انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
پارسی زبانان غیر ایرانی
  
صفحه  صفحه 17 از 38:  « پیشین  1  ...  16  17  18  ...  37  38  پسین »

تاجیکستان


مرد

 
سفری به آرامگاه رودکی


سهراب ضیا،

بی بی سی، دوشنبه




پنجاه سال پیش آرامگاه سراینده شعر جاویدانه "بوی جوی مولیان" در روستای موسوم به "پنج رود" ساخته شد و حالا این مکان به زیارتگاه اهل شعر و ادب تبدیل شده است.



پاییز گذشته با کمک ایران این آرامگاه و ساختمانهای اطراف آن بازسازی شدند.

در سفری که اخیرا به وادی زرفشان در شمال تاجیکستان داشتم، از مقبره این ابرمرد شعر فارسی بازدید کردم.

رودکی شاعریست که شهرت سخنش دنیا را فرا گرفته. ابوعبدالله رودکی هزار و صد و پنجاه و یک سال پیش در این روستای زیبا کوهستانی که امروز در حدود ناحیه پنجکنت در شمال تاجیکستان واقع است، به دنیا آمد.

از این ده تا سمرقند در کنار بخارا، که از گهواره های فرهنگ و شعر پارسی محسوب می شود، فاصله زیادی نیست. شهرهایی که از برکت شعر رودکی بیشتر شهره آفاق شده اند.

اما از نامهربانیهای شهریاران خاندان سامانی، رودکی در اوان پیری به ناچار به زادگاه خود، در روستای پنج رود برگشت و در اینجا با زندگی بدرود گفت.

شیدا مراد بایجان اف، نگهبان مجتمع آرامگاه رودکی در روستای پنج رود می گوید: "در سال 1958 صدر الدین عینی و پروفسور روسمیخاییل گراسیمف توانستند محل گور استاد را مشخص کنند. ما تاجیکها و فارسی زبانها افتخار می کنیم که چنین شاعری در دیار ما زاده شده است."

نام و آثار رودکی در زندگی مردم تاجیک جایگاه ویژه ای دارد. در تاجیکستان رودکی را سردفتر ادبیات کلاسیک تاجیک و فارس می نامند. نام او بر ناحیه، خیابان، پژوهشگاه و دهها مرکز علمی گذاشته شده است .

سال 2008 در تاجیکستان 1150 مین سالگرد تولد استاد رودکی را باشکوه جشن گرفتند.

سال گذشته در این شب و روزها آرامگاه استاد رودکی دردهه پنج رود پس از ترمیم و بازسازی دوباره افتتاح شد.

بازسازی این آرامگاه توسط هنرمندان ایرانی و با سرمایه ایران انجام گرفت، اما چهار در ورودی که از چهار طرف این آرامگاه است، توسط هنرمندان محلی ساخته شده است.

از نقش دستان نجاران و کنده کاران تاجیک و هنرمندان کاشیکار ایرانی در و دیوار این آرامگاه مزین و زیبا شده است.

اینجا از زبان پیر و برنا شعر ناب پارسی می ریزد. اسفندیار شهریار، شاگرد کلاس 7 مدرسه روستای پنج رود است که نام ابوعبدالله رودکی را دارد. وی غزلی را از اشعار رودکی برای ما قرائت کرد که با این مصرعها آغاز می شود:






شاد زی با سیه چشمان شاد،

که جهان نیست جز فسانه و باد.

ز آمده شادمان بباید بود،

و ز گذشته نکرد باید یاد...




از سال 2002 بدین سو هر سال در تاجیکستان 22 سپتامبر روز رودکی را جشن می گیرند. امسال به این مناسبت اپرای رودکی از شراف الدین سیف الدین، آهنگساز تاجیک، در صحنه تئاتر اپرا و باله عینی به نمایش درآمد.

پارک مرکزی شهر دوشنبه هم تا سال پیش پارک لنین نام داشت، اکنون آن باغ رودکیست. جای تندیس لنین را هم اکنون مجسمه رودکی گرفته است.

گلرخسار سفی، شاعر تاجیک، از استاد رودکی به عنوان "بنیادگذار زبان پارسی و شکل گیری شعر عروض فارسی" نام برد.

به قول گلرخسار، "رودکی شاعریست که "بوی جوی مولیان آید همی" یا "دانش اندر دل چراغ روشن است" را سروده است. اما ما باید سوال کنیم که چرا استاد رودکی "دانش اندر دل چراغ روشن است" گفته باید تلاش کرد تا همان دانش امروز در دل نسلها همچون مشعل جا شود."
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
مشکل سرمایه‌گذاران ایرانی در تاجیکستان چیست؟
ایرانیها و تاجیکها مشترَکات زیادی دارند که مهمترین آنها زبانشان است. اما این همزبانی هم کمک نکرده، تا ایران از نظر سرمایه‌گذاری در تاجیکستان از کشورهای دیگر پیشی بگیرد.



شهرام نامدار، حقوقدان ایرانیست که در تاجیکستان کار و زندگی می‌کند. او پس از پیگیری چند قضیه دادگاهی تاجران ایرانی به این نتیجه رسید که مشکل اصلی آنها در تاجیکستان نبود امنیت سرمایه‌گذاری است.

آقای نامدار می‌گوید: "تاجر ایرانی که احساس کند سرمایش این جا امن نیست، سرمایه باید از طرف دولت ضمانت شود، کارخانه که این جا می‌سازد، سرمایه‌گذاری که در حجم کلان می‌کند، این منوط (وابسته) به امتیازهای ویژه‌ای هست."

وی افزود: "در زمینه پنبه معمولا تاجران ایرانی می‌آیند، در حجم کلان پیش‌پرداخت می‌کنند، بعد می‌بینی که دچار مشکل می‌شوند."

پس از استقلال تاجیکستان بیش از 150 شرکت ایرانی در این کشور ثبت نام شدند. اما امروز حتی یک سوم این شرکتها هم فعال نیستند.


عبدالوهاب صبغی یکی از تاجران موفق ایرانی در تاجیکستان است. حدود بیست سال است که با خانواده‌اش در شهر دوشنبه کار و زندگی می‌کند.

آقای صبغی صاحب سه شرکت، از جمله در بخش تولید لبنیات است. او مشکل دریافت ویزا را از موانع اصلی در راه فععالیّت سرمایه‌گذاران ایرانی در تاجیکستان می‌داند.

آقای صبغی در این باره گفت: "اصل قضیه که این جا یک کمی برای سرمایه‌گذاران مشکل است، این روادید است. یعنی یک ویزا را به آقایی که نیازمند است، می‌دهند، ولی این خیلی می‌رود و می‌آید و خیلی اذیت می‌شود."


این تاجر ایرانی افزود: "ایرانیها، سرمایه‌گذاران، تجار آمدند، این جا دعوت شدند و برخوردهایی با آنها شده و یا پیچیدگی قوانین را دیدند، به مذاقشان درست نیامد و رها کردند کار را، گذشتند از آن و برگشتند."

ایران مجری طرحهای بزرگی هم هست، مثل سدّ "سنگتوده-2" در جنوب تاجیکستان. دو سال از آغاز کار این نیروگاه می‌گذرد.
"سنگاب"، شرکت مجری این طرح، می‌گوید که شرکت "برق تاجیک" برای استفاده از نیروی برق این نیروگاه حدود 20 میلیون دلار قرضدار شده.

ولی معلوم نیست که تاجیکستان چه وقت مبلغ استفاده از نیروی برق "سنگتوده-2"را به ایران پرداخت خواهد کرد.


به اعتقاد بسیاری، ریشه مشکلات در تاجیکستان فساد گسترده مالیست.

حاجی‌محمد عمراف، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید که فساد در راه سرمایه‌گذاری یکی از جدیترین موانع می‌باشد.

وی افزود: "وقتی از سرمایه‌گذار طلب می‌کنند که این قدر پول به من بده، من برای شما زمین یا شرایط دیگر را فراهم می‌‌آورم، سرمایه‌گذاران خارجی انگشت حیرت می‌گزند که چرا من پول بدهم، وقتی که می‌خواهم در این جا سرمایه‌گذاری کنم؟"
دلسردی یک سرمایه‌گذار خارجی از موانع و پیچیدگیهای کار در تاجیکستان باعث می‌شود که دهها تن دیگر از آوردن سرمایشان به این جا خودداری کنند.

این در حالیست که یک سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند برای صدها شهروند تاجیکستان مشاغل ایجاد کند.

اما مقامات تاجیکستان فضا را برای سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور مناسب می‌دانند و می‌گویند حالا 55 طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ دو میلیارد دلار در این کشور اجرا می‌شود.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، امید بخش خصوصی ایران به بهبود روابط تجاری و اقتصادی با تاجیکستان بیشتر شده.
انتظار می‌رود در جریان دیدار رسمی آقای روحانی از تاجیکستان که گفته می‌شود در اواخر ماه آینده میلادی صورت خواهد گرفت، مسائل مربوط به حضور اقتصادی ایران در تاجیکستان بررسی شود.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
قطار مسکو-دوشنبه با پنجره‌های شکسته به وطن رسید
چهارشنبه 30 اکتبر قطار مسافربری در مسیر مسکو-دوشنبه که در قلمرو روسیه مورد حمله افراد نامعلوم قرار گرفته بود، به ایستگاه راه آهن پایتخت تاجیکستان رسید.
به گفته مقامات شرکت راه آهن تاجیکستان، شب شنبه 26 اکتبر در ایستگاه راه آهن تیرنووکا، در قسمت جنوب و شرقی شبکه راه آهن روسیه حدود 20 نفر به قطار تاجیکستان در مسیر "مسکو-دوشنبه" حمله کردند.


در نتیجه این حمله که گفته می‌شود از سوی گروهی از جوانان نژادپرست روس صورت گرفته، شیشه‌های 16 پنجره واگونهای یکم تا هفتم قطار شکسته و برخی از مسافران آسیب دیده‌اند.

واقعا قطار مسافربر "مسکو-دوشنبه" با شیشه‌های شکسته به شهر دوشنبه وارد شد و در برخی از پنجره‌های خراب‌شده واگونها چسپ و پلاستیکها نصب شده بودند.


راهبلدان واگونها گفتند که افراد مهاجم "بچه‌های اوباش روس" بودند که به جانب واگونها سنگ پرتاب کرده و سپس فرار کرده‌اند.

گل‌غنچه نوروزاوا، راهبلد واگون شمار 3، گفت: "اینها اوباش بودند. نیم شب و تاریک بود. یگان نفر آنها را ندیدیم. شیشه پنجره واگن ما را شکسته و گریختند."

خانم نوروزاوا گفت که هیچ صدا یا شیعار ضد تاجیکی یا دشنام را نشنیده است و فکر می‌کند که این عمل کار دست اوباشان است.

همزمان، بیشتر راهبلدان قطارها از هر گونه ابراز نظر در مورد حمله به واگونهای قطار تاجیکستان خودداری کرده و گفتند که تنها پس از اجازه مقامات شرکت "راه آهن تاجیکستان" با خبرنگاران صحبت خواهند کرد.


ضمنا، شام روز گذشته مأموران مرزبانی تاجیکستان در ایستگاه پخته آباد، در 70 کیلومیتری غرب شهر دوشنبه، از وارد شدن شماری از خبرنگاران به این قطار برایصحبت با مسافران آسیب‌دیده که از روسیه برمیگشتند، مانع شدند.

این در حالیست که مسئولان شرکت "راه آهن تاجیکستان" از قبل برای وارد شدن خبرنگاران به این قطار در پخته آباد و صحبت با مسافران آسیب‌دیده موافقت کرده بودند.

وزارت امور داخله روسیه ضمن یک بیانیه که در سایت اینترنتی این وزارت منتشر شد، حادثه سنگباران شدن قطار مسافربری تاجیکستان را یک "عمل اوباشی" خوانده است.
در این بیانیه تعداد مهاجمان تا 10 نفر ارزیابی شده است. پلیس روسیه گفت که این افراد در اعتراض به ممانعت قطار تاجیکستان از عبور یک قطار دیگر روسیه به جانب این قطار سنگ پرتاب کرده‌اند.

وزارت امور داخله روسیه خبر سر دادن شعار و صداهای ملت گرایانه و ضدتاجیکی از سوی این افراد را تکذیب کرده است.

ضمناً، سفارت تاجیکستان در شهر مسکو حمله به قطار مسافربری تاجیکستان در قلمرو روسیه را محکوم کرده و از نهادهای مربوطه آن کشور خواسته است که این واقعه را جدا بازرسی کنند.

شعارهای 'ضد تاجیکی'

در همین حال، برخی از مسافران قطار "مسکو-دوشنبه" عمل اوباشانه بودن این حادثه را رد کرده و گفتند که به هنگام حمله به قطار تاجیکستان شعارهای "ضدتاجیکی" صدا داده است.
میرزاخان رحمانقول اف، یک ساکن ناحیه وخش ولایت ختلان و مسافر واگون شماره 10 این قطار، گفت که حدود 10 نفر از جوانان 14-15 ساله روس اول به پنجره های واگون سنگ انداخته و سپس، به داخل واگون درآمده‌اند.


آقای رحمانقول اف گفت که هرچند در داخل آنها مسافران را لت و کوب نکردند، اما تاجیکان را دشنامهای قبیح داده‌اند.

یک مسافر دیگر که خود را رستم معرفی کرد، گفت افراد مهاجم به قطار "ای سیاهها! از روسیه دفع شوید!" می‌گفتند. اما مأموران پلیس حمل و نقل روسیه همچون تماشابین این حادثه را "تماشا" می‌کردند.

عده‌ای از مسافران قطار گفتند که ممکن است حمله به قطار تاجیکستان به حادثه ناحیه بریولاوا شهر مسکو ربطی داشته باشد.

به گفته آنها، در ظرف دو هفته اخیر فشار نهادهای مربوطه روسیه، بخصوص، اداره مهاجرت و پلیس بر مهاجران کاری افزایش یافته و تعداد زیادی از مهاجران بازداشت شده‌اند.
رستم گفت که به این دلیل مجبور شده است، پس از سه ماه کار در روسیه این کشور را ترک کند.

وی می‌گوید که نتوانسته است در این مدت کار خوبی پیدا کند و به دلیل کمبود پول مجبور شده است نه از طریق هواپیما، بلکه توسط قطار به وطن بازگردد.

در پی کُشته شدن ایگوار شیربک اف 25 ساله در ناحیه بریولاوا مسکو در اواسط ماه جاری که آشوب و اعتراض و ساکنان این محل را در پی داشت و چند تن از افراد پلیس زخمی شدند، موضوع انجام تدابیر سختگیرانه علیه مهاجران در روسیه دوباره مطرح شده است.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه بازداشت 1.2 هزار مهاجر کاری در ناحیه بریولاوای مسکو را "اقدامی تبعیض‌آمیز از سوی دولت روسیه" خوانده است.





31.10.13
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
ملاقات مرزبانان تاجیکستان، روسیه و افغانستان در شیرخان بندر
فرمانده مرزبانان روسیه روز چهارشنبه 30 اگتبر در مرز مشترَک تاجیکستان و افغانستان با همتایان تاجیک و افغان خود دیدار و گفتگو کرد.


آقای کولیش اف شام روز 29 اکتبر وارد تاجیکستان شده و روز، 30 اکتبر از پاسگاههای مرزی پنج پایان در تاجیکستان و پاسگاه مرزی شیرخان بندر در افغانستان دیدن کرد.

خوشنود رحمت‌الله‌یف، سخنگوی اداره مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان گفت، در این سفر به مرز مشترَک تاجیکستان و افغانستان آقای کولیش اف را شیرعلی میرزا، همتای تاجیکش همراهی کرد.

به گفته سخنگوی اداره مرزبانی تاجیکستان قرار بود در پاسگاه مرزی شیرخان بندر افغانستان ملاقات چهارجانبه فرماندهان مرزبانان تاجیکستان، افغانستان، روسیه و ازبکستان صورت می‌گرفت.

اما نماینده ازبکستان در این ملاقات رؤسای نهادهای مرزبانی حضور نداشت. طبق اطلاع رسمی جانب ازبکستان "به سببهای فنی" نتوانسته است در این ملاقات شرکت کند.

اما شیرعلی میرزا، ولاديمير کولیش اف و ژنرال احمدزی، فرمانده پلیس سرحدی افغانستان در شیرخان بندر ملاقات خود را انجام دادند.

مقامات مرزبانی سه کشور در جریان این ملاقات برنامه همکاریهای بعدی خود را در زمینه تأمین امنیت مرز میان تاجیکستان و افغانستان بررسی کردند.

به گفته آقای رحمت‌الله‌یف در محور ملاقات موضوعات متمرکز و هماهنگسازی کار نهادهای مرزبانی سه کشور برای تأمین امنیت مرز، تبادل اطلاعات فوری در زمینه فعالیت گروههای قاچاقبر مواد مخدر، تروریست و افراطگرا قرار داشت.

در پایان این دیدار و گفتگو مقامهای اول نهادهای مرزبانی سه کشور در این زمینه موافقت نامه ای به امضا رسانیدند. کارشناسان می‌گویند، این موضوع برای سه کشور با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 بیش از پیش مهم شده است.

انتظار می‌رود ولاديمير کولیش اف، فرمانده اداره مرزبانی روسیه روز پنجشنبه 31 اکتبر با سعیدمومن یتیم اف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و نظامیان روس، مستقر در این کشور ملاقات انجام بدهد. قرار است او همچنین از "آموزشگاه عالی سرحدی" تاجیکستان نیز دیدن کند.

مرزبانان روس در سال 2006 مراقبت از مرز میان تاجیکستان و افغانستان را کاملا به مرزبانان تاجیک تحویل دادند.

پس از خروج نیروهای مرزبان روسیه از مرز تاجیکستان با افغانستان تعداد مرزبانان تاجیک در این مرز تا 16 هزار نفر افزایش یافته و 11 پاسگاه جدید مرزی بنیاد شد.

با وجود این امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در جلسه سران کشورهای سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی در سوچی مرزهای جنوبی کشورش را مرزهای کشورهای اتحاد دولتهای مستقل همسود عنوان کرده و خواستار ارائه کمکهای فنی و سلاح به مرزبانان تاجیک شده بود.

او هشدار داده بود که در سالهای اخیر موارد ورود غیرقانونی گروههای تروریستی و قاچاقبران مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان افزایش یافته است.

در همین حال نیکولای باردیوژا، دبیر کل سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در جریان سفر خود به تاجیکستان در اوایل ماه جاری گفته بود که این سازمان برنامه بین دولتیی را برای تحکیم مرز میان تاجیکستان و افغانستان تهیه خواهد کرد.

گفته می‌شود این برنامه از جمله کمکهای فوری فنی-نظامی را به مرزبانان تاجیک در نظر می‌گیرد.

بنا به گفته خوشنود رحمت‌الله‌ی،سخنگوی مرزبانان کمیته امنیت ملی تاجیکستان، ولاديمير کولیش اف تا روز جمعه در تاجیکستان خواهد ماند.




به روز شده: 08:39 گرينويچ - پنج شنبه 31 اکتبر 2013 - 09 آبان 1392
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
وجوه ضعف و قوت حکومت 21 ساله امامعلی رحمان
پس از فروپاشی شوروی سابق، تاجیکستان دستخوش اعتراضها و رویارویی ها میان طرفداران نظام کمونیستی و نیروهای اسلامگرا شد. در نهایت در نهایت در ماه نوامبر سال 1992 اجلاس پارلمان تاجیکستان در شهر خجند امامعلی رحمان، چهره تقریبا ناشناخته‌ای در آن زمان را، رهبر کشور برگزید که تا کنون زمام امور را در این کشور فقیر آسیای میانه در دست دارد.


زمانی که امامعلی رحمان قدرت را در تاجیکستان به دست گرفت، چهل سال داشت. آن وقت تاجیکستان در آتش جنگ داخلی می‌سوخت.

کارنامه امامعلی رحمان عبارت از دو دهه فعالیت در امور کشاورزی، عضویت در پارلمان تاجیکستان و چند ماه ریاست ولایت کولاب، در جنوب کشور بود.

پس از دو سال پای گذاشتنش به رکاب قدرت، در ماه نوامبر سال 1994 انتخابات ریاست جمهوری برگزار و امامعلی رحمان پیروز‌ اعلام شد. اگر چه عبدالملک عبدالله‌جان اف، نخست‌وزیر پیشین و تنها رقیبش، ادعا داشت که پیروز‌ واقعی اوست.



در سال 1994، امامعلی رحمان با هدایت روسیه و ایران و میانجیگری سازمان ملل متحد، مذاکره با مخالفان اسلامیش را آغاز کرد. این مذاکرات تابستان سال 1997 به امضای موافقتنامه صلح انجامید.

خدای بردی خالق نظراف، معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان، آن زمان عضو هیئت مخالفان در مذاکرات صلح بود.

آقای خالقنظراف خدمات امامعلی رحمان را چنین برشمرد:

"از نو جمع کردن ملت، آوردن گریزه‌ها(پناهندگان) از تمام منطقه‌ها دوباره به تاجیکستان، شروع کردن مذاکرات صلح و امضای سازشنامه صلح، یعنی پایداری و تأمین صلح در تاجیکستان که مهمترین خدمت رئیس جمهور است."


امامعلی رحمان سال 1999 بار دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. این بار دولت عثمان، از رهبران مخالفان پیشین در برابر آقای رحمان قرار گرفت.

آقای عثمان آن انتخابات را فرصت مناسب "از دست رفته" برای ایجاد یک فضای سالم رقابت سیاسی بین حکومت و مخالفان می‌داند.

وی می‌گوید: "اگر مخالفان آن زمان پافشاری می‌کردند، در آن مناطقی که زیر نفوذ و کنترل ما بود، ما می‌توانستیم حد اقل 15-20 درصد آرا را به دست آوریم و این سبب توازن می‌شد.


حکومت هم با داشتن یک رقیب سیاسی فعالتر می‌شد و امروز شاید کشور ما مترقیتر می‌شد."

تغییر قانون اساسی از طریق همه‌پرسی سال 2003، مدت ریاست جمهوری را از پنج به هفت سال افزایش داد.

رحمت‌الله‌ زایراف، رهبر حزب مخالف سوسیال دموکرات، می‌گوید امامعلی رحمان پس از دو دور پنج‌ساله ریاست جمهوری، دیگر حق شرکت در انتخابات سال 2006 و انتخابات فعلی را نداشت.

البته طرفداران آقای رحمان این سخنان رحمت‌الله‌ زایراف را یک ادعای بی‌پایه می‌دانند.


بخت‌آور سفراف، استاد دانشگاه ملی تاجیکستان، در این باره می‌گوید: "مقررات انتقالی که به قانون اساسی تاجیکستان در نتیجه رأی پرسی سال 2003 وارد کرده شد، بعد از سال 2006 قوه حقوقی پیدا می‌کرد"

وی می افزاشد: "به همین دلیل از سال 2006 تا 2013 و در سال 2013 نیز کاملا رئیس جمهوری امامعلی رحمان در اساس قانون حقوق دارد نامزدی خود را به منصب رئیس جمهوری بگذارد."



جدا از این بحثها، با تحقق ثبات، امامعلی رحمان در دهه دوم ریاستش به مسائل رشد اقتصادی بیشتر توجه کرد.

سالی پیش تونل شهرستان افتتاح شد که آن را شریانی در بدنه اقتصاد تاجیکستان می‌دانند. این تونل ارتباط بین مرکز و شمال را در چهار فصل سال امکان‌پذیر ساخت. مقامات اجرای چنین طرحهایی را برای رهایی از بن‌بست ارتباطاتی و کاهش فقر پُر اهمیت می‌دانند.

امید دولتزاد، معاون وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان در این باره می‌گوید:"حد فقر یا کم‌بضاعتی در تاجیکستان بیش از 80 درصد بود. و بر اساس ارزیابی کارشناسان خارجی و داخلی عین زمان حد فقر اندکی بیش از 30 درصد است."

منتقدان آقای رحمان می‌گویند او در اجرای بسیاری از طرحهای بلند پروازانه اقتصادیش ناکام مانده. از جمله در بنیاد نیروگاه راغون که چند سال پیش طرح ملی اعلام شده بود.


مخالفت سرسختانه ازبکستان باعث شد تا بانک جهانی به ارزیابی فنی این طرح اقدام کند. بحثها بر سر سد راغون ادامه‌ دارد، ولی صدها هزار خانواده همچنان در موسم سرما از بی‌برقی رنج می‌برند.

منتقدان امامعلی رحمان او را به تمرکز قدرت و سوءمدیریت هم متهم می‌کنند.



امسال در آستانه انتخابات احزاب و گروههای مخالف دولت دست به کار شدند و ائتلافی به نام اتحادیه نیروهای اصلاح‌طلب تاجیکستان تأسیس دادند.

حاجی اکبر توره جانزاده، روحانی سرشناس و از رهبران مخالفان پیشین تاجیک عضو این ائتلاف است.

او در باره هدف این ائتلاف گفت: "ما اصلاحات سیاسی می‌خواهیم. اصلاحات سیاسی را هم اگر با دو کلمه بیان کنم، ما می‌خواهیم تمام منصبدارها از طریق انتخابات آزاد و شفاف در نزد انتخاب کننده‌های تاجیکستان حسابات‌دهنده باشند."


وی می افزاید: "تا این کار عملی نشود، هیچ وقت منصبدار در خدمت مردم نمی‌شود."

نیروی اصلی ائتلاف مخالفان اصلاح‌طلب تاجیکستان حزب نهضت اسلامی است. محی‌الدین کبیری، رهبر این حزب می‌گوید امیدوار است در دور بعدی ریاست جمهوری امامعلی رحمان، روش مدیریت کشور تغییر کند.

وی افزود: "آقای رحمان اگر خواهد که با یک روش جدید کشور را اداره کند، باید که تیم جدید را دعوت کند و شخصان مستقل را که آنها دیدگاه نو داشته باشند و رهبران زمان بحرانی نباشند، به مردم دیدگاههای مثبت بدهند و با راه و روش نو کشور را اداره بکنند."


کارشناسان فقر و بیکاری، مهاجرت بیش از یک میلیون نفر به خارج و وابستگی دولت به پول مهاجران را از دیگر نقاط ضعف امامعلی رحمان و تیم او در دو دهه اخیر ارزیابی می‌کنند.

به نظر آنها، نبود یک نیروی قوی مخالف باعث شده، تا پنج نفر تقریبا ناشناخته‌ای در برابر امامعلی رحمان داوطلب مقام ریاست جمهوری در انتخابات 6 نوامبر سال 2013 شوند.

با کنار رفتن آینهال بابانظراوا، تنها نامزد مخالفان از رقابتها، در این که آقای رحمان هفت سال دیگر رئیس جمهوری تاجیکستان خواهد بود، تقریبا تردیدی نیست.

و در صورت پیروز‌ی و انجام یک دوره هفت ساله دیگر امامعلی رحمان با 28 سال ریاستش دراز عمرترین رهبر تاجیکستان از آغاز تأسیس این جمهوری سابق شوروی در سال 1924 خواهد بود







سهراب ضیا/چهارشنبه 30 اکتبر 2013 - 08 آبان 1392
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هنر هنرمندان تاجیک
تاجیکستان دارای یادگار‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری است که گواه عمق فرهنگی مردم تاجیک در دوران مختلف تاریخی می‌باشد.

هنر در نزد مردم تاجیکستان، همواره مورد توجه بوده و آثار این هنرهای زیبا را در جای جای این کشور می‌توان دید.

"مسگری"، "آهنگری"، "کلالگری" و "کنده کاری" و... از هنر‌های قدیمی خلق کهن بنیاد تاجیک به شمار می‌رود که نقاط اشتراک فراوانی با مسئله و تاریخ هنر با کشور همزبان ایرانی نیز دارا است.

در کشور تاجیکستان کمتر خانواده‌ای وجود دارد که از شور و شوق استفاده از هنر‌های کهن بی بهره باشد. در واقع می‌توان گفت که در هر خانواده تاجیک کسانی هستند که توانایی ساخت و ساز کوزه یا نقاشی و یا کنده کاری و ... را دارا باشند.

در این کشور، اماکن تاریخی زیادی وجود دارد که با هنر "کنده کاری" ساخت شده‌اند، مثل چایخانه "راحت" که در مرکز شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار گرفته است یا چایخانه "استروشن" باستانی و یا چایخانه "حصار" و امثال اینها که از جمله مکان‌هایی هستند که توجه زیاد مهمانان داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کنند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هنر مسگری در تاجیکستان




"مسگری" و "کلالگری" یکی از هنرهای قدیم مردم کهن بنیاد تاجیک به شمار می‌رود. هنرمند، مس را در آتش گرم و با چکش، زده و هموار می‌کند. سپس از آن‌ها اشیاء گوناگون و اسباب موسیقی از جمله "کرنی"، ساخته و سپس روی آن را با نقش و نگاری چشمگیر تزئین می‌کند.

نقش و نگار در روی کوزه و طبق‌های مسی حکاکی شده چنان ریز و نازک هستند که از هنرمند صبر و توجه زیادی طلب می‌کند تاجائیکه برای تهیه یک طبق ماهرانه حکاکی شده تا یک سال وقت صرف می‌شود.

همچنین کرنی یک ابزار موسیقی است که از مس ساخته شده، دسته درازی تا 2 متر و دهانه وسیعی دارد که آن را نوازنده رو به آسمان می‌نوازد و به همین خاطر دسته دراز باریک و لوله مانند و دهانه وسیع، نفس نوازنده به آهنگ موسیقی تبدیل می‌شود.

این در حالی است که هنرمندان به مرور زمان تغییر شغل داده‌اند. زیرا در مقایسه با سال‌های قبل، امروز به مسگران غالبا تنها ساخت اسباب موسیقی سفارش داده می‌شود و خریداران دیگر اشیاء مسی کم شده در ضمنی که تهیه مواد خام و اولیه نیز مشکل شده است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هنر "متاع دوزی" در تاجیکستان




لباس "اطلس یا اطلسی"، لباس خاص مردم تاجیک است که در آستانه نوروز برتن می‌کنند و هر بانوی تاجیک کوشش می‌کند از این کالا برای خود، لباس ملی آماده کند.

چنانچه قبلاً در میان دختران تنها لباس "آدرس" (نوعی پارچه) معمول بود امروز آنان از این متاع یک سر و لباس پره برای مثال "کرته" (نوعی لباس زنانه)، "پاچامه" و "تاقی" (کلاه) بر تن می‌کنند.

بنابراین با فرا رسیدن فصل بهار و در روزهای جشن نوروز بازار چنین کالاهایی در کشور خیلی گرم و در فروشگاه‌ها متاع اطلس، آدرس و پامیر‌های مهره دار (نوعی کلاه بدخشانی) به خوبی به فروش می‌رسد.

همچنین یکی از هنرهای قدیمی دیگر مردم تاجیک، هنر بافندگی و نساجی است یک ار هنرها، هنر جوراب بافی و قالی بافای است که زنان تاجیک در گذشته در فصل سرما آن را با دست انجام می‌دادند. اکنون نیز جوراب‌های دستباف در گوشه و کنار بازارهای تاجیکستان به فروش می‌رسد.



این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هنر "بافندگی (نساجی) تاجیکان"




این هنر به عنوان قومی که در امتداد بخش عظیمی جاده ابریشم قرار داشتند، از دیرباز شناخته شده است.

هنر بافندگی (نساجی) تاجیکان به عنوان قومی که در امتداد بخش عظیم جاده ابریشم قرار داشتند، از دیرباز شناخته شده است. "اطلس" از جمله پارچه‌هایی است که تاجیکان روی تار و پود آن نقش و نگار ویژه خود را بافته‌اند.

از این جاست که طی چندین سده تاجیکان اطلس ابریشمی را به مثابه متاع ملی خود می‌شناسند و امروز هم عروس تاجیک را نمی‌توان بدون لباس اطلسی تصور کرد.

در دوران شوروی نیز تاجیکستان کارخانه‌های متعدد تولید اطلس داشت و فرآورده‌های این کارخانه‌ها در بیرون از تاجیکستان نیز به فروش می‌رفت.

کارشناسان این رشته در تاجیکستان درباره فراوانى تولیدات "خجند اطلس"، یکی از عمده ترین کارخانه‌های تولید اطلس می‌گویند که با پارچه‌های بافته این کارخانه می‌شد شش بار دور کره زمین را پوشاند.

صرف نظر از دخالت دولت شوروی در نحوه لباس پوشی مردم، اطلس در میان زنان تاجیک همچنان رایج و محبوب ماند.

این در حالی است که صنایع اندک تاجیکستان که یک کشور عمدتا کشاورزی است، در پی فروپاشی شوروی شدیدا آسیب دید و کارخانه‌های صنعتی معدودی که در این جمهوری وجود داشت، از جمله "خجند اطلس" معروف از فعالیت باز ماندند.

از یک سو، شمار مشتریان فرآورده‌های این کارخانه به شدت افت کرده بود و از سوی دیگر، تهیه نخ ابریشم که لازمه تولید اطلس تاجیکی است، تقریبا ناممکن شده بود.

افزون بر آن، ازبکستان، همسایه توانمند تاجیکستان، پارچه‌های اطلسی خود را به قیمتی ارزان تر وارد بازار‌های تاجیکستان کرد که آن هم به مشکلات صنعت نساجی تاجیکستان می‌افزود.

به گفته مسئولان کارخانه خجند اطلس، علت ارزانی اطلس ازبکی بافت و ترکیب آن است که بر خلاف اطلس تاجیکی ابریشم خالص نیست.

اما با توجه به اهمیت اطلس در فرهنگ تاجیکی طی سال‌های اخیر در راستای احیای اطلس تاجیکی گام‌هایی برداشته شده است. برگزاری آزمون موسوم به اطلس از جمله این اقدامات است. در این آزمون دوزندگان چیره دست با استفاده از پارچه اطلس لباس‌های جدید می‌دوزند و به نمایش می‌گذارند.

یکی از اهداف این آزمون جلب توجه جوانان به پارچه ملی است. برای ارتقای جایگاه این پارچه تاجیکی روز ١٦ آوریل روز اطلس اعلام شده است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
هنر نقاشی در تاجیکستان
نقاشی و تکشه کشی، هنر آفریدن نقش بر روی محصول و یکی از هنرهای قدیمی کشور تاجیکستان است است.


بنا به شهادت یادگارهای معماری و بازیافت‌های باستانشناسی آسیای مرکزی، نقاشی در اینجا از زمان‌های قدیم رواج داشته است.


هنرهای معماری، مسگری، کلالگری، زرگری، قالی بافی، گز دوزی و غیره به آرایش نقاشان نیاز داشته است.


نمونه‌های نادر نقش و نگاری که در نتیجه حفریات از ترمذ، (بخارا)، (سمرقند)، پنجکنت قدیم، هلبوک (ختلان) و دبگر جاها و مکان‌های تاریخی تاجیکستان یافت شده‌اند، مدنیت بالای تاجیکان را نشان می‌دهد.


این هنر از مرزهای تاجیکستان فراتر رفته در موزه‌ها و آثارخانه‌های اروپا و دیگر مناطق جهان باقی مانده است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
صفحه  صفحه 17 از 38:  « پیشین  1  ...  16  17  18  ...  37  38  پسین » 
پارسی زبانان غیر ایرانی

تاجیکستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA