انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
علم و دانش
  
صفحه  صفحه 6 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین »

معرفی رشته های دانشگاهی در ایران


مرد

 
رشته حسابداری
تغییرات سریع جامعه امروزی حسابداری یا زبان تجارت را که در ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات اساسی اقتصادی در موسسات مختلف مورد استفاده میباشد. بسیار پیچیده کرده است . تصمیم گیری صحیح و دقیق تربر مبنای اطلاعات قابل اعتماد برای توزیع مطلوب و استفاده از منابع کمیاب ملی بسیار ضروری به نظر می رسد. بنابراین حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ایفاء می کند.
در دنیای متغیر بازرگانی و صنعت نقش حسابداری عملاً و به تدریج تکامل پیدا کرده و علاوه بر وظیفه کنترل که نتیجه بسیار طبیعی کار حسابداری است، در مسائل برنامه ریزی بازرگانی و پیش بینی های اقتصادی نیز نقش مهمی را بر عهده گرفته است.
در دنیای متغیر بازرگانی و صنعت نقش حسابداری عملاً و به تدریج تکامل پیدا کرده و علاوه بر وظیفه کنترل که نتیجه بسیار طبیعی کار حسابداری است، در مسائل برنامه ریزی بازرگانی و پیش بینی های اقتصادی نیز نقش مهمی را بر عهده گرفته است.
بر این اساس برنامه آموزشی دوره کارشناسی حسابداری در کمیته برنامه ریزی علم اداره و مدیریت گروه علوم انسانی ستاد انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین یافته است مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب رسیده است.





طول دوره تحصیل
طول متوسط دوره کارشناسی رشته حسابداری با کارآموزی 5 سال است و کلید دروس آن در 9 ترم برنامه ریزی شده است. طول هر ترم 18 هفته فعال آموزشی میباشد. هر واحد درسی بصورت نظری 18 ساعت و هر واحد کار آموزی حداقل 54 ساعت در طول نیمسال (18 هفته ) خواهد بود. کارآموزی عموماً در واحدهای بازرگانی، تولیدی، دولتی، موسسات حسابرسی با نظر گروه آموزشی حسابداری در موسسات آموزش عالی انجام خواهد گرفت.



تعداد واحدها
واحد های درسی:
تعداد کل واحدهای درسی این رشته 160 واحد 10 واحد کارآموزی به شرح زیر میباشد.
1- دروس عمومی 20 واحد
2- دروس پایه 50 واحد
3- دروس تخصصی 71 واحد
4- کار آموزی معادل 10 واحد
نیمسال هشتم دوره تحصیلی و تابستان متعاقب آن به 10 واحد کارآموزی اختصاص داده شده است طبق ماده 29 و تبصره ماده 38 آئین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی این 10 واحد جزء کارآموزی به حساب آمده است.




نقش و توانایی یا کارایی
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته حسابداری توانائی لازم در احراز مشاغل و ایفای نقشهای زیر را دارند.
1- انجام کلیه امور حسابداری در موسسات بازرگانی، بانکها و واحدهای تولیدی و صنعتی
2- تصدی کلیه امور حسابداری در موسسات دولتی و شهرداریها
3- اشتغال به حرفه حسابرسی در موسسات حسابرسی.
4- طرح و اجرای سیستمهای مالی در موسسات بازرگانی و صنعتی
5- فارغ التحصیلان این دوره پس از کسب تجربه کافی میتواند در سطوح مختلف مدیریت مالی و حسابداری و حسابرسی انجام وظیفه نمایند.




ضرورت و توانایی
ضروت و اهمیت دوره کارشناسی حسابداری با توجه به نکات زیر بخوبی آشکار میگردد:
1- آشفتگی و نابسامانی دروضع مالی بسیاری از موسسات بازرگانی تولیدی، دولتی و شهرداریها و بخصوص صنایع ملی شده و عدم امکان ارائه گزارشهای مالی صحیحح و به موقع در این موسسات که ناشی از کمبود حسابداران متخصص میباشد.
2- عدم توانائی موسسات حسابرسی بخصوص موسسات حسابرسی وابسته به دولت در رسیدگی به گزارشهای مالی واحدهای اقتصادی به علت کمبود حسابداران تحصیل کرده در حرفه حسابرسی که در سالهای اخیر موجب وقفه یا تأخیر در امر رسیدگی گردیده است.
3- نارسائی در امر آموزش حسابداری در دانشگاهها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای و رشته های خدمات در وزارت آموزش و پرورش به علت کمبود استادان ودبیران تحصیل کرده و کارآزموده.
4- برنامه ریزی و کنترل عملیات بازرگانی، تولیدی و دولتی عموماً با کمک حسابداران و کارشناسان مالی تحصیل کرده امکان پذیر میباشد و در بسیاری از موارد کمبود اینگونه افراد انجام کار برنامه ریزی و کنترل عملیات را به عهده تاخیر انداخته است.
تردیدی نیست که تربیت کارشناسان حسابداری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در کوتاه مدت و بلند مدت میتواند بسیاری از کمبودها و نارسائی های فوق را جبران نماید.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
رشته مديريت وكميسردريايي
تهيه‌ قطعات‌ يدكي‌ كشتي‌ يا لوازم‌ الكترونيكي‌ و مكانيكي‌ موجود در كشتي‌، سوخت‌ كشتي‌ و مواد غذايي‌ براي‌ كاركنان‌ نيروي‌ دريايي‌، تقسيم‌بندي‌ و جا به‌ جايي‌ پرسنل‌ نيروي‌ دريايي‌، پيش‌بيني‌ و ارائه‌ طرح‌هاي‌ آموزش‌ ضمن‌ خدمت‌ كاركنان‌ نيروي‌ دريايي‌ و استخدام‌ نيروي‌ انساني‌ جديد بر عهده‌ افسران‌ كميسر دريايي‌ است‌.

به‌ همين‌ دليل‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بايد درباره‌ تخصص‌هاي‌ مختلف‌ نيروي‌ دريايي‌ اطلاعات‌ نسبتاً خوبي‌ داشته‌ باشند تا بتوانند جا به‌ جايي‌ پرسنل‌ نيروي‌ دريايي‌ را به‌ درستي‌ انجام‌ دهند و در تهيه‌ قطعات‌ يدكي‌ دستگاه‌هاي‌ مختلف‌ دچار مشكل‌ نشوند.




توانايي‌هاي‌ لازم :
توانايي‌هاي‌ لازم‌ و موقعيت‌ شغلي‌ اين‌ رشته‌ در بخش‌ معرفي‌ رشته‌هاي‌ دانشگاه‌ علوم‌دريايي‌ امام‌خميني‌ ذكر شده‌ است‌.

گفتني‌ است‌ اين‌ رشته‌ از بين‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌تجربي‌ و علوم‌انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد.




دروس‌ پايه‌ :
روانشناسي‌ كار، حقوق‌ اساسي‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد كلان‌، اصول‌ حسابداري‌، رياضيات‌ و كاربرد آن‌ در مديريت‌، آمار و كاربرد آن‌ در مديريت‌ ، كامپيوتر و كاربرد آن‌ در مديريت‌ ، روش‌ تحقيق‌ در مديريت‌ ، توسعه‌ اقتصادي‌ و برنامه‌ريزي‌ ، مباني‌ مديريت‌ اسلامي‌ و الگوهاي‌ آن‌ .





دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌:
مباني‌ سازمان‌ و مديريت‌ ، مديريت‌ رفتار سازماني‌ ، مديريت‌ منابع‌ انساني‌ ، تحقيق‌ در عمليات‌ ، حسابداري‌ صنعتي‌ ، مديريت‌ توليد، تجزيه‌ و تحليل‌ و طراحي‌ سيستم‌ ، بازاريابي‌ و مديريت‌ بازار، اصول‌ ناوبري‌، اصول‌ مهندسي‌ دريايي‌، تداركات‌ در دريا، مديريت‌ پرسنلي‌ در ارتش‌، اصول‌ ترابري‌، مديريت‌ تداركات‌ در ساحل‌، حقوق‌ دريايي‌ ، اصول‌ بيمه‌ و بيمه‌ دريايي‌، اقتصاد ترابري‌، مديريت‌ مالي‌ در ارتش‌، حسابداري‌ دولتي‌، سيستم‌ خريد و انبارداري‌ و توزيع‌، حقوق‌ بازرگاني‌ ، زبان‌ تخصصي‌، كارآموز
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته مدیریت و بازرگانی دریایی
مدیریت رشته ای،میان رشته ایی است.یعنی از ترکیب چند رشته تشکیل شده است.اما مدیریت و بازرگانی دریایی از ترکیب رشته مدیریت ،دریانوردی و بازرگانی تشکیل شده است.این ویژگی باعث تخصصی و پیچیده ترشدن این رشته نسبت به دیگر رشته های مشابه می باشد.از جمله مزایا و خصوصیت مهم این رشته،دربرداشتن دروس جدیدی است که تا به حال درهیچ رشته ای وجود نداشته است.در تنظیم این رشته،واحدهای مربوط به رشته مدیریت بازرگانی شکسته شده تا واحدهای تخصصی جدید را بتوان درآن قرارداد.به عنوان مثال درس حسابداری صنعتی که در مدیریت بازرگانی، 3 واحد است ،در این رشته ،2واحد درنظرگرفته شده است ویا درس تجزیه و تحلیل وطراحی سیستم که دررشته مدیریت بازرگانی ،3واحد است دراین رشته نیز2 واحد درنظرگرفته شده است.( به جداول 8،7،6 نگاه كنيد)

سپس به ازای 2 واحد کسر شده، درس 2 واحدی جدیدی را قرار داده اند. با توجه به اینکه حجم مطالب و منبع درسی تغییر نکرده است اگر شما در یک ترم تحصیلی 18 واحد انتخاب کرده باشید در مقایسه با دانشجوی دیگر در رشته مدیریت بازرگانی که او نیز 18 واحد انتخاب کرده است از نظر تعداد واحد درسی تفاوتی ندارید اما در طول ترم زمان بیشتری باید در کلاس حاضر شوید و تعداد درس بیشتری را برای قبولی و رفتن به ترم بعد بگذرانید.

دراین رشته بعضی ازدروس به زبان انگلیسی تدریس می شود.البته مسئولین در نظر دارند با بازگشت اساتیدی که برای گذراندن دوره دکترا(PHD) به دانشگاههای خارج ازکشوراعزام شده اند،همه دروس را به زبان انگلیسی تدریس کنند.( در حال حاضر بعضی از این اساتید بازگشته اند اما اینکه تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود اطلاع جدیدی ندارم از جمله اين اساتيد :دکتر جعفر سیاره و دكتر كياني مي باشند).



در واقع مرکز آموزش عالی دریانوردی چابهار تاکید زیادی در یادگیری زبان انگلیسی دارد.به عنوان مثال :زبان تخصصی 1 که یک واحد می باشد توسط سه استاد تدریس می شود . تعداد جلساتی که برای این درس تشکیل می شود به اندازه یک درس 3 واحدی بوده که در بالا بردن سطح علمی دانشجویان موثراست.زیرا سازمانها و نهادهایی که این رشته به آنها مربوط می شود درسطح بین المللی فعالیت می کنند و تسلط به زبان انگلیسی ضروری است.



این رشته از سال 1380 توسط دکتر پرویز باورصاد، معاون آموزشی مرکزآموزش عالی دریانوردی وعلوم دریایی چابهار، تهیه و تنظیم شد ومورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری قرارگرفت و جزء رشته هایی شد که هرساله ازطریق کنکورسراسری دانشجو می پذیرد.(پذیرش دانشجوازهردوجنسیت صورت می گیرد).
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
رشته ی علوم کامپیوتر
علوم كامپیوتر یکی از کلاسیک ترین رشته ها در گروه رشته های کامپیوتر است که بر مبانی و اصول کامپیوتر تاکید بسیار دارد. علوم‌ كامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ كامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در كمترین‌ زمان‌ و با كمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است.

به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ كامپیوتر است‌ كه‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ كامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند.

یافته های اولیه از چیزی که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قبل از اختراع کامپیوتر است، زمانیکه ماشین هایی مانند چرتکه برای محاسبه کارهای عددی قرن ها قبل اختراع شد.

در حوالی دهه 40 همچنانکه ماشین های محاسباتی توسعه داده می شد، واژه کامپیوتر اختراع شد. وقتی معلوم شد که کامپیوتر تنها برای محاسابات کارایی ندارد رشته علوم کامپیوتر به صورت رشته ای دانشگاهی در دهه 60 میلادی گسترش یافت که با استقبال دانش آموزان رو برو شد.

کاربردها در علم رایانه
1. یک تعریف رسمی برای محاسبات و محاسبه پذیری و اثبات مسائلی که غیرقابل حل و سخت است.

2. مفهوم زبان برنامه نویسی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیل پذیر در سطوح مختلف انتزاع است.


کاربردها خارج از علم رایانه
1. موجب بوجود آمدن انقلاب دیجیتال شد که به عصر اطلاعات فعلی منجر شد.

2.در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم شده است.

3. محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن ساخت.


زیر شاخه ها
این‌ رشته‌ دارای‌ چهار حیطه‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار، سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌است‌.محاسبات علمی در زمینه برنامه‌ریزی خطی ، غیرخطی ، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است ؛ یعنی در این گرایش كاربرد ریاضیات در كامپیوتر مطالعه می‌شود.

نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر ، سریعتر و بهتر می‌پردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه كردن الگوریتم است.

معماری یا ساختار كامپیوتر نیز در حیطه سخت‌افزار مطالعه می‌شوند و سیستم‌های اطلاعاتی هم به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته است .

نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر ، سریعتر و بهتر می‌پردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه كردن الگوریتم است.

معماری یا ساختار كامپیوتر نیز در حیطه سخت‌افزار مطالعه می‌شوند و سیستم‌های اطلاعاتی هم به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته است .

تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ كامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید . در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نكند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و كلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار كار باید خود تلاش‌ كند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.

موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ كامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ كامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در كل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ كننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ كه‌ مسئول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آنها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ كردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد.


تفاوت با مهندسی کامپیوتر
بسیاری از اشخاص مهندسی نرم افزار را با علم کامپیوتر یکی می دانند. این دید بسیار محدود کننده و غلط است. در واقع مهندسی نرم افزار را می توان مستقل از علم کامپیوتر دانست. هر چند پیش نیاز کاری مهندسین نرم افزار آشنایی با علوم کامپیوتری است اما اساسا، علم کامپیوتر با تئوریها و روش هایی سر و کار دارد که به کامپیوترها و سیستم های نرم افزاری مربوط می شود، در حالی که مهندسی نرم افزار با مسائل عملی تعیین مشخصات، تحلیل، پیاده سازی و تولید نرم افزار سر و کار دارد. البته بدیهی است که مهندسی نرم افزار و علم کامپیوتر رابطه تنگاتنگی با هم دارند و پیشرفت در علم کامپیوتر نیاز به پیشرفت علم نرم افزار را می طلبد. داشتن برخی از علوم کامپیوتر برای مهندسین نرم افزار ضروری است(همان طور که دانش فیزیک برای مهندسین الکترونیک ضرروی است).

در حالت ایده آل، کل مهندسی نرم افزار از تئوری های علم کامپیوتر ساخته می شود، اما واقعیت چیز دیگری است. مهندسین نرم افزار اغلب باید از رهیافت های ذهنی برای توسعه نرم افزار استفاده کنند و احتمالا ایده ای که تا به حال شکل نگرفته را عملی کنند. تئوری های علم کامپیوتر را همیشه نمی توان به مسائل واقعی پیچیده ای اعمال کرد که نیازمند راه حل های نرم افزاری اند.

در واقع مهندسین نرم افزار باید مسائل پیچیده واقعی را با تفکر نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر حل کنند. این گونه مسائل واقعی کاملا با تئوری های علم کامپیوتر در تناقض است و در این میان وظیفه مهندسین نرم افزار تحلیل و رفع تناقضات مسئله با علوم کامپیوتری و ایجاد سیستم نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر می باشد.

به طور مثال ساخت یک نرم افزار اتوماسیون اداری که قرار است تمامی سیستم های یک سازمان بزرگ از جمله سیستم حسابداری، تولید ، فروش ، انبارداری وغیره را پیاده سازی نماید، نیاز به داشتن دانش مهندسی نرم افزار دارد. چنین سیستمی را نمی توان با تئوری و منطق کامپیوتری پیاده سازی نمود چون این گونه سیستم ها نیاز به تحلیل های تشریحی دارند که با علوم کامپیوتر که فقط قادر با حل مسائل منطقی است کاملا در تضاد می باشد.


علوم کامپیتردر ایران
این رشته در سال 1358 و در مقطع كارشناسی به عنوان یك رشته مادر، وارد دانشگاه تهران شد. اما در سال1365 با راه اندازی دو شاخه مهندسی كامپیوتر، این رشته از لیست رشته های انتخابی دانش آموزان در كنكور حذف شد. با این حال نقش و اهمیت این رشته به حدی است كه برنامه ریزان ما را مجبور كرد تا دوباره در سال،1377 این رشته را در مقطع كارشناسی راه اندازی نمایند.

در تمام دنیا، رشته علوم كامپیوتر به عنوان «مادر» علم كامپیوتر، یكی از اركان غیرقابل انكار علوم و صنایع شان محسوب می شود. چرا كه كارشناس این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی، می تواند با ابداع روشهای جدید، با نوشتن برنامه های جامع و مفید، كمك مؤثری برای مهندسان كامپیوتر باشد.

این رشته كه در واقع یك رشته میان رشته ای است در مقطع كارشناسی ارشد جزء رشته های شناور به حساب می آید كه داوطلبان می توانند علاوه بر رشته خود در آزمون این رشته نیز شركت نمایند. البته دانشجویان رشته های كامپیوتر و ریاضی مشتری های اصلی این رشته به شمار می آیند ولی این رشته توانسته است با توجه به ویژگی های خاص خود داوطلبانی را از رشته های دیگر نظیر برق نیز جذب نماید.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته الهيات و معارف اسلامي
معرفت به معنای شناخت است. شناختی که اولین مرحله از آشنایی و قدم گذاشتن در مسیر قرب‌الهی است و هرچه معرفت بیشتر و وسیع‌تر گردد؛ آشنایی و قرب کاملتر خواهد شد تا جایی که پیوسته قلب انسان وابسته به خدای متعال می‌شود و در همه حال متوجه او خواهد بود و می‌تواند راهنمای رحمت و نماینده مهربانی و بخشش الهی گردد. هدف از رشته الهیات و معارف اسلامی قدم گذاشتن در همین مسیر است. قدم گذاشتن در مسیری که به یاری مطالعه، تحقیق،‌ پژوهش و تلاش و توکل می‌توان به شناخت خود و خداوند دست یافت. این رشته‌ دارای‌ شش‌ گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌، فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌، فقه‌ شافعی‌، تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌، فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ و ادیان‌ و عرفان‌ است‌.

گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث:
در گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌ دانشجویان‌ 12 واحد تفسیر قرآن‌ کریم‌ می‌گذرانند که‌ در این‌ 12 واحد با شأن‌ نزول‌، مفهوم‌ آیات‌ و تفسیرهای‌ مهم‌ قرآن‌ کریم‌ آشنا می‌شوند. همچنین‌ دانشجویان‌ 12 واحد درسی‌ در زمینه‌ علوم‌ قرآنی‌ مطالعه‌ می‌کنند که‌ در این‌ 12 واحد با علوم‌ خاصی‌ که‌ هر پژوهشگر قرآن‌ باید با آنها آشنا باشد مثل‌ مبحث‌ مجمل‌ و مبین‌، منطوق‌ و مفهوم‌، آشنا می‌شوند که‌ لازمه‌ فهم‌ و درک‌ قرآن‌ و تفسیر و تبیین‌ آن‌ است. علاوه‌ بر مباحث‌ قرآنی‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ در بخش‌ حدیث‌، با علم‌الحدیث‌، درایـ¹‌الحدیث‌، فقه‌الحدیث‌، مجامع‌ حدیثی‌ شیعه‌ و اهل‌ تسنن‌ و اصطلاحات‌ حدیث‌ آشنا می‌شوند؛ یعنی‌ دانشجویان‌ به‌ طور اجمالی‌ تاریخ‌ تطور، تحول‌ و پیدایش‌ علم‌ حدیث‌ از دیدگاه‌ اهل‌ تشیع‌ و تسنن‌، معنا و مفهوم‌ اصطلاحات‌ علم‌ حدیث‌ و مفهوم‌ و محتوای‌ احادیث‌ را مطالعه‌ می‌کنند.

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ مختلف‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی‌:
تاریخ‌ اسلام‌ ، منطق‌ ، صرف‌ و نحو عربی‌ کاربردی‌، اعراب‌ قرآن‌، ترجمه‌ عربی‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ عربی‌ ، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ فقهی‌ و تفسیری‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ عرفانی‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ معاصر، قرائت‌ مطبوعات‌ واستفاده‌ از رادیو و تلویزیون‌، مکالمه‌ و محاضره ، علوم‌ بلاغی‌، تاریخ‌ زبان‌ وفرهنگ‌ عربی‌، روش‌ تحقیق‌ ، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، زبان‌ تخصصی‌ ، مبادی‌ فقه‌، مبادی‌ اصول‌، آشنایی‌ با علوم‌ اسلامی‌ (عرفان‌ و فلسفه‌)، فقه‌ مقدماتی‌ ، آشنایی‌ با ادیان‌ بزرگ‌، تفسیر .

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌ :
تاریخ‌ قرآن، تاریخ‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌ ، تاریخ‌ حدیث‌ ، درایـ¹‌الحدیث‌ ، فقه‌الحدیث‌، علوم‌ قرآنی‌ ، تفسیر قرآن‌ کریم‌ ، تأثیر قرآن‌ کریم‌ در پیدایش‌ علوم‌ ادبی‌، مروری‌ بر نهج‌البلاغه‌، علوم‌ بلاغت‌.


گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌:
گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌، وظایف‌ و حقوق‌ انسان‌ را از دیدگاه‌ تشریعات‌ الهی‌ بیان‌ می‌کند، حقوقی‌ که‌ از روی‌ حکمت‌ و بر روی‌ محور مصالح‌ خردمندانه‌ است‌ و در زمینه‌ رابطه‌ میان‌ انسان‌ و خدا، رابطه‌ انسان‌ها با یکدیگر یا وظایف‌ انسان‌ نسبت‌ به‌ خود و طبیعت‌ می‌باشد. از همین جا می‌توان متوجه تفاوت میان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و رشته حقوق در مفهوم عام آن شد. زیرا رشته حقوق، اصولی را بیان می‌کند که از نظر عقل و عرف بشری، رعایت آنها در زندگی برای ایجاد نظم و امنیت لازم است. اصولی که امکان دارد طبق تشخیص عقل، مصلحت موقت اما فوری داشته باشد. اما فقه بیانگر مصالحی است که در تکامل انسان تأثیر دارد. بنابراین از نظر حقوق اسلامی، اصول و قوانین نباید تنها عامل نظم و امنیت باشد، بلکه باید انسان را نیز به کمال برساند. از این بابت احکام فقهی ممکن است که اعتبار جاودانه داشته باشند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌:
فقه‌ ، فقه‌ مقارن‌ ، اصول‌ فقه‌ ، آیات‌ الاحکام‌ ، تاریخ‌ فقه‌ و فقها ، احادیث‌ فقهی‌ ، حقوق‌ جزای‌ خصوصی‌ اسلام‌، حقوق‌ بین‌الملل‌ اسلام‌، آیین‌ دادرسی‌ در اسلام‌ ، حقوق‌ جزای‌ عمومی‌ اسلامی‌، قواعد فقه‌ مدنی‌، حقوق‌ خانواده‌، کلیات‌ حقوق، حقوق‌ تطبیقی‌ .

گرایش‌ فقه‌ شافعی‌:
بسیاری‌ از دروس‌ این گرایش با گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ یکسان‌ است. در گرایش‌ فقه‌ شافعی‌ احکام‌ عملی‌ اسلام‌ مانند عبادت‌، معاملات‌، مناکحات‌، جزا، قضا و شهادت‌ و همچنین‌ اصول‌ از دیدگاه‌ مذهب‌ شافعی‌ آموزش‌ داده‌ می‌شود. گفتنی‌ است‌ که‌ گرایش‌ فقه‌ شافعی‌ تنها از بین‌ داوطلبان‌ اهل‌ سنت‌، دانشجو می‌پذیرد.

گرایش‌ تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌:
گرایش‌ تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌، دانشجویان‌ را با تاریخ‌ و جغرافیای‌ ممالک‌ اسلامی‌ آشنا می‌کند؛ یعنی‌ دانشجویان‌ با فرهنگ‌، عادات‌ و رسوم‌ مسلمان‌های‌ نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ از جمله‌ مسلمان‌های‌ آسیای‌ جنوب‌ شرقی‌، شمال‌ آفریقا، اروپا و آمریکا آشنا می‌شوند. همچنین‌ با تاریخ‌ اسلام‌ از زمان‌ ظهور پیامبر اکرم‌ تا زمان‌ حال‌، تاریخ‌ تشکیلات‌ اسلامی‌ (آشنایی‌ با نظام‌ و تشکیلات‌ دولت‌های‌ مسلمان‌ اعم‌ از نظام‌ مالی‌، نظام‌ اداری‌، تشکیلات‌ سیاسی‌ و ...) تاریخ‌ علوم‌ (علوم‌ عقلی‌ و نقلی‌ که‌ از اسلام‌ زاده‌ شده‌ است‌) تاریخ‌ ناحیه‌ای‌، تاریخ‌ سال‌ شمار، مآخذ شناسی‌ تاریخی‌ (شناخت‌ منابع‌ و مآخذ تاریخی‌)، تاریخ‌ نگاری‌ (آشنایی‌ با شیوه‌های‌ تاریخ‌ نگاری‌ در اسلام‌ و انواع‌ تاریخ‌نگاری‌ اعم‌ از وقایع‌ نامه‌، معاجم‌ الرجال‌، طبقات‌، احوال‌ بلاد، احوال‌ امم‌ و ...) تاریخ‌ هنر معماری‌ اسلامی‌ و تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ اسلامی‌ آشنا می‌گردند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌:
وضع‌ کنونی‌ جهان‌ اسلام‌، تاریخ‌ نگاری‌ در اسلام‌‌، تاریخ‌ هنرهای‌ اسلامی‌‌، تاریخ‌ اسلام‌ از آغاز خلافت‌ عباسی‌ تا پایان‌ آل‌ بویه‌، تاریخ‌ اسلام‌ از سلاجقه‌ تا سقوط‌ بغداد، تاریخ‌ اسلام‌ در مصر و شام‌ ، تاریخ‌ اسلام‌ در مغرب‌ و اندلس‌، کلیات‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ اسلامی‌، تاریخ‌ تشکیلات‌ اسلامی‌ ، متون‌ تاریخی‌ ، اسلام‌ در برخورد با غرب‌ و استعمار، اسلام‌شناسی‌ در غرب‌ ، متون‌ جغرافیائی‌، تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ در اسلام‌ ، جغرافیای‌ تاریخی‌ اسلام‌ ، تاریخ‌ علوم‌ در اسلام‌ ، تاریخ‌ تشیع‌ .

گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ :
در تاریخ‌ علم‌ و اندیشه،‌ ما برای‌ رسیدن‌ به‌ حقیقت‌ و آگاهی‌ از راز هستی‌ و آفرینش‌ به‌ دو راه‌ اصلی‌ و اساسی‌ بر می‌خوریم‌، راه‌ عقل‌ و راه‌ عشق‌. در تاریخ‌ فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامی‌ نیز این‌ دو راه‌ وجود دارد و برای‌ کشف‌ حقیقت‌، هر دو روش‌ کشف‌ و شهود و استدلال‌ و منطق‌ مورد توجه‌ بوده‌ است‌. در این‌ میان‌ طرفداران‌ اصالت‌ عقل‌ معتقدند که‌ می‌توان‌ با استدلال‌ و برهان‌ به‌ معرفت‌ و شناخت‌ رسید و از راز آفرینش‌ آگاهی‌ یافت‌. اعتقادی‌ که‌ در گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ نیز با آن‌ روبرو می‌شویم‌ و در واقع‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ به‌ مطالعه‌ و پژوهش‌ در این‌ زمینه‌ می‌پردازند و نظام‌ آموزشی‌ آنها برپایه‌ مطالعه‌ مکاتب‌ فلسفی‌ مثل‌ مشّاء، اشراق‌ یا ملاصدرا استوار است.


دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌اسلامی:
فلسفه‌ اسلامی‌ ، کلام‌ ، حکمت‌ عملی‌ ، منطق‌ ، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌ ، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌ ، متون‌ فلسفی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌ ، عرفان‌ .

گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌:
در گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ دانشجویان‌ با تاریخ‌ ظهور و گسترش‌ ادیان‌ زنده‌ (ادیانی‌ که‌ هنوز پیروان‌ بسیاری‌ دارند) آشنا می‌شوند و سه‌ بخش‌ اساسی‌ احکام‌ و آداب‌، عقاید و اخلاق‌ را در هر دینی‌ مطالعه‌ می‌کنند. البته‌ در این‌ مطالعه‌ شخص‌ پژوهشگر در صدد اثبات‌ حقانیت‌ یا بطلان‌ دین‌ خاصی‌ نیست‌ بلکه‌ در صدد شناسایی‌ و درک‌ مواضع‌ مشترک‌ می‌باشد. ادیان‌ زنده‌ای‌ که‌ دانشجویان‌ مطالعه‌ می‌کنند، براساس‌ خاستگاه‌ آنها به‌ سه‌ گروه‌ زیر تقسیم‌ می‌شود:


الف‌) ادیان‌ خاورمیانه‌ که‌ شامل‌ ادیان‌ سامی‌؛ یعنی‌ یهودیت‌، مسیحیت‌ و اسلام‌ می‌شود که‌ پیامبران‌ آنها نسلشان‌ به‌ حضرت‌ ابراهیم‌ می‌رسد و دین‌ زرتشت‌ که‌ خاستگاه‌ آن‌ ایران‌ است‌.
ب‌) ادیان‌ خاور دور که‌ ادیان‌ کشورهای‌ چین‌ و ژاپن‌ است‌ و شامل‌ "کنفوسیوس‌"، "تائو" و "شین‌تو" می‌گردد.


ج‌) ادیان‌ شبه‌ جزیره‌ هند که‌ عبارتند از:
هندو، بودا و جین‌. همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ عرفان‌ را به‌ عنوان‌ یکی‌ از مباحث‌ مقایسه‌ای‌ در ادیان‌ مطالعه‌ می‌کنند و با ادبیات‌ عرفانی‌ اسلام‌ آشنا می‌شوند.


دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ :
معارف‌ شیعه‌، تاریخ‌ فرق‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، کلیات‌ علم‌ کلام‌، تفسیر عرفانی‌ قرآن‌، متون‌ عرفانی‌ فارسی‌، تاریخ‌ تصوف‌، متون‌ ادیان‌ و عرفان‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، ادیان‌ ابتدایی‌ و قدیم‌، ادیان‌ ایران‌ قبل‌ از اسلام‌، دین‌ یهود و مسیحیت‌، ادیان‌ هند، دین‌ بودا و خاور دور، روش‌شناسی‌ ادیان‌ .

توانایی‌های‌ لازم :
هر دانشجوی‌ رشته‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی‌ باید به‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب‌ مسلط‌ بوده‌ و به‌ آن‌ علاقه‌مند باشد چرا که‌ برای‌ ورود به‌ وادی‌ قرآن‌ و حدیث‌ و مطالعه‌ تاریخ‌ و تمدن‌ کشورهای‌ مسلمان‌ و کتب‌ عرفانی‌ و فلسفی‌ اسلامی‌ یا تحقیق‌ و مطالعه‌ بر روی‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ آشنایی‌ با عربی‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذیر است‌. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ که‌ با زبان‌ انگلیسی‌ آشنا باشد تا بتواند معارف‌ اسلامی‌ را بسط‌ و گسترش‌ دهد و در این‌ زمینه‌ تبلیغ‌ کند. این‌ آشنایی‌ برای‌ دانشجویان‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ ضروری‌تر است‌ چون‌ کتب‌ مذهبی‌ ادیان‌ دیگر به‌ زبان‌ عربی‌ نوشته‌ نشده‌ است‌ و برای‌ مطالعه‌ این‌ کتب‌ باید حداقل‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ بین‌المللی‌ مسلط‌ بود. در ضمن‌ دانشجوی این رشته باید مسائل‌ و مباحث‌ یا وقایع‌ تاریخی‌ را به‌ خوبی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کند نه‌ اینکه‌ تنها به‌ حجم‌ محفوظات‌ خود بیفزاید.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
فارغ‌التحصیل گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌ مثل‌ فارغ‌التحصیلان‌ سایر رشته‌ها با مشکل‌ بازار کار روبرو است اما با این‌ وجود یک‌ فارغ‌التحصیل‌ توانمند می‌تواند در مراکز پژوهشی‌ مثل‌ دائر¸‌المعارف‌ها و پژوهشگاه‌ علوم‌ انسانی‌ یا مراکز آموزشی‌ فعالیت‌ کند. فارغ‌التحصیل گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ موقعیت‌ کاری‌ بیشتری‌ دارد. چرا که‌ این‌ گرایش‌ جنبه‌ کاربردی‌ دارد. برای‌ مثال‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ وکیل‌ دادگستری‌، مشاور حقوقی‌ و کارشناس‌ حقوقی‌ فعالیت‌ کند یا دفترخانه‌ اسناد رسمی‌ و دفتر ازدواج‌ و طلاق‌ دایر نماید.



فارغ‌التحصیل‌ خوب‌ و توانمند گرایش‌ تاریخ‌ و تمدن‌ اسلامی‌ نیز می‌تواند در وزارت‌ امور خارجه‌ و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ مشغول‌ به‌ کار گردد و اگر اهل‌ قلم‌ باشد به‌ کارهای‌ پژوهشی‌ و نوشتن‌ کتاب‌های‌ تاریخی‌ روی‌ آورد. با توجه‌ به‌ نوع‌ دروس‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌، فارغ‌التحصیل این‌ گرایش‌ نیز باید در وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ و سازمان‌های‌ مشابه‌ فعالیت‌ کند اما متأسفانه‌ اکثر مسؤولان‌ با این‌ رشته‌ و توانمندی‌ فارغ‌التحصیلان‌ آن‌ آشنا نیستند و تصور می‌کنند که‌ نیازی‌ به‌ شناختن‌ ادیان‌ دیگر و گفتگو با آنها نیست‌ و اگر هم‌ در بعضی‌ از مراکز در این‌ زمینه‌ تلاش‌ می‌شود، این‌ گفتگوها عمیق‌ و بنیادی‌ نیست‌ و در نتیجه‌ اثر بخش‌ نمی‌باشد. البته‌ در حال‌ حاضر بعضی‌ از مراکز پژوهشی‌ غیردولتی‌ مثل‌ "مؤسسه‌ گفتگوی‌ ادیان‌" در این‌ زمینه‌ فعالیت‌ می‌کنند و تعدادی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ نیز جذب‌ مراکز فوق‌ شده‌اند، اما در بخش‌ دولتی‌ در این‌ زمینه‌ کار چشمگیری‌ انجام‌ نشده‌ است‌.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
کنکور دانشگاه آزاد از سراسری تفکیک می شود/ گزینه قطعی برای معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال آینده کنکور دانشگاه آزاد و کنکور سراسری در تمام رشته های آزمون از یکدیگر جدا خواهد شد و به صورت جداگانه برگزار خواهد کرد.


به گزارش دانشگاه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در حاشیه اولین نشست مسئولان حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت: اقدام کنکور دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری با بررسی هایی که صورت گرفته به نفع جوانان نیست، بر همین اساس سال آینده کنکور دانشگاه آزاد جدا برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که کنکورها اقدام شده و با یکدیگر برگزار می شد دانشجویان خیلی از فرصت ها را از دست می دادند ولی از سال آینده کنکور دانشگاه آزاد در تمام زمینه ها از کنکور سراسری جدا خواهد شد.

میرزاده ادامه داد: به عنوان گزینه قطعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهم شد و در حال حاضر نیز معرفی نشده ام به خاطر اینکه منتظر بودند تا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تکمیل شود و همچنین دانشگاه آزاد در حال تهیه گزارش هایی از بخش های مختلف این دانشگاه است که به زودی به اتمام می رسد بعد به هیات امنای دانشگاه ارایه شده تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

وی در خصوص فعالیت های دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی نیز گفت: 10 سال وقت می خواهیم تا بتوانیم حرف قابل قبولی در حوزه علوم پزشکی داشته باشیم.

میرزاده با اشاره به همکاری دانشگاه آزاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یک پردیس مشترک توسعه علمی و فناوری میان دانشگاه آزاد و معاونت علمی قرار است راه اندازی کنیم، ما با وزارت علوم نیز توافقنامه هایی داشتیم در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان که بعد از روی کار آمدن دکتر فرجی دانا همین توافقات را هم با وزارت علوم ادامه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد 19 هزار رشته محل دارد که 7 هزار رشته محل آن با وجود اینکه آزمون آن برداشته شده و شهریه آن نیز کم شد تقاضایی نداشت برای همین این 7 هزار رشته محل تعطیل شده اند.

وی به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون متقاضی در مقطع ارشد و دکترا وجود دارد که دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری فقط 300 هزار نفر را می توانند جذب کنند و مابقی متقاضیان مجبور می شوند برای ادامه تحصیل به کشورای خارجی اعزام شوند که به علت گران بودن کشورهای اروپایی و آمریکایی مجبور می شوند به کشورهای همسایه اعزام شوند که در آنجا نیز دانشگاه ها از کیفیت بالایی برخوردار نیست بر همین اساس دانشگاه آزاد یکی از برنامه های خود را توسعه تکمیلات تحصیلی قرار داده است.




یکشنبه 5 آبان 1392 ساعت 13:47
منبع:http://daneshgahnews.com/0fa27406idcontent.htm
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته شهرسازی
دوره کارشناسی شهرسازی با احتساب طرح نهایی، حداقل 4 سال به طول انجامد. دانش آموختگان این دوره می توانند از طریق آزمون ورودیدر دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی محیطی، مدیریت شهری، برنامه ریزی منطقه ای و... ادامه تحصیل دهند.


این دوره از سه بخش دروس پایه (27 واحد)، دروس اصلی(41 واحد)، دروس تخصصی (48 واحد )، و دروس اختیاری (4 واحد) جمعاً (120 واحد ) تشکیل شده است .
نقش و توانایی یا کارایی

شهرسازی در عین تخصصی بودن خود دارای خصلت میان رشته ای بوده با زمینه های گوناگون در سطوح روستایی، شهری و منطقه ای از یکسو و سطح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو در ارتباط می باشد. کارشناسان شهرسازی می توانند در فرآیند ساماندهی و بهبود فضاهای زیستی و محیط های زندگی نقش موثری داشته و با ارائه طرح های مختلف در مدیریت، طرح های و برنامه این فضا ها مشارکت نمایند این کارشناسان به نسبت آموخته های خود قادر به تهیه و برنامه در سطوحی طرح های شهری و روستایی بوده و عملاً در فرآیند شهرسازی نقش و وظیفه حرفه ای خویش را ایفاء خواهند نمود
کارشناسان شهرسازی با توجه به آموخته های خود می توانند در نهادهای مختلف شهرسازی کشور مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری ها، دفاتر فنی وزرات کشور، ادارت کل مسکن و شهرسازی، کارشناسی دادگستری،دفاتر فنی جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با آن برای اجرای طرح های شهری کشور به کار پردازند.



توسعه شهرنشینی و رشد شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدترین بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت وِیژه ای برخوردار گشته است.
طی دهه های 1335-1375 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 14000 شمسی این تعدادباز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می کند.
با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان متخصص میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می باید. در این مقطع تقویت مهارت فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد.
آموزش در دوره کارشناسی شهرسازی زمینه ای مناسب برای ساماندهی و هدایت توسعه و حفاظت و بهره بروری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. تاسیس این دوره ضمن تحویل و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایه توسعه فنی وعلمی شهرسازی در جهت همگانی با رشد و تحول کشور خواهد گردید.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته امور گمرکی
نقش مهم و حساس گمرک در حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و اجرای مطلوب سیاست‌های تجارت خارجی ایجاب می‌کند که نیروی انسانی سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران با گذراندن دوره‌های آموزشی عالی،‌ دانش و تجربه مورد نیاز گمرک را برای توانایی انجام وظایف محوله و کارآیی مطلوب کسب نمایند. دوره کاردانی امور گمرکی با برنامه‌ای که پاسخگوی نیازهای روز جامعه گمرکی جمهوری اسلامی ایران است، می‌تواند کادر کارآمد و ورزیده گمرکی را در بخش دولتی و بخش خصوصی تربیت کند. در واقع هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز بخش دولتی را به ویژه در ارتباط با اجرای قانون امور گمرکی و آئین‌نامه اجرایی آن،‌مقررات صادرات و واردات و دیگر قوانین و مقررات مرتبط با گمرک تأمین‌کنند.



فار‎غ‌التحصیلان دوره کاردانی امور گمرکی قادر به انجام فعالیت‌های زیر خواهند بود:


ارائه خدمت مفید در مشاغل ارزیاب گمرک، مدیر امور گمرکی، کارشناسی امور گمرکی (در صورت کسب تجارب و احراز شرایط) و سایر امور فنی و اجرائی مربوط، جهت اجرای وظایف اصلی گمرک ایران.




دروس پایه و اصلی:

اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضیات پایه، کلیات حقوق، حقوق و مقررات مدنی ، حقوق تجارت، حقوق اساسی و آشنائی با تشکیلات جمهوری اسلامی ایران، مبانی سازمان و مدیریت، مالیه عمومی و خط‌مشی مالی دولت‌ها، مسائل بانکی و اعتبارت اسنادی، مکاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، اصول بیمه.





دروس تخصصی:
قوانین و مقررات گمرکی، طبقه‌بندی کالا، شیمی کانی‌ها و فلزات، شناخت الیاف‌سنجی و مصنوعات آنها، سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی، آشنایی با صنعت حمل و نقل، مقررات عمومی صادرات و واردات، زبان انگلیسی متون تخصصی،‌ سازمان و وظایف گمرک.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته مهندسی فرماندهی و کنترل هواپیمایی
نيروي هوايي در ديدگاه عامه مردم مساوي است با خلبان‌هايي كه سوار بر هواپيماهاي شكاري، ضربتي، اكتشافي، مسافربري يا ترابري بر فراز آسمان‌ها پرواز مي‌كنند. در حالي كه نيروي هوايي هر كشوري علاوه بر خلبانان ، نيروهاي ديگري نيز هستند كه مشاغل بسيار حياتي و مهمي را بر عهده دارند. براي مثال طراحي و فرماندهي پدافند هوايي عليه هدف‌هاي ثابت و متحرك دشمن و دفاع از مرزهاي هوايي كشور بر عهده مهندسين تكنولوژي فرماندهي و كنترل هوايي است. اين رشته در كشور ما در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري در سه گرايش كنترل شكاري، عمليات موشكي و اطلاعات عملياتي آموزش داده مي‌شود.

در مفهوم عنوان اين رشته بايد گفت كه واژه«مهندسي» در مفهوم مصطلح آن به معناي طراحي است و منظور از كلمه «تكنولوژي» اين است كه فارغ‌التحصيل اين رشته بايد دانش نرم افزاري، سخت افزاري و اطلاعاتي داشته باشد كه منظور از دانش اطلاعاتي ، اطلاع در تمام زمينه‌هاي نظامي از جمله اطلاعات عمليات، اطلاع از انواع هواپيما‌ها و موشك‌ها و اطلاع از سيستم‌هاي سازماني نيروي هوايي است.

واژه «فرماندهي» نيز يعني اين كه فارغ التحصيل اين رشته بتواند اعمال مديريت بكند. به عبارت ديگر بتواند با استفاده از دانش سخت افزاري و اطلاعاتي كه كسب كرده است، به ياري زير مجموعه خود ماموريت‌هاي محوله نيروي هوايي را انجام دهد. در واقع دانش آموخته اين دانشكده به عنوان پايين‌ترين رده فرماندهي كار خود را با فرماندهي دانش‌آموختگان ديگر اين دانشگاه كه در رشته‌هاي مهندسي هوا و فضا، مهندسي كامپيوتر، مهندسي برق و مديريت تحصيل كرده‌اند و در مجموع نيروي هوايي كار مي‌كنند ، آغاز مي‌كند.

واژه كنترل نيز مقوله‌اي از زنجيره اعمال فرماندهي است. به اين معنا كه هر دانشجو بايد مهارتهاي گروهي و فردي را فرا بگيرد تا با زير مجموعه خود و با ديگر نيروهاي دفاعي كشور اعم از نيروي دريايي ارتباط برقرار كرده و اطلاعات لازم را رد و بدل كند.

اين رشته داراي سه گرايش كنترل شكاري، عمليات موشكي و اطلاعات عملياتي است.



در گرايش كنترل شكاري دانشجويان توانايي رهگيري‌هاي هوايي و به كارگيري انواع تاكتيك‌هاي رهگيري هواپيماي خودي و هواپيماي دشمن را فرا مي‌گيرند و در نهايت در ايستگاه‌هاي رادار به كنترل و مراقبت قلمرو فضايي كشور مي‌پردازند و به محض اين كه هواپيماي ناشناسي وارد مرزهاي هوايي كشور مي‌شود، به مبادي مذكور گزارش داده تا تصميم گيري‌هاي لازم انجام گيرد.



دانش‌آموختگان اين گرايش با توجه به تجهيزات و جنگ‌افزارهاي پدافندي مختلفي كه در نيروهاي هوايي وجود دارد، در سايت‌هاي موشكي زمين به زمين در تخصص‌هاي «ارتفاع پست و پايين» و « ارتفاع متوسط و بالا» يا سيستم‌هاي سطح به سطح و در سايت‌هاي موشكي زمين به هوا در دو بخش ارتفاع پايين و ارتفاع متوسط و بالا مشغول به خدمت مي‌شوند. در واقع اين افراد با استفاده از سيستم‌هاي موشكي زمين به هوا يا زمين به زمين، فرماندهي رزمي نيروي هوايي را بر عهده دارند.


دانشجويان گرايش اطلاعات عملياتي فرا مي‌گيرند كه چگونه اطلاعات لازم را از وضعيت فرهنگي، سياسي، اجتماعي و بخصوص دفاعي كشورهاي همسايه، منطقه و حتي فرا منطقه‌اي با استفاده از سيستم‌هاي الكترونيكي، ماهواره‌اي و عكس‌هاي هوايي و تحليل و تفسير اين اطلاعات به دست آوردند. در واقع به دست آوردن اطلاعات نظامي و غير نظامي در زمان صلح و به كار بردن استراتژي آنها در زمان جنگ بر عهده فارغ التحصيلان مهندسي تكنولوژي فرماندهي و كنترل هوايي گرايش اطلاعات عملياتي است.



دانشجويان رشته مهندسي تكنولوژي فرماندهي و كنترل هوايي از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي و فني پذيرفته مي‌شوند. اين افراد علاوه بر موفقيت در آزمون سراسري بايد در معاينات پزشكي دانشگاه علوم و فنون شهيد ستاري نيز پذيرفته شوند كه در اين مرحله، داوطلب علاوه بر خصوصيات ظاهري كه عبارت است از: حداكثر سن 22 سال (در صورت انجام خدمت سربازي، حداكثر سن 24 سال مي‌شود) و حداقل قد 160 سانتي متر بايد برابر با استانداردهاي بهداري نهاجا از سلامت جسماني برخوردار باشد. براي مثال ديد هر يك از چشم‌ها نبايد كمتر از 7 الي 10 باشد. در ضمن لازم است در مصاحبه عقيدتي و حفاظتي اين دانشگاه پذيرفته گردد. همچنين از سال 80 داوطلبان ورودي اين رشته علاوه بر گزينش‌هاي فوق لازم لازم است كه در كميته علمي اين دانشكده نيز پذيرفته شوند. اين كميته سه مقوله را مد نظر قرار مي‌دهد كه شامل توان علمي (تسلط بر زبان انگليسي، رياضيات و فيزيك)، آمادگي فيزيكي (نداشتن لكنت زبان) و آمادگي روحي و رواني (توان مديريت از پايين ترين رده‌ تا بالاترين سلسله مراتب فرماندهي ) مي‌شود.

دانشجويان اين دانشگاه در طول دوره آموزش به غير از تعطيلات تابستاني، تعطيلات بين دو ترم و تعطيلات عمومي، در دانشگاه شبانه روزي هستند و كليه هزينه‌هاي آنها اعم از خوراك، پوشاك، كمك آموزشي و زيست آنها بر عهده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و در طول مدت تحصيل نيز ماهيانه مبلغي به عنوان كمك هزينه تحصيلي دريافت مي‌كنند و بالاخره به فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در طول خدمت در نيروي هوايي، مسكني مناسب و مطابق ضوابط نيروي هوايي واگذار مي‌شود و همچنين فارغ‌التحصيلان در طول خدمت مي‌توانند با توجه به شرايط و نياز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از بورسهاي تحصيلي در مقاطع بالاتر از كارشناسي استفاده كنند.



دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري يك دانشگاه نظامي است و دانشجويان رشته مهندسي تكنولوژي فرماندهي و كنترل هوايي با درجه ستوان دومي فارغ‌التحصيل مي‌شوند و چون به استخدام ارتش جمهوري اسلامي در مي‌آيند، از نظر آينده شغلي مشكلي نخواهند داشت. اين افراد با گذراندن دوره‌هاي حين خدمت، به ترتيب سلسله مراتب فرماندهي شامل فرمانده، دسته، فرمانده گردان، فرمانده هنگ، فرمانده تيپ و فرمانده لشكر را طي مي‌كنند و در صورت داشتن توانايي‌ها و قابليت‌هاي لازم حتي مي‌توانند به فرماندهي كل نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران برسند همانطور كه شهيد بزرگوار سرلشكر ستاري به اين رده از فرماندهي رسيد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
رشته خلبانی هلیکوپتری
شاید رویایی پرواز به اندازه ی تخیل انسان قدمت داشته باشد رویایی که لئوناردو داوینچی را بر آن داشت تا طرح هایی را ترسیم کند که بعدها از روی آن اولین هلیکوپترهای طراحی و ساخته شود رویایی که در سال 1903 به یاری برادران رایت به تحقق پیوست و آنها توانستند اولین هواپیما را به پرواز در آورند و اکنون که بیش از 100 سال از آن زمان می گذرد ده ها مدل هواپیما,هلیکوپتر و سایر وسایل پرنده وجود دارد که افق های آسمان را در می نورد و در زمینه های نظامی,ترابری,پشتیبانی و موارد دیگر فعالیت کنند.در این میان هلیکوپتر به عنوان وسیله ای که برای برخاستن و نشستن به فضای وسیعی نیاز ندارد و می توان از آن در حمل و نقل سربازان و اسلحه به خطوط مقدم جبهه و آتش پشتیبانی بخصوص در زمین های ناهموار استفاده کرد در جنگ های زمینی نقش تعیین کننده ای دارد تا جایی که امروزه نیروی زمینی ارتش های کشورهای بزرگ د نیا دارای لشکر هوایی هلیکوپتر هستند.
بی شک برای به حرکت در آوردن این وسیله پرنده نیاز به خلبان هایی ماهر و کار آمد است افرادی که دوره ها و آموزش های تخصصی را گذرانده و آمادگی علمی,روحی و جسمی لازم را برای به پرواز در آمدن یک هلیکوپتر به دست آورده اند.
به همین منظور از سال 1378 تا کنون هر ساله دانشگاه افسری امام علی (ع) وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران,در رشته علوم فنون هوانوردی-گرایش خلبانی هلیکوپتر دانشجو پذیرفته است.
سرهنگ شهسواری,رییس دانشکده خلبانی دانشکده خلبانی دانشگاه افسری امام علی (ع) در معرفی این رشته می گوید:در سال های آغازین تاریخ پرواز تصور می شد که خلبان یک هواپیما یا هلیکوپتر فردی است که فرمان را در دست می گیرد و می تواند آن را هدایت کند ولی امروز با پیشرفت تکنولوژی خلبان یک کار تجربی نیست بلکه یک علم است و یک خلبان باید با آیرودینامیک,فیزیک,ریاضی,مکانیک واستاتیک آشنا باشد تا بتواند مسوولیت یک سفر هوایی بدون خطر را بر عهده گیرد.
سرهنگ مختاری فر,معاون آموزشی دانشکده آموزشی دانشکده افسری امام علی (ع) نیز در اهمیت این رشته می گوید:با توجه به گسترش علوم و فنون هوایی در 50 سال اخیر کارکرد هلیکوپتر در ابعاد مختلف نظامی از جمله اجرای آتش و پشتیبانی و جابجایی سریع نیروها و تجهیزات در مناطق رزم توجه ارتش کشورهای مختلف از جمله ایران قرار گرفته است.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کادر خلبانی یگان های مختلف هوانیروز از میان فارغ التحصیلان دانشکده افسری آن زمان گزینش شده و این افراد برای آموزش دوره ی خلبانی به خارج از ایران اعزام می شدند و در نتیجه دانشجوی این رشته پس از 7 سال تحصیل,کارایی لازم را به عنوان یک خلبان به دست می آورد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تحریم اقتصادی و شروع جنگ تحمیلی ضرورت تربیت خلبان های مورد نیاز ارتش جمهوری اسلامی در کمترین زمان ممکن و با تکیه بر توانمندی های نیروی داخلی مورد تاکید قرار گرفت و این خود زمینه ساز ایجاد رشته علوم فنون هوانوردی در گرایش مختلف از جمله گرایش خلبانی هلیکوپتر می شد.
وی همچنین درباره علت ارائه این رشته از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می گوید:نیروی هوایی و دریایی ارتش چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح در بخش های خاصی ایفای نقش می کنند اما نیروی زمینی بویژه در هنگام جنگ باید وجب به وجب کشور را زیر نظر داشته باشد و در صورت لزوم با دشمن درگیر شود.در این میان هلیکوپتر برای پشتیبانی نیروهای رزمی یک وسیله ضروری است تا هم برای پشتیبانی آتش و هم جابجایی نیرو و تجهیزات مورد استفاده قرار گیرد.در واقع بر خلاف نیروی هوایی و نیروی دریایی که برای تکمیل کار و وظایفشان از هلیکوپتر استفاده می کنند استفاده از این وسیله در هنگام جنگ جزء ماموریت نیروی زمینی است.در هنگام صلح نیز در همه کشورها هر گاه حادثه ای رخ دهد نیروی زمینی اولین نیرویی است که در مکان حادثه دیده حضور پیدا می کند و کمک های اولیه,مواد غذایی,وسایل گرمایش یا سرمایش و سایر موارد مورد نیاز را به افراد حادثه دیده می رساند از همین رو تربیت خلبان هلیکوپتر جزو وظایف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.
سایر مراکز,ارگان ها و سازمان ها مانند هلال احمر,نیروی انتظامی,نیروی دریایی و ... نیز که گاه برای تکمیل کادر خود نیاز به تربیت خلبان نظامی یا غیر نظامی هلیکوپتر دارند پس از اخذ مجوز از طریق آزمون سراسری اقدام به جذب دانشجو می کنند اما آموزش این دسته از دانشجویان را به ما واگذار خواهند کرد.



فعالیت های هوانوردی به علت ماهیت مخاطره آمیزشان حساسیت بالایی دارند در نتیجه دانشجویانی که داوطلب رشته خلبانی هلیکوپتر هستند باید علاوه بر موفقیت در آزمون سراسری و کسب رتبه ی علمی لازم,از سلامت کامل جسمی و روانی,هوش و استعداد تحصیلی بالا و توانایی فراگیری زبان انگلیسی در سطح مطلوب برخوردار باشند.
سرهنگ مختاری فرد در همین زمینه افزود:یک دانشجوی خلبانی باید از توانایی های بسیاری برخوردار باشد.برای مثال یک خلبان باید فردی باهوش باشد زیرا برای یک خلبان هنگام پرواز گاه موارد پیش بینی نشده ای اتفاق می افتد که باید در زمان کوتاه,واکنش سریع و مناسبی را نسبت به آن نشان دهد.این واکنش مناسب اصولا از کسانی انتظار می رود که ضریب هوشی بالایی دارند.همچنین تسلط به زبان انگلیسی در این رشته اهمیت بسیاری دارد برای اینکه عمده دانشجویان این رشته پس از دوره مقدماتی به زبان انگلیسی است.
البته ما برای دانشجویان این رشته کلاس زبان انگلیسی برگزار می کنیم اما دانشجو نیز باید توانایی یادگیری زبان انگلیسی را داشته باشند.برای مثال باید دید چشمانشان باشد و کوررنگی نداشته باشند و دارای ناراحتی قلبی یا بیماری های خاص نباشند.
یکی دیگر از مراحل گزینش دانشجوی این رشته گزینش روحی و روانی است یعنی از داوطلب یک مجموعه از تست های خاص روانشناسی گرفته می شود تا مشخص شود که آیا آمادگی فکری لازم را برای این کار دارد و آیا روحیه اش با شرایط خاص و برابر با آیین نامه های مربوط عمل کند یعنی باید یک مجموعه از قوانین و محدودیت ها را بپذیرد.همچنین در مسیر خدمت یک نظامی موارد زیادی پیش می آید که فرد بایستی از خواسته ها و ضرورت های زندگی زندگی خویش بگذرد و مصالح سازمان را بر مصالح فردی خود ترجیح دهد و در نهایت شغل خلبانی نیاز به ویژگی های خاصی از جمله شهامت و شجاعت دارد.یکی دیگر از مراحل گزینش دانشجوی این رشته بررسی صلاحیت های مکتبی,عقیدتی و امنیتی اوست اینکه آیا دانشجوی این رشته معتقد به جمهوری اسلامی هست و آیا صلاحیت این را دارد که در ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یک سازمان امنیتی فعالیت کند یا خیر.
تابعیت جمهوری اسلامی ایران,نداشتن سابقه تابعیت بیگانه و ایرانیالاصل بودن,متدین به دین و اسلام و اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه,ایمان به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن,عدم اشتهار به فساد اخلاق و عدم اعتیاد به مواد مخدر,عدم محکومیت به محرومیت از خدمات دولتی و عدم سابقه عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی,از جمله شرایط لازم برای داوطلبان ورود به رشته خلبانی نیز تنها از میان داوطلبان مرد مسلمان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فیزیک و تجربی دانشجو می پذیرد.



یکی از مهمترین دغدغه های هر جوانی پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب است.این مساله حتی برای قشر تحصیل کرده جامعه نیز مطرح است.از همین رو ورود به رشته ای که آینده شغلی تضمین شده باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است.رشته علوم فنون هوانوردی- گرایش خلبانی هلیکوپتر یکی از همین رشته ها است زیرا دانشجویان ان با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل می شوند و به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در می آیند و با گذراندن دوره های حین خدمت بترتیب سلسله مراتب فرماندهی را طی می کنند.
علاوه بر کارکرد وسیع این رشته در سازمان های نیروهای مسلح در زمان جنگ و صلح نیاز روزافزون سایر سازمان های برای مثال,شرکت نفت,هلال احمر,وزارت نیرو و بسیاری از وزارتخانه های دیگر از خلبان های بازنشسته ارتش برای فعالیت در سازمان های مرتبط استفاده می کنند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
صفحه  صفحه 6 از 7:  « پیشین  1  2  3  4  5  6  7  پسین » 
علم و دانش

معرفی رشته های دانشگاهی در ایران

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA