انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ورزش
  
صفحه  صفحه 1 از 241:  1  2  3  4  5  ...  238  239  240  241  پسین »

History of World Cup | تاریخچه جام های جهانی


مرد

 
درود

درخواست ایجاد تاپیک در تالار ورزش را دارم

نام تاپیک: تاریخچه جام های جهانی فوتبال

توضیحات:

بررسی جام های جهانی از ابتدا تا کنون به همراه جزئیات تک تک مسابقات و بیو گرافی تمام بازیکنان موجود در جام های جهانی و ...

کلمات کلیدی: جام جهانی + تاریخچه جام جهانی+بیوگرافی بازیکنان شرکت کننده در جام های جهانی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
جام جهانی


جام جهانی فیفا (که همچنین با نام جام جهانی فوتبال و یا بطور خلاصه، با نام جام جهانی شناخته می‌شود)، مسابقات حرفه‌ای فوتبال است که در ردهٔ مردان و بین اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) برگزار می‌شود. این مسابقات از سال ۱۹۳۰ بطور مرتب و هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ و به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشده‌است. قهرمان فعلی این مسابقات، کشور اسپانیاست که در مسابقات سال ۲۰۱۰ قهرمان شد.

در حال حاضر، مسابقات در طی نزدیک به یک ماه و با حضور ۳۲ تیم بعلاوه کشور(های) میزبان برگزار می‌شود که به این مرحله از مسابقات، معمولاً مرحله‌ی نهایی جام جهانی گفته می‌شود. تیم‌ها برای ورود به مرحله نهایی جام، در طی ۳ سال قبل از آغاز آن، تلاش کرده و در نهایت به همراه کشور(های) میزبان در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

تاکنون ۱۹ جام جهانی برگزار شده‌است و تنها ۸ کشور موفق به فتح این مسابقات شدند که کشور برزیل با ۵ قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست. همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام ۱۹ دوره رقابت‌ها حضور داشتند. ایتالیا با چهار قهرمانی، دومین تیم پرافتخار دنیاست و آلمان با ۳ قهرمانی، اوروگوئه و آرژانتین با ۲ قهرمانی و کشورهای انگلستان، فرانسه و اسپانیا ۶ کشور دیگری هستند که تجربهٔ کسب عنوان قهرمانی را دارند.

جام جهانی، پربیننده ترین رویداد ورزشی است طوریکه بازی فینال جام جهانی سال ۲۰۰۶ را که در کشور آلمان برگزار شد، ۷۱۵٫۱ میلیون نفر در سرتاسر دنیا به صورت زنده تماشا کردند.

میزبان ۳ دوره بعدی جام جهانی نیز انتخاب شده است که برزیل در سال ۲۰۱۴ میزبان خواهد بود و کشورهای روسیه و قطر به ترتیب در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ میزبان رقابت‌های خواهند بود.


تاریخچه
مسابقات بین‌المللی قبلی

در سال ۱۸۷۲، نخستین مسابقه بین‌المللی فوتبال بین دو انگلیس و اسکاتلند و در گلاسگو انجام شد که با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید.نخستین جام برگزار شده نیز در سال ۱۹۸۴ و با نام مسابقات قهرمانی بریتانیا برگزار شد.

در قرن ۲۰ میلادی، فوتبال رو به رشد رفت و در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۰۰، فوتبال بدون داشتن مدال و به عنوان یکی از ورزش‌های تیمی، برگزار شد. در سال ۱۹۰۴ بود که فیفا در سوئیس تاسیس شد. مسئولین وقت فیفا تلاش می‌کردند تا جدا از فوتبالی که در مسابقات المپیک برگزار می‌شود، مسابقات دیگری برگزار کنند اما چون اوایل ظهور این رشته ورزشی بود، فیفا توفیقی کسب نکرد و شکست خورده بود.

در المپیک سال ۱۹۰۸ بود که فوتبال برای نخستین بار، به عنوان یک ورزش رسمی در المپیک مورد استفاده قرار گرفت و فیفا مسئولیت برگزاری آن را به عهده داشت. البته در آن زمان تنها تیم ملی انگلیس یک تیم حرفه‌ای بود و سایر تیم‌ها دارای بازیکنان آماتور بودند که به همین دلیل در طی ۲ دوره بعدی المپیک، انگلیس مدال طلا را کسب کرد.

در سال ۱۹۰۹ و در کنار مسابقات المپیک که برای تیم‌های اماتور برگزار می‌شد، سر توماس لیپتون، جام توماس لیپتون را در شهر تورین برگزار کرد. البته در این رقابت‌ها، تیم‌های ملی شرکت نداشتند بلکه از هر کشور، یک تیم باشگاهی و به عنوان نماینده در این مسابقات حضور پیدا می‌کرد. زمانی جام توماس لیپتون به عنوان نخستین دوره رقابت‌های جام جهانی شناخته می‌شد. در این رقابت‌ها، موفق ترین تیم‌های ایتالیا، آلمان و سوئیس حضور داشتند اما مسئولین فوتبال انگلیس، حاضر نشدند تا یک تیم حرفه‌ای به این مسابقات بفرستند که لیپتون از باشگاه «آکلند غربی» به نمایندگی از انگلیس، برای شرکت در این رقابت‌ها دعوت کرد که در نهایت همین تیم هم قهرمان شد.

در سال ۱۹۱۴، فیفا مسابقات فوتبال المپیک را با عنوان جام جهانی فوتبال برای افراد اماتور به رسمیت شناخت و مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را پذیرفت.این حرکت فیفا در سال ۱۹۲۰، منجر به برگزاری نسختین جام بین قاره‌ای فوتبال شد که در آن یک کشور غیر اروپایی نیز شرکت کرد. مصر به همراه ۱۳ تیم اروپایی دیگر در این رقابت‌ها شرکت کرد که در نهایت مسابقات با قهرمانی تیم ملی بلژیک به پایان رسید.۲ دوره بعدی رقابت‌ها نیز در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ با قهرمانی تیم ملی اروگوئه به پایان رسید.


نخستین دوره رقابت‌ها

با توجه به موفقیت در برگزاری مسابقات المپیک، فیفا و رئیس وقت آن زمانش؛ ژول ریمه، مجدداً تلاش خود را برای برگزاری یک جام رسمی بین‌المللی آغاز کردند تا بتوانند مسابقات مربوط به خود را برگزار کنند. در می سال ۱۹۲۸ بود که فیفا در شهر آمستردام تصمیمش را برای برگزاری مسابقات رسمی خود، اعلام کرد. آنها کشور اروگوئه را که در ۲ دوره قبلی جام جهانی و در آستانه‌ی جشن ۱۰۰ سالگی استقلالش بود، به عنوان میزبان رقابت‌ها، انتخاب کردند.

کمیته‌ای برای دعوت تیم‌های ملی برای حضور در این رقابت‌ها تشکیل شد اما انتخاب اروگوئه به عنوان میزبان رقابت‌ها، به منزله‌ی افزایش هزینه‌ها و سخت شدن آمدن تیم‌ها به رقابت‌ها بود که همین مسئله باعث شد که تا قبل از ۲ ماه مانده به آغاز رقابت‌ها، هیچ تیم اروپایی، اعلام آمادگی نکرده باشد. هر چند در نهایت بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگوسلاوی از اروپا در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند. ۷ تیم از آمریکای جنوبی، ۲ تیم از آمریکای شمالی به همراه ۴ تیم اروپایی، ۱۳ تیم حاضر در نخستین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتبال بودند.

دو بازی اول در تاریخ رقابت‌های جام جهانی، در ۱۳ ژوئیه ۱۹۳۰ برگزار شد. جاییکه فرانسه موفق شد با نتیجه ۴-۱ تیم مکزیک را شکست دهد و آمریکا نیز با ۳ گل تیم بلژیک را شکست داد. لوسین لورنت فرانسوی، زننده نخستین گل تاریخ رقابت‌های جام جهانی شد.

در بازی فینال نیز اروگوئه میزبان توانست در حضور ۹۳ هزار تماشاگر، با نتیجه ۴-۲ آرژانتین را شکست داده و به عنوان نخستین قهرمان جام جهانی فوتبال شناخته شود. جامی که با نام جام ژول ریمه نیز از آن یاد می‌شود.



جام ژول ریمه
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
جام‌های جهانی قبل از جنگ جهانی

پس از برگزار شدن نخستین دوره رقابت‌های جام جهانی، بازی‌های المپیک سال ۱۹۳۲ در لوس آنجلس برگزار شد که در انجا فوتبال محبوبیت بسیار کمی داشت و به جای آن، فوتبال آمریکایی بسیار محبوب شده بود. به همین دلیل بود که مسئولین فیفا و المپیک، تصمیم گرفتند مسابقات فوتبال را در آن دوره از رقابت‌ها برگزار نکنند. فوتبال دوباره در المپیک سال ۱۹۳۶ جزو یکی از رشته‌ها شد اما بیشتر از گذشته تحت شعاع جام جهانی فوتبال قرار گرفته بود.

مسابقات سال ۱۹۳۴، در کشور ایتالیا برگزار شد. جاییکه برای اولین بار مسابقات دارای مرحله گروهی شدند. ۱۶ تیم در این دوره حضور داشتند که تا سال ۱۹۸۲، این تعداد تغییری نکرد. اروگوئه‌ای‌ها که از بازیهای ضعیف تیم‌های اروپایی در دوره‌ی گذشته ناامید شده بودند، این مسابقات را تحریم کردند. بولیوی و پاراگوئه نیز بدلیل مسائل مالی، در این مسابقات حضور پیدا نکردند تا برزیل و آرژانتین بدون برگزاری هیچ بازی‌ مقدماتی، در مسابقات حضور پیدا کنند. مصر نیز در این دوره، به عنوان نخستین تیم آفریقایی حضور پیدا کرد. ایتالیایی‌ها نیز خود توانستند در این دوره از رقابت‌ها قهرمان شوند و تبدیل به نخستین تیم اروپایی شوند که قهرمان جام جهانی می‌شود.

دوره بعدی رقابت‌ها نیز مجدداً در اروپا برگزار شد که موجب اعتراض کشورهای امریکایی شد و اروگوئه و آرژانتین مسابقات را تحریم کردند. همچنین برای نخستین بار اعلام شد که تیم‌های میزبان و قهرمان دوره قبل رقابت‌ها، بدون نیاز به برگزاری مسابقات مقدماتی، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور یابند. بدین ترتیب کشور ایتالیا به عنوان قهرمان دوره قبل و فرانسه به عنوان میزبان، بطور مستقیم به جام جهانی صعود کردند. همچنین اتریش با وجود اینکه توانست به جام جهانی صعود کند، نتوانست در مسابقات شرکت کند چراکه عضوی از آلمان شده بود. به انگلیس پیشنهاد داده شد تا در این مسابقات حضور پیدا کنند اما آنها نپذیرفتند تا مسابقات با ۱۵ تیم برگزار شود. فرانسوی‌ها که میزبان بودند، تبدیل به نخستین میزبانی شدند که موفق به کسب جام نشد. تیم ملی ایتالیا در نهایت موفق شد تا برای دومین بار پیاپی، قهرمان این رقابت‌ها شود. ارنست ویلیمووسکی لهستانی نیز تبدیل به نخستین بازیکن شد که در یک بازی جام جهانی، موفق به زدن ۴ گل شد. وی در جریان باخت ۶-۵ کشورش به برزیل، چنین کاری کرد. این رکورد بعدها بارها تکرار شد اما ۵۶ سال طول کشید تا شخصی بتواند این رکورد را بهبود ببخشد.


برگزار نشدن دو جام جهانی بخاطر جنگ جهانی
دوره‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ جام جهانی، به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد. جام جهانی ۱۹۴۲ قرار بود تا در کشور آلمان برگزار شود. این خبر در ۲۳مین سالگرد فیفا در سال ۱۹۳۶ و در برلین اعلام شده بود. اما جنگ جهانی در سال ۱۹۳۹ آغاز شد و میزبانی آلمان منتفی شد. در جوئن همین سال، قرار شد برزیل میزبان رقابت‌ها باشد هرچند که با گسترش جنگ جهانی، برگزاری مسابقات منتفی شد آنهم در حالیکه حتی میزبان رقابت‌ها هم مشخص نشده بود
بعد از پایان جنگ جهانی نیز، مسابقات سال ۱۹۴۶ بدلیل خرابی‌های حاصل از جنگ، برگزار نشد.


جام‌های جهانی بعد از جنگ جهانی
۱۹۵۰
در سال ۱۹۵۰ بود که مسابقات دوباره از سر گرفته شد. مسابقات به میزبانی برزیل برگزار شد و انگلیس برای نخستین بار در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. انگلیسی‌ها که فوتبال را ورزشی انگلیسی می‌دانستند، دوست نداشتند تا در رقابت با تیم‌های غیرانگلیسی شرکت کنند تا بتوانند فوتبال را انگلیسی نگه دارند اما سرانجام در سال ۱۹۴۶ بود که دعوت فیفا را پذیرفتند و در این رقابت‌ها شرکت کردند.هر چند در نهایت انها با شکست برابر آمریکا، از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. انگلیسی‌ها آن بازی را با ۱ گل به آمریکا واگذار کرده بودند هرچند در ابتدا اخبار به اشتباه مخابره شد. بنابر اخبار، انگلیسی‌ها بازی را ۱-۰ برده بودند و البته به علت اشتباه تایپی، نتیجه بازی ۱۰-۰ به نفع انگلیس خوانده شده بود. همچنین اروگوئه‌ای که دو دوره قبلی را تحریم کرده بود، مجدداً به این بازیها آمد. کشورهای اروپای شرقی چون شوروی سابق نیز بدلایل سیاسی در مسابقات حضور نداشتند. ایتالیا، قهرمان دوره قبل نیز با وجود سقوط هواپیمای خود که باعث کشته شدن اکثر بازیکنانش شد، در این رقابت‌ها شرکت کرد. همجنین این تنها دوره از رقابت‌ها بود که پس از مرحله گروهی، مسابقات حذفی برگزار نشد و در این دور هم مسابقات به شکل گروهی برگزار شد. در نهایت نیز اروگوئه‌ای‌ها، برزیل میزبان را شکست دادند و قهرمان شدند.

۱۹۵۴

جام جهانی ۱۹۵۴ در کشور سوئیس برگزار شد و مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شدند. شوروی که در مسابقات المپیک شگفتی ساز شده بودند، در این رقابت‌ها موفق نبودند. در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات نیز پرگل ترین بازی تاریخ رقابت‌ها رقم خورد. جاییکه اتریش با وجود آنکه با ۳ گل از سوئیس عقب افتاده بود، در نهایت با نتیجه ۷-۵ موفق شد سوئیس را شکست دهد. در نهایت نیز آلمان غربی با برتری ۳-۲ برابر قهرمان المپیک، یعنی مجارستان موفق شد قهرمان مسابقات شود. این قهرمانی در حالی بدست آمد که آلمانی‌ها ابتدا با ۲ گل از حریف عقب افتاده بودند. به همین دلیل این مسابقه در آلمان، با نام «معجزه برن» معروف شده‌است.

۱۹۵۸

جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئد برگزار شد و برزیل توانست قهرمان شود. برزیلی‌ها تبدیل به نخستین تیم تاریخ مسابقات شدند که در حالی قهرمان می‌شدند که مسابقات در یک قاره دیگر برگزار می‌شد. همچنین برای اولین بار، هر چهار تیم بریتانیایی موفق به حضور در مرحلهٔ نهایی مسابقات شدند. اتفاقی که دیگر هرگز رخ نداد. همچنین در این مسابقات، پله به جهان فوتبال معرفی شد. وی در فینال ۲ بار گلزنی کرد. جاست فونتین نیز با زدن ۱۳ گل، بهترین گلزن رقابت‌ها شد. رکوردی که تاکنون دست نخورده باقی‌مانده‌است.

۱۹۶۲

در حالی شیلی میزبان جام جهانی ۱۹۶۲ بود که قبل از آغاز مسابقات، زلزله ویرانگر و ۹٫۵ ریشتری شیلی رخ داد و خسارات زیادی وارد کرد. این دوره از مسابقات بخاطر خشونت زیادش و بازیهای تدافعیش بسیار مشهور شد. برای مثال بازی ایتالیا با شیلی که با برد ۲-۰ شیلی همراه بود، به نام نبرد سانتیاگو معروف شد. دو روزنامه نگار ایتالیایی، مقاله‌ای تند درباره کشور میزبان نوشتند و در مسابقه نیز بازیکنان دو تیم به قصد مصدوم کردن بازیکنان حریف بازی می‌کردند و در نهایت دو بازیکن از تیم ایتالیا نیز از بازی اخراج شدند. در نهایت و برای دومین بار پیاپی، برزیل موفق شد در فینال و با نتیجه ۳-۱ تیم چکسلواکی را شکست دهد و قهرمان مسابقات شود. مارکوس کول کلمبیایی نیز تبدیل به نختستین و تنها بازیکن تاریخ شد که از روی نقطه کرنر، موفق به زدن گل در جام جهانی شد. لو یاشین این گل را دریافت کرده بود.

در بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۷۸، مسابقات با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شد. البته در مسابقات سال ۱۹۳۸ کشور اتریش جزوی از آلمان شده بود و به همین دلیل بود که مسابقات با حضور ۱۵ تیم برگزار شد. همچنین در مسابقات سال ۱۹۵۰ بود که به علت انصراف تیم‌های هند، اسکاتلند و ترکیه، مسابقات با شرکت ۱۳ تیم برگزار شد.[۱۹] در آن سال‌ها اکثر تیم‌های شرکت کننده، از اروپا و آمریکای جنوبی بودند و تیم‌های کمی از قاره‌های آمریکای شمالی، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه در این رقابت‌ها بودند و اکثر آنها نیز به راحتی از تیم‌های اروپایی و آمریکایی جنوبی، شکست می‌خوردند. در واقع تا سال ۱۹۸۶، تنها آمریکا بود که جزو قاره اروپا و آمریکای جنوبی نبود اما توانسته بود از دور نخست رقابت‌ها صعود کند و در رقابت‌های سال ۱۹۳۰، به دور نیمه نهایی رسیده بود. همچنین تیم‌های ملی کوبا در سال ۱۹۳۸، کره شمالی در سال ۱۹۶۶ و مکزیک در سال ۱۹۷۰ بود که توانسته بودند به مرحله یک چهارم نهایی برسند.

در دوران جنگ جهانی دوم جام در ایتالیا بود و معاون رئیس فیفا، "اوتورینو باراسی" آنرا در یک جعبه کفش در زیر تختخواب خود مخفی کرده بود. برزیل در سال ۱۹۶۶ به روال عادی پس از چهار سال جام را به فیفا بازگرداند. این جام در همین سال و قبل از شروع بازیها، بخشی از نمایشگاه "فوتبال در دنیای تمبر" بود که در "وستمینستر سنترهال" لندن برگزار شده بود. در روز ۲۰ مارس ۱۹۶۶ برابر ۲۹ اسفند ۱۳۴۴ خورشیدی، زمانی که در قسمت دیگری از ساختمان نمایشگاه مراسم عبادت برگزار شده بود، ربوده شد. اما یک هفته بعد سگی ضمن بازی در باغچه جلوی خانه ای آنرا پیدا کرد. جام ژول ریمه پس از مسابقات ۱۹۷۰ برای همیشه به برزیل رفت ولی در دسامبر سال ۱۹۸۳ دوباره و این بار از ویترین فدراسیون فوتبال برزیل به سرقت رفت. در تحقیقات پلیس معلوم شد که دزدان جام را ذوب کرده‌اند. به این خاطر فدراسیون برزیل بدل جام را نزد یک شرکت آلمانی در شهر "هانائو" نزدیک فرانکفورت سفارش داد که اکنون در برزیل نگهداری می شود.

پس از این رویداد، فیفا از میان ۵۳ طرح که هنرمندان در رقابتی جهانی برای جام جهانی فراهم آورده بودند، جام فعلی را که طراحی تندیس ساز و سنگتراش ایتالیایی "سیلویو گازانیگا" اهل میلان است را بر گزید. جنس جام طلای ۱۸ عیار، وزن آن ۶۱۷۵ گرم و ارتفاع آن ۳۶۸ میلیمتر است. تیم برنده جام را دریافت می‌کند وپس از پایان مسابقات می بایستی آنرا قبل از بازگشت به کشور خود تحویل فیفا دهد. تیم قهرمان یک نسخه بدل با روکش آب طلا دریافت می‌کند که آنهم متعلق به فیفا میماند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
جام تیم قهرمان جام جهانی فوتبال

جام ژول ریمه

ژول ریمه

جام تیم قهرمان جام جهانی فوتبال، به جامی می‌گویند که به قهرمان جام جهانی فوتبال به عنوان پاداش و یک غنیمت اهدا می‌گردد و کنفدارسیون آن کشور وظیفهٔ نگهداری و محافظت از آن را برعهده‌دارد.

دوسال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال ۱۹۴۶، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد. تیم ملی فوتبال اسپانیا با قهرمانی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، جام جدید سیلویو گاتزانیگا را به‌مدت چهارسال به پایتخت خود، مادرید برد.

تاکنون تیم‌های ملی برزیل (۵ بار)، ایتالیا (۴ بار)، آلمان (۳ بار)، اروگوئه (۲ بار)، آرژانتین (۲ بار)، انگلستان (۱ بار)، فرانسه (۱ بار) و اسپانیا (۱ بار) این جام‌ها را بالای سرخود برده‌اند و قهرمان جام جهانی فوتبال شده‌اند.


جایزه ژول ریمه
دوسال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰، فیفا قانونی را به تصویب‌رساند که طی آن، باید جامی به برندهٔ جام جهانی فوتبال اهدا می‌گردید. این جام را یک مجسمه‌ساز فرانسوی به نام آبل لافلئور طراحی‌کرد و ساخت. این جام از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ به تیم قهرمان جام جهانی اهدا می‌شد. نام اصلی این جام «پیروزی» است و با نام «کوپ د موند» (به فرانسوی: Coupe du Monde)‏ به‌معنای «جام جهانی» شناخته می‌شود و در سال ۱۹۴۶، به‌افتخار ژول ریمه، رئیس فیفا که برگزاری مسابقات جام جهانی را سازمان‌دهی کرد و در سال ۱۹۲۹ درگذشت، تغییرنام یافت.با قهرمانی تیم ملی فوتبال اروگوئه در جام جهانی ۱۹۳۰ در ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰، این جام برای نخستین‌بار به انجمن فوتبال اروگوئه سپرده‌شد.

جام ژول ریمه با طلای جامد و پایهٔ آبی از جنس سنگ لاجورد ساخته‌شده و ۳٫۸ کیلوگرم وزن و ۳۵ سانتی‌متر قددارد. پایه آن هشت‌ضلعی است و نیکه، الههٔ یونانی «پیروزی» به شکل باشکوهی بر آن ایستاده‌است. در هر چهار طرف پایهٔ جام، صفحاتی طلایی وجود دارند که نام قهرمانان جام‌های جهانی سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ روی آن‌ها حکاکی می‌شود.

دکتر اوتورینو باراسی، معاون ایتالیایی رئیس فیفا و رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، جام ژول ریمه را در طول جنگ جهانی دوم با خود به رم برد و درون جعبهٔ کفشی زیر تخت خود مخفی‌کرد تا به‌دست نازی‌های آلمانی نیافتد.

این جام پیش از برگزاری فینال جام جهانی ۱۹۶۶ ربوده‌شد. اما سگی به نام «پیکلز» با استفاده از حس بویایی خود، جام را در زیر پرچین باغی در نوروود جنوبی، لندن جنوبی پیداکرد. سرانجام به دیوید کوربت، صاحب این سگ ۶٬۰۰۰ پوند استرلینگ پاداش داده‌شد و مردی که برای بازگرداندن جام ۱۵٬۰۰۰ پوند استرلینگ خواسته‌بود، به مدت دو سال به زندان افتاد.فیفا به‌عنوان یک اقدام امنیتی، ماکت جام ژول ریمه را به منظور نمایش پس از بازی توسط تیم قهرمان جام جهانی ساخت و پس از جام جهانی ۱۹۷۰ نیز مورداستفاده قرارگرفت. این ماکت توسط فیفا در موزهٔ فوتبال ملی انگلیس به‌نمایش گذاشته‌شد و سرانجام در سال ۱۹۹۷، با قیمت ۴۲۵٬۰۱۵ دلار به‌فروش رسید.

سرانجام، پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی ۱۹۷۰، جام ژول ریمه به عنوان پاداش برای همیشه به کنفدراسیون فوتبال برزیل تعلق گرفت. این جام باری دیگر در ۱۹ دسامبر ۱۹۸۳، هنگامی که در مقر کنفدراسیون فوتبال برزیل در ریو د ژانیرو قرارداشت، ربوده‌شد و ظاهراً دزدان آن را ذوب کرده‌اند. پس از سرقت، ماکت این جام به دستور کنفدراسیون فوتبال برزیل ساخته و نگهداری‌شد.


جایزه جام جهانی فوتبال

جام ژول ریمه پس از قهرمانی برزیل در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیکو سیتی، به‌طور دائمی در اختیار این تیم قرارگرفت و جامی دیگر برای جام جهانی ۱۹۷۴ ساخته‌شد. پنجاه و سه طرح توسط کارشناسان هفت کشور به فیفا ارائه‌شد و در پایان، طرح هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا پذیرفته‌شد. این جام ۳۶٫۸ سانتی‌متر (۱۴٫۵ اینچ) قددارد و وزن آن ۶٫۱۷۵ کیلوگرم (۱۳٫۶۱ پوند) است و از طلای ۱۸ عیار (۷۵%) ساخته شده‌است. برای هر جام جهانی، سال برگزاری جام و قهرمان جام زیر آن حک می‌شود. پایهٔ جام از دولایه سنگ مالاکیت به قطر ۱۳ سانتی‌متر ساخته‌شده و روی جام، چهره‌ی دو انسان به‌چشم می‌خورد که کرۀ زمین را نگه داشته‌اند. هزینهٔ جام در زمان گاتزانیگا، حدود ۵۰٬۰۰۰ دلار بوده‌است. ارزش امروزی این جام نیز بیش از ۱۰ میلیون دلار آمریکا است. فرانس بکن‌باوئر، کاپیتان تیم ملی فوتبال آلمان غربی، پس از قهرمانی این تیم در جام جهانی ۱۹۷۴ این جام را برای نخستین‌بار دریافت‌کرد. گاتزانیگا جام خود را این‌چنین توصیف می‌کند:
«خطوطی که از پایه به صورت مارپیچی سرچشمه می‌گیرند نمادی برای تلاش‌کردن و به‌دست آوردن جهان است که تبدیل به دو ورزشکار در لحظه هیجان‌انگیز پیروزی می‌شوند.»
مدتی پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، جام برای ترمیم به ایتالیا برده‌شد. با قهرمانی تیم ملی فوتبال ایتالیا در این جام جهانی، جام باری دیگر به ایتالیا بازگشت.
تیم ملی فوتبال اسپانیا با قهرمانی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، جایزه جام جهانی فوتبال را به‌مدت چهار سال در اختیارگرفت و هم‌اکنون این جام در اختیار فدراسیون فوتبال اسپانیا قراردارد.
این جام بارها توسط شرکت نوشابه‌سازی کوکاکولا به بیشتر کشورهای جهان رفته‌است. کوکاکولا این اختیار را به تعدادی از طرفداران فوتبال داده‌است که مهم‌ترین جام فوتبال را از نمای نزدیک نگاه‌کنند. در یکی از تورهای جهانی که در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۹ از مقر فیفا در زوریخ آغازشد، این جام به ۸۴ کشور سفرکرد و در مجموع ۱۳۸،۹۰۲ کیلومتر در راه‌بود که با این زمان می‌توان سه‌بار دور زمین چرخید.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
آمار کلی جام جهانی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰


  • کشور میزبان اروگوئه
  • تاریخ برگزاری ۱۳ ژوئیه – ۳۰ ژوئیه
  • تعداد تیم‌ها ۱۳
  • تعداد میزبان‌ها۳ (در ۱ شهر)
  • قهرمان‌ اروگوئه
  • نایب‌قهرمان آرژانتین
  • تیم سوم ایالات متحده آمریکا
  • تیم چهارم یوگسلاوی
  • تعداد بازی‌های برگزار شده ۱۸
  • تعداد گل‌های زده شده ۷۰
  • تعداد تماشاگران ۴۳۴٬۵۰۰
  • بهترین گلزن گیلرمو استابیله(آرژانتین)(۸ گل)
  • بهترین بازیکن هکتور اسکارونه(اروگوئه)

شش کشور مجارستان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، سوییس و اروگوئه نامزد برگزاری نخستین دورهٔ جام جهانی بودند. اما اروگوئه برای یکصدمین سالگرد استقلال آن کشور و با توجه به اینکه صاحب دو عنوان قهرمانی المپیک در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ شده بود و بااعمال نفوذ ژول ریمه درحالیکه هیچ یک از شرایط را دارا نبود، به عنوان اولین میزبان این رویداد جهانی برگزیده شود. نبود ورزشگاه مناسب، مهمترین مشکل در راه میزبانی بود. مردم اروگوئه با بسیج عمومی، تمامی تلاش خود را نمودند تا ورزشگاهی عظیم در مونته‌ویدئو برپا نمایند. این ورزشگاه ۸۰ هزار نفری که با تلاش شبانه روزی مردم ساخته شد، توسط خوان اسکاسو طراحی شده بود و به مناسبت صدمین سالگرد استقلال اروگوئه، نام سنتناریو برآن نهاده شد. دیدار افتتاحیه در این ورزشگاه برگزار نشد، چون هنوز بتونهای آن خشک نشده بود. اسپانیا، هلند و ایتالیا در اعتراض به میزبانی اروگوئه از حضور در جام خودداری کردند. کشورهای شمال اروپا هم تمایلی برای شرکت از خود نشان ندادند. درنهایت، تنها ۱۳ کشور از ۴۱ عضو فیفا در مسابقات حضور یافتند . اروپا ۴ تیم ضعیف خود بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگسلاوی را به دلیل مسافت و هزینهٔ سنگین به این مسابقه‌ها فرستاد. این چهار تیم توسط یک کشتی به نام کونته ورد عازم آمریکای جنوبی شدند و پس از سه هفته به سواحل اروگوئه رسیدند. نخستین گل جام جهانی توسط لوسین لوران فرانسوی در دیدار آغازین بین فرانسه و مکزیک زده شد. از ۲۵ دیدار انجام شده هیچ بازی به تساوی نینجامید. پیروزی یوگسلاوی بر برزیل که یکی از امیدهای قهرمانی بود از شگفتی‌ها آن دوره از مسابقه‌ها شمرده شد تا خیال دیگر تیم‌ها آسوده شود. دیدار آرژانتین و شیلی آنقدر خشن بود تا پلیس پیش از پایان نیمهٔ نخست مجبور به مداخله گردید. گیلرمو استابیله مهاجم آرژانتینی در تنها چهار دیدار که در آن حضور داشت، ۸ گل به ثمر رساند. در فینال مسابقه‌ها بر اساس تعیین سکه، نیمهٔ یکم با توپ آرژانتینی‌ها و نیمهٔ دوم با توپ اروگوئه‌ی‌ها آغاز گردید که نیمهٔ یکم ۱ – ۲ به سود آرژانتین پایان یافت. در نیمهٔ دوم اروگوئه‌ای‌ها با توپ خود سه بار دروازهٔ آرژانتین را گشودند. یکصد هزار نفر بینندهٔ دیدار پایانی بودند. روز پس از دیدار پایانی آرژانتینی‌ها برای ناراحتی شکست به کنسولگری اروگوئه در بوئنوس‌آیرس یورش بردند.
در نخستین دورهٔ جام جهانی تنها تیم‌های قاره‌های آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و اروپا شرکت کردند.


تیم های شرکت کننده
  • آرژانتین
  • اروگوئه
  • برزیل
  • بولیوی
  • پاراگوئه
  • پرو
  • شیلی
  • آمریکا
  • مکزیک
  • بلژیک
  • رومانی
  • فرانسه
  • یوگسلاوی

تیم منتخب جام جهانی۱۹۳۰
  • دروازه بان:

  • Uruguay- Enrique Ballesteros

  • مدافع:

  • Uruguay- José Nasazzi
  • Yugoslavia -Milutin Ivković

  • هافبک:

  • Argentina- Luis Monti
  • Uruguay-Álvaro Gestido
  • Uruguay- José Andrade

  • مهاجم:

  • Uruguay- Pedro Cea
  • Uruguay -Héctor Castro
  • Uruguay -Héctor Scarone
  • Argentina -Guillermo Stábile
  • United States -Bert Patenaude

توپ جام جهانی





  • نکته:

دو توپ مختلف در فینال استفاده شد.در نیمه اول با توپ پیشنهادی آرژانتین بازی انجام شد که بازی در نیمه اول با نتیجه ۲ بر ۱ به سود آرژانتین به پایان رسید.اما در نیمه دوم با توپ پیشنهادی اروگوئه بازی انجام شد که این نسبت به توپ پیشنهادی تیم آرژانتین سنگین تر بود.بازی در پایان با نتیجه ۴ بر ۲ به سود اروگئه به پایان رسید.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
جام جهانی فوتبال ۱۹۳۴


  • کشور میزبان ایتالیا
  • تاریخ برگزاری ۲۷ می – ۱۰ ژوئن
  • تعداد تیم‌ها ۱۶ (از ۴ کنفدراسیون‌)
  • تعداد میزبان‌ها ۸ (در ۸ شهر)
  • قهرمان‌ ایتالیا
  • نایب‌قهرمان چکسلواکی
  • تیم سوم آلمان
  • تیم چهارم اتریش
  • تعداد بازی‌های برگزار شده ۱۷
  • تعداد گل‌های زده شده ۷۰
  • تعداد تماشاگران ۳۵۸٬۰۰۰
  • بهترین گلزن اولدا نیدلی (چکسلواکی)(۵ گل)
  • بهترین بازیکن ریکاردو زامورا(ایتالیا)

این دوره آغشته‌ترین جام به سیاست لقب گرفت. اروگوئه در اعتراض به رژیم فاشیستی ایتالیا در این دوره شرکت نکرد و برزیل و آرژانتین بهترین بازیکنان خود را به دلیل ترس از آسیب‌دیدگی در خانه نگاه داشتند. تیم ایتالیا علیرغم استفاده از چهار بازیکن بومی آرژانتینی به نام‌های ارسی، مونتی، فراری و گوایتا باز هم بهترین تیم جام نبود. اما در میان مردم در محیطی فاشیستی به خاطر تبلیغ برای موسولینی با کمک داوران به قهرمانی دست یافت. این تیم با یک سیستم فرادفاعی در این جام بازی می‌کرد. به گونه‌ای که در همهٔ دیدارهای برگزار شده تنها ۳ گل دریافت داشت اما شانس به ایتالیا تا دیدار پایانی لبخند زد. در یک‌چهارم پایانی دیدار نخست ایتالیا و اسپانیا مساوی به پایان رسید که درخشش زامورا دروازه‌بان اسپانیا سدی در برابر مهاجمان میزبان بود اما در بازی دوباره که به زد و خورد گرایید، هفت بازیکن دو تیم وادار به تعویض شدند و ایتالیا با خوش‌شانسی از معدود حمله‌های خود سود برد و به پیروزی رسید. در فینال گل یکم بازی توسط چکسلواکی از روی یک ضربهٔ کرنر زده شد اما تماشاچیان دو آتشهٔ ایتالیا پیش از مداخلهٔ پلیس به زمین ریختند و بازیکن چک را با تور سیمی بستند. هشت دقیقه بعد گل تساوی ایتالیا به گونه‌ای شگفت‌آور و شانسی وارد دروازهٔ چکسلواکی شد. تیم ایتالیا در این دیدار به شدت از سوی داور پشتیبانی می‌شد. گل پیروزی این تیم در برابر چکسلواکی در فینال جام جهانی به طور غیرقانونی در دقیقهٔ ۹۶ زده شد. بدین گونه در بیرون از ایتالیا، قهرمانی این تیم به طنز از ناتوانی داوری و آوانتاژ زمین نام برده شد. همهٔ تیم‌های شرکت‌کننده از قارهٔ آمریکا در یک‌هشتم پایانی شکست خورده و کنار رفتند. ۵۵۰۰۰ تماشاگر از بازی پایانی جام دیدن کردند.

در دومین دورهٔ جام جهانی تیم‌های قاره‌های آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و اروپا شرکت کردند. برای نخستین بار تیمی از آفریقا نیز در این جام حضور یافت.


تیم های شرکت کننده
  • مصر
  • آرژانتین
  • برزیل
  • آمریکا
  • آلمان غربی
  • اتریش
  • اسپانیا
  • ایتالیا
  • بلژیک
  • چکسلواکی
  • رومانی
  • سوئد
  • سوییس
  • فرانسه
  • مجارستان
  • هلند

تیم منتخب جام جهانی ۱۹۳۴
  • دروازه بان:

  • Spain -Ricardo Zamora

  • مدافع:

  • Spain -Jacinto Quincoces
  • Italy- Eraldo Monzeglio

  • هافبک:

  • Italy -Luis Monti
  • Italy- Attilio Ferraris
  • Spain- Leonardo Cilaurren

  • مهاجم:

  • Italy -Giuseppe Meazza
  • Italy- Raimundo Orsi
  • Italy -Enrique Guaita
  • Austria -Matthias Sindelar
  • Czechoslovakia- Oldřich Nejedlý

توپ جام جهانی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
جام جهانی فوتبال ۱۹۳۸


  • قهرمان‌ ایتالیا
  • نایب‌قهرمان مجارستان
  • تیم سوم برزیل
  • تیم چهارم سوئد
  • تعداد بازی‌های برگزار شده ۱۸
  • تعداد گل‌های زده شده ۸۴
  • تعداد تماشاگران ۴۸۳٬۰۰۰
  • بهترین گلزن لئونیداس (برزیل)(۷ گل)
  • بهترین بازیکن لئونیداس (برزیل)

توپخانه‌ها برای جنگ جهانی دوم آماده می‌شدند و جنگ داخلی، اسپانیا را در حمام خون فرو برده بود. فیفا تصمیم گرفت تا بار دیگر سومین جام را در اروپا برگزار کند و اروگوئه به همین دلیل از سفر به فرانسه خودداری کرد. اتریش با آنکه گزینش شده بود اما به دلیل آنکه آلمان این کشور را اشغال کرده بود، اجازهٔ حضور نیافت و هیتلر تیم ملی آلمان را وادار به بهره‌گیری از چهار بازیکن اتریشی نمود. در این مسابقه‌ها برای نخستین بار قهرمان دور گذشته و کشور میزبان برگزاری جام جهانی، بدون برگزاری بازی‌های گزینشی در جام شرکت کردند. پیش از دیدار آغازین بین ایتالیا و نروژ، ویتوریو پوزو، مربی تیم ملی ایتالیا، بازیکنانش را با پیراهن سیاه وادار به ادای احترام به سبک فاشیستی نمود و آنها را به همان حال آنقدر نگه داشت تا زمانی که سیل ناسزاگویی از سوی تماشاگران ورزشگاه را در بر گرفت. با این حال این تیم بسیار مستحق‌تر از دورهٔ پیش به جام جهانی دست یافت. جالب‌ترین و پرگل‌ترین بازی‌های دور نخست را دو تیم برزیل و لهستان به نمایش گذاردند. «لئونیداس» بازیکن کوتاه‌قد و سیه‌چهرهٔ برزیلی ملقب به الماس سیاه و «ویلیام مورسکی» بازیکن بلندقامت و سفید پوست لهستان هر یک با زدن چهار گل به دروازهٔ یکدیگر حرف نخست این مسابقهٔ دیدنی را زدند و سرانجام این برزیل بود که در وقت اضافی با زدن دو گل در برابر یک گل و در پایان ۶ – ۵ پیروز از میدان بیرون رفت. در نیمه‌پایانی مربی برزیل مرتکب اشتباه شد و به بهترین بازیکنان تیم خود استراحت داد زیرا برزیل را یک پای فینال می‌دانست اما این دیدار با نتیجهٔ ۲ – ۱ به سود ایتالیا پایان یافت. دیدار پایانی بین ایتالیا و مجارستان ۶۵۰۰۰ تماشاگر داشت. پس از این دوره به شوند جنگ جهانی دوم، دیدارهای جام جهانی دچار ایستی ۱۲ ساله شد.
در دومین دورهٔ جام جهانی تیم‌های قاره‌های آسیا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و اروپا شرکت کردند. برای نخستین بار یک تیم از آسیا با نام هند شرقی هلند (اندونزی فعلی) در جام جهانی شرکت کرد.


تیم های شرکت کننده
  • هند شرقی هلند
  • برزیل
  • کوبا
  • آلمان
  • اتریش
  • ایتالیا
  • بلژیک
  • چکسلواکی
  • رومانی
  • سوئد
  • سوییس
  • فرانسه
  • لهستان
  • مجارستان
  • نروژ
  • هلند

تیم منتخب جام جهانی۱۹۳۸
  • دروازه بان:

  • Czechoslovakia -František Plánička

  • مدافع:

  • Italy- Pietro Rava
  • Italy -Alfredo Foni
  • Brazil -Domingos da Guia

  • هافبک:

  • Italy -Michele Andreolo
  • Italy -Ugo Locatelli

  • مهاجم:

  • Italy- Silvio Piola
  • Italy -Gino Colaussi
  • Hungary -György Sárosi
  • Hungary -Gyula Zsengellér
  • Brazil -Leônidas

توپ جام جهانی
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
صفحه  صفحه 1 از 241:  1  2  3  4  5  ...  238  239  240  241  پسین » 
ورزش
ورزش

History of World Cup | تاریخچه جام های جهانی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA