انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 17 از 19:  « پیشین  1  ...  16  17  18  19  پسین »

Military Weapons | تسلیحات نظامی


مرد

 
سامانه دفاع ضد موشکی گنبد آهنی
Iron Dome CRAM launcher Antimissile Systems



گنبد آهنی ( به عبری : כיפת ברזל ) یک سامانهٔ دفاع هوایی متحرک است که در اسرائیل طراحی و تولید شده و از اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شده‌است. این سامانه که به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

گنبد آهنی برای مقابله با راکت‌های شلیک‌شده توسط شبه‌نظامیان در لبنان و فلسطین طراحی شده‌است. در کنار آن سیستم دفاع موشکی ختس (پیکان) برای تهدیدهای موشکی بالیستیک میان‌برد ( مانند موشک‌های شهاب) استفاده شده‌است.

چندین میلیارد دلار برای برپایی این سیستم دفاع هوایی هزینه شده‌است که آمریکاییان بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌اند.

با این که کارایی این سیستم مورد تحسین ناظران قرار گرفته است، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که گنبد آهنین قادر به حفاظت کامل از کشور در صورت راکت‌باران شدید و مستمر دشمن نیست و همچنین قدرت رهگیری گلوله‌های دارای برد بسیار کوتاه را (به دلیل زمان کوتاه پرواز آن‌ها) ندارد.

سیستم گنبد آهنی از یک رادار چندمنظوره و یک یا چند راکت‌انداز با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می‌شود. رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد. هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند.

گنبد آهنی در ۷ آوریل ۲۰۱۱ برای نخستین بار یک راکت گراد را که از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد. در سال ۲۰۱۱ سه آتشبار گنبد آهنی در شهرهای اشدود، اشکلون و بئرشبع مستقر شدند و قرار است تا میانه‌های سال ۲۰۱۳ در مجموع ۹ آتشبار در نقاط مختلف کشور مستقر شود. ۳۳ راکت در سال ۲۰۱۱ توسط این سیستم منهدم شد که به معنای نرخ موفقیت ۷۵ درصدی این سیستم بود.

برخی از اشتباهات این سیستم به دلیل یک اشکال فنی در رادار آن بود که مورد اصلاح قرار گرفت و در جریان حملات راکتی سال ۲۰۱۲ به اسرائیل بیش از ۹۰ درصد راکت‌های با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند.

اسرائیل همچنین در حال بررسی فروش این سیستم به چند کشور آسیایی از جمله کره جنوبی، سنگاپور و هند است و برخی منابع فروش این سیستم به سنگاپور را تأیید کرده‌اند.

گنبد آهنی همچنین از قابلیت رهگیری و انهدام هواپیماهای دشمن، که در ارتفاع حداکثر ۱۰ هزار متری از سطح زمین پرواز می‌کنند، برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از لایه‌های دفاع هوایی ضد هواپیمای اسرائیل که از سیستم‌های موشکی بهینه شده هاوک و پاتریوت تشکیل می‌شود، از آسمان این کشور حفاظت کند.

تـــــــــاریخچه :

ریشه سیستم سپر دفاع موشکی گنبد آهنین به جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری از راکت‌های خانواده کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد. یک سال بعد، امیر پرتس ، وزیر دفاع وقت اسرائیل اعلام کرد که کمپانی اسرائیلی رافائل که تولیدکننده تجهیزات نظامی است، برای مقابله با تهدیدهای آینده یک سپر دفاع موشکی جدید خواهد ساخت.

{ دز این خصوص سامانۀ دفاع موشکی ام آی ام-۱۰۴ پاتریوت ایالات متحده رضایت خاطر مقامات اسرائیلی را فراهم نیاورد }

اولین واحد این سپرموشکی، ماه مارس ۲۰۱۱ در منطقه بئرشبع، که در ۴۰ کیلومتری مرز اسرائیل با غزه واقع است، مستقر شد.

عمــــــــلکرد :

این سیستم دفاعی برای ردیابی راکتها از رادار استفاده می‌کند و سپس دو موشک رهگیر را برای انهدام آنان شلیک می‌کند سازندگان این سپر دفاعی آن را مقرون به صرفه می‌دانند. زیرا تکنولوژی رادار این سیستم، بین موشکهایی که احتمال دارد به هدف اصابت کنند و آنهایی که از مسیر خود منحرف خواهند شد تفاوت قائل می‌شود.

هزینۀ ســــــــــکوها :

هزینه برپا کردن هر سکوی عملیاتی گنبد آهنین، ۵۰ میلیون دلار است. تا کنون ۵ سکوی عملیاتی مستقر شده‌اند، اما مقامات اسرائیل در نظر دارند که تا سال ۲۰۱۳ هشت سکوی دیگر را نیز اضافه کنند. هزینه ساخت هریک از این موشکهای رهگیر به نام تامیر، حدوداً ۶۰ هزار دلار است.[۱] در حالی که هزینهٔ یک موشک قسام ۸۰۰ دلار است.

رئوون پداتزور تحلیلگر نظامی، خلبان سابق، و پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه تل‌آویو، با مقایسهٔ هزینهٔ هر موشک رهگیر تامیر با هر موشک قسام، این سامانه را از لحاظ صرفهٔ اقتصادی مورد نقد قرار داده‌است و می‌گوید شلیک تعداد زیادی قسام می‌تواند از لحاظ اقتصادی اسرائیل را تهدید کند.

ایندکس مشخصات :

نوع : موشک زمین‌ به‌ هوای ضد راکت ، گلوله توپ و خمپاره
اولین سازنده : اسرائیل

در خدمت : ۲۰۱۱ تاکنون
مورد استفاده : اسرائیل
جنگ‌ها ( Gaza–Israel conflict 2011, 2012) عملیات ستون ابر

طراح : سیستم‌های دفاعی رافائل
طراحی‌شده : ۲۰۰۵ به بعد
تولید سیستم‌های دفاعی رافائل

قیمت هر واحد : ۵۰ هزار دلار برای هر موشک
۵۰ میلیون دلار برای هر آتشبار

تولیدشده : ۲۰۱۱ تاکنون
تعداد ساخت : ۵ آتشبار با ۱۵ لانچر
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
آیا می توان فرنسه را ابرقدرت نامید ؟

مقدمه : روند کلی این سری نوشتارها در مورد بررسی توانایی و ضعف های کشورهای مختلف چهارچوبی نسبتا ثابت دارد و با مبانی اقتصادی ، سیاسی و نظامی توان کشورهایی را که عنوان ابرقدرتی در مورد آنها بکار رفته و یا میرود را می سنجد . این دفعه قصد دارم تا کشور اروپایی فرانسه را بررسی کنم ولی پیش از آن لازم است تا نکاتی راجع به متن قبلی را مطرح کنم .
از بارخورد دوستان نسبت به متن پیشین در مورد روسیه اینچنین استنباط کردم که فضای بین افکار خوانندگان هنوز هم تا حدودی قطبیست و قطب های این دو قطبی را آمریکا و روسیه تشکیل می دهند . البته هر یک از دوستان برای عقاید خود دلایلی دارند وتنها برخی دلایل خود را مطرح کردند که ازین بین بعضی از مسائل مطروحه بگونه ای بود که مجبورشدم در مورد متن قبلی و برداشت های آنها توضیحاتی بدهم :
1 . برخی دوستان مساله را مقایسه ایی کردند و پای آمریکا و سایر کشورها را به موضوع باز کردند . باید بگویم تا حد امکان سعی کردم از بحث مقایسه ای بپرهیزم ( البته این روش بجای خود روشی صحیح است ) تا از برانگیخته شدن حساسیت و ضن عدم بی طرفی خویش در نگارش متن بکاهم . برای همین صرفا به اوضاع روسیه پرداخته و آنرا با معیار های ابرقدرتی محک زدم .
2 . در مورد ابر قدرت بودن روسیه استدلال چند نفر از خوانندگان این بود که چون روسیه دارای سلاح های اتمیست پس ابرقدرت است . در اینجا باز تکرار و تاکید میکنم که داشتن و یا نداشتن سلاح اتمی جز تعریف ابرقدرت نیست و اساسا سلاح اتمی بخاطر عواقب و بحران های ناشی از بکار گیری آن در واقع نوعی سیم آخر محسوب می شود نه یک عامل ابرقدرتی که بتوان با آن در دنیا حرف خود را پیش برد .
امیدوارم با این توضیحات دوستان دید بهتر و کامل تری نسبت به این متن و متن های مشابه پیدا کنند.

بررسی توان کشور فرانسه
همانطور که حتما در نوشتار پیشین خواندید برای اینکار از سه معیار کلی اقتصاد ، سیاست و قوای نظامی استفاده کرده و کار خود را با اقتصاد شروع می کنیم .
اقتصاد
پس از جنگ جهانی دوم و مابین سال های 1945 تا 1975 جهان و بخصوص اروپا رشد و شکوفایی عجیب و پر سرعتی را تجربه کردند بطوری که ازین دوران با نام " شکوه 30 ساله " یاد می شود . فرانسه به عنوان یکی از کشورهای فعال و پر تحرک اروپایی در این دوران یکی از بیشترین و پرشتاب ترین رشدهای اقتصادی جهان را به خود دید و در فرانسه ازین دوره با نام " 30 سال طلایی " یاد می شود . این روند رشد ادامه داشت تا زمانی که در سال های 73 و 74 رکود اقتصاد جهانی ناشی از افزایش قیمت نفت دامن فرانسه را نیز گرفت اما این رکود نتوانست ضربه و آسیب جدی به اقتصاد فرانسه وارد کند تا جایی که اقتصاد فرانسه به سرعت خود را بازسازی کرده و در دهه 80 میلادی قدرت اقتصادی پیشرو در جهان و چهارمین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی بود و تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده اروپایی شد که 10 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده بود و در میان کشورهای بزرگ، تنها ژاپن رشد سریع‌تری نسبت به فرانسه داشت . اما به باور برخی کارشناسان اقتصادی سیاست های دولت های حاکم بر فرانسه از دهه 80 تا حال حاضر به اقتصاد این کشور لطمات زیادی وارد کرده و آنرا بوضع امروز رسانده است ، در حال حاضر فرانسه با رکود منطقه یورو دست به گریبان است و با وجود اینکه وضع این کشور نسبت به اقتصاد های کشور هایی نظیر ایتالیا و اسپانیا بهتر است اما شواهد موجود حاکی از ادامه این رکود در چند سال آینده است . البته دولت فرانسه نسبت به آینده اظهار خوش بینی کرده است و برای سال آینده میلادی رشدی 0.8 درصدی را برای اقتصاد فرنسه پیش بینی کرده اند که باید برای تحقق و یا عدم تحقق آن به انتظار و نظاره نشست .
باطرح این مسائل و همچنین در نظر گرفتن سیاست ریاضت اقتصادی فعلی ( کاهش شدید مخارج دولتی) می توان نتیج گرفت که فرانسه امروزی از نظر اقتصادی از شرایط ابرقدرت بودن فاصله گرفته است و نمی تواند توان کافی برای این مهم را بسیج کند.

سیاست
سیاست فرانسه در سال های گذشته ( بعد از جنگ جهانی و شکست آلمان ) از نفوذ زیادی در اروپا و به تبع آن در جهان برخوردار بوده است و تقریبا می توان گفت برای مدت نسبتا طولانی این کشور نقش رهبری اروپا را بعهده داشته است . اما در سال های اخیر و با رشد بحران اقتصادی و درگیرشدن اقتصاد فرانسه با آن از نفوذ این کشور حتی در اتحادیه اروپا که خود یکی از بنیانگذارانش بود بشدت کاسته شده و نقش همراهی آلمان ( به عنوان پرنفوذترین کشورهای اتحادیه اروپا ) کم کم به بریتانیا منتقل می شود . ولی در خارج از اتحادیه اروپا و در بعد جهانی فرانسه متحدین قدرتمندی نظیر ایالات متحده را در کنار خود دارد ، سابقه اتحاد این دو کشور به زمانی بسیار دور یعنی زمان جنگ های استقلال آمریکا ( جنگ 8 ساله ) برمی گردد . زمانی که لویی شانزدهم در حمایت از شورشیان خواهان استقلال از بریتانیا ( و البته در ضدیت با رقیب کهنه خود بریتانیا ) بخشی از ناوگان فرانسه را به آمریکا گسیل داشت . از آن زمان تا کنون روابط گرمی بین دو کشور وجود داشته و تا به امروز این رابطه دوام داشته است . علیرقم کاهش نقش ونفوذ فرانسه در اتحادیه اروپا در مواجه با بحران اقتصادی این کشور همچنان در مسائل سیاسی و نظامی سیاسی نقش خود را حفظ کرده است و برای نمونه می توان به جلوداری فرانسه به همراه بریتانیا در طرح دخالت نظامی در کشور های لیبی ، مالی و اکنون هم با کمی عقب نشینی در مورد سوریه اشاره کرد . با همه اینها تا زمانی که اصلاحات اقتصادی و مالی مناسبی در این کشور انجام نشود و دوباره موتور اقتصادی آن با قدرت به کار نیافتد نمی توان انتظار چندانی برای بازگشت فرانسه به دوران اوج قدرت سیاسیش داشت .
از نظر سیاسی دولت فرانسه در حال حاضر از اعتماد به نفس ، نفوذ و پشتیبانی کافی برای داشتن لقب ابر قدرت برخوردار نیست ...

قوای نظامی
قوای نظامی فرانسه از دیرباز جز نیروهای مثال زدنی در اروپا و دنیا بوده است و برای مدت طولانی بر سر حاکمیت دریا ها با ابرقدرت های زمین نظیر بریتانیا ، اسپانیا و ... در رقابت بوده است و یکی از یادگاری های آن دوران جزایر و سرزمین هاییست که اکنون فرانسه در اقصا نقاط جهان داراست و همین امر یکی از عوامل بالقوه برای ابر قدرت شدن محسوب میشود . بطور مثال فرانسه علاوه بر جزایرزیادی که در شمال غرب آفریقا ( اطلس شرقی ) داراست جزایری هم در دریای کارائیب ( اطلس غربی ) و حتی در اقیانوس آرام جنوبی دارا می باشد . علاوه بر همه این ها سرزمین گویان فرانسه در بخش شمال شرق قاره آمریکای جنوبی نیز جزیی از خاک فرانسه محسوب می شود و بطور خاص محل پرتاب و آزمایشات موشکی و فضایی فرانسه و اتحادیه اروپاست .
شاید در نگاه اول بگویید خب داشتن این سرزمین ها و جزار فقط می تواند توجه جهانگردان را جلب کرده و به صنعت توریسم کمک کند ولی اگر کمی در این مساله دقیق شوید متوجه می شوید همین مساله بظاهر ساده می تواند نقش مهمی در ابرقدرت شدن یک کشور بازی کند بدین صورت که :
داشتن چنین جزایر و سرزمین هایی در نقاط مختلف دنیا از طرفی باعث حضور و تاثیر دائمی کشور دارنده آن اراضی بر کشورهای منطقه می شود ( ار تاثیرات فرهنگی گرفته تا اقتصادی و ... ) و از طرف دیگر هزینه های نظامی یک کشور را بشدت کاهش می دهد یعنی نیاز به تعداد زیادی از ناو های هواپیما بر و ناوگان بسیار سنگین تا حدود زیادی از بین رفته و همچنین نیازی هم به پرداخت اجاره بهای سنگین به کشور میزبان ( برای حفظ پایگاه در آنجا ) و از آن بدتر تحمل هزینه های فرهنگی و نارضایتی احتمالی از سوی مردم آن کشور نیست .
علاوه بر این ها فرانسه در حال حاضر یک پایگاه نظامی در امارات متحده عربی هم دارد که البته به خرج خود امارات تاسیس شده است .
از نظر نظامی طبق آخرین رده بندی ارتش های جهان فرانسه در رده ششم قوی ترین و بزرگ ترین ارتش های جهان در سال 2013 قرار گرفته است و فهرست دارایی های نظامی آن در زیر آمده است :
کل نیروی تحت خدمت : 362485 نفر
نیروهای ذخیره : 419000

نیروی زمینی :
تانک : 571
خوردو های زره پوش : 6718
توپ خودکشش : 251
توپخانه کششی : 105
سامانه موشک ها دفاعی : 41
خمپاره انداز : 1550
توپخانه و موشک انداز سبک : 14760
خودروهای لوجستیکی : 13750

نیروی هوایی:
هواپیما : 544
هلیکوپتر : 410

نیروی دریایی :
ناو هواپیمابر : 1
جنگنده : 22
رزم ناو : 9
ناوشکن سنگین : 0
زیردریایی : 10
کشتی گشتی : 43
مین روب : 11
ادوات آبی خاکی : 4

زراد خانه هسته ای :
ذخایر هسته ای فرانسه شامل 350 کلاهک هسته ای است. فرانسه در سال 1992 دارای 450 کلاهک هسته ای بود اما طی دهه ی گذشته موشک های بالستیک زمین به زمین خود را منهدم ساخت و تعدادی از بمب های هسته ای اش را که به وسیله هواپیماهای جنگنده و شکاری پرتاب و رها می شدند از بین برد. فرانسه در ابتدا پیش بینی نموده بود که به موشک های بالستیک (M15) که توسط کشتی های جنگی شلیک می شود مسلح شود. همچنین طبق گزارشات رسیده قرار بود که دولت فرانسه این تجهیزات را در سال 2010 با کلاهک های جدید هسته ای (کلاهک هسته ای اقیانوسی (Oceanique Tete Nucleaire) گسترش دهد. احتمال داده می شود فرانسه در حال مجهز شدن به کلاهک های هسته ای اقیانوس پیمایی است که از زیردریایی ها شلیک می شوند.

بودجه دفاعی : 58.244.000.000 $
نکته : این اطلاعات مربوط به پایان سال 2012 است

با نگاهی به این اطلاعات متوجه حجم نسبتا کم ارتش فرانسه می شویم که البته مشخصه هایی نظیر : اعتماد به نفس بالا ، حرفه ای بودن ، کیفیت بالای تجهیزات و آموزش ها ، تجربه بالا در جنگ های فرا منطقه ای و... تا حدودی این ضعف را پوشش می دهد ولی بازهم نمی تواند فرانسه را از نظر نظامی به مقام یک ابر قدرت برساند . البته نباید عامل جزایر و سرزمین های پراکنده در دنیارا نادیده گرفت اما در حال حاضر فرانسه اراده چندانی برای استفاده از این ظرفیت خود ندارد که احتمالا دلایل اصلی آن مشکلات سنگین مالی بر دوش دولت و ترجیح در کاهش مخارج (یا عدم افزایش ) و دیگری عدم تمایل به چنین کاری از سوی دولت چپ گرای فعلی ...

نتیجه گیری :
فرانسه دارای ظرفیت های بالقوه لازم جهت ابرقدرت شدن می باشد که در حال حاضر نمی تواند آنها بالفعل کند و توان فعلی این کشور نیز در هیچکدام از طبقه بندی های اقتصادی ، سیاسی و نظامی برای ایفای نقش ابر قدرتی کافی نیست
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
K2 Black Panther


تانک اصلی میدان نبرد K2 Black Panther جدیدترین تانک ساخت کره جنوبی و محصول پروژه XK2 به منظور طراحی و تولید نسل جدید تانکهای میدان نبرد اصلی و جایگزینی آن با تانکهای قدیمی تر کشور کره جنوبی است.طراحی و توسعه این تانک نسل جدید که از تکنولوژی کاملا بومی کره جنوبی بهره می برد،از سال 1995 آغاز گردید.این تانک که در حال حاظر یکی از پیشرفته ترین تانکهای موجود در جهان و پیشرفته تر از تانکهای موجود در چین و کره شمالی می باشد،در آینده با تانکهای K1 و K1A1 و M48 Patton جایگزین خواهد شد.این تانک قدرتمند به نسبت تانک های همسایه شمالی خود دارای پیشرفتگی بسیار بالایی است و هم در مجموع از آخرین پیشرفت های تکنولوژی در ساختار خود استفاده می کند و تانکی پیشرفته و فرا مدرن به حساب می آید.کره جنوبی که در زمینه صنعت و تکنولوژی بسیار بسیار جلوتر از همسایه شمالی خود بوده و همچنین جز کشورهای پیشگام و پیشرو در سطح جهانی نیز به شمار می رود،تانک K2 را طراحی کرده است که از هر نظر از آخرین تکنولوژی های موجود استفاده می کند.این تانک قیمتی در حدود 8.5 تا 8.8 میلیون دلار دارد که به این ترتیب یکی از گرانترین تانک های جهان نیز به شمار می رود.البته تانک Type 10 ژاپنی 11.3 میلیون دلار قیمت دارد.تانک روسی T-90 نیز بین 2.77 تا 4.25 میلیون دلار قیمت دارد که بسیار به صرفه تر میباشد.آژانس دفاعی کره جنوبی در نظر دارد تعداد 390 دستگاه از این تانک پیشرفته را برای ارتش این کشور به تولید برساند.

ارتش کره جنوبی پس از جنگ کره توسط آمریکایی ها تقویت شد.به مرور تانک های M48 تحویل ارتش کره جنوبی گردید و این ارتش شروع به بازسازی خود و افزایش توان زرهی خود در برابر همسایه شمالی خود و مقابله با خطر حمله مجدد همسایه شمالی خود کرد.از اوایل دهه 1980 نیز با افزایش قدرت زرهی جبهه شوروی و همچنین قدرتمند شدن هرچه بیشتر تانک های کشورهای مختلف،ارتش کره جنوبی دست به طراحی و ساخت تانک جدیدی زد تا بتواند موازنه قدرت خود را در برابر همسایه شمالی خود حفظ کند.به همین منظور تانک K1 طراحی گردید.این تانک در زمان خود تانک بسیار پیشرفته ای بود.این تانک از سال 1986 به تولید انبوه رسید و حدود 1000 دستگاه از آن ساخته و تحویل ارتش کره جنوبی گردید.در سال 1992 نیز با توجه به گسترش کالیبر توپها در کشورهای مختلف، ارتش کره جنوبی دست به ساخت نمونه جدیدی از تانک K1 زد که از توپ 120 میلیمتری استفاده می کرد.تانک جدید ارتش کره جنوبی K1A1 نامگذاری شد و حدود 480 دستگاه از آن ساخته و تحویل ارتش کره جنوبی گردید.هم اکنون نیز ارتش کره جنوبی حدود 2500 دستگاه تانک در اختیار دارد که 900 دستگاه از آن را تانک های M48،که همگی به استاندارد A5K ارتقا یافته اند،1000 دستگاه تانک K1 و حدود 480 دستگاه آنرا تانک K1A1 تشکیل می دهد.به اعتقاد بیشتر کارشناسان نظامی جهان توان زرهی کنونی ارتش کره جنوبی برای مقابله با توان زرهی همسایه شمالی خود که در حال حاضر تنها تهدید بالقوه این کشور به شمار می رود،کاملا کافی و حتی بیشتر نیز است.تانک های K1 و همچنین K1A1 ارتش کره جنوبی دارای قابلیت های رزمی و تکنولوژیکی بسیار بالاتری نسبت به تانک های کره شمالی می باشند.حتی تانک های قدیمی به روز شده M48 نیز برتر از تانک های قدیمی به روز شده ساخت روسیه می باشند که در اختیار کره شمالی قرار دارد.تانک های ارتش کره شمالی عمدتا شامل تانک های T-55،Type 59 و T-62 می باشد.اما کره جنوبی به چند دلیل مایل بود تانک جدیدی را طراحی کند.اول اینکه تانک های K1 و K1A1 هر چند تانک هایی بودند که در زمان خود بسیار پیشرفته بودند (تانک K1A1 هنوز هم جز تانک های مطرح جهان به شمار می رود) اما هر دوی این تانک ها با استفاده از تکنولوژی وارداتی کشورهای غربی همچون آمریکا و آلمان ساخته شده بودند.حتی در طراحی این تانک ها نیز تا بخش زیادی از آنها به وسیله همکاری فنی و اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته بود. شباهت بسیار این تانک ها با تانک اصلی میدان نبرد آمریکایی M1 Abrams گواه این موضوع است.این مورد برای کشوری با سطح تکنولوژیکی بالا همچون کره جنوبی چندان جالب به نظر نمی رسید.از این رو کره ای ها تانک جدیدی را طراحی کردند که بخش عمده ای از آن از تکنولوژی بومی استفاده می کرد.دلیل دوم نوسازی ناوگان زرهی این کشور بود.تانک های M48 این کشور با وجود بهینه سازی و بروز رسانی شدن بسیار خوب خود،دارای عمری حدود 40 الی 50 سال بودند که می بایست کنار گذاشته می شدند.حتی تانک های K1 نیز با وجود برتری بودن بر تانک های کره شمالی می بایست از خدمت کنار گذاشته شوند.دلیل دیگر افزایش سهم کره جنوبی در صادرات جنگ افزار های مدرن به کشورهای دیگر است.از این رو در سال 1995 کار طراحی و تولید تانک جدید کره جنوبی آغاز گردید.در روز جمعه 2 مارچ 2007 برای اولین بار از این تانک در شهر سئول،پایتخت کره جنوبی،پرده برداری شد.طراحی این تانک 12 سال به طول انجامید و تنها 230 میلیون دلار هزینه صرف پژوهش ها و طراحی اولیه این تانک گردید.کمپانی های کره ای بزرگی همچون Hyundai و KIA و Samsung و Daewoo و کارخانه های فولاد ملی کره جنوبی در طراحی و ساخت این تانک همکاری کردند و این تانک از هر نظر با استفاده از تکنولوژی و فن آوری بومی کره جنوبی ساخته شده است.همه این کمپانی ها زیرمجموعه هایی بودند که هر یک بخشی از طراحی و تولید این تانک را بر عهده داشتند.پیمانکار اصلی این پروژه کمپانی ROTEM بود و همه زیر مجموعه ها با رهبری این کمپانی فعالیت میکردند.K2 تنها یک تانک ساده نیست.بلکه یک تانک تمام دیجیتال برای نبردهای دیجیتال آینده است که میدان نبرد را مدیریت می کنند.هنوز هم کمپانی ROTEM در حال گسترش و بهبود برخی زیر مجموعه ها و سیستم های فرعی این تانک است.

در گام های طراحی این تانک دو برجک برای این تانک طراحی گردید. یک برجک بدون سرنشین بود که هیچ پرسنلی در آن قرار نمی گرفت که البته طرح این برجک در همان مرحله طراحی به دلیل مشکل های فنی بسیار کنسل شد.دیگری یک برجک دو سرنشینه بود که البته این برجک برای تانک جدید در نظر گرفته شد.برجک این تانک به وسیله نیروی الکتریکی گردش می کند و دارای سرعت گردش بالاتری نسبت به تانک های همرده خود می باشد.در ابتدا یک توپ 140 میلیمتری ساخت کمپانی آلمانی Rheinmetall برای این تانک در نظر گرفته شده بود که البته در ادامه همان توپ 120 میلیمتری L55 بدون خان کمپانی Rheinmetall برای تولید انبوه مناسب دیده شد.البته این تانک این توانایی را دارد که با اندکی تغییر از توپ 140 میلیمتری هم استفاده کند.به عبارتی طراحان این تانک به این نکته توجه کرده اند که شاید در آینده نیاز به استفاده از یک توپ سنگین تر و قویتر در تانک خود باشد و به همین دلیل برجک تانک را به گونه ای طراحی کردند که می توان با اندکی تغییر یک توپ 140 میلیمتری را بر روی آن نصب کرد.در هر صورت یک توپ 120 میلیمتری L55 بدون خان به عنوان توپ اصلی این تانک در نظر گرفته شد.این توپ آلمانی هم اینک در کارخانه های کمپانی KIA کره جنوبی تحت لیسانس آلمان در حال ساخت می باشد.این توپ دارای سرعت دهانه بیشتری نسبت به توپ L44 که بر روی تانک K1A1 نصب شده است،می باشد.البته تانک می تواند از توپ L44 نیز استفاده کند و به سادگی می توان برای ماموریت های سبکتر از توپ L44 استفاده کرد.زمانی که در سال 2003 برای اولین بار ویدیویی از تلویزیون دولتی کره جنوبی از مراحل طراحی این تانک پخش شد،خیلی ها به اشتباه تصور می کردند که این تانک از توپ 52 کالیبر مشابه توپ تانک فرانسوی Leclerc استفاده می کند.اما پس از رونمایی نخستین سه نمونه ساخته این تانک مشخص شد که این تانک از توپ L55 استفاده می کند.این توپ 120 میلیمتری به یک گلوله گذار خودکار(Auto loader) بسیار پیشرفته و پر سرعت از نوع زنجیری مجهز شده است.این گلوله گذار خودکار مشابه همه گلوله گذار های خودکار زنجیری تانک های غربی در قسمت پشت برجک قرار می گیرد.کمپانی GIAT فرانسه نیز اعلام کرد که گلوله گذار خودکار این تانک با استفاده از طرح گلوله گذار خودکار تانک Leclerc طراحی شده است.اما به هر حال خود این گلوله گذار و قطعه های آنها در این دو تانک قابل تعویض نیستند.گلوله گذار K2 میتواند توپ این تانک را در هر زاویه ای گلوله گذاری کند،درحالی که در تانک های شرقی(روسی و چینی) می بایست توپ برای گلوله گذاری شدن در زاویه 0 درجه قرار گیرد.این تانک در مجموع 40 گلوله 120 میلیمتری برای توپ اصلی خود حمل می کند که یک گلوله در داخل توپ و 16 گلوله در گلوله گذار و 23 گلوله دیگر نیز در جایگاهی حفاظت شده در قسمت جلوی شاسی تانک نگهداری می شود.توپ اصلی تانک به وسیله این گلوله گذار خودکار پیشرفته میتواند 15 گلوله در دقیقه شلیک کند،یعنی هر 4 ثانیه یک گلوله.برای مقایسه Leclerc دارای ریتم آتش 12 گلوله در دقیقه و T-90 دارای ریتم آتش 6 گلوله در دقیقه می باشد.K2 می تواند از همه مهمات 120 میلیمتری استاندارد NATO استفاده کند.به جز این مهمات،یک مهمات جدید با نام KSTAM و یا همان "Korean Smart Top-Attack Munition" نیز برای این تانک طراحی شده است.این گلوله ها از بالا به تانک حمله میکنند.این مهمات از توپ اصلی به صورت مستقیم شلیک می شود اما در نهایت همانند خمپاره و آتش توپخانه به صورت منحنی و بالستیک بر روی هدف فرود می آید.این مهمات را نباید با موشک های ضد تانک هوچون FGM-148 Javelin اشتباه کرد.این مهمات فاقد هرگونه موتور و یا پیشران راکتی است.شارژ پروپلنت که در لحظه انفجار و پرتاب در لوله توپ قرار می گیرد،نیروی لازم برای پیمودن مسیر این گلوله را فراهم می کند.برد این گلوله بین 2 تا 8 کیلومتر است.این مهمات خود دارای یک رادار فعال کوچک موج میلیمتری و یک سنسور فروسرخ است که به صورتی کاملا مقاوم طراحی شده است و همانند موشک هایی همچون AGM-114 Hellfire می تواند از مانع ها نیز عبور کند و هدف های سنگر گرفته در پشت مانع را نیز هدف قرار دهد.پس از شلیک گلوله،چهار بالک پایدار کننده حرکت در پشت مهمات باز می شوند و کار هدایت و پایدار کردن گلوله را تا نزدیکی هدف بر عهده می گیرند.زمانی که گلوله به بالای هدف رسید به وسیله چتر مخصوص خود با سرعتی کم بر روی هدف فرود می آید و در موقعیتی مناسب هدف خود را نابود می کند.همچنین این مهمات قابلیت شلیک کن و فراموش کن را دارند و به صورت کاملا مستقل و جدا از تانک،هدف خود را نابود می کنند.البته می توان این گلوله ها را به صورت نیمه خودکار توسط تانک نیز هدایت کرد.

جنگ افزار های دوم تانک K2 نیز شامل یک تیربار 7.62 میلیمتری با 12000 گلوله می باشد که به صورت موازی با توپ اصلی قرار می گیرد.یک تیربار کالیبر 12.7 میلیمتری K-6 با 3200 گلوله نیز بر روی برجک بالای سر فرمانده تانک قرار میگیرد.این تیربار که گونه ای از تیربار M2 میباشد را می توان هم از داخل تانک به صورت کنترلی و هم از خارج تانک استفاده کرد.این تیربار همچنین توانایی تشخیص دوست و دشمن را نیز دارا می باشد.

گنجایش حمل مهمات تیربار این تانک نیز بسیار بالا است.برای نمونه تانک های شرقی به طور متوسط 2000 گلوله 7.62 میلیمتری و 500 گلوله 12.7 میلیمتری با خود حمل می کنند که در مقایسه با تانک های هم رده خود K2 دارای برتری بالایی است و بیش از چهار برابر تانک های شرقی همسایه مهمات تیربار با خود حمل می کند.این تانک همچنین مجهز به دو نارنجک انداز شش لوله در دو طرف و در جلوی تانک میباشد.

این تانک از یک موتور دیزلی با قدرت 1500 اسب بخار استفاده می کند. موتور اصلی این تانک که در تولید انبوه این تانک از آن استفاده میشود یک موتور دیزلی 12 سیلندر و 4 مرحله ای است که بر پایه موتور آلمانی MTU-890 توسط جنوبی طراحی و ساخته است.اما از آنجایی که در تاریخ رونمایی از تانک در سال 2007 هنوز طراحی موتور این تانک تکمیل نشده بود،به طور موقت از یک موتور دیزلی MTU MB-883 KA 500 ساخت کمپانی بزرگ MTU Friedrichshafen آلمان استفاده شد.موتور اصلی این تانک توسط کمپانی های Doosan و STX کره جنوبی طراحی شده است.این موتور از نظر اندازه و جثه دارای کوچکترین اندازه در بین موتورهای با قدرت 1500 اسب بخار می باشد.این تانک همچنین مجهز به یک توربین 400 اسب بخاری نیزمیباشد.به جز موتور اصلی،یک موتور توربینی کوچک با قدرت 100 اسب بخار برای تانک در نظر گرفته شده است که یک موتور زمانی است که وقتی از تانک در نقش های ثابت و بدون تحرک استفاده شود،موتور اصلی 1500 اسب بخار خاموش می شود و این موتور کوچک روشن می شود برق لازم برای تحرک برجک و سایر سیستم های الکتریکی را فراهم می کند.این کار سبب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش سر و صدای ناشی از فعالیت موتور اصلی تانک می شود.K2 به وسیله این موتور پرقدرت و پرتوان خود میتواند در جاده های هموار و صاف تا 70 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و در جاده های ناهموار نیز با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.همچنین این تانک ظرف مدت تنها 7 ثانیه می تواند از سرعت 0 به سرعت 32 کیلومتر بر ساعت برسد.وزن این تانک نیز 55 تن می باشد و نسبت قدرت موتور به وزن تانک نیز 27.2 اسب بخار بر تن است که نشانگر تحرک بسیار بالای این تانک است.یک سیستم اسنورکل(هواکشی برای موتور و خدمه که همچون دودکش است) یا همان عمق روی مدرن برای این تانک در نظر گرفته شده است که به وسیله آن می توان در آب هایی با عمق 4.2 متر عبور کرد.این تانک بلافاصله پس از خروج از آب آماده نبرد است و میتواند ناگهان از زیر آب بیرون آمده و هدف را غافلگیر کند و یا خود را از دید هلیکوپتر های ضد تانک در زیر آب پنهان کند.این تانک مجهز به سیستم فنر بندی نیمه فعال از نوع هیدرو پنوماتیک است.این تانک میتواند به جلو زانو زده و یا به عقب خم شود. می تواند ارتفاع خود را در هر یک از طرفین کم یا زیاد کند. می تواند ارتفاع تانک را افزایش و کاهش دهد.این ویژگی ای است که در تانک بسیار مدرن Type 10 ژاپن نیز به خوبی دیده می شود.به کمک این ویژگی تانک وقتی از پهلو در یک سراشیبی قرار گرفت آن سمت تانک که در قسمت بالاتر قرار گرفته است،زانو میزند و به زمین نزدیک شود و سمت دیگر تانک که در سمت پایین سراشیبی قرار دارد،ارتفاع خود را از زمین بیشتر کند.به این صورت می تواند در شرایط شیب های تند تعادل خود را تا حدود زیادی حفظ کند و از واژگون شدن تانک جلوگیری کند.این توانایی این تانک امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.به این صورت که در شرایط کوهستانی که تانک در شرایط بسیار دشوار قرار می گیرد،می تواند تعادل خود را در دشوار ترین شرایط حفظ کند.همچنین در برخی شرایط جغرافیایی که برخی تانک ها توانا به انجام وظیفه در آنجا نیستند،این تانک می تواند به راحتی به ایفای نقش بپردازد.شنی های(زنجیر) این تانک نیز بسیار مقاوم میباشند.

ترکیب بخش های سیستم کنترل آتش این تانک به طور کامل اعلام نشده است.اما سیستم کنترل آتش این تانک شامل یک رادار موج میلیمتری است که در نوع خود بی مانند است و می تواند همه نوع هدف های زمینی و هواگردهای ارتفاع پست را تا برد 10 کیلومتری زیر نظر داشته باشد.سیستم هدایت و کنترل آتش بسیار پیشرفته K2 توانایی ردیابی و درگیر شدن با انواع تانک ها و هواگرد هایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را برای آن به خوبی فراهم می کند.این سامانه همچنین توانایی جستجو و آتش خودکار به سوی انواع خودروهای رزمی که در خط دید حرکت می کنند را بدون نیاز به دخالت خدمه تانک دارا می باشد.یک مسافت یاب لیزری بسیار دقیق نیز بر روی K2 نصب شده است.این مسافت یاب لیزری توسط کره جنوبی طراحی شده است و در طراحی آن از آخرین فناوری های موجود استفاده شده است.به طوریکه این مسافت یاب لیزری دارای دقت بسیار بالایی می باشد و می تواند تا مسافت 10 کیلومتر را با دقت بسیار بالا مسافت یابی کند.در قسمت پشت برجک نیز یک سنسور تعیین جهت وزش باد و یک سنسور مخصوص تعیین فشار هوا و میزان دمای هوا گذاشته شده است.اطلاعات این سنسورها به صورت آنی و لحظه ای برای کامپیوتر تانک فرستاده می شود و در واقع کامپیوتر مرکزی با این سنسورها در ارتباط دائم است و در هر لحظه اطلاعات این سنسورها در نمایشگر کامپیوتر تانک نشان داده می شوند.بر روی دهانه توپ نیز یک سنسور دقت و خطای هدفگیری لیزری نصب شده است.یک پرتو افکن لیزری نیز در کنار توپ و بر روی بخش پایدار کننده توپ نصب شده است.این لیزر افکن با سنسور دقت و خطای هدف گیری توپ پیوسته در ارتباط است و کار درست کردن لحظه به لحظه مکان توپ را برای سیستم کنترل آتش انجام می دهد و به این ترتیب دقت توپ را به میزان زیادی بالا می برد.همچنین این پرتو افکن لیزری ویژگی ماشه تاخیری را برای تانک فراهم می آورد.به این گونه که در تکان های شدید که خارج از حوزه تحرک پایدار کننده توپ است،زمانی که هدفگیری انجام شد و ماشه شلیک فشار داده شد،سیستم به طور خودکار بر روی هدف قفل می کند و به محض اینکه توپ به موقعیت مناسب برای شلیک رسید و هدف در راستای توپ قرار گرفت،گلوله به طور خودکار به سمت هدف شلیک می شود.این کار به وسیله ترکیب پرتو افکن لیزر که در بالای بخش پایدار کننده نصب شده است به همراه سنسور دقت و خطای هدف گیری توپ انجام می گیرد.همه تانک های غربی از سنسور دقت و خطای هدف گیری توپ مشابه K2 استفاده می کنند.روسیه در T-90 های عملیاتی خود از این سنسور استفاده نمی کند.

از دیگر ویژگی های تانک K-2 می توان به سیستم مدیریت میدان نبرد دیجیتال و سیستم ناوبری بسیار پیشرفته که توسط شعبه کره ای کمپانی NEC طراحی و توسعه داده شده اند اشاره کرد که توانایی هماهنگی با دیگر نیروها و آگاهی یافتن از موقعیت نیروهای خودی و دشمن را برای K-2 فراهم میکند.

تانک K2 میتواند از پروتکل های ارتباطی C4I ناتو استفاده کند که در حال حاضر به جز K2،تانک های بسیار محدود دیگری از این سیستم استفاده میکنند.سیستم کنترل آتش K2 همچنین قادر به شناسایی و ردیابی خودکار هدف های تعریف شده می باشد که شامل تانک ها،هواگردهای کم سرعت و ارتفاع پایین،انواع خودروها و نیرو های دشمن است.K2 این کار را می تواند به وسیله انواع کانالهای موجود خود انجام دهد.
شناساگرهای راداری،شناساگرهای لیزری،شناساگرهای فروسرخ حرارتی می توانند هدف های مختلف را در کانالهای مختلف ردیابی کرده و آنها را زیر نظر داشته باشد.K2 از یک سامانه GPS برای موقعیت یابی خود استفاده می کند.همچنین K2 مجهز به سیستم IFF یا همان سیستم تشخیص دوست از دشمن و همچنین SIF یا همان ویژگی شناسایی انتخابی است.به این ترتیب پرتو افکن لیزر یک رشته لیزر با توان 38 گیگا هرتز را بر روی هدف ها می تاباند و بازتاب آن را که بر روی اخلالگر تانک بازتاب می شود را می سنجد.اگر ویژگی های رشته لیزری برابر با استانداردهای خودی باشد،سیستم کنترل آتش K2 آنرا به عنوان خودروی دوست تشخیص می دهد و در غیر این صورت آنرا خودروی دشمن تلقی خواهد کرد.

تانک K2 از زره کامپوزیتی مدولار به عنوان زره اصلی خود استفاده می کند.ترکیب زره کامپوزیتی این تانک محرمانه میباشد و هنوز رسما اعلام نشده است.به منظور افزایش مقاومت زرهی،لایه های زره های واکنشگر انفجاری و همچنین زره واکنشگر غیر انفجاری نیز قابلیت نصب بر روی زره اصلی کامپوزیتی را دارا می باشد.این تانک همچنین مجهز به زره NBC(رادیواکتیو،بیولوژیکی و شیمیایی) و سیستم تهویه مطبوع و تصفیه هوا و سیستم های سرمایشی و گرمایشی میباشد.

یک سیستم حفاظت فعال(همچون سیستم Trophy) بر روی این تانک نصب شده است که هم قابلیت Soft Kill و هم قابلیت Hard Kill را به خوبی دارا می باشد.سیستمهای Soft kill موشکها و پرتابه های مهاجم را با استفاده از اختلال در سیستم های هدایتیشان منحرف میکند و بدین صورت خطر را با روش نرم از بین میبرد.اما در Hard kill،سیستم،هدف(پرتابه) را منهدم میکند و خطر را بصورت سخت(منهدم کردن) از بین میبرد.این تانک همچنین مجهز به سیستم های آشکار ساز پیشرفته هدف و اقدام متقابل نیز مجهز می باشد.

یک سیستم هشدار قفل رادار و سیستم اخلالگر راداری نیز بر روی این تانک نصب شده است که به وسیله آن می تواند موشک های راداری را که به سمت تانک شلیک می شوند را منحرف کرده و یا به وسیله سیستم حفاظت فعال خود نابود سازند.همچنین یک اخلالگر لیزری نیز بر روی این تانک نصب شده است که میتواند کلیه تجهیزات لیزری دشمن را کور کند.یک خودروی بدون سرنشین کوچک با نام XAV نیز برای سیستم تانک طراحی شده است که تانک می تواند از آن برای شناسایی منطقه استفاده کند بدون اینکه خود وارد منطقه شود.

این تانک برای فروش خارجی نیز در نظر گرفته شده است و دولت ترکیه برای وارد کردن یا تولید تحت امتیاز این تانک با کره جنوبی وارد مذاکره شده است.همچنین تانک اصلی میدان نبرد Altay متعلق به کشور ترکیه از بعضی فناوری های به کار رفته در K2 استفاده خواهد کرد.


ویژگی ها:

کشور سازنده:کره جنوبی
کمپانی سازنده:کمپانی ROTEM به عنوان پیمانکار اصلی
تعدا خدمه:3(فرمانده،توپچی،راننده)
وزن:وزن استاندار 55 تن و بیشینه وزن 61 تن
درازا:10.8 متر با لوله توپ و 7.5 متر درازای شاسی
پهنا:3.6 متر
بلندا:2.4 متر
موتور:یک موتور دیزل MTU MB-883 KA 500 چهار مرحله ای 12 سیلند با قدرت 1500 اسب بخار که در تولید انبوه نمونه کره ای جایگزین میشود
سیستم فنر بندی:سیستم فنر بندی نیمه فعال هیدروپنوماتیک
برد عملیاتی:450 کیلومتر
سرعت:بیش از 70 کیلومتر بر ساعت در مسیر های جاده ای هموار و 50 کیلومتر بر ساعت در مسیر های بیابانی و ناهموار
جنگ افزار ها:

یک توپ بدون خان 120 میلیمتری L55 با 40 گلوله که البته توان استفاده از توپ 140 میلیمتری با اندکی تغییر را نیز دارد.

یک تیربار 7.62 میلیمتری با 12000 گلوله می باشد که به صورت موازی با توپ اصلی قرار می گیرد.یک تیربار کالیبر 12.7 میلیمتری K-6 با 3200 گلوله نیز بر روی برجک بالای سر فرمانده تانک قرار میگیرد.این تیربار که گونه ای از تیربار M2 میباشد را می توان هم از داخل تانک به صورت کنترلی و هم از خارج تانک استفاده کرد.این تیربار همچنین توانایی تشخیص دوست و دشمن را نیز دارا می باشد.همچنین دو نارنجک انداز شش لوله در دو طرف و در جلوی تانک میباشد.
این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
C1 Ariete


بدون شک برتری انکار ناپذیر خودرو سازان ایتالیایی بر هیچ کس پوشیده نیست،اینبار سه کمپانی خودروسازی بزرگ ایتالیایی Iveco،Oto Melara و Fiat برای ارتش ایتالیا یک تانک اصلی میدان نبرد با نام C1 Ariete ساختند.در پروژه ساخت این تانک،Fiat ساخت شاسی و موتور و Oto Melara ساخت برجک و سیستم کنترل آتش را بر عهده گرفتند.تانک Ariete دارای چهار خدمه شامل راننده،فرمانده،توپچی و گلوله گذار است و از جدیدترین تجهیزات اپتیکی و تصویر برداری دیجیتال به همراه سیستم کنترل آتش بهره میبرد که به آن امکان میدهد در شب و روز و در هنگام حرکت به اجرای آتش بر روی هدف هایش بپردازد.تاکنون 200 دستگاه از این تانک برای ارتش ایتالیا ساخته شده که است اولین دستگاه های ساخته شده در سال 1995 و آخرین دستگاه هفت سال بعد در ماه آگوست سال 2002 به دست ارتش ایتالیا رسید.این تانک برای اولین بار در سال 2004 توسط ارتش ایتالیا در عملیات آزاد سازی عراق وارد میدان نبرد شد و در کارنامه خود نمره های درخشانی کسب کرد.

توپ اصلی تانک یک توپ 120 میلمیتری بدون خان L44 است که تحت لیسانس کمپانی Rheinmetall آلمان در کمپانی Oto Melara ساخته میشود.توپ اصلی به منظور افزایش دوام و مقاومت در برابر تنش ها برای اجرای آتش در دوره ای طولانی با تکنیک اتو فرتاج ساخته شده است.اتو فرتاج روشی ست که در آن لوله زیر فشار بسیار زیاد قرار میگیرد که باعث تغییر شکل قسمت های داخلی و تسلیم آنها و ایجاد تنش پس ماند فشاری میشود.این توپ به پوشش حرارتی،فشار شکن و سیستم رفرنس دهانه مجهز است و توسط محرک های هیدرولیکی در دو محور افقی و عمودی پایدار شده و توانایی شلیک گلوله های به شدت انفجاری ضد تانک،HEAT،و گلوله های ضدزره انرژی جنبشی
،APFSDS،و همچنین تمامی گلوله های استاندارد 120 میلیمتری NATO برخوردار است.
در مجموع 42 گلوله 120 میلمیتری برای این توپ در نظر گرفته شده که از این تعداد 15 گلوله در برجک و 27 گلوله در جایگاهی در شاسی که در پشت جایگاه راننده و در بخش جلویی شاسی قرار دارد نگهداری میشوند.این توپ توان درگیری با هدف های پرنده در ارتفاع پایین همچون هلیکوپتر ها را نیز دارد.تانک Ariete علاوه بر توپ 120 میلمیتری،از یک تیربار 7.62 میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک تیربار 7.62 میلیمتری برای دفاع ضد هوایی نصب شده در بالای برجک برای استفاده فرمانده برخوردار است که توسط پلت فرم های گرداننده کنترلی و دوربین از داخل کابین نیز قابل استفاده میباشد.این تانک در مجموع 2500 گلوله برای تیربار های 7.62 میلیمتری خود حمل میکند.زاویه گردش برجک تانک Ariete برابر 360 درجه است و علاو ه بر این توپ نیز امکان پوشش زاویه های عمودی از 9- تا 20+ درجه را دارد.مکانیزم تغییر زاویه برجک و توپ از نوع الکترو هیدرولیک بوده و یک سیستم پشتیبانی دستی نیز برای آن ساخته شده است.

Ariete از زره محرمانه ولی مشابه زره Chobham تانک های Challenger 2 انگلیس و M1 Abrams آمریکا بهره میبرد که از پوسته ای فولادی با هسته ای کامپوزیتی تشکیل شده است.این زره در مقابله با تهدید های انرژی شیمیایی(CE) بیشینه 1100 میلیمتر مقاومت برای برجک و 78 میلیمتر مقاومت برای بخش جلویی شاسی و در مقابله با تهدید های انرژی جنبشی(KE) بیشینه 500 میلیمتر مقاومت برای برجک و 470 میلیمتر مقاومت برای بخش جلویی شاسی(سینه تانک) را فراهم میکند.همچنین امکان نصب زره های اضافی برای ایجاد حفاظت بیشتر نیز امکان پذیر است.تانک Ariete به گیرنده های هشدار قفل لیزری RALM ساخت کمپانی BAE Systems مجهز است که سنسور آن در بالای برجک نصب شده و پوشش 360 درجه ای را فراهم میکند.این سیستم در هنگام دریافت پرتو های لیزر از فاصله یاب های لیزری سیستم کنترل آتش تانک ها و همچنین لیزری های هدایتی موشک های ضد تانک،خدمه را به سرعت از خطر موجود و جهت آن آگاه میکند.علاوه بر این سیستم،8 پرتابگر نارنجک های دودزا و هدف کاذب با مکانیزم شلیک الکتریکی و موقعیت آتش رو به جلو نیز بر روی برجک تانک نصب شده اند که در مواقع لزوم برای ایجاد پوشش دود و یا ایجاد هدف های کاذب به کار گرفته میشوند.تانک Ariete به سیستم حفاظت NBC(اتمی،بیولوژیکی و شیمیایی) و سیستم تصفیه هوا برای مقابله با جنگ های میکروبی و اتمی و شیمیایی ساخت کمپانی Sekur S.p.A ایتالیا نیز مجهز است که تانک را توانا میسازد در منطقه های آلوده به عملیات بپردازد.این تانک همچنین دارای اخلاگر های فرو سرخ و لیزری برای مقابله با موشک های ضد تانک است.

این تانک به سیستم کنترل آتش TURMS ساخت کمپانی Galileo Avionics در فلورانس ایتالیا مجهز است که از پریسکوپ پانورامیک دید در شب و روز پایدار شده برای فرمانده،سایت نشانه گیری پایدار شده مجهز به دوربین حرارتی برای توپچی،سایت خود پایدار پانورامیک با دوربین حرارتی و مسافت یاب لیزری و کامپیوتر کنترل آتش دیجیتال تشکیل شده است.همچنین برخی از اجزای سیستم کنترل آتش خودرو نابود گر تانک ایتالیایی B1 Centauro در سیستم کنترل آتش تانک Ariete نیز به کار رفته است.کامپیوتر کنترل آتش،اطلاعات را از سنسورهای مختلف همچون سنسور های هواشناسی،باد،
وضعیت مهمات و موقعیت توپ و برجک گرفته و الگوریتم های کنترل آتش را محاسبه کرده و در سیستم های هدفگیری و کنترل توپ وارد میکند.جایگاه فرمانده تانک در بخش راست برجک قرار گرفته و به سایت پانورامیک پایدار شده و یک نمایشگر برای نمایش تصویر حرارتی از سایت توپچی مجهز است. سایت فرمانده بر بالای برجک نصب شده و از قابلیت پوشش 360 درجه در زاویه های افقی و 10- تا 60+ درجه ای در زاویه های عمودی برخوردار است.جایگاه راننده نیز در سمت راست بخش جلویی شاسی قرار گرفته و مجهز به سه پریسکوپ است که یکی از آن ها قابلیت دید در شب غیر فعال دارد.

تانک Ariete در ابتدا از موتور های دیزلی 12 سیلندر 25.8 لیتری مدل V-12 MTCA ساخت Iveco ایتالیا با توان 1273 اسب بخار در 2300 دور بر دقیقه نیروی لازم برای حرکت را بدست می آورد،اما پس از بروز رسانی ها از یک موتور دیزلی توربو شارژ 12 سیلندر 30 لیتری مدل V-12 MTCA ساخت FIAT ایتالیا با توان 1600 اسب بخار و 1800 دور بر دقیقه که نسبت قدرت به وزنی برابر با 29 اسب بخار بر تن را برای آن فراهم میکند استفاده میکند.

موتور تانک به جعبه دنده خودکار LSG3000 ساخت کمپانی آلمانی ZF Friedrichshafen متصل است که دارای سیستم هدایت و کند کننده های هیدرولیکی است.این جعبه دنده دارای 4 دنده به جلو و دو دنده به عقب بوده و قدرت موتور را به دو جعبه دنده نهایی از نوع خورشیدی منتقل میکند.تانک Ariete دارای هفت محور بوده و از دو مجموعه هفت عددی چرخ های جاده با روکش لاستیکی و دو مجموعه چهار عددی غلتک های پشتیبانی شنی در هر طرف برخوردار است.سیستم فنر بندی این تانک ترکیبی از فنر میله پیچشی و ضربه گیر های هیدرولیکی است که بر روی تمامی هفت محور تانک نصب شده اند.شنی تانک نیز مشابه شنی مورد استفاده در تانک Leopard 2 بوده و از نوع دو پین ساخت کمپانی آلمانی Diehl است و به هنگام حرکت بر روی آسفالت آن را خراب نمیکند.این تانک با هواکش(اسنورکل) توانایی عبور از رودخانه هایی تا عمق 4 متر را دارد و به راحتی میتواند زیر آب پنهان شود و در فرصت مناسب از زیر آب بیرون آمد و با غافلگیر کردن هدف ها به شکار آنها بپردازد.این توانایی برای درگیری با هلیکوپتر های شکاری بسیار مفید و کار بردی ست.

در سال 2005 نمونه بهسازی و بروز رسانی شده این تانک با نام C1 Ariete Mark2 رونمایی شد که به زره مدولار،توپ 120 میلیمتری با گلوله گذار خودکار،سیستم فنر بندی هیدرو پنوماتیکی و پیشرانه 1600 اسب بخاری مجهز بود.


ویژگی ها:
کشور سازنده:ایتالیا
کمپانی های سازنده: Iveco و Oto Melara و Fiat
سال ورود به خدمت:1995
وزن:54 تا 59.52 تن
درازا:9.67 متر با حساب درازای لوله توپ و 7.59 متر بدون حساب درازای لوله توپ
پهنا:3.42
بلندی:2.50 متر
موتور:یک موتور توربو شارژ دیزلی 12 سیلندر 30 لیتری مدل V-12 MTCA ساخت FIAT ایتالیا با توان 1600 اسب بخار و 1800 دور بر دقیقه
نسب قدرت به وزن:29 اسب بخار بر تن
زره:از زره ای محرمانه ولی مشابه زره Chobham تانک های Challenger 2 انگلیس و M1 Abrams آمریکا بهره میبرد که از پوسته ای فولادی با هسته ای کامپوزیتی تشکیل شده است
سیستم فنر بندی:میله پیچشی
رنج عملیاتی:550 کیلومتر
سرعت:65 کیلومتر بر ساعت
تعداد خدمه:4 نفر،3 نفر در مدل C1 Ariete Mark2


جنگ افزار ها:

یک توپ 120 میلیمتری بدون خان L44 است که تحت لیسانس کمپانی Rheinmetall آلمان در کمپانی Oto Melara ساخته میشود به همراه 42 گلوله.یک تیربار 7.62 میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک تیربار 7.62 میلیمتری برای دفاع ضد هوایی نصب شده در بالای برجک که توسط پلت فرم های گرداننده کنترلی و دوربین از داخل کابین نیز قابل استفاده میباشد با 2500 گلوله.8 پرتابگر نارنجک دودزا

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  ویرایش شده توسط: dmc5   
مرد

 
Versuchsträger


Versuchsträger 1-2 که به آن VT Tank(به معنای بستر های آزمایشی) میگویند،دو پیش نمونه ی آلمانی از تانک های اصلی میدان نبرد بدون برجک هستند.از اوایل سال 1970،کمپانی Maschinenbau Kiel(که به آن MAK میگویند) در حال کار بر روی طرح هایی تصویری برای Leopard 1 بود.این پروژه Kampfpanzer-3 یا KPz-3 نام داشت.پروژه ی KPz-3 به طور موقت یک پروژه مشترک آلمانی-انگلیسی بود،تا وقتی که انگلیس از پروژه کنار کشید،چرا که آنان یک تانک دارای برجک می خواستند.آلمانی ها نیز پیش از این تانک بسیار موفق Leopard 2 را توسعه داده بودند و بنابر این نیازی به یک تانک قراردادی دیگر نمی دیدند.MaK که در حال توسعه ی VT-1-1 و VT-1-2 بود،برنامه آزمایش ها را تمام کرد و اثبات شد که یک تانک با دو توپ و بدون برجک با کوشش فنی به اندازه ساخته میشود،اما اشکال هایی در هر دو کاربرد عملی و تاکتیکی داشت.

اولین تانک،VT-1-1،در سال 1974 توسط MaK ساخته شد.یک سال بعد،آنان دومین تانک،VT-1-2،را ساخت.برای آزمایش بیشتر تحرک و مفهوم تانک با دو توپ اصلی،5 عدد GVT(کوتاه شده Gefechtsfeld versuch träger و به معنای بستر های آزمایشی رزمی) در 1975 و 1976 طراحی و ساخته شدند.

VT-1-1 روی شاسی کوتاه شده MBT-70(یا KPz 70) که پروژه یک تانک اصلی میدان نبرد آمریکایی-آلمانی بود مستقر شد.همه تانک های VT چند محدوده طراحی سنتی میان تانک Jagdpanzer آلمانی و شبیه Kanonenjagdpanzer ها را دنبال می کردند.

VT-1-2 دارای یک موتور توربو شارژ 1400 اسب بخاری مدل MB803 Ra-500 ساخت کمپانی آلمانی MTU Friedrichshafen بود که البته این موتور می تواند تا 2500 اسب بخار را برای مدت زمان کوتاهی فراهم کند.تانک سه نفر خدمه در جلو داشت،توپچی،فرمانده و راننده که میان فرمانده و توپچی قرار میگرفت.

در یک تست انجام شده از Leopard 2،ثابت شد که تانک VT-1-2 برتری های مهمی را نسبت به Leopard-2 ندارد،برای نمونه Leopard 2 نرخ آتش اولیه احتمالی بالایی داشت که ناشی از سامانه ی کنترل آتش پیشرفته آن بود و این برابر یا حتی فراتر از محاسبه نرخ آتش اولیه ی احتمالی برای دو توپ بود.

به طور کلی تانک های VT برای دستیابی به جنگ افزاری با کارایی بالاتر در واکنش کوتاه مدت،نرخ آتش بالاتر و میزان کشندگی بالاتر با استفاده از دو توپ در یک جایگاه،افزایش تحرک با استفاده از یک موتور قویتر و یک سیستم فنر بندی جدید آبی-بادی،بقا پذیری بیشتر با کاهش تعداد خدمه،استفاده از زره جلویی سنگین و توانایی استفاده از روش Wedelkurs(یعنی رانندگی از پهلو) و... بود.

VT-1-1 با دو توپ 105 میلیمتری مسلح شده بود،که به صورت دستی بارگذاری می شدند.VT-1-2 دو توپ 120 میلیمتری بدون خان ساخت کمپانی Rheinmetall آلمان داشت که با بارگذار خودکار 6 دور مجهز شده بود.GVT ها مجهز به توپ نبودند،در عوض آنان به دو توپ وانمود کننده تجهیز شده بودند.برای وانمود کردن به جنگیدن آنان از لیزر شبیه سازی آتش Talisi استفاده می کردند.

این تانک بین 43.5 تا 48 تن وزن داشت،9.06 متر درازا،3.54 متر پهنا و 2.04 متر بلندی داشت و تا 70 کیلومتر بر ساعت سرعت داشت.

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  ویرایش شده توسط: dmc5   
مرد

 
Leclerc


AMX-56 Leclerc تانک اصلی میدان نبرد(MBT) فرانسه میباشد و توسط کمپانی دولتیGIAT فرانسه(که در 22 سپتامبر 2006 به Nexter تغییر نام داد) بین سال های 1983 تا 1989 طراحی که تا سال 1986 6 نمونه ساخته شده بود،از سال 1990 وارد خط تولید و از سال 1993 وارد خدمت در ارتش این کشور شد.این تانک در ارتش امارات نیز در حال خدمت است و قطر نیز مشتری احتمالی این تانک میباشد.Leclerc تنها یک تانک به معنای کلاسیک آن نیست،بلکه همچون دیگر همتایانش یک سیستم جنگ افزاری پیشرفته می باشد که به جدیدترین جنگ افزار های های زمان خود مجهز شده است.
جدیدترین فناوری های نظامی بکار رفته در این تانک موجب شده است که فاکتورهای برتری رزمی همچون قدرت تحرک،مانور پذیری،قدرت آتش و ضریب ایمنی حفاظتی این تانک به بالا ترین حد ممکن برسد.مدل بهینه سازی شده نرم‌افزاری و سیستم کنترل موتور این تانک نیز با نام Leclerc MK2 در سال 1998 وارد خط تولید گردید. تانک Leclerc را میتوان آمیزه هایی از تکنولوژی،قدرت و سرعت نامید.این تانک دارای 3 گونه series 1 و series 2 و (series 3 (SXXI است.

این تانک با وجود توان بالا،به دلیل دیر ساخته شدن به همراه دیگر تانک های غربی در جنگ شاخاب پارس که دیگر تانک های غربی در آن شرکت کردند و توانایی بالای خود را اثبات کردند،شرکت نکرد .در جنگ کوزوو این تانک وارد عرصه نبرد گردید و 15 دستگاه از این تانک در راستای ماموریت صلح بانی نیروهای فرانسوی در کوزوو مستقر شد.

AMX-56 به احترام ژنرال Jacques-Philippe Leclerc،فرمانده لشکر دوم زرهی فرانسه آزاد در جنگ جهانی دوم،Leclerc نامیده شد.ژنرال Leclerc کسی بود که در ساحل نورماندی پیاده شد و پیشروی نیروهای فرانسه را تا پس گیری پاریس رهبری کرد.تانک Leclerc جایگزین تانک معروف AMX-30 گردیده است که سال ها به عنوان تانک اصلی میدان نبرد فرانسه مشغول خدمت بوده است.در آغاز دهه هفتاد میلادی ارتش فرانسه به این نتیجه رسید که تانک AMX-30 آن کشور قدیمی شده و باید برای جایگزینی آن با یک تانک پیشرفته دیگر فکری نمود.

در سال 1977 ارتش فرانسه نیاز خود را مبنی بر ساخت یک تانک اصلی میدان نبرد مطرح نمود.امکان خرید تانک های خارجی همچون M1 Abrams آمریکایی،Leopard 2 آلمان غربی و Merkava اسراییلی که جزو بهترین تانک های رزمی جهان هستند نیز توسط مقام های فرانسوی بررسی گردید و رد شد.مقام های فرانسوی از تانک Leopard 2 آلمانی خوششان آمده بود دست همکاری را به سوی آلمانی دراز کردند،اما برنامه مشترک ساخت تانک جدید بر پایه تانک Leopard 2 آلمانی به نتیجه نرسید.سرانجام در سال 1979 میلادی دولت فرانسه تصمیم گرفت که ساخت این تانک را بعنوان یک پروژه ملی در داخل کشور آغاز کند.

برخلاف بیشتر تانک های غربی که از سیستم حفاظتی غیر فعال استفاده می کردند،برای تانک Leclerc سیستم حفاظتی فعال در نظر گرفته شد.سیستم حفاظتی فعال که به سیستم سیستم حفاظتی عامل نیز معروف است بیشتر توسط نمونه تانک های شرقی مورد استفاده قرار می گرفت.

مقام های ارتش فرانسه علت در نظر گرفتن سیستم حفاظت فعال برای تانک را پایین آوردن وزن کلی و بالا بردن توانایی تحرک تانک اعلام کردند.در نتیجه پایین آمدن وزن تانک قدرت مانورپذیری آن افزایش می یابد و درصورت آتش مستقیم یا شلیک جنگ افزارهای هدایت شونده دشمن خدمه می توانند با یک واکنش به موقع از برخورد پرتابه های دشمن به تانک جلوگیری کنند.به علت هزینه های هنگفت ساخت تانک،دولت فرانسه در صدد شراکت با یک کشور دیگر بود تا بتواند قسمتی از هزینه ها را جبران کند.سرانجام مقام های همیشه دست به جیب نفتی امارات به فرانسوی ها پیشنهاد همکاری دادند و به این ترتیب امارات نیز وارد این پروژه گردید و قرار شد که علاوه بر 420 دستگاه تانک Leclerc در نظر گرفته شده برای ارتش فرانسه،390 دستگاه دیگر نیز برای امارات ساخته شود.

سیستم کنترل آتش تانک Leclerc میتواند تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا رد یابی کند،این سیستم مشابه تانک Challenger 2 ارتش انگلیس می باشد.تانک Leclerc به یک توپ بدون خان 120 میلیمتری CN120-26/52 سخت کمپانی GIAT مجهز است.6 گونه گلوله مختلف همچون گلوله های ضد زره انرژی جنبشی،APFSDS،و گلوله های ضد تانک به شدت انفجاری،HEAT،برای این توپ ساخته شده است.تانک Leclerc از گلوله های ساخت فرانسه و هم گلوله های NATO همچون گلوله های تانک Leopard 2 و M1 Abrams نیز می تواند استفاده نماید،ولی فرانسوی ها فقط از گلوله های ساخت خودشان استفاده میکنند.توپ اصلی تانک به یک روکش حرارتی برای جلوگیری از سرد شدن سریع توپ به ویژه در زمستان و افزایش عمر لوله و یک سیستم هوای فشرده اتوماتیک مجهز است.تانک Leclerc از سیستم هوای فشرده برای خارج کردن دود ناشی از شلیک استفاده می کند و بر خلاف بسیاری از تانک های دیگر از سیلندر تخلیه کننده استفاده نمی نماید.Leclerc از یک سیستم گلوله گذاری اتوماتیک ویژه بهره می برد.این سیستم خدمه تانک را از چهار نفر به سه نفر کاهش داده است،زیرا دیگر نیازی به فرد گلوله گذار نیست،البته بر اساس پژوهش های ارتش انگلیس،کارایی یک تانک با 3 نفر خدمه کمتر از کارایی یک تانک با 4 خدمه در ماموریت های طولانی مدت به دلیل خستگی روحی است.سیستم گلوله گذار اتوماتیک توان شلیک 12 گلوله توپ در دقیقه به تانک داده است.برجک تانک Leclerc گرداگرد سیستم گلوله گذار اتوماتیک ساخته شده تا مشکلی که بقیه سیستم های گلوله گذار جهان دارند،یعنی مشکل امنیت کم را نداشته باشد و امنیت سیستم گلوله گذار کاملا تامین شود.اهمیت امنیت گلوله گذار اتوماتیک در این است که هر گلوله گذار اتوماتیک تعداد زیادی گلوله را در خود دارد.اگر پرتابه ای به درون تانک نفوذ کرده و به سیستم گلوله گذار برخورد کند،تمام خرج ها و گلوله ها منفجر میشوند و تانک به کلی از بین میرود.این مشکلی است که گلوله گذار های شرقی دارند.این تانک در کل 41 گلوله دارد که یک گلوله آماده در توپ،22 گلوله را بصورت آماده در سیستم گلوله گذار خودکار و 18 گلوله دیگر نیز در انبارک ویژه تانک دارد.این تانک میتواند به 6 هدف در فاصله ی 1.5 تا 2 کیلومتر در زمان 30 ثانیه شلیک کند کند و احتمال برخورد گلوله به اهداف بالای 95 درصد است.برجک شیب دار این تانک توان گردش 360 درجه ای دارد که توپ نیز میتوند 360 درجه چرخش داشته باشد.

Leclerc همچنین دارای سیستمی برای شلیک دقیق هنگام حرکت حتی در منطقه های ناهموار است.تانک Leclerc میتواند هنگام حرکت با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت به سمت هدفی در فاصله 4000 متری خود شلیک نماید.همچنین این تانک می تواندهنگام حرکت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت نیز شلیک نماید.

Leclerc در کنار توپ اصلی،به یک تیربار 12.7 میلیمتری M2HB موازی با توپ و یک تیربار 7.62 میلیمتری برروی برجک مجهز شده است.تیربار برروی برجک درون یک جایگاه تقویت شده قرار گرفته است و از داخل تانک کنترل میشود.این تانک دارای 1100 گلوله برای تیربار M2HB و 3000 گلوله برای تیربار روی برجک است.این تانک دارای 4 نارنجک‌ انداز چهارتایی در اطراف است که میتواندد نارنجک‌های دودزا،ضدنفر و گمراه‌ کننده‌های فروسرخ و... پرتاب کنند.

بدنه و برجک شیب دار تانک با زره های پیشرفته مدولار از قطعه های زاویه دار فولاد جوش خورده،سرامیک و Kevlar ساخته شده است و در صورت آسیب دیدن و یا برای بروز رسانی این قطعه ها می توان براحتی و به سرعت آنها را باز و تعویض نمود.محافظت می شود.علاوه بر این می توان به راحتی ماژول را با زره های پیشرفته تر جایگزین کرد.دسته های زره جدید همچون زره کامپوزیتی شامل تیتانیوم و تنگستن و در پیرامون برجک و بدنه بلوک های زره واکنشی(ERA) نیز بر روی این تانک نصب میشوند. برجک و سقف بدنه در برابر موشک های ضد تانکی که از بالا به تانک حمله میکنند مقاومت بالایی دارد.شاسی از مخزن با دامن جانبی گسترده ای پوشش داده شده است.این تانک همچنین دارای حفاظ NBC(بیولوژیکی،شیمیایی و هسته ای) نیز مجهز است و امکان عملیات در منطقه های آلوده را نیز دارد.این تانک به سیستم تصفیه هوا،تهویه مطبوع و خاموش کننده خودکار آتش هم مجهز شده است.

Leclerc بدون هیچ آمادگی می‌تواند از آب‌هایی به عمق 1.7 متر و با استفاده از تجهیزات رانندگی زیر آبی(اسنورکل:لوله هواکش) از آبهایی به عمق 4 متر بگذرد.

تانک Leclerc از سیستم حفاظتی Galix استفاده می کند.این سیستم حفاظتی که کمپانی GIAT آن راطراحی کرده است و با دستور دادن به نارنجک انداز ها،انواع گوناگونی از نارنجک های دود زا و گمراه کننده های فروسرخ را شلیک می نماید.

فرمانده تانک هشت پریسکوپ و دید سراسری 360 درجه با پایدار کننده در حال حرکت HL-70 را در در اختیار دارد.HL-70 به مسافت‌یاب لیزری، کانال انتخابی دید روزانه و آتش یاب تصویری نسل دوم مجهز است. سیستم دید تانک می‌تواند هدف ها را تا فاصله 4 کیلومتری شناسایی کرده و تا 2.5 کیلومتر فاصله را تشخیص هویت دهد.توپچی تانک هم یک دوربین اصلی با دید حرارتی،سه پریسکوپ و یک صفحه نمایشگر در اختیار دارد.راننده هم سه پریسکوپ در اختیار دارد که پریسکوپ مرکزی دوربین OB-60 ساخت کمپانی آمریکایی Thales Optrosys با سیستم های دید شبانه و روزانه است.

تانک Leclerc به یک سیستم مدیریت نبرد بنام FINDERS و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی ازنوع سیستم پایانه ای اطلاعات(TIS) بنام ICONES مجهز شده است.این سیستم ها برای جمع آوری اطلاعات از دیگر تانک ها و گرفتن دستور های لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار می روند.FINDERS شامل یک نقشه تمام رنگی کامپیوتری است که موقعیت و وضعیت تانک همچون گزارش هایی مانند مقدار مهمات و مقدار سوخت باقی مانده و موقعیت تانک ها و نیروهای خودی و نیروهای دشمن را نمایش میدهد.سیستم کنترل آتش دیجیتالی تانک Leclerc میتواند مستقل توسط توپچی یا فرمانده تانک بکار گرفته شود.تانک به سنسور ها و هدف یاب های گوناگونی مجهز است،از جمله هدف یاب پایدار شده توپچی SAVAN-20 ساخت کمپانی SAGEM فرانسه.یک سیستم اطلاع دهی لحظه ای از صحنه نبرد و سیستم تشخیص دوست از دشمن نیر در این تانک وجود دارد که در صورت نشانه گیری نیروهای خودی هشدار میدهد.این تانک همچنین دارای سیستم های نبرد شهری میباشد.

این تانک به یک سیستم هشدار در صورت افتادن پرتوی لیزر بر روی تانک هم مجهز است.به طور کلی Leclerc از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته و گوناگونی برخوردار است و گزارش شده که حدود 50 درصد هزینه ساخت این تانک فقط به سیستم‌های الکترونیکی آن مربوط است.

موتو تانک Leclerc یک موتو دیزلی توربوشارژ هشت سیلندر بنام VD V8X-1500 ساخت شعبه فرانسوی کمپانی Wärtsilä فنلاند با 1500 اسب بخار توان در 2500 دور در دقیقه می باشد.همچنین تانک Leclerc به یک سیستم تعویض دنده اتوماتیک هیدرومکانیکی به نام SESM ESM500 مجهز است که از یک واحد دنده هیدرواستاتیک و پنج دنده جلو و دو دنده عقب دارد.بیشترین سرعت تانک در جاده 72 کیلومتر بر ساعت و بیشترین سرعت آن در خارج از جاده 50 کیلومتر برساعت است.البته این تانک در جاده به سرعت 80 کیلومتر نیز رسیده است.برد عملیاتی تانک نیز 550 کیلومتر درحالت معمول فقط با استفاده از مخزن سوخت 1300 لیتری داخلی و 650 کیلومتر با کمک مخزن دو سوخت 200 لیتری خارجی است.اما قبل از ورود به مبارزه این مخزن ها باید جدا شوند،زیرا چرخش برجک را محدود میکنند و خطر آفرین هستند.سیستم فنربندی تانک نیز هیدروگازی(هیدروپنوماتیک) است که به آن توان حمل مخزن سوخت خارجی در پشت تانک را میدهد.تانک به یک توربین گازی بنام TM307B ساخت کمپانی Turbomeca فرانسه مجهز شده و این توربین توان کمکی مورد نیاز تمامی سیستم های تانک را در صورت از کار افتادن موتور اصلی تامین خواهد کرد و میتواند کار توربوشارژر را نیز انجام بدهد.یک سیستم مدیریت الکترونیکی موتور هم توسط کمپانی فرانسوی Safran برای آن طراحی شده است. تانک همچنین دارای چند سیستم اصلی برق برای بهبود بقا است.

اگزوز موتور در سمت چپ پشت بدنه قرار دارد.اگزوز این تانک در عقب خنک کاری میشود و دمای نسبتا پایین دود خروجی از اگزوز تانک نیز به کاهش آشکارگی فروسرخ آن کمک می‌کند.

تانک Leclerc بسیار پر قدرت است و نسبت توان موتور به وزن آن 27.52 اسب بخار بر تن می باشد.این ویژگی تانک Leclerc را به یکی از سریع ترین تانک های اصلی میدان نبرد تبدیل کرده است.این تانک می تواند درمدت 4 ثانیه به سرعت 32 کیلومتر برساعت برسد.
وزن این تانک به ترتیب در گونه های series 1 و series 2 و (series 3 (SXXI برابر 54.5 تن،
56.3 تن و 57.4 تن است و یکی از سبک ترین تانک های اصلی میدان نبرد به حساب می آید.جعبه دنده تانک به یک سیستم کند کننده هیدروکنیتیک مجهز شده است تا شتاب تانک را به میزان 7 متر بر مجذور ثانیه کاهش دهد.این ویژگی در آخرین لحظه ها،یعنی قبل از برخورد گلوله دشمن بسیار مفید خواهد بود،زیرا تانک با یک کاهش سرعت ناگهانی میتواند از برخورد گلوله دشمن بگریزد.

مدل مورد استفاده امارات تانک Leclerc برای محیط گرمسیری و بیابانی بهینه‌ سازی شده است.در این مدل از یک سیستم انتقال قدرت جدید استفاده شده و بدنه کمی به سوی عقب کشیده شده تا جا برای این موتور جدید و مخزن سوخت بزرگتر باز شود. موتور Leclerc اماراتی موتور 12 سیلندر MTU 883 با قدرت 1500 اسب بخار ساخت کمپانی MTU Friedrichshafen آلمان به همراه دنده اتوماتیک HSWL295 TM ساخت کمپانی Renk آلمان
است.سیستم رانندگی خودکار و کنترل خودکار برجک نیز در این مدل وجود دارد.این نمونه برای خدمه تازه وارد با آموزش های پایه است.تهویه هوای مکانیکی این مدل که با توجه به آب هوای امارات یکی از مهمترین بخش های تانک است نیز بدون استفاده از برق میتواند کار خود را انجام دهد.

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  ویرایش شده توسط: dmc5   
مرد

 
Type 10

تانک بسیار پیشرفته Type 10،چهارمین نسل از تانک های اصلی میدان نبرد مورد استفاده نیروهای دفاعی ژاپن میباشد که توسط انیسیتوی پژوهش و گسترش تکنولوژی ژاپن طراحی و ساخت کمپانی بزرگ Mitsubishi ژاپن است.پروژه ساخت این تانک به نام TK-X یا MBT-X در دهه 1990 آغاز و در 13 فوریه 2008 نمونه اولیه این تانک در انیسیتوی پژوهش و گسترش تکنولوژی(TRDI) در شهر ساگاهیمارا در استان کاناگاوا ژاپن به نمایش گذاشته شد.هدف از این پروژه،طراحی و تولید یک تانک جدید برای جایگزین کردن تانک های قدیمی Type 74 و مکمل بودن برای تانک Type 90 ژاپنی بود.در طراحی Type 10 به 4 فاکتور توجه خاصی شده است که عبارتند از:افزایش توانایی های اجرایی،قدرت آتش،دفاع و تحرک.

در 15 اکتبر سال 2001 طرح این تانک تکمیل شد و در همان سال تعداد 35 دستگاه از آن ساخته شد و در اختیار نیروهای نظامی این کشور در ایالت هوکایدو قرار داده شد تا عملیات باز بینی و بازنگری آنرا انجام دهند.در سال 2008 نیز یک سری بازبینی هایی بر روی این طرح آغاز شد و یک سری سیستم های آن بهسازی شد.بنا به اعلام رسمی مقام های ژاپنی،این تانک در ابتدا تنها برای نیروهای ژاپنی تولید خواهد شد و تا تکمیل نیاز نیروهای ژاپن برای جایگزینی تانک های قدیمی خود،این کشور قصد فروش این تانک بسیار پیشرفته را نخواهد داشت.این تانک دارای سه خدمه می باشد که عبارتند از:
راننده،فرمانده و توپچی.

هزینه های طراحی اولیه ی این طرح تا سال 2001 که نمونه های اولیه این تانک عرضه شد،48 میلیارد ین ژاپن،برابر 450 میلیون دلار آمریکا به ارزش زمانی سال 2001،هزینه داشته است.به باور بیشتر کارشناسان نظامی در جهان،ساخت این تاتک توسط ژاپن در واقع پاسخی بسیار کوبنده و بسیار محکم به ساخت تانک Type 99 توسط چین بود که با ساخته شدن این تانک مدرن توسط ژاپن،موازنه زرهی بین این دو کشور دوباره برقرار و حتی به نفع ژاپن سنگین تر شد.برتری ژاپن بر چین در خودرو سازی و دیگر تکنولوژی ها همچون الکترونیک گواه این گفته است.این تانک بخشی از پاسخ ژاپن به مسابقه جنگ افزاری بود که چینی ها به راه انداختند و ثابت کردند که اگر بخواهند میتوانن برترین را داشته باشند.

این تانک با وزن استاندار 43.25 تن بیشینه وزن 48 تن به طور متوسط کمتر از 20 تن سبک تر از تانک های اصلی میدان نبرد شناخته شده جهان میباشد. علت نیز فشار مسئول ها جهت رعایت قانون های رفت و آمد جاده ای در ژاپن میباشد.مقام های نظامی ژاپن اعلام کرده اند که این کاهش وزن تانک به دلیل رعایت قانون های محدودیت وزن در جاده های ژاپن میباشد.تانک Type 90 ژاپنی به دلیل داشتن وزن سنگین در بسیاری موارد به جز برای آموزش خدمه،مجاز به خارج شدن از هوکایدو نبود.در این زمینه تانک روسی T-90 با وزن استاندارد 47.5 تن و بیشینه وزن 52.4 تن به این تانک نزدیک است،اما زره تانک روسی توان زره تانک ژاپنی را ندارد.

تانک باریک و جمع و جور Type 10 بیشتر به منظور استفاده در منطقه های کوهستانی طراحی شده است.هرچند از این تانک میتواند در هر منطقه جغرافیایی همچون کویر،جنگل و همچنین منطقه های شهری نیز استفاده کرد،ولی با این حال بهترین کارایی این تانک در منطقه های کوهستانی است و در زمینه نبرد در کوهستان میتوان گفت بی رقیب است.درازای بدنه این تانک 6.9 متر بدون لوله توپ و با لوله توپ 9.485 متر می باشد.پهنای این تانک 3.24 متر و بلندی آن نیز 2.31 متر می باشد.

برجک این تانک توان چرخش 360 دارد و به برجک تانک های Leclerc فرانسوی و Leopard 2A5 آلمانی و همچنین Merkava شبیه است و طرح قرار گرفتن زره های برجک و همچنین نوع محافظت برجک بسیار به تانک Leclerc و Leopard 2A5 شباهت دارد.طراحی برجک از دو پهلو و پشت شبیه برجک تانک Leclerc میباشد و طرح جلوی برجک نیز شبیه به برجک تانک Leopard 2A5 می باشد.طراحی مدولار سیستم حفاظت این تانک در مقایسه با تانک Type 90 ژاپن،باعث افزایش حفاظت و بقاپذیری این تانک شده است.طراحی مدولار زره تانک این توانایی را فراهم می آورد که بسته به نوع ماموریت و شدت خطری که تانک را تهدید میکند،زره های مورد نیاز بر روی این تانک نصب شود.برای نمونه در جنگ های شهری که بیشترین خطر متوجه تانک است،از بیشینه زره ممکن به علاوه زره های واکنشی انفجاری(که در صورت برخورد موشک و راکت به آنها آن را منحرف میکنند) می توان بر روی این تانک استفاده کرد.در شرایط پیشروی و دفاع در برابر لشگر های زرهی دشمن که در این موارد تانک نیازمند شتاب و تحرک بیشتر است،از زره های معمولی و متعارف استفاده کرده و بدین وسیله با متعادل ساختن تانک باعث افزایش قدرت تحرک تانک می شود.زمانی هم که از تانک به عنوان پشتیبانی و نفوذ نقطه ای در ساختار و سازه های دشمن استفاده می شود از زره های سبک به همراه زره های واکنشی انفجاری استفاده میشود.زره اصلی این تانک در جهان تانک های اصلی میدان نبرد بی مانند است.این تانک از زره های فولادی نانو کریستال استفاده می کند که درجه ی سختی آن در حد Kevlar(کِولار) است،ولی از آن سبک تر است.از این رو می توان این تانک را اولین تانک در جهان دانست که از فناوری نانو در ساخت زره آن استفاده شده است.هرچند کارشناسان نظامی همچنان زره Chobham تانک M1 Abrams را برترین زره تانک در جهان میدانند.

بر روی زره نانو کریستال این تانک،زره های سرامیکی بصورت مدولار نصب شده است که وظیفه آن دفع خطر حمله های گلوله های ضد تانک انرژی جنبشی(APFSDS) است.بر روی این زره های سرامیکی نیز لایه ای از قالب های مواد پلیمری فشرده گذاشته شده است که این لایه های پلیمری با جذب انرژی پرتابه های ضد تانک،خطر آن ها را دفع می کند.بر روی این لایه پلیمر نیز یک لایه زره از جنس ترکیب های بسیار سخت Kevlar و کبالت قرار دارد که این لایه وظیفه محافظت در برابر گلوله های انرژی شیمیایی همچون گلوله های خرج گود و گلوله های ضد تانک به شدت انفجاری(HEAT) را دارا می باشد.این چهار لایه زره اصلی و کمترین زره مورد نیاز تانک را تشکیل می دهند.همان گونه که پیشتر گفته شد،درصورتی که تانک بنا به نوع ماموریت خود نیاز به حفاظت بیشتری داشته باشد،یک لایه زره اضافی که ترکیبی از زره های Kevlar و سرامیک است بر روی چهار لایه زره قبلی نصب می شود.سرانجام در صورت نیاز زره های واکنشی انفجاری همچون ERI-L را نیز می توان بر روی خارجی ترین لایه زره تانک نصب کرد.زره های واکنشی انفجاری وظیفه مقابله با موشک ها و راکت های ضدتانک دو مرحله ای همچون RPG-29 Vampir را بر عهده دارند.این تانک در حالت معمولی و با زره اصلی بدنه دارای 40 تن وزن خالص می باشد که بسته به نوع ماموریت و نوع زرهی که بر روی این تانک نصب می شود می تواند تا 48 تن افزایش یابد،به این صورت که اگر بیشترین زره تقویتی ممکن بر روی این تانک نصب شود دارای بیشینه وزنی در حدود 48 تن خواهد بود.

Type 10 دارای زره NBC(اتمی،بیولوژیکی و شیمیایی) میباشد که به کمک آن میتواند در محیط های آلوده نیز به انجام عملیات بپردازد.سیستم مرکزی تهویه مطبوع هوا و تصفیه هوا و همچنین سیستم های سرمایشی و گرمایشی نیز از دیگر سیستم های این تانک میباشند.همچنین یک سیستم مولد اکسیژن نیز در این تانک گذاشته شده است که به وسیله آن هوای داخل تانک را تازه می کند و به این ترتیب از خستگی زود رس خدمه تانک می کاهد و این امکان را برای خدمه فراهم می آورد که بتوانند در مسافت ها و ماموریت های طولانی بدون احساس خستگی به فعالیت خود ادامه دهند.

این تانک مجهز به سیستم هشدار قفل لیزری می باشد و زمانی که جنگ افزار های ضد تانک لیزری بر روی این تانک نشانه گیری شود،در این حالت این سیستم با هشدار دادن به خدمه آنها را از خطر آگاه می سازد با کیت های مخصوص مقابله با جنگ افزار های لیزری و با پراکنده کردن دود اگزوز خود و پنهان شدن در دود به مقابله می پردازد.

سیستم کنترل آتش پیشرفته این تانک شامل یک کامپیوتر مرکزی می باشد که در اختیار فرمانده تانک است.این کامپیوتر شامل یک صفحه LCD لمسی بزرگ با کیفیت تصویر بالا می باشد.تمامی اطلاعات داخل و خارج تانک بر روی این LCD نمایش داده می شود.
همچنین توپچی تانک نیز به یک صفحه LCD لمسی کوچکتر مجهز شده است که اطلاعات مربوط به جنگ افزار های تانک بر روی آن نمایش داده می شود.لمسی بودن این نمایشگر
ها باعث افزایش سرعت عمل خدمه تانک می شوند.این تانک مجهز به سیستم ماهواره ای مکان یاب جهانی(GPS) می باشد.یک سیستم مسافت یاب لیزری بر روی برجک تانک نصب شده است که دارای دقت و حساسیت بسیار بسیار بالایی می باشد و تا مسافت های بیش از 9500 متر می تواند به خوبی و با دقت بسیار بالا مسافت تانک تا هدف را تعیین کند.این سیستم مسافت یاب لیزری در همه شرایط آب و هوایی می تواند به
خوبی و با دقت بسیار بالا وظیفه خود را انجام دهد.همچنین یک سنسور ویژه تعیین جهت و سرعت جریان باد و یک سنسور دیگر ویژه تعیین میزان فشار هوا بر روی برجک تانک نصب شده است.

پریسکوپ مرکزی این تانک نیز به صورت دیجیتال طراحی شده است و توانایی بزرگنمایی بسیار قوی با کیفیت بسیار بالا را دارا می باشد و می تواند در روز فاصله بیش از 6000 متر را به خوبی و با وضوح و کیفیت بسیار بالا نمایش دهد.این پریسکوپ به صورت گسترده طراحی و ساخته شده است و با کمک لنز های بسیار قوی خود می تواند تصویری گسترده از محیط بیرون تانک را نمایش دهد.از دیگر ویژگی های این پریسکوپ چرخش 360 درجه آن است که به کمک این توانایی،خدمه تانک می توانند تمام محیط اطراف تانک را با دقت زیر نگاه داشته باشند.همچنین پریسکوپ این تانک مجهز به یک سنسور فرو سرخ می باشد که می تواند کوچکترین اثر های گرمایی را با طول موج های کوتاه 6.5 تا 14 میکرون را به راحتی کشف کند.حساسیت این سنسور آنقدر بالا است که حتی در منطقه های بسیار سرد سیر همچون مثل منطقه های قطبی هم می تواند اثر های گرمایی را کشف کند.با کمک این سنسور فرو سرخ دید تانک در شب بسیار عالی و همچون روز است و توانایی های جنگ شبانه تانک به میزان زیادی افزایش یافته است.به جز پریسکوپ اصلی تانک،دو پریسکوپ جداگانه نیز برای تانک در ساخته شده است که به وسیله آن پیرامون و محیط پشت تانک به خوبی نمایش داده می شود.همچنین راننده تانک نیز یک پریسکوپ جدا در اختیار دارد که به وسیله آن می تواند از داخل تانک،آنرا هدایت کند. توپچی تانک نیز یک پریسکوپ مجزا در اختیار دارد که از آن برای هدفگیری تیربار تانک استفاده می کند.همچون تانک M1 Abrams،یک سنسور هوشمند شناسایی نیروهای پیاده نیز بر روی این تانک نصب شده است که به کمک این سنسور می توان کلیه نیرو هایی را که در فاصله 50 متری این تانک قرار دارند را شناسایی کرد.به این ترتیب امکان کمین کردن و نزدیک شدن به این تانک و چسباندن بمب و مین به بدنه آن توسط نیروهای دشمن و انجام هر گونه عملیات انتحاری علیه این تانک کاملا غیر ممکن است.

سیستم های ارتباطی رادیویی این تانک نیز همگی توسط صنایع الکترونیک نظامی ژاپن بر اساس استانداردهای ارتباط های رادیویی جهانی،طراحی و ساخته شده است.

تانک Type 10 دارای یک توپ بدون خان 120 میلیمتری L44 ساخت کارخانه فولاد سازی ژاپن با توان چرخش 360 درجه است.این کارخانه پیش از لوله توپ L44 ساخت کمپانی Rheinmetall آلمان را تحت لیسانس این کمپانی مخصوص تانک های Type 90 تولید می کرد.در نمونه جدید این توپ که ویژه تانک Type 10 طراحی شده است،لایه خارجی توپ از آلیاژهای مس ساخته شده است که دارای رسانایی گرمایی بسیار بالایی می باشد و حرارت ایجاد شده توسط لوله توپ را به خود جذب می کند و باعث کاهش حرارت توپ می شود.همچنین شبکه ای از تونل های باریک در این توپ ساخته شده است که مواد سرد کننده در آن جریان دارند و حرارت ایجاد شده توسط توپ را کاهش می دهند.این لوله توپ مجهز به یک دماسنج دیجیتال می باشد و در صورتی که حرارت لوله توپ از حد مجاز بیشتر شود،مواد سرد کننده توسط یک پمپ مخصوص به داخل مجراهای توپ پمپاژ می شود و باعث کاهش حرارت لوله توپ می شود.این تانک به دلیل دارا بودن طراحی خاص توپ و سیستم های جذب کننده گرما، دارای مداومت شلیک بیشتری نسبت به تانک های هم رده خود می باشد و از این دید با تانک های شناخته شده جهان همچون Leclerc و Leopard 2 و Merkava برابری می کند.همچنین لوله توپ تانک مجهز به یک پایدارکننده دو محور از نوع پنوماتیک(دارای گازهای فشرده) می باشد که برای تانک امکان شلیک در حال حرکت را با دقت بالا فراهم می سازد.پایدارکننده این تانک نیز می تواند از زاویه 35- تا 35+ درجه،تکان های لوله توپ را خنثی کند و به لحاظ استفاده از سیستم پنوماتیک دارای درجه لختی بسیار بالایی می باشد و از این رو این تانک در شرایطی که در حال حرکت است می تواند با دقت بسیار بالایی شلیک کند.با توجه به اینکه این کارخانه تجربه ساخت لوله های درجه یک تانک را دارا می باشد،توپ این تانک نیز از دید کیفیت در حد،ولی نه برابر،تولید های Rheinmetall میباشد.البته این تانک به جز توپ L44 توانایی استفاده از توپ L55 کمپانی Rheinmetall را نیز دارد.این توانایی این امکان را برای تانک فراهم می آورد که در شرایط مختلف،بهترین حالت جنگ افزاری را انتخاب کند.همه گلوله های استاندارد 120 میلیمتری NATO از این توپ قابل شلیک می باشند.در کنار گلوله های استاندارد NATO،انواع گلوله های انرژی جنبشی،KE،و انرژی شیمیایی نیز توسط صنایع نظامی ژاپن ویژه این تانک طراحی و ساخته شده است.ناگفته نماند که توپ L44 کمپانی Rheinmetall در تانک های M1 Abrams و Leopard 2 به جز مدل A6 که از توپ L55 استفاده میکند،به کار رفته است.توپ این تانک دارای یک گلوله گذار خودکار نیز میباشد که می تواند 16 گلوله را در خود بارگذاری کند و 26 گلوله دیگر نیز در قسمت انبارک تانک نگهداری می شود و به همراه یک گلوله در توپ که آماده شلیک است،این تانک می تواند 43 گلوله توپ با خود داشته باشد.این گلوله گذار خودکار و محل نگهداری گلوله ها علاوه بر زره اصلی توسط زره های بسیار قوی و مستحکم از جنس فلز های سنگین همچون تنگستن و کبالت محافظت می شوند.محل نگهداری مهمات ها نیز از محل استقرار خدمه تانک جدا است که به این دلیل است که اگر مهمات تانک در اثر برخورد موشک های ضد تانک منفجر شدند،آسیبی به خدمه تانک وارد نشود.توپ این تانک در هر 7.4 ثانیه یک گلوله و در یک دقیقه 8 گلوله شلیک میکند.

تانک Type 10 دارای یک تیربار 7.62میلیمتری Type 74 موازی لوله توپ میباشد که توسط توپچی تانک از داخل کنترل و شلیک می شود و 3000 گلوله دارد.این تیربار بر روی پایدارکننده تانک قرار دارد و می تواند در حال حرکت تانک نیز شلیک خود را انجام دهد.یک تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2HB با 1000 گلوله نیز بر روی برجک نصب شده است که توسط فرمانده تانک برای درگیری با هواگردهای دشمن و همچنین ساخت های نیمه سنگین و همچنین خودرو ها و نیروهای پیاده دشمن از داخل تانک کنترل و شلیک می شود که البته از بیرون تانک نیز میتوان آن را به کار گرفت.

سیستم فنربندی این تانک در نوع خود بی مانند است.سیستم فنربندی این تانک سیستم فنر بندی فعال هیدروپنوماتیک است و به تانک این امکان را می دهد که ارتفاع تانک را بسته به نوع نیاز و مکانی که تانک در آن قرار دارد تغییر دهد.سیستم فنربندی این تانک بسیار حساس بوده و همانند نسل جدید سیستم های فنربندی هوشمند ساخت کمپانی Saab سوئد می تواند به طور اتوماتیک تنظیم شود.به این صورت که یک سمت تانک بیشتر از سمت دیگر به زمین نزدیک شود.تانک می تواند بسیار به زمین نزدیک شود،یا زانو بزند و یا ارتفاع شاسی خود را زیاد کند و هر کار دیگر که بخواهد می تواند انجام دهد. این سیستم فنربندی می تواند در حالت اجرای اتوماتیک نیز قرار بگیرد. به این صورت که همانند سیستم های فنربندی هوشمند سوئدی،تانک وقتی از پهلو در یک سراشیبی قرار گرفت به طور خودکار آن سمت تانک که در قسمت بالاتر قرار گرفته است،
زانو بزند و به زمین نزدیک شود و سمت دیگر تانک که در سمت پایین سراشیبی قرار دارد،ارتفاع خود را از زمین بیشتر کند.به این صورت می تواند در شرایط شیب های تند تعادل خود را تا حدود زیادی حفظ کند و از واژگون شدن تانک جلوگیری کند.این توانایی این تانک امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.به این صورت که در شرایط کوهستانی که تانک در شرایط بسیار دشوار قرار می گیرد،می تواند تعادل خود را در دشوار ترین شرایط حفظ کند.همچنین در برخی شرایط جغرافیایی که برخی تانک ها توانا به انجام وظیفه در آنجا نیستند،این تانک می تواند به راحتی به ایفای نقش بپردازد.

Type 10 دارای یک موتور دیزل 4 مرحله ای چندگانه سوز V شکل 8 سیلندر V8 با توان 1200 اسب بخار در 2300 دور در دقیقه می باشد و در صورت نبود گازوییل می تواند از بنزین،نفت سفید،سوخت جت و انواع سوخت های سبک و سنگین فسیلی استفاده کند.این موتور با به کار گیری آخرین فناوری های موتورهای دیزلی ساخته شده است و از نظر کیفیت و بهینگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.توان بسیار بالای ساخت موتور دیزل در زاپن گواه این گفته است.مخزن های سوخت این تانک گنجایش 1050 لیتر سوخت را دارد و با این میزان سوخت این تانک می تواند مسافت 600 کیلومتر را طی کند.این تانک در مسیر های جاده ای هموار و همچنین در مسیر های بیابانی و ناهموار می تواند با سرعت بیش از 70 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.نسبت قدرت به وزن این تانک 27 اسب بخار بر تن میباشد که میزان تحرک و پویایی و مانور دهی این تانک را بسیار بالا میرد.
سیستم انقال قدرت این تانک نیز اتوماتیک و متغیر و کنترل تانک نیز هیدرولیک میباشد.

چرخ ها و شنی(زنجیر) تانک از ترکیب های بسیار مستحکم ساخته شده است.شنی های این تانک به وسیله کفشک های مخصوص پوشانده شده است که به این وسیله توانایی تحرک و پویایی تانک در مسیر های سنگلاخ و کوهستانی افزایش می یابد.در جلوی این تانک همچنین خیش و غلطک با قابلیت جابه جایی برای مین روبی و باز کردن راه نیز نصب میشود.

تانک Type 10 از دید توانایی های رزمی در حد تانک های شناخته شده غربی است و گویا تنها مشکلی که برای فروش این تانک به کشور های دیگر در آینده پیش روی این تانک باشد،قیمت بالای آن است.این تانک بنا به گفته مقام های ژاپنی حدود 11.3 میلیون دلار قیمت دارد.

این تانک هم اینک از بهترین تانک های جهان و همچینی یکی از بهترین تانک های آسیا به شمار می رود و می تواند به خوبی نیازهای لشکر های زرهی یک کشور به یک تانک کارآمد را برآورده کند.این تانک در ژانویه 2012 به طور رسمی وارد خدمت شد و قرار است تا سال 2015 بیش از 81 دستگاه از ان وارد خدمت شود.


ویژگی ها:

کشور سازنده:ژاپن
کمپانی سازنده:Mitsubishi Heavy Industries
سال ورد به خدمت:2012
تعدا خدمه:3(فرمانده،توپچی،راننده)
وزن:وزن استاندار 43.25 تن بیشینه وزن 48 تن
درازا:6.9 متر بدون لوله توپ و با لوله توپ 9.485 متر
پهنا:3.24 متر
بلندا:2.31 متر
موتور:یک موتور دیزل 4 مرحله ای چندگانه سوز V شکل 8 سیلندر V8 با توان 1200 اسب بخار در 2300 دور در دقیقه
سیستم فنر بندی:سیستم فنر بندی فعال هیدروپنوماتیک
برد عملیاتی:600 کیلومتر
سرعت:بیش از 70 کیلومتر بر ساعت در مسیر های جاده ای هموار و همچنین در مسیر های بیابانی و ناهموار


جنگ افزار ها:

یک توپ بدون خان 120 میلیمتری L44 با 43 گلوله که البته توان استفاده از توپ 120 میلیمتری L55 را نیز دارد.

یک تیربار 7.62میلیمتری Type 74 موازی لوله توپ میباشد که توسط توپچی تانک از داخل کنترل و شلیک می شود و 3000 گلوله دارد.یک تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2HB با 1000 گلوله بر روی برجک که هم از داخل تانک و هم از بیرون تانک توسط فرمانده به کار گرفته میشود.

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  ویرایش شده توسط: dmc5   
مرد

 
تانک اصلی میدان نبرد K2 Black Panther جدیدترین تانک ساخت کره جنوبی


این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
سرلشكر حسن فیروزآبادی!!!

سردار سرلشكر حسن فیروزآبادی (زاده:۱۳۳۰ مشهد) فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. وی فاقد هر گونه سابقه نظامی در سپاه یا ارتش است، مدرک تحصیلی وی دامپزشکی میباشد!!


یک دامپزشک دارای بالاترین درجه نظامی و فرمانده ستاد کل نیرو های نظامی جمهوری اسلامی، یک دامپزشک!!

اما بنابر تصمیم آیت اله سیدعلی خامنه‌ای به درجه سرلشکری نایل گشته‌است.
وی جزو معدود مقامات بلندپایه ایران است که در طی دو دهه پس از فوت آیت اله روح الله خمینی پست خود را حفظ کرده و توسط آیت اله خامنه‌ای ابقا شده‌است.

فیروز آبادی 63 ساله فرمانده ستاد کل نیرو های مسلح بیش از 20 سال بدون هیچ پیشینه نظامی، هرگز نه ارتشی بوده و نه نظامی!! یا حتی سپاهی.

آقا احتمالا نخواسته از اول یک فرمانده ارتشی یا سپاهی رو رئیس ستاد کل بکنه تا اختیار کار یه وقت به طور کامل از دست در نره.
ترجیح داده یه پاندای ببخشید یک آدم کاملا نزدیک و معتقد و متعهد به خودشو به این کار بگماره،

اما چی میشه که یه دانشجوی رشته دامپزشکی به بالاترین درجه نظامی کشور ایران میرسه؟


فیروز آبادی متولد مشهد، در یک خانواده مذهبی ، دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته دام پزشکی !!!!
شاگرد آیت الله خامنه ای از همان نوجوانی در مشهد، بعد از انقلاب روابطش با خامنه ای حفظ میکنه . با شروع جنگ ایران و عراق در قرارگاه خاتم النبیا زیر نظر رفسنجانی و حسن روحانی پادویی میکنه ، کارهای بیشتر البته مربوط به روابط عمومی و بعضا لوجستیک ، میشه مسئول هماهنگی وزارت خونه های دولت میر حسین موسوی در قرارگاه خاتم .
بعد از جنگ در سال 1368 آقا صداش میکنه و یهو بهش درجه سرلشکری میده!!!!!

تو کل ارتش و سپاه 11 تا سرلشکر هست، یکیش این خرس پاندا میشه که هیچوقت نظامی نبوده!! میشه بالاترین مقام نظامی ایران بعد از خامنه ای
دامپزشکه،.... ارتش و نیروهای مسلحی که رئیسش این باشه دیگه خودتون تا آخرشو تصور کنید...
این تیکه فیلم حتما ببینید؛ این آقا ذوب شده در ولایت درباره نبرد 33 روزه اسرائیل و لبنان چی میگه...

https://s4.picofile.com/file/7957053973/avc_panda.mp4.html

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
مرد

 
ماجرای حسین فهمیده یک دروغ یا یک فداکاری بزرگ؟؟

در جریان جنگ عراق و در عملیات آزادسازی عراق(Operation Iraqi Freedom) در سال 2003،یک تانک Challenger 2 ارتش
انگلیس از هنگ Royal Scots Dragoon Guards،از سوی نیرو های عراقی مورد حمله 14 راکت ضد تانک RPG از فاصله نزدیک،یک موشک ضد تانک قدرتمند فرانسوی MILAN و تیربار و نارنجک قرار میگیرد.اما خدمه سالم میمانند و تانک فقط در قسمت سیستم های ویدیویی دچار مشکل میشود و به پایگاه باز میگردد.تانک و خدمه تانک درست 6 ساعت پس از تعمیر،دوباره وارد خدمت میشوند.

ماجرای حسین فهمیده یک دروغ یا یک فداکاری بزرگ؟؟

یکی از اساطیر جنگ ایران و عراق به ادعای حکومت ماجرای حسن فهمیده آن نوجوان 13 ساله ای هست که با نارنجک خود را به زیر تانک انداخته و منفجر میکند اینکار باعث منهدم شدن تانک و ایجاد صدا میشه و رزمندگان اسلام بیدار و هوشیار میشن به دفاع میپردازن و.... خودتون بهتر این داستانو میدونید؛
اما چرا یه کم به این ماجرا به دیده نقد نپردازیم ؟ چرا واقع بین نباشیم؟ چرا مثل سایر داستان ها یاعتقادی یه هاله مقدس دورش بکشیم و نقدشو متعصبانه ممنوک و کفر اعلام کنیم؟

واقیت اینه اغلب نارنجک هایی که در دوران دفاع مقدس ( و در نمیه ها تبدیل به هجوم مقدس) استفاده میشد نارنجک های ضد نفر و ساچمه ای یا 40 تیکه بود که حتی ترکش هاش توانایی عبور از بدن یکنفر هم ندارن ( بسیار تو فیلما دیدین یه بسیجی مخلص و فداکار روی نارنجک میپره و این گواه همین موضوعه)
چه طور میتونه بهبدنه تانکی با چندین سانت فولاد و زره نفوذ یا منهدمش کنه؟

حتی سلاح ضد تانک آر پی جی 7 که آن زمان بسیار رایج بوده تنها در موارد نادری که دقیقا به زیر برجک تانکها میخورده توانایی انهدام و کشتن خدمه تانک داشته و اغلب یا کمانه میکند و یا نهایتا به زنجیرها خورده و در هم قفل میکند
( ساختار موشک آرپی جی مبتن یبر یک میخ فولادی در سر آن برای نفوذ به هدف با فشار ناشی ار انفجار 700 گرم تی ان تی هس پس تنها زمانی که مستقیما در زره آسیب پذیر تانک بخورد کاملا موثر است)

تمامی تانک ها باید دربرابر حد اقل مین های ضد تفر که بسیار بسیار قویتر از یک نارجک دستی میباشند به راحتی مقاومت کنند حال چگونه یک تانک با یک دسته نارنجک منهدم میشود؟

اگر آنطورر که میگویند هیچکس هم در آنجا نبوده پس چه طور و از کجا این ماجرا را روایت میکنند از طرف چه کسی؟؟؟؟

این کاربر به دلیل تخلف در قوانین انجمن بن شد
(پرنسس)
     
  
صفحه  صفحه 17 از 19:  « پیشین  1  ...  16  17  18  19  پسین » 
علم و دانش

Military Weapons | تسلیحات نظامی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA