انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 11 از 53:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  52  53  پسین »

Countrys | کشور ها


مرد

 
باک سل

  • باک سل (Bakcell)اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه دارای استاندارد GSM در کشور جمهوری آذربایجان است.

درباره شرکت
  • باک سل(Bakcell) در سال ۱۹۹۴ به عنوان اولین شرکت ارائه خدمات ارتباطات تلفن همراه در جمهوری آذربایجان تاسیس شد.که به منظور ارایه مدرنترین خدمات مخابرایت به مشترکین در سال ۲۰۱۰ برای توسعه شبکه خود به لطف سرمایه گذاران باک سل ۹۵%از جمعیت وهمچنین۸۲%از خاک کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار دادوبرای ارایه اینترنت پرسرعت به مشترکین خود کل شبکه را بر اساس تکنولوژی EDGEبهبود داد. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ایستگاه پایهه در دور افتاده ترین مناطق ارتباط با کیفیت را به مشترکین ارایه می‌کند. به عنوان یک نتیجه از کار انجام شده ،این شرکت ۲٫۵میلیون مشترک فعال دارد و تعداد آنها همچنان در حال رشد می‌باشد. در سال ۲۰۰۹ از طرف باشگاه کسب و کار یکپارچه خزر عنوان "شرکت مخابراتی برتر سال"به این شرکت اهدا شد. در مارس۲۰۱۰ بکسل برنده جایزه"شرکت در حال رشد سریع"شد. همچنین در سال ۲۰۱۰ نامزد دریافت جایزه "پیشرو در تکنولوژی سال"و"رهبری شرکت‌های مسئولیتهای اجتماعی سال "برای تجارت اذری شد. باک سل در اقتصاد آذربایجان یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری به شمار می‌رود و این شرکت کودکانی که نیاز به مراقبت دارند را تحت عنوان ستارگان باک سل توسط برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

انواع مشترکین
  • باک سل به مشتریان خود سیم کارت اعتباری(جین)وسیم کارت دائمی (Klass و Gold) ارایه می‌کند.

طرحCin(جین)
  • طرح تعرفه پیش پرداخت"جین" طرح تعرفه ساده از این شرکت است. که افزایش موجودی حساب (skrec) سیم کارت از طریق کارت شارژامکان پذیر است. در طرح تعرفه "cin" مشترکین Bakcell می‌توانند تماس بگیرند، پیام ارسال کنند، تماس و پیام‌ها را دریافت کنند، به اینترنت دسترسی داشته باشند، و همچنین از سرویس رومینگ و سایر خدمات ارائه شده توسط این شرکت می‌توانند استفاده کنند.

طرحKlassوGold
طرح‌های Klass و Goldکه مخصوص سیمکارت‌های دائمی است نرخ تعرفه هاو هزینه‌ها قابل انعطاف است که برای پرداخت هزینه آن مشترکین می‌تواننداز دستگاه‌های POSو دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند. خدمات طرح Goldبکسل عبارتند از:ارسال و دریافت پیامک، دریافت و برقراری تماس صوتی، دسترسی به اینترنت، رومینگ وسایر خدمات ارایه شده توسط این شرکت.
پوشش
  • در حال حاضر باک سل بیش از ۹۵ درصد از جمعیت و ۸۲ درصد از کل مساحت کشور را پوشش می‌دهد. Bakcell دارای تکنولوژی EDGE است که تمام شبکه، شرکت را قادر می‌سازدتا مشتریان به راحتی به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. امروز، بیش از ۲،۰۰۰ ایستگاه‌های پایه در عمل هستندو تعداد مشترکان فعال باک سل در حال حاضر بیش از ۲،۵ میلیون می‌باشد.

شرکای بین‌المللی
  • مشتریان باک سل می‌توانند از خدمات رومینگ در اروپا، آسیا، شمال و جنوب امریکا، استرالیا و آفریقا استفاده کنند. باک سل تا به امروز ،توافق نامه رومینگ پیام کوتاه و GPRS با ۲۵۶ اپراتور در ۱۵۳ کشور در سطح جهان دارا می‌باشد.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
سازمان اکو


  • سازمان همکاری اقتصادی (به انگلیسی: Economic Cooperation Organization)‏، به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
  • این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقهای - است، آغاز به کار کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.
  • پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت و ۸،۶۲۰،۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.
  • طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.


نقشه کشورهای عضو اکو

اهداف
  • ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم.
  • گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری.
  • تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی.
  • توسعه زیربناهای حمل و نقل و ارتباطات.
  • توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزادسازی اقتصادی.
  • تدوین برنامه مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی.

تشکیلات
  • نشست سران که هر دو سال یکبار جهت اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌گردد.
  • شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم گیری و سیاستگذاری سازمان است و سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.
  • شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا در تهران تشکیل جلسه می‌دهد.
  • شورای برنامه ریزی منطقه‌ای سالی یکبار در سطح روسای سازمانهای برنامه‌ریزی کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد و وظایفی از قبیل تدوین برنامه‌های عملی برای تحقق اهداف سازمان، بررسی برنامه‌های گذشته و پیشنهاد تشکیل نهادهای منطقه‌ای را به عهده دارد.
  • معرفي اداره اكو وظيفه اصلي به عنوان مرجع ملي (اصلي) هماهنگ كننده ارتباط نهادها و دستگاه هاي اجرايي با دبيرخانه و نمايندگي دایم ج.ا.ا در اكو. يك يا دو كارشناس با توجه به اهميت و حجم كار در هر يك از مديريت هاي فوق در اداره امور اكو مشغول انجام وظيفه است. بعنوان مثال كليه فعاليت هاي صنعت، كشاورزي و توريسم منطقه از طريق كميته صنعت اداره اكو با نهادهاي داخلي و همچنين نهادهاي خارجي در كشورهاي منطقه هماهنگ مي گردد. هر يك از مديريت هاي سازمان نيز ساليانه كارگاه هاي آموزشي و همچنين اجلاس هايي را در سطح كارشناسي، مقامات ارشد و وزرا برگزار مي كنند. دبيرخانه اكو
  • مقر دبيرخانه سازمان در تهران است. دبيرخانه مسوول هماهنگي و نظارت بر اجراي فعاليت هاي اكو و كمك به برگزاري نشست ها مي باشد. دبيرخانه متشكل از دبيركل، معاونين، مديران و كاركنان است. شوراي وزيران از ميان نامزدهاي انتخاب شده از سوي كشورهاي عضو دبيركل را براي يك مدت سه ساله غير قابل تمديد انتخاب مي نمايد. دبيركل بالاترين مقام اجرايي سازمان مي باشد.

شرایط عضویت
  • شرایط عضویت در اکو همجواری با منطقه‌است.

علل عدم موفقیت کشورهای عضو
  • عدم موفقیت کشورهای عضو این سازمان در تداخل منافع، اختلافات سیاسی و... است.

نشست سران
  • دهمین نشست سران اکو در ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ در تهران برگزار شد. در این نشست یکروزه، ریاست سازمان اکو از الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران منتقل شد. ریاست اکو یکساله‌است.
  • یازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان اکو دیماه ۱۳۸۹ به ریاست رئیس‌جمهور کشورمان در کاخ "چراغان " استانبول برکزار شد و کشورمان که ریاست دوره‌ای این اجلاس را برعهده داشت، این مسئولیت را به ترکیه واگذار کرد.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
سوکار


  • سوکار، شرکت نفت آذربایجان (به انگلیسی: SOCAR)‏ شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان است، که یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی در جهان می‌باشد.
  • این شرکت، تولید نفت خام و گاز طبیعی همچنین، اجرا و ساخت خطوط لوله نفت و گاز را در جمهوری آذربایجان، برعهده دارد. سوکار، مالک دو پالایشگاه در این کشور، می‌باشد. این شرکت، کار نظارت بر کنسرسیوم بین المللی که درحال توسعه پروژه‌های نفت و گاز در آذربایجان است، را نیز، انجام می‌دهد.
  • شرکت سوکار از نظر درآمد سالیانه، در رتبه ۶۸ بزرگترین کمپانی‌های دنیا، قرار دارد.

فعالیت‌ها
  • فعالیت‌های شرکت نفت آذربایجان در: اکتشاف، آماده سازی و بهره برداری از میادین نفت و گاز، واقع در مناطق خشکی و دریایی جمهوری آذربایجان، همچنین؛ حمل و نقل، پردازش، پالایش و فروش نفت، گاز، میعانات گازی و دیگر محصولات صنعت نفت می‌باشد.
  • تعداد کارکنان این شرکت، بین ۵۸،۹۴۵ تا ۷۰،۰۰۰ نفر برآورد شده‌است. کشور آذربایجان دارای ۵۷ میدان نفتی می‌باشد، که ۱۸ میدان آن در مناطق دریایی قرار دارد، که همه این میادین، در بخش آذربایجانی دریای خزر واقع شده‌است.
  • در سال ۲۰۰۶، شرکت نفت آذربایجان، تولیدی معادل: ۷٫۸۴ میلیون تُن نفت و ۴٫۳۴ میلیارد متر مکعب گاز داشته‌است. در ژانویه ۲۰۰۹، پالایشگاه‌های تحت مدیریت سوکار، دارای ظرفیت تصفیه نفتی، برابر ۳۳۹٫۰۰۰ بشکه در روز، بوده‌است.

شعبه‌ها و شرکت‌های تابعه
  • دفتر مرکزی شرکت نفت آذربایجان، در مرکز شهر باکو، در یک ساختمان سه طبقه، که به سبک رنسانس فرانسه ساخته شده‌است، قرار دارد.
  • دفاتر نمایندگی‌های شرکت نفت آذربایجان، در شهرهای : بخارست، فرانکفورت، ژنو، لندن، استانبول، وین، آستانه و تهران واقع شده‌است .
  • در رومانی، شرکت نفت آذربایجان، در حال ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی برای تامین کشورهای اروپایی می‌باشد. دفاتر اتریش و آلمان شرکت سوکار، وظیفه انتقال هیدروکربن، از آذربایجان به اروپا را برعهده دارد.

مدیریت
  • در ژانویه ۲۰۰۶ رئیس سابق پالایشگاه نفت باکو و عضو پارلمان آذربایجان، رووانگ عبداللهیف، بعنوان رئیس شرکت نفت آذربایجان منصوب شد. او جایگزین ناتیگ علی اف، که وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذربایجان شده بود، گشت.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
میدان اشرفی

میدان اشرفی، یک میدان نفتی/گازی است، که در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی باکو در جمهوری آذربایجان واقع می‌باشد. این میدان، در غرب میدان قره باغ و در بخش شمالی مجمع الجزایر آبشرون قرار دارد.


--------------------------------------------------------------------------

میدان گازی شاه دنیز

میدان گازی شاه دنیز، بزرگترین میدان گازی در آذربایجان است. این میدان، در جنوب دریای خزر و در سواحل آذربایجان، در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی باکو قرار دارد.

میدان شاه دنیز، در عمق ۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این رشته، در حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع (۳۳۰ مایل مربع) را پوشش می‌دهد. گاز شاه دنیز و حوزه میعانات گازی آن، در سال ۱۹۹۹ کشف شد.
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
پایگاه هوایی دولیار

پایگاه هوایی دولیار (به انگلیسی: Dollyar Air Base)‏ یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۲۴۹۴ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۳۳۵ متری از سطح دریا واقع شده‌است.


-----------------------------------------------------------------------

پایگاه هوایی کیوردامیر

پایگاه هوایی کیوردامیر (به انگلیسی: Kyurdamir Air Base)‏ یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۲۴۹۹ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع -۱۱ متری از سطح دریا واقع شده است.


-----------------------------------------------------------------------

پایگاه هوایی ناسوسنایا

پایگاه هوایی ناسوسنایا (به انگلیسی: Nasosnaya (air base))‏ یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۲۵۰۵ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع -۴ متری از سطح دریا واقع شده‌است.


-----------------------------------------------------------------------

پایگاه هوایی باکو کالا

پایگاه هوایی باکو کالا (به انگلیسی: Baku Kala Air Base)‏ یک فرودگاه نظامی است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۲۶۴۳ متر است. این فرودگاه در شهر باکو کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۱۲ متری از سطح دریا واقع شده‌است.
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
فرودگاه بلوکانی

فرودگاه بلوکانی (به انگلیسی: Belokany Airport)‏ یک فرودگاه همگانی است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۱۲۰۹ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۲۸۵ متری از سطح دریا واقع شده‌است.


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف
۴۰°۲۸′۰۳″ شمالی ۰۵۰°۰۲′۴۸″ شرقی

فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف باکو (یاتا:GYD و ایکائو:UBBB) (که نام پیشین آن،فرودگاه بین‌المللی بینا است؛ در زبان آذری جمهوری آذربایجان:Heydər Əliyev adına beynəlxalq hava limanı)، یک فرودگاه بین‌المللی است که در شمال شرقی باکو جمهوری آذربایجان، قرار دارد و فاصله آن تا باکو ۲۰ کیلومتر است.این فرودگاه، بعد از دوران ریاست جمهوری حیدر علی‌اف، در ۱۰ مارس ۲۰۰۴ میلادی(۲۰ اسفند ۱۳۸۲ هجری خورشیدی)، به فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف، تغییر نام داد و همچنین کد فرودگاهی یاتای آن هم تغییر کرد (کد یاتای پیشین این فرودگاه،BAK بود).این فرودگاه، دارای دو ترمینال (شمالی و جنوبی) و یک ترمینال باری است.


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه بین‌المللی زاکاتلا
۴۱°۳۳′۴۴″ شمالی ۴۶°۴۰′۰۲″ شرقی


فرودگاه بین‌المللی زاکاتلا (به انگلیسی: Zaqatala International Airport)‏ (به زبان بومی: Zaqatala Beynəlxalq Hava Limanı) یک فرودگاه همگانی با کد یاتا ZTU است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲ ۱۰۰ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد .


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه بین‌المللی گنجه

فرودگاه بین‌المللی گنجه (به انگلیسی: Ganja International Airport)‏ (به زبان بومی: Gəncə Beynəlxalq Hava Limanı) یک فرودگاه همگانی و نظامی با کد یاتا KVD است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۲۵۰۰ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۳۳۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است.


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه بین‌المللی لنکران

فرودگاه بین‌المللی لنکران (به انگلیسی: Lankaran International Airport)‏ (به زبان بومی: Lənkəran Hava Limanı) یک فرودگاه همگانی با کد یاتا none است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۱۵۷۶ متر است. این فرودگاه در شهر لنکران (شهر) کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۹ متری از سطح دریا واقع شده است.


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه گابالا

فرودگاه گابالا (به انگلیسی: Gabala Airport)‏ یک فرودگاه همگانی با کد یاتا GBB است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۳۶۰۰ متر است. این فرودگاه در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد .


-----------------------------------------------------------------------

فرودگاه نخجوان
۳۹°۱۱′۱۹″ شمالی ۰۴۵°۲۷′۳۰″ شرقی

فرودگاه نخجوان (به انگلیسی: Nakhchivan Airport)‏ (به زبان ترکی آذربایجانی: Naxçıvan Hava Limanı) یک فرودگاه همگانی و نظامی با کد یاتا NAJ است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن ۳۳۰۰ متر است. این فرودگاه در شهر نخجوان کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و در ارتفاع ۸۷۳ متری از سطح دریا واقع شده‌است.
زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
قومیت ها در آذربایجان

مردمان ساخوری


  • مردمان ساخوری (به ساخوری: йихъбы، به روسی: Цахуры، به آذربایجانی: Saxurlar) قومی هستند که در روسیه مناطق جنوبی (داغستان) و مناطق شمالی جمهوری آذربایجان در شهرستان‌های زاقاتالا، بالاکن و قاخ زندگی می‌کنند و به زبان ساخوری صحبت می‌کنند.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
قومیت ها در آذربایجان

یهویان
  • یهودیان کوهستان یا یهودیان ایرانی که یهودیان قفقاز هم نامیده می‌شوند، یک گروه مردمی ایرانی‌تبار در کشور جمهوری آذربایجان هستند که پیش از قرن پنجم میلادی به این کشور وارد شده‌اند. همچنین با نامهای «داغ جوودی» یا «جوهوری» نیز خوانده می‌شوند از یهودیان قفقاز باختری هستند که بیشتر در جمهوری آذربایجان و داغستان زندگی می‌کند. عده‌ای نیز در چچنستان، اسراییل، آمریکا و روسیه به سر می‌برند. یهودیان قفقاز از لحاظ زبانی به تات‌های قفقاز نزدیک بوده و به گویشی از فارسی سخن میگویند. تاریخ این مردمان به حدود ۲٫۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد و گفته می‌شود که آن‌ها از نسل قبایل مفقوده‌ای هستند که پس از ویران شدن نخستین معبد سرزمین مقدس (اسرائیل امروزی) در سال ۵۸۷ پیش از میلاد ترک کرده بودند. نیای مشترک این مردم در قسمت شمال غربی ایران و جنوب آذربایجان ساکن شدند و با حفظ هویت یهودی خود، در تعامل با مسلمانان تات‌زبان، زبانی پدیدار گشت که به زبان جودو-تات (یهودی-تات) مشهور است. عده‌ای از یهودیان ایران به دهکده‌های کوهستانی دریای سیاه و دریای مازندران نقل مکان کردند و در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، یهودیان کوهستانی، به کشاورزی و باغبانی مشغول شده و در دهکده‌ها و اجتماعات کوچک و مجزایی زندگی می‌کردند. پریولنو دهکده‌ای کوچک در بخش شمالی کوه‌های تالش است که محل زندگی دو اجتماع کوچک از یهودیان کوهستان جریم یا جریم زدک است.
  • یهودیان قفقاز از دید زبان و برخی دیگر شناسه‌ها از جامعه فارسی زبانان هستند. برخی از این مردم در ایران، افغانستان و آسیای میانه (یهودیان بخارا) زندگی می‌کنند. «کوهی» نامیده شدن یهودیان آسیای میانه، تنها در سدهٔ ۱۹، پس از اینکه همهٔ مردم قفقاز در دفترهای سازمانی روسیه نام «کوهی» (داغلی) گرفتند، صورت پذیرفت. یهودیان کوهی خود را «یِودی Yeudi» (یهودی) یا «جوهوری Juhuri» می‌نامند. در سال ۱۸۸۸، آ. ش. آنیسیمف (A. Sh. Anisimov) در نوشته‌ای با نام «یهودیان قفقازی-کوه نشینان Caucasian Jews-Mountaineers» با نشان دادن نزدیکی زبانهای یهودیان کوهنشین و پارسیان قفقازی (تاتها) به این پیامد رسید که این یهودیان به طور سرشتی از «خانوادهٔ ایرانیان تات» هستند که در ایران یهودیت را پذیرفته و سپس به قفقاز جنوبی کوچیده‌اند. باورهای آنیسیمف در دورهٔ شوروی پشتیبانی گردید: انگارهٔ منشا تاتی یهودیان قفقاز در دهه ۳۰ میلادی نزج گرفت. با کوشش چند تن از اعضای این جامعه که به رژیم وابستگی داشتند، ایدهٔ ساختگی نایهودی بودن آن مردم و «یهودی شدن» آنها به گونهٔ گسترده‌ای پخش شد و بعلت فشار کارگزاران دولتی، بخشی از یهودیان، دفترینه کردن خود را تحت هویت و عنوان «تات» آغازیدند. در نتیجهٔ این وضعیت، «تات» و «یهودی کوهی» هم معنی گردیدند و در پژوهشهای ادبی، واژهٔ «تات» نه تنها ندانسته برای نام دوم، بلکه حتا برای نامگذاری اول ِ یهودیان قفقاز هم بکار رفت. در دورهٔ شوروی، این موضوع بستری را فراهم نمود تا همهٔ میراث و آفرینشهای (ادبی، نمایشی و موسیقی) یهودیان کوهی به تاتها بربسته شود؛ در حالی که آنها هیچ نقطهٔ مشترکی با آن میراث نداشتند. افزون بر این، مقایسهٔ شناسه‌های زیست-مردم شناسی (physico-anthropological) تاتها و یهودیان کوهی همراه با داده‌های زبانشناسی، هیچ نشانه‌ای را از یگانگی قومی این دو تیره استوار نمی‌سازد.
  • ساختار دستور زبان گویش یهودی قفقازی (جوهوری) کهن‌تر از خود زبان تاتی است. این باعث آشکار شدن یک گاف ارتباطی می‌شود. بطور کلی شناسهٔ تمام زبانهای یهودی، داشتن پایه‌ای باستانی است: مثلاً در زبان سفاردی (زبان لادینو در اسپانیا)، در زبان اشکنازی (آلمانی ییدیش) و سایرین. درعین اینکه این زبانها در گروه زبانهایی که جز عبری قرار دارند، می‌باشند، ولی پر از واژه‌های عبری باستان هستند. یعنی با چرخش به سمت زبان فارسی، یهودیان، سطحی از واژه‌های زبان آرامی و عبری باستان را در گویش خود نگاه داشته‌اند. این موضوع واژه‌هایی را که پیوندی با آیین یهودیت نیز ندارد، دربرمیگیرد. (zoft «ازدو»، nokumi «رشک»، ghuf «بدن»، keton «کتان» و جز آن.) برخی کلمات مرکب در زبان جوهوری ساختار گونه‌وار زبان باستان عبری را داراست. زیست-مردم شناسی پارسیان قفقاز (تاتها) و یهودیان کوهی هیچ همانندی گونه‌واری ندارد، بلکه کمابیش دربرابر هم هستند.
  • در سال ۱۹۱۳ میلادی، انسان شناس ک. م. کوردف (K.M. Kurdov) سنجشهایی را بر روی گروه بزرگی از جمعیت تاتهای لاهیج انجام داد و ناهمسانی بنیادی (میانگین دیشَن جمجمه (cephalic index) برابر با ۷۹/۲۱) را در گونه زیست-مردم شناختی آنها در مقایسه با یهودیان قفقاز آشکار کرد. اندازه‌گیریهای دیگری نیز توسط سایر پژوهشگران انجام شده‌است. میانگین دیشن جمجمه در تاتهای جمهوری آذربایجان از ۷۷/۱۳ تا ۷۹/۲۱ و برای یهودیان داغستان از ۸۶/۱ تا ۸۷/۴۳ تغییر می‌کند. اندازه‌گیریهای دیگر نیز نشان داده‌است که در تاتها میانه‌سری و بلندسری، ولی در یهودیان منطقه کوتاه‌سری/پهن‌سری ِ بالا، گونه‌وار است و بنابراین هیچ بوده‌ای دال بر پیوند این دو تیره وجود ندارد. افزون بر آن، شناسه اثر و برآمدگیهای انگشتان (دانش Dermatoglyphics) در مورد برجستگیهای کف دست و پا نیز انگارهٔ همانندی قومی تاتها و یهودیان کوهی را بر نمی‌تابد.
  • پیداست که گویشوران یهودی و زبان تاتی نمایندگان دو تیرهٔ متفاوت هستند که هر یک؛ دین، آگاهی قومی، خود شناسانندگی، روش زندگی و ارزشهای تنی و روانی خویش را دارند.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
مرد

 
قومیت ها در آذربایجان

تالش گشتاسبی

  • تالش گُشتاسبی یا تالش شمالی بخش شمالی تالش و یک منطقه تالش‌نشین است که امروزه در جنوب شرقی جمهوری آذربایجان قرار دارد و از رایون‌های آستارا، لریک، لنکران، ماساللی و یاردیملی تشکیل شده است.
  • در منابع اسلامی این منطقه را گشتاسفی می‌نامیدند. حمدالله مستوفی در نزهة‎القلوب (تألیف در ۷۴۰ق/۱۳۳۹م) زبان زنجان و مراغه و گشتاسفی را پهلوی ذکر می‎کند و می‌گوید «زبانشان پهلوی به جیلانی بازبسته‌است» که منظور همان گویش‌های گوناگون زبان‌های تاتی‌تبار است.
  • بیشتر مردم تالش شمالی کشاورز و مذهبشان شیعه است. تأثیرات باورهای زرتشتی نیز هنوز در مذهب آن‌ها مشهود است.

در قدیم
  • منابع قدیمی مانند نزهةالقلوب صص ۹۲-۹۳ و تاریخ گزیده ص ۱۸۰ در مورد گشتاسفی نوشته‌اند: از کنار آب دریا ولایت گشتاسفی است که گشتاسف بن لهراسب آن را ساخت و نهری بزرگ از آب کر و ارس بریده‌است و از آن جوی‌ها برداشته و بر آن دیهای فراوان ساخته. حاصلش غله، برنج، اندک پنبه و میوه بود مردمش سفیدچهره‌اند و بر مذهب امام شافعی. زبانشان پهلوی بجیلانی باز بسته‌است. حقوق دیوانیش بر امان سابق پیش از ظهور دولت مغول کمابیش صد تومان این زمان بوده‌است و اکنون صد و هجده هزار و پانصد دینار است و در وجه اقطاعات عساکر که آنرا ساکن اند متفرق باشد.
  • نخستین سفر شیخ زاهد گیلانی (کسی که شیخ صفی‌الدین اردبیلی مرید او بوده) به گشتاسبی آذربایجان در کرانهٔ دریای خزر بود. در آن زمان پادشاه آن دیار شیروانشاه اخستان بود و پسری داشت سیامک نام که به حکم ارغون خان (۶۸۳-۶۹۰) پادشاه مغول کشته شد.
  • تا زمان افشاریه، بخش جنوبی شهرستان تالش تابع حکومت کسگر بود و بخش‌های میانی آن تا آستارا فرمان بر «ناو» و «طول» بود (اسپهند) و بخش شمالی آن را «گشتاسفی» یا «گشتاسبی» می‌خواندند و مرکز حکومتی آن «لنکران» بود.

تصرف توسط روسیه


پرچم جمهوری خودگردان تالش
  • بر پایهٔ عهدنامه ترکمنچای در ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ (میلادی) در زمان فتحعلی شاه قاجار، میان روسیه و ایران امضا شد تالش گشتاسبی نیز یکی از سرزمین‌هایی بود که از ایران جدا شد. پس از اعلام این تصمیم، اعتراضات گسترده مردمی سراسر تالش گشتاسبی را فرا گرفت. میرحسن‌خان، حاکم ایرانی تالش شمالی، با این عهدنامه مخالفت کرد و با درافتادن با عباس‌میرزا محبوس شد و از حبس گریخت. او مدتی مقاومتی مسلحانه در جنگل‌های میانکو علیه نیروهای روسی انجام داد که بی‌نتیجه بود و در سال ۱۲۴۶ قمری به طرز مشکوکی در تهران درگذشت.
  • روس‌ها پیش از این تاریخ در زمان یکی از جنگ‌های خود با ایران، پس از تسخیر موقت تالش گشتاسبی، برای تثبیت خود در منطقه، ضمن احداث استحکامات در سراسر منطقه، به کوچاندن اجباری تاتارها (ترک زبانان اَرّان)، گرجی‌ها و ارمنی‌ها به تالش گشتاسبی دست زدند که با مرگ پتر در ژانویه ۱۷۲۵/۱۱۳۷ ق. این سیاست آن‌ها تا اندازه‌ای معوق ماند.
  • با ایستادگی تالشان در برابر مهاجران ناخوانده و حمایت روس‌ها از مهاجران، درگیری معمولاً به سود مهاجران پایان می‌یافت.
  • روس‌ها به زور وارد خانهٔ روحانیان و مردم تالش می‌شدند و آن‌ها را به استهزاء می‌گرفتند و به دارایی‌هایشان دست‌اندازی می‌کردند. این فشارها باعث کوچ شمار زیادی از تالشان شمالی به تالش جنوبی در ایران شد. گروهی در منطقهٔ تالش‌دولاب و سه هزار خانوار که از منطقهٔ لنکران کوچیده‌بودند در نواحی ویلکیج و نمین ساکن شدند.
  • قطع درختان تالش گشتاسبی و انتقال چوب‌ها به شیروان و روسیه، دست گذاشتن بر زنبورداری تالشان و وصول مالیات‌های سنگین و بیگاری کشیدن از تالشان از دیگر اقدامات روس‌ها در منطقه بود.
  • در دوران معاصر تالش‌ها در سال ۱۹۹۳ میلادی در منطقهٔ خود در جمهوری آذربایجان جمهوری خودگردان تالش را تشکیل دادند که پس از مدتی ملغی شد.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  ویرایش شده توسط: Glodiator   
مرد

 
قومیت ها در آذربایجان

تات‌های قفقاز


  • تاتها (دیگر نامها: لاهیجانی، داغلی، پارسیان قفقاز، پارسیان قفقاز جنوبی) یکی از قوم‌های ایرانی و شاخه‌ای از فارس‌ها هستند که در جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه (بیشتر در داغستان جنوبی) و ارمنستان سکونت دارند. این قوم بسته به منطقه زندگی، خود را «تاتی»، «پارسی»، «داغلی» و «لاهیجان (لُهیجُن)» می‌نامند. به جز بخش کوچکی سنی مذهب، بیشتر تاتها شیعه هستند. همچنین اقلیت یهودی قفقاز هنوز زبان تاتی جوهوری را میان خود نگاه داشته‌اند. تاتهای ارمنستان مسیحی هستند. زبان این تیره ایرانی «تاتی» است که همراه با فارسی دری و تاجیکی پاره‌ای از زبانهای ایرانی جنوب غربی و گویشی از فارسی بشمار میرود و زبانی که در ایران، تاتی نامیده می‌شود نیست. تاتی ایران (که در استان‌های قزوین، زنجان، اردبیل، سمنان، آذربایجان شرقی و غیره گویشور دارد) از شاخه زبانهای ایرانی شمال غربی و نزدیک به تالشی، گیلکی و کردی است. نزدیکترین زبان به زبان تاتی ایران، زبان تالشی است در حالی که زبان گروه قومی مورد بررسی، گویشی از فارسی است. استفاده از زبانهای ترکی آذری و روسی نیز در میان تاتهای قفقاز گسترده‌است.

تاریخ
  • نخستین اشاره در منابع موجود از حضور پارسیان در قفقاز جنوبی، به گسترش نظامی هخامنشیان (۵۵۸-۳۳۰ پیش از میلاد) باز میگردد که این منطقه را به عنوان ساتراپهای ۱۰، ۱۱، ۱۸ و ۱۹ به شاهنشاهی خود افزودند کشف ویرانه‌های معماری هخامنشی، قطعات جواهرات و سفالینه‌ها در بررسیهای باستانشناسی در جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان این موضوع را تایید کرده‌است. به هر روی، تا زمان هخامنشیان اطلاعاتی از حضور پیوسته و فراوان پارسیان باستان در قفقاز جنوبی وجود ندارد. گمان موکد بر این است که نیاکان تاتهای کنونی در زمان ساسانیان (۳-۷ پس از میلاد) در این منطقه ساکن شده باشند. ساسانیان برای استواری موقعیت خود در قفقاز جنوبی شهرها و پادگانهایی ساختند . انوشیروان خسرو اول (۵۳۱-۵۷۹) عنوان نمایندگی خود را در شروان (منطقه شرقی قفقاز جنوبی) به یکی از خویشان نزدیکش داد. این فرد، نیای نخستین دودمان شروانشاهان (حدوداً ۵۱۰-۱۵۳۸) بود . پس از پیروزیهای اعراب در منطقه (۷-۸ پس از میلاد)، مسلمان شدن مردم قفقاز جنوبی شروع شد. بعد از قرن ۱۴، تیره‌های اغوز با رهبری دودمان سلجوقی رخنه به ناحیه را آغازیدند و ترکی آذری به طور تدریجی شروع به شکل‌گیری کرد. ظاهراً در این دوره نام بیرونی «تات» و «تاتی» به گویشهای زبان فارسی در قفقاز جنوبی بستگی پیدا کرد. این نام از واژهٔ ترکی «تات» می‌آید که معرف کشاورزان ناکوچ‌رو (عموماً ایرانی) گردید.
  • مغولها در دههٔ ۳۰ از سدهٔ ۱۲ میلادی قفقاز جنوبی را گشودند و دودمان ایلخانیان برپا شد. چیرگی مغولان تا دهه‌های ۶۰-۷۰ از سدهٔ ۱۴ به درازا کشید، ولی این موضوع جلو پیشرفت فرهنگ را نگرفت و چامه‌سرایان و دانشمندان برجسته‌ای در طول سده‌های ۱۳ تا ۱۴ کار را دنبال کردند یا پدیدار شدند. در پایان سدهٔ ۱۴ میلادی قفقاز جنوبی مورد یورش تیمور لنگ قرار گرفت. پس از آن در قرنهای ۱۴ و ۱۵، دولت شروانشاهی توان درخوری بدست آورد و پیوندهای دیپلماتیک نیرومندی را استوار ساخت. این دولت در میانهٔ سدهٔ ۱۶ برداشته شد و نزدیک به همهٔ قفقاز جنوبی به ایران صفوی پیوست.
  • در میانهٔ قرن ۱۸، روسیه برتری خود را در منطقه گسترانید و در هنگام جنگهای روسیه-ایران (۱۸۰۳-۱۸۲۸) بود که قفقاز جنوبی بخشی از امپراتوری روسیه گردید. از این زمان به بعد میتوان از داده‌های موجود در مورد چندی و باشندگی تاتها، که به دست بلندپایگان روس گردآوری شده‌است، بهره گرفت. در زمان اشغال باکو توسط روسها در آغاز سده ۱۹، سراسر جمعیت باکو (در حدود ۸۰۰۰ نفر) را تاتها تشکیل می‌دادند. این نخستین نتیجه سرشماری باشندگان باکو از سوی مقامات تزاری است. بر طبق «سالنامهٔ قفقاز» در سال ۱۸۹۴ میلادی، ۱۲۴٬۶۹۳ نفر تات در قفقاز جنوبی زندگی میکردند . ولی زبان تاتی، به شوند گسترش تدریجی ترکی آذری رو به ضعف نهاد. پس از اینکه در زمان شوروی و در پایان دهه ۱۹۳۰ واژهٔ «آذربایجانی» جا انداخته شد، خودآگاهی تاتی دستخوش دگرگونی بزرگی گردید. به گونه‌ای که شمار زیادی از آنها خود را آذربایجانی نامیدند، چنانچه در سال ۱۹۲۶، تنها ۲۸٬۴۴۳ نفر تات شمارش شدند و در ۱۹۸۹ تنها ۱۰٬۲۳۹ نفر خود را با نام «تات» شناساندند . در سال ۲۰۰۵ بدنبال بررسی انجام شده در شماری از روستاهای شهرستانهای قبه، شبران (دوه‌چی)، خیزی، سیاه‌زن (Siyəzən/Siyazan)، اسماعیللی و شماخی، پژوهشگران آمریکایی نشان دادند که ۱۵٬۵۵۳ تات در این مناطق زندگی میکنند.
  • برآیند موضوع اینکه، هیچ آگاهی روشنی در مورد تعداد راستین تاتی‌زبانان وجود ندارد، گرچه بی‌گمان نزدیک به چند هزار تاتی‌زبان بومی در روستاهای مناطق اشاره شده در بالا در جمهوری آذربایجان و همچنین چند روستا در جنوب داغستان زندگی میکنند.

زندگی نفش کش میخواد
هر مشکلی طرفت میاد
تورو میکشه به سمت خودش
پاره نمیشی فقط کش میاد

.
زندگیت یه جزیره بود
قدم زدن در مسیر تو
که با لبخند بم بگی همه ی اینا وظیفه بود؟
یزدیتو...!!
     
  
صفحه  صفحه 11 از 53:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  52  53  پسین » 
علم و دانش

Countrys | کشور ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA