که دفتر اصلی موساد در تل آویو است.این سازمان در برآوردهای اخیر دارای 1200 نفر کارمند دفتری می‌باشد.

در طی سالیان گذشته،موساد حریم وظایف خود را گسترش داده‌است. وظایف محوری موساد در زمینه‌های زیر اعلام شده‌است:

گرد آوری مخفیانه اطلاعات در خارج از خاک کشور اسراییل.

خنثی سازی عملیات علیه اهداف اسراییلی و یهودی درخارج از خاک اسراییل.

توسعه روابط مخفیانه ویژه،سیاسی و غیره در خارج از خاک اسراییل و حفظ این روابط.

آوردن مهاجران یهودی به کشور اسراییل از جاهایی که امکان مهاجرت یهودیان از آنجا به اسراییل،توسط سازمانهای مهاجرتی معمولی اسراییل وجود ندارد.

بدست آوردن اطلاعات استراتژیکی،سیاسی و عملی.

انجام عملیات ویژه در خارج از خاک اسراییل.


موساد دستورات خود را از رییس جمهور و نخست وزیر اسراییل دریافت می‌نماید و هدف فعالیتهای آن،پاسخ گویی به نیازهای متغیر اطلاعاتی و عملیاتی بوده‌است.

هویت مدیران ارشد بخش‌ های داخلی موساد معمولا جزو اسرار حکومتی تلقی می‌شود.اما هویت روسای موساد همواره اعلام می‌شود.در مارچ سال 1996 دانی یاقوم به جای رییس قبلی این موسسه شبتای شاویت که در 1996 استعفاء داده بود،مدیر موساد شد.

از ژانویه 2011 میلادی،ریاست موساد به عهده تأمیر پاردو سپرده شدهاست.

موساد دارای 8 بخش اصلی‌است.جزییات سازمان های داخلی،کارمندان،مراکز فعالیت و رؤسای آن‌ها همگی جزو اسرار محرمانه کشور اسراییل است.

6 بخش از 8 بخش موساد:

بخش جمع آوری اطلاعات:بزرگ‌ترین بخش موساد است و مسئولیت عملیات اطلاعاتی را برعهده دارد.

بخش همکاری و اقدام سیاسی(وادات):فعالیت‌های سیاسی و همکاری با آژانس های اطلاعاتی خارجی کشورهای همپیمان اسراییل را انجام می‌دهد.
اعضای کمیته وادات عبارت‌اند از:
مدیر سازمان اطلاعات نظامی موسوم به آمان
مدیر سازمان اطلاعات داخلی شین بت
مدیر سازمان امنیت عمومی شاباک(وظیفه های امنیت داخلی و ملی اسراییل بر عهده سازمان های دودیوان و شاباک است.)
مدیر مرکز مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه(این مرکز در زمینه اطلاعاتی و جاسوسی سیاسی یا دیپلماتیک تخصص دارد)
مدیر بخش عملیات ویژه پلیس موسوم به ماتام
مشاوران خصوصی نخست وزیر در امور سیاسی،نظامی،امنیتی و مبارزه با تروریسم

بخش عملیات ویژه (متساوا):ترورهای بسیار حساس کسانی که دشمنان کیان اسراییل تلقی می‌شوند و اقدامات شبه نظامی دقیق و پروژه‌های ربودن افراد خاص بر عهدهٔ آن است.

بخش تبلیغات و ضد تبلیغات:مسئول اجرای جنگ روانی،تبلیغات و عملیات فریب می‌باشد.

بخش تحقیقات:مسئول تولید اطلاعات نظیر گزارش‌های روزانه،خلاصه وضعیت‌های هفتگی و گزارش‌های ماهانه.

بخش تکنولوژی:مسئول توسعه فناوری‌های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیاتهای گسترده موساد است.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
CIA


"و شما باید حقیقت را بدانید و حقیقت بایستی شما را آزاد کند"
شعار CIA.

همه کارشناس امنیتی در دنیا CIA را قدرت اول و برتر اطلاعاتی جهان میداند.علت اصلی نیز وجود تکنولوژی و در اختیار بودنش توسط آمریکاییهاست.


تاریخچه و چگونگی آغاز به کار:

سازمان پلیسی آمریکا شناخته شده با نام FBI،که کوتاه شدهFederal Bureau of Investigation و به معنی دفتر تحقیقات فدرال است،اولین سازمان امنیتی بود که در سال 1908 در زمان ریاست جمهوری تئودور رزولت تشکیل شد،در کنار وظایف پلیسی،ماموریت های ضد جاسوسی نیز بر عهده FBI بود.بنابراین سازمان اطلاعاتی خارجی تا جنگ جهانی دوم در آمریکا وجود نداشت.

در سال 1941 نیروهای ژاپنی در بندر مروارید(Pearl horbor) به پایگاه آمریکایی ها حمله برده و آنها را غافلگیر کردند.در آن جا ضعف آمریکایی ها در اطلاعات به روشنی مشهود شد زیرا تا آن زمان هیچ سازمان اطلاعاتی منسجمی در آمریکا نبود.

فرانکلین دلانو رزولت در سال 1943 در تنگاتنگ نبرد گفت:حمله ژاپنی ها به بندر مروارید(Pearl horbor) و خسارات به بار آمده یک حادثه ناگهانی و باور نکردنی بود که به دلیل فقدان تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی پیش آمد.

پس از رخداد های گفته شده به دستور رزولت رییس جمهور وقت،اولین تشکیلات اطلاعاتی آمریکا با ماموريت امنیتی بیرون مرزی به نام "OSS" که کوتاه شده The Office Strategic Service و به معنی "اداره خدمات استراتژیکی" است،تاسیس شد.این سازمان درست در زمانی راه اندازی گردید که تشنگی به یک سرویس اطلاعاتی دولت آمریکا را فراگرفته بود و برای جوابگویی،هزینه چشمگیری در اختیار این تشکیلات گذاشتند.

اداره خدمات استراتژیکی(OSS) در چند سال عمر کوتاه خود موفقیت های بسیار بزرگی کسب کرد و توانست در تشکیلات دولتی و اطلاعاتی روسیه و آلمان نفوذ کند.با وجود تمامی دستاوردها،اداره خدمات استراتژیکی(OSS) تنها دو سال پس از راه اندازی در پایان جنگ به دستور ترومن رییس جمهور وقت آمریکا منحل شد.
دلیل انحلال این بود که ماموریت OSS جمع آوری اطلاعات استراتژیکی و نظامی است پس در دوران صلح نمی تواند مفید باشد.ولی دلیل اصلی فشار FBI برای انحلال آن بود.

در سال 1946،هری ترومن،رییس جمهور وقت،خوب می دانست که منشا بسیاری از خسارت ها و آسیب هایی که آمریکا در جنگ جهانی دوم متحمل شده از فقدان سازمان اطلاعاتی در تشکیلات دولتی است و کشورش شدیداً به چنین سازمانی احتیاج دارد.او در 1946 کمیسونی را به ریاست خودش و با حضور جیمز بیکر وزیر خارجه،رابرت پاترسون وزیر دفاع و جیمز فورستال وزیر دریاداری تشکیل داد،این کمسیون موسوم به اداره اطلاعات ملی،زمینه های تاسیس یک سازمان اطلاعاتی را بررسی کرد و سرانجام سازمانی به نام"CIG" که کوتاه شده "Central Intelligence Group" و به معنی "گروه اطلاعاتی مرکزی" است،با مدیریت دریادار سایرس راه اندازی شد.ریاست این گروه در حقیقت زیر نظر هیئت چند نفره اداره امنیت ملی بود و دریادار سایرس از خودش هیچ اختیاری نداشت و همین امر موجب شد تا گروه اطلاعاتی مرکزی(CIG) در دوران تصدی ژنرال واندنبرگ هم پیشرفتی نکند.

سال 1947 و در زمان ریاست ژنرال هیلن کوتر بر گروه،تشکیلات تغییرات زیادی را در سازمان خود به وجود آورد و بسیاری از شعبه ها و بخش ها با هم ادغام و یا منحل گردیدند و سازمان جدید به نام "CIA" که کوتاه شده "Central Intellgence Agency" و به معنی "آژانس اطلاعاتی مرکزی" است،کار خود را آغاز نمود و رسما به عنوان آژانس اطلاعاتی آمریکا به صورت مستقل و متمرکز،مسئولیت فعالیت امور مربوط به جاسوسی و ضد جاسوسی آمریکا در "خارج" از مرزهای این کشور را بر عهده گرفته و وظیفه ضد جاسوسی در "داخل" کشور را به FBI واگذار کرد.

یکی از افرادی که در سازماندهی و تشکیل CIA نقش اساسی داشت آلن دالس بود که خودش در سال های 1954 تا 1966 به مدت 9 سال مدیریت آژانس را بر عهده گرفت.او تا قبل از ریاستش،معاون CIA بود و برنامه های جامعی را برای پیشبرد اهداف بزرگ آژانس پیشنهاد داد و بسیاری از آنها را اجرا کرد.بودجه زیاد،استقلال آژانس و حفاظت از اخبار طبقه بندی شده از طرح های او به شمار می رفت.
از دید کارشناسان اطلاعاتی در زمان ریاست جمهوری آیزنهاور و مدیریت دالس بر CIA،آژانس اطلاعاتی آمریکا در اوج دوران طلایی خود قرار داشت و پیشرفت های عمده ای در سایه مدیریت دالس و حمایت های آیزنهاور پدید آمد.

نبود سازمان قوی دیگری به عنوان رقیب در دنیا،CIA را دارای قدرتی بی حد و مرز کرد.

CIA در تمامی امور سیاسی،نظامی،اقتصادی،علمی و ... دخالت کرده و هیچ چیزی نمی تواند در انجام مأموریت ها مانع راه آن شود.
جاسوسی در سراسر دنیا و تغییر توازن ها بسته به میل آمریکا باعث گردیده تا به CIA لقب حکومت نامریی دهند.

در زمان ریاست جمهوری "جان.اف کندی" در سال 1961،توسط وزیر جنگ او یعنی "رابرت مک نامارا"،یک آژانس اطلاعاتی برای ارتش آمریکا با نام "DIA" که کوتاه شده "Defense Intelligence Agency"و به معنی "آژانس اطلاعات دفاعی" است،تشکیل می گردد.این آژانس با اهداف اطلاعات نظامی تأسیس می شود که هدف اصلی از تشکیل این آژانس،ایجاد رقیبی برای CIA و در حقیقت نظارت بر کار آن به طور پنهان و به کارگیری جاسوسان کارآزموده و مجرب در رشته های اطلاعات نظامی است.
ولی امروزه این آژانس در زمینه جمع آوری اطلاعات و آگاهی یافتن درباره دشمن و تاکتیک ها و عملیات هایشان،تهیه نقشه حمله ها و عملیات ها و تعیین استراتژی ها و دیگر کارهای اطلاعاتی نظامی فعالیت میکند.این آژانس هم اکنون بیش از 5000 مأمور ارشد دارد که زیر نظر وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش آمریکا فعالیت می نمایند.

پس از کندی CIA دوباره روند صعودی خود را طی کرد و همچون گذشته دامنه ی فعالیت های خود را افزایش داد.خطر فعالیت کمونیست های شوروی در جذب همپیمانان خود و حفظ بقای آمریکا به شکل ابرقدرت در جهان همواره موجب می شد تا دولتمردان آمریکایی به CIA به عنوان اهرم قدرت و اسلحه ای برتر نگاه کنند.

پایان بخش تاریخچه.


آشنایی با CIA:

CIA آژانس اصلی اطلاعاتی،ضد اطلاعاتی،جاسوسی،ضد جاسوسی،امنیتی غیر نظامی آمریکاست و به نوعی جانشین OSS در جنگ جهانی دوم می باشد که به عنوان شاخه ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می کرد.این سازمان از بدو تشکیل خود در 18 سپتامبر 1947 فقط به شخص رییس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیتهای اصلی و بودجه سالیانه آن هیچ گاه منتشر نخواهد شد و در خفایی همیشگی صورت می پذیرند.

بیش از نیمی از پرسنل CIA در خارج از کشور و بقیه در سازمان خدمت می کنند آمار دقیق کارمندان CIA مشخص نیست ولی به طور تقریبی می توان آن را حدود 20000 نفر برآورد کرد.(به گفته ویکی پدیا انگلیسی و بریتانیکا انگلیسی)

نیروهای غیررسمی و مزدوران نیز تا 250 هزار نفر برآورد می شود که باید هروز صبح گزارش کلی روزانه شان روی میز کار رییس جمهور آمریکا باشد.

تشکیلات CIA:

CIA در بدو تا سیس از یک ستاد مرکزی جاسوسی که به چهار بخش زیر تقسیم شده،تشکیل گردید که هر بخش توسط یک مدیر اداره می شد:

1-بخش علوم و فناوری

2-بخش اطلاعات

3-بخش نقشه ها و طرح ها

4-بخش پشتیبانی

بخش علوم و فناوری،آخرین اطلاعات و تصاویری که توسط هواپیماهای جاسوسی و ماهواره های تجسسی گرفته می شود را تجزیه و تحلیل نموده و اخبار و اطلاعات آن را جهت بهره برداری منتشر می نمود .

بخش اطلاعات،کلیه اخبار و اطلاعات نظامی،سیاسی،اقتصادی،علمی،
صنعتی،فنی،اجتماعی و ... که از منابع گوناگون به این بخش می رسد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و برآوردها را تهیه می نمود. این بخش هم اکنون نیز یکی از بخش های عمده CIA می باشد و کارمندان رسمی و نیمه وقت در حرفه های مختلف علوم مانند فیزیکدان،ریاضی دان،شیمیدان،جغرافیدان،زبانشناس،معدن شناس، مهندس برق و الکترونیک،کامپیوتر،روانشناس،پزشک،کشاورز، کارشناس آب و جنگل و ... را به کار گرفته است .

بخش نقشه ها و طرح ها،در این بخش اطلاعات تهیه شده به نقشه ها و طرح های عملیاتی تبدیل می شود.در حقیقت بخش مهم آژانس اطلاعاتی CIA همین بخش بوده که طرح های عملیاتی را تهیه می نماید.

بخش پشتیبانی،این بخش مسئولیت پشتیبانی،تدارکات و ارتباطات کلیه بخش های CIA را در خارج از کشور عهده دار بود.

CIA در حال حاظر دارای چهار معاونت می باشد که عبارتند از :

1-معاونت اطلاعات

این معاونت جمع آوری اطلاعات را عهده دار بوده و سپس بررسی، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی را نیز انجام می دهد.این معاونت از اداره های زیر تشکیل شده است:

اداره اطلاعات جاری،اداره برآوردهای مالی،اداره اطلاعات بنیانی،اداره اطلاعات علمی،اداره تحقیقات و گزارش ها،اداره ارجاع مرکزی،اداره دریافت اخبار خارجی و مرکز تفسیر عکس.

2-معاونت طرح ها

این معاونت امور مربوط به خدمات پنهانی را بر عهده داشته و ایستگاه های اطلاعاتی سیا در خارج از کشور توسط این معاونت اداره
می شود.این معاونت دو بخش را در زیر مجموعه خود دارد :

بخش عملیات:که مربوط به فعالیت های سری این معاونت می باشد .

بخش کارمندان عالی رتبه:که مسئول بررسی و هماهنگی تام فعالیت های عملیاتی بوده و خود به سه گروه تقسیم می گردد:

گروه اول:کارمندان اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات خارجی

گروه دوم:کارمندان جنگ های روانی و عملیات شبه نظامی که کار عملیات روانی و شبه روانی را انجام می دهند .

گروه سوم:کارمندان ضد جاسوسی که دارای وظیفه های حفاظت از عملیات و جمع آوری اطلاعات برای ردیابی جاسوسی خارجیان را بر عهده دارد .

معاونت طرح ها دارای چند بخش منطقه ای هم می باشد که وظیفه های دو بخش عملیات و کارمندان از نظر حوزه جغرافیایی تقسیم کار شده است و عبارتند از:

بخش اروپای غربی،اروپای شرقی،خاور نزدیک،خاور میانه،خاور دور و نیمکره غربی و آفریقا

3-معاونت عملیات

این معاونت در سال 1952 با نام پوششی اداره هماهنگی سیاسی با اختصار OPC خوانده می شد،مهمترین سازمان در درون سیا به شمار می رود.عملیات شبه نظامی،سیاسی،تبلیغاتی و در واقع عملیات مداخله گرایانه توسط این معاونت انجام می شود.در زیر مجموعه معاونت عملیات اداره کل عملیاتی موسوم به C.O.P.S قرار داشته که درواقع مسئولیت اجرایی عملیات OPC را بر عهده دارد.روزنامه نگاران آمریکایی این واحد را به نام بخش عملیات سیاه(یا همان Black ops) می نامند.

این معاونت از سه بخش مستقل زیر تشکیل شده است:

1-سرویس جمع آوری اطلاعات خارجی
2-سرویس عملیات جاسوسی و ضد اطلاعاتی
3-سرویس مداخلات مخفی درکشورهای خارجی

دو سرویس اول رسما به تصویب کنگره آمریکا رسیده ولی سرویس سوم به علت نوع فعالیت و مغایرت داشتن با قانون اساسی آن کشور وقوانین بین المللی به صورت مخفی تشکیل و به فعالیت خود در کشورهای خارجی به صورت مخفیانه و غیررسمی ادامه می دهد.مراکز این سرویس ها در کشورهای خارجی تحت عنوان مراکز عملیاتی(همان ایستگاه های اطلاعاتی)می باشند .

4-معاونت پشتیبانی :

این معاونت وظیفه پشتیبانی از کلیه معاونت های دیگر را داشته و از شش اداره تشکیل شده است که عبارتند از:اداره ارتباطات،آموزش، حفاظت،پشتیبانی،مالی و کارگزینی.


مکان و ساختمان CIA:

ساختمان ستاد مرکزی CIA که با نام مرکز اطالاعاتی جورج بوش(به افتخار جرج بوش به نام نامگذاری گردید،البته این ساختمان با نام لنگلی نیز شناخته میشود) در مزرعه های سرسبز لنگلی به فاصله 15 کیلومتری واشنگتن دی.سی(پایتخت آمریکا) در ایالت ویرجینیا قرار دارد و درزمینی به مساحت 125 هزار متر مربع بنا گردیده است و اطراف آن درختان بسیار زیادی وجود دارد.
ساختمان اداره های مرکزی به شکل H و در 8 طبقه بالای زمین و تعداد نامعلومی در زیر زمین بنا شده است.

این محیط از داخل و خارج با هزاران دوربین کنترل شده و در آن پیشرفته ترین سیستم های هشدار دهنده،اعلام خطر و امنیتی گوناگون را به کار گرفته اند.

کلیه افراد برای ورود به ساختمان توسط سیستم ویژه ای که چهره فرد را به روی صفحه LED نمایش داده شناسایی می شوند.البته هویت افراد در فاصله بسیار دورتر و در ایست و بازرسی اولیه هم به وسیله کارت شناسایی و ... ورودشان تایید می گردد.در کنار ساختمان مرکزی یک پارکینگ روباز آسفالته با ظرفیت بیش از 3000 خودرو برای پرسنل وجود دارد.چندین کیلومتر پیرامون ساختمان نگهبان های مسلح به پیشرفته ترین و آخرین سلاح های روز دنیا به صورت شبانه روزی به حفاظت و حراست از این مکان حساس می پردازند و نفوذ بدون هماهنگی و غیر قانونی را غیر ممکن ساخته اند.

ساختمان CIA در نزدیکی کاخ سفید و پنتاگون همانند گوشه های یک مثلث مرتبط با هم قرار گرفته اند که با جاده ای ویژه می توان به سرعت و در حدود 20 دقیقه به کاخ سفید و پنتاگون رسید.

هزینه ساخت این مجتمع بسیار بزرگ مبلغی حدود 50 میلیون دلار بوده است.

لازم به ذکر می باشد که در آمریکا علاوه بر 3 سازمان عمده اطلاعاتی گفته شده و NSA(سازمان امنیت ملی آمریکا که به زودی نوشتاری درباره اش پیشکش شما میشود)،بیش از ده سازمان اطلاعاتی ثبت شده دیگر نیز وجود دارد.بعضی از کارشناسان معتقدند که جامعه اطلاعاتی آمریکا حداقل 15 عضو سازمانی ثبت شده دارد.

درحالی که تعداد سازمان های اطلاعاتی ثبت نشده که به اصطلاح "وجود ندارند" کاملا نامعلوم است.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
NSA



NSA که کوتاه شده "National Security Agency" و به معنی "آژانس امنیت ملی" میباشد،یک آژانس دولتی آمریکا است که به گونه ای زیر نظر وزارت دفاع آمریکا اداره می‌شود.این آژانس در 4 نوامبر سال 1952 تاسیس شد.

وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای مشکوک و کشف رمز در آمریکا،شنود دایم ارتباطات از راه دور مشکوک در سراسر جهان(موبایل،فکس،ای.میل و ارتباطات انفورماتیک و...) و همچنین دریافت و تحلیل تصویر های ماهواره‌ای میباشد.
این کار مستلزم مقدار زیادی رمزشناسی(cryptanalysis) می‌باشد.همچنین این آژانس وظیفه حفاظت از مکالمه های دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل آژانس های مشابه کشور های دیگر بر عهده دارد که این کار نیز مستلزم مقادیر زیادی رمز نویسی(cryptography) می‌باشد.

این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی آمریکا است و محرمانه‌ترین آژانس امنیتی در جهان به شمار می‌آید.البته کار این آژانس محدود به امنیت ارتباطاتی است و جاسوسی انسانی را شامل نمی‌شود.همچنین طبق قانون،فعالیت‌های امنیتی-اطلاعاتی این آژانس محدود به روابط خارجی است اما در برخی مواقع نظارت های داخل مرزی را هم شامل می‌شود.

مقر اصلی آژانس امنیت ملی در فورت مید در ایالت مریلند(نزدیک واشنگتن) و در 24 کیلومتری جنوب غربی بالتیمور قرار دارد.در این مکان تعداد نامعلومی ریاضی‌دان،متخصص کامپیوتر،تحلیلگر،زبان‌شناس و تعداد بسیار زیادی متخصص در دیگر زمینه ها به صورت کاملا محرمانه فعالیت می‌کنند.علاوه بر مریلند این آژانس،مقر های دیگری نیز در تگزاس و جورجیا دارد.به علت رعایت شدید اصول پنهان‌کاری در رابطه با این آژانس اطلاعات چندانی از مقر های دیگر آن در دسترس نیست.
این آژانس صدهزار نفر را در استخدام خود دارد که این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج،به کار مشغول‌اند.بودجه سالانه این آزانس نیز سری ست.

به گفته جان پیک،کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی،آژانس امنیت ملی آمریکا به راحتی این توانایی را دارد که بتواند بیش از 95 درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان،تحت کنترل خود در بیاورد.این حجم بزرگ اطلاعات به وسیله اَبَر کامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل،مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.
مدیر این آژانس،به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت،اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد!!!!!!!!!!!!!

اطلاعات مورد تحلیل آژانس امنیت ملی آمریکا،به طور دائم از طریق تعداد نامعلومی ایستگاه شنود برای افراد مشکوک در تعداد نامعلومی از کشور جهان در سطح پنج قاره دریافت می‌شود.این ایستگاه‌ها وظیفه دارند سیگنال های فرستاده شده از سوی ماهواره‌های مخابراتی را شنود کنند.مهم‌ترین ایستگاه‌های شنود خارجی در کشورهای انگلستان،نیوزیلند،استرالیا و آلمان مستقر هستند.

این ایستگاه‌های ره‌گیری سیگنال های ماهواره‌ای،اطلاعات را دریافت می‌کنند؛خواه از راه ره‌گیری مستقیم امواج فرستاده شده از سوی ماهواره،یا از طریق دریافت سیگنال ماهواره‌های ویژه جمع‌آوری اطلاعات در فضا.این ماهواره‌های ره‌گیری که به نام‌های "مرکوری"،"ترومپت" یا "مانتور" شناخته می‌شوند،همچنین توانا در ره‌گیری امواج رادیوالکتریک از مبدأ زمین هم هستند.
برای انجام دقیق ماموریت،برخی از این ماهواره‌ها مثل ماهواره‌های مرکوری،به آنتن‌هایی دایره ای مجهز هستند که می‌توانند امواج خیلی سبک را منعکس کنند؛امواجی که سطح‌شان می‌تواند تا سطح یک زمین فوتبال برابر باشد.این آنتن‌های بزرگ می‌توانند امواج فرستاده شده از سوی ایستگاه‌های تقویتی تلفن‌های همراه را دریافت کنند.شایع است که 9 ماهواره از این دست در اطراف زمین و در ارتفاع 36 هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارند.2 ماهواره از این نوع،بر فراز قاره اروپا قرار دارند و اطلاعات دریافتی را به ایستگاه بزرگ منویت هیل در انگلستان ارسال می‌کنند.

هر بار که شخصی مکالمه‌ای تلفنی با خارج برقرار می‌کند،ایستگاه‌های زمینیِ آژانس امنیت ملی آمریکا در صورت خواستن میتوانند مکالمه را دریافت کنند.آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه میلیون‌ها ارتباط از راه دور مشکوک(همچون تماس های رهبر ها و یا فرماندهان تروریستی) را ره‌گیری و شنود می‌کند.تمام ارتباطی که به این ترتیب در چهارگوشه جهان شنود می‌شوند،به فورت مید فرستاده شده،در آنجا فیلتر می‌شود؛تنها بخش کوچکی از اطلاعات فرستاده شده مورد استفاده بعدی قرار می‌گیرد.کامپیوترهایی مجهز به نرم‌افزارهای مخصوص،وظیفه تجزیه و تحلیل و فیلتر اولیه اطلاعات را بر عهده دارند.این کامپیوترها واژه های کلیدی و شماره تلفن‌های خاصی را در حافظه خودشان ذخیره کرده‌اند که براساس آنها فیلتر اولیه را انجام می‌دهند و تنها آن دسته از مکالمه هایی را که در آنها این واژه ها به کار رفته و به و از این شماره‌ها صورت گرفته،نگه می‌دارند.تعدادی از این شماره‌ها عبارتند از:شماره تلفنوزارت‌خانه‌ها،سفارت‌خانه‌ها،
روابط‌ عمومی سازمان‌های بین‌المللی،سازمان‌های غیر دولتی،شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه‌های حساس و مشکوک به رقابت با منافع ملی آمریکا در حوزه‌های مختلف.

اما گزینش ارتباطات هم‌چنین از طریق شناسایی صدای افراد هم صورت می‌گیرد.
میکروچیپ‌ های کامپیوترهای Cray که شناسایی صداهای آشنا را انجام می‌دهند،در فورت مید و در یک کمپانی ویژه ساخته می‌شوند.کامپیوترهای Cray متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا هماهنگ با بانک داده‌هایشان،میتوانند صداهای شخصیت‌های تحت مراقبت مثل شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک،نظامی،رییس های شرکت‌ها و حتی اعضای شناخته شده جنبش‌های تروریستی یا شورشیان و سران کارتل‌های مواد مخدر را شناسایی کنند.

بی‌شک ارتباطات افراد(مشکوک) بر روی شبکه اینترنت که توسط پنتاگون اختراع شده است نیز تحت کنترل شدید NSA قرار دارد.مغز جهان که توسط NSA در شمال واشنگتن ایجاد شده دارای بیش از 10 هکتار سوپر کامپیوتر در ساختمان های هسته ایست که در اثر بمب های هسته ای آسیبی به آن وارد نمی شود و در مقابل حمله های شیمیایی و میکروبی نیز مقاوم است.شبکه عصبی اینترنت توسط این آژانس در سرتاسر جهان کشیده شده و تمام اتفاقات از درگاه NSA مخابره می شود.تک تک ما مانند سلولی هستیم که تحت کنترل این مغز فرمان می بریم.NSA روزانه بیش از 3 میلیارد پیام پردازش می کند که این حجم پردازش دائما رو به افزایش است؛آژانس امنیت ملی آمریکا میتواند با توجه به محتوای روی شبکه،هر لحظه آنها را کنترل کند؛NSA این توانایی را دارد که تمام Email های دنیا،مکالمه ها و پیام های تلفنی و هر ارتباط از راه دور دیگری دنیا را کنترل کند.تعداد بسیار زیادی ماهواره های KH11 و KH12 در سراسر دنیا،این توانایی را دارند تمام فیبرهای نوری که در کف اقیانوس ها و دریا ها کشیده شده را کنترل کرده و اساسا وقتی شما در فضای دیجیتالی بحث می کنید،NSA هروقت که بخواهد میتواند شما را رهگیری کند.به زبان ساده تر میتوان گفت که ورود شما به دنیای دیجیتال و فضای سایبری اینترنت(و موبایل،فکس،ای.میل و ارتباطات انفورماتیک و هر ابزار ارتباطی دیگر و حتی gps) به معنی وارد شدن به مرز های NSA است و NSA این توانایی را دارد که تماما شما را در این دنیا سایبری زیر نظر بگیرد.

یک استادیوم فوتبال را در نظر بگیرید.ساعت ده شب است.آسمان کاملا تاریک و به قول ما ایرانی ها چشم چشم را نمی بیند.پروژکتور ها روشن می شود و تیم A و B رو به روی هم بازی می کنند و گروه سوم یعنی تماشاچیان بازی را مشاهده می کنند.کاری که NSA انجام می دهد این است که همه با نور پروژکتور ها و اجازه او بازی می کنند و تماشاچی ها هم از طریق این نور بازی را تماشا.اوست که ناظر کلی ست.اوست که اگر پروژکتور ها را خاموش کند تمام قواعد استادیوم به میریزد و ادامه بازی ممکن نیست.

تنها آژانس امنیت ملی آمریکا نیست که توانایی کنترل اینترنت دارد؛بلکه تقریبا تمام آژانس های اطلاعاتی آمریکا،توانایی و سرویس‌های ره‌گیری و کنترل خاص خودشان را(بر روی اینترنت و ارتباط های از راه دور) دارا هستند؛این موضوع از CIA تا حتی سرویس اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا را شامل می‌شود.

NSA در مشارکت با آژانس های مشابه در انگلستان،کانادا،استرالیا و نیوزلند که با عنوان گروه UKUSA شناخته می‌شوند،بصورت گسترده‌ای بر روی سیستمهایی به نام ECHELON(اشلون) کار می‌کنند که توانایی مانیتور کردن بخش بسیار بزرگی از ارتباطات تلفنی،فکسی و داده‌ای مشکوک جهان را دارد.این اطلاعات پس از ترجمه خودکار به زبان انگلیسی،تحت یک پردازش محتوایی دقیق قرار می گیرد.نرم افزارهای قدرتمند اشلون به فهرستی از واژه های کلیدی مجهزند که در صورت یافت شدن هر یک از آن واژه ها در متن گفتگوهای تلفنی یا فاکس و ایمیل، پرونده ویژه ای برای آن اطلاعات تشکیل می شود و با تحلیل محتوای بقیه مطالب آن پرونده،میزان اهمیت خبر ذخیره شده مشخص می شود و به آژانس اطلاعات امنیت ملی آمریکا فرستاده می‌شود تا اقدامات اطلاعاتی بعدی درباره آن صورت گیرد.

سیستم اطلاعاتی اشلون،در سال 1948 میلادی به وجود آمده است.در آن سال،پنج کشور آمریکا،انگلیس،کانادا،استرالیا و نیوزیلند تصمیم می گیرند برای مبارزه با نفوذ شوروی،پیمان اطلاعاتی "اوکوسا" (UKUSA) را به امضا برسانند.سیستم اطلاعات جهانی اشلون فرزند این پیمان محرمانه شصت ساله است.
بیشترین توجه سیستم اشلون به کشورهای اروپایی است .

بر طبق مقاله‌ای در تاریخ 16 دسامبر در روزنامه "New York Times"،بصورت فنی،تمامی اطلاعات تلفنهای مدرن،اینترنت،فکس و ارتباطات ماهواره‌ای به خاطر پیشرفت‌ های اخیر در تکنولوژی و ماهیت فضای باز(Open Air) اغلب ارتباطات رادیویی در سراسر دنیا،قابل استخراج می‌باشند.عملیات جمع آوری فرضی NSA بحران‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند که اغلب به خاطر این تصور است که NSA حریم خصوصی را نقض می‌کند.اما دستورالعمل‌ های USSID 18 به طور محکمی شنود پنهانی یا جمع آوری اطلاعات در مورد "افراد آمریکایی،سازمان‌ها،شرکت‌ها و ..." را بدون اجازه رسمی و صریح دادستان کل آمریکا(در موارد برون مرزی) و اجازه دادگاه مراقبت اتباع خارجه(در موارد داخلی) منع می‌کند و این کار برای NSA منوط به اجازه دادگاه است.دادگاه عالی آمریکا،کلیه آژانس‌های اطلاعاتی را از تحت نظارت قرار دادن شهروندان آمریکایی منع کرده‌است.تنها در شرایط بحرانی و کمی جمع آوری اطلاعات یک موجودیت آمریکایی مشکوک بدون اجازه امکان پذیر است مانند حمله های 11 سپتامبر.ولی در کل NSA اجازه ورود به حریم شخصی افراد را ندارد و فقط افراد مشکوک را زیر نظردارد.

مقاله ای در روزنامه "Baltimore Sun" در سال 1995 نشان می‌دهد که شرکت هوافضای Airbus یک قرارداد 6 میلیارد دلاری با عربستان سعودی را در سال 1994،پس از اینکه NSA گزارش داد که مدیران Airbus از مدیران سعودی رشوه گرفته‌اند،از دست داده‌است.
همه اینها در این شرایط رخ داده‌است که هدف اصلی NSA تنها بدست آوردن اطلاعات خارجی بخصوصی است که مربوط به امنیت ملی یا عملیات اطلاعاتی نظامی رایج می‌باشد.

ماموریت NSA،بر طبق دستورالعمل اجرایی 12333،جمع آوری اطلاعاتی است که شامل "فعالیت های اطلاعاتی خارجی یا ضد اطلاعاتی" می‌شود و نه "بدست آوردن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های درون مرزی اشخاص آمریکایی".
NSA گفته‌ است که برای جمع آوری اطلاعات،فعالیت‌های اطلاعاتی در داخل مرزهای آمریکا به FBI وابسته‌است و فعالیت‌های داخلی خود را فقط به سفارت خانه‌ها و ماموریت‌های ملل بیگانه محدود کرده‌است.

عده ای از کارشناسان امنیتی جهان معتقدند که NSA افکار مردم را میخواند.
یک پژوهشگر آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) که می خواهد ناشناس بماند،در مورد این سیستم هوش مصنوعی می‌گوید:"ما قاطعانه در حال ساخت این سیستم هستیم.این سیستم می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که کسی در مورد شخص دیگری چگونه فکر می‌کند"

این مسئله یعنی یک سیستم که می‌تواند به معنای دقیق کلمه بتواند همانند جادوگران ذهن را بخواند،تاکنون چیزی دور از تصور به نظر می‌رسید.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
MI5


MI5 که کوتاه شده Military Intelligence, Section 5 است،سرویس امنیتی و ضد اطلاعاتی انگلیس و همچنین بخشی از تشکیلات در کنار آژانس اطلاعاتی سری(SIS یا MI6) مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی(GCHQ) و ستاد اطلاعاتی دفاعی(DIS) است.

تمامی این دستگاه‌ها تحت هدایت ستاد مشترک اطلاعات(JIC) قرار می‌گیرد. این سرویس امنیتی دارای مبنای قانونی مدون در قانون سرویس های امنیتی به سال 1989 و قانون آژانس های اطلاعاتی بریتانیا به سال 1994 می‌باشد. محدوده مسئولیت آن شامل محافظت از دموکراسی پارلمانی، منافع اقتصادی بریتانیا، مبارزه با جرم های بزرگ، مبارزه با تجزیه طلبی،مبارزه با آشوبگری،مبارزه با تروریسم و عملیات های تطلاعاتی داخلی بریتانیا است. اگر چه این سرویس بیشتر با امنیت داخلی سر و کار دارد ولی برای پشتیبانی از ماموریت خود دارای نقش برون مرزی نیز می‌باشد.

ستاد فرماندهی ملی از سال 1994 در Thames House در شهر لندن قرار دارد که مجموعه‌ای از کارمندان را از نقاط مختلف در خود گردآوری کرده است. سازمان ایرلند شمالی، ستاد مشترک مبارزه و آنالیز تروریسم(که زیر مجموعه‌ای ازMI5 است) از ساختمان Thames House به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که این سرویس امنیتی دارای تاسیسات منطقه‌ای نیز هست که احتمالا درگلاسکو قرار دارد.
در میان مردم این سرویس به عنوان "Box 500" شناخته می‌شود، چرا که آدرس رسمی آن در زمان جنگ صندوق پستی(P.O.Box) شماره 500 بود.

سرویس امنیتی MI5 تحت مسئولیت وزیر کشور در هیئت وزیران دولت بریتانیا قرار دارد. رییس این آژانس، مدیر کلی از بخش خدمات کشوری (غیرنظامی) بریتانیا است که به صورت مستقیم از سوی آژانس امنیت داخلی، دفتر وزیر، شعبه‌ی مشاوره‌ی حقوقی و شعبه‌ی آژانس های اطلاعاتی حمایت می‌شود.

قائم مقام مدیر کل، مسئول فعالیت‌های عملیاتی این سرویس در 4 بخش مجزا است:
1-بخش ضد تروریسم بین‌المللی
2-بخش مربوط به مرکز مشاوران امنیت ملی(ضد گسترش اطلاعات و ضد جاسوسی).
3-بخش ضد تروریسم در داخل بریتانیا و ایرلند
4-بخش فنی و عملیات‌های مراقبتی.

این سرویس به منظور انجام همکاری‌ها و شناخت اولویت‌های اطلاعاتی با سرویس اطلاعات سری(SIS) و مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی(GCHQ) و ستاد اطلاعات دفاعی(DSI) و تعداد دیگری از نهادهای دولتی بریتانیا، تحت رهبری کمیته مشترک اطلاعات(JIC) قرار دارد. همچنین این سرویس تحت نظارت کمیته امنیت و اطلاعات اعضای پارلمان قرار دارد که اعضای آن به صورت مستقیم از سوی نخست وزیر منصوب شده‌اند. نظارت فضایی نیز به نماینده‌های عالی رتبه کمیته رهگیری ارتباطات و سرویس‌های اطلاعاتی سپرده شده است.

عملیات‌های این سرویس می‌بایست متناسب و هماهنگ با قانون های بریتانیا از جمله قانون دستور‌العمل‌های تجسسی سال 2000، قانون حفاظت اطلاعات و دیگر قانون‌گذاری‌ها باشد. این سرویس تابع شرایط قانون آزادی اطلاعات سال 2000 نیست.

مدیر کل کنونی این سرویس امنیتی Jonathan Evans است که 8 آوریل 2007 جانشین خانم Eliza Manningham-Buller شده است.

این سرویس امنیتی در سال 1909 تاسیس شد و جشن یادبود صد سالگی خود را با انتشار تاریخچه رسمی در سال 2009 که توسط پروفسور Christopher Andrew، استاد تاریخ معاصر در دانشگاه کمبریج، برگزار کرد.

سرویس امنیتی MI5 از اداره آژانس های سری منشعب شده است که در سال 1909 به منظور نظارت بر عملیات‌های مخفی اطلاعاتی داخل و خارج از بریتانیا تاسیس شد و به طور ویژه‌ای بر فعالیت‌های دولت پادشاهی آلمان به عنوان ابتکار مشترکی از سوی نیروی دریایی و وزارت جنگ تمرکز داشت. اداره آژانس های سری دارای دو بخش نیروی دریایی و ارتش بود که با گذشت زمان به سمت اطلاعاتی و جاسوسی هدف های برون مرزی و فعالیت‌های ضد جاسوسی داخلی سوق یافت.

این تغییر سمت ناشی از نیازهای اطلاعاتی فرماندهی نیروی دریایی بریتانیا برای مقابله با قدرت ناوگان نیروی دریایی دولت پادشاهی آلمان بود.
این سطح از کاربری پیش از سال 1914 و پیش از شروع جنگ جهانی اول شکل گرفت که طی آن این دو بخش دستخوش تغییر های مدیریتی شدند و بخش داخلی آنها، بخش 5 سرویس اطلاعات نظامی(MI5) نام گرفت که امروزه هم به همین نام شهرت دارد.

موسس این سرویس، فرمانده Vernon Kell از گردان Staffordshire جنوبی بود که سمت خود را تا جنگ جهانی دوم حفظ کرد. نقش این بخش در زمان تاسیس محدود بوده و صرفا برای یافتن اطمینان از امنیت ملی از راه کار های ضد جاسوسی به فعالیت خود ادامه می‌داده است. با داشتن تعداد اندکی کارمند و فعالیت در کنار دایره ویژه پلیس لندن این سرویس مسئول هدایت عمومی و شناسایی مامورا خارجی بود، در حالی که دایره ویژه نیروی انسانی مورد نیاز برای بررسی امور، دستگیری و بازجویی را فراهم می‌کرد.
اگرچه MI5 در فضای پر تنش مرتبط با شبکه‌های گسترده جاسوسان آلمانی کار می‌کرد، در برابر مقاومت‌های نه چندان قدرتمند پیش از جنگ بسیار موفق عمل کرد.

این استراتژی بدین صورت بود که با شناسایی و نظارت بر جاسوسان آلمانی و نحوه عمل ایشان، آنها را به صورت مخفی تحت مراقبت قرار می‌دادند و تنها چنند ساعت مانده به شروع عملیات آنها را دستگیر می‌کردند. در این فرصت کم که احتمال جایگزینی ماموران و جاسوسان آلمانی برای اطلاع و نقشه و نحوه عمل انگلیسی‌ها بسیار کم بود، پیروزی تقریبا حتمی بود و تقریبا هیچ اطلاعاتی از نقشه بریتانیا به دست دولت آلمان نمی‌افتاد.

این سلسله اقدامات از MI5در آن دوره، سرویس بسیار قدرتمند ساخته بود.

بعد از شروع مطلوب، روند MI5 بسیار پنهانی‌تر شد. در طول دهه‌های 1910 و 1920 به طور پیوسته به اجرای نقش محوری خود در زمینه ضد جاسوسی موفق بود. در طول جنگ آلمان همواره به تلاش خود برای نفوذ به بریتانیا ادامه می‌داد. اما سرویس MI5 با کنترل بسیار شدید ورود و خروج از کشور و بازرسی دقیق مرسولات پستی در سطح وسیع به آسانی قادر به شناسایی افراد و محموله‌های آلمانی می‌شد.

در سال‌های پس از جنگ مانند این فعالیت‌ها را برای اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام دادند که باز هم MI5 در این دوره موفقیت نسبی داشت.
در طول این مدت MI5 نقش بزرگتری پیدا کرد. به دلیل تنش ناشی از جاسوسی در آن زمان خاص، سرویس MI5 با منابع بسیار بیشتر از آنچه برای رویابی ماموران و جاسوسان آلمانی نیاز بود، تشکیل شد. همانطور که در سیستم بروکراسی‌های مرسوم دستگاه‌های دولتی شاهد هستیم، MI5 نیز از این قاعده مستثنا نشد و با گسترش کادر اداری و روابط بین سازمانی همراه شد و کم‌کم می‌رفت تا نقش محرمانه آن از بین برود و افزایش منابع انسانی ناشی از ‌گسترش فعالیت‌های MI5 دامن‌گیر این سازمان شود و بعد از یک دوره بحرانی کوتاه باز MI5 انسجام گذشته را بازیافت ولی فعالیت آن باروندی آهسته به سمت و سوی سیاسی پیش رفت و علاوه بر نقش‌های پیشین نظارت بر سازمان‌های طرفدار صلح و نظارت بر اتحادیه‌های کارگری نیز اضافه شد.(برای مقابله با شوروی که به اصطلاح حزب کارگر بود)

این گسترش نقش، پس از درگیری مختصری بر سر قدرت با ریاست دایره ویژه،‌ Sir Basil Thomson به طور فزاینده‌ای ادامه یافت. این سرویس مسئولیت عملیات‌های امنیتی را نه تنها در کشور بریتانیا بلکه در سراسر امپراطوری بریتانیا بر عهده گرفت. با کاهش قلمرو امپراطوری بریانیا و گذشته و جدا شدن برخی مستعمره‌ها از بریتانیا، برخی ماموران این سرویس در سایر کشورها به داخل خاک انگلستان بازگشتند و برخی در ایرلند مستقر شدند.

نقش کنونی MI5 تا حدودی شبیه نقش FBI است، اگرچه گستردگی FBI را ندارد، اما شامل فعالیت‌هایی برای جلوگیری از وقوع جنایت، اعمال تروریستی، مراقبت سیاسی و ضد جاسوسی است.

در گذشته گسترش نقش MI5 تقریبا بدون هیچ نظارتی صورت گرفت. MI5 هیچ مسئولیت در قبال پارلمان نداشت و اغلب قادر به انجام عملیات بدون هیچ وابستگی و هماهنگی به هیئت وزیران و حتی شخص نخست وزیر بود. از سال 1994 فعالیت MI5 در معرض تحقیق و تفحص از سوی کمیته امنیت اطلاعات پارلمان بریتانیا قرار گرفته است.

نحوه فعالیت و عملیات‌های MI5 در طول جنگ انگلستان و ایرلند فاجعه تمام عیار بود. ارتش جمهوری خواه ایرلند به عملیات MI5 در ایرلند در طول جنگ این کشور با انگلستان پی برده بود و عملا MI5 قادر به فراهم کردن اطلاعات سودمند درباره جنبش جمهوری خواه ایرلند در زمان مبارزات خود مختاری و مناقشه های استقلال طلبانه نبود. سرانجام ماموران MI5 به دستور مایکل کاینز (در ایرلند شمالی) همگی پاکسازی شدند و کشته شدند.

افت محسوس کارایی فعالیت‌های ضد جاسوسی سرویس امنیت MI5 در دهه 1930 آغاز شد. چرا که قادر نبود نوع تفکری را که دهه 1910 و 1920 به وجود آورده بود، تغییر دهد. به ویژه که به هیچ عنوان حاضر نبود خود را با روش‌های جدید تطبیق دهد. MI5 به اندیشه های پیشین خود مبنی بر بدست آوردن اطلاعات از طریق مشاهده های ماموران و یا رشوه دادن به افراد مختلف و کسب اطلاعات از ایشان و یا تحریک سازمان‌های کارگری یا نیروهای مسلح پایبند بودند. ولی بعدا تا حدودی زیادی این افت را جبران کرد.

MI5 در جنگ جهانی دوم با ناکامی بیشتری مواجه شد. MI5 که در این دوره تحت رفرم‌های پیاپی قرار گرفته بود، نه از سازماندهی و نه از نظر منابع موجود برای آغاز جنگ آمادگی نداشت و وظیفه محول شده به این سرویس، یعنی تحت نظر قرار دادن اتباع بیگانه و دشمن در تلاش برای شناسایی جاسوسان به طور محسوس با توانایی‌های این سازمان ناهماهنگ می‌نمود و به قدری پیش رفت که MI5 را تا اواسط دهه 1940 نزدیک به مرز سقوط رساند.

یکی از اولین اقدامات وینستون چرچیل در ابتدای به قدرت رسیدن، اخراج رئیس چندین ساله سازمان Vernon Kell بود تا شاید با بداعتی نو دوباره بتواند MI5 را نوسازی کند. در ابتدا هارکر، یکی فرمانده‌های نالایق نظامی جانشین او شد و پس از مدت کوتاهی دیوید پتری، مامور SIS جانشین او شد و هارکر معاون او شد.
با پایان یافتن جنگ، بریتانیا سیاست تحت نظر قرار دادن افراد از دستور کار MI5 لغو شد و فعالیت‌های جاسوسی طبیعتا کمرنگ شد. این موضوع باعث کاهش فشارها بر MI5 شده و امکان تمرکز بر هدف اصلی MI5 فراهم شد.

MI5 در برخورد با جاسوسان با شیوه‌های مختلفی برخورد می‌کرد. از جمله آن می‌توان به پیشنهاد پناهندگی بریتانیا به جاسوسان اشاره کرد که البته بعد جلب اعتماد و گرفتن اقرار هیچ گاه عملی نشد. با دستگیری جاسوسی به نام اُوونز با اسم مستعار Snow، سرویس MI5 برای اولین بار به حربه جدیدی روی آورد و آن دادن پیشنهاد جاسوسی دو جانبه بود، یعنی اگر آنها به عنوان جاسوسی دو جانبه برای بریتانیا کار کنند،‌این شانس را خواهند داشت که از مجازات مرگ فرار کنند و در مجازات ایشان تخفیف قائل شوند.

مامورانی که این پیشنهاد را پذیرفتند، تحت نظارت MI5، اطلاعات ساختگی را به سرویس محرمانه آلمان منتقل می‌کردند. این امر نیازمند تلاش‌های سازمان یافته فراوانی بود. زیرا که اطلاعات مورد نظر می‌بایست در ظاهر ارزشمند اما در واقع گمراه کننده باشند. برای جمع‌آوری و سازمان‌دهی این اطلاعات یک کمیته بلند پایه تشکیل شد و عملیات روزمره به کمیته فرعی به نام 20 (به دلیل شکل رومی عدد 20 ××) واگذار شد. (به معنای ضربدر دوگانه)

این سیستم به طرز شگفت‌آوری موفق عمل کرد. در تحلیلی پس از جنگ از سند های آلمان روشن شد که از 115 جاسوس در نظر گرفته شده برای مقابله با بریتانیا در طول جنگ، همگی به جز یک نفر (که خودکشی کرد) با موفقیت شناسایی شدند و چندین نفر از آنها تبدیل به جاسوس دو جانبه شدند. این سیستم در برنامه‌های گسترده‌ی فریبکاری پیش از فرودهای 6 ژوئن 1944(جنگ نرماندی،D-Day) نقش عمده‌ای داشت که برای گمراه کردن آلمان‌ی ها درباره زمان و مکان این فرودها طراحی شده بود.

پس از جنگ جهانی دوم،مسئولیت نخست وزیری در MI5 در سال 1952 به وزیر کشور وقت مکسول فایف واگذار شد. پس از آن این سرویس در سال 1989 با تصویب شدن قانون سرویس‌های امنیتی دارای یک پایه قانونی شد. این اولین تایید دولت مبنی بر وجود این سرویس بود.

دوره پس از جنگ جهانی دوم برای این سرویس بسیار سخت بود. با شروع جنگ سرد و فعالیت بسیار گسترده KGB و تهدید روز افزون جدایی طلبان ایرلند وظیفه های سنگینی را به MI5 تحمیل می‌نمود و این در حالی بود که برخی ناکامی‌های اطلاعاتی موجب نگرانی دولت و سرویس شده بود.

در سال 1983 یکی از ماموران MI5 به نام مایکل بتانی در حال تلاش برای فروش اطلاعات بهKGB دستگیر شد. در پی پرونده بتانی، فردی به نام سرفیلیپ دوفیلد به عنوان مشاور پرسنل سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی منصوب شد. نقش او مشاوره با هر عضو کنونی و پیشین سرویس‌های اطلاعاتی درباره نگرانی‌های کاری خود از جمله پیشنهادات برای فروش یا انتشار مطالب بود که از طریق روابط عادی مدیریت و کارکنان قابل حل نبود و بدین صورت MI5 موفق شد جلوی بسیاری از توطئه‌ها را بگیرد.

جنگ سرد دوران پرمشغله ای برای این سرویس بود چنانچه آنها باید عوامل اطلاعاتی دوجانبه) جاسوسانی که به سازمان جاسوسی دشمن نفوذ می کنند) را شناسایی می کردند، بویژه "پنج باشکوه"، گروهی از فارغ التحصیلان کمبریج که پست های حساسی را در دولت به دست گرفتند. هارولد کیم فیلبی نام آشناترین آنهاست.
پس از افتادن پرده آهنین (پرده ای که اروپا را پس از جنگ جهانی دوم به دو قسمت تقسیم کرد) نگرانی اصلی MI5 ایرلند شمالی و تروریسم بین المللی بوده است.

MI5 در متلاشی ساختن یک حلقه گسترده جاسوسی دولت شوروی در آغاز دهه 1970 موثر بود. در این جریان 105 نفر از کارکنان سفارت شوروی که در فعالیت‌های اطلاعاتی شرکت داشتند و یا نسبت به آن‌ها ظن وجود داشت در سال 1971 از بریتانیا اخراج شدند.

پایان یافتن جنگ سرد باعث ایجاد تغییر هایی در عملیات MI5 شد، از جمله به عهده گرفتن مسئولیت رسیدگی به تمامی فعالیت‌های جمهوری خواهان ایرلندی در سرزمین بریتانیا و افزایش تلاش برای مقابله با دیگر گونه‌ها تروریسم به ویژه نیروهای پلیس که منجر به صدور 21 حکم محکومیت برای جرم های مرتبط با تروریسم بین سال‌های 1992 تا 1999 شده است، توانستند با موفقیت در ارتش جمهوری خواه ایرلند(PIRA) نفوذ کنند. با پیدایش دیگر تهدید های تروریستی در بریتانیا، این سرویس برای شناسایی و جلوگیری از این گروه فعالیت‌ها خود را بیشتر با منافع درگیر کرده است. حمله های فراوانی علیه شبه نظامیان مشکوک و بازداشت مظنونان اصلی در زندان بلمارش در لندن به این سرویس اطلاعاتی نسبت داده شده است. گزارش‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه ماموران این سرویس (MI5) در بازجویی شهروندان بریتانیایی بازداشت شده در زندان گوانتانامو در کوبا نیز شرکت داشته‌اند.

در جولای سال 2006 پس از اینکه مشخص شد MI5 پرونده‌های سری 272 هزار نفر،برابر با یک نفر از هر 160 فرد بالغ،را پیش خود نگه می‌دارد، نماینده پارلمان،نورمان بیکر،دولت بریتانیا را به جمع کردن اطلاعات درباره مردمی که هیچ خطری برای کشور ایجاد نمی‌کنند متهم کرد. بعدها مشخص شد یک سیستم به نام "چراغ راهنمایی و رانندگی" در MI5 در حال اجراست:
سبز:فعال-حدود 10٪ از پرونده‌ها.
زرد:قطع تحقیق ها-ممکن است اطلاعات بیشتر اضافه شود- 46٪ پرونده‌ها.
قرمز:غیر فعال-قطع تحقیق ها: اطلاعات بیشتری اضافه نمی‌شود-44٪ پرونده‌ها. P.O.Box 3255.London SW1P/1AE
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
ناو سعودی الریاض (F3000S)

فرانسه نیروی دریایی عربستان سعودی را با سه فروند ناو جنگی از كلاس "الریاض" (F3000S) تجهیز كرده است.
این شناورها قابلیت جابجایی 4500 تن آب و حمل سوخت كافی برای مسافت 12 هزار و 965 كیلومتر را دار هستند و حداكثر سرعت شان 45كیلومتر در ساعت است.
به گزارش گروه امنیت و سیاست دریایی سینا؛ این سه ناو جنگی محافظ دارای قابلیت رادار گریزی (استیلت) هستند و ابعاد آنها 25 درصد بزرگتر از ناوهای محافظ كلاس "لافایت" فرانسوی است.
نخستین فروند از این ناوها در ژوئیه سال 2001 به خدمت گرفته شد و دومین فروند آن به نام "اچ ام اس مكه (814)" در ژوئیه 2002 به آب انداخته و در آوریل سال 2004 میلادی به خدمت نیروی دریایی عربستان درآمد. سومین فروند نیز به نام "اچ ام اس الدمان (816)" در سپتامبر 2002 به آب انداخته شد و در سال 2005 به نیروی دریایی عربستان سعودی پیوست.
قرار داد ساخت ناوهای مذكور میان فرانسه و عربستان سعودی در سال 1994 میلادی و در چارچوب توافقنامه (III ـ SAWARI) به امضاء رسید.
در این طرح شركت "ناوفكو" NAVFCO كه یك سازمان آموزشی در داخل نیروی دریایی فرانسه به شمار میرود بیش از 700 تن از پرسنل نیروی دریایی سعودی را آموزش داد.
عملیات ساخت و نصب قطعات این ناوها در مجموعهای از سالنهای ساخت كشتی به طول 133 متر و عرض 17 متر انجام شد.
این شناورها قابلیت جابجایی 4500 تن آب و حمل سوخت كافی برای مسافت 12 هزار و 965 كیلومتر را دار هستند و حداكثر سرعت شان 45كیلومتر در ساعت است.
دیوارههای جانبی ناو "الریاض" شیبی 10 درجه دارند تا انعكاس راداری بدنه كشتی را به حداقل برسانند.
سطح بدنه كشتی با نوعی رنگ جذب كننده امواج رادار پوشانده شده و از ارتفاع سطح مقطع (نیمرخ) شناور مذكور كاسته شده است.
ناو مذكور دارای یك سیستم كامپیوتری حفظ كننده ثبات است كه برای كارآمد نگاه داشتن سكوی فرود هلیكوپتر شناور به كار میرود.
سیستم خودكار مدیریت نبرد SFCS
سیستم رزمی SENIT7 این ناو از روی سیستم "تالس تاویتاك 2000" ساخته شده و بر روی ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه نیز نصب شده است.
سیستم كنترل تسلیحاتاین ناو شامل رادار "پالس داپلر تالس كاستور 2J" در باند I و یك سیستم ردیابی مادون قرمز است.
سیستم های تسلیحاتی ناو محافظ "الریاض"
این ناو قادر است دو ردیف واحدهای پرتاب موشك سطح به هوای"آستر 15" را با خود حمل كند.
موشكهای"آستر 15" دارای بردی بالغ بر 7/1 تا 30 كیلومتر هستند كه تا ارتفاع 15 هزار متر اوج میگیرد.
این ناوها همچنین به 8 موشك سطح به سطح اگزوسه MM40مجهز هستند. این موشك ضد كشتی دارای سر جنگی به وزن 165 كیلوگرم و بردی معادل 70 كیلومتراست و در حالت پرواز در سطح آب با سرعتی كمتر از صوت (در حدود 95/0 ماخ) به هدف خود نزدیك میشود.
توپ اصلی ناو"الریاض" نیز از نوع نواخت سریع "اتوملارا" 62/76 است كه میتواند در هر دقیقه 120 گلوله شلیك كند. برد این توپ 20 كیلومتر است همچنین آتشبار 20 میلیمتری جیات B15 نیز برای این ناو در نظر گرفته شده است.
این شناورمجهز به چهارلوله پرتاب اژدر533 میلیمتری است كه بوسیله آنها قادر به بكارگیری اژدرهای سنگین ضد زیر دریایی F17 ـ DCN است.
سامانه حسگر و ضد عمل الكترونیكی ناوهای"الریاض"
مجموعه سونار این ناو از نوع سیستم زیرآبی"تالس 20 ـ "CAPTASكششی استكه دارای فركانس پایین برای عمقهای متغیر است.
محفظه كروی رادار شناسایی و كنترل آتش "تالس آرابل" سه بعدی باند Iكشتی نیز بر روی دكل هرمی شكل بخش مركزی آن نصب شده است.
رادار" آرابل" وظیفه كنترل موشكهای "آستر" را برعهده دارد. رادار برد بلند جستجوی هوایی DRBV26D ژوپیتر دارای باند D¢ نیز بر روی دكل اصلی در جلوی شناور قرار دارد.
همچنین دو رادار ویژه ناوبری و كنترل هلیكوپتر از نوع "اسپماری مارین دكانیز" نیز برای این ناو در نظر گرفته شده است.
مجموعه سیستم های ضد عمل الكترونیكی ناو "الریاض" بوسیله شركت "تالس" ساخته شده و عبارتند از : سامانه پشتیبانی عمل الكترونیك ESM ـDR3000، سیستم ردیابی كننده ارتباطات "آلتس"، سامانه اختلاف دهنده بر روی رادار" سالاماندر "D2و سامانه اختلال دهنده بر روی ارتباطات رادیویی .TRC281
این شناور همچنین مجهز به دو پرتاب كنندههای فریب دهنده رادار DAGAIE ساخت EADS است.
پیشرانه ناو "الریاض"
این ناو جنگی دارای چهار موتور دیزل است كه 5700 كیلووات معادل 7هزار و 740 اسب بخار نیرو تولید میكنند.
این موتورهای دیزل دو محور مربوط به پروانههای پیشرانه قابل كنترل ساخت "رولزریس" را به حركت در می آورند
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
FN P90

مسلسل دستی P90 ساخت بلژیک,شرکت FN Herstal و یک اسلحه Bullpup است به این مفهوم که سیستم آتش سلاح پشت سیستم چکاننده قرار دارد و باعث میشود که طول کلی‌ سلاح کمتر و طول لوله سلاح بیشتر شود و در نتیجه دقت تیراندازی سلاح بیشترمی شود. این اسلحه اولین تفنگ در موقعیت متوسط بود که بین تفنگهای SMG و assault rifle قرار می گیرد.(SMG مخفف Sub Machin Gun است و به اسلحه‌های گفته می‌‌شود که از فشنگ‌های کلت Handguns در قالب یک مسلسل اتوماتیک استفاده می کنند.)در نتیجه فشنگ طراحی شده برای این سلاح با وجود کوچک بودن از قدرت و برد خوبی‌ برخوردار است.

قسمتی که از آن پوکه ها خارج می شوند در زیر سلاح قرار دارد و به همین دلیل هم برای راست دست ها و هم برای چپ دست ها مناسب است و همچنین گلنگدن و ضامن در دو طرف سلاح (ضامن این سلاح در زیر حفاظ ماشه قرار داده شده است و برگه ناظم آتش دارای رگبار تک تیر و در برخی از انواع همین سلاح به صورت سه تیر می باشد)

خشاب پلیمری منحصر به فرد طراحی شده برای این سلاح در بالای اسلحه قرار می‌گیرد و علیرغم سبک بودن میتواند ۵۰ فشنگ را در خود جای دهد.
( نمونه نیمه خودکار این سلاح در برخی‌ کشور‌ها که مردم عادی اجازه حمل سلاح دارند با قیمت حدود $1,800 به فروش می‌رسد.)

مشخصات:

کالیبر: 5.7×28 میلیمتر
وزن خالی: 2.54 کیلوگرم
طول: 500 میلیمتر
طول لوله: 263 میلیمتر
سرعت گلوله هنگام خروج از لوله: 850 m/s
نرخ شلیک گلوله (تئوری): 900 گلوله در دقیقه
نرخ شلیک گلوله (عملی): 50-150 گلوله در دقیقه
برد هدف گیری: 150 متر
برد موثر آتش: 200 متر
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
دی ار دی پرتوس ۱۸ (DRD Paratus 18)

این سلاح به منظور استفاده در عملیات‌های ویژه طراحی شده است با کالیبره .308 که می‌توان آن را بدون نیاز به ابزاری در کمتر از ۱ دقیقه مونتاژ کرد با این ویژگی‌ که می‌توان به راحتی‌ به منظور عملیات‌های مختلف از کالیبر و طول لوله مختلف برای آن استفاده کرد ( نمونه نیمه خودکار این سلاح در برخی‌ کشور‌ها که مردم عادی اجازه حمل سلاح دارند با قیمت حدود $5,615 به فروش می‌رسد.)

کالیبر : 7.62 x 51mm

وزن : ۴.۱۷ کیلوگرم

ظرفیت خشاب : ۲۰

قنداق : تاشو

دارای یک ریل سوار کردن ابزار مدل MIL-STD 1913 که ابزار گوناگونی همچون ابزار‌های نشان گیری و... بر روی آن نصب میشوند.

سیستم بارگذاری گازی
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
ناوچه ( ناتو ) - ناوشکن ( بومی ) جماران

( IRIN : Jamaran ( Moaj Class ) frigate Patrol ( P76

ناوچه گشتی چماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت شونده دریابه‌دریا و دریابه‌هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد.

به‌گفته رسانه‌های ایرانی، این کشتی در ایران با بکارگیری قطعات داخلی و خارجی و همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی طراحی و ساخته شده‌است. موتور این کشتی ساخت فرانسه است،

اما به دلیل تحویل داده‌نشدن کامل گیربکس، شفت و پروانه طبق قرارداد، این قطعات از جمله شفت ۱۲ متری آن با وجود دشواری توسط متخصصین ایرانی ساخته شده‌است.

رسانه‌های دولتی و مقامات ایرانی از جماران و دیگر شناورهای کلاس موج تحت عنوان ناوشکن و گاهی رزم‌ناو یاد می‌کنند، اما در منابع نظامی این کشتی با عنوان «ناوچه (ناوچه سبک) جماران» نامیده می‌شود.

چراکه بر اساس سیستم طبقه‌بندی تمامی ارتش‌های دیگر دنیا چنین شناورهایی ناوچه سبک محسوب می‌شوند. هرچند قاعدهٔ دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما به طور معمول یک ناوچه وزنی در حدود ۵ هزار تن و یک ناوشکن وزنی بیش از ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن دارد. (برای مثال جدیدترین ناوشکن‌های آمریکایی با عنوان دی‌دی‌جی-۱۰۰۰ حدود ۱۴ هزار تن را جابجا می‌کنند.)

در حالی‌که ناوچه‌های موج با بارگیری ۱٬۴۲۰ تن در پایین‌ترین سطح تناژ ناوچه‌ها قرار می‌گیرند.

ناخدا امیر رستگاری از فرماندهان نیروی دریایی ایران با وجود توصیف این کشتی با عنوان ناوشکن به این نکته اشاره کرده که جماران بایستی به عنوان یک ناوچه طبقه‌بندی شود.


برخی از ویژگی‌های جمارا

سامانه‌های ناوبری
سامانهٔ برق و ناوبری و مخابرات اضطراری
سامانهٔ هوای فشرده و کنترل
سامانهٔ خنک کاری موتور
سامانهٔ ساعت مرکزی
سامانه‌های چف و فلیر
سونارهای زیر سطحی و اکوساندر
سامانه‌های الکترواپتیکال
سامانهٔ کامل هواشناسی
سامانهٔ کنترل آتش
سامانهٔ هماهنگ کننده(سینکرونایزر)
سامانهٔ قطب نمای مغناطیسی٫جایروی مغناطیسی٫عمق سنج وسرعت سنج
سامانهٔ آب شیرین کن
سامانهٔ هدایت خودکار(اتوپایلوت)
سامانهٔ ضد حریق
سامانهٔ امداد و نجات
سامانهٔ جامع ردانگارد(کو اوردینیتور)
سامانهٔ متعادل کننده(استبلایزر)
سامانهٔ مخابرات و شبکه رایانه داخلی
سامانه­های مخابراتی هوایی
سامانه­های هشدار و خطر سراسری
سطحی و زیرسطحی و سامانه ردنگار (coordinator)
سامانه­های راداری تاکتیکی
سامانه‌های جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک

نیروگاه ۵۵۰ کیلوواتی
سامانه دفاع در برابر حمله‌های ش‌م‌ه (شیمیایی-میکروبی-هسته‌ای)
درب‌های نفوذناپذیر
دوش‌های ضد آلودگی ش‌م‌ه برای رفع آلودگی احتمالی نفرات و تیم­های سنجش آلودگی عوامل شیمیایی مجهز به لاکرهای کنترل صدمه‌های احتمالی به ناوشکن
توانایی سوخت‌رسانی به بالگرد برروی پد ویژه برای نخستین بار در

ناوشکن این کلاس از دیدگاه رزمی این ناوچه دارای:

۴ لانچر برای موشک سطح به سطح نور با برد حدود ۱۷۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۶۵ کیلوگرمی
۴ لانچر برای موشک سطح به هوا فجر با برد ۳۲ کیلو متر
دو پک سه تیوپه اژدرهای کوتاه برد ۵۳۳م. م. با برد ۳۰ کیلومتر
۴ قبضه موشک انداز دوش پرتاب میثاق ۲ با برد حدود ۶ کیلومتر و سرجنگی ۱ کیلوگرمی
۱ قبضه توپ تمام اتوماتیک ۷۶م. م. فجر ۲۷ در سینه ناو با توانایی شلیک ۸۵ گلوله در دقیقه(نواخت ۱۲۰ گلوله در دقیقه نیز برای این توپ ذکر شده)با حداکثر برد ۱۷ کیلومتر و برد مؤثر ۱۲ کیلومتر برای اهداف سطحی و ۷ کیلومتر برای اهداف هوایی(ارتفاع ۲۳۰۰۰ پایی)
۱ قبضه توپ ۴۰م. م. هدایت راداری فتح ۴۰ در پاشنه با نواخت ۳۰۰ گلوله در دقیقه و بیشینه برد ۱۲ کیلومتر برای پدافند هوایی
۲ قبضه توپ ۲۰م. م. در دو طرف پل فرماندهی
دو قبضه مسلسل ۱۲٫۷م. م. دوشکا در دو طرف
همچنین این ناو توانایی پذیرش یک فروند بالگرد از نوع بل ۲۱۲ ویا اس اچ-۳ سی کینگ را دارد.


جماران ۲

یک ناوچه ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. این ناوچه که پیشتر با نام ناوشکن ولایت شناخته می شد دومین کشتی از کلاس موج می باشد. این ناوچه در بخش صنایع دریایی شهید تمجیدی سازمان صنایع دریایی ساخته شده است که در پست های آتی به معرفی این ناوچه در این برگه خواهیم پرداخت.



منابع :


Iran launches first indigenous frigate. . Jane's Information Group. Retrieved on 25-02-10.

Mowj Class Corvette. . globalsecurity.org. Retrieved on 02-25-2010.
↑ «رهبر بر کرانه خلیج فارس» (فارسی). وب‌گاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه‌ای، ۲۰ فوریه ۲۰۱۰.
↑ مقدار توپخانه و سلاح‌های دیگر، تعداد سربازان قابل حمل و ضخامت زره که قدرت جنگی یک کشتی را مشخص می‌کنند بستگی به اندازه و وزن آن دارد.
↑ Mowj Class Corvette Global security
↑ «Iran's navy to launch 2nd destroyer by 2012» (انگلیسی). پرس تی‌وی، ۲۰ فوریه ۲۰۱۰.
↑ «گزارشی از روند طراحی و تولید ناوشکن جماران». پایگاه اطلاع‌رسانی آجا، ۲۳ فوریه ۲۰۱۰.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
صفحه  صفحه 15 از 19:  « پیشین  1  ...  14  15  16  17  18  19  پسین » 
علم و دانش

Military Weapons | تسلیحات نظامی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA