انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 8 از 53:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  52  53  پسین »

Countrys | کشور ها


مرد

 
یادبود کشتار خواجه‌لی در برلین


  • یادبود کشتار خوجالی در برلین (به ترکی آذربایجانی: Xocalı abidəsi (Berlin))‏، (به آلمانی: Chodschali-Denkmal in Berlin) یک بنای یادبود برای کشتار خوجالی که توسط نیروهای مسلح ارمنستان علیه مردم جمهوری آذربایجان در تاریخ ۲۵-۲۶ فوریه، ۱۹۹۲ رخ داد، گرامی داشته می‌شود. که در بخش استگلیتز-زهلندرف برلین قرار دارد. عاکف عسگروف، علی عبدالله‌یف، سلهب محمدوف از مجسمه‌سازان این اثر بنای یادبود هستند. ابراهیم اخراری هنرمند و مجسمه‌ساز آذربایجانی مقیم برلین آغازگر این بنای یادبود بوده‌است.

رونمایی
  • مراسم رونمایی این بنای یادبود در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۱، توسط نوربرت کوپ شهردار بخش استگلیتز-زهلندرف، عدالت ولی‌یف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، نماینده آذربایجانی‌های دور از وطن، جامعهٔ برجسته علمی آلمان و چهره‌های فرهنگی جمهوری آذربایجان و آلمان شرکت کردند.ابراهیم اخراری و پرویز شهبازوف سفیر جمهوری آذربایجان در آلمان نیز از سخنرانان این مراسم بوده‌اند.

شرح بنای یادبود
  • این بنا، متشکل از سه مجسمه برنزی، که به معنی امید به آینده و زندگی مسالمت آمیز ملت‌ها می‌باشد.و کلمهٔ "خوجالی" به زبان ترکی آذربایجانی نوشته شده‌است. بر روی صفحه‌ای که در پای کتیبه قرار داده شده‌است، نوشته‌های زیر موجود است:


"برای تحمل، مدارا، صلح و دموکراسی در برابر جنگ و خشونت."
یک هدیه به استکلیتز-زهلندروف
عاکف عسگروف
سلهب محمدوف
علی عبدالله‌یف
ابراهیم اخراری
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
یادبودهای کشتار خواجه‌لی در کشور های مختلف

  • یادبودهای کشتار خوجالی یادبودهایی در سراسر جهان که برای قربانیان کشتار خوجالی در شهر خوجالی توسط نیروهای مسلح ارمنستان علیه مردم جمهوری آذربایجان در ۲۵-۲۶ فوریه، ۱۹۹۲ انجام شده، بر پا شده‌است.

جمهوری آذربایجان
  • بنای یادبود کشتار خوجالی در باکو
  • مجموعه یادبود کشتار خوجالی در باکو (در دست احداث)

بوسنی و هرزگوین
  • در فوریه ۲۰۱۲، از یادبود قربانیان کشتار خوجالی در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین رونمایی شد.

مکزیک
  • در ماه اوت ۲۰۱۲، از بنای یادبود کشتار خوجالی در میدانی در شهر مکزیکو سیتی رونمایی شد.
  • در نوامبر ۲۰۱۲، یک کمیسیون مشورتی مکزیکی گفت: مقامات مکزیکی با پذیرش کاری اشتباه، با دریافت پول به دولت‌های خارجی اجازه می‌دادند تا چهره‌های سیاسی و یا رویدادهای تاریخی را در فضای عمومی شهرهای مکزیک نصب کنند. در بنر جمهوری آذربایجان عنوان "نسل‌کشی" برداشته و از عنوان "کشتار" استفاده شده‌بود.

هلند
  • یادبود کشتار خوجالی یک بنای یادبود در پارک کمپرفوئلیسترات، لاهه، هلند است. این بنای یادبود در ۲۴ فوریه ۲۰۰۸ به ابتکار آذربایجانی‌های دور از وطن در هلند با سخنرانی سفیر جمهوری آذربایجان در آمستردام پرده‌برداری شد.

ترکیه
  • بنای یادبود کشتار خوجالی در آنکارا ساخته شد، در سایر شهرهای ترکیه نیز طرح پیشنهادی مصوب کردند که بنای یادبودی برای کشتار خوجالی در شهرهای اسپارتا، آدانا، عشاق و چاناق‌قلعه نصب شود.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
مردم


  • قوم آذربایجانی که اکثریت مردم این کشور را تشکیل می‌دهند مردمی عمدتاً شیعه‌مذهب، ترک‌زبان و با فرهنگ ایرانی هستند. به نوشته دایرةالمعارف بزرگ اسلامی «در این قوم، عنصر غالبِ ترک که پیامد مهاجرت اقوام‌ترک - به‌ویژه سلجوقیانِ اُغوز در سدهٔ ۱۱ م/۵ ق - به این سرزمین است، با ساکنان کهن این سرزمین، یعنی ایرانیان و دیگر مردمانی که از روزگار باستان در ماوراء قفقاز می‌زیسته‌اند، ترکیب شده‌است».مطالعات ژنتیکی جدید نشان داده که آن‌ها هم از نظر میتوکندری دی‌ان‌ای، که نسب مادری را نشان می‌دهد و هم از نظر کروموزوم ایگرگ، که نسب پدری را می‌نمایاند، به همسایگان جغرافیایی خود یعنی اقوام قفقازی (گویشوران به زبان‌های قفقازی) شبیه‌ترند تا به خویشان زبانی خود یعنی اقوام ترک‌تبار در نقاط دیگر دنیا. خصوصیات ژنتیکی قفقازی‌ها نیز در مجموع چیزی بین اروپائی‌ها و ساکنان خاورمیانه‌است که نسب مادری شباهت بیشتری را به اروپائی‌ها و نسب پدری شباهت بیشتری را به خاورمیانه‌ای‌ها نشان می‌دهد. این نتایج ایده جابجایی زبانی آذربایجانی‌ها را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که گروه‌های مهاجر آن قدر کوچک بوده‌اند که سهم ژنتیکی آن‌ها در جمعیت فعلی قابل مشاهده نیست.
  • براساس سرشماری سال ۱۹۹۹، ۹۰٫۶ درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان را آذربایجانی، ۲٫۲ درصد را لزگی (داغستانی)، ۱٫۸ درصد را روس و ۱٫۵ درصد را ارمنی تشکیل می‌دهند؛ البته تقریباً تمامی ارمنی‌ها در منطقهٔ خودمختار قره‌باغ کوهستانی زندگی می‌کنند. براساس سرشماری سال ۱۹۸۹ شوروی، حدود ۲۶۲٬۰۰۰ نفر غیرآذربایجانی از ۹ قومیت مختلف در این کشور زندگی می‌کرده‌اند که از این میان، ۱۷۱٬۰۰۰ نفر لزگی و ۲۱٬۰۰۰ نفر تالش بوده‌اند؛ اما تالش‌ها جمعیت خود را حدود ۲۰۰٬۰۰۰ تا ۳۰۰٬۰۰۰ نفر برآورد می‌کنند.
  • از جمعیت ۸٬۲۳۸٬۶۷۲ نفری جمهوری آذربایجان، ۵۱ درصد شهرنشین و ۴۹ درصد در روستاها زندگی می‌کنند. نرخ رشد جمعیت در این کشور ۰٫۷۶۲ درصد است. ۹۳٫۴ درصد از مردم جمهوری آذربایجان، مسلمان (۸۵ درصد شیعه)،2٫5 درصد ارتدوکس روس و ۲٫۳ درصد ارمنی هستند. البته درصد اعتقاد به ادیان در این کشور صوری است؛ چراکه عدهٔ بسیار کمی از مردم عبادت کرده و واقعاً به دین خود وابستگی دارند.
  • جمهوری آذربایجان به همراه ایران، عراق و بحرین چهار کشوری هستند که در آن شیعیان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. پس از استقلال از شوروی تعصب اسلامی در این کشور رشد داشته‌است.
  • اما آمارهای رسمی این کشور در مورد اقلیت‌های قومی مورد چالش پژوهشگران قرار گرفته‌است و در محافل خصوصی نیز خود آذربایجانی‌ها قبول دارند که تعداد لزگی‌ها، تالش‌ها و کردها بسیار بیشتر است. هم اکنون دولت جمهوری آذربایجان سیاست سخت آسیمیله کردن اقلیتهای قومی را پیگیری می‌کند و باعث گردیده‌است که بسیاری از لزگی‌ها، تالش‌ها و کردها در این صدسال اخیر در قوم آذربایجانی ادغام شوند. این در حالیست که بر اساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان تمام اقوام ساکن این کشور از حق آموزش به زبان مادری و حفظ فرهنگ بومی برخوردارند. اما این اصل قانون اساسی کشور به درستی توسط دولت به اجرا در نیامده و شورای اروپا نیز در گزارش سال ۲۰۰۹ خود تلاش دولت این کشور را برای حفظ تنوع فرهنگی و فرهنگ‌های قومی کم دانسته‌است.

لزگی‌ها
  • لزگی‌ها جزو اقوام بومی قفقازی هستند که به یکی از زبان‌های خانواده قفقازی تکلم می‌کنند. برای نمونه پروفسور سوانته کرنل می‌گوید:" این آمارها نشانگر نظرات رسمی دولت هست، ولی در واقعیت شمار لزگی‌ها روشن نیست. هرچند مقامات رسمی آن را صد و هشتاد هزار نفر ذکر می‌کنند اما منابع دیگری تعداد لزگی‌ها را بسیار بیشتر دانسته و آن را در حدود هفتصدهزار نفر می‌دانند. همچنین در آمار اتنولوگ، حدود لزگی‌ها در جمهوری آذربایجان ۳۶۴٫۰۰۰ نفر ذکر شده‌است.
  • برپایه آمار رسمی جمهوری آذربایجان جمعیت لزگی‌ها ۱۷۸۰۲۱ هزار نفر است.
  • به قول پروفسور کرنول، نریمان رمضانُف یکی از رهبران سیاسی لزگی می‌گوید که هرچند بسیاری از تالش‌ها، تات‌ها و کردها زبانشان را به خاطر سیاست‌های آسیمیلاسیون باخته‌اند، ولی لزگی‌ها به خاطر روابط با داغستان (که سیاست آسیمیله شدن دولت جمهوری آذربایجان در آن وجود ندارد) توانسته‌اند زبان و فرهنگ خود را بهتر حفظ کنند.

کردها
  • کردها یکی از اقوام ایرانی هستند که زیرفشار سخت آسیمیله، شمار آن‌ها در دوران شوروی و پس از آن کاهش یافته‌است؛ به گونه‌ای که اگر یک فرد کرد به جای این‌که خود را یک آذربایجانی معرفی کند، بر هویت قومی خویش پافشاری می‌کرد، قادر به پیداکردن شغل نبود.
  • پروفسور کرنل در رابطه با جمعیت کردها می‌گوید: «آمار کردها بسیار است، برخی آن را حدود ده درصد از جمعیت کشور برشمرده‌اند». برخی از منابع کرد به وجود ۲۰۰٬۰۰۰ نفر کرد در جمهوری آذربایجان اشاره می‌کنند؛ اما در آمار رسمی گفته شده که تنها ۱۲٬۰۰۰ نفر کرد در این کشور زندگی می‌کنند؛ دلیل این امر آن است که پس از سال ۱۹۳۰ به تدریج منابع دولتی قومیت اکثر کردها را از روی عمد آذربایجانی عنوان کرده‌اند.

تالش‌ها
  • طبق دانشنامهٔ ایران، بیشترین تراکم جمعیت روستاییان در این کشور در نواحی واقع در جنوب شرقی آن است که اکثریت این جمعیت را هم تالش‌ها (که آنها نیز ایرانی‌تبارند) تشکیل می‌دهند و بسیاری از آداب رسوم کهن خود را هم حفظ کرده‌اند.
  • آمار سال ۱۹۲۶ شوروی(در رابطه با کم شمردن این آمار به بخش تات‌ها در همین مقاله بنگرید)، تعداد تالشها را ۷۷٫۰۳۹ نفر ذکر کرده‌است. آمار سال ۱۹۵۹ تالش‌ها را ذکر نکرده و آنها را جزو آذربایجانی‌ها شمرده‌است. سپس در سال ۱۹۹۹ (آمار رسمی جمهوری آذربایجان) تعداد تالشها ۷۶٫۸۰۰ نفر شمرده شده‌است(یعنی کمتر از سال ۱۹۲۶). امروزه نیز مقامات جمهوری آذربایجان تعداد تالش‌ها را همان ۷۶٫۸۰۰ نفر برمی‌شمرند. اما از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران تعداد تالش‌ها بسیار بیشتر از این می‌باشد و این ارقام تنها ناشی از کم‌شماری اقلیت‌های قومی توسط دولت است. پروفسور وارتان گریگوریان این آمارسازی مقامات جمهوری آذربایجان را یک تحریف می‌داند.
  • همچنین پروفسور کرنول می‌گوید که حداقل ۲۰۰٫۰۰۰ تا ۴۰۰٫۰۰۰ تالشی در جمهوری آذربایجان وجود دارد. بر اساس آمار اتنولوگ در سال ۱۹۹۶ تعداد تالش‌ها در این کشور حدود ۸۰۰ هزار نفر، لزگی‌ها ۳۶۴ هزار نفر و کردها ۲۰ هزار نفر بوده‌است.. پروفسور وارتان گریگوریان(استاد دانشگاه و رئیس چند دانشگاه آمریکا) مقاله مفصلی در رابطه با آسیمیله کردن تالش‌ها به دست شوروی و مقامات جمهوری آذربایجان نوشته‌است.
  • در کل دو علت برای کم شمردن تالش‌ها ذکر شده‌است: اول از همه فشار بر هویت تالش در دوران شوروی و دوم حساسیت برانگیختن از اینکه کسی خود را غیر آذربایجانی معرفی کند.

تات‌ها
  • زبان تات‌های قفقاز فارسی است[۷۹] و آن که در ایران، تاتی نامیده می‌شود نیست.
  • دولت جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۹ میلادی، جمعیت تات‌های آذربایجان را تنها ۱۰٬۹۲۲ نفر اعلام کرده‌است.
  • این در حالی‌است که تا قرن بیستم تعداد تات‌زبان‌ها بسیار بیشتر بوده‌است. برای نمونه در آمار سال ۱۸۸۶، شمار تات‌ها ۱۲۰٫۰۰۰ نفر ذکر شده‌است. اما پس از حکومت شوروی، در سال ۱۹۲۶، تعداد تات‌ها به ۲۸٫۵۰۰ تقلیل یافت. بنابر نظر این منبع، تعداد تات‌ها به خاطر سیاست آسیمیله کاهش یافته‌است.
  • عباس قلیخان باکیخانوف(قرن نوزدهم) نیز زبان "مملکت باکو" به علاوه چند نقطه دیگر را نیز تاتی ذکر کرده‌است. درصفحه ۱۸ کتاب مذکور آمده‌است: هشت قریه در طبرسران که جلقان و روکال و مقاطیر و کماخ و زیدیان و حمیدی و مطاعی و بیلحدی باشد، در حوالی شهری که انوشیروان در محل متصل به دربند تعمیر کرده بود و آثار آن هنوز معلوم است، زبان تات دارند. ایضاً در صفحه ۱۹ کتاب یاد شده آمده‌است: محالات واقع در میان بلوکین‌شماخی و قدیال که حالا شهر قبه‌است، مثل حوض و لاهج و قشونلو در شیروان و برمک و شش پاره و پایین بدوق در قبه و تمام مملکت باکو سوای شش قریهٔ تراکمه، همین‌زبان تات را دارند... قسم قربی مملکت قبه سوای قریهٔ خنالق که ربانی علی‌حده دارد و ناحیهٔ سموریه و کوره دو محال طبرسران که دره و احمدلو می‌باشند به اصطلاحات‌منطقه، زبان مخصوص دارند و اهالی ترک زبان را مغول می‌نامند.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
فرهنگ
  • فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان بنا به موقعیت جغرافیایی و میراث تاریخی متأثر از فرهنگهای مختلف منطقه قفقاز و خاورمیانه از جمله فرهنگهای ایرانی، ترکی، روسی و اسلامی است. در سال ۲۰۰۹ باکو از طرف سازمانهای یونسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد. وامروزه فرهنگ غربی با شدت بسیار رایج می‌گردد. بجز اکثریت آذربایجانی اقوام متفاوتی همچون ارمنی‌ها، کردها و تالشی‌ها در جنوب و شرق و لزگی‌ها ویهودی هاو تات‌ها در شمال به رنگارنگی زبانها و فرهنگ رایج افزوده‌اند. نرخ باسوادی در این کشور ۹۸٪ ذکر شده‌است.برگزاری جشن نوروز و موسیقی مقام نشانه‌های نزدیکی و تأثیر ماندگار و تاریخی به فرهنگ ایرانی هستند. از لحاظ ادبیات نیز شعرایی مانند خاقانی شروانی و نظامی گنجوی از خاک جمهوری آذربایجان فعلی بر خواسته‌اند و تأثیرهای اساسی در ادبیات فارسی داشته‌اند.

سینما
  • سینما در جمهوری آذربایجان ریشه تاریخی دارد و اولین کشور مسلمانی است که در آن فیلم ساخته شده‌است. سه سال پس از نمایش اولین فیلم در فرانسه، فیلمی در جمهوری آذربایجان ساخته شد.

موسیقی
  • جمهوری آذربایجان از لحاظ موسیقی غنی است، انواع موسیقی در این کشور رایج است:


موسیقی جاز
موسیقی خلق
موسیق کلاسیک
موسیقی معاصر
موسیقی مقام
موسیقی میخانه‌ای
موسیقی آشیق- عاشیق
موسیقی سینمای آذربایجان
موسیقی تالشی


  • مسابقه آواز یورویژن در سال 2012 (به انگلیسی: Eurovision Song Contest ۲۰۱۲)پنجاه و هفتمین دوره سالانهمسابقه یوروویژن است که با برنده شدن آذربایجان در سال 2011 و با ترانه "Running Scared" یا"دوران ترسیده" با اجرای دو هنرمند آذربایجانی اِلدار و نگار این سری مسابقات در جمهوری آذربایجان و در شهر باکو و در تالار نوساز " کریستال " این شهر برگزار گردید .با توجه به تصمیم EBU پایان این مسابقه در 26 ماه مه 2012 میلادی ،‌برابر با شنبه 6 خرداد سال 1391 هجری شمسی برگزار گردید .۴۲ کشور در این نوبت از مسابقه شرکت کرده بودند و ترانه " سرخوشی " از لوریَن از کشور سوئد برنده این مسابقه شد . روسیه با گروه " مادر بزرگها " مقام دوم و صربستان هم مقام سوم را از آن خود کرده آذربایجان هم چهارم شد . ۴۲ کشور در این سری از مسابقات شرکت کردند و ترانه "سرخوشی" از لورین که نماینده ی سوئد بود برنده ی مسابقات شد و روسیه و صربستان به ترتیب مقام های دوم و سوم رو اختیار کردند.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  ویرایش شده توسط: Glodiator   
مرد

 
موسیقی آذربایجانی


  • موسیقی آذربایجانی به موسیقی سنتی مردمان آذربایجانی اطلاق می‌شود. هنرمندان آذربایجانی با خلاقیت خود، موسیقی منحصربه‌فردی را می‌آفرینند. کسانی که این نوع موسیقی را به‌همراه سروده‌های خود به‌زبان ترکی آذربایجانی می‌خوانند، عاشیق خوانده می‌شوند. عاشیق‌ها در وصف آذربایجان و دلاوری‌های بزرگان آن، در مراسم جشن و عزاداری، سروده‌های زیبایی را به‌همراه موسیقی آذربایجانی می‌خوانند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.
  • موسیقی آذربایجانی از دو نوع یا شاخهٔ اصلی تشکیل شده که از لحاظ تقسیم‌بندی موسیقایی منشاء و حالت‌های مختلفی دارند. معمولاً نوع سازهای موسیقی آذربایجانی، خاستگاه و دوستداران اقسام موسیقی با هم تا حدی متفاوتند، هرچند بسیاری دوستدار هردو هستند. تعداد بسیاری از موسیقی‌دانان آذربایجانی با آشنایی به هردو نوع از این موسیقی‌ها توانسته‌اند آثاری هنری بزرگی در قالب اپرا‌ها، موسیقی سمفونیک و موسیقی برای باله خلق نمایند. از مهم‌ترین گونه‌های موسیقی آذربایجانی می‌توان به موسیقی میخانه‌ای، هنر اجرای آذربایجانی تار، بالابان، ناقارا، باغلاما و گارمان اشاره کرد.

موسیقی مقام
  • بسیار نزدیک به موسیقی دیگر ملل خاور میانه و مقام‌های مشترکی با موسیقی ایرانی، موسیقی عربی و موسیقی ترکی دارد. اگرچه موسیقی مقام آذربایجان به دستگاه‌های موسیقی ایرانی نزدیک است و در بعضی مواقع حتی یکی هم هستند، ولی طرز اجرای این دو موسیقی ملی در انسان احساس بسیار متفاوتی ایجاد می‌کند. موسیقی آذربایجانی مملو از حس قهرمانی و جسارت است. در حالی که موسیقی ایران عارفانه است. درست است که موسیقی آذربایجان نیز دارای مقام‌های حزین و غمگین و عارفانه است، ولی به‌هنگام شنیدن آن، امید و تحرک در آن احساس می‌شود. در این موسیقی حرکت و دینامیسم وجود دارد.

موسیقی مردمی (فولکلوریک)
  • این نوع موسیقی شامل موسیقی «عاشیقی»، «بزمی» و «ایلی» است.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
آشپزی آذربایجانی


  • آشپزی آذربایجانی شامل آشپزی آذربایجانی‌های ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمن‌های عراق، ترکمان‌های سوریه و مناطق آذربایجانی‌های ترکیه و آذربایجانی‌های داغستان و آذربایجانی‌های گرجستان می‌باشد که یکی از کامل‌ترین ترکیبات غذایی در جهان را شامل می‌شود. خورش‌ها و آش‌های آذربایجانی سرشار از مواد مغذی و مفید می‌باشند. آشپزی آذربایجان در آشپزی سایر ملل منطقه و ایران تاثیرات عمیقی گذاشته‌است، قورمه سبزی، قیمه، دلمه، کوفته تبریزی، پیتی و... از غذاهای سنتی آذربایجان می‌باشد که به آشپزی دیگر ملل نیز راه یافته‌است. آشپزی آذربایجان از آشپزی سایر ملل نیز تاثیر پذیرفته و این تاثیر باعث تنوع در غذاهای آذربایجان گردیده‌است که از آن جمله می‌توان به پیتزا، ماکارونی، لازانیا، املت و... اشاره کرد. آذربایجانیها همچنین به تزئین غذاها و سفره‌های غذایشان اهمیت زیادی قایل هستند.

فهرست انواع خورش‌ها
  • قورمه سبزی:تهیه شده از: گوشت، لوبیا چشم بلبلی یا چیتی، جعفری، شنبلبله، تره، آبلیمو، لیمو عمانی، پیاز، رب، نمک، و روغن
  • قیمه:تهیه شده از: گوشت، لپه، لیمو عمانی، زردچوبه، سیب زمینی سرخ کرده، رب، آبلیمو، گوشت، نمک، و روغن
  • خورش هویج:تهیه شده از: هویج خلالی رنده شده، گوشت، آلوی خشک، رب، آبلیمو، نمک، زردچوبه، و روغن
  • خورش کدو: تهیه شده از کدو ورقه و سرخ شده و گوجه فرنگی و گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی و فلفل سبز و غوره و ادویه و روغن
  • خورش بادمجان تهیه شده از بادنجان پوست گرفته و سرخ شده و گوجه فرنگی و گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی و فلفل سبز و غوره و ادویه و روغن
  • خورش کنگر تهیه شده از کنگر سرخ شده و گوجه فرنگی و گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی و فلفل سبز و غوره و ادویه و روغن
  • خورش کرفس تهیه شده از کرفس خرد شده و سرخ شده و گوجه فرنگی و گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی و ادویه و روغن
  • خورش بامیه تهیه شده از بامیه تفت شده و گوجه فرنگی و گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی و عصاره تمرهندی و ادویه و روغن

کوکوها
  • کوکوی سبزی: تره، تخم مرغ، زرشک، نمک، زردچوبه و روغن
  • کوکوی سیب زمینی:سیب زمینی، تخم مرغ، زردچوبه، نمک و روغن
  • کوکوی گل محمدی:پودر گل محمدی، تخم مرغ، دارچین، شکر، آب و روغن
  • کوکوی لوبیا:لوبیا سبز، تخم مرغ، نخود فرنگی، نمک، زردچوبه و روغن
  • کوکوی ماکارونی:ماکارونی، تخم مرغ، گوشت، فلفل دلمه‌ای، قارچ، نمک، زردچوبه و روغن
  • کوکوی کدو:پوست کدو، تخم مرغ، نمک، زردچوبه و روغن
  • ایشلی کوکو:سیب زمینی، تخم مرغ، نمک، زعفران، گوشت چرخ کرده، زرشک قرمز، جعفری، سوسیس، کالباس، روغن
  • بزکلی کوکو:لوبیاسبز، هویج، سیب زمینی، پیاز، زرشک قرمز، خلال پسته و بادام، نمک، زعفران، ادویهٔ پلو، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، آرد، روغن

فهرست انواع آش‌ها و شورباها و شیله‌ها
  • قوروتلو آش
  • آش ماست
  • آش گوجه فرنگی
  • آش اسفناج
  • تورشولو آش
  • آیران آشی
  • آش زغال اخته
  • اوماج آشی
  • داش کلم آشی
  • میوه آشی: رشته آش + کوفته قلقلی ریز با گوشت چرخ کرده +پیاز + نمک + فلفل + قیسی زردآلو + آلو زرد + آلوچه + گوجه سبز + آلبالو + چغندر پوست کنده و خرد شده + نخود + لوبیا + عدس + رب گوجه فرنگی + زردچوبه + پیاز + پیاز داغ + سرکه + کشک
  • سوغان شورباسی: پیاز+ آب (گوشت) + نمک + روغن+ نان
  • سوزو شورباسی: تره + آب (گوشت) + نمک + رب گوجه+ تخم مرغ + نان
  • اریک شورباسی: زرد آلو + روغن + آب + نان
  • خاما شورباسی: پیاز سرخ شده + لپه + برنج + سیب زمینی + تره + تخم مرغ + گوجه فرنگی +ادویه + روغن + خامه
  • قورما شورباسی: روغن دم گوسفند + قورما + لپه +تره + برنج + سیب زمینی
  • مرجیمک شیله سی: عدس + پیاز + بلغور + نمک + نخود + آب (گوشت)

فهرست انواع سوپ‌ها
  • سوپ عدس
  • سوپ جو
  • سوپ رشته
  • آغ سوپ

فهرست انواع پلوها
  • لوبیه پیلو (لوبیا پلو)
  • مرجیمک پیلو (عدس پلو)
  • پاخلا پیلو (باقلی پلو)
  • رشته پیلو
  • قوربه تی
  • قابلی
  • دوشه مه پیلو:گوشت راسته+ برنج+کره+پیاز+نمک+ادویهٔ پلو+سماق+زعفران+گل محمدی خرد شده+سیب زمینی برای ته دیگ

فهرست انواع خوراک‌ها
  • یئتیمچه:سیب زمینی + پیاز + رب گوجه + بادمجان + روغن + آب
  • تاس کباب: گوشت + گوجه فرنگی + باد مجان + روغن + آب + نمک + زردچوبه +کدو + هویج +پیاز+ سیر
  • کله جوش: کشک + روغن + پیاز+ پودر نعناع + گردو خرد شده + نان
  • داش کلم بورانی سی
  • کوفته
  • بادئمجان دولماسی:بادمجان +روغن+گوشت چرخ کرده+برنج+پیاز سرخ کرده+رب گوجه فرنگی+آبلیمو+نمک و فلفل+سبزی دولمه
  • بیبر دولماسی
  • یاپراق دولماسی
  • کلم دولماسی
  • قارنی یارئغ
  • جئز بئز
  • ایسفناج (ایسپناخ) بورانی سی:اسفناج+ماست کیسه‌ای+روغن+سیر کوبیده شده+ تخم مرغ+گردو+نمک و فلفل
  • ایشکه نه:پیاز+تخم مرغ+روغن+زردچوبه+نمک و فلفل+قورما یا گوشت تفت داده شده+آب

فهرست انواع مرباها
  • مربای گل قند (گل محمدی)
  • مربای پسته
  • مربای بالنگ
  • مربای به
  • مربای هویج
  • مربای گیلاس
  • مربای آلبالو
  • مربای زرد آلو
  • مربای انجیر
  • مربای هندوانه
  • مربای کدو حلوایی
  • مربای لبو
  • مربای ترب

فهرست انواع ترشی‌ها
  • سو تورشوسو
  • گول کلم تورشوسو
  • حلله
  • بیبر تورشوسو
  • سوغان تورشوسو
  • قارا بادئمجان تورشوسو

فهرست انواع نوشیدنی‌ها
  • آیران: ماست + نمک + پودر گل محمدی + خیار + آب
  • شووه رن: خاکشیر + شکر + آب
  • گلین چایی:چای دم کرده+آب جوش+نبات
  • فهرست انواع چاشتها و میان وعده‌ها و دسرها
  • تخم مرغ سیب زمینی: تخم مرغ پخته + سیب زمنی پخته + نمک + پودر نعناع + پودر گل محمدی +روغن حیوانی یا کره
  • دویمه نج(دویمانج): نان خشک (به ویژه نان اسکو) + روغن حیوانی یا کره آب شده +مقداری آب داغ + پودر نعناع + گردو + کنجد
  • خشیل(خاشیل): روش اول: شیر + آرد + دوشاب + کره + زنجبیل، روش دوم: آرد گندم + روغن +زردچوبه+ عسل + دارچین
  • قویماق: آرد + شکر + کره یا روغن حیوانی + گلاب + زعفران + زرد چوبه
  • سوتلو آش: شیر + برنج + گلاب + هل + شیره + مربا یا شکر
  • اوماج حالواسی: آرد + آب + روغن + شیره + شکر + هل + گلاب + زعفران
  • زنجفیل حالواسی: آرد+پودر شکر+روغن+زنجبیل+کاکائو
  • اریک الی قیساواسی:زردآلو و آلوی خشک + زعفران دم کرده + کره + شکر + خلال پسته، گردو، بادام
  • خورما قیساواسی: خرما + تخم مرغ + کره+ گردو
  • قایقاناق (قیقاناق): تخم مرغ + شیر + آرد + بیکینگ پودر + زعفران + روغن +دارچین + پودر گل محمدی + پودر هل + پودر زنجبیل + شربت + مغز گردوی خرد شده +
  • پودر پسته یا پودر نارگیل
  • ساری شیله: برنج + شکر + روغن+ زعفران + گلاب + خلال بادام، خلال پسته
  • قاووت:آرد گندم بریان یا آرد نخودچی یا آرد عدس بوداده + تخم خربزه و هندوانه + شکر یا
  • کوبیده قند یا شیره
  • لب لبی: چغندر پخته
  • قورولو مکه: بلال بو داده
  • سمنی یا سومنی: گندم + آرد + آب
  • دیشلئق: گندم+ عدس + نخود + گوشت + آب (گوشت)+ نمک + زرد چوبه
  • فیرنی: شیر + آرد برنج + شکر + گلاب
  • پالدا: رشته‌های باریک نشاسته + آب + شکر + آب لیمو + رنگ شربت + عرق شاهسپرم
  • خیتاب: داغ تره سی + سوتلوجه + روغن حیوانی + نان لواش
  • قار شیره: برف + شیره انگور یا شیره توت
  • کشکول:شیر+شکر+زرده تخم مرغ+ژلاتین یا ژله میوه‌ای+بادام+گردو+موز+آناناس

فهرست انواع سالادها
  • سالاد میوه:سیب+پرتقال+نارنگی+موز+خیار+گوجه فرنگی+ماست+آبلیمو یا آبغوره
  • سالاد کلم:کلم سفید+کشمش+ماست یا سس+آبلیمو
  • سالادالویه:تخم مرغ پخته+مرغ پخته تکه تکه شده+هویج پخته نگینی+نخود فرنگی+کالباس+خیار شور+ماست یا سس
  • سالاد ماکارونی:ماکارونی آبکش شده+گوجه فرنگی+ذرت+کالباس+زیتون+ماست یا سس
  • سالاد خیار و گوجه:خیار+گوجه فرنگی+پیاز+آبلیمو یا آبغوره+نمک+ماست یا سس
  • سالاد کلم:کلم سفید+کلم قرمز (خوابانده شده در آبلیمو)+هویج+خیار+گوجه فرنگی+کاهو+زیتون+سس

فهرست انواع نانها و شیرینی‌ها
  • اسکو چوره یی
  • ماماغان چوره یی
  • نزیک
  • ایشلی کوکه
  • یاغلی کوکه
  • یوخا
  • اهری
  • راحت الحلقوم
  • قرابیه
  • سوجوق
  • باسلوق
  • رشته‌ختایی
  • نوقا

فهرست انواع ماستها و پنیرها
  • سوزمه یوقورت
  • سوزمه پنیر
  • لیقوان پنیری
  • موتال پنیری
  • جوتدان
  • لور پنیر

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
رقص‌های آذربایجانی


  • رقص‌های آذربایجانی از سری رقص‌های فولکلوریک است که از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این پروسه توسعه و شکل گرفته‌است. بعضی از این رقص‌ها در اصل جزء مراسم دینی و یا جزء از آمادگی‌های جنگی و دفاعی بوده‌است در هر صورت در حال حاضر از این رقص‌ها در مجالس عروسی در ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامه‌های ورزشی و گردهمایی‌های فرهنگی در جمهوری آذربایجان استفاده می‌شود.
  • شاخسی (شاه حسین) رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بوده‌است.
  • دیدگاه هلن اریکسن درباره رقص بانوان آذربایجان:

آذربایجان یکی از جمهوری‌های قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بین­المللی است. تعداد بسیاری از آذری­ها در شمال غربی ایران ودر منطقه شهر تبریز ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقص‌ها تمیز داده می‌شود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن‌های بلند پوشیده شده و چنین می‌نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است. رقص‌ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذری است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساسا ساده است. این رقصها در شوروی سابق بصورت رقصهای هنری صحنه­ای، ارتقا یافته است.
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک قدیمی و معاصر آذربایجانی


رقص های بالای خط سبک قدیمی و رقص های نامبرده شده در زیر خط رقص معاصر می باشند .
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
لباس آذربایجانی



لباس آذربایجانی یا لباس ملی آذربایجانی‌ها لباس سنتی آذربایجانی که از فرآیندهای طولانی فرهنگ، دین و... مردمان آذربایجانی پدید آمده‌است. و از نشانه‌های خاص اهالی آذربایجانی می‌باشد. لباس آذربایجانی نشان دهندهٔ ویژگی‌های هنری، تاریخی، قومی و خلاقیت‌هایی است که در داخل لباس منعکس می‌شود. لباس اصیل آذربایجانی نشان دهندهٔ وضعیت تاهل، سن می‌باشد که رقص آذربایجانی با لباس آذربایجانی به اجرا درمی‌آید. از قرن بیستم به بعد لباس آذربایجانی در شهرها کاربرد خود را از دست داده و حالت مدرنیته به خود گرفته ولی عموما در مناطق عشایری و روستایی مناطقی که اهالی آذربایجانی سکونت دارند، به مانند سابق کارکرد خود را حفظ کرده‌است.
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  ویرایش شده توسط: Glodiator   
مرد

 
تئاتر آذربایجانی



  • تئاتر آذربایجانی عنصر خلاقیت و از هنرهای مردمان آذربایجانی به شمار می‌رود. تئاتر ملی آذربایجانی در نیمه دوم قرن ۱۹اُم، بر اساس یک کمدی توسط میرزا فتحعلی آخوندزاده، اولین نمایشنامه نویس، متفکر برجسته و فیلسوف آذربایجانی سرچشمه گرفته بود. نخستین تئاتر به زبان ترکی آذربایجانی در تاریخ ۲۳ مارس سال ۱۸۷۳ توسط حسن بیگ زردابی و نجف بیگ وزیروف به اجرا درآمد. در تئاتر آذربایجانی نمایش‌نامه حول موضوعاتی از قبیل سنت‌های عروسی، بهار و زمستان، عید نوروز و... می‌باشد. از سایر مواردی که در تئاتر آذربایجانی بدان تکیه می‌شود، روند نابرابر و بی‌عدالتی است و رقص نیز در شکل‌گیری تئاتر آذربایجانی نقشی بسزا ایفا می‌کند. در طول یک قرن گذشته تئاتر آذربایجانی وارد دریچه مذهبی نیز شده‌است که صحنه‌های ماه محرم و فاجعه عاشورا به صورت نمادین از مشهورترین اجراهای اینگونه هنر می‌باشد.

چهره های سرشناس تئاتر آذربایجان

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
اقتصاد جمهوری آذربایجان


  • جمهوری آذربایجان در مقایسه با جمهوریهای تازه استقلال یافته اطراف خود در اثر بهره برداری از منابع نفتی و سرمایه گذاری پس از استقلال توسعه بیشتری پیدا کرده‌است. با تکمیل خط لوله باکو-تفلیس-جیهان رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ به ۴۱٫۷٪ رسید و رتبه نخست جهان از این لحاظ را کسب کرد. با وجود این بعد از استقلال این کشور، تورم فزاینده ناشی از آثار جنگ قره‌باغ همراه با سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها و خصوصی سازی اقتصاد موجب شد که مردم جمهوری آذربایجان تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گیرند و قدرت خرید آنها به سرعت کاهش یابد ولی از سال ۱۹۹۶ میلادی، افزایش درآمدهای حاصل از قراردادهای نفتی بین‌المللی، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری خارجی، اعتبارات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و مساعدت کشورهای اروپایی موجب شد تا اقتصاد نابسامان این کشور کمی رو به بهبود گذارد.
  • جمهوری آذربایجان برای ثبات بخشیدن به اوضاع اقتصادی با کمک صندوق بین‌المللی پول دو برنامهٔ اقتصادی را به اجرا درآورده و توانسته‌است میزان تورم را کاهش دهد. میزان تورم در این کشور از ۴۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵ میلادی به ۲۰ درصد در سال ۱۹۹۶ میلادی و ۷/۳ درصد در سال ۱۹۹۷ و صفر درصد در سال ۱۹۹۸ میلادی و (۵-) درصد در نیمه نخست سال ۲۰۰۰ میلادی کاهش یافته‌است.
  • انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور و آزادسازی تجارت موجب پاگیری طبقه جدیدی از تجار و صاحبان صنایع با سرمایه‌های اندک شد. با این حال نباید فراموش کرد که این کشور در مرحله گذار از اقتصاد متمرکز کمونیستی به اقتصاد بازار است و هنوز بخش‌هایی از اقتصاد کشور به شیوه سابق اداره می‌شود.

کشاورزی
  • جمهوری آذربایجان تولیدکنندهٔ مواد کشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه‌ها، سبزی‌ها و چای می‌باشد.
  • در زمان اتحاد جماهیر شوروی توسعه کشاورزی نیمه مکانیزه در جمهوری آذربایجان مورد تاکید قرار داشت. خشکسالی‌های پی در پی چند سال اخیر تا حد زیادی در انگیزه توسعه بخش کشاورزی جمهوری آذربایجان خلل ایجاد کرده و خسارات فراوانی در این بخش به بار آورده‌است. البته در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی سرمایه گذاری‌های کلانی در این بخش صورت گرفت.
  • سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ میلادی اوج رونق کشاورزی در جمهوری آذربایجان بود. در اواسط ۱۹۸۰ میلادی این جمهوری حدود ۱۸ درصد از کل نیازهای موادغذایی، ۷ درصد محصول پنبه، ۵/۲۲ درصد از تنباکو و ۲۱ درصد انگور اتحاد جماهیر اتحاد جماهیر شوروی سابق را تولید می‌کرد. اما پس از استقلال، میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی کاهش چشمگیری داشته‌است. کمبود منابع مالی برای تأمین کود، بذر، تجهیزات و ماشین آلات و فقدان سیستم مدیریتی کارآمد از دلایل عمده این کاهش است. جمهوری آذربایجان با کمک کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و با اجرای برنامه‌های خصوص سازی و واگذاری زمین‌های زراعی و اختصاصی یارانه سوخت به کشاورزان درصدد توسعه بخش کشاورزی برآمده‌است.
  • علیرغم وجود زمینه‌های مساعد کشاورزی، در شرایط کنونی این جمهوری مجبور به واردات ۴۰۰ میلیون دلار مواد غذایی در سال است.

صنعت
  • استخراج نفت خام و گاز طبیعی، تولید فرآورده‌های نفتی، صنایع فلزی، ماشین آلات و ماشین‌های فلزکاری، استخراج سنگ آهن، تولید سیمان، صنعت مواد غذایی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و منسوجات مهم‌ترین فعالیت صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهد.
  • طبق برآورد ژوئیه سال ۲۰۰۰ میلادی میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) جمهوری آذربایجان حدود ۵ میلیارد دلار بود که تولیدات کشاورزی ۸/۱۸ درصد، تولیدات صنعتی ۸/۴۲ درصد و فعالیتهای خدماتی ۳/۳۸ درصد از آن را تشکیل می‌داد. اگر چه میزان تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۸ میلادی حدود ۴ میلیارد دلار بود ولی بالا رفتن قیمت جهانی نفت خام منجر به ترقی میزان تولید ناخالص داخلی این کشور شده‌است. میانگین رشد تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا۱۹۹۸ میلادی (۸۵/۱۰-) درصد بود ولی این میزان در انتهای سال ۱۹۹۹ میلادی به ۱۰ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۰۰به۱/۱۱درصد رسید. (The states man year book، ۲۰۰۳.p.۲۴۸) همچنین متوسط درآمد سرانه مردم از تولید ناخالص داخلی این جمهوری در سال ۲۰۰۳ به ۳۴۰۰ دلار رسید.
  • از تعداد بالای مهاجران و آوارگان (حدود ۷۰۰ هزار نفر) در جمهوری آذربایجان باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی این کشور نام برد. تأمین مخارج این گروه از افراد بخشی از درآمدهای نفتی جمهوری آذربایجان را صرف خود می‌کند. همچنین صنایع این کشور قدیمی و فرسوده‌است و هزینه بالای استهلاک صنعتی در این کشور مانع از سرعت توسعه اقتصادی آن شده‌است.
  • صادرات این کشور علاوه بر محصولات کشاورزی شامل کالاهای صنعتی، مواد غذایی، ماشین آلات و ماشین‌های فلزکاری، محصولات نساجی، نفت و گاز و مواد شیمیایی و پتروشیمی می‌باشد. در مقابل، جمهوری آذربایجان به واردات محصولات صنایع غذایی، ماشین آلات صنعتی و فلزکاری، برخی مواد غذایی، ماشین آلات تولید فلزات غیرآهنی و آهنی و برخی محصولات کشاورزی نیاز دارد.جمهوری آذربایجان برای سروسامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی خود تلاش‌های دامنه داری برای جذب سرمایه‌های خارجی به ویژه در بخش نفت و گاز به عمل آورده‌است. با وجود ذخایر غنی نفت و گاز در جمهوری آذربایجان، این بخش از اهمیت بسزایی در آیندهٔ اقتصاد این کشور برخوردار است.
  • مطابق گزارش سازمان‌های اقتصادی، در سال ۱۹۹۶ م (۱۳۷۵ ش) شرکت‌های خارجی حدود ۷۰۰ میلیون دلار در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری کرده‌اند. مجموع سرمایه گذاری خارجی جذب شده در سال ۱۹۹۷ م (۱۳۷۶ ش) حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. برای اقتصاد جمهوری آذربایجان که به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری بویژه در بخش نفت و گاز نیاز دارد، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص از سوی سرمایه گذاران آمریکایی حایز اهمیت است.
  • کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با بهبود شرایط اقتصادی جمهوری آذربایجان، بازار این کشور رو به توسعه می‌باشد."(افشردی، ص۱۹۶) در فرآیند گذر از نظام گذشته به نظام جدید، بخش‌های اقتصادی نیز دچار تغییراتی گردید بطوری که در سالهای ۹۷-۱۹۹۵ م، سهم بخش‌های صنعت و کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کاهش و سهم بخش ساختمان و بخش بازرگانی رو به افزایش گذاشت. این تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور عمدتاً ناشی از جریان آزاد سازی قیمت‌ها و دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت است که از سال ۱۹۹۲ م در این کشور آغاز گردیده‌است. تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان بر اساس هزینه‌های جاری نیز نشان دهندهٔ رشد مصرف خانواده‌ها و نیز مصرف بخش دولتی است. بطوری که هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی از ۱۰۲ میلیارد منات در سال ۱۹۹۳ م به ۱۲۰۴۳ میلیارد منات در سال ۱۹۹۷ م بالغ گردیده‌است. همچنین، طی این دوره، مصارف بخش دولتی نیز از ۴۸ میلیارد منات به ۱۸۲۸ میلیارد منات افزایش پیدا کرده‌است.

۱۹۹۳
  • در سال ۱۹۹۳م، جمهوری آذربایجان از حوزهٔ روبل خارج گردید و از اول مارس ۱۹۹۴م، منات به‌عنوان پول ملی و رسمی کشور شناخته شد و برای توسعهٔ بازار پولی، مبادلات ارزی در شبکهٔ بین بانکی باکو بوجود آمد.

۱۹۹۵
  • در سال 1095م، سیستم تک نرخی ارز بوجود آمد و نیز در همین سال، در اثر اجرای برنامه‌های تثبیت اقتصادی که از طرف صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌شد، نرخ تورم از ۱۶۶۴ درصد در سال ۱۹۹۴م به ۸/۴۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵م، ۸/۱۹ درصد در سال ۱۹۹۶ و 800 درصد در سال ۱۹۹۷م کاهش یافت.

۱۹۹۶
  • در سال ۱۹۹۶، اصلاحات ساختاری از جمله خصوصی سازی ادامه یافت اما گسترش فساد مالی و مقاومت نهادها و مدیران شرکت‌های دولتی مانع از پیشرفت سریعتر برنامه‌های اصلاحی و جلب سرمایه‌های خارجی برای تجدید ساختار صنایع غیرنفتی در این کشور شده‌است.

۲۰۰۵
  • در این سال تغییر واحد پول جمهوری آذربایجان از منات آذربایجان به منات جدید آذربایجان صورت گرفت و در ۲۸ - دسامبر ۲۰۰۵ اسنکاس‌ها و سکه‌ها منات جدید در این کشور به مردم عرضه شد. در حال حاضر ارزش هر منات جدید جمهوری آذربایجان معادل ۱۱۰۰ تومان و یا ۱ دلار و ۲۰ سنت است.

۲۰۰۸
  • در سال ۲۰۰۸ میلادی جمهوری آذربایجان بنا به گزارش بانک جهانی برترین کشور از نظر اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی بوده‌است. و در رتبه نخست اصلاحات اقتصادی جهان قرار گرفت.
  • این کشور در سال گذشته اصلاحات زیادی در بخش قانونگذاری انجام داد و موفق شد از رتبه نود و هفت جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی به رتبه ۳۳ جهانی در سال منتهی به ۲۰۰۹ میلادی صعود کند.
  • در طی سال ۲۰۰۸ این کشور با تصویب و اجرای قوانینی مانند: تسهیل و کاهش در مراحل و روند آغاز کار، پرداخت اینترنتی مالیات و کاهش حجم کاغذ بازی‌های مرسوم در ادارات، توسعه و استفاده از فن‌آوری‌های روز دنیا در راه اصلاح اقتصادی، کاهش مدت زمان لازم برای انتقال دارایی در جمهوری آذربایجان که این مدت از ۶۱ روز به ۱۱ روز کاهش یافت که با کمک قانون یکپارچگی ثبت دارایی‌های زمین و مستغلات توانست این موفقیت را به دست آورد.


سمبل منات آذربایجان
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
صفحه  صفحه 8 از 53:  « پیشین  1  ...  7  8  9  ...  52  53  پسین » 
علم و دانش

Countrys | کشور ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA