انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
پارسی زبانان غیر ایرانی
  
صفحه  صفحه 19 از 38:  « پیشین  1  ...  18  19  20  ...  37  38  پسین »

تاجیکستان


مرد

 
وضعیت مذهبی مردم تاجیکستان
مذهب اکثر مردم تاجیکستان سنی و از شاخه های حنفی می باشند و ابوحنیفه را تحت عنوان امام اعظم می شناسند. گروه کوچکی از شیعیان اسماعیلی در کوه های پامیردر منطقه بدخشان زندگی می کنند. تعدادی مسلمان شافعی مذهب نیز در تاجیکستان زندگی می کنند. اهل سنت تاجیکستان به اهل بیت و ائمه شیعه و به ویژه برای امام علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام احترام خاصی قائلند و بسیاری آرزوی زیارت مرقد امام رضاعلیه السلام را دارند. در حال حاضر گروهی از اهل تسنن خود را به خاندان اهل بیت علیهم السلام منسوب می دانند. این گروه را صوفی می نامند و رهبران آنان لقب «ایشان » دارند.

مسلمانان بدخشان تاجیکستان پیروان مذهب اسماعیلیه به رهبری آقاخان می باشند. شرق و جنوب شرقی تاجیکستان محل اقامت این دسته از تاجیکان است. درحال حاضر 90% شیعیان ساکن بدخشان شیعه اسماعیلی و 10% نیز اثنی عشری هستند.

گروهی از اقلیت های مسیحی، زرتشتی و یهودی درتاجیکستان وجود دارند. مسیحیان دارای کلیسا و گورستان معروفی دردوشنبه هستند. اکثریت آن ها را روس ها و مهاجران آلمانی تبار تشکیل می دهند. قبل از جنگ های داخلی در تاجیکستان ،در شهر دوشنبه 15000 یهودی زندگی می کردند که به دنبال تغییرات سیاسی و اجتماعی تاجیکستان این سرزمین را ترک گفته، به اسراییل مهاجرت نمودند. درحال حاضر دردوشنبه حدود 5000 یهودی باقی مانده است.


درباره اسماعیلیان دربدخشان باید گفت: به دلیل آنکه «آقاخان » رهبر آن ها درانگلستان و فرانسه زندگی می کند و موردحمایت همه جانبه و عامل انگلیس می باشد، با هماهنگی کامل انگلیس به دنبال است که بدخشان تاجیکستان و بدخشان افغانستان را با یکدیگر متحد و کشورمستقل بدخشان و مرکز اسماعیلیه را تحت سلطه انگلیس ایجاد کند. به دنبال این سیاست، حدود 2 ماه قبل انگلیس یک سفیر کارکشته 65 ساله را به عنوان نماینده ویژه دربدخشان افغانستان مستقر کرده است. قابل توجه آن که بدخشان از نقاط بسیار مرتفع دنیا است که شوروی سابق آن را محل شنود قرار داده بود و تا روی خلیج فارس را پوشش می داد.

درمدت 8 سال گذشته، آقاخان زندگی مردم بدخشان را با کمک های انگلیس تامین کرده است، از همین رو آن ها معتقدند آقاخان آن ها را زنده نگه داشته است.



تعداد مساجد رسمی تاجیکستان 104 باب می باشد که تحت سرپرستی اداره قاضیات فعالیت می کنند; علاوه بر آن ها 2800 باب مسجد کوچک درمحلات و قصبات وجود دارند که مسؤولیت رسیدگی به امور این مساجد در اداره قاضیات تاجیکستان می باشد.

رهبر اسماعیلیان بدخشان کریم آقاخان است که رهبر تمام اسماعیلیان درسطح جهان می باشد. تا قبل از استقلال تاجیکستان ، اسماعیلیان ارتباطی با رهبر خود نداشتند. لیکن درسال های 3-1992 که تاجیکستان درجنگ های داخلی غوطه ور بود و وضع اقتصادی کشور اسف بار شده بود و ارتباط ناحیه کوهستانی بدخشان با پایتخت قطع شده بود و خطر قحطی و مرگ و میر درمنطقه قوت داشت، کریم خان به کمک پیروان خود درکوه های پامیر می رود و با گشودن راه ها، مواد غذایی را به آن ها می رساند. این حرکت موجب بیشتر شدن علاقه اسماعیلیه به رهبر خود گردیده است.

اخیرا درماه مه 1995 کریم آقا خان سفری رسمی به پامیر می کند و سر راه خود به شرق تاجیکستان وارد دوشنبه می شود و با رئیس جمهور تاجیکستان; امامعلی رحمانف دیدار و گفت و گو می کند. آن هادر مورد چگونگی همکاری بیشتر میان بنیاد آقاخان و حکومت تاجیکستان صحبت کرده و موافقتنامه فرهنگی و اقتصادی به امضاء می رسانند. هدف از این موافقتنامه، آباد کردن زمین های بدخشان و نیز رشد اقتصاد و فرهنگ است. نماینده شخصی آقاخان، سمت سفیر در تاجیکستان را خواهد داشت.

رئیس جمهور تاجیکستان ، آقاخان رهبر اسماعیلیه را درسفر خود به بدخشان راهنمایی کرد و مردم با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ داخلی به گرمی از رهبر خود استقبال کردند و آقاخان وعده کمک به اسماعیلیه و تمامی مردم تاجیکستان از طریق بنیاد آقاخان را داد. این دیدار درشکل دادن به بازیابی مذهبی و بازیافتن هویت مذهبی اسماعیلیه بعد از 70 سال جدایی موثر می باشد. آقاخان قول داد که پامیر را با خارج مرتبط کند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
آثار و اشياء باستاني موجود در تاجيكستان

تصمیم مقامات دولتی تاجیکستان، در مورد بازگرداندن آثار باستانی «گنج آمو» (Oxus Treasure) از بریتانیا به تاجیکستان، با واکنش سریع موزه‌ی بریتانیا مواجه شده است. سخنگوی این موزه بازگرداندن ۱۷۰ اثر کم‌نظیر گنج آمو را از بریتانیا به تاجیکستان، غیرممکن دانست.


این در حالی‌ست که موزه‌ی بریتانیا هنوز از دولت تاجیکستان درخواست، یا نامه‌ای رسمی در مورد بازگرداندن این آثار دریافت نکرده است. به گفته‌ی پژوهشگران، این آثار متعلق به دوران هخامنشیان، امپراتوری بزرگ ایران باستان در قرن‌های دوم تا چهارم میلادی‌ست، که تاجیکستان کنونی نیز بخشی از این شاهنشاهی بوده است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
سر طلایی از گنج آمو

گنج آمو که از ظرف‌های طلایی و نقره‌ای، بازوبند، دستبند، انگشتر و زیورهای دیگر، لوح و پیکره‌های زرین و سیمین و مدل ارابه و سواره‌های آنها تشکیل شده است، در سده‌ی نوزدهم، درشهرک «تخت سنگین»، در جنوب تاجیکستان کنونی، نزدیک مرز افغانستان، در کناره‌ی رود آمو توسط کشاورزان محلی یافت شده است. به گفته‌ی محققان، کشاورزان این گنج را به یک بازرگان بخارایی، که از طریق افغانستان به هند می‌رفت، به فروش می‌رسانند و بازرگان نیز این ثروت را، در شهر راولپندی هند، به یک انگلیسی می‌فروشد. وی نیز گنج آمو را به وطنش منتقل می‌کند... تا این‌که سرانجام، این آثار درموزه‌ی بریتانیا و در نزدیکی رود تیمز جای می‌گیرد.


هم‌اکنون ۱۷۰ اثر باستانی مربوط به گنج آمو، که متعلق به دوره‌ی امپراتوری هخامنشیان ایران باستان است، در موزه‌ی بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود و از جمله ثروت‌های بی‌بهای این موزه، و به صورت کلی، بریتانیا به شمار می‌رود.سفارت بریتانیا در دوشنبه گفته است که تاکنون در مورد بازگرداندن گنج آمو نامه‌ای از دولت تاجیکستان دریافت نکرده است و در صورت دریافت نامه‌ای رسمی، آن را تسلیم دولت بریتانیا خواهد کرد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
دستبند یا بازو بند
امامعلی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان، که بتازگی از «تخت سنگین»، شهرکی باستانی و متروک در وادی وخش در جنوب تاجیکستان، دیدن کرد، بر ضرورت حفظ این شهرک، و تا جای ممکن بازگرداندن گنج آمو و در قدم اول، برگزاری نمایش این آثار در وطن اصلی آن تأکید کرد. شهرک تخت سنگین که دریک منطقه‌ی مرزی با افغانستان واقع شده است، از زمان شوروی سابق تا هفته‌ی قبل، نه تنها شهری متروک، بلکه از جمله مناطقی بود که حتا جهانگردان داخلی هم اجازه‌ی سفر به آن را نداشتند.


درخرابه‌های این شهرک، غیر از مرزبانان و معدودی از باستان‌شناسان، کسی حق رفت و آمد نداشت. رییس جمهور امامعلی رحمان، ضمن بازدید از شهرک تخت سنگین، این محدودیت‌ها را لغو کرد و دستور داد تا کارشناسان و کارمندان بخش حفظ یادگاری‌های تاریخی طرح حفظ این شهرک را تهیه و به دولت ارایه کنند؛ و جهانگردان، به ویژه جوانان تاجیک را، برای آشنایی بیشتر با اصالت فرهنگ باستانی‌شان، به تماشای این منطقه جلب کنند. دکتر مسعود میرشاهی، استاد دانشگاه پزشکی پاریس و از فرهنگ‌سالاران ایرانی، ابتکارات و اقدام گوناگون رییس جمهوری تاجیکستان را در احیای اصالت فرهنگی بسیار مهم ارزیابی می‌کند. سال ۲۰۰۶ در تاجیکستان، به ابتکار آقای رحمان، سال بزرگداشت تمدن آریایی اعلام شد و با شکوهی زیاد جشن گرفته شد. در جشن نوروز امسال نیز وی از اسم خانوادگی‌اش حروف روسی «اف» را حذف کرد و از رحمان‌اف (یا رحمانف) به «رحمان» تغییر نام یافت.


دکتر رحیم مساو، رییس پژوهشگاه تاریخ، مردمشناسی و باستان‌شناسی فرهنگستان علوم تاجیکستان، بر ارزش بی‌نظیر تاریخی و فرهنگی گنج آمو تأکید می‌کند و می‌گوید گنج آمو همزمان به نام‌های «گنجینه‌ی آمو» و «گنجینه‌ی آمودریا» نیز معروف است. به عقیده‌ی آقای مساو، باید در قدم اول، این آثار باستانی را در تاجیکستان به نمایش گذاشت. وی سه سال پیش این موضوع را با اعضای پارلمان بریتانیا و موزه‌ی بریتانیا مطرح کرد و آنها قول دادند تا این موضوع را در سطح بالاتری بررسی کنند.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
آثار مهم تاریخی و فرهنگی تاجیکستان
تاجيكستان سرزمين تباين هاى شگفت انگيز می‌ باشد. سلسله كوههاى بلندى كه سرچشمه اكثريت رود خانه هاى منطقه آسياى مركزى هستند، رودهاى زيبا منظر، جلگه هاى گرم داراى وضع اقليمی‌ معتدل كه در دامن آنها مزارع پنبه، انگورزارها، باغهاى ميوه جات شهدبار گسترش دارند، فلات مرتفع بيابانى كه در سردى و سرما كمتر از فصل زمستان سيبرى نيست – اين همه در حدود جمهورى تاجيكستان واقع گرديده است.

طبيعت اين سرزمين را نمی‌ توان بدون استفاده مكرر از الفاظ «بى نظير» و «بى‌همتا» توصيف نمود . موضع اسكندركول به مثابه مرواريدى بى نظير در قاب محدود با كوههاى فان محل دلپذير سياحان از سراسر جهان است . كول هاى موسوم به مرغزار نيز بى همتا می‌ باشند و محل مذكور از لحاظ زيبايى منحصر به فرد می‌‌باشد ، زيرا هر يك از كولهاى نامبرده مهره گرانبهايى را در گردن بند زيبا می‌ ماند . هفت كول متصل داراى رنگهاى گوناگون است .

بوريس نوسيك نويسنده جهانديده اى كه از بسيار ممالك جهان باز ديد نموده است، ابراز می‌كند كه سرزمينى بهتر از تاجيكستان در روى زمين سراغ ندارد . در نكته مذكور شايد تا حدى اغراق هم بوده باشد ، ولى نويسنده براى چنين ابراز نظر بلاشك دليل دارد .

تاجيكستان نه تنها از نگاه شرايط اقليمی‌ بى همتاست ، بلكه همچنين با تاريخ و تمدن والا و كهنسال خويش متمايز می‌ باشد . تاجيكان اخلاف و وارثان قومهاى ساكن سغد و باختر باستانى محسوب می‌ شوند .
دانشمندان باستان شناس از بسيار ممالك جهان سعى می‌ ورزند كه در ناحيه پنجكنت باستانى حفريات و پژوهش هاى علمی‌ انجام بدهند. لازم به ياد آورى است كه راه بزرگ ابريشم از سراسر تاجيكستان عبور می‌كرد.
استروشنه كه امروز با نام اوراتپه معروف است ، در قديم ترين روايات و آثار مكتوب ثبت گرديده است. تجليل جشن نوروز در شهرستان مذكور اسكندر مقدونى را مفتون می‌ سازد و او سعى می‌ ورزد كه تجليل جشن نوروز را در سراسر قلمرو خود متداول نمايد .

حفريات باستان شناسى و آثار مكتوب دال بر آنست كه قرون چهارم و پنجم ميلادى مصادف با دوران اتحاد و تقويت قوم تاجيك بوده است. در اين زمان بود كه سرزمين، آئين و زبان واحد قوم تاجيك تشكل يافته نخستين شعر درى قرن پنجم عرض وجود نمود.

هم زمان با تأسيس دولت سامانيان در قرن نهم روند تشكل قوم تاجيك كاملا انجام پذيرفت. در آن ايام سكنه خراسان، نواحى شمال افغانستان، آسياى مركزى و نواحى جنوب قزاقستان كنونى تاجيكان بودند. بخارا و سمرقند شهرهاى باستان آسياى مركزى كه امروز بخشى از سرزمين ازبكستان می‌ باشند، بيانگر عظمت و شهامت خاندان آل سامان و تمدن والا و باستانى تاجيكانند. قبائل كثير العده كوچى و نيمه كوچى ساكن بدخشان ، تيان شان و وادى سيردريا نيز از جمله اسلاف تاجيكان می‌ باشند.

كشور سوئيس كه به مثابه الگو و ملاك زيبايى كشورهاى كوهستانى مورد اعتراف همگان باشد هم تاجيكستان از چند لحاظ از آن كشور نيز برترى دارد. در تاجيكستان مناطقى وجود دارد كه عالم نباتات آن هنوز بكر و دست نخورده است . آب و هواى چنين مناطق به سبب صعب العبور و دور افتاده بودن از مناطق مسكونى و عدم وجود جاده هاى اتومبيل رو پاك و گواراست. در كوهسار تاجيكستان بيش از چهار صد نوع نباتات دارويى را می‌ توان پيدا نمود .

چنانچه در كوهسار تاجيكستان جانورانى از قبيل خرس بور ، بزكوهى سيبرى، پلنگ آسيايى، تذرو هيمالايى، گرگ تبتى و گوسفند وحشى آفريقايى به نظر برسد شگفت آور نخواهد بود. حيوانات نامبرده به اين سرزمين مخصوصا انتقال نگرديده، بلكه وجود تباين هاى عوارض زمين و اقليم ويژه تاجيكستان باعث پديده مذكور شده اند.

درجه و جمهورى تاجيكستان در ميان 36 درجه و 40 دقيقه و 41 درجه و 50 دقيقه عرض شمال جغرافيايى و 67 درجه و 31 دقيقه و 7514 دقيقه طول شرقى با كشورهاى ايتاليا ، نواحى جنوب اسپانيا و قسمت مركزى ژاپان در عرض جغرافيايى واحد واقع است .

مساحت جمهورى تاجيكستان 143 هزار كلومتر مربع و نفوس آن بيشتر از 6 ميليون نفر می‌ باشد. از شمال به جنوب 350 كيلومتر و از غرب به شرق 700 كيلومتر امتداد دارد. طول عمومی‌ مرزهاى جمهورى بيشتر از 3 هزار كيلومتر است. از جمله 1030 كيلومتر با دولت اسلامی‌ افغانستان ، 230 كيلومتر با جمهورى مردمی‌ چين مرز مشترك دارد و از طرف شمال و غرب با كشورهاى ازبكستان و قرغيزستان همجوار می‌ باشد. سرزمين تاجيكستان در نقشه هاى جغرافيايى با رنگهاى قهوه تيره متمايز بوده، اين بدان معنى است كه كشور سراسر كوهستانى است. نقاط مرتفع آن نسبت به سطح درياى آزاد از 500 متر (در جلگه رود خانه وخش) الى 7500 متر (در پامير) می‌باشد.

توصيف تاجيكستان بدون استفاده از پسوند «ترين» ناقص می‌ بود . بلند ترين سلسله كوههاى جهان موسوم به پامير و تيان شان در حدود اين كشور واقع بوده، عظيم ترين سلسله كوههاى آسياى مركزى – قراقوم، كوان لونك و هندوكش در منطقه بدخشان متصل می‌ شوند. قله بلند ترين بنام اسماعيل سامانى (سابقا موسوم به كمونيزم) 7495 متر و مرتفع ترين كول داراى آب شور – قراكول (3914 متر) و عظيم ترين يخچال موسوم به فدچنكو (با طول 77 كيلومتر و ضخامت 800 متر) در سلسله كوههاى نامبرده واقع اند .

جمهورى تاجيكستان داراى ذخاير فراوان آب می‌ باشد و از لحاظ مقياس مجراى رود خانه ها در ميان كشور هاى اعضاى اتحاد دول مشترك المنافع در مقام ششم و از لحاظ تأمين آب در يك كيلومتر مربع بعد از كشور گرجستان در مقام دوم قرار دارد. در مجموع طول 947 رود خانه جمهورى بيشتر از 28000 كيلومتر است. تقريبا نصف مساحت يخبندان آسياى مركزى در حدود تاجيكستان واقع بوده، تعداد يخچالهاى طبيعى به 8000 می‌ رسد و مساحت عمومی‌ آن 85 هزار كيلومتر مربع را در بر می‌ گيرد كه از مساحت مزارع جمهورى خيلى گسترده تر می‌ باشد.

اقليم سرزمين تاجيكستان وابسته به موقعيت جغرافيايى آن معتدل و گرم بوده، به خاطر آسمان صاف و بى ابر به مدت چندين ماه در طول سال توجه پژوهشگران ستاره شناس را از سراسر جهان به اين سرزمين معطوف می‌ دارد. در اين رابطه پژوهش گاه ستاره شناسى اكادمی‌ علوم جمهورى و رصد خانه هاى حصار و سنگلاخ با پژوهش هاى علمی‌ خود در سراسر جهان مشهور است.

وجود گرماى فراوان مهم تر از همه در جهت كشت و زرع زراعتهاى گران قيمت که به گرما سازگار است، مساعدت می‌كند. پنبه داراى الياف نازك، گل شمعدانى، ليموى مرغوب مملو از ويتامينهاى گوناگون و زردآلوى شهدبار اسفره نياز به تعريف و تبليغ ندارد.

در رود خانه ها و استخرهاى جمهورى تقريبا چهل نوع ماهى موجود بوده، صيد و شكار برخى از انواع حيوانانت در تاجيكستان مجاز باشد هم بسيارى از انواع جانوران و رستنى ها در كتاب سرخ كشور ثبت گرديده نياز به حفظ و مراقبت دارند.

در حدود جمهورى تاجيكستان سه منطقه ممنوعه و 14 قروقگاه موجود است . منطقه ممنوعه موسوم به بيشه پلنگان به خاطر حفاظت و نگاهدارى نظام طبيعى ويژه بيابانهاى جنوب و سواحل رود خانه هاى آسياى مركزى سال 1938 احداث گرديد. اخيرا اقدام به تأسيس منطقه ممنوعه دشت جم گرديد كه هدف از احداث آن جلوگيرى از نابودى آخرين بقاياى نسل بز مارخور در كشور می‌ باشد. جنگلهاى مرتفع و انواع نادر جانوران در قروق هاى سرخاسار، كمرآب، سنگوار، دشت ميدان و چهل دختران حفظ و مراقبت می‌ شوند . در آثارخانه هاى تاجيكستان و به خصوص در آثار خانه مردم شناسى اكادمی‌ علوم نمونه هاى آثار هنرهاى دستى نفيس هنرمندان مردمی‌ از قبيل زينتآلات مرصع با جواهرات، طلا، لعل، لاجورد و فيروزه كه از معادن واقع در نواحى مختلف جمهورى استخراج و استفاده شده اند، در معرض قرار دارند.

جمهورى تاجيكستان از معادن و كانسارهاى گوناگون غنى بوده، هم اكنون بيش از بيست نوع مواد معدنى استخراج می‌ شود. تقريبا همه ذخاير معدنى مكشوف در نواحى شمال جمهورى و در منطقه پامير متمركز می‌ باشد.
زمين شناسان بر اين عقيده اند كه در منطقه پامير همه اقلام جدول عناصر منديليف نهفته است و يا به بيان ديگر، در منطقه مذكور همه گونه معادن فلزات و سنگهاى معدنى موجودند، ولى استخراج و استفاده آن در حال حاظر عملا امكان پذير نيست. لازم به ياد آوريست كه در زمان هاى قديم در نواحى خاولنگ و بدخشان استخراج طلا رواج داشته است، كه وجود آثار حفريات و بقاياى معادن متروك گواه آن می‌ باشد.

جمهورى تاجيكستان داراى ذخاير نفت و معادن ذغال سنگ نيز می‌ باشد، ولى اين سرزمين قبل از همه با انواع آبهاى معدنى خود اشتهار دارد. از آبهاى معدنى در استراحت گاه و آسايشگاه هاى موسوم به خواجه آب گرم، يوراز، شاهمبرى، كلتوچ، زمرد، گرمچشمه و غيره براى معالجه بيماريهاى مختلف استفاده می‌ شود.
استراتحتگاه خواجه آب گرم در ميان كوهها در محلى دلپذير و خرم بنياد گرديده، خواص درمانى چشمه هاى آب معدنى آن را هواى صاف و بانشاط كوهسار ومناظر دلچسب محيط تكميل می‌نمايد.

گرم چشمه به حيث يك معجزه طبيعت بدخشان پاره الماسى را می‌ ماند كه نياز به دستان زرگر ماهر دارد، تا كه موضع نامبرده در ميان بهترين استراحتگاه هاى جهان مقام شايسته خود را كسب نمايد.

در ايام تابستان، تاجيكستان و به ويژه پايتخت آن شهر دوشنبه به قرار گاه سياحان مبدل می‌گردد. به اين كشور از ساير نقاط ممالك اعظاى اتحاد دول مشترك المنافع و كشورهاى خارجى سياحان وكوهنوردان وارد می‌ شوند. گوشه هاى بكر و دست نخورده طبيعت در تاجيكستان خيلى زيادند كه با هواى پاكيزه و خرمی‌ مناظر، خستگى جسمانى و روانى انسان را زدوده، به جسم و جان او نيرو و توان تازه می‌ بخشد. مثلا دره هاى كمر آب و شيركنت از جمله اين قبيل مواضع می‌ باشد.

سياحان و جهان گردان بيشتر مسيرهاى سياحى موسوم به «ختل كوهستانى»، «كول هاى تاجيكستان مركزى»، «از پى اثار غول برفى»، «در كوهسار پامير و آلاى» را پسنديده اند . مؤسسات و مراكز سياحى در آتيه هم اقدام به تهيه و افتتاح مسير هاى جديد سياحى خواهند نمود. در نقاط و مواضع مرتفع و دوردست كوهستان، قريه ها و محلات مسكونى كمتر به نظر می‌ رسند، بنابراين سكنه كوهستان سياحان را با صميميت استقبال و پذيرايى می‌ كنند. طبق آمار و ارقام موجود در كوهستان تنها يك دهم تعداد عمومی‌ جمعيت جمهورى سكونت داشته، باشندگان اين مناطق همه بالابلند و خوش اندام می‌ باشند كه شايد نتيجه تأثير زيست بر آنها باشد.

تاجیکستان مانند ساير شهرهاي آسياي مركزي آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. پنج کنت، یکی از مهمترین مراکز باستانی آسیای مرکزی است که از نفوذ هنر ایرانی حکایت می کند. این شهر باستانی که اکنون از مراکز طراز اول مطالعات باستان شناسی و هنری آسیای مرکزی به شمار می رود و در 56 کیلومتری شرق سمرقند واقع شده است، در زمان ساسانیان مرکز مهم بازرگانی و سوق الجیشی سرزمین سغدیان به شمار می رفت.

در قرن 8-5 م این شهر از رونق فراوانی برخوردار بود. نقاشی های دیوار قصر پنج گفت که به صورتی کاملا سالم به دست آمده از عالی ترین آثار نقاشی باقی مانده از دوران باستان است. یکی از این نقاشی های تالار 41، تجسم کامل هفت خان رستم است که چند قرن بعد از آن شرح مبسوط آن را در شاهنامه می توان دید. مهمترین محل تاریخی تاجیکستان، آرامگاه رودکی در قریه پنج رودک از توابع سمرقند است که ساختمان کنونی آن در سال 1958 با حضور نمایندگان 38 کشور از جمله ایران گشایش یافت.

· مزار خواجه علاءالدین محمد را می*توان به عنوان یک اثر تاریخی مهم دیگر در جنوب «ده نو» نام برد.
· در قشلاق بابک واقع در پامیر، خانه ای به نام خانه کتاب وجود دارد که اکنون به صورت یک مرکز بازدید توریستی درآمده است.این خانه در قرن گذشته توسط استاد علی محمد بخارا ساخته شده و تابلوهای آن به سبک مینیاتور سازی ایرانی به دست استادی به نام عبدالمطلب نقاشی شده و پیرامون اتاقها به اشعاری به زبان تاجیکی و فارسی از غلام نبی و مبارک قدم از شعرای محلی مزین شده است.



  • در 8 کیلومتری خجند که کمال الدین مسعود خجندی شاعر بزرگ پارسی گوی منسوب به آن است اخیرا رصد خانه ای قدیمی متعلق به قرون 1 تا 3 هجری کشف شده است.
  • در آچیه تپه واقع در جنوب تاجیکستان، که آنرا گنجینه زیرزمینی شاهکارها لقب داده اند، از چند سال قبل کاوش هایی توسط هیأت های باستان شناسی مؤسسه تاریخ آکادمی علوم تاجیکستان صورت گرفته و تا کنون بسیاری از آثار قرون اولیه اسلامی در این کاوش ها به دست آمده است.هیات اعزامی زمین شناسی مؤسسه تاریخ آکادمی علوم تاجیکستان اخیرا در کوه*های پامیر در ساحل راست رودخانه بازار دره به کشف شهری قدیمی نائل شده است در کاروانسرای آن مجموعه ای از سکه*های فرغانه متعلق به یک هزار سال پیش، پارچه*های مختلف و بیش از 40 صفحه نسخه خطی فارسی به دست آمده است. در سالهای 66 ـ 1956 هیات اعزامی آکادمی علوم تاجیکستان در منطقه کوهستانی پامیر در ناحیه بدخشان مجموعه ای از نسخه*های خطی فارسی را کشف کرد.در میان نسخه*های پیدا شده، شرح حال حسن صباح به قلم خود او، آفاق نامه ناصر خسرو، ام الخطاب از طوسی و آثار بسیاری درباره تاریخ و جغرافیای بدخشان که در همان جا کتابت شده وجود داشت.
  • یکی دیگر از آثار تاریخی تاجیکستان، بقایای شهر باستانی حصار واقع در 5 کیلومتری شمال غربی دوشنبه است.از این شهر فقط یک دروازه با دو برج دیده بانی که در بین دو کوه ساخته شده باقی مانده است.
  • در فاصله 500 متری این بنا ساختمان یک مسجد دو طبقه دیده میشود که سالها متروک بوده و اخیرا احیا شده است.

این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
نوروز در کشور تاجيکستان

عيد نوروز در كشور تاجيكستان، كشوري فارسي زبان با تاريخچه مشترك با ايران نيز مراسم با شكوهي است. جشن نوروز در اين كشور در ماه فروردين انجام مي يابد.
تاجيكى ها «فرور» را همان همزاد انسان مى دانند كه در روز آخر سال به زمين مى آيد و از همين روست كه ايام نوروز گندم را سبز مى كنند و سپس در سينى هاى زيبا و بزرگ قرار مى دهند و از اين جهت با ما ايرانيان به طريق مشترك عمل مى كنند. البته ايرانيان جنوبى يعنى هخامنشيان جشن اول سال را در مهرماه برگزار مى كردند و آن را «فغكان» مى ناميدند. سال در فارسى كه به عنوان واحد زمانى به كار رفته است مشتق از كلمه «سردَ» ايرانى كهن به معنى «سردَ» است. در ايران و همه كشورهايى كه با فرهنگ ايرانى مراسم ويژه اى در ارتباط با نوروز برگزار مى شود كه بدين شرح است:



چهارشنبه سورى


مردم ايران كهن پيش از فرا رسيدن هر جشن مذهبى به آتشكده ها مى رفتند و براى آتش احترام ويژه اى قائل بودند و در آن روز اشعار زيبايى مى سرودند و زمزمه مى كردند؛ زردى من از تو... سرخى تو از من...در تاجيكستان مراسم چهارشنبه سورى به صورت ايران در بعضى از شهرها متداول است؛ اما اصولاً آخرين چهارشنبه هر سال را جشن مى گيرند و فاميل گرد هم آمده و غذاى سنتى تاجيكى «شوربا» و «آش پلو» مى پزند.
البته اين رسم بيشتر در خجند كه ايرانيان زيادى در آنجا زندگى مى كنند اعمال مى شود. آنچه مسلم است افروختن آتش در ايران باستان هم وجود نداشته؛ چون هفته به صورت خاص در نظر گرفته نمى شد و به جاى آن براى هر روز از ماه نامى ويژه مى گفتند. بعضى از اين نام ها، نام روزهاى يكى از ماه هاى سال نيز بود كه مردم روزى را كه نام روز و ماه يكى بود، جشن مى گرفتند مانند آبانگان (روز آبان از ماه آبان) به زمان ما نيز رسيده است؛ اما نوروز بزرگترين عيد ايرانيان همچنان با شور و هيجان خاص برگزار مى شود. افروختن آتش در دوره اسلامى رسم شده است و به احتمال قوى اين كار از سلسله سامانيان در آسياى مركزى و تاجيكستان فعلى متداول شده است. واژه «سورى» فارسى صفت پهلوى سوريك (Surik) است.
«رايك» پسوند نسبت است و «سور» (Sur) به معنى سرخ است. آجيل چهارشنبه سورى كه معمولاً شيرين است در تاجيكستان لطف و صفاى خاصى دارد و شامل كشمش، بادام، برگه هاى هلو، زردآلو، قيسى و هسته زرد آلو است كه در هر خانه تاجيكى براى پذيرايى تعارف مى شود. گفتنى است كه خشكبار تاجيكستان همتا و مانندى ندارد و از اعتبار بالايى برخوردار است. شايد نمونه هاى كشمش در اين كشور و تنوع آن كم نظير باشد؛ اما واژه جشن كه بسيار مهم بوده، از ريشه «نير» به معنى نيايش و پرستش گرفته شده است. تاجيكى ها اصولاً به جشن و جشن گرفتن اهميت ويژه اى مى دهند و كليه روزها و اعياد و خاطره هاى مهم فرهنگ و تاريخ كشورشان را جشن مى گيرند. در تابستان سه سال گذشته مراسم بزرگداشت پنجاهمين سال شروع جنگ جهانى دوم كه به جنگ غلبه? شهرت داشت را بسيار با شكوه در ميدان ها و خيابان هاى شهر دوشنبه پايتخت اين كشور جشن گرفته بودند و نظاميان تاجيكستان مدت ها خود را براى رژه عمومى آماده مى كردند و در روز غلبه مردم به يكديگر گل هديه مى دادند. فالگوش? نيز در تاريخ نوروز ايران باستان اهميت بسيارى داشته و آن بدين صورت است كه دختر شوهر نكرده كليدى را زير پاى خود در چهارراه مى گذارد، چهارراه نماد گذرگاه است.
دختر حين فشردن پا بر روى كليد در حقيقت سعى در باز كردن بخت و اقبال خود دارد و شيرسنگى نيز نماد ديگرى است از مراسم نوروز. در بسيارى از شهرها و روستاها شيرسنگى وجود دارد. شير نمادى از نيروى آناهيتا، فرشته بارورى و آب بوده است. در اين گونه مكان ها دوشيزگان به هنگام شب چهارشنبه سورى از زير دست و پاى آن چندين بار رد مى شوند و از او مراد مى طلبند چون در شهرهاى بزرگى مانند تهران، شير وجود ندارد به عنصر ديگر نگهبان و نيرومندى مانند شعله هاى آتش چهارشنبه سورى متوسل مى شوند. در تاجيكستان در بعضى از روستاها و به ويژه مناطق نزديك ايران و افغانستان يعنى نواحى جنوب و جنوب شرقى شير را نمادى از قدرت آناهيتا مى دانند و احترام خاصى براى آن قائل هستند.


پختن حلوا


در تاجيكستان نيز بسيار متداول است انتخاب شيرينى آرد، آب «حلوا» فلسفه خاصى براى مردگان داشته كه تاكنون عمل مى كنند و در ايران نيز اين كار به قوت خود باقى بوده است. بايد يادآور شد كه اصولاً در تاجيكستان همه اعياد، مراسم و جشن ها همراه با پختن نان سنتى تاجيكى كه نانى گرد و كوچك است انجام مى پذيرد.



هفت سين


چينى به ظروفى گفته مى شود كه از چين مى آوردند كه در زبان فارسى «سينى» مى گفتند و آرايش مى دادند. سبزه نشانه طراوت است كه در تاجيكستان گندم به تعداد زيادى سبز مى كنند و سفره بسيار گسترده اى با تعداد زيادى سبزه در نوروز تدارك مى بينند. نان در عيد نوروز نماد بركت است كه در عقد و عروسى نيز استفاده مى شود. در تاجيكستان در عيد نوروز نان هاى بسيار خوشمزه و به اصطلاح آنها خوشرو مى پزند و نيز نان هاى كلان كه همان بزرگ است پخته مى شود و بر سر سفره يا ميز قرار مى دهند و به عنوان هديه در ديد و بازديد به يكديگر هديه مى دهند.


شمعدان


دنياى فروغ و روشنايى است و فروغ يعنى جايگاه فروزان. در تاجيكستان روزهاى نوروز و تحويل سال شمع روشن مى كنند و شمعدان بر سر ميز و سفره مى گذارند.



سيب و انگور


معمولاً در عيد نوروز بر سر سفره تاجيكى ها سيب و انگور وجود دارد سيب نشانه بارورى است كه در باستان آن را درويشى به دو نيم مى كرد و به زن و شوهر مى داد تا بچه دار شوند و اين ميوه را بهشتى مى نامند. انگور نيز در تاجيكستان بسيار يافت مى شود. انگورهاى بسيار درشت و خوشمزه با رنگ هاى مختلف كه در روزهاى نوروز در ديد و بازديد به مهمانان تعارف مى شود و سمبل بركت است.


نوشيدن چاى
چاى سبز و چاى سرخ هر دو در تاجيكستان متداول است و به ويژه در روزهاى نوروز كه به همراه كلوچه مورد استفاده قرار مى گيرد. به گفته خانم دلبر، كدبانوى تاجيكى (پزشك بازنشسته) در نوروز در هر خانه كلوچه روغنى و سمبوسه پخته مى شود. جالب است بدانيد كه سمبوسه ها را از علف هاى كبود? مى پزند كه بسيار خوشمزه و پرطرفدار است؛ اما مهم ترين رسم نوروز در تاجيكستان پختن سمنو است كه آنها آن را به عنوان حلوا مى شناسند و نام اين حلوا «سوملك» است. براى پختن «سوملك» جشن ويژه اى گرفته مى شود و اقوام در منزل يكديگر جمع مى شوند، شعر مى خوانند و يك شبانه روز به رقص و پايكوبى مى پردازند و اين نوع حلوا را سمبل بركت، نيرومندى، نشاط، شادى و شكر نعمت هاى خداوند مى دانند.
در آن روز (روز پختن سوملك) خوشروترين لباس را به تن مى كنند و چهره خود را بسيار زيبا مى آرايند و سپس حلوا به منزل يكديگر مى برند. اين رسم و رسوم تاجيكى شبيه ما ايرانيان است كه پس از پختن سمنو، به اقوام و همسايگان به عنوان نذرى داده مى شود. در عيد نوروز تاجيكى ها بر اين باورند كه بايد به ياد مردگان باشند؛ به ويژه مردگانى كه تازه از دست رفته اند. آنها به منزل اقوام و خويشان مرده تازه از دست رفته مى روند و فاتحه مى خوانند و حتى در شرايطى به عنوان كمك خوراك، پول و پوشاك به بازماندگان مرده تازه از دست رفته هديه مى دهند و اين حركت را يك نوع مراسم براى پيشوازى نوروزى مى دانند. رسم هديه دادن در روزهاى نوروز براى يكديگر از ديرباز وجود داشته است. در انجمن آرا آمده كه «در روز نوروز خوردن شكر رسم شده و از آن حلويات ساختند و هنوز آن رسم برقرار است.»

شايد فرستادن نقل و نبات براى يكديگر به رسم هديه و سوغات و گذاردن انواع شيرينى و آب نبات و نقل در سر سفره نوروز و ريختن نقل بر سر عروس و داماد، يادگارى از اين رسم نوروزى باشد كه در تاجيكستان، هندوستان و افغانستان نيز متداول است. به گواهى تاريخ، نوروز از خليج فارس و حاشيه درياى عمان توسط دريانوردان و بازرگانانى كه با كشتى در كار حمل ونقل كالا بودند به خارج از كشور راه يافته است.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
مرد

 
منابع ,صنایع ,محصولات و ذخایر تاجیکستان
در اين جمهوري ذخاير اورانيوم، ذغال سنگ، نفت و گاز وجود دارد. همچنين اين کشور از لحاظ منابع آبي بسيار غني مي باشد. بخش هاي مهم صنعتي عبارتند از: پنبه ، ابريشم، ريسندگي، قالي بافي، غذايي، شيميايي، متالورژي رنگي، ماشين سازي، ساختمان سازي.
6 واحد نيروگاه برق اتمي در تاجيکستان کار مي کند که قوي ترين آنها "نورک" است و همچنين يک سري هم ايستگاه هاي حرارتي در اين کشور وجود دارد. انرژي داخلي کاملا جوابگوي نيازمندي هاي اقتصاد ملي تاجيکستان نمي باشد. بخش اصلي صنايع سوختي، ذغال سنگ (معدن شورآباد) است. نفت نامرغوبي در شمال و جنوب و گاز در منطقه "وحش و "گيسار" استخراج مي شود. شمال کشور با گاز ازبکستان تامين مي گردد.
تاجيکستان يکي از کشورهاي عمده در صنايع پنبه اي کشورهاي مشترک المنافع (43% توليد پنبه الياف نازک) مي باشد. ابريشم بافي، سبزيکاري، باغداري، و تاکستان هاي انگور در اين کشور رونق دارد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
صنایع تاجیکستان
آلومينيوم، سرب، روي، مواد شيميايي، كود شيميايي، سيمان، روغن گياهي، ماشين برش فلزات، يخچال و فريزر.


آلومينيوم: حدود 65 درصد از صادرات تاجيکستان در سال 2005م آلومينيم بود. توليدات کارخانه مذکور در سال 2005 حدود 380 هزار تن آلومينيوم به ارزش يک ميليارد و 711 ميليون ساماني بوده است. لازم بياد آوري است که بيش از 40 درصد مجموع حجم توليدات صنايع تاجيکستان آلومينيوم است. موضوع بازسازي و توسعه اين کارخانه در دستور کار دولت قرار گرفته و قرار است اين کار توسط شرکت "روس آل" روسيه دو کارگاه جديد به کارخانه آلومينيوم سازي اضافه شود که پس از آن حجم توليد سالانه فراورده اين کارخانه به 700 هزار تن خواهد رسيد. درنظر است براي احداث اين دو کارگاه جديد مبلغ 160 ميليون دلار مصرف گردد و آن در سال 2008 ميلادي مورد بهره برداري قرار بگيرد.
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
نفت تاجیکستان
تاجيکستان داراي 400 ميليون تن نفت ذخاير نفت و يک تريليون و 300 ميليون متر مکعب ذخاير گاز است که در عمق 7-6 کيلومتري زمين قرار گرفته است لذا استخراج آن از ديد کارشناسان توجيه اقتصادي ندارد. بناچار سوخت از اقلام وارداتي به اين کشور است.

ميزان توليد برق: 16 ميليارد كيلو وات ساعت

توليد برق از نظر منبع: سوخت فسيلي 2 درصد؛ آبي- برق 98 درصد و هسته‌اي صفر درصد.

واردات برق: 359/4 ميليارد كيلو وات ساعت

صادرات برق: 974/3 ميليارد كيلو وات ساعت

خط لوله گاز: 400 كيلومتر
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  
مرد

 
مخابرات تاجیکستان
شركت‌هاي ايراني در زمينه مخابرات تاجيكستان نيز فعاليت داشته‌اند. از جمله شركت پارس تل چند مركز تلفن را در شهرهاي مختلف تاجيكستان راه‌اندازي نموده است. اخيراً بين شركت «داده‌پردازي ايران» و شركت تاجيك تله كام نيز موافقتنامه همكاري براي اجراي پروژه فيبر نوري در تاجيكستان و ايجاد شبكه فيبر نوري بين ايران- افغانستان- تاجيكستان به امضاء رسيده است.
براساس موافقت شهرداري دوشنبه، شركت ساختماني «محك» ايران از دوم سپتامبر اجازه طراحي و ساخت 3 واحد مسكوني 16 طبقه در شهر دوشنبه را كسب كرده است. اين واحدهاي ساختماني در زميني به وسعت يك هكتار در خيابان سعدي احداث خواهد شد.
«محك» پس از تاييد اسناد طراحي و كسب اجازه از سوي اداره كل شهرسازي و معماري تصميم دارد اقدام به ساخت واحدهاي فوق كند و اين كار را طي مدت 24 الي 27 ماه به پايان رساند. به گفته يك منبع در شهرداري دوشنبه رييس شركت ايراني تعهد كرده است كه پس از اتمام ساخت و اخذ پايان كار، 13% آپارتمان‌ها مجاني به شهرداري دوشنبه واگذار كند.
شركت ايراني ... كه در مناقصه احداث نمايشگاه بين‌المللي تاجيكستان شركت كرده بود برنده اعلام شد كه بحث‌هاي نفي در خصوص نحوه اجرا و تهيه موافقتنامه ادامه دارد. بودجه اين پروژه از سوي بانك توسعه اسلامي و در چارچوب مساعدت (O.I.C) به تاجيكستان تامين خواهد شد.
به طور كلي سيستم مخابراتي قديمي مي‌باشد و به خوبي نگهداري نمي‌شود. اكثر شهرها به شبكه ملي متصل نيستند.




تعداد شماره تلفن ثابت: 363000 (آمار سال 1997)
تعداد شماره تلفن همراه: 2500 (آمار سال 1997)
این کاربر به دلیل توهین به مدیریت بن شد.
     
  ویرایش شده توسط: sepanta_7   
صفحه  صفحه 19 از 38:  « پیشین  1  ...  18  19  20  ...  37  38  پسین » 
پارسی زبانان غیر ایرانی

تاجیکستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA